varende senioren over bootjes, varen en nog andere dingen !
09-02-2009
Op zoek naar een bootje ! (vervolg)
Voor de derde maal is het bootje, waar ik naar uitkeek, en bleek gevonden te hebben, verkocht. 't Is precies of de duivel er mee gemoeid is. De mooie Condor die in Gent lag, blijkt verkocht te zijn aan iemand die reeds in december naar het bootje was gaan zien. Het bedrag dat hem in december te hoog leek, bleek in februari geen probleem. Ik heb nu een lijstje samengesteld van een 10 tot 12 bootjes die allemaal een beetje in de lijn liggen van hetgeen ik wil, rekening houdend met een aantal punten die ik waar wil maken bij de aankoop van mijn volgend bootje. Eind deze maand ben ik zes maanden bezig met een ander bootje te zoeken, maar telkens bleek er iemand mij te snel af of wachtte ik te lang in de hoop dat de prijs nog wat zou dalen en dichter bij mijn bod komen. 't Is zo dat ook de normen steeds hoger komen te liggen bij het zoeken naar een bootje : 1. één besturing : de reden ligt voor de hand, het schept immers meer plaats (3 tot 4m²) in de binnenruimte van de boot. 2. boeg- en hekschroef : een boegschroef is praktisch op alle jachten standaard geworden, een hekschroef niet. In de steeds beperkter ruimte in alle jachthavens liggen de jachten steeds dichter bij elkaar. Van belang is dus ook het manoeuvreren van het schip t.o.v. de andere, reeds aangemeerde jachten. 3. één motor : of wat je niet hebt, kan niet kapot gaan. 4. C.V. : centrale verwarming aan boord blijkt geen luxe meer, het verruimt de vaar-periode/jaar. 5. lengte en bouwjaar : in ieder geval probeer ik qua lengte en breedte iets groter of gelijk te blijven, en qua leeftijd de boot 10 tot 15 jaar te laten verjongen. 6. de prijs : het allerbelangrijkste, deze moet zeker binnen het budget vallen, ik heb buiten de waarde van ons inruil-bootje nog een budget dat ik wil spenderen en dat zeker niet overschreden mag worden. Al deze factoren moeten gecombineerd worden, een detail dat ik niet over het hoofd kan zien, is de mening van mijn matroosje. Zij heeft veel smaak qua uitzicht van de boot en het interieur. Voldoen die niet, dan zal zij niet makkelijk te bewegen zijn om haar mening te herzien. Een niet zo makkelijke opgave, maar we hebben tijd, we zijn reeds bijna zes maanden bezig, dus het zou kunnen dat het pas voor volgend jaar wordt. Tenzij iemand altijd de kaas van tussen mijn boterhammen haalt.
Nieuwsgierigheid is in mijn leven altijd aanwezig geweest. Ik sukkelde reeds geruime tijd met een scheepsklok die in onze woonkamer hangt. Ruim dertig geleden zag ik een dergelijk uurwerk aan boord van een zeeschip hangen. De kapitein vertelde me dat het de glazen sloeg. Mijn nieuwsgierigheid was direct geprikkeld. Wat was dat voor iets "de glazen slaan" ? Ik was al bang dat kapitein Ben van de Adriana me voor de gek hield. Stipt iedere week laadde de man voor de firma waarvoor ik werkte allerlei goederen met bestemming Ierland. Ik zorgde voor alle papieren die mee aan boord moesten.Ook het voorvragen van treinen moest ik regelen, want iedere week ging er een partij landbouwmachines van de Duitse firma Claas mee. Thuisgekomen bladerde ik in een Winkler Prins encyclopedie, maar daar werd ik niets wijzer van. Een bevriend uurwerkmaker vertelde me dat scheepsklokken die de glazen sloegen verband hielden met zandlopers omdat die toen van glas waren. Ik moest en zou er het fijne van weten. De scheepsklokken sloegen om de vier uur acht glazen en ieder glas duurde een halfuur. Ieder vier uur was één wachtdienst aan boord. Vermits aan boord altijd iemand de wacht liep, moest die bij acht glazen de wacht op. De klok liep van 00.00 tot 24.00 uur. Om 00.30 één slag, om 01.00 twee glazen, om 01.30 uur drie glazen, enz... Wanneer het 04.00 uur was en de klok acht glazen sloeg, wist de man met wachtdienst dat hij op moest, en de man die wacht liep wist dat hij naar zijn kooi kon. Het waren simpele tijden. Om terug te keren naar mijn klok. Gisteren, zondag was er de dag van het ambacht. Via internet wist ik dat er in het Antwerpse een klokkenmaker woonde. Bernard Meier was zijn naam en men noemde hem de klokkendokter Eerst moest ik weten welke klok ik nu feitelijk had. Het bleek een scheepsklok te zijn, vervaardigd door de firma Schatz. August Schatz werd geboren in Engelswies/Tübingen in Duitsland op 25 juni 1854 en overleed er op 7 februari 1927. De zaak werd nadien door zijn beide zonen verdergezet in Triberg, het zwarte woud gebied, altijd reeds gekend geweest om zijn uurwerkmakers. Begin de tachtiger jaren kwam het bedrijf in moeilijkheden met de goedkopere landen en in 1985 sloot Schatz na zijn 104 jarig bestaan. Waar hebben we dat verhaal nog gehoord ! Tegenwoordig wordt "Schatz" nog gebouwd met een batterijtje. Maar mijn klokje is nog mechanisch. Veel waarde heeft de klok niet, maar de herinneringen aan het verhaal er rond, de collega's en vrienden van toen, deden mij van het klokje gaan houden. Dus de klokkendokter gebeld, en nu ligt mijn klokje te wachten tot het zijn beurt is om hersteld en gerefit te worden. 't Zal me meer kosten dan een nieuwe, maar deze klok heeft iets, geschiedenis, verhalen. En ergens de wetenschap dat dingen uit het verleden best gekoesterd worden en euro's niet alles betekenen, ook niet in het leven van een scheepsklok met zo'n mooie naam: " Schatz "
Het was gisteren zijn laatste werkdag. Guy, beroeps-ober en kok sedert vele jaren hangt het schortje aan het spreekwoordelijke haakje.Vanaf nu bedient hij enkel Moniekske, en dan moet ze het hem nog schoon vragen ook. Of hij niet in dat zwarte gat valt, is af te wachten. Maar met hobby's als schilderen en de koningshuizen binnenste buiten keren, zal het wel geen probleem worden, dacht ik zo. Moniekske moet efkes nog wat voortwerken. Dus, Guy nog iets meer dan één jaartje rust. Ondertussen zullen ze in Boom in Restaurant Den Boom de Guy nog wel eens moeten missen. Of zou het Guy zijn die Den Boom wel eens zal missen. Wie weet. Weet, Guy er komt een zee van tijd op je af. Eerst is het wat wennen, maar eens je het gewoon bent, is het zalig om te genieten en dingen te doen op een tijd en een ritme dat je het best past en ze niet te doen wanneer het je niet past.Dat is puur luxe ! Beste Guy, geniet van deze luxe oeverloos ! Maak er werk van door niet te werken en te genieten. Ad multos anos en carpe diem moeten leuzen zijn die hoog in je vaandel zullen en moeten prijken. Het ga je goed ! Oostvaarder
Net als bij auto's, begint er in het voorjaar altijd boten - beurzen. Met honderden staan ze er, alle bootjes van groot naar klein, van een paar tienduizenden euro's naar enkele miljoenen euro's. Het is maar een stap. Honderdduizenden mensen vergapen zich aan de weelderig uitgestalde, glimmende speedboats tot de overweldigende en soms protserige jachten. In een verslechterende economische toestand zoals we die nu beleven, is iedereen nieuwsgierig hoe het zal verlopen. Wanneer we de brokers horen, dan is de crisis nauwelijks voelbaar in het segment van jachten boven het miljoen euro, dat soort mensen heeft altijd geld. Anders is het gesteld met de "normale markt", bootjes van 10/14m, die ook al gauw de prijs van een huis benaderen. In die categorie 250.000/350.000 euro gaat het nog altijd redelijk. De grootste europese beurs sloot net zijn deuren, Boot Duesseldorf, met optimisme. Tot nog toe blijkt de crisis nog niet toe te slaan op het koopgedrag. Ik hoorde trouwens ook hetzelfde verhaal na het autosalon in Brussel.Gek, hé maar 't is zo. Goed voor de economie, zou ik zeggen, want moest iedereen niets meer aankopen, de werkloosheid zou nog drastischer naar beneden tuimelen.Maar goed, na Duesseldorf komt Gent en de Hiswa. 'k Heb jaren geweest dat ik de vier beurzen bezocht, Duesseldorf, Gent, Amsterdam en Parijs. Maar zo gek ben ik niet meer. Toch moet je er heen omwille van de vernieuwing die ook in de boten business toeslaat. Electronica komt er aan, of het nu in de wagen of op een boot is. It's a booming business, zoals de Amerikanen ons voorhouden. Toch komt Europa meer en meer op het voorplan en treed zelf meer innovatief op. Da's tof, want ook in het oude continent zitten vernieuwende geesten. Gent en Nederland staan sowiso op mijn agenda, al weet ik niet wat het wordt in Nederland. Daar kan ik trouwens kiezen tussen Leeuwarden (stalen schepen) de natte Hiswa (IJmuiden) en/of de droge Hiswa in de Rai in Amsterdam. Het is ieder jaar afwisselend droge of natte Hiswa. Alle beurzen trekken samen meer dan anderhalf miljoen mensen. Er zijn trouwens ook zeer velen, die zich nooit een bootje zullen kopen, maar toch ieder jaar weer naar een boot show trekken. 't Zit gewoon ingebakken in de mens, die bootje varen nog altijd assimileert met ontsnappen uit de realiteit en ginder verre, aan de nieuwe horizon een land betreden dat nog niet of nauwelijks is ontdekt. Droom maar, mensen ! 'k Doe het ook, nog altijd !
Reeds meer dan 4 maanden ben ik op zoek naar een bootje, waar ik bovenop dat bootje iets zou bijbetalen. Het één is te groot, maar de meeste bootjes zijn eenvoudig weg te duur. Je word er natuurlijk ook kritischer bij. Je wil één besturing omdat je meer plaats hebt binnen. Je wil een boeg- en hekschroef omdat je overal beter tussen kan en makkelijker kan aanleggen. Je wil C.V. aan boord omdat tijdens de winter de verwarming kan laten aanstaan aan boord. Bovendien is de wettelijke verplichting om b.v. een tweede marifoon, een vuil-watertank te hebben, allemaal vervuld. Als kers op de taart heeft het bootje ook een bijbootje, een zodiac 2,85m met een Honda 6 pk, die met een elektrisch kraantje aan boord kan gezet worden. Deze week nemen we een kijkje en plannen misschien wel een proefvaart, één van de volgende weken. Nadien wordt er afgewogen wat en hoe we het financieel kunnen waarmaken. 't Is een Condor 108, die met zijn 12m lengte en een breedte van 3,85m, er prachtig uitziet binnenin met een Deutz motor van 198 pk - elektrisch wordt er gekookt en opgeladen door een generator Barco van 6,5 kva. Ik probeer er wel een fotootje van te pakken te krijgen.
Wie zei er weer, dat winters niet meer zijn wat ze waren ? Dat er opwarming is, en er geen winters meer komen zoals vroeger ! 'k Ben potverdorie blij dat deze achter de rug is. Al bij al zijn we er goed doorgekomen. Het laatste winter week-end zijn we ijs gaan kappen rondom ons bootje en ik durf je te vertellen dat er schollen ijs bij waren van meer dan 10 cm dikte. Vrienden, die bleven slapen op hun bootje, vertelden dat het 's nachts een gekraak van jewelste was en ze bijna geen oog meer dicht deden. Het water zakt, door voorbijvarende schepen op het kanaal Gent - Terneuzen plots met een aantal cm. Wanneer je bootje dan vastzit in het ijs, zakt hij ineens, door zijn gewicht, een aantal cm tot hij weer op het water komt. Bij een paar mensen is er wel wat schade. Zij hebben alles gemeld aan hun verzekering. Maar ja, verzekeringen zijn wel echt krenterig als het op betalen op aankomt. Natuurelementen, uitzonderlijk winter, en meer van die flauwe kul. Precies of we hebben er om gevraagd. Gelukkig valt het bij mezelf allemaal reuze mee. Immers met een zee van tijd voor mij, ben ik regelmatig bij het bootje geweest en losgekapt, zodat het geen tijd kreeg om vast te liggen. Nu het ijs weg is kregen we een tweede probleem. Eén van de Nederlandse baggerschepen is gezonken op de Moervaart. Reeds dikwijls hebben we de mensen van het Vlaamse gewest er op gewezen, dat het zo niet verder kan. Nederlanders maken hier misbruik van een lakse wetgeving om hun overtollig materiaal te dumpen langsheen onze rivieren en kanalen. Zie in mijn vorige artikels met foto's over het roestige materiaal schuin over de suikerfabriek en de lashbakken en zinkende werkpontons langsheen de Moervaart. Wie is de eigenaar ? Juist, allemaal hollanders die hier GRATIS hun materiaal dumpen. Na het zinken van het baggerscheepje kwamen immers de mazouttanks leeg en liggen we nu, nu het ijs verdwenen is, in de mazout. Een flexibele dam werd reeds door de brandweer opgeworpen en vandaag of uiterlijk morgen komt de burgerbescherming om met detergent alle smurrie op te lossen. Dankjewel, lieve buren uit het noorden, die de mond vol hebben over : HET MILIEU !
Ik ben nu reeds twee maanden thuis, na mijn werk stopgezet te hebben. Wanneer je dan in een periode terechtkomt zoals we er net ééntje achter de rug hebben, mis je ze wel, de vrienden van weleer. Ik heb sinds mijn echtscheiding vele zogezegde vrienden verloren. Mensen die partij gekozen hebben voor "de andere kant". In zo'n levensfase komt er een rollenpatroon naar voor, waar je sommige mensen verliest, soms na jaren vriendschap. Maar goed, 't zal dan wel geen echte vriendschap geweest zijn, denk ik. De ene kant krijgt de rol van de sukkel, waar iedereen over zegt : 't is toch erg, hé. De andere rol, die van mij dus, is de rol van de smeerlap. Een rol waar mensen zich in verkneukelen en de smeerlap niet meer aankijken, wat hij verdient niet beter. En de eerlijkheid gebied mij om te zeggen dat ik het er aanvankelijk moeilijk mee had. Die tijd ligt nu achter mij, en ik prijs me gelukkig dat ik nooit de weg van kwaadsprekerij en achterklap bewandeld heb. Modder gooien is zooooo gemakkelijk ! Een scheiding is altijd de fout van twee personen, de ene al wat meer dan de andere, zegt men. Dat ligt inmiddels vijf jaar achter me en sindsdien heb ik het geluk gehad nieuwe mensen te leren kennen die achteraf gezien tot het betere "soort vrienden" behoorde.Ook via deze blog waren er mensen, die ik, al zie ik hen nooit, tot mijn vrienden reken. Ook vrienden van op 't werk zijn tijdelijk, hoewel na meer dan vijfenveertig werken er mensen zijn die aan je blijven plakken en bij wie je altijd welkom bent en soms steun kan vinden in moeilijke dagen. Vrienden bij wie het goed toeven is, en tijd en hulp geen geld hoeft te kosten. Zulke vrienden zijn er om te koesteren. Vrienden die soms een é-mailtje of telefoontje plegen om je te laten voelen dat ze nog aan je denken. Zo'n dingen doen deugd. Iedereen heeft ze nodig. In het kleine kringetje rondom mij, zijn er zo'n mensen, mensen om wie ik kan wenen wanneer het hen niet goed gaat, en kan schaterlachen als het goed is. DAT, ZIJN MIJN ECHTE VRIENDEN !
Ik was gisteren aan mijn bootje.'t Was ijs kappen geblazen. Het schip lag gewoon vast. De fenders die de boot uit de wal moeten houden, zaten geperst tussen wal en schip. Om beschadigingen te voorkomen, zat er niets anders op dan het ijs los te kappen.Toen alles los kwam langs de waterkant en ook voor- en achter, kwam ons bootje van zelf los en konden de touwen en fenders zich ontspannen. Bij meting van de dikte van de ijsschotsen kwamen we tot meer dan 10 cm. Een groot probleem op de moervaart is dat door het drukke scheepvaartverkeer op het kanaal Gent-Terneuzen, er plots een zakking plaats heeft van de waterspiegel. Alle schepen die dan vastzitten in het ijs, zakken door hun gewicht naar de waterspiegel, met een mogelijkheid op schade. Beter voorkomen dan genezen, dus ! Met dank aan Jacques, onze voorzitter, voor de mooie foto's !
Ruim vier maanden was ik bezig met een ander bootje te bekijken, en de nodige afspraken te maken gekoppeld aan een overname van mijn oude bootje. Als ik mij kan verbeteren, wacht ik immers niet. Het doel is verjonging. Het gaat niet enkel om de boot op zich, maar ook indien nodig om voldoende reservestukken te kunnen bekomen. Begonnen met de El Verde die dateerde van 1970 met daarna de Enya uit 1983, was ik en ben ik nog altijd bezig met het zoeken van een waardige opvolger. Ik had die gevonden op het einde van het vaarseizoen 2008, een Vri-Jon uit 1993, 13,75m lang en 4,10m breed, een juweeltje, goed onderhouden en op een vuilwatertank en marifoon na, vaarklaar. Plaats zat om de motor te onderhouden, en dat is het waar ik achter zocht. Ondertussen was de man naar de enya komen zien en deed ik een bijkomend bod bovenop de overname. Na een paar week-ends heen en weer te hebben gereisd, vertelde hij me beter wat te wachten tot na Nieuwjaar, om de verkoper van de boot de gelegenheid te geven een beetje te zakken met z'n prijs. We lagen nog iets te ver uit elkaar. Het was toen al einde november, en ik dacht dat deze vier bijkomende weekjes er nog bij konden. Maar toen ik niets meer hoorde na Nieuwjaar, belde ik zelf en vernam dat het bootje ondertussen verkocht was. Met veel verontschuldigingen kwam de verkoper af dat hij de boot verkocht had zonder overname, en dat dit voor hem gunstiger was. Vanaf September was ik bezig geweest en het was op niets uitgedraaid.Diep ontgoocheld ben ik nu op zoek naar wat anders. Maar nog steeds spelt die ontgoocheling, bij mij is immers een gegeven woord heilig. Bij anderen blijkbaar minder.
Ik ben André Van Hecke, en gebruik soms ook wel de schuilnaam Oostvaarder.
Ik ben een man en woon in Lokeren (België) en mijn beroep is ex-bevrachter van binnenschepen, nu met pensioen.
Ik ben geboren op 31/07/1945 en ben nu dus 79 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: vooreerst mijn bootje Enya, en alles wat ook maar te maken heeft met H2O..
Sinds 25/11/2008 met pensioen, een soms onbekende zee van tijd die op me afkomt - met vrouwtje Petra wat wandelen, en skieën ieder jaar in Seefeld, Oostenrijks stadje waar we getrouwd zijn - in de zomer spenderen we onze vrije tijd sowieso aan ons bootje
Gastenboek
Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
Beoordeel dit blog
M/S ENYA
mijn bootje is een Gruno 38E Royal van bouwjaar 2000, is 12m lang en 3,80m breed met een diepgang van 1,10m en een doorvaarthoogte van 4,25/3,60m en een gewicht van 12,5 ton - de motor is een 6 cylinder IVECO van 120 pk met een verbruik van ca. 4 liter/uur. Een watertank en fueltank van elk 500 liter en een vuilwatertank van 200 liter. De boot heeft een buitenbesturing met boeg- en hekschroef, automatische piloot en gps/plotter. Herschilderd op de werf in 2011, zowel boven als onder de waterlijn, nieuwe anodes geplaatst. Zijn geboorteplaats is Zoutkamp in Friesland.
De motor is een 6 cylinder dieselmotor IVECO type 8065M12.01, met een verbruik van ca. 4 liter per uur, en komt uit de Milanese fabriek (It.) en draagt als matricuulnummer 0587975. Rustig draaiend en bedrijfszeker, zo wordt de motor omschreven in de onafhankelijke testen. Met in de nabijheid van mijn ligplaats, Spanjeveer op de Moervaart, is er een Europees hoofdverdeler en onderhoudscentrum van IVECO, gelegen aan de Vliegtuiglaan in Gent. Ook dat is makkelijk.
Wij hebben in onze boot geopteerd voor een dinette i.p.v. een tweede slaapkamer, aangezien wij voor meer dan 95% ons tweetjes varen. Ruim om te eten, en voorzien van talrijke bergplaatsen, waarbij alles binnen handbereik ligt, is het in blanke eik uitgevoerd en met een blauwe stoffering, een lust voor het oog.
Het kombuis betekent ook soms het "hart" van de Bourgondische Vlaming. Wanner er gekookt wordt aan boord, is het nuttig om te beschikken over een degelijk uitgeruste keuken. Met twee ijskasten, een magnetron en een vier-pits gasvuur, dampkap en verluchting via een dakvenster, is ook onze keuken voldoende gewapend om "de hongerigen te spijzen".
Het salon is en blijft de plaats bij uitstek in het schip. Gezien de geringe oppervlakte die een boot biedt, is het de pleisterplaats om televisie te kijken of radio te luisteren. Lezend, makkelijk achterover leunend in een zetel vliegen de avonden zo voorbij.
"De natte cel" noemt men het toilet- was- en douchegedeelte in een pleziervaartuig. Je kan aannemen dat ook de mechaniek een aardig stukje vertegenwoordigd is in dit gedeelte van de boot. Pompen, vermalers en verwarmingselementen zijn er in vertegenwoordigd. Met de huidige verstrengde wetgeving is ook de vuilwatertank verbonden aan de lozende installaties.
Ieder mens heeft slaap nodig. Dus is de uitrusting van een slaapkamer bijzonder. Immers een goede matras waarborgt een goede nachtrust. Met de vele bergplaatsen vindt de kledij er ook zijn plaats. Onze slaapkamer biedt nog iets extra wat we bij vorige bootjes niet hadden. Een venster achteraan waar je bij 't opstaan nog een blik kan werpen over het rustige of onrustige water. Mooi toch !
Wanneer hier een lichtje aanslaat of er een geluidje biept, is er "iets". Behalve de snelheid in km/u of in zeemijlen/u, de diepte in meter of in voet, beschikt de stuurstand ook over een elektronisch kompas, aangevuld met gps/plotter en een stuurautomaat, er is er op dit electronisch plateau ook plaats voor een boeg- en hekschroef en een electrische ankerwinch. Bij de "gewone" meters vervolledigen een voltmeter, temperatuurmeter, oliedrukmeter, toerenteller met aangegeven aantal draaiuren van de motor en een stand van de tanks aan boord. Alles is overzichtelijk geplaatst, zodat bij het minste onheil snel kan worden ingegrepen.
Historiek van mijn vorige bootjes :
El Verde : spitsgatkottertje 9,30m lang en 3,20m breed en 0,85m diepgang, motor Indenor 50 pk, van Peugeot origine met bouwjaar 1970, gebouwd door Jachtwerf Oost in Akkrum. Bootje werd verkocht (2007) aan onze inmiddels zeer goede vrienden Karel en Leon, Karel is ook geregeld gastschrijver op mijn blog. In 2010 verkochten Karel en Leon de El Verde verder aan een koppel uit Izegem. Zij herdoopten het terug in Griffioen, wat de naam was van het bootje toen we er allebei op verliefd werden in het verre, maar mooie Akkrum.
Enya : Super Lauwersmeerkruiser - 11,40m lang en 3,40m breed met diepgang van 1,00m - gewicht 12 ton - motor : DAF 575 - bouwjaar 1983 op Lauwersmeer - werf in Westergeest. Was een miskoop, maar dat gebeurd overal wel eens. Het bootje werd omgeruild met mijn huidige Gruno Royal 38'.
Enya : Gruno Royal 38 - bouwjaar 2000 - 12m lengte, 3,80 breed en diepgang van 1,10m - gewicht 12 ton - motor IVECO 125 pk - 6 cylinder gebouwd op Gruno werf in Zoutkamp. Ongelofelijk wendbaar, dankzij boeg- en hekschroef, stille, zuinige motor, weinige uren gedraaid bij aankoop en zowel het interieur als buiten goed in orde. Boot werd in 2011 herschilderd, zowel onderwaterschip als boven de waterlijn, nieuwe anodes geplaatst en de motor volledig nagezien.
Toen we elkaar zagen op 16.09.10 wist ik niet eens dat zo'n studierichting als I.W. bestond. Ik heb ondertussen al wat gegrasduint op internet en er over gelezen. Lang niet zo'n makkelijke materie, maar ik denk dat jij dat aankan ! Ik hoop zeker dat we van tijd tot tijd de gelegendheid hebben om met elkaar een babbeltje te doen. Dat zou super zijn. Jammer van die verloren tijd, want die halen we nooit meer in ! opa
Hi Pa,
Ikke nog eens. JIJ staat nu op internet op een blog. Iets wat je nooit gekend hebt, maar je zou het zeker interessant gevonden hebben, al was het maar om je postzegelverzameling aan te dikken. Ons ma zou het maar "brol" gevonden hebben. De band tussen ons was altijd sterk, omdat we zoveel op elkaar leken. Telkens ik bij u sta, daar op die kille plaats mis ik je nog altijd. 'k Heb al een nieuw plantje gekweekt om het andere te vervangen bij u. 'k Breng het wel eens als we alleen zijn. U en ik ! Rust zacht. Onze kleinen.