mijn bootje op 't water
varende senioren
over bootjes, varen en nog andere dingen !
13-08-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het einde van de tunnel is in zicht.
De boot is nu definitief klaar op 23 augustus. We rijden 's avonds met Petra's vader richting Akkrum met de mobilhome. De laatste spulletjes worden meegenomen evenals de fietsen. 's Anderendaags gaat Petra winkelen in Akkrum en geeft Wolter tekst en uitleg over alles wat de boot aangaat. In de late vrijdagvoormiddag verlaten we Akkrum richting Dokkum. Want inmiddels ligt ook onze ganse reis vast.Met 55 km voor de boeg hopen we 's avonds in Hollands noordelijkste haven aan te meren.
Bij het keerpunt van de elfstedentocht, gaan we op zaterdag 25/8 richting Ijlst, nog één van de punten waar de legendarische schaatstocht doorkomt. Tot IJlst via Leeuwarden is het iets meer dan 68 km, waarna we op zondag naar Urk gaan, aan de rand van het IJsselmeer. Bij goed weer gaan we via Stavoren buiten op het IJsselmeer en varen zo naar Urk. De volgende dag wordt het Kampen, aan het begin van de randmeren.Dinsdag varen we op de prachtige randmeren naar het zuiden naar Eémdijk op het Eémmeer. Eens de meren voorbij, rondden we de Pampus, het eiland net voor Amsterdam. Via de oranjesluizen komen we op het Amsterdam-Rijnkanaal. Een breed, drukbevaren, ééntonig kanaal met als enig voordeel dat het snel opschiet.
Daar waar Amsterdam-Rijnkanaal en de Lek elkaar kruisen ligt Vreeswijk, een stopplaats die we kennen van vorige reizen.De dag nadien beginnen we aan de Merwede, een brede rivier, rustig die ons richting Gorinchem (Gorkum zoals de schippers zeggen) brengt, waarna we op dezelfde Merwede blijven tot Werkendam, thuishaven van de zwarte kousenkerk. Hier werkt NIETS op "de dag des Heeren". Ook de sluizen niet.
Daar schutten we de Biesbosch binnen, hier waan je je in de oertijd, kleine grachtjes met langs weerskanten bomen - de natuur heerst hier - bij dit overvloeingsgebied dat een doolhof van grachtjes en beekjes is, en waar, tijden wereldoorlog II ook de duitsers zich stuk op beten bij het opsporen van verzetsmensen en joden die er hun toevlucht hadden gezocht.
Via Biesbosch en Amer varen we voorbij Moerdijk en leggen aan in Lage Zwaluwe op het Hollands Diep. Het Hollands Diep ligt achter ons en voor ons ligt het Haringvliet. Niet voor ons want wij nemen bakboordkant Krammer- en Volkerraksluizen, de top in sluizenbouw op rivieren.
Naast elke beroepssluis ligt er een jachtensluis, allebei ruim bemeten.
Via het Zijpe, Mastgat en Keeten komen we op de Oosterschelde. Het kan er ruig aan toegaan in deze smalle toegang tot de Oosterschelde. Petra herinnert zich nog altijd de 5/6 Beaufort in het Zijpe waar het water aan dek spoelde en we rolden van de ene golf in de andere. Oversteken en in Wemeldinge nemen we de verbinding met de Westerschelde, die we invaren na  Hansweert-sluis.
We zijn bijna thuis nu, enkel de oversteek naar Terneuzen, het binnenschutten in de Oostsluis en we zitten veilig op het kanaal Gent-Terneuzen. Na Sluiskil gepasseerd te zijn, zijn we terug in Vlaanderen, varen Zelzate brug voorbij tot we aan bakboordkant de Moervaart zien. Kanaal over en dan volgt de Moervaart (toch mooi), Mendonk voorbij tot we aan de petrolekleurige brug van Spanjeveer komen. Ons tochtje eindigt hier, na bijna 600 km vaarplezier.
 Na maanden zijn we terug op Spanjeveerbrug. Het echte verhaal kunnen jullie straks lezen, met alle toeters en bellen er bij. Tot dan ! 

13-08-2007 om 15:24 geschreven door oostvaarder

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
>> Reageer (0)
03-08-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Over "Stinker" en "Blinker".
Klik op de afbeelding om de link te volgen Het zou een verhaal kunnen zijn over twee landlopers, die met elkaar optrokken en ongelofelijke avonturen beleefden. Maar neen, het zijn gewoon twee aan elkaar rakende kanalen, het ene, gelukkig bevaardbaar, het andere jammer genoeg niet en gescheiden door een keersluis.
Er is vooreerst de "Stinker" vroeger bevaarbaar voor beroepsvaart tot max 47m schepen (ca.350 t op de aangegeven diepgang), ook wel eens Schipdonkkanaal genoemd. In Balgerhoeke stond er vroeger een silo, waar zelfs granen vanuit Duitsland werden aangevoerd. Ook binnenlands heb ik zelf nog schepen bevracht naar Balgerhoeke, maar toen al met verminderde diepgang van 1,80m, en voor een spits (38m schip) was dat max 250 ton. Bij schaalvergroting in de binnenvaart bleek deze geringe tonnemaat niet meer haalbaar tegenover de silogiganten in Gent en Antwerpen.
Het kanaal zelf werd gegraven in 1852 en diende als afleidingskanaal die het overtollige water van de Leie moest opvangen. Nu nog wordt er regelmatig gespuid, waardoor men ten zeerste moet opletten bij het invaren van de Schipdonksluis. Ikzelf ondervond het aan den lijve....
De bijnaam "Stinker" kreeg het kanaal ten tijde van de industrie in Eeklo en het vlasroten langsheen de Leie. Maar de Stinker stinkt al lang niet meer, de vissen zwemmen weer rond en voor ons, gegadigden van het bootje, is het een schitterende daguitstap. Aan het bijna-einde van het kanaal twee mogelijkheden om aan te leggen, de jachthaven Eeklo. Men moet dan, aan de windmolen rechtsuit het kanaal naar Eeklo, dat jammer genoeg doodloopt in Eeklo zelf.
Wanneer men het kanaal richting Balgerhoeke verder neemt, komt men aan V.V.W. Nieuwenrode, een schitterende club aan een gezellig taverne gelegen en dito fietspad dat naar Balgerhoeke loopt, en verder dan de keersluis van Balgerhoeke. Net er voor de antieke spoorlijn, met alle industrieeel erfgoed erbij horend.
Eénmaal voorbij de keersluis komt men aan de "Blinker", ook wel Leopoldkanaal genoemd.
Dit onbevaarbare kanaal werd gegraven in 1845 en loopt van Boekhoute (Braakman) tot in Heist. Het diende als ontwateringskanaal voor de omliggende polders. Dit kanaal werd gegraven door de jonge Belgische staat, die na de onafhankelijkheid in 1830, een niet al te best buurtschap hadden met de "hollanders". Vroeger gebeurde de ontwatering van onze polders via het "Lapscheurse Gat" , een kreek die nog steeds de grens vormt tussen België en Nederland, en naar de Noordzee afgevoerd wordt via Sluis en Cadzand. Bij de scheiding van de Verenigde Nederlanden sloten de Nederlanders alle sluizen af. Het gevolg liet niet op zich wachten en diverse landbouwgronden werden waterziek. Omdat het Leopoldkanaal het zuiverste was van de twee vaarten, kreeg het de bijnaam de "Blinker"
Beide vaarten bezitten een unieke bomenrij (populieren), die wel eens "de kathedraal van de bomen" genoemd wordt. Met de fietsen er bij is een uniek natuurgebied vlakbij.
In Oostkerke kruisen deze beide kanalen de "Damse Vaart", vroeger ooit bevaarbaar. Om deze drie kanalen elkaar ongestoord te kunnen laten kruisen bouwde men een technisch hoogstaand kunstwerk : "de siphon". De Blinker en de Stinker doken onder de Damse Vaart, zodat de scheepvaart op de Damse Vaart ongehinderd kon gebeuren.
Tijdens de tweede wereldoorlog werd de siphon door de duitsers opgeblazen en de Damse Vaart langs beide kanten afgesloten. Vandaar dat men in Damme het restaurant "de siphon" kent. Kortom, het is een mooi natuurgebied met kreken en grachten, een uniek watergebied ook dat door de vooroorlogse nijverheid nog gebruikt werd.
Er is sprake om in deze bedding een duwvaartkanaal neer te poten, om voor een binnenlandse ontsluiting te zorgen voor de Zeebrugse haven. Ik hoop dat het niet zo ver komt.
Geef mij maar het rijke krekengebied met al zijn ontspanningsmogelijkheden.

03-08-2007 om 16:49 geschreven door oostvaarder

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
>> Reageer (0)
01-08-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Week 30 en 31.
Verscheidene mensen vroegen zich af wat is er al gebeurd aan het ms Enya qua werkzaamheden.
In de 30° week werden de vloeren in de slaapkamer en op het toilet uitgebroken om zich makkelijker een toegang te verschaffen tot de machinekamer. Aangezien er een vuilwatertank bijkomt, en deze moet passen zowel wat betreft afmetingen als gewicht in de boot. Zo kwamen we tot de bevinding dat een tank van 175 liter te groot bleek, wij hebben dan in overleg gekozen voor een vuilwatertank van 137 liter omdat wij dan ook tezelfdertijd een vermaler en een pomp konden installeren om het via de afzuigdop in het gangboord, te kunnen overpompen. Ook de verbindingen met het toilet konden zo kort mogelijk gehouden worden. Ook werd er plaats gemaakt voor de boiler. Deze week worden zowel de boiler (31 liter) als de vuilwatertank (137 liter) geplaatst. De geiser werd weggenomen, wat voor Petra een must bleek. Bij de buitenbesturing word het armtierig dashboard vervangen door een houten paneel met verlichte metertjes en een dieptemeter. Vooreerst werd de besturing en de hendel voor de boegschroef afgenomen en de kabeltjes verlengd, zodat ze acheraf teruggeplaatst kunnen worden. Deze week wordt ook het volledige gascircuit nagekeken. Alle stukken zijn zo wat besteld en aangekomen, zodat ze deze week en de volgende kunnen geplaatst worden. Ook wordt er een volledig check-up van de motor gedaan, o.a. met de vervanging van alle filters (zowel olie- als fuelfilters). Ook is er een ruitenwisser besteld om voor het centrale venster geplaatst te worden, en ook een bijkomende startaccu wordt geplaatst. Ook gaan we nakijken om het ballast aan boord te veranderen. I.v.m. het gewicht dat er bijgekomen is, in de machinekamer dient dit ook aangepast te worden.
Tenslotte nog een aantal kleine werkjes, zoals de ontluchting van het gas dat verhoogd werd, alle nummers en stickers dienen aangebracht en dan zou ons bootje moeten vaarklaar zijn. 
Oh ja, ook de eerste betaling ging de deur uit. Eind volgende week weet ik wanneer we vertrekken.

01-08-2007 om 12:44 geschreven door oostvaarder

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
>> Reageer (0)
27-07-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Terug op de El Verde.
Klik op de afbeelding om de link te volgen Bij nazicht in mijn bootpapieren, kwam ik allerlei boekjes tegen van mijn vroeger bootje. Boekjes over de dieptemeter, over het kompas, over mijn boordradio enz...
Ik belde onmiddelijk naar de huidige eigenaars Karel en Leon, en kwam te weten dat onze vrienden op verlof zijn met ons, sorry, hun bootje. Vermits ze die avond in Gent aankwamen, boden we aan hun de boekjes te brengen waarop ze ons prompt uitnodigden op een etentje aan boord.
24 juli, één van de weinig prachtige avonden reden we naar Gent, Snepkaai waar de El Verde lag.
Van ver zagen we ons prachtig bootje glimmen in de avondzon. Karel kwam ons al tegemoet gelopen en onder de brug was er een nieuw soort voet- en fietsbrug aangebracht.
Kortom, bij aankomst, kwam ook Leon buiten. Hij fungeerde als kok van dienst. Na de begroeting werd ons een vegetarisch driegangen maaltijd opgediend. Het smaakte. Gewoon prachtig, die avond, met een goede temperatuur. Tot 23.00 uur zaten we buiten gezellig te keuvelen. Die avond was weer te kort en ons afscheid was weer van : "tot ziens".
Met een beetje weemoed keken we nog eens naar ons bootje, dat de dag nadien naar Oudenaarde ging varen. Behouden vaart, El Verde.

27-07-2007 om 00:00 geschreven door oostvaarder

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (5 Stemmen)
>> Reageer (0)
26-07-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Coopersburg.
Klik op de afbeelding om de link te volgen Folkert Harmens Kuipers emigreerde vanuit het friese straatarme Akkrum naar de Verenigde Staten.
Bij één van zijn bezoeken aan zijn vader, viel het hem op hoe arm de bevolking die hij achtergelaten had wel was.Hij besloot tot het bouwen van woningen voor behoeftigen. In het park rondom kun je een karpervijver bewonderen en een zonnewijzer. Ook een mausoleum en een regentenkamer behoren tot het estate. Mr. Kuipers was ondertussen in de U.S.A. omgedoopt als Cooper. Coopersburg werd gebouwd en een aantal jaren geleden gerestaureerd. Ook vandaag worden deze mooie woningen bewoond door behoeftige, oude ééns- of tweepersoonsgezinnen.
Volgens mij, maar wie ben ik, het mooiste gebouw uit Akkrum.

26-07-2007 om 21:04 geschreven door oostvaarder

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.coopersburg II
Klik op de afbeelding om de link te volgen nog een fotootje !

26-07-2007 om 00:00 geschreven door oostvaarder

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
>> Reageer (0)
24-07-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Naar 't land der reuzen !
Lang, heeeeeeeeeel lang geleden gingen mensen naar 't noorden. Ze baanden zich een weg door bossen,  rivieren en meren, en moesten ontberingen doorstaan. Ze groeven putten, droogden turf en staken het in brand om zich te verwarmen. Ze leefden aan 't water en bouwden boten, die dan weer dienden om andere mensen te bezoeken en er handel mee te drijven.'t Waren harde tijden, en de mensen van toen kwamen na lange tijd noordwaarts in het verre Fryslan aan.
Die mensen werkten hard en onder hen twee reuzen die sloten groeven, de ene heette Manke Meine, de andere Kromme Knilles.  Ze werkten altijd samen, doch die ene keer liep het fout. Manke Meine groef de sloot kaarsrecht, Kromme Knilles had een sloot gegraven met prachtige bochten waarin het water keerde en draaide. De perfecte Manke Meine verweet de Kromme Knilles dat ie zijn werk niet goed deed en dat de boeren rondom zich een hoedje schrokken van al dat gekronkel. Kromme Knilles draaide zich om en zei teleurgesteld : "Ach, krom".
Verscheidene mensen rondom hadden het gehoord en vonden het een waardige naam, passend voor hun nederzetting : "Akkrum". Die ene reus, Manke Meine, groef de perfecte kaarsrechte Meinesloot, die loopt van Akkrum naar Terhorne. Zijn vroegere vriend en reus Kromme Knilles, minder perfect en meer levensgenieter, groef het kronkelende, bochtige water van Akkrum naar Irnsum.
Zo'n gemoedelijk man als Kromme Knilles past in het beeld van Akkrum, noordelijke levensgenieters, daar waar wij zuiderlingen en bourgondiërs bij uitstek, het zeker nooit gedacht hadden.
Geen wonder, dat op deze plek we ons thuisvoelen.
Waar het verhaal vandaan komt en mij zo boeide, kun je vinden op de site van een prachtig dorpscafé, zoals er bij ons geen meer zijn.
www.krommeknilles.nl


24-07-2007 om 00:00 geschreven door oostvaarder

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
>> Reageer (1)
20-07-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zou het me dan toch lukken ?
Van onze werf in Akkrum kreeg ik groen licht, we kunnen als we dit willen reeds volgende week ons bootje overbrengen. Eén probleem, ik ben al 1 week bezig met mijn bootje te betalen. Eerst moest de betaling doorgestuurd worden naar de hoofdzetel en na die beslissing mag de betaling plaats vinden. Op vrijdag 13 juli vroeg ik de betaling aan, en deze ging van mijn rekening op donderdag 19 juli. Nog erger dan in de middeleeuwen. En dit in een tijd van computers en gsm's. Je zou denken dat het land ergens in donker Afrika ligt, maar nee, het is betalend verkeer tussen Vlaanderen en Nederland. Gek, toch ! Maar goed. Alles is nu gestart en het tijdstip om onze "Enya" naar Akkrum te varen is vlakbij. Wij gokken op maandag 23 juli, we hebben beiden verlof, en indien het KNMI in De Bilt menselijke voorspellingen doet qua weersomstandigheden, zijn we weg. Een vijftal uurtjes later zouden we dan op de Meindersloot in Akkrum moeten liggen bij Wolter.
Vandaag ontvang ik een telefoontje met de voorspelde kosten aan ons bootje. Valt dit mee, dan kunnen we gaan. Anders maken we reeds de grootste kosten en daarna zien we wel. Nog een jaartje sparen, dan maar. We zouden graag de vuilwatertank steken + de boiler omdat dit breekwerk is. Er moet geboord worden en de binnenbekleding dient weggenomen te worden, dit kan beter in één maal. Meteen laat ik ook de gijser wegnemen en het volledige gascircuit nazien. Minder prioriteit heeft de buitenbesturing, indien dit ook kan en we niet buiten ons budget zitten, staat onze Enya perfect in orde. We vertrekken dan vanaf de Langweerder wielen en hopen in Akkrum kort na de middag te zijn. Dan moet er mij iemand terugvoeren naar Langweer om mijn auto op te halen, zodat we naar huis kunnen, want 's anderendaags is het weer werkendag. Daarna is het wachten tot hij klaar is en het weer een beetje verbeterd is. Dan nemen we een weekje verlof en brengen onze schat naar huis. Toch prachtig om naar uit te kijken, niet !

20-07-2007 om 12:50 geschreven door oostvaarder

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (3 Stemmen)
>> Reageer (0)
17-07-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Akkrum, onze "oude" stek.
Er is momenteel zo veel werk op de nederlandse werven, dat het quasi onmogelijk is om je boot te laten herstellen of er werkzaamheden te laten uitvoeren. We hebben toch nog een deal kunnen sluiten bij onze "oude" jachtwerf Oost in Akkrum. Na een mailtje en een telefoontje naar Wolter besloten we onze Super Lauwersmeerkruiser daar heen te brengen voor een paar op te knappen werkjes.
We hebben een offerte ingediend en daarvoor prijs gevraagd, Wolter schat dat de bijpassingen zouden kunnen aanvangen op 30 juli. Dit zou voor ons een schitterende oplossing zijn.
We kunnen dan in de week van 14 augustus onze "Enya" afhalen. Een weekje verlof zou ons beiden deugddoen na alle afgelopen stressy-weken.
Alle papieren zijn nu in orde, het geld is gestort en eindelijk kan ik zeggen : "mijn bootje". Ik heb er eventjes mee kunnen varen op de Langweerder wielen afgelopen week-end. Er mee varen is een droom, de motor hoor je nauwelijks, in achteruit loop ie kaarsrecht en op minder dan twee bootlengten ligt hij stil. Daarenboven is de draaicirkel heel klein. Allemaal weetjes die heel belangrijk zijn. Zijn verbruik valt heel goed mee : 4 liter per uur. Met een fueltank van ca 1.000 liter vaar je dus circa 250 uren. Een hele geruststelling. Eén maal tanken per jaar en klaar is kees. Bovendien zit de tank barstensvol, ook dat is meegenomen. 800 liter water is er aan boord en daar komt nu ook een vuilwatertank bij van ca 100 liter, die vanaf volgend jaar verplicht zal worden. Gelijkertijd wordt het toilet nagekeken en eventueel vervangen. De gijser moet weg, geen van ons beiden kunnen leven met de telkens aanspringende vlam. We gaan hem vervangen door een electrische boiler van 31 liter, die dan weer een onderkomen vind in de machinekamer. Na nazicht van de verwarming en de koelkast gaan we de buitenbesturing aanpakken. Die is wat povertjes uitgerust. Alle lampjes worden vervangen door metertjes, samen met een deugdelijke dieptemeter en dito toerenteller. Een nieuwe marifoonantenne wordt ook geplaatst. Ik zal dan wettelijk in regel zijn tegen 2009 met twee marifoons omdat ik twee besturingen heb. 't Is gek, maar wettelijk. Niet alle wetten zijn logisch. Daarna is ons bootje als nieuw, alles van de motor is nagekeken, koelstof is toegevoegd en de DAF loopt als een naaimachine. Hij is ook veel geruislozer dan onze vorige motor Indenor. Gewoon het verschil tussen 4 en 6 cylinders maakt hem minder luidruchtig. Buiten staat hij strak in de verf, alle zinkanodes zijn nieuw, oliefilters en andere filters zijn vernieuwd. Met onze kosten die we er aan hebben gedaan zal ons spaargeld van een jaartje sparen, weg zijn. Maar 't is goed besteed. 
Ook zijn we de eerste keer aan boord blijven slapen. Enig, gewoon. Wat er allemaal in de haven van Langweer lag, hou je gewoon niet voor mogelijk.
Net voor ons een nieuwe boot, 1.200.000 € met alles derop en eraan. Zelfs vloerverwarming. Zijn naam was "Octopus" net zoals een zekere James er ééntje had. Een mens mag dromen nietwaar ! Wij hebben nog maar eens gezegd, moest ik de lotto winnen, ik 'k zou 't wel weten ! Maar toen ik wakker werd en de cijfers nakeek had ik er maar drie, genoeg voor 2,5 €. 't Is een begin !

17-07-2007 om 13:31 geschreven door oostvaarder

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
>> Reageer (0)
07-07-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lauwersmeer.
Lauwersmeer, omdat de kruiser die ik kocht er gebouwd en geboren werd, stel ik mij altijd vragen en wil ik er alles van weten. Het Lauwersmeer behorende tot een natuurpark van niet minder dan 5500 ha, deels voor recreatief gebruik, deels voor militair gebruik. Meer dan 2000 ha afgesloten water en niet minder dan 6700 ha droogvallend gebied. Voeg daarbij nog een agarisch gebied van meer dan 1100 ha, en men krijgt en gigantisch groot natuurgebied dat kort tegen dat andere groot natuurgebied ligt, de wadden met haar eilanden lopend tot ver boven Duitsland. Vanaf 2003 is dit gebied dan ook nationaal park geworden en is het beschermd. Het is hier een rust- en foerageergebied voor vele vogelsoorten tijdens hun trektochten.
Het Lauwersmeer is een water- en poldergebied aan weerszijden van de grens Friesland/Groningen.
Het was tot 1969 de Lauwerszee, een inham van de Waddenzee. Een deel van het Lauwersmeer is militair domein (Marnewaard). Het wordt gebruikt door de nederlandse marine voor schietoefeningen. Voor de rest heerst hier vooral rust.Wegens de vele overstromingen (1953/1954) werd in 1960 besloten om de Lauwerszee af te sluiten en in te dammen. De afsluiting was een feit op 25 mei 1969. Via de sluis van  Lauwersoog komt men op de Waddenzee. Vanaf Lauwersoog is er ook een bootverbinding met het nabijgelegen waddeneiland Schiermonnikoog.  Een bezoek meer dan waard !

07-07-2007 om 00:00 geschreven door oostvaarder

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
>> Reageer (0)
06-07-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wat is toekomst ?
Klik op de afbeelding om de link te volgen Die vraag stellen we ons nu ook wel een beetje. We zitten met een dilemma. Pracisch alle papieren zijn binnen, behalve de zendmachtiging van het BIPT. Volgend week-end gaan we weer naar Langweer met een tweede lading voor ons bootje. Ondertussen heb ik gemailed naar de werf van oorsprong, Frisian Motor Boats in Westergeest, tegen het Lauwersmeer aan. Zij maken de Lauwersmeerkruiser en kotters.
Omdat er volgend jaar enkele nieuwigheden ons te wachten staan, zou ik aan de werf opdracht geven om enkele werken uit te voeren. Een vuilwatertank en boiler om mee te beginnen en verder ook de buitenbesturing een beetje verbeteren. Ze is wat sober uitgevoerd. Ook de dieptemeter is zo'n voorhistorisch ding van Seafahrer. Mensen met bootjes kennen die wel, die dingen die ronddraaien. Geef mij maar de digitale dieptemeter, zoveel gebruiksvriendelijker. Ik wacht nog op een definitief antwoord van de werf en hoop dat ze mijn bootje kunnen aannemen. Ik sta alvast op de wachtlijst.
Ja, jullie horen het goed, die werven draaien zo goed dat er een wachtlijst is voor klanten. Maar omdat mijn bootje zo dicht bij de werf ligt, en ikzelf van zo ver moet komen, zou men een uitzondering maken voor mij. Afwachten, dus !
Als de werkzaamheden achter de rug zijn, zou ik met een weekje verlof terugkeren van het Lauwersmeer, het noordelijkste meer tegen de wadden aan, tegenover Terschelling.
Terug een avontuur om naar uit te kijken, waar we vol ongeduld op wachten. Volgende week wat meer foto's en misschien wel een vaart op de Langweerder Wielen. Ook onze eerste overnachting op ons bootje staat ons te wachten. We kijken er vol spanning naar uit.

06-07-2007 om 00:00 geschreven door oostvaarder

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
>> Reageer (0)
02-07-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Immatriculatieplaat en vlaggebrief.
Vanmorgen heb ik alles in orde gemaakt voor de immatriculatieplaat en de vlaggebrief, voor het één € 50,- en het andere € 32,50. Een pleziervaartuig is, ook voor de staat, een bijkomende melkkoe geworden. Voeg daar een vaarvignet jaarlijks van € 50,- plus ca € 500,- verzekering waarop ook BTW en taksen geheven worden. Dan spreken we over business. Ook de jachthavens en de steden en dorpen errond varen er wel bij.  Afgelopen week-end was ik weer in Frylan in Langwar, alle passantenhavens nokvol. De meren vol, en 's avonds in de steden langsheen het water een beweging van jewelste. Watersport is in Frÿlan een superinkomen. Met duizenden en nog eens duizenden zitten alle meren en havens er langsheen vol. 's Avonds overal barbecue, waar de jonge klare bij beekjes stroomt. Alle rivieren en kanaaltjes vol met sloepen, zeil- en motorjachten, kayak en kano's. Kortom, alles wat drijft, drijft rond.Vanavond ga ik shoppen met Petra. Benodigheden zoals een marifoon, een koord van 40m, enkele fenders nog, misschien een dieptemeter, een nieuwe radio, een lampje hier, nog wat zekeringen daar. Daarna begint de afdeling Petra met nieuwe overtrekken in het salon, overal nieuwe gordijnen, enz...
Kortom, wanneer alles klaar zal zijn, zal de Enya er prachtig bijliggen.  

02-07-2007 om 16:38 geschreven door oostvaarder

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (2 Stemmen)
>> Reageer (0)
01-07-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Koopjesjacht !
Klik op de afbeelding om de link te volgen Vanaf volgende week begint ook een koopjesjacht op diverse dingen die we nodig hebben voor ons schip. Een tweede marifoon, een draagbare, de "zwarte bol" voor het stilliggen, de radarreflector, de diverse letters die vanaf 1 januari 2008 van kracht worden in het nieuwe politiereglement.
Een fotootje van Petra, het eerste bakje troost aan boord van het m/s Enya.

01-07-2007 om 14:05 geschreven door oostvaarder

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Grote kuis !
Klik op de afbeelding om de link te volgen Wij zijn gisteren weer naar "Langwar" gereden, waar ons bootje nog voorlopig onder dak lag. We hebben haar buiten gebracht, en daar lag ze dan te blinken in een waterzonnetje. Langweer zoals het in het nederlands heet, barste gisteren uit zijn voegen. Op de Langweerder Wielen waren het zeilwedstrijden voor jongeren, de passantenhaven lag dan ook vol met boten allerhande van ouders die hun "youngsters" kwamen aanmoedigen. Ook de kleinkinderen van Menno deden mee, en ééntje van hen werd eerste in zijn categorie op 42. Een lefgozertje dus, zoals men daar zegt.
We beginnen stilaan in onze "Enya" onze weg te vinden. Zoals beloofd hierbij ook enkele foto's.

01-07-2007 om 13:05 geschreven door oostvaarder

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ons nieuwe bootje.
Klik op de afbeelding om de link te volgen Volgende week begint de race naar de papierwinkel. Nog drie papiertjes scheiden ons van het varen met onze Lauwersmeer Kruiser, de immatriculatieplaat, de vlaggebrief en de zendvergunning van het BIPT.
Vooral deze laatste instelling is de stugheid in persoon. Heel anders vergaat het Nederland, één papiertje en alle toelatingen zijn ok. Wanneer ik de ganse wirwar van vignetten en benodigde papiertjes aan hen probeer uit te leggen, vallen bij onze noorderburen de monden open. Deze week kwam de verzekering in orde en de vaarvignet. Voor de rest had ik de verkoopsoverdracht nodig en die heb ik nu.
Cross fingers, zou ik zeggen.

01-07-2007 om 00:00 geschreven door oostvaarder

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
>> Reageer (0)
29-06-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Papier, papier en nog eens papier !
De koop is achter de rug. Na contact met de bank betalen we morgen ons voorschot op de boot en kunnen we ons definitief eigenaar van de ENYA noemen.
Ondertussen zijn alle benodigde papieren gedownload en ingevuld. Nu nog het verkoopcontract ondertekenen en klaar is kees. Keep fingers cross !
Deze week heb ik reeds het FD nummer bekomen van de haven van Antwerpen. Dit is het nummer, dat dienst doet om de havenrechten te betalen bij doorvaart in Antwerpen. Ook het vaarvignet is gekocht en wordt morgen op de kont van de ENYA geplakt. Een verzekeringspolis werd afgesloten bij een kantoor. Ik kreeg een korting van niet minder dan 50%, omdat ik nooit een aanvaring of schade had.
Maandag gaan alle resterende papieren buiten, ééntje voor het immatriculatieplaatje, ééntje naar het IBPT voor de aanvraag van een zendvergunning en de laatste aanvraag is er ééntje voor een vlaggebrief.  Ik hoop tegen het eind van volgende week dat alles in orde is.
Eénmaal dat in orde, kan niets ons weerhouden om de ENYA af te halen en naar zijn vaste ligplaats te brengen. Morgen breng ik alvast foto's mee en die komen vast en zeker op onze blog volgende week. Tot dan !

29-06-2007 om 14:54 geschreven door oostvaarder

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
>> Reageer (0)
24-06-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Geboortekaartje - Enya
Klik op de afbeelding om de link te volgen Bij een doop hoort Champagne, dan liefst van een Vlaams Huis in de Champagnestreek. Wanneer dit kan met aardbeien, en onderliggend de streek waarvan hij komt en onze favorite muziek ,die de naam van onze boot wordt. E Viva Enya !

24-06-2007 om 17:45 geschreven door oostvaarder

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Terug van weggeweest !
't Heeft lang genoeg geduurd, de zoektocht naar ons bootje. 't Is gebeurd, beste vrienden. Na ons zoveelste bezoek aan onze tweede thuis, Frÿlan, hebben we de koop afgerond.
Een fraaie Super Lauwersmeerkruiser van 11,45m bij 3,45m werd het, voorzien van een krachtige zescylinder DAF 105pk. Door iedere watersporter erkend als een van de betere werven, gelegen in de noordelijkste punt van nederland, de zeesluis van Lauwersoog scheidt het Lauwersmeer van het waddeneiland Schiermonnikoog. Daar werd mijn beestje gebouwd, het kan dus tegen een stootje.
De vorige eigenaar was Menno Sappé, havenmeester van Langweer, één van die prachtige friese meren "de Langweerder Wielen" die verder naar de Koevorde stroomt, daarna het Prinses Margrietkanaal en de Brekken tot aan de Lemmer. Enkel op deze Langweerder Wielen hebben we nog nooit gevaren.De rest is voor ons gesneden koek. Dan zal de keuze vallen, afhankelijk van de weersomstandigheden of  het wordt het IJsselmeer bij mooi weer of de Randmeren bij minder weer.
Over ons bootje nu, het staat nog steeds te blinken, in een totaal nieuwe refit van 2006, een 2componentenpakje om zich heen. Petra is al op zoek naar de geschikte dingen om er voor ons een thuis van te maken. Zaterdag gaan we terug om een eerste lading aan boord te zetten.
Ondertussen probeer ik de nodige paperassen uit de voeten te doen. "ENYA" is geboren.
We wensen hem een lang en vaarrijk leven toe. Volgende keer de eerste foto's van onze kersverse baby !

24-06-2007 om 16:55 geschreven door oostvaarder

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (6 Stemmen)
>> Reageer (1)
30-05-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De laatste foto !
Klik op de afbeelding om de link te volgen daar ga je, en het ga je goed !

30-05-2007 om 10:08 geschreven door oostvaarder

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (3 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuws van onze
Klik op de afbeelding om de link te volgen Zoals je weet ging mijn bootje over in andere handen. Karel en Leon zijn de nieuwe skippers on board.
Van hen kreeg ik de melding van hun eerste vaart. Vanuit hun thuishaven Temse gingen ze naar St. Amands aan de schelde, daar waar het graf van de vlaamse franstalige dichter Emile Verhaeren rust.
Hun terugtocht, denk ik, moet zo euforisch geweest zijn, dat ze maar besloten 's anderendaags naar Gent te varen en meteen hun eerste sluis te nemen. Beiden waren in de wolken van ons,  eh excuseer, hun bootje !
Op pinksteren-maandag kwamen ze terug naar Temse met de voldoening dat hun boot nu eindelijk vaarklaar was.
Deze week kregen we meteen ook de laatste foto's van ons, samen met de "El Verde". We bewaren ze voor immer in ons hart, temeer daar we er geweldige  en spannende en mooie momenten met beleefden.
We hopen hen dikwijls op 't water te zien en wensen bij deze "een goeie vaart".

30-05-2007 om 10:06 geschreven door oostvaarder

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
>> Reageer (0)


Foto
Over mijzelf
Ik ben André Van Hecke, en gebruik soms ook wel de schuilnaam Oostvaarder.
Ik ben een man en woon in Lokeren (België) en mijn beroep is ex-bevrachter van binnenschepen, nu met pensioen.
Ik ben geboren op 31/07/1945 en ben nu dus 79 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: vooreerst mijn bootje Enya, en alles wat ook maar te maken heeft met H2O..
Sinds 25/11/2008 met pensioen, een soms onbekende zee van tijd die op me afkomt - met vrouwtje Petra wat wandelen, en skieën ieder jaar in Seefeld, Oostenrijks stadje waar we getrouwd zijn - in de zomer spenderen we onze vrije tijd sowieso aan ons bootje
Gastenboek

Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 
Foto
                                                               M/S ENYA

mijn bootje is een Gruno 38E Royal van bouwjaar 2000, is 12m lang en 3,80m breed met een diepgang van 1,10m en een doorvaarthoogte van 4,25/3,60m en een gewicht van 12,5 ton - de motor is een 6 cylinder IVECO van 120 pk met een verbruik van ca. 4 liter/uur.
Een watertank en fueltank van elk 500 liter en een vuilwatertank van 200 liter. De boot heeft een buitenbesturing met boeg- en hekschroef, automatische piloot en gps/plotter.
Herschilderd op de werf in 2011, zowel boven als onder de waterlijn, nieuwe anodes geplaatst. Zijn geboorteplaats is Zoutkamp in Friesland.
Rondvraag / Poll
Hoeveel maal bezoek je mijn blog ?
meerdere keren per dag
eens per dag
enkele keren per week
1 x per week
enige keren in de maand
maandelijks
telkens wanneer ik er aan denk
enkele keren per jaar
Bekijk resultaat

Zoeken in blog

Mijn favorieten
  • SeniorenNet.be
  • varen
  • No Limit IV
  • Gruno yachten
  • watersportvereniging moervaart
  • Promotie Binnenvaart Vlaanderen
  • wallonië
  • Jachthavens in Nederland
  • vlaanderen
  • aankoop allerlei voor bootjes
    Foto
    De motor is een 6 cylinder dieselmotor IVECO type 8065M12.01, met een verbruik van ca. 4 liter per uur, en komt uit de Milanese fabriek (It.) en draagt als matricuulnummer 0587975.
    Rustig draaiend en bedrijfszeker, zo wordt de motor omschreven in de onafhankelijke testen. Met in de nabijheid van mijn ligplaats, Spanjeveer op de Moervaart, is er een Europees hoofdverdeler en onderhoudscentrum van IVECO, gelegen aan de Vliegtuiglaan in Gent. Ook dat is makkelijk.
    Foto
    Wij hebben in onze boot geopteerd voor een dinette i.p.v. een tweede slaapkamer, aangezien wij voor meer dan 95% ons tweetjes varen. Ruim om te eten, en voorzien van talrijke bergplaatsen, waarbij alles binnen handbereik ligt, is het in blanke eik uitgevoerd en met een blauwe stoffering, een lust voor het oog.
    Foto
    Het kombuis betekent ook soms het "hart" van de Bourgondische Vlaming. Wanner er gekookt wordt aan boord, is het nuttig om te beschikken over een degelijk uitgeruste keuken. Met twee ijskasten, een magnetron en een vier-pits gasvuur, dampkap en verluchting via een dakvenster, is ook onze keuken voldoende gewapend om "de hongerigen te spijzen".
    Foto
    Het salon is en blijft de plaats bij uitstek in het schip. Gezien de geringe oppervlakte die een boot biedt, is het de pleisterplaats om televisie te kijken of  radio te luisteren. Lezend, makkelijk achterover leunend in een zetel vliegen de avonden zo voorbij.
    Foto
    Foto
    Foto
    "De natte cel" noemt men het toilet- was- en douchegedeelte in een pleziervaartuig. Je kan aannemen dat ook de mechaniek een aardig stukje vertegenwoordigd is in dit gedeelte van de boot. Pompen, vermalers en verwarmingselementen zijn er in vertegenwoordigd. Met de huidige verstrengde wetgeving is ook de vuilwatertank verbonden aan de lozende installaties.
    Foto
    Ieder mens heeft slaap nodig. Dus is de uitrusting van een slaapkamer bijzonder. Immers een goede matras waarborgt een goede nachtrust. Met de vele bergplaatsen vindt de kledij er ook zijn plaats. Onze slaapkamer biedt nog iets extra wat we bij vorige bootjes niet hadden. Een venster achteraan waar je bij 't opstaan nog een blik kan werpen over het rustige of onrustige water. Mooi toch !
    Foto
    Wanneer hier een lichtje aanslaat of er een geluidje biept, is er "iets". Behalve de snelheid in km/u of in zeemijlen/u, de diepte in meter of in voet, beschikt de stuurstand ook over een elektronisch kompas, aangevuld met gps/plotter en een stuurautomaat, er is er op dit electronisch plateau ook plaats voor een boeg- en hekschroef en een electrische ankerwinch. Bij de "gewone" meters vervolledigen een voltmeter, temperatuurmeter, oliedrukmeter, toerenteller met aangegeven aantal draaiuren van de motor en een stand van de tanks aan boord. Alles is overzichtelijk geplaatst, zodat bij het minste onheil snel kan worden ingegrepen.





    Historiek van mijn vorige bootjes :

    El Verde : spitsgatkottertje 9,30m lang en 3,20m breed en 0,85m diepgang, motor Indenor 50 pk, van Peugeot origine met bouwjaar 1970, gebouwd door Jachtwerf Oost in Akkrum. Bootje werd verkocht (2007) aan onze inmiddels zeer goede vrienden Karel en Leon, Karel is ook geregeld gastschrijver op mijn blog. In 2010 verkochten Karel en Leon de El Verde verder aan een koppel uit Izegem. Zij herdoopten het terug in Griffioen, wat de naam was van het bootje toen we er allebei op verliefd werden in het verre, maar mooie Akkrum.

    Foto

    Enya : Super Lauwersmeerkruiser - 11,40m lang en 3,40m breed met diepgang van 1,00m - gewicht 12 ton - motor : DAF 575 - bouwjaar 1983 op Lauwersmeer - werf in Westergeest. Was een miskoop, maar dat gebeurd overal wel eens. Het bootje werd omgeruild met mijn huidige Gruno Royal 38'.

    Foto

    Enya : Gruno Royal 38 - bouwjaar 2000 - 12m lengte, 3,80 breed en diepgang van 1,10m - gewicht 12 ton - motor IVECO 125 pk - 6 cylinder gebouwd op Gruno werf in Zoutkamp.   Ongelofelijk wendbaar, dankzij boeg- en hekschroef, stille, zuinige motor, weinige uren gedraaid bij aankoop en zowel het interieur als buiten goed in orde. Boot werd in 2011 herschilderd, zowel onderwaterschip als boven de waterlijn, nieuwe anodes geplaatst en de motor volledig nagezien.
    Foto

    Inhoud blog
  • Een Antwerpse wandeling van iets meer dan zevenduizend meter - deel 4
  • Een Antwerpse wandeling van iets meer dan zevenduizend meter - deel 3
  • Een Antwerpse wandeling van iets meer dan zevenduizend meter - deel 2.
  • Een Antwerpse wandeling van iets meer dan zevenduizend meter - deel 1.
  • Schippersbeurs - de foto's
  • Weekendje Antwerpen.
  • Laatste vaartocht - Spanjeveer - Terneuzen - de foto's
  • Laatste vaartocht - Spanjeveer - Terneuzen

    op weg naar een nieuw avontuur met ons bootje, de ENYA
    vanheckeandre@skynet.be

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen. groetjes petra en andré


    Blog als favoriet !

    Foto

    Beste Wout,

    Toen we elkaar zagen op 16.09.10 wist ik niet eens dat zo'n studierichting als I.W. bestond. Ik heb ondertussen al wat gegrasduint op internet en er over gelezen. Lang niet zo'n makkelijke materie, maar ik denk dat jij dat aankan ! Ik hoop zeker dat we van tijd tot tijd de gelegendheid hebben om met elkaar een babbeltje te doen. Dat zou super zijn. Jammer van die verloren tijd, want die halen we nooit meer in ! 
    opa

    Foto

    Hi Pa,

    Ikke nog eens. JIJ staat nu op internet op een blog. Iets wat je nooit gekend hebt, maar je zou het zeker interessant gevonden hebben, al was het maar om je postzegelverzameling aan te dikken. Ons ma zou het maar "brol" gevonden hebben.  De band tussen ons was altijd sterk, omdat we zoveel op elkaar leken. Telkens ik bij u sta, daar op die kille plaats mis ik je nog altijd. 'k Heb al een nieuw plantje gekweekt om het andere te vervangen bij u. 'k Breng het wel eens als we alleen zijn. U en ik !
    Rust zacht.
    Onze kleinen.

    Archief per maand
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006
  • 03-2006
  • 02-2006
  • 01-2006
  • 12-2005
  • 11-2005


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!