Om 10.00 uur zouden ze komen, onze vrienden die eerst "hun stadsplicht" moesten doen door te gaan stemmen tegen die kluns van een brug. Goed gestemd trouwens, wanneer nu ook de politiek nog luistert, komt het goed. Maar ik twijfel, onze rode, groene en blauwe jongens zullen hun wel weer in miljoenen bochten wringen om toch maar niet naar het volk hoeven te luisteren. Geld vermag trouwens alles, nietwaar mr. Vinck. Rond tienen kwam de auto op het terrein van de club gereden, richting Enya. Leon met een bloemetje voorop en kussen voor Petra en de Karel zoals altijd gefascineerd door de bootjes. Handjes geschut en op de rug een paar slagjes en zo van :" 't is weer veel te lang geleden, enzovoort, enzo verder, en onze gasten kwamen aan boord. Na een kundige rondleiding en een drankje, zodat we wat tijd maakten om wat bij te praten, vloog de tijd weer voorbij en in no-time moest er gestart worden. De klok wees al na elf. Onze Iveco bromde. Karel en ikzelf stonden in extase te luisteren. Het gebrom van de motor klonk ons als muziek in de oren. Sabine had woord gehouden, de dag kondigde zich schitterend aan. Ik maakte een paar sfeerbeelden van onze ligplaats. Spanjeveer bleef adembenemend mooi, met opgaande zon en nog enkele nevelslierten die opgewreten werden door de opwarmende zon. Touwen los en voor de zoveelste keer verliet de Enya de wal. Ik zag aan onze vrienden hun gezicht, dat zij gevoelsmatig op dezelfde golflengte zaten als wij. De net aangekomen buren Kristin en Patrick zwaaiden ons uit. Wat verder kwamen ook Robert en Jeanine aan het raam en wuifden ons toe. Achter ons maakte onze schroef kunstige tekeningen op 't water. Opgeschrikte watervogels vlogen heen en weer over de Moervaart. Rustig drijvend, in alle stilte naderden we het kanaal Gent/Terneuzen. Er was net een grote tanker een achterwaartse beweging begonnen van het kanaal naar de Moervaart. Via VHF riep ik hem op en vroeg of ik achter hem door mocht komen. "Ik wacht wel een beetje, kom gerust achter langs" zei de man nog. Ik ging naar 2000 toeren en de motor schoot in een hogere versnelling het kanaal op.We zwaaiden naar elkaar voor het goede begrip dat we hadden gehad. 't Was rustig op het kanaal, zoveel was duidelijk. Het was nu middag en de enige beweging kwam van Sidmar, waar een ertsboot aan 't lossen was. Voorbij de brug van Zelzate kwamen er nog twee binnenschepen en een jachtje, vermoedelijk uit dezelfde schutting. Het zonnetje scheen en Petra met onze vrienden genoten op het achterdek. Bij het naderen van de inloop naar Sas van Gent kwamen er twee zeeschepen af. Om hen niet te storen kruiste ik het kanaal en voer ik aan bakboord, zodat ik geen hindernis vormde voor deze grote jongens.We meerden feilloos af, maar onze magen begonnen lichtjes te knagen. Aan de wal en bij de Chinees een gezellig tafeltje uitgezocht en vertellen maar. Het eten smaakte heerlijk. Na de koffie en nog een toetje "van het huis" gingen we terug aan boord. Enkele minuten later verlieten we 't Sas, richting Zelzate om daarna aan de koeltoren bakboord uit te gaan en terug op onze vertrouwde plaats te liggen. Onze vrienden stonden reeds klaar om te helpen bij 't aanmeren. Misschien is het een oudewets gevoel, maar het doet deugd wanner je vrienden hebt die een handje toesteken en er staan wanneer je ze nodig hebt. Die dag kon voor mij niet meer stuk. Nog een uurtje in de kantine en we namen afscheid van Karel en Leon met de stellige belofte om nu niet meer zo lang te wachten. Nog wat nagebabbeld met de clubleden en we reden huiswaarts. Immers, voor Petra was het morgen werken geblazen. Onderweg over de leuke, gezellige dag verteld en over over onze vrienden. Met hen was het heerlijk toeven en de dagen waren altijd te kort. Karel en Leon, bedankt en tot de volgende !
We verheugen er ons op, om samen met onze vrienden Karel en Leon nog eens uit te varen. Sabine heeft gezegd dat het mooi zal zijn op zondag en o wee als het niet waar blijkt. Onze Antwerpse vrienden zagen nog nooit ons bootje en dat kan niet. Nadat ze "neen" gaan stemmen, hoop ik, tegen het gedrocht dat Antwerpen zou ontsieren en lange wapper heet, komen ze af. We hopen dan met hen tot in 't Sas van Gent te varen en daar een "chineesje" mee te pikken, om daarna met het late namiddagzonnetje terug te drijven naar Spanjeveer. Leon, die fotograaf met dienst is, heeft beloofd enkele fantastische shoots" te maken onderweg. Hij was totaal weg van de toch wel mooie foto's die Lieve maakte toen ze meevoer naar Gent. Ach, fotografen in spé onder elkaar, ze proberen de loef af te steken, geloof ik. We zullen er zeker van genieten. En nu duimen maar tegen zondag. Nog 2 nachtjes slapen en dan weten we het ! Opgelet hé, als ge't spel hierboven durft omschakelen, Sabine.
Met als voorspelling regen, regen en als afwisseling wind met regen denk ik terug aan betere tijden, toen het zonnetje scheen en we met z'n allen op ons bootje naar Portus Ganda voeren. Een vriendin van Petra, Lieve was gewapend met een knots van een fototoestel, het was haar nieuwe hobby. Fier toonde ze allerlei mogelijkheden die het toestel bezat en beloofde ons prachtige foto's van de trip. En vermits belofte schuld maakt, hier de eerste foto's. Niet minder dan 116 foto's kreeg ik toegestuurd van haar, waarvoor mijn dank Lieve. Er was vooreerst een prachtige foto van mijn matroosje en vrouwtje bij. De eerlijkheid gebied mij om te zeggen dat dit de mooiste foto ooit is van Petra. Verder nog een paar foto's van onze ligplaats Spanjeveer en van de toch wel prachtige Moervaart. In de toekomst misschien meer, maar vooreerst dit prachtige dessert van een vervlogen, maar o zo'n prachtige zomer. En zingen maar: " 't is weer voorbij, die mooie zomer, die zomer die begon zowat in mei.....
Het is jullie geraden in het vervolg de waarheid en niets dan de waarheid te vertellen op radio en televisie in verband met weersomstandigheden. Indien jullie nog durven beginnen met windkracht 4 tot 5 en storm aan zee tot 80 km/u afgewisseld met buien en onweer en al dat fraais, zonder grond van waarheid achteraf zet u vele mensen thuis die andere plannen hadden. Wij bijvoorbeeld hadden wat graag een week-end van 3d. gepland naar Zeeland met ons bootje. Nu hebben we hier thuis onze tijd verloren en veel gelegen, gehangen en dergelijke ongezonde bezigheden. Maar ja gedane zaken, enz... Het weze U gezegd !!!!!!
Vorig week-end hadden we een week-endje Gent gepland. Portus Ganda lag vlakbij, en enkel de spoorbrug diende verwittigd te worden om te openen. We waren er rond de middag. Na het eten gingen de vrouwtjes winkelen en wij zouden ons wel bezighouden, zo werd er gesuggereerd. Eerlijk gezegd waren we er niet kwaad om. Naast mij lag een klein speedbootje dat mijn interesse wekte. Op het blauwe dekkleed stond "Arcangeli". Gelukkig kwam de dag daarop de eigenaar. 't Was mooi, heerlijk weer om met het bootje, vader en zoon een tocht met de "Arcangeli" te zien doen. De man vertelde me dat het bouwjaar 1967 was, dus tweeenveertig jaar oud. Hij had alles laten restaureren in de originele staat. Ook de motor was een "Johnson" van hetzelfde jaar. Eens het dekkleed er af, glimde het mahonie-houten bootje op het water. De motor schitterde en de bekleding en het dashboard waren eveneens enig mooi. De motor moest geshoked worden alvorens te starten Twee keer starten en de motor pruttelde, de man ging in achteruit en verdween richting Dampoort. Mijn interesse was nu zeker gewekt. Ik moest weten waar het ding vandaan kwam. Via de nodige opzoekingen kwam ik bij Giuliano Arcangeli, die de stiel van botenbouwer leerde in Zwiserland. Hij keerde in 1956 terug naar zijn geboorteland Italië en werkte een tijdje voor de wereldberoemde werf "RIVA" een naam als een klok in de mahonie-houten boten. In 1960 startte hij zijn eigen werf in Sarnico. Met zestig mensen werden er ongeveer 1500 Arcangeli's gebouwd. Acht jaar later zou de werf wegens de opkomst van goedkopere landen ophouden te bestaan. Het bootje dat naast mij lag was een Arcangeli Super Jolly, waarvan er naar schating nog 15 tot 25 bootjes zouden rondvaren. 5,20m lang en 1,80m breed met een diepgang van 0,40m zijn ze te vergelijken met de Riva Florida, een telg uit de nog steeds beroemdeRiva-werf.
1400 dagen bestaat mijn blogje, met iedere maand verscheidene afleveringen, goeie en minder goeie, maar steeds met een hart (met en t) voor datgene dat ik zo graag beoefen, mijn hobby, watersport in het algemeen met daarrond ook iets over mijn verleden, de binnenvaart. Mijn gedachten zijn dan ook bij hen, de binnenvaartmensen, die in deze huidige moeilijke tijden van crisis, hun job nog altijd graag doen. Maar weet, vrienden, dat achter elke slechte periode er weer een betere komt, die het voorbije leed terug wat zal verzachten.
Eind september, de herfst is nabij. Buiten beginnen de blaadjes aan de bomen hun herfst-uniform aan te trekken. Normaal zouden we dat ook moeten doen, maaaaaaaaaaaaaaaar, nog effe wachten ! Want met twintig graden doe je dat niet. Dan loopt iedereen nog zomers, en fleurt het ganse straatbeeld op. Jongens, wat een kei van een zomer. Ik bleef dit jaar in eigen regio en heb er geen moment spijt van gehad. Trouwens, wat opvalt bij het overzicht van mijn vaarseizoen, ik had geen enkel dag met regen, daarentegen twee dagen met temperaturen boven de 35°. Teveel was dit. Voor de rest waren er meerdere dagen met een strakkere wind. 3 tot 4 bft* kwam geregeld voor, met een uitschieter van één dag van 5/6 bft. Dit jaar vaarde ik gedurende 131 uur en 40 minuten,* gespreid over 28 vaardagen een afstand van 1.311,7 kilometer met daarbij 35 sluizen. Ons bootje deed en doet het nog steeds uitstekend. We kijken allebei terug op een heerlijk vaarseizoen en hopen dat 2010 minstens even goed zal zijn. Nu staan er nog een paar herfsttochtjes op het programma waar we geen sluizen bij nodig hebben of we kiezen voor Nederland, daar kan varen altijd. We hopen zelfs af en toe een winterreisje, maar dan mag het niet winteren zoals dit jaar. Het was heerlijk om al mijn verhaaltjes aan jullie kwijt te kunnen, af en toe onderbroken met een blogvriend die ook even verslingerd was en is op zijn bootje en de verhalen er omheen. Er komt weer een tijd om onderhoud te doen, om zo "in good shape" het volgend jaar weer in te varen. Maar, varen doe je samen, en was het niet dat ik een vrouwtje heb die even verslingerd is op haar bootje, dan wij op elkaar, dan had dit allemaal niet gekund. Daarvoor zeg ik dank aan haar, mijn matroosje, mijn navigator en hulp in alles, zonder wie het varen geen varen zou zijn.
bft = Beaufort, een twaalfdelige windschaal opgesteld in 1808 door de Engelse admiraal Sir Francis Beaufort en in 1927 door de Duitse kapitein aangepast, die het verband legde tussen zeegang en wind. * het aantal aangehaalde uren en minuten zijn motoruren, het aantal vaaruren is duidelijk meer, omdat in de meeste sluizen in Nederland gevraagd wordt om de motor stil te leggen in de sluis tijdens het schutten.
Er rest ons niet veel meer, immers alle sluizen in Vlaanderen en Wallonië werken niet meer vanaf volgende maand, ook al zijn ze bemand. Tussen Nederland en Frankrijk (waar de sluizen allemaal werken) ligt bananenrepubliek België die sinds 1975 (staking binnenschippers) niet meer op zondag schut. Jammer, want met de huidige weersomstandigheden zou het wat mooi zijn om ook in het najaar nog op 't water te zijn. Niks aan te doen, met een flauwe zon en een pittig windje voeren we met onze vrienden Roos en Joël naar Maldegem. Ik had 's morgens al gebeld met VVW Nieuwendorpe en 2 ligplaatsen gereserveerd. Toen we de nieuwe sluis in Evergem verlieten, waar we samen lagen met zes achteropkomende jachten van de KYG (koninklijke jachtclub Gent), en die allemaal richting Maldegem gingen. Zoals gebruikelijk houd iedereen zich aan een volgorde, maar omdat de sluis van Evergem groot genoeg was, liet ik een paar jachten voorgaan. Eénmaal uit de sluis echter liep ik een paar jachten voorbij, om zo mijn plaatsje te houden om de kleine sluis van Schipdonk eerst binnen te lopen. We moesten nog wachten op de twee jachtjes die uit de richting van Eeklo kwamen, ik maakte me klaar om als eerste in de sluis binnen te lopen, maar het jacht voor mij wou dat ook. Toen ik de man duidelijk maakte dat een beurt moest gerespecteerd worden, liet hij me grommend voor. "Als ge er persé opstaat", zei hij nog. We gingen in de sluis helemaal vooraan liggen met Joël achter ons, zodoende konden er nog twee jachten bij van diegene die na ons aangemeld waren. Just is just, zei ons Petra, en gelijk had ze. Vermits diegene die voor mij had gelegen en ook de "Bubbels" grotere jachten waren (15 en 13,5m) moest er nog tweemaal geschut worden.Had ik achter die jongens in de sluis gegaan, had ik nog meer dan een uur voor de sluis gelegen. En dat kon ergens niet. Rustig voeren we op het afleidingskanaal richting Balgerhoeke. Joël en Roos waren in de wolken om zoveel schoonheid en vergeleken het een beetje met het Canal du Midi. We meerden aan en maakten een wandeling tot aan de schutsluis van Balgerhoeke, een flink stuk stappen. We hadden 's avonds een tafeltje voor vier besteld in de Koetshoeve. Weer was die avond te kort, en een geanimeerd gesprek over alles en nog wat besloot deze prachtige dag.We kwamen buiten rond kwart voor twaalf, in een zalige temperatuur en sliepen rustig in, in het vredige Meetjesland. Zondagochtend ontbeten we op ons bootje. Toen we rond half elf gingen luisteren wat de jongens uit Gent van plan waren, zei de ene dat ze om twaalf uur vertrokken, de andere zei één uur en nog een andere zei dat er nog een paar in trance lagen, van de avond voordien. Kortom, ik kwam niets te weten. We spraken af met Joël en nog een koppel uit Oudenaarde om rond elf uur te vertrekken. De Gentenaars konden dan onder hen regelen wanneer ze wel en niet konden. Met z'n drieën in Schipdonksluis samen met nog een huurboot werd er vlot geschut. Ook in Evergem waren met z' tweetjes in het sas. We deden er anderhalf uur minder over dan de heenreis. Het gemiste aperitief van Maldegem, werd vlot verteerd in Spanjeveer. Volgend week-end gingen de vrouwtjes shoppen in Gent. Naar Portus Ganda !
Ik hoorde net dat dit week-end een klein nazomertje zich aandient. Daarbij is september de laatste maand waarbij alle sluizen en bruggen bemand zijn en werken op zondag. Dus wordt het dus nog eens varen. We weten nog niet waarheen, maar onze Enya maakt zich reeds op om nog eens het ruime sop te kiezen. Onze vrienden Joël en Rose zijn ook van de partij, zodat de Wet Dream er ook bij is. Misschien Gent of Eeklo, we zien wel.
We melden ons rond half zeven 's morgens voor de sluis van Lauwersoog, om via Groningen en de sluis van Termunterzijl naar de Eems te varen met als bestemming het schilderachtige Greetsiel. Met in de mast een wissel van Nederlandse naar Duitse gastenvlag voeren we na twee dagen naar ons eerste Duitse waddeneiland Juist (uitgesproken juust). Voordat we de haven konden binnenlopen moesten een ankerstop van 5 uur doen, geen straf met de prachtige weersomstandigheden en een mooi zicht op foeragerende wadvogels. Opnieuw een vernieuwde haven met een plaats aan een langssteiger. De stilte is hier nog meer aanwezig, dit eiland is immers autovrij. Hier was alles nog met paard en kar, de fiets of electrische wagentjes. Hier was de lucht nog zuiver. Op weg van Juist naar Norderney zagen we aan het oostbaken honderden zeehonden liggen. We voeren nauwelijks vijftig meter van de plaats en Sonja kon het nauwelijks allemaal vatten in de lens. Het boek van Erskine Childers, "Het raadsel van de Wadden" kwam me weer voor de geest, en eindelijk werd een langgekoesterde droom waar, IK WAS ER ! De langbewaarde fles champagne werd uit de koeling gehaald en het knallen van de kurk klonk ons als muziek in de oren. We aten heerlijk vis met zicht op de haven en het wad. Zo konden we 100 jaar worden. Met een gelukzalig gevoel vertrokken we enkele dagen later naar Langenoog, het volgende waddeneiland op ons traject, waar we geconfronteerd werden met de resten uit wereldoorlog II. De nog resterende start- en landingsbanen van de Messerschmidt jachtvliegtuigen liggen deels overwoekerd, deels is het nu een fietspad. Vrediger kan nauwelijks. Het dorp ligt 5 km. van de jachthaven, maar een treintje met 3 wagonnetjes brengt je er gratis naar toe. De rit is een aanrader,los door de kwelders van het eiland. We voeren nu door prielen en geultjes, richting Spiekeroog, het mooiste van alle eilanden. Met een door paarden getrokken treintje, net als vroeger, reden we richting kunstacademie waar een jong talent prachtig piano speelde en in de schilderachtige straatjes er omheen jongeren spontaan muziek speelden. Veel visrestaurants en theehuisjes in de straatjes, want 16.00 u. is tea-time. De volgende avond zette in met een knetterend onweer. Knallende donderslagen afgewisseld met vlammende bliksemschichten en felle regen waren ons deel. Een bliksemschicht tot in ons slaapvertrek. Allebei klaarwakker, controleren we direct onze electra. Gelukkig blijkt alles in orde. Bij het wegebben van het onweer komt de verwachtte wind opzetten die alles een ganse nacht door elkaar schut en door het want fluit. Onder een laaghangende bewolking vertrekken we samen met een Duits schip naar Harlesiel / Carolinensiel op het vasteland, waar er na aankomst in het clubhuis duchtig wordt gezongen van :"zum wohle, zum wohle, auf Ludo seine kohle. Met andere woorden is het weer aan mij om een rondje te geven. Bier, schnaps en maatjesharing doen de ronde. Een mooie tocht brengt ons onderlangs Wangerooge en Minseneroog tot op Jade en Hooksiel, waar men blijkbaar nog nooit van internet gehoord heeft. Enkele dagen later, onder een schitterende zon, maar veel wind en tegenstroom (golvan +/- 1m.) lopen we Wilhelmshaven binnen. Met een prachtige aanloop, het schip helemaal onder het zout en toch wel een beetje fier dat we 't geklaard hebben, zijn we op het keerpunt van onze reis. Door de grote zeesluis naar binnen, onder de Kaiser Wilhelmsbrücke door, voorbij de grote oorlogsbodems vinden we een plaats in de haven. De "Catharina" krijgt een verdiende wasbeurt, want ze heeft zich schitterend gedragen en liet ons op geen enkel moment in de steek. We vatten de terugreis aan via het Ems-Jadekanaal (75 km) met een tussenstop in Marcardsmoor (dit "gat" is niet te vinden op een kaart). In Emden bakboord uit, richting Dortmund-Emskanaal naar Oldersum. Een omweg van ca. 5 uur, omdat de zeesluis in Emden defect was, voeren we de Eems op naar Dlfzijl, Groningen. En dan nog met de nodige tegenstroom, godver....dat schoot niks op. Daarna via Grou en Lemmer het IJsselmeer op met mooi weer. Via de radio hoorden we onheilspellende weerberichten met windstoten tot 9 Bft. We kozen voor een veilige route via het Ketelmeer en de Randmeren. In Amsterdam was de keuze snel gemaakt ,de altijd gezellige Sixhaven. Enkele dagen later voeren we met gestreken mast naar de Oude Schans en de Amstel met overnachtingen in Boskoop en Dordrecht. Met de thuishaven in het bereik voeren binnen in de vluchthaven Zijpe op de Oosterschelde. Er staat maar één huis, maar 't is wel een schitterend visrestaurant. We genoten beiden met deze afsluiter van een fantastische reis. Deze reis zou nog lang nazinderen in ons geheugen, dat wisten we zeker.
Dat onze blogvrienden uit Stekene fervente waddenvaarders zijn, moge blijken uit hun reisverhaal naar de Nederlandse en Duitse wadden. Gedurende de acht weken durende reis gingen Ludo & Sonja op zoek naar datgene wat hen sinds jaren fascineerde, de rust en de overweldigende natuur op deze verre eilanden. Vanuit hun thuisbasis Burghsluis vertrokken ze in juni. Ondertussen prijken ze in het clubje van vaste wadvaarders en zijn ze ingewijd in de getijden en diepterekeningen, het droogvallen en de ankerstops, het varen door prielen en het bewonderen van honderden zeehonden op de wadden. Hier komt men als verslaafde stedeling terug dichter bij zijn oorspronkelijke roots : "de natuur in al zijn pracht". Ze vertrokken vanaf hun thuishaven over de Oosterschelde, het Volkerak om daarna op het Hollands Diep in Willemstad te overnachten. Daarna ging het noordwaarts met overnachtingen in Gouda en de Sixhaven in Amsterdam. Via de prachtige Zaanstreek richting Alkmaar en nog noordelijker langs het Noordhollands kanaal naar Den Helder, springplank naar de wadden en thuisbasis van de Nederlandse Marine. Met mooi weer, wel met windkracht 6. Dan maar rustiger weer afwachten en ondertussen het Scheepvaart- en Reddingsmuseum bezocht maar ook het herbouwde Middeleeuwse fregat "Prins Willem". Dit fregat zou enkele weken later volledig uitbranden. We namen ook de fietsjes om wind op kop naar Fort Kijkduin te fietsen. We hadden onze laptop meegenomen, maar moesten ondervinden dat in verscheidene locaties niet kon gewerkt worden. We kregen hun code om in hun systeem te werken, maar werden door de Koninklijke Marine geblokkeerd. "Safety first" moeten ze gedacht hebben bij de Marine, met die Belgen weet je nooit ! Na 3 dagen eindelijk vertrokken richting Vlieland, het was nu echt begonnen. Een mooie gerenoveerde haven bood ons de nodige rust en langzaam ebde de spanning weg. We sloegen Terschelling over, want er was een festival aan de gang dat jaarlijks 50.000 bezoekers trekt, en daarvoor waren we beslist niet gekomen. Dan maar verder naar Ameland, waar we bij ieder laagtij nauwelijks water onder de kiel hielden.Het was genieten van dit prachtige eiland, dat we verlieten bij een Z.0. windje 3 bft, om rond halfzeven 's avonds vast te lopen op het Wierummerwad. Hier bewezen de steunen onder de "Catharina" hun dienst. Laagwater was het rond 21.00 uur. Met rondom ons één grote zandvlakte met hier en daar een overblijvend prieltje water. Luisterend naar de stilte en met een ongekende schoonheid van lucht en zonsondergang kropen we in onze kooien. Vroeg slapen, want rond 03.00 uur zou het water langs het vlak beginnen klotsen, dat in de oren klinkt als hamerslagen. 't Was gedaan met de rust, en stilaan kwam er meer water onder de kiel en dreven we rond vijf uur in het ochtenschemer verder. Nog een paar keer raakten we de grond. Gewoon spannend, was het. En nu richting Lauwersoog.... Wordt vervolgd...
In de Noordzee liggen de Waddeneilanden gespreid over drie landen : Nederland, Duitsland en Denemarken. Een aantal van deze eilanden is bewoond, vele eilanden zijn onbewoond. Sommige eilanden liggen in een schemerzone, en worden met enige regelmaat door het water overvloeit. In Nederland zijn Texel, Vlieland, Terschelling, Ameland en Schiermonniksoog bewoond door 23.872 inwoners op een oppervlakte van ca. 405 km². 9 eilanden zijn onbewoond. In Duitsland is Borkum, Juist, Norderney, Boltrum, Langenoog, Spiekeroog, Wongerooge, Neuwerk, Pellwam, Nordstrand, Halligen, Amrum, Föhr en Sylt. Dit laatste eiland is nog een schiereiland nadat het verbonden werd door een dam met het vasteland en allemaal bewoond. 10 eilanden zijn dat niet. In het totaal zijn er ca. 53.296 eilanders op 448,5 km² in Duitsland. Helgoland is een rotsachtig eiland dat eigenlijk niet tot de waddeneilanden behoord maar er wel culturele banden mee heeft.Op Helgoland wordt Noord-Fries gesproken. Tenslotte Denemarken met 3 bewoonde eilanden Romo, Mando en Fond en 2 onbewoonde eilanden, samen 194 km² met 4.173 inwoners. Vele van deze waddeneilanden zijn behalve bewoond, ook autovrij.
Ik ben André Van Hecke, en gebruik soms ook wel de schuilnaam Oostvaarder.
Ik ben een man en woon in Lokeren (België) en mijn beroep is ex-bevrachter van binnenschepen, nu met pensioen.
Ik ben geboren op 31/07/1945 en ben nu dus 79 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: vooreerst mijn bootje Enya, en alles wat ook maar te maken heeft met H2O..
Sinds 25/11/2008 met pensioen, een soms onbekende zee van tijd die op me afkomt - met vrouwtje Petra wat wandelen, en skieën ieder jaar in Seefeld, Oostenrijks stadje waar we getrouwd zijn - in de zomer spenderen we onze vrije tijd sowieso aan ons bootje
Gastenboek
Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
Beoordeel dit blog
M/S ENYA
mijn bootje is een Gruno 38E Royal van bouwjaar 2000, is 12m lang en 3,80m breed met een diepgang van 1,10m en een doorvaarthoogte van 4,25/3,60m en een gewicht van 12,5 ton - de motor is een 6 cylinder IVECO van 120 pk met een verbruik van ca. 4 liter/uur. Een watertank en fueltank van elk 500 liter en een vuilwatertank van 200 liter. De boot heeft een buitenbesturing met boeg- en hekschroef, automatische piloot en gps/plotter. Herschilderd op de werf in 2011, zowel boven als onder de waterlijn, nieuwe anodes geplaatst. Zijn geboorteplaats is Zoutkamp in Friesland.
De motor is een 6 cylinder dieselmotor IVECO type 8065M12.01, met een verbruik van ca. 4 liter per uur, en komt uit de Milanese fabriek (It.) en draagt als matricuulnummer 0587975. Rustig draaiend en bedrijfszeker, zo wordt de motor omschreven in de onafhankelijke testen. Met in de nabijheid van mijn ligplaats, Spanjeveer op de Moervaart, is er een Europees hoofdverdeler en onderhoudscentrum van IVECO, gelegen aan de Vliegtuiglaan in Gent. Ook dat is makkelijk.
Wij hebben in onze boot geopteerd voor een dinette i.p.v. een tweede slaapkamer, aangezien wij voor meer dan 95% ons tweetjes varen. Ruim om te eten, en voorzien van talrijke bergplaatsen, waarbij alles binnen handbereik ligt, is het in blanke eik uitgevoerd en met een blauwe stoffering, een lust voor het oog.
Het kombuis betekent ook soms het "hart" van de Bourgondische Vlaming. Wanner er gekookt wordt aan boord, is het nuttig om te beschikken over een degelijk uitgeruste keuken. Met twee ijskasten, een magnetron en een vier-pits gasvuur, dampkap en verluchting via een dakvenster, is ook onze keuken voldoende gewapend om "de hongerigen te spijzen".
Het salon is en blijft de plaats bij uitstek in het schip. Gezien de geringe oppervlakte die een boot biedt, is het de pleisterplaats om televisie te kijken of radio te luisteren. Lezend, makkelijk achterover leunend in een zetel vliegen de avonden zo voorbij.
"De natte cel" noemt men het toilet- was- en douchegedeelte in een pleziervaartuig. Je kan aannemen dat ook de mechaniek een aardig stukje vertegenwoordigd is in dit gedeelte van de boot. Pompen, vermalers en verwarmingselementen zijn er in vertegenwoordigd. Met de huidige verstrengde wetgeving is ook de vuilwatertank verbonden aan de lozende installaties.
Ieder mens heeft slaap nodig. Dus is de uitrusting van een slaapkamer bijzonder. Immers een goede matras waarborgt een goede nachtrust. Met de vele bergplaatsen vindt de kledij er ook zijn plaats. Onze slaapkamer biedt nog iets extra wat we bij vorige bootjes niet hadden. Een venster achteraan waar je bij 't opstaan nog een blik kan werpen over het rustige of onrustige water. Mooi toch !
Wanneer hier een lichtje aanslaat of er een geluidje biept, is er "iets". Behalve de snelheid in km/u of in zeemijlen/u, de diepte in meter of in voet, beschikt de stuurstand ook over een elektronisch kompas, aangevuld met gps/plotter en een stuurautomaat, er is er op dit electronisch plateau ook plaats voor een boeg- en hekschroef en een electrische ankerwinch. Bij de "gewone" meters vervolledigen een voltmeter, temperatuurmeter, oliedrukmeter, toerenteller met aangegeven aantal draaiuren van de motor en een stand van de tanks aan boord. Alles is overzichtelijk geplaatst, zodat bij het minste onheil snel kan worden ingegrepen.
Historiek van mijn vorige bootjes :
El Verde : spitsgatkottertje 9,30m lang en 3,20m breed en 0,85m diepgang, motor Indenor 50 pk, van Peugeot origine met bouwjaar 1970, gebouwd door Jachtwerf Oost in Akkrum. Bootje werd verkocht (2007) aan onze inmiddels zeer goede vrienden Karel en Leon, Karel is ook geregeld gastschrijver op mijn blog. In 2010 verkochten Karel en Leon de El Verde verder aan een koppel uit Izegem. Zij herdoopten het terug in Griffioen, wat de naam was van het bootje toen we er allebei op verliefd werden in het verre, maar mooie Akkrum.
Enya : Super Lauwersmeerkruiser - 11,40m lang en 3,40m breed met diepgang van 1,00m - gewicht 12 ton - motor : DAF 575 - bouwjaar 1983 op Lauwersmeer - werf in Westergeest. Was een miskoop, maar dat gebeurd overal wel eens. Het bootje werd omgeruild met mijn huidige Gruno Royal 38'.
Enya : Gruno Royal 38 - bouwjaar 2000 - 12m lengte, 3,80 breed en diepgang van 1,10m - gewicht 12 ton - motor IVECO 125 pk - 6 cylinder gebouwd op Gruno werf in Zoutkamp. Ongelofelijk wendbaar, dankzij boeg- en hekschroef, stille, zuinige motor, weinige uren gedraaid bij aankoop en zowel het interieur als buiten goed in orde. Boot werd in 2011 herschilderd, zowel onderwaterschip als boven de waterlijn, nieuwe anodes geplaatst en de motor volledig nagezien.
Toen we elkaar zagen op 16.09.10 wist ik niet eens dat zo'n studierichting als I.W. bestond. Ik heb ondertussen al wat gegrasduint op internet en er over gelezen. Lang niet zo'n makkelijke materie, maar ik denk dat jij dat aankan ! Ik hoop zeker dat we van tijd tot tijd de gelegendheid hebben om met elkaar een babbeltje te doen. Dat zou super zijn. Jammer van die verloren tijd, want die halen we nooit meer in ! opa
Hi Pa,
Ikke nog eens. JIJ staat nu op internet op een blog. Iets wat je nooit gekend hebt, maar je zou het zeker interessant gevonden hebben, al was het maar om je postzegelverzameling aan te dikken. Ons ma zou het maar "brol" gevonden hebben. De band tussen ons was altijd sterk, omdat we zoveel op elkaar leken. Telkens ik bij u sta, daar op die kille plaats mis ik je nog altijd. 'k Heb al een nieuw plantje gekweekt om het andere te vervangen bij u. 'k Breng het wel eens als we alleen zijn. U en ik ! Rust zacht. Onze kleinen.