varende senioren over bootjes, varen en nog andere dingen !
05-07-2010
Vaartocht naar Lokeren IV
We komen nu op het kanaal Gent - Terneuzen tussen de grote jongens en dus is het opletten geblazen. Gespannen kijkt ons gezelschap naar de toevallig voorbijvarende autoboot van Honda, die enkele duizenden "blikken dozen" gelost heeft in Gent. Het schip vaart met twee slepers voor en achter richting zeesluis Terneuzen, gebouwd door de Hollanders maar betaald voor meer dan 80% door Vlaanderen, zoals alle infrastructuur in Zeeland. Dat is de prijs die Vlaanderen betaald omdat de Westerschelde door Zeeland loopt. Hadden in de middeleeuwen beter gezorgd dat ook dat stukje Zeeland, Vlaams was gebleven. Maar goed, alle walradars tot aan zee werden ook met Vlaams kapitaal betaald, evenals de loodsdiensten gebeuren tot op heden nog altijd met een verhouding van 75/25% Nederlanders/Vlamingen. Nouw, onze Noorderburen zijn altijd bij de pinken geweest, zeg ! We volgen het zeeschip en varen langzaam tot aan Sidmar, waar een grote Japanse bulkcarrier ijzererts aan het lossen is. Ons gezelschap kijkt zich de ogen uit op zoveel grootsheid. Hier klopt HET gedeelte waar onze economie op steunt, met op kop natuurlijk de Antwerpse haven, gevolgd door Gent en Zeebrugge plus een aantal kleinere havens. Voorbij Sidmar nemen we een bocht van 180° en varen terug richting Moervaart en onze ligplaats op Spanjeveer. We zetten een punt achter een schitterende dag, met niet te vergeten een ongelofelijk prettig en geïnteresseerd gezelschap aan boord. Als koppel en varenden hebben we ook intens genoten van hun gelukkige gezichten. We meren aan zonder enige moeite en kraken nog een flesje op de goede afloop en met een gesmaakt etentje ronden we af. Glunderende gezichten stappen terug in de wagens en gaan naar huis, waarschijnlijk aan velen vertellend welke enige dag ze hadden aan boord van onze Enya. Marc en Angèle, Lieve met haar dochter, ook wij hebben genoten met volle teugen. Altijd welkom !
Wachtebeke voorbij, nog altijd een stralende zon en een schitterend gezelschap dat maar niet genoeg krijgt en eigenlijk nog een staartje wil breien aan zo'n magnifieke dag. Voor ons niet gelaten, dus varen we in Mendonk onze ligplaats voorbij onder de verbazende blikken van enkele van mijn mede-leden, die waarschijnlijk denken : "die kerel vergist zich, die ligt toch hier". Geruststellend roep ik dat we nog een tochtje op het kanaal Gent Terneuzen voorzien, tussen de grote jongens. De eerste foto toont moeder en dochter. De uitstraling van de gezichten zegt genoeg, denk ik. De twee volgende foto's zijn van Marc en Angèle, allebei kijken ze dromend bij de tweede foto. Herinnert die foto aan iets, Marc ? Bij het uitvaren van de Moervaart, alvorens het kanaal Gent-Terneuzen op te gaan heb je aan bakboord de koeltoren. Voor ons altijd het baken dat van ver te zien is, dat we thuiskomen na een reis.
Eens voorbij Daknam, Lokerens mooiste natuur gedeelte, gaan we richting Sinaai met daarna Moerbeke. Dit stukje moet voor mij het oudste echte stuk zijn vermits je hier nog de oude meanderachtige vorm van de rivier ziet. De foto's vangen aan met een schitterende foto van de kapitein van het m/s Enya en zijn onmisbare rechterhand aan boord, vrouwtje Petra. Dat het aan boord ook educatief werd, getuigt de kundige uitleg van Petra over waterkaarten. In beeld is onze favorite plek Frylan oftewel Friesland. Dat de sfeer er goed inzat getuigt volgende foto, ambiance aan boord met iemand als Marc is verzekerd. De laatste foto is de brug achteraan de oude site van de suikerfabriek in Moerbeke. Blijft ze staan of wordt ze geofferd zoals zovele mooie dingen ?
Een mijlpaal, eerste artikel met foto's mobiel vanaf het achterdek.
Sinds ik op internet ben en reeds meer dan 5 jaar mijn blog bij seniorennet bewandel, was ik altijd gebonden aan thuis en via een vast station. Momenteel is dit niet meer zo. Ik beschik inderdaad sinds kort over een mobiele mogelijkheid die via een stick internet bij mij aan boord brengt. Fantastisch hoe ik vanop mijn achterdek met Brugge Coupure als ligplaats rustig een berichtje schrijf voor mijn blog. De mobiliteit van de mens lijkt niet meer te stoppen, op gebied van verplaatsing, media, alles wat je maar droomt, is er nu. Maar genoeg gezeverd, ben niet van plan een ganse dag op dit klaviertje te zitten tokkelen, ik neem een spannend boek over de russische geheime dienst en laat mij wegzakken in het dolce far niente met als gezelschap een goed glas wijn en een spannend boek. Meer hoeft het echt niet te zijn voor mij. Ondertussen haalt Petra haar hartje op en shopt ze in Brugge op zoek naar dat ene ultieme koopje, waar iedere vrouw van droomt. Mooi toch !
Op de vorige foto's prijkt onze "Enya" fier in de "Lokerse Haven" op de voet gevolgd door een foto van de ganse bende die meevoer. Daknam's beroemdste inwoner hielden we voor de laatste foto. De volgende foto is echt een plaatje, Daknam op z'n mooist vanop het water. Ja, Lieve, ge hebt talent om iets vast te leggen. Voor mij één van je beste foto's van deze reportage. Wie durft zeggen dat onze Durme niet mooi oogt, leg ik de twee laatste foto's voor. Mooi toch. Een volgende keer meer...
Door het oog van iemand anders, zie je veel van jezelf !
Niet zo lang geleden voeren we naar Lokeren en terug naar Spanjeveer. Een jaarlijkse traditie, die we het liefste delen met vrienden. Zo ook die dag, met Lieve en dochter, vriendinnen van Petra en mij, alsook met Angèle en Marc, twee vrienden die ik meer dan 50 jaar ken. Met de zon van de partij kon die dag niet meer stuk. Vrienden aan boord, af en toe een drankje en een stukje eten onder het varen, wat vertellen over ons, toen en nu, wat kan een mens nog meer verlangen. Die dag bleek voor ons allemaal veel te kort, het werd voor iedereen genieten. Mij persoonlijk deed het deugd om een oude vriendschap terug open te zien bloeien. Alvast bedankt, vrienden, ook ik heb er van genoten.
Ooit gonsde het hier van bedrijvigheid, zeker in de bietentijd. Maar vooruitgang duldt geen arbeidsintensieve fabrieken. Dus is de site waar ooit het suikerfabriek stond in Moerbeke in alle stilte opgedoekt. Breekmachines en lassers herleiden het terrein in een sneltempo tot een hoop schroot. En straks komt hier bouwgrond, waar KMO's en appartementen zullen verrijzen. En alle mensen die hier arbeid verricht hebben, sterven met de fabriek een stille dood.
We vaarden vorige week naar Lokeren, onze thuishaven. Ik had het over de vernieuwing van Moerbeke langsheen de Moervaart in de gunstige zin, maar wat ik te zien kreeg tussen Moerbeke en Wachtebeke tart alle verbeelding. Beschamend dat op die wrakken nog het woord "watersport" kleeft. De meeste wrakken werden er gedumpt om er nooit meer naar om te zien. Schande. Iemand haalde het in zijn hoofd om een caravan bovenop een boot te bouwen om zodoende iedere dag af te dalen naar zijn boot om er aan te werken. De foto's die ik er van trok waren waren beschamend voor de watersport. Ik besef maar al te goed dat watersport iets is wat centen kost, zoals ieder ander hobby, maar dan nog kan men dit doen op een fatsoelijke manier. Er bestaan soorten watersporters, daar ben ik nu wel van overtuigd.
Zaterdag 5 juni bleek een uitgelezen dag om te varen. Ver kon ik niet, omdat ik verplichtingen tegenover mijn watersportvereniging had. Als secretaris moet je af en toe ook wat werken. Niet getreurd, dat neem ik er graag bij. Voor zeven uur waren we in het getouw, want er was bezoek op komst. Met drie vrouwen en één man was ik samen met Marc sterk in de minderheid, maar goed, we zouden ons niet laten vertrappelen. Het bootje lag er na een grondige poetsbeurt keurig bij. Schoonschip maken hoort nu éénmaal bij het varen. Om tien uur moesten we aan de Overledebrug in Wachtebeke zijn, om mee te gaan bij het "blokvaren". Op de Durme zowel als de Moervaart gelden geen vrije brug-beurten, zodat je verplicht bent om het blokvaren te volgen. Om 10.00, 13.00 en 16.00 uur kan je vertrekken vanaf de Overledebrug richting Lokeren. Omgekeerd kun je om dezelfde uren vertrekken aan Daknambrug richting Wachtebeke. Met 5 jachten wachten we in Wachtebeke aan de brug. Petra liep snel richting brug om twee infoboekjes te halen om aan onze gasten te kunnen geven. Er stonden interessante gegevens in over de reisweg met mooie kleurfoto's er bij. Jammer, want dit zijn nu dingen waar men op bespaard. We kregen zwart/witte gedrukte vellen met moeilijk te onderscheiden foto's. Toch bedankt, jongens. Stipt om 10 uur draaide de brug. Charel van Brisarna ging eerst, ex-schipper. Dus we kenden mekaar wel. We hadden een gesprekje net voor het vertrek. Ook ging ik Albert, de havenmeester van Wachtebeke, ne goeie dag zeggen. 't Was goed hem terug te zien. 7 bruggen wachten ons op de vaarweg naar Lokeren. Na de Overledebrug volgden de Kalvebrug, Terwestbrug, Dambrug, Coudebornbrug, Sinaaibrug en Daknambrug. Tussen deze twee laatste bruggen fietsten Petra's Pa en Ma mee tot Daknam, waar ze wonen. Aan de laatste brug zwaaiden we afscheid. Vier keer moest onze beugel naar beneden om onder de vaste bruggen in Spletteren en aan het suikerfabriek in Moerbeke te geraken. Ook de bruggen in Lokeren over de oude baan naar Gent en de spoorbrug bleken te laag. Rond half één lagen we vast in onze thuishaven. Een kwartiertje later kwamen Marc en Angèle aan boord. We installeerden ons gezellig op het achterdek. Lieve en haar dochter kwamen iets later. Vroeger als voorzien vertrokken we terug richting Wachtebeke om daar op de wachtsteiger te wachten op een ander bootje dat meeging. Tijd voor een aperitiefje, dachten we. We lieten de kurk knallen en met een snabbeltje er bij was de toon gezet voor de rest van de dag. We kenden mekaar reeds meer dan 50 jaar en dat wil toch wat zeggen. Marc en ikzelf waren in de tijd van "den T-Klub" mannen uit het bestuur en getrouwen van Pater Jo Don, iemand die zeer veel voor de Lokerse Jeugd betekent heeft. Er werden verhalen gewisseld en namen gedeeld. "Hoe zou het zijn met die ?" en " heb je nog iets gehoord van die" ? Van sommigen wisten we dat die er niet meer waren. Ook door er over te spreken, kan het soms stil worden ! Als vroegere beenhouwer op de markt en sterk verbonden bij de jeugdwerking van Sporting Lokeren heeft Marc een ongelofelijke kennissenkring niet enkel in Lokeren, maar ver daarbuiten. Er werd aan de bruggen dus veel gezwaaid en geroepen op hem. Zelfs één van zijn broers riep vanop het terras aan Sinaaibrug : "Wa stoade gij doar te doen ?" Petra zorgde samen met Lieve voor een lekkere kaastafel. Eventjes werd het stil aan boord, want iedereen knabbelde of dronk een lekker wijntje. Onder vrienden iets eten en drinken, 't is 't beste wat er is ! Moerbeke kwam in 't zicht. De eerlijkheid gebied me te zeggen dat er in Moerbeke veel veranderd is langsheen de waterkant. Van de vroegere bouwvallige huisjes werden er veel gerenoveerd of platgegooid en vervangen door prachtige appartementen. Wachtebeke aan de laatste brug, het zonnetje nog altijd van de partij en onze gasten nog altijd in vorm. Ze vroegen honderduit over schepen en schippers en vaarwegen, bruggen en sluizen. Ik gaf hen zoveel mogelijk uitleg over al datgene dat hen vreemd leek. Ze genoten, en daar was het mij tenslotte om te doen. De weersomstandigheden waren nu nog beter, de grootste warmte was voorbij en een klein briesje maakte het nog aangenamer. We voeren onze ligplaats voorbij om op het kanaal Gent-Terneuzen nog eens te varen tot aan Sidmar. We hadden geluk en onze gasten keken hun ogen uit toen er een autoschip van Volvo richting sluis Terneuzen ging. De marifoon stond op, dus kon iedereen flarden van gesprekken horen tussen zeeboot en bruggen of sluizen. Voorbij Sidmar nam ik de terugweg en voer de Moervaart op tot de ligplaats. Nog wat eten en met een wijntje besloten we deze prachtige dag. Toen vier vermoeide maar gelukkige gezichtjes van boord stapten, keken we elkaar glunderend aan. Was het niet prachtig om mensen met zo weinig, zo gelukkig te maken. We waren allebei moe, aten nog wat aardbeien en besloten om in onze kooien te kruipen. ZAAAAAAAAAAAAAAAAlig sliepen we in !
Blijkbaar wordt op verlof gaan even moeilijk voor ons als de juiste zes getallen invullen bij Lotto. Telkens we thuisbleven na slechte weersvoorspellingen was het prachtig weer en als we dan toch eens weggeraken is het zo, zo ! We waren donderdag in Oostende bij het jaarlijks weerkerende festival "Oostende voor anker". Na het vorig bezoek moet ik zeggen dat de inrichters er telkens op vooruitgaan. Meer nog, ondanks een gure wind, werd het best gezellig in onze koningin der badsteden. We lieten onze auto achter aan de rand van de stad en liepen onder een zonnetje dat moeite deed, richting centrum. Natuurlijk gingen we via de haven omdat bootjes nu éénmaal een deel van ons leven zijn. De Mercator nog altijd statig in zijn eigen dok verdiende beter. Althans, zo dachten wij er over. Een Kathedraal Van De Zee moet varen. Wanneer men hetzelfde lef aan de dag zou leggen als bij de opgraving van Brel's jacht, dan vaarde onze nationale trots reeds lang. Blijkbaar wegen economische belangen harder door dan al de rest. Na de bootjes kwam de Kapellestraat met al zijn winkeltjes. Petra kocht een blouse, een paar schoenen voor mij en voor haar, diverse rokken en broeken werden gepast, maar geen enkele viel in de smaak. Moe van al dat geslenter was ik enorm blij met een rustig, zittend moment. In een smaakvol ingerichte brasserie aten we zeer lekker. Krantje er bij en de moeite vloeide uit mijn schoenen. Dan maar terug de hort op, richting zee. Het water trekt op een onverklaarbare manier ons altijd aan. Altijd anders, zoutig en fris ruikend, zelfs wanneer je je lippen aflikt speelt het zoutige om je gehemelte. Ik word er begot "lyrisch" van. Flinke werkzaamheden aan de gang in de nabijheid van 't klein strand, waar baggerwerkzaamheden gecompenseerd worden met verhogingen van stranden. Dan maar naar "Oostende voor Anker" waar al het maritieme onze aandacht trok. We kochten een nieuwe verrekijker aan 25,00, jawel je leest het goed ! Dezelfde verrekijker stond 100 meter verder 100 euro, en in de winkels nog eens 75 euro duurder. De onze vonden we tussen andere rommel gestald. Het bleek een echt koopje ! Als twee gelukkige kinderen met een nieuwe verrekijker op zak werd de terugweg naar de auto aangevat, soms met een halte om onze nieuwe aanwinst eens te testen naar één of ander gebouw in de verte. De terugweg verliep zonder noemenswaardige problemen en eens thuis werd er een grondige test van het toestal gedaan. Het werd 10 op 10. We besloten 's anderendaags te varen, naar Terneuzen toe, want ook daar was het koopzondag. Vrijdagochtend scheen warempel de zon en beleefden een prachtige dag. We fietsten naar Aricom, een bedrijf waar misschien straks onze Enya zal overwinteren in een verwarmde loods. Eens terug aten we aan boord. We hadden ons ondertussen voorzien in het nieuwe winkelcentrum van een wok met de nodige ingrediënten er bij. Dat werd smullen vanavond, zoveel was zeker. In de namiddag richting pier, de ogen richting schelde waar altijd iets te zien is. De mens werd versterkt met koffie + en een geboterde wafel. Een uurtje later terug naar boord. Rustig krantje lezen terwijl Petra het nieuwe winkelcentrum nogmaals afschuimde. 's Avonds wokken, daarna gezellig tafelen en vroeg ons bedje in, want TV bleek niet te kunnen. Op zaterdag was er een flauw zonnetje met steeds dreigende wolken. In de namiddag kreeg Petra een briljant idee. Kunt gij eens tanken, ons water raakt op. Onze slang bleek te kort, maar Louis, de havenmeester wist raad en kwam met een zeer lange slang. Tijdens het water tanken viel er een stortbui uit de hemel, die je niet voor mogelijk houd. Net dan was de tank vol en moest ik buiten om de slang op te rollen, het water af te zetten en de dop er terug op te plaatsen. Ik bleek onder de douche gestaan te hebben met kleren aan. Druipend en zeiknat kwam ik aan boord. Petra was tevreden dat de tank vol was. Mijn toestand werd kort beantwoord : "ge zijt toch ne man". Ja, antwoorde ik maar een str...natte ! Daar stond ik dan. We besloten om na een regenachtige nacht, niet te blijven tot zondagavond, en 's morgens vroeg te vertrekken. Bij het uitkomen aan de sluis achter een zeeschip aan, richting België, Vlaanderen, Spanjeveer, kortom ons gezellig nest, tussen onze vrienden. Om halftien voeren we de Moervaart in, ik belde Patrick over onze aankomst. Onze beide vrienden stonden reeds op de wacht om te helpen bij het afmeren. Feilloos aanleggen, met zo'n boeg- en hekschroef blijkt alles te kunnen. Daarna een pintje onder vrienden, een leuke babbel. Tijd om naar huis te rijden via Petra's ouders, waar we een goeiedag gingen zeggen. Thuis uitpakken en nog eens napraten over ons week-endje en onze...verrekijker. Hemels !
Hemeltergend, het mag niet zijn !!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Wanneer ik de naam van Deboosere of een andere weergoser hoor, word ik onwel. Deze kl... schept er een hemels genoegen in om weersvoorspellingen te plegen die kant noch wal raken. Voor de tweede maal reeds valt een verlof(je) letterlijk en figuurlijk in 't water of niet. We keken gisteren woensdagavond 26 mei naar "het weer" van mijnheer Frank. Hij voorspelde voor donderdag "plaatselijke buien", voor vrijdag "een droge dag" en zaterdag en zondag "buien met 4 tot 5 beaufort". Dag verlof, tot volgend jaar. Daar ga je. Terwijl Mijnheer Frank al dat onheil vertelt, speelt er een duivels lachje om z'n mond. Satanische kerel, die Frank. Reeds voor de tweede maal in mei blijven we thuis i.p.v. op vaar-verlof te gaan. Misschien valt er wel een blitz-verlof uit de kast. Wie weet het ?
Donderdag, los dat touw en vier dagen bootje varen. Zelfs een mindere weersvoorspelling stoort ons niet. We zijn er echt aan toe. Allebei. Effe bijtanken, want de laatste jachtige tijd heeft spoortjes nagelaten. En dat mag niet. Wij, zijn tweetjes en ons bootje. Wat kan een mens meer verlangen ? Donderdag gaan we naar Brugge, waar we in de namiddag zullen aankomen. Vrijdag shopping in Brugge voor Petra en een goed boek voor den Dré. 's Avonds, vermits we in de VPF Coupure liggen, een lekker etentje in "De Schaar" vlakbij. Een wandelingetje door het park, misschien nog wat televisie kijken en vroeg slapen. Zaterdagmorgen weg, richting Maldegem bij onze vrienden van JCN. De fietsjes aan boord voor een tochtje langsheen het kanaal, nu eens richting Zomergem en Ursel. Zondag komen we terug naar onze thuisstek "Spanjeveer", onzen tweeden thuis geworden. En de laatste tijd, meer dan ooit, onzen echte thuis !!!
Het deed weer deugd, zo enkele dagen echt op de boot leven zoals bootmensen doen. 't Was dan wel maar naar Sas van Gent, waar ooit Louis Neefs zo lyrisch over zong, maar toch... Sas van Gent in Zeeland, waar we met onze club zovele vrienden tellen. Tijdens het week-end de buurman van de Wodan zijn bootje zien afschuren en terug flink in de verf zetten. Wat zie je toch een grote liefde tijdens het werk. Man, man toch, zoveel zielsvreugd in zijn bootje steken.We zijn toch niet alleen gek, da's ook al iets. Op de "Savannah" de duwboot die omgevormd werd tot clubhuis gezellig pinten gedronken met Jan, en Kees die Servaes bleek te heten. Oergezellige Hollandse leute. Naarmate het aantal pintjes en de tijd vorderderde steeg de gezelligheid met een flink aantal graden. Nadien effen serieus naar een bootje gaan kijken, een Antwerpenaar in 't Sas, op zijn eigenste plek in de buitenhaven, een beauty van een 15m lange Stentor, net gemaakt voor de Nederlandse werf in Roemenië failliet draaide. De man vroeg ons binnen, we droomden volledig weg van al dat fraais. Mooie betimmering, toegankelijke motor en electra en sanitair. Echt ons goesting. Ontnuchterd door de prijs die de man er voor betaalde stapten we terug in de frisse lucht. 's Avonds gezellig gegeten in 't Stramien. Moe van het Bourgondische leven geslapen tot acht uur, voor ons een ongelofelijk laat uur. Met Petra een wandelingetje door Sas, een beetje shopping en ons bootje schoongemaakt. Aperitiefje hier, een snabbeltje daar, wat lezen en wat bezoekjes bij werkende buren. De dag en 't week-end ging zo om. Hoewel maar een goed uurtje varen en een uurtje terug vonden we het allebei zaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaalig ! Nog, nog, nog, nog.....
Temse, 9 mei 2010, in de ochtend. Het is fris buiten en het weerbericht voorspelt veel bewolking, maar geen regen. Het licht speelt mysterieus, en over het water hangt de lucht dik van de nevel. 't Is prachtig. We kijken van op de dijk over de Schelde, zoals we al zo dikwijls hebben gedaan. Maar de natuur geeft geen 2 dagen hetzelfde beeld te zien en dus blijft het boeien. In de verte komen 2 mensen aangestapt: het zijn onze gasten voor vandaag die speciaal wat vroeger dan afgesproken waren gekomen om ook van 't uitzicht te genieten. We kennen ze nu drie jaar, toen ze ons hun "El Verde" verkochten, hun vriendschap hebben we er bij gekregen ! Vandaag varen ze dus mee, voor 't eerst sinds wij de boot onder onze hoede hebben. Het tij zit perfect om naar Mechelen te varen. En vermits Petra en André nog nooit op de Rupel waren geweest is dat de aangewezen bestemming.
Om 09.20u. varen we al af om tegenstroom op te tornen naar Rupelmonde. Ons bezoek geniet er zichtbaar van om nog eens op dat kleine bootje te zitten dat ooit hun hart gestolen had. Het water is vlak en de vaart verloopt rustig. De zondagochtendstilte heerst nog over 't water, maar op de steiger van Steendorp zijn toch al enkele watersporters wakker die duidelijk ook wel plannen hebben met deze dag. En verderop in Rupelmonde zijn ze ook al op en zelfs heel bedrijvig. Vanop een afstandje voelen we al dat ze daar iets van plan zijn. De "Vrouwe Nele", een mooie tweemaster uit Willebroek, ligt er aangemeerd en we steken het vaarwater over om er keurend en genietend langs te glijden. Enkele "Zodiacs" voor ons maken rondjes voor de kade. Dan zien we dat een politieboot van de partij is met veel geüniformeerd volk aan boord. De sfeer is er duidelijk erg gemoedelijk en er wordt kameraadschappelijk over en weer gezwaaid. Een prettige start van de dag dus... Als we achter het lichtschip uitkomen, merken we dat er ook op de kade veel leven is : Rupelmonde maakt zich duidelijk op voor een dag vol animo langs de waterkant ! We gaan door en draaien over stuurboord de Rupel op. Vanaf nu hebben we het getij mee en gaan een flink stuk sneller. Ik laat het toerental prompt wat zakken, dan is het ook wat stiller aan boord en ligt het verbruik nog wat lager. Ik stel de oud-schipper van de El Verde voor om zijn vroegere plaats nog eens in te nemen en dat moet ik duidelijk geen twee keer zeggen ! Het geeft mij de gelegendheid om zelf eens de toerist uit te hangen aan boord. Na precies anderhalf uur varen leggen we aan in Boom en ik moet zeggen : een bootje van 9 meter aanleggen met drie getrainde matrozen aan boord is natuurlijk een pure luxe. In Boom strekken we de benen en de wandeling doet ons deugd. Het mocht wel wat warmer zijn terwijl we ons ogen de kost geven aan de vele art-deco huizen die we tegenkomen. We stappen in een ruime boog door de stad tot we vlak bij de gerenommeerde werf "Vennekens" uitkomen. Vandaar af tot over de dijk terug naar ons bootje en om 11.28u zetten we onze vaart naar de Maneblussers verder. De Rupel is vanaf hier op haar mooist met het summum waar ze splitst in Nete en Dijle. We houden stuurboord wal en varen de Dijle op. Dit veel smallere water is ook intens mooi en we genieten volop. Ik schakel de marifoon naar kanaal 20 - het werkkanaal - en roep benedensluis Mechelen alvast op. Maar er komt geen antwoord. Geen nood, want we moeten tenslotte het Zennegat eerst nog voorbij. Onze gasten kijken hun ogen uit. André is altijd scheepsbevrachter geweest en kent dus elke plaats uit het hoofd (bovendien weet ie van elke beroeps die we zelfs op deze rustige ochtend passeren de naam te noemen) maar dat is nog iets anders dan het in levende lijve te zien ! Als we de toegang tot de Zennegatsluis aan stuurboord voorbij zijn gevaren roep ik de benedensluis nog eens op, maar weer zonder resultaat. We hebben tijd genoeg, dus ik maak me er geen zorgen over. In 't slechtste geval kan ik nog eens lekker ouderwets -.- blazen om toegang tot de kolk te vragen. Dat blijkt echter niet nodig want de sluiswachter heeft ons al zien aankomen en draait prompt de deuren open. Bij 't binnenvaren roept hij ons toe : waarom we niet opgeroepen hebben want dan hadden de deuren al opengestaan ? Na enig over en weer gepraat blijkt dat de sluismeester uitluistert op kanaal 10. In het boekje van W&Z staat er echter kanaal 20 aangeduid, dus mogen ze dat dan wel aanpassen in een volgende editie ! Als we ons vastmaken aan een staketsel in de sluis is het wel opletten om recht te blijven liggen. Waarom leggen ze geen balken van het ene staketsel naar het andere ? Het stoort de beroepsvaart niet maar maakt het voor jachtjes veel gemakkelijker om veilig vast te liggen. Ik neem meteen het besluit om een beoordelingsformulier in te vullen wanneer ik thuis ben. Het formulier is te vinden op www.waterrecreatie.be en je kan er een prijs mee winnen.
Maar verder niet getreurd : het gaat allemaal snel en goed - dankjewel sluismeester ! en al gauw komen we aan het hoogtepunt van deze mooie trip, het binnenvaren van Mechelen. Bijzonder pittoresk. Kort maar knap. Dit is concurrentie voor Brugge en Gent. De steigers liggen bijna vol en we vinden het laatste plaatske om aan te meren. Het is 12.50u We halen onze pick-nick boven en laten de verse koffie goed smaken. De jachthaven ligt werkelijk in 't centrum van deze Bourgondische stad. Als we op de kade stappen lopen we al onmiddelijk over een oud bruggetje en kijken tegen een perfect onderhouden houten gevel aan. Indrukwekkend ! We lopen over de Haverwerf en langsheen de "Lamotsite" steken het water weer over en langs de IJzeren Leen - een sfeervolle winkelstraat - naar de Markt. Die is ronduit mooi. Hier "spreekt" de geschiedenis van een zelfbewuste stad. Vele goed bewaarde oude gevels en de statige Sint-Rombautstoren. We steken de Markt over naar het paleis van Margaretha van Oostenrijk, onze vroegere landvoogdes. Een pareltje ! (dat paleis bedoel ik dan wel). Vooral de overkapping van het voetpad in de Befferstraat doet onze monden openvallen van bewondering. We lopen door tot op de zonnige Veemarkt en hebben ondertussen al opgemerkt dat ook hier in de stad wat staat te gebeuren. Er is een gezellig geroezemoes in de straten en overal komen we tribunes tegen. Petra informeert bij een agente wat er op til is. "Oh"er is een bloemenstoet op komst; begint om 3 uur. Sta je hier geparkeerd want dat kan dan niet hoor !" We stellen haar gerust, van onze boot zullen ze geen last hebben in de Mechelse straten !We besluiten om op deze "bloemenstoet" niet te wachten, want om 16u. moeten we alweer aan de sluis zijn. Wat een dwaasheid, denk ik 's avonds als ik de tv aanzet om naar 't nieuws te kijken. Die "bloemenstoet" was zowaar de historische Hanswijkprocessie !!! Daar had ik wel een uurtje vertraging voor over ! Maar niet getreurd : we keren terug aan boord en om 15.45u varen we af met de prettige gedachte dat Mechelen het aanbevelen waard is, zowel de stad als de haven. Ik roep al dadelijk de sluis op, nu dus via kanaal 10, en krijg prompt antwoord. De sluisdeuren zwaaien open, als we er aankomen. Samen met nog een andere jachtje worden we versast en vangen de terugtocht aan. Het is nu net hoogtij geweest en dat geeft een nog mooier uitzicht van de stroom. De terugreis verloopt vlot en om 18.30u liggen we weer vast aan onze thuissteiger. Hoe kunnen we de dag beter afsluiten dan met een etentje bij Marianne en Michel in 't clubhuis. Een heel goeie beslissing, zo blijkt achteraf. In 't clubhuis waren vele tafels gevuld met andere leden en de sfeer zat er goed in. Het eten smaakte en we hebben weer eens een mooie dag op en rond het water gehad.
Tot slot nog een bedenking van de Oostvaarder : Beste Karel en Leon, telkens we samen iets doen, valt vooral het aangename gezelschap op. Het blijve nog lang zo........
Petra was in alle staten. En wanneer een kapitein zijn matroos in alle staten is, dan is het opletten geblazen. Er werd in de slaapkamer een waterlek ontdekt onder een deksel dat toegang geeft tot bedrading aan de ene kant en de schroefas aan de andere kant. Er kwam een halve emmer water uit. Zou het condens zijn van tijdens de winter of zou het een gevreesd waterlek zijn. De meningen van collega's werd er bij gehaald en ook het eigenaarsboek van het schip werd bovengehaald om de juiste loop van alle waterbuizen te situeren. Warm of koud water, het moest en zou allemaal onder handen genomen worden. Panelen onder het bed werden er afgevezen en ik lag in alle bochten onderaan het schip. Ik schoof de dweilen iedere dag op een andere plaats, om zo te bepalen van welke richrting het water wel kwam. Daarmee kon ik de aftapping van het toilet, de waskom en de douche uitsluiten. Enkel de buitendouche kon de schuldige zijn. Alles werd er uitgeschroeft en bekeken en daar werd de schuldige gevonden. Op het uiteinde van de darm bleek een kunststof schroef die op de warmwaterdarm zat gescheurd te zijn en druppelde langzaam naar beneden. Vermits in de boot het lekkende water altijd het diepste punt opzoekt, kwam het water van achteren naar midscheeps waar het tegen een schot stopte met alle gevolgen vandien. Direct nam mijn vriend Joël de darm mee om te kunststof slutingen te vervangen door roestvrij stalen exemplaren. Iedere dag, wanneer ik aan boord kwam, keek ik toch nog eens naar het putje. Maar het gevreesde lek was verholpen, en alles stond weer kurkdroog, zoals het hoort op een boot.
Het binnenschip "Amberes" (spaanse woord voor Antwerpen) heeft verleden week-end zijn stuurhut afgevaren aan de IJzerlaanbrug over het Albertkanaal, de schade was enorm. Het zal snel een paar honderduizende euro's gaan kosten. Ook al omdat in de tegenwoordige stuurhuizen alle electronica zoals stuurautomaten, radars, bochtmeters, enz... zijn ingebouwd. Dikwijls is het voor de veiligheid bij deze moderne schepen nog dubbel ingebouwd. Ook hydraulisch zal het één en ander aan vervanging toe zijn. Werk voor de verzekeringen op de plank...
't Is een waarheid als een koe, maar mensen die fervent hun hobby uitoefenen, kunnen soms tot in het extreme gaan. Bewijzen doen we met volgende foto's.
Op onze jaarlijkse zegening wordt Pater Willy steevast geflankeerd door Fredjen, een bijzonder vriendelijk, maar toch een gevaarlijk man. Vaste medewerker in "het Pater Willy Team" kortweg PWT genaamd, vind deze schelm, gewapend met het Heilige Water en kwispel er een satanisch genoegen in, om telkens hij één van onze boten nadert, de kwispel zeeeeeeer diep in het Heilige Water te steken en de kwispel vervolgens te overhandigen aan de Pater. Deze zegent dan niet enkel de boot, maar laat ook de diverse bemanningen genieten van een overvloedig en gul bedeelde zegening. De schelm geeft daarbij een ontwapenend lachje ten beste, zoals enkel hij dat kan, en vervolgt zijn weg naar een ander slachtoffer, niet nalatend om nog even over de schouder te genieten van zijn wandaad.
Ik ben André Van Hecke, en gebruik soms ook wel de schuilnaam Oostvaarder.
Ik ben een man en woon in Lokeren (België) en mijn beroep is ex-bevrachter van binnenschepen, nu met pensioen.
Ik ben geboren op 31/07/1945 en ben nu dus 79 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: vooreerst mijn bootje Enya, en alles wat ook maar te maken heeft met H2O..
Sinds 25/11/2008 met pensioen, een soms onbekende zee van tijd die op me afkomt - met vrouwtje Petra wat wandelen, en skieën ieder jaar in Seefeld, Oostenrijks stadje waar we getrouwd zijn - in de zomer spenderen we onze vrije tijd sowieso aan ons bootje
Gastenboek
Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
Beoordeel dit blog
M/S ENYA
mijn bootje is een Gruno 38E Royal van bouwjaar 2000, is 12m lang en 3,80m breed met een diepgang van 1,10m en een doorvaarthoogte van 4,25/3,60m en een gewicht van 12,5 ton - de motor is een 6 cylinder IVECO van 120 pk met een verbruik van ca. 4 liter/uur. Een watertank en fueltank van elk 500 liter en een vuilwatertank van 200 liter. De boot heeft een buitenbesturing met boeg- en hekschroef, automatische piloot en gps/plotter. Herschilderd op de werf in 2011, zowel boven als onder de waterlijn, nieuwe anodes geplaatst. Zijn geboorteplaats is Zoutkamp in Friesland.
De motor is een 6 cylinder dieselmotor IVECO type 8065M12.01, met een verbruik van ca. 4 liter per uur, en komt uit de Milanese fabriek (It.) en draagt als matricuulnummer 0587975. Rustig draaiend en bedrijfszeker, zo wordt de motor omschreven in de onafhankelijke testen. Met in de nabijheid van mijn ligplaats, Spanjeveer op de Moervaart, is er een Europees hoofdverdeler en onderhoudscentrum van IVECO, gelegen aan de Vliegtuiglaan in Gent. Ook dat is makkelijk.
Wij hebben in onze boot geopteerd voor een dinette i.p.v. een tweede slaapkamer, aangezien wij voor meer dan 95% ons tweetjes varen. Ruim om te eten, en voorzien van talrijke bergplaatsen, waarbij alles binnen handbereik ligt, is het in blanke eik uitgevoerd en met een blauwe stoffering, een lust voor het oog.
Het kombuis betekent ook soms het "hart" van de Bourgondische Vlaming. Wanner er gekookt wordt aan boord, is het nuttig om te beschikken over een degelijk uitgeruste keuken. Met twee ijskasten, een magnetron en een vier-pits gasvuur, dampkap en verluchting via een dakvenster, is ook onze keuken voldoende gewapend om "de hongerigen te spijzen".
Het salon is en blijft de plaats bij uitstek in het schip. Gezien de geringe oppervlakte die een boot biedt, is het de pleisterplaats om televisie te kijken of radio te luisteren. Lezend, makkelijk achterover leunend in een zetel vliegen de avonden zo voorbij.
"De natte cel" noemt men het toilet- was- en douchegedeelte in een pleziervaartuig. Je kan aannemen dat ook de mechaniek een aardig stukje vertegenwoordigd is in dit gedeelte van de boot. Pompen, vermalers en verwarmingselementen zijn er in vertegenwoordigd. Met de huidige verstrengde wetgeving is ook de vuilwatertank verbonden aan de lozende installaties.
Ieder mens heeft slaap nodig. Dus is de uitrusting van een slaapkamer bijzonder. Immers een goede matras waarborgt een goede nachtrust. Met de vele bergplaatsen vindt de kledij er ook zijn plaats. Onze slaapkamer biedt nog iets extra wat we bij vorige bootjes niet hadden. Een venster achteraan waar je bij 't opstaan nog een blik kan werpen over het rustige of onrustige water. Mooi toch !
Wanneer hier een lichtje aanslaat of er een geluidje biept, is er "iets". Behalve de snelheid in km/u of in zeemijlen/u, de diepte in meter of in voet, beschikt de stuurstand ook over een elektronisch kompas, aangevuld met gps/plotter en een stuurautomaat, er is er op dit electronisch plateau ook plaats voor een boeg- en hekschroef en een electrische ankerwinch. Bij de "gewone" meters vervolledigen een voltmeter, temperatuurmeter, oliedrukmeter, toerenteller met aangegeven aantal draaiuren van de motor en een stand van de tanks aan boord. Alles is overzichtelijk geplaatst, zodat bij het minste onheil snel kan worden ingegrepen.
Historiek van mijn vorige bootjes :
El Verde : spitsgatkottertje 9,30m lang en 3,20m breed en 0,85m diepgang, motor Indenor 50 pk, van Peugeot origine met bouwjaar 1970, gebouwd door Jachtwerf Oost in Akkrum. Bootje werd verkocht (2007) aan onze inmiddels zeer goede vrienden Karel en Leon, Karel is ook geregeld gastschrijver op mijn blog. In 2010 verkochten Karel en Leon de El Verde verder aan een koppel uit Izegem. Zij herdoopten het terug in Griffioen, wat de naam was van het bootje toen we er allebei op verliefd werden in het verre, maar mooie Akkrum.
Enya : Super Lauwersmeerkruiser - 11,40m lang en 3,40m breed met diepgang van 1,00m - gewicht 12 ton - motor : DAF 575 - bouwjaar 1983 op Lauwersmeer - werf in Westergeest. Was een miskoop, maar dat gebeurd overal wel eens. Het bootje werd omgeruild met mijn huidige Gruno Royal 38'.
Enya : Gruno Royal 38 - bouwjaar 2000 - 12m lengte, 3,80 breed en diepgang van 1,10m - gewicht 12 ton - motor IVECO 125 pk - 6 cylinder gebouwd op Gruno werf in Zoutkamp. Ongelofelijk wendbaar, dankzij boeg- en hekschroef, stille, zuinige motor, weinige uren gedraaid bij aankoop en zowel het interieur als buiten goed in orde. Boot werd in 2011 herschilderd, zowel onderwaterschip als boven de waterlijn, nieuwe anodes geplaatst en de motor volledig nagezien.
Toen we elkaar zagen op 16.09.10 wist ik niet eens dat zo'n studierichting als I.W. bestond. Ik heb ondertussen al wat gegrasduint op internet en er over gelezen. Lang niet zo'n makkelijke materie, maar ik denk dat jij dat aankan ! Ik hoop zeker dat we van tijd tot tijd de gelegendheid hebben om met elkaar een babbeltje te doen. Dat zou super zijn. Jammer van die verloren tijd, want die halen we nooit meer in ! opa
Hi Pa,
Ikke nog eens. JIJ staat nu op internet op een blog. Iets wat je nooit gekend hebt, maar je zou het zeker interessant gevonden hebben, al was het maar om je postzegelverzameling aan te dikken. Ons ma zou het maar "brol" gevonden hebben. De band tussen ons was altijd sterk, omdat we zoveel op elkaar leken. Telkens ik bij u sta, daar op die kille plaats mis ik je nog altijd. 'k Heb al een nieuw plantje gekweekt om het andere te vervangen bij u. 'k Breng het wel eens als we alleen zijn. U en ik ! Rust zacht. Onze kleinen.