De Don Bosco-scholen vieren de 200ste verjaardag van hun stichter. Naar aanleiding daarvan verscheen in De Standaard een artikel waarin de basiswaarden van het Don Bosco-opvoedingsproject toegelicht werden.
De kernwoorden zijn: VERTROUWEN, VERBONDENHEID, GROEI.
Het zijn waarden die eigenlijk ook gelden voor elke school, van kleuter-, over lager tot middelbaar onderwijs en waarbij het ene niet mogelijk is zonder het andere.
Vertrouwen en verbondenheid tussen alle geledingen van een school. Niet alleen tussen leerkrachten en leerlingen, maar ook tussen leerlingen zelf, ook tussen leerkrachten onderling en van directie naar personeel en omgekeerd.
Dan alleen kan er binnen een schoolgemeenschap een positieve, creatieve , hartelijke en open sfeer ontstaan, met respect en ruimte en aanmoediging voor iedereen. In dergelijke school is er geen plaats voor kleine en grote pesterijen. Al te vaak wordt ervan uitgegaan dat de pestplaag alleen maar bij leerlingen te vinden is. Iedereen die onderwijservaring heeft (of ook op andere werkvloeren) weet dat ook leerkrachten en directieleden niet vrij zijn van onderling, kwaadaardig gepest. Het zijn kwalen die met wortel en tak uitgeroeid moeten worden, op welk niveau ze zich ook manifesteren.
Alleen in een positief klimaat van vertrouwen en verbondenheid, kan er ook sprake zijn van echte 'groei'. Die 'groei' heeft niets te maken met kwantiteit: zoveel nieuwe leerlingen, zoveel investeringen in gebouwen en uitrusting, enz.
De bedoelde groei is de positieve ontplooiing van alle mensen die bij het onderwijs betrokken zijn, het respect en de hartelijkheid tussen leerlingen, hun ouders, leerkrachten, directie.
Conclusie: vertrouwen, verbondenheid, groei: zijn geen exclusiviteit voor de feestvierende Don Bosco-scholen. Zij zijn kernwaarden voor elk opvoedingsproject, voor elke schoolgemeenschap. Daarvan ben ik gedurende tientallen jaren onderwijservaring en het nog steeds durende engagement binnen de KSOM, vast overtuigd geraakt.
16-08-2015 om 07:36
geschreven door Gust A.
|