Het koor 'De Gregorianen' krijgt geregeld lof toegezwaaid voor zijn optredens.
De deskundige commentaar van Antwerpenaar Herman Creten, licentiaat criminologie, politiecommissaris op rust, dirigent van het St.-Ceciliakoor Vremde en cantor in de St.-Lambertuskerk in Ekeren, wil ik de lezers niet onthouden.
In een brief aan dirigent Herman Verwaest schrijft hij:
'Vorige dinsdag was ik aanwezig op de uitvaartdienst van mijn aangetrouwde kozijn Roger Mariën.
Als koordirigent was ik al blij verrast dat de uitvaartdienst opgeluisterd werd door een koor. Nog meer was ik verrast door de kwaliteit van dit koor. Men hoort de laatste tijd in vele diensten ofwel elpees ofwel koorzang dat de naam“zang” helemaal niet verdient. In Retie hoorde ik nog eens “Gregoriaans” zoals het zou moeten gezongen worden.
Al bij de eerste zin wist ik al genoeg : die dirigent weet hoe het hoort en het lukt hem ook nog om die heren te laten zingen zoals hij het wil. Ik geef maar even als voorbeeld de eerste zin van deze Missa pro defunctis ”Requiem in aeterna” als één zin - in één ademteug en niet (zoals men vaak hoort) met een ademhaling na ‘requiem’ ( omdat er in de partituur enkele puntjes staan - tot hier voor de voorzanger en dan de inzet van de groep)
Wat mij ook opviel was de vlotheid waarmee gezongen werd, en met aandacht voor het neerleggen van de laatste lettergreep. Kortom : een model-uitvoering.
Bij de meerstemmige gezangen werd ik geboeid door die zettingen voor mannenstemmen. Als dirigent van een gemengd koor (S. A. T. B ) hoorde ik toen een andere bewerking, waarbij opviel hoe mooi de bovenstem in een bescheiden terts gebracht werd (Was ik even jaloers op die knappe tenor-stemmen ) (bvb Lead me, Lord) . Ook de alomgekende “nummers” (?) zoals het ‘Onze Vader’ van Vader Abraham(?) dat destijds een schlager werd met een jonge sopraanstem en een ‘parlando’ door Pierre Kartner en het ‘Pie Jesu’ dat opgenomen werd met een Engels knapenkoor en uitzonderlijke mooie sopraan-solo (knaap) kregen in uw bewerking voor mannenkoor een erg oorstrelende ontroerende vertolking. Ook hier werd ik weer getroffen door de schoonheid van de bovenstemmen.
Kortom : een uitstekende kooruitvoering van eeuwenoude muziek die door zo’n uitvoeringswijze verdient om voor altijd ‘in’ te blijven.
Proficiat voor Koor en dirigent !'
Herman Creten
21-07-2018 om 14:34
geschreven door Gust A.
|