Graag wil ik dankbaar terugblikken en vooruit kijken na 30 jaar engagement als priester.
Dat doe ik graag met jou, die ik onderweg heb mogen ontmoeten, op de plek van mijn eerste benoeming.
Om 16.30 uur zal ik in de Sint Martinuskerk te Retie voorgaan in een dankviering en met jou verbonden vieren.
Van 18.00-20.00 uur ben je welkom op de receptie in de vlakbij gelegen Zaal De Mantel.
Om een inschatting te kunnen maken voor de receptie, kan het ons helpen dat je een mailtje stuurt naar vicariaat.kempen@bisdomantwerpen.be met het aantal personen dat je komt.
Tip: Wie er graag een daguitstap van maakt, kan zeker terecht in het nabijgelegen Prinsenpark of aan de abdij van Postel.
Het is niet nodig een geschenk mee te brengen, het meest deugddoende zal zijn dat je zelf komt!
Wie er toch aan houdt een ‘gift’ te doen, kan vrijblijvend storten op rekeningnummer BE63 9735 0729 7708, ‘projecten Wim Selderslaghs’. Deze giften komen ten goede aan enkele maatschappelijke projecten waar Wim bij betrokken is.
Van harte welkom!
Wim Selderslaghs
31-05-2025 om 18:47
geschreven door Gust A.
28-05-2025
Pontificale Hemelvaarteucharistie
Morgen, donderdag 29 mei is er in de abdijkerk van Postel om 10 uur een pontificale eucharistieviering ter gelegenheid van O.H. Hemelvaart.
Iedereen is welkom!
(Giotto: Hemelvaart)
28-05-2025 om 09:57
geschreven door Gust A.
26-05-2025
Weekberichten abdij Postel
Donderdag 29 mei
Hoogfeest van Ons-Heer-Hemelvaart
10.00 u. Pontificale Eucharistie met de abdijgemeenschap
Vrijdag 30 mei
11.30 u. Eucharistie met de abdijgemeenschap
Zaterdag 31 mei
Feest van Maria Bezoek (Visitatie)
11.30 u. Plechtige Eucharistie met de abdijgemeenschap
Zondag 1 juni
7de Zondag van Pasen
10.00 u. Plechtige Eucharistie met de abdijgemeenschap
Arthur Glorieux en Rachel Debrabandere
Maandag 2 juni
11.30 u. Eucharistie met de abdijgemeenschap
Dinsdag 3 juni
HH. Carolus Lwanga en Gezellen, martelaren
11.30 u. Eucharistie met de abdijgemeenschap
Woensdag 4 juni
11.30 u. Eucharistie met de abdijgemeenschap
Zondag 1 juni : Kaas- en Streekproductenmarkt op het domein van de abdij vanaf 10.00 u.
26-05-2025 om 11:39
geschreven door Gust A.
19-05-2025
Weekberichten abdij Postel
Donderdag 22 mei
11.30 u. Eucharistie met de abdijgemeenschap
Vrijdag 23 mei
11.30 u. Eucharistie met de abdijgemeenschap
Zaterdag 24 mei
H. Herman-Jozef, norbertijn en priester (D)
11.30 u. Eucharistie met de abdijgemeenschap
Zondag 25 mei
6de Zondag van Pasen
10.00 u. Plechtige Eucharistie met de abdijgemeenschap
Arthur Glorieux en Rachel Debrabandere
Jet Verhoeven en overleden familieleden
Maandag 26 mei
Philippus Neri, priester
11.30 u. Eucharistie met de abdijgemeenschap
Dinsdag 27 mei
11.30 u. Eucharistie met de abdijgemeenschap
Nieke Neyens
Woensdag 28 mei
11.30 u. Eucharistie met de abdijgemeenschap
GEEN VOORAVONDMIS VAN ONS-HEER-HEMELVAART
Zondag 1 juni : Kaas- en Streekproductenmarkt op het domein van de abdij vanaf 10.00 u.
19-05-2025 om 09:52
geschreven door Gust A.
17-05-2025
EERSTECOMMUNIEVIERING
Morgen, zondag 18 mei, heeft om 11 uur de eerstecommunieviering plaats.
Het wordt ongetwijfeld een prachtige viering voor de kinderen, de ouders, broers en zusjes, grootouders, en voor al degenen die meegeholpen hebben aan de voorbereiding en organisatie!
Iedereen van harte welkom!
17-05-2025 om 10:14
geschreven door Gust A.
13-05-2025
Journalist Tijs van den Brink: ‘Bereid je als kerk voor op een toestroom van nieuwe gelovigen’
EO-journalist Tijs van den Brink is niet verbaasd dat steeds meer jongeren belangstelling tonen voor het christelijk geloof. In zijn programma’s ziet hij signalen van een kentering. Jongeren die zich via sociale media tot het geloof bekeren of daar openlijk over praten.
13-05-2025 om 17:47
geschreven door Gust A.
12-05-2025
Weekberichten abdij Postel
Donderdag 15 mei
H. Dympna, maagd en martelares
11.30 u. Eucharistie met de abdijgemeenschap
Vrijdag 16 mei
Kerkwijdingsfeest van de Kathedraal van Antwerpen
11.30 u. Eucharistie met de abdijgemeenschap
Zaterdag 17 mei
11.30 u. Eucharistie met de abdijgemeenschap
Zondag 18 mei
5de Zondag van Pasen
10.00 u. Plechtige Eucharistie met de abdijgemeenschap
An Vynckier
Maandag 19 mei
11.30 u. Eucharistie met de abdijgemeenschap
Dinsdag 20 mei
11.30 u. Eucharistie met de abdijgemeenschap
Woensdag 21 mei
11.30 u. Eucharistie met de abdijgemeenschap
Zondag 1 juni : Kaas- en Streekproductenmarkt op het domein van de abdij vanaf 10.00 u.
12-05-2025 om 08:54
geschreven door Gust A.
09-05-2025
Vormselviering 10 mei
Morgen is het zo ver.
Op zaterdag 10 mei vieren we in onze Pastorale Eenheid het vormsel .
We willen er samen een mooie viering van maken.
We starten de dag met een viering om 9 u 30 in de Sint Martinuskerk van Retie.
Het vormsel wordt toegediend door E.H. Emmanuel Tomfiah, deken van Kempen Oost.
met vriendelijke groeten
Werner
09-05-2025 om 10:04
geschreven door Gust A.
Gregorianen zongen in Eersel
Op 27 april luisterden de Gregorianen samen met het Eerselse koor Gaudeamus, de eucharistieviering op in de St.-Willibrorduskerk van Eersel.
Die mis is te zien en te beluisteren via onderstaande link.
In het lijstje van 'uitzendig gemist', klik je op '27 april'.
Waarom zijn onze sociaal-culturele verenigingen, die hun wortels vinden in het christendom, vaak gesticht werden door zich kapot wroetende (onder)pastoors, konden en kunnen genieten van de materiële steun en accommodatie geboden door de plaatselijke kerk, niet trouwer aan en trotser op hun christelijk erfgoed ?
Soms zelfs zonder aanleiding en zonder de leden te raadplegen, gooien ze hun christelijke naam, tradities en gebruiken, overboord.
Dat is wat anders dan moed en overtuiging.
08-05-2025 om 15:31
geschreven door Gust A.
05-05-2025
Weekberichten abdij Postel
Donderdag 15 mei
H. Dympna, maagd en martelares
11.30 u. Eucharistie met de abdijgemeenschap
Vrijdag 16 mei
Kerkwijdingsfeest van de Kathedraal van Antwerpen
11.30 u. Eucharistie met de abdijgemeenschap
Zaterdag 17 mei
11.30 u. Eucharistie met de abdijgemeenschap
Zondag 18 mei
5de Zondag van Pasen
10.00 u. Plechtige Eucharistie met de abdijgemeenschap
An Vynckier
Maandag 19 mei
11.30 u. Eucharistie met de abdijgemeenschap
Dinsdag 20 mei
11.30 u. Eucharistie met de abdijgemeenschap
Woensdag 21 mei
11.30 u. Eucharistie met de abdijgemeenschap
05-05-2025 om 09:36
geschreven door Gust A.
02-05-2025
Vormselviering 10 mei
Het is bijna zo ver.
Op zaterdag 10 mei vieren we in onze Pastorale Eenheid het vormsel .
We willen er samen een mooie viering van maken.
We starten de dag met een viering om 9 u 30 in de Sint Martinuskerk van Retie.
Het vormsel wordt toegediend door E.H. Emmanuel Tomfiah, deken van Kempen Oost.
met vriendelijke groeten
Werner
02-05-2025 om 14:22
geschreven door Gust A.
01-05-2025
Pater Daniël in ...P
Pater Daniël, norbertijn van de abdij van Postel, is al vele jaren werkzaam in het eeuwenoude klooster van Mar Yakub in Syrië.
Hij is nu voor enkele weken terug in de abdij van Postel.
01-05-2025 om 08:01
geschreven door Gust A.
27-04-2025
Inzegening nieuw Mariabeeldje en processie in Postel
WELKOMWELKOMWELKOMWELKOMWELKOMWELKOM
Op zondag 4 mei, de eerste zondag in de Maria maand, zal het kapelletje onder de linden worden voorzien van de beeltenis van Onze-Lieve-Vrouw van Lourdes en ingezegend door Pater Nicolaas.
Wij nodigen u graag uit op deze bescheiden viering.
Om 11.15 uur zal het Mariabeeld in de Abdijkerk worden ingezegend tijdens een kort gebedsmoment door Pater Nicolaas.
Bij redelijk weer zal de beeltenis van O.-L.-V. van Lourdes daarna in een processie van de Abdijkerk naar de locatie in het bos worden gebracht.
De wandeling tijdens dewelke gebeden en gezongen zal worden, zal ongeveer 15 minuten duren. Het traject bestaat grotendeels uit verharde weg, maar de laatste 500 meter zijn door het bos via een redelijk goed begaanbare zandweg. Aldaar wordt U welkom geheten, wordt het beeld in het kapelletje geplaatst, wordt het kapelletje ingezegend en zal er gezongen en gebeden worden.
Het kapelletje is oorspronkelijk gebouwd in 1950 wellicht door of namens de fam. de Broqueville. Na overgang van het gebied naar de Vlaamse Gemeenschap is het in 2024 weer ontdekt, volledig overwoekerd door 75 jaar begroeiing.
Met inzet van enkele vrijwilligers is het gerenoveerd en door Bos en Natuur is de omgeving begaanbaar gemaakt, waarvoor onze hartelijke dank! Op termijn zal er zelfs een rolstoeltoegankelijk pad komen.
Wij hopen op een grotere groep mensen, maar vooral ook zoveel mogelijk kinderen, de toekomst van de Kerk.
Als wij U mogen verwelkomen heel graag een berichtje aan:
Op 18 april werd Céline Smets 100 jaar. Ze heeft vele jaren in de Hulselstraat gewoond. Sedert enkele maanden verblijft zij in Annadal.
Van harte proficiat Céline!
De Smetsfamilie waartoe Céline behoort, kent klaarblijkelijk het geheim van de hoge leeftijd. Haar zus Zeva is er 95. Haar vader werd 99 en haar grootvader 96. Nonkel priester Jef Smets werd net geen 100. Haar nicht Marieke Smets haalde ook de 100. De absolute leeftijdskampioenen in haar familie waren haar tante Mieke Smets met 105 en haar neef priester Jef Smets met 107 jaar!
(Op de foto Céline, met rechts haar dochter Gerda en links haar achternicht Maria Van Gestel)
18-04-2025 om 21:27
geschreven door Gust A.
Uitstap Davidsfonds Retie
Beste leden en niet-leden,
Naar jaarlijkse gewoonte maken wij een daguitstap met de bus en wel op woensdag
7 mei 2025!!!
Dit jaar bezoeken we in de voormiddag C-Mine in Winterslag-Genk en in de namiddag
bezoeken we in Bocholt het grootste Brouwerijmuseum van Europa onder begeleiding
van een gids.
’s Middags is er mogelijkheid om iets te eten in een plaatselijke bistro Bels of
misschien verkies je een andere eetgelegenheid in de buurt.
( opgelet: Je kan het ‘ GRONDPLAN ‘ en verder de in ‘ BLAUW ‘ aangegeven hints open als volgt: ga op de hint staan
klik vervolgens je rechtermuisklik aan waarna je de hyperlink kan openen. Het kan gebeuren dat er gevraagd
wordt of de link veilig is, dan moet dit bevestigen.)
DAGPLANNING
Vertrek aan de sporthal op 7 mei om 08u00
Bij aankomst ’s morgens in C-MINE
2 mini viennoiseries + 1 frisdrank/koffie/thee
(Cappuccino, latte macchiato en frisdranken aangeduid met een sterretje*
op de menukaart zijn niet inbegrepen)
C-mine expeditie
Daal af in de ondergrond en ga op expeditie. Maak je klaar voor een avontuur van anderhalve kilometer: voel, hoor, zie en ervaar. Wandel door de oude tunnels, langs uitdagende installaties tot op de top van de hoogste schachttoren van België.
C-mine expeditie start in het Energiegebouw van de C-mine site. Eerst daal je af tot 6 meter diep en dan krijg je heel wat verrassende installaties te zien. In de verhalenkokers worden levensechte verhalen gecombineerd met animaties, hologrammen, decorbouw op schaal en speciale effecten.
In de interactieve geluidscel ga je zelf aan de slag. Produceer je eigen mijn-‘sound’ door hendels, knoppen en wielen te bedienen. Of proef de atmosfeer terwijl je ronddwaalt in de doolhof op weg naar de bovengrond.
Het - letterlijke - hoogtepunt van de expeditie is de beklimming van de gigantische en authentieke schachtbok op het plein. Die is meer dan 60 meter hoog! Wellicht kom je boven uitgeput aan, maar de beloning is des te groter: een schitterend uitzicht op de groene Limburgse omgeving. Ga je deze uitdaging aan?
Voor de iets minder ‘grote’ waaghals, is er een stop op 15 meter hoogte. Als je niet van hoogtes houdt, blijf dan gerust met beide voeten stevig op de grond. Geniet gewoon van het weidse gevoel op het prachtig gerenoveerde C-mine plein.
Voor het bezoek is audiobegeleiding voorzien.
C-mine expeditie is beperkt toegankelijk voor personen die moeilijk te been zijn.
De beklimming van de schachtbok gaat enkel via de trap, maar een alternatieve route is duidelijk aangegeven.
(Duur : 1,50 uur à 2 uur)
15 UUR – BEZOEK - Bocholter Brouwerijmuseum
Brouwerij Martens bestaat ruim 250 jaar en is al die tijd een familiale onderneming gebleven. Inmiddels staat met Fons en Jan Martens de achtste generatie aan het roer van dit Belgische familiebedrijf. Jaarlijks wordt meer dan 3 miljoen hectoliter gecommercialiseerd. De brouwerij is uitgegroeid tot een prominente speler op de Belgische en internationale biermarkt. Het grootste gedeelte van de productie is bestemd voor export. De rijke geschiedenis van Brouwerij Martens kan vandaag nog bezichtigd worden in het Bocholter Brouwerijmuseum, gevestigd in het historische Brouwershuis waar sinds 1758 tot midden 19de eeuw de Martensbrouwers van vader op zoon het edele gerstenat brouwden. Het museum is gelegen in het centrum van Bocholt recht tegenover de glimmende gistingstanks van de brouwerij Martens. Het is het grootste brouwerijmuseum van Europa. De verbazingwekkende collectie van het museum vertelt het verhaal van de ware bierkunst doorheen de industriële geschiedenis vanaf 1758 tot nu.
Rondleiding met gids (1,5 uur à 2 uur)
Achteraf biedt het Davidsfonds u een drankje aan in een nabijgelegen
Kostprijs: €50 per persoon te storten op rekening van het
Vergiffenis is volgens Alicja Gescinska onmogelijk zonder berouw. Dat blijkt nog maar eens duidelijk uit wat nu in Oekraïne gebeurt.
Alicja Gescinska
Filosofe.
Het is een van de bekendste en belangrijkste zinnen uit de Bijbel: “Vader, vergeef het hun, want zij weten niet wat zij doen.” Jezus spreekt die woorden met zijn laatste krachten uit aan het kruis, voordat hij zijn geest in Gods handen legt. Het is een zin die de hele lijdensweg van Christus een diepere betekenis geeft; een zin die de essentie van het christendom in zich draagt: de universaliteit van de vergeving.
In haar invloedrijke boek De menselijke conditie omschrijft Hannah Arendt Jezus niet zonder reden als ‘de ontdekker van de rol van vergeving in menselijke relaties’. Daarmee is de betekenis van Christus en Pasen veel groter dan de loutere kwestie of iemand al dan niet gelovig is. Pasen overstijgt geloof. Het is de hernieuwde hoop na het lijden. Pasen draait om de universele menselijke verbondenheid en de vergeving van onze universeel menselijke gebrekkigheid.
Menselijke relaties zouden ondenkbaar zijn zonder vergeving. Dat geldt voor onze persoonlijke levens, evenals voor het maatschappelijke en politieke domein. Daar zijn veel voorbeelden van. Dat Duitsland na de Tweede Wereldoorlog normale, vredevolle relaties met zijn buurlanden kon ontwikkelen, was een werk van jaren; een werk van boetedoening en vergeving. Dat proces is vereeuwigd in het iconische beeld van de ‘knievalkanselier’: Willy Brandt die in 1970 in Warschau op de knieën gaat als teken van berouw om het leed dat nazi-Duitsland Polen heeft aangedaan. Zuid-Afrika heeft de bladzijde van de apartheid omgedraaid na de verzoeningscommissie onder impuls van vergevingsprediker aartsbisschop Desmond Tutu. Vergeving is een voorwaarde voor vrede.
Waar Duitsland een decennialang proces doormaakte in het aanschijn van zijn wandaden, heeft Rusland nooit boete moeten doen voor de miljoenen mensen die in goelags zijn gestorven, voor de miljoenen slachtoffers van Ruslands dodelijkste exportproduct: het communisme. En kijk: waar het vergevingsproces ontbreekt, ontbreekt ook de duurzame vrede.
Nog iedere week, zo niet iedere dag, vallen er burgerdoden in Oekraïne. We kijken niet meer op van de nieuwsberichten. Enkele dagen geleden nog: “Achttien doden, onder wie zes kinderen bij bombardement op woonwijk’. Is dat allemaal te vergeven? In haar aangrijpende reisdagboekCharkiv diarybeschrijft de Oekraïense journaliste Tetjana Teren haar bezoek aan de zwaar belegerde stad. Veel gebouwen liggen in puin, andere staan toch nog overeind, omdat ze uit gewapend beton zijn opgetrokken.
Teren beschrijft ook hoe Rusland de Oekraïense cultuur probeert te vernietigen door materieel erfgoed te vernielen, zoals het ‘Slovo-huis’. In maart 2022 raakte het zwaar beschadigd door Russische raketten en artilleriegranaten. Slovo is een van de symbolen van de Oekraïense culturele renaissance van de jaren 20 van de vorige eeuw. Het huis was dé ontmoetingsplaats voor prominente schrijvers en kunstenaars. Na de Holodomor (de Oekraïense hongersnood) en de genocide op het Oekraïense platteland ging Stalin verder met het uitmoorden van de Oekraïense cultuurdragers. De korte opleving van de Oekraïense cultuur in de jaren 20 werd zo veelzeggend “de geëxecuteerde renaissance”.
Het zal niet vergeven worden, schrijft Teren. “Rusland probeert al eeuwenlang Oekraïense steden te russificeren. Het heeft onze kunstenaars gemarteld en vermoord. Het heeft de namen van zijn culturele, politieke en militaire figuren aan onze straten opgedrongen. Maar het geheugen is als het gewapende beton van Charkiv: de muren zijn zo sterk dat ze ons niets laten vergeten en vergeven.”
Essentiële voorwaarden voor vergeving zijn schuldbesef en boetedoening van de dader. Dat benadrukken zowel Arendt als de Franse filosoof Vladimir Jankélévitch in hun beschouwingen over vergeving. Zij vinden de notie van het onvergeeflijke even belangrijk als die van vergeving zelf. Onvergeeflijk waren voor hun de nazimisdadigers die geen berouw om hun daden betuigden. Toch opent Christus aan het kruis ook de mogelijkheid om vergiffenis te schenken aan hen die niet eens beseffen wat ze doen, die zich het kwaad van hun daden niet eens realiseren. Maar is dat écht mogelijk? Zou Oekraïne op een dag Rusland kunnen vergeven, ook als de agressor alweer geen spijt betuigt? Ik betwijfel het. En wanneer de wapens uiteindelijk zwijgen, zal er nog lang geen vrede zijn.
18-04-2025 om 08:56
geschreven door Gust A.
Stille Zaterdag in de abdijkerk
Op Stille Zaterdag 19 april is het avondgebed om 17.30 u. en om 20.30 u. een pontificale paaswake.
Gelieve tegen 20.20 u. in de kerk aanwezig te zijn om tijdig naar het pand te gaan voor de processie!
18-04-2025 om 08:53
geschreven door Gust A.
17-04-2025
Goede Vrijdag in de abdijkerk
Op Goede Vrijdag 18 april gedenkt de abdijgemeenschap het lijden en sterven van de Heer met om 15.00 u. de Kruisweg en om 19.30u.de Kruishulde.
Iedereen welkom.
17-04-2025 om 20:49
geschreven door Gust A.
Witte Donderdag in de abdijkerk van Postel
Op Witte Donderdag 17 april is er om 11.30 u. een boeteviering met biechtgelegenheid en om 19.30 u. een pontificale eucharistie (met aanbidding van het Allerheiligste tot 22.00 u.)
17-04-2025 om 08:37
geschreven door Gust A.
16-04-2025
Wittedonderdagviering in Schoonbroek
Op 17 april, Wiite Donderdag, is er om 19 uur de Wittedonderdagviering in de Sint-Jobkerk in Schoonbroek.
Pater David gaat voor en het Schoonbroekse kerkkoor luistert de viering op.
Het is de enige Wittedonderdagviering voor de parochies van Retie en Dessel.
Iedereen is van harte welkom!
16-04-2025 om 09:08
geschreven door Gust A.
15-04-2025
'Het moment waarop Jezus op gelijke voet komt te staan met een hulpeloze baby'
de kruisweg (9)Jezus wordt van zijn kledij beroofd
Het moment waarop Jezus op gelijke voet komt te staan met een hulpeloze baby
Mensen die in het openbaar worden uitgekleed, zijn als honden die worden aangekleed, schrijft Bert Gabriels: de vernedering is bijna tastbaar.
Bert Gabriels
Jurist en stand-upcomedian.
Ik was elf toen ik de laatste keer een kruisweg heb bijgewoond. Ik herinner me dat het erg lang duurde en dat je de hele tijd moest blijven staan, ongetwijfeld om een beetje inlevingsvermogen op te wekken met wat Christus had ondergaan. Op de tiende statie staat hoe Christus van zijn kledij wordt beroofd, als hij op de plaats van terechtstelling is aangekomen. De scène symboliseert dat de redder van de mensheid door diezelfde mensheid van alle waardigheid wordt gestroopt. Mensen die in het openbaar worden uitgekleed, zijn als honden die worden aangekleed: de vernedering is bijna tastbaar.
Het is voor de schrijver Elias Canetti een reden om het katholicisme bij de klaagreligies onder te brengen. De collectieve herdenking van de vernederingen van een volk, of van zijn leiders, zien we ook in onze tijd nog vaak terug, en leidt makkelijk tot collectieve wraakgevoelens en andere negativiteit. Om die reden leek het me zinvol om na te gaan of er nog een andere betekenis is te vinden in de scène van de kledingroof.
In het Nieuwe Testament staat niet dat de kleren worden afgenomen, maar dat de soldaten erom dobbelen. Dat is een verwijzing naar Psalm 22, waarin deze voorspelling staat: “Ze verdelen mijn kleren en werpen het lot om mijn gewaad.” Toen van de bestaande bedevaart naar Jeruzalem een thuisbioscoopversie gemaakt werd voor de Europese kerken, verschoof de aandacht van het dobbelen naar het afnemen van de kledij. Oorspronkelijk werd het verdelen zelf van de kledij niet als een vernedering gezien, want bij executies waren de bezittingen van de veroordeelde standaard een verloning voor de soldaten. Het dobbelen, daarentegen, verwijst naar het weggooien van de principes waarvoor Christus opkwam: morele richtlijnen worden vervangen door het lot. Wie een beetje naar Christus geluisterd had, zou zijn kleren eerlijk verdelen, of aan een arme geven, maar er zeker niet om dobbelen.
Dat inzicht kan ook nu nog iedereen helpen. Als je al het goede dat je overkomt, alleen nog ziet als louter toeval, wordt het minder zinvol om ernaar te streven en kun je er niemand voor bedanken. Ook als een ander iets goeds voor jou doet, verbleekt dat ineens tot een toevallig samengaan van ieders eigenbelang. Je kunt niet ontkennen dat toeval bestaat, maar als je alleen toeval kunt zien, dan mis je een zintuig voor gevoelens van hoop, dankbaarheid, plicht, geloof, en nog een heel circus aan deugden.
Maar ook de versie met de focus op de vernedering van het uitkleden kun je nog als een positieve metafoor zien. Daarin wordt ook het moment herdacht waarop Jezus, zoals beloofd, gelijk wordt aan “de minste van zijn broeders”. Het zet hem op gelijke voet met een hulpeloze baby, een willoze zwakzinnige, of een oudje dat gewassen moeten worden. Voor een gelovige is het een teken van zijn goedheid voor de armen, maar ook voor de ongelovige zit hier een stukje levenswijsheid. In Filosofische kruimels ziet Søren Kierkegaard in die gelijkwording met de verschoppeling een les over hoe wij, nietige mensen, moeten omgaan met dingen die we als absolute waarheid ervaren.
Stel dat er een soort algemene waarheid zou bestaan, dan zou die niet als kennis tot ons kunnen komen. We zouden kennis van het absolute niet begrijpen en pakweg een ervaring van eeuwigheid niet eens overleven. De enige manier waarop een algemene waarheid ons kan bereiken, is de ervaring dat ze zich ‘wil laten kennen’. En dat kan alleen doordat ze zich laat verfrommelen tot we kunnen voelen dat ze om ons geeft. Om oprechte liefde te kunnen tonen aan een nietige mens, volstaat het niet dat God zich als nietig mens zou voordoen, hij moest alles doorstaan dat de laagste der dienaren moet lijden. Zo is het ook met de waarheid. Wie beweert een of andere algemene waarheid te kennen, vergeet dat hij alleen de verfrommelde versie kan zien, en miskent dat hij er alleen toegang toe heeft omdat die waarheid zelf alle mensen liefheeft. Dat is een dwingende les in bescheidenheid voor al wie graag de waarheid verkondigt
Lijden, medelijden, zelfmedelijden: die drievuldigheid is al veel te lang een verwrongen ideaal, schrijft Sanne Huysmans. En een trap in het kruis van wie écht problemen heeft.
Sanne Huysmans
Schrijver.
Onlangs zat ik in de kantine van een Brussels kantoor. Van thuis had ik boterhammen meegebracht en ik schoof aan voor soep. Dat smaakt altijd en voor 50 cent kun je niet sukkelen. De vriendelijk-verlegen kantinemedewerkster schonk aan de lopende band wortelsoep in witte koppen.
Ik vereffende mijn schuld bij de onthaalmedewerkster die door personeelstekort ’s middags de balie voor de kantinekassa verruild had, en schoof daarna mijn grijze dienblad op een lege reftertafel. De andere stoelen raakten gevuld. Iemand had een salade besteld, iemand anders smeerde kipsla met dille op een tijgerpistolet, nog iemand at ook soep. “Ik dacht dat tenminste de soep lekker zou zijn, maar ze lijkt nergens naar. Te veel prei en selder.”
Ik zweeg, ik heb geleerd om op mijn eigen bord te kijken. Ik dacht even dat je toch kon verwachten dat er prei en selder in zouden zitten. Zeker omdat selderij op het bordje met allergenen was vermeld dat naast de stapel soepkommen stond. Toegegeven, de soep miste zout, maar dat stond binnen handbereik.
Een paar tellen later volgde een andere gedachte: hoe het toch in godsnaam mogelijk is dat een mens het leven graag op z’n slechtst ziet. Het was niet voor het eerst dat ik dat dacht.
Een paar weken eerder had onze dochter een verkoudheid onder de leden. Haar lichaam aarzelde of koorts maken nodig was. Haar neus droop vervelend. De huid eronder prikte. De eerste dag was haar moraal opperbest, maar de tweede ochtend vormde haar gezicht zich naar een emoji: mondhoeken omlaag, wenkbrauwen omhoog. “Het gaat echt niet”, zei ze. Als een volleerde volwassene deed ze alsof ze iets vreselijks verduurde.
Ik ging zitten op de deken waarin ze gewikkeld was en vertelde dat haar hoofd een machtig ding is. Dat ze daarmee kon bepalen of ze de verkoudheid erger maakte of minder erg. Welke van de twee opties ze ook zou kiezen, ze zou het geloven. Ze kon haar wilskracht maar beter inzetten om miserie te relativeren, legde ik uit. Ze knikte en de emoji verdween, ze stemde in met een spelletje Uno en een kop thee. Ze is vijf, dus ik was tevreden met het tussentijdse succes.
Blijkbaar kan ik een kleuter makkelijk duidelijk maken wat ik aan een volwassen mens nauwelijks uitgelegd krijg. Macht is kunnen kiezen of je een probleem groter of kleiner maakt. Als je de eerste optie neemt, kies je ervoor om meer te lijden. Waarom zou je dat doen?
Op mijn minst genadige momenten denk ik dat veel mensen lijden wel lekker vinden. Je krijgt er medelijden voor terug en dat kun je gretig oplikken. Het smaakt zo zoet. En na een extra rondje spiegelen en reflecteren wordt medelijden zelfmedelijden, nog zo’n negatieve emotie with benefits. Die drievuldigheid – lijden, medelijden, zelfmedelijden – is misschien al heel lang een verwrongen ideaal. Het dagelijkse bestaan wordt dan als dolorosa en lacrimosa ervaren: een lijdensweg en een tranendal. In plaats van de lichtheid en vreugde te cultiveren die ook in elke dag zitten.
Wie waagt het vandaag om vrolijk te zijn? Wie durft te zeggen wat meevalt in plaats van wat tegenvalt? Wie kiest resoluut om vaker te glimlachen dan te zuchten? Het is niet moeilijk, er is geen moed voor nodig, het verblijdt, het schaadt niet.
Toch lijkt het makkelijker om een probleem groter te maken: een verkoudheid voor te stellen als een griep, een onprettig detail als een halve ramp, onbehagen als paniek. Daarvoor kiezen noem ik decadent. Het is onredelijk en tamelijk idioot. Het is bovendien een trap in het kruis van mensen die niet de macht hebben om hun problemen kleiner te maken. Bij elke alledaagse reactie is het de moeite om te denken: moet ik hierover écht klagen en wat valt daar eigenlijk bij te winnen? De soep smaakt er in elk geval beter door.
de kruisweg (6)Veronica droogt het aanschijn van Jezus af
Hoe kijken we Jezus in de ogen?
De ‘Veronica’ toont het gezicht van Christus, vertrokken van de pijn. Is dat waarom we die relikwie nooit van dichtbij te zien krijgen, vraagt Arthur Goemans zich af.
Arthur Goemans
Halverwege de Via Dolorosa, wanneer de Leeuwenpoort uit het zicht verdwijnt en Golgotha in de verte opdoemt, ontmoet Jezus de heilige Veronica. Ze treedt uit de menigte en knielt voor de kruisdrager. Met een linnen doek veegt ze zweet en bloed vanonder Jezus’ doornenkroon, alvorens zijn beulen hem verder drijven. Wanneer Veronica later haar doek inspecteert, vindt ze daar een perfecte afbeelding van het gelaat van Christus.
Het is een verhaal dat pas duizend jaar na de kruisiging opduikt. De naam Veronica is een verbastering van het Latijn-Griekse vera eikon (‘ware afbeelding’), wat suggereert dat Veronica’s kruisstatie ontstond ter bekrachtiging van de relikwie eerder dan andersom. Waar de doek zich bevindt, is onzeker – de meest prominente claim komt uit de Sint-Pietersbasiliek in Rome. De Veronica is niet te verwarren met die andere afdruk van Jezus’ aangezicht, de lijkwade van Turijn. Waar de lijkwade sereniteit uitstraalt, tonen recreaties van Veronica’s doek vaak een gepijnigd gezicht met tranende ogen en bloederige vegen. Waar de lijkwade doordrongen is van Jezus’ berusting, toont de Veronica de wanhoop van de kruisweg.
Elke dag krijgen we zorgvuldig gecureerde afbeeldingen van menselijk leed voorgeschoteld. Uitgemergelde Soedanezen, stoffige gezichten van Gazanen, Oekraïense vrouwen die hun tranen uitstorten over de kist van een soldaat: het is steriele miserie. De waarschuwing “let op, schokkende beelden” wekt de illusie dat wat daarachter schuilgaat, de onverdunde waarheid is – maar je pelt slechts het buitenste van vele laagjes censuur weg. We zien bloed, maar geen afgerukte ledematen. We zien intens verdriet, maar zelden de grimas van iemands doodsstrijd. Napalm girl, het naakte meisje dat het uitschreeuwt van de pijn na een bombardement op een Zuid-Vietnamees dorp, zou vandaag de voorpagina’s niet halen.
Waarom zouden we onszelf pijnigen met meer gruwel? Is het bovendien niet pervers om slachtoffers in hun kwetsbaarste toestand op te voeren tussen twee reclamespots in? “Misschien de enigen die het recht hebben naar beelden van zulk extreem lijden te kijken,” schreeft Susan Sontag, “zijn de mensen die de pijn kunnen verlichten. (...) De rest zijn voyeurs.”
Maar wie zijn die machteloze voyeurs? In een geglobaliseerde wereld is de verantwoordelijkheid voor menselijk leed diffuus en complex. De wapens van FN Herstal, eigendom van het Waals Gewest, worden gebruikt door Colombiaanse drugskartels en milities in Jemen. De Russische invasie van Oekraïne volgde op een gebrek aan daadkracht van democratisch verkozen Europese leiders. Het kobalt, coltan en tantaal in onze smartphones voedt de oorlog in Oost-Congo. Als we als consument en kiezer tal van conflicten mee vormgeven, is het dan niet laf dat we de resulterende horror uit ons collectief geweten weren?
Een vader die huilt om zijn verloren zoon, een kind met een verbonden hoofd dat wezenloos naar het puin staart. Het wekt diepe verontwaardiging op, maar er is niets van de viscerale revolte die je kunt ervaren wanneer je de krochten van het internet afschuimt op zoek naar de weggefilterde beelden. Een Palestijn die levend verbrandt in een gebombardeerd tentenkamp of een meisjesgezicht met een gapende leegte waar een neus moet zitten: die confrontatie met onze lijfelijke finaliteit wekt een ander soort protest op. Het laat zich minder snel wegzetten als nieuws van de dag. Het is een dwingender appel voor menselijkheid.
De doek van Veronica in de Sint-Pietersbasiliek wordt, in tegenstelling tot veel andere relikwieën, niet tentoongesteld in een schrijn. Eén keer per jaar wordt hij uit de opslagplaats gehaald, op de vijfde zondag van de Veertigdagentijd. Wikipedia beschrijft het protocol als volgt: “Net voor de vespers is er een processie in de basiliek (...). Een bel luidt en drie kanunniken dragen de zware lijst naar buiten op het balkon (...). Vanuit dat beperkte zicht is er geen afbeelding te zien en is het alleen mogelijk om de vorm van de binnenlijst te ontwaren.”
De beste verklaring voor die afstandelijke procedure is dat we niet mogen zien hoe onbeduidend de relikwie is. Een lap stof met een vervaagde, cartooneske afdruk. En toch is het veelzeggend. Hier is de man die zijn leven gaf voor al onze wereldse zonden, en op het hoogst van zijn lijden kunnen we het niet opbrengen om hem in de ogen te kijken.
12-04-2025 om 09:59
geschreven door Gust A.
Palmzondag in de abdij
De eucharistieviering van zondag 13 april, 10 uur, staat in het teken van Palmzondag, het begin van de Goede Week.
Aangezien de Viering van Palmzondag begint met een palmwijding en–processie vanuit het abdijpand, vragen wij dat men reeds tegen 9.50 u. in de kerk aanwezig zou zijn.
de kruisweg (5)Simon van Cyrene helpt Jezus het kruis te dragen
Voor de macht is de dood het voordeligst
Simon van Cyrene voelde dat Jezus zijn straf niet verdiend had, schrijft Elvis Peeters. Had hij hem moed moeten inspreken, in plaats van weg te kruipen en te zwijgen?
Elvis Peeters
De weg loopt stoffig en stenig omhoog.
Sinds vroeg in de ochtend heeft Simon op het veld gewerkt. Hij was op weg naar huis, keek uit naar een beetje schaduw om er uit te rusten. Zijn kruik was leeg, hij had in de gauwte een herberg willen aandoen, toen stootte hij op de Romeinen en hun dodelijke stoet. Nu zwoegt hij onder het kruis, achter de veroordeelde aan. Hij moet uitkijken niet op diens hielen te trappen. De gevangene strompelt veeleer, dat is geen voortstappen, toch wekt hij niet de indruk dat hij met slepende voeten op zijn lot afstapt.
De schrik die Simon overviel toen een soldaat hem aanwees, siddert na in zijn benen. Hij hoorde vloeken, had zich uit de voeten willen maken toen een ruwe hand hem greep en hem dwong die kruisbalk verder te dragen. Het beven in zijn knieën probeert hij onder controle te krijgen, sinds hij door heeft dat hij alleen maar moet helpen. Ze hijsen zich de heuvel op naar Golgotha, de Schedelplaats, waar de terechtstellingen plaatsvinden.
Zijn de soldaten bang dat de veroordeelde de schedelplaats te uitgeput zal bereiken om nog deugdelijk de kruisdood te sterven? De gevangene is al eerder gestruikeld. Als het opnieuw gebeurt, kan ik misschien voorwenden zelf onder de balk te bezwijken, hoopt Simon. Het kruishout weegt zwaar, daar worden geen goedkope planken voor gebruikt. Het kruis met een smak tegen de stenen gooien en gekromd staan hijgen als een beest. Misschien duiden ze dan een vervanger aan en laten ze mij gaan.
Verderop langs de heuvel ziet hij er nog twee zwoegen met een kruis. Moordenaars, als hij het gemurmel en gefluister mag geloven.
Weten de omstanders dat ik geen veroordeelde ben, maar alleen gedwongen werd hem bij te staan?
Er zijn er die de juiste bespuwen, maar ook Simon krijgt een fluim in zijn gezicht. Meester, hoort hij roepen, koning zelfs, bedrieger ook, hoerenjong, sukkel, mislukkeling. Hij heeft over de man die voor hem loopt een en ander opgevangen. Misschien maakt het hem niets uit of hij wordt geholpen. De stakker moet een leven hebben geleid waarover verhalen kunnen worden geschreven, hoe hij zich met armoedzaaiers en prostituees ophield, hun een hart onder de riem stak, hun leerde brood te delen waardoor het zich leek te vermenigvuldigen en ieder er een paar happen aan overhield. Over de machthebbers zei hij, geef hun wat hun toekomt, maar liet in het midden wat dat dan wel was. Uiteindelijk stootte hij de bezetter voor het hoofd. Hij werd uit eigen kring verraden. En nu moet hij eraan geloven. Voor een bezetter is een plaatselijk leven niet veel waard.
Ach, de mens heeft waarschijnlijk niemand kwaad gedaan, denkt Simon, wellicht verdient hij dit niet. Met gemene aantijgingen is hij in de handen van de macht gekomen, en voor de macht is de dood het voordeligst.
Toen de gevangene opnieuw struikelde, lette niemand op mij. De veroordeelde greep zelf weer de zware balk. Ik talmde, verwijderde een steentje uit mijn sandaal, maakte me klein, kroop weg in de berm. Ze liepen verder zonder mij. Het zwaarste deel van de tocht lag nog voor hen. Ik ben er goed van afgekomen.
De zon staat hoog. De wonden die de scherpe randen van het kruishout hebben nagelaten, branden in mijn schouders. Ik haast mij naar huis, geen tijd meer om eerst mijn dorst te lessen. Mijn vrouw en zonen wachten op mij.
Wat zal ik hun vertellen?
Ik heb iemand op weg geholpen naar zijn dood?
Ik liep vlak achter hem aan, had ik in zijn oor moeten fluisteren, moed inspreken was zinloos, maar hem gewoon een warme stem laten horen, zonder haat of veroordeling, een woord van mens tot mens?
Ik heb gezwegen.
Iedere dag van de paasvakantie staat een schrijver stil bij een statie van de Kruisweg. Kunstenaar Herr Seele maakt er een eigentijdse reeks taferelen bij.
11-04-2025 om 09:33
geschreven door Gust A.
10-04-2025
'Een moeder die haar kind ziet sterven, dat is onaanvaardbaar'
de kruisweg (4)Jezus ontmoet zijn bedroefde moeder
Een moeder die haar kind ziet sterven, dat is onaanvaardbaar
Ivo Victoria nam onlangs afscheid van zijn moeder. Dat is verdrietig, maar normaal. Een moeder die moet afscheid nemen van haar zoon, zoals Maria, dat is wel wat anders. Nu heeft Maria altijd geweten dat Jezus een speciaal geval was.
Ivo Victoria
Schrijver.
De laatste keer dat ik mijn moeder sprak, zaten we in het bejaardentehuis samen met de andere bewoners naar de film The sound of music te kijken. “Wat zingen ze, moederke?” vroeg ik. “Vals", zei mijn moeder giechelend. Een kort, laatste, ad rem moment waarin ze de moeder was die ik heb gekend.
Een zoon die afscheid neemt van zijn oude moedertje: het is verdrietig, maar normaal. Een kind dat vroeger sterft dan zijn of haar ouders, evenwel, dat is onaanvaardbaar. Nu heeft Maria altijd geweten dat Jezus een speciaal geval was. Toen ze hem als baby mee naar de tempel nam, werd hij gezegend door Simeon, die voorspelde: “Zie, dit kind is bestemd tot val en opstanding van velen in Israël en tot een teken dat weersproken wordt, opdat de gezindheid van vele harten openbaar wordt. En door uw eigen ziel zal een zwaard gaan.” (Lucas 2:34-35) Vrij vertaald in de woorden van mijn eigen moeder, die godsdienstlerares was: “Hier gaan we ons peren nog mee zien, manneke.” (Simeon heeft inderdaad groot en wreed gelijk gekregen. Tot op de dag van vandaag, helaas.)
Water in wijn veranderen op een trouwfeest, dat was nog geestig. Een lamme laten lopen, een blinde laten zien: iedere ouder zou van trots vervuld zijn. Maar nu staat Maria daar, en ze moet toezien hoe haar zoon het kruis voortsleept, op weg naar een in wezen zelfverkozen dood, een dood uit overtuiging. Hij heeft niet eens de moeite gedaan om die God van hem tot een interventie aan te sporen, of om Pontius Pilatus van zijn onschuld te overtuigen – terwijl die mens al zo goed als overtuigd wás. Dat maakt het ingewikkeld.
Je wenst je kind het allerbeste toe. Verwezenlijk je dromen, jaag je passie na, maak je eigen keuzes – en zegt Jezus niet dat hij het voor de gehele mensheid doet, per slot van rekening? Maar wanneer zo’n passie dan tot de dood leidt, tja, dat is toch iets anders. Dan vecht je ouderlijke trots om voorrang met een woede die zich niet in de laatste plaats op jezelf richt. Ik zeg dit wellicht omdat ik niet gelovig ben – de dag dat een van mijn dochters mij komt vertellen dat ze de nieuwe Messias is, zal daar een hartig woordje over worden gesproken. Maar hoe groot en nobel en van welke aard het hogere doel ook moge zijn dat je kind wenst na te streven, je denkt toch: is dit mijn schuld? Zijn dit mijn genen? Had ik het anders aan moeten pakken?
Het siert Maria dat zij slechts “bedroefd” langs de kant van de weg staat. Ze toont geen woede en probeert zijn lijden niet te relativeren – dat laatste is een klassieke fout die iedere ouder weleens begaat: “Zoet, nu doet het pijn, en gekruisigd worden is natuurlijk geen pretje, maar straks wacht het eeuwige leven!” Niet doen. Je kind lijdt. Als ouder ben je de persoon op wie het kind het meest van al vertrouwt, en van wie hij onvoorwaardelijke liefde verwacht. Wanneer uitgerekend die persoon je lijden gaat relativeren, voelt dat als verraad. Zoals alle goede moeders begrijpt Maria dat, en de mijne was precies zo.
Mijn moeder heeft mijn keuzes in het leven altijd gerespecteerd, ook toen haar scheve mond erop wees dat zij er overduidelijk “een ander gedacht” over had. De laatste keer dat ik haar zag, een paar weken geleden, lag ze tevreden glimlachend opgebaard, alsof ze naar voldoening al haar taken had volbracht, en dat was ook zo. Ze heeft haar kinderen alles gegeven wat ze had, en dat was veel, en godzijdank werd haar het onheil bespaard dat Maria trof. Want een moeder die haar kind verliest, om welke reden ook, sterft twee keer.
10-04-2025 om 20:42
geschreven door Gust A.
09-04-2025
'Een renner die niet lijdt, is een rijdende blasfemie'
de kruisweg (3, 7, 9)Jezus valt drie keer onder het kruis
Een renner die niet lijdt, is een rijdende blasfemie
Bieke Purnelle ziet een rechte lijn lopen van het lijden van Christus naar de renner die afziet. Ook als hij valt. En hopelijk weer opstaat.
Bieke Purnelle
De kruisweg van een wielrenner kent meer statiën dan veertien. Zijn kruis is van vederlicht en hoogtechnologisch materiaal. Zijn publiek erkent en eert de lijdensweg, want lijden hoort bij de koers als vallen.
In wezen is fietsen een eenvoudige sport, zo eenvoudig dat ze beeldspraak, legendes, drama en lyriek nodig heeft om haar te verheffen. Niemand is geïnteresseerd in precieze beschrijvingen van een koers. Wat we willen weten is hoe zwaar het was, hoe ondraaglijk koud of warm de coureurs het hadden, hoeveel pijn de demarrage deed, wat ze dachten toen ze als eerste of als allerlaatste over de meet kwamen, wat er door hun hoofd flitste toen ze vielen, tijdens die paar luttele seconden waarin hun hoofd wist dat hun lichaam niet te redden viel.
Geen sport bulkt van de symboliek en metaforen als het wielrennen. Achter elke grimas, elke zege of nederlaag zoeken wij een dieperliggende betekenis. Alsof de dingen niet zomaar gebeuren, maar netjes kaderen in de predestinatie die het christendom definieert. Vooral het lijden van de renner fascineert ons, meer nog dan het succes; zoals Jezus Christus de kant van de lijdende mens koos, omdat hij er zelf één was.
Onze relatie met lijdende en vallende renners is ambigu. Het liefst zien we hen niet vallen, maar als ze vallen, hopen we gewoon dat ze weer opstaan, gehavend of niet. Opgetogen aanschouwen we hoe ze maanden later terugkeren, nooit meer dezelfde, altijd iemand anders geworden, iemand die de onbevreesdheid voorgoed is kwijtgeraakt. We blijven kijken omdat we denken dat wielrenners horen te lijden. Een coureur die niet lijdt, is een rijdende blasfemie. Wie moeiteloos en pijnloos de meet bereikt, volgt de regels niet. Wie daags na een val aan de start verschijnt met een hoofd vol bloed en wonden, verdient ontzag en bewondering.
“Wij waren Goden voor de mensen”, zei Briek Schotte. Maar de goddelijke coureur is God noch messias, geen ongenaakbare held, niet opgetrokken uit gewapend beton, maar uit fragiele botten, pezen en huid, even weerloos tegen asfalt en kasseien als tegen de beschimping van de mensen die hem ooit op het voetstuk hesen.
“En ik die God ben, val krachteloos onder mijn kruis. Allen hebben vroeger mijn wonden gezien en zich toen over mij verwonderd. Nu zien ze mij, gegeseld en bespot, onder mijn kruis vallen.”
“Vallen hoort erbij”, zo wordt gezegd, zoals dalen bij klimmen hoort. Tot er weer iemand blijft liggen na de val; niet even, niet lang genoeg om moeizaam en kermend rechtop te krabbelen, maar voor altijd. Tot er weer iemand nooit meer thuiskomt, nooit meer zijn fiets in de garage zet en zijn vuile fietsschoenen uitschopt. Tot mensen weer bloemen leggen in een onooglijke bocht, waar het asfalt nog vaalrood kleurt van het bloed. Dan weten we het even niet meer zo zeker. De wielerhistorie is een lijst vol zwarte kruisjes.
In de vitale veerkracht van de renners die hun val overleven, zoeken we iets kostbaars dat we zelf vaak ontberen. Genoeg moed om onze eigen demonen in de ogen te kijken, wie weet zelfs te verjagen; genoeg weerbaarheid om onze malheuren en tegenslagen te overstijgen. Wielrenners zijn een gedroomd canvas om onze kleinmenselijke angsten en hoogmoedige aspiraties op te projecteren. Dus dromen wij stiekem, sommigen zelfs hardop, van een natte Parijs-Roubaix. “Here we are now, entertain us.” Drie weesgegroetjes en twee onzevaders, en het is ons weer vergeven.
Gij die onder uw fiets gevallen zijt, geef ons de moed en de kracht om ook anderen te helpen opstaan en hun weg te vervolgen over het pad van zelfverloochening en versterving. Ontferm u over ons. Amen.
Iedere dag van de paasvakantie staat een schrijver stil bij een statie van de Kruisweg. Kunstenaar Herr Seele maakt er een eigentijdse reeks taferelen bij. In deze aflevering zijn de staties 3, 7 en 9 (Jezus valt voor de eerste, de tweede en de derde maal) samengebracht
09-04-2025 om 09:13
geschreven door Gust A.
08-04-2025
'Dragen we het kruis van de wereld, of verdragen we het?
de kruisweg (2)Jezus neemt het kruis op de schouders
Dragen we het kruis van de wereld, of verdragen we het?
Het ‘kruis’ van de maatschappelijke onrust balanceert op onze schouders, maar zet ons niet aan tot beweging, schrijft Sarah Meuleman. Dat kan anders.
Sarah Meuleman
Schrijver.
Hij droeg een paarse mantel en een doornenkroon. Werd bespot. Gegeseld. Bespuugd. Soldaten hesen een massieve balk op zijn schouders, een marteling die Jezus zonder protest aanvaardde. “Als een lam dat naar de slachtbank wordt geleid, als een schaap dat stil is bij zijn scheerders, deed hij zijn mond niet open.” (Jesaja 53:7) Lijdzaam begon Jezus aan de barre tocht naar Golgotha.
Er schuilt een ongemakkelijke herkenning in dat beeld. De geschiedenis kent steeds terugkerende momenten van crisis en lijden, maar dankzij de nieuwe media volgen berichten elkaar in razend tempo op en komt het menselijk lijden dichterbij dan ooit. De vraag is: hoe dragen we dat? Dagelijks worden we geconfronteerd met onheil en chaos in woekerende feeds van nieuwsupdates en beelden. Op onze laptops en smartphones heerst politiek tumult, woeden oorlogen en wankelt de democratie. Onrecht raakt steeds meer genormaliseerd. Seksisme lijkt een strategie, beledigen wordt beleid. We zien het, scrollen, maken ons zorgen – en dan?
Het ‘kruis’ van de maatschappelijke onrust balanceert op onze schouders, maar zet ons niet aan tot beweging. Het drukt ons neer en lijkt ons te verlammen. Net als Jezus hebben we het juk zonder protest aanvaard en vervolgen we een weg die onvermijdelijk lijkt. Jezus geloofde dat zijn pad vooraf door God was uitgestippeld en ook wij gaan door alsof de geschiedenis eigenlijk al is geschreven.
De verrechtsing in Europa en Amerika wordt door deskundigen geduid als een haast ‘natuurlijk’ verschijnsel, een logische reactie op jaren van progressief beleid: “Het zal wel weer omslaan.” De oorlogen in Oekraïne en Gaza woeden verder en hoe schokkend het geweld ook is, er ontstaat ook gewenning. In de VS taant de democratie onder invloed van het populisme, desinformatie en verdeel-en-heerspolitiek. We kijken toe met ingehouden adem, volgen de Trumpsaga als een Netflixserie, wachtend op de goede afloop. Alsof er ergens een script ligt waarin de democratie vanzelfsprekend altijd wint. Maar wat als dat niet zo is?
De kruisdraging van Jezus was maar een stadium in een Groter Verhaal waarin hij ten diepste geloofde. Zijn lijden was een stap in de richting van wederopstanding en hoop. In onze eigen lijdzaamheid onder de huidige maatschappelijke ontwikkelingen ontbreekt dat bredere perspectief totaal. Er is geen Groter Verhaal dat ons ertoe inspireert om de verharding van de maatschappij te gedogen of de erosie van de democratie te accepteren.
We beschouwen het pad dat voor ons ligt als de enige weg waar wij als kleine spelers, eenlingen, niets aan kunnen veranderen. We hebben de situatie maar te ondergaan. Niet als een missie, maar als ongemak. We dragen het kruis niet gepassioneerd, vol hoop en geloof, maar in stille ergernis en apathie.
Dragen is niet hetzelfde als verdragen. Daarin hapert de analogie. We verdragen het groeiende onrecht met zijn allen, maar dragen het allerminst. We laten de soms absurde ontwikkelingen gebeuren en nemen geen enkele verantwoordelijkheid. We jakkeren maar door, balk op onze schouders, richting de kruisiging.
Dat kan anders. We hoeven dat ‘kruis’ niet zomaar te aanvaarden. We kunnen het vervloeken, bekritiseren, weigeren, van onze schouders afwerpen en opkomen voor hoe wijzelf de wereld liever zouden willen zien. Dat kan op talloze manieren: stemmen, protesteren, doneren, spreken, schrijven, staken. We zijn niet machteloos.
Verdragen is een vorm van gedogen. Angst is het gezicht van gelatenheid. Het is tijd om te begrijpen dat verdragen niet volstaat. Dat alleen bezorgdheid nergens toe leidt. We hebben een Groter Verhaal nodig – een waarin rechtvaardigheid niet geldt als iets dat we lijdzaam hopen te behouden, maar iets waar we actief voor vechten. Een verhaal waarin hoop geen passieve verwachting is, maar een keuze. Geen kwestie van wachten op een wonder, maar van zélf op te staan. Want de weg naar de duisternis van Golgotha is niet onvermijdelijk.
Iedere dag van de paasvakantie staat een schrijver stil bij een statie van de Kruisweg. Kunstenaar Herr Seele maakt er een eigentijdse reeks taferelen bij
Weinig scènes in de wereldliteratuur stemmen even misantropisch als de veroordeling van Christus in de vier evangeliën, schrijft Christophe Vekeman.
Christophe Vekeman
Schrijver.
“Ecce homo”, zo spreekt in het Johannesevangelie Pontius Pilatus de verzamelde menigte toe, “zie daar de mens”, en met die woorden raakt hij meteen aan de kern van de zaak: de man die hij tezelfdertijd toont aan het volk, Jezus van Nazareth namelijk, beweert van zichzelf nu juist niet zomaar een mens te zijn, niet iemand als u en ik, maar wel degelijk niemand minder dan de Zoon van God. Het is ook die vermeend blasfemische grootspraak die de reden was van zijn arrestatie, en die de Joodse hogepriesters ertoe heeft gebracht Hem dodelijk te laten bestraffen door de genoemde Romeinse prefect.Pilatus echter blijkt met de taak die op zijn schouders rust in het geheel niet ingenomen te zijn. Zijn echtgenote heeft behoorlijk omineus gedroomd over Jezus, die zij “de rechtvaardige” noemt, en ook hijzelf ziet niet in wat Christus nu precies verkeerd heeft gedaan. Dat hij bovendien sowieso een twijfelaar is, blijkt wel uit het feit dat hij op zeker ogenblik zowaar de wijsgerige toer op gaat door woordelijk aan Jezus te vragen: “Wat is waarheid?”
Gelukkig meent hij een manier te hebben gevonden, de wankelmoedige Pilatus, om aan zijn verantwoordelijkheid te ontsnappen. Het is immers de tijd van het Joodse paasfeest, waarop jaarlijks aan een misdadiger amnestie wordt verleend, en de Romein legt hoopvol zijn oor te luisteren bij de massa: wordt de zogenaamde godslasteraar Jezus vrijgelaten, of kiest men tegen elke vorm van gezond verstand en tegen elk gevoel voor rechtvaardigheid in toch liever voor de vrijlating van een heuse moordenaar, een bruut stuk tuig van de richel dat naar de naam Barabbas luistert?
“Kruisig Hem!” roept de menigte terug, waarmee zij als bekend Jezus bedoelt. Een pleidooi voor het gebruik van een volksjury in de rechtbank is het evangelie niet, nee: het volk toont zich bloeddorstig, dom en kwaadaardig, niet voor rede vatbaar en verblind door haat. Ook hier: ecce homo, bekijk toch de mens.
Wat doet Pilatus hierop? Legt hij de wil van de schuimbekkende schreeuwlelijkerds naast zich neer, en neemt hij het alsnog op voor degene die hij liever zou vrijlaten? Nee. Hij laat water brengen, wast ten overstaan van iedereen zijn handen en benadrukt dat hijzelf onschuldig is aan Jezus’ dood. Opnieuw: zie hier de mens, laf, slap en karakterloos als hij is. Bekijk hem, kom, bekijk hem goed, en wend vervolgens vol afschuw je blik af.
Weinig scènes in de wereldliteratuur stemmen even misantropisch als de veroordeling van Christus in de vier evangeliën, en het volk in het algemeen en de mens in het bijzonder komen in een nog kwader daglicht te staan wanneer je in ogenschouw neemt wat eraan voorafgegaan is. Nog geen week voordien, moet je weten, als Jezus op een ezeltje in Jeruzalem aankomt, “spreiden velen hun mantels op de weg uit”, om uit het evangelie van Mattheus te citeren, en is het gejubel en gejuich niet van de lucht. “Gezegend Hij die komt in de naam van de Heer. Hosanna in de hoogste hemel!” klinkt het dan nog alom, dermate luid en overvloedig dat Johannes erop wijst dat de Farizeeërs geen andere keuze resteert dan mismoedig te concluderen: “De hele wereld loopt achter Hem aan.” Nog geen week geleden is dat, herhaal ik.
“Het kan verkeren”: die woorden worden dikwijls aan Bredero toegeschreven, maar ook de laatste dagen van Jezus getuigen van hun waarheid. Zie daar, eens te meer, de mens: hij keert zijn kont als een blad aan een boom, hij is zo wisselvallig als de wind en even beïnvloedbaar als een klein kind. De mens zoals hij in het evangelie ten voeten uit geportretteerd wordt, is behalve dom, kwaadaardig, haatdragend en laf ook en misschien wel vooral onstandvastig.
Des te vreemder dat hij sedertdien geen spat veranderd is.
Iedere dag van de paasvakantie staat een schrijver stil bij een statie van de Kruisweg. Kunstenaar Herr Seele maakt er een eigentijdse reeks taferelen bij.
Alle misvieringen van de abdijg meenschap blijven openbaar toegankelijk: van maandag tot en met zaterdag: eucharistieviering om 11.30u. Zondag: eucharistieviering om 10 u. Ook het morgengebed (elke dag om 6.45 u.) en avondgebed (elke dag om 18.00 u.) van de abdijgemeen schap kunnen bijgewoond worden. U bent van harte welkom!
De eucharistieviering van zondag 13 april staat in het teken van Palmzondag, het begin van de Goede Week. Aangezien de Viering van Palmzondag begint met een palmwijding en–processie vanuit het abdijpand, vragen wij dat men reeds tegen 9.50 u. in de kerk aanwezig zou zijn.
Op maandag, dinsdag en woensdag in de Goede Week is er elke dag een eucharistieviering om 11.30 u.
Witte Donderdag 17 april is er om 11.30 u. een boeteviering met biechtgelegenheid en om 19.30 u. een pontificale eucharistie (met aanbidding van het Allerheiligste tot 22.00 u.)
Goede Vrijdag 18 april gedenkt de abdijgemeenschap het lijden en sterven van de Heer met om 15.00 u. de Kruisweg en om 19.30u.de Kruishulde.
Stille Zaterdag 19 april is het avondgebed om 17.30 u. en om 20.30 u. een pontificale paaswake. Gelieve tegen 20.20 u. in de kerk aanwezig te zijn om tijdig naar het pand te gaan voor de processie!
Zondag 20 april viert de abdijgemeenschap Pasen–de Verrijzenis van de Heer, met een pontificale eucharistie om 10.00 u. en paasvespers om 18.00u.
Paasmaandag 21 april is er om 11.30 u. een plechtige eucharistieviering met de abdijgemeenschap.
Voor meer informatie: Pater Nicolaas Gorts, tel. 0495524654 nicolaasgorts@hotmail.com
06-04-2025 om 20:52
geschreven door Gust A.
Uitbreiding Pastorale Eenheid
Pater David heeft in de eucharistievieringen meegedeeld dat de Pastorale Eenheid hoogstwaarschijnlijk vanaf juni wordt uitgebreid.
De parochies Tielen, Lichtaart en Kasterlee zouden bij Retie-Dessel gevoegd worden. Dat zal ook een wijziging van het aantal en het uur van de eucharistievieringen met zich meebrengen.
06-04-2025 om 16:44
geschreven door Gust A.
04-04-2025
Paasontbijt Schakel
Wat: Ontbijt op paasmaandag
Wanneer: maandag 21 april 2025 - 8u15 tot 12u
Waar: den Dries - Kerkhofstraat 37, 2470 Retie
Beschrijving: De 7de editie van ons gezellig en lekker paasontbijt !
Deelname: 18 euro vanaf 13 jaar, 6 euro tussen 6 en 12 jaar, onder 6 jaar gratis.
Inschrijven: is verplicht. Online inschrijven kan met dit formulier vanaf 21 maart tot en met 11 april. Kom je liever persoonlijk langs op zaterdag 22, 29 maart of 5 april van 9 tot 11u in de Mantel Markt 7 breng dan deze inschrijving mee.
Cash of payconiq betaling zijn mogelijk. Info via tel of whatsapp op 0497 244 701.
04-04-2025 om 18:22
geschreven door Gust A.
24-03-2025
Priester Stan Dries overleden
Op 23 maart 2025 overleed in Turnhout op 82-jarige leeftijd priester Stan Dries.
De uitvaartplechtigheid heeft plaats in zijn geboorteparochie Witgoor op zaterdag 29 maart om 11 uur.
Evergates Stables Europe op de Duinberg, breidt aanzienlijk uit.
De bouwaanvraag heeft o.a. betrekking op
-een woning
-een stal en opfokstal
-een loods
-een buitenpiste en een vrijspringpiste
-een wadi
-vijf schuilstallen
10-03-2025 om 16:51
geschreven door Gust A.
Weekberichten abdij Postel
Donderdag 13 maart
11.30 u. Eucharistie met de abdijgemeenschap
Vrijdag 14 maart
11.30 u. Eucharistie met de abdijgemeenschap
Zaterdag 15 maart
11.30 u. Eucharistie met de abdijgemeenschap
Zondag 16 maart
2de Zondag in de Veertigdagentijd
10.00 u. Plechtige Eucharistie met de abdijgemeenschap
An Vynckier
Bijz. intentie voor bevrijding
Maandag 17 maart
11.30 u. Eucharistie met de abdijgemeenschap
Dinsdag 18 maart
11.30 u. Eucharistie met de abdijgemeenschap
Woensdag 19 maart
Hoogfeest van de H. Jozef, Bruidegom van de H.Maagd Maria
11.30 u. Pontificale Eucharistie met de abdijgemeenschap
10-03-2025 om 10:37
geschreven door Gust A.
08-03-2025
Davidsfonds viert
Davidsfonds-Nationaal: 150 jaar!
Davidsfonds-Retie: 95 jaar!
08-03-2025 om 20:13
geschreven door Gust A.
06-03-2025
De heilloze weg van de PE's
Sinds de bisdommen startten met de herverkaveling van het eeuwenoude parochielandschap in zgn. pastorale eenheden, is die verkavelingsdrang niet meer gestopt.
De trend is altijd: hertekenen, veranderen uitsluitend in één richting: groter, groter.
Het pastorale effect is onbestaande. Is negatief. Hoe groter de PE's (vaak met zo goed als onbemande/onbevrouwde teams), hoe groter de vervreemding, hoe kleiner de nog pratikerende 'kudde'.
De bisdommen redeneren vanuit een bekommernis om de hiërarchische structuren (inclusief de personeelsbestanden) in stand te houden, eerder dan vanuit de betrokkenheid op de plaatselijke groepen bewuste, pratikerende christenen.
Meer zorg en ondersteuning voor de instandhouding van de parochiële kerkgroepen, de basisgeloofsgemeenschap, aandacht en ruimte voor gebedsvoorgangers, zeker de 'functionarissen' van de bisdommen het missionaire veld insturen, dat alles zou het beleid moeten kenmerken.
Wanneer komt er een evaluatie van de PE's?
06-03-2025 om 08:38
geschreven door Gust A.
04-03-2025
PE's: de verkeerde keuze
De Pastorale Eenheden ontmantelen de parochies maar slagen er niet in de dramatische daling van misgangers, eestecommunicanten en vormelingen te stoppen.
Hoe kan ervoor gezorgd worden dat die neerwaartse trend stopt?
03-03-2025 om 18:09
geschreven door Gust A.
Kerkelijke evolutie
In 2013 waren er in de Sint-Martinusparochie van Retie, 75 eerstecommunicanten.
Voor de eerstecommunieviering van 2025 heeft een 50-tal kandidaat-eerstecommunicanten uit de parochies van Retie-centrum, Dessel-centrum en Witgoor samen, zijn naam opgegeven.
03-03-2025 om 15:10
geschreven door Gust A.
Weekberichten abdij Postel
Donderdag 6 maart
11.30 u. Eucharistie met de abdijgemeenschap
Vrijdag 7 maart
11.30 u. Eucharistie met de abdijgemeenschap
Zaterdag 8 maart
11.30 u. Eucharistie met de abdijgemeenschap
Zondag 9 maart
1ste Zondag in de Veertigdagentijd
10.00 u. Plechtige Eucharistie met de abdijgemeenschap
Josue Vynckier
Maandag 10 maart
11.30 u. Eucharistie met de abdijgemeenschap
Dinsdag 11 maart
11.30 u. Eucharistie met de abdijgemeenschap
Woensdag 12 maart
11.30 u. Eucharistie met de abdijgemeenschap
03-03-2025 om 08:40
geschreven door Gust A.
24-02-2025
Weekberichten abdij Postel
Donderdag 27 februari
11.30 u. Eucharistie met de abdijgemeenschap
Vrijdag 28 februari
11.30 u. Eucharistie met de abdijgemeenschap
Bijz. intentie
Zaterdag 1 maart
11.30 u. Eucharistie met de abdijgemeenschap
Jeanne Verberckmoes en Gilbert Claus
Zondag 2 maart
8ste Zondag door het Jaar
10.00 u. Plechtige Eucharistie met de abdijgemeenschap
Josue Vynckier
Maandag 3 maart
11.30 u. Eucharistie met de abdijgemeenschap
Dinsdag 4 maart
11.30 u. Eucharistie met de abdijgemeenschap
Woensdag 5 maart
Aswoensdag, begin van de Veertigdagentijd
11.30 u. Eucharistie met de abdijgemeenschap - Asoplegging
24-02-2025 om 09:49
geschreven door Gust A.
22-02-2025
22 februari: Feest van Petrus' Stoel
Uit de eerste brief van Petrus 5
'Hoed Gods kudde waarvoor u de verantwoordelijkheid hebt, houd goed toezicht; niet gedwongen maar vrijwillig, zoals God dat wil, en niet om er zelf beter van te worden maar met belangeloze toewijding.
Stel u niet heerszuchtig op tegenover de kudde die aan u is toevertrouwd, maar geef het goede voorbeeld'.
22-02-2025 om 14:56
geschreven door Gust A.
21-02-2025
Steun voor ontwikkelingsprojecten in Congo
Geboren Retienaar, René Vanherck, blijft zich inzetten voor ontwikkelingswerk via de Damiaanactie. Voor 2025 vraagt hij steun voor zonne-energieprojecten.
------
'Al sinds 2012 ben ik heel actief bezig met de ingenieurs van Focus.
Voor de uitvoering van de projecten 2024 in Etonga en Yolo-Sud voor de gezondheidscentra van Damiaanactie in Congo-Kinshasa is het sponsorgeld voor de 16de keer nuttig geïnvesteerd.
Je ziet hierboven) en leest (hieronder) de enthousiaste ingenieurs, Thibaut en Thomas, van Focus VZW (geboren in de schoot van de duurzame onderneming: http://www.cee.engineering.com) samen met enkele Congolezen die zij hebben opgeleid en ook betalen om voortdurend de werking van de installaties te verzekeren. Dat lukt aardig met de maandelijkse rapporten die de Congolezen doorsturen samen met de slimme meters die ook hier in België kunnen afgelezen worden. Sinds 2012 zijn zo al 16 duurzame installaties in werking met een grote impact op de gezondheidszorg van Damiaanactie voor de alleramsten, lepra- en tuberculospatiënten, die omwille van hun besmettelijke ziekten, nog heel dikwijls uitgesloten worden van de gezonde (?) samenleving.
Ik ben heel dankbaar voor wat is geweest en met respect voor de keuzes die je maakt om goede doelen te steunen, durf ik toch dit zonne-energieproject blijven aanbevelen in de absolute zekerheid dat je sponsorgeld optimaal rendeert en dagelijks voor vele jaren de gewenste energie levert.
Als tussen je keuzes ook het nieuwe project voor 2025 wordt weerhouden met een fiscaal attest in 't vooruitzicht, kan je storten op:
Focus VZW.
BE90 5230 8064 1532
Triodos Bank.
Mededeling: 9997 en je rijksregisternummer ( opgelegd door de regering om een fiscaal attest te kunnen krijgen.)
Met dankbare en vriendelijke groeten.
René'.
21-02-2025 om 21:33
geschreven door Gust A.
20-02-2025
Herinneringen van een wereldfietser
Helmut Riemenschneider stelt zijn fietsherinneringen te boek.
Het revitaliseren en versterken van de lokale christelijke geloofs- en kerkgemeenschappen ,is het enige middel om de verdamping van het katholicisme in Vlaanderen te verhinderen. Het herstellen van de banden met het middenveld, de van oorsprong christelijke sociale, culturele en jeugdorganisaties, het katholiek onderwijs , is daarin een belangrijke stap. De vroegere parochieraden moeten opnieuw geactiveerd worden, zodat meer mensen, of ze nog pratikeren of niet, geïnformeerd kunnen worden en kunnen meepraten over het parochiële reilen en zeilen.
Voor de instandhouding, laat staan de bloei, van de kerkgemeenschap, zijn de Pastorale Eenheden een maat voor niets.
De eeuwenoude parochiestructuren, die zorgden voor een nabije Kerk en kerk, werden opgegeven. In de plaats daarvan kwamen pastorale eenheden, die misschien administratieve en personeelsproblemen konden verlichten, maar er niet in slaagden de verbrokkeling van de plaatselijke geloofsgemeenschappen tegen te gaan.
De kloof tussen enerzijds de pratikerenden en de vrijwilligers die met volgehouden grote inzet, het parochiële en liturgische leven in stand houden, en anderzijds structuren van het bisdom, wordt groter.
Het priestertekort is groot. Maar als er geen nieuwe vrijwilligers klaar staan om de huidige generatie van vrijwilligers, en dat zijn vooral tachtigers en zeventigers, op te volgen, dan is het einde verhaal voor de plaatselijke katholieke kerkgemeenschappen.
19-02-2025 om 10:10
geschreven door Gust A.
18-02-2025
Met de Abdijkring naar Heeswijk
De volgende ontmoetingsdag van de Abdijkring van Postel, vindt plaats op zaterdag 22 maart in de Abdij van Heeswijk met als thema:
“Toekomst van een Norbertijnerabdij”
Programma
09u00 Vertrek met de bus op de grote parking (voor Gasthof)
10u00 Aankomst en onthaal met koffie/thee
10u30 Rondleiding
12u15 Eucharistie met de abdijgemeenschap
13u00 Middagmaal
14u00 Winkelbezoek
15u00 Conferentie en gesprek met Administrator Frank v. Roermund
Inschrijvingen voor 1 maart. 55 euro per persoon met busvervoer, 40 euro zonder busvervoer.
op rekening Abdijkring, Abdijlaan 16, 2400 Mol
IBAN: BE31 4194 0102 0155
BIC: KREDBEBB
met vermelding ‘Abdijkring Bezoek Heeswijk 22 maart 2025’
Ook niet-leden zijn welkom.
18-02-2025 om 18:30
geschreven door Gust A.
17-02-2025
De paus over de homilie
Paus Franciscus:
'Wie preekt, moet goed beseffen dat men geen eigen zaak staat te doen. Prediken betekent stem geven aan Jezus, men preekt het woord van Jezus.'
17-02-2025 om 13:43
geschreven door Gust A.
Weekberichten abdij Postel
Donderdag 20 februari
11.30 u. Eucharistie met de abdijgemeenschap
Vrijdag 21 februari
11.30 u. Eucharistie met de abdijgemeenschap
Bijz. intentie
Zaterdag 22 februari
Feest van de Cathedra van Sint-Petrus
11.30 u. Eucharistie met de abdijgemeenschap
Zondag 23 februari
7de Zondag door het Jaar
10.00 u. Plechtige Eucharistie met de abdijgemeenschap
Josue Vynckier
Lucien Bauwens en Treza De Vocht, Johan Voordeckers
Maandag 24 februari
11.30 u. Eucharistie met de abdijgemeenschap
Dinsdag 25 februari
11.30 u. Eucharistie met de abdijgemeenschap
Woensdag 26 februari
11.30 u. Eucharistie met de abdijgemeenschap
17-02-2025 om 09:20
geschreven door Gust A.
14-02-2025
Een NU-blik...
Een NU-blik op de pastorale eenheid H. Augustinus...
Ruim 7 jaar na oprichting van de pastorale eenheid, is de toestand moeilijk rooskleurig te noemen.
-De parochie Postel hield op te bestaan.
-Het team telt nog maar 4 leden, minder dan de helft van de oorspronkelijke 9.
-Van de parochies Dessel en Witgoor is er geen enkele vertegenwoordiger in het team.
-Drie van de huidige vier teamleden zijn in dienst van het bisdom. Onze pastoor zal binnen afzienbare tijd zijn pastoraal werk in ons land beëindigen.
-Er zijn geen teamleden voor de werkterreinen diaconie- solidariteit en financieel-materieel beheer.
Kerkrechterlijk bestaat de pastorale eenheid nog wel maar het voorgaande roept ernstige vragen op omtrent functioneren en representativiteit.
14-02-2025 om 18:27
geschreven door Gust A.
13-02-2025
Expositie werk Herman Brood
Van 13 tot 16 februari wordt in café Bazaar, Kerkhofstraat Retie, werk van de Nederlandse schilder-tekenaar-zanger Herman Brood, tentoongesteld.
13-02-2025 om 17:25
geschreven door Gust A.
Hoe klimaatrobuust is Retie?
De bouwfederatie Embuild bracht in kaart hoeveel procent van de gemeente tegen 2050 te lijden zal hebben van wateroverlast en hittestress.
Retie
Tegen 2050 dreigt wateroverlast voor 1.5 procent van de gebouwen in Retie. Ter vergelijking: het Vlaams gemiddelde bedraagt 7.8 procent.
91.2 procent van de kwetsbare bevolking (0 tot 4 jaar en ouder dan 65 jaar) zal over 25 jaar blootgesteld zijn aan hittestress. Over heel Vlaanderen is dat 81.7 procent
13-02-2025 om 14:33
geschreven door Gust A.
12-02-2025
Historisch verzamelalbum Retie
Bestuursleden van de Retiese Heemkundige Kring 'Zeven Neten' samen met enkele mensen van Delhaize, bij de lancering van het historisch verzamelalbum.
12-02-2025 om 20:58
geschreven door Gust A.
De rijkdom van christelijke uitvaartplechtigheden
Pas terug van een uitvaarteucharistie. Een bijna helemaal gevulde kerk. Een mannenkoor. Muziek door naaste familie van de overledene. Een beklijvende homilie.
Wat een rijkdom aan gezangen, gebeden, rituelen...en engagement door voorgangers en vrijwilligers!
12-02-2025 om 16:34
geschreven door Gust A.
10-02-2025
Herinneringen aan Jurgen
Op 15 januari stierf onze diaken Jurgen Deckx in een tragisch ongeval.
Omdat de broer, zus en vader van Jurgen heel weinig weten van Jurgens leven en werk als diaken, willen zijn medewerkers graag zo veel mogelijk verhalen, anekdotes en foto’s verzamelen over Jurgen en over hoe Jurgen was als diaken.
Alle anekdotes en foto’s worden in een boekje bijeengebracht en dat zal aan de familie bezorgd worden.
Iedereen die dat wil, zal het boekje ook aan kostprijs kunnen aankopen.
Heb je Jurgen ontmoet? Herinner je je een bijzondere ontmoeting? Hebben jullie samen gelachen, gehuild, gebeden, gepraat? Elk verhaal, hoe klein ook, is de moeite om aan de familie te vertellen.
Heb je een mooie foto? Stuur die dan zeker ook in!
Alle reacties kunnen via mail bezorgd worden aan parochieassistente Caroline Decanniere caro.decann@telenet.be. Je mag je reactie ook afgeven in de pastorie, Markt 8 in Retie.
Insturen kan tot 28 februari.
10-02-2025 om 12:23
geschreven door Gust A.
Weekberichten abdij Postel
Donderdag 13 februari
11.30 u. Eucharistie met de abdijgemeenschap
Vrijdag 14 februari
HH. Cyrillus, monnik en Methodius, bisschop – mede-patronen van Europa
11.30 u. Eucharistie met de abdijgemeenschap
Bijz. intentie
Zaterdag 15 februari
11.30 u. Eucharistie met de abdijgemeenschap
Zondag 16 februari
6de Zondag door het Jaar
10.00 u. Plechtige Eucharistie met de abdijgemeenschap
Josue Vynckier
Maandag 17 februari
H. Evermodus, norbertijn en bisschop (D)
11.30 u. Eucharistie met de abdijgemeenschap
Lucien van de Pol
Dinsdag 18 februari
Vrije gedachtenis van de H. Bernadette Soubirous
11.30 u. Eucharistie met de abdijgemeenschap
Woensdag 19 februari
11.30 u. Eucharistie met de abdijgemeenschap
10-02-2025 om 08:59
geschreven door Gust A.
08-02-2025
Inschrijvingen 'gras': voor 16 februari
VERKOOP VAN GRAS
De kerkfabriek Sint-Martinus Retie zal overgaan tot de verkoop van het gras op perceel E229a Damakkers, gelegen op de Hodonk in Retie. Het perceel is 53,55 are groot. Het gebruik begint op 1 maart en eindigt op 1 december zonder opzegging. De gebruiker mag de grond bemesten volgens de huidige geldende regels. Het perceel wordt toegewezen aan de persoon met het hoogste bod.
De algemene voorwaarden zijn te bekomen van maandag tot vrijdag (van 09.15 tot 12.00 u.) op de pastorie Markt 8, 2470 Retie.
De inschrijvingen met vermelding van de biedprijs moeten voor 16 februari onder ter post aangetekende omslag bezorgd worden aan de voorzitter van de Kerkfabriek Sint-Martinus p/a Markt 8, 2470 Retie. De inschrijvingen worden in openbare zitting geopend en voorgelezen op maandag 17 februari om 19.30 u. op de pastorie, Markt 8 in Retie
08-02-2025 om 16:18
geschreven door Gust A.
07-02-2025
Inzegening nieuw Mariabeeldje
Inzegening nieuw Mariabeeldje
Na de Lichtmisviering op zondag 2 februari, werd het nieuwe Mariabeeldje voor het kapelletje langs de Oude Arendonkseweg (Komiezenheide) ingezegend.
07-02-2025 om 21:43
geschreven door Gust A.
Retie in beeld
Zoals in enkele andere gemeenten met succes gebeurde, heeft ook Delhaize-Retie zopas een Historisch Verzamelalbum gelanceerd.
Het warenhuis deed voor de selectie van foto's een beroep op de Retiese Heemkundige Kring Zeven Neten.
Het moet gezegd: het bestuur van Zeven Neten heeft fraai werk geleverd!
07-02-2025 om 10:09
geschreven door Gust A.
06-02-2025
Een terugblik
Een terugblik...
OPRICHTING PASTORALE EENHEID HEILIGE AUGUSTINUS
Bij decreet van 8 september 2017 richtte de bisschop de Pastorale Eenheid Heilige Augustinus op. Deze omvatte het territorium van de parochies Dessel, Heilige Familie, Witgoor; Dessel, Sint-Niklaas; Mol, Sint-Niklaas, Postel; Retie, Sint-Job, Schoonbroek en Retie, Sint-Martinus.
Het team van de PE bestond uit negen mensen, die verantwoordelijkheid op zich namen voor
-de liturgie en het gebed
-de gemeenschapsopbouw en de coördinatie
-de verkondiging en de catechese
-de diaconie en de solidariteit
-het financieel en materieel beheer
Deze vijf actieterreinen werden de 'pijlers' van elke pastorale eenheid genoemd.
De teamleden kwamen uit de verschillende parochies. Drie ervan hadden een functie binnen de kerkelijke hiërarchie, zij waren 'professionals'. De zes anderen waren gelovige, pratikerende vrijwilligers.
06-02-2025 om 20:51
geschreven door Gust A.
05-02-2025
Parochiële geloofskernen
Om de verdere uitholling en verrafeling van de parochies een halt toe te roepen, is een heractivering en versterking van de parochiële geloofskernen, in de richting van de vroegere parochieraden, dringend noodzakelijk!
----------
Krok analyseert en becommentarieert:
The post reflects concerns about the weakening of parish communities in the Catholic Church, suggesting a need to revitalize and strengthen parish faith cores similar to historical parish councils.
The mention of revitalizing parish councils echoes historical efforts, such as those in the Netherlands in the 1950s and 1960s, where parish councils were introduced to increase lay participation, suggesting a return to or enhancement of these practices could address current challenges.
05-02-2025 om 15:34
geschreven door Gust A.
Worden Geel, Mol en Herentals dagziekenhuizen?
Er ligt een plan op tafel om ziekenhuiscampussen met minder dan 250 bedden voor kortverblijf om te vormen naar dagziekenhuizen. Voor de ziekenhuizen met meer dan 250 zulke bedden verandert op dit vlak niets.
Als dat plan wordt doorgevoerd, zou er in de ziekenhuizen van Geel (219 bedden), Herentals (189 bedden) en Mol (145 bedden) 's nachts niet meer verbleven kunnen worden.
In de huidige situatie zou ook Sint-Jozef in Turnhout (190 bedden) dagziekenhuis worden. Het Sint-Elisabethziekenhuis (266 bedden) zou zijn huidige status behouden.
Maar in Turnhout is al een tijd geleden beslist een nieuw groot AZ te bouwen op de campus van het huidige Sint-Jozefziekenhuis, Steenweg op Merksplas.
05-02-2025 om 08:31
geschreven door Gust A.
03-02-2025
Weekberichten abdij Postel
Donderdag 6 februari
H. Amandus, bisschop
11.30 u. Eucharistie met de abdijgemeenschap
Vrijdag 7 februari
HH. Paulus Miki en gezellen
11.30 u. Eucharistie met de abdijgemeenschap
Bijz. intentie
Zaterdag 8 februari
11.30 u. Eucharistie met de abdijgemeenschap
Zondag 9 februari
5de Zondag door het Jaar
10.00 u. Plechtige Eucharistie met de abdijgemeenschap
Josue Vynckier
Bijz. intentie
Maandag 10 februari
Z. Hugo van Fosses, norbertijn en eerste abt-generaal
11.30 u. Eucharistie met de abdijgemeenschap
Dinsdag 11 februari
Vrije gedachtenis van Onze-Lieve-Vrouw van Lourdes
11.30 u. Eucharistie met de abdijgemeenschap
Woensdag 12 februari
11.30 u. Eucharistie met de abdijgemeenschap
03-02-2025 om 09:25
geschreven door Gust A.
02-02-2025
PERSBERICHT DELHAIZE RETIE en HEEMKUNDIGE KRING ZEVEN NETEN
PERSBERICHT DELHAIZE RETIE en HEEMKUNDIGE KRING ZEVEN NETEN
Retie, 2 februari 2025 Inwoners van Retie kunnen sparen voor het Historisch Verzamelalbum van hun dorp
Delhaize Retie start met een unieke spaaractie. Vanaf 6 februari kunnen klanten in een verzamelalbum sparen voor historische afbeeldingen van het dorp. Het album werd zorgvuldig samengesteld door de Heemkundige Kring. Het is een unieke kans om de geschiedenis van het dorp in beeld te zien.
In het voorwoord van het album kondigt Ruben Dewaele als uitbater ook de plannen voor een nieuwe winkel aan. Na het project Kolkeneet in Dessel wordt dit een nieuwe ontwikkeling met een supermarkt en appartementen.
Over de Heemkring Zeven Neten: Het hing al jaren in de lucht, ook in Retie zou een heemkring op zijn plaats zijn. In 1991 was het zover. Op initiatief van burgemeester August Adriaensen vond op 25 november een informele bijeenkomst plaats. Beoogde doelstellingen: ontsluiting en onderzoek van gemeente- en kerkarchieven, privéarchieven; bekendmaking ervan ten bate van de Retiese en Kempense gemeenschappen. Ook het immateriële verleden van de Retienaren in zovele verhalen, gewoonten en tradities zou volle aandacht krijgen.
Op 9 september 1993 stond het kersverse bestuur er met Walter Raeymaekers als voorzitter, Alois Noyens als secretaris, Koen Mertens als penningmeester, en Lowie Dijckmans, Paul Geudens en Louis Luyten als leden. En dat onder de naam ‘Zeven Neten’ voor het dorp dat zeven waterlopen (neten) telt. In april 1994 verscheen het eerste nummer van het heemkundige tijdschrift Zeven Neten. Aanvankelijk bescheiden naar vorm en inhoud, later een uitgave waarvoor heemkringen uit de buurt hun duim opstaken. Dat jaar werd de kring ook een Vereniging zonder Winstoogmerk.
Nu, vierendertig jaar later, zit een zoveelste gemotiveerd bestuur in het zadel met Frank De Ceulaer, Lowie Dijckmans, Johan Nijs, Walter Raeymaekers, Willy Van de Pol en Jef Verdonck als trekkers, staat een redactieraad met Guy Aarts, Gust Adriaensen, Walter Raeymaekers en Gilbert Van den Eynde borg voor een tijdschrift van kwaliteit, ondersteund door vaste medewerker Rik Castelijns en tot vorig jaar, de ons ontvallen vaste medewerker Leo Cools. Momenteel wordt de heemkring aangemoedigd door zowat 450 sympathisanten.
‘Zeven Neten’ ad multos annos!
Wij nodigen u graag uit op de lancering van het verzamelalbum in Delhaize Retie, op dinsdag 4 februari om 16u.
De Abdijkring van Postel is een groep leken die nauwe banden wenst te houden met de norbertijnengemeenschap in liturgie en apostolaat.
Twee keer per jaar is er een ontmoetingsdag in de abdij van Postel (Kontaktcentrum) of wordt er een bezoek gebracht aan een andere norbertijnenabdij of aan een plek die betekenis heeft in de 900-jarige geschiedenis van de norbertijnen.
In 2025 zijn die activiteiten voorzien voor de maanden maart en september.
Wie interesse heeft om lid te worden van de Abdijkring, kan zich wenden tot: Prior Nicolaas, Abdijlaan 16, 2400 Mol. Via mail: nicolaasgorts@hotmail.com
01-02-2025 om 17:47
geschreven door Gust A.
Nieuw Mariabeeld in Postel
Morgen, heeft na de eucharistieviering de inzegening plaats van het nieuwe Mariabeeld voor het kapelletje
op de Komiezenheide .
01-02-2025 om 17:29
geschreven door Gust A.
Lichtmis zondag 2 februari
Zondag 2 februari
Hoogfeest van de Opdracht van de Heer (Maria Lichtmis)
Dag van het Godgewijde leven
Om 10.00 u. is er een Pontificale Eucharistie met de abdijgemeenschap (met lichtprocessie)
Iedereen van harte welkom!
01-02-2025 om 17:25
geschreven door Gust A.
30-01-2025
Verkoop van gras
VERKOOP VAN GRAS
De kerkfabriek Sint-Martinus Retie zal overgaan tot de verkoop van het gras op perceel E229a Damakkers, gelegen op de Hodonk in Retie. Het perceel is 53,55 are groot. Het gebruik begint op 1 maart en eindigt op 1 december zonder opzegging. De gebruiker mag de grond bemesten volgens de huidige geldende regels. Het perceel wordt toegewezen aan de persoon met het hoogste bod.
De algemene voorwaarden zijn te bekomen van maandag tot vrijdag (van 09.15 tot 12.00 u.) op de pastorie Markt 8, 2470 Retie.
De inschrijvingen met vermelding van de biedprijs moeten voor 16 februari onder ter post aangetekende omslag bezorgd worden aan de voorzitter van de Kerkfabriek Sint-Martinus p/a Markt 8, 2470 Retie. De inschrijvingen worden in openbare zitting geopend en voorgelezen op maandag 17 februari om 19.30 u. op de pastorie, Markt 8 in Retie.
30-01-2025 om 21:00
geschreven door Gust A.
27-01-2025
Weekberichten abdij Postel
Donderdag 30 januari
11.30 u. Eucharistie met de abdijgemeenschap
Vrijdag 31 januari
H. Don Bosco, priester en stichter van de Salesianen
11.30 u. Eucharistie met de abdijgemeenschap
Bijz. intentie
Zaterdag 1 februari
11.30 u. Eucharistie met de abdijgemeenschap
Zondag 2 februari
Hoogfeest van de Opdracht van de Heer (Maria Lichtmis)
Dag van het Godgewijde leven
10.00 u. Pontificale Eucharistie met de abdijgemeenschap (met lichtprocessie)
Josue Vynckier
Na de eucharistie : inzegening van het nieuwe Mariabeeld voor het kapelletje
op de Komiezenheide (links van de Arendonkse weg)
Maandag 3 februari
11.30 u. Eucharistie met de abdijgemeenschap
(voor de overleden medebroeders, zusters, verwanten en weldoeners)
Dinsdag 4 februari
H. Fredericus, norbertijn en abt (Nederland)
11.30 u. Eucharistie met de abdijgemeenschap
Woensdag 5 februari
H. Agatha, maagd en martelares
11.30 u. Eucharistie met de abdijgemeenschap
27-01-2025 om 13:07
geschreven door Gust A.
25-01-2025
Barbara Dex over Bobbejaan Schoepen
Bekijk en beluister het interview met Barbara Dex in De Afspraak op Canvas.
De kerkfabriek Sint-Martinus Retie zal overgaan tot de verkoop van het gras op perceel E229a Damakkers, gelegen op de Hodonk in Retie. Het perceel is 53,55 are groot. Het gebruik begint op 1 maart en eindigt op 1 december zonder opzegging. De gebruiker mag de grond bemesten volgens de huidige geldende regels. Het perceel wordt toegewezen aan de persoon met het hoogste bod.
De algemene voorwaarden zijn te bekomen van maandag tot vrijdag (van 09.15 tot 12.00 u.) op de pastorie Markt 8, 2470 Retie.
De inschrijvingen met vermelding van de biedprijs moeten voor 16 februari onder ter post aangetekende omslag bezorgd worden aan de voorzitter van de Kerkfabriek Sint-Martinus p/a Markt 8, 2470 Retie. De inschrijvingen worden in openbare zitting geopend en voorgelezen op maandag 17 februari om 19.30 u. op de pastorie, Markt 8 in Retie.
20-01-2025 om 10:14
geschreven door Gust A.
Weekberichten abdij Postel
Donderdag 23 januari
11.30 u. Eucharistie met de abdijgemeenschap
Vrijdag 24 januari
H. Franciscus van Sales, bisschop en kerkleraar
11.30 u. Eucharistie met de abdijgemeenschap
Bijz. intentie
Zaterdag 25 januari
Bekering van de H. Apostel Paulus (Sluiting Gebedsweek voor de Eenheid)
11.30 u. Eucharistie met de abdijgemeenschap
Zondag 26 januari
3de Zondag door het Jaar (Zondag van het Goddelijk Woord)
10.00 u. Plechtige Eucharistie met de abdijgemeenschap
Josue Vynckier
Maandag 27 januari
11.30 u. Eucharistie met de abdijgemeenschap
Dinsdag 28 januari
H. Thomas van Aquino, dominicaan en kerkleraar
11.30 u. Eucharistie met de abdijgemeenschap
Woensdag 29 januari
11.30 u. Eucharistie met de abdijgemeenschap
20-01-2025 om 09:53
geschreven door Gust A.
18-01-2025
Overlijden diaken Jurgen Deckx (43) na auto-ongeval komt hard aan bij parochianen in Dessel en Retie
Overlijden diaken Jurgen Deckx (43) na auto-ongeval komt hard aan bij parochianen in Dessel en Retie
De geliefde diaken was pas twee jaar geleden gewijd en had daarin echt zijn roeping gevonden, getuigen collega’s van Pastorale Eenheid Augustinus.
Het tragische ongeval gebeurde woensdag rond 7.30 uur op Pontford in Retie. Een auto miste een flauwe bocht en kwam tegen een boom terecht. Meteen werd verwezen naar de dichte mist die er toen hing. De inzittende werd overgebracht naar het ziekenhuis. Dat bericht had parochie-assistente Caroline Decanniere al gelezen toen ze telefoon kreeg van het vicariaat Kempen. De bestuurder in kwestie bleek de geliefde diaken van Dessel en Retie, Jurgen Deckx.
‘Ik woon vlak bij de plek van het ongeval. Er hing daar inderdaad een heel dichte mist. Maar het kan ook zijn dat een black-out de oorzaak was. Jurgen was al eens geopereerd geweest voor een tumor. Hij was ziek, al vertelde hij daar nooit veel over.’
Ik ging 's avonds naar de viering die Jurgen normaal mee zou voorgaan. Onbedoeld werd het een intense afscheidsdienst.
Caroline Decanniere
‘Helemaal onverwacht kwam het bericht voor mij dus niet, maar toch kwam het hard binnen’, gaat Caroline verder. ‘Op zijn verjaardag dan nog! Eerst heb ik de verantwoordelijke van onze pastorale eenheid gebeld en dan ben ik gaan wandelen om het nieuws te verwerken. Het enige wat ik die dag nog gedaan heb, is ‘s avonds naar de dienst in Dessel gaan, die Jurgen normaal gezien mee zou voorgaan. Onbedoeld werd het een intense afscheidsdienst.’
Jurgen groeide op in Dessel. Hij verloor zijn moeder op jonge leeftijd aan kanker, wat het gezin nog dichter bij elkaar bracht. Tot op vandaag wonen vader, broer en zus op een steenworp van elkaar. Hij was gehecht aan zijn geboortegrond en de plaatselijke kerkgemeenschap, waar hij als kind al misdienaar was en later ook geëngageerd in de kerkfabriek en het parochieteam. Eenmaal diaken deed hij de parochie heropleven, stelt Caroline Decanniere vast.
Hij kon geen nee zeggen. Soms moesten we hem zelfs een beetje afremmen.
Christa Damen
Ondanks zijn ziekte was Jurgen iemand die altijd klaar stond om te helpen. ‘Hij kon geen nee zeggen. Soms moesten we hem zelfs een beetje afremmen’, getuigt iedereen die we om een reactie vroegen. ‘Hij was een diaken in hart en nieren, ook al was hij nog maar in 2022 gewijd’, vertelt Christa Damen, verantwoordelijke van de pastorale eenheid. ‘Elke zaterdagvoormiddag hielp hij mee bij de voedselbedeling van De Schakel in Retie. In de grote groep vrijwilligers nam hij de rol van presentiepastor op.’
Zoekend naar zijn levensweg
Toen hij een vijftal jaar eerder aan de opleiding in Antwerpen begon, was hij nog heel zoekend naar wat zijn levensweg moest zijn. De toenmalige pastoor was een norbertijn van Postel, Nicolaas Gorts. Een tijdlang dacht Jurgen aan intreden. Als lid van de abdijkring bleef hij ook nadien verbonden met de norbertijnen.
Pater David Chinappan, die zo’n tien jaar geleden als missionaris van Heralds of Good News uit India naar de Kempense gemeente werd gezonden, heeft alleen maar mooie woorden over de diaken. ‘Jurgen stond heel enthousiast in het leven. Hij had nog veel plannen voor de parochie. Daarnaast was hij heel geëngageerd in ziekenbezoek. Ook de bewoners in het woonzorgcentrum konden op zijn bezoek rekenen en hij bood een helpende hand bij uitstapjes.’
Ondertussen was Jurgen ook nog halftijds boekhouder, al overwoog hij om die baan op te zeggen om voltijds diaken te worden. Wat hij eigenlijk al 24/7 was.
(Otheo)
18-01-2025 om 10:13
geschreven door Gust A.
16-01-2025
Diaken Jurgen Deckx overleden
Jurgen blijft voor altijd verder leven in de harten van
zijn vader, moeder en plusmoeder
Roger en Mariette† Deckx - Slegers, Magda Swinnen
zijn broer, zus, schoonbroer en neven
Jan Deckx “zijn peter”
Gerry en Heidi Stessens - Deckx Sander Wout en Pauline
verder zijn nonkels, tantes, neven en nichten van de families Deckx - Slegers met in het bijzonder zijn meter tante Maria en nonkel Paul
Jurgen blijft gewoon voor altijd verder leven in de harten van iedereen
16-01-2025 om 16:22
geschreven door Gust A.
Diaken Jurgen Deckx overleden
Vol dankbaarheid voor zijn liefdevolle inzet en eenvoud, nemen wij afscheid van
Jurgen Deckx
15 januari 1982 15 januari 2025
Diaken Pastorale Eenheid H. Augustinus Dessel-Retie
Lid van talloze sociale verenigingen en organisaties
Wij nodigen u uit om samen met ons afscheid te nemen van Jurgen tijdens de plechtige uitvaartliturgie in de parochiekerk Sint Niklaas te Dessel op woensdag 22 januari 2025 om 10 uur, gevolgd door de teraardebestelling op de begraafplaats van Dessel-Zanddijk. Samenkomst achteraan in de kerk vanaf 9.30 uur.
U kan Jurgen nog een laatste groet brengen in het funerarium Dries, Polderstraat 46 te Dessel op dinsdag 21 januari 2025 van 18.30 uur tot 19 uur.
16-01-2025 om 16:13
geschreven door Gust A.
Hoe groen is Retie?
Hoeveel procent van de oppervlakte van Retie, heeft 'groen' als bestemming?
Frankrijk, een land waar niets kan maar alles mogelijk is.
dinsdag 14 januari 2025 van 20:00 uur tot 22:30 uur, Den Dries
Frankrijk, een land waar niks kan, maar alles mogelijk is. Hoe ziet het moderne Frankrijk eruit? Hoe zit het land politiek en maatschappe-lijk in elkaar? Wat kan een Franse president beslissen en wat niet? Hoe kijken Fransen naar ons Belgen? Wat betekent die Vijfde Republiek? Wat hebben Louis de Funès en oesters met elkaar te maken? .
08-01-2025 om 09:15
geschreven door Gust A.
07-01-2025
Weekberichten abdij Postel
Donderdag 9 januari
11.30 u. Eucharistie met de abdijgemeenschap
Vrijdag 10 januari
11.30 u. Eucharistie met de abdijgemeenschap
Bijz. intentie
Zaterdag 11 januari
11.30 u. Eucharistie met de abdijgemeenschap
Zondag 12 januari
Doop van de Heer
10.00 u. Plechtige Eucharistie met de abdijgemeenschap
Josue Vynckier
Overledenen van de fam. Sannen-Van Hoof
André Isenborghs
Maandag 13 januari
11.30 u. Eucharistie met de abdijgemeenschap
Dinsdag 14 januari
Z. Godfried van Cappenberg, norbertijn
11.30 u. Eucharistie met de abdijgemeenschap
Woensdag 15 januari
Vrije gedachtenis Z. Valentinus Paquay (Paterke van Hasselt)
11.30 u. Eucharistie met de abdijgemeenschap
07-01-2025 om 12:13
geschreven door Gust A.
01-01-2025
Moge de Heer u zegenen en u behoeden.
Moge de Heer het licht van zijn gelaat over u doen schijnen en u genadig zijn.
Moge de Heer u zijn gelaat toewenden en u vrede geven.(Numeri)