BEN WEYTS VLAAMS MINISTER VAN MOBILITEIT, OPENBARE WERKEN, VLAAMSE RAND, TOERISME EN DIERENWELZIJN ANTWOORD op vraag nr. 1684 van 23 augustus 2017 van JAN BERTELS
1. Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) is wegbeheerder van het vak Nieuwstraat Sint Paulusstraat-Pijlstraat van de R18. Dit vak is medio 2014 door AWV van de gemeente overgenomen middels een ruiloperatie. De gemeente Retie is wegbeheerder van het vak Veldenstraat. Dit vak is door de gemeente in 2016 in gebruik genomen als ontsluiting van de nieuwe ambachtszone. Voor het wegvak onder beheer van AWV loopt momenteel een inrichtingsstudie. Na deze studie zal het technische uitvoeringsdossier worden opgestart. De inrichtingsstudie voorziet in een heraanleg met ventwegen en rotondes aan sommige kruisingen met de andere gewestwegen. Voor de aanleg van de rotondes zijn enkele onteigeningen noodzakelijk. Ook zal Aquafin in synergie met de geplande werken van AWV nieuwe collectoren aanleggen. Dit project houdt dus meer in dan het aanpassen van enkele kruispunten. In de huidige fase is het nog te vroeg om een correcte timing en raming op te geven. Indicatief kan ik de volgende timing wel meedelen: eind 2017: afronden herinrichtingsstudie; eind 2018: afronden technische uitvoeringsdossier; in de loop van 2019: onteigeningen + vergunningen; 2019-2020: afhankelijk van de onteigeningen: aanbesteding en start der werken. Na de herinrichting van de ringweg, zal AWV het vak Veldenstraat van de gemeente Retie overnemen. Dit plan van aanpak is in onderling overleg met de gemeente Retie bepaald.
2. Ter hoogte van de aansluiting vanuit de richting Dessel (vanop de N18) met de R18 zijn Arendonk en E34 naar links via de R18 aangeduid. De bestemming Arendonk is de laatste bestemming die men bereikt indien men de hele ring zou afrijden. Het centrum is hier rechtdoor aangeduid. Deze keuzes werden bij de opmaak van de signalisatieplannen in samenspraak met de gemeente Retie gemaakt. Verderop worden opeenvolgend vanop de R18 naar links (= weg van het centrum), de bestemmingen Geel, Kasterlee en uiteindelijk Turnhout aangeduid. Vanop de andere invalswegen zijn er telkens bestemmingen aangeduid naar links en naar rechts. De bestuurders die in het centrum stranden, zijn vaak op aanwijzing van hun gps tot daar gereden. Afhankelijk van de laatste update en van de routeopties, zullen deze bestuurders door het centrum rijden. Dit fenomeen doet zich steeds voor aan toeleidende wegen naar ringwegen. AWV gaat steeds uit van enige voorkennis van de weggebruiker over waar zijn bestemming zich ruimtelijk situeert. Op de borden geeft AWV dan de belangrijkste bestemmingen weer, zodat de weggebruiker zich kan oriënteren. Op de ringweg zelf worden uiteraard wel de bestemmingen weergegeven. De gemeente heeft ervoor gekozen om slechts twee routes naar het centrum te selecteren, nl. via de N18 zowel in het Noorden als het Zuiden. Verder biedt de ring geen oplossing voor het verkeer van en naar de N123 Postel; deze moeten nog via het centrum rijden.
Wat zeker ook zou helpen, is dat de bewegwijzering naar vele bestemmingen in het centrum verdwijnt en enkel nog naar de ring verwijst. Deze wegen zijn echter in het beheer van de gemeente. Het zuidelijk kruispunt (N18 vanuit Dessel) zal in de toekomst worden aangepast, zodat de hoofdrichting naar de ring leidt en de ondergeschikte weg naar het centrum leidt.
26-12-2018 om 13:19
geschreven door Gust A.
|