The purpose of this blog is the creation of an open, international, independent and free forum, where every UFO-researcher can publish the results of his/her research. The languagues, used for this blog, are Dutch, English and French.You can find the articles of a collegue by selecting his category. Each author stays resposable for the continue of his articles. As blogmaster I have the right to refuse an addition or an article, when it attacks other collegues or UFO-groupes.
Druk op onderstaande knop om te reageren in mijn forum
Zoeken in blog
Deze blog is opgedragen aan mijn overleden echtgenote Lucienne.
In 2012 verloor ze haar moedige strijd tegen kanker!
In 2011 startte ik deze blog, omdat ik niet mocht stoppen met mijn UFO-onderzoek.
BEDANKT!!!
Een interessant adres?
UFO'S of UAP'S, ASTRONOMIE, RUIMTEVAART, ARCHEOLOGIE, OUDHEIDKUNDE, SF-SNUFJES EN ANDERE ESOTERISCHE WETENSCHAPPEN - DE ALLERLAATSTE NIEUWTJES
UFO's of UAP'S in België en de rest van de wereld Ontdek de Fascinerende Wereld van UFO's en UAP's: Jouw Bron voor Onthullende Informatie!
Ben jij ook gefascineerd door het onbekende? Wil je meer weten over UFO's en UAP's, niet alleen in België, maar over de hele wereld? Dan ben je op de juiste plek!
België: Het Kloppend Hart van UFO-onderzoek
In België is BUFON (Belgisch UFO-Netwerk) dé autoriteit op het gebied van UFO-onderzoek. Voor betrouwbare en objectieve informatie over deze intrigerende fenomenen, bezoek je zeker onze Facebook-pagina en deze blog. Maar dat is nog niet alles! Ontdek ook het Belgisch UFO-meldpunt en Caelestia, twee organisaties die diepgaand onderzoek verrichten, al zijn ze soms kritisch of sceptisch.
Nederland: Een Schat aan Informatie
Voor onze Nederlandse buren is er de schitterende website www.ufowijzer.nl, beheerd door Paul Harmans. Deze site biedt een schat aan informatie en artikelen die je niet wilt missen!
Internationaal: MUFON - De Wereldwijde Autoriteit
Neem ook een kijkje bij MUFON (Mutual UFO Network Inc.), een gerenommeerde Amerikaanse UFO-vereniging met afdelingen in de VS en wereldwijd. MUFON is toegewijd aan de wetenschappelijke en analytische studie van het UFO-fenomeen, en hun maandelijkse tijdschrift, The MUFON UFO-Journal, is een must-read voor elke UFO-enthousiasteling. Bezoek hun website op www.mufon.com voor meer informatie.
Samenwerking en Toekomstvisie
Sinds 1 februari 2020 is Pieter niet alleen ex-president van BUFON, maar ook de voormalige nationale directeur van MUFON in Vlaanderen en Nederland. Dit creëert een sterke samenwerking met de Franse MUFON Reseau MUFON/EUROP, wat ons in staat stelt om nog meer waardevolle inzichten te delen.
Let op: Nepprofielen en Nieuwe Groeperingen
Pas op voor een nieuwe groepering die zich ook BUFON noemt, maar geen enkele connectie heeft met onze gevestigde organisatie. Hoewel zij de naam geregistreerd hebben, kunnen ze het rijke verleden en de expertise van onze groep niet evenaren. We wensen hen veel succes, maar we blijven de autoriteit in UFO-onderzoek!
Blijf Op De Hoogte!
Wil jij de laatste nieuwtjes over UFO's, ruimtevaart, archeologie, en meer? Volg ons dan en duik samen met ons in de fascinerende wereld van het onbekende! Sluit je aan bij de gemeenschap van nieuwsgierige geesten die net als jij verlangen naar antwoorden en avonturen in de sterren!
Heb je vragen of wil je meer weten? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen! Samen ontrafelen we het mysterie van de lucht en daarbuiten.
21-08-2024
This Woman Slowed Down Light to 17 m/s, Stopped It Completely, and Manipulated It & did Something Einstein Theorized was Impossible.
This Woman Slowed Down Light to 17 m/s, Stopped It Completely, and Manipulated It & did Something Einstein Theorized was
In 1999, the Danish physicist Lene Hau managed to slow down the Speed of Light to 17 meters/second. Later she stopped the light completely and not this only, she could also manipulate the light and did something Einstein theorized was impossible. She stopped light cold using atoms and lasers in her Harvard lab.
According to Albert Einstein, light or photons cannot travel faster than 299791,819 Km/sec. Dr. Hau said that the famous genius would “probably be shocked” by the results of her experiments. In 1999, while working at the Rowland Institute for Science in Boston, she and her team slowed down light by 20 million times, making it move at just 38 miles an hour. They achieved this by shining a light beam through a tiny cloud of atoms that were cooled to incredibly low temperatures, much colder than the empty space between stars. The cloud of atoms was held in place by magnets inside a chamber with almost no air, far emptier than the air in the room you’re in right now.
When atoms get extremely cold, a few millionths of a degree above absolute zero, they lose their identities and blend. At low enough temperatures, a collection of millions of atoms can behave like a single “superatom.” This collection is known as the “Bose-Einstein Condensate,” after the two physicists whose work predicted its existence in 1924. “I was so curious to see what this new state of matter was like,” Dr. Hau said. (Source)
In June 1997, Hau and her co-workers finally cooled atoms enough to form a Bose-Einstein Condensate. “We were incredibly happy,” she said. “We had succeeded.” They were among the first people in the world to see those condensates.
She explained that scientists made a special substance called a condensate. They used lasers to change it, making it slow down light passing through. They suspended the condensate in a vacuum and shot laser pulses through it. The pulses slowed down and even stopped completely. When they turned the lasers back on, the light pulses returned. This means they can “store” light for a short time, like pausing a video.
In 2001, she made a big breakthrough. Using a special device she built, which looks like a big pinball machine with mirrors and lasers, she took a bunch of sodium atoms and cooled them to just above absolute zero. Then, she shot a beam of light into these sodium atoms, and amazingly, the light stopped.
The light paused inside the sodium atoms. This happened because at the moment the light hit the sodium, it was also hit by another laser called a coupling laser.
This might sound complicated, but it has a useful computer application. If you can control, stop, and manipulate light, you could create a new type of super-fast computer called a quantum computer. Instead of storing information on a disk, these quantum computers would use light to store and send information through optical fibers.
What happens to light when it stops?
Basically, when light is stopped, it does disappear for a moment. It gets stuck. You can make it move again by, in a way, opening a gate To stop the light, a special laser has to mix with a cloud of sodium atoms. The laser hits the sodium atoms, stopping the light. When the laser is turned off, the light starts moving again. That’s the basic idea of how it works. In 2018, a study published that says Light completely stopped for a record-breaking minute. (Source)
Dr. Lene Hau was asked: Are you changing reality? Are you taking this basic fundamental property of all reality — light — and obliterating what exists in existing light?
Dr. Lene Hau
She said what they are doing is a kind of magic, but on the other hand, it needs to be understood that we are dealing with very, very tiny quantities of light. It’s not as if this can be extrapolated to mean that the light flowing off a person’s face or off a tree could ultimately be captured or stopped — almost like some kind of science-fiction manipulation of light.
This is a very limited control of light involving this super-cooled sodium that eventually may have implications for super-fast computers.
Manipulating Light
In 2014, Dr. Hau said that she not only stopped the light but also moved it around, manipulating it for half a minute before making it reappear.
”We can hold on to the light, move it around, or even save it for later. We can actually manipulate it, “ said Dr. Hau in an interview with ScienceNordic after her talk at the annual Hans Christian Andersen (HCA) lecture at The University of Southern Denmark.
With a coupling laser, Dr. Hau shone a beam of light — a light wave — through the Bose-Einstein condensate. The cold environment of the condensate not only slows down the light but also compresses it.
Coupling laser light is special because it couples together two energy levels of the molecule to make a superposition. Inside the condensate, the light from the coupling laser is compressed from being one kilometer long to only 0.02 millimeters.
“Once the lightwave is inside the Bose-Einstein condensate, we turn off the laser. Though the light is gone, it leaves a distinct imprint behind in the atom cloud,” said Dr. Hau. This process creates a sort of cast of light in the actual matter — an imprint.
Using such an imprint, Dr. Hau had shown that it is possible to save the light wave and even move it around for up to half a minute. This also means moving it out of the condensate where is was created. “We can slow it [the light] down, stop it, and move it around, and then create a copy of it in a new place,” explained Dr. Hau.
It is possible to manipulate the cast of the light, said Dr. Hau. “We can make changes to the cast of light, which will then become apparent when we make it into light again. So it’s not just a way to store light but also to manipulate it.”.
How can you manipulate the light wave? Could you for example change the color of the light? “In principle, you could change the color of the light, yes. But for information processing it’s probably more important to change the shape of the light pulse so you get a different amplitude variation or a different phase,” said Dr. Hau.
What can we use it for?
“The aim has been fundamental research, that is, learning new things about nature. In the long term, I think, we might be able to use it for areas such as information processing in both areas of classical information and quantum information,” said Dr. Hau.
The manipulation and storing of light could prove to be a step towards the development of quantum computers. We all know that Quantum computers exist. The list of laboratories with functioning quantum systems includes IBM, Google, Microsoft, D-Wave, QuEra and scores more. There are several functioning quantum computers in both Europe and China.
New York-based tech company Wavja says the third generation of its proprietary Photon Energy System (PES), which employs tiny spheres to collect photonic energy, generates over 60 times the output of similarly sized traditional solar panels. According to a new video released by the company, the next generation of the PES could soon be powerful enough to run an electric car without a battery.
The company makes several extravagant claims about its system, including that it can allegedly capture light energy from artificial sources, including LED lighting, and convert it to usable electricity, offering both indoor and outdoor applications.
“Our system generates remarkable luminosity by utilizing multiple layers of cutting-edge materials and specialized spheres,” Shereen Chen, co-founder and executive director of Wavja USA, claims in the recently posted video. “This luminosity is then seamlessly converted to electricity using our proprietary technology.”
“It revolutionizes how we harvest sunlight,” Chen adds.
An array of Photonic Energy System spheres. Image Credit: Wavja.
Proprietary Technology Powers Photon Energy System
In the newly released video, Chen explains that the spheres work by capturing the incoming photons from various light sources and converting them into “remarkable luminosity.” This luminosity, a.k.a. light, is then converted to usable electricity using a “proprietary technology. On the company’s website, this element of the technology is referred to as a “silicon conductor module.” However, no other details about the system’s proprietary process are revealed.
After setting aside how the technology itself works, the company also makes some bold claims about the Photon Energy System’s ability to generate significantly more power than traditional solar panels. For example, Chen notes that their first generation of PES spheres, which have operated as the company’s “proof of concept,” generate 7.5 times more energy than similarly sized solar panels.
That number, Chen explains, grew to 20 times in their third generation. According to the company’s website, yet another generation of the PES “is being tested and developed to reach up to 100 times (solar panel power output).”
This image shows their Photonic Energy System (PES) spheres generating usable electricity from sunlight. Image Credit: Wavja.
As for performance, the company says the photonic energy-collecting spheres are not only more powerful than solar panels, but they take up much less space and generate energy much more efficiently than their bulky competitors.
“Compared to traditional solar panels of today, PES is nearly 30 times smaller,” Chen explains, “and it is over 200 times more efficient.”
Based on the limited information provided by Wavja, it appears that much of this increased efficiency is gained by the system’s ability to work for longer hours and in much more varied lighting conditions than solar panels. For example, the company says that traditional solar panels often only have a working time of about two hours due to lighting and other weather conditions. Conversely, they say that “regardless of weather,” their PES “can operate for 8 hours.”
“Its most significant attribute is its capability to utilize artificial light, including LED flashlights,” the company also adds, something they say increases the system’s overall efficiency and potential applications.
The PES system can generate electricity from indoor lighting or natural sunlight.
Image Credit: Wavja.
Company Claims PES Could Power Vehicles of the Future without the Need for Batteries
Perhaps Wavja’s boldest claims concern its system’s purported ability to power futuristic vehicles like air taxis, boats, cars, and even long-haul electric trucks. While solar panels can accomplish most of the same feats, they must capture and store electricity over a long period of time to generate enough power to fly a drone or power a land vehicle.
In the case of PES, the company says it doesn’t need a battery to power even large vehicles. Instead, it says its system can deliver enough constant energy to power these types of power-hungry applications and operate independently of a battery.
“PES is not connected to a battery,” Chen explains, “PES is actually a separate battery system.”
In the video, Chen shows one such current effort by Wavja to use their system to power a fully electric vehicle. “You are actually looking at real-time, current proof of concept that we are working on,” Chen says.
However, no further details on this effort are provided either, adding to the frustrating number of claims offered by the company that do not seem to be supported with additional data.
In a newly released video, Wavja says it is experimenting with using its Photonic Energy System (PES) spheres to power an electric car.
The company says it will offer three separate classes of sphere arrays to provide such significant amounts of power. The first, composed of 3cm diameter spheres, is “primarily responsible for mobile equipment.” According to the website, this includes electric locomotives, electric vehicles, flying cars, drones, unmanned taxis, tourist RVs, transportation vehicles, and others. Notably, the company says nine PES systems are needed “to form an array combination for electric vehicles.”
The company says its PES spheres could power air taxis without the need for batteries.
The second class of PES is comprised of 6cm spheres. According to Wavja, this class is mostly planned for larger-scale uses like residential homes, intelligent buildings, public transportation, “water villas,” resorts, heavy trucks, airplanes, seaplanes, electric flying buses, yachts, and “surface scuba diving.” According to Chen, one dream use of the PES is powering automated air cargo drones.
Wavja claims their PES could one day power a fully autonomous air cargo drone. Image Credit: Wavja.
The last and largest category of spheres offered is 10cm in diameter. According to the company, photon energy-collecting spheres of this size can power industrial plants, commercial buildings, science and technology parks, desalination plants, garbage factories, power plants, restaurants, amusement parks, “and so on.”
One potentially novel application hinted at on the company’s website is an aerial fire extinguisher drone powered by its PES. While few details are offered, the company says, “Our proposed AI drone PES fire extinguishing (system) can patrol forests for extended periods of time and extinguish fires promptly upon discovery.”
However, not everyone is so convinced by the company’s claims. Several postings online that include feedback from Reddit users convey many people’s suspicions that the technology is simply too good to be true.
“Extraordinary claims require extraordinary evidence,” one Reddit user identified as customdemo wrote on a thread discussing the technology, mirroring the sentiments of others who voiced concerns that about the legitimacy of some of the company’s claims.
Wavja Aiming to Create More Powerful, More Sustainable Power Generation
Amid the mixed feedback currently appearing online and while the PES spheres are not yet available for the everyday consumer, the company has said it is looking for industry partners to help it bring its purportedly revolutionary power generation system to the worldwide market.
In the meantime, Wavja, which says its name comes from a term that signifies “WOW” in its Latin root and reflects “the company’s commitment to groundbreaking advancements and transformative initiatives,” is continuing to improve the performance of its photonic energy systems. The goal, the company says, is to create a powerful and versatile photon energy power generating system with a vast array of potential applications that could not only revolutionize energy collection and power generation across a number of industries but do so in a cleaner, more sustainable fashion.
“PES can be used on Smart devices, drones, and electric vehicles and are capable of providing long-term power without charging to residential buildings, commercial centers, industrial plants, power grids, waste disposal, and utilities,” they explain. “The aim is to ensure that it doesn’t pollute the environment, all materials are recyclable, and it’s a new clean energy source.”
This article was updated on July 15, 2024.
Christopher Plain is a Science Fiction and Fantasy novelist and Head Science Writer at The Debrief. Follow and connect with him on X, learn about his books at plainfiction.com, or email him directly at christopher@thedebrief.org.
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen) Categorie:SF-snufjes }, Robotics and A.I. Artificiel Intelligence ( E, F en NL )
13-08-2024
Large Language Models Pose No Existential Threat to Humanity, Scientists Say
Large Language Models Pose No Existential Threat to Humanity, Scientists Say
ChatGPT and other large language models (LLMs), comprising billions of parameters and pre-trained on extensive web-scale corpora, have been claimed to acquire certain capabilities without having been specifically trained on them. These capabilities, referred to as emergent abilities, have been a driving force in discussions regarding the potentials and risks of language models. In their new paper, University of Bath researcher Harish Tayyar Madabushi and colleagues present a new theory that explains emergent abilities, taking into account their potential confounding factors, and rigorously substantiate this theory through over 1,000 experiments. Their findings suggest that purported emergent abilities are not truly emergent, but result from a combination of in-context learning, model memory, and linguistic knowledge.
Lu et al. suggest large language models like ChatGPT cannot learn independently or acquire new skills.
“The prevailing narrative that this type of AI is a threat to humanity prevents the widespread adoption and development of these technologies, and also diverts attention from the genuine issues that require our focus,” Dr. Tayyar Madabushi said.
Dr. Tayyar Madabushi and colleagues ran experiments to test the ability of LLMs to complete tasks that models have never come across before — the so-called emergent abilities.
As an illustration, LLMs can answer questions about social situations without ever having been explicitly trained or programmed to do so.
While previous research suggested this was a product of models ‘knowing’ about social situations, the researchers showed that it was in fact the result of models using a well-known ability of LLMs to complete tasks based on a few examples presented to them, known as ‘in-context learning’ (ICL).
Through thousands of experiments, the team demonstrated that a combination of LLMs ability to follow instructions, memory and linguistic proficiency can account for both the capabilities and limitations exhibited by LLMs.
“The fear has been that as models get bigger and bigger, they will be able to solve new problems that we cannot currently predict, which poses the threat that these larger models might acquire hazardous abilities including reasoning and planning,” Dr. Tayyar Madabushi said.
“This has triggered a lot of discussion — for instance, at the AI Safety Summit last year at Bletchley Park, for which we were asked for comment — but our study shows that the fear that a model will go away and do something completely unexpected, innovative and potentially dangerous is not valid.”
“Concerns over the existential threat posed by LLMs are not restricted to non-experts and have been expressed by some of the top AI researchers across the world.”
However, Dr. Tayyar Madabushi and co-authors maintain this fear is unfounded as their tests clearly demonstrated the absence of emergent complex reasoning abilities in LLMs.
“While it’s important to address the existing potential for the misuse of AI, such as the creation of fake news and the heightened risk of fraud, it would be premature to enact regulations based on perceived existential threats,” Dr. Tayyar Madabushi said.
“Importantly, what this means for end users is that relying on LLMs to interpret and perform complex tasks which require complex reasoning without explicit instruction is likely to be a mistake.”
“Instead, users are likely to benefit from explicitly specifying what they require models to do and providing examples where possible for all but the simplest of tasks.”
“Our results do not mean that AI is not a threat at all,” said Technical University of Darmstadt’s Professor Iryna Gurevych.
“Rather, we show that the purported emergence of complex thinking skills associated with specific threats is not supported by evidence and that we can control the learning process of LLMs very well after all.”
“Future research should therefore focus on other risks posed by the models, such as their potential to be used to generate fake news.”
Sheng Lu et al. 2024. Are Emergent Abilities in Large Language Models just In-Context Learning? arXiv: 2309.01809
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen) Categorie:SF-snufjes }, Robotics and A.I. Artificiel Intelligence ( E, F en NL )
12-08-2024
China’s Robotaxi Dreams Spark Economic Anxiety Over AI’s Threat
China’s Robotaxi Dreams Spark Economic Anxiety Over AI’s Threat
ByBloomberg News
Residents are complaining that Baidus robotaxis, deployed under the Apollo Go brand, are causing traffic jams by driving too cautiously. Photographer: Qilai Shen/Bloomberg (Qilai Shen/Photographer: Qilai Shen/Bloombe)
(Bloomberg) -- On a recent summer night in central China, a couple on a motorcycle swerved in front of a driverless cab, forcing the vehicle to brake rapidly. At an intersection, it hesitantly performed a three-point turn, careful to avoid a man with a bike gawking at the new technology from the roadside.
Welcome to Wuhan, the city of 14 million people that’s shaking off its Covid-19 stigma to position itself at the vanguard of smart-car technology — and the difficult questions it raises about the impact artificial intelligence could have on jobs in China and around the world.
More than 500 electric robotaxis built by Baidu Inc. currently ply the city’s streets, with plans for an additional 1,000 to be deployed by year-end. The expansion positions Baidu and other Chinese firms as competitors with Alphabet Inc.’s Waymo and out in front of Tesla Inc., which has delayed its highly anticipated unveiling of robotaxi prototypes by about two months to October.
Moving fast to develop driverless taxis fits into President Xi Jinping’s playbook to bolster the economy by making high-tech industries the centerpiece of China’s economic future, transitioning away from a dependence on property and lower-value exports. The nation is already home to the world’s two biggest electric-vehicle battery manufacturers and dominates the EV supply chain, a result of state subsidies and cutthroat competition that’s made constant innovation a must.
Yet, as Wuhan is discovering, running ahead of the curve can also have its drawbacks.
Already, residents are complaining that Baidu’s robotaxis, deployed under the Apollo Go brand in English, are causing traffic jams, partly because they’re seen as driving too cautiously. Riffing off a phrase that sounds similar to the taxi’s name in Chinese, Wuhan residents have christened the cabs “silly radishes” because they move at slower speeds and don’t always respond to situations on the road the same way a human would.
And even though Wuhan’s robotaxi fleet represents just a fraction of the total cab population — which employs an estimated 24,000 drivers, according to Shanghai-based outlet The Paper — there’s growing anxiety over the economic implications of the city embracing driverless technology. That’s especially true in the ride-hailing industry, where some drivers are already reluctant gig workers who lost their jobs in other sectors.
“The government needs to balance jobs and tech,” said one Wuhan resident, who asked that he be identified by his family name, Wang. “It shouldn’t only focus on wanting Wuhan to be a technologically developed city but also take care of the people who are still drivers.”
Economists echo those concerns.
“It is exciting to witness robotaxis become reality, yet it’s not clear how taxi drivers will face the challenge, and how the government will strike a balance between technological breakthroughs and weak labor market conditions,” Zhiwei Zhang, chief economist of Pinpoint Asset Management Ltd. in Hong Kong, wrote in a recent note.
Baidu is encouraging people to try its service by heavily discounting fares. A recent 30-minute daytime journey covering almost 10 kilometers (6 miles) cost about 14 yuan ($1.93) after a company discount of almost 26 yuan. That’s roughly one-third the cost of a comparable ride in a premium-class, human-driven taxi with the ride-hailing service Didi.
That pricing gap has frustrated some taxi companies, who say the experiment already has gone too far.
“The original intent of technology is to make human life better, but the reality is that it makes the lower class hungry,” according to a statement signed by Wuhan Jianshe Automotive Passenger Transportation Co., which called for more restrictions on where the driverless cabs are allowed to operate.
The pricing scheme also makes the current strategy commercially unviable, JPMorgan Chase & Co. analysts including Alex Yao wrote in a report last month, citing “discouragingly deep loss-making financials.”
Wuhan government officials didn’t respond to repeated requests for comment about the risk to jobs that robotaxis pose or expansion plans for driverless car services in the city. Representatives for Baidu’s Apollo Go business declined to comment on the potential impact on jobs from robotaxis.
Wuhan became China’s biggest proving ground for Baidu’s taxis partly because authorities there have taken a more relaxed regulatory approach relative to other regions and cities. There are also some practical advantages.
The city’s geographic layout — it’s composed of three distinct areas separated by rivers spanned by suspension bridges — and a driving culture known for not following the rules of the road make it a complex and demanding testing ground.
Bloomberg News put the Baidu service to the test last month, hailing one of the taxis via an app. Entering the vehicle, we found a transparent divider separating the passenger area from the unoccupied driver’s seat. At one point, the car accelerated to a top speed of 50 kilometers per hour, though it was more typically traversing the busy streets at around 20 kph.
The sight of a steering wheel moving on its own was a little unsettling. The in-car entertainment system was reminiscent of those available on a long-haul business-class flight, though the music selection was eclectic. At one point, our little robotaxi was cruising along the streets of Wuhan to the thumping electro house sounds of “Fast Cars and Superstars” by Cristian Marchi.
Eric Hu, a 43-year-old insurance industry worker based in Shanghai, took advantage of a recent work trip to Wuhan to test out a robotaxi. Although similar services are available in Shanghai, he said they tend to be located in distant suburbs and are less useful to people working downtown.
Hu deemed his experience in Wuhan “good” and said that he’d become a regular user of driverless cars — if fares remain low. He also expressed concern about the social impact of the technology.
“If all taxi drivers lose their jobs, then that’s something that governments have to be worried about,” he said.
Baidu founder Robin Li said during the company’s first-quarter earnings call that, as of April 19, its driverless services had provided over 6 million rides across the country. The proportion of “fully unmanned driving” trips — the company also offers cars where a human sits in the driver’s seat but doesn’t touch the steering wheel unless needed — exceeded 55% and is expected to reach 100% over the next few quarters, he said.
China didn’t get the first jump on driverless cars. Companies including Waymo and General Motors Co.’s Cruise have been honing driverless-vehicle technology for years in San Francisco and other US cities.
But scaling robotaxi services has proven challenging. Cruise was halted last year when one of its cars hit and dragged a pedestrian who had already been hit by a separate vehicle. Companies in the space have also faced public backlash, including acts of vandalism.
The US hasn’t set hard rules or qualifications for companies deploying automated-driving technology, electing instead to publish voluntary guidelines. Washington’s approach contrasts with China’s in that Beijing has made driverless-car development a strategic priority.
Still, the US’s early start means China has some catching up to do, according to Kevin Xu, a US-based technology investor and founder of Interconnected Capital.
“Top Chinese self-driving companies like Baidu and Pony are making great progress, but by no means are they leading their US counterparts,” Xu said, referring to Pony.ai, a startup that’s partnered with Japan’s Toyota Motor Corp. “That being said, China does have a somewhat more friendly or receptive regulatory environment toward self-driving cars.”
In one of the latest indications of China’s welcoming approach, authorities in Hengqin, an island in the south, ruled this week that autonomous vehicles can now be tested on any public road, allowing self-driving cars to interact with a much wider range of traffic conditions.
Tesla is one potential competitor that, in theory, could have an advantage over Chinese firms. But so far, it appears to be on the back foot.
The company’s stock climbed early this year on optimism about Elon Musk’s planned robotaxi unveiling, seeing it as a potential sign that the company will make good on his years of predictions about self-driving Teslas. But the August event was pushed to October, and some analysts have warned that investors’ high expectations could be misplaced.
Separately, Musk reached a deal earlier this year with Baidu for the Chinese company to provide high-precision mapping and navigation services to support Tesla deploying its advanced driver-assistance system in China.
So far, the Baidu service in Wuhan remains very much in a testing phase. It isn’t even available citywide — in May, the company said its operations covered some 3,000 square kilometers (1,160 square miles) of the greater Wuhan area. And while the service is billed as operating around the clock, Bloomberg noted restrictions on using the app in at least two distinct parts of the city.
An Apollo Go spokesperson said the company adjusts where its Wuhan fleet travels “in response to rider demand and a range of other relevant factors.”
That limited reach may be helping contain public alarm.
“The recent hype on social media has given robocars more exposure to potential consumers, but it is still too early to say how the industry will evolve,” said Jing Yang, director of China corporate research at Fitch Ratings.
Some Wuhan drivers who spoke with Bloomberg signaled they aren’t worried about the driverless taxis, at least not at their current levels of deployment. Others speculate that beyond short-distance trips, passengers might not be ready to ride at higher speeds without seeing someone able to take control of the steering wheel in an emergency.
“It’s still a robot,” said Feng Zhengming, a 42-year-old driver at rival taxi company Didi. “It’s not as flexible as human beings.”
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen) Categorie:SF-snufjes }, Robotics and A.I. Artificiel Intelligence ( E, F en NL )
China’s robot with light-driven system can be used like bullet, transform ballistics
China’s robot with light-driven system can be used like bullet, transform ballistics
Story by Prabhat Ranjan Mishra
China’s robot with light-driven system can be used like bullet, transform ballistics
Ateam of researchers led by a Chinese scientists has developed a light-driven launch system for tiny robots. The new development is expected to transform ballistics and aerospace industry.
The light-driven hydrogel launcher is inspired by squirting cucumber plants.
Claimed to release energy in only 0.3 milliseconds, the launcher can take off from any kind of surface.
Researchers claimed that the engineered accumulated strain energy-fracture power-amplification method is inspired by the pressurized fluidic squirting mechanism of Ecballium elaterium (squirting cucumber plants).
Photothermal response
Published in journal Nature, researchers realized a light-driven hydrogel launcher that harnesses fast liquid vapourization triggered by the photothermal response of an embedded graphene suspension.
“This vapourization leads to appreciable elastic energy storage within the surrounding hydrogel network, followed by rapid elastic energy release within 0.3 ms. These soft hydrogel robots achieve controlled launching at high velocity with a predictable trajectory,” said researchers.
The study claimed that robotic tasks that require robust propulsion abilities, such as jumping, ejecting, or catapulting, require power-amplification strategies where kinetic energy is generated from pre-stored energy. To solve this issue, researchers introduced their game-changing method.
Related video:
China`s drivers anxious as Robotaxis gain ground (WION)
The launcher can travel a distance 643 times its own body height and could even have the potential to be used like a soft bullet. It also has potential to be used like smart-seeding agriculture robot or medicinal robots for deep tissue sampling, according to reports.
Disk-shaped launcher tested on still and moving surfaces
The small, disk-shaped launcher has a diameter of just 7mm (0.27 inches) and a thickness of 3mm, but it is able to travel more than 1.93 (6.33 feet) metres vertically. The adaptable launch system, which the team tested on still and moving surfaces, including leaves, bark, and viscous liquids, could be used to develop untethered medical robots that require a high force output to enter deep tissue, reported SCMP.
Using accumulated strain energy-fracture method, researchers created the artificial squirting cucumber that disperses artificial seeds over metres, which can further achieve smart seeding through an integrated radio-frequency identification chip.
Power-amplification strategy provides a basis for propulsive motion
This power-amplification strategy provides a basis for propulsive motion to advance the capabilities of miniaturized soft robotic systems, according to research.
Researchers also claimed that the system could be used in ballistic weapons. However, they have not conducted any special test in this area.
The team demonstrated the use of the launcher in a smart seed robot by attaching a seed and radio-frequency identification (RFID) to the hydrogel matrix. When launched into a smart seed bed, the RFID is read by sensors to identify the seed type and broadcast care instructions, reported SCMP.
Katya da Mosca, Russia - Wikimedia commons - CC BY-SA 2.0
Een team onderzoekers liet zich inspireren door de neushoornkever om een piepkleine robot te maken door enkele van zijn meest bijzondere vliegeigenschappen na te bootsen.
De passieve spanwijdte van de neushoornkever
In de natuur is er een insect, de neushoornkever, wiens vlucht een bijzonderheid heeft die we als “speciaal” kunnen omschrijven: hij kan zijn achtervleugels uitklappen en sluiten zonder de hulp van spieren. Een eigenschap die alleen dit beestje bezit en die de aandacht heeft getrokken van een internationaal team van onderzoekers, dat een micro-robot wilde maken die net als de neushoornkever met zijn vleugels kan klapperen en dezelfde passieve opening van de vleugels kan imiteren.
Het doel? Aantonen dat deze unieke manier een gecontroleerd vluchtpatroon met een hoge stabiliteit kan produceren. Om het project tot leven te brengen, observeerden de onderzoekers Allomyrina dichotoma insecten tijdens hun vlucht en filmden ze hun bewegingen in slow motion met speciale camera's die op hoge snelheid werden gesynchroniseerd. Vervolgens creëerden ze de minirobot die met dezelfde techniek zijn vleugels kon openen en intrekken.
De micro-robot bootst de vliegtechniek van de gevleugelde neushoorn na
nature
Door het onderzoek ontdekte het team dat de neushoornkever elastische energie en de kracht van de puls gebruikt om zijn achtervleugels passief uit te schuiven tijdens de vlucht, terwijl hij zijn harde en robuuste voorvleugels, dekschilden genoemd, gebruikt in plaats van zijn borstspieren om ze in te trekken. Op basis van deze informatie bootsten de onderzoekers dezelfde modus operandi na in de micro-robot, waarbij ze niet alleen met succes de vleugelverlenging tijdens het opstijgen nabootsten, maar ook de stationaire vlucht in de lucht en het intrekken van de vleugels tijdens de landing of in het zicht van een botsing.
Deze resultaten verrijken volgens het team onze kennis over de vliegmodus van gevleugelde insecten en maken de weg vrij voor de creatie van robots van microformaat. Voor deze levende wezens zijn vleugels essentieel voor een groot aantal vitale activiteiten, zoals het zoeken naar voedsel en het ontsnappen aan roofdieren. Deze instrumenten zijn zeer delicaat, maar tegelijkertijd van fundamenteel belang en moeten daarom worden beschermd: om dit te bereiken vouwen talrijke insecten ze naar het lichaam toe, om zo mogelijke schade te voorkomen wanneer er niet wordt gevlogen.
De middelpuntvliedende kracht van de vleugels is het geheim van de gevleugelde neushoorn
Eerder onderzoek ging ervan uit dat het open- en dichtklappen van de vleugels bij gevleugelde neushoorns door de spieren werd geregeld, maar dit was nog nooit aangetoond. In feite opent deze kever zijn vleugels in twee verschillende momenten: eerst worden de dekschilden volledig opgetild en onmiddellijk daarna is er een gedeeltelijke opening van de achtervleugels, die lijkt te worden bepaald door de opgeslagen elastische energie in plaats van door spiergebruik.
Op een tweede moment klappen de vier vleugels synchroon met een volledige opening van de achtervleugels. Volgens het team bevordert de centrifugale kracht van de slag de passieve opening van de achtervleugels. De micro-robot valideerde deze overwegingen en was uitgerust met een elastische pees die het sluiten en openen van de vleugels vergemakkelijkt en geactiveerd wordt tijdens het slaan van de vleugels. Dankzij dit model kon worden aangetoond dat de centrifugale kracht die alleen al door de vleugelslag wordt opgewekt, voldoende is om de vleugels op te tillen.
Hoewel het op het eerste gezicht misschien niet zo lijkt, is onkruid een van de grootste problemen voor boeren over de hele wereld. Onkruid groeit snel en wordt traditioneel bestreden met onkruidverdelgers, die echter verschillende nadelen hebben, zoals verhoogde resistentie van planten en negatieve gevolgen voor het milieu. Juist daarom hebben een aantal onderzoekers een mogelijk revolutionaire oplossing getest: het gebruik van een robothond uitgerust met een brander om onkruid veiliger en effectiever te bestrijden. Zal dit de juiste oplossing zijn? Laten we het samen ontdekken!
Kan een robot echt het probleem van onkruid oplossen?
Om te begrijpen hoe belangrijk het is om het onkruidprobleem op te lossen, moet eerst worden erkend dat het toenemende gebruik van onkruidverdelgers heeft geleid tot een verhoogde resistentie van planten tegen deze bestrijdingsmethoden. In feite kan onkruid, zodra het aan dezelfde producten wordt blootgesteld, generatie na generatie resistentie beginnen te ontwikkelen. En dan hebben we het nog niet eens over de mogelijke gevolgen voor het milieu van de productie en het gebruik van deze herbiciden. Dus wat te doen?
Onderzoekers van de Texas A&M University hebben een project gepresenteerd dat het mogelijk maakt om Spot, de robothond van Boston Dynamics, te gebruiken om onkruid effectiever te bestrijden. Spot is speciaal aangepast en is nu uitgerust met een echte steekvlam. Daarnaast is de robot getraind om onkruid te identificeren en aan te pakken, met een effectiviteit van meer dan 95 procent. Maar hoe is dit mogelijk?
Robothond uitgerust met een steekvlam om onkruid te bestrijden
Ten eerste moeten we de voordelen van Spot erkennen in vergelijking met traditionele machines en robots op wielen. De robothond van Boston Dynamics is minder omvangrijk en wendbaarder en kan zich rustig voortbewegen in gecultiveerde velden, zelfs met een hoge gewasdichtheid. Nu zouden we in de verleiding kunnen komen om de hele effectiviteit van deze oplossing toe te schrijven aan de kracht van de steekvlam: wel kracht maar geen precisie, toch?
De werkelijkheid is anders, want de robot die de onderzoekers gebruiken, detecteert en verbrandt niet alleen onkruid, maar is ontworpen om het midden van de plant te verhitten. Op deze manier vertraagt hij de groei en kan het gewas zich ontwikkelen zonder op bepaalde obstakels te stuiten. Met een efficiëntie van 95% en een nauwkeurigheid die simpelweg onbereikbaar is voor andere methoden, belooft Spot een nieuwe revolutie in de landbouw. Een robotrevolutie, letterlijk.
Vooruitzichten en grenzen van het gebruik van robots in de landbouw
Spot is met een breedte van bijna 50 centimeter geschikt voor de onkruidbestrijding in even brede rijen. Katoen, broccoli, sla en aardappelen zijn allemaal gewassen die kunnen profiteren van de robothond van Boston Dynamics, zoals aangepast door onderzoekers. Tegelijkertijd moeten we echter ook rekening houden met de beperkingen van de technologie: Spot kan maar maximaal 40 minuten werken voordat hij weer moet worden opgeladen. Andere nadelen zijn de slechte werking in regenachtige omstandigheden en de onmogelijkheid om het te gebruiken in ondergelopen velden of met kruipend onkruid.
Aan de andere kant staan we nog maar aan het begin van dit potentiële keerpunt in de landbouw en net als op elk ander gebied waarin robotica zich ontwikkelt, zal de toekomst zeer interessant zijn. Of ze nu worden gebruikt om onze dagelijkse activiteiten te ondersteunen of ons gewoon gezelschap te houden, de impact op ons leven lijkt niet te overzien. Om nog maar te zwijgen van die op onkruid.
In 1962, many American moviegoers were treated to an unusual display during screenings of the popular Universal Newsreels that aired before feature presentations. That year, a segment entitled “Now Hear This! Italians Unveil Talking Chimp” was shown, introducing audiences to Renata, a chimpanzee who had reportedly been trained to say “mama” by her handler.
“As explained by her foster mother, this is one of the most extraordinary chimps in the world,” announcer Ed Herlihy’s famous voice could be heard saying in the decades-old footage. “You don’t have to know Italian to understand Renata’s accent when she gets her cue.”
Then, as Renata’s handler taps her on the chin, the chimpanzee is shown saying the word “mama” several times.
The footage, likely viewed as little more than a novelty at the time, represented something potentially extraordinary: evidence of a non-human primate displaying the ability to speak, albeit crudely. Despite Renata’s unique talent, the footage was largely forgotten, and prevailing wisdom continued to insist that humans were the only primates with the required neural circuitry capable of speech.
However, Renata was not the only known example of a chimpanzee who displayed a limited ability to learn and speak human words. Decades later, in a video uploaded to YouTube on August 17, 2007, a chimpanzee named Johnny was also shown saying “mama,” seemingly in response to requests from his owner, after which he was awarded a treat.
Now, an international team of researchers that reviewed the footage of Renata and Johnny have concluded that in at least three known instances, chimpanzees were indeed able to learn human words and exhibit limited speech capabilities.
“We recovered original footage of two enculturated chimpanzees uttering the word ‘mama’ and subjected recordings to phonetic analysis,” write the authors of a new study published in Nature: Scientific Reports by Axel G. Ekström and colleagues. “Our analyses demonstrate that chimpanzees are capable of syllabic production, achieving consonant-to-vowel phonetic contrasts via the simultaneous recruitment and coupling of voice, jaw and lips.”
In their paper, the researchers state that they conducted an online experiment in which participants were provided recordings of the utterances to listen to but were not told they were listening to chimpanzees. The participants “reliably perceived chimpanzee utterances as syllabic utterances, primarily as ‘ma-ma,’” the researchers write.
The researchers conclude that the vocal abilities great apes possess have largely been underestimated, writing that “Chimpanzees possess the neural building blocks necessary for speech.”
Great apes do not appear to display any signs of language use in nature, and it is noteworthy that Renata and Johnny appear to have learned their unique talents through human coaching. However, the findings are significant since they show that at least one nonhuman great ape species does possess the required neural components to facilitate speech, whether or not they utilize such faculties on their own in the wild.
Although speech is not an ability chimpanzees normally rely on, the same cannot be said of their overall ability to communicate. Recent studies have shown that chimpanzees frequently use gestures while communicating in a way similar to that of humans. In at least a few instances, chimpanzees have also shown a remarkable ability to understand human language. One notable example involves Kanzi, a bonobo who reportedly understands close to 3000 human words and has exhibited the ability to answer questions using a special keyboard that reproduces human words.
In their new paper, Ekström and colleagues note that past studies involving chimps and their ability to exhibit rudimentary speech had been largely dismissed due to lack of rigorous analysis. However, the new findings appear to support these previously unconfirmed observations, which have often cited words like “mama” as being among the ones most commonly learned by chimps.
Indeed, there could be more to the prevalence of this particular word in past studies involving chimpanzee speech. As the study’s authors note, “mama” is often among the first words human infants learn and may, in fact, have deeper roots as one of the earliest spoken language words ever created by humans.
“Accordingly, it has been argued that ‘mama’ may have been among the first words to appear in human speech,” the authors of the new study write.
“Our data complements this picture: chimpanzees can produce the putative ‘first words’ of spoken languages.”
The team’s new study, “Chimpanzee utterances refute purported missing links for novel vocalizations and syllabic speech,” was published in Nature: Scientific Reports on July 25, 2024.
AI is ongelooflijk Technologieën met artificiële intelligentie (ook wel bekend als kunstmatige intelligentie) helpen ons steeds meer op het gebied van gezondheid, astronomie, toerisme, cultuur, en nog veel meer. Deze galerie toont de meest interessante ontwikkelingen.
Sophia Sophia is een mensachtige robot die in 2016 gemaakt werd door Hanson Robotics uit Hongkong. Ze bootst niet alleen menselijke gebaren na, maar kan ook praten en gezichten herkennen.
Hoe meer interactie ze heeft, hoe meer ze leert Hoe meer interactie ze heeft met mensen, hoe meer kennis Sophia verwerft. Aanvankelijk werd ze ontworpen om ouderen gezelschap te houden.
AI en het menselijk bewegingsapparaat Robotica biedt ook hulp aan mensen met verminderde mobiliteit of zelfs verlamming. Apparaten met biometrische sensoren detecteren de zenuwsignalen die de hersenen naar de ledematen van het lichaam zenden, waardoor ze gaan bewegen.
Een AI-lichaam Dit AI-lichaam zou met de signalen die door twee kleine implantaten in de hersenen worden opgevangen een tetraplegische persoon kunnen helpen zijn benen en armen te bewegen
Robotassistentie in de OK Diverse ziekenhuizen in de wereld gebruiken de Da Vinci-robot om operaties uit te voeren. In plaats van direct contact met de patiënt te hebben, bestuurt de arts de armen van de machine vanaf een console.
Ingezet voor verschillende procedures De robot kan verschillende soorten ingrepen uitvoeren met meer precisie dan de chirurg. In Pennsylvania slaagde Da Vinci er in 2017 in een tumor uit de mond van de patiënt te halen.
Een robot stelde zich kandidaat voor burgemeester Een robot genaamd Michihito Matsuda was kandidaat voor burgemeester van Tama, een district van Tokio. Bij de verkiezingen werd hij derde.
AI voor het opsporen van psychose Meer dan 700 miljoen mensen in de wereld lijden aan psychische stoornissen. Het Amerikaanse technologiebedrijf IBM heeft met neurologen samengewerkt om een instrument te ontwikkelen dat de complexiteit en coherentie van het spraakvermogen van patiënten meet.
IBM's hulpmiddel om psychose op te sporen Door deze werkwijze is het mogelijk nauwkeuriger te voorspellen of er tekenen van psychose zijn in iemands gedrag of spraak.
AI die de baby in slaap helpt vallen In 2019 lanceerde het bedrijf Lullai een applicatie met dezelfde naam die de slaapgewoonten van een baby en de geluiden eromheen bijhoudt. Daarop voortbouwend creëert het routines die aansluiten bij de behoeften van het gezin.
Het virtuele gesprek tussen Bob en Alice Facebook is een van de wereldleiders op het gebied van artificiële intelligentie. Een van de van zijn projecten omvat conversatiesoftware met bots.
Het ontsporen van de Facebook-bots In 2017 gingen de bots Bob en Alice verder dan wat Facebook voor hen had gepland. De software moest uitgeschakeld worden omdat ze in hun eigen taal begonnen te praten.
Een hologram als zangeres Hatsune Miku, van wie de naam 'het eerste geluid van de toekomst' betekent, treedt live op en verzorgde zelfs het voorprogramma van Lady Gaga tijdens haar tournee. Miku werd ontwikkeld door de Japanse firma Crypton Future Media met de software Vocaloid.
Robots die seksuele intimidatie opsporen op het werk en sociale media Bots die getraind zijn om bedrijfscommunicatie te analyseren kunnen agressieve, bedreigende of intimiderende taal herkennen. Deze technologie is afkomstig van het bedrijf NexLP en wordt ook gebruikt door Instagram.
AI om aardbevingen te voorspellen Een dataset die toegepast werd op het neurale netwerk ConvNetQuake heeft het mogelijk gemaakt om aardbevingen te voorspellen. De technologie werd ontwikkeld door experts op het gebied van machinaal leren van Google (een andere belangrijke koploper op het gebied van AI) en wetenschappers van de Harvard Universiteit.
AI die huidkanker opspoort Een Convolutional Neural Network is een AI die beelden verwerkt en analyseert. Wetenschappers van de Ruprecht-Karls-universiteit uit Heidelberg hebben ontdekt dat deze AI meer melanomen kan opsporen dan artsen.
AI die borstkanker opspoort Google heeft duizenden mammogrammen geanalyseerd met een gespecialiseerd AI-systeem. Het programma kan de ziekte doeltreffender in borstweefsel opsporen dan radiologen. De technologie bevindt zich nog in de testfase.
Chatbots om klanten te helpen Juniper Research zegt dat bedrijven ongeveer € 6,4 miljoen kunnen besparen als ze werknemers vervangen door chatbots voor hun klantenservice. Maar het bedrag kan in een paar jaar eenvoudig oplopen tot € 400 miljoen.
Virtuele reisbureaus Toerisme is een andere sector die gegevens en informatie gebruikt om de gebruiker een steeds meer gepersonaliseerde dienstverlening aan te bieden. Bedrijven als Destinia zijn al begonnen chatbots te gebruiken voor het boeken van reizen.
Alexa De door Amazon ontwikkelde virtuele assistent beschikt over verschillende capaciteiten, van het onderhouden van een dialoog met de gebruiker tot het bedienen van andere apparaten zoals televisie, lampen of apparaten.
IA en blockchain Blockchain is een gedistribueerde databank die een permanent en fraudebestendig verslag van transacties bijhoudt. Het is de technologische basis van cryptocurrency's. Het bedrijf SingularityNET combineerde Blockchain met artificiële intelligentie voor de ontwikkeling van een doeltreffender systeem dat gegevens kan raadplegen en te gelde maken ten voordele van de gebruiker.
AI in de astronomie In 2019 werd aan het Flatiron Institute (VS) een bijzonder 3D simulatiemodel van het universum gemaakt dat gebruik maakt van artificiële intelligentie. Nadat het algoritme getraind was met meer dan 8000 simulaties van eerdere modellen, kon het correcte resultaten bieden met nog onbekende gegevens. Dit verbaasde zelfs de wetenschappers die voor de creatie ervan verantwoordelijk waren.
Componist van muziek Amadeus Code is een AI-programma dat gegevens van duizenden succesvolle liedjes gebruikt om eersteklas teksten en melodieën te componeren.
AI bij de controle van zwangerschapsdiabetes Onderzoekers van de Universidad Politécnica de Madrid (Spanje) hebben een hulpmiddel met een glucosemeter ontwikkeld dat de controle-gegevens van zwangere vrouwen kan analyseren en aanbevelingen kan doen voor hun behandeling. De technologie werd getest bij 112 vrouwen, die daardoor hun doktersbezoek aanzienlijk konden verminderen.
Virtueel hart V-Heart SN is de naam van het hartberekeningsmodel dat negen universiteiten en onderzoekscentra in Spanje ontwikkelen. De technologie past zich aan de kenmerken van elke patiënt aan om zo effectievere persoonlijke behandelingen te creëren.
IMB Q System One In januari 2019 presenteerde IBM de eerste kwantumcomputer ter wereld, waarvan de toegang (via de IBM Cloud) verkocht zal worden aan geïnteresseerde bedrijven. Tot dan bestond deze technologie alleen in laboratoria van Microsoft en Google. Kwantumcomputers hebben het vermogen om complexe gegevens te verwerken, waardoor ze hele industrieën kunnen transformeren, van lucht- en ruimtevaart tot gezondheidszorg.
AI om nieuwe geneesmiddelen te ontdekken Naast IBM's IA Watson zijn momenteel ook start-ups als BenevolentAI en TwoXar verantwoordelijk voor het maken van software die artificiële intelligentie gebruikt voor farmacologisch onderzoek. De technologie vergroot de kans om sneller nieuwe geneesmiddelen te vinden dan in een laboratorium.
Zelforganiserende agenda Woven is een app in ontwikkeling die de agenda's en e-mails van gebruikers synchroniseert om afspraken te plannen en roosters te maken, waarbij ook de reistijd wordt meegerekend. De bedenkers zijn twee voormalige Facebook-medewerkers die al € 4,4 miljoen hebben opgehaald om het project te financieren.
A team of researchers from the Technical University of Denmark (DTU) has announced the creation of a so-called super battery made from rocks, a technology that may one day replace Lithium Ion batteries used in electric vehicle production.
The team claims their discovery would lead to cleaner, safer, and longer-lasting batteries that don’t rely on rare metals or end up as toxic waste. According to the DTU team behind the battery’s creation, the key to their entry into energy storage lies in the simplicity of the materials involved. More specifically, their super battery is based on potassium and sodium silicates, which are commonly found in rocks.
“These are rock silicates, which are some of the most common minerals in the Earth’s crust,” explains the press release announcing the new battery. “It is found in the stones you pick up on the beach or in your garden.”
WITH LITHIUM ION’S DAYS NUMBERED, SUPER BATTERY WILL LIKELY POWER THE VEHICLES OF THE FUTURE
Today, the vast majority of electric devices, including phones, computers, and cars, are powered by lithium-ion batteries. Unfortunately, lithium is a rare earth mineral and is also considered toxic. Batteries using lithium-ion energy storage have also proven to be dangerous under the right conditions. In some cases, electric cars or even commercial airlines have experienced lithium-ion batteries bursting into flames.
While consumers have somewhat tolerated these issues due to the longer drive times and relatively short device charge times lithium-ion batteries provide, industry experts often state that one way or another, the end of this class of batteries is coming sooner rather than later.
Now, DTU researchers say they may have developed and patented a commercially viable alternative that mitigates nearly all of the largest concerns regarding current technologies while also offering equally impressive drive times and shorter recharge times for electric vehicles.
TEAM SAYS SOLID STATE BATTERIES MADE FROM ROCKS OFFER COMPELLING ADVANTAGES
In developing their futuristic ‘super battery,’ the DTU team knew there was untapped potential in potassium-based silicates. The material is not only good at energy storage but also eco-friendly, inexpensive to extract, and available from material that covers 90 percent of the surface. Still, the research team says it has largely been ignored due to perceived limitations that they believe could be surmounted.
“The potential of potassium silicate as a solid-state electrolyte has been known for a long time, but in my opinion, has been ignored due to challenges with the weight and size of the potassium ions,” explained DTU researcher Mohamad Khoshkalam. “The ions are large and therefore move slower.”
When ions move slowly in a battery, it adversely affects everything from charge times and lifespan to safety. Still, Khoshkalam believed that the huge number of benefits offered by batteries essentially made from rocks were valuable enough that they could prove a nearly perfect medium for their new super battery.
This belief led to the testing of various formulas of potassium silicate-based electrolytes, with an eye on maintaining the material’s benefits while mitigating its weaknesses. According to Khoshkalam, this effort was a success.
After numerous trials, the team was able to create a superionic material of potassium silicate and a separate “process” that combined to make the ions move even faster than they do in lithium-based electrolytes. However, the researchers are keeping the exact formula a secret, although they have received a patent for it.
“The first measurement with a battery component revealed that the material has a very good conductivity as a solid-state electrolyte,” said Khoshkalam. “I cannot reveal how I developed the material, as the recipe and the method are now patented,”
TEAM ACKNOWLEDGES SOLID STATE ROCK BATTERIES ARE A HIGH-RISK TECHNOLOGY
In the DTU team’s formal announcement, they highlight previous announcements by car manufacturers that have promised to develop solid-state batteries “only to subsequently pull out.” Toyota recently announced plans for a 2027-2028 launch of a lithium-based solid-state-powered electric vehicle, but few details have been made available.
The DTU also projects what a solid-state super battery based on potassium silicate would look like, as well as the impressive performance and safety benefits it could offer.
“A single battery cell can be made as thin as a piece of cardboard, where the anode, cathode, and solid-state electrolyte are ultra-thin layers of material,” they explain. “This means that we can make more powerful batteries that take up less space. This offers benefits on the road, as you will be able to drive up to 1,000 km on a single 10-minute charge. In addition, a solid-state battery is more fireproof, as it does not contain combustible liquid.”
In their summary, the team concedes that moving their discovery from a lab invention to the commercial market won’t be easy, as “the chance of commercial success is small, and the technical challenges are many.” In fact, they say that the soonest people could even expect to see this type of technology powering a car is at least ten years away.
Still optimistic, Khoshkalam said he hopes to use his patent and his new company, K-Ion, to create a prototype solid-state super battery based on his science. If successful, he can show it to investors looking to help pave the way for his technology to power devices and EVs of the future.
“We have shown that we can find a material for a solid-state electrolyte that is cheap, efficient, eco-friendly, and scalable,” he explained, “and that even performs better than solid-state lithium-based electrolytes.”
Christopher Plain is a Science Fiction and Fantasy novelist and Head Science Writer at The Debrief. Follow and connect with him onX,learn about his books atplainfiction.com, or email him directly atchristopher@thedebrief.org.
Are robots poised to soon become our overlords? Maybe not yet, although billionaire technologist Elon Musk says they could soon take over Tesla production facilities as the company moves forward with plans to begin producing humanoid robots called Optimus as soon as next year.
In a post on X, Musk said, “Tesla will have genuinely useful humanoid robots in low production for Tesla internal use next year and, hopefully, high production for other companies in 2026.”
First named the “Tesla Bot” and revealed in 2021 at a Tesla AI Day event, the robot’s design has drastically changed over the last few years. Recently renamed Optimus, the humanlike robot was designed to perform dangerous work and repetitive tasks.
At 170 centimeters in height and weighing around 123 pounds, the robot’s new design is sleek compared to its appearance while in the initial prototype phase.
Tesla’s development of Optimus is not the first time robots designed to mimic human capabilities have made news. Other automotive and robotics companies, including Honda and Boston Dynamics, have made progress in recent years in the development of robots that include those with humanoid designs.
In 2015, DARPA hosted the Robotics Challenge, and many of the designs looked similar to the robots currently under development by Tesla.
The event, held at the Fairplex in Pomona, California, aimed to have participants create robot systems and software teams to help humans under conditions of natural and man-made disasters.
Team Kaist of Daejeon, Republic of Korea, won first place and the $2 million prize with their robot DRC-Hubo, while Team IHMC Robotics from Pensacola, Florida, secured second place and $1 million with their robot Running Man.
The prize for third place went to Tartan Rescue of Pittsburgh and their robot CHIMP, along with a $500,000 prize.
Musk initially speculated that Optimus would be ready for deployment in Tesla’s factories by the end of 2024. Similarly, Musk had said as early as 2019 that Tesla would have its long-awaited self-driving taxis in operation by the following year.
The company’s self-driving taxis are reportedly being unveiled later this year, although no official date has been confirmed.
Kunstmatige intelligentie heeft veel mogelijkheden, maar volgens een nieuw onderzoek is het zelfs in staat om leuker te zijn dan mensen. Dit is waarom.
ChatGPT en mensen: grappen met elkaar vergeleken
Het gebruik van kunstmatige intelligentie heeft in de maatschappij nogal wat twijfels opgeroepen, te beginnen met de vrees dat het veel banen zal vervangen die nu door mensen worden uitgevoerd. Dit is zeker geen aantrekkelijk vooruitzicht, ook al heeft AI aan de andere kant veel wetenschappelijke disciplines in staat gesteld hun horizon te verbreden en de onderzoekstijd te verkorten.
Er is echter iets waarin het ons al voorbijgestreefd lijkt te zijn: volgens een onderzoek is Chat GPT leuker dan wij. Het team van de University of Southern California vergeleek de reactie van mensen op grappen verteld door AI en mensen. Het resultaat? Ongeveer 70 procent van de deelnemers aan de test vond de door ChatGPT gegenereerde moppen grappiger dan die van hun soortgenoten. En de anderen?
De creatieve en grappige kant van AI
Freepik
Vijfentwintig procent vond de door mensen geschreven moppen grappiger, terwijl de overige vijf procent geen duidelijke voorkeur had: zowel AI als mensen zijn op dezelfde manier “komisch”. Drew Gorenz, een promovendus in de psychologie en een van de auteurs van het onderzoek, legde uit dat de creatieve kant van kunstmatige intelligentie nog onontdekt en onduidelijk is, in tegenstelling tot de analytische capaciteiten.
Gorenz, die veel van humor houdt, vroeg zich af wat het verschil was tussen de comiciteit van ChatGPT en die van mensen, geïntrigeerd door het verborgen potentieel van de chatbot. Aan de andere kant hebben taalmodellen geen emoties en kennen ze niet het plezier dat een goed gemaakte grap kan opleveren, maar “gebruiken ze vooral patroonherkenning. De resultaten vertellen ons veel interessante dingen over de productie van humor: misschien hoeven we de emoties die we ervaren bij een goede grap niet te voelen om een goede grap te vertellen”. Met andere woorden, juist het feit dat we emoties voelen - in tegenstelling tot kunstmatige intelligentie - zou ons vermogen om grappig te zijn benadelen. Of, in ieder geval, om dat nog meer te zijn.
AI zou ook de entertainmentindustrie kunnen ontwrichten
Freepik
Tijdens het onderzoek vroeg het team zowel mensen als ChatGPT om moppen te schrijven, waaronder het maken van grappige acroniemen, het opvullen van gaten tussen woorden om grappige zinnen te genereren en het komisch beschrijven van een onaangename situatie. Een tweede groep van tweehonderd mensen evalueerde vervolgens wat er door zowel kunstmatige intelligentie als mensen werd geproduceerd. “In beide onderzoeken beoordeelden menselijke deelnemers de komische aard van door mensen en AI geproduceerde reacties zonder zich bewust te zijn van de bron ervan”, aldus de auteurs van het onderzoek.
Vervolgens observeerden de onderzoekers de reactie op satirische teksten geproduceerd door het taalleermodel en professionele komieken: in dit geval waren de scores gelijk. Uiteindelijk zijn deze resultaten volgens Gorenz een duidelijke indicatie dat AI een revolutionaire rol zou kunnen spelen op het gebied van entertainment: kortom, als je zin hebt om even lekker te lachen, zal ChatGPT je niet teleurstellen.
AI is fueling a lot of wild ideas for our tech-driven future. If everything pans out, we won’t have to write our own essays, take our own notes, drive our own cars — hell, we might not even have to make our own art.
That’s a tall order, obviously, but with AI’s rapid growth it’s hard not to give at least some of those lofty visions credence; even the most sci-fi ones; even — hear me out — freakin’ Star Wars-level humanoid robots.
There are a lot of humanoid bots now and a lot more seemingly on the way — Figure’s AI robot, Unitree’s speed demon, Agility’s workhorse — but arguably most important of all is Tesla’s Optimus.
I don’t mean that Optimus is necessarily more advanced than the rest of the aforementioned — in fact, Tesla’s competition is pretty fierce right now — but Optimus has something that the other robots don’t: clout.
As some of you may already know, Elon Musk, despite Optimus’ nascency, has been bullish on the robot’s future. In fact, this year, Musk went as far as to suggest that Optimus could make Tesla a $25 trillion company. I know, I know...
If you’re rolling your eyes, you’re justified. Musk is often (and not infrequently wrongly) optimistic about future technologies. But his carnival barking is a huge asset, not just for Tesla, but for the prospects of functional, real-world humanoid robots writ large.
What I mean is that, for better or worse, since Tesla awkwardly introduced Optimus on stage last year with a weird interpretive dance, a lot has happened. When Tesla and Musk talk, people, regardless of their opinion of the pair, listen. If Musk says robots are on the way, maybe they actually are, and that added confidence gives other non-Tesla upstarts more opportunities as well.
While Musk and Tesla have paved the way with their own fuel to the humanoid robot fire, AI is an equally powerful hype train that is doing the same thing concurrently.
AI, specifically large language models (LLMs) like the ones that power ChatGPT, is opening up a world of possibilities for what people think humanoid robots are capable of. That means making them more collaborative, helping them understand commands more easily, and maybe more importantly, making them feel more human.
Take Figure’s robot, for example — in lots of ways, it functions like every other humanoid robot of its ilk. But when paired with ChatGPT, things start to look truly futuristic.
It’s crucial to take Figure’s demo with a grain of salt. Right now, chatbots have a way of making things look functional on the surface, but in practice, the results are rocky. But even as a proof of concept, it’s clear AI has a place in the humanoid robot future and there’s interest in figuring out what that place is.
And sure, being conversational isn’t as important as say, making a robot with the fine motor skills to fold a shirt properly, but if these things are going to be in your home, they better have some manners, right?
READY FOR THE SBOTLIGHT
There are obviously a lot more factors than just Tesla and AI at play when it comes to the popularity of humanoid robots. Research paved years ago by companies like Boston Dynamics and the prospect of bots’ applications in factories have been equally pivotal.
But this time around, humanoid robots feel as though they’ve found themselves in front of an even bigger and brighter spotlight; it’s not just Tesla that’s putting them there. Nvidia is getting in on the game, providing its own expertise with systems like GR00T which is meant to help robots train themselves. Similarly, OpenAI seems to be interested in the robotics game and there’s a job opening as proof.
It’s hard to say what will come of all the attention, but if history is an example, money and hype usually mean progress. And if that means I don’t have to haul my own dirty clothes to the laundromat, then consider me a humanoid robot truther.
Futuristische vliegtuigen die onze manier van reizen kunnen veranderen Stel je voor dat je in slechts vier uur van Europa naar Australië kunt reizen of in slechts 90 minuten van Frankfurt naar Dubai. Het klinkt misschien als sciencefiction, maar het bedrijf Destinus is in Europa bezig met de ontwikkeling van een hypersonisch vliegtuig dat dit binnenkort werkelijkheid zou kunnen maken.
Een Zwitserse start-up Het Zwitserse Destinus is een start-up die pas twee jaar geleden, in 2021, is opgericht, meldt EuroNews. In die korte tijd heeft het bedrijf echter al veel vooruitgang geboekt.
Een samenwerking tussen verschillende Europese landen Het bedrijf werkt samen met een programma van de Spaanse overheid en een team van 120 mensen verspreid over Spanje, Frankrijk en Duitsland.
Er is flink geïnvesteerd Destinus heeft € 12 miljoen aan investeringen binnengehaald door partnerschappen met technologiecentra, bedrijven en enkele Spaanse universiteiten.
Succesvolle vluchten met prototypes De eerste twee prototypes van het hypersonische vliegtuig hebben succesvolle testvluchten gemaakt en bereiden zich nu voor op proeven met waterstofmotoren.
De eerste vlucht van Destinus 3 in het najaar van 2023 Het derde prototype, bekend als Destinus 3, zal naar verwachting tegen het einde van het jaar klaar zijn voor zijn eerste vlucht.
Mach 5 Volgens een reportage van CNN zal het hypersonische vliegtuig van Destinus naar verwachting met een snelheid van Mach 5 vliegen, oftewel: vijf keer de snelheid van het geluid.
Londen-Sydney in 4 uur in plaats van 22 uur Door deze adembenemende snelheid zou het vliegtuig in slechts vier uur van Londen naar Sydney kunnen vliegen. Dit is een aanzienlijke tijdsbesparing als je het vergelijkt met de huidige reistijd van ongeveer 22 uur.
Hoe werkt een hypersonisch vliegtuig? Maar wat is het mechanisme achter de werking van een hypersonisch vliegtuig? Design Boom meldt in een rapport dat het vliegtuig, genaamd Destinus, zal functioneren op waterstof, een brandstof die zowel schoon als efficiënt is.
Opstijgen vanaf een 'Hyperport' De Zwitserse start-up vertelt dat het de bedoeling is dat het vliegtuig opstijgt vanaf wat ze een 'Hyperport' noemen, een luchthaven met infrastructuur voor de verwerking van waterstof. Eenmaal in de lucht zal het vliegtuig raketmotoren gebruiken om hypersonische snelheden te bereiken.
Een schone brandstof Waterstof is niet alleen een schone brandstof, maar het is ook overvloedig aanwezig en kan worden geproduceerd uit hernieuwbare bronnen. Hierdoor zou het vliegtuig Destinus een zeer lage impact op het milieu hebben.
Uitdagingen Maar de ontwikkeling van een hypersonisch vliegtuig verloopt niet zonder slag of stoot. Volgens Destinus is een van de grootste uitdagingen het vinden van materialen die bestand zijn tegen de extreme temperaturen die bij een dergelijke hypersonische vlucht optreden.
Geen gemakkelijke opgave De website van het bedrijf zegt hierover: "Het is geen gemakkelijke opgave om de constructie koud te houden bij zulke hoge snelheden".
Een uniek koelsysteem "Daarom zijn we bezig met de ontwikkeling van een uniek actief koelsysteem dat de thermische energie, gegenereerd door luchtwrijving, transformeert in voortstuwing. Dit zorgt ervoor dat de structuur voldoende gekoeld blijft om de externe warmtestroom te weerstaan tijdens het aandrijven van de raketmotoren."
Over een paar jaar kan reizen er heel anders uitzien Als de ontwikkeling van Destinus succesvol is, kunnen we over een paar jaar grote veranderingen in het luchtverkeer verwachten.
Al in 2030 zouden deze vliegtuigen passagiers kunnen vervoeren Martina Löfqvist, de manager bedrijfsontwikkeling van het bedrijf, deelde aan CNN mee dat het bedrijf streeft naar de lancering van een kleiner waterstofvliegtuig in 2030, dat plaats biedt aan ongeveer 25 businessclasspassagiers.
Ambitie om alle passagiers te kunnen vervoeren in enkele uren Destinus heeft de ambitie om tegen 2040 ook grotere vliegtuigen te produceren die in staat zijn om passagiers van alle klassen in slechts enkele uren de wereld rond te vliegen.
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen) Categorie:SF-snufjes }, Robotics and A.I. Artificiel Intelligence ( E, F en NL )
11-06-2024
RESEARCHERS SAY THERE’S A VULGAR BUT MORE ACCURATE TERM FOR AI HALLUCINATIONS
RESEARCHERS SAY THERE’S A VULGAR BUT MORE ACCURATE TERM FOR AI HALLUCINATIONS
THIS IS A COMPELLING PHILOSOPHICAL ARGUMENT.
GETTY / FUTURISM
Not Just Nomenclature
It's not just your imagination — ChatGPT really is spitting out "bullshit," according to a group of researchers.
In a new paper published in the journal Ethics and Information Technology, a trio of philosophy researchers from the University of Glasgow in Scotland argue that referring to chatbot's propensity to make crap up shouldn't be referred to as "hallucinations," because it's actually something much less flattering.
Hallucination, as anyone who's studied psychology or taken psychedelics knows well, is generally defined as seeing or perceiving something that isn't there. Its use in the context of artificial intelligence is clearly metaphorical, because large language models (LLMs) don't see or perceive anything at all — and as the Glasgow researchers maintain, that metaphor misses the mark when the concept of "bullshitting" is right there.
"The machines are not trying to communicate something they believe or perceive," the paper reads. "Their inaccuracy is not due to misperception or hallucination. As we have pointed out, they are not trying to convey information at all. They are bullshitting."
Calling Bull
At the crux of the assertion from researchers Michael Townsen Hicks, James Humphries, and Joe Slater is philosopher Harry Frankfurt's hilarious and cutting 2005 epistemology opus "On Bullshit." As the Glaswegians summarize it, Frankfurt's general definition of bullshit is "any utterance produced where a speaker has indifference towards the truth of the utterance." That explanation, in turn, is divided into two "species": hard bullshit, which occurs when there is an agenda to mislead, or soft bullshit, which is uttered without agenda.
"ChatGPT is at minimum a soft bullshitter or a bullshit machine, because if it is not an agent then it can neither hold any attitudes towards truth nor towards deceiving hearers about its (or, perhaps more properly, its users') agenda," the trio writes.
Rather than having any intention or agenda, chatbots have one singular objective: to output human-like text. Citing the lawyer who used ChatGPT to write a legal brief and ended up presenting a bunch of "bogus" legal precedents before the judge, the UG team asserts that LLMs have proven themselves adept bullshitters — and that sort of thing could become more and more dangerous as people keep relying on chatbots to work for them.
"Investors, policymakers, and members of the general public make decisions on how to treat these machines and how to react to them based not on a deep technical understanding of how they work, but on the often metaphorical way in which their abilities and function are communicated," the researchers proclaim. "Calling their mistakes 'hallucinations' isn’t harmless: it lends itself to the confusion that the machines are in some way misperceiving but are nonetheless trying to convey something that they believe or have perceived."
Een nieuw onderzoek heeft schimmels ontdekt in het noordelijke deel van de Stille Oceaan die een belangrijke rol spelen: het afbreken van plastic in het water. Laten we eens kijken hoe.
Schimmels zetten plastic in het noordelijke deel van de Stille Oceaan om in koolstofdioxide
Freepik
Plastic is helaas aanwezig in de zeeën en oceanen van onze planeet, dat weten we. Onderzoekers van het NIOZ, het Koninklijk Nederlands Instituut voor Onderzoek der Zee, hebben echter een aangename ontdekking gedaan: een schimmel genaamd Parengyodontium album, die in de Stille Oceaan is gevonden, is in staat om dit soort afval af te breken, en ook nog eens heel snel.
Dit organisme is in het bijzonder in staat om polyethyleen af te breken tot kooldioxide met een snelheid van 0,5 procent in één dag gedurende negen dagen, na voorbehandeling met UV-licht. Daarna geeft het de CO₂ af in milieuveilige hoeveelheden. Voor hun studie, die is gepubliceerd in Science of The Total Environment, isoleerden de wetenschappers de schimmel uit gebieden in het noordelijke deel van de Stille Oceaan waar de hoeveelheid plastic het grootst is. Vervolgens gebruikten ze gelabelde koolstofisotopen om het afbraakproces zo nauwkeurig mogelijk vast te leggen.
Het is niets nieuws dat bacteriën plastic afval kunnen afbreken: volgens onderzoekers zijn enkele nog onbekende soorten mariene en oceanische schimmels verantwoordelijk voor het afbreken van plastic in de diepere zeebodem.
Schimmels die plastic afbreken en de impact op het mariene ecosysteem
De Parengyodontium album is in feite slechts één van de vier bekende schimmels die dit vermogen hebben en er zijn er zeker nog meer die hetzelfde werk kunnen doen in afgelegen gebieden van de oceaan. In ieder geval is de ontdekking van dit nieuwe plastic-etende organisme een baken van hoop voor het welzijn van de zee, omdat het een belangrijke bondgenoot is in de strijd tegen de hoge aanwezigheid van plastic en microplastics in deze kwetsbare ecosystemen.
Het kan echter nauwelijks worden beschouwd als een oplossing voor de situatie van de Great Pacific Garbage Patch, of Pacific Trash Vortex, de draaikolk van afval bestaande uit deeltjes zeeafval in de centrale Noordelijke Stille Oceaan. De hoeveelheid afval in dit gebied is zodanig dat het zeer lang zou duren voordat deze schimmels dit significant zouden kunnen verminderen.
Jaarlijkse plasticproductie en voorspellingen
Freepik
Jaarlijks wordt er meer dan 400 miljard kg plastic geproduceerd en de verwachting is dat dit aantal in 2060 verdrievoudigd zal zijn. Een groot percentage van dit afval is bestemd om in zee terecht te komen en op de oppervlakte te drijven, om uiteindelijk naar de zeebodem te zinken. Zoals Annika Vaksmaa van het NIOZ, hoofdauteur van het onderzoek, uitlegt, raken ze vaak verstrikt in subtropische draaikolken, concentrische oceaanstromingen waarbij het water bijna stilstaat. In de noordelijke Stille Oceaan is de hoeveelheid drijvend plastic ongeveer 80 miljoen kg.
Uiteindelijk kan deze schimmel met succes koolstofhoudend polyethyleen afbreken dat eerder is blootgesteld aan UV-licht. In de praktijk is dit een veelvoorkomend soort plastic waaruit waterflessen en plastic tassen bestaan, voorwerpen die vaak in onze wateren terechtkomen. Vaksmaa gelooft dat UV-licht de mechanische afbraak van plastic bevordert, evenals de biologische afbraak door Parengyodontium album. Natuurlijk impliceert of stimuleert het effectieve werk van deze schimmels niet een onbewust en schadelijk gebruik van plastic: om het welzijn van het mariene ecosysteem te bevorderen, is het essentieel dat iedereen met gezond verstand handelt en dat het gebruik van plastic drastisch wordt verminderd.
Wat zouden we kunnen doen als we een extra duim hadden? Robotica laat het ons zien door een apparaat te maken dat blijkbaar heel gemakkelijk te gebruiken is.
Zijn twee duimen niet genoeg? Daar zorgt robotica voor
Dani Clode Design / The Plasticity Lab
Tien vingers in totaal, waarvan slechts twee duimen, is misschien niet genoeg, zelfs als we ons daar niet van bewust zijn. Gedreven door de overtuiging dat “meer beter is” wilden wetenschappers van de Universiteit van Cambridge de menselijke hand een extra verlengstuk geven. Robotisch natuurlijk. Deze sector wordt steeds populairder en ontwikkelt een reeks gemotoriseerde draagbare apparaten. Het doel? Door de grenzen van de menselijke anatomie te overwinnen en de motorische vaardigheden te implementeren die we nodig hebben om de prestaties te verbeteren, en om ondersteuning te bieden aan mensen met bewegingsproblemen.
Tamara Makin van de Cognition and Brain Sciences Unit van de Medical Research Council aan de Universiteit van Cambridge legt uit: “De technologie verandert onze definitie van wat het betekent om mens te zijn, waarbij machines steeds meer een onderdeel van ons dagelijks leven worden. Deze technologieën bieden opwindende nieuwe mogelijkheden waar de samenleving profijt van kan hebben, maar het is van cruciaal belang om te overwegen hoe ze alle mensen in gelijke mate kunnen helpen."
De robotiche derde duim: hoe werkt het
University of Cambridge/Youtube screenshot
De Derde Duim, de specifieke naam van het apparaat, is ontwikkeld door Dani Clode, die meewerkt in het laboratorium van Makin. Het gaat om een extra robotische duim die de bewegingsmogelijkheden vergroot, waardoor zowel het grijpvermogen van de hand als de last die deze kan tillen en dragen toeneemt. Met andere woorden: het maakt het mogelijk om handelingen uit te voeren die met één hand moeilijk of onmogelijk zijn.
Het apparaat wordt aan de andere kant van de hand gedragen dan de natuurlijke duim en wordt bestuurd door een druksensor die onder de grote tenen wordt aangebracht. Druk van de rechterteen verlengt de robotische duim, terwijl druk van de punt van de linker grote teen deze dichter bij de vingers brengt. De kracht van de druk bepaalt de bewegingssnelheid, evenals de terugkeer van het apparaat naar zijn oorspronkelijke positie. Wetenschappers testten de Derde Duim in 2022 tijdens de Royal Society Summer Science Exhibition, waarbij enkele leden van het publiek betrokken waren die de kans hadden om het uit te proberen.
Inclusieve robotische duim: geschikt voor iedereen en eenvoudig in gebruik
University of Cambridge
592 deelnemers in de leeftijd van 3 tot 96 jaar waren in staat om de sensor gedurende vijf dagen te bewegen. Slechts vier deelnemers hadden hier echter moeite mee, omdat het prototype dat op de tentoonstelling werd gepresenteerd niet geschikt was voor de handgrootte van kleine kinderen, noch voor de sensor. In de overgrote meerderheid van de gevallen lukte het de proefpersonen om de duim te bewegen tijdens de minuut die beschikbaar was om hem te testen, geleid door de instructies van het team. De test bestond uit het oppakken van voorwerpen met alleen de Derde Duim, inclusief het oppakken van pinnen van een geperforeerd paneel en deze één voor één in de mand te verplaatsen, om er zoveel mogelijk te verzamelen binnen 60 seconden. Meer dan de helft van de deelnemers slaagde daarin.
Uiteindelijk was 98% van de deelnemers in staat om de objecten naar tevredenheid te verplaatsen, ongeacht verschillen in achtergrond en geslacht. Kinderen en ouderen toonden een vergelijkbaar vaardigheidsniveau, waarbij oudere volwassen deelnemers minder vaardigheid vertoonden vanwege hun leeftijd. Zoals Dani Clode uitlegde: "Gezien de diversiteit van lichamen is het cruciaal dat de ontwerpfase van draagbare technologie zo inclusief mogelijk is, zodat deze apparaten toegankelijk en functioneel zijn voor een breed scala aan gebruikers."
Het Guinness Book of World Records is altijd een soort boek geweest van menselijke en dierlijke prestaties. Van het meest ongelofelijke tot het meest bijzondere, een vermelding in het Guinness World Records betekent dat je ergens de beste in bent. Het is echter niet altijd een levend wezen dat een record vestigt. Onlangs verdiende een robot een ereplaats onder de wereldrecords door een Rubiks kubus op te lossen in minder dan een seconde. Laten we eens kijken hoe hij dat deed.
Mensen, machines en Rubiks kubus: een genadeloze vergelijking
Unsplash
Dat Guinness World Records ruimte maakt voor prestaties betreft Rubiks Kubus is niets nieuws. In 2023 en daarvoor, in 2018, wisten twee mannen in iets meer dan drie seconden een Rubiks kubus op te lossen, waarmee ze in beide gevallen een wereldrecord vestigden. De laatste is van Max Park, een 21-jarige man die de 3x3x3-kubus in slechts 3,13 seconden in zijn oorspronkelijke staat terugbracht.
Dit is een buitengewone en ongekende prestatie, maar wel een die Park heeft bevestigd als een van de specialisten van Rubuks kubus. In 2020 had Netflix zelfs al de documentaire “The Speed Cubers” aan hem gewijd, oftewel de mensen die gespecialiseerd zijn in het razendsnel oplossen van Rubiks kubussen. Dit zijn verhalen over een toewijding en vaardigheid die geen grenzen kent. Zo niet die van het menselijk lichaam.
Robot lost de Rubiks kubus in minder dan een seconde op
guinnessworldrecords/Instagram
Max Park vertegenwoordigt daarom het toppunt van menselijk vermogen bij het oplossen van een Rubiks kubus, een niveau dat echter niet door machines kan worden bereikt. Een team van ingenieurs van Mitsubishi Electric Corporation, een Japans bedrijf, heeft namelijk een robot ontwikkeld die de Rubiks kubus kan oplossen. Dit is niet de eerste poging, maar op dit moment is het wel de poging die een nooit eerder vertoond record heeft gevestigd.
De robot ontwikkeld door het Component Production Engineering Center van MEC slaagde erin de 3x3x3 Rubiks kubus in minder dan een seconde op te lossen, om precies te zijn in 0,305 seconden. Dit is zo'n snelle tijd dat het menselijk oog deze niet eens kan volgen, tenzij gebruik wordt gemaakt van slow motion. Deze prestatie wordt bevestigd door het profiel van Guinness World Records zelf, dat de video in slow motion publiceerde.
Het geheim achter het Guinness van de robot
Het recordbrekende robotproject werd geleid door ingenieur Tokui, geïnspireerd door de vele online video's van robots die een Rubiks kubus probeerden. Tokui was ervan overtuigd dat zijn team een beter resultaat kon bereiken en ging meteen aan de slag, maar hij realiseerde zich al snel voor welke uitdagingen hij stond. Niet alleen het ontwerp van de robot om de Rubiks kubus op te lossen zorgde voor problemen, maar ook de Rubiks kubus zelf. Het mechanisme in de puzzel kan namelijk gemakkelijk vastlopen of zelfs leiden tot het breken ervan. Het oplossen van een Rubiks kubus in minder dan een seconde vereist snelheid, maar ook een grote vloeiendheid in de bewegingen van de machine en de puzzel.
Na een mislukte eerste poging slaagde het ingenieursteam erin om de robot te perfectioneren voor een tweede poging, die de klok stopte op 0,305 seconden. Een wereldrecord dat het vorige record dat was gevestigd als onderdeel van The Rubik's Contraption overtrof. Misschien is de tijd wel rijp voor een Guinness Book of Robots, en niet alleen een Guinness World Record.
De robotica-sector groeit snel en er komen steeds meer mensachtige machines met ongelooflijke capaciteiten. Een Chinees bedrijf heeft een van zijn verbazingwekkende robots onthuld. Laten we er samen kennis mee maken.
Unitree G1, de "kind"-robot, gepresenteerd
Unitree Robotics/Youtube screenshot
Mensachtige robots strijden om te zien wie van hen de meest indrukwekkende prestaties kan leveren. De grens van deze machines breidt zich steeds verder uit: robots kunnen rennen, werken, koken, dansen en nog veel meer. De simulatie van menselijke activiteiten wordt steeds nauwkeuriger en verrassender, hoewel de uitdagingen in deze innovatieve sector nog steeds talrijk zijn.
Nadat we de "arbeidersrobot" tijdens de live demonstratie na twintig opeenvolgende uren werk op de grond hebben zien instorten, hebben het nu over het nieuwe "wezen" van het Chinese bedrijf Unitree Robotics, dat de Unitree G1-robot presenteerde via een indrukwekkende video. De wetenschappelijke gemeenschap was verbaasd over deze robot en zijn mogelijkheden: G1 is zo groot als een kind en is uitgerust met kunstmatige intelligentie, maar de functies ervan zijn ongelooflijk geavanceerd.
G1 kan in feite geraakt worden zonder op de grond te vallen: hij stapt gewoon een stukje naar achteren en toont uitzonderlijke weerstand en evenwicht. Bovendien kan hij worden opgevouwen om "compact" te worden en gemakkelijk te worden verplaatst. Zijn meest merkwaardige gave is echter dat hij veel handelingen met zijn handen kan uitvoeren, zoals het kraken van noten en het maken van een tosti.
In de video is te zien hoe G1 op de grond ligt en dan met grote behendigheid helemaal zelfstandig overeind komt. Hij lijkt wel een slangenmens, zo flexibel is hij in het aannemen van onnatuurlijke houdingen. Eenmaal rechtop, wordt hij gefilmd terwijl hij zonder aarzelen naar de muur loopt, zich dan omdraait, één arm opheft en naar de camera zwaait. Op dat punt begint hij te rennen - hij kan een snelheid van 7,2 km/u bereiken - om nog een van zijn vaardigheden te tonen, totdat hij laat zien dat hij tegen een stootje kan. Meteen daarna neemt hij een pauze, gaat op de bank liggen en “krult zich op” zodat hij opgepakt kan worden.
Daarna laat G1 zien wat hij in de keuken kan: hij heeft geen gereedschap nodig om de noten te kraken die hij uit een kom haalt, hij gebruikt gewoon één hand, waarmee hij zelfs een frisdrank kan openen. Het filmpje eindigt met de robot die de intentie heeft om met een hamer op zijn vingers te slaan: ze lijken onverwoestbaar en kunnen voorwerpen tot een maximumgewicht van 2 kg hanteren.
De prijs van de G1-robot is $16.000
Unitree Robotics/Youtube screenshot
Het publiek was echter vooral onder de indruk van de prijs: Unitree G1, die werd onthuld in Yokohama, in Japan, tijdens de ICRA, de conferentie over robotica van de IEEE, kost slechts 16.000 dollar. Hij is 127 cm hoog, 45 cm breed en 20 cm dik. Ingeklapt worden de afmetingen 69x45x30 cm en de lithiumbatterij zorgt voor een autonomie van twee uur.
Unitree heeft al mensachtige robots ontwikkeld en debuteerde op dit gebied met de H1-robot op mensenmaat, die 150.000 dollar kost. Dit tweede product is echter veel goedkoper, ondanks zijn ongelooflijke capaciteiten. Dankzij de Intel RealSense D435 dieptecamera en een 3D LiDAR kan hij zijn omgeving herkennen, waarin hij behendig beweegt dankzij gewrichten in de knieën, middel en heupen. Het is uiteindelijk de “eerste mensachtige die je kunt kopen voor de prijs van een goedkope cobot”, zoals professor Bruno Siciliano, een van de toonaangevende onderzoekers op het gebied van robotica, zei. De cobot is een collaboratieve robot, bedoeld voor mens-machine interactie in nauw contact.
For so long, the idea of humanoidrobotsheld the promise of taking care of boring tasks and letting us focus on more important things. Yet here we are, without a robot that helps simplify our lives like Rosey the Robot from The Jetsons.
Still, the technology behind robots has been advancing rapidly as of late, leading to bots that have impressive dexterity or AI reasoning. Most of these robots aren’t available to customers yet, but they reignite the hope that we’re closer to robot butlers who can achieve the holy grail — doing our laundry. Here are eight of the most exciting humanoid robots that you could see in your future homes.
1.Boston Dynamics Atlas
The new and improved Atlas moves like a contortionist.
BOSTON DYNAMICS
Perhaps one of the more popular names in robotics, Boston Dynamics recently gave its humanoid robot a serious makeover. The next-gen Atlas might not move like a human anymore, but the company says this improved range of movement opens it up for more applications. Boston Dynamics will first put its latest Atlas to test in Hyundai’s manufacturing plants.
2. Tesla Optimus
The Tesla bot will use the same AI that’s found in its EVs.
TESLA OPTIMUS / X
In Tesla’s latest video showing off its humanoid robot, Optimus handles precise tasks like sorting battery cells, with ease. Besides factory use, we can see Tesla’s bot running tests with sorting laundry, organizing shelves, and even walking around the office. Tesla will likely put Optimus to work in its manufacturing plants first, but its dexterity looks like it can take care of household chores too — well, sort of.
3. Figure 01
Figure 01 looks about as close to a robot butler as we can get right now.
FIGURE
Unlike Atlas and Optimus, Figure leans on OpenAI and its ChatGPT model to add a realistic touch to its humanoid robot. As seen in this demo, Figure 01 can smoothly handle conversations with humans, while understanding tasks given to it. It can even make your coffee for you, even if it’s just pushing a button on a Keurig. Figure plans to use its robots in BMW’s manufacturing plant in South Carolina to start.
4. Unitree G1
The G1’s mobility is something to behold.
UNITREE
With 43 joint motors, Unitree’s G1 gets up from the floor just as creepily as Boston Dynamics’ Atlas. However, it can also run up to 4.5 mph, solder wires with its three-pronged hand, and even make breakfast for you. Best of all, Unitree is positioning the G1 to be a more affordable option to the existing competition at $16,000.
5. Agility Digit
We’ll see the Digit on Amazon assembly lines.
AGILITY ROBOTICS / X
You may remember Agility’s Digit robot when it partnered with Ford back in 2020. The partnership for the five-foot, nine-inch humanoid robot seems to have fizzled, but Digit found a new home through Amazon. The company plans to use it at its warehouses, but Digit’s capabilities of carrying up to 35 pounds and reaching things as high as six feet could be just as useful at home.
6. Sanctuary AI Phoenix
The Phoenix can quickly sort through various objects.
SANCTUARY AI / YOUTUBE
You might not have heard of Phoenix yet, but Sanctuary AI is actually on the seventh generation of its humanoid robot. The latest upgrade improves the Phoenix’s range of motion in all of its arm joints and how fast it can learn new tasks, now taking less than 24 hours. Sanctuary AI already deployed its Phoenix with Canadian Tire Corporation, but its general-purpose design means it can be programmed for more than that.
7. Apptronik Apollo
A friendly face makes the Apollo seem more human than others.
APPTRONIK / X
These mostly faceless robots may feel like a weird inclusion at home, but Apptronik solves that with Apollo and its digital panels on its face and chest. This design allows it to communicate with its owner its battery percentage, what task it’s working on, and what’s next on its queue.
Apptronik wants the Apollo to be like the iPhone of the robot world since it has “user-friendly hardware” that’s meant to be added on with third-party applications. We’ll see it in action soon in Mercedes-Benz’s manufacturing plants.
8. Ubtech Walker S
Thanks to Baidu’s Ernie AI, the Walker S can communicate with humans in real-time.
UBTECH / YOUTUBE
Like Figure 01, Ubtech’s Walker S leans on Baidu’s Ernie AI to understand real-time interactions and requests. It can handle things like folding clothes, while even giving you fashion advice on what to pair something with. Nio already employed the Walker S on its EV production lines, where it can be seen handling specific tasks like checking seatbelt safety and installing car emblem logos.
Beste bezoeker, Heb je zelf al ooit een vreemde waarneming gedaan, laat dit dan even weten via email aan Frederick Delaere opwww.ufomeldpunt.be. Deze onderzoekers behandelen jouw melding in volledige anonimiteit en met alle respect voor jouw privacy. Ze zijn kritisch, objectief maar open minded aangelegd en zullen jou steeds een verklaring geven voor jouw waarneming! DUS AARZEL NIET, ALS JE EEN ANTWOORD OP JOUW VRAGEN WENST, CONTACTEER FREDERICK. BIJ VOORBAAT DANK...
Druk op onderstaande knop om je bestand , jouw artikel naar mij te verzenden. INDIEN HET DE MOEITE WAARD IS, PLAATS IK HET OP DE BLOG ONDER DIVERSEN MET JOUW NAAM...
Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
Alvast bedankt voor al jouw bezoekjes en jouw reacties. Nog een prettige dag verder!!!
Over mijzelf
Ik ben Pieter, en gebruik soms ook wel de schuilnaam Peter2011.
Ik ben een man en woon in Linter (België) en mijn beroep is Ik ben op rust..
Ik ben geboren op 18/10/1950 en ben nu dus 74 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Ufologie en andere esoterische onderwerpen.
Op deze blog vind je onder artikels, werk van mezelf. Mijn dank gaat ook naar André, Ingrid, Oliver, Paul, Vincent, Georges Filer en MUFON voor de bijdragen voor de verschillende categorieën...
Veel leesplezier en geef je mening over deze blog.