Mensen; nu even een nieuw plan de campagne. Ik heb hier voor me liggen van de hand van Coos de Vink: de gemeente. Ik wil die studie als leidsraad nemen van allerlei overwegingen, net zoals ik dat met een vorige lezing van Coos heb gedaan.
Ik wil telkens 2 verhandelingen geven over; de gemeente en daarna twee topics over...ja waarover.
Na beraad vond ik deze redenatie: Na 'Geestesgaven' wordt er meestal aandacht besteed aan de 'negendelige Geestesvrucht'. Maar er zijn nog veel meer Geestesgaven, dan de negen gaven, die wij nu bijna alle besproken hebben op een deel van 'genezingen' na en de laatste gave, die van 'krachten'.
Maar de vrucht van de Geest is zo belangrijk, die behandel ik nu eerst en daarna 'de verdere gaven', die genoemd worden.
Dan wordt het schema voor de onderbrekingen van 'de gemeente' dus: - Liefde - blijdschap - vrede - vriendelijkheid - lankmoedigheid of geduld - goedheid - trouw of geloof - zachtmoedigheid of mildheid - zelfbeheersing
En daarna volgen dan : Uit Romeinen 12 v 6 -8 - dienstbetoon - onderwijs - vermaning - stoffelijke gaven meedelen - leidinggeven
en uit Efeze 4 v 11-12: - apostel - profeet - evangelist - herder - leraar,
terwijl ik verder nog verspreid tegenkom: - bemoediging - gastvrijheid - helpen - voorbede, alle benoemd als 'gaven',
waarvan de schrift verder zegt, - dat wij gaven hebben, onderscheiden naar de genade die ons gegeven is, Romeinen 12 v 6 - dat wij de ons geschonken gaven niet moeten veronachtzamen, 1 Tim 4 v 14
Lui....wij gaan afscheid nemen van onze gezamenlijke overdenkingen over 'God de Heilige Geest;, die zo'n groot deel van BIJBELSTUDIE tot dusver in beslag hebben genomen.
Hier komt de laatste: Onze Heer Jezus Christus heeft met het ons als geschenk achterlaten van de Heilige Geest ons binnengeleid in een nieuw tijdperk.
We konden gaan leven vanuit een nieuw verbond; Romeinen 8 v 8 -11: "Wie zich door zijn eigen wil laat leiden, kan God niet behagen. 9: Maar...ú leeft niet zo ! U laat u leiden door de Geest, want de Geest van God woont in u. Iemand die zich niet laat leiden door de Geest van Christus behoort Christus ook niet toe. 10: Als Christus echter in u leeft, bent u door de zonde weliswaar sterfelijk, maar de Geest schenkt u leven, omdat u door God als rechtvaardigen bent aangenomen. 11: Want....als de Geest van hem die Jezus uit de dood heeft opgewekt in u wóont, zal hij die Christus heeft opgewekt ook u die sterfelijk bent, levend maken door zijn Geest, die in u leeft".
Straks meer over déze tekst. maar nog even het begin van de triomftocht van God de Heilige Geest.
- Het heerlijke begint bij : Joden, Handelingen 2 - In Hand 8 wordt verteld hoe het verder gaat bij Samaritanen, heel dicht bij de Joden, - Maar in Handelingen 10 is het al bij de Jodengenoten - En in Handelingen 19 gaan de heidenen erin delen. En dat gaat steeds maar door tot op de huidige dag.
Maar nu als allerlaatste slot nog enige opmerkingen over Romeinen 8 v 8 - 11:
Wanneer mensen niet het minste begrip hebben van de onzienlijke wereld, dan leven zij in oud-testamentische tijden. Weliswaar hebben zij daaraan tot hun heil de heerlijke kennis toegevoegd dat Jezus hun zonden heeft gedragen. Echter, wie niet verder komt, heeft alle kans om terug te glijden in alle gevaren van het zuiver op de aarde gerichte denken. En in dat denken staat Satan hen handenwrijvend op te wachten aan het begin van de duistere paden uit de tijd, toen ze Jezus níet kenden. Een kennis van mij evaarde de kloof tussen het zielse denken en het geestelijke denken eens, toen hij in een orthodoxe gemeenschap iets probeerde uit te leggen over 'klanktaal', wat toen nog werd genoemd: 'in nieuwe tongen spreken'. Iemand uit het gehoor zei: "Ik heb wel eens gehoord van de dorpen Oude Tonge en Nieuwe Tonge, maar dit is klaarblijkelijk iets anders".
Wanneer men zuiver 'ziels' denkt , horzontaal, net als de Joden vroeger en -eigenlijk- alle verdere mensen nú, dan kan God daar geen genoegen in scheppen. Dan behoor je hem niet toe.
Maar Paulus neemt in onze tekst van óns aan, dat wij de grote ontdekking gedaan hebben: ons laten leiden door de Heilige Geest, die zich supergemakkelijk door ons wil laten raasdplegen, want hij wóont in ons. Je behoort zo niet alleen bij God , maar ook bij Christus. Er is maar éen ding dat nog herinnert en wat ook blíjft in deze en zelfs nog in de volgende bedéling..... die van het duizendjarig rijk ...dat is : de onverbiddelijkheid van het sterven. Immers: de laatste vijand, die teniet gedaan wordt, is de dood. Maar de dood heeft zijn prikkel verloren. De kracht van de dood, door de zondeval van Adam en Eva in de wereld gekomen, is voor Gods Geestvervulden weggenomen. Dwars door onze aardse dood heen, is voor de geestelijk levende mensen leven bereid, omdat God hen als rechtvaardigen beschouwt, aangezien zij Christus' offer voor de zonde voor zichzelf hebben aanvaard. Christus is opgewekt. Hij hoorde het signaal van God. En de Heilige Geest gaf hem de kracht om dat signaal te beantwoorden met zijn opstanding. Ook wij horen die roep om te leven. En ook wij hebben leven door de kracht van de Heilige Geest.
Laat nu niemand denken: "O...ik ken de Heilige Geest eigenlijk niet. Ik heb wel van hem gehoord, ik ben er ook verlangend naar. maar ik heb hem niet in mijn innerlijk. Gelden al deze heerlijke dingen nu niet voor mij ?".
Ik zou zulke mensen willen geruststellen: God gaat eens , na het duizendjarig rijk alle mensen opwekken. En u, die Christus tot uw heil vasthoudt, hoewel u door gebrek aan het juiste inzicht geen gebruik hebt gemaakt van de heerlijke kracht, die hij in de vervulling met de Heilige Geest geeft.....u zult zich eens mateloos verheugen. Maar : maak wél gebruik van die Goddelijke kracht en 'eens' verandeert in 'nú'.
Nog een paar laatste vermanigen: - Laat ieder die de naam van de Heer noemt, onrecht uit de weg gaan"(2 Tim 2 v 19). (De Heilige Geest opent je ogen wijd voor alle onrecht, zodat je uit de weg kúnt gaan) - Niemand kan twee heren dienen; hij zal de eerste haten en de tweede liefhebben ; of hij zal juist toegewijd zijn aan de ene en de andere verachten", (Matth 6 v 24). (Aardsgericht denken is de vijand van hemelsgericht denken. Je kunt denken in geestelijke perpectieven én je kunt denken in aardsgericht perspectief, eendimensionaal. Maar je kunt het niet allebei.)
Onze Heer is lichamelijk verwekt door de Heilige Geest; niemand kan dit verder zeggen. (Lucas 1 v 35): "De engel antwoordde: 'De Heilige geest zal over je komen en de kracht van de Allerhoogste zal je als een schaduw bedekken. Daarom zal het kind dat geboren wordt, heilig worden genoemd en Zoon van God' ".
Even uniek als zijn geboorte was zijn vervulling met de Heilige Geest.
"Toen Jezus was gedoopt en hij aan het bidden was, werd de hemel geopend en daalde Heilige geest in de gedaante van een duif op hem neer, en er klonk een stem uit de hemel: 'Jij bent mijn geliefde Zoon, in jou vind ik vreugde' ".
Even uniek als Jezus' geboorte en zijn doop in de Geest is zijn 'dragen, (uitdelen) van die Geest; Lukas 3 v 16,Joh 20 v 22:
(Johannes de Doper zegt): "Ik doop jullie met water, maar er komt iemand die meer vermag dan ik;ik ben zelfs niet goed genoeg om de riem van zijn sandalen los te maken. Hij zal jullie dopen met de heilige Geest en met vuur"
"Na deze woorden blies Jezus over hen heen en zei: 'Ontvang de Heilige Geest' "
Maar...lezers en lezeressen: al is de positie van Jezus bij zijn aardse verwekking dan ook uniek....wij , gelovigen worden door de onverdiende gunst van God , zijn genade, geestelijk door de heilige Geest verwekt bij de wedergeboorte, al is ook onze trouwe lezing van de Schrift in liefdevolle gehoorzame aandacht de eerste oorzaak. En ons einddoel is: - Gods heiligen te zijn - en 'zonen van God' genoemd te worden. Acht dat niet te hoog gegrepen, wanneer het voorkomt-en het zal voorkomen- dat je een fout maakt, die je heel duidelijk 'op achterstand zet'. Ga er direct mee naar Jezus. Belijd die nare uitglijder en vraag of hij de schade herstellen wil. En beloof aan Jezus dat je daar van harte aan mee wil werken. En dan weer moedig voorwaarts en dank aan God, wanneer je de blijdschap hebt teruggevonden.
En al klonk dan bij onze 'doop in de geest'.... wat ging dat dan ook bescheiden in zijn werk ...geen 'stem uit de hemel en daalde er geen duif neer, toch is het goed om dit vast te houden: er gebeurde toen iets dat je echt apart ging stellen; zij, die God ook in deze heerlijke dingen willen volgen in gehoorzame liefde, worden zijn 'geliefde zonen', in wie God insgelijks zijn vreugde vindt. Houd daarom deze heerlijk verworvenheid vast bij alle stormen en verleidingen, die er zeker gaan komen.
En ook al zijn jullie gewone mensen, die helemaal niet zo hoog zijn, dat je zelfs te voornaam bent dan dat iemand maar je jas zou willen 'afnemen'...tóch mogen jullie ook weer anderen tot de doop in de Geest leiden . En jullie mogen aan die anderen ook vertellen van het vuur, waarmee Jezus hen gaat dopen, het vuur van de verzoekingen, die tevens beproevingen zijn. En ook in dat eerlijk waarschuwen mogen jullie medewerkers aan het heil zijn.
En zoals Jezus aan zijn discipelen ambtelijke hoedanigheden mededeelde door ze te 'beblazen' met de Heilige geest, zo mag jullie handoplegging voor 'kracht tot een ambt' ook zijn.
Zoals de leden van de raad van geestvervulde oudsten, (1 Tim 4 v 14), daar om Timotheí¼s heen stonden om hem kracht toe te bidden voor zijn ambtsvervulling. zo mogen jullie misschien ook wel staan om een jonge voorganger, die uit zou kunnen groeien tot een Timotheí¼s.
Deze heerlijke mogelijkheden zijn er voor jullie. Moedig voorwaarts, jongens en meisjes, broers en zussen.
Let even op dat woord 'genezingEN. Dat is dus meervoud. Tot nu toe heb ik vooral gesproken over 'genezing van geest en ziel'. Maar wij hebben ook nog zoiets als een 'lichaam'. Daarop focussen zich vele gedachten over 'Goddelijke genezing'. En ik kom er nu pas aan toe. Maar ook bij de genezing van het lichaam dient rekening gehouden te worden met kwaadaardige ziektemachten, die als 'specialisme' hebben: 'de levensgeest van de mens beletten zijn functie van opbouw en instandhouding van het lichaam goed te verrichten'.
Over dat begrip 'levensgeest' het volgende: er zijn duizenden processen tegelijk in het lichaam werkzaam. Het is ondenkbaar, dat deze niet vanuit een centraal punt gecoórdineerd en gecontroleerd en op elkaar afgestemd worden. De wetenschap heeft ook verschillende punten in de hersenen aangewezen die toezicht houden. Ik noem deze controle enz activiteiten: 'de levensgeest', dit in navolging van J.E.v.d.Brink, aan wie ik vele gedachten ontleen. Maar dat hoef ik niet voortdurend te zeggen.
Wat de ménselijke geest betreft, dat is dus iets anders dan 'het controle-orgaan': de lévensgeest: - de menselijke geest die de hele persoonlijkheid van de mens stuwt is van een hogere orde dan de 'levensgeest' die toezicht houdt op alle onbewuste en bewuste lichaamsverrichtingen; van hartslag tot 'dingen kunnen vastpakken'.
En nu kan er van die volkomen centrale 'menselijke geest' een kwade impuls uitgaan op de 'levensgeest' met een alles 'overrulende' opdracht: vorm gezwellen en afwijkingen. Natuurlijk kan dit alleen maar , wanneer de 'menselijke geest' weer onder invloed staat van de al eerder genoemde ziektemachten.
Nu even een voorbeeld: Jezus bestrafte bij de schoonmoeder van Petrus de koorts. Jezus bestraft die koorts, omdat in die ziekte van Petrus' schoonmoeder een werking was van een boze geest, (Lucas 4 v 39) duidelijk 'zichtbaar' voor het geestelijk oog. Dat was dus Jezus' dagelijke bezigheid ook: "Ik drijf boze geesten uit en volbreng genezingen", (Lucas 13 v 32).
Ziekten naar lichaam, ziel en geest zijn een volkomen verweven totaliteit. Immers sprak Petrus: "Jezus is rondgegaan , weldoende en genezende allen, die door de duivel overwonnen waren, want God was met hem", (Hand 10 v 38).
Wat kan ik nu hierover tegen jullie zeggen: Zie ziekte niet te eenvoudig en niet te moeilijk. Klaagt je vriendin over 'maagpijn', ga dan niet direct een gebed zeggen of ' de handen opleggen'. Nu ja; als het zo geleid wordt, dan blijf ik er verder buiten.
Maar wat is er leuker dan dat je, haar even liefkozende, toch niet direct in allerlei activiteiten losbarstende, eenvoudig zegt; "Lieve kind...heb je dat wel meer".
En dan kan er van alles uitkomen: - ze kan een wrevel hebben tegen anderen, en het weer dénken daaraan kan haar die maagpijn bezorgen.
(Even een ervaring uit eigen leven: in de tijd, dat Indonesií« bezig was zich van Nederland los te maken, had ik een ontzettende haat tegen Soekarno, (hun leider). Die haat maakte, dat mijn maag zo zwaar was als lood en alle lust tot eten me verging ....ja...ik heb rare dingen gedaan).
- Je vriendin kan ook gestresst zijn door proefwerken op school. Was die wrevel een kwestie van 'de menselijke geest'...die schoolstress kan een kwestie zijn van de menselijke ziel, (de school is te zwaar voor haar, bijvoorbeeld).
En zo kunnen er duizend dingen achter die maagpijn zitten. En een eenvoudig gesprek, in biddend contact met de Heer, kán zo'n achtergrond openbaren. Maar ze kan ook iets gegeten hebben, dat haar niet goed bekomt.
Maar hoe dan ook: als ze klaagt: "Ik voel me zo kneuvelig", dan staat een heel scala aan hemelse middelen ter beschikking om haar welzijn te bevorderen.
Nu kun je zeggen: "Ger....wat gaat dit allemaal l a n g z a a m ". Ach; we komen wel ergens.
René Pache geeft aan, dat het werk van de Heilige Geest váor het kruis en vóor Pinksteren beperkt was.
Maar toch geeft het Oude Testament heerlijke vergezichten op een nieuwe, grote toekomst:
Numeri 11 v 29: Mozes zei: ' Legde de HEER zijn geest maar op heel het volk! Profeteerde iedereen maar!"
Aanleiding Eldad en Medad profeteerden onder de leiding van Gods Heilige Geest. Dat was ongebruikelijk. Daarom zei Jozua: "Zeg, dat ze daarmee ophouden, heer (Mozes)".
Maar Mozes dacht daar niet aan, blijkens zijn woorden.
Tevens is deze tekst een bewijs, dat de heilige Geest in het Oude Verbond soms mensen tijdelijk vulde met zijn glorie en zijn woorden. Pas in het Nieuwe Testament brak deze heerlijke kracht ten volle door.
Jesaja snakte ook naar de nieuwe tijd en naar 'de dienaar van God', die door God gesteund zou worden, die Gods uitverkorene zou zijn, met Gods Geest vervuld, 42 v 1.
En in een andere profetie zag hij opnieuw onze Heer Jezus Christus profetisch; 61 v 1: "De Geest van God , de HEER, rust op mij, want de HEER heeft mij gezalfd".
En Ezechií«l zag ook veel van de heerlijke toekomst; 36 v 27: "Ik zal jullie mijn geest geven en zorgen dat jullie volgens mijn wetten leven en mijn regels in acht nemen".
En Joí«l profeteerde in 2 v 28-32, in de NBV 3 v 1-5: "Daarna zal zich dit voltrekken: Ik zal mijn geest uitgieten over al wat leeft. Jullie zonen en dochters zullen profeteren, oude mensen zullen dromen dromen, en jongeren zullen visioenen zien"; enz enz.
En tenslotte wéer Jesaja, 32 v 15-18: "Zo verlaten en hopeloos zal het blijven totdat van boven een geest over ons wordt uitgegoten. Dan zal de woestijn een boomgaard worden, een boomgaard die is als een woud enz...enz
Vrienden en vriendinnen van mij; jullie zijn het volk, waarover de oude profeten spraken, waarnaar zij uitzagen: - Aan jullie de blijde taak om Mozes' hunkering: 'profeteerde iedereen maar' te vervullen - aan jullie de opdracht, de blijde opdracht om als Jezus te zijn; vol van Gods Geest, die je in staat zal stellen om alle volken met de goede tijding van God te laten kennismaken -voor jullie de vervulling van wat Jesaja in de geest zag: hulp voor verslagenen; vrijlating voor gevangenen; breken van ketens van het duistere rijk; jullie kunnen het door Gods genade en in de kracht van zijn Geest - jullie kunnen tot voordeel van allen van het zuivere water van God genieten, gereinigd worden, een nieuw hart en een nieuwe geest krijgen, jullie versteende hart kwijtraken - voor jullie dromen en visioen en profetieí«n - julliew kunnen 'verlaten vestingen' tot nieuw leven wekken, doodse stilte veranderen in gejuich; verwildering omzetten in lusthoven.
Hoe dat mogelijk is; jullie generatie van de toekomst: door de vervulling met Gods Geest. Strek je er naar uit !!
Lucas 6 v 18 en 19; hier lezen we: "Menigten van mensen waren gekomen om naar hem te luisteren en zich van hun ziekten te laten genezen; ook die gekweld werden door onreine geesten werden genezen, en de hele menigte probeerde hem aan te raken , want er ging een kracht van hem uit die allen genas".
In Lucas 4 v 18 staat in de Statenvertaling iets liefs, dat in latere vertalingen is uitgevallen: "De Heer heeft mij gezalfd...om te genezen die gebroken zijn van hart".
In Psalm 51 v 19 en 12 lees ik: "God veracht een gebroken geest , een gebroken en verbrijzeld hart niet...integendeel God (en Jezus) willen een zuiver hart en een vernieuwde geest in de menselijke persoonlijkheid brengen".
Dit alles samenvattende zien wij, dat de mensen in menigte naar Jezus toekwamen om genezen te worden van hun ziekten. Zo ligt er voor de wedergeboren, Geestvervulde kinderen...zonen van God een plicht om kracht van zich uit te laten gaan om die zieken te genezen. Is dat al een verwachtingsperpectief, dat ons doet huiveren van een gevoel van nog te kort schieten...nader blijkt, dat wij ook een antwoord dienen te hebben, wanneer zielszieken en geesteszieken tot ons naderen en ons trachten aan te raken.
Als de Heilige Geest een 'andere trooster' genoemd wordt door de Heer Jezus, dan is hijzelf een trooster en hij verwacht van ons dat wij troosters zullen zijn. Verwacht wordt van ons bij onze verdere opgroei , dat wij in een heerlijke, geestelijke ontspannenheid geestelijk verminkten herstellen en zielszieken en wetteloos gemaakten genezen, ja de hele innerlijke mens van hen die tot ons komen, vernieuwen in de kracht en de glorie van onze Heer.
Zijn er 'gebroken harten', van ons wordt in het verder 'opgroeien in de genade' verwacht dat wij die herstellen.
Schrikt u hiervan. Och; het is ook een wenkend toekomstperpectief. maar, voortgaande met de Heer, kunt u , in diepe afhankelijkheid van hem en hem op de voet volgende, in hem gelovende , u aan hem vastklampende, ver komen...dit alles tot zijn eer.
Ik dacht dat jullie zo weer stof hadden tot een weekje overdenking.
Geest en ziel eerst; daarna pas het lichaam; dat is eigenlijk de volgorde bij 'de gave van genezing'.
We hebben in de eerste twee studies gezien, hoe de geest van de mensen verziekt kan worden.
Maar nu is het de tijd om eens aan de ziel te denken en de interactie van de ziel op de geest.
Stel: een man ziet een vrouw, die er aanlokkelijk uitziet..... vergeef mij, dat ik zo'n voor-de-hand-liggende situatie schets, maar zo is nu eenmaal de practijk in vele gevallen .....dan zegt Jacobus 1 v 14: "Iedereen komt in de verleiding door zijn eigen begeerte, die hem lokt en meesleept. Is de begeerte bevrucht , dan baart zij zonde; en is de zonde volgroeid , dan brengt ze de dood voort".
Stel nu, dat aan de begeerte niet ' totaal' wordt toegegeven, doordat het niet tot daden komt, dan is de 'door de duivel belaagde' er nóg niet. Was het 'niet-toegeven aan de kwade drang' uitsluitend terug te leiden tot 'natuurlijke' oorzaken, zoals 'herinneringen aan een goed huwelijksleven van de ouders enz', dan nóg kan er de krijsende begeerte zijn in het innerlijk: "Ik stommerd...nou had ik de kans...en ik greep die niet". In http://blog.seniorennet.be/mijnleven/ schets ik een dergelijk geval. En dan geldt in volle zwaarte het woord van de Heiland; (Matth 5 v 28): "En ík zeg zelfs: iedereen die naar een vrouw kijkt en haar begeert , heeft in zijn hart al overspel met haar gepleegd".
Als men zich niet distantieert van een dergelijk in het hart nasudderend begeren, dan wórdt de ziel al beschadigd en heeft de duivel mogelijkheden om via de ziel de geest aan te tasten.
Dit zeg ik nu niet om u te brengen tot de uitroep; "Nou...als de zaak zo ligt...dan heb ik al tienduizend maal de hel verdiend".
Nee; zo moeilijk wil ik het niet stellen. Ik kan mij voorstellen, dat er bij een man met een gezonde geest... (de dames onder mijn lezenden moeten dit maar op een voor hen passende wijze transponeren) .....van die door Gods Geest gezond gemaakte menselijke geest impulsen uitgaan, die de beschadigde ziel herstellen. De begeerte is wel bevrucht, er is in de ziel zonde gebaard. Maar de menselijke geest weet toe te passen, wat 1 Johannes 2 v 1 schrijft: "Mocht een van u toch zondigen, dan hebben wij een pleitbezorger bij de Vader: Jezus Christus, de rechtvaardige". En wanneerr wij direct aan hem de dingen belijden, (geen getreuzel bij zulke belangrijke dingen), die wij fout doen, dan kan hij direct tegen God zeggen: "Vader...ook daarvoor heb ik geleden en overwonnen". En de in beginsel ziekgemaakte ziel wordt genezen; de duivelse penetratie wordt afgegrendeld.
Nu vraagt iemand: "Ger....schiet nu toch óp !!. ik heb last van fobieí«n en jij zit allemaal maar aan de periferie te liefhebberen".
Kalm nou ..ongeduldige...we hoeven toch niet te gaan hooien..! (een term uit het agrarisch milieu, wanneer er iemand zit te haasten).
Lees nu maar mee, dan bent u straks, wanneer wij dan eindelijk aan plein- en ruimtevrees enz toekomen , misschien al zover, dat u zegt; "Gunst ja...dat had ik ook nog".
De Heilige Geest heeft altijd al mensen uitgezocht voor specifieke taken, ook al voor Jezus' overwinning.
Denk eens aan Exodus 31 v 1-3: De HEER zei tegen Mozes: "Ik heb mijn keus laten vallen op Besaleí«l...uit de stam Juda. Ik heb hem uitzonderlijke talenten geschonken, wijsheid, vakmanschap en inzicht op allerlei gebied, (NBG:'ik heb hem vervuld met Gods Geest').
Dus ook jullie: leef met de Heer, vestig zijn aandacht op je door jouw bereidwilligheid om met hem mee te werken; dan valt wellicht zijn keus ook op jóu. Dan verlevendigt de Heer door zijn Heilige Geest talenten bij jou, waarvan je gewoonweg niet vermoedde, dat je die 'in je had'. En dan kun je steeds beter zijn in de dienst van God.
En let op Rechters, (Richteren)6 v 34: "Toen kwam de Geest van de HEER over Gideon. Hij blies op de ramshoorn om (zijn stamgenoten) onder de wapenen te roepen".
En jullie weten allemaal, wat er voor geweldige dingen gebeurden daarna.
Nu, met alle mogelijkheden van nú, komt ook voor jullie de tijd om 'op de ramshoorn te blazen' en Gods volk op te roepen tot een grote krachtsinspanning, waarbij jijzelf bezielende leiding geeft. Zoals Gideon zul je, 'bekaf' en verraden door wie je na staan, toch met een kleine groep getrouwen grote overwinningen behalen.(Rechters 8 v 4- 16).
En wat denk je van 1 Samuel 16 v 13: "Samuel nam de hoorn met olie en zalfde David temidden van zijn broers. Van toen af aan was David doordrongen van de Geest van de Heer".
David, de verachte in zijn familie, dat 'onéchie', zoon uit een dubieuze verhouding geboren, in het veld gebleven, terwijl zijn wél geachte broers met vader Isaí¯ feest hadden, nu de geí«erde profeet Samuel te gast was....en dan zó verhoogd.
Maar -ongeweten door de omgeving - had hij al zoveel met de Heer meegemaakt. De Heer had hem wel gezien, toen hij die leeuw en die beer doodde,( 1 Samuel 17 v 36) toen hij met stille stem in het wijde veld zong van 'de Heer, die zíjn herder was'. En de Heer had hem uitverkoren.
Zó wil de Heer jou ook uit de anonimiteit halen op zijn tijd, als jouw wegen hem bijzonder welgevallig zijn. Let wel: op Gods tijd, niet op de jouwe.
Sta ook eens stil bij Rechters 16 v 20: "Zodra Simson in Delila's schoot in slaap was gevallen liet ze een van de Filistijnen binnenkomen, en in diens bijzijn schoor ze Simsons zeven haarvlechten af....Daardoor week zijn kracht ( door de Heilige Geest tijdelijk gegeven) en zo maakte zij hem weerloos".
Vrienden en vriendinnen van mij. Overdrachtelijk kan iedere verleider of verleidsater je in slaap sussen en je kracht van je laten wijken.
En dan dat opspringen: "Ik zal..ik kan..ik wil...en je kan niets en je wil niets en je hebt niets omdat je niet deugt zonder 'de haartooi van de Heilige geest'. Waak voor het 'ik ben d'r helemaal...laat nou de kat maar komme'- idee.
Ook vóor Jezus' overwinning deed Gods Geest grote daden. Al die heerlijke zaken van het Nieuwe Testament kwamen toen niet zó uit de verf.
Maar jullie, die weten: - van wedergeboorte - van het gedoopt zijn tot éen lichaam van grote geestelijke kracht - van een gereinigd hart door de blijvende werking van 'God de Heilige Geest' jullie leven in een geweldig gezegende tijd en van jullie wordt daarom veel verwacht.
De Heilige Geest was ook in het Oude Verbond, het Oude testament al werkzaam.
In Handelingen 2 wordt verteld van de komst van God de Heilige Geest. maar....De Heilige Geest is God, dus eeuwig. Dan moeten wij daarvan ook iets bespeuren in de oude bedeling. Dóen we dat ook? En trekken we daar nog gevolgtrekkingen uit, die ons nu nog bouwen.
Maar ....als, zoals later zal blijken, de heilige Geest er altijd al wás en er overal in de Bijbel, ook vóor Jezus, al van hem bleek; wat gebeurde er dan eigenlijk op Pinksteren.
'Pinksteren', (de 'Eerste Pinksterdag') was niet meer dan een keerpunt. De Heilige geest begon zich toen , aangepast aan de nieuwe bedeling, heerlijk te ontplooien. In 'wielertermen' gezegd: de heilige Geest 'zette een tandje bij'.
Maar ook daarvóor zonder dat 'tandje'...hoor maar:
God de Heilige Geest was er al bij de schepping: (Genesis 1 v 2):
"De Geest van God zweefde over het water".
Dus ...toen God de zichtbare wereld tot aanzijn riep en daarna al die vreselijke dingen waren gebeurd, dat satan als eerste verwoestende daad , na zijn beslissende "Nee", de cosmos van God , met betrekking tot de aarde, tot een chaos had gemaakt, toen was er al die troost: Gods Heilige Geest was erbij en zweefde herstellend boven Satans woestheid, doodsheid en duisternis.
En ook nu nog is het zo: kom je iemand tegen, bij wie het een chaos is in zijn innerlijk, dan kun je in de kracht van Gods Geest een helper zijn voor God om misvormdheid te veranderen in volkomen herstel, woestheid in: een gaarde, ( een heerlijke tuin); REPLACE INTO `posts_text` VALUES (Jesaja 32 v 15); doodsheid in: 'krioelen van blij, geestelijk leven, (Ezechií«l 47 v 9) en duisternis in: blij stromend licht, dat door een 'poort' naar buiten golft.
Even wil ik hierbij op iets merkwaardigs wijzen. Ik heb met heel veel anderen, waaronder velen, die helemaal 'in de blijdschap van de Heer waren' in samenkomsten gezeten, waar aan ons werd verkondigd, dat wij, wanneer wij nog wandelden in 'diepe schaduwen des doods', bij de Heer Jezus Christus heil en heul konden vinden. En dan zag je al die 'gestaalde kaders', (overigens een communistische term), tikje gepuzzleerd kijken, zo van: "Moeten wij dáar nu mee".
Daarom zeg ik het tegen jullie iets meer positief; ervan uitgaande, dat jullie al veel van de blijdschap van de Heer kent, roep ik jullie toe: "En nu er op uit in de kracht en de blijdschap en de vrolijkheid en de vriendelijkheid van de heilige Geest.
En daar wilde ik het nu even bij laten.
Misschien zeg je: "Ger.....zo weinig tekstjes!!?....beetje lui Ger?"
Ach nee, dat zit zo: net heeft Maatje op 17/5 tegen me gezegd, dat ik niet altijd achter de pc moet bij dit heerlijke weer, maar dat ik ook eens moet genieten van de zon. En dat ga ik dan maar doen. Beklaag je dus maar bij Maatje.
De vorige maal vertelde ik jullie, dat een mens kan bevrijd worden in zijn innerlijk van - bijvoorbeeld- een geest van jaloezie. Nauwkewuriger gezegd; een gezindheid om gauw jaloers te zijn, op welke gezindheid, op welke zwakke plek dus, een kwade geest inspeelt.
Maar genezing van de' innerlijke mens' komt toch niet alleen tot stand, doordat onze ogen geopend worden voor wat er allemaal mís is. Onze ogen dienen ook geopend te worden voor de pure waarheid van God. ................. Even onderbreken lui: iemand vraagt: "Leuk hoor..leuk, leuk! Maar ik ben hardhorend en ik wil van mijn hardhorendheid af. Wanneer begin je nu eens aan datgene, wat werkelijk belangrijk voor MIJ is?!". Mijn antwoord: wácht nu eens een poosje. Ik wil op deze 'gave van genezing' nu eens heel echt degelijk ingaan. Ik zie op dit moment geen gelegenheid voor 'de eigenlijke practijk', zoals jij dat noemt. In zekere zin bén ik al aan die practijk bezig. Probeer vol te houden, ook al zou ik niet vier, niet acht, maar zestien studies nodig hebben. .................. Zo....verder maar weer.
Hoe worden je ogen nu geopend voor de waarheid? Begin nu eerst eens te zien, dat je eigenlijk lid bent van de 'FC Knudde'. Leer in te zien, dat je alleen maar geholpen kunt worden door de sublieme coach, die van elke 'FC Knudde' een gaaf elftal kan maken. Tracht vol te houden om door alle mislukkingen heen, je enthousiasme voor Onze Heer Jezus Christus niet te verliezen. Laat je innerlijk omspóelen en doordríngen door 'God de Heilige Geest', die alleen alle heerlijk dingen uit Jezus neemt en ze aan jou duidelijk maakt. (Johannes 16 v 13 en 15): "De Geest van de waarheid zal jullie, wanneer hij komt, de weg wijzen naar de volle waarheid. Hij zal niet namens zichzelf spreken, maar hij zal zeggen wat hij hoort. .... Door jullie bekend te maken wat hij van mij (Jezus) heeft, zal hij mij eren. Alles wat van de Vader is , dat is van míj-daarom heb ik gezegd, dat hij alles wat hij jullie bekend zal maken, van mij heeft"
(Even terzijde: ik ben al zo lang bezig over de Heilige Geest. Je zou haast denken, dat er niets anders is. Je zou haast de Heer Jezus vergeten. Maar nu hoor je toch weer, dat alle goede dingen, die de Heilige geest jullie influistert, van de Heer Jezus komen).
En 'God de Heilige Geest', waarom je kunt bidden, dat hij in je innerlijk komt wonen, die Heilige geest maakt je innerlijk gezond. En die innerlijke gezondheid.....daar moet alles mee beginnen.
Het was zó, dat je wél hoorde in de natuurlijke wereld, maar niet hoorde in de geestelijke wereld. Het was zó, dat je wél zág in de natuurlijke wereld, maar niet in de geestelijke wereld. Die dingen gaan nu veranderen. Je gaat steeds meer de goede dingen van God onderscheiden van de slechte dingen van de duivel. Zo wordt je gaande geestelijk genezen en word je bekwaam om in de waarheid te wandelen, (Matth 13 v 14 en 15).
Je wordt genezen van de geestelijke verblinding, waarmee de 'god van deze eeuw' de mens heeft geslagen, zodat hij het schijnsel niet kan ontwaren van het evangelie van de heerlijkheid van Christus ( 2 Cor 4 v 4).
En nu kom ik aan het slot van deze overweging toch eindelijk eens bij een bekend ziektebeeld uit.
Boze geesten kunnen een mens zo verleugenen, dat die steeds meer bezoedeld worden door de gedachten dat hij niets kan en niets heeft. Wij noemen dat deftig: "Hij of zij heeft een laag zelfbeeld".
Maar dan zijn wij al weer op het gebied van de ziel, het naar buiten gerichte deel van de persoonlijkheid, dat aan de ene kant aanleunt tegen 'de menselijke geest' en aan de andere kant tegen 'het lichaam'.
En hier wilde ik het weer even bij laten. Want nú ga ik weer sneller door de stof heen dan ik eerder verwachtte. En de 16 afleveringen, waarover ik zoí«ven snoefde, worden zo niet gehaald, (wat overigens ook niet hoeft hoor).
Gave van genezing....wij hebben er al zoveel over gesproken in Pinksterkringen. Ik weet nog, hoe mensen tegen me zeiden in 1960, toen ik er net mee aan het beginnen was om 'Pinksterchristen' te worden: "Ach; jullie kennen alleen die tekst uit Marcus: 'Op zieken zullen zij de handen leggen en zij zullen genezen worden' ".
En daarna ging het in de eerste tien jaar van mijn deelhebben aan die nieuwe gedachten voornamelijk over 'genezen worden' en zulke teksten als Matth 8 v 14 en 15; "Toen Jezus het huis van Petrus was binnengegaan , zag hij diens schoonmoeder met koorts in bed liggen. Hij raakte haar hand aan en de koorts verdween. Ze stond op en begon voor hem te zorgen".
En er waren in die tijd vermoeiende kreten zoals: "Ben je niet genezen. O; dan heb je niet geloofd" en "Ben jij naar de dokter geweest. Dan heb je Jezus verloochend".
Na de hype uit die eerste decennia, kwamen er andere 'hot items'. De 'genezing door God' raakte zelfs wat op de achtergrond. Maar nu is het toch echt goed om er eens wat dieper op in te gaan. Voor de meeste 'gaven' heb ik vier verhandelingen nodig. maar dat konden er voor deze 'gave' wel eens veel meer zijn. We zullen zien.
Allereerst dít: bij gaven van genezing wordt veelal eerst gedacht aan 'genezing van het lichaam'. Maar behalve 'het lichaam' met zijn organen, spieren en skelet zijn er ook nog - de ziel met alle psychische storingen die daar kunnen huizen. - de geest met alle onderdrukkingen, die ons eigenlijke diepste wezen alzo heeft te ondergaan.
De machten van de duisternis; dienaangaande leerden wij al, dat zij de feitelijke tegenstanders zijn, waartegen wij hebben te strijden. Zij zijn het die geest, ziel en lichaam onder druk zetten. De boze machten trachten onze geest, ziel en lichaam te gebruiken voor hun kwalijke doeleinden. Maar omdat zij zo ruw en gevoelloos te werk gaan bij hun aanvallen om ons op enig onderdeel in hun macht te krijgen, brengen zij kwetsuren toe.
Onze geest is de drager van de wetten van God , die tevens de wetten van de waarheid zijn. En dan komen de leugengeesten: - zij buigen alle uitingen van de geest om. - het geloof, een van de rijkdommen van de menselijke geest, wordt op een dwaalspoor gebracht - de sleutel van de ware kennis, waarnaar ieder mens zo naarstig op zoek is, wordt 'weggemaakt'. - de wijsheid wordt tot dwaasheid gemaakt. - het verstand wordt verduisterd - de geestkracht wordt gedoofd of in een verkeerde richting gestuwd.
Zoals het lichaam ziek wordt, wanneer het dingen moet doen, waarvoor het niet is gebouwd, zo is het ook met de geest gesteld. Wanneer de geest gedwongen wordt om heel andere dingen te doen, dan die, waarnaar zij van nature hunkert, wordt de geest ziek.
Mensen, die last hebben van allerlei lichamelijke euvels, zoals constante verkoudheid, migraine, gewrichtpijnen, doen er in ieder geval goed aan, eerst hun 'inner person' door de Heer te laten genezen. Het KAN zijn, dat lichamelijke euvels te maken hebben met dieper liggende oorzaken.
Laten wij daarom terugkeren naar de genezing van de menselijke geest. Gods bedoeling met de mens is altijd diens algehele gezondmaking naar lichaam, ziel en geest, zoals ook bijvoorbeeld aangeduid in in 1 Thessalonicenzen 5 v 23: "Moge de God van de vrede zelf uw leven in alle opzichten heiligen en mogen heel uw geest, ziel en lichaam zuiver bewaard zijn bij de komst van onze Heer Jezus Christus".
Om werkelijk een goed begin in ons diepste innerlijk te maken, moet eerst de leugenmacht, die de 'inner person' knot en lamlegt, uitgeworpen worden. Denk daarbij nu niet uitsluitend aan speciale diensten in de gemeente, waarbij aan de demonen de wacht wordt aangezet. Denk ook eens aan zo'n eenvoudige bijbeltekst als: Psalm 107 v 20: Hij zond zijn woord en genas hen, ontrukte hen aan het graf".
Wanneer een beginnend gelovige met eerbied, ontzag en een 'positieve instelling' de bijbel gaat lezen , die be-mediteren, (er over nadenken) enz enz, dan zijn er soms al leugenmachten, die zich in die atmosfeer niet thuisvoelen en vertrekken of althans gehinderd worden in hun krachtontplooiing. Er komt in het diepste innerlijk een eerste genezing tot stand.
En in de herstellende geest komt eindelijk een oorspronkelijk inzicht bovendrijven: "Maar ik ben toch ook niet geroepen tot jaloezie. Die kwade trek, waaraan ik mij overgeef, is zonde, hoort niet bij mijn wezen".
Zo kunt uzelf al heel wat aan uw innerlijke genezing doen. Natuurlijk sluit een en ander niet uit, dat hulp van andere Christenen, die de kwade geesten met het machtswoord van Jezus kunen verdrijven, soms nodig zal zijn.
Voor deze keer genoeg bij deze eerste verkenning op een zeer groot gebied.