Dit blog wordt regelmatig bijgewerkt - this blog will be updated regulary
Beste lezer, mocht u onverwachts grammatica foutjes tegenkomen in de reportages/verhalen op dit blog, bij deze mijn verontschuldiging, Wayn, Storyteller
Dear reader, if you encounter, unexpectedly grammar mistakes in the reports / stories on this blog, my apology, Wayn, Storyteller
NIEUW BOEK VAN WAYN PIETERS ''SURUCUCU' BESTELLEN ramblinwayn@home.nl
PLOT: Tonho gaat op zoek naar de moordenaar van zijn vader Lirio, omgebracht voor ruwe diamanten. Hij raakt verzeild in een wereld van intriges, moord en komt in bezit van een schatkaart. Het avontuur begint in Rio de Janeiro. Via de Mato Grosso en junglestad Manaus komt hij tenslotte terecht in Novo Mundo, Pará, waar 258 jaar geleden een goudschat begraven werd. Dit is ook het gebied van de Mundurucu-stam, met hun mysterieuze wereld en het woud van de Surucucu slangen, het metafysische van Amazonas. Het verhaal geeft een visie op de Braziliaanse samenleving en vraagt begrip voor het Indianen-vraagstuk.
BIOGRAFIE: Wayn Pieters (1948) werd geboren in Maastricht. Naast auteur is hij kunstschilder en singer-songwriter. Sinds 1990 bezoekt hij Brazilië, waar hij vele reizen ondernam en in 1995 een bezoek bracht aan de Xavante Indianen in de staat Mato Grosso. Zijn oom, pater Thomas, die 40 jaar in Brazilië werkte, omschreef hem ooit: ‘Op zijn reizen door Brazilië wordt hij geleid door een mystiek gevoel van broederlijke verbondenheid met ras, bloed en bodem.’
BOEK WAYN PIETERS: XINGU, DE INDIANEN, HUN MYTHEN mythologische verhalen der Xingu Indianen- midden-Brazilië vert. van uit Portugees/uitg. Free Musketeers - Het boek is verkrijgbaar bij boekhandel 'DE TRIBUNE' aan de Kapoenstraat te Maastricht
Roman over Brazilië: over het volk, Xavante Indianen, aanwezigheid van de Vikingen, Umbanda-cultus, erotiek, geschiedenis, politiek en intriges. plot: In het Xavante reservaat in de Mato Grosso worden stenenplaten met Viking schrift ontdekt door archeologen. Bij de opgravingen worden Indianen en houtkappers gedood. Er volgt de moord op een Amerikaanse Indianen beschermer. Couto, een naïve inspecteur van Japanse komaf moet de zaak onderzoeken. Het wordt een tijding van intriges en moorden, haat en liefde. Het leven van de Xavante-stam loopt centraal door het verhaal, net als de stelling dat Noormannen al in Brazilië waren vóór Cabral, terwijl de Macumba/Umbanda cultus belangrijk is in het geheel. De roman schreef ik, geinspireerd door mijn reizen, en indrukken. UItgegeven in eigen beheer; BRAWABOOKS 2005 281blz. in a-4 druk stuur een e-mail met adres en het boek wordt toegestuurd, euro 17,00,- inc. verzendkosten, u betaald met giro op bijgevoegd reken.nr opbrengst voor kleinschalig project Wayn
700 Indianen bezetten kamer van afgevaardigden in Brasilia
Ongeveer 700 inheemse gebruiken de 'April Inheemse' dag voor een bezetting van de kamer van afgevaardigden van het ministerie in het Federaal District op dinsdag 16 april. Het besluit werd genomen door de Indianen tijdens de openbare hoorzitting belegd door de Parlementaire Front in Verdediging van de Indianen. Het doel van inheemse leiders is omdat er een speciale commissie is opgericht om de voorgestelde wijziging van de Grondwet (PEC) 215/2000, die het Congres de macht om het afbakenen van Inheems gebied te onderzoeken - een verantwoordelijkheid die nu uitgevoerd wordt door de Funai (orgaan ter bescherming Indianen). "Wij aanvaarden geen enkele vorm van onderhandeling of de dialoog over de PEC 215. Wat wij willen is dat de onderzoeks commissie ongedaan gemaakt wordt", zei Sonia Guajajara leider van het APIB (Vereniging van Inheemse Volkeren van Brazilië). Kamervoorzitter, Henrique Eduardo Alves (PMDB / RN) was aanwezig bij de openbare hoorzitting na veel druk van de inheemse beweging. Op de vordering van de inheemse volkeren, zei hij alleen om geen partijleiders te nomineren als vertegenwoordigers in de commissie PEC 215 totdat de situatie goed is voor alle partijen.
"Nee, president, accepteer dit niet. Dus we zullen hier zijn (bezetting van het Congres) voor onbepaalde tijd. "
Plastiek afval geeft familie in Manaus een inkomen
Kanoën, roeien en een kreek. Voor de meeste kinderen, de combinatie van lol. Voor Alex , 6, en Luciano, 5, is dit echter werk.
De hele familie van Alex en Luciano verwijderen om de beurt vuil uit de kreek São Raimundo, plastic flessen frisdrank. Dat is hoe ze hun brood verdienen.
Noch de stank, de zon en de regen remmen het werk van de families. "We doen het omdat het moet. Het is onze manier van leven. Ik heb vier kinderen te verzorgen, "zegt Francineide Saraiva, 56. "Niet veel, maar je kunt er van leven", zegt Maria de Fátima Saraiva dos Santos, 59. De zusters wonen onder hetzelfde dak met nog eens tien mensen.
De familie woont in een houten huis met vier kamers, in de Osvaldo Cruz, in de buurt Gloria, in de west Zone van de stad, aan de oevers van de kreek São Raimundo. De kano, die altijd is gekoppeld aan de pijler van het huis is het vervoermiddel voor de verzamelaars. Ze zeggen dat het regenseizoen meer winst brengt, omdat de hoeveelheid plastic flessen meer profijt geeft daar het water van kreek is hoger en de stroom sterker. Elke kilo PET-flessen levert R$ 1,00 (38 eurocent) op voor de familie. Het materiaal wordt verkocht aan een recyclagebedrijf. Winst is onzeker, omdat de flessen families nooit weten hoeveel ze erin slagen te verzamelen per week. Ze verdienen tussen R$ 100 en R$ 200 (76 euro) per maand.
Ziekenhuis Curupaiti, in Jacarepaguá ( west-Rio), lijdt aan chronische verwaarlozing. Geen water, licht, puin en vuilnis teisteren de gangen, toiletten zonder deuren en slecht onderhouden. Hygiëne ontbreekt.
Het gebrek aan onderhoudt en infrastructuur zijn de belangrijkste klachten van de bewoners, naast het urgent probleem van het afvalwater in de buurt van het ziekenhuis.
In de buurt ligt het Maracaná stadion waar miljoenen wordt uitgegeven aan renovatie, want het wk is op komst.
Politie omsingeld museum Maracaná, uitzetting dreigt/uitgevoerd
Om 3 uur in de nacht (22 maart)heeft een 50 tal militaire politie het aldeia Maracaná omsingeld en de Indianen bevolen het gebouw te verlaten. Een deel van de Indianen zijn vertrokken rond 7.30u maar een ander deel weigert te vertrekken samen met activisten.
ik houd u op de hoogte, Wayn
15.48 uur vrijdag 22 maart,
De regering heeft alle Indianen verwijderd uit het oude museum. Zij zouden een overeenkomst hebben gesloten om naar een plek in Jacarepaguá te gaan in de west zone van Rio. Daar zou een soort 'referentie centrum voor de inheemse cultuur' gesticht worden ????? De regering heeft hun zin. De ideeën omtrent het Maracaná en de wk voetbal hebben schijnbaar urgentie. Tijdens de uitzetting gebruikte de politie, rubber kogels, bedwelm granaten en pepperspray om het verzet van Indianen en medestanders te breken. Verder werden de bezittingen van de Indianen naar een publiek depót gebracht, en een deel van de Indianen naar een terrein in de sub-buurt Tanque in Jacarepaguá, de 4de grootste wijk in de west zone van Rio. De naam Jacarepaguá stamt stamt ironisch genoeg af van de Indianen uit de tijd toen de Portugezen arriveerden en betekend 'ondiepe vijver van kaaimannen').
INDIANEN WIERPEN BARRICADE OP OM ONTRUIMING TE VOORKOMEN ER VOLGT EEN GESPREK MET DE SECRETARIS VAN SOCIALE AANGELEGENHEDEN EN MENSENRECHTEN DIT WORDT DE ZOVEELSTE DIALOOG
EEN VAN DE SYMPHATISANTEN VAN DE INDIANEN, ZANGER MILTON NASCIMENTO BEVESTIGT DAT HIJ 'TOTAAL TEGEN' HET IDEE IS OM HET HISTORISCHE OUDE MUSEUM TE SLOPEN OM HET AANSCHOUW VAN DE KOMENDE WK VOETBAL SPELEN TE SPEKKEN. VOLGENS MILTON IS ER 'ZEER WEINIG DAT DIT LAND DOET OM DE HERINNERING AAN DE INDIANEN TE BEHOUDEN'.
INDIANEN MOETEN VOOR 24.00 U VANDAAG HET MARACANA DORP IN RIO VERLATEN
ZO NIET?
'Wij zullen niet vertrekken en onze weerstand zal cultureel zijn. Het is mogelijk dat er geweld gebruikt wordt, maar ons idee is wanneer ze hier arriveren, wij bezig zijn met onze religieuze cultuur te uiten, wij willen geen gevecht en bloed laten zien in ons dorp, maar onze cultuur', bevestigd een van de bezetters van Maracanã, Ivano van de Assurini stam.
Inbreuk van Zendelingen op inheems grondgebied Vale do Javari (AM)
17 maart 2013
Inheemse leiders zeggen dat ze geen evangelisatie in hun dorpen, Vale do Javari, Noord Atalaia de Norte (AM), willen. Samen met de slechte gezondheidszorg, de bijna zo goed als ontbrekende schoolactiviteiten en ontbossing, zijn enkele van de bedreigingen voor voortbestaan van de Indianen in de Javari vallei. Een vrij recente pressie is echter volgens begeleiders en de Indianen zelf de zorgwekkende intrede van evangelische missionarissen in de dorpen.
Om geaccepteerd te worden is de 'evangelische' strategie om diensten aan te bieden, waar het volgens hen in de dorpen gebrek aan zijn ( en dat zou een verplichting zijn van de Braziliaanse staat), zoals scholen, gezondheid klinieken en waterputten. Een andere optie van de 'zendelingen' is in een dorp een Indiaan te evangeliseren (deze wordt later dan pastoor) en keert terug naar zijn dorp om daar zijn werk voort te zetten. Dit is zuiver manipulatie van de Godsaanbidders. De chef van het dorp 'Lobo', Waki Mayaruna is radicaal tegen het binnendringen van zendelingen. In een bijeenkomst in het dorp was ook een piloot die de burgemeester van Atalaia daar had gebracht. Dit baarde de 'cacique' chef zorgen en hij zou later de piloot verwijderd hebben, om de inmenging van andere indianen te vermijden. Deze piloot vertelde later dat hij van het 'Assembly of God' was.
In een verklaring aan de krant 'A Critical' zei chef Waki dat hij het niet accepteert dat zendelingen het dorp betreden daar zij conflicten veroorzaken in de dorpen. Tevens willen zij verbieden dat de Indianen hun rituelen en gebruiken beoefenen.
In de dorpen Mayoruna is het ontbreken van een gezondheidskliniek een punt. De regio heeft een hoog aantal gevallen van malaria, hepatitis, en tb, veroorzaakt door een steek van de 'piúm' muskiet. Er zijn ook geen scholen en in het dorp Lobo geeft Gonçalo Mayoruna les in zijn huis met hergebruikte boeken. Dit alles mag een taak zijn van de overheid in samenspraak met de inheemsen, maar zeker niet van zendelingen.Gonçalo
Deze items zijn belangrijk en onder die voorwendselen proberen de zendelingen van God de dorpen te bezetten.
Uit de jaarlijkse statistieken over geweld in Brazilië komt het volgende naar voren; men maakte een vergelijking met het geweld in 2013 met de doden van de grote oorlogen van de afgelopen jaren. Het resultaat is beangstigend: het aantal moorden in Brazilië tussen 2004 en 2007 is hoger dan het dieptepunt van 12 grote gewapende conflicten in dezelfde periode.
In die vier jaar werden 192.804 mensen gedood door geweervuur in Brazilië. De oorlog eiste het leven van 169.574 mensen, zoals o.a in Irak, Afghanistan, Pakistan, Palestina en Colombia.
De kaart is samengesteld op basis van gegevens van het ministerie van Volksgezondheid in Brazilië en de World Health Organization (WHO).
De studie meldt dat 36.792 mensen werden gedood door geweervuur in 2010 in Brazilië. Het nummer is 20,4 moorden per 100 duizend inwoners, de achtste slechtste van 100 landen met als betrouwbare statistieken over het onderwerp.
Onder de deelstaten die de hoogste moorden had zijn Alagoas, met 55,3, Espirito Santo, met 39,4, en Pará, met 34,6.
De federale parket heeft een klacht ontvangen dat de bouwer van de Belo Monte dam, Consortium Builder (CCBM), spioneerde tegen sociale bewegingen en vakbonden die zich verzetten tegen de bouw van de Belo Monte hydro-elektrische dam. Volgens het Movimento Xingu Vivo Pra Sempre, de 'beweging Xingu voor altijd', werd een medewerker van het consortium gespot die was geïnfiltreerd tijdens een vergadering die werd gehouden op zondag 24 feb. Hij nam de vergadering op met een soort spy pen. De undercover werkte later mee aan een video waar hij in detail uitleg geeft en het geld dat ermee bemoeid was. Tevens zei hij dat hij werkte voor het Braziliaanse Intelligent Agentschap, het ABIN. De bouwers hebben angst dat de tegenwerking en protesten wel eens de overhand krijgen, want het verzet van velen groepen tegen de vernietiging van het gebied, en voor het stopzetten van de werkzaamheden van het vernietigende project zwelt aan.
no comment: zwaar geschut met badge van favela in beslag genomen
Een AR-15 geweer, kaliber 5:56, en in staat om een helikopter neer te halen, werd woensdag in beslag genomen bij een inval in Itaúna, een buurt die deel uitmaakt van het 'complexo do Salgueiro', door een speciale politie eenheid van Sâo Gonçalo, RJ. Een man verdacht aangaande drugshandel stierf in een vuurgevecht met de politie.
Het geweer, die hij had ingeschreven op naam van het complex van de favela, droeg ook een badge met de initialen CV (Rode Commando) en, volgens de politie, gewaardeerd op meer dan $ 50.000 reais (20.000 euro) op de zwarte markt.
Dat is de andere kant van het omstreden waanzinnig project der dambouw, doch het is niet verwonderlijk. De civiele politie van Altamira, Pará, vond 14 vrouwen en een travestiet in slavernij en gevangenschap in een bordeel gevestigd in een grensgebied van de bouwplaats van de Belo Monte hydro-elektrische dam. De operatie vond plaats op de avond van woensdag 13, na een klacht van een meisje van 16, die erin slaagde te ontsnappen. De tiener bereikte de raadsvrouw van de Raad van bewakers, Lucenilda Lima, die de politie waarschuwde.
Volgens de sheriff Spessato Rodrigo, die leiding gaf aan de operatie, waren de vrouwen, in de leeftijd tussen de 18 en 20 jaar - en eentje van 16, en allen kwamen uit de zuidelijke staten Paraná, Santa Catarina en Rio Grande do Sul . De meisjes werden opgesloten in kleine ruimtes zonder ramen en ventilatie, met alleen een tweepersoonsbed, en er waren sloten op de buitendeuren. De meisje zouden zeiden dat ze een maal (een uur) per week naar de stad Altimira mochten gaan, waar ze begeleid werden door medewerkers van de club. In de gevangenis der vouwen werd een notaboek gevonden waar de schulden van de meisjes in stonden, die ze nooit konden afbetalen. Het kan worden omschreven als mensenhandel.
DE ONDERNEMER VAN DE BELO MONTE DAM SCHENDT MILIEU EN MENSENRECHTEN
Het IBAMA, (Braziliaans instituut voor milieu en Hernieuwbare Natuurlijkee Hulpbronnen), neemt geen maatregelen tegen de schending van de verplichtingen van de bouwonderneming.. Ze geeft vertragingen aan in het proces, het niet nakomen van pre-maatregelen, die reeds voor de bouw al aanvang hadden moeten nemen. Tevens moet de ondernemer van de dam-constructie (Norte Energia) vergoedingen betalen aan de bevolking die lijden onder de werkzaamheden. Het IBAMA doet niks. Corruptie? En de vergoeding aan de bevolking? De Xingu bewoners heeft een deel van hun leven verloren. De Xingu Indianen zijn kwaad, de regering, inclusief presidente Dilma Roessef geeft geen moer om de inheemse bevolking en bewoners in het Xingu gebied. Dat is mijn conclusie.
Op het platte land is de bevolking het meest de dupe, gezinnen werden hun onderkomen onteigend, ze werden niet goed gecompenseerde herhuisvesting. Hetgeen als traumatisch kan worden beschouwd. Families leven onderkomen in hun huizen, de grond waar zij eens zo voor zorg droegen is nu overgenomen door onkruid, vrachtwagens en vreemde personen die hun leven ontregelen. Zo ook dit van senhor Amadeu, een van de oudste bewoners van het plaatsje Santo Antonio gelegen in het epi-centrum van de dambouw. Amadeu had volgend de dam-bouwer geen eigendomspapieren en weigerde hem schadeloos te stellen. Er werd een proces aangespannen en Amadeu werd
uiteindelijk opgenomen in een plan van bijstand voor de betrokken bevolking. Hij woont nu in een huisje betaald door het bouwbedrijf. Er zullen immer mensen moeten zijn die vechten voor de rechten van de gewone man.
Pedro Casaldáliga ontvangt eer voor de verdediging van de Xavante Indianen
Bisschop Emeritus van São Felix do Araguaia, Casaldáliga moest de stad te verlaten na het ontvangen van constante doodsbedreigingen, en woont nu onder politiebescherming. Naast Cadaldáliga, worden ook andere leiders met de dood bedreigd als gevolg van het teruggeven van grond aan de Xavante Indianen Bisschop Emeritus van São Felix do Araguaia, Dom Pedro Casaldáliga, zal volgende week donderdag (07 feb. 2013) worden gehonoreerd in het gemeentehuis van São Paulo (SP), voor zijn strijd de rechten van de inheemse bevolking, en om het verdedigen van hun etniciteit. De 84 jarige bisschop moest zijn huis in Mato Grosso aan het einde van vorig jaar verlaten, na het ontvangen van een constante doodsbedreigingen. Op 29 december keerde hij terug naar São Felix en woont nu onder politiebescherming op een afgelegen geheime locatie in de regio om veiligheid redenen. Het bracht opschudding te weer en kreeg steun van maatschappelijke organisaties en de katholieke kerk, zoals de inheemse Missionare raad (CIMI) en de Pastorale Land Commissie (CPT).
Hij was een criticus van de civiele-militaire dictatuur (1964-1985). Casaldáliga is in Brazilië sinds 1968 en pleit voor het teruggeven van land aan de Maraiwatsede Xavante. Het Xavante land Maraiwatsede omvat 165.241 hectare en is gelegen tussen de gemeenten van São Felix do Araguaia, Alto Boa Vista en Bom Jesus do Araguaia, Mato Grosso. Volgens antropologische studies, hebben zij hier altijd gewoond totdat, ze in 1966, met Braziliaanse luchtmacht vliegtuigen, gedwongen werden verplaats en overgebracht naar de missie van de Salesianers orde in San Marcos, 400 mijl verderop. In deze nieuwe locatie werd twee-derde van de Xavante uiteindelijk, als gevolg van een uitbraak van mazelen, gedecimeerd.
Affiche uitgeven door het comité voor solidariteit aan Pedro Casaldáliga en het Xavante volk
Padre, moge het u en de Xavantes goed gaan, Wayn Pieters
No Comment: Toewijding op de stranden van Niteroi, RJ op de Dag van Yemanja
Yemanja is een orisha (Godin) in Afrika, waarvan de naam is afgeleid van het Yoruba 'Yeye omo Eja '("Moeder van wie de kinderen vissen zijn"). Zij is de godin van de zee.
Een groep van 200 personen trok van Cinelândia (centro Rio) naar het Praça 15 om vandaar met de Itapuca boot over te steken naar Niteroi, op de boot bevonden zich 900 andere gelovigen, vandaar ging men naar het strand van Icarai om de godin te eren.
Kat in nek gebeten door metselaar bij Manaus, Amazonia
Na 11 dagen in een dierenkliniek in Manaus, werd de kat gedoopt als "Irandubinha". De kat moeder van zes pups, werd 21 januari aangevallen en in de halsslagader gebeten door een 42 jarige metselaar, in de stad Iranduba (25 kilometer van de hoofdstad Manaus). Deze wordt aangeklaagd voor dierenmishandeling en kan tot een jaar gevangenisstraf krijgen. De Kat? Die maakt het goed net als de jongen.
Dierenmishandeling in Amazonas? Hoe vangt men pelsjagers, krokodillen jagers, papegaaien vangers, vernietigers van de wouden?
bELO mONTE dAM: Bouwdedrijf 'North Energy' schend overeenkomsten met Indianen in Belo Monte
Het bedrijf ,dit aan de omstreden dam bouwt, voldeed niet aan de eisen die door de Indianen als voorwaarde waren gesteld om de bouwplaats van Belo Monte verlaten. De overeenkomst werd ondertekend op 17 oktober 2012. Het federale parket vraagt het Hof van justitie dringend tot het uitvoeren van de buitengerechtelijke overeenkomst ondertekend door Norte Energia SA met de Indianen, die de bouwplaats van Belo Monte bezetten, en dat het bedrijf zich aan de voorwaarden van de milieuvergunning voor de installatie moet houden. Die overeenkomst is afgesloten op 17 oktober 2012, tijdens de bemiddeling gelaste hoorzitting door de rechter.
Het bedrijf won tijd om serieuze maatregelen te nemen die al waren vertraagd. Tot 12 december moest de North Energy zeven eenheden vna gebiedbescherming hebben geleverd in inheemse gebieden. Tot november 2012 moest zijn begonnen met de programma productieve activiteiten om inkomsten voor de lokale gemeenschappen. De tijd is verstreken en de belangrijkste punten van de overeenkomst werden geschonden. De MPF vraagt nu de Justitie van Altamira de overeenkomst te laten uit te voeren, onder dwang van een boete die kan worden opgelegd aan het bedrijf van 2 miljoen dollar voor elke dag vertraging van de uitvoering van de voorwaarden der overeenkomst. De overeenkomst breuk werd door de Indianen zelf gemeld. De volgorde van uitvoering van de overeenkomst tussen de Norte Energia en de Indianen moet nu worden beoordeeld door het Federale Hof van Altamira.
Vergadering gehouden op het moment van de bezetting van de bouwplaats van de plant,
in oktober 2012 - Foto: Play / Xingu Vivo
Oud Indianen Museum blijft behouden, maar Indios worden met uitzetting bedreigd
Rio de Janeiro, 28 januari 2013,
De deelstaatregering, in naam van gouverneur Cabral, hebben hun keutel ingetrokken en onder druk besloten het museum niet te slopen. Anderzijds heeft de regering de intenties om de Indianen, als bezetters, uit het gebouw te verwijderen.
De strijdt gaat door.
30 januari: Indianen weigeren gebouw te verlaten en nodigen gouverneur Cabral uit voor een gesprek.
Bij de inhoud zijn alleen de laatste 200 items weergegeven, mocht u zoeken naar onderwerp doe dit via 'zoeken in blog' op de linkerbalk. Het 14-delig verslag van mijn bezoek aan de Xavante stam kunt u opzoeken IN DE LINKER zoek BALK
Berichten die niet getoond worden zijn bereikbaar via het archiefvia de pijltjes onder aan het blog