Dit blog wordt regelmatig bijgewerkt - this blog will be updated regulary
Beste lezer, mocht u onverwachts grammatica foutjes tegenkomen in de reportages/verhalen op dit blog, bij deze mijn verontschuldiging, Wayn, Storyteller
Dear reader, if you encounter, unexpectedly grammar mistakes in the reports / stories on this blog, my apology, Wayn, Storyteller
NIEUW BOEK VAN WAYN PIETERS ''SURUCUCU' BESTELLEN ramblinwayn@home.nl
PLOT: Tonho gaat op zoek naar de moordenaar van zijn vader Lirio, omgebracht voor ruwe diamanten. Hij raakt verzeild in een wereld van intriges, moord en komt in bezit van een schatkaart. Het avontuur begint in Rio de Janeiro. Via de Mato Grosso en junglestad Manaus komt hij tenslotte terecht in Novo Mundo, Pará, waar 258 jaar geleden een goudschat begraven werd. Dit is ook het gebied van de Mundurucu-stam, met hun mysterieuze wereld en het woud van de Surucucu slangen, het metafysische van Amazonas. Het verhaal geeft een visie op de Braziliaanse samenleving en vraagt begrip voor het Indianen-vraagstuk.
BIOGRAFIE: Wayn Pieters (1948) werd geboren in Maastricht. Naast auteur is hij kunstschilder en singer-songwriter. Sinds 1990 bezoekt hij Brazilië, waar hij vele reizen ondernam en in 1995 een bezoek bracht aan de Xavante Indianen in de staat Mato Grosso. Zijn oom, pater Thomas, die 40 jaar in Brazilië werkte, omschreef hem ooit: ‘Op zijn reizen door Brazilië wordt hij geleid door een mystiek gevoel van broederlijke verbondenheid met ras, bloed en bodem.’
BOEK WAYN PIETERS: XINGU, DE INDIANEN, HUN MYTHEN mythologische verhalen der Xingu Indianen- midden-Brazilië vert. van uit Portugees/uitg. Free Musketeers - Het boek is verkrijgbaar bij boekhandel 'DE TRIBUNE' aan de Kapoenstraat te Maastricht
Roman over Brazilië: over het volk, Xavante Indianen, aanwezigheid van de Vikingen, Umbanda-cultus, erotiek, geschiedenis, politiek en intriges. plot: In het Xavante reservaat in de Mato Grosso worden stenenplaten met Viking schrift ontdekt door archeologen. Bij de opgravingen worden Indianen en houtkappers gedood. Er volgt de moord op een Amerikaanse Indianen beschermer. Couto, een naïve inspecteur van Japanse komaf moet de zaak onderzoeken. Het wordt een tijding van intriges en moorden, haat en liefde. Het leven van de Xavante-stam loopt centraal door het verhaal, net als de stelling dat Noormannen al in Brazilië waren vóór Cabral, terwijl de Macumba/Umbanda cultus belangrijk is in het geheel. De roman schreef ik, geinspireerd door mijn reizen, en indrukken. UItgegeven in eigen beheer; BRAWABOOKS 2005 281blz. in a-4 druk stuur een e-mail met adres en het boek wordt toegestuurd, euro 17,00,- inc. verzendkosten, u betaald met giro op bijgevoegd reken.nr opbrengst voor kleinschalig project Wayn
Op zoek naar de Ware Ziel van Brazilië - Het alternatief
14-02-2013
Belo Monte Dam: Jong Meisje gered uit bordeel
Dat is de andere kant van het omstreden waanzinnig project der dambouw, doch het is niet verwonderlijk. De civiele politie van Altamira, Pará, vond 14 vrouwen en een travestiet in slavernij en gevangenschap in een bordeel gevestigd in een grensgebied van de bouwplaats van de Belo Monte hydro-elektrische dam. De operatie vond plaats op de avond van woensdag 13, na een klacht van een meisje van 16, die erin slaagde te ontsnappen. De tiener bereikte de raadsvrouw van de Raad van bewakers, Lucenilda Lima, die de politie waarschuwde.
Volgens de sheriff Spessato Rodrigo, die leiding gaf aan de operatie, waren de vrouwen, in de leeftijd tussen de 18 en 20 jaar - en eentje van 16, en allen kwamen uit de zuidelijke staten Paraná, Santa Catarina en Rio Grande do Sul . De meisjes werden opgesloten in kleine ruimtes zonder ramen en ventilatie, met alleen een tweepersoonsbed, en er waren sloten op de buitendeuren. De meisje zouden zeiden dat ze een maal (een uur) per week naar de stad Altimira mochten gaan, waar ze begeleid werden door medewerkers van de club. In de gevangenis der vouwen werd een notaboek gevonden waar de schulden van de meisjes in stonden, die ze nooit konden afbetalen. Het kan worden omschreven als mensenhandel.
DE ONDERNEMER VAN DE BELO MONTE DAM SCHENDT MILIEU EN MENSENRECHTEN
Het IBAMA, (Braziliaans instituut voor milieu en Hernieuwbare Natuurlijkee Hulpbronnen), neemt geen maatregelen tegen de schending van de verplichtingen van de bouwonderneming.. Ze geeft vertragingen aan in het proces, het niet nakomen van pre-maatregelen, die reeds voor de bouw al aanvang hadden moeten nemen. Tevens moet de ondernemer van de dam-constructie (Norte Energia) vergoedingen betalen aan de bevolking die lijden onder de werkzaamheden. Het IBAMA doet niks. Corruptie? En de vergoeding aan de bevolking? De Xingu bewoners heeft een deel van hun leven verloren. De Xingu Indianen zijn kwaad, de regering, inclusief presidente Dilma Roessef geeft geen moer om de inheemse bevolking en bewoners in het Xingu gebied. Dat is mijn conclusie.
Op het platte land is de bevolking het meest de dupe, gezinnen werden hun onderkomen onteigend, ze werden niet goed gecompenseerde herhuisvesting. Hetgeen als traumatisch kan worden beschouwd. Families leven onderkomen in hun huizen, de grond waar zij eens zo voor zorg droegen is nu overgenomen door onkruid, vrachtwagens en vreemde personen die hun leven ontregelen. Zo ook dit van senhor Amadeu, een van de oudste bewoners van het plaatsje Santo Antonio gelegen in het epi-centrum van de dambouw. Amadeu had volgend de dam-bouwer geen eigendomspapieren en weigerde hem schadeloos te stellen. Er werd een proces aangespannen en Amadeu werd
uiteindelijk opgenomen in een plan van bijstand voor de betrokken bevolking. Hij woont nu in een huisje betaald door het bouwbedrijf. Er zullen immer mensen moeten zijn die vechten voor de rechten van de gewone man.
Pedro Casaldáliga ontvangt eer voor de verdediging van de Xavante Indianen
Bisschop Emeritus van São Felix do Araguaia, Casaldáliga moest de stad te verlaten na het ontvangen van constante doodsbedreigingen, en woont nu onder politiebescherming. Naast Cadaldáliga, worden ook andere leiders met de dood bedreigd als gevolg van het teruggeven van grond aan de Xavante Indianen Bisschop Emeritus van São Felix do Araguaia, Dom Pedro Casaldáliga, zal volgende week donderdag (07 feb. 2013) worden gehonoreerd in het gemeentehuis van São Paulo (SP), voor zijn strijd de rechten van de inheemse bevolking, en om het verdedigen van hun etniciteit. De 84 jarige bisschop moest zijn huis in Mato Grosso aan het einde van vorig jaar verlaten, na het ontvangen van een constante doodsbedreigingen. Op 29 december keerde hij terug naar São Felix en woont nu onder politiebescherming op een afgelegen geheime locatie in de regio om veiligheid redenen. Het bracht opschudding te weer en kreeg steun van maatschappelijke organisaties en de katholieke kerk, zoals de inheemse Missionare raad (CIMI) en de Pastorale Land Commissie (CPT).
Hij was een criticus van de civiele-militaire dictatuur (1964-1985). Casaldáliga is in Brazilië sinds 1968 en pleit voor het teruggeven van land aan de Maraiwatsede Xavante. Het Xavante land Maraiwatsede omvat 165.241 hectare en is gelegen tussen de gemeenten van São Felix do Araguaia, Alto Boa Vista en Bom Jesus do Araguaia, Mato Grosso. Volgens antropologische studies, hebben zij hier altijd gewoond totdat, ze in 1966, met Braziliaanse luchtmacht vliegtuigen, gedwongen werden verplaats en overgebracht naar de missie van de Salesianers orde in San Marcos, 400 mijl verderop. In deze nieuwe locatie werd twee-derde van de Xavante uiteindelijk, als gevolg van een uitbraak van mazelen, gedecimeerd.
Affiche uitgeven door het comité voor solidariteit aan Pedro Casaldáliga en het Xavante volk
Padre, moge het u en de Xavantes goed gaan, Wayn Pieters
No Comment: Toewijding op de stranden van Niteroi, RJ op de Dag van Yemanja
Yemanja is een orisha (Godin) in Afrika, waarvan de naam is afgeleid van het Yoruba 'Yeye omo Eja '("Moeder van wie de kinderen vissen zijn"). Zij is de godin van de zee.
Een groep van 200 personen trok van Cinelândia (centro Rio) naar het Praça 15 om vandaar met de Itapuca boot over te steken naar Niteroi, op de boot bevonden zich 900 andere gelovigen, vandaar ging men naar het strand van Icarai om de godin te eren.
Kat in nek gebeten door metselaar bij Manaus, Amazonia
Na 11 dagen in een dierenkliniek in Manaus, werd de kat gedoopt als "Irandubinha". De kat moeder van zes pups, werd 21 januari aangevallen en in de halsslagader gebeten door een 42 jarige metselaar, in de stad Iranduba (25 kilometer van de hoofdstad Manaus). Deze wordt aangeklaagd voor dierenmishandeling en kan tot een jaar gevangenisstraf krijgen. De Kat? Die maakt het goed net als de jongen.
Dierenmishandeling in Amazonas? Hoe vangt men pelsjagers, krokodillen jagers, papegaaien vangers, vernietigers van de wouden?
bELO mONTE dAM: Bouwdedrijf 'North Energy' schend overeenkomsten met Indianen in Belo Monte
Het bedrijf ,dit aan de omstreden dam bouwt, voldeed niet aan de eisen die door de Indianen als voorwaarde waren gesteld om de bouwplaats van Belo Monte verlaten. De overeenkomst werd ondertekend op 17 oktober 2012. Het federale parket vraagt het Hof van justitie dringend tot het uitvoeren van de buitengerechtelijke overeenkomst ondertekend door Norte Energia SA met de Indianen, die de bouwplaats van Belo Monte bezetten, en dat het bedrijf zich aan de voorwaarden van de milieuvergunning voor de installatie moet houden. Die overeenkomst is afgesloten op 17 oktober 2012, tijdens de bemiddeling gelaste hoorzitting door de rechter.
Het bedrijf won tijd om serieuze maatregelen te nemen die al waren vertraagd. Tot 12 december moest de North Energy zeven eenheden vna gebiedbescherming hebben geleverd in inheemse gebieden. Tot november 2012 moest zijn begonnen met de programma productieve activiteiten om inkomsten voor de lokale gemeenschappen. De tijd is verstreken en de belangrijkste punten van de overeenkomst werden geschonden. De MPF vraagt nu de Justitie van Altamira de overeenkomst te laten uit te voeren, onder dwang van een boete die kan worden opgelegd aan het bedrijf van 2 miljoen dollar voor elke dag vertraging van de uitvoering van de voorwaarden der overeenkomst. De overeenkomst breuk werd door de Indianen zelf gemeld. De volgorde van uitvoering van de overeenkomst tussen de Norte Energia en de Indianen moet nu worden beoordeeld door het Federale Hof van Altamira.
Vergadering gehouden op het moment van de bezetting van de bouwplaats van de plant,
in oktober 2012 - Foto: Play / Xingu Vivo
Oud Indianen Museum blijft behouden, maar Indios worden met uitzetting bedreigd
Rio de Janeiro, 28 januari 2013,
De deelstaatregering, in naam van gouverneur Cabral, hebben hun keutel ingetrokken en onder druk besloten het museum niet te slopen. Anderzijds heeft de regering de intenties om de Indianen, als bezetters, uit het gebouw te verwijderen.
De strijdt gaat door.
30 januari: Indianen weigeren gebouw te verlaten en nodigen gouverneur Cabral uit voor een gesprek.
De Indianen in het Maracana dorp hebben een reden om een overwinning te vieren: zaterdag (26) is in een nood-bevel een verbod verleend dat voorkomt dat de staat Rio de Janeiro het oude Indianen Museum sloopt. Het nood-verbod is vrijgegeven door rechter Andrew Tredinnick, onder proces nr. 0027898-29.2013.8.19.0001, en verplicht de staat het niet-uitvoeren van de sloop van het gebouw, ondanks het feit dat er een ontruiming termijn gesteld was van 10 dagen, met een maximale looptijd tot deze zondag (27).
Zangers steunen Indianen in hun strijd voor behoud Maracanã
Caetano Veloso
Zangers Caetano Veloso, Chico Buarque e Milton Nascimento hebben ze achter de Indianen geschaard en zijn tegen de beslissing van de regering om het 'dorp Maracanã' te slopen voor de constructie van een station ten behoeve van wk voetbal 2014.
bron Jornal do Brasil, domingo 20 jan.
'....In 1500 werd Brazil ontdekt door Pero Cabral, sindsdien worden de Indianen uitgemoord en bedreigd, vandaag is het een andere Cabral, gouverneur van Rio de Janeiro, die de Indianen kwijt wil....' Storyteller
De zaken zijn nu onderhevig aan justitiële dwalingen en corruptie. Het laatste nieuws is nu: Dat de Indianen die het dorp Maracanã bezetten, vandaag (vrijdag de 18de) een bevel kregen om binnen 10 dagen het pand te verlaten. Het document citeert nominaal 24 Indianen, die weigerde te ondertekenen. Paulo Ribeiro, aan het hoofd van de stichting die de naam van zijn oom, Darcy Ribeiro draagt - waarvan het principe is het verdedigen inheemse aangelegenheden- is in het dorp aanwezig om "volledige steun" te geven aan de Indianen .
Op donderdag had zoals eerder vermeld, rechter Raldênio Bonifacio Costa, vice-president van de Federale regionale rechtbank van de 2e Gewest (TRF-2), 10 dagen gegeven aan de Unie om te spreken over het verzoek tot herformulering van het besluit, dat de verwijdering van de Indianen van Maracana en de sloop van het gebouw van de voormalige Indianen museum in Noord-Zone van Rio aanging.
Paulo Ribeiro in het gebouw in gesprek met de Indianen
Een opperhoofd bevestigde: Cabral wil ons weg uit Rio!
President van de stichting 'Darcy Ribeiro' , Paulo Ribeiro, neef van de antropoloog die de naam gaf aan de organisatie, bevestigd dat er een document bestaat die het rumoer rond het gebouw en de corruptie van de staat van Rio of andere belangstellenden ontmantelen. Volgens Ribeiro, werd in 1865 het gebied geschonken door de Ludwig August de Saxe-Coburgo-Gotha (1845-1907) beter bekend als 'Graaf van Saksen', namens zijn passie voor de natuurlijk wetenschap, en dat het gebied te goede moet komen aan aan de steun voor en de goede zaak der Indianen.
Zoals de zaken er nu voorstaan wordt het afwachten. De Indianen zijn, vooralsnog, niet van plan te vertrekken.
Rechter Raldênio Costa, vice-president van het regionale federale hof (trf-s) laat 'Indianen Museum' en de Indianen, voortbestaan. (Althans voorlopig, daar een de unie 10 dagen de tijd heeft om alles te over(her)zien. De Indianen en het museum worden letterlijk bedreigd door gouverneur Sergio Cabral met sloop.
Het gebouw van het oude museum, bevindt zich in het nabijgelegen dorp Maracanã,in de noord-zone van Rio de Janeiro, en beslaat een oppervlakte van ongeveer zestien honderd vierkante meter, en is sinds 34 jaar inactief (volgens staat gegevens). Er wonen sinds 2006 Indianen van verschillende etniciteit. De deelstaatregering van Rio de Janeiro wilde het gebied gebruiken om aan de FIFA eisen te voldoen, met betrekking tot de toereikend van het Maracanã stadion om de Spelen te organiseren van de confenfederatie Cup in 2013 en het WK in 2014. Maar de Fifa ontkent in documenten, die aan de Unie Publieke verdediger zijn doorgegeven, dat ze de sloop van het gebouw hadden voorgesteld.
De teleurstelling was af te lezen van de gezichten van de indianen van het Maracanã dorp bij de bijeenkomst van het sociale assistentie secretariaat en mensenrechten op dinsdag 15 jan. met secretaris Teixeira. Het gesprek ging over een alternatief in relatie tot de sloop van het oude museum en de verplaatsing van de bewoners. Er werd geen besluit genomen. In tegendeel, ondanks de dialoog, benadrukte Texeira dat sloop van het gebouw geen belemmering zou zijn en dat de regering géén plek in gedachten heeft als nieuwe locatie voor de Indianen.
'Laten we een voorstel maken om de Indianen te evalueren. De regering heeft geen plek in het achterhoofd (om ze te verplaatsen). We zullen een voorstel doen om de garantie te geven dat de inheemse cultuur behouden wordt voor de staat Rio de Janeiro'. bevestigde Texeira.
Het enige wat de Indianen willen is het behoud van het Maracanã dorp en oud museum!
De staat Rio de Janeiro die het gebouw zaterdag de 12 januari omsingelde had geen mandaat om het gebouw te betreden. De federale verdediger, het DPU-RJ) voor de burgerrechten in Rio, heeft zelfs de 'internationale mensenrechten organisatie' aangesproken.
Jong meisje in gebouw
Volgens de publieke verdediger André Ordarcgy is de zaak gebracht naar de Inter-American Commission on Human Rights of the OAS, om de staat Rio de Janeiro en Brazilië verantwoordelijk te stellen voor het toebrengen van schade tot de inheemse communiteit en de historische, culturele en architectonische waarde in Rio de Janeiro.
"Het oude Indianen museum stoort niet de bewegingsvrijheid van de mensen en het historische, culturele en architectonisch is al bewezen. Maar de staat staat erop om het gebouw te slopen en de inheemse die daar verblijft te verplaatsten. We willen dat de commissie een gerechtelijke uitspraak om te voorkomen dat de mensen worden verwijderd, ' aldus de verdediger. Waar het de staat Rio de Janeiro en gouverneur Cabral om te doen is zijn de komende wk voetbal, Rio moet clean zijn en niet alleen hier in Maracanã, maar tevens in vele punten in Rio. De Fifa heeft ondertussen gemeld dat zij als instituut dit standpunt niet delen en zich houden aan gerechtelijke procedures. Nou ja. Afwachten.
Cabral, gouverneur van Rio de Janeiro, haat Indianen
Zaterdag 12 jan. werden Indianen bij het oude 'Indianen Museum' geïntimideerd door een mobile eenheid van de militaire politie. Bewapend met mitrailleurs omsingelden ze het gebouw, waar op dat moment alleen Indianen met pijl en boog aanwezig waren, een belachelijke, maar spottende houding van de staat Rio de Janeiro. Cabral heeft andere doelen, overeenkomsten met de Braziliaanse voetbalbond. Prestige. Corruptie. Het voormalige Indian Museum, daterend uit 1862, heeft niet alleen historische waarde. Het was hier dat de Indianen pacifist Marechal Rondon, met de hulp van antropoloog Darcy Ribeiro en de Villas Boas broers, een beeld schetste voor het land en het nationale beleid voor het behoud van de inheemse geschiedenis. De Indiaanse traditie heeft hier haar fundament, in het Maracana dorp, dat een referentie werd voor de Indianen in Rio de Janeiro.
Deze maandag liet Brazilië, in naam van gouverneur Sergio Cabral, opnieuw blijken met zwaar geschut, tegenover pijl en boog, dat geld en corruptie voorop staat. De Indianen werden letterlijk omsingeld. Maar geldt dat ook niet voor de geschiedenis van Brazilië?
In de buurt bij Marãwaitsédé dorp zeggen de Indianen dat door het gif dumpen doden en gezondheidsproblemen zijn ontstaan.
11/01/2013 door Luana Luizy,
Cimi: (Inheemse Missionaire raad)
Het was een zichtbare aanval voor ons, ik zag een klein vliegtuig gif gooien ongeveer 8 uur s'morgens op de 26ste, zeer dicht in de buurt van het dorp, ikzelf heb gezichts problemen en hoofdpijn na de dumping, bevestigd pater Aquilino Xavante.
Het is niet het eerste maal dat gif wordt gestrooid en het heeft al tot doden geleid.
A fazenda (boerderij) langszijde bestaat uit aanplant van soja en ligt minder dan 10 km van het inheems gebied Marãwaitsédé. Cosme Xavante, een van de leiders van Marãwaitsédé, bevestigd dat het vliegtuig passerde in snelheid over het dorp. Wij hebben een aanplant aan de zijde van de fazenda. Ook verleden week gooiden zij gif, altijd verstuiving, onze gezondheid is in gevaar. De leider zegt verder dat de Funai (beschermingsorgaan der indianen) het onderzoek verder overdraagt naar het Ibama (milieu instituut). In een interview met het Cimi, verklaart de Funai dat er géén bewijs is van gif of het dumpen van pesticiden, maar, dat ze het geval zullen onderzoeken. Er hebben zich verscheidene intimidaties voorgedaan door fazendeiros, zoals tegen de bisschop van São Félix do Araguaia,Dom Pedro Casaldáliga, die met de dood werd bedreigd en moest vluchten, daar hij de xavantes verdedigde(zie eerder reportage van 11-12-12): 'De bisschop zal het weekeinde niet meemaken,' waren de aantijgingen.
In het kort de geschiedenis: Marãwaitsédé is gelokaliseerd bij de gemeenten Alta Boa Vista e São Félix do Araguaia, in de staat Mato Grosso, en werd bezet tijden de jaren 1950, de volgende 10 jaren werd het illegaal ingenomen door agrarisch bedrijf Suiá-missu. De indianen leden onder de migratie, die werd gedwongen naar de missie Salesiana de São Marcos, 400 kilometer weg van Marãiwatsédé. In Sâo Marcos heerste een pokkenepidemie en ongeveer 150 Xavantes stierven. In 1980 werd het land verkocht aan de Italiaanse olie-maatschappij Agip. Tijdens de milieu conferentie in Rio in 1990, AGIP maakte bekent, onder druk, Marãiwatséde terug te geven aan de Xavantes. Van de 165.000 hec. aangenomen en geregistreerde grond, werd slechts 20.000 hec bewoond door indianen. Het land werd erkend en de wet uitgevoerd in 1998, en zelfs met deze bevestiging ondergaan de Xavantes nu grote druk van de grondbezitters en lokale politieke macht, die Marãwaitsédé voor altijd in hun bezit willen houden.
bron 'Brasil de Fato' vrij vertaald door Storyteller
ps Er zijn verdere berichten dat op de Xavante grond niet alleen grondbezitters, maar tevens, handelaren, politiekers en zelfs een rechter stukken grond bezitten.
Fotograaf Flavio Forner richt zijn lens op de droogte in Bahia
Rafael e Rodrigo, zonen van de boer Vander da Silva. "Ik gebruikte het water van de bron alleen om te drinken, er was geen water om het land te irrigeren, wat nu nog overblijft is alleen om de dorst te lessen", zegt Silva.
Foto: Flavio Forner
Flavio Forner reisde tussen 2 e 19 de dezembro 2012 door de regio van het Bahiaanse binnenland, hij trok ongeveer 2000 kilometer, en bezocht enkele gemeente die het meest geraakt waren door de aanhoudende droogte.
Zijn foto's documenteren het menselijk drama der droogte en zijn impact op de economie en het landschap van het gebied.
De staat van Rio de Janeiro is (voorlopig) verboden om het INDIANEN MUSEUM te slopen naast het Maracanã Complex. De raad Bescherming van Cultureel Erfgoed verhindert het verzoek om sloop door de gemeente.
"... Het strikte oogpunt van cultureel erfgoed, verzet zich tegen de sloop van het pand gezien de architectonische waarde als indrukwekkend voorbeeld van de eclectische architectuur van de vroege twintigste eeuw." aldus het document. Gouverneur Cabral had andere plannen, sloop en een station, dit met het oog op de komende spelen in Brazil.
DE SPECIALE POLITIE-EENHEID B.O.P.E, EN HET BATALJON MET HONDEN DOET INVAL IN HET 'COMPLEXO DE FAVELAS DO LINS' OP ZOEK NAAR DRUGS, ZE WERDEN MET KOGELS ONTVANGEN.
Bij de inhoud zijn alleen de laatste 200 items weergegeven, mocht u zoeken naar onderwerp doe dit via 'zoeken in blog' op de linkerbalk. Het 14-delig verslag van mijn bezoek aan de Xavante stam kunt u opzoeken IN DE LINKER zoek BALK
Berichten die niet getoond worden zijn bereikbaar via het archiefvia de pijltjes onder aan het blog