Dit blog wordt regelmatig bijgewerkt - this blog will be updated regulary
Beste lezer, mocht u onverwachts grammatica foutjes tegenkomen in de reportages/verhalen op dit blog, bij deze mijn verontschuldiging, Wayn, Storyteller
Dear reader, if you encounter, unexpectedly grammar mistakes in the reports / stories on this blog, my apology, Wayn, Storyteller
NIEUW BOEK VAN WAYN PIETERS ''SURUCUCU' BESTELLEN ramblinwayn@home.nl
PLOT: Tonho gaat op zoek naar de moordenaar van zijn vader Lirio, omgebracht voor ruwe diamanten. Hij raakt verzeild in een wereld van intriges, moord en komt in bezit van een schatkaart. Het avontuur begint in Rio de Janeiro. Via de Mato Grosso en junglestad Manaus komt hij tenslotte terecht in Novo Mundo, Pará, waar 258 jaar geleden een goudschat begraven werd. Dit is ook het gebied van de Mundurucu-stam, met hun mysterieuze wereld en het woud van de Surucucu slangen, het metafysische van Amazonas. Het verhaal geeft een visie op de Braziliaanse samenleving en vraagt begrip voor het Indianen-vraagstuk.
BIOGRAFIE: Wayn Pieters (1948) werd geboren in Maastricht. Naast auteur is hij kunstschilder en singer-songwriter. Sinds 1990 bezoekt hij Brazilië, waar hij vele reizen ondernam en in 1995 een bezoek bracht aan de Xavante Indianen in de staat Mato Grosso. Zijn oom, pater Thomas, die 40 jaar in Brazilië werkte, omschreef hem ooit: ‘Op zijn reizen door Brazilië wordt hij geleid door een mystiek gevoel van broederlijke verbondenheid met ras, bloed en bodem.’
BOEK WAYN PIETERS: XINGU, DE INDIANEN, HUN MYTHEN mythologische verhalen der Xingu Indianen- midden-Brazilië vert. van uit Portugees/uitg. Free Musketeers - Het boek is verkrijgbaar bij boekhandel 'DE TRIBUNE' aan de Kapoenstraat te Maastricht
Roman over Brazilië: over het volk, Xavante Indianen, aanwezigheid van de Vikingen, Umbanda-cultus, erotiek, geschiedenis, politiek en intriges. plot: In het Xavante reservaat in de Mato Grosso worden stenenplaten met Viking schrift ontdekt door archeologen. Bij de opgravingen worden Indianen en houtkappers gedood. Er volgt de moord op een Amerikaanse Indianen beschermer. Couto, een naïve inspecteur van Japanse komaf moet de zaak onderzoeken. Het wordt een tijding van intriges en moorden, haat en liefde. Het leven van de Xavante-stam loopt centraal door het verhaal, net als de stelling dat Noormannen al in Brazilië waren vóór Cabral, terwijl de Macumba/Umbanda cultus belangrijk is in het geheel. De roman schreef ik, geinspireerd door mijn reizen, en indrukken. UItgegeven in eigen beheer; BRAWABOOKS 2005 281blz. in a-4 druk stuur een e-mail met adres en het boek wordt toegestuurd, euro 17,00,- inc. verzendkosten, u betaald met giro op bijgevoegd reken.nr opbrengst voor kleinschalig project Wayn
Op zoek naar de Ware Ziel van Brazilië - Het alternatief
20-01-2013
Zangers steunen Indianen in hun strijd voor behoud Maracanã
Caetano Veloso
Zangers Caetano Veloso, Chico Buarque e Milton Nascimento hebben ze achter de Indianen geschaard en zijn tegen de beslissing van de regering om het 'dorp Maracanã' te slopen voor de constructie van een station ten behoeve van wk voetbal 2014.
bron Jornal do Brasil, domingo 20 jan.
'....In 1500 werd Brazil ontdekt door Pero Cabral, sindsdien worden de Indianen uitgemoord en bedreigd, vandaag is het een andere Cabral, gouverneur van Rio de Janeiro, die de Indianen kwijt wil....' Storyteller
De zaken zijn nu onderhevig aan justitiële dwalingen en corruptie. Het laatste nieuws is nu: Dat de Indianen die het dorp Maracanã bezetten, vandaag (vrijdag de 18de) een bevel kregen om binnen 10 dagen het pand te verlaten. Het document citeert nominaal 24 Indianen, die weigerde te ondertekenen. Paulo Ribeiro, aan het hoofd van de stichting die de naam van zijn oom, Darcy Ribeiro draagt - waarvan het principe is het verdedigen inheemse aangelegenheden- is in het dorp aanwezig om "volledige steun" te geven aan de Indianen .
Op donderdag had zoals eerder vermeld, rechter Raldênio Bonifacio Costa, vice-president van de Federale regionale rechtbank van de 2e Gewest (TRF-2), 10 dagen gegeven aan de Unie om te spreken over het verzoek tot herformulering van het besluit, dat de verwijdering van de Indianen van Maracana en de sloop van het gebouw van de voormalige Indianen museum in Noord-Zone van Rio aanging.
Paulo Ribeiro in het gebouw in gesprek met de Indianen
Een opperhoofd bevestigde: Cabral wil ons weg uit Rio!
President van de stichting 'Darcy Ribeiro' , Paulo Ribeiro, neef van de antropoloog die de naam gaf aan de organisatie, bevestigd dat er een document bestaat die het rumoer rond het gebouw en de corruptie van de staat van Rio of andere belangstellenden ontmantelen. Volgens Ribeiro, werd in 1865 het gebied geschonken door de Ludwig August de Saxe-Coburgo-Gotha (1845-1907) beter bekend als 'Graaf van Saksen', namens zijn passie voor de natuurlijk wetenschap, en dat het gebied te goede moet komen aan aan de steun voor en de goede zaak der Indianen.
Zoals de zaken er nu voorstaan wordt het afwachten. De Indianen zijn, vooralsnog, niet van plan te vertrekken.
Rechter Raldênio Costa, vice-president van het regionale federale hof (trf-s) laat 'Indianen Museum' en de Indianen, voortbestaan. (Althans voorlopig, daar een de unie 10 dagen de tijd heeft om alles te over(her)zien. De Indianen en het museum worden letterlijk bedreigd door gouverneur Sergio Cabral met sloop.
Het gebouw van het oude museum, bevindt zich in het nabijgelegen dorp Maracanã,in de noord-zone van Rio de Janeiro, en beslaat een oppervlakte van ongeveer zestien honderd vierkante meter, en is sinds 34 jaar inactief (volgens staat gegevens). Er wonen sinds 2006 Indianen van verschillende etniciteit. De deelstaatregering van Rio de Janeiro wilde het gebied gebruiken om aan de FIFA eisen te voldoen, met betrekking tot de toereikend van het Maracanã stadion om de Spelen te organiseren van de confenfederatie Cup in 2013 en het WK in 2014. Maar de Fifa ontkent in documenten, die aan de Unie Publieke verdediger zijn doorgegeven, dat ze de sloop van het gebouw hadden voorgesteld.
De teleurstelling was af te lezen van de gezichten van de indianen van het Maracanã dorp bij de bijeenkomst van het sociale assistentie secretariaat en mensenrechten op dinsdag 15 jan. met secretaris Teixeira. Het gesprek ging over een alternatief in relatie tot de sloop van het oude museum en de verplaatsing van de bewoners. Er werd geen besluit genomen. In tegendeel, ondanks de dialoog, benadrukte Texeira dat sloop van het gebouw geen belemmering zou zijn en dat de regering géén plek in gedachten heeft als nieuwe locatie voor de Indianen.
'Laten we een voorstel maken om de Indianen te evalueren. De regering heeft geen plek in het achterhoofd (om ze te verplaatsen). We zullen een voorstel doen om de garantie te geven dat de inheemse cultuur behouden wordt voor de staat Rio de Janeiro'. bevestigde Texeira.
Het enige wat de Indianen willen is het behoud van het Maracanã dorp en oud museum!
De staat Rio de Janeiro die het gebouw zaterdag de 12 januari omsingelde had geen mandaat om het gebouw te betreden. De federale verdediger, het DPU-RJ) voor de burgerrechten in Rio, heeft zelfs de 'internationale mensenrechten organisatie' aangesproken.
Jong meisje in gebouw
Volgens de publieke verdediger André Ordarcgy is de zaak gebracht naar de Inter-American Commission on Human Rights of the OAS, om de staat Rio de Janeiro en Brazilië verantwoordelijk te stellen voor het toebrengen van schade tot de inheemse communiteit en de historische, culturele en architectonische waarde in Rio de Janeiro.
"Het oude Indianen museum stoort niet de bewegingsvrijheid van de mensen en het historische, culturele en architectonisch is al bewezen. Maar de staat staat erop om het gebouw te slopen en de inheemse die daar verblijft te verplaatsten. We willen dat de commissie een gerechtelijke uitspraak om te voorkomen dat de mensen worden verwijderd, ' aldus de verdediger. Waar het de staat Rio de Janeiro en gouverneur Cabral om te doen is zijn de komende wk voetbal, Rio moet clean zijn en niet alleen hier in Maracanã, maar tevens in vele punten in Rio. De Fifa heeft ondertussen gemeld dat zij als instituut dit standpunt niet delen en zich houden aan gerechtelijke procedures. Nou ja. Afwachten.
Cabral, gouverneur van Rio de Janeiro, haat Indianen
Zaterdag 12 jan. werden Indianen bij het oude 'Indianen Museum' geïntimideerd door een mobile eenheid van de militaire politie. Bewapend met mitrailleurs omsingelden ze het gebouw, waar op dat moment alleen Indianen met pijl en boog aanwezig waren, een belachelijke, maar spottende houding van de staat Rio de Janeiro. Cabral heeft andere doelen, overeenkomsten met de Braziliaanse voetbalbond. Prestige. Corruptie. Het voormalige Indian Museum, daterend uit 1862, heeft niet alleen historische waarde. Het was hier dat de Indianen pacifist Marechal Rondon, met de hulp van antropoloog Darcy Ribeiro en de Villas Boas broers, een beeld schetste voor het land en het nationale beleid voor het behoud van de inheemse geschiedenis. De Indiaanse traditie heeft hier haar fundament, in het Maracana dorp, dat een referentie werd voor de Indianen in Rio de Janeiro.
Deze maandag liet Brazilië, in naam van gouverneur Sergio Cabral, opnieuw blijken met zwaar geschut, tegenover pijl en boog, dat geld en corruptie voorop staat. De Indianen werden letterlijk omsingeld. Maar geldt dat ook niet voor de geschiedenis van Brazilië?
In de buurt bij Marãwaitsédé dorp zeggen de Indianen dat door het gif dumpen doden en gezondheidsproblemen zijn ontstaan.
11/01/2013 door Luana Luizy,
Cimi: (Inheemse Missionaire raad)
Het was een zichtbare aanval voor ons, ik zag een klein vliegtuig gif gooien ongeveer 8 uur s'morgens op de 26ste, zeer dicht in de buurt van het dorp, ikzelf heb gezichts problemen en hoofdpijn na de dumping, bevestigd pater Aquilino Xavante.
Het is niet het eerste maal dat gif wordt gestrooid en het heeft al tot doden geleid.
A fazenda (boerderij) langszijde bestaat uit aanplant van soja en ligt minder dan 10 km van het inheems gebied Marãwaitsédé. Cosme Xavante, een van de leiders van Marãwaitsédé, bevestigd dat het vliegtuig passerde in snelheid over het dorp. Wij hebben een aanplant aan de zijde van de fazenda. Ook verleden week gooiden zij gif, altijd verstuiving, onze gezondheid is in gevaar. De leider zegt verder dat de Funai (beschermingsorgaan der indianen) het onderzoek verder overdraagt naar het Ibama (milieu instituut). In een interview met het Cimi, verklaart de Funai dat er géén bewijs is van gif of het dumpen van pesticiden, maar, dat ze het geval zullen onderzoeken. Er hebben zich verscheidene intimidaties voorgedaan door fazendeiros, zoals tegen de bisschop van São Félix do Araguaia,Dom Pedro Casaldáliga, die met de dood werd bedreigd en moest vluchten, daar hij de xavantes verdedigde(zie eerder reportage van 11-12-12): 'De bisschop zal het weekeinde niet meemaken,' waren de aantijgingen.
In het kort de geschiedenis: Marãwaitsédé is gelokaliseerd bij de gemeenten Alta Boa Vista e São Félix do Araguaia, in de staat Mato Grosso, en werd bezet tijden de jaren 1950, de volgende 10 jaren werd het illegaal ingenomen door agrarisch bedrijf Suiá-missu. De indianen leden onder de migratie, die werd gedwongen naar de missie Salesiana de São Marcos, 400 kilometer weg van Marãiwatsédé. In Sâo Marcos heerste een pokkenepidemie en ongeveer 150 Xavantes stierven. In 1980 werd het land verkocht aan de Italiaanse olie-maatschappij Agip. Tijdens de milieu conferentie in Rio in 1990, AGIP maakte bekent, onder druk, Marãiwatséde terug te geven aan de Xavantes. Van de 165.000 hec. aangenomen en geregistreerde grond, werd slechts 20.000 hec bewoond door indianen. Het land werd erkend en de wet uitgevoerd in 1998, en zelfs met deze bevestiging ondergaan de Xavantes nu grote druk van de grondbezitters en lokale politieke macht, die Marãwaitsédé voor altijd in hun bezit willen houden.
bron 'Brasil de Fato' vrij vertaald door Storyteller
ps Er zijn verdere berichten dat op de Xavante grond niet alleen grondbezitters, maar tevens, handelaren, politiekers en zelfs een rechter stukken grond bezitten.
Fotograaf Flavio Forner richt zijn lens op de droogte in Bahia
Rafael e Rodrigo, zonen van de boer Vander da Silva. "Ik gebruikte het water van de bron alleen om te drinken, er was geen water om het land te irrigeren, wat nu nog overblijft is alleen om de dorst te lessen", zegt Silva.
Foto: Flavio Forner
Flavio Forner reisde tussen 2 e 19 de dezembro 2012 door de regio van het Bahiaanse binnenland, hij trok ongeveer 2000 kilometer, en bezocht enkele gemeente die het meest geraakt waren door de aanhoudende droogte.
Zijn foto's documenteren het menselijk drama der droogte en zijn impact op de economie en het landschap van het gebied.
De staat van Rio de Janeiro is (voorlopig) verboden om het INDIANEN MUSEUM te slopen naast het Maracanã Complex. De raad Bescherming van Cultureel Erfgoed verhindert het verzoek om sloop door de gemeente.
"... Het strikte oogpunt van cultureel erfgoed, verzet zich tegen de sloop van het pand gezien de architectonische waarde als indrukwekkend voorbeeld van de eclectische architectuur van de vroege twintigste eeuw." aldus het document. Gouverneur Cabral had andere plannen, sloop en een station, dit met het oog op de komende spelen in Brazil.
DE SPECIALE POLITIE-EENHEID B.O.P.E, EN HET BATALJON MET HONDEN DOET INVAL IN HET 'COMPLEXO DE FAVELAS DO LINS' OP ZOEK NAAR DRUGS, ZE WERDEN MET KOGELS ONTVANGEN.
Dom Pedro Casaldáliga (84), die 40 jaar strijdt voor de rechten van de Xavante Indianen met de dood bedreigd
Dom Pedro Casaldáliga (84) is geëvacueerd uit zijn huis in Sâo Felix do Araguaia, MT . Hij wordt met de dood bedreigd daar hij 40 jaar lang opkomt voor de Xavante Indianen en een 'obstakel' is voor grond boeren. Dom Pedro werd met een vliegtuig 1000 kilometer verder gebracht, waar hij bij een vriend verblijft. De zaak werd de laatste dagen intensiever toen hij bedreigingen ontving van grond bezetters, daar hij 40 jaar lang de grondrechten van de Xavante stam verdedigd. Een film producent die een mini-serie over hem wil maken was een van de aangevers. Ook het feit dat de federale regering besloot het oorspronkelijke land (nu in bezit van boeren) terug te geven aan de Xavante, de rechtmatige eigenaars, verergerde het conflict. De aan parkinson lijdende Casaldáliga werd het doel van de 'indringers' die op corrupte wijze zich de grond in Maraiwatsede Xavante, hadden toegeëigend. De grondbezitters en kolonisten die met geweld de grond van de Xavante bezetten zullen binnenkort worden uitgezet door federale regeling, een zaak die al 20 jaar lopend is. Deze beslissing is de oorzaak van de doodsbedreiging. Hij krijgt de steun van organisaties voor mensenrechten en het CIMI, de raad voor inheemse aangelegenheden in Brazilië. Het grond conflict betreffend de Xavante is al lang een punt. De stam werd in de jaren zestig van hun grond nabij de 'Serra do Roncador' verdreven (Suia Missu!) en door de orde van Salesianers over gebracht naar het grote reservaat van Sâo Marcos. De belofte dat ze ooit hun gebied zouden terugkrijgen bleef een schim.
u hebt mijn onvoorwaardelijke steun, Padre & Xavante, Wayn
bron: jornal 'Brasil de Fato'
artikel bewerkt door Wayn Pieters (c) 2012
voor mijn reisverslag en geschiedenis over Xavante: zoeken in blog, links boven
Kort Verhaal: Diamanten Misére in Rondonia (Cinta Larga)
Begin anno 2002
Sommige cacique's, Indiaanse leiders, waren goed op de hoogte wat betrof het zaken doen. Daarom beste lezer, wil ik u vervoeren naar het gebied van de Cinta Largastam gelegen in de deelstaat Rondonia, vernoemd naar de Indianen pacifist Marechal Rondon. Daar gebeurde het volgende in de diamantmijnen. Het bleek dat de Indianen erachter kwamen dat sommige dingen lucratief kunnen zijn en rekenden grote sommen geld aan de indringers van hun gebied. Dit ging van 5.000 tot 7.000 dollar om met graafmachines aan de rivier te komen. En er waren al tientallen leiders die nu rond reden in sjieke auto's. Verdomme, wat was er gaande? Niets dan ellende want er waren 3.000 diamant delvers op het Cinta-Larga reservaat en diamant was de formule. De teleurgang van de stam. Zou Rondon dit horen dan zou hij zich omkeren in zijn graf. Nu bleek dat ieder maand 300 nieuwe avonturiers erbij kwamen. Ze kwamen met ouwe vrachtwagens vanuit geheel Brazilië, en arriveerden bij een plaats op zo'n 50 kilometer van de hoofdstad Porto Velho, aan de grens met de staat Mato Grosso. Doch voor de avonturiers was het een harde bizarre droom.
Laat ik het zo stellen: ze zaten drie dagen in de tropische hitte, trekkend door de bossen waarna ze aankwamen op de oevers van de rivier. Deze mannen noemde men 'diament-piraten'. Maar ik moet eerlijkheidshalve vermelden dat niet iedereen arriveerde, want de laatste maanden vond men vijf rottende lichamen in het 200 hectare Roosevelt reservaat. Vele anderen werden vermist. Het illegaal verkrijgen van de stenen was oncontroleerbaar mede door corruptie. Het scheen dat velen daarin een deel hadden, politie, illegale 'garimpeiros' (delvers), publieke ambtenaren en ...Indianen. Het was niet meer te stoppen, de omvang was te immens geworden. De politie dacht door de opkopers te grijpen, de oplossing te vinden, maar dit waren klopgeest denkbeelden. De diamanten bereikten dan ook gemakkelijk de internationale markt en niet alleen vanuit Rondonia, maar tevens vanuit de staten Roirama, Mato Grosso, Goiás en Minas Gerais, overal daar waar delvers actief waren.
Vanuit de bossen van midden Brazilië kwamen de ruwe stenen via vele omwegen aan in de grote diamantslijperijen zoals Antwerpen. Er werd gezegd dat de handel in 2001 ongeveer 50 miljoen dollar bedroeg, maar wat de afnemer aan de arme delver betaalde blijft onduidelijk, zeker onbeduidend. We weten wel wat de diamanten waard zijn als ze geslepen rond de nekken van mooie dames hingen in die andere wereld. De opperhoofden van de stam wisten in ieder geval raad met hun acties en reden nu dan rond in dure auto's.
Dit alles stond recht tegenover al de ellende die dit teweeg bracht; het milieu werd verwoest, rivieren bevuild. De hoeren cultuur had zich logischer wijze uitgebreid tot de jonge Indiaanse meisjes, die vaak niet ouder dan dertien waren. De dochters van de wouden, teruggebracht tot zieke beschouwing, jonge lichamen, lankmoedig in de allesomvattende onzinnige bizarre klucht die zich afspeelde in het bos. En waar was de boeman, de gnoom Saci-Pereré? Hij de kleine zwarte man met het ene been die de mensen de stuipen op het lijf joeg? De bosgeest!
Diamanten, geld en macht, en de kluif was voor de arme sodemieter, die gevoed werd door het deplorabele systeem. Hij die de gok waagde. Dit alles werd nog ziekelijker door de ranzige ambtenaren en regering. En waar was de zienswijze van de Indiaanse leiders die, eveneens egoïstisch, niet voor de stam, gebruik maakten van de rottende situatie? Het was overleven, zeiden deze, ook over lijken. De legende van de Cinta-Larga leeft voor in de stam, De sage die verteld over de 'Igarapé Lage', een van de grootste zijrivieren die door het reservaat stroomt. Daarin wordt verteld over de verborgen diamantenmijnen van Urucamacuam.
En zie, de legende was helaas tot leven gekomen ten gunste van het kapitaal en hebzucht, en ter verdommenis van de stam.
'Vitoria para sempre! Oscar!' Por um Brasil melhor!
Oscar Niemeyer is op de leeftijd van 104 gestorven. Na 34 dagen van hospitalisatie is de architect op 5 december in Rio de Janeiro overleden als gevolg van een infectie aan de luchtwegen. Niemeyer was communist tot zijn dood. Hij ontwierp vele gebouwen in Brazil en er buiten.
Niemeyer ontwierp de belangrijkste toeristische attractie en symbool van de stad Niteroi, het Museum van Hedendaagse Kunst. "Het is niet de rechte hoek, noch de harde, onbuigzame, gemaakt door de mens die mij aantrekt. Wat mij aantrekt is de vrije en sensuele ronding, de curve die ik in de bergen van mijn land vind, in de loop van de kronkelende rivieren, de golven van de oceaan, en het lichaam de vrouw als voorkeur. ' Deze zinsnede werd geregeld gebruikt door Niemeyer.
Oscar Niemeyer had een speciale band met Niteroi, de stad die op een na het grootste aantal van zijn werken huistvest. Met een unieke stijl van de rondingen in het beton is Niemeyer bekend om het ontwerpen van de hoofdstad van Brazilië, Brasilia. In het Federale District, ontwikkelde hij de Planalto Paleis, de Kathedraal van Brasilia en het Nationaal Congres. In Niterói ontwierp hij 15 jaar geleden het symbool van de stad het Museum van de Hedendaagse Kunst (MAC).
ps voor meer info zoek naar mijn artikel op dit blog, Wayn
FEDERALE POLITIE VERMOORD MUNDURUCU LEIDER IN PARÁ
Waarom vermoorde de Policia Federal Adenilson Kirixi Mundurucu? Het gebeurde in een dorp van de Mundurucu stam nabij Jacareacanga op de grens met de staten Pará en Mato Grosso.
Men zegt dat het ging om een grote actie om illigale 'garimpos' goudmijnen te vernietigen. De Pf kwam op 7 november met 3 helicopters en was in gezelschap van de FUNAI (orgaan ter bescherming der indios) een nationale veiligheidsdienst en de IBAMA, het milieu bescherming orgaan.
Adenilson Mundurucu
Het gebeurde op 7 november toen de indianen verhaal gingen halen bij de politie. Er ontstond tumult en toen een politiechef de arm raakte van een leider gleed de politieman uit en kwam in de rivier terecht. Daarna begon het schieten. De politieman shoot Adenilson in de benen waarna deze in de rivier viel, diezelfde politieman schoot hem nog een kogel door het hoofd. Adenilson zonk in de rivier. Tevens vielen er gewonden. Adenilson werd op 8 november drijvend gevonden in de Teles Pires rivier.
De Mundurucu hadden documenten in overeenkomst met de FUNAI om het bewerken van de mijn dat hun levensonderhoud was. De dood van de jonge Indiaan is een zoveelste conflict in de Braziliaanse inheemse geschiedenis.
'Dilma (President) is geen vriend van de Indianen, zij is een vijand,' zegt Davi onverbiddelijk in de strijd voor de rechten van zijn volk dit bedreigd wordt door goudzoekers en houtkappers activiteiten. 'Ze (Dilma) kent ons bos niet, ons land, de realiteit van het Yanomami volk. Ze kent alleen het papier, de wet, maar ze ziet het niet.' aldus de 58 jarige chef.
Aldeia Watoriki, Barcelos (AM) , 02 de Novembro de 2012
Een actie van de Funai (beschermingsorgaan der Braziliaanse indios) had kunnen uitlopen in een tragedie. Tijdens een operatie van, het Front Protection Etnoambiental Yanomami en Ye'kuana indianen, om nieuwe punten van mijnbouw uit te schakelen, probeerde een groep Yanomami Indianen de goudzoekers, die werden gevangen genomen bij het extraheren van goud in de rivierbedding van de Couto Magalhães rivier, vlakbij de grens met Venezuela, te doden.
Woordvoerder John Catalano zegt dat de kwade Yanomami de mijnwerkers niet konden doden daar de werkers van de funai dit voorkwamen. "De Indianen walgen van het falen van de Braziliaanse staat in relatie tot de strijd tegen de mijnbouw. De Funai heeft niet voldoende personeel en middelen om de mijnbouw te vechten ", aldus Catalano. Dit vond plaats op 10 kilometer van een dorp van geisoleerde indianen die geindentificeerd zijn als Moxahathari.
Acht goudzoekers werden overgeleverd aan de Federale Politie - vier wisten te ontsnappen. De apparatuur (motoren, diepvriezer, TV, antennes, enz.) werden vernietigd door de Yanomami.
Ondanks dat de stad over 10 jaar, het dubbel aantal inwoners zal hebben (momenteel 220.000) i.v.m Petrobras, de kapitaalachtige petroleum maatschappij, die in de buurt haar vleugels gespreid heeft, en werkmensen uit het arme noord-oosten gecharterd heeft, die toch ergens moeten wonen, en niet te vergeten de hoertjes, die hier een goed bestaan kunnen hebben), lopen er nog steeds paarden, ossen en varkens over de de geasfalteerde straten rond, niet te spreken over de hordes honden. Het ongevallen aantal is dan ook niet te verwaarlozen.
Maar is Itaborai, waar ik af en toe woon, op zo'n 60 kilometer van Rio, wel opgewassen tegen de grootschalige groei. Buiten dat ontbreekt het, ondanks veel geld, aan publieke voorzieningen. Doch dat kan niet anders met al die jaren, een corrupt burgemeester en bestuur. Het paard? Kan het in ieder geval geen moer schelen!
INDIANEN VAN 9 ETNISCHE AFKOMSTEN VAN MARANHÂO EN AMAZONIA HOUDEN EEN MANIFESTATIE IN BRASILIÁ EN VRAGEN VOOR DE INTREKKING VAN VERORDERING 303 WAAR NOG GEEN DATUM VOOR IS VASTGESTELD.
DEZE REGEL GELDT VOOR ALLE INHEEMSE GEBIEDEN ZOALS VASTGESTELD DOOR HET HOF VAN CASSATIE BETREFFENDE HET PROCES VAN HET ''RAPOSA SERRA DO SOL' GEBIED, IN 2009.
DE INDIANEN EISEN BETERE GEZONDHEIDSZORG EN DUIDELIJKHEID IN DE DEMARCATIE VAN HUN GEBIEDEN.
Bij de inhoud zijn alleen de laatste 200 items weergegeven, mocht u zoeken naar onderwerp doe dit via 'zoeken in blog' op de linkerbalk. Het 14-delig verslag van mijn bezoek aan de Xavante stam kunt u opzoeken IN DE LINKER zoek BALK
Berichten die niet getoond worden zijn bereikbaar via het archiefvia de pijltjes onder aan het blog