Inhoud blog
  • 135 Fusies
  • 133 Moedertaal in de klas
  • Igbo
  • 467 Publicaties
  • 466 Resultaten
    Zoeken in blog

    Foto
    Startpagina !
    AVC Jos Chabert cl
    Talen aan anderstaligen
    avsg,a.a.ac.zc.,kwaliteitsembleem
    10-07-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.104 Nederlands standaardtaal

    104 Nederlands standaardtaal
    Het Nederlands in de E.G.
    In De Standaard van 2.11.93 verdedigde L. Hertog het Nederlands en een eenheidstaal voor de E.U.
    Ik was één van de zwijgers op het congres van het Nederlands in de E.G. Het gebruik van één gemeenschappelijke taal is mijns inziens inherent aan het vormen van een unie. Anders stopt men er beter mee ! Dat deze taal het Engels hoort te zijn is de logica zelf. Dat de andere talen moeten blijven in alles wat naar alle E.U.-ers gaat is evident.
    Waarom dan treurzangen laten weerklinken rond het kampvuur van de nostalgie ?
    En ons algemeen Nederlands ? De standaardtaal moest al heel lang vastgelegd zijn zoals in het Frans. Dan weet iedereen waaraan men zich te houden heeft. Voor mij is dat het A.B.N. dat ik in de St.-Thomasnormaalschool leerde van Ast Fonteyne, Emiel Veevaete, e.a.
    Dit niet beheersen betekende niet slagen en zelfs niet deelnemen aan het eindexamen. En dit belemmerde mijn liefde voor het dialect niet. Op het congres kwam het er zo na tot een discussie met Cas Goossens over het dialect op de BRTN. Daar zou ik met zekerheid zijn standpunt bijgesprongen zijn.
    Ondertussen verscheen in De Standaard een opinie-artikel over de problematiek van het Standaard Nederlands : "Het Vlaamse taallandschap verschraalt" een essay van emeritus hoogleraar Nederlands Johan Taeldeman van de U-Gent, in te kijken on-line.  Het didactische aspect van het aanleren van Nederlands aan anderstaligen op het 0 - niveau wordt hier echter onvoldoende belicht.

    10-07-2007 om 00:00 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    03-07-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.103 Eindtermen

    103 Eindtermen
    In De Standaard van 16.10.93 las ik "Eindterm" van A Aemi a Campo. Over dit modewoord zal nog veel inkt en tranen vloeien.
    Hopelijk vergeet men niet het essentiële : weten waarmee men bezig is en met niets anders bezig zijn : zo efficiënt mogelijk.
    Een mooi voorbeeld hiervan is een recent fenomeen dat de internationale pers haalde : O-ZON. Het begon al met begripsverwarring : kennen en kunnen. Dit zijn eenvoudige woorden die begrepen worden door de pers. Maar het is wel wat ingewikkelder dan dat.
    Nemen wij de doelstellingen van Alfred De Block, een van onze eminente didactici van de universiteit van Gent. Als we ons aan die begrippen houden weten we tenminste waarover we praten en kunnen didactici elkaar begrijpen.
    In het talenonderwijs aan anderstaligen is heel de discussie die O-ZON voert aanleiding tot nog meer verwarring. Vreemde talen moeten op het hoogste niveau onderwezen worden : de integratie (didactisch begrip).
    Kinderen leert men lezen op 21 lesdagen, maar sommige leerkrachten besteden er zes jaar aan ! Talen leren kost inspanning, kan snel en efficiënt, maar sommige pedagogen smeren dat uit over 12 lange jaren met pover resultaat. Dat verklaart het succes van het vreemde talenonderwijs in het volwassenenonderwijs in Vlaanderen.
    De eenvoudige gulden didactische regel op het 0-niveau luidt :
    1. Alles in de aan te leren taal.
    2. Nooit vertalen.
    3. Geen theorie.
    4. Kiezen wat prioritair is en er consequent naar handelen.
    5. De student doet het.
    6. Enkel spreken
    7.Beginnen met schrijven als dat geen negatieve invloed meer heeft op de uitspraak.
    De eindtermen van de Europese school kunnen nog hoger en beter. Alleen het resultaat telt !

    03-07-2007 om 10:21 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    26-06-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    102 Management
    Ik sluit mij aan bij het cynisme i.v.m. het management bij de overheid van Louis Tobback D.S. 16.6.93.
    Wij kunnen eraan toevoegen dat alle goed management van de uitvoerders "owners" (eigenaars) maakt. Bovendien slaagt dat slechts als de mentaliteit van de werknemer in de richting van meer "bezetenheid" (inzet) gaat. Als men 33 jaar onder het juk van een openbare dienst werkt moet men al minstens een "uitvinder" zijn om het niet op te geven. En als men zijn "bezetenheid" handhaaft voelt men zich als een leeuw in een dwangbuis. (managementsterminologie graag ontleend aan Tom Peters - In search of excellence).
    Excellente overheidsdiensten vereisen meer dan een kwaliteitsrevo­lutie !
    Vlaanderen heeft mijns inziens deze cultuur van kwaliteitsverbetering niet. Verlichte geesten vinden dat ze het warm water opnieuw moeten uitvinden en gaan op zoek naar terminologie ver van hun bed. Vooral in het onderwijs, waar men zich best hoedt voor het “ik weet het beter syndroom”, woekert deze anti – materie.
    De theorie van Tom Peters paste ik toe op volwassenenonderwijs in mijn verhandeling “Kwaliteitsrevolutie in het volwassenenonderwijs” 1996 in het kader van een bijscholing in het Gemeenschapsonderwijs voor het brevet van Schoolmanagement, ingericht in samenwerking met de VUB.

    26-06-2007 om 09:05 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    19-06-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    101 Normaalscholen
    In D.S. van 10.6.93 lezersbrief "Normaalscholen" wordt de proble­matiek NT2 aangesneden. (Niettegenstaande in de VLOR destijds de enige benaming “Nederlands aan anderstaligen” aangenomen werd, gebruikt men deze code, die niet op haar plaats is, nog steeds.)
    Ik ben het met de schrijver eens dat dit een didactische aangele­genheid is. Om echter het resultaat te bereiken, dat beoogd wordt, is een specialisering van leerkrachten talen aan anderstaligen nodig. Die bestaat naar mijn weten niet in Vlaanderen. (Ondertussen zijn er wel enkele bescheiden initiatieven gegroeid.) Via een functionele methode moeten alle taalcomponenten geïntegreerd worden (doelstellingen De Block). Bovendien bieden vooral in de sociale promotie (ondertussen CVO’s) deze cursussen gelegenheid tot maatschappelijke integratie.
    Maar dan moet men afstappen van loketten-onderwijs waar opsplit­sing van benamingen en afdelingen onvermijdelijk toe zal leiden. Mijn bezorgdheid gaat naar het in de verkeerde richting timmeren. Alles is al ingewikkeld genoeg ! Laat het ons eenvoudig houden en vertrekken van ons didactisch model.

    19-06-2007 om 08:55 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    12-06-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    100 Inspraak
    In De Standaard 27.11.92 lazen wij Directies volwassenenonderwijs willen meespreken over de­kre­et . Ondertussen zijn we aan het zoveelste nieuwe decreet!?Zij spreken mee via de V.L.O.R. waar de directies van alle netten vertegenwoordigd zijn naast alle mogelijke afvaardigin­gen. Er was een afdeling sociale promotie (ondertussen opgedoekt) en een raad volwasse­nenonderwijs. In de raad zitten vertegenwoordigers van V.D.A.B. en Middenstandsopleiding.
    Ik deed in de afdeling O.S.P.(toen) een oproep om boven alle netten heen samen te spannen en front te vormen want het was 5 voor (nu na) 12. In de Standaard van maandag 23.11 stond (toen) een be­leidsnota die noch in de V.L.O.R. noch in de koepels in te zien was. Ultrageheim heet dat. Dus niet voor de Standaard. Dank u waarde redactie voor de informatie, maar publiceer a.u.b. de volledige tekst voor zij die "gehoord" worden.
    Het gevaar komt echter uit hoeken die wij niet verwachten. Andere motieven dan de pedagogische zullen doorslaggevend zijn.
    Het O.S.P. (nu CVO) dreigt het slachtoffer te worden van de ongebrei­delde oprichtingen die in de Vlaamse ministeries gebeurden toen O.S.P. nog onder het nationale ministerie zat. Daar geldde de remwet.
    En inderdaad : vandaag is er een wildgroei aan initiatieven waar een kat haar jongen niet meer in vindt. Het didactisch – pedagogische wordt gedicteerd van uit Europa en verdween op de achtergrond.

    12-06-2007 om 09:38 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    05-06-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    99 Nederlands
    Tienduizend niet hooggeschoolden leren Nederlands.
    In De Standaard  van 17.11.92 lazen wij in het artikel "Tienduizend niet hooggeschoolden leren Nederlands" dat in een nota van het Koninklijk Kommissariaat van het Migrantenbeleid stond dat het aanbod vermoedelijk niet altijd doeltreffend zou zijn. In de sector sociale promotie bleek het tegendeel en is naar ons weten geen studie gebeurd omtrent de resultaten.
    Wij nodigden Koninklijk Kommissaris D'Hondt graag uit om in Meise en Jette te komen luisteren en kijken.(Wat niettegenstaande familiale relatie niet gebeurde)
    De nota kloeg de versnippering van de inspanningen aan. Hiermee zijn we het eens. Het is uiteraard evident dat de lessen niet alleen door professionele krachten maar door specialisten moet gebeuren. Het didactisch profiel waarbinnen zij zouden moeten geschoold worden en volgens hetwelk zij dienen te werken ziet er op basis van onze 25 jaar ervaring als volgt uit : zie cl 10 D.Pr. van een kwaliteits acCVO of beter CTA (Centrum Talen aan Anderstaligen).
    Ondertussen werd de avsg methode en het A.A.AC.ZC. – talenpracticum afgevoerd en is de situatie veranderd. De versnippering aan initiatieven is groter geworden en er worden massaal middelen ingezet.

    Het getuigschrift is aardig meegenomen, maar biedt geen garan­tie voor de kwaliteit. Het reële resultaat telt en dat uit zich inderdaad in "het niveau waarin ze met ons in gesprek komen" sprekend of schrijvend, kortom waarin ze de taal in concrete situaties gebrui­ken.

    05-06-2007 om 09:35 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    29-05-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.98 Diploma's?

    In De Standaard van 30.3.92 lazen wij een vrij goed artikel over de problematiek van volwassenenvorming.
    Ik kan mij bijna volledig aansluiten bij het artikel van Guy Te­genbos (enkele drukfouten uitgezonderd).
    Hij heeft het ook over de werkaanbiedingen in de zaterdagkrant. Hier mag men mijns inziens de waarde die gehecht wordt aan een diploma niet overschatten. De bedoeling van de adverteerders is een eerste selectie te maken. Indien het tot een confrontatie komt vraagt men naar vaardigheden en attitudes in vooral TALEN. Het kunnen om­gaan met enkele basisprogramma's op de computer behoort stilaan ook tot de vereisten (tekstverwerker, database en electronisch reken­blad).
    Dat het hoog tijd is om orde te scheppen in de wildgroei van de op­leidingen zal niemand betwisten. Just do it !

    29-05-2007 om 09:02 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    22-05-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O-ZON congres

    Ik nam deel aan het O-ZON (Onderwijs zonder ontscholing) congres maar kwam ontgoocheld terug.  In de teksten was weinig te vinden van wat ik ingediend had.  Erger : het onderscheid in talenonderwijs tussen Moedertaal en vreemde taal werd niet gemaakt en de verwarring hieromtrent werd er alleen groter op.  Ik kom hier op terug, na analyse van hun teksten.  Ondertussen geef ik via deze rubriek de ingediende teksten met een reeks lezersbrieven die ik indiende destijds bij De Standaard.
    In D.S. 16.5.91 lees ik dat "Goede schoolarchitectuur is archi­tectuur die ondersteunt wat in de school gebeurt". Dit is onvol­doende. Zij dient mogelijk te maken wat in de school moet gebeu­ren.
    Men bouwt nog steeds de scholen van het type 1800 : het bord vast vooraan, ramen links van de leerling (want ze zouden allen rechts schrijven !?) en de deur rechts van de leerling.
    Met de evolutie van de leerprocessen naar doe-onderwijs (bewegen, spreken, ...) en het didactisch materieel naar het audiovisuele werd nauwelijks rekening gehouden. De oude vrouwtjes (type 1800) werden enkel in een nieuw kleedje gestoken.
    De audiovisuele klas is rond of acht (tot zes)hoekig. In de audi­ovisuele doe-klas is de natuurlijke lichtinbreng ook boven, de borden (interactief) zijn mobiel en het meubi­lair is licht en verplaatsbaar. Het kunstlicht houdt rekening met het audiovisuele d.w.z. achtergrond, volle licht en dimlicht. Bovendien is de accoustiek primordiaal want de luisterklas is al lang spreek (dialoog-communicatie)-klas geworden.
    Een modelplan ligt klaar, maar wie betaalt ?

    22-05-2007 om 00:00 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    15-05-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    96 In service training 19 : 1996
    De laatste maanden van mijn carrière als directeur van het AVC waren blijkbaar mijn vruchtbaarste op didactisch – pedagogisch en administratief – organisatorisch gebied. Mijn inspanningen gingen sedert rubriek 78 tot nu crescendo.
    Helaas! De nota’s aan de leerkrachten van 1996 bleven in de school omdat het schooljaar in september nog niet ten einde was. Bij navraag bleken deze nota’s uit het archief verdwenen te zijn. Ik doe dan ook een oproep aan mijn leerkrachten van toen om hun nota’s alsnog aan mij over te maken. In de computerarchieven blijken ze ook onvindbaar. Anders zal het orgelpunt in deze rubriek ontbreken.
    Samengevat kan ik stellen, dat ik de laatste maanden van mijn 29 jarige carrière het AVC voorbereid heb op mijn vertrek. Alles werd systematisch geïnventarieerd.
    Ik zou toetreden tot de Bestuurscommissie van de school en werd er voorzitter van. De bedoeling was : tot aan het nieuwe decreet de school verder begeleiden. Naast het bureau van de nieuwe directeur werd een lokaaltje ingericht voor het Collegium Linguarum. Daar zou de know – how van ons didactisch profiel opgeslagen worden en kon ik er ter plaatse verder werken. Wegens plaatsgebrek (?!) werd dit echter langzaam opgedoekt. Maar ik zat niet stil en heb thuis verder gewerkt.
    De samenwerking met de nieuwe directeur was prima. Ik verwachtte voor een overgangsperiode van 5 jaar dat de continuïteit van mijn kwaliteitsrevolutie zou bewaakt worden. Na het nieuwe decreet ging de directeur door op zijn élan. De Bestuurscommissie (notulen art. 307) stichtte een adviescommissie bij het opdoeken van de bestuurscommissie door het nieuwe decreet . Deze bleef operationeel tot 28.11.2002 toen het co – directoraat opgestart werd. Sedert die datum werd DE adviescommissie niet meer samen geroepen.
    Ondertussen vond men toch de teksten terug, waarop de bijscholingen veelal gebaseerrd werden
    De leerkachten werden opgeroepen om deel te nemen aan de "Stages de spécialisation pédagogique en didactique de langues" in de UMH (Institut de linguistique in Mons (basis van de SGAV prof. Renard).
    In EOS verscheen een artikel over de holistische ontcijfering van taal waarin Stoianov een alternatief bood voor de stelling van Chomsky.
    Een map C.L., didactische documentatie en originelen werd vervolledigd.
    In de map persoonlijke bijscholing vond ik :
    De denkbeurs voor doeners in Flanders Expo Gent.
    Ons onderwijs en de nieuwe technologie na 2000 van Mediacult.
    Deelname aan de Europese ESHA (European Secondary Heads Association)
    Start van het Da Vinci project in het kasteel van Ham in Steenokkerzeel..
    Voorstelling van de brochures "naar een Nederlandstalige kinderopvang , naar een Nederlandstalige basisschool" VGC  in Brussel

    15-05-2007 om 00:00 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    08-05-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.95 I.s.tr. 18

    95 In service training 18 : 1995
    De Vlaamse Gemeenschapscommissie start met de Bits-Brief.
    95/1 Al doende leert men. Artikel van Wilma Kimmel – Van Helden over haar ervaringen met Nederlands aan anderstaligen
    Overlevings – Nederlands : de talige behoeften van uitwisselingsstudenten UIA
    Wij namen deel aan het certificaat Nederlands van de Nederlandse taalunie.Leerplancommissies OVSG
    Krachtlijnen van een nieuw beleid 1995 – 2000 gemeente Meise onderwijs
    Leren is een kwestie van motiveren in "Intermediair".
    Taleninterview – wedstrijden Talenbeurs.
    Le Soir : La fiche de l’actualité dans son contexte.
    De multimedidia – ervaring in de Standaard.
    Kwaliteitskring Informatica draait op volle toeren en is een voorbeeld voor iedereen.

    95/2 "De impliciete kwaliteitszorg werkte wel" in  Intermediair Kwaliteit en onderwijs.
    Verslag inspectie toestand onderwijs toegepast op ons.
    Microsoft seminar tour.
    "Het taalpolitiek gezichtsveld verbreed " vanP.M.Roose in de Standaard.
    We hielden een Kwaliteitskring voor de voorzitters van de Kwaliteitskringen.
    Integrale KwaliteitsZorg : Het onderwijs heeft klanten en producten.
    Interimaris Marleen Platteborze heeft vrijwillig en onbezoldigd de oefeningen uit Talengids 12 ingesproken in haar vrije uren : een voorbeeld voor de vastbenoemden!
    Leermiddelen : colloquium Université de Liège

    95/3
    Talenbeurs
    Mons

    95/4 Demodag Werkmap voor Taalonderwijs : Computer en taalonderwijs.
    "Verplicht NT2 voor buitenlanders is nauwelijks waar te maken" in Didaktief.
    "Engels uit de computer" in De Standaard
    Gebruikersgroep Paradise : wij deden mee.
    Invoering formulier "Functioneriongsgesprek ".
    Sheelagh Deller in het GLTT St.-Genesius - Rode.

    95/5 Kwaliteitskring Informatica groeit uit tot een voorbeeld voor allen.
    Kwaliteitskring  Nederlands elementair basiswoordenschat gesproken Nederlands aan anderstaligen, een aanzet tot de beter lijst!
    OS2 GLTT
    NE aan anderstaligen en computer COTO
    Paradise en COTO
    Computers en taalonderwijs een stapje in de toekomst in Fucam Mons.
    Didactisch profiel in het Engels confrontatie met Sheelagh Deller

    95/6 IKZ De grootste weerstand ligt nog bij het onderwijspersoneel.
    Kwaliteitskring verantwoordelijkhen per item.

    95/9 Revue de phonétique appliquée 114.
    Hoe verwerken onze hersenen taal ?
    24 manieren om een idee te kelderen Intermediair en ISO certificaat.
    Overzicht gebruikte criteria mondelinge proeven.
    Onderwijskwaliteit blijft opdracht directeur!!!!!!!
    Kwaliteitskring  Informatica in het GLTT

    95/10
    Basiswoordendschat in 51 talen van Hermans.
    Acta vzwAutocad

    95/11 Onderwijsrecht en onderwijsbeleid
    Studiedag Vaardig omgaan met volwassenen : workshop met basistechnieken voor leerkrachten Onderwijs voor Sociale Promotie.
    Informatica blijft aan de top voor Kwaliteitskringen !
    Groot dictee der Nederlandse taal : iedereen legt de voorproeven af.
    100 jaar Italiaanse comedie EEG Acropole Brussel
    Studiedag Lingua : "Plaats en aanpak van de Spraakkunst in het vreemde – talenonderwijs (aan anderstaligen?)
    Taaladvies aaneen – schrijven
    Computertesten A.A.AC.ZC. – talenpracticum – foutenanalyse –
    Duefel Mons voor nieuwe leerkrachten 17.1.96
    Europa wil nieuwe duw aan onderwijs geven
    Spelling Ennen en essen – Van kaas naar cees – koppelen en delen – De 100 moeilijkste

    95/12 Inter Nationes materieel Duits.
    Update kwaliteitskring : extra lessen, leerplannen, puntenlijsten, datacommunicatie, extra initiatieven (vraag studenten en computerclub!!!)
    The bell language school : 40 years of excellency.
    Karakters en fonemen vastgelegd voor alle talen in ons centrum.
    "Onderwijskunde" Joost Lowyck en Nico Verloop Wolters Leuven

    08-05-2007 om 00:00 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    01-05-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    L/94/1 We lieten een vredeswens vertalen door onze studenten en verwezen naar de Nederlandse basiswoordenschat van het P.C.M.T.
    De dienst navorming van het OVSG nodigde ons uit voor “Integratie computergebruik”.
    Nederlands, reactie op Taalonkunde van E.Veevaete
    Deelname aan Lingua, buitenlandse cursussen voor lkr
    Deelname aan de Intensieve cursus “ Stage du didactique et pédagogie du français langue étrangère in Grenoble"
    Reeks Kwaliteitskringen per vak met round – up van hangende problemen : niveaus, verantwoordelijken, talenfeest, feest Stationsstraat, handboeken, doorlichting.
    Bedeling visie van mevr. De Vriendt over grammatica in de avsg – methode.Frans in Gent OVSG met ateliers
    Flandes taalvakanties in Rioja streek 16 – 30 juli
    Tekst : “Binnenkort schrijven tekstverwerkers zelf”.

    L/84/2 Kwaliteitskring per niveau : jaarplannen, criteria,
    Zijsprongetjes 20% van de oorzaken geeft 80%van de problemen.
    Functioneringsgesprekken : bespreking tekst.
    Het groot dictee van de Nederlandse taal.  De voortest werd ingevuld door alle leerkrachten.
    Leren werken met Paradise in GLTT St. - Genesius Rode.

    L/94/3 Kwaliteitskring  new – look : initiatief = werkelijke inspraak en creativiteit :
    1str trimester :  per vak
    2de trimester :  per niveau
    3de trimester :   per probleem, onderwerp(en)
    Vlaming heeft goesting, Nederlander trek.

    L/94/4 Fête des langues : filmen in doeltaal.
    Werkmap taal – en literatuuronderwijs
    Interactieve compact disc wordt digitale filmplaat
    Hernemen van Kwaliteitsrevolutie : 7 weken een van de aandachtspunten voor het voetlicht in de klassen.
    Colloquium Indicatoren voor het Vlaams onderwijs Gent met 5 lkr
    Spaanse taal gaat door de knieën voor computer artikel Standaard
    Dead – line voor een gegevensbank A.A.AC.ZC. – oefeningen talenpracticum : de items over talenpracticum werden voor nieuwe leerkrachten hernomen op regelmatige basis en ook geëvalueerd.

    L/94/5 Informatica bezon zich over het modulair susteem.
    Leerplancommissie Nederlands OVSG
    De nieuwe gemeenschap : artikel August Vermeylen
    "Kommunikatief taalonderwijs veel meer dan spreken" in de Standaard + reactie.
    Extra initiatieven : niet gesubsidieerde vakken of afdelingen tegen betaling ingericht.
    Struisvogels leggen wel eens in uitzonderlijke omstandigheden hun kop plat op de grond DG Magazine 19/8/94

    L/94/9 eenvormigheid niveaus
    Paradise van de VGC
    28.9.94 – 1.10.94 Xe colloque SGAV Poitiers (uw directeur was er)
    Begrip meerwaarde gelanceerd
    Leerplancommissies Engels
    Uit Intermediair Onderwijs en kwaliteit : soorten kwaliteit.
    Mediateek

    L/94/10 De doorlichting als katalysator : hoe de school een lerende oranisatie wordt.
    Lingua : bevorderen taalvaardigheid leerkrachten Spaans
    Algemeen leerplan talen
    Workshop educatieve software talen OVSG Antwerpen

    L/94/11 Revue de phonétique appliquée
    Vlaming onderwijst beter Engels dan Brit
    Herhalen en Engels reactie artikel in De Standaard
    Ontwikkelingsproject Artsen zonder Grenzen : Tibet 124600 BF
    Kwaliteit is een proces Het Kaizenconcept

    L/94/12 Het struisvogelsyndroom (zie organigram)

    01-05-2007 om 09:08 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    24-04-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    93 In service training 16 : 1993
    93/1 Kwaliteitskring : oogst eigen agendapunten personeel: nihil, aandringen op meer professioneel werken, vaste voorzitter en secretaris op eigen initiatief naar het administratief - organisatorisch en het pedagogisch - didactisch team.
    93/2 Standaard Braillekrant en Onderwijs
    SGAV techniques d’ expression et de communication
    Pedagogische begeleidingsdienst OVSG Temse
    Leraar moet hogere waarden oproepen
    93/3 Onze ruggengraat versterken : didactisch profiel, beginsituatie en doelstellingen.
    Spaans PHVT Jornada didactica para profesores de espanol Gent video – begrijpen gesproken taal, i.s.m. ambassade en Spaanse professoren
    SGAV Une approche fonctionnelle – intentionelle de la lecture
    Kenmerken van een leider
    Informatica didactisch profiel voor dit vak
    15de talenbeurs Kinepolis vademecum voor infotaal - partners
    Studiedag Leuven Italiaans La narrativa italiana dal 1945 al 1992 Centro di studi Italiani Leuven
    Leren thuis en op school : van computer tot multimedia 8ste congres computerbeurs Kulak Luc Ooms, Jef De Cuyper en 4 leerkrachten Informatica
    SGAV la linguistique textuelle Didier Dupont
    De juiste zin
    L/93/5 Feest Stationsstraat : na enkele moeilijke maanden werd de straat officieel geopend en hielden wij er infostands per kwaliteitskring.
    Super beschaafd Engels verkeert volgens taalkundigen in doodsnood S.S. 12.5.93
    Didactisch profiel wordt door alle leerkrachten ondertekend voor 1 juni
    Paradise (informaticapakket talen) demonstratie
    L/93/6 Nieuwe initiatieven SP Tertulia EN Bee NE taalanimatie
    Workshop educatieve software talen in GLTT St.-Genesius Rode en video
    Struisvogelsyndroom en invoering van break
    Functionneringsgesprekken a.o en p.d.
    Kwaliteit betekent inspanning
    Navormingscursussen OVSG
    L/93/9 Informatica enkel in Wolvertem
    Auteursgroep educatieve software Aalst
    Eindtermen D.S. (reactie via lezersbrief)
    L/93/10 Leerplancommissies OVSG Nederlands beter dan alle andere!  De drie leerplannen (elementaire, praktische en gevorderde kennis) werden goedgekeurd door de inspectie, maar niet weerhouden door het O.V.S.G.  Ik heb ze later uitgewerkt, toepasbaar  voor alle talen.  bij mij verkrijgbaar.
    Kop uit het zand ! Staat persoonlijke bijscholing.
    J.J.Van Vlasselaer van de auterusgroep SGAV en werkzaam in Canada schreef : "Didactique des langues : pièges scientifiques et pièges de l’intuition".
    Het gebruik van de computer per vak
    Longman ELT
    ELIC Emerson European Institute for International Communication Student Journalism Contest
    Nederlands JDC D.S. (reactie via lezersbrief)
    Studiedagen Duits VUB en Engels British Council
    Rapport van de leraar Klasse
    Studiedag leraars Frans Ind.hogeschool Gent

    24-04-2007 om 00:00 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    16-04-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    92 In service training 15 : 1992
    Lessen buiten de school : CC Strombeek Engels theater
    Observatiepakketten en Zelfinstructiepakketten of multimediale leerpakketten
    Item – analyse toelatingstesten
    SGAV la suggostopédie
    SGAV DUEFEL diplôme universitaire européen pour la formation à l’ enseignement/apprentissage des langues étrangères Mons Renard
    Examens certificaat Nederlands als vreemde taal Louvain- la-neuve
    Vreemdetalenonderwijs en computer OVSG Lingua, paradise, baswitt, bewitt, simwitt, step1, Wordchip, Frans Werkwoord, magazine, metro, pronoms, texta, verba/vocapuces,deetee, samenvatten, scoop, telex, redekundig ontleden, edito, drill, mucho
    Burotica en informatica studiedag GSHT Temse
    SGAV l’utilisation des ateliers d’écriture dans l’enseignement des langues étrangères
    Mijn reactie in De Standaard Bijscholen
    Kwaliteitskring Evaluatie criteria niveaus van de raad van Europa
    92/4 Taaltips VAN en vragen van leraren E.Berode
    1.11. : 25 jaar AVC en 2500 studenten met opstarten logboek met alle gegevens over onze school
    Handboeken vernieuwen
    SGAV La créativité pédagogique dans les niveaus avancés
    92/11 Sagot

    16-04-2007 om 00:00 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    09-04-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    91 In – service training 14 : 1991
    Op 7-11.2.91 trokken wij naar Expolangues in Parijs waarbij een Franse firma ons systeem trachtte om te zetten naar computer
    Een aantal slogans uit onze eigen kwaliteitsrevolutie werden vertaald en in de klassen aangebracht.
    Ondertussen werkten wij aan de teksten van de Raad van Europa over de niveaus van talenonderwijs aan anderstaligen in zijn 4 facetten
    Ik trachtte ook de ideeën die ik opdeed op de cursus Schoolmanagement van het gemeenschapsonderwijs in de V.U.B. om te zetten in onze practijk.
    Op 29.3.1991 werden de multimediale leerpakketten ingevoerd.  De klatitularissen werden verzocht om een aangename les voor te bereiden, om te gebruiken door een collega in geval van afwezigheid.  Zo kon de plaatvervanger voorbereid vervangen.
    Over 9 weken probeerden onze leerkrachten onze uniciteit onopvallend te laten doordringen bij de studenten d.i. een kwaliteitsstrategie uit de theorieën van Tom Peeters
    Stage Peruwelz 16 – 17.3 over schrijven
    5.6.91 computers in het taalonderwijs situering in een C.L. strategie.
    91/12 vertegenwoordigde ik ons net in de VLOR (Vlaamse Onderwijsraad) in de Werkgroep Sociale Promotie.
    91./27/11  Verslag kwaliteitskring afdeling Engels waarin wij de problemen die rezen door de afdeling Jette verwerkten. Inzet, verantwoordelijkheidszin,samenwerking, persoonlijk initiatief …waren de sleutelwoorden.
    Het begrip videofiche werd gelanceerd

    09-04-2007 om 00:00 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    03-04-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    90 In – service training 13 : 1990
    90/1 Multi – niveau model voor schooleffectiviteit
    UIA Een computer voor de leerkracht Duits
    1990/5 verdere concretisering van Tom Peeters kwaliteitsrevolutie in het AVC voor Talen en Informatica.
    Wij maakten demonstratiebandjes voor onze stand op de Talenbeurs
    Wij trachten leerkrachten  Italiaans naaruitwisselingsprogramma’s van de Europese gemeenschap te sturen Lingua, Arion en Cedfop.

    03-04-2007 om 09:31 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    27-03-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.89 I.s.tr. 12

    89 In service training 12
    IK kreeg de gelegenheid om deel te nemen aan een studiedag over het Management van Tom Peters.  Ik vond er de bevestiging van mijn ideeën en werkwijze.  Ik heb de "Kwaliteitsrevolutie" dan ook herdacht en toegepast via een thesis in de cursus onderwijsmanagement van de V.U.B. voor het gemeenschapsonderwijs.  De tekst is beschikbaar.
    L/89/2 Functioneringsgesprekken en kwaliteitskringen werden ingevoerd en taalrubriekjes.
    Wij traden toe tot de SGAV België en op 10 juni vergaderden wij in Mons
    L/89/6 bespraken wij IKZ (interne kwaliteitszorg)
    De kwaliteitskring Italiaans volgde een voordracht van prof. M.Silvestrini in het Istituto di Cultura.
    Wij kregen in Jette een uiteenzetting over het Interactief meertalig taaltrainingsprogramma Punch op computer, waar wij later aan meewerkten.
    De leerkrachten Informatica kregen een lezing van de heer Surbecq over straling, gezondheid en computers.
    Wij bedeelden het verslag van een wetenschappelijk onderzoek over Evaluatie op school.

    27-03-2007 om 09:41 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    20-03-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    88 In – service training 11 : 1988
    In 1988/1 maakte ik een test voor de leerkrachten over de beginselen van de AVSG methode
    Wij kregen antwoord van Erich J. Ley n.a.v. ons 20-jarig bestaan. Hij stuurde ons een beschrijving van zijn vernieuwd patent en bekloeg er zich over dat de talenpractica te weinig gebruikt werden in Duitsland en op te weinig interesse ervoor vanwege de leerkrachten kon rekenen. Bij ons zou dat anders zijn !
    Er werden drie testen afgenomen van alle leerkrachten over de theorie van het talenpracticum
    Uit het tijdschrift "Onze taal" bedeelden wij een artikel van E.J. van der Spek ‘5000 woorden per jaar; hoe doe je dat ?
    Ik stelde een bijscholing samen op grond van het boek ‘ Historische pedagogiek’ van prof. A. Gerlo waarin ik de feiten uit deze geschiedenis haalde die enig verband kunnen hebben met de principes van de audiovisueel structureel-globale methode en ons didactisch profiel. Bij 17 behandelde pedagogen door de eeuwen heen vond ik een verband.  De “Janua linguarum reserata” van Comenius of “de poort der talen ontsloten” bevat 8000 termen in 1000 zinnen. Dat had ik graag eens grondig bestudeerd.
    De resultaten van de drie tests over het talenpracticum werden gepubliceerd.
    L/88/11 Flanders onderzoek d.i. het gebruik van de lestijd volgens : stilte, leerkracht spreekt Moedertaal, leerkracht spreekt aante leren taal, student spreekt Moedertaal, student spreekt aan te leren taal.
    L.88/12 Proeve van totaalvisie op het AVC Meise en Jette

    20-03-2007 om 00:00 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    15-03-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    87 In – service training 10 : 1987.4
    1987/4 “Mensen en computers beter leren leren” Nobellaureaat 1978 ekonomie op de K.U. Leuven prof. Herbert Simon gaf in Leuven een lezing over “leren aan de hand van voorbeelden” . Hij hield zich bezig met het gedrag van organisaties. Naderhand trok hij dat door naar een ruimere waaier van leerprocessen, zoals bij het leren van talen. Het menselijk geheugen werkt volgens hem op basis van twee elementen : netwerken of schema’s, die toelaten associaties tussen begrippen te maken en daarnaast zijn er zogenaamde produkties werkzaam, procedures die in actie treden zodra aan een bepaalde voorwaarde voldaan is. Leren grijpt plaats door het toevoegen van elementen aan beide komponenten, de schema’s en de produklties.
    De cursussen van Pilgrims Canterbury werden aanbevolen.
    Marc Isselé gaf een lezing in het AVC en bezorgde een lijst van boeken.
    In 1987/11 was ons thema “Invliegen is onmiddellijk doen”. De werkgroep Spaans werkte een leerplan uit. Er was ook de werkgroep Nederlands gevorderd en de werkgroep elementaire kennis werkte rond het thema “De elementaire kennis op de helling ?”
    In 1987/12 bezonnen wij ons grondig over het integreren van video in de klas op grond van een samenvatting van D.Haines.
    Wij werkten tevens een communicatieschema uit.

    15-03-2007 om 00:00 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    08-03-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    86 In – service training 9 : 1987
    In L/87/1 : naar 20 jaar AVC
    Ongeveer 10 jaar geleden, bij de viering van 10 jaar AVC, stelde ik dat er tien jaar aan kwantiteit gewerkt werd en dat het hoog tijd was om alles te concentreren op kwaliteit.
    De manier waarop wij onze doelstelling poogden te bereiken was gebaseerd op :

    1. het formuleren van de theorie
    2. het onderzoek van de praktijk
    3. het bevorderen van de resultaten in de praktijk
      Inzake het gebruik van het talenpracticum was dit het duidelijkst voelbaar.

    Heel deze onderneming werd geschraagd door wie er zich wilde voor inzetten. Ik ben er mij ten volle van bewust, dat u het moet waar maken in de klas met uw studenten. Aan mij (hopelijk) het genoegen vast te stellen hoe en in welke mate onze doelstellingen concrete gestalte krijgen in de klaspraktijk.
    Onvoorziene omstandigheden, buiten onze bevoegdheid, beletten mijn volledige concentratie de vorige jaren op ons voornemen van tien jaar terug. Met een efficiënte en doorgedreven aanpak hoop ik dat op enkele maanden goed te maken. Onze middelen zijn ten andere uitgebreid dank zij onze computer en videocamera.
    Kwantiteit is aanzet naar kwaliteit via inzet.
    En wat de komende tien jaren ? Dat is uiteraard in de slogan begrepen. Wij gaan kwantiteit en kwaliteit harmoniseren. En dat is het moeilijkste. Hoed u in alle geval van de contradictie : hoe meer service, hoe minder inzet. Service is recht evenredig met de verwachte inzet.
    In concreto verwacht ik van iedereen de volledige inzet i.v.m. het uitvoeren van afspraken. Denk aan het schema : zeggen – instructie – doen – doen doen.
    Ik koester de ambitie om dit te laten uitmonden in een gemeentelijk pedagogisch centrum, indien wij daartoe de middelen en de mogelijkheden kunnen grijpen.
    Timing :
    Vastleggen van onze theorie op een videoband die we zullen vertonen op de talenbeurs. Onaangekondigd zullen in alle klassen opnamen gemaakt worden. Doe dan gewoon verder zoals u bezig was, want wij wensen de realiteit te tonen. Wie zei er weer in onze laatste vergadering dat er iets op onze voorgevel staat dat duidt op een aantal vanzelfsprekendheden :

    1. voertaal is de aangeleerde taal op alle momenten
    2. voorrang van de gesproken taal d.i. voorrang voor het spreken door alle studenten
    3. geschreven taal in functie van 2
    4. geen theorie maar functioneel talenonderwijs
    5. democratische opstelling, iedereen is gelijk
    6. belang van de native speaker
    7. belang van de dialoog (scenario's)
    8. belang van de basiswoordenschat (geen ballast)
    9. geen spitsvondigheden
    10. visualiseren

      Het didactisch materieel werd geoptimaliseerd.

    08-03-2007 om 09:44 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    03-03-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    85 In – service training 8 : 1986.5
    In 1986/5 behandelden wij het thema “Aanzet tot inzet : groepswerking – vakvergaderingen”
    Wij hielden een foutenanalyse van de toelatingstests met statistische verwerking. De gemiddelde resultaten waren toen : Duits 9/30, Engels praktisch 12/30, Engels gevorderd 14/30, Nederlands 19/30, Frans praktisch 14/30, Frans gevorderd 14/30, Italiaans 14/30 en Spaans 14/30. Aangezien de test afgenomen werd met uitzicht op 3 leerjaren leek de helft van de punten op peil, lager betekent te moeilijk en hoger te gemakkelijk.
    Voor de werkgroepen (vakvergadering) werd een groep Romaanse en een groep Germaanse talen opgericht.
    Over de tekst van Goethals schreven wij toen : Deze tekst geeft vrij volledig weer hoe het moet in een audiovisueel talenpracticum. Het is bovendien merkwaardig dat de auteur zich niet als een voorstander opwerpt van de SGAV – methode. Dit bewijst dat “functioneel talen integreren” gebonden is aan universele didactische principes, die kunnen evolueren, maar waarvan het essentiële blijvend is. Het is deze harde kern die van belang is.
    De personeelsafvaardiging werd op 27.4.1987 bevestigd met syndicale afvaardiging Raymond Van Herrewege en Guy Bockstal en voor de niet gesyndiceerden : Jempi Cammu, Nicole Coremans, Marijke Van Eeckhout en Anne Hoorelbeke. We overwogen toen een directieraad in het leven te roepen.

    03-03-2007 om 09:22 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 26/06-02/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 11/11-17/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 14/01-20/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 24/12-30/12 2012
  • 17/12-23/12 2012
  • 03/12-09/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 27/08-02/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 25/06-01/07 2012
  • 18/06-24/06 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 28/05-03/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 08/08-14/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2010
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 03/08-09/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 31/12-06/01 2008
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 25/08-31/08 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 26/05-01/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 31/03-06/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 24/12-30/12 2007
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 09/04-15/04 2007
  • 02/04-08/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 19/03-25/03 2007
  • 12/03-18/03 2007
  • 05/03-11/03 2007
  • 26/02-04/03 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 12/02-18/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 29/01-04/02 2007
  • 22/01-28/01 2007
  • 15/01-21/01 2007
  • 08/01-14/01 2007
  • 01/01-07/01 2007
  • 25/12-31/12 2006
  • 18/12-24/12 2006
  • 11/12-17/12 2006
  • 04/12-10/12 2006
  • 20/11-26/11 2006
  • 13/11-19/11 2006
  • 30/10-05/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 16/10-22/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 11/09-17/09 2006
  • 04/09-10/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 03/07-09/07 2006
  • 26/06-02/07 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 03/04-09/04 2006
  • 27/03-02/04 2006
  • 20/03-26/03 2006
  • 13/03-19/03 2006
  • 06/03-12/03 2006
  • 27/02-05/03 2006
  • 20/02-26/02 2006
  • 06/02-12/02 2006
  • 30/01-05/02 2006
  • 23/01-29/01 2006
  • 16/01-22/01 2006
  • 02/01-08/01 2006
  • 26/12-01/01 2006
  • 12/12-18/12 2005
  • 05/12-11/12 2005
  • 28/11-04/12 2005
  • 21/11-27/11 2005
  • 14/11-20/11 2005
  • 31/10-06/11 2005
  • 24/10-30/10 2005
  • 17/10-23/10 2005
  • 03/10-09/10 2005
  • 26/09-02/10 2005
  • 12/09-18/09 2005
  • 05/09-11/09 2005
  • 22/08-28/08 2005
  • 15/08-21/08 2005
  • 08/08-14/08 2005
  • 25/07-31/07 2005
  • 11/07-17/07 2005
  • 04/07-10/07 2005
  • 27/06-03/07 2005
  • 20/06-26/06 2005
  • 13/06-19/06 2005
  • 06/06-12/06 2005
  • 30/05-05/06 2005
  • 23/05-29/05 2005
  • 16/05-22/05 2005
  • 09/05-15/05 2005
  • 02/05-08/05 2005

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!