Inhoud blog
  • 135 Fusies
  • 133 Moedertaal in de klas
  • Igbo
  • 467 Publicaties
  • 466 Resultaten
    Zoeken in blog

    Foto
    Startpagina !
    AVC Jos Chabert cl
    Talen aan anderstaligen
    avsg,a.a.ac.zc.,kwaliteitsembleem
    03-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.188 Uniciteit AVC cl 1

    188 Uniciteit van het AVCcl

    Iedereen deed in zijn (haar) klas onopvallend opvallen en doordringen dat :
    34ste week = 14 tot 16 mei 1990
    dat " audiovisueel centrum " essentieel NIET duidt op materieel (dia, band, film,video + apparatuur - nochtans ook belangrijk) maar WEL op wetenschappelijk gefundeerde en uitgeprobeerde principes. Wij leveren professioneel werk van hoge kwaliteit. Wij werken constant aan kwaliteitsverbetering.
    35ste week = 21 tot 23 mei 1990
    dat in ons talenpracticum het zelfcorrectief werken een unieke werkwijze is (dit gebeurt enkel en ALLEEN in onze school). Wij hebben daar gedurende 11 jaar op een professionele wijze en met hoge kwaliteit aan gewerkt (zie publicatie). Wij werken alle dagen verder aan nog betere kwaliteit. Spijtig genoeg hebben wij niet alles zelf in de hand (techniek) --- hier wordt in positieve zin over gesproken : wij doen er ALLES wat we zelf kunnen voor om dit aspect onder controle te houden.
    36ste week = 28 mei tot 2 juni 1990
    dat wij proberen jullie zoveel mogelijk te helpen volgens de slogans : "DELIGHT THE CUSTOMER" door jullie zelfvertrouwen zoveel mogelijk te versterken via oefenen in een aangename sfeer (waar de stem van de native speaker (life en opgenomen) zoveel mogelijk benut wordt.
    37ste week = 5 tot 8 juni 1990
    dat het voor onze school belangrijk kan zijn indien een restaurantbezoek gepland wordt in Meise of Jette (ter plaatse), zodat de handelaars effectief voelen dat zij gebaat zijn met de aanwezigheid van zoveel mensen (lijst van deze zaken als bijlage)

    03-03-2009 om 00:00 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    24-02-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.187 Klein is prachtig!

    187 Klein is prachtig

    Wij moeten ervoor zorgen dat onze doelen haalbaar en uitdagend zijn.
    Prestatiebeoordelingen worden gelinkt aan de beschrijving van doelstellingen en functiebeschrijvingen. Vermijd bureaucratisch te handelen, maar zorg voor een begeleiding als participerende partij. De baas weet alles! Er wordt nooit gehandeld op basis van naamloze standpunten.
    Informatie wordt op een actieve wijze ingezameld, bij iedereen. Er wordt voortdurend geluisterd op de werkvloer door er aanwezig te zijn en men laat de werknemers kleine suggesties doen (ook schriftelijk) om de kwaliteit te verbeteren.
    De mensen die met die informatie omgaan moeten grondig opgeleid worden in de manieren om informatie te ontwikkelen, vast te leggen en te analyseren en ernaar te handelen.

    24-02-2009 om 09:22 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    17-02-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.186 Heroriëntering

    186 Heroriëntering

    Wees flexibel en snel. Zorg voor kwaliteit met een hoge toegevoegde waarde. Bevorder internationalisme. Hiertoe moeten in het onderwijs meer prikkels gegeven worden die aanzetten tot het leren van vreemde talen. De vorige impulsen werden ondertussen mogelijk, maar de stevige basis (aanleren met sgav en doordacht herhalen en inoefenen in het A.A.AC.ZC.-talenpracticum verdwenen helaas!).
    Proefprojecten vormen de benadering op basis van gegevens.

    Eigenschappen van de manager :
    1. Energie en passie
    2. Idealisme
    3. Pragmatisme
    4. Sluwheid
    5. Niet te bevredigen ongeduld
    6. Een onrealistisch gebrek aan bereidheid om oponthoud te accepteren
    7. Een haat – liefde verhouding met zijn ondergeschikten
    Daarom verminderden we de hiërarchische lagen :
    vroeger                                          nu
    1. Studenten                                  1. Studenten
    2. Leerkrachten                             2. Leerkrachten
    3. Studiemeesters                          3. Organisatorisch – administratief team
    4. Onderdirectie                                 met secretariaat en adjuncten
    5. Directeur                                   4. Directeur - manager
    De gemeenschappelijke noemers zijn superieure kwaliteit, flexibiliteit en algehele participatie.

    17-02-2009 om 10:46 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    10-02-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.185 Veranderen

    185 Veranderen

    Verander alles behalve de structuur van het basissysteem.
    Vereenvoudigen !
    Kwaliteitsverbetering houdt nooit op.
    Blijf niet toekijken, maar wees iets.
    Briljante uitvoering is belangrijker dan briljante strategie op zich. Het sine qua non hiervan luidt :
    1. iedereen kent de koers (systeem, uniciteit, de 4 meerwaardes van het AVC)
    2. die koers wordt consequent aangehouden
    3. de te volgen weg is spannend genoeg om ermee door te gaan
    Reputatiemarketing.
    Behandel de student als groeiend kapitaal. Contacten met studenten opdrijven, peilen naar tevredenheid vooral in de buitenring (het immateriële).
    Luisteren :
    1. mensen op hun eigen terrein ontmoeten
    2. intensief en naïef luisteren
    3. zorgen voor snelle feed –back en actie
    Klein beginnen. Smaller is better : Japan’s Mastery Minitiature (D. Young Lee Korea)
    Duizend mijl terugbrengen tot een voet (Tessen Soki)
    Al het kleine is mooi, onverschillig wat het ook is (Shei Shonogan)
    Iedereen minsten 40 u. per jaar in de schoolbanken (voortdurende bijscholing) en daarom wordt het budget hiervoor opgedreven.

    10-02-2009 om 09:20 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    03-02-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.184 Praktijk

    184 Praktijk

    De dwaasheid kent drie persistente houdingen : ongevoeligheid voor de groeiende onvrede bij de achterban, zichzelf verheffen tot de belangrijkste doelstelling en de illusie van een onkwetsbare positie “Wie doet me wat ?”. Barbara Tuchman in The march of folly.
    Thomas J. Peeters schreef drie boeken over zijn management :
    1. In search of excellence. Excellente ondernemingen.
    2. Thriving on chaos. Revolutionair management.
    3. A passion for excellence. De dynamiek van het ondernemen.
    Hij ontwikkelde zo zijn “Kwaliteitsrevolutie”, die ik aanpaste aan het volwassenenonderwijs (thesis management in het onderwijs V.U.B.) en toepaste ten gronde.
    Differentiëren door service, kwaliteit en diversiteit is de winnende lange termijnstrategie.
    Een kwaliteitsrevolutie ontketenen.
    Kwaliteit steeds differentiëren in termen van de student (alle studenten).
    Staat kwaliteit dagelijks bovenaan mijn prioriteitenlijstje ?
    Er wordt niets opnieuw gedaan, we doen het van de eerste keer goed.
    De attitude van toewijdingen en emotionele betrokkenheid moet vertaald worden in het dagelijkse handelen.
    Er is een systeem zonder gepassioneerdheid (instructies, didactisch profiel en studie).
    Kwaliteit wordt gemeten. Deze meting moet zichtbaar gebeuren en moet gebeuren door mensen die het uitvoeren.
    Kwaliteit wordt beloond.
    Iedereen wordt getraind in kwaliteitstechnieken.
    Klein is erg mooi.

    03-02-2009 om 09:50 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    27-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.183 Effectiviteit

    183 Effectiviteit

    Wat maakt scholen effectief ?

    1. De politieke wil van scholen om hoge onderwijsopbrengsten te realiseren. Of anders gezegd : optimale leerresultaten als doelstelling nemen. Of nog beter : beter dan alle anderen of uniek trachten te zijn.
    2. Maximalisering van de daadwerkelijke leertijd of de lesuren maximaal benutten.
    3. Gestructureerd onderwijs : organisatorisch - administratief en didactisch - pedagogisch.
    Er is meer kans op slagen als meer onderwijs tot meer resultaten leidt en dat men de beste onderwijstechnologie dient te gebruiken.
    Hier spreekt men van het Multi-niveau model voor schooleffectiviteit met drie besturingsniveaus : de klas, de school en de context van de school.

    27-01-2009 om 09:53 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    20-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.182 Ik las voor u ...

    182 Ik las voor u ...

    In EOS2009.1 vielen mij twee artikels op.

    De aanraaktafel voor klaslokalen met ingebouwde computer, geluid en projectiesysteem. Dat deed me onwillekeurig terug denken aan de reputatie die wij uitbouwden met het AVC in Meise. Naast ons uniek talenpracticum werden alle klassen uitgerust met bandrecorder, diaprojector, klankinstallatie en scherm. Wij hadden de recentste leermiddelen in huis, die aansloten bij ons doordacht didactisch profiel. Zelfs overhead-projectoren waren ter beschikking van de leerkachten in de jaren 60! Op http://www.smartboard.be is dit te vinden.

    In de sector van de Informatica wordt “cloud computing“ beschreven. Google en IBM sloegen de handen in mekaar en pakken uit met hun Google Apps Team Edition. Yahoo, H.P. en Intel stelden een soortgelijk initatief voor. Amazon ontwikkelde Elasting Computing Cloud of EC2. Microsoft pakt uit met Azure, een alternatief voor Windows 7. En de EU kon ook niet achterwege blijven en lanceert Resources and Services Virtualisation without Barriers vanuit het IBM Research Lab in Haifa, Israël.

    20-01-2009 om 09:25 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    13-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.181 Meerwaarde

    181Meerwaarde

    Eigen administratief programma JDC – Luc Ooms

    Eva Cl eigen testsysteem in multiple – choice JDC – Luc Ooms

    C.L. eigen didactisch forumen bijscholing JDC – Rik Degraeg – Raymond V.H.

    Avsg – didactisch profiel – talen aan anderstaligen JDC

    0 – niveau JDC - Anne Hoorelbeke

    A.A.AC.ZC.-talenpracticum JDC– Ley – Divace – Sanako

    Taaloefeningen op P.C JDC – Luc Ooms

    Taaloefeningen op internet – website AVC Luc Ooms

    Kwaliteitsrevolutie Tom Peters – JDC

    Leerplan Nederlands Werkgroep Gem.o. – JDC

    Leerplan universeel talen JDC

    Basiswoordenschat gesproken Nederlands Werkgroep Gem.o. – JDC

    Basiswoordenschat Europese talen JDC

    Basiswoordenschat gesproken Tibetaans JDC - …

    Basiswoordenschat gesproken Russisch Koviako Oksana

    http://blog.seniorennet.be/cl JDC

    cmFTAcl JDC

    cmFALcl JDC

    13-01-2009 om 09:51 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    06-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.180 Actieplan

    180 Actieplan

    Een actieplan vernieuwing, lees maar kwaliteitsverbetering, houdt in dat men snel ageert na een vergadering binnen de 72 uur. De slogan van de kwaliteitsrevolutie heet niet voor niets ‘Just do it!’.

    Het is handig tijdens vergaderingen een blanco formulier ‘actieplan voor vernieuwing’ bij de hand te hebben. Daarop noteert men de ideeën die opborrelen i.v.m. het onderwerp en die onmiddellijk toepasbaar zijn in onze praktijk. De items die erop voorkomen zijn : studenten, collega’s, voorbereiding, les, klas, school en verwerking.

    Er hoort ook een formulier ‘ Ideeën voor de volgende drie maanden’ bij.

    Tijdens een kwaliteitskring op 2 mei 1990 werd deze formule concreet gehanteerd.
    De voorbereiding van de vergadering bestond uit 4 punten :
    1. Bezinnen over : “ De dwaasheid kent drie persistente houdingen : ongevoeligheid voor de groeiende onvrede bij de achterban, zichzelf verheffen tot de belangrijkste doelstelling en de illusie van een onkwetsbare positie : Wie doet me wat ? Zie Barbara Tuchman in ‘The march of folly.

    2. Lectuur : de vier boeken over kwaliteitsverbetering.
    3.De tabellen van het Excellence van Tom Peters.
    4. Instructies L/90/1

    06-01-2009 om 09:18 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    30-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.179 Alibi's en prolibi's

    179 Alibi's en prolibi's

    Een van de meest treffende en volledige ervaringen in onze school van het emotionele aspect van een revolutie inzake kwaliteit speelde zich af rond het fenomeen : " leerkracht observator ".
    Dit is een geschiedenis van 11 jaar kwaliteitsverbetering proberen op gang te brengen via deze begeleiding.
    De analyse was grondig. De besprekingen waren frekwent. Leerkrachten observatoren en programmatoren samen met hun begeleider op de frontlijn. De verwachting was een ommekeer in de mentaliteit van de leerkrachten bereiken.
    Alle systemen werden gekelderd met alibi's. Steeds werd gezocht naar redenen om iets niet te doen : defect, te weinig tijd, te veel 'service' voor de studenten, te veel te vertellen over familie en vrienden, nog te veel te doen wat moest gedaan zijn, inpalming van het kommandopaneel door de programmator, zin van dergelijk kleinschalig onderzoek, dat is controle, ik moet nog gaan fotocopiëren, ik heb wat te regelen met de studiemeesters, ik moet mijn persoonlijke belangen gaan verdedigen bij de directie, ik moet de belangen van de personeelsafvaardiging uitgebreid gaan bespreken met de afgevaardigden, ik heb nog privé gesprekken te voeren met studenten uit mijn vorige leerjaren, ik zit liever mee in te spreken naast mijn collega, ik moet mijn nota 's nog leren (paraferen en dateren is er te veel aan)...
    En de lichtpunten :
    Kan er geen hoofdtelefoon gemaakt worden met een lang snoer (SBR installatie) zodat ik toch kan observeren terwijl mijn collega inspreekt ? Ik heb een student geholpen die zat te sukkelen, ik heb een collega geholpen die zat te sukkelen, ik wilde een nieuw schema uitproberen SRSR/
    Ik heb mijn interimaris opvolger in contact gesteld met mijn leerkracht observator omdat ik dat belangrijk vindt.
    Ik heb gezien dat er geen leerkracht observator zat bij een beginneling en ik ben spontaan ingesprongen om hem te helpen.
    Heel deze analyse haalt niets uit. Op dertig seconden zijn deze alibi's van de tafel geveegd. " U gaat mij toch niet vertellen dat wij werk leveren dat niet voldoet ? Verander het systeem ! Vervang ze en zoek uit wat de oorzaak is verdorie !
    Een analyse van dit probleem is gewoonweg overbodig. Waar het om ging was de integriteit. Wij moeten zorgen voor goed werk, dat is alles. Love the job ! What gets measured gets done !

    Herwerking van een tekst van de Tom Peters-groep naar een concrete situatie in mijn school : de leerkracht talenpracticum (een systematisch onderzoek met onmiddellijke evaluatie en feed-back).

    30-12-2008 om 15:19 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    23-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.178 Aggiornamente van Audiovisueel

    178 Aggiornamente van Audiovisueel

    In “Psyche &Brein” verscheen een samenbundeling van de laatste stand op het gebied van onderzoek in dit domein, specifiek over taalverwerving doorheen de evolutie.

    De titel is “In den beginne was de babbel” van Jan Donges.(2008/6/108)

    De taal is niet ontstaan als instrument voor het uitwisselen van kennis, maar door het onderhouden van sociale contacten op een efficiënte wijze.

    De verdienste van antropologe Dean Falk (Florida State University) was baanbrekend, door de sociale functie van de taal bovenaan te plaatsen in het onderzoek. Maar dat wisten de practici met gezond verstaan al langer. Zij poogde echter het ontstaan van de taal te verklaren. De ‘homo habilis’ moeder was in het voordeel omdat ze haar kinderen ook van op afstand kon gerust stellen. Het babytaaltje dat de moeders gebruikten was absoluut geen aan de kinderen aangepaste minimale code, maar een basis voor taalverwerving.

    Hersenenonderzoek van veel vroeger wees al in die richting. De spiegelneuronen bij apen in het ‘F5 gebied’ stemt overeen met het ‘Broca centrum’ bij de mens dat voor de spraakproductie van belang is.

    De linguïsten stonden op hun achterpoten en bleven zweren bij de ‘heilige grammatica’. Zij negeerden ook het feit dat ze ingebakken zit in het audiovisuele en dat men een onderscheid moet maken tussen de theoretische benadering die van belang is in de Moedertaal, maar veel minder in talenonderwijs aan anderstaligen, zeker op het ‘0 – niveau’..

    De vloeiende overgang van de communicatie van onze dierlijke voorouders naar de mens kan spijtig genoeg moeilijk bewezen worden. De continuïteitshypothese stelt dat onze taalverwerving zich stapsgewijze heeft ontwikkeld uit primitieve vormen van communicatie.

    Grappig, maar daarom niet minder interessant is de stelling van ‘vocal grooming’ of verbaal vlooien.

    23-12-2008 om 10:03 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    16-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.177 Succesvol mensen begeleiden.

    177 De tien geboden van succesvol mensen te begeleiden

    Hierin vergelijken wij het traditioneel onderwijs met ons didactisch profiel.

    Via theoretische taalmodellen werd op een cognitieve wijze snel kennis bijgebracht. Wij bevelen daarentegen aan, didactisch te handelen, volgens een vastomlijnd leergedrag.

    Men liep in nde tred van de traditie : dagonderwijs, de universiteit. Het is beter dat men een specifieke school creëert en uitbouwt.

    Schooleconomie werd gerealiseerd door het leereffect te laten spelen. Het is beter nieuwe leereffecten te creëren door constante vernieuwing.

    Het aantrekkelijk maken van wat men deed leverde kwantiteit. Kwaliteit primeert echter altijd.

    Leerkrachten waren bureaucraten die verwachtten dat hen gezegd werd wat ze moesten doen en men moest het hun dus zeggen! Leerkrachten waarden bijbrengen en een beleidsvisie is beter. Ze moeten participanten worden en zullen zich dan gedragen als eigenaars, omdat ze eigenaars zijn.

    Het was de taak van de school te zorgen voor het welzijn van de Inrichtende Macht.  Maar nu is het de taak van de school een begrip te worden, een erfenis na te laten, net een ietsje anders zijn… vooral beter!

    Verbeter fouten werd gezegd. Voorkom de fouten is succesvoller.

    Het leek de taak van de school om te zorgen voor het welzijn van de inrichtende overheid. Het is echter haar taak om een begrip te worden, een erfenis na te laten en net anders te zijn.

    Een succesvolle leerkracht handelde cool, rationeel en professioneel. Hij moet echter geobsedeerd zijn door het onderwijs en heeft terecht even veel vertrouwen in haar eigen intuïtie, als in feiten en analyses.

    Succesvolle klassen werden geleid door weinig consistente leerkrachten met onvoldoende aandacht voor organisatie en rechtlijnigheid. Ze moet echter geleid worden doorleerkrachten met wel omschreven prioriteiten, duidelijke waarden, strikte doelstellingen en een vaste greep op de onderwijscultuur.

    16-12-2008 om 00:00 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    09-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.176 Kenmerken Kwaliteitsrevolutie

    176  Kwaliteitsrevolutie wordt gekenmerkt door :

    1. Management geobsedeerd door kwaliteit.

    2. Men volgt een strikt systeem, er is een ideologie.

    3. Kwaliteit wordt gemeten (observatie in klas en practicum).

    4. Kwaliteit wordt beloond.

    5. Iedereen traint in technieken van kwaliteitsmanagement.

    6. Vorming van multidisciplinaire teams.

    7. Small is very beautiful.

    8. Er is een constante stimulans.

    9. Er is een parallele organisatiestructuur, uitsluitend gewijd aan verbetering: C.L.

    10. Iedereen speelt een rol : niet alleen de directie, maar ook de administratie, leerkrachten en studenten moeten deel uitmaken van het kwaliteitsproces.

    11. Meer kwaliteit betekent minder kosten.

    12. De zoektocht naar meer kwaliteit eindigt nooit !

    09-12-2008 om 09:19 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    02-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.175 Vizie

    175 Vizie

    Men werkt systemen uit in een wereld op zijn kop. Als men de ongebreidelde wildgroei van initiatieven aanschouwt is dit zeker hoog tijd. Er is nood aan een klaar organigram, zodat we” de boen opnieuw zien in het bos.
    De belangrijkste richtlijn hierbij is meten wat belangrijk is. Statistische analyse, het meten van onze resultaten en het afwegen van onze efficiëntie horen hierin thuis.
    Controle en machtiging worden herzien : herzie de belangrijkste controlemiddelen en decentraliseer informatie, macht en beleidsplanning.

    Via systemen schept men vertrouwen. Werk conservatieve doelstellingen uit en zorg voor totale integriteit.

    Bij EOS zijn een aantal thematische blogs gestart, waaronder een dat ons zeker interesseert :

    http://www.scilogs.be/letterenlaser

    02-12-2008 om 09:13 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    25-11-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.174 Verandering

    174 Verandering

    Verandering is in. Het was de slogan van Obama, waarmee hij de presidentsverkiezingen won.

    Maar kwaliteitsrevolutie houdt leren houden van verandering in. Hiertoe moet men leren omgaan met paradoxale gegevens.
    Om effectief leiding te geven hanteert men drie beleidsmiddelen :
    1. Men ontwikkelt een bezielende visie
    2. Men geeft leiding door het voorbeeld te geven
    3. Men is zichtbaar op de frontlijn

    We zien vaak in organisaties dat de directie samen troept, vergadert en beslissingen neemt, zonder aanwezigheid op de werkvloer. Een bezielende en gedreven manager is overal te zien.

    In het leiding geven hoort men ook macht te delegeren. Hiermee hebben velen het moeilijk. Dat moet men dan ook leren.
    Men luistert meer en is heel aandachtig. Men respecteert de mensen uit de frontlijn. Delegeer en streef naar ‘horizontaal’ management door bureaucratie uit te roeien.

    Leiding geven is voorliefde tonen voor verandering. Beoordeel dan ook iedereen volgens zijn of haar voorliefde voor verandering. Creëer bovendien een gevoel van hoogdringendheid.

    25-11-2008 om 09:36 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    18-11-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.173 Flexibiliteit 3
    Drie belemmeringen moeten weggenomen worden om dat te realiseren.
    De organisatie moet sterk vereenvoudigd worden en de structuren beperkt.
    De functie van het middenkader wordt herzien.
    Schaf bureaucratie en vernederende werkomstandigheden af.
    hieruit ontstond de opdeling in administratief - organisatorisch team o.l.v. de adnunct en het didactisch - pedagogisch team o.l.v. de directeur.

    18-11-2008 om 09:19 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    11-11-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.172 Trueth
    Na de naamswijziging op foute motivering en het afvoeren van het prachtige logo, verscheen een artikel in een politiek blad in Meise over het Audiovisueel Centrum.
    Daarom enige rechtzetting zodat de geschiedenis correct en volledig weergegeven wordt!
    Het logboek van het AVC dat bij het 25 jarig jubileum uitgedeeld werd bevat nauwkeurig, item per item, alle data over de school voor volwassenenonderwijs.  Voor zover ik over gegevens kon beschikken, heb ik dat logboek bijgewerkt tot de verandering van naam.  Het is bij mij beschikbaar.
    Vanaf de start werd door de wetgever een grondig onderscheid gemaakt tussen de materiële kwesties, die geregeld werden door de inrichtende macht en de pedagogische, die uitsluitend door de school zelf o.l.v. de bestuurscommissie waargenomen werden.  Dat was maar goed ook, als men ziet tot wat politieke inmenging in didactische aangelegenheden leidt.
    De burgemeester was hoofd van de inrichtende macht in gemeentescholen en tekende alle stukken met de directeur.  De schepen van onderwijs zorgde voor de materiële belangen : lokalen, aankopen e.a.  Zo kregen we in 1967 Jules Van Campenhout, 1976 Armand Vanvuchelen, 1982 Frans Kerremans, 1995 Roger Heyvaert en 2007 Marcel Belgrado.  De voorzitters van de bestuurscommissie (uitsluitend pedagogisch bevoegd tot en met het bijwonen van de eindexamen en het ondertekenen van de diploma's) waren 1968 Jan Vits +, 1985 Maria Vertessen, 1996 Jef De Cuyper (eredirecteur).  De bestuurscommissie, later Adviescommissie werd niet meer samen geroepen sedert 29.11.2002 en eindigde de facto door de naamsverandering op 5.8.2008.  Schepenen van onderwijs : 1967 Jos Chabert (oprichter), 1973 Xavier Olbrechts +, 1976 Marcel Belgrado, 1982 Noël Catry + (die Jette erbij bracht en schepen Robert Garcia), 1988 Herwig Cornelis en 1995 Marcel Belgrado.
    Er werd vergeten dat wij in 1986 met de afdeling Informatica startten.
    Het grapje over de publiciteit i.v.m. Jette is ook onvolledig.  De publiciteit in de wagens van alle personeel en studenten vermeldde : Audiovisueel Centrum Meise en Jette / Europese talen, ook Arabisch en Naaien.
    Voor de vestigingsplaatsen : 1967 Brusselsesteenweg 50 huis  Janssens, 1969 + Chiroheem 2 lokalen Krogstraat 7, 1972 Willy Van den Berghecentrum Talenpracticum en 2 lokalen exclusief en de andere lokalen in polyvalent gebruik, 1972 gesplitste klassen op afstand in Strombeek C.C. met schepen Servotte, 1987 dagtaallessen met Cécile Chabert - Boon, lokalen van de muziekschool, 1980 drie lokalen op de eerste verdieping en bureau, 1983 lokalen in de Snipper, 1987 Jette op grond van een K.B. (want autonomie gemeenten), 1990 Internaat Kindje Jezus van de dochters van Maria en de dag van mijn pensioen 1996 Sancta Maria  behalve de vleugel waar de kleuters in ondergebracht werden, 1998 G.C.Esseghem Jette (?), 2006 de vleugel voor Informatica.

    11-11-2008 om 00:00 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    05-11-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.171 Flexibiliteit 2
    We moeten enkele hulpmiddelen in acht nemen om dit doel te bereiken in ons streven naar kwaliteitsverbetering.
    Luisteren is zeer belangrijk.  Dat mag niet vrijblijvend zijn, maar geëngageerd.  We moeten daar werkelijk een prioriteit van maken en dat daadwerkelijk organiseren op alle niveaus.  Door af en toe iets te vieren kan men ongedwongen kennis nemen van wat er leeft.  Daarbij is erkenning van de persoon met zijn kleine en grote kanten, want iedereen is uniek, heel belangrijk.  De medewerkers eens tegemoet treden in hun eigen milieu, in andere dan de werkomstandigheden, werkt dikwijls verrijkend en verreikend.  Verrassingen liggen voor u.
    Preventief is het logisch dat men aan het recruteringsproces zeer veel tijd besteed.  Want eens binnen, kan het al te laat zijn.  De mensen die het meeste kans maken om in het kwaliteitsverbeteringsproces een rol te spelen, zijn op hun plaats.  We zoeken naar verbeteringsionnen, die op hun plaats het kwaliteitsproces in de goede richting stuwen.
    Eens ingeschakeld is vorming en voortdurende bijscholing, ook over kwaliteit op zich en de processen die ermee gepaard gaan, uitzonderlijk belangrijk.  De bijscholingsstaten van het personeel krijgen onze volle aandacht.  Dit geldt zowel voor de top als voor de basis en al wat ertussen ligt.
    De stimulerende vergoeding hebben wij helaas niet in de hand in het onderwijs.  De inrichtende macht kan hier echter een stimulerende rol spelen.  Dat is niet het belangrijkste, maar af en toe een materieel en immaterieel schouderklopje is meegenomen.
    Garantie op blijvende tewerkstelling is een must.  Hierin past de drang naar vaste benoemingen.  Een doorzichtige politiek op dit vlak is nodig.  Zo moeten de personeelsleden permanent toegang krijgen tot de personeelslijst, waarin zij objectief kunnen constateren, wie aan de orde is en was.  Ze moeten kunnen vaststellen dat de benoemingspolitiek minitieus opgevolgd wordt en bebaseerd is op objectieve criteria.  Zo ben ik de klagers en mijn schepen van destijds dankbaar, dat hij mij hierop vastpinde en dat ik de gelegenheid kreeg om aan te tonen dat er geen speld tussen te krijgen was.  Dat leidde tot een personeelstabel, waarin iedereen kon vaststellen dat de regels minutieus opgevolgd werden.  Voor het nieuwe decreet was de bestuurscommissie hierin de bepalende factor.  Want als dat zo niet was, lag het veld open voor politieke bevoordeling, wat bij ons nooit het geval geweest is.
    Ook de kwaliteitsverbetering van de bestuur(d)(st)ers en de lei(st)ers, en het samenspel ertussen is van uitzonderlijk belang.

    05-11-2008 om 00:00 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    21-10-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.170 Flexibiliteit

    170 Flexibiliteit

    In deze week van de taal doen we nog eens een oproept tot het vastleggen van het éénvormig standaard gesproken Nederlands, dat zo belangrijk is voor de anderstaligen en da t een respect inhoudt voor zij die de inspanning willen of moeten leveren, om onze taal te leren!
    Kwaliteitsrevolutie :
    Flexibiliteit bereiken we door macht te delegeren aan onze medewerkers. Dat mag niet blijven hangen op het niveau van de directie of het administratief – organisatorisch team. Het moet doordringen tot alle facetten van de school.

    Hiertoe nemen we twee richtlijnen ernstig. Iedereen wordt bij alles betrokken en men maakt gebruik van autonome teams. Bij ons noemden wij die kwaliteitskringen, die de vakwerkgroepen vervingen, en alles bespraken. Deze werden zelf flexibel, door ze regelmatig om te vormen en te hergroeperen, volgens het thema dat aan de orde was.

    21-10-2008 om 09:06 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    14-10-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.169 Vier sleutelmethodes

    169 Vier sleutelmethodes voor snelle innovatie

    Wij moeten streven naar een uitbouw van product – service in teamvorm. Het product is het resultaat bij de student. De service wordt gegeven door alle actoren, eensgezind. Naar de studenten toe moet de teamgeest gevoeld worden. Er heerst een cultuur van kwaliteitsverbeterende service.
    Daarom worden vele pilootprojecten opgezet en uitgevoerd.
    Om die te voeden doet men aan ‘creatief stelen’ d.w.z. dat men zijn (haar) ogen en oren openhoudt, overal waar men komt, om nieuwe ideeën op te doen.
    De geest van kwaliteitsverbetering die in de school hangt, moet naar buiten gedragen worden; Dit gebeurt spontaan door mond – to – oor marketing. Iedereen propageert bij zijn achterban de meerwaarde van het syteem.
    Hiertoe moet de school regelmatig ge-restyled worden zonder de verworvenheden van het verleden, die de meerwaarden bevatten, te verwaarlozen.  Er wordt een vernieuwingsvermogen gecreëerd doorheen heel de school.  Iedereeen, op alle niveaus, participeert hieraan en dit niet alleen in ideeën, of woorden, maar in onmiddellijk resultaat in het werkveld.

    14-10-2008 om 09:27 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 26/06-02/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 11/11-17/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 14/01-20/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 24/12-30/12 2012
  • 17/12-23/12 2012
  • 03/12-09/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 27/08-02/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 25/06-01/07 2012
  • 18/06-24/06 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 28/05-03/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 08/08-14/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2010
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 03/08-09/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 31/12-06/01 2008
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 25/08-31/08 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 26/05-01/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 31/03-06/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 24/12-30/12 2007
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 09/04-15/04 2007
  • 02/04-08/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 19/03-25/03 2007
  • 12/03-18/03 2007
  • 05/03-11/03 2007
  • 26/02-04/03 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 12/02-18/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 29/01-04/02 2007
  • 22/01-28/01 2007
  • 15/01-21/01 2007
  • 08/01-14/01 2007
  • 01/01-07/01 2007
  • 25/12-31/12 2006
  • 18/12-24/12 2006
  • 11/12-17/12 2006
  • 04/12-10/12 2006
  • 20/11-26/11 2006
  • 13/11-19/11 2006
  • 30/10-05/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 16/10-22/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 11/09-17/09 2006
  • 04/09-10/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 03/07-09/07 2006
  • 26/06-02/07 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 03/04-09/04 2006
  • 27/03-02/04 2006
  • 20/03-26/03 2006
  • 13/03-19/03 2006
  • 06/03-12/03 2006
  • 27/02-05/03 2006
  • 20/02-26/02 2006
  • 06/02-12/02 2006
  • 30/01-05/02 2006
  • 23/01-29/01 2006
  • 16/01-22/01 2006
  • 02/01-08/01 2006
  • 26/12-01/01 2006
  • 12/12-18/12 2005
  • 05/12-11/12 2005
  • 28/11-04/12 2005
  • 21/11-27/11 2005
  • 14/11-20/11 2005
  • 31/10-06/11 2005
  • 24/10-30/10 2005
  • 17/10-23/10 2005
  • 03/10-09/10 2005
  • 26/09-02/10 2005
  • 12/09-18/09 2005
  • 05/09-11/09 2005
  • 22/08-28/08 2005
  • 15/08-21/08 2005
  • 08/08-14/08 2005
  • 25/07-31/07 2005
  • 11/07-17/07 2005
  • 04/07-10/07 2005
  • 27/06-03/07 2005
  • 20/06-26/06 2005
  • 13/06-19/06 2005
  • 06/06-12/06 2005
  • 30/05-05/06 2005
  • 23/05-29/05 2005
  • 16/05-22/05 2005
  • 09/05-15/05 2005
  • 02/05-08/05 2005

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!