Inhoud blog
  • 135 Fusies
  • 133 Moedertaal in de klas
  • Igbo
  • 467 Publicaties
  • 466 Resultaten
    Zoeken in blog

    Foto
    Startpagina !
    AVC Jos Chabert cl
    Talen aan anderstaligen
    avsg,a.a.ac.zc.,kwaliteitsembleem
    13-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.148 Nieuwe leermiddelen

    148 Nieuwe leermiddelen

     

    Native English for Nederlanders ISBN 97 89047 000501 http://www.fd.nl/boeken
    voor Nederlanders die al behoorlijk Engels spreken maar hun vaardigheden willen verbeteren

    Anders dan andere taalboeken richt 'Native English for Nederlanders' van Ronald van de Krol zich specifiek op Nederlanders die al behoorlijk Engels spreken maar hun vaardigheden willen verbeteren. 'Native English for Nederlanders' is dan ook geheel in het Engels. Dit boek geeft waardevolle inzichten in alle aspecten van de Angelsaksische cultuur die invloed hebben op deze wereldtaal, dit allemaal opgeschreven vanuit het perspectief van een Amerikaan die een omgekeerde reis in de Nederlandse taal en cultuur heeft afgelegd.

     

    'Mastering Leiderschap' van James Pickford is het vijfde deel in de Mastering-serie, waarin vooraanstaande denkers van business-schools uit Europa en de VS over verschillende onderwerpen hun ideeën uiteenzetten. Meewerkende instituten aan dit deel zijn onder andere: Yale, Columbia University, de London School of Business, Oxford, Insead en de Wharton School of Business van universiteit van Pennsylvania. De artikelen verschenen oorspronkelijk bij de Financial Times en in vertaling bij Het Financieele Dagblad.

     

    'Mastering management' is de derde titel in de Mastering-reeks, waarin vooraanstaande denkers van business schools uit de Verenigde Staten en Europa over uiteenlopende onderwerpen hun ideeën uiteenzetten. 'Mastering management' bestaat uit artikelen die eerder als bijlagen bij het Financieele Dagblad zijn verschenen. Eerder verschenen 'Mastering strategie' en 'Mastering risico'. De Mastering-reeks is oorspronkelijk verschenen als bijlage van The Financial Times.

     

    De essentie van het leiderschap van Dominique Haijtema Leiderschap is geen natuurwetenschap. U kunt het niet leren op een business-school. Maar u kunt wel veel leren van mensen die over de hele wereld leiderschap tonen. Leiders zijn tenslotte ‘gewone mensen die ongewone dingen doen'. Leiderschap gaat over verantwoordelijkheid nemen. Deze mensen die in dit boek beschreven worden, deden het. En u? Wat gaat u doen?

    13-05-2008 om 08:36 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    06-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.147 Het punt

    147 Het punt : vrijwilligers

     

    Inzetten van vrijwilligers is een goede zaak.  Maar opleiden en voorbereiden op hun taak is een ander paar mouwen.  Dat is zeker het geval als het over talen leren aan anderstaligen, vooral op het 0 – niveau gaat.

    De Vlaamse Gemeenschapscommissie gaf een brochure met bijhorende CD-rom uit onder de titel “Hoe hoog leg ik de lat ?  Anderstaligen ook welkom als vrijwilliger.” www.vrijwilligerswerk.be De brochure is tot stand gekomen door een samenwerking tussen ‘Het Huis van het Nederlands’, ‘Het Punt’ en 6 derdejaarsstudenten Maatschappelijk Werk van de EHSAL Hogeschool Brussel.

    Ik hoop dat die anderstalige vrijwilligers niet ingezet worden om anderstaligen Nederlands te leren.  Zet ze in als native-speaker om hun moedertaal te oefenen voor anderstaligen.

    Het niveaulabel, dat door het huis van het Nederlands ontwikkeld werd vertrekt weer niet van het 0 – niveau.  Gaan ze dat nooit leren?  Blijft didactisch onzicht het keurmerk ?

    De niveaulabels zijn : start, gemakkelijk, gevorderd en moeilijk, dus in feite 4 niveaus.  Het is uiteraard aangewezen dat men voor didactisch ongeschoolde vrijwilligers gevulgariseerde terminologie gebruikt op hun niveau.  Maar wat erachter zit zou toch professioneler mogen zijn.  Waarom verlaten ze de niveaus die opgelegd werden door de Raad van Europa?

    Men blijft het 0 – niveau halstarrig ontkennen.  Op alles vinden would-be slimmeriken bovendien een antwoord.  Zo vond ik in een beschrijving van niveaus, dat ze die omschrijven aan de meet.  Dus het 0 – niveau is het vertrekpunt van een traject dat leidt naar niveau 1 (wildgroei van benamingen onderzocht ik reeds eerder en ik zette ze naast mekaar in een tabel 138 c.l. adv. 7).  Het didactische begrip beginsituatie wordt hier over het hoofd gezien.  Inschatting hiervan is essentieel voor het leren.

    In de brochure krijgen we ook een ‘checklist’die dient als instrument bij het bepalen van het taalniveau van een vacature als vrijwilliger.  Ik moet dan wel als vrijwilliger in de Plantentuin van Meise inchecken (pointeren) voor mijn aanwezigheid.  Maar dat is voor de verzekering.  Vrijwilligers een administratieve rompslomp opleggen via een vacature lijkt mij toch wat van het goede te veel.  Laat ze komen voor een interview en plaats ze waar ze nuttig kunnen zijn met de broodnodige begeleiding!

    06-05-2008 om 09:15 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    29-04-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.146 Didactica cybernetica

    146 Didactica Cybernetica

     

    Didactiek waarbij elk aanbod onmiddellijk geïntegreerd wordt (integratie in de betekenis van het vierde gedragsniveau De Block).
    Herhalen en inoefenen zijn de sleutelwoorden in het didactische proces.  Wat je leert wordt onmiddellijk gebruikt en is dus functioneel.  In het leesonderwijs aan kinderen worden de leessymbolen die aangeleerd worden onmiddellijk gelezen in woorden en zo snel als mogelijk in zinnen.  Alle theoretisch mogelijke woorden worden ingeoefend.
    In het taalonderwijs aan anderstaligen wordt wat men leert begrepen via beeld en de klank en het wordt aangeboden in zinsverband.  De dialogen worden onmiddellijk in de praktijk gebruikt.
    Reikwijdte en operationele doelstellingen zijn essentieel voor de leerkracht.  Moderne hulpmiddelen via P.C. zijn daarbij een enorme vooruitgang.  Woorden die buiten de basiswoordenschat vallen kunnen in teksten aangeduid worden.
    De leerkracht wordt zo researcher van eigen werk.  Hij(zij) beantwoordt zo aan het profiel van de ideale leerkracht.

    29-04-2008 om 09:42 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    22-04-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.145 Klankbanden

    145 Klankbanden

    Het C.Larchief bevat volgende klankbanden :

    A.V.S.G.- stage Meise Pasen

    SGAV – methodes Frans, Engels,

    Nederlands opnames A.A.AC.ZC-oefeningen
    Frans Bonjour Line A.A.AC.ZC.-oefeningen

    Banden

    NE12T banden 1 -

    Banden

    Deutch durch audio-visuelle methode I 9 banden les 6 - 25

    Didier

    Banden

    Deutch durch audio-visuelle methode II  12 banden les 1 - 25

    Didier

    Banden

    Vida y dialogos de Espana I  21 banden lessen 1 - 26 dictados lecturas

    Didier

    Banden

    Vida y dialogos de Espana I I 21 banden lessen 1 - 12 + 11 banden copies

    Didier

    Banden

    Voix et images de France I  32 banden en lessen

    Didier

    Banden

    Voix et images de France I  5 banden phonétique

    Didier

    Banden

    Méthode audio-visuelle de Français I 10 banden lessen 1 - 25

    Didier

    Banden

    English by audio-visual method I 10 banden lessen 1 - 25

    Didier

    Banden

    Audiovisuele methode Russisch 6 banden 45 lessen

    Didier

    Banden

    Audiovisuele methode Nederlands I  5 banden  10 lessen

    Didier

    Banden

    Steek van wal I  5 banden 10 lessen

    Didier

    Banden

    Italiano con il methodo audio-visivo I  10 banden 25 lessen + 9 copies SSSS

    Didier

    Banden

    Italiano con il methodo audio-visivo II 2 banden 4 lessen + 4 cassettes copies

    Didier

    Banden

    Elementary Italian conversation

    Tutor tape

    Banden

    Advanced Italian Conversation

    Tutor tape

    Banden

    Bonjour Line A.A.AC.ZC. versie 20 banden 26 lessen

    Didier

    Banden

    Recyclage AVSG 2 banden

    Banden

    Pierre et Simone I

    Didier

    Banden

    Pierre et Simone II

    Didier

    Banden

    Dv 10 - 15

    Banden

    N3 uitspraak

    Banden

    11 banden niet gelabeld ?

    Cassetten

    7 demonstratiecassettes talenpracticum D E F I N S + S cult.herfstweek

    Cassetten

    Ley Erich 1987

    22-04-2008 om 09:21 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    15-04-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.144 Video's

    144 Video’s

     

    VCR

    Hervorming volwassenenonderwijs J.D.C.

    A.A.AC.ZC. – talenpracticum J.D.C. en debat

    Het struisvogelsyndroom J.D.C. : de spanning tussen eisen en tolereren
    Klassen in actie AVC (experimenten Micro – teaching)
    Fouten in het taalonderwijs aan anderstaligen Sisselé
    S.OSB afscheid voorzitter Marc Leemans
    Lozanov : in 24 u. een taal leren.
    FRfoI SGAV

    Engels aan Chinezen John Rassias Dartmuth
    AVSG – methode Chinees

    VTR

    AVC 81 - 82 maa. november 81

    VTR

    AVC 81 - 82 din. woe. november 81

    VTR

    Onderwijs in vreemde talen in evolutie Prof. Engels 15.1.81 AVC I

    VTR

    Onderwijs in vreemde talen in evolutie Prof. Engels 15.1.81 AVC II

    VTR

    Onderwijs in vreemde talen in evolutie Prof. Engels 15.1.81 AVC III

    VTR

    MT 15.1.81 EvD Exploitatie VDEI 9 - 10

    Film

    English by audio-visual method lessen 18 - 24 niet in dia's

    15-04-2008 om 00:00 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    08-04-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.143 Native - speaker

    143 Native - speaker

     

    Op 22.1.2008 hoorden wij een pleidooi voor het uitwisselen van leerkrachten in Brussel tussen Franstalige en Nederlandstalige instellingen.  Het gaat om Nederlands in Franstalige middens en Frans in de Nederlandstalige scholen.

    Al meer dan 40 jaar pleiten wij voor de native - speaker in het taalonderwijs aan anderstaligen. Dat is een meerwaarde voor de scholen.  Het is één van de belangrijke punten in ons didactisch profiel.  Het zou het cross-mediaal talen leren aan anderstaligen meer kwaliteit bieden.

    Jaren lang was het bij wet niet mogelijk, want de leerkrachten moesten in de Nederlandstalige scholen Belg zijn en een Nederlandstalig diploma bezitten.  Ze sturen de leerkrachten wel heel Europa rond, om ervaringen uit te wisselen, maar de waarde van de native – speaker wordt halstarrig vermeden.  De ministers van beide taalrollen zouden er nu voor te vinden zijn. Hopelijk zal dat ook voor het volwassenenonderwijs gelden!

    08-04-2008 om 00:00 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    01-04-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.142 Leerachterstand

    142 Leerachterstand ?

     

    In D.S. van 20.11.2007 stond ‘School maakt geen verschil’.  Uit een onderzoek over begrijpend lezen  in het 4de leerjaar zou blijken dat de schoolresultaten bijna uitsluitend bepaald worden door de gezinssituatie.

    Die is uiteraard enorm belangrijk.  Maar in het adagio “van alle fouten van de opvoedelingen zijn de opvoeders de oorzaak” wordt de zwarte piet dan doorgeschoven naar de ouders.  Ik geloof dat de leerkracht, die beantwoordt aan het profiel dat ik schetste, wel degelijk HET verschil kan maken.  Maar dat zijn witte raven en dus uiterst zeldzaam.

    In het artikel stelt men dat de scholen onderling niet zouden verschillen.  Ik betwijfel dat ten stelligste.  Bovendien is de gebruikte functionele leesmethode in het eerste leerjaar ook doorslaggevend.  In veel scholen wordt van in het eerste leerjaar reeds een achterstand uitgebouwd, die sterk kan oplopen, naar gelang de gebruikte leesmethode en het talent van de leerkracht.

    Het verschil zou volgens dat artikel gemaakt worden door de opleiding van de ouders, de taal die thuis wordt gesproken en de boekenkast.  Ouders met een lagere opleiding besteden vaak meer aandacht aan hun kinderen.  De interactie tussen de ouders en de leerkracht is hier cruciaal.  De grafiek met de 5 types leerlingen veralgemenen lijkt mij dan ook zeer gewaagd.

    01-04-2008 om 09:12 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    25-03-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.141 Spreken

    141 Spreken

     

    In D.S. van 12.11.2007 ‘Nederlands op school’ merkt men terecht op dat allochtone kinderen aangemoedigd dienen te worden om zoveel mogelijk Nederlands te spreken, binnen en buiten de schoolpoort.

    Wat is hun beginsituatie ?  Als ze op het 0 – niveau starten hebben ze reeds een leerachterstand t.o.v. onze Nederlandstalige kinderen van minimum 3 jaar (als ze al vanaf die leeftijd in het kleuteronderwijs stappen).  De tweede handicap is het feit dat ze thuis geen Nederlands zullen spreken, tenzij de ouders Nederlands spreken en dat deze de voertaal is thuis.  Dus de ouders moeten ook zo snel mogelijk Nederlands leren.  Maar die hebben uiteraard een enorme achterstand t.o.v. de Nederlandstalige ouders.

    Een plaats geven in de klas aan hun moedertaal is terug naar af.  Bovendien is dat vaak onmogelijk omdat er zoveel verschillende allochtonen in de klas zitten.  Welke taal ga je dan kiezen ?

    De Foyer gaf een map uit ‘Thuis spreek ik ook!’; online :  www.foyer.be

    Bru-taal werkt met vrijwilligers www.bru-taal.be
    Arch’educ en Vormingplus hebben café combinne www.cafecombinne.be
    Het steunpunt vrijwilligerswerk Brussel pakt uit met ‘het punt’ www.hetpuntbrussel.be

    25-03-2008 om 09:37 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 26/06-02/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 11/11-17/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 14/01-20/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 24/12-30/12 2012
  • 17/12-23/12 2012
  • 03/12-09/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 27/08-02/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 25/06-01/07 2012
  • 18/06-24/06 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 28/05-03/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 08/08-14/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2010
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 03/08-09/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 31/12-06/01 2008
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 25/08-31/08 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 26/05-01/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 31/03-06/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 24/12-30/12 2007
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 09/04-15/04 2007
  • 02/04-08/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 19/03-25/03 2007
  • 12/03-18/03 2007
  • 05/03-11/03 2007
  • 26/02-04/03 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 12/02-18/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 29/01-04/02 2007
  • 22/01-28/01 2007
  • 15/01-21/01 2007
  • 08/01-14/01 2007
  • 01/01-07/01 2007
  • 25/12-31/12 2006
  • 18/12-24/12 2006
  • 11/12-17/12 2006
  • 04/12-10/12 2006
  • 20/11-26/11 2006
  • 13/11-19/11 2006
  • 30/10-05/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 16/10-22/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 11/09-17/09 2006
  • 04/09-10/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 03/07-09/07 2006
  • 26/06-02/07 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 03/04-09/04 2006
  • 27/03-02/04 2006
  • 20/03-26/03 2006
  • 13/03-19/03 2006
  • 06/03-12/03 2006
  • 27/02-05/03 2006
  • 20/02-26/02 2006
  • 06/02-12/02 2006
  • 30/01-05/02 2006
  • 23/01-29/01 2006
  • 16/01-22/01 2006
  • 02/01-08/01 2006
  • 26/12-01/01 2006
  • 12/12-18/12 2005
  • 05/12-11/12 2005
  • 28/11-04/12 2005
  • 21/11-27/11 2005
  • 14/11-20/11 2005
  • 31/10-06/11 2005
  • 24/10-30/10 2005
  • 17/10-23/10 2005
  • 03/10-09/10 2005
  • 26/09-02/10 2005
  • 12/09-18/09 2005
  • 05/09-11/09 2005
  • 22/08-28/08 2005
  • 15/08-21/08 2005
  • 08/08-14/08 2005
  • 25/07-31/07 2005
  • 11/07-17/07 2005
  • 04/07-10/07 2005
  • 27/06-03/07 2005
  • 20/06-26/06 2005
  • 13/06-19/06 2005
  • 06/06-12/06 2005
  • 30/05-05/06 2005
  • 23/05-29/05 2005
  • 16/05-22/05 2005
  • 09/05-15/05 2005
  • 02/05-08/05 2005

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!