Het evenement heet officieel “Oostende voor Anker”, en loopt
(en drijft vooral) jaarlijks in de haven van Oostende.
Vorig verslagje lichtte al een tipje van de sluier, maar veruit
het interessantste stuk van deze zomerse dag is de uitnodiging
voor een zeetocht met de Mercedes,
een tweemaster van ongeveer zeventig meter lang.
Een unieke ervaring!!
De Mercedes kwam in mei 2005 voor het eerst in de vaart en zij
(denk eraan, een schip is altijd vrouwelijk) is een van de jongste schepen
in de internationale vloot van de "tall ships".
Het zeilschip behoort tot het type “Brik”, maar verder weet ik daar geen lap van.
Een indrukwekkend touwwerk, met 900 vierkante meter zeiloppervlakte,
hoogste veiligheidsstandaard volgens de Europese richtlijnen voor
passagiersschepen, uitstekende zeewaardigheid, sterke voortstuwing,
veel comfort aan boord en een professionele bemanning zijn goede argumenten
voor een korte zeereis aan boord van de Mercedes.
Het vaargebied van de Mercedes bevindt zich vanaf het Mediterrane gebied,
langs de Atlantische kust naar de Noordzee en de gehele Baltische Zee.
De Mercedes is aanwezig bij bijna alle grote maritieme festivals in Europa.
Charters in en buiten Europeaanse wateren behoren ook tot de geplogenheden.
Het schip is een exclusieve locatie voor geschenkreisjes, zakelijke bijeenkomsten,
regatta begeleiding en alle andere vormen van evenementen.
Vanuit deze hoek bekeken lijkt het uit “The Pirates of the Caraiben” te komen.
Nochtans is dit prachtige vaartuig gewoon thuis in Amsterdam.
Hoewel: dit lijkt een andere Mercedes, eerder een Smart.
Andere tweemasters uit de “tall ships” reeks liggen hier ook, maar verzinken
lichtjes in het niet naast de Mercedes.
Er ligt hier zelfs een bijzondere tweemaster, waarvan de masten naar het schijnt
tijdens een geweldige orkaan geamputeerd werden.
Door zijn capaciteit aan zeil is het geen probleem om snel heel wat zeemijltjes
af te leggen. In 2010 kan je de Mercedes nog terugvinden in bijvoorbeeld:
Volos (Griekenland), Varna (Bulgarije), Istanbul en elders als deelnemer
aan “tall ships” regatta.
Eerder dit jaar was “ze” al te zien in de prinses Sofia Trofee in Palma de Mallorca,
op het Filmfestival van Cannes en de Formule 1 van Monte Carlo.
Het schip “zit” niet stil in 2010. Je kan het onder meer nog gaan
bekijken in Hamburg, Dublin, Oostende (!), Calais, Stralsund,
Szcecin, Scheveningen, Kiel, Aalborg, Antwerpen, Kristiansand,
Hartlepool, Klaipeda, Halmstadt, en in nog een aantal steden
waarvan ik de naam niet kan schrijven.
“Szcecin” was al op het randje. Hoe dikwijls zullen in de komende
maanden deze zeilen dan niet opgetuigd worden?
De zijkant ziet er uit alsof je op een spookschip rondloopt.
Maar niets is minder waar! We zochten wat we vonden!
Centraal op het dek is de bar gelokaliseerd…
…waar professioneel personeel ons met open armen en tapkranen verwacht.
Dank natuurlijk aan onze sponsor van deze dag.
Ergens in deze reeks foto’s zit zijn vlag en logo verstopt.
Omdat dit geen commerciële website is mag ik uiteraard ook geen
promotie maken voor dit financiële bedrijf.
Het zou een goede prijsvraag kunnen zijn om het te vinden
tussen de massa zeilen. Ik zou waarschijnlijk zelf ook
lang moeten zoeken, en ik verwacht dan ook dat
de meeste lezers er geen touw zullen aan vastknopen.
Tot zover de beschrijving van dit merkwaardige schip.
Of we de zeetocht al dan niet heelhuids overleven wordt volgende keer
uitvoerig uit de (zeil)doeken gedaan.
Ship ahoy!
|