Ik ben
Ik ben een en woon in (VLAANDEREN .) en mijn beroep is Gepensioneerd..
Ik ben geboren op 09/02/1939 en ben nu dus 85 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Raad eens ?.
SINT-JOOST-TEN-NODE - NV-A-voorzitter Bart De Wever wordt bewaakt door de federale politie omdat hij een stijgende stroom doodsbedreigingen ontvangt uit Franstalige hoek.
Het weekblad Le Vif/L'Express maakte vorige week gewag van een 'onrustwekkende toename van bedreigingen aan het adres van De Wever' en van 'politieonderzoek'.
De Wever is al meer dan een jaar de kop van jut van de radicalen in het Franstalige kamp. Stap voor stap werden er in de haatcampagne tegen Bart De Wever grenzen doorbroken: hij werd op straat uitgejouwd, na elke scheldpartij aan zijn adres in de Franstalige krant Le Soir kreeg steeds fellere haatmails en enkele maanden geleden hebben vandalen ingebroken in het N-VA-hoofdkwartier in Sint-Joost-ten-Node.
Inmiddels overtreffen de doodsbedreigingen de haatmails. Bart De Wever kreeg een kogel in zijn brievenbus met daarop zijn naam. Twee weken geleden zei hij op de RTBF-radio op dat volgens de taalwetten van de vroege jaren '60 alleen het Nederlands erkend is als bestuurstaal in Vlaanderen en dat Franstalige inwijkelingen zich daaraan moeten houden, net als andere migranten. Op internetfora wordt sindsdien dagelijks openlijk opgeroepen om De Wever 'uit te schakelen'.
De federale politie voert nu een officieel onderzoek naar de belagers van Bart De Wever. Er worden ook een reeks beschermende maatregelen genomen.
Bart De Wever zelf tilt duidelijk zwaar aan de kwestie, maar wil er niets meer over zeggen dan dat 'ik absoluut niet loop te bibberen van de schrik.' (fds)
Een schande !!!
BETREFT: TAK-BOETES WEZEMBEEK-OPPEM BEVESTIGD
AKTIEVOERDERS MOGEN IN TOTAAL 3000 OPHOESTEN
Meer info: Roel De Leener, 0485/62.43.02
roel.de.leener@taalaktiekomitee.org
De provinciaal sanctionerend ambtenaar (aangesteld door de gemeente Wezembeek-Oppem) heeft zich uitgesproken over de gemeentelijke administratieve sancties die tegen onze aktievoerders werden opgelegd naar aanleiding van de gebeurtenissen rond de gemeenteraad van 14 april jongstleden te Wezembeek-Oppem. Hij veegt de verdediging van onze advokaten van tafel en bevestigt de opgelegde boetes, in totaal om en bij de 3000.
Voor alle duidelijkheid nog even het relaas van 14 april: een 25-tal aktievoerders zakte die dag af naar de gemeenteraad van Wezembeek-Oppem om er toe te zien op de correcte naleving van de taalwetgeving. Bij aankomst werd hen de toegang tot de gemeenteraad (een openbare zitting !) ontzegd. Tegen deze gang van zaken werd door de enkele aktievoerders die wel een plaatsje in de raadzaal konden bemachtigen geprotesteerd bij aanvang van de zitting. De overige aktievoerders hielden buiten affiches op met daarop Vrije meningsuiting: enkel voor franskiljons?. Deze laatsten kregen één maand later de aankondiging in de bus dat zij beboet zouden worden wegens samenscholing en openbare ordeverstoring. Deze boete werd nu dus bevestigd.
Wij kunnen deze beslissing onmogelijk aanvaarden:
Vooreerst dient aangestipt te worden dat zo er al sprake zou geweest zijn van een samenscholing dat deze samenscholing dan de uitsluitende verantwoordelijkheid is van waarnemend burgemeester Van Hoobrouck die met zijn onwettige beslissing om ons de toegang tot de gemeenteraad te ontzeggen zelf aan de basis ervan ligt (er loopt momenteel overigens nog steeds een onderzoek naar aanleiding van de gemeenteraad van 18 februari 2008 in Wezembeek-Oppem alweer waar ons eveneens de toegang tot de gemeenteraad werd ontzegd).
Verder lezen wij in de PVs die werden opgesteld naar aanleiding van de feiten men tracht hier tevergeefs de openbare discipline te verstoren (letterlijke weergave), waarmee de verbalisant zelf aangeeft dat er van een verstoring van de openbare orde eigenlijk geen sprake kan zijn.
De ambtenaar kon of wou geen uitspraak doen over de kern van de zaak: het feit dat in dit dossier het politiereglement op een dusdanige manier wordt aangewend dat het recht op vrije meningsuiting in het gedrang komt (zoals de Minister van Binnenlandse Zaken Patrick Dewael en de Vlaamse Minister van Binnenlands Bestuur op vragen van Bart Laeremans, Jan Jambon en Marc Demesmaeker in hun antwoorden lieten doorschemeren).
Wij betreuren dat de provinciaal sanctionerend ambtenaar zich laat meeslepen in wat in se een politiek proces is van een kandidaat-burgemeester die bij herhaling de wet overtreedt en elk verzet daartegen in welke vorm ook in de kiem wil smoren. We zien dat trouwens ook in zijn beslissing om de Gordel geen doorgang te verlenen door zijn gemeente omdat die een boodschap uitdraagt waarin hij zich niet kan vinden.
Het spreekt voor zich dat wij het hier niet zullen bij laten en eerstdaags met onze advokaten zullen samenzitten om te bekijken welke verdere juridische stappen er moeten gezet worden om dit onrecht ongedaan te maken.
TAK plooit nooit!
12-08-2008
Niet vergeten in te schrijven !!!
Steun de rand ,en het is ook goed voor de gezondheid Vergeet B.H.V niet en de vlamingen in de rand.
Het parlement mag dan wel gesloten zijn en de meeste politici mogen dan wel op vakantie zijn, toch steken de communautaire problemen alweer de kop op. Premier Yves Leterme noemt de uitspraken van koninklijk bemiddelaar Karl-Heinz Lambert (foto) immers vrij ongelukkig.
De minister-president van de Duitstalige gemeenschap had immers eerder gesteld dat een grote staatshervorming voor de regionale verkiezingen van juni 2009 niet tot de mogelijkheden behoort. Lambertz wil eerder mikken op 2010.
Volgens Leterme helpen de uitspraken van de koninklijk bemiddelaar de zaken niet echt vooruit. De premier is er van overtuigd dat er voor 2009 wél zaken gerealiseerd kunnen worden. Bovendien vindt Leterme dat het de taak is van een bemiddelaar om te bemiddelen en niet om de gesprekken schade toe te brengen door meningen in de pers te spuien. Leterme deed zijn uitspraken op tvBrussel.
10-08-2008
Proficiat,met die aktie.
> Nieuws
Actie in De Panne tegen eentalig Franse bediening
Een twintigtal leden van het NJSV en het NSV hebben vandaag in De Panne actie gevoerd tegen de eentalig Franse bediening van toeristen. De leden hielden een optocht met een spandoek De Panne Vlaams en een aantal vlaggen van de Vlaamse beweging.
Flagrante inbreuken "Tijdens onze tocht gingen we op zoek naar horecazaken die hun gasten enkel in het Frans bedienen. We hebben diverse foto's genomen van wat voor ons flagrante inbreuken zijn tegen het taalprincipe", zegt woordvoerder Arno D'hooghe van de actievoerders.
Private personen "We willen dat de taalwet door iedereen wordt gerespecteerd", zegt Arno D'hooghe. "Maar uiteraard is de taalwet niet afdwingbaar op private personen. Daarom willen we deze vorm van verregaande verfransing principieel aanklagen. We gaan in dit verband een dossier samenstellen en voorleggen aan Vlaams minister-president Kris Peeters en Vlaams minister voor inburgering Marino Keulen. We hopen dat er maatregelen komen."
Politie De politie was vandaag aanwezig bij de optocht. Volgens D'hooghe verbood zij de actievoerders om al te veel slogans te scanderen onder de bedreiging dat ze zouden worden opgepakt. "We hebben het daarom rustig gehouden", zegt D'hooghe. "Onze doelstelling was in de eerste plaats de verregaande verfransing in het Vlaamse De Panne onder de aandacht brengen." (belga/ep)
DUBBEL ZOVEEL VOOR HET KONINGSHUIS !!! De globale kostprijs van het Belgische koningshuis bedraagt goed 30 miljoen euro, of meer dan het dubbele van wat tot nog toe werd aangenomen. Dat schrijft De Morgen op basis van een onderzoek van professor Herman Matthijs (Vrije Universiteit Brussel) die de "verborgen" kosten van de monarchie becijferde.
Naast de civiele lijst van koning Albert en de dotaties voor overige leden van de koninklijke familie (in totaal 13 miljoen euro) moeten ook minstens 17,5 miljoen euro kosten in rekening worden gebracht die in andere begrotingsposten zijn opgenomen.
De grootste kostenpost vormt de beveiliging van de koning en de leden van de koninklijke familie. Een speciale eenheid van de federale politie bestaande uit ongeveer 220 manschappen bewaakt de koninklijke domeinen en residenties, en staat in voor beveiliging van de royals tijdens hun verplaatsingen. De Federale Overheidsdienst (FOD) Binnenlandse Zaken betaalt daarvoor 14 miljoen euro per jaar. Daarnaast betalen ook een hele reeks andere FOD's kosten voor de koninklijke familie. (belga/sps)
08-08-2008
Vlaamse leeuw verboden ?
Wij zijn toch heimelijk aanwezig op de spelen in China,laat ze maar zoeken tussen die 91000 aanwezigen in het stadion..Ha,ha,ha;ha. Zou Vlaanderen Vlagt vlaggen aan de man kunnen brengen ?Wie weet ,Yvan Mertens kan veel.
07-08-2008
Vlaamse leeuw verboden.
Geen Vlaamse Leeuw...
Geen in Engeland erg populaire vlag van Saint George...
Geen Welshe drakenvlag...
Geen Schotse vlag...
...en zeker niet de vlag van Tibet.
Britse sporters en supporters zijn gewaarschuwd om tijdens de Olympische Spelen in Peking niet met lokale vlaggen, zoals de drakenvlag van Wales of de Schotse vlag te zwaaien of te paraderen. Ook de Vlaamse Leeuw of Waalse Haan zijn tijdens de Spelen dus taboe. De Chinezen willen met het vlagverbod voorkomen dat er door aanhangers van een onafhankelijk Tibet gezwaaid zal worden met vlaggen van het land, dat door China is veroverd en met veel geweld bezet wordt gehouden.
Stadionverbod Volgens regel 51 van het Olympisch Handvest kunnen overtreders zwaar worden gestraft met bijvoorbeeld diskwalifikatie, terwijl fans een stadionverbod opgelegd kunnen krijgen. Het is voor bezoekers van de Spelen in Peking ook verboden om met officieel toegestane vlaggen te zwaaien die groter zijn dan 2 op 1 meter.
Andy Murray In Groot-Brittannië, waar fans van onder andere tennisser Andy Murray geregeld met de Welshe vlag zwaaien, wordt met ontzetting gereageerd op de maatregel, die nu pas aan het licht komt. Politici hebben premier Gordon Brown al gevraagd om aan China te eisen dat verbod op te heffen.
Nieuw voorbeeld Ook voor Amnesty International gaat de regel een stap te ver. "We zijn niet verbaasd dat de Chinese autoriteiten alles willen controleren wat er te zien zal zijn op de olympische sites. Ook wij willen niet dat politiek deze Spelen overschaduwt", aldus Cathy Owens van AI. "Maar dit is weer een voorbeeld dat de Chinese regering de mensenrechten aan zijn laars lapt, terwijl er bij de toekenning van de Spelen aan Peking net verbetering op dat vlak beloofd was." (hlnsydney/odbs)
07/08/08 07u1 Bron: H.L.N
06-08-2008
Een belg aan het woord.
Blijf met je fikken van de taalwet af
Geert van Istendael laat de ambtenaren in Zaventem, Sterrebeek of Vilvoorde alleen Nederlands spreken Geert van Istendael is schrijver.
Taal ontketent strijd; niet het minst in de Brusselse rand. De kwesties in Vilvoorde en - vorige week nog - Zaventem zijn daarvan voorbeelden. Geert van Istendael over de taalwet als instrument voor taalvrede.
Ik ben een doodgewone belgicist. Niet alleen ben ik een belgicist, ik ben bovendien een legalist. Zo hecht ik bijvoorbeeld groot belang aan de taalwet en, logisch gevolg, aan de taalgrens. Dat Franstalige politici nu willen morrelen aan de taalgrens lijkt me staatsgevaarlijk. Sinds geruime tijd bereiken mij verontrustende geruchten uit het Brusselse randgebied. Vlamingen zouden zich daar racistisch opstellen tegen Franstaligen. Mijn eerste reactie is: hoe betreurenswaardig! Nu beginnen de Vlamingen ook al de vuile manieren over te nemen die al te veel telgen van de Franstalige bourgeoisie jaren lang complexloos ten toon hebben gespreid. Hun minachting voor de grofstoffelijke Vlaming, le Ménapien, was bij momenten even tastbaar als onwelriekend. Zulk stuitend gedrag mogen de Vlamingen vooral niet na- apen.
Maar doen de Vlamingen in de Brusselse rand dat dan? De ambtenaren aan de loketten van de gemeente Zaventem moeten Nederlands spreken met de ingezetenen (DM 31/7). Sommige Vlamingen zouden dat bedenkelijk vinden. Hoezo bedenkelijk? Die ambtenaren passen gewoon de taalwet toe, niet meer, niet minder, en die taalwet is een wet van het Belgische volk.
Laten we daarbij even niet vergeten dat álle taalwetten van dit land, van het eerste wetje op het taalgebruik in strafprocessen (1873) tot de vastlegging van de taalgrens (1962), dat al die taalwetten werden goedgekeurd door Nederlandstalige en Franstalige verkozenen des volks samen. Er is niet één uitzondering. De taalwet kon dus door de jaren heen steunen op een wel héél brede eensgezindheid van onze democratisch verkozenen, welke taal die ook spraken. En de taalwet zorgde voor taalvrede. We kunnen alleen maar vermoeden wat er losgebarsten zou zijn indien Vlaamse en Waalse politici, weliswaar na eindeloos aanslepende ruzies en even eindeloze nachtelijke debatten, de taalgrens in de jaren zestig niet ondubbelzinnig hadden vastgelegd. Op die zeldzame plekken waar, althans volgens sommige (Franstalige) politici, de taalgrens niet echt 100 procent gefixeerd werd, kregen we heibel, gegarandeerd, vroeger in Voeren, maar die episode is gelukkig afgesloten, nu aan de Brusselse rand.
Blijf dus in godsnaam met je fikken van de taalwet af en laat die ambtenaren in Zaventem of Sterrebeek of Vilvoorde Nederlands spreken en alleen Nederlands. Kunnen de talrijke buitenlandse bewoners uit de Brusselse rand dat niet snappen? Hoezo niet snappen? Ik geloof geen seconde dat al die eurocraten, zakenlieden en lobbyisten zo dom zijn.
Als ik, Belg, naar het Rathaus in Hamburg ga, spreek ik toch Duits zeker. Of naar de town hall in Southampton, dan spreek ik toch Engels zeker. In de mairie van Châteauroux Frans. In het gemeentehuis van Zaventem Nederlands.
Is dat niet hetzelfde? En waarom niet? Omdat het grotere talen zijn? Wacht eens even. Zijn sommige talen misschien beter dan andere omdat ze groter zijn? Met dat argument hebben de machthebbers van mijn vaderland mijn taal tientallen jaren lang de toegang tot de universiteit ontzegd. Mijn taal was niet geschikt voor wetenschap, zeiden ze. On parle le flamand aux animaux et aux domestiques. In die volgorde.
Indien we dát accepteren, kieperen we meteen de hele Vlaamse emancipatiebeweging de goot in. Die emancipatiebeweging nu vind ik uitermate eerbiedwaardig. Zij heeft ervoor gezorgd dat de taal van de kleine man, van de kleine vrouw het gewonnen heeft van de prestigieuze, internationale, grote elitetaal, het Frans. School, leger, gerecht, ambtenarij, allemaal werden ze van hoog tot laag vernederlandst. De overwinning is totaal. En dat is niet meer dan rechtvaardig.
Daarbij heeft de Vlaamse beweging, op de twee onvergeeflijke, aartsdomme en criminele episodes van de collaboratie na, zich nooit laten verleiden tot geweld, en ook dat is eerbiedwaardig. Sommige flaminganten zeggen dat de Vlamingen om die reden een slap zootje zijn. Ze moeten er dan maar meteen bij vertellen waar hun voorkeur naar uitgaat: Noord-Ierse kettingzagen, Baskische bommen of Balkansluipschutters.
Ik besef terdege dat iedere wet voor wijziging vatbaar is. Vind een meerderheid in het parlement en ga je gang. Echter, na de taalwetten van 1962 en 1963 werden allerlei mechanismen goedgekeurd die beletten dat de Nederlandstalige meerderheid in de verleiding zou komen de Franstalige minderheid te pesten of erger. De Franstaligen hebben daarop aangedrongen en ik begrijp hun angsten wel. Maar het lijkt alsof ze na al die jaren volkomen vergeten zijn dat de wetten die hen beschermen door meerderheden in elke taalgroep voor te schrijven, dat juist die wetten de uitbreiding van Brussel, al was het maar met een bospaadje, vrijwel onmogelijk maken.
Evenzeer besef ik dat de Brusselaars woonst zullen blijven zoeken in de ommelanden. Maar laat het duidelijk zijn dat die ommelanden, op zes dorpen na dan, eentalig zijn. Wie naar gemeentehuis, post of belastingdienst gaat, kortom, naar de overheid, spreekt Nederlands, punt, uit. Wat je thuis of met je buren spreekt, gaat niemand aan. Zo zit de Belgische taalwet in elkaar. Franstaligen die dat racistisch vinden, moeten maar eens gaan kijken hoe hun taalgenoten in Québec dat soort zaken oplossen. De Québécois zijn namelijk véél strenger in de leer dan de Vlamingen. Daar loopt bijvoorbeeld taalpolitie rond om te verhinderen dat er te veel Engels zichtbaar zou zijn in de straten van Trois Rivières of Rimouski.
De taalwetten van 1962 en 1963, en, niet te vergeten, de staatshervormingen die nadien kwamen, hebben ervoor gezorgd dat onze zachtaardige, slordige triplemonarchie, het woord is van de betreurde Kamiel Vanhole, voort kon blijven wankelen. Ik denk dat wellicht het moment gunstig is om door middel van een nieuwe, grote, rationele staatshervorming wat orde te scheppen in onze onoverzichtelijke institutionele koterij. Maar de taalwet? Gewoon toepassen. Zowel in Zaventem als in Brussel. In Brussel met name... maar dat is stof voor een ander verhaal. Bron: De Morgen.
05-08-2008
Over onze pensioenen.
Vlaamse pensioenen voor het eerst hoger dan Waalse
Brecht Arnaert 04-08-2008
Het leek een raar nieuwsbericht vandaag: Vlaamse pensioenen voor het eerst hoger dan Waalse. Had u zich dan overslapen en was het land gesplitst? Helemaal niet. De verschillen in pensioenen zijn te wijten aan de verschillen in ... bevolking. Het zoveelste bewijs dat België eigenlijk bestaat uit twee landen.
Volgens een rapport van de Rijkdienst Voor Pensioenen (de bekende Zuidertoren in Brussel) bedroeg in 2007 het gemiddelde uitbetaalde pensioen in Vlaanderen 1.071 euro per maand. Dat is twee euro meer dan in Wallonië, waar een gemiddeld pensioen 1.069 euro bedraagt, en drieëntwintig euro meer dan in Brussel, waar je als oudere 1.048 euro krijgt. Niks om over naar huis te schrijven dus. Maar toch.
Hoe zijn die verschillen dan te verklaren? Tot nader order zijn de pensioendiensten toch nog steeds federaal? Wel, in feite hebben de pensioenen al altijd communautaire trekjes vertoond, zij het dan in het voordeel van Wallonië. Dit heeft niets te maken met een onrechtvaardige solidariteit, maar gewoon met het feit dat Wallonië een compleet andere economische achtergrond heeft.
Tot 2007 waren de pensioenen in Wallonië hoger, omdat in de twintig jaar daarvoor een cohorte van mensen op pensioensgerechtigde leeftijd aankwam die nog de laatste gouden tijd van de Waalse economie meegemaakt hadden: hoge inkomens betekent veel bijdragen voor de belastingen en dus veel pensioen.
In 1966 echter werd al een eerste kantelpunt bereikt, dat zich nu laat merken in de pensioenen. In dat jaar steeg het Vlaams Bruto Regionaal Product voor het eerst uit boven het Waals BRP: in dat jaar werd in Vlaanderen voor het eerst meer toegevoegde waarde gecreëerd dan in Wallonië.
Terwijl in Wallonië de zware industrie (staalnijverheid, koolwinning) een langzame dood stierf, vestigden zich in Vlaanderen, onder invloed van de expansiewetten van '61 stilaan meer en meer, vooral Amerikaanse, multinationals. Vlaanderen had door zijn lagere industrialiseringsgraad ook minder conversiekosten dan de Waalse economie, waardoor de doorstart naar de tertiaire sector (Handel, vervoer, diensten) zich veel sneller kon voltrekken.
Terwijl de Belgische overheid in de jaren tachtig het oude Keynsiaanse recept toepaste van deficit spending (als overheid veel geld uitgeven om de koopkracht te verhogen en dus de vraag aan te wakkeren) vergrootte dit enkel nog maar de crisis: de slechte toestand van de Waalse economie was niet conjunctureel maar structureel: aardgas verving steenkool, en staal kon elders veel goedkoper geproduceerd worden.
In plaats van eerlijk te zijn met de Waalse bevolking, werden miljarden in dubieuze holdings gepompt, waar geen enkele Waal beter van werd. Tenzij één: Albert Frère, die in die dagen doorgroeide tot de top van de rijkste mensen van de wereld. Meneer Frère is nu op rust en moet zich nu tevreden stellen met een luttele ... 224ste plaats op die lijst.
Om een lang verhaal kort te maken zet die economische scheiding zich nu ook door in de pensioenen. Zo lang er geen sociale zekerheid was (geboortejaar georganiseerde sociale zekerheid = 1956) vielen deze verschillen niet op, nu dus des te meer. Doordat in de jaren 80 bovendien nog de werkloosheid in Vlaanderen spectaculair daalde - en ze nu drie keer lager is dan in Wallonië nvda - krijgt de breuk in de cijfers nog een extra duw die in de komende jaren enkel maar duidelijker zal worden.
Belgicisten mogen dan wel beweren dat de solidariteit in de sociale zekerheid interpersoonlijk is, wie gemiddelden neemt over alle pensioenen heen, ziet ook daar onmiskenbaar communautaire trends.
04-08-2008
Uitspraken opgeschreven door R.A.A
Yves Leterme (premier):
"In feite zijn we sinds de aanstelling van de onderhandelaars niet één millimeter vooruitgegaan."
"Deadlines helpen ons niet vooruit. Die zijn contraproductief."
"Ik wil de volledige legislatuur uitdoen. Om de staatshervorming te realiseren en om de begroting en economie onder controle te houden. Dat zijn we aan de mensen verplicht."
CD&V/N-VA maakte de garanties bekend die volgens het kartel nodig zijn om een akkoord te bereiken over een grondige staatshervorming, noodzakelijk voor het behoud van welvaart en welzijn. De N-VA stelt vast dat aan deze voorwaarden van het kartel niet is voldaan, dat de koninklijke bemiddelaars nieuw uitstel vooropstellen en dus mislukt zijn in hun opdracht. Nu dit eindpunt is bereikt, roept de N-VA alle leden bijeen om de verdere partijlijn uit te tekenen op een congres op 21 september in Gent.
Van con-federaal naar...............................?met de tijd.
"De meeste Vlamingen zijn niet gewonnen voor een splitsing van het land, maar willen wel meer Vlaanderen en minder België. Een evolutie die in de jaren '60 begon en nog altijd voortduurt, zelfs versterkt, zo blijkt uit alle opiniepeilingen."
Paul Geudens in de Gazet van Antwerpen, 31 juli 2008
03-08-2008
Laat ze maar gaan.
Helft van de Walen lonkt naar Frankrijk
Brecht Arnaert 02-08-2008
Volgens een peiling van Ipsos in opdracht van de Brusselse Franstalige krant Le Soir en de Franse krant La Voix du Nord is 49 % van de Walen gewonnen voor een aanhechting van Wallonië bij Frankrijk indien België zou ophouden te bestaan. Nieuws dat wij enkel maar kunnen toejuichen. Of toch niet? Een overzicht.
Toen onderzoekers van de UCL tussen tien oktober 2007 en 15 januari 2008 dezelfde vraag stelden aan de Waalse bevolking, antwoordde maar 29 % dat een aanhechting bij Frankrijk de beste oplossing zou zijn. Op een half jaar tijd heeft de rattachistische idee dus maar liefst twintig procentpunt terrein gewonnen. Gaat deze trend door, dan is tegen het eind van dit jaar ongeveer 70 procent van de Walen overtuigd dat een aanhechting bij Frankrijk de beste oplossing is. Maar misschien is een sterk deel van die opinie conjunctureel: lost de crisis zich (gedeeltelijk) op, dan zakt het cijfer mogelijks weer.
Dat vermoeden wordt immers bevestigd door een ander cijfer uit de enquête. Op de vraag of men ervan overtuigd is dat België gaat verdwijnen, antwoordt immers slechts een vierde van de Walen positief. Exact 77 % van de Walen denkt dus dat België nog wel zal blijven bestaan. De vraag naar de aanhechting is dan ook hypothetisch: ze peilt naar de oplossing INDIEN België zou verdwijnen.
Aan de andere kant van de landsgrens wordt het idee van een 101ste departement steeds warmer onthaald. Blijkens twee peilingen, eentje in november 2007 en een in juli 2008, heeft het idee daar dan misschien maar 6 procentpunt terrein gewonnen, maar de uitgangspositie was daar wel 54 %. Vandaag is dus een representatief staal van 60 % van de Fransen gewonnen voor de aanhechting van Wallonië bij Frankrijk. Het einde van de Hexagone, het begin van iets nieuws?
Commentaar:
Hoewel vanuit Vlaamsgezind standpunt deze evoluties toe te juichen zijn, moeten er misschien ook enkele kanttekeningen geplaatst worden. Zo is het misschien jammer te noemen dat Wallonië meteen naar Frankrijk lonkt bij een eventuele splitsing van België. Waarom zou Wallonië geen onafhankelijke republiek kunnen worden binnen een verenigd Europa? Welk belang heeft de Waalse bevolking erbij opnieuw bestuurd te worden vanuit een stad die buiten haar eigen grondgebied ligt? Het lijkt wel of Wallonië een soort afhankelijkheidsgen in zich draagt. Evengoed wordt Namen de hoofdstad van een gezellig land dat met zijn Ardennen, grotten en rivieren veel toeristische troeven heeft?
Deze peiling leert ons dus, dat naast de voortschrijdende Waalse publieke opinie richting einde België, eveneens dat de Waalse wil om op eigen benen te staan nog heel zwak is.Dit is voornamelijk te wijten aan een ter ziele gegane Waalse Beweging, die in vroeger tijden onze bondgenoten waren in de regionalisering van België. Die bondgenoten zijn er nu niet meer. Heden ten dage wordt de Waalse positie meer en meer in Brussel bepaald.
01-08-2008
CDenV aan het woord.
Zeven uitgangspunten voor een communautaire dialoog
31/07/2008
Na meer dan een jaar communautair onderhandelen hebben we op 14 juli vastgesteld dat we op de grenzen zijn gestuit van wat in ons federaal bestel nog haalbaar is. Nochtans is een grondige staatshervorming cruciaal voor onze sociaal-economische toekomst. Een andere aanpak is dus noodzakelijk.
Het kartel CD&V/N-VA heeft zeven uitgangspunten naar voor geschoven om te komen tot een zinvolle communautaire dialoog.
CD&V/N-VA maakte de garanties bekend die volgens het kartel nodig zijn om een akkoord te bereiken over een grondige staatshervorming, noodzakelijk voor het behoud van welvaart en welzijn. De N-VA stelt vast dat aan deze voorwaarden van het kartel niet is voldaan, dat de koninklijke bemiddelaars nieuw uitstel vooropstellen en dus mislukt zijn in hun opdracht. Nu dit eindpunt is bereikt, roept de N-VA alle leden bijeen om de verdere partijlijn uit te tekenen op een congres op 21 september in Gent.
Geduld moeten wij hebben.
-VA is ontgoocheld maar stapt niet op De Wever voert het dreigement van zijn partij niet uit.
MOOI CD&V en N-VA betreuren dat de bemiddelaars er nog niet zijn in geslaagd tegemoet te komen aan de garanties die de Vlaamse partijen hebben gevraagd over het heropstarten van een communautaire dialoog. De N-VA zal haar dreigement voorlopig niet uitvoeren om de meerderheid niet meer te steunen. Voor N-VA is de kous ondertussen wel af.
"Stekker nu uitrekken zinloos" Na de aanstelling van de drie koninklijke bemiddelaars eisten zowel CD&V als N-VA duidelijke garanties voor een staatshervorming. De partij van Bart De Wever dreigde er zelfs mee de meerderheid de rug toe te keren. Nu de "noodzakelijke" garanties er nog niet zijn, houdt het kartel het bij het "betreuren" van de situatie. Voor N-VA is de kous echter wel af. Midden in de zomer zeggen dat je uit de meerderheid stapt, heeft echter geen zin, meent De Wever. Een congres maakt in de tweede helft van september, wellicht op 21 september, de eindbalans op.
Zeven voorwaarden voor dialoog Het kartel somt nog eens klaar en duidelijk zeven voorwaarden op om "tot een zinvolle dialoog te komen". Eerste voorwaarde is dat de onderhandelingen moeten uitmonden in een confederale staatsstructuur, waarbij het zwaartepunt bij de deelstaten ligt. "De confederale logica moet intussen alvast worden toegepast in de bestaande instellingen", luidt het.
Dialoog van gemeenschap tot gemeenschap Om tot die confederatie te komen, is volgens CD&V/N-VA een dialoog van gemeenschap tot gemeenschap nodig. En die moet geleid worden door de Vlaamse minister-president Kris Peeters en zijn evenknie in de Franse gemeenschap en Waals gewest Rudy Demotte. Indien zij het eens raken over de aanpak van die dialoog, kan die tegen het einde van het parlementaire reces van start gaan. Voor de regionale verkiezingen van 2009 dienen resultaten te worden geboekt. Bedoeling is dat de twee minister-presidenten de federale regering en de parlementen betrekken bij de dialoog. "Op een gepaste wijze en wanneer het hun bevoegdheden betreft kunnen ook het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en de Duitstalige gemeenschap mee aan tafel zitten, meen het kartel.
Open agenda De dialoog moet met een open agenda van start gaan en ervoor zorgen dat het akkoord tussen de gemeenschappen op federaal niveau uitmondt in een grondwetswijziging en de nodige (bijzondere) wetten. "De staatsinrichting, de bevoegdheidsverdeling en de financieringsafspraken worden beheerst door de principes van wederzijds respect, territoriale integriteit, solidariteit, subsidiariteit, efficiëntie en financiële en fiscale verantwoordelijkheid", luidt het verder.
Parlementaire procedure B-H-V Laatste voorwaarde voor het kartel is dat de parlementaire procedure inzake de kieskring Brussel-Halle-Vilvoorde verder zijn gang moet kunnen gaan. De federale regering mag geen initiatieven terzake nemen, stelt CD&V/N-VA.
"Geen garanties, da's jammer" "De drie bemiddelaars zijn er vooralsnog niet in geslaagd om de Vlaamse partijen de noodzakelijke garanties te bieden. Het kartel betreurt dit. Voor CD&V/N-VA blijven bovenstaande garanties noodzakelijk", besluiten CD&V-voorzitster Marianne Thyssen en N-VA-voorzitter Bart De Wever. (belga/vsv)
Bron: 'Het Laatste Nieuws' 31/07/2008
23-07-2008
Het kamerdebat.
Na het volgen van het kamerdebat deze voormiddag heb ik voor het ogenblik er genoeg van. Het was voor mij een schijnheilige bedoening ,een echt circus,allemaal pipo's. Ik ga er even uit,tot 31 Juli dan zien we wel. Aan alle bloggers een prettig verlof en tot later. Vergeet niet van Uw mening te laten kennen in het gastenboek. Vliegt de blauwvoet ,storm op zee,op 1 Augustus,of vergis ik mij !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Gastenboek
Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek