Foto
Inhoud blog
  • Vertraging door ziekte
  • cultuur versus natuur rectificatie
  • cultuur versus natuur(3)vervolg
  • natuur versus cultuur 2
  • natuur versus kultuur
    Zoeken in blog

    Zoeken met Google


    Contactpunten
    Over filosofie en fotografie
    Afwisselende teksten over filosofie en fotografie en teksten met een knipoog.
    11-03-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.intermezzo

    DE VERKIEZINGEN VAN 2017
    EEN GROTE KRAKELENDE SPRAAKVERWARRENDE RHETORIEK !!!


    Politiek is stemmen met een stemvork waarmee we ons klankbord op 15 maart nooit op toon krijgen.

    De stem wijzer wijst in de richting naar een driesprong van 3 wegen met alleen maar uithollingen overdwars.

    Stemborden zijn plakborden waarop je niet kunt zien wat er op de achterkant van het plakkaat staat.

    Cafe -shops: gedogen aan de voorkant , maar aan de achterkant NIET: Dat is echt KIERE-WIET !!

    Stemmen op de lijst VRIJ NEDERLAND ...een schot inde ROOS !!!???

    Politiek is koorddansen zonder vangnet.

    Mannen en vrouwen zijn evenveel WAARD, maar vrouwen verschillen van AARD
    Vrouwen spreken MET elkaar en mannen TEGEN elkaar

    In een lang heen en weer historisch bedongen wordingsgeschiedenis was er dan eindelijk in 1917 o.l.v. premier Cort v.d. Linden een basis gelegd van een algemeen kiesrecht met een evenredige vertegenwoordiging
    Een partij kan dan bij een verkiezing het aantal behaalde stemmen proberen tussen mannen en vrouwen gelijkelijk te verdelen.Het is gebleken dat dit een moeilijk cultuurhistorische opgave is.
    Het zou m.i.geweldig zijn om een samengesteld parlement te formeren met een heel ei-gehalte van een WIJ gericht overleg met vrouwen dan van een dop mannen van IK -trippende krakelerende macho's. De hanen kraaien wel , maar de kippen leggen de eieren.

    Jesse Claver droomt nog steeds over zijn idealen maar hij moet eerst wakker worden . Dromen zijn n.l. bedrog en houden vaak geen stand in de robuste werkelijkheid. De geschiedenis heeft ons al over een lang voltooidverleden tijd geleerd dat wereldverbeteraars slaapwandelende zwevers en soms ruecksichtslose strebers zijn zonder voldoende tools voor een zachte landing op een keiharde complexe realiteit.

    Linkse journalisten proberen vaak met een kromme stok slink(s) recht(s) te slaan!. Zij genieten van camera's met een parrellax naar rood.

    Tot de volgende keer. Dan gaan we weer met beide benen de ruimte in naar .................?????????????????



    -=-=-=-=-=-=-=-=-= MAUP -=-=-=-=-=-=-=-=-=
    Hartelijke Groet Maup

    +31 346261816
    +31 630423792
    maup.smits@planet.nl
    : http://blog.seniorennet.be/maup





    11-03-2017 om 16:19 geschreven door Maup Smits  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    18-02-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Voetnoten en Hoofdzaken

    From: Maup Smits
    Date: 18-2-2017 16:43:41
    To: maup.smits@planet.nll
    Subject: voor mijn nieuwe blog d.d 18-02-2017

    Voetnoten,die lopen wel, maar HOOFDzaken,daar zitten we mee.!!!!!

    Tussen de vele boeken, die ik de laatste tijd heb aangeschaft, ligt een uiterst belangwekkend boekje . De omvang is klein, maar de inhoud vol venijn.
    De titel luidt :" Het Elastisch Universum" xxxxxx
    In dit boekje beschrijft George van Hal o.a. (redacteur) bij New Scientist en als een uitstekende wetenschapsjournalist ,een toegankelijk overzicht van de ideeen van Erik Verlinde , een van de meest originele denkers in de de moderne fysica. Erik Verlinde ,(hoogleraar aan de Universiteit van Amsterdam). --- Robbert Dijkgraaf--- werkzaam aan de toppitop unversiteit in Princeton in Amerika, beschrijft hem als de nieuwe Einstein.
    In de verhitte strijd ,die wordt gevoerd over mogelijke verklaringen voor de onbegrepen 95 procent van ons universum , komt Erik Verlinde met een fundamenteel nieuw idee.Het hoort bij de overkoepelende theorie , waaraan hij al 7 jaar werkt, die ons begrip van de realiteit.volledig op zijn kop zet.
    George van Hal heeft dit boekje als ondertitel meegegeven : ABC van de BAANBREKENDE IDEEEN van ERIK VERLINDE.

    Ik citeer uit de inleiding George van Hal:

    Eind 2011 liep ik voor het eerst de werkkamer van de theoretisch fysicus Erik Verlinde binnen. Verlinde had bijna 2 jaar eerder furore gemaakt met een nieuwe zwaartekrachtstheorie en nu wilde ik horen hoe dat in zijn werk is gegaan Hij had puur op basis van zijn eigen intuitie ,een aantal verdraaid lastige concepten uit de snaartheorie gecombineerd met ideeen als het holografisch principe ( kom ik later op terug Maup),twee van de ingewikkeldste theorieen uit de moderne fysica. Dat had geleid tot zijn verrassende nieuwe verklaring voor de zwaarte kracht.
    Wat ik nog niet wist , was dat Verlinde dat idee verder wilde uitbreiden en wilde loslaten op de twee grootste problemen uit de huidige fysica. Tijdens de circa anderhalf uur van het interview viel ik van de ene verbazing in de andere. Tegenover mij zat iemand die niet alleen moeiteloos zijn weg wist te vinden in de meest fundamentele vragen die een fysicus over de werkelijkheid kan stellen, hij had ook nog eens een uniek en baanbrekend idee hoe je die vragen moest beantwoorden
    Was hier een nieuwe Einstein geboren ??? Beroemde fysici als Robbert Dijkgraaf en Neil Turock bleken in ieder geval razend enthousiast en waren er zeker van , dat hij de juiste vragen stelde.

    xxxxxx Het Elastisch Universum
    ISBN 978 90 5556 746 7
    Fontaineuitgevers BV,Hilversum
    Prijs : 7,95 Euro



    Hartelijke Groet Maup

    +31 346261816
    +31 630423792
    maup.smits@planet.nl
    : http://blog.seniorennet.be/maup

    Tot de volgende keer'

    -=-=-=-=-=-=-=-= MauP -=-=-=-=-=-=-=-=-







    18-02-2017 om 17:04 geschreven door Maup Smits  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    27-01-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De tijd zal het leren


    De tijd zal ons leren !??!



    -------Original Message-------

    From: Maup Smits
    Date: 17-1-2017 16:17:25
    To: maup.smits@planet.nl
    Subject: Voor mijn blog 2017

    Normale en revolutionaire wetenschap
    Thomas Kuhn
    1922 tot 1996
    Paradigma's. Daarmee heeft hij het als wetenschapsfilosoof over een sprongsgewijze vooruitgang van de wetenschap. Paradigma's worden het best omschreven als een raamwerk voor gedachten , waarin een groep mensen zich op een moment bevindt De wetenschap binnen een paradigma heet "normale" wetenschap , wetenschap die er buiten valt "revolutionaire" wetenschap Paradigma is een leenwoord uit het Oudgrieks paradeigma en betekent oorspronkelijk "voorbeeld". Thomas Kuhn beschreef de voortschrijdende ontwikkeling van kennis in de vorm van "paradigma's" In de wetenschap komen steeds opnieuw waarnemingen (research) naar boven die niet meer in het raamwerk passen. (anomalieen) Men probeert dan met allerlei geforceerde denkconstructies het bestaande paradigma overeind te houden . Maar dat levert een gekluwd knutselwerk op dat op een gegeven moment een Gordiaanse knoop genereert.Dan moet er een paradigmaverschuiving paatsvinden.

    Een sprekend voorbeeld hiervan is de Copernicaanse Revolutie in de 16de eeuw met het werk van de de astronomen als Copernicus, Ticho Brahe, Johannus Kepler, Galileo Galilei en Isaac Newton. Hun empirische objectieve werkelijke concrete waarnemingen boven religieuze ideale subjectieve opvattingen doorbrak het eerdere op autoriteit berustende Aristoteliaanse wereldbeeld. Men spreekt sedertdien van het Newtoniaanse wereldbeeld.
    Voor verdere voorbeelden verwijs ik u graag naar nog meer recente ontwikkelingen zoals De zwarte stralers en de kwantummechanica.Met Google kunt u daar de verbijsterende ontwikkelingen in details als een heerlijk gerecht tot u nemen. Ik geniet elke dag met volle teugen van de heerlijke cocktails geserveerd door prachtige colleges van o.a Gerard Bodifee, Aart Bos , GertVerlinde, Dick Swaab,en de vezameling boeken ,die ik in de laatste tijd heb aangschaft Ja het is een stroom aan informatie waarin ik spartelend en dartelend me op de golven afwisselend kopje onder laat gaan en met voortdrijvend inzicht herboren weer boven kom.

    Hier volgen enkele afstanden om werkelijke gegevens het gaat hoever we het universum kunnen in kijken.

    Wat is een lichtjaar? Een kosmische afstand , gelijk aan ca. 9,46 biljoen kilometer.
    Licht heeft een snelheid van vrijwel exact 300.000 km per seconde. Er gaan 60 seconden in een minuut , 60 minuten in een uur,24 uur in een dag , en gemiddeld 365,25 dagen in een jaar. Een lichtjaar is dus gelijk aan 300.000 km x 60 x 60 x 24 x 365,25 = 9.467.280.000.000 km, ofwel ca. 9,5 biljoen km.
    Met het blote oog kunnen wij 2,5 miljoen km ver naar het dichtst bijzijnde het zgn Adromeda lichtstelsel kijken.
    Met een gewone kleine verrekijker zien wij all sterrenstelsels op een aftand van tientallen miljoenen lichtjaren.
    Met de Hubble space telescoop zien wij sterrenstelsels op afstanden van 12 tot 13 miljard lichtjaren.

    Vraag: Kunnen wij sterren zien die niet meer bestaan??
    Jazeker: Als je diep het heelal in kijkt, kijk je terug in de tijd. Dat komt doordat het licht van sterren en sterrenstelsels tijd nodig heeft om op onze aarde aantekomen. Het licht heeft met de snelheid van 300.000 km per sec.er ruim 4 jaar voor nodig voordat het licht van de dichtstbijzijnde ster ons beriekt. Wij zien die ster dus pas zoals hij er 4 jaar geleden uitzag.

    Hoe ver in het heelal dwalen wij als kudde rond ?!

    Tot de volgende keer.

    Hartelijke Groet Maup

    -=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=

    +31 346261816
    +31 630423792
    maup.smits@planet.nl
    : http://blog.seniorennet.be/maup






    27-01-2017 om 17:14 geschreven door Maup Smits  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    02-12-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Prof DR Dijkgraaf gaat dat zien
    Professor  Robbert  Dijkgraaf is terug met een gloed nieuwe DWDD University . In een live hoorcollege spijkert hij ditmaal onze kennis bij over licht/ruimte
     
     
     
     
     
    As je TIJD/RUIMTE genoeg hebt hoor,luister, kijk en zie naar deze begrijpelijke / onbegrijpelijke  verbijsterende , magische wereld van tijd, ruimte , donkere materie, zwarte, gaten , de Big Bang theorie , niet te bevatten talloze  Galaxiale sterrenstelsels en waar wij  niet - of wel zijn ?? in dit oneindige universum. Trek je eigen conclusies uit deze illusies, waarbij science FICTIE tot science FACTIE is ge(ver)worden. ( SHAPE-SHIFT).
     
    Ik wens jullie veel licht in - en RUIMTE onder de kerstboom. !!
     
     
    De uitzending is vanavond van 20.30 - 21.35 uur  op NPO 1
     
                                                                         =-=-=-=-=-=-=-=MAUP -=-=-=-=-=-=-=-=-=

    Tot volgend jaar   

                  
     
       
     
     
     
     

    Hartelijke Groet Maup 

    +31 346261816

    02-12-2016 om 20:28 geschreven door Maup Smits  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (2)
    24-11-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.van vroeger naar nu (1)
    Date: 21-11-2016 14:36:15
    Subject: van oud naar nieuw.(1) 
    Plato:
     
    Hij wil net als vele van zijn voorgangers  te midden van de vele veranderingen iets onveranderlijks ontdekken. ( zie zijn gedachte constructie van de de grot in mijn vorige essay Hij bedacht daar zijn abstracte ideen wereld , die boven onze zintuigelijke wereld lag waar alles wat wij kunnen waarnemen in een volmaakte en perfecte vorm bestaan die door de anamese kunnen worden opgehaald . ( ik heb die wereld in mijn vorige editie voor het gemak warenhuis genoemd:  Zie en lees daar  nog eens door )
     
    Aristoteles
     
    Hij vond dat Plato alles had omgedraaid. De ideeen in het warenhuis zijn begrippen die door de mensen zijn bedacht. Dus niks geen anamnese  Aristoteles geloofde niet , dat er perfecte en volmaakte vormen  ergens boven onze zintuigelijke waarnemingen in een oneindig groot warenhuis lagen waarvan  "onze "dingen replica"s waren. Voor hem bestond dat warenhuis niet. Die replica's zijn slechts vormen die  juist in  de dingen die we hier beneden  in de concrete natuur om ons heen  waarnemen. Die ideeen komen   vanuit de mens maar moet de mens zelf langs een onderzoeksweg via zijn ken- proces, die leidt tot het onthullen van vormen en  ideeen.Het is alleen via deze weg dat de mens tot wetenschap en wijsheid kan komen. Aristoteles gelooft in een  dialoog met anderen het kritisch beoordelen en uitzoeken  van de veronderstellingen , vooronderstellingen en vooroordelen tot een grootste gemene delende waarheid te komen , let wel nooit  naar DE waarheid.
    Bij Plato zou dat niet kunnen, de kloof tussen kentheoretische  veronderstellingen enz. zou door hem niet te overbruggen zijn.
     
    Aristoteles was  een denker. de leer en de werken van hem hebben de filosofie en het menselijke denken tot op de dag van vandaag beinvloed, ook al is een fractie van zijn werken bewaard gebleven. Een van de veelbesproken ideeen van Aristoteles is de leer  VAN DE GULDEN MIDDEN WEG .  Hierin vinden we een heleboel filosofisch jargon, maar het biedt geen wijsheid. Filosofen wijzen  vaak op de verdiensten van deze leer , maar de vraag is of je er werkelijk wijzer van wordt. ( Opmerking van Maup   lees voor wijzer  RICHTINGAANWIJZER );  We kunnen in zijn zgn. NICO  MACHEISCHE ETHIEK  , een deugden ethiek van alles lezen, zie ook weer mijn vorige essay .. Daarna heb ik het gevoel dat ik, hopelijk, over Plato en Aristoteles een paar handvatten heb gegeven om u enigszins een ruw beeld te schetsen van deze grootheden ,die, zonder de technische hulpmiiddelen waar de verschillende wetenschappen nu over beschikken alleen met hun denkkracht hun sporen op de hele menselijke geschiedenis hebben nagelaten.
     
    Het wordt nu tijd om de reis door deze geschiedenis achter ons te laten en bij het volgende station overtestappen naar de hedendaagse filosofische geschiedenis. Op deze reis zullen we uiterst geniale filosofen ontmoeten, die met hun denkkracht gecombineerd met de ver ontwikkelde electronische tools voor een grote omslag vormen,die we voorheen niet voor mogelijk hebben gehouden. Op vele terreinen zoals culturele- economische ,religieuze - ethtische - cognitieve -politieke -sociale, technische- holografische vergezichten in het universum  enz. Kortom : We staan voor een verbijsterende maatschappelijke break, die prachtig is  , maar ook schaduwkanten heeft. Kom mee, denk, kijk en zie en bewonder deze  ingrijpende paradigmatische  : SHAPE- SHIFT
    -=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=MAUP =-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=
     
                                                                                  
     
     
                                                                                   

    +31 346261816
    +31 630423792
        : http://blog.seniorennet.be/maup
                  
     
       

    24-11-2016 om 14:46 geschreven door Maup Smits  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    03-11-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op zoek naar wat?? Vervolg met Plato
    In een van mijn vorige essays heb ik Plato's Grot "bedenksel uitvoerig beschreven. Hierin  stelt Plato, dat    de werkelijkheid uit 2 delen bestaat. Het ene deel is de zintuigelijke wereld . Hiervan kunnen we slechts een globale of onvolkomen kennis krijgen door onze zintuigen te gebruiken.(hij richt zich hier op slechts een zintuig nl. de ogen.Oren , smaak  en gevoel daar heeft hij geen boodschap aan) In de grot stroomt alles voor onze ogen voorbij en is dus niet eeuwigdurend. Over alles wat we waarnemen in de grot kunnen we alleen maar vage afspiegelingen van ideeen hebben .Plato stelt nu dat alle verschijnselen in onze werkelijke leef- wereld slechts schaduwen zijn van eeuwige vormen van ideeen die buiten de groot bestaan in dat oneindig grote warenhuis. Alles wat wij onvolmaakt hier op aarde , dus in de grot zien , met al zijn onvolmaakt- heden worden wij  herinnerd aan dat grote warenhuis buiten de grot als volmaakt, door de zgn. anamnese . Zo heeft de idee het paard  vier benen om op te staan, zelfs al zouden alle paarden in onze wereld in de grot mank lopen. Zo ook zijn  ALLE gebakken koekjes  allemaal ongelijk  van vorm, maar toch lijken ze op elkaar, , zij hebben nl.allemaal hetzelfde gemeenschappelijke warenhuis waarin ze volgens hetzelfde idee gevormd zijn.
     
     
     
     
     
     
    Door te beginnen met concrete dingen wat bijv GOED , WAAR OF MOOI is of wat NIET, goed, waar of mooi is versterken we ons inzicht ( phronesis ) in de meer abstracte vormen  (Ideeen) van het GOEDE,WARE en het MOOIE.
    MATERIALISTEN beginnen onderaan en blijven steken in het beschrijven van de stoffelijke dingen. Ze naderen niet het abstracte .De dingen zien en beschouwen ze zoals ze zijn. Niet verder zeuren . Dat gebeuren is hun inzicht (doxa), klaar en uit. Zij kijken niet verder dan hun neus lang is. 
    idealisten beginnen bij het hoogste , maar zij staren direct in de verblindende zon. Daarom kiest Plato de weg van de HERMENEUTIEK in de zin van de uitlegkunde door te beginnen bij het laagste om zo al  redenerend en logische denkend op te bouwen richting het hoogste. Overigens is deze methode geen garantie dat een filosoof dat hoogste ( de ideeenwereld ) zal bereiken.
    Deze ideeen zijn de achterliggende principes van onze waarneembare werkelijkhied.  De ideeen ( vormen ) zijn zelf onveranderlijk, tijdloos en perfect, waarvan onze werkelijkheid een afspiegeling is . Een bruine hond   is bijv. een afspiegeling van de VORM  ( hond) en van de VORM ( bruin )  Zo heeft dus EEN bruine hond deel aan  de abstracte ideeen (vormen wereld )  DE bruine hond, zo ook een mens de afspiegeling van DE mens, EEN brood van HET  brood enz.
    Maar volgens Plato kunnen wij deze vorm en ideeen niet zomaar bevatten. We moeten ons echt inspannen en er moeite voor doen om ze te benaderen. We hebben wel echter een groot voordeel in dit proces, want voor de geboorte heeft de menselijke ziel contact gehad met de ideeen en de vormen. De ziel is nl. onsterfelijk, want zij heeft voor de dood  in de pure wereld der vormen verkeerd en zal na de dood daarheen  weer terug keren, maar de herinnering ( anamnese ) aan het prenatale contact met de bovennatuurlijke wereld is  in elk geval latent aanwezig in de onsterfelijke ziel. Maar de anamnese is echter volgens Plato niet zondermeer beschikbaar.
    Waarom is deze anamnese voor Plato zo belangrijk? Omdat voor hem het ultieme doel van de filosofisch ingestelde  mens het begrijpen is van de wereld om ons heen  en van ons bestaan. Alle dingen in onze wereld hebben deelaan de vormen , maar hoe kunnen wij bijv. in een goed mens die participatie in de  vorm van het GOEDE herkennen?? Welnu , door het nadenken over die goede mens op de een of andere manier in ons hoofd
     
    Plato ( ca. 428// 427 v. Chr ) is de tweede van het bekende trio oud- Griekse wijsgeren - Socrates, Plato en Aristoteles- van wie gezegd wordt ,dat ze de filosofische grondslagen  hebben gelegd van de westerse cultuur.
    Iets zinnigs vertellen over het leven van Plato blijft een hachelijke zaak . Alles staat of valt met de betrouwbaarheid van de vele bronnen waarover we nu beschikken. Waarschijnlijk is Arestoteles , tijdgenoot en leerling van Plato , die ons  over Plato's intellectuele achtergrond  informeert, wel de meest betrouwbare bron. Van hem weten we dat Plato sterk beinvloed was door Socrates en de heraclitische filosofoof  Cratyles. Bovendien was Plato erg geinteresserd in zijn voorgangers : de natuurfilosofen.
     
    Buiten kijf staat vast dat Plato, gezien vanuit de context van de Oud-Griekse leefwereld, een verbijsterende filosofische denkergigant was en nog steeds voor ons  is.Hij dacht tot aan de grenzen van zijn en onze ratio en overschreed ze soms. Ook hij beleefde en  leed al   psychisch, logisch en epistemisch ( wat kunnen we weten?) sociaaleconomisch,  ethisch en staatkundig onder  de disharmonie  van zijn en ons bestaan.
    Hij is daarmee  op eenzame metafysische  hoogte gestegen boven de pluriforme werkelijkheid. Vanaf deze top heeft hij de de taaie anomalische kluiven naar beneden gegooid waarop menige grimmige  gretige denker zijn tanden  op heeft verbeten.
     
    De volgende keer naar Aristoteles.
     
    Gegroet door ,
     
    Maup
     
    =-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=MAUP-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=  
     

    03-11-2016 om 15:45 geschreven door Maup Smits  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    11-10-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.zoeken naar .....wat?? vervolg
    Dit is de titel van het prachtige boek geschreven door Maarten t-Hart . "Wie God verlaat heeft niets te vrezen'' met als ondertitel  :"De Schrift betwist"
     
    Ik heb de intrigerende tekst veranderd in "Wie God verlaat heeft niets bewezen.!"
     
    Zelf heb ik in mijn essays ( zie o.a . mijn beschrijving van  het conflict met dominee de Looze op de zgn belijdeniscatechesatie op mijn vraag over de erf-zonde in nood  gebracht 'Voor mij onbegrijpelijk, dat ik de zonde voor het vergrijp van Eva en later van Adam had gerfd . Geld kan ik erven, maar de zonde van eeuwen geleden voor het vergrijpen van de pluk van de verboden vrucht  is voor mij niet te begrijpen.") En dan nog die verschrikkelijke preken , die altijd maar weer  draaiden om de ellende, verlossing en dankbaarheid, met selectieve verdraaiingen en teologische verzinzels, verwijzend  naar  die prachtige Bijbel. 
     
    Met grote vreugde en genoegen heb ik gesmuld van  Maartens boek.
     
    Wie kan beter dan Maarten die  koolkorven,vol  met ongelooflijke  brandende geloofsstelingen doven.??
     
    Daar hoop ik u de volgende keer van te laten genieten of hem en mij te verwensen naar .......waarheen  en wat..........?????
     

    Hartelijke Groet Maup 

    +31 346261816

    11-10-2016 om 16:30 geschreven door Maup Smits  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    10-10-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Date: 10-10-2016 17:18:01
    Subject: wie god verlaat heeft niets te vrezen
     
    Dit is de titel van het prachtige boek geschreven door Maarten t-Hart . "Wie God verlaat heeft niets te vrezen'' met als ondertitel  :"De Schrift betwist"
     
    Ik heb de intrigerende tekst veranderd in "Wie God verlaat heeft niets bewezen.!"
     
    Zelf heb ik in mijn essays ( zie o.a . mijn beschrijving van  het conflict met dominee de Looze op de zgn belijdeniscatechesatie op mijn vraag over de erf-zonde in nood  gebracht 'Voor mij onbegrijpelijk, dat ik de zonde voor het vergrijp van Eva en later van Adam had gerfd . Geld kan ik erven, maar de zonde van eeuwen geleden voor het vergrijpen van de pluk van de verboden vrucht  is voor mij niet te begrijpen.") En dan nog die verschrikkelijke preken , die altijd maar weer  draaiden om de ellende, verlossing en dankbaarheid, met selectieve verdraaiingen en teologische verzinzels, verwijzend  naar  die prachtige Bijbel. 
     
    Met grote vreugde en genoegen heb ik gesmuld van  Maartens boek.
     
    Wie kan beter dan Maarten die  koolkorven,vol  met ongelooflijke  brandende geloofsstelingen doven.??
     
    Daar hoop ik u de volgende keer van te laten genieten of hem en mij te verwensen naar .......waarheen  en wat..........?????
     

    Hartelijke Groet Maup 

    +31 346261816
    +31 630423792
        : http://blog.seniorennet.be/maup
                  
     
       

    10-10-2016 om 17:33 geschreven door Maup Smits  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    08-09-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.zoeken naar .....wat??

      Zoeken naar .... wat ???

    Plato's grot.

    Om wat meer overzicht en vooral doorzicht in het verschil te krijgen tussen de 2 noties van denken en spreken over dat denken ,
    geef ik u een kort overzicht van plato's allegorie van de grot.Men dient zich een een grote grot voortestellen, die met de buitenwereld verbonden is door een grote gang met een dusdanige lengte dat er geen daglicht in de grot valt. Er zit een rij gevangenen met hun rug naar de ingang , en ze kijken naar de achterwand van de grot.Hun ledematen en halzen zij zo vastgeketend dat dat ze hun hoofden en halzen niet kunnen bewegen en noch elkaar en zichzelf kunnen zien Dit betekent dat ze alleen de wand voor zich kunnen waarnemen . Zo hebben ze hun hele leven gezeten en kennen niets anders. Achter hen bevindt zich een vuur . Tussen hen en dat vuur staat een muur , die zo hoog is als een mens. Aan de andere kant van die muur lopen mensen met allerlei dingen op hun hoofd, waaronder stenen en houten figuren van mensen en dieren , heen en weer. De schaduwen van dingen vallen door het vuur op de wand waar de gevangenen tegenaan kijken , die ook de stemmen weerkaatst van hen die de dingen sjouwen. Plato betoogt nu dat het enige dat de gevangenen in hun leven waarnemen schaduwen en echo's betreffen. Ze zullen denken dat dat deze de realiteit vormen en hun gesprekken zouden dan over de waarneming van deze realiteit gaan.
    Als een gevangene zijn ketenen zou kunnen afschudden , zou hij door de levenslange ketening in het halfduister zo verkrampt zijn , dat het voor hem alleen zo pijnlijk zou zijn om zich om te draaien , bovendien zou het vuur hem verblinden. Hij zou volkomen in de war raken en zich weer willen omkeren naar de wand met schaduwen, , naar de de realiteit die hij begrijpt. Als hij eenmaal gewend zou zijn aan de bovenwereld en daarna terugkeerde in de grot , zou de duisternis hem weer tijdelijk verblinden. Zijn ervaringen zouden onbegrijpelijk zijn voor de de andere gevangenen., omdat hun taal alleen naar schaduwen en echo's verwijst.

    De pijn en de moeite die de gevangene moet doen om zich te bevrijden van zijn ketenen staat voor het langdurig nadenken over het goede, waarbij veel discipline komt kijken aangezien de verleiding moet worden weerstaan zich over te geven aan de aardse lusten. Het ontsnappen uit de grot staat voor zijn notie om in het felle zonlicht terecht te komen en is dan gelijk aan de opstijging van de ziel naar de wereld van abstracties, die we aanschouwen met onze geest. Het weer teruggaan in de grot leidt ertoe dat die belichte en verlichte geest weer moet wennen aan het halfduister. Het communiceren met de medegevangenen is nu niet meer hetzelfde aangezien het feit dat hun kennis nu over de werkelijkheid verschillend is. Hiermede wilde Plato laten zien dat een mens , die in de hogere regionen is gekomen moeite heeft of zelfs weigert zich in te laten met "menselijke" aangelegenheden . Hun ziel snakt ernaar steeds daarboven te vertoeven.

    Kritiek .
    Prof.Dr.L. M. de Rijk ( 1924 -) hoogleraar middeleeuwse filosofie ( Ik heb nog tentamen bij hem moeten doen, een fantastische docent,die onvergetelijke mooie colleges gaf ) sabelt Plato's noties verpletterend neer.
    Quote: Vanaf het moment dat men inziet , dat Plato met zijn hogere regionen (metafysica) alleen maar op een wijgerige keuze berust die ondemocratisch is. ervaart men zijn opstelling als irritant en onverdraaglijk. Plato's systeem moet leiden tot intolerantie en onderdrukking omwille van de waarheid en de voorkomende misachting van het volk in de lagere regionen

    __________________________________________________________-------------------------------------------------------------------------------________________________________________________________

    De allogorie van de grot is op zich eeuwenlang en ook nu nog een prachtige poetische vorm , die mondiaal en vooral de westerse filosofie gedomineerd heeft. In de klassieke oudheid was Athene het middelpunt van poezie en en poetische verhalende kunst. in tegensteling tot het martiale Sparta ,waardoor erer zich een spanning tussen die 2 ontwikkelde en zich ontlaadde in de 4 zgn vreeslijke Peloponesische oorlogen(431-404 v.Chr) Het was een strijd tussen de 2 oude stadsstaten Athene en Sparta , de 2 grootmachten van die tijd. Wanneer je echt alle ingewikkelde details over deze verschrikkelijke oorlogen wil lezen moet je bij Thucydides zijn . Het is de grootste machtstrijd geweest die in de oudhied zijn weerga niet kent.Om toch nog 2 belanrijke smeulende lonten te noemen was dat Sparta een Oligarchy was , dus een familie bedrijf dat alle mooie privileges binnen de familie elkaar toespeelde .Athene daarentegen een democratie die op selectieve verkiezingen berustte. De beide partijen waren aan het einde (404) van de oorlog zo verzwakt dat , nadat Athene grotendeels verwoest was de grote verliezer was en Sparta door corrupties en machinaties ook niets meer voorstelde.
    Zo zien we maar weer dat het barbarendom in de verschillende historische opeenvolgende tijdsgewrichten zich herhaalt. l'Histoire se repete!
    "De geschiedenis herhaalt zich" Is dat zo? Helaas niet , de geschiedenis is geen refrein maar een opeenvolging van gebeurtenissen met steeds meer venijn. De peloponesische oorlogen hadden enkele miljoenen doden op hun konto.Ik heb getracht te berekenen dat wij nu vele miljarden aan soldatdaten en burgers hebben verloren en het gaat maar door. Zo las ik gisteravond op mijn smartphone dat er nu al 50 miljoen kinderen wereldwijd op de vlucht zijn en dat gaat elke dag maar door.!!!

    U ziet hier in mijn tekst een groete allinea met streep, die de gespletenheid aan moet duiden. tussen de vetgedrukte tekst en de cursief gedrukte tekst
    De cursieve staat voor hoe mooi de mensheid kan denken
    De vet gedrukte staat voor hoe afgrijzelijk zij kunnen zijn

    Over die kloof gaan we het de volgende keer hebben.

    .................................MAUP.............................................................

    .....................................................................................

    +31 346261816
    +31 630423792
    maup.smits@planet.nl
    : http://blog.seniorennet.be/maup

    08-09-2016 om 14:17 geschreven door Maup Smits  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    07-08-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op zoek naar wat ( deel 1)
    Zoeken naar ons bewustzijn is zoeken naar een speld in een hooiberg.
     
    Het probleem begint al dat ik niet weet waar die hooiberg staat.maar gelukkig zijn de hersenwetenschappers al zover met hun speuracties gekomen waar ze de locatie weten waar het bewustzijn wellicht gezocht moet worden. Maar ook dat is nog niet eens zeker.
    Zelf begin ik voor de afwisseling maar eens dicht bij huis,op het tuinbankje met onze kat spinronkend naast mij, beide woonachtig in de parel langs de Vecht genaamd Breukelen, op circa 10 lucht-km  afstand van de lucht- en vluchthaven Schiphol net buiten het vluchtronkend  gebied Met mijn smart-phone kan ik de stalen luchtvogels spotten op hoogte, bestemming, ,type,bouwjaar en nog veel meer. Een electronisch-technisch CULTUREEL wonder .Dit, zo bedenk IK, staat lijn- recht tegenover een NATUURLIJK wonder waar ik met mijn-smartphone niet aan te pas kom. Met MIJN blote oog kijk en zie ik  de hele dag een merel-paar beurtelings af- en aanvliegen naar de oksel van een stevige zijtak van onze mooie Japanse notenboom naar hun met onbegrijpelijk snavelwerk van takjes en sprietjes met een uiterste precisie , prachtig opgebouwd kraamkamernest waar de wellustige opengesperde bekjes van de vers geboren boorlingen gretig de leeftocht in ontvangst nemen.
     
    Behalve de vliegtuigen ( daar kom ik later  in de loop van deze serie wegens de grote complexiteit uitgebreid op terug) word ik me er van  bewust omringd te zijn door een puur NATURALE EN RURALE omgeving waar IK me weer BEWUST word van de SCHOONHEID, mijn kat van de aantrekkelijke PROOIHEID,de merels van een gedreven ALERTHEID op een beschermende VEILIGHEID. En nu de boom nog??  Heeft die ook een vorm van bewustzijn?!!?  
     
    Ik zeg NEEN , Irene van Lippe Biesterveld met nog vele anderen  zeggen JA.
    Heel lang geleden tot ver in de Oudheid  zijn er ook velen met Ja. in allerlei Ja zeggende Ja knikkers maar ook serieus en diep nadenkende Ja zeggers en ook diep nadenkende NEEN zeggers. Zoek het maar uit.
     
    IK beperk me hier tot een van de faculteiten van de wetenschap, die eigenlijk geen wetenschap is : de filosofie.
    IK geef hier  in grote lijnen weer waar de grote filosoof Aristoteles   in zijn en door zijn omgeven leefwereld bepaalde diepgang van ZIJN denken op uitgekomen is en als o.a. beroemde bioloog in zijn boek DE ORGANON de worsteling van ZIJN DENKEN over de  moelijkste denkstof met twijfels heeft doordacht 
     
    Hij onderscheidt dan 3 soorten zielen / bewustzijn.  ( ziel , bewustzijn  geest, denken vallen altijd onder een noemer , dus kiezen maar ) :
     
    de vegatieve ziel { planten, bloemen ,struiken  kortom alles wat bloeit en groeit }
    de afectieve ziel { dieren, d.w.z. grote 4-voeters als olifanten apen , geen insecten,vliegen enz. }
    de rationele ziel  { de mensen }
    In de organon geeft Aristoteles ,nog een DENK toevoegsel dat de ESSENTIE van de RATIO door hem GEDACHT en begrepen wordt als spilpunt.
    De essentie wordt dus als kenmerkend voor iets GEDACHT, d.w.z. al datgene wat overblijft wanneer de als zodanig beschouwde ' RANDZAKEN" worden WEGGEDACHT en daarmee wordt dus VERONDERSTELD  het bestaan van een ZUIVER wezen, omgeven van bijzaken. In DE ANIMA voegde Aristoteles (384- 322 v. Chr) nog het begrip DE INTELLECTUS AGENS toe , hetgeen een  METAFYSISCH CONCEPT is. Dat deed hij om de werking van de ziel zoveel mogelijk te verklaren. Dit CONCEPTwas voor hem dan  ook het goddelijke gedeelte van de ziel, dat van buiten a.h.w. door de ""deur" van de foetus in de ziel is ingebracht. De ziel heeft daardoor  de POTENTIE (vermogen) zich in de foetus te ACTUALISEREN ( verwerkelen) tot een met rede begiftigd mens.
     Opmerking Maup : Dit is een mooie Hineininterpretatie , die het een hele tijd heeft doorstaan, maar  tenslotte , net als alle herinterpretaties ,ten onder is gegaan. De vet gedrukte letters geven de verschillende personen aan hoe, wat, en waar ze dat DENKEN. Dit zijn er nog maar circa 4, maar u weet: ZOVEEL HOOFDEN ZOVEEL ZINNEN!! Dat zijn er over de hele wereld gezien ettelijke miljarden, die perstuk gezien, denken dat  zij  DE waarheid in pacht hebben ( mijzelf incluis ) Welnu dan is het onderhavige probleem opgelost en kunnen we naar huis. OEI,OEI, was het maar zo, !!!!  De waarheid, een waarheid, ik begin thuis gekomen  langzamerhand te de denken , dat er helemaal geen waarheid is.
     
    Tot de volgende keer, waar we zijn grote opponent Plato,  onder de loupe  zullen nemen. met een andere waarheid  Ja,of neen , zeg het maar!!
     
     
                                                               -=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=MAUP-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=
     
     
                    

    +31 346261816

    +31 630423792

    maup.smits@planet.nl

     

     
     

    07-08-2016 om 15:22 geschreven door Maup Smits  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    22-07-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.de metaforen Aan vullende inleiding

                                                                              
    Een metafoor ontstaat uit onze denkende behoefte nieuwe bedenksels te bedenken vanuit een overeenkomst met het reeds bedachte(bewustzijnde)
    Hopelijk merkt u de cirkels die  er in deze omschrijving aan het draaien zijn.
    Wij moeten dus met ons denken ,denken over ons denken, dat is dus met onze haren onszelf uit het moeras zien te trekken.(dit is dus weer een metafoor, en ga zo maar door). 
    Wij zitten met ons bewustzijn in een koker , of u zo wilt , in een tunnel, die steeds langer wordt en komen daar helaas (nog) niet uit.
     
    Maar dit moet me toch even van "t hart. Ik wordt echt blij  in deze tijd te leven, van de grote wonderen die de wetenschap momenteel door die geweldige technische elctronische  ontwikkelingen en vooruitgang op allerlei gebied biedt..Op internet kan ik de colleges volgen van de grote wetenschap- vorsers en daardoor verder kan kijken dan mijn eigenwijse-neus lang is.(weer een metafoor). Dit is gelukkig een kant van de robuuste werkelijkhied, waar we gelukkig geen vat op krijgen, maar ook tegelijkertijd helaas geen vat krijgen op die afgrijselijke , aan alle kanten vervloekte afgrijselijke robuuste werkelijkheid waarin ik in mijn bedenkende taal geen woord kan vinden waaronder ik nog enig  (gods)begrip kan onderbrengen. (weer een metafoor??)           
    Maar hopelijk ontdek ik  in het diepst van mijn gedachte , .........?
     
    Om het nog ingewikkelder , maar ook mooier te maken ga/ ik/we in mijn volgende  essay het hebben over:
                                                                             "" Mijn hersenen(brain) kunnen niet denken, maar ik wel"
     
     
    Tot een volgende keer maar weer.
     
    MAUP
                                                                                                         
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
    -------Original Message-------
     
    Date: 17-7-2016 15:06:43
    Subject: metaforen
     
     
     

     

        
                  
     
       
    Walking in the b(r)ain

                         Wij spreken in metaforen

                         Vanuit onze ivoren toren.

    De bovenstaande 2 titelregels is een metafoor. Een metafoor vergelijkt altijd iets met iets anders waartussen een overeenkomst bestaat.

    Voor Nietzsche ( 1844 - 1900 ),( o.a. een van de grote taalfilosofen ) , is alles waarover wij spreken in en met onze taal EEN grote optocht van metaforen. Wij zijn ons daarvan niet bewust en denken automatisch ,dat alles wat wij zeggen de werkelijkheid weergeeft , maar daarbij  vergeten we  ,dat  onze  taal de merkwaardige eigenschap bezit, dat het  beeldspraak is. Wij verbeelden ons  de werkelijkheid. Dit is een harde noot die filosofisch, maar ook praktisch  lastig te kraken is.  Enkele voorbeelden:

             "Hij zit de hele dag op z'n gat"

             "In het universum zitten veel zwarte gaten" 

             "Je moet hem goed in de gaten houden"

    Ei:     "Op eieren lopen"

             "De eisprong"

             "eieren voor je geld kiezen"

             "dat klusje is een eitje"

    Flap: "appelflap"

             "even geld trekken uit de flappenkast"

             "flapdrol"

    Klok: "met klokkenluiders  loopt het meestal niet goed af" 

    God: "Godverdomme wordt verzacht tot gadverdamme of

            "gadverdikkie.

    Cholera: Verzacht tot "klere", "krijg de klere"

                   Oppassen: Dat is een mooie klereNkast en: 

                                      Dat is een klerekast.

    Kast:  "Iemand op de kast jagen"

              "In de kast(gevangenis)  zitten is dus wat anders dan

                op de kast zitten.

    De taal is een bijna onuitputtelijke bron van  metaforische mogelijkheden. De organen  ( nieren, maag, lever en ook de ledematen (been, arm en niet te vergeten , de geslachtsdelen zijn  gebruikte talige objecten voor het spreken in vaak niet al te fraaie metaforen. U kunt voor uzelf in uw eigen taal ongetwijfeld daarvan verschillende voorbeelden  vinden.

    Metaforen zijn opmerkelijk verbonden met en sterk bepaald door een taalculturele context. Bijv.: Witte Donderdag = 

    Gruendonnerstag; Karfreitag = Goede Vrijdag; Ostern = Pasen;  In het Engels: Eastern = Pasen; Xmas Day = 1ste Kerstdag; Boxing Day = 2de Kerstdag;

    Ook de taalsociale context is bepalend.

     Bijv.: Probeer maar eens  nederlandse mop in het Engels of in een andere taal bijv.: in het Russisch of Chinees te vertellen. 

    Het domein van de beeldende - musische kunst is iets heel aparts en moeilijk te duiden. De muziek neemt daarin wel een heel bijzondere plaats in.

    Bijv.: Een toontje lager zingen

             Een  harde noot spelen

             Schreeuwende kleuren

             seriele muziek

    Ik kom daar in een van de volgende essays nog  uitvoerig op terug. Want met het mooiste instrument taal zijn we nog lang niet klaar.

    Als fervent liefhebber , groot bewonderaar van de weergaloze magische, unieke, hemelse muziek van J.S. Bach ga ik met de door L. von Beethoven  eens gesproken metafoor en enkele voorbeelden meer door:

    "Nicht Bach, sondern Meer sollte er heissen !!" , hetgeen vrij vertaald: "Bach ist kein Bach , sondern ein Meer !!"   

    De muziek van Bach is celestiaal en verrijst daardoor  tot onuitspreekbare hemelse hoogte en dan  gaan alle hemelpoorten open en fluistert God: "Stttttttil, luister maar, want daar speelt Bach"

     

    -=-=-=-=-=-=-=-=-=-==-=-=-=MAUP=-=-=-=-=-=-=-=-=-=       


     
     
     
     

    22-07-2016 om 15:31 geschreven door Maup Smits  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    14-07-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.het heeft lang geduurd
    HET  HEEFT  LANG  GEDUURD
     
     
    Wie mij in al mijn essays gevolgd heeft bemerkt (misschien ook niet) dat ik me heerlijk onderdompelde in het warme academisch-filosofische zwemwater basin.Ik genoot van de warme verfrissing , maar toch merkte ik wel ,hoe meer ik de diepte inging, het water steeds koeler werd. De warme verfrissing transisteerde in een een koele vergissing Het betekende voor mij een overdrachts weerstand. Het was voor mij een echte transfer- resistor, een transformator.. En zo u wellicht weet is een transistor of stroomverdeler een apparaat, die de aangevoerde stroom uit het lichtnet verdeelt Voor de helderheid wijs ik voor het vervolg van mijn betoog op, dat die transistor dat ook zelf deed.Het gevolg was, dat tijdens het drogen op de kant de schoolslag ervoor mij totaal eruit lag.Het heeft voor mij erg lang geduurd dat zolang ik me in het heerlijke warme water bevond, dat dit voor mij een een gevoel was geweest in een "warm state van Belief"" te verkeren . Het diepere koele water was en is een verfrissende koude douche geweest.Maar Belief is een gevoel en met gevoel kun je alle kanten op en dus eigenlijk geen kant op. Met mijn en ons gevoel levert nooit betrouwbare kennis op. Het verradelijke daarvan is ,dat we dan de illusie hebben dat we dingen be-grijpen en dat geeft je vaak een veilig gevoel. daar komt nog bij dat wij menen te denken dat  grijpen  begrijpen is maar helaas is dat niet zo.Met onze zintuigen kunnen wij dingen zien , horen, ,ruiken,aanraken,  kortom zij zijn tactilisch.Zodra deze tactiliteit eruit is dan zijn het wanen zoals drogbeelden,het horen van stemmen,het niet meer herkennen van bekende gezichten(prosopagnosie),megalomanie,narcisme,schizophrenie,en zoveel mentale abberaties meer.Men heeft door de geweldige vooruit gang van de medische technologie de beschikking over prachtige apparatuur gekregen .  Zo o.a. de Magnetische Resonantische Indicatie Scans (MRI-scans). Hierrmee kan men door het oplichten van rode lampjes precies de plekken zien waar het gehoor , het gezicht de reuk en hetgevoel gelegen zijn.Ik heb zelf verschillende keren in de scan gelegen Ik werd gevraagd bij de locatie van het gehoor te denken of ik het mooi of lelijk vond,te hard of te zacht, kortom een mentale  kwalitatieve denkact tegeven.Maar helaas ,ik kon denken wat ik wilde, maar erwas geen groen lampje te zien.Hier moest men wel tot een spijtige conclusie komen dat dit niet in onze hersenen te vinden was.Maar waar dan wel?? Daar gaan we de volgende keer naar op zoek.
     
                          -=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=MAUP-=-=-=-==-=-=-=-=-=-=-=-=-=-==-=-=-
       

    14-07-2016 om 13:22 geschreven door Maup Smits  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    20-02-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.extra aanvulling feestboek
    Het tweede deel , Gr. Maup
    Met een aan zekerheid grensende waarschijnlijkheid is dat,onze eeuwelingen in een myriade van werelden zullen leven .Men is nu ook al zover om te zoeken of interstellair reizen mogelijk zal zijn.Het zal nog enkele jaren duren , maar dan beschikt de mensheid over ruimte schepen met een nieuwe type aandrijving , die ons verder dan ooit de ruimte  in kunnen sturen. Hierdoor is het  mogelijk  om interplanetair te reizen.  Dit verklaarde Simon Worden , directeur  van het Ames onderzoekscentrum van NASA afgelopen zaterdag  tijdens een conferentie. 
    Met de technologie ,die we nu hebben is het het makkelijkst om naar een kunstmatige omgeving  op een planeet te streven.
    Helaas zullen wij dat leven in zulke multiversale en veelvoudig universale en  dimensionale heelallen niet meer  kunnen meemaken.
    Frank Fenner geboren in 1914 ,  en sinds 1949 werkzaam als hoogleraar microbiologie aan de befaamde Australian National University. Hij werd onderscheiden met onder meer de Japanprijs (1988) , de CopleyMedal (1995) en de WHO medal. In tegenstelling tot de optimist Simon Worden van de Nasa is hij pessimistisch over de toekomst van de mens : " De homo sapiens zal binnen 100 jaar zijn uitgestorven. " Het lijkt natuurlijk onredelijk om Fenner als een zeer gerespecteerde wetenschapper het stempel "gek"op te drukken. 
    Maar waar blijven we nu als nog bestaande  filosofen in 2015 met onze zeer doordacht en creatief  denkvermogen?? ALLES  UMSONST??  Als bescheiden filosoof zeg ik dan dat het goed onderbouwde meningen zijn, maar EEN WAARHEID en nooit DE WAARHEID is, want die heeft niemand in pacht. Tussen de  (bepaald)en een (onbepaald) gaapt een  taal kundig onoverbrugbare  kloof
    Maar helaas niet alleen een talige kloof maar ook een reeele empirische kloof met aan de ene kant de bloedige, wrede afschuwelijkheden  en aan de andere kant de  verwonderende en bewonderende
     artistieke , weteschapelijke en technische creaties. Ik kan helaas hier niet verder op ingaan, om redenen,dat dit buiten de kaders van  dit  eeuw-feest boek liggen.
     
    Nu moet ik oppassen  niet  mijn 100-jarige eeuwlingen uit het oog  te verliezen. Wellicht bestaan ze niet meer ,of zijn ze allang gezellig in hun multiversale ruimteschepen  en veelvoudige universale  en dimensionale heelallen in en tussen werelden aan het forensen.  Zij zullen misschien,  wellicht , waarschijnlijk een voor ons onbegrijpelijke tijds beleving hebben. Een voor ons een onverstane taal spreken , een kennis patroon vertonen die ver buiten onze local and global  world liggen.
    Wij zullen het  niet meer meemaken.
    Maar pas op , wij kunnen dank zij o.a.  de ISVW nog heerlijk filosoferen en    een 100-jarig bestaan vieren. Hier met elkaar stoeien over  de vele existentiele en essentiele vragen waarop nog steeds geen passende antwoorden zijn  Wij betreden nu een
     voor ons een wijds open maar moeilijk begaanbaar landschap met vele valkuilen en "non-specific abberations" Het zijn moeilijke
    dichotomische vragen die leiden tot  regresssieve circulariteiten ( met een groot kip of ei) gehalte) en voeren naar onoplosbare paradoxale dilemma's (enigmata's) Wij zitten gelust in onze taal waarin we niet verder komen dan met ons denken moeten denken over ons denken. Filosoferen leidt tot ontmaskering van allerlei onzin in het labyrint van onze taal en tot een aantal butsen en builen toen we tegen de grensen van de taal  aanrende. Het gaat hier hooguit vaak over niet- iets dat evenzeer voldoet als een iets waarover niets meer te zeggen valt.
     
                                                                                      EEN HOMMAGE
    Onverggetelijk hoe hij daar zat . Wij stonden in de rij . Hij ondertekende het juweeltje " Kleine geschiedenis van de filosofie door Rene Gude en Daan Roovers " Wij wachten geduldig. Iedereen kreeg een stevige hand gevolgd door een verbale persoonlijke 
    herinnering. Ook zo bij mij:  en daarna de prachtige humor noot:" Als je dit gelezen hebt dan weet je alles." Heerlijke  zelfspot met een tegendraadse ondertoon. Dat was Rene.
    Onvergetelijk zijn bevlogen speeches "aus einem Guss ", het prachtige spontane, vloeiende en bewonderenswaardige   ad hoc
    filosoferen  in een kunstzinnig, geschilderde beeldende taal bij Wim Brands TV-programma   "Boeken" 
    Onvergetelijk  bij  Jacobine Geel In haar TV- Programma "Jacobine op Zondag" waarbij hij nu weer op andere facetten  van zijn filosofie in het bizonder  en de filosofie in het algemeen te kennen gaf.
     
                                                                                             EEN TEGENDRAADSE DENKER
    Rene wist als geen ander dat er in onze  ondermaanse leefwereld  talloze voorvallen zijn waar geen woorden voor te vinden zijn.
    Alles wat buiten het onzegbare ligt toont zich in de mislukkende pogingen om het te verwoorden. Het lijden o.a is er een van. 
     Maar er dan over te zwijgen was er voor Rene niet bij, Voor hem was zwijgen zilver en spreken ,( een ultieme sublimatie van zwijgen ) GOUD. De innerlijke eigenstrijdigheden zoals doodgewoon en buitengewoon hebben altijd zin. Juist in  de comunicatie wordt filosoferen dan kunstschaatsen op spiegelglad ijs, met veel op je kont gaan en dan weer opstaan. Een complex leerproces  , dat  hij op een meesterlijke wijze  beheerste. Op die unieke wijze wist hij uit   het ononttkoombare AU (dal ) weer op te klimmen naar de mooie uitzichten op de bergtoppen  (WOUW) van zijn leven.
    Zo is voor mij RENE niet meer weg te denken uit de ISVW en hoort hij een eervolle plaats te krijgen langs het filosofenpad met een passend bij- onderschrift uit het juweeltje van de "kleine geschiedenis van Rene Gude en Daan Roovers"(blz26):
     
                                                                         WE ZOEKEN ALTIJD NAAR VASTIGHEID IN
                                                                         GRILLIGE ZAKEN,ZEKERHEID IN DE
                                                                         WOORDEN EN BETROUWBAARHEID IN
                                                                         ONVOORSPELBARE DADEN.      
     
     
     
                                                                                                     -=-=-=-=MAUP-=-=-=-=- 
     
     

    20-02-2016 om 16:08 geschreven door Maup Smits  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (2)
    20-12-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.A happy xmas and a smoothgoing New Year( 2)
     
     

     

    +31 346261816
    +31 630423792
        : http://blog.seniorennet.be/maup
                  
    Intermezzo
     
    Least december time, but not last. A reversel of "Last but not least" Hoping you all will have a straightforward slide in the onwardcoming year with many philosophical - and less theological make-beliefs
     
    My next issue will be in januari 2016
     
    Maup

    20-12-2015 om 15:49 geschreven door Maup Smits  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    01-12-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dogmatiek (5)
                                                                             DOGMATISME ( 5)
     
                                                                   Wljsgerig schaatsen
     op godgeleerd spiegelglad ijs ( R. Beerlings ).
      
     
     
     
    In 2007 schreef paus Benedictus de encyclijk  SPE SALVE ( de reddende hoop ) . Hij was paus nr 265  in de lange rij van pausen vanaf het allereerste begin. Het is een inhoudelijk  moeilijk te lezen rond-schrijfbrief. Ik heb het aandachtig bestudeerd  en mijn eindconclusie is een  stevig inhoudelijk  godsgeleerde brief ,die  mooi geschreven is Hij schreef regelmatig over de hoop in een hermeneutische ( duidende, verklarende ) taal met o.a. als aandachtspunt  Romeinen 8 vers 24:" IN DEZE  HOOP ZIJN WIJ GERED ".  Ook persoonlijke magisch mystieke geloofs- en Godservaringen  vallen hierop ZIJN  plek , maar helaas niet op mijn plek. ( op het WAAROM . .. kom ik later nog  terug )  Nu hebben alle pausen  vanaf het begin van hun pontificatie een peroonlijk motto . Zo ook deze paus  Benedictus  Deze luidt :"MEDEWERKERS VAN  DE WAARHEID" Maar helaas gaat het niet over persoonlijke motto's en persoonlijke interpretatieis  maar juist ook om geloofsinterpretaties en verschillende interpretaties  van anderen. Bij de drie op Abraham teruggaande godsdiensten , jodendom,christendom en islam  is er sprake van een onoplosbaar onderscheid tussen  God en mens. De conflicten  en opgeworpen barricades rondom wederzijdse  onoplosbare geloofsbelevingen met de daarop volgende desastreuse godsdienstoorlogen zijn geen argumenten tegen , maar getuigen enkel van menselijke arrogante en blasphemisch geperverteerd godsbegrip , God is altijd groter dan je geloofsvoorstelling  en dat levert een anomalie d.i. een onoplosbare paradox op. Dat genereert altijd twijfel en  dat is inharent aan elk geloof, wie twijfelt met godsdienst heeft het ware geloof.
    Bij het geloof hoort VAAK  twijfelen  aan het bestaan van God , maar twijfel VOOR IMMER EN ALTIJD   aan de bewijzen van zijn bestaan!!!Die Godsbewijzen zijn cognitieve bedenksels. Gedachten zijn vrij  , daar kun je alle kanten mee op  en die keuze vrijheid is een schepping van God. De godsgeschapen natuur is een wonder. Geen mens , geen tulp geen boom  en mens zijn gelijk Maar we zijn wel allemaal een mens ,een tulp, en een boom etc ., kortom een uniciteit in varieteit, fact en fictie tegelijk. Eenheid in ongelijkheid. Ik heb ook nooit de uitdrukking begrepen te leven in de zekerheid van hoop en geloof. Twijfel hoort bij geloof, maar dat is geen twijfel aan God , maar aan  
     de categorie religie.
     
                                                                                 Rooms -katholieke  en orthodoxe particulariteiten
     
     Ik laat die bedenksels rondom die preciezen en rekkelijken maar even rusten. In de voorgaande essays heb ik daarover al in details genoeg geschreven. Er is nog meer aan de hand  met de institutionele  kerken die  als arrogante machtsblokken in de kerkgeschiedenis als dominante  bedreigende, opdringerige  bangmakers,en  ruzie-verwekkers in beeld komen.
    Om zichtbaar te blijven in het mediageweld van onze tijd  moet de kerk een show opvoeren , zoals zij doet met haar rondtrekkende circus van een reizende paus. Daardoor weet de hele wereld wie die man ( dus nog geen vrouw)  is en waarvoor hij staat , en dit is effectiever  uit missionair oogpunt dan een onzichtbare secretaris generaal  van de Wereldraad van Kerken.
    Maar de pausbejubelaars langs de weg lezen waarschijnlijk niet de Bijbel , anders zouden zij deze persoonsverheerlijking wel afwijzen. Want de pauscultus is niet verenigbaar met de geest van het evangelie. De titel "heilige vader" gaat onbeschaamd in tegen de vermaning  van Jezus aan zijn volgelingen: EN NOEM NIEMAND OP AARDE VADER , WANT JULLIE HEBBEN MAAR EEN VADER, DE VADER IN DE HEMEL " (Matt. 23 : 9 ) De palijslijke entourage en bepaald hofceremonieel ( knielen voor de paus , kussen van zijn hand ) passen evenmin  in de kerk. De huidige paus Franciscus is de EERSTE paus die wars is van pontificale praal en dat vergroot zijn geloofwaardigheid.
     
    Tot de volgende keer maar weer en nog meer.
     
                                                                               =-=-=-=-=-MAUP-=-=-=-=-= 
     
     

     
     
     

    01-12-2015 om 20:00 geschreven door Maup Smits  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    22-11-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Parijs
    RARIJS EEN LOST PARADISE ?!
     
     
    Waar is er nog EEn woord te vinden , waarin we het geloof aan een God nog kunnen bewaren??
    Ik althans , ben sprakeloos en heb er geen woorden voor kunnen vinden voor de onuitspreekbare verschrikkingen in Parijs .
    De brandende kaarsen en de zee van bloemen moeten dat aanvullend verbloemen. De kaarsen gaan vanzelf weer uit  en de bloemen verdorren tot drabberig straatkruid
    Het zaad van de religie ( het samen religionus) komt nooit tot ontwikkeling op de rotsbodem van de keiharde werkelijkheid
    Slechts de scherpe doornen van onze arrogante religieuze verbeeldingen zullen het niet voortestellen bloedbeeld van die lieve onschuldige kinderen, hun ouders , hun familie, hun vrienden en kennissen wel weer overleven onder de spitsvondige, ontsproten woorden  aan  allerlei pathothologische geesten. Woorden , die in de publieke media en in vele andere sectoren in een stortvloed over ons worden uitgestort.
    Maar al dat praten zal niet baten. Bij vraagwoorden horen antwoorden en die zijn er niet.!! Zij hebben geen toegevoegde
    waarde.
     
    Daarom zwijg ik nu en blijf emotioneel bij de vraag     waarom? IN HET HET DIEPST VAN MIJN GEDACHTEN ACHTER
     
                                                                                      -=-=-=-=MAUP -=-=-=-=-=-
     
     

    22-11-2015 om 17:14 geschreven door Maup Smits  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    04-11-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dogmatiek ( 4)

    Het infralapsarisme en supralapsarisme 

    1) infralapsarisme (lapsus = zondeval ) handelt  over de vraag van uitverkiezing en verwerping en of God hierover voor de zondeval zou hebben besloten. 

    2) het supralapsarisme handelt over de vraag  of god daarover na de zondeval  zou hebben besloten.

    Bij 1) zou God dan vooraf beschikken over het lot van de mensheid en hebben wij geen vrije wil meer  zodat wij   allen God verantwoordelijk kunnen  houden voor al onze zonden.

    Bij 2) heeft de mensheid wel een vrije wil ,zodat  men zelf  verantwoordelijk is voor zijn zonden, met gevolg ,dat hij een bedreiging wordt voor de souvereiniteit en almacht van God en God afhankelijk wordt van de beslissingen van de mens.

    Gevolg van de controverse tussen 1 en 2  genereert een uiterst moeilijk dilemma,( een enigmatisch "prisoner's dilemma )  dat onoplosbaar is., waarover de zgn, heilige geestelijkheden al vanaf de synode van Orange ( 529 na Chr )  via de Dortse synode ( 1618 - 1619 )  dus vele eeuwen lang hun met goed heilig manse mijters bedekte hoofden hebben gebogen met opgeblazen luchtballons en heftig zgn, theologisch  hanengekakel en gekrakeel  elkaar hebben  getracht om beurten de kerk   uit te vechten en tot nu toe nog steeds tot schisma's en kerkelijke afscheidingen  en mentale gespletenheden hebben geleid. Vooral bij de Dortse synode  kwam het dilemma met  een ingewikkelde en gekluwde en in elkaar geknutselde vorm tot stand waarom ik nog steeds blij ben geen soort goochelmijter op mijn hoofd te hebben , maar een gewone pet waar ik alles in kan gooien!!. 

                                                                                De  dortse synode  

    De Dortse synode  wordt vaak beschreven als een kerkelijk rookgordijn waarachter een politieke machtstrijd werd beslecht.Inderdaad betekende de synode een klinkende overwinning voor Prins Maurits ( 1587 - 1625 ) op Johan  van Oldebarneveld ( 1547- 1619 ) en diens medestanders. Maar dit alles helpt nog steeds niet erg de vreeslijke bloedige verschijnselen en heftigheid waarmee men elkaar in de haren vloog met alle vreeslijke gevolgen vandien. Men maakte een halszaak van het geloof en er moesten onder het toezicht van het gejuich van het gelovige gepeupel  koppen rollen en keek men toe hoe de gebroeders de Wit  in vieren werden getrokken door paarden en zo in vieren werden gedeeld  ( Prins Maurits was op het slagveld en schitterde door afwezigheid.)  

    Geloof was niet voor iedereen een halszaak . Velen geloofden zonder precies te weten waarin . Populair waren de geestelijken die de kansel  konden "laten roken " Ze hadden lange baarden , of ze zo uit het Oude Testament waren weggelopen. Ze hielden de aandacht vast met theatrale gebaren  en lieten hun stem aanzwellen tot een losbarstend onweer, om dan ineens fluisterend verder te gaan.Zulke predikanten trokken volle kerken , 500 man was niet ongewoon, maar naast toppers als Arminius en diens latere tegenstander Gomarus kwamen duizenden mensen luisteren.

    De volgende keer maar eens proberen wat dat voor 2 geestelijke ophitsers zijn geweest.

    Met vriendelijk groet ,

                                                                     -=-=-=-=-=-= Maup -=-=-=-=-=-=-=

     

    04-11-2015 om 16:22 geschreven door Maup Smits  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    20-10-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.dogmatiek 3
    Geloof het of geloof het niet                       
     
     
     
     
     
    Wie de naam van Bavinck noemt moet die er  van Kuiper aan toevoegen. Beiden hebben in Leiden gestudeerd. Daar ontvingen ze hun theologische opleiding.We lezen hier  wat  Bavinck zegt over de doop als in leiding tot het Heilig Avondmaal: (als sacrament.)
     
    Neen een gelovige spreekt geen Onwaarheid, als hij in zijn gebed tot God zegt : Heere!  de heilige doop ,die mij op Uw bevel door EEN Uwer knechten is toegediend is mij een waarborg  en een onderpand ,door Uzelven mij gegeven,dat  Gij mij om het slachtoffer van Christus aan het kruis volbracht ,al mijn zonden hebt vergeven en tot Uw kind hebt aangenomen,Gij kunt nooit meer van mij af, ik ben de Uwe en Gij zijt de mijne, eeuwiglijk en altoos ,ik maak hierop staat  en vrees niet dat ik beschaamd zal uitkomen( de Heidelbergse Categismus )
     
     
                                                                           Het Heilig Avondmaal als Sacrament 
     
    De transubstantie leer.:  water in  bloed , brood in lichaam  worden getranslateerd in het bloed en lichaam van Christus.{ zie hierover wat uitgebreider in mijn vorige essay) Maar niet iedereen kan  aan dat Heilige Avondmaal deelnemen De zelf beproeving is hiervoor nodig ( Cor. 1 en Cor. 2) Er moet kennis van zaken zijn. Er moet tucht zijn rond de avondmaal viering.Het kan voorkomen,dat bepaalde leden vanwege leer en/of levensloop geen deel mogen nemen dan kan God met  Zijn straffen komen zoals in de gemeente van Corinthe  geschied is. Dwalenden moeten zo mogelijk in het goede spoor worden gebracht  .
     
     
                                                                                De leer van de drieenigheid ( de trinitatis ) 
          
    Dit is , zoals eerder gezegd, een bron van de drieONeendigheid geworden.   " Ik doop u in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige geest "is een van de steeds terugkerende zegeningen in  het katholieke en Christelijke geloofsleven. Ik meen, maar weet dat niet precies meer dat de dominee zijn preek altijd beendigt met: "Gaat  heen en de Geest van de Vader en de Zoon  en de Heilige Geest zij met U allen. Amen.". Bij de Maria devotie kwam in de late middeleeuwen steeds meer  Maria in beeld uit wier schoot bij de onbevlekte ontvangenis Christus was geboren Zij verdrong de Heilige Geest langzaam van Zijn plaats.Bij het  volledige rozenkransgebed komen alle kralen van het gebedssnoer drie maal voorbij en zo komt de gelovige in zijn gebed op 3x5x10= 150 weesgegroetjes (Maria)  en 3x5=15 Onze Vaders.
    Bij het bidden in het openbaar moeten de geheimen hardop worden uitgesproken  , in het persoonlijk gebed is het voldoende  als de geheimen in stilte worden toegevoegd aan het luid ogezegde gebod.We zien hier dat er ernstige problemen ontstaan over het probleem in de vorm van een nog steeds voortstromende bron van de drie ONenigheid is en die eeuwen geduurd heeft en tot een compromis gekomen is pas bij het concilie van Trente ( 1545-1563).en  het eindelijk bevroren is    waar bij al die tijd het gebakkelei is geweest over een storm in een bron water    over EEN lettertje I .  Hierbij ging het de zgn filosofisch gevormde   geestelijken over  het verschil tussen het Griekse homoI ousias en homo ousias waarover de begeesterde bischoppen en kardinalen elkaar de tussenliggende eeuwen lang elkaar de haren hebben gekloofd  Was CHRISTUS bij zijn komst op aarde nu EEN persoon of 3 personen :nl. VADER, ZOON  en HEILIGE GEEST in EEN?  
     
                                                                      Het infralapsarisme en het supralapsarisme
     
    Hier wordt onze Lieve Heer op de zielepijnbank van de monomane spiritus psychiaters gelegd en Zijn zieleleven met hun fijngeslepen mentale messen gefileerd. In een woord ongelooflijk
     
    We zijn (Ik ben) er nog lang niet uit !!
      
     
                                                              -=-=-=-=-=-=-=-=-= MAUP--=-=-=-=-=-=-=-=-=-=
     
     
     
     
    erd 
     
     
     
     
     
     

     

    +31 346261816

    20-10-2015 om 12:35 geschreven door Maup Smits  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    04-10-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dogmatisme 2

    De vraag wat is zonde,   is zonde (2)
     
     
     
     
    Als wij het woord zonde in de dagelijkse omgangstaal gebruiken betekent zonde " Jammer" , bijv. " Het is zonde dat je dat mooie kopje hebt laten vallen", "Het is zonde van het geld voor zo'n miskoop "  "Goedkoop is Duurkoop "
     
    Met name in de theologie komt het  woord zonde  in de Bijbel erg veel voor.De zonde heeft hier een geheel andere betekenis nl.: " Opstand tegen God ". Adam was de eerste zondaar. Het paradijs verhaal wordt daar in Gen. 1 verder geheel ontrold. In vers 1 was God er en schiep hemel en aarde  Vraag : waar was God voordat hij ging scheppen?? Uitvlucht-antwoord"" Hij schiep zich zelf in zijn Almacht!! In  Genesis 1 vers 3 "En God ZEI:Laat er licht zijn  en er was licht . In Gen. vers 5 God NOEMDE het licht dag en  de duisternis noemde Hij nacht. En zo draait het script door rondom de BEGRIPPEN, GOD, Noemen ,SPREKEN. Ja, maar nu gaat het BEELD -verhaal voor mij te snel. en schakel ik even  terug naar versnelling 1 met de vraag :" Wie of wat  was er nu het eerst : GOD, ALMACHT , het WOORD, (logos)  BeNOEMEN, SPREKEN of omgekeerd ??  Mijn denkvoertuig begint nu gevaarlijk te slingeren op de snel afdalende weg en komt al remmend tot stilstand vlak voor een haarscherpe bocht.Voorzichtig rijd ik verder en zie hier spoorpijlen met het WOORD  God. Ik rijd nu hoopvol in een SUKKEL - draf  verder, blij dat ik hem nu op het spoor ben. Ik rij nu al een eind op de E 82  door en wordt het mij lanzamerhand  duidelijk , dat net als   sporen in de zichtbare sneeuw vaak  na lang zoeken  de  echte schoenen te zien zijn  en  als je geluk hebt net als in het  TV  Programma "Opsporing verzocht " de daarbij behorende persoon gevonden wordt .Ik merk nu dat er met deze sporen iets merkwaardigs aan de hand is nl. dat hoe langer ik voortsukkel ze achter de oneindig wijkende einder verdwijnen.
     
    Om misverstanden en mentale kwetsende blessures te voorkomen, besef dan dat ik dit schrijf en ik verre blijf van te algemeniseren. U heeft op dit dogmatische terrein alleen maar rechten en geen plichten.Denk wat u witl denken , geloof wat u wilt geloven  wil vooral wat u wilt willen en wat u niet kunt willen.
     
    Nu dan verder. De bovengenoemde vragen zijn mysterie- mystieke vragen (enigmata) , die mijns inzien nooit en tenimmer  met zo'n paradijs- en scheppingsverhaal tot een definitieve oplossing  komen. Elk beslissend antwoord hierop is geen Godskennis maar Godsschennis of anders gezegd, wij maken van onze non-sense kennis een no-nonsense kennis en kunnen daarmee volzinnen maken (syntactische zinnen) over God, Alle  zinnen over God zijn onzinnig, maar niet zinloos, we kunnen ermee en erin wat rondspartelen en in onze arrogantie en gebrek aan (zelf)-kennis noemen wij dat schoolzwemmen en erger nog schoonzwemmen.Wij willen vaak/soms er niet aan in onze ( hybris) ,dat er onbegrijpelijke  onkenbaarheden zijn.Wij willen er vaak  niet aan te   er- bekennen, dat we met onze   rede(ratio) deze onkenbare verschijnselen niet met redenen ( dus redenerend )  kunnen omkleden.
     
    De kerken ,moskeeen ,tempels en zo meer geloofsgemeenschappen, zien een vulling voor deze leemte ( ignorantie)  een gat in de markt , want daar kun je de zwemdiploma's halen met de omklede dreiging " wie niet het brood ( lichaam ) eet en de wijn (bloed) drinkt zal ook niet Leven !!!! 
     
    Voor het halen van de diploma's moet je wel even bij de kerk langskomen , want zij hebben de leerstellingen in huis.  Aan de sacramenten zijn daar een belangrijke rol toebedeeld.  Hier komt bij mij EEN  grote verbazing boven bij de lezing van de heilgeschiedenis ,die tot een grote ONHEIL heeft geleid. Het is tot  EEN grote " Verwobenheid"van" Hineininterpretieren" verworden van zwevende teksten uit de Bijbel  leerboeken en catechismen met gedrags gestuurde in te prenten vragen  en antwoorden. Het is echt om te huilen wat daar bij de Concilies van Lateranen zich heeft afgespeeld. Complete dreigende  krijgswoorden taal met grote maatschappelijke gevolgen , zoals o.a.  het 4de Lateraans Concilie in 1215 waar de bischoppelijke inquisitie werd ingesteld. Ik neem Calvijn bij zijn door gel gestijfde kuif. "De doop is als een gezegeld handschrift, waardoor de Heere ons wil bevestigen , dat de gedoopten  hun zonden  door de doop zijn weggedaan , doorgehaald en uitgewist "  
     
    De essay nr 3: Nog even wat J. Bavinck in de Heidelbergse  Catechismus , in 60 leerredenen verklaart , deel 1 blz 490. en na deze witwassing gaan we aan tafel voor het Avondmaal.
     
    Tot dan.
     
                             -=-=-=-=-=Maup-=-=-=-=-=                                                                                   
       
    +31 34626181
    +31 630423792
        : http://blog.seniorennet.be/maup
                  
     
     
     

    04-10-2015 om 22:13 geschreven door Maup Smits  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    21-09-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.dogmatiek (1 )

    zoeken naar de zin van zonde: dat is zonde

                                      Voor mij is het terrein waarop het dogma en de dogmata zich presenteren wel het meest complexe tafereel ooit.Het begint mij al te duizelen bij de hoeveelheid van verschillen tussen de interpretaties van de inhoudelijke concepties van het woord dogma.   Hier komt er een:   Een dogma is een LEERstelling die als onbetwistbaar wordt beschouwd door een religie,ideologie of andere culturele -  publieke  organisaties en politieke systemen. Hiervan worden de aanhangers van dit GEDACHTEgoed geacht er niet van aftewijken en het nooit te betwisten of te betwijfelen. ( opmerking van Maup ) Communisme, Marxisme bevrijdingsbewegingen, politieke partijen, de diverse denominaties in geloofsgemeenschappen  en zo meer, waarvan niet mag worden afgeweken onder het risico gexcommuniseerd, gedeserteerd  en in het ergste geval geexecuteerd te worden . Aan dogma's zit een ethiek gekleefd met de daaraan verbonden ethische bijsluiters met verschillende gedrags voorschriften vaak berustend op voorgeschreven reguliere waarden en normen systemen. De filosofische vraag , hoe, wat en waar de onmiskenbare rol in al circles of life zo dominant speelt en blijkbaar noodzakelijk is.Dat is een zeer lastige vraag, waar ik later graag op door zal filosoferen. Mijn essays houd ik klein om alle stukjes en beetjes van de niet te bevatten onbegrijpelijkheden hopeloos  te duiden en te verstaan. Ik begin maar eens uit (mijn) het leven gegrepen. . Zelf stam  ik uit een twijg in het struikgewas met een Ned. Hervormde Bonds bloeiwijze.Hier werd de trits : VERVAL,VERLOSSING, en DANKBAARHEID al vroeg op een hersenspoelmatige wijze geinjecteerd. De injectie liep bij mij uit op een infectie. mede door de al op vroege leeftijd  dwangmatige catechesatie bezoekenen, die je langs een ontgroeningspad naar de belijdeniscatechisatie moest brengen. De ontgroening is niet gelukt,ik bleef zo groen als een onrijpe twistappel. De twistappel was de erfzonde. De toenmalige dominee, die de "leer" meester was,was al zo geindoctrineerd dat de voor mij vigerende vragen voor hem niet meer van belang waren en als een zwaktebod mij de verdere toegang tot de catechisatie verbod. Daaraan beleefde ik een verlossende voldoening , die op het thuisfront niet bepaald in dank werd ontvangen. Helaas ontstond hier nu een spanned conflict tussen mijn gedwongen 2 x en soms 3 x zondagse kerkgang. Nu moet u wel bedenken dat de kerkdiensten in die dagen overvol bezet waren. Om hier het gedrang tussen staan - en zitplaatsen te regelen had men een stoplicht ingesteld . dat betekende ,dat zolang dit lichtje brandde en de gescreende gelovige schapen  hun plaats in de stal van Betlehem hadden ingenomen ging het lampje uit en mochten de zwarte schapen een zitplaats innemen. Voor de lammetjes.bleef dan in het ergste  geval soms  de onderste trede van het trapje over, waarlangs de herder opsteeg naar het preekgestoelte , waar zij tijdens  de vaak 2 uur durende preek moesten blijven  zitten. Dat lot was mij ook vaak beschoren.Nog hoor ik het gekraak van de houten vloer, dat voor mij het inleidende teken was naar  het verlossende amen.Het gekraak werd dan zo hevig omdat de herder zich zelf  in een soort glossolallie -trance bewoog. Maar het leven ging door.Omdat ik al vroeg handig op het kerkorgel was kreeg ik les vanaf mijn 6 de jaar tot mijn 18 de jaar van organist Groothengel en later van de organist/ pianist Ferdinant Kloek.Al gauw kreeg ik de uitnodiging reserveorganist te worden van de Luterse-apostolische- gereformeerde en natuurlijk van de hervormde en vrijzinnigen kerk te worden. De te vroeg overleden organist Piet van Egmond was voor mij als puber een musische God. Hij was de  cantor organist van het concertgebouw, gaf regelmatig orgelconcerten in de Oude Kerk  te Amsterdam en in-  en buiten Nederland .  Het leuke was dat hij in de oude kerk altijd na het concert naar beneden kwam  en stond ik naar hem   in zijn lange regenjas en lange haren puberaal -dwepend naar zijn humoristische uitleg te luisteren. Deze periode was voor mij een belevenis die ik met volle teugen heb genoten. Hij kon geweldig improviseren en met een speciale registratie aan  elk orgel een carillon ontlokken, dat was zijn keurmerk wat menig professionele organist heeft geprobeerd, maar nooit het niveau van een echt klokkenspel heeft gehaald. Ik wilde in mijn puerale naiviteit ook de muziek in. Maar ik ben mijn moeder nog steeds dankbaar mij weer reeel met beide benen op de grond te zetten indachtig de slogan : Een half talent is al erg, maar een heel talent nog erger. Mijn studie als leraar voltooid en gespaard gebleven voor een moeizame toekomst een   stoffige muziekleraar te worden. De top bereiken van de musisische berg.is voor de top toptoptop talenten en daaronder zijn alleen de tobbers. De volgende keer gaan we dan maar eens verder tobben over het dogmatisme en alles wat daarmee samenhangt en dat is zeer, zeer veel.   Tot dan                                                                            MAUP                             -=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=  

     

     

     

     

    21-09-2015 om 17:07 geschreven door Maup Smits  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 25/12-31/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 26/06-02/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 12/06-18/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 14/12-20/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 02/04-08/04 2012
  • 07/11-13/11 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 28/12-03/01 2010
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 31/12-06/01 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 31/03-06/04 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 02/04-08/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 19/03-25/03 2007
  • 12/02-18/02 2007
  • 29/01-04/02 2007
  • 15/01-21/01 2007
  • 01/01-07/01 2007
  • 11/12-17/12 2006
  • 04/12-10/12 2006
  • 20/11-26/11 2006
  • 06/11-12/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 09/10-15/10 2006
  • 02/10-08/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 11/09-17/09 2006
  • 04/09-10/09 2006
  • 01/05-07/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 10/04-16/04 2006
  • 03/04-09/04 2006
  • 27/03-02/04 2006
  • 20/03-26/03 2006
  • 13/03-19/03 2006
  • 06/03-12/03 2006
  • 27/02-05/03 2006
  • 20/02-26/02 2006
  • 13/02-19/02 2006
  • 06/02-12/02 2006
  • 30/01-05/02 2006
  • 23/01-29/01 2006
  • 16/01-22/01 2006
  • 09/01-15/01 2006
  • 02/01-08/01 2006
  • 26/12-01/01 2006
  • 19/12-25/12 2005
  • 12/12-18/12 2005
  • 05/12-11/12 2005
  • 28/11-04/12 2005
  • 21/11-27/11 2005
  • 14/11-20/11 2005
  • 07/11-13/11 2005
  • 31/10-06/11 2005
  • 24/10-30/10 2005
  • 17/10-23/10 2005
  • 10/10-16/10 2005
  • 03/10-09/10 2005

    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    lucia
    blog.seniorennet.be/lucia

    Startpagina !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!