Foto
Inhoud blog
  • Vertraging door ziekte
  • cultuur versus natuur rectificatie
  • cultuur versus natuur(3)vervolg
  • natuur versus cultuur 2
  • natuur versus kultuur
    Zoeken in blog

    Zondag
    29
    december
    2024

    Er is nu 1 bezoeker op dit blog.
    Record tot nu toe: 6
    Zoeken met Google


    Contactpunten
    Over filosofie en fotografie
    Afwisselende teksten over filosofie en fotografie en teksten met een knipoog.
    24-11-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.van vroeger naar nu (1)
    Date: 21-11-2016 14:36:15
    Subject: van oud naar nieuw.(1) 
    Plato:
     
    Hij wil net als vele van zijn voorgangers  te midden van de vele veranderingen iets onveranderlijks ontdekken. ( zie zijn gedachte constructie van de de grot in mijn vorige essay Hij bedacht daar zijn abstracte ideen wereld , die boven onze zintuigelijke wereld lag waar alles wat wij kunnen waarnemen in een volmaakte en perfecte vorm bestaan die door de anamese kunnen worden opgehaald . ( ik heb die wereld in mijn vorige editie voor het gemak warenhuis genoemd:  Zie en lees daar  nog eens door )
     
    Aristoteles
     
    Hij vond dat Plato alles had omgedraaid. De ideeen in het warenhuis zijn begrippen die door de mensen zijn bedacht. Dus niks geen anamnese  Aristoteles geloofde niet , dat er perfecte en volmaakte vormen  ergens boven onze zintuigelijke waarnemingen in een oneindig groot warenhuis lagen waarvan  "onze "dingen replica"s waren. Voor hem bestond dat warenhuis niet. Die replica's zijn slechts vormen die  juist in  de dingen die we hier beneden  in de concrete natuur om ons heen  waarnemen. Die ideeen komen   vanuit de mens maar moet de mens zelf langs een onderzoeksweg via zijn ken- proces, die leidt tot het onthullen van vormen en  ideeen.Het is alleen via deze weg dat de mens tot wetenschap en wijsheid kan komen. Aristoteles gelooft in een  dialoog met anderen het kritisch beoordelen en uitzoeken  van de veronderstellingen , vooronderstellingen en vooroordelen tot een grootste gemene delende waarheid te komen , let wel nooit  naar DE waarheid.
    Bij Plato zou dat niet kunnen, de kloof tussen kentheoretische  veronderstellingen enz. zou door hem niet te overbruggen zijn.
     
    Aristoteles was  een denker. de leer en de werken van hem hebben de filosofie en het menselijke denken tot op de dag van vandaag beinvloed, ook al is een fractie van zijn werken bewaard gebleven. Een van de veelbesproken ideeen van Aristoteles is de leer  VAN DE GULDEN MIDDEN WEG .  Hierin vinden we een heleboel filosofisch jargon, maar het biedt geen wijsheid. Filosofen wijzen  vaak op de verdiensten van deze leer , maar de vraag is of je er werkelijk wijzer van wordt. ( Opmerking van Maup   lees voor wijzer  RICHTINGAANWIJZER );  We kunnen in zijn zgn. NICO  MACHEISCHE ETHIEK  , een deugden ethiek van alles lezen, zie ook weer mijn vorige essay .. Daarna heb ik het gevoel dat ik, hopelijk, over Plato en Aristoteles een paar handvatten heb gegeven om u enigszins een ruw beeld te schetsen van deze grootheden ,die, zonder de technische hulpmiiddelen waar de verschillende wetenschappen nu over beschikken alleen met hun denkkracht hun sporen op de hele menselijke geschiedenis hebben nagelaten.
     
    Het wordt nu tijd om de reis door deze geschiedenis achter ons te laten en bij het volgende station overtestappen naar de hedendaagse filosofische geschiedenis. Op deze reis zullen we uiterst geniale filosofen ontmoeten, die met hun denkkracht gecombineerd met de ver ontwikkelde electronische tools voor een grote omslag vormen,die we voorheen niet voor mogelijk hebben gehouden. Op vele terreinen zoals culturele- economische ,religieuze - ethtische - cognitieve -politieke -sociale, technische- holografische vergezichten in het universum  enz. Kortom : We staan voor een verbijsterende maatschappelijke break, die prachtig is  , maar ook schaduwkanten heeft. Kom mee, denk, kijk en zie en bewonder deze  ingrijpende paradigmatische  : SHAPE- SHIFT
    -=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=MAUP =-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=
     
                                                                                  
     
     
                                                                                   

    +31 346261816
    +31 630423792
        : http://blog.seniorennet.be/maup
                  
     
       

    24-11-2016 om 14:46 geschreven door Maup Smits  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    03-11-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op zoek naar wat?? Vervolg met Plato
    In een van mijn vorige essays heb ik Plato's Grot "bedenksel uitvoerig beschreven. Hierin  stelt Plato, dat    de werkelijkheid uit 2 delen bestaat. Het ene deel is de zintuigelijke wereld . Hiervan kunnen we slechts een globale of onvolkomen kennis krijgen door onze zintuigen te gebruiken.(hij richt zich hier op slechts een zintuig nl. de ogen.Oren , smaak  en gevoel daar heeft hij geen boodschap aan) In de grot stroomt alles voor onze ogen voorbij en is dus niet eeuwigdurend. Over alles wat we waarnemen in de grot kunnen we alleen maar vage afspiegelingen van ideeen hebben .Plato stelt nu dat alle verschijnselen in onze werkelijke leef- wereld slechts schaduwen zijn van eeuwige vormen van ideeen die buiten de groot bestaan in dat oneindig grote warenhuis. Alles wat wij onvolmaakt hier op aarde , dus in de grot zien , met al zijn onvolmaakt- heden worden wij  herinnerd aan dat grote warenhuis buiten de grot als volmaakt, door de zgn. anamnese . Zo heeft de idee het paard  vier benen om op te staan, zelfs al zouden alle paarden in onze wereld in de grot mank lopen. Zo ook zijn  ALLE gebakken koekjes  allemaal ongelijk  van vorm, maar toch lijken ze op elkaar, , zij hebben nl.allemaal hetzelfde gemeenschappelijke warenhuis waarin ze volgens hetzelfde idee gevormd zijn.
     
     
     
     
     
     
    Door te beginnen met concrete dingen wat bijv GOED , WAAR OF MOOI is of wat NIET, goed, waar of mooi is versterken we ons inzicht ( phronesis ) in de meer abstracte vormen  (Ideeen) van het GOEDE,WARE en het MOOIE.
    MATERIALISTEN beginnen onderaan en blijven steken in het beschrijven van de stoffelijke dingen. Ze naderen niet het abstracte .De dingen zien en beschouwen ze zoals ze zijn. Niet verder zeuren . Dat gebeuren is hun inzicht (doxa), klaar en uit. Zij kijken niet verder dan hun neus lang is. 
    idealisten beginnen bij het hoogste , maar zij staren direct in de verblindende zon. Daarom kiest Plato de weg van de HERMENEUTIEK in de zin van de uitlegkunde door te beginnen bij het laagste om zo al  redenerend en logische denkend op te bouwen richting het hoogste. Overigens is deze methode geen garantie dat een filosoof dat hoogste ( de ideeenwereld ) zal bereiken.
    Deze ideeen zijn de achterliggende principes van onze waarneembare werkelijkhied.  De ideeen ( vormen ) zijn zelf onveranderlijk, tijdloos en perfect, waarvan onze werkelijkheid een afspiegeling is . Een bruine hond   is bijv. een afspiegeling van de VORM  ( hond) en van de VORM ( bruin )  Zo heeft dus EEN bruine hond deel aan  de abstracte ideeen (vormen wereld )  DE bruine hond, zo ook een mens de afspiegeling van DE mens, EEN brood van HET  brood enz.
    Maar volgens Plato kunnen wij deze vorm en ideeen niet zomaar bevatten. We moeten ons echt inspannen en er moeite voor doen om ze te benaderen. We hebben wel echter een groot voordeel in dit proces, want voor de geboorte heeft de menselijke ziel contact gehad met de ideeen en de vormen. De ziel is nl. onsterfelijk, want zij heeft voor de dood  in de pure wereld der vormen verkeerd en zal na de dood daarheen  weer terug keren, maar de herinnering ( anamnese ) aan het prenatale contact met de bovennatuurlijke wereld is  in elk geval latent aanwezig in de onsterfelijke ziel. Maar de anamnese is echter volgens Plato niet zondermeer beschikbaar.
    Waarom is deze anamnese voor Plato zo belangrijk? Omdat voor hem het ultieme doel van de filosofisch ingestelde  mens het begrijpen is van de wereld om ons heen  en van ons bestaan. Alle dingen in onze wereld hebben deelaan de vormen , maar hoe kunnen wij bijv. in een goed mens die participatie in de  vorm van het GOEDE herkennen?? Welnu , door het nadenken over die goede mens op de een of andere manier in ons hoofd
     
    Plato ( ca. 428// 427 v. Chr ) is de tweede van het bekende trio oud- Griekse wijsgeren - Socrates, Plato en Aristoteles- van wie gezegd wordt ,dat ze de filosofische grondslagen  hebben gelegd van de westerse cultuur.
    Iets zinnigs vertellen over het leven van Plato blijft een hachelijke zaak . Alles staat of valt met de betrouwbaarheid van de vele bronnen waarover we nu beschikken. Waarschijnlijk is Arestoteles , tijdgenoot en leerling van Plato , die ons  over Plato's intellectuele achtergrond  informeert, wel de meest betrouwbare bron. Van hem weten we dat Plato sterk beinvloed was door Socrates en de heraclitische filosofoof  Cratyles. Bovendien was Plato erg geinteresserd in zijn voorgangers : de natuurfilosofen.
     
    Buiten kijf staat vast dat Plato, gezien vanuit de context van de Oud-Griekse leefwereld, een verbijsterende filosofische denkergigant was en nog steeds voor ons  is.Hij dacht tot aan de grenzen van zijn en onze ratio en overschreed ze soms. Ook hij beleefde en  leed al   psychisch, logisch en epistemisch ( wat kunnen we weten?) sociaaleconomisch,  ethisch en staatkundig onder  de disharmonie  van zijn en ons bestaan.
    Hij is daarmee  op eenzame metafysische  hoogte gestegen boven de pluriforme werkelijkheid. Vanaf deze top heeft hij de de taaie anomalische kluiven naar beneden gegooid waarop menige grimmige  gretige denker zijn tanden  op heeft verbeten.
     
    De volgende keer naar Aristoteles.
     
    Gegroet door ,
     
    Maup
     
    =-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=MAUP-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=  
     

    03-11-2016 om 15:45 geschreven door Maup Smits  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    11-10-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.zoeken naar .....wat?? vervolg
    Dit is de titel van het prachtige boek geschreven door Maarten t-Hart . "Wie God verlaat heeft niets te vrezen'' met als ondertitel  :"De Schrift betwist"
     
    Ik heb de intrigerende tekst veranderd in "Wie God verlaat heeft niets bewezen.!"
     
    Zelf heb ik in mijn essays ( zie o.a . mijn beschrijving van  het conflict met dominee de Looze op de zgn belijdeniscatechesatie op mijn vraag over de erf-zonde in nood  gebracht 'Voor mij onbegrijpelijk, dat ik de zonde voor het vergrijp van Eva en later van Adam had gerfd . Geld kan ik erven, maar de zonde van eeuwen geleden voor het vergrijpen van de pluk van de verboden vrucht  is voor mij niet te begrijpen.") En dan nog die verschrikkelijke preken , die altijd maar weer  draaiden om de ellende, verlossing en dankbaarheid, met selectieve verdraaiingen en teologische verzinzels, verwijzend  naar  die prachtige Bijbel. 
     
    Met grote vreugde en genoegen heb ik gesmuld van  Maartens boek.
     
    Wie kan beter dan Maarten die  koolkorven,vol  met ongelooflijke  brandende geloofsstelingen doven.??
     
    Daar hoop ik u de volgende keer van te laten genieten of hem en mij te verwensen naar .......waarheen  en wat..........?????
     

    Hartelijke Groet Maup 

    +31 346261816

    11-10-2016 om 16:30 geschreven door Maup Smits  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    10-10-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Date: 10-10-2016 17:18:01
    Subject: wie god verlaat heeft niets te vrezen
     
    Dit is de titel van het prachtige boek geschreven door Maarten t-Hart . "Wie God verlaat heeft niets te vrezen'' met als ondertitel  :"De Schrift betwist"
     
    Ik heb de intrigerende tekst veranderd in "Wie God verlaat heeft niets bewezen.!"
     
    Zelf heb ik in mijn essays ( zie o.a . mijn beschrijving van  het conflict met dominee de Looze op de zgn belijdeniscatechesatie op mijn vraag over de erf-zonde in nood  gebracht 'Voor mij onbegrijpelijk, dat ik de zonde voor het vergrijp van Eva en later van Adam had gerfd . Geld kan ik erven, maar de zonde van eeuwen geleden voor het vergrijpen van de pluk van de verboden vrucht  is voor mij niet te begrijpen.") En dan nog die verschrikkelijke preken , die altijd maar weer  draaiden om de ellende, verlossing en dankbaarheid, met selectieve verdraaiingen en teologische verzinzels, verwijzend  naar  die prachtige Bijbel. 
     
    Met grote vreugde en genoegen heb ik gesmuld van  Maartens boek.
     
    Wie kan beter dan Maarten die  koolkorven,vol  met ongelooflijke  brandende geloofsstelingen doven.??
     
    Daar hoop ik u de volgende keer van te laten genieten of hem en mij te verwensen naar .......waarheen  en wat..........?????
     

    Hartelijke Groet Maup 

    +31 346261816
    +31 630423792
        : http://blog.seniorennet.be/maup
                  
     
       

    10-10-2016 om 17:33 geschreven door Maup Smits  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    08-09-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.zoeken naar .....wat??

      Zoeken naar .... wat ???

    Plato's grot.

    Om wat meer overzicht en vooral doorzicht in het verschil te krijgen tussen de 2 noties van denken en spreken over dat denken ,
    geef ik u een kort overzicht van plato's allegorie van de grot.Men dient zich een een grote grot voortestellen, die met de buitenwereld verbonden is door een grote gang met een dusdanige lengte dat er geen daglicht in de grot valt. Er zit een rij gevangenen met hun rug naar de ingang , en ze kijken naar de achterwand van de grot.Hun ledematen en halzen zij zo vastgeketend dat dat ze hun hoofden en halzen niet kunnen bewegen en noch elkaar en zichzelf kunnen zien Dit betekent dat ze alleen de wand voor zich kunnen waarnemen . Zo hebben ze hun hele leven gezeten en kennen niets anders. Achter hen bevindt zich een vuur . Tussen hen en dat vuur staat een muur , die zo hoog is als een mens. Aan de andere kant van die muur lopen mensen met allerlei dingen op hun hoofd, waaronder stenen en houten figuren van mensen en dieren , heen en weer. De schaduwen van dingen vallen door het vuur op de wand waar de gevangenen tegenaan kijken , die ook de stemmen weerkaatst van hen die de dingen sjouwen. Plato betoogt nu dat het enige dat de gevangenen in hun leven waarnemen schaduwen en echo's betreffen. Ze zullen denken dat dat deze de realiteit vormen en hun gesprekken zouden dan over de waarneming van deze realiteit gaan.
    Als een gevangene zijn ketenen zou kunnen afschudden , zou hij door de levenslange ketening in het halfduister zo verkrampt zijn , dat het voor hem alleen zo pijnlijk zou zijn om zich om te draaien , bovendien zou het vuur hem verblinden. Hij zou volkomen in de war raken en zich weer willen omkeren naar de wand met schaduwen, , naar de de realiteit die hij begrijpt. Als hij eenmaal gewend zou zijn aan de bovenwereld en daarna terugkeerde in de grot , zou de duisternis hem weer tijdelijk verblinden. Zijn ervaringen zouden onbegrijpelijk zijn voor de de andere gevangenen., omdat hun taal alleen naar schaduwen en echo's verwijst.

    De pijn en de moeite die de gevangene moet doen om zich te bevrijden van zijn ketenen staat voor het langdurig nadenken over het goede, waarbij veel discipline komt kijken aangezien de verleiding moet worden weerstaan zich over te geven aan de aardse lusten. Het ontsnappen uit de grot staat voor zijn notie om in het felle zonlicht terecht te komen en is dan gelijk aan de opstijging van de ziel naar de wereld van abstracties, die we aanschouwen met onze geest. Het weer teruggaan in de grot leidt ertoe dat die belichte en verlichte geest weer moet wennen aan het halfduister. Het communiceren met de medegevangenen is nu niet meer hetzelfde aangezien het feit dat hun kennis nu over de werkelijkheid verschillend is. Hiermede wilde Plato laten zien dat een mens , die in de hogere regionen is gekomen moeite heeft of zelfs weigert zich in te laten met "menselijke" aangelegenheden . Hun ziel snakt ernaar steeds daarboven te vertoeven.

    Kritiek .
    Prof.Dr.L. M. de Rijk ( 1924 -) hoogleraar middeleeuwse filosofie ( Ik heb nog tentamen bij hem moeten doen, een fantastische docent,die onvergetelijke mooie colleges gaf ) sabelt Plato's noties verpletterend neer.
    Quote: Vanaf het moment dat men inziet , dat Plato met zijn hogere regionen (metafysica) alleen maar op een wijgerige keuze berust die ondemocratisch is. ervaart men zijn opstelling als irritant en onverdraaglijk. Plato's systeem moet leiden tot intolerantie en onderdrukking omwille van de waarheid en de voorkomende misachting van het volk in de lagere regionen

    __________________________________________________________-------------------------------------------------------------------------------________________________________________________________

    De allogorie van de grot is op zich eeuwenlang en ook nu nog een prachtige poetische vorm , die mondiaal en vooral de westerse filosofie gedomineerd heeft. In de klassieke oudheid was Athene het middelpunt van poezie en en poetische verhalende kunst. in tegensteling tot het martiale Sparta ,waardoor erer zich een spanning tussen die 2 ontwikkelde en zich ontlaadde in de 4 zgn vreeslijke Peloponesische oorlogen(431-404 v.Chr) Het was een strijd tussen de 2 oude stadsstaten Athene en Sparta , de 2 grootmachten van die tijd. Wanneer je echt alle ingewikkelde details over deze verschrikkelijke oorlogen wil lezen moet je bij Thucydides zijn . Het is de grootste machtstrijd geweest die in de oudhied zijn weerga niet kent.Om toch nog 2 belanrijke smeulende lonten te noemen was dat Sparta een Oligarchy was , dus een familie bedrijf dat alle mooie privileges binnen de familie elkaar toespeelde .Athene daarentegen een democratie die op selectieve verkiezingen berustte. De beide partijen waren aan het einde (404) van de oorlog zo verzwakt dat , nadat Athene grotendeels verwoest was de grote verliezer was en Sparta door corrupties en machinaties ook niets meer voorstelde.
    Zo zien we maar weer dat het barbarendom in de verschillende historische opeenvolgende tijdsgewrichten zich herhaalt. l'Histoire se repete!
    "De geschiedenis herhaalt zich" Is dat zo? Helaas niet , de geschiedenis is geen refrein maar een opeenvolging van gebeurtenissen met steeds meer venijn. De peloponesische oorlogen hadden enkele miljoenen doden op hun konto.Ik heb getracht te berekenen dat wij nu vele miljarden aan soldatdaten en burgers hebben verloren en het gaat maar door. Zo las ik gisteravond op mijn smartphone dat er nu al 50 miljoen kinderen wereldwijd op de vlucht zijn en dat gaat elke dag maar door.!!!

    U ziet hier in mijn tekst een groete allinea met streep, die de gespletenheid aan moet duiden. tussen de vetgedrukte tekst en de cursief gedrukte tekst
    De cursieve staat voor hoe mooi de mensheid kan denken
    De vet gedrukte staat voor hoe afgrijzelijk zij kunnen zijn

    Over die kloof gaan we het de volgende keer hebben.

    .................................MAUP.............................................................

    .....................................................................................

    +31 346261816
    +31 630423792
    maup.smits@planet.nl
    : http://blog.seniorennet.be/maup

    08-09-2016 om 14:17 geschreven door Maup Smits  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    07-08-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op zoek naar wat ( deel 1)
    Zoeken naar ons bewustzijn is zoeken naar een speld in een hooiberg.
     
    Het probleem begint al dat ik niet weet waar die hooiberg staat.maar gelukkig zijn de hersenwetenschappers al zover met hun speuracties gekomen waar ze de locatie weten waar het bewustzijn wellicht gezocht moet worden. Maar ook dat is nog niet eens zeker.
    Zelf begin ik voor de afwisseling maar eens dicht bij huis,op het tuinbankje met onze kat spinronkend naast mij, beide woonachtig in de parel langs de Vecht genaamd Breukelen, op circa 10 lucht-km  afstand van de lucht- en vluchthaven Schiphol net buiten het vluchtronkend  gebied Met mijn smart-phone kan ik de stalen luchtvogels spotten op hoogte, bestemming, ,type,bouwjaar en nog veel meer. Een electronisch-technisch CULTUREEL wonder .Dit, zo bedenk IK, staat lijn- recht tegenover een NATUURLIJK wonder waar ik met mijn-smartphone niet aan te pas kom. Met MIJN blote oog kijk en zie ik  de hele dag een merel-paar beurtelings af- en aanvliegen naar de oksel van een stevige zijtak van onze mooie Japanse notenboom naar hun met onbegrijpelijk snavelwerk van takjes en sprietjes met een uiterste precisie , prachtig opgebouwd kraamkamernest waar de wellustige opengesperde bekjes van de vers geboren boorlingen gretig de leeftocht in ontvangst nemen.
     
    Behalve de vliegtuigen ( daar kom ik later  in de loop van deze serie wegens de grote complexiteit uitgebreid op terug) word ik me er van  bewust omringd te zijn door een puur NATURALE EN RURALE omgeving waar IK me weer BEWUST word van de SCHOONHEID, mijn kat van de aantrekkelijke PROOIHEID,de merels van een gedreven ALERTHEID op een beschermende VEILIGHEID. En nu de boom nog??  Heeft die ook een vorm van bewustzijn?!!?  
     
    Ik zeg NEEN , Irene van Lippe Biesterveld met nog vele anderen  zeggen JA.
    Heel lang geleden tot ver in de Oudheid  zijn er ook velen met Ja. in allerlei Ja zeggende Ja knikkers maar ook serieus en diep nadenkende Ja zeggers en ook diep nadenkende NEEN zeggers. Zoek het maar uit.
     
    IK beperk me hier tot een van de faculteiten van de wetenschap, die eigenlijk geen wetenschap is : de filosofie.
    IK geef hier  in grote lijnen weer waar de grote filosoof Aristoteles   in zijn en door zijn omgeven leefwereld bepaalde diepgang van ZIJN denken op uitgekomen is en als o.a. beroemde bioloog in zijn boek DE ORGANON de worsteling van ZIJN DENKEN over de  moelijkste denkstof met twijfels heeft doordacht 
     
    Hij onderscheidt dan 3 soorten zielen / bewustzijn.  ( ziel , bewustzijn  geest, denken vallen altijd onder een noemer , dus kiezen maar ) :
     
    de vegatieve ziel { planten, bloemen ,struiken  kortom alles wat bloeit en groeit }
    de afectieve ziel { dieren, d.w.z. grote 4-voeters als olifanten apen , geen insecten,vliegen enz. }
    de rationele ziel  { de mensen }
    In de organon geeft Aristoteles ,nog een DENK toevoegsel dat de ESSENTIE van de RATIO door hem GEDACHT en begrepen wordt als spilpunt.
    De essentie wordt dus als kenmerkend voor iets GEDACHT, d.w.z. al datgene wat overblijft wanneer de als zodanig beschouwde ' RANDZAKEN" worden WEGGEDACHT en daarmee wordt dus VERONDERSTELD  het bestaan van een ZUIVER wezen, omgeven van bijzaken. In DE ANIMA voegde Aristoteles (384- 322 v. Chr) nog het begrip DE INTELLECTUS AGENS toe , hetgeen een  METAFYSISCH CONCEPT is. Dat deed hij om de werking van de ziel zoveel mogelijk te verklaren. Dit CONCEPTwas voor hem dan  ook het goddelijke gedeelte van de ziel, dat van buiten a.h.w. door de ""deur" van de foetus in de ziel is ingebracht. De ziel heeft daardoor  de POTENTIE (vermogen) zich in de foetus te ACTUALISEREN ( verwerkelen) tot een met rede begiftigd mens.
     Opmerking Maup : Dit is een mooie Hineininterpretatie , die het een hele tijd heeft doorstaan, maar  tenslotte , net als alle herinterpretaties ,ten onder is gegaan. De vet gedrukte letters geven de verschillende personen aan hoe, wat, en waar ze dat DENKEN. Dit zijn er nog maar circa 4, maar u weet: ZOVEEL HOOFDEN ZOVEEL ZINNEN!! Dat zijn er over de hele wereld gezien ettelijke miljarden, die perstuk gezien, denken dat  zij  DE waarheid in pacht hebben ( mijzelf incluis ) Welnu dan is het onderhavige probleem opgelost en kunnen we naar huis. OEI,OEI, was het maar zo, !!!!  De waarheid, een waarheid, ik begin thuis gekomen  langzamerhand te de denken , dat er helemaal geen waarheid is.
     
    Tot de volgende keer, waar we zijn grote opponent Plato,  onder de loupe  zullen nemen. met een andere waarheid  Ja,of neen , zeg het maar!!
     
     
                                                               -=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=MAUP-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=
     
     
                    

    +31 346261816

    +31 630423792

    maup.smits@planet.nl

     

     
     

    07-08-2016 om 15:22 geschreven door Maup Smits  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    22-07-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.de metaforen Aan vullende inleiding

                                                                              
    Een metafoor ontstaat uit onze denkende behoefte nieuwe bedenksels te bedenken vanuit een overeenkomst met het reeds bedachte(bewustzijnde)
    Hopelijk merkt u de cirkels die  er in deze omschrijving aan het draaien zijn.
    Wij moeten dus met ons denken ,denken over ons denken, dat is dus met onze haren onszelf uit het moeras zien te trekken.(dit is dus weer een metafoor, en ga zo maar door). 
    Wij zitten met ons bewustzijn in een koker , of u zo wilt , in een tunnel, die steeds langer wordt en komen daar helaas (nog) niet uit.
     
    Maar dit moet me toch even van "t hart. Ik wordt echt blij  in deze tijd te leven, van de grote wonderen die de wetenschap momenteel door die geweldige technische elctronische  ontwikkelingen en vooruitgang op allerlei gebied biedt..Op internet kan ik de colleges volgen van de grote wetenschap- vorsers en daardoor verder kan kijken dan mijn eigenwijse-neus lang is.(weer een metafoor). Dit is gelukkig een kant van de robuuste werkelijkhied, waar we gelukkig geen vat op krijgen, maar ook tegelijkertijd helaas geen vat krijgen op die afgrijselijke , aan alle kanten vervloekte afgrijselijke robuuste werkelijkheid waarin ik in mijn bedenkende taal geen woord kan vinden waaronder ik nog enig  (gods)begrip kan onderbrengen. (weer een metafoor??)           
    Maar hopelijk ontdek ik  in het diepst van mijn gedachte , .........?
     
    Om het nog ingewikkelder , maar ook mooier te maken ga/ ik/we in mijn volgende  essay het hebben over:
                                                                             "" Mijn hersenen(brain) kunnen niet denken, maar ik wel"
     
     
    Tot een volgende keer maar weer.
     
    MAUP
                                                                                                         
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
    -------Original Message-------
     
    Date: 17-7-2016 15:06:43
    Subject: metaforen
     
     
     

     

        
                  
     
       
    Walking in the b(r)ain

                         Wij spreken in metaforen

                         Vanuit onze ivoren toren.

    De bovenstaande 2 titelregels is een metafoor. Een metafoor vergelijkt altijd iets met iets anders waartussen een overeenkomst bestaat.

    Voor Nietzsche ( 1844 - 1900 ),( o.a. een van de grote taalfilosofen ) , is alles waarover wij spreken in en met onze taal EEN grote optocht van metaforen. Wij zijn ons daarvan niet bewust en denken automatisch ,dat alles wat wij zeggen de werkelijkheid weergeeft , maar daarbij  vergeten we  ,dat  onze  taal de merkwaardige eigenschap bezit, dat het  beeldspraak is. Wij verbeelden ons  de werkelijkheid. Dit is een harde noot die filosofisch, maar ook praktisch  lastig te kraken is.  Enkele voorbeelden:

             "Hij zit de hele dag op z'n gat"

             "In het universum zitten veel zwarte gaten" 

             "Je moet hem goed in de gaten houden"

    Ei:     "Op eieren lopen"

             "De eisprong"

             "eieren voor je geld kiezen"

             "dat klusje is een eitje"

    Flap: "appelflap"

             "even geld trekken uit de flappenkast"

             "flapdrol"

    Klok: "met klokkenluiders  loopt het meestal niet goed af" 

    God: "Godverdomme wordt verzacht tot gadverdamme of

            "gadverdikkie.

    Cholera: Verzacht tot "klere", "krijg de klere"

                   Oppassen: Dat is een mooie klereNkast en: 

                                      Dat is een klerekast.

    Kast:  "Iemand op de kast jagen"

              "In de kast(gevangenis)  zitten is dus wat anders dan

                op de kast zitten.

    De taal is een bijna onuitputtelijke bron van  metaforische mogelijkheden. De organen  ( nieren, maag, lever en ook de ledematen (been, arm en niet te vergeten , de geslachtsdelen zijn  gebruikte talige objecten voor het spreken in vaak niet al te fraaie metaforen. U kunt voor uzelf in uw eigen taal ongetwijfeld daarvan verschillende voorbeelden  vinden.

    Metaforen zijn opmerkelijk verbonden met en sterk bepaald door een taalculturele context. Bijv.: Witte Donderdag = 

    Gruendonnerstag; Karfreitag = Goede Vrijdag; Ostern = Pasen;  In het Engels: Eastern = Pasen; Xmas Day = 1ste Kerstdag; Boxing Day = 2de Kerstdag;

    Ook de taalsociale context is bepalend.

     Bijv.: Probeer maar eens  nederlandse mop in het Engels of in een andere taal bijv.: in het Russisch of Chinees te vertellen. 

    Het domein van de beeldende - musische kunst is iets heel aparts en moeilijk te duiden. De muziek neemt daarin wel een heel bijzondere plaats in.

    Bijv.: Een toontje lager zingen

             Een  harde noot spelen

             Schreeuwende kleuren

             seriele muziek

    Ik kom daar in een van de volgende essays nog  uitvoerig op terug. Want met het mooiste instrument taal zijn we nog lang niet klaar.

    Als fervent liefhebber , groot bewonderaar van de weergaloze magische, unieke, hemelse muziek van J.S. Bach ga ik met de door L. von Beethoven  eens gesproken metafoor en enkele voorbeelden meer door:

    "Nicht Bach, sondern Meer sollte er heissen !!" , hetgeen vrij vertaald: "Bach ist kein Bach , sondern ein Meer !!"   

    De muziek van Bach is celestiaal en verrijst daardoor  tot onuitspreekbare hemelse hoogte en dan  gaan alle hemelpoorten open en fluistert God: "Stttttttil, luister maar, want daar speelt Bach"

     

    -=-=-=-=-=-=-=-=-=-==-=-=-=MAUP=-=-=-=-=-=-=-=-=-=       


     
     
     
     

    22-07-2016 om 15:31 geschreven door Maup Smits  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    14-07-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.het heeft lang geduurd
    HET  HEEFT  LANG  GEDUURD
     
     
    Wie mij in al mijn essays gevolgd heeft bemerkt (misschien ook niet) dat ik me heerlijk onderdompelde in het warme academisch-filosofische zwemwater basin.Ik genoot van de warme verfrissing , maar toch merkte ik wel ,hoe meer ik de diepte inging, het water steeds koeler werd. De warme verfrissing transisteerde in een een koele vergissing Het betekende voor mij een overdrachts weerstand. Het was voor mij een echte transfer- resistor, een transformator.. En zo u wellicht weet is een transistor of stroomverdeler een apparaat, die de aangevoerde stroom uit het lichtnet verdeelt Voor de helderheid wijs ik voor het vervolg van mijn betoog op, dat die transistor dat ook zelf deed.Het gevolg was, dat tijdens het drogen op de kant de schoolslag ervoor mij totaal eruit lag.Het heeft voor mij erg lang geduurd dat zolang ik me in het heerlijke warme water bevond, dat dit voor mij een een gevoel was geweest in een "warm state van Belief"" te verkeren . Het diepere koele water was en is een verfrissende koude douche geweest.Maar Belief is een gevoel en met gevoel kun je alle kanten op en dus eigenlijk geen kant op. Met mijn en ons gevoel levert nooit betrouwbare kennis op. Het verradelijke daarvan is ,dat we dan de illusie hebben dat we dingen be-grijpen en dat geeft je vaak een veilig gevoel. daar komt nog bij dat wij menen te denken dat  grijpen  begrijpen is maar helaas is dat niet zo.Met onze zintuigen kunnen wij dingen zien , horen, ,ruiken,aanraken,  kortom zij zijn tactilisch.Zodra deze tactiliteit eruit is dan zijn het wanen zoals drogbeelden,het horen van stemmen,het niet meer herkennen van bekende gezichten(prosopagnosie),megalomanie,narcisme,schizophrenie,en zoveel mentale abberaties meer.Men heeft door de geweldige vooruit gang van de medische technologie de beschikking over prachtige apparatuur gekregen .  Zo o.a. de Magnetische Resonantische Indicatie Scans (MRI-scans). Hierrmee kan men door het oplichten van rode lampjes precies de plekken zien waar het gehoor , het gezicht de reuk en hetgevoel gelegen zijn.Ik heb zelf verschillende keren in de scan gelegen Ik werd gevraagd bij de locatie van het gehoor te denken of ik het mooi of lelijk vond,te hard of te zacht, kortom een mentale  kwalitatieve denkact tegeven.Maar helaas ,ik kon denken wat ik wilde, maar erwas geen groen lampje te zien.Hier moest men wel tot een spijtige conclusie komen dat dit niet in onze hersenen te vinden was.Maar waar dan wel?? Daar gaan we de volgende keer naar op zoek.
     
                          -=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=MAUP-=-=-=-==-=-=-=-=-=-=-=-=-=-==-=-=-
       

    14-07-2016 om 13:22 geschreven door Maup Smits  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    20-02-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.extra aanvulling feestboek
    Het tweede deel , Gr. Maup
    Met een aan zekerheid grensende waarschijnlijkheid is dat,onze eeuwelingen in een myriade van werelden zullen leven .Men is nu ook al zover om te zoeken of interstellair reizen mogelijk zal zijn.Het zal nog enkele jaren duren , maar dan beschikt de mensheid over ruimte schepen met een nieuwe type aandrijving , die ons verder dan ooit de ruimte  in kunnen sturen. Hierdoor is het  mogelijk  om interplanetair te reizen.  Dit verklaarde Simon Worden , directeur  van het Ames onderzoekscentrum van NASA afgelopen zaterdag  tijdens een conferentie. 
    Met de technologie ,die we nu hebben is het het makkelijkst om naar een kunstmatige omgeving  op een planeet te streven.
    Helaas zullen wij dat leven in zulke multiversale en veelvoudig universale en  dimensionale heelallen niet meer  kunnen meemaken.
    Frank Fenner geboren in 1914 ,  en sinds 1949 werkzaam als hoogleraar microbiologie aan de befaamde Australian National University. Hij werd onderscheiden met onder meer de Japanprijs (1988) , de CopleyMedal (1995) en de WHO medal. In tegenstelling tot de optimist Simon Worden van de Nasa is hij pessimistisch over de toekomst van de mens : " De homo sapiens zal binnen 100 jaar zijn uitgestorven. " Het lijkt natuurlijk onredelijk om Fenner als een zeer gerespecteerde wetenschapper het stempel "gek"op te drukken. 
    Maar waar blijven we nu als nog bestaande  filosofen in 2015 met onze zeer doordacht en creatief  denkvermogen?? ALLES  UMSONST??  Als bescheiden filosoof zeg ik dan dat het goed onderbouwde meningen zijn, maar EEN WAARHEID en nooit DE WAARHEID is, want die heeft niemand in pacht. Tussen de  (bepaald)en een (onbepaald) gaapt een  taal kundig onoverbrugbare  kloof
    Maar helaas niet alleen een talige kloof maar ook een reeele empirische kloof met aan de ene kant de bloedige, wrede afschuwelijkheden  en aan de andere kant de  verwonderende en bewonderende
     artistieke , weteschapelijke en technische creaties. Ik kan helaas hier niet verder op ingaan, om redenen,dat dit buiten de kaders van  dit  eeuw-feest boek liggen.
     
    Nu moet ik oppassen  niet  mijn 100-jarige eeuwlingen uit het oog  te verliezen. Wellicht bestaan ze niet meer ,of zijn ze allang gezellig in hun multiversale ruimteschepen  en veelvoudige universale  en dimensionale heelallen in en tussen werelden aan het forensen.  Zij zullen misschien,  wellicht , waarschijnlijk een voor ons onbegrijpelijke tijds beleving hebben. Een voor ons een onverstane taal spreken , een kennis patroon vertonen die ver buiten onze local and global  world liggen.
    Wij zullen het  niet meer meemaken.
    Maar pas op , wij kunnen dank zij o.a.  de ISVW nog heerlijk filosoferen en    een 100-jarig bestaan vieren. Hier met elkaar stoeien over  de vele existentiele en essentiele vragen waarop nog steeds geen passende antwoorden zijn  Wij betreden nu een
     voor ons een wijds open maar moeilijk begaanbaar landschap met vele valkuilen en "non-specific abberations" Het zijn moeilijke
    dichotomische vragen die leiden tot  regresssieve circulariteiten ( met een groot kip of ei) gehalte) en voeren naar onoplosbare paradoxale dilemma's (enigmata's) Wij zitten gelust in onze taal waarin we niet verder komen dan met ons denken moeten denken over ons denken. Filosoferen leidt tot ontmaskering van allerlei onzin in het labyrint van onze taal en tot een aantal butsen en builen toen we tegen de grensen van de taal  aanrende. Het gaat hier hooguit vaak over niet- iets dat evenzeer voldoet als een iets waarover niets meer te zeggen valt.
     
                                                                                      EEN HOMMAGE
    Onverggetelijk hoe hij daar zat . Wij stonden in de rij . Hij ondertekende het juweeltje " Kleine geschiedenis van de filosofie door Rene Gude en Daan Roovers " Wij wachten geduldig. Iedereen kreeg een stevige hand gevolgd door een verbale persoonlijke 
    herinnering. Ook zo bij mij:  en daarna de prachtige humor noot:" Als je dit gelezen hebt dan weet je alles." Heerlijke  zelfspot met een tegendraadse ondertoon. Dat was Rene.
    Onvergetelijk zijn bevlogen speeches "aus einem Guss ", het prachtige spontane, vloeiende en bewonderenswaardige   ad hoc
    filosoferen  in een kunstzinnig, geschilderde beeldende taal bij Wim Brands TV-programma   "Boeken" 
    Onvergetelijk  bij  Jacobine Geel In haar TV- Programma "Jacobine op Zondag" waarbij hij nu weer op andere facetten  van zijn filosofie in het bizonder  en de filosofie in het algemeen te kennen gaf.
     
                                                                                             EEN TEGENDRAADSE DENKER
    Rene wist als geen ander dat er in onze  ondermaanse leefwereld  talloze voorvallen zijn waar geen woorden voor te vinden zijn.
    Alles wat buiten het onzegbare ligt toont zich in de mislukkende pogingen om het te verwoorden. Het lijden o.a is er een van. 
     Maar er dan over te zwijgen was er voor Rene niet bij, Voor hem was zwijgen zilver en spreken ,( een ultieme sublimatie van zwijgen ) GOUD. De innerlijke eigenstrijdigheden zoals doodgewoon en buitengewoon hebben altijd zin. Juist in  de comunicatie wordt filosoferen dan kunstschaatsen op spiegelglad ijs, met veel op je kont gaan en dan weer opstaan. Een complex leerproces  , dat  hij op een meesterlijke wijze  beheerste. Op die unieke wijze wist hij uit   het ononttkoombare AU (dal ) weer op te klimmen naar de mooie uitzichten op de bergtoppen  (WOUW) van zijn leven.
    Zo is voor mij RENE niet meer weg te denken uit de ISVW en hoort hij een eervolle plaats te krijgen langs het filosofenpad met een passend bij- onderschrift uit het juweeltje van de "kleine geschiedenis van Rene Gude en Daan Roovers"(blz26):
     
                                                                         WE ZOEKEN ALTIJD NAAR VASTIGHEID IN
                                                                         GRILLIGE ZAKEN,ZEKERHEID IN DE
                                                                         WOORDEN EN BETROUWBAARHEID IN
                                                                         ONVOORSPELBARE DADEN.      
     
     
     
                                                                                                     -=-=-=-=MAUP-=-=-=-=- 
     
     

    20-02-2016 om 16:08 geschreven door Maup Smits  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (2)
    20-12-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.A happy xmas and a smoothgoing New Year( 2)
     
     

     

    +31 346261816
    +31 630423792
        : http://blog.seniorennet.be/maup
                  
    Intermezzo
     
    Least december time, but not last. A reversel of "Last but not least" Hoping you all will have a straightforward slide in the onwardcoming year with many philosophical - and less theological make-beliefs
     
    My next issue will be in januari 2016
     
    Maup

    20-12-2015 om 15:49 geschreven door Maup Smits  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    01-12-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dogmatiek (5)
                                                                             DOGMATISME ( 5)
     
                                                                   Wljsgerig schaatsen
     op godgeleerd spiegelglad ijs ( R. Beerlings ).
      
     
     
     
    In 2007 schreef paus Benedictus de encyclijk  SPE SALVE ( de reddende hoop ) . Hij was paus nr 265  in de lange rij van pausen vanaf het allereerste begin. Het is een inhoudelijk  moeilijk te lezen rond-schrijfbrief. Ik heb het aandachtig bestudeerd  en mijn eindconclusie is een  stevig inhoudelijk  godsgeleerde brief ,die  mooi geschreven is Hij schreef regelmatig over de hoop in een hermeneutische ( duidende, verklarende ) taal met o.a. als aandachtspunt  Romeinen 8 vers 24:" IN DEZE  HOOP ZIJN WIJ GERED ".  Ook persoonlijke magisch mystieke geloofs- en Godservaringen  vallen hierop ZIJN  plek , maar helaas niet op mijn plek. ( op het WAAROM . .. kom ik later nog  terug )  Nu hebben alle pausen  vanaf het begin van hun pontificatie een peroonlijk motto . Zo ook deze paus  Benedictus  Deze luidt :"MEDEWERKERS VAN  DE WAARHEID" Maar helaas gaat het niet over persoonlijke motto's en persoonlijke interpretatieis  maar juist ook om geloofsinterpretaties en verschillende interpretaties  van anderen. Bij de drie op Abraham teruggaande godsdiensten , jodendom,christendom en islam  is er sprake van een onoplosbaar onderscheid tussen  God en mens. De conflicten  en opgeworpen barricades rondom wederzijdse  onoplosbare geloofsbelevingen met de daarop volgende desastreuse godsdienstoorlogen zijn geen argumenten tegen , maar getuigen enkel van menselijke arrogante en blasphemisch geperverteerd godsbegrip , God is altijd groter dan je geloofsvoorstelling  en dat levert een anomalie d.i. een onoplosbare paradox op. Dat genereert altijd twijfel en  dat is inharent aan elk geloof, wie twijfelt met godsdienst heeft het ware geloof.
    Bij het geloof hoort VAAK  twijfelen  aan het bestaan van God , maar twijfel VOOR IMMER EN ALTIJD   aan de bewijzen van zijn bestaan!!!Die Godsbewijzen zijn cognitieve bedenksels. Gedachten zijn vrij  , daar kun je alle kanten mee op  en die keuze vrijheid is een schepping van God. De godsgeschapen natuur is een wonder. Geen mens , geen tulp geen boom  en mens zijn gelijk Maar we zijn wel allemaal een mens ,een tulp, en een boom etc ., kortom een uniciteit in varieteit, fact en fictie tegelijk. Eenheid in ongelijkheid. Ik heb ook nooit de uitdrukking begrepen te leven in de zekerheid van hoop en geloof. Twijfel hoort bij geloof, maar dat is geen twijfel aan God , maar aan  
     de categorie religie.
     
                                                                                 Rooms -katholieke  en orthodoxe particulariteiten
     
     Ik laat die bedenksels rondom die preciezen en rekkelijken maar even rusten. In de voorgaande essays heb ik daarover al in details genoeg geschreven. Er is nog meer aan de hand  met de institutionele  kerken die  als arrogante machtsblokken in de kerkgeschiedenis als dominante  bedreigende, opdringerige  bangmakers,en  ruzie-verwekkers in beeld komen.
    Om zichtbaar te blijven in het mediageweld van onze tijd  moet de kerk een show opvoeren , zoals zij doet met haar rondtrekkende circus van een reizende paus. Daardoor weet de hele wereld wie die man ( dus nog geen vrouw)  is en waarvoor hij staat , en dit is effectiever  uit missionair oogpunt dan een onzichtbare secretaris generaal  van de Wereldraad van Kerken.
    Maar de pausbejubelaars langs de weg lezen waarschijnlijk niet de Bijbel , anders zouden zij deze persoonsverheerlijking wel afwijzen. Want de pauscultus is niet verenigbaar met de geest van het evangelie. De titel "heilige vader" gaat onbeschaamd in tegen de vermaning  van Jezus aan zijn volgelingen: EN NOEM NIEMAND OP AARDE VADER , WANT JULLIE HEBBEN MAAR EEN VADER, DE VADER IN DE HEMEL " (Matt. 23 : 9 ) De palijslijke entourage en bepaald hofceremonieel ( knielen voor de paus , kussen van zijn hand ) passen evenmin  in de kerk. De huidige paus Franciscus is de EERSTE paus die wars is van pontificale praal en dat vergroot zijn geloofwaardigheid.
     
    Tot de volgende keer maar weer en nog meer.
     
                                                                               =-=-=-=-=-MAUP-=-=-=-=-= 
     
     

     
     
     

    01-12-2015 om 20:00 geschreven door Maup Smits  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    22-11-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Parijs
    RARIJS EEN LOST PARADISE ?!
     
     
    Waar is er nog EEn woord te vinden , waarin we het geloof aan een God nog kunnen bewaren??
    Ik althans , ben sprakeloos en heb er geen woorden voor kunnen vinden voor de onuitspreekbare verschrikkingen in Parijs .
    De brandende kaarsen en de zee van bloemen moeten dat aanvullend verbloemen. De kaarsen gaan vanzelf weer uit  en de bloemen verdorren tot drabberig straatkruid
    Het zaad van de religie ( het samen religionus) komt nooit tot ontwikkeling op de rotsbodem van de keiharde werkelijkheid
    Slechts de scherpe doornen van onze arrogante religieuze verbeeldingen zullen het niet voortestellen bloedbeeld van die lieve onschuldige kinderen, hun ouders , hun familie, hun vrienden en kennissen wel weer overleven onder de spitsvondige, ontsproten woorden  aan  allerlei pathothologische geesten. Woorden , die in de publieke media en in vele andere sectoren in een stortvloed over ons worden uitgestort.
    Maar al dat praten zal niet baten. Bij vraagwoorden horen antwoorden en die zijn er niet.!! Zij hebben geen toegevoegde
    waarde.
     
    Daarom zwijg ik nu en blijf emotioneel bij de vraag     waarom? IN HET HET DIEPST VAN MIJN GEDACHTEN ACHTER
     
                                                                                      -=-=-=-=MAUP -=-=-=-=-=-
     
     

    22-11-2015 om 17:14 geschreven door Maup Smits  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    04-11-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dogmatiek ( 4)

    Het infralapsarisme en supralapsarisme 

    1) infralapsarisme (lapsus = zondeval ) handelt  over de vraag van uitverkiezing en verwerping en of God hierover voor de zondeval zou hebben besloten. 

    2) het supralapsarisme handelt over de vraag  of god daarover na de zondeval  zou hebben besloten.

    Bij 1) zou God dan vooraf beschikken over het lot van de mensheid en hebben wij geen vrije wil meer  zodat wij   allen God verantwoordelijk kunnen  houden voor al onze zonden.

    Bij 2) heeft de mensheid wel een vrije wil ,zodat  men zelf  verantwoordelijk is voor zijn zonden, met gevolg ,dat hij een bedreiging wordt voor de souvereiniteit en almacht van God en God afhankelijk wordt van de beslissingen van de mens.

    Gevolg van de controverse tussen 1 en 2  genereert een uiterst moeilijk dilemma,( een enigmatisch "prisoner's dilemma )  dat onoplosbaar is., waarover de zgn, heilige geestelijkheden al vanaf de synode van Orange ( 529 na Chr )  via de Dortse synode ( 1618 - 1619 )  dus vele eeuwen lang hun met goed heilig manse mijters bedekte hoofden hebben gebogen met opgeblazen luchtballons en heftig zgn, theologisch  hanengekakel en gekrakeel  elkaar hebben  getracht om beurten de kerk   uit te vechten en tot nu toe nog steeds tot schisma's en kerkelijke afscheidingen  en mentale gespletenheden hebben geleid. Vooral bij de Dortse synode  kwam het dilemma met  een ingewikkelde en gekluwde en in elkaar geknutselde vorm tot stand waarom ik nog steeds blij ben geen soort goochelmijter op mijn hoofd te hebben , maar een gewone pet waar ik alles in kan gooien!!. 

                                                                                De  dortse synode  

    De Dortse synode  wordt vaak beschreven als een kerkelijk rookgordijn waarachter een politieke machtstrijd werd beslecht.Inderdaad betekende de synode een klinkende overwinning voor Prins Maurits ( 1587 - 1625 ) op Johan  van Oldebarneveld ( 1547- 1619 ) en diens medestanders. Maar dit alles helpt nog steeds niet erg de vreeslijke bloedige verschijnselen en heftigheid waarmee men elkaar in de haren vloog met alle vreeslijke gevolgen vandien. Men maakte een halszaak van het geloof en er moesten onder het toezicht van het gejuich van het gelovige gepeupel  koppen rollen en keek men toe hoe de gebroeders de Wit  in vieren werden getrokken door paarden en zo in vieren werden gedeeld  ( Prins Maurits was op het slagveld en schitterde door afwezigheid.)  

    Geloof was niet voor iedereen een halszaak . Velen geloofden zonder precies te weten waarin . Populair waren de geestelijken die de kansel  konden "laten roken " Ze hadden lange baarden , of ze zo uit het Oude Testament waren weggelopen. Ze hielden de aandacht vast met theatrale gebaren  en lieten hun stem aanzwellen tot een losbarstend onweer, om dan ineens fluisterend verder te gaan.Zulke predikanten trokken volle kerken , 500 man was niet ongewoon, maar naast toppers als Arminius en diens latere tegenstander Gomarus kwamen duizenden mensen luisteren.

    De volgende keer maar eens proberen wat dat voor 2 geestelijke ophitsers zijn geweest.

    Met vriendelijk groet ,

                                                                     -=-=-=-=-=-= Maup -=-=-=-=-=-=-=

     

    04-11-2015 om 16:22 geschreven door Maup Smits  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    20-10-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.dogmatiek 3
    Geloof het of geloof het niet                       
     
     
     
     
     
    Wie de naam van Bavinck noemt moet die er  van Kuiper aan toevoegen. Beiden hebben in Leiden gestudeerd. Daar ontvingen ze hun theologische opleiding.We lezen hier  wat  Bavinck zegt over de doop als in leiding tot het Heilig Avondmaal: (als sacrament.)
     
    Neen een gelovige spreekt geen Onwaarheid, als hij in zijn gebed tot God zegt : Heere!  de heilige doop ,die mij op Uw bevel door EEN Uwer knechten is toegediend is mij een waarborg  en een onderpand ,door Uzelven mij gegeven,dat  Gij mij om het slachtoffer van Christus aan het kruis volbracht ,al mijn zonden hebt vergeven en tot Uw kind hebt aangenomen,Gij kunt nooit meer van mij af, ik ben de Uwe en Gij zijt de mijne, eeuwiglijk en altoos ,ik maak hierop staat  en vrees niet dat ik beschaamd zal uitkomen( de Heidelbergse Categismus )
     
     
                                                                           Het Heilig Avondmaal als Sacrament 
     
    De transubstantie leer.:  water in  bloed , brood in lichaam  worden getranslateerd in het bloed en lichaam van Christus.{ zie hierover wat uitgebreider in mijn vorige essay) Maar niet iedereen kan  aan dat Heilige Avondmaal deelnemen De zelf beproeving is hiervoor nodig ( Cor. 1 en Cor. 2) Er moet kennis van zaken zijn. Er moet tucht zijn rond de avondmaal viering.Het kan voorkomen,dat bepaalde leden vanwege leer en/of levensloop geen deel mogen nemen dan kan God met  Zijn straffen komen zoals in de gemeente van Corinthe  geschied is. Dwalenden moeten zo mogelijk in het goede spoor worden gebracht  .
     
     
                                                                                De leer van de drieenigheid ( de trinitatis ) 
          
    Dit is , zoals eerder gezegd, een bron van de drieONeendigheid geworden.   " Ik doop u in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige geest "is een van de steeds terugkerende zegeningen in  het katholieke en Christelijke geloofsleven. Ik meen, maar weet dat niet precies meer dat de dominee zijn preek altijd beendigt met: "Gaat  heen en de Geest van de Vader en de Zoon  en de Heilige Geest zij met U allen. Amen.". Bij de Maria devotie kwam in de late middeleeuwen steeds meer  Maria in beeld uit wier schoot bij de onbevlekte ontvangenis Christus was geboren Zij verdrong de Heilige Geest langzaam van Zijn plaats.Bij het  volledige rozenkransgebed komen alle kralen van het gebedssnoer drie maal voorbij en zo komt de gelovige in zijn gebed op 3x5x10= 150 weesgegroetjes (Maria)  en 3x5=15 Onze Vaders.
    Bij het bidden in het openbaar moeten de geheimen hardop worden uitgesproken  , in het persoonlijk gebed is het voldoende  als de geheimen in stilte worden toegevoegd aan het luid ogezegde gebod.We zien hier dat er ernstige problemen ontstaan over het probleem in de vorm van een nog steeds voortstromende bron van de drie ONenigheid is en die eeuwen geduurd heeft en tot een compromis gekomen is pas bij het concilie van Trente ( 1545-1563).en  het eindelijk bevroren is    waar bij al die tijd het gebakkelei is geweest over een storm in een bron water    over EEN lettertje I .  Hierbij ging het de zgn filosofisch gevormde   geestelijken over  het verschil tussen het Griekse homoI ousias en homo ousias waarover de begeesterde bischoppen en kardinalen elkaar de tussenliggende eeuwen lang elkaar de haren hebben gekloofd  Was CHRISTUS bij zijn komst op aarde nu EEN persoon of 3 personen :nl. VADER, ZOON  en HEILIGE GEEST in EEN?  
     
                                                                      Het infralapsarisme en het supralapsarisme
     
    Hier wordt onze Lieve Heer op de zielepijnbank van de monomane spiritus psychiaters gelegd en Zijn zieleleven met hun fijngeslepen mentale messen gefileerd. In een woord ongelooflijk
     
    We zijn (Ik ben) er nog lang niet uit !!
      
     
                                                              -=-=-=-=-=-=-=-=-= MAUP--=-=-=-=-=-=-=-=-=-=
     
     
     
     
    erd 
     
     
     
     
     
     

     

    +31 346261816

    20-10-2015 om 12:35 geschreven door Maup Smits  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    04-10-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dogmatisme 2

    De vraag wat is zonde,   is zonde (2)
     
     
     
     
    Als wij het woord zonde in de dagelijkse omgangstaal gebruiken betekent zonde " Jammer" , bijv. " Het is zonde dat je dat mooie kopje hebt laten vallen", "Het is zonde van het geld voor zo'n miskoop "  "Goedkoop is Duurkoop "
     
    Met name in de theologie komt het  woord zonde  in de Bijbel erg veel voor.De zonde heeft hier een geheel andere betekenis nl.: " Opstand tegen God ". Adam was de eerste zondaar. Het paradijs verhaal wordt daar in Gen. 1 verder geheel ontrold. In vers 1 was God er en schiep hemel en aarde  Vraag : waar was God voordat hij ging scheppen?? Uitvlucht-antwoord"" Hij schiep zich zelf in zijn Almacht!! In  Genesis 1 vers 3 "En God ZEI:Laat er licht zijn  en er was licht . In Gen. vers 5 God NOEMDE het licht dag en  de duisternis noemde Hij nacht. En zo draait het script door rondom de BEGRIPPEN, GOD, Noemen ,SPREKEN. Ja, maar nu gaat het BEELD -verhaal voor mij te snel. en schakel ik even  terug naar versnelling 1 met de vraag :" Wie of wat  was er nu het eerst : GOD, ALMACHT , het WOORD, (logos)  BeNOEMEN, SPREKEN of omgekeerd ??  Mijn denkvoertuig begint nu gevaarlijk te slingeren op de snel afdalende weg en komt al remmend tot stilstand vlak voor een haarscherpe bocht.Voorzichtig rijd ik verder en zie hier spoorpijlen met het WOORD  God. Ik rijd nu hoopvol in een SUKKEL - draf  verder, blij dat ik hem nu op het spoor ben. Ik rij nu al een eind op de E 82  door en wordt het mij lanzamerhand  duidelijk , dat net als   sporen in de zichtbare sneeuw vaak  na lang zoeken  de  echte schoenen te zien zijn  en  als je geluk hebt net als in het  TV  Programma "Opsporing verzocht " de daarbij behorende persoon gevonden wordt .Ik merk nu dat er met deze sporen iets merkwaardigs aan de hand is nl. dat hoe langer ik voortsukkel ze achter de oneindig wijkende einder verdwijnen.
     
    Om misverstanden en mentale kwetsende blessures te voorkomen, besef dan dat ik dit schrijf en ik verre blijf van te algemeniseren. U heeft op dit dogmatische terrein alleen maar rechten en geen plichten.Denk wat u witl denken , geloof wat u wilt geloven  wil vooral wat u wilt willen en wat u niet kunt willen.
     
    Nu dan verder. De bovengenoemde vragen zijn mysterie- mystieke vragen (enigmata) , die mijns inzien nooit en tenimmer  met zo'n paradijs- en scheppingsverhaal tot een definitieve oplossing  komen. Elk beslissend antwoord hierop is geen Godskennis maar Godsschennis of anders gezegd, wij maken van onze non-sense kennis een no-nonsense kennis en kunnen daarmee volzinnen maken (syntactische zinnen) over God, Alle  zinnen over God zijn onzinnig, maar niet zinloos, we kunnen ermee en erin wat rondspartelen en in onze arrogantie en gebrek aan (zelf)-kennis noemen wij dat schoolzwemmen en erger nog schoonzwemmen.Wij willen vaak/soms er niet aan in onze ( hybris) ,dat er onbegrijpelijke  onkenbaarheden zijn.Wij willen er vaak  niet aan te   er- bekennen, dat we met onze   rede(ratio) deze onkenbare verschijnselen niet met redenen ( dus redenerend )  kunnen omkleden.
     
    De kerken ,moskeeen ,tempels en zo meer geloofsgemeenschappen, zien een vulling voor deze leemte ( ignorantie)  een gat in de markt , want daar kun je de zwemdiploma's halen met de omklede dreiging " wie niet het brood ( lichaam ) eet en de wijn (bloed) drinkt zal ook niet Leven !!!! 
     
    Voor het halen van de diploma's moet je wel even bij de kerk langskomen , want zij hebben de leerstellingen in huis.  Aan de sacramenten zijn daar een belangrijke rol toebedeeld.  Hier komt bij mij EEN  grote verbazing boven bij de lezing van de heilgeschiedenis ,die tot een grote ONHEIL heeft geleid. Het is tot  EEN grote " Verwobenheid"van" Hineininterpretieren" verworden van zwevende teksten uit de Bijbel  leerboeken en catechismen met gedrags gestuurde in te prenten vragen  en antwoorden. Het is echt om te huilen wat daar bij de Concilies van Lateranen zich heeft afgespeeld. Complete dreigende  krijgswoorden taal met grote maatschappelijke gevolgen , zoals o.a.  het 4de Lateraans Concilie in 1215 waar de bischoppelijke inquisitie werd ingesteld. Ik neem Calvijn bij zijn door gel gestijfde kuif. "De doop is als een gezegeld handschrift, waardoor de Heere ons wil bevestigen , dat de gedoopten  hun zonden  door de doop zijn weggedaan , doorgehaald en uitgewist "  
     
    De essay nr 3: Nog even wat J. Bavinck in de Heidelbergse  Catechismus , in 60 leerredenen verklaart , deel 1 blz 490. en na deze witwassing gaan we aan tafel voor het Avondmaal.
     
    Tot dan.
     
                             -=-=-=-=-=Maup-=-=-=-=-=                                                                                   
       
    +31 34626181
    +31 630423792
        : http://blog.seniorennet.be/maup
                  
     
     
     

    04-10-2015 om 22:13 geschreven door Maup Smits  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    21-09-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.dogmatiek (1 )

    zoeken naar de zin van zonde: dat is zonde

                                      Voor mij is het terrein waarop het dogma en de dogmata zich presenteren wel het meest complexe tafereel ooit.Het begint mij al te duizelen bij de hoeveelheid van verschillen tussen de interpretaties van de inhoudelijke concepties van het woord dogma.   Hier komt er een:   Een dogma is een LEERstelling die als onbetwistbaar wordt beschouwd door een religie,ideologie of andere culturele -  publieke  organisaties en politieke systemen. Hiervan worden de aanhangers van dit GEDACHTEgoed geacht er niet van aftewijken en het nooit te betwisten of te betwijfelen. ( opmerking van Maup ) Communisme, Marxisme bevrijdingsbewegingen, politieke partijen, de diverse denominaties in geloofsgemeenschappen  en zo meer, waarvan niet mag worden afgeweken onder het risico gexcommuniseerd, gedeserteerd  en in het ergste geval geexecuteerd te worden . Aan dogma's zit een ethiek gekleefd met de daaraan verbonden ethische bijsluiters met verschillende gedrags voorschriften vaak berustend op voorgeschreven reguliere waarden en normen systemen. De filosofische vraag , hoe, wat en waar de onmiskenbare rol in al circles of life zo dominant speelt en blijkbaar noodzakelijk is.Dat is een zeer lastige vraag, waar ik later graag op door zal filosoferen. Mijn essays houd ik klein om alle stukjes en beetjes van de niet te bevatten onbegrijpelijkheden hopeloos  te duiden en te verstaan. Ik begin maar eens uit (mijn) het leven gegrepen. . Zelf stam  ik uit een twijg in het struikgewas met een Ned. Hervormde Bonds bloeiwijze.Hier werd de trits : VERVAL,VERLOSSING, en DANKBAARHEID al vroeg op een hersenspoelmatige wijze geinjecteerd. De injectie liep bij mij uit op een infectie. mede door de al op vroege leeftijd  dwangmatige catechesatie bezoekenen, die je langs een ontgroeningspad naar de belijdeniscatechisatie moest brengen. De ontgroening is niet gelukt,ik bleef zo groen als een onrijpe twistappel. De twistappel was de erfzonde. De toenmalige dominee, die de "leer" meester was,was al zo geindoctrineerd dat de voor mij vigerende vragen voor hem niet meer van belang waren en als een zwaktebod mij de verdere toegang tot de catechisatie verbod. Daaraan beleefde ik een verlossende voldoening , die op het thuisfront niet bepaald in dank werd ontvangen. Helaas ontstond hier nu een spanned conflict tussen mijn gedwongen 2 x en soms 3 x zondagse kerkgang. Nu moet u wel bedenken dat de kerkdiensten in die dagen overvol bezet waren. Om hier het gedrang tussen staan - en zitplaatsen te regelen had men een stoplicht ingesteld . dat betekende ,dat zolang dit lichtje brandde en de gescreende gelovige schapen  hun plaats in de stal van Betlehem hadden ingenomen ging het lampje uit en mochten de zwarte schapen een zitplaats innemen. Voor de lammetjes.bleef dan in het ergste  geval soms  de onderste trede van het trapje over, waarlangs de herder opsteeg naar het preekgestoelte , waar zij tijdens  de vaak 2 uur durende preek moesten blijven  zitten. Dat lot was mij ook vaak beschoren.Nog hoor ik het gekraak van de houten vloer, dat voor mij het inleidende teken was naar  het verlossende amen.Het gekraak werd dan zo hevig omdat de herder zich zelf  in een soort glossolallie -trance bewoog. Maar het leven ging door.Omdat ik al vroeg handig op het kerkorgel was kreeg ik les vanaf mijn 6 de jaar tot mijn 18 de jaar van organist Groothengel en later van de organist/ pianist Ferdinant Kloek.Al gauw kreeg ik de uitnodiging reserveorganist te worden van de Luterse-apostolische- gereformeerde en natuurlijk van de hervormde en vrijzinnigen kerk te worden. De te vroeg overleden organist Piet van Egmond was voor mij als puber een musische God. Hij was de  cantor organist van het concertgebouw, gaf regelmatig orgelconcerten in de Oude Kerk  te Amsterdam en in-  en buiten Nederland .  Het leuke was dat hij in de oude kerk altijd na het concert naar beneden kwam  en stond ik naar hem   in zijn lange regenjas en lange haren puberaal -dwepend naar zijn humoristische uitleg te luisteren. Deze periode was voor mij een belevenis die ik met volle teugen heb genoten. Hij kon geweldig improviseren en met een speciale registratie aan  elk orgel een carillon ontlokken, dat was zijn keurmerk wat menig professionele organist heeft geprobeerd, maar nooit het niveau van een echt klokkenspel heeft gehaald. Ik wilde in mijn puerale naiviteit ook de muziek in. Maar ik ben mijn moeder nog steeds dankbaar mij weer reeel met beide benen op de grond te zetten indachtig de slogan : Een half talent is al erg, maar een heel talent nog erger. Mijn studie als leraar voltooid en gespaard gebleven voor een moeizame toekomst een   stoffige muziekleraar te worden. De top bereiken van de musisische berg.is voor de top toptoptop talenten en daaronder zijn alleen de tobbers. De volgende keer gaan we dan maar eens verder tobben over het dogmatisme en alles wat daarmee samenhangt en dat is zeer, zeer veel.   Tot dan                                                                            MAUP                             -=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=  

     

     

     

     

    21-09-2015 om 17:07 geschreven door Maup Smits  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    01-07-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op vakantie

    Beste allemaal,

     

    Het is voor mij nu weer de juiste gelegenheid een paar
    maanden erop uittegaan. Maar niet voordat ik jullie een filosofische "brain
    Twister voorleg". Goed voor lichaam en geest.

     

    U hoort het vaak: "Ik geloof nergens meer in, maar wel
    dat er : "iets "moet zijn. Het tijdsgewricht  van het bekende "ietsen" is
    begonnen, maar dat is niets anders dan het sublimeren van   wanhoop in hoop.
    Maar die hoop is ijdel, en wordt door humanitaire, theologische, filosofische en
    cultuurhistorische dogmatiek vast-gedacht en zijn verworden tot bedreigende
    mentale stollingen in de bloedstroom van ons denken. Zij lokken ons in het
    labyrint van ons tekortschietende taal waarin en waarmee we elke tegenstelling 
    dichotomisch verwarren zoals de bepaalde WAARHEID met een onbepaalde WAARHEID.
    DE WAARHEID heeft niemand in pacht.Natuurlijk mag je geloven wat je wil, maar
    bedenk prudentieel , dat de geschiedenis ons bloedstollend heeft geleerd ,dat
    langs de mooi geplaveide weg van het geloof steeds en altijd weer op een
    verradelijk manier bermbommen zijn verstopt die nog steeds veel onmenselijk leed
    voortbrengen  en hebben voortgebracht. ( zet radio en televisie maar aan en
    huiver!!) Dit geldt natuurlijk niet alleen voor het geloof, maar de gehele
    samenleving in haar diverse geledingen is doordesemd van de talige dichotomie
    waar elke  uitspraak bij de gratie van haar tegenstelling  bestaat. Zo staat
    mijn ja tegenover jouw nee en omgekeerd. Het gekrakeel tussen nietes en welles
    is dan begonnen. Wanneer je deze cirkelloop niet  lineair wil of kunt doorbreken
    ga je de draaimolen in en word je flink duizelig die met een gevaarlijke vorm
    van negeren, die men psychologisch gelabeld heeft met verdringing
    (repressie) naar ons onderbewuste heeft geduwd. En repressie leidt altijd tot
    agressie. De fik ligt dan klaar om te  beginnen.

    Er zijn twee terreinen daarvan nu  zeer aanwezig  in
    de publieke media ( kranten radio, televisie, vrije meningsuiting  colums en zo
    meer, ) nl de politiek en de rechtspraak .

    Eerst maar de politiek , waar de op democratische en
    parlementiare vastgestelde regels telkens weer worden geschonden en het
    vertrouwen bij de burgers diep onder nul is gedaald. Zij zijn langzamerhand voor
    een  zeer groot deel tot zwevende kiezers verworden en flipperen opnieuw bij
    elke verkiezing als een bal in de flipperkast van de ene naar de andere  partij
    waardoor regeren is gereducerd tot       

    het op drift geraakte schip dat stuurloos ronddobbert
    op de golven van de waan  van de dag.

     

    De rechtspraak , die een juris prodentie hanteert die
    prudent omzichtig en daardoor ondoorzichtig hun oordelen en veroordelingen op
    volstrekt verouderde wetten rechtvaardigen die tot geforceerde gekluwde
    verworden juridische haarkloverijen tussen  het openbaar ministerie, de politie
    en de rechtbank leiden, in een cryptisch jargon , waarmee slimme advocaten een
    goed belegde boterham genieten , de rechters onschenbaar zijn met hun oordelen
    en veroordelingen en de burgers met de broodkruimels het bos worden
    ingestuurd. 

     

    Zo dat was het dan weer,

     

    In september  de volgende
    previews

     

    De dogmatiek

     

    Het bedrog van onze zintuigen

     

    Het beloofde Godsgeschenk  daarop in een volgend
    stadium 

     

    Een heel prettige vakantie
    toegewenst

     

    Tot ziens en horens.

     

    Ik hoor graag je oplossing van deze duivelse
    dilemma's 

     

                                                             
    -=-=-=-=-=-=-=-= MAUP -=-=-=-=-=-=-=-=-=-=

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    01-07-2015 om 21:41 geschreven door Maup Smits  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    31-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een Godsgeschenk ( deel 14 )

                                         Geef hem de ruimte

    Ik kwam een redevoering tegen, gehouden door de Nederlandse filosoof Prof.Dr.  G.J.P. J Bolland , hoogleraar aan de Universiteit te Leiden.,gehouden in het jaar 1915.,dus nu precies 100 jaar geleden. Leuk is dat alleen de taal in zo"n korte tijd veranderd is maar de inhoud niet. Ik laat u daarvan enkele passages uit deze redevoering zien :
     
    De titel luidt:                             NATUURKUNDE EN NATUURBEGRIP 
     
     
     ",Een geschiedkundig overzicht," zoo lees ik bij den Duitschen natuurkundige prof.dr. E.Lechner op blz. 6 in een geschrift van 1912 over " Natuurkundige Wereldbeelden", "van al hetgeen te zijner tijd als   van zelf sprekend heeft gegolden  en thans door ons terecht wordt afgewezen,, zoude boekdelen vallen. Want het ware wel ,jammer, ,maar natuurlijkerwijze , de geschiedenis van elke wetenschap.Want ook de wetenschap,zegt hij, deze reuzenbalans van het bestaande, is waarheid en verdichtsel ( zie blz. 4 )  Hoe verder de weteschap naar de diepste  en eerste bronnen  harer kundigheden terug gaat , des te onzekerder wordt alles" (blz. 67 ) "Niets kenmerkt meer onze onwetendheid dan de voortdurende wisseling in de opvatting  juist van de fundamenteelste begrippen"( blz. 87 )  "Een onzer eerste natuurkundige , de FranschmanH.Poincare,zegt : men wordt letterlijk angstig van al de hypotheses ...  de nieuwste mechanica ,rust nog op zeer wankelbaren grondslag  "Van het juiste inzicht omtrent elkanders theorieen zijn tegenwoordig allereerst  de
     natuurkundigen zelf niet zeker; zoo  zegt van de jongste betrekkelijkhiedstheorie  de Gottinger  natuurkundige  Wiechert : : Het kan wel zijn , dat ik met mijne formulering  van dit beginsel van A. Eijnstein en diens volgelingen niet juist heb weergegeven : de meeste lezers vatten de zaak zo op "(blz. blz 7)  Hij had ook kunnen zeggen , dat de natuurkundige verklaring  zoo als beeld is begrepen,als konde dit de zin onthullen van de Natuur.  
                                                                       Einde  van mijn citaten, de lezing gaat nog met 38 blz voort.
     
    Het is boeiend   uit deze rede te lezen hoe nu  de klap te verwerken  die de wetenschap te verduren kreeg. Prof. Bolland tracht op een pijnlijke plek de vinger te leggen , die  zich langzaam maar zeker langs een  paradigmatische schuiving  voltrok. Er was al  een begin van een veenbrand in de 16de eeuw ontstaan onder invloed van Nicolaas Copernicus ,Tycho Brahe Johannnas Keppler, Galileo  Galilei  en Isaac Newton. Hun voorkeur voor empirische waarnemingen  boven religieuze  door brak in een tijd loop van enkele eeuwen  het eerdere op autoriteit berustende  Aristotliaanse wereldbeeld. Men spreekt sedertdien van het Newtoniaanse wereldbeeld.
     
     
                                                
                                                               NEWTON
    Ik kan binnen het kader van dit  essay niet uitvoerig in gaan op deze geniale natuurkundige. Voor mij is en was hij in zijn tijd een eerste Einstein, ware het niet ,dat hij over de huidige vruchten van de moderne technische wetenschappen had  beschikt. 
    Het geniale werk ,dat hij in 1675 schreef  de (Principia Mathematica, ) , behandelt op een matematische ,logische wijze zijn concepten, die  2 eeuwen  hebben gewerkt. Newton was een grote geniale  Natuurkundige  , die deze wetten in 1687 in zijn hoofdwerk : "De Principia Mathematica" heeft gepublceerd.In dit geniale werk heeft hij op een bewonderingswaardige wijze al zijn geniale concepties op een mathematische en logische wijze geformuleerd. Uiteraard zou het te ver voeren om hier binnen het kader van dit essay op de verschillende  wetenschappelijke disciplines in te gaan. Voor mij is het altijd een onbegrijpelijk fenomeen dat de comcepten van zo'n geniaal brein in een tijdsverloop van   2000 jaar gewerkt hebben. Maar hopelijk herinnert  u zich nog dat ik in het  verleden de paradigma- theorie heb behandeld Van Thomas Kuhn ( 1922 ) . In 1962 brengt hij het idee naar voren dat de wetenschappen niet geleidelijk evolueren maar door paradigma wisselingen sprongsgewijze veranderen.  Er ontstaat dan een revolutie dat bepaalde problemen niet meer binnen het  bestaande werk - en denkkader  werken. Dat heeft dan tot gevolg dat hierbij een grote ontreddering plaats vindt,  zo'n verschuiving wordt dan doorgaans afgedwongen omdat zich in de werkelijkheid  verschijnselen  voordoen, die niet langer uit het oude paradigma kunnen worden verklaard .Er ontstaat dan een revolutie binnen de wetenschap.  Dat heeft nogal wat te weeggebracht , want  aan het eind van de 19de eeuw dachten de wetenschappers ,dat de natuur geen geheimen meer had . De natuur had in een tijdsbestek van circa 2000 jaar voor hen  een  vaste plek gevonden . ( Newtoniaanse Wereldbeeld ). Door o.a. de gravitatie-  wet van Newton werden wij door de  zwaartekracht keurig  en netjes op onze aardbol gezet.  Maar, ja u kunt zich voorstellen, dat na zo'n wordingsgang van 2 eeuwen er iemand in een tijdsbestek  van 20 jaar ongelooflijke ideeen had ontwikkeld ,  die in 1904 werden gepubliceerd en dit jaar tot  een Annus Mirabilis maakte.U raadt het al:
     
                                                                  ALBERT EINSTEiN
     
    Met   zijn speciale relativiteitstheorie (1905 ) en  de algemene relativiteits theorie(1915 ), dus precies het jaar waarin Prof. Bolland zijn rede uitsprak, gooide hij een harde knuppel in het wetenschappelijk  hoenderhok. De  hoenders vlogen alle kanten op. Geen vaste plaats  en tijd , maar een gekromde vervormde ruimte tijd. In het Annus Mirabilis schreef hij in 3 kwart jaar  4 artikelen,waar hij in het laatste artikel tot de wereldschokkende eindconclusie kwam , gestold in de wereldberoemde prachtige formule  e =  mc kwadraat. De massa van een object hangt af van zijn impuls (snelheid )  en niet van de zwaartekracht. DIE BESTAAT NIET!!!! De wetenschappelijke tijdgenoten zetten al hun denkkracht in om dit opzienbarende resultaat te deconstrueren . Dat  bracht hemzelf ook aan het twijfelen en probeerde hij met een geforceerd gedachte experiment wat rust in het hoender hok te brengen , de zogenoemde Kosmologische Konstante, waarvan hij later zei,  dat dit de grootste blunder was van zijn leven!!!!! 
    In het Newtoniaanse tijdperk wist men bijna alles hoe de zwaartekracht zich gedraagt, maar waar hij vandaan kwam wist men niet.Einstein was al sinds  zijn vroege jeugd geplaagd door de vraag waar komt licht vandaan en wat is de snelheid ervan De theorie van de oerknal ( ook wel de Big-Bang genoemd) was voor hem geen optie.Wel had hij   na enige tijd  de snelheid van het licht op de laatste seconde berekend, dat deze 300.000 km per seconde droeg, en dat  die snelheid  constantmoest zijn., sneller kon niet.  Nu gaan we even grof door de formule E = Mc kwadraat heen. E=energie (snelheid ) = Massa( gewicht)x c kwadraat . = 100.000 km per sekonde in het kwadraat)Omdat  de aarde een planet is met een zeer grote massa ( gewicht) vertelt ons het = tekentje in de formule dat het gewicht vande de aarde gigantisch onvoorstelbaar groot is. Nu even concreet terug  naar de aarde. Bij het opstijgen  in het vliegtuig moeten de riemen vast . U wordt dan stevig in de rugleuning terug gedrukt. Daarom verplichte gordels om als u met de auto gaat rijden. Hopelijk begrijpt u wel ,dat ik hier de zaak eenvoudig heb voorgesteld, want er spelen hierbij nog andere wetten een rol.
     
    Wat Augustinus  (354 -430 )  op de vraag" Wat is nu eigenlijk tijd", antwoordde: "Zolang  je het me  maar niet vraagt,dan wet ik het wel , maar vraag je me het antwoord, dan weet ik het niet meer" Hij voegde daar nog wel aan toe, dat wanneer we deze vraag aan God zouden stellen, wat Hij aan het doen was voordat hij de tijd schiep, het spottende antwoord  zou hebben gegeven: "Het scheppen van de hel voor mensen, die vragen stellen, die ver boven hun pet gaan!!!"
     
    Voor de ruimte  , waar we het in een vevolg essay  gaan hebben , zou ook het antwoord kunnen gelden van G.Reeve , toen hem gevraagd werd of God bestond: " Die vraag is te mooi om die met een antwoord te bederven.!!!!"  
       
    Gegroet                                                                       MAUP
     
    -=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=          -=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=
     
     

    31-05-2015 om 16:28 geschreven door Maup Smits  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    12-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een Godsgeschenk ( deel 12 )

        Een Godsgeschenk   
     
    Voor mij zijn de Bijbelse uitgesproken gezegden  onzeglbaarheden en de daarbij   ontstane duivelse dilemma's een poetisch Godsgeschenk
    Let wel: de hierboven gestelde  uitspraak is mijn overtuiging en geen geloof. Een overtuiging moet altijd met redenen worden omkleed. Een geloof daarentegen ,zoals ik in mijn vorige essay heb  betoogd , is gebaseerd op vermeende vaste rotsen (dogma's)  en de daarop  vastgegroeide korstmossen. Dat zijn op zich mooie in de natuur gegroeide sporenplantjes , maar in en door ons    cultureel bepaalde   gedachtengoed (filosofie , theologie en ethiek) sporen ze niet. Ze ontsporen altijd cultureelhistorisch met alle gevolgen vandien Ik geef hiervan 2voorbeelden :
    1)  Harry Kuitert contra Herman Philipse : Weer het zoveelste academisch  verbale en geschreven gestoei tussen Kuitert, die meent dat godsdiensten open liggen voor een wetenschappelijk onderzoek omdat religie (geloof)  een "antropologische noodzaak" is , ofwel, zoals hij zegt , "dat wij allen aan een ongeneeslijke ziekte lijden en dat is geloof."
     
    Herman Philipse, de rationele killer en debater , die met zijn omstreden "Atheistisch Manifest" (1992) terecht meent dat het bestaan van  God niet wetenschappelijk  kan worden bewezen en getoetst. We zeggen en beweren van alles over god , maar al dat belletristisch gedoe zegt niets,we lallen  maar wat in woorden het is een grote gevaarlijke spraakverwarring , een glossolalie. Woorden op dit vlak zijn niets anders dan tongentaal, en verklinken tot accoustische luchtstoten (toevoeging van Maup ).
     
     
    Trouwens er is geen groter gelovige dan een atheist Hij gelooft robuust in zijn eigen ongefoof.    
     
    De Bijbel itself , het mooiste poetische boek vol raadsels en contradictsies
     Een van de vele voorbeelden pik ik er uit: een uit het OT en een uit het NT:
    Psalm 45 vers 2 uit het OT
     
    Gord ,gord o Held uw zwaard aan uwe zijde ,
    Uw blinkend zwaard ,zo scherp gewet ten strijde
    Vertoon uw glans , vertoon  uw majesteit 
    Rijd zegenrijk in uwe heerlijkheid
    Op 't zuiv're  woord der waarheid , rijd voorspoedig
    En heers alom rechtvaardig en zachtmoedig
    Uw rechterhand zal 't God'lijk rijk behoen.
    En in den krijg geduchte daden doen.
     
    Matteus 22 vers 36-40 uit het NT
     
    "Heb Uw naaste lief " was gedeeltelijk het antwoord van Jezus  toen de farizeeen  Hem vroegen wat het hoogste gebod was in de Wet.
    Dit wordt een ingewikkeld probleem dat in deze 4  woorden besloten ligt, want de tekst gaat tot grote verrassing van de schijnheilige farizeeers een geheeel andere kant uit . Ik ga hier niet in details op in , maar wijs er alleen maar op dat zowel de psalm inhoudelijk diametraal staat tegenover deze 4 woorden- tekst uit het OT. Het wordt nog ingewikkelder wanneer Paulus in Romeinen 13.8 - 10 zich met zijn contra interpretatie van de psalm ten tonele verschijnt.      Hiermee is men van uit de theologie , filosofie en de ethiek weer belletristisch-  hermeneutisch( hermeneutiek = uitlegkunde) aan de slag gegaan, en wel op een ongebreidelde manier , maar gelukkig als resultaat: onoplosbare dilemma's, want dilemma's en paradoxen bieden altijd weer de hoop om een stapje verder te komen.
    Ik noem dat ook wel tegendraads kwaad-aardig  denken, tegen je eigen denken opdenken. 
     
    Maar nu eerst het  mooie probleem van de :
     De gevuilde leegte
     
    U hebt  Uw auto uiteraard op een lege plek  in de parkeergarage gezet of elders. Nadat U na enige tijd terugkomt, ziet u tot uw schrik, dat de auto daar niet meer staat u gelooft eerst uw ogen niet. Die plek is niet  meer dezelfde plek waar u de auto voorheen heeft geparkeerd. De auto is in zekere zin nog zichtbaarder nu hij er niet meer staat. De lege plek is gevuld door zijn afwezigheid.
     
    Voorbeeld 2
    Mijn kat is verongelukt .De lege plek ,waar ik eertijds zijn mand heb neergezet maakt nu hij er niet meer is schrijnend gevuld.
     
    Nog erger : uw echtgenoot/partner die overleden is maakt uw lege  huis nu nog gevulder van pijn en verdriet.De foto's met herinneringen bieden dan een schrale troost ... maar doen 's avonds bij terugkeer de leegte van het huis nog schreinender vullen
    Dit zijn slechts twee voorbeelden  uit een groot aantal belevingen die u zelf ongetwijfeld in uw leven hebt ervaren.
     
     So far, so good. De volgende keer komt de ruimte erbij. Want een plek heeft ruimte nodig , geen ruimte dan ook geen plek. Een plek is pas vol-ledig als er ook ruimte is.
     
    Tot de volgende keer maar weer.
     
     
     
     
     

    Hartelijke Groet Maup 

    +31 346261816
    +31 630423792

    12-05-2015 om 17:25 geschreven door Maup Smits  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    23-03-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het getal een, dat is er alvast eentje (2)
    Het priemgetal is een ONEINDIG lastig geval.

     

    We kijken daarom eerst in deze essay wat breder naar het begrip
    ONEINDIG.

     

    Hier eerst enkele smaakmakers:

     

    Wij denken met de  schoolslag te zwemmen maar zijn in FEITE
    spartelende watertrappers in de oceaan van ONEINDIGHEID.

     

    Tussen denken en zeggen ligt een diep ravijn dat niet met onze taal
    te overbruggen is.

     

    Niets is niet-iets: Dus met Niets zeg je altijd IETS wat niet is:
    Dus Niets. Zwijgen is dus goud ,dat niet te verzilveren is.

     

     Mystiek en Ethiek  zijn zo rekbaar als elastiek . Als de rek eruit
    is kun je maar beter zwijgen , omdat je dan niet meer weet wat je zegt. Doen alsof je dat wel weet , dan ben je ziek

     

                                           Even voor de duidelijkheid een tussendoortje

                                           Kijken met je zintuigen
    noemen we perceptie

                                           Denken in gedachte noemen we
    conceptie

     

    Materiele of stoffelijke objecten kunnen wij met onze ogen, oren,
    neus en handen zien, horen , ruiken  of ze groot/klein, hard / zacht , lekker/vies zwaar/licht zijn.
    Daar valt altijd over te discussieren, want over smaak valt niet te twisten

    Conclusie : over verschil van mening valt te praten.

     

    Bij onmateriele /onstoffelijke concepten (dus denkconstructies!)
    komen we in de problemen. We kunnen die niet met onze ogen oren neus zien, horen ruiken en aanraken. 
      We kunnen ze wel enigszins met onze taal beschrijven en
    benoemen. Onze taal beschikt echter over 26 alfabetische tekens ( A --Z  ). Die tekens zijn dus begrensd 
    ,maar ons denken (conceptie ) in gedachten is grenzenloos  .
    Woorden schieten daarbij te kort. Wij botsen daar met onze
    woorden tegen de grenzen van onze taal!

     

    Wie op deze manier zich daarvan  bewust( geworden) is beschikt in
    enige mate over zelfkennis. Precieze , exacte kennis hiervan te krijgen  is voor een met kennis begiftigd wezen onmogelijk 
    Wie denkt dat dit wel mogelijk is , 
    dan is die kennis helaas vergiftigd  en lijdt aan een vorm van hoogmoedswaan (Megalomanie )met een gevaarlijke uitloop
      tot fundamentalisme, waarbij de vrijloop van ons denken
    vastloopt in dogmatische blokkades.

     

    Dogma's zijn geforceerde aannames die tot gemaskeerde conclusies leiden,die de  ONEINDIGE  onvolkomenheden
     van onze gemeenschappelijke en NATUURLIJKE leefwereld
    VOL-LEDIG niet meer in Frage stellen. Zij dwingen bewust
    of verdringen onbewust het gegeven dat de NATUUR sterker is dan de leer.

     

    De natuur is als een boek ,waaraan de eerste en laatste blz
    ontbreken. Onze kennis en daarmee onze CULTUUR nemen maar toe.  Het boek wordt steeds dikker en dikker maar
     de eerst en laatste blz vinden we maar  niet !!
    De legpuzzels worden steeds groter maar de stukjes van de rand en kant zijn niet meer te vinden. De kruiswoordraadsels  zijn cryptogrammen geworden. De grenzen worden steeds
    verlegd en verder opgerekt. Onze kennis wordt steeds groter en
    rijker, maar ook duizelingwekkender.

     

    Maar let op!!! : 

     

                                  HET IS DAAROM EEN GODSWONDER DAT ER
    GELUKKIG NOG ZOVEEL GOED GAAT EN GOEDS  GEBEURT 

                                            KOM DAAR MAAR EENS ACHTER

                                  Daarover de volgende keer

                                                    Hartelijke groet Maup

                                         
     

                                                                             


        


                                                              
       

        
                  

     



       

                                                 

     

     

     

    23-03-2015 om 16:36 geschreven door Maup Smits  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (1)


    Archief per week
  • 25/12-31/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 26/06-02/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 12/06-18/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 14/12-20/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 02/04-08/04 2012
  • 07/11-13/11 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 28/12-03/01 2010
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 31/12-06/01 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 31/03-06/04 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 02/04-08/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 19/03-25/03 2007
  • 12/02-18/02 2007
  • 29/01-04/02 2007
  • 15/01-21/01 2007
  • 01/01-07/01 2007
  • 11/12-17/12 2006
  • 04/12-10/12 2006
  • 20/11-26/11 2006
  • 06/11-12/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 09/10-15/10 2006
  • 02/10-08/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 11/09-17/09 2006
  • 04/09-10/09 2006
  • 01/05-07/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 10/04-16/04 2006
  • 03/04-09/04 2006
  • 27/03-02/04 2006
  • 20/03-26/03 2006
  • 13/03-19/03 2006
  • 06/03-12/03 2006
  • 27/02-05/03 2006
  • 20/02-26/02 2006
  • 13/02-19/02 2006
  • 06/02-12/02 2006
  • 30/01-05/02 2006
  • 23/01-29/01 2006
  • 16/01-22/01 2006
  • 09/01-15/01 2006
  • 02/01-08/01 2006
  • 26/12-01/01 2006
  • 19/12-25/12 2005
  • 12/12-18/12 2005
  • 05/12-11/12 2005
  • 28/11-04/12 2005
  • 21/11-27/11 2005
  • 14/11-20/11 2005
  • 07/11-13/11 2005
  • 31/10-06/11 2005
  • 24/10-30/10 2005
  • 17/10-23/10 2005
  • 10/10-16/10 2005
  • 03/10-09/10 2005

    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    tjebbe
    blog.seniorennet.be/tjebbe

    Startpagina !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!