varende senioren over bootjes, varen en nog andere dingen !
23-09-2008
Dinsdag 16 september 2008.
Gisteren hadden we reeds afgesproken met de sasmeester om ons te schutten op het kanaal van Bossuit. Toen we belden, was de brave man net aan het tanken met zijn brommer. "Binnen vijf minuutjes zennik doare meniere" klonk het. Ik zei dat we met verlof waren en tijd hadden. Om 09.00 vertrekken we en wachten op het groene licht om de jachthaven uit te lopen. Een scherpe bocht naar stuurboord en we komen aan sluis 11 op het kanaal. Zoals elders valt ook hier de slechte onderhoud van de sluizen op. In de sluisdeuren groeien al kleine boompjes. Deze spitsensluis wordt gevolgd door nog twee andere kleine 38 meter sassen. Vroeger telde dit kanaal elf kleine sluizen, waarvan er nu nog zes sluizen overgebleven zijn. Het kanaal is 15 km. lang en werd gegraven tussen 1857 en 1861 om de toevoer van kolen te verkorten tussen Leie en Schelde. De vroegere sluizen 6, 7 en 8 werden vervangen door de grotere sluis in Zwevegem met een verval van bijna negen meter. Daarna volgen nog de grote sluizen van Moen (4,5m verval) en Bossuit (9,5m verval). Bij de kleine sluisjes horen ook nog de gerestaureerde sluismeester-huisjes, met altijd een bloemen- of groententuin er bij. Vanaf 1970 werden het kanaal onder handen genomen en gereoveerd. Jammer genoeg waren toen al de meeste industrieën vertrokken. In de oude fabrieksgebouwen wordt er nu flink verbouwd en omgetoverd tot prachtige lofts met schitterend uitzicht op het water. Wanneer we de drie kleine sluizen achter de rug hebben en in de sluis in Moen aankomen ligt voor ons het binnenschip "Chomy", een 1300 tonner met als thuishaven Waregem. Ik ken het schip niet en ga achter hem liggen aan de andere kant. Wanneer hij start om uit de sluis te komen vult de sluiskom zich met een blauwe rook. We worden hier bijna vergast. De meeste binnenschepen gaan met de kont van de wal en dan met de boegschroef vooraan van de kant. Hij doet het andersom en "tikt" daarbij tegen de voorkant van de sluis. Ik maak terug vast, want vertrouw het niet. Ik zie hem met moeite varen, zodanig veel rook is er. Wanneer hij buiten het sas is, maak ik los. De sluismeester vraagt of ik gezien heb dat hij tegen de sluis gevaren heeft, waarop ik bevestigend knik. Eens de sluis uit, zwenkt hij met de neus naar bakboord en slaat in achteruit en komt met de kont terug het sas binnen. Iedereen staat versteld. Ik hoor de sasmeester vloeken en iets melden via marifoon aan zijn collega in Bossuit. Iedereen probeert de schipper te bereiken via marifoon, maar het blijft stil. Uiteindelijk vertrekt het schip, gehuld in blauwe rook. Ik loop hem voorbij zo snel ik kan en laat hem achter. Oef, dat is geregeld. Ik geef gas en loop uit, zoveel, dat ik na de volgende bocht hem niet meer zie. Aan Bossuit vraagt de sluismeester achter de "Chomy". Ik zeg dat die achterna komt. We wachten vijf, tien minuten, maar geen Chomy te zien. De sassenier is het beu en schut mij alleen. Bij het uitvaren verontschuldigt de brave man zich nog eens voor het wachten. Ik zwaai hem vriendelijk toe en wens hem via marifoon een goede wacht. Bij een volle zon en een lichte wind varen we de Bovenschelde op, de laatste sluis voor die dag tegemoet, Berchem-Kerckhove. Iets verder komen we een Engelse luxemotor tegen, de dame zwaait me vrolijk toe, ik zwaai terug. Honderd meter verder roept Petra : "Kijk, dien Engelsman !" Ik draai me om en de luxemotor knalt in de dijk. Ze blaast luid de hoorn en haar man komt boven en neemt over. Is het een verkeerd maneuver of is er een besturingskabel gebroken. Wie weet. Ze varen gelukkig verder. Ik vervolg mijn weg en rond kwart na één varen de laatste sluis binnen samen met de Alyson een 920 tonner. Na een uurtje varen we net voor de sluis van Oudenaarde, de geheven brug onder, de jachthaven binnen. Lucien staat ons al op te wachten. Ook Staf is met de motor op bezoek gekomen. Het doet goed om die mannen terug te zien. Om tien over twee liggen we vast. We gaan er eentje drinken in de kantine. Lieve komt aangelopen met taart. We komen rond half zes aan boord, bakken pannekoeken en genieten verder van ons avondje.
Het wordt een rustig dagje.We spreken af dat Petra gaat shoppen en dat ik aan boord blijf. Het slot aan het deurtje moet gerepareerd worden, er moet nog schoonschip gemaakt worden. Tegen de middag is Petra terug en aan boord is ondertussen alles in orde. Na de middag nemen we de fietsen en gaan een eindje rijden. Langsheen het prachtig aangelegde park rondom de jachthaven aan de Broeltorens, fietsen we richting kanaal van Bossuit.Dit kanaal begint met drie kleine sluizen, gevolgd door drie grote. Aan het tweede kleine sas, slaan we rechtsaf en bezoeken het Begijnhof. Een flink deel van het Begijnhof is gerestaureerd. Op de markt houden we halt. Voor Petra een koffietje, voor mij een wafeltje, meer moet dat niet zijn. Nadat de innerlijke mens versterkt is, fietsen we terug naar de Enya. 's Avonds kijken we wat TV en kruipen we daarna in ons bedje. Morgen varen we naar Oudenaarde.
't Is bijna niet te geloven, maar vanaf vandaag wordt er mooi weer voorspeld. Zou het dan toch waar zijn dat weer iets te maken heeft met hoe het gedrag van mensen is. Gezien dit over het ganse jaar uitstekend was, heb ik recht op mooi weer tijdens mijn verlof ! Enkel Petra fronst de wenkbrauwen bij zoveel nonsens. We vertrekken rond kwart voor negen, met een zonnetje dat volop zijn stralen over de Moervaart spreid. Bij het uitkomen van de vaart gaan we bakboord, richting Ringvaart. Het kanaal Gent - Terneuzen ligt er verlaten bij, dit in tegenstelling met de drukte tijdens de week. We passeren het veer van Langerbrugge en wat verder gaan we stuurboord aan de fabriek van Stora Enzo, de Zweedse papiergigant met vestigingen in Gent en Zeebrugge. Ook op de Ringvaart vaar ik moederziel alleen, is het omschakeling van rode naar witte diesel die pleziervaarders in de haven houd of is het vaarseizoen nu echt voorbij. Goed voor mij, want nergens heb ik wachttijden. Wanneer ik voor de sluis in Evergem kom, lig ik alleen in 't sas. Ik had op voorhand de sluismeester via VHF verwittigd en alles was praktisch klaar om in te varen toen ik er aankwam. Probleemloos laten we twintig minuutjes later de sluis achter ons en varen onder de Nieuwekalebrug stuurboord uit, richting Oostende. Op het kanaal van Gent - Oostende zijn we weer alleen op de wereld, het ganse kanaal voor mij alleen. Opvarig richting Schipdonksluis, waar we het afleidingskanaal van de Leie zullen dwarsen en bakboord zullen gaan in de richting Kortrijk/Franse grens. De Schreve, zoals ze daar zeggen. Patrick heeft mij gelukkig verwittigd, dat ze in Schipdonk aan 't spuien* zijn. Wanner ik aan het afleidingskanaal kom, houd ik me in 't midden van 't vaarwater, kwestie om niet in de aanzuiging te komen van het spuien.Bij ons vorig bootje "El Verde" hadden we ook schade door 't spuien in Schipdonk. Wanneer zullen waterwegbeheerders doen zoals in Nederland, waar varende mensen d.m.v. van een elektronisch bord verwittigd worden dat er gespuit wordt. Zonder moeilijkheden gaan we nu richting Deinze. HET BEEST, je weet wel uit vorige afleveringen, spint als een poes.Met het zonnetje in de rug, voelt het heerlijk varen. Zij, met een bootje in de haven, hebben ongelijk. Les absents ont toujours tort, zegt het Franse spreekwoord. En dat blijkt. Eens voorbij Deinze varen we voor de tweede sluis in Sint. Baafs Vijve. Samen met de sluis in Harelbeke zijn dit de twee sassen die we vandaag nog te doen hebben. Beide sluizen hebben niet zo'n goede reputatie bij pleziervaarders, omdat de afstand tussen de bolders* in de sluis te groot is voor een gemiddeld jachtje. Maar goed ! In Sint Baafs Vijve hebben we een vrouwelijke sasmeester, en die komen meer en meer op de sluizen. Ze staan hun mannetje, dat mag gezegd worden. Beleefd en accuraat worden we bediend, meer moet dat niet zijn. Over het algemeen is het sluispersoneel fel verbeterd de laatste jaren, ze zijn zich meer bewust van een klantvriendelijke aanpak.Wanneer we de sluis in Harelbeke verlaten, is het half drie.We komen in de dorpskom van Harelbeke binnen en er voorbij terug tussen het groen, Kortrijk tegemoet. Het moet gezegd worden, maar wat er in Kortrijk aan werk langs de waterkant gepresteerd is mag gezien worden. Het heeft geld gekost, maar het oogt prachtig. Rond de jachthaven een mooi park, met 's avonds een feeërieke verlichting, en zowel afsluiting als bolders aan "den blauwe steen*" staan in inox te glimmen. Gewoon af. Een iets te lage, maar zeer mooie brug (jammer), sluit het gehele complex af. Ook de rondom staande gebouwen werden serieus gerenoveerd. Ongetwijfeld een opwaardering voor de omgeving. We liggen vast om drie uur. We hebben 06.15 uur en 64,1 km gevaren. Genoeg voor vandaag. Een medelid van onze vereniging die in Bellegem woont, bellen we op en melden dat we in Kortrijk liggen. Hij is in Spanjeveer, maar komt ons afhalen rond half zeven. Rond half zeven verschijnen Rose en Joël in de jachthaven. We drinken een aperitiefje aan boord en keuvelen wat over ons tochtje. We rijden naar Bellegem en brengen de avond gezellig door. Een hapje eten en een wijntje. Onze gastvrije vrienden hebben dit verlof hun boot naar Zuid-Frankrijk gebracht (trailerbaar) en er opnames van gemaakt. Het water komt ons in de mond bij het zien van zoveel zon en water. Water hebben we genoeg hier, maar de zon hebben we dit jaar te weinig gezien. 't Is elf uur wanneer we Rose en Joël verlaten. Immers zij moeten werken morgen. Onze gastheer brengt ons in een mum van tijd terug naar de "Enya". We hebben weer een paar vrienden bij, en zijn daar dankbaar voor. Fijne mensen ! Na een overvolle dag, 'tis al tegen half twaalf, kruipen we in ons mandje. Morgen een rustdag in de guldensporen-stad.
* spuien = overpompen door verlaten* in een ander, meestal lager gelegen rivier, kanaal of beek, dikwijls na forse regenval. * verlaten = schuiven of kleppen die geopend of gesloten kunnen worden, meestal naast een sluis, en dienen om het niveau van het water dermate te regelen zodat overstromingen voorkomen worden. * bolders = bollen of klampen waaraan men zich met touwen kan vastleggen, om het schip te beveiligen wanneer het water stijgend of dalend is (in een sluis), of nog wanneer je moet wachten voor een brug of sluis (aan een wachtsteiger) * de blauwe steen = blauwe arduinen steen, meestal de afboording van waterwegen.
Halvelings had ik het al verwacht, maar het was niet anders. Petra voelde zich niet lekker, en dan was de beslissing snel gemaakt. Naar huis, jammer voor de vakantie, maar er kwamen beslist nog dagen in ons leven. Beteuterd zat ze daar, met spijt omdat ook dat mijn verlof er op zat. Maar gezondheid gaat voor, zei ik met een kwinkslag. In de lucht was het een gevecht tussen de doorbrekende zon en de onweerswolken. 't Zonnetje won, en we waren maar wat blij. Schitterende lucht boven het kanaal Gent - Oostende. Den Asana van Jef Matthijs liepen we op. 't Is ondertussen de zoon van Jef, die geladen het kanaal afvoer. De gangboorden lagen onder in de midden, de Asana lag diep. Goe z'n tonnemaat. Ieder ton brengt op,dus... Veel overschot was er niet om de Asana op te lopen. Het schip zoog water weg, en de Enya daartussen deed hetzelfde. Een geluk dat het kanaal langs beide kanten diep is (2,85m). Oef, voorbij zet ik het toerental wat hoger, rond de 1700 toeren. Ik denk dat de Enya nu ongeveer 10/11 km loopt. We blijven als bij wonder voor drie/vier binnenschepen uitvaren. Ik loop zelfs uit. Aan het afleidingskanaal van de leie, aan de schipdonksluis gaan verschillende schepen stuurboord. Een goed uur scheiden ons van de inloop naar Evergem sas. Ik zet nog een tandje bij en loop nu ruim 12 km/u. Iets minder dan een uur later hoor ik via de marifoon dat de schepen de sluis in kunnen aan de bovenkant. Ik roep snel op : een jacht afvarig op het kanaal voor de sluis, en krijg direct antwoord dat ik met de eerste schutting meemag, samen met een binnenschip. Wanner we binnenvaren vaart de Guppy weer voor mij. Hij heeft ondertussen gelost en is terug op weg naar zijn laadplaats op de Moervaart. Ik roep op kanaal 20 om voorzichtig te zijn, aangezien er een jacht achter hem ligt. Hij komt uit zijn stuurhuis en roept : "Gij achtervolgt mij, zekers !" Louis blijft Louis, schalks als altijd. Ik laat hem rustig met z'n kont van de kant gaan, en dan de kop, efkes gas er op en langszaam loopt de Guppy de sluis uit. Vijftig meter verder komt de Enya Evergem uitgelopen. Ik blijf achter de Guppy, want bij het inlopen van de Moervaart zal hij naar het midden van het vaarwater gaan, alvorens naar stuurboord de vaart in te lopen. Ik laat hem de ruimte en loop na hem binnen. Een beetje verder roept hij, en zegt dat ik voor kan gaan. Ik geef gas en wens Louis 't beste. Zijn laadplaats lijkt benomen door een slijkbak. In de verte ontwaar ik Spanjeveerbrug. We zijn thuis. Ik leg mij andersom, speciaal om mijn ontvangst te testen van mijn TV. Na het vastmaken, test ik het toestel, en nu ontvangen we wel de beide Vlaamse zenders.Ons Petra is blij. Geluk komt soms uit een klein hoekje.
't Was niet voorspeld, maar na die heerlijke zomerdag die we gisteren hadden, sloeg het noodlot nog maar eens toe. Mijn matroosje voelde zich 's morgens onwel, en wel zo erg, dat ze de ganse dag nadien in de zetel lag, wat zeker niet haar gewoonte is.De rode blos op haar wangen voorspelde niets goeds.Ik had ondertussen in 't kombuis koffie gezet en fruitsap geperst, maar toen ze wakker werd, moest ze niets. Integendeel, bij het zien van al dat eten, volgden braakneigingen. Ik had ondertussen geregeld dat we een dagje meer konden blijven liggen, en betaalde voor twee dagen. Eén ding werd zeker, vandaag gingen we niet varen. Nagenoeg de ganse voormiddag sliep ze. 's Middags werd het beter. We bespraken wat er ons te doen stond, pas 's anderendaags gingen we wel of niet varen. 'k Was al blij toen ze in de namiddag een halve boterham at. We maakten nadien een kort wandelingetje en haar toestand beterde. Ze kreeg weer wat kleur. Bij de wandeling gingen we tot aan het nieuwe winkelcomplex aan het eind van de straat. We dronken iets fris en gingen wat winkelen. Morgen wordt de dag van de keuze : ofwel varen we naar Veurne ofwel wordt het onze thuishaven. Wait and see.
't Is avond en het regent. 't Klinkt als een cliché, maar 't is al enkele dagen zo. We weten echt niet meer wat te doen. Morgen beter ? Morgen anders ? We zien wel. Wordt het dan toch nog een last minute. We hopen dat de weervrouw voor eens de juiste voorspelling doet, en het morgen beter is.
Maandag 8 september 2008.
Het wonder is geschied, er staat een serieuze wind (4 to 5), maar wat het voornaamste is, de zon doet enorm zijn best en prikt door het wolkendek heen. We willen vandaag naar Deinze varen, via de Oude Leie. We starten om vijf voor tien de motor, HET BEEST spint als een poes. Vijf minuutjes later verlaten we onze ligplaats Spanjeveer. Achter ons schittert en glanst de Moervaart in de lang verwachte zon. Terug op weg naar een nieuw vaaravontuur van de Enya. Aan het VVW Mendonk wuift Aloïs ons uit en vraagt waar we heen gaan. Iets verder ligt de Guppy te lossen. De Louis roept : " dréken, een goe verlof, hé manneken. Iets verder achteraan staat zijn naam Louis Tas. Onwillekeurig denken we beiden aan Sonja. Denken aan goede mensen, voelt goed aan. Zonder meer. We minderen snelheid aan het einde van de Moervaart en gaan bakboord uit over het kanaal Gent - Terneuzen. Eens de overzet van Langerbrugge gepasseerd, worden we tot voorzichtigheid aangemaand, baggerwerken aan de hoek van de Ringvaart met het Kanaal, vlak bij het fabriek van Stora Enzo. De Ringvaart in, en net voorbij "het gat van Evergem" ligt de sluis. Ik roep op kanaal 20. Direct antwoordden ze, k' mag met de eerste schutting mee. Als vierde na het ms IJsselmonde uit Sneek loop ik de sluis binnen. Als we de sluis verlaten roept de Fries dat ik voor mag. Typisch, die mensen ginder gaan toch anders om met pleziervaart. 't Is middag, we gaan bakboord uit richting Merelbek. Even daarvoor ligt de inloop van de Oude Leie. Het is er stil, weg alle feestvierders en toeristen. We varen bijna geruisloos door 't land van Gust De Smet, Permeke en andere Vlaamse Primitieven. We proberen VPF Deinze te bereiken, maar geen enkel van de drie telefoonnummers doet het. In Astene doen we nog een poging, maar ook de brugdraaier weet van niets. In Deinze is alles rustig, maar ook geen enkel plaatsje vrij. Onze beslissing is gauw genomen, we gaan verder naar Beernem. We komen terug op het afleidingskanaal en varen richting kanaal Gent - Oostende. We komen op het kanaal net tegenover de Schipdonksluis, nemen bakboordkant richting Beernem. Een kleine twintig km verder lopen we Beernem jachthaven binnen. Box 76 is voor ons. Probleemloos leggen we aan. We vragen naar het restaurant, maar dat blijkt gesloten. Typisch, alle jachthavens en de daaraan verbonden instellingen blijken gesloten. September blijkt geen vakantiemaand in ons Vlaams watersportland. Op maandag blijkt 95% van alle zaken gesloten, maar 's avonds vinden we een geïmporteerde Vlaming die open blijkt te zijn. De Chinese Wok Palace, waar we heerlijk eten en daarna terugkeren naar ons bootje. Ons bedje wacht.
't Is dinsdagavond en het regent. We kijken beiden beteuterd naar elkaar. Onze beide stemmen verstommen als "krullebol" De Boosere ten tonele verschijnt, en het weer moet gaan voorspellen. Enige seconden later kijken we elkaar nog ongeloviger, ontstemder en enigszins kwaad elkaar aan. Hij zegt : "En morgen is Sabine er weer, met meer weer". Een depressie met de mogelijkheid erna op een hogedrukgebied. Zo kan ik het ook. Maar goed, we zien wel wat er van komt. We leven op een berg onzekerheden, maar beslissen kunnen we niet, vanwege die onnozele nietszeggende weerpraatjes. We zullen een beslissing moeten nemen. Langs de ene kant zouden we graag varen, maar we moeten ook realist zijn en beseffen dat 14 dagen in een bootje zitten in de gietende regen ook geen ideale vakantie is. Maar wat dan ? Misschien een last minute naar de zon of misschien relax thuis. En toch verlangen we beiden naar ons bootje ! Gek, hé.
Het einde van onze "zomer" komt in zicht. Nog steeds vragen velen zich af : "Wanneer komt ie" ? Petra en ikzelf, hebben zoals steeds, onze vakantie in september gepland. 6 september zou eventueel een vertrekdatum zijn. Maar wat, als het iedere dag met bakken uit de hemel valt ? Is het dan genieten om ergens op de Schelde in een bootje te varen tussen Doornik en Antoing ? Of ben je beter dat ge gewoon verder werkt om ooit nog eens verlof te nemen in een goede weersperiode. In acht genomen dat die er "ooit" nog eens komt. Ik blijf echter optimist en september wordt een schitterende maand. Zeg dat André "De Boosere" het gezegd heeft. Varen gaan we zeker doen in ons prachtig landje. Bestemming blijft nog altijd Anseremme en Waulsort, om van daar uit wat te fietsen, een afvaart van de Lesse, Houyet - Anseremme zit er ook wel in (21 km) met onderweg een stop aan de Friterie van Pont-Gendron. In de namiddag verder varen tot Anseremme, waar we kunnen wandelen tot aan ons bootje. Kortom, er is in deze prachtige streek genoeg te beleven. Tenminste, wanneer ze hierboven de kraan van nieuwe dichtingen voorzien. Nog een paar nachtjes slapen, en we zien het wel...
Hieronder een foto van de luchtfilter van "Het Beest". Vrijdagmorgen haalde ik hem er af en legde hem in de benzine om te reinigen. Al de roetaanslag loste, en bleef achter op de bodem van de emmer waar ik de benzine had ingedaan. Pas zaterdag heb ik, na een deftige kuis van de luchtfilter, hem teruggegeven aan "Het Beest". Ik stak nadien de sleutel in het contact, draaide, en Het Beest gromde... gelukzalig. Patrick en ikzelf keken tevreden toe.Hierbij vind je ook een foto van de ontluchtingsklep onder het motorblok getrokken.
Ik noem Hem Het Beest. Niet de vraatzucht, dan wel zijn onvoorspelbaar gedrag baart me zorgen. Soms steigerend, soms bedaard, maar wanneer je geen dompteur bent, speelt hij met je en vreet aan je. Hij weet en beseft als geen één dat je zijn gedrag vreest, en ontzag hebt voor al zijn handelingen. Maar stilaan, Beest, begin ik al je handelingen te analyseren en te begrijpen. Ik schat al je handelingen beter in en weet nu beter en beter wat je in petto hebt. Ik verbeter je en ik verjong je en daar ben je gevoelig voor. Je begint nu minder en minder kuren te vertonen en dat stemt me gelukkig. Ik vraag daar bij ook de hulp van bekende dompteurs, waarvoor ik de vrees in je ogen lees.Je voelt je minder en minder op je gemak en durft minder en minder tegen te spartelen. Je begint te gehoorzamen en bromt op een vriendelijker manier. Je lijkt getemd hoewel er soms nog tijd is om kuurtjes op te voeren. Meestal worden ze in de kiem gesmoord. De naam van Het Beest : DAF 575.
Men sprak van mooi droog weer. En inderdaad met de feestdag van O.L.Vrouw hemelvaart werd het droog en zonnig. Afspraak om samen met Patrick en Kristine op de Enya naar Sas van Gent te varen. In 't Sas had Patrick's dochter Ruth vakantie gehouden op de boot van papa patrick. Rond de zaterdagmiddag gingen we varen. De Moervaart uit, waar we ons ergerden aan sommige beroeps schippers en hun manieren. Ter hoogte van de kaai van Shanks, je weet wel het recyclagebedrijf, lagen twee slijkbakken van de fa. CEI dubbel*. Langs de andere kant lag er aan de laadschuif* de "Rotterdam 51" een 110m bak* van de fa. Fransbergen. In 't midden, een nauwe vaargeul ca. 5,5m breed. Ik zwoer mijn vriend hier een reclamatie tegen in te dienen bij de beheerder van de vaarweg. We liepen de Moervaart uit, het kanaal Gent - Terneuzen op, waar zeer weinig vaart was. Onderweg kwam ik verschillende bekende schepen tegen, Petra lacht dan altijd met zoveel beroepsmisvorming. De overzet, Sidmar en de werf Carron voorbij en een ietsje later dwarsten* we het vaarwater en voeren het haventje van Sas Van Gent binnen. Aan stuurboord lag de "Ruth". We vonden een plaatsje net voor de "Ruth". We waren curieus hoe de jongste matroos het stelde aan boord van de "Ruth". Een late aperitief was welkom. Tijd ook om een serie foto's te maken van Patrick's kleindochter ,Jade. De vrouwtjes gingen shoppen, en voor 's avonds een restaurant bestellen. Wij bleven aan boord en keuvelden wat over de Olympische Spelen, en hoeveel medailles de belgen nog wel zouden winnen.Het weer bleef prachtig en na het avondeten bleven we nog wat nagenieten op het terras. 't Was middernacht toen we in ons mandje kropen. We sliepen zoals roosjes een gat in den dag.De zondag kondigde zich mooi aan met een schitterend zonnetje. We besloten 's namiddags de plaatselijke kantine eens uit te testen. Na het middageten kwam er meer en meer bewolking. Dan maar geen kantine en de motor laten draaien. Nog maar net het Sas uitgevaren of er barstte een kolossaal onweer los, toen we midden op het kanaal Gent - Terneuzen voeren. Een half uur lang zagen we bijna niets. Eens, na het onweer, rook het lekker naar de regen. Terug door het smalle gleufje in de Moervaart en eventjes later zagen we de groene Spanjeveer brug voor ons. Een kwartiertje later lagen we vast. Electriciteit aangesloten, tijd om in onze kantine een pintje te drinken alvorens naar huis te gaan en ons vaar week-end te besluiten. Morgen is't weer werken geblazen !
*dubbelliggen : 2 schepen die naast elkaar liggen. *laadschuif : betonnen bouwwerk waar camions hun goederen rechtstreeks in een schip kunnen kippen. *110m bak : soort schip/bak, dat 110m lang is en 11,40m breed, een standaardbak zoals men het noemt. *dwarsen : naar de andere kant van het vaarwater varen, zo kort mogelijk qua afstand.
September zit er aan te komen, we wachten dan ook allen met spanning af om ons laatste groot vaarverlof te gaan varen. Alles wat niet in orde was werd extra nagekeken en desnoods vervangen. Enkel het bakboordlicht doet het niet, maar het blijkt één van die ambetante pannes. Telkens wanneer ik het lampje er uit neem, brand alles. Wanneer je het terug monteert, flikkert het lampje af en toe aan en uit. Maar goed, dat komt volgende week aan de beurt en dan zal alles wel in orde komen, denk ik. Desnoods vervang ik alle lichten en plaats er nieuwe. Ik heb thuis immers nog mooie inox uitvoeringen van zowel bakboord als stuurboord en toplicht. De batterijen heb ik met zorg een flinke behandeling gegeven. Twee van de bornen waren in erge mate geoxideerd. Ofwel moet de batterij vervangen worden, ofwel staan de batterijen te lang onder stroom. Normaal kan dit niet omdat ze aangesloten zijn aan een drupellader, die zelf de stroom stopt wanneer de batterijen vol zijn. In ieder geval werd alles flink gereinigd en terug met vaseline ingesmeerd. Nu maar wat gadeslaan en het nodige doen. Tijd brengt raad. Via Gent varen we de bovenschelde af, voorbij het prachtige Pont des Troues naar Antoing, waar we het kanaal Nimy-Blaton-Péronnes, gevolgd door het Canal du Centra met als spektakelstuk "de lift van Strépy-Thieu", een knoert van een lift die je 72m hoger brengt in luttele minuten. Een stukje canal Bruxelles-Charleroi brengt je tot het hart van siderurgie in Wallonië, waarna de Samber je tot Namen brengt om van daar af het stuk Waalse Maas te volgen tot onze eindbestemming Waulsort. De terugweg ligt nog niet vast. Het zou wel eens kunnen dat we op de terugweg de Dender nemen om terug te varen. Wait and see !
Met onze verjaardag (Petra en ikzelf verjaren op dezelfde datum) hadden we ons op een ardeens week-end getrakteerd. Via deze site maakte men reclame voor Hotel Moulin de Boiron in Gedinne. In een bosrijk gebied, ideaal voor wandelaars en vissers, kwamen we vrijdagnamiddag aan in Gedinne. Met het goede weer hadden we kunnen rijden met open dak tot op de bestemming. Voor het hotel een immens meer, waarop vissers hun lijntje kon uitgooien. De mogelijkheid om bijzondere vis-arrangementen in het hotel te verkrijgen stond er voorop, temeer daar het ganse meer bij het hotel hoorde, met privé visstekken. Een tweede kleiner meer lag achter het domein, een gerestaureerde watermolen. Na een schitterende maaltijd dommelden we 's avonds in, in een komplete stilte. We wilden volgende dag Redu bezoeken, het boekendorp. Een halfuurtje verder lag het dorp met niet minder dan 38 boekenshops. De resterende huizen zijn café's en restaurants. Neem een beenhouwer en bakker er bij en u heeft het ganse dorp samen. Het was "la nuit du livre". What's in the name. Wat zou men er anders inrichten ? Ik had spijt dat de tentoonstelling "aerospaciale" dicht was. Na de ganse dag geslenterd te hebben en nog wat gewandeld, was onze pijp uit. Een heerlijke maaltijd en een klein wandelingetje, met nog een lekker glas wijn na, bleek het ideale slaapmutsje te zijn. Lekker ontbijten op zondag, alles opgeruimd en richting Bouillon gereden met een stadswandeling en een bezoekje aan de markt. Aperitieftijd ! Etenstijd, we reden richting Lessive, waar we een klein restaurantje vonden en lekker aten. We kozen de weg huiswaarts, want voor Petra stond nog een wasje te wachten. 't Was vier toen we de "peperbus" van ver zagen. Home be home, be it ever so homely !
Ik ben André Van Hecke, en gebruik soms ook wel de schuilnaam Oostvaarder.
Ik ben een man en woon in Lokeren (België) en mijn beroep is ex-bevrachter van binnenschepen, nu met pensioen.
Ik ben geboren op 31/07/1945 en ben nu dus 79 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: vooreerst mijn bootje Enya, en alles wat ook maar te maken heeft met H2O..
Sinds 25/11/2008 met pensioen, een soms onbekende zee van tijd die op me afkomt - met vrouwtje Petra wat wandelen, en skieën ieder jaar in Seefeld, Oostenrijks stadje waar we getrouwd zijn - in de zomer spenderen we onze vrije tijd sowieso aan ons bootje
Gastenboek
Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
Beoordeel dit blog
M/S ENYA
mijn bootje is een Gruno 38E Royal van bouwjaar 2000, is 12m lang en 3,80m breed met een diepgang van 1,10m en een doorvaarthoogte van 4,25/3,60m en een gewicht van 12,5 ton - de motor is een 6 cylinder IVECO van 120 pk met een verbruik van ca. 4 liter/uur. Een watertank en fueltank van elk 500 liter en een vuilwatertank van 200 liter. De boot heeft een buitenbesturing met boeg- en hekschroef, automatische piloot en gps/plotter. Herschilderd op de werf in 2011, zowel boven als onder de waterlijn, nieuwe anodes geplaatst. Zijn geboorteplaats is Zoutkamp in Friesland.
De motor is een 6 cylinder dieselmotor IVECO type 8065M12.01, met een verbruik van ca. 4 liter per uur, en komt uit de Milanese fabriek (It.) en draagt als matricuulnummer 0587975. Rustig draaiend en bedrijfszeker, zo wordt de motor omschreven in de onafhankelijke testen. Met in de nabijheid van mijn ligplaats, Spanjeveer op de Moervaart, is er een Europees hoofdverdeler en onderhoudscentrum van IVECO, gelegen aan de Vliegtuiglaan in Gent. Ook dat is makkelijk.
Wij hebben in onze boot geopteerd voor een dinette i.p.v. een tweede slaapkamer, aangezien wij voor meer dan 95% ons tweetjes varen. Ruim om te eten, en voorzien van talrijke bergplaatsen, waarbij alles binnen handbereik ligt, is het in blanke eik uitgevoerd en met een blauwe stoffering, een lust voor het oog.
Het kombuis betekent ook soms het "hart" van de Bourgondische Vlaming. Wanner er gekookt wordt aan boord, is het nuttig om te beschikken over een degelijk uitgeruste keuken. Met twee ijskasten, een magnetron en een vier-pits gasvuur, dampkap en verluchting via een dakvenster, is ook onze keuken voldoende gewapend om "de hongerigen te spijzen".
Het salon is en blijft de plaats bij uitstek in het schip. Gezien de geringe oppervlakte die een boot biedt, is het de pleisterplaats om televisie te kijken of radio te luisteren. Lezend, makkelijk achterover leunend in een zetel vliegen de avonden zo voorbij.
"De natte cel" noemt men het toilet- was- en douchegedeelte in een pleziervaartuig. Je kan aannemen dat ook de mechaniek een aardig stukje vertegenwoordigd is in dit gedeelte van de boot. Pompen, vermalers en verwarmingselementen zijn er in vertegenwoordigd. Met de huidige verstrengde wetgeving is ook de vuilwatertank verbonden aan de lozende installaties.
Ieder mens heeft slaap nodig. Dus is de uitrusting van een slaapkamer bijzonder. Immers een goede matras waarborgt een goede nachtrust. Met de vele bergplaatsen vindt de kledij er ook zijn plaats. Onze slaapkamer biedt nog iets extra wat we bij vorige bootjes niet hadden. Een venster achteraan waar je bij 't opstaan nog een blik kan werpen over het rustige of onrustige water. Mooi toch !
Wanneer hier een lichtje aanslaat of er een geluidje biept, is er "iets". Behalve de snelheid in km/u of in zeemijlen/u, de diepte in meter of in voet, beschikt de stuurstand ook over een elektronisch kompas, aangevuld met gps/plotter en een stuurautomaat, er is er op dit electronisch plateau ook plaats voor een boeg- en hekschroef en een electrische ankerwinch. Bij de "gewone" meters vervolledigen een voltmeter, temperatuurmeter, oliedrukmeter, toerenteller met aangegeven aantal draaiuren van de motor en een stand van de tanks aan boord. Alles is overzichtelijk geplaatst, zodat bij het minste onheil snel kan worden ingegrepen.
Historiek van mijn vorige bootjes :
El Verde : spitsgatkottertje 9,30m lang en 3,20m breed en 0,85m diepgang, motor Indenor 50 pk, van Peugeot origine met bouwjaar 1970, gebouwd door Jachtwerf Oost in Akkrum. Bootje werd verkocht (2007) aan onze inmiddels zeer goede vrienden Karel en Leon, Karel is ook geregeld gastschrijver op mijn blog. In 2010 verkochten Karel en Leon de El Verde verder aan een koppel uit Izegem. Zij herdoopten het terug in Griffioen, wat de naam was van het bootje toen we er allebei op verliefd werden in het verre, maar mooie Akkrum.
Enya : Super Lauwersmeerkruiser - 11,40m lang en 3,40m breed met diepgang van 1,00m - gewicht 12 ton - motor : DAF 575 - bouwjaar 1983 op Lauwersmeer - werf in Westergeest. Was een miskoop, maar dat gebeurd overal wel eens. Het bootje werd omgeruild met mijn huidige Gruno Royal 38'.
Enya : Gruno Royal 38 - bouwjaar 2000 - 12m lengte, 3,80 breed en diepgang van 1,10m - gewicht 12 ton - motor IVECO 125 pk - 6 cylinder gebouwd op Gruno werf in Zoutkamp. Ongelofelijk wendbaar, dankzij boeg- en hekschroef, stille, zuinige motor, weinige uren gedraaid bij aankoop en zowel het interieur als buiten goed in orde. Boot werd in 2011 herschilderd, zowel onderwaterschip als boven de waterlijn, nieuwe anodes geplaatst en de motor volledig nagezien.
Toen we elkaar zagen op 16.09.10 wist ik niet eens dat zo'n studierichting als I.W. bestond. Ik heb ondertussen al wat gegrasduint op internet en er over gelezen. Lang niet zo'n makkelijke materie, maar ik denk dat jij dat aankan ! Ik hoop zeker dat we van tijd tot tijd de gelegendheid hebben om met elkaar een babbeltje te doen. Dat zou super zijn. Jammer van die verloren tijd, want die halen we nooit meer in ! opa
Hi Pa,
Ikke nog eens. JIJ staat nu op internet op een blog. Iets wat je nooit gekend hebt, maar je zou het zeker interessant gevonden hebben, al was het maar om je postzegelverzameling aan te dikken. Ons ma zou het maar "brol" gevonden hebben. De band tussen ons was altijd sterk, omdat we zoveel op elkaar leken. Telkens ik bij u sta, daar op die kille plaats mis ik je nog altijd. 'k Heb al een nieuw plantje gekweekt om het andere te vervangen bij u. 'k Breng het wel eens als we alleen zijn. U en ik ! Rust zacht. Onze kleinen.