mijn bootje op 't water
varende senioren
over bootjes, varen en nog andere dingen !
02-07-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spakenburg - Weesp.
Maandag 15 en Dinsdag 16 juni 2009 - 33,4 km - 1 sluis - vaaruren 3u42'

Nog gauw kwam de havenmeester langs om het havengeld te innen. 't Is overtrokken, maar droog deze ochtend, zegt de weerman. Vermits een weerman nooit liegt ! Lichtjes ruimt de ochtendnevel over het gladde Eemmeer. De zichtbaarheid is goed en we varen om 07.50 u weg. We zullen voor de middag via de sluis van het historische Muiden op de Vecht belanden en langs de Smal Weesp naar Weesp varen. Maar zo ver zijn we nog niet. Immers na het Eemmeer volgt nog het laatste van de Randmeren, het Gooimeer. Petra heeft op de kaart een kortere geul ontdekt tot Muiden, midden van ondiepe plaatsen.We gaan die bevaren, maar 't blijft uitkijken. In de verte zien we reeds het kasteel van Muiden. Over dit kasteel vertelde ik reeds eerder een prachtig verhaal.
Traag lopen we richting sluis, want die zit vol aan de andere kant. Wanneer deze leeglopen, is het onze beurt en we nemen de stuurboord-sluis. De man komt langs en incasseert de € 7,00 sluisgeld. Bij het uitlopen van de sluis komen we op de Vecht, passeren de taverne Floris V en dan volgen er nog eens 3 bruggen (€ 3,00 bruggeld) en tenslotte een spoorwegbrug, die ik niet onder kan vanwege mijn hoogte, tenzij ik mijn radarbeugel laat zakken. Ik moet slechts twee knoppen losmaken en het ganse geval zakt, maar ik ben er te lui voor. We leggen ons op de remming en er komt een prachtige botter naast ons liggen. Twee senioren-families, allemaal universitairen op rust, liggen naast ons en slaan een praatje terwijl ze koffie en lekkers snoepen. Ze feliciteren ons met onze koop en vinden de boot prachtig. We vertellen van waar we komen en zij beginnen aan hun verlof. Voor we het beseffen moeten we afscheid nemen van onze "Nederlandse buren" want de spoorwegman die de brug draait maant ons aan tot spoed. Eens door de brug laat de botter de hoorn gaan tot afscheid. Hij gaat een stuk Vecht doen (stremming van 2 bruggen gedurende 2 dagen) en daarna verder. Ik ga stuurboord uit en kom op de Smal Weesp. We passeren een gigantisch mooie molen en komen op een klein meertje dat de jachthaven herbergt. Wanneer we de molen passeren, zie je ook een stukje van het leuke stadje Weesp. Petra is in haar nopjes, immers hier stoppen we een dag, en gaan dan pas verder. Zonder verdere problemen leggen we aan.
Na het eten en de siësta, duiken we het stadje in. We kopen lekkere kersen en aardbeien en stappen een Blokker binnen en kopen er wat klein gereedschap voor de boot. Ook hier valt het ons op, hoeveel goedkoper de prijzen in Nederland zijn in vergelijk met België (10 à 15% zeker). We besluiten om vanavond aan boord te eten, en morgen uit eten te gaan bij de Italiaan "Selene", waar ik de vorige week samen met Brigitte en Ludo was.We betalen hier € 25,- voor twee dagen met 2 personen, electra en water en douche inbegrepen. 's Avonds na het eten nemen we een douche en spoel ik de boot nog effen om het zout en de groene aanslag van algen te verwijderen. Na een glaasje wijn en wat babbelen op het achterdek, krasselen we op en vervoegen onze kooien. We slapen de slaap der zaligen !

02-07-2009 om 17:27 geschreven door oostvaarder

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
>> Reageer (2)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.







02-07-2009 om 12:20 geschreven door oostvaarder

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rusten in Weesp.





02-07-2009 om 11:31 geschreven door oostvaarder

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
>> Reageer (0)
01-07-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Botterwerf van Spakenburg in beeld.







01-07-2009 om 10:57 geschreven door oostvaarder

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spakenburg, onwaarschijnlijk mooi.







01-07-2009 om 10:33 geschreven door oostvaarder

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Botterwerf van Spakenburg.
Botters hebben altijd gevaren op de Zuiderzee. Deze bonkige houten schepen met bruine zeilen waren niet te tellen. Met de hun gekende manie voor behoud van schepen hebben deze mensen hun schepen weten te behouden in hun oorspronkelijke bouw. Spakenburg heeft een unieke werf behouden, die na een moeilijke tijd terug wind in de zeilen heeft. De Botters worden terug volop gemaakt.
In 1675 was er op deze plaats reeds een "schuytenmaekerye". Na het sluiten van de Zuiderzee hebben de Botters het lang moeilijk gehad, maar een vernieuwde belangstelling in deze houten historische schepen, heeft de werf gered van de ondergang. Met sponsering van diverse regionale instellingen en bedrijven werd de werf in 1992 volledig gerestaureerd en beheerd door de "Stichting Botterwerf Spakenburg". Enkel de scheepstimmerman is een zelfstandig ondernemer.
Met de Botterwerf midden in 't dorp en de vele Botters in de oude haven is dit het meest markante gezicht van Spakenburg.

01-07-2009 om 00:00 geschreven door oostvaarder

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Blokzijl - Spakenburg.
Zondag 14 juni 2009 - Blokzijl naar Spakenburg 96,2 km - 2 sluizen - draaiuren 8u12'

De voorbereidingen aan ons bootje starten slecht, want de motor start niet. Reeds van bij de aankoop wist ik dat dit me te wachten stond. Andere batterijen. Immers, de vorige eigenaar heeft ze nooit vernieuwd en batterijen zijn beperkt in duur. Maar goed, als ex-scout trekt je altijd en overal je plan. De bornen van de accu's zijn niet geoxideerd en er zijn geen lekken. Dus opnieuw de verbindingen losgemaakt en gekuist, wat vaseline aan de bornen en de motor loopt weer. De accu's verliezen te snel hun oplading. En dat is ouderdom. Petra kijkt ongerust.
't Is buiten winderig en overtrokken, niet al te mooi vaarweer.
We vertrekken met een lichte vertraging rond 09.50u. Donkere wolken en een stevige wind zijn ons deel wanneer we richting Vollenhove en het Zwarte Water varen om daarna op het Ketelmeer te komen.
De hemel kleurt donkerder en donkerder en we verwachten ons aan een buitje. Op het meer komen we midden een groep aalscholvers die opstuiven wanneer ze ons bootje opmerken. Met honderden vliegen ze op, zodat de hemel nog zwarter wordt. Spectaculair, al die viseters.
We verlaten het Ketelmeer en gaan richting Randmeren. De Roggebotsluis die we gewoon in- en uitvaren stond gewoon klaar voor ons. Dat begint goed. Het weer blijft droog en de wind gaat liggen. We besluiten er een lange vaardag van te maken en voor Spakenburg te gaan. We hebben genoeg proviand aan boord, Want Spakenburg, zoals alle dorpen rond de Randmeren is kerks, dus alles gesloten, ook cafés en restaurants.
De weersomstandigheden worden beter, het zonnetje priemt door de wolken, van regen blijven we gespaard en het verwarmt. Onze jassen vliegen langs de kant en in t-shirt varen we verder.Wat een verschil ! Het gaat beter en beter met het schip te besturen, 'k begin er echt mee te spelen. Dat belooft ! Daar waar we aanvankelijk gekozen hadden voor Zeewolde kiezen we nu voor Spakenburg. We schieten formidabel goed op en we lopen volgens mijn berekeningen zeker een kleine 2km/u sneller dan vroeger met de vorige boot.
In glijvaart naar de tweede sluis van de dag, de Nijkerkersluis op het Nijkerkernauw. Om vijf voor vijf varen we de klaarstaande sluis binnen en vijf/zes minuutjes later er weer uit. Als alle sluizen zo zijn !!! Alles staat gewoon klaar voor ons. Een luxe, gewoon.
Rond vijf over half zes stomen we de haven van de kerkgemeenschap van Spakenburg binnen . Hier lagen we reeds tweemaal. Electra aangeschakeld en flink vastgelegd met een extra touw, want 's nachts kan het hier flink waaien. Ik help een buurman die sukkelt om aan te leggen.
We doen een wandelingetje door Spakenburg en we wanen ons beiden in Bokrijk. De vrouwen in klederdracht en iedereen thuis met de familie. Alle winkels gesloten, want op de Dag des Heeren hoort het zo in dit streng gereformeerde dorp.
We nemen nog was foto's van een scheepswerf, midden in het dorp, bekend om zijn bonkige scheepstypes. Hier staat werkelijk de tijd stil.
Petra heeft ondertussen zes eitjes met verse garnalen klaargemaakt met Frans brood. We eten alles op tot het laatste kruimeltje.Met meer dan 96 km gevaren en 2 sluizen daarbij halen we een gemiddelte van meer dan 11 km/u, sluistijden inklusief.
Morgen staat er een light-programma te wachten en enkele dagen zonder varen. Het leven bestaat niet enkel uit varen alleen.

01-07-2009 om 00:00 geschreven door oostvaarder

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
>> Reageer (1)
30-06-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het mooie Blokzijl.







30-06-2009 om 10:46 geschreven door oostvaarder

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Standbeeld van Kaatje bij de Sluis.
Klik op de afbeelding om de link te volgen

30-06-2009 om 10:41 geschreven door oostvaarder

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Onze Enya in de haven
Klik op de afbeelding om de link te volgen

30-06-2009 om 09:55 geschreven door oostvaarder

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sneek - Blokzijl
Zaterdag 13 juni 2009 - Sneek / Blokzijl - 58,4 km - 2 sluizen - draaiuren 7u24'

't Is twintig over acht wanneer we de Houkesloot verlaten, nadat we afscheid genomen hebben van de familie Van Straaten. Eindelijk alleen met ons bootje. Wanneer we de sloot uitvaren laten we het Sneekermeer aan bakboord liggen, volgen het Prinses Margrietkanaal om naar Follega te varen langs de Oosterbrugsloot en de Jurgensloot. In Follega aan de brug slaat het noodlot toe. De brugwachter kan de brug niet openen omdat het licht niet op groen springt en meld ons dat de technieker reeds onderweg is.
Nadat de panne hersteld is, draait hij de brug open en zwaait ons toe. Meteen zegt hij ons ook dat alle verdere bruggen onder de middag gewoon verder werken en geen break nemen. We steken onze duim omhoog en tuffen verder langs de Goingarijpsterpoelen, de Langweerderwielen richting Tjeukemeer. Op al deze sloten en geulen is de max. snelheid 6km/u. We gaan rustig door, onder een stralende zon, tussen de weiden en bossen. Koeien kijken ons aan en de boer zwaait ons een goeie dag vanop z'n tractor. Was het leven maar altijd zo, dachten we beiden. Allebei in short en t-shirt genieten we van ons bootje en de lekkere hapjes door Petra geserveerd. Zo word ik meer dan 100, denk ik. Langs de vaargeul naar St. Nicolaasga en de Tuinder bereiken we de Linde met zijn boven en benedenloop. Overal varen er bootjes en ik vind het om juni te zijn behoorlijk druk. Met vier jachten komen we op de Kalenbergracht en het Steenwijkerdiep om tenslotte het Vollenhoverkanaal te bereiken. We zijn nu vlak bij Blokzijl, en wie Blokzijl zegt, zegt Kaatje aan de sluis. Dit gerenommeerde restaurant is bekend om zijn zeer goede keuken, maar dat verhaal vertel ik een andere keer.
Rustig tussen de koetjes en de lammetjes onder een schitterende zon varen we Blokzijl sluis binnen rond kwart over vier. Direct er na ligt de haven in een kom omgeven door winkeltjes, restaurantjes en cafeetjes. Na het aanleggen in de haven besluiten we om te wandelen en iets te eten.
We gaan een viswinkel binnen en eten er kabeljouw met frietjs en sla en drinken er een cola bij en betalen € 12,00 samen. Met elk een ijs er na, ons havengeld € 14,5 en € 4,00 bruggeld hebben we iets meer dan € 30 opgemaakt met twee mensen. Zeg nu nog eens dat varen duur is !


30-06-2009 om 09:53 geschreven door oostvaarder

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen

30-06-2009 om 09:09 geschreven door oostvaarder

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kaatje bij de sluis.
We lagen op 13 juni in Blokzijl, dus is het niet meer dan normaal dat ik u de legende vertel van Kaatje.
Ze was de dochter van Brecht, een herbergierster die de herberg "In den Gouden Walvisch" openhield.
Haar wettelijke vader zou een walvisvaarder geweest zijn. Maar aangezien vaderlief in geen tien maanden na de geboorte van Kaatje opdook van zijn reis, zou het vaderschap aan één van de notabelen van de stad Blokzijl worden toegeschreven. Als 18 jarige zwaaide Kaatje reeds de pollepel over het eethuis/café "In den Gouden Walvisch" en speelde de perfecte huisvrouw over kooplieden, kapiteins en reders. Met haar aangeboren charme wist ze zeer goed met mannen om te gaan. Haar grote liefde was een zeeman, Hilbert genaamd en in staatsloondienst als kapitein/kaper. Kaatjes kookkunst verspreide zich via haar kliënteel langs de toenmalige Zuiderzee naar alle windhoeken der aarde. Ze werd schatrijk.
Tijdens Hilbert's laatste zeereis naar Madagascar kwam ook die, rijk beladen terug om zijn Kaatje te huwen. Maar het bleek te laat. Kaatje werd overvallen in september 1732, waarbij niet enkel geld, juwelen en andere kostbaarheden gestolen werden, maar ook haar kookboek. Zwaargewond overleed Kaatje aan haar verwondingen.
Later doken er in diverse Zuiderzeesteden recepten op, die werden toegeschreven aan Kaatje. Hilbert, onze zeeman vertrok verdrietig terug naar Madagascar waar hij zich voorgoed vestigde.

30-06-2009 om 00:00 geschreven door oostvaarder

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (1 Stemmen)
>> Reageer (0)
29-06-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen

29-06-2009 om 10:21 geschreven door oostvaarder

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.de houkesleat i snits
Onderstaande foto toont, de titel van ons eerste artikeltje de Houkesloot in Sneek. We vertrekken naar Frylan op donderdag 11 juni 2009. We kunnen rekenen op de goodwill van Petra's ouders, die bereid zijn om ons naar onze vertrekplaats te brengen. 't Is 12.30u wanneer we de E17 richting Antwerpen nemen om Petra op te pikken na haar dagtaak. We hebben afgesproken op linkeroever bij het buitenkomen van de voetgangerstunnel, kwestie om makkelijk te parkeren. We zijn immers met de mobilhome, zodat we voldoende kunnen meenemen ???
Na een enorme plensbui bereiken we het Frederik Van Eedenplein en wachten. Snel komt Petra aan boord van de mobilhome en weg zijn we. Via Breda gaat het op een vlotte manier richting Utrecht op de A27. We beginnen die weg aardig te kennen. We zijn immers meer dan een half jaar bezig geweest met onze zoektocht naar een nieuw bootje. En dat leidt natuurlijk tot vele tochtjes naar 't noorden.
Via de A6 komen we aan het rondpunt waar we richting Sneek uitgaan. Maar voor het zover is, hebben we tegenslag. Tussen Almere en Lelystad, aan de oevers van het IJsselmeer verliezen we ruim anderhalf uur door een ongeval. Twee auto's zijn er op elkaar ingereden en veroorzaken een enorme file. Net in de spits. Het is dan ook na zeven uur eer we aan het bootje zijn. Terwijl we snel uitpakken en alles aan boord dragen, maakt Petra en "la mamma" het eten. Kip met rijst à la façon de Nadia. Na een heerlijke maaltijd, kaarten we nog wat na over de reis en het ongeval. Het is dan ook niet te verwonderen dat we vroeg slapen gaan, want morgen wacht ons een lange kuisdag op de Enya. Immers alle gerief moet op orde in de kasten geraken en alles wat de motor aangaat moet gecheckt worden. Morgen komt ook Lars aan boord om alle vragen te beantwoorden.
De vrouwen beginnen na het gezamelijke ontbijt aan de opkuis van de Enya. Alle kasten worden netjes voorbereid op de reis en gevuld met alle spullen die we gisteren aan boord brachten. Willy springt op de fiets en rijd naar Sneek om boodschappen, terwijl ikzelf 1001 dingen noteer die ik nog wil vragen of waar ik meer uitleg over wil. Af en toe maken de dames ook gebruik van mijn diensten om te helpen. Hou dit eens vast, doe dat eens naar de vuilbak, schenk eens wat water uit, hef dit eens op, enz...
Na een korte middagpauze, waar we samen lekker eten, komt Lars om mij te informeren.
De vragen vliegen dan ook rond, over de automatische besturing, boeg-en hekschroef,de motor in 't algemeen, de vetschroef,de generator,de electra kast. De teller van de Enya staat op 336,5, hetgeen betekent dat dit bootje een gemiddelte van 37,4 vaaruren per jaar heeft. Met moeite gerodeerd.
Ik schat dat we naar huis ongeveer 50 uur zullen varen. Kun je nagaan De vorige eigenaar, een Duitser uit Duisburg, heeft een enorme zorg aan de dag gelegd om het bootje te onderhouden. Het oogt als nieuw.
Alles glanst, want ik heb via Lars nog een extra poetsbeurt laten gebeuren. De Duitse eigenaar heeft ook allerlei dingen laten plaatsen, wat hij nooit gebruikt heeft. Hij gebruikte immers de boot als caravan op het water, lag in Harderwijk aan de Randmeren, ging op zaterdagavond eten in Zeewolde (oversteek op de Randmeren), vaarde terug en dat was het voor de rest van de week.
Lars vertrekt en wenst ons een goeie reis. We zijn immers van plan om vroeg te vertrekken, rond 08.00u. Rond 22.00u kruipen we dan ook in ons bedje en slapen snel in na een vermoeiende dag. 

29-06-2009 om 00:00 geschreven door oostvaarder

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (4 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.la bella vita e finito ?
't Is inderdaad voorbij, wat gisteren nog een zee van tijd was, is nu opgedroogd tot een kleine poel. Voorbij lange vaar-vakantie, wij vonden het natuuuuuurlijk te kort. Maar goed, 't was fijn en we hebben er met z'n beiden van genoten. Zoals naar loffelijke gewoonte waren al de uitgestippelde en voorgenomen routes in 't water gevallen. Er werd hevig gediscussieerd daar in Snits (Sneek) aan boord van dat prachtige schip dat voor de volle twee weken onze thuis zou worden. En uiteindelijk werd het, naar goede Vlaamse gewoonte, een compromis. Elkeen liet wat vallen en voor ieder bleef er wat in het programma steken. Ik wou allemaal nieuwe vaarroutes uitproberen en Petra wou de gewone vaarweg naar huis. Het werd een mix van de twee, waarbij er op de nieuwe locaties verwondering en bewondering was voor al dat moois dat onze noorderburen te bieden hebben op vaargebied.
In de volgende artikels merken jullie het wel, geflankeerd door prachtige foto's van water, bootjes en al wat er rond leeft. Eerst nog wat foto's verkleinen en daarna "let it roll".

29-06-2009 om 00:00 geschreven door oostvaarder

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
>> Reageer (0)
09-06-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ons verlof begint donderdag 11 juni 2009
Verlof, het klinkt altijd als muziek in de oren, maar jammer dat het altijd zo snel gaat. Overmorgen begint. Wanneer Petra in de vroege namiddag stopt met werken, halen we haar op in Antwerpen en brengen haar ouders ons met de mobilhome naar Sneek. Kwestie om nog wat bagage mee te nemen. In Friesland scheiden onze wegen en gaan zij met de mobilhome Friesland verkennen en dan naar huis toe, en stappen wij eindelijk op ons bootje, waar we al zooooooooo lang naar wachten.De laatste werkzaamheden zijn achter de rug, nieuwe vlaggemast, acculader er uit en combi (lader/omvormer) er in, nieuwe marifoon met atis op het dashboard, nieuwe wierfilter, de oude was met schroeven en te moeilijk te reinigen mocht hij vuil zijn, in het salon werd het houten paneeltje vervangen en de intercom en marifoon verwijderd, beide bestuurszetels werden vernieuwd en zitten nu stevig, slot vervangen van de kast in de slaapkamer, schip volledig opgepoetst en gepolierd, rvs-plaatje aangebracht waar luidspreker intercom stond, rvs strips voor- en achter en langs beide kanten aangebracht zodat het schuren van de touwen geen schade teweeg brengt en aan de stootrand de verf vastgehecht d.m.v een bijkomende coating. Tenslotte de vaarnummer, immatriculatieplaat, naam van het schip en sticker 2009 aangebracht zodat we ook volledig wettelijk in orde zijn.
Vrijdag wordt een werkdag, waar we alles in orde brengen, de kasten nog eens opkuisen en vullen. Een grondige poetsbeurt binnenin en ook de dingen ontdekken van ons nieuwe bootje. Zaterdagmorgen is het een paar uur briefing over waar alles staat en hoe alles werkt. Ik neem alvast pen en papier mee om de nodige notities te maken. Hoe werkt de generator, hoe werkt de automatische besturing, hoe werkt de plotter/gps, boeg- en hekschroef ken ik wel en effe wennen aan het bootje.
We kozen de eerste dag voor een trip van ca. 65 km met 2 sluizen op een rustige route. Van Sneek via Langweer tot het Tjeukemeer, daarna de Helomavaart naar Giethoorn en Blokzijl en tenslotte naar Vollenhove.Wat rest weten we nog niet voor de volle 100%, maar waarschijnlijk gaan we richting Kampen via het Zwarte Water en Zwolle. Als dit meevalt doen we verder de IJssel en gaan we naar Deventer en Arnhem. Van Arnhem uit willen we naar Tiel via Nijmegen. We dweilen dan de Waal af richting Biesbosch en gaan daar zeker een dagje rusten in dit prachtige natuurgebied.Via Drimmelen komen we op het Markkanaal en de Dintel en gaan zo richting Volkeraksluizen, daarna een stukje Schelde-Rijnverbinding, we gaan er uit in Tholen en komen op de Oosterschelde, in Wemeldinge het kanaal op en in Hansweert steken we de Westerschelde over om in Terneuzen binnen te lopen en het kanaal Gent-Terneuzen te nemen tot de Moervaart, om met ons nieuwe bootje onze vaste plaats in te nemen. Juni is dan voorbij, alsook ons verlof. Ik blijf aan boord om alles na te zien en te poetsen en Petra begint terug te werken, that's life !

09-06-2009 om 08:21 geschreven door oostvaarder

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (1 Stemmen)
>> Reageer (0)
05-06-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.'t Ges.
Toen we gisteravond aan dek zaten te keuvelen over ons programma voor 's anderendaags, hadden we 2 opties, rekening houdende met de heersende weersomstandigheden. Slecht of winderig betekende langs binnen varen, 't sluisje nemen in Urk en via de Urker- en Lemstervaart naar de Lemmer, en vandaar de gewone weg naar Sneek. Bij goeie weersomstandigheden gingen we buitenom via het IJsselmeer rechtstreeks naar de Lemmer. Het werd het laatste met 2/3 N.O. wind vertrokken we om 08.00 u. vanaf Urk. We hadden een rustige plaats gehad om te overnachten.
De zon scheen volop en eens op het meer daalt er een rust over je, die je overheerst. Praktisch niet aan te nemen dat dit meer tot de gevaarlijkste meren behoort en ieder jaar weer slachtoffers maakt. Het ondiepe meer (max. 4,5m) geeft bij ruige wind een veel kortere en heviger golfslag als bij diep water.
Wanneer je Urk buitenkomt, ligt er aan stuurboord een ondiepe plaats, waar stenen gestort zijn, de Vormt. Ieder jaar weer, ondanks de zeer goede betonning* varen er schepen, met verlies of zware schade aan schroeven en kiel* of zwaard*. Aan de laatste rode boei gingen we stuurboord recht op het bosje toe, dat we in de verte zagen. Na drie kwartier waren we er, liepen ruim 100 meter uit de kant in het voorbijgaan van het bos en concentreerden ons daarna op de 2 schoorstenen in de verte, daar lag de Lemmer. Alle dijken waren hier met windmolens afgebakend. Ik schat tussen Urk en de Lemmer, een 200 tal. Terwijl men een half jaar  in Vlaanderen leutert over het plaatsen van drie windmolens, met dan weer groepen die demonstreren omdat windmolens teveel lawaai geven, enz..., plaatst men met honderden windmolens in Nederland. Na iets meer dan 2 uur varen vanuit Urk komen we in de Lemmer. We volgen de groene tonnetjes en komen pal voor de sluis. Men vaart aan de bovenkant van de sluis er net in. We maken ons vast aan de wachtsteiger en komen als tweede na een Duitser die met een zeilbootje van ca 7m zijn vakantie gepland heeft rond het IJsselmeer.
Veertig minuten later tuffen we de Brekken op, kleine meertjes net voor het Prinses Margrietkanaal, dat uitmondt in het Sneekermeer. We naderen onze bestemming. Op de Brekken ervaren we meer wind als op het IJsselmeer. Hij waait recht in de zij. De ene boei na de andere verdwijnt achter ons en we schieten zeer goed op. Ondertussen bel ik naar Petra, zij zal rond de middag in Sneek zijn, wij een halfuurtje later. Goed getimed. We komen na het kanaal in 't zicht van het Sneekermeer, net er voor ligt aan bakboord de Houkesloot die aansluit op 't Ges, een industirepark met uitsluitend bedrijven die bezig zijn in de watersport. Eens een 200 meter in de Houkesloot, terug bakboord naast en tussen hangaars van reparatiebedrijven, verhuurbedrijven, enz...
Op het einde van de pier staat Petra al te zwaaien en doet teken welke box ik kan invaren, vlak naast de nieuwe Enya. Zo kunnen we onze spullen verhuizen van de ene naar de andere. 't Is precies half één wanneer we aanleggen. 'k Ben blij haar weer te zien, vier dagen is voor mij genoeg !
We spreken af met Lars, die vertrekkensgereed staat, alles direct te verhuizen. Met vier mensen is 't op een uurtje gebeurd. Moe, maar voldaan, zo heet dat.
We stappen in de wagen en trakteren onze vrienden op een etentje in Emmeloord bij Van Der Valk.
Prijs/kwaliteit was in het verleden altijd goed daar, je kan er met je boot tot voor het restaurant liggen.
Daarom is het ons goed bekend. Na het lekker etentje rijden we huiswaarts en zetten onze vrienden af in Spanjeveer, waar ze hun auto achterlieten. Rond tienen komen we thuis. We zijn allebei moe, Petra heeft 600 km gereden en verhuist. Ik heb een ganse voormiddag op 't water geweest en verhuist. Ons bedje is de oplossing. Het beeld spookt nog even, de beide Enya's broederlijk naast elkaar. De ene afgeschreven door zijn baasje, de andere vol verwachting van zijn baasje, klaar voor latere avonturen. Op 12 juni begint dat andere hoofdstuk met de andere Enya en schrijven we opnieuw andere dingen op een andere plaats met andere mensen. Zo gaat dat, in 't leven !
01.06.2009 Urk - Sneek 133.1/137.8 - 08.00/12.30 u = 04.30u - 50,4 km en 1 sluis.
De ganse trip duurde vijf dagen, effectief vier dagen - we legden 395,5 km af langs 11 sluizen en deden er 37 uur en 35 minuten (draaiuren motor)
 

05-06-2009 om 08:48 geschreven door oostvaarder

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.







05-06-2009 om 08:43 geschreven door oostvaarder

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
>> Reageer (0)
04-06-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.onze ligplaats in Urk
Klik op de afbeelding om de link te volgen

04-06-2009 om 18:48 geschreven door oostvaarder

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
>> Reageer (0)


Foto
Over mijzelf
Ik ben André Van Hecke, en gebruik soms ook wel de schuilnaam Oostvaarder.
Ik ben een man en woon in Lokeren (België) en mijn beroep is ex-bevrachter van binnenschepen, nu met pensioen.
Ik ben geboren op 31/07/1945 en ben nu dus 79 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: vooreerst mijn bootje Enya, en alles wat ook maar te maken heeft met H2O..
Sinds 25/11/2008 met pensioen, een soms onbekende zee van tijd die op me afkomt - met vrouwtje Petra wat wandelen, en skieën ieder jaar in Seefeld, Oostenrijks stadje waar we getrouwd zijn - in de zomer spenderen we onze vrije tijd sowieso aan ons bootje
Gastenboek

Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 
Foto
                                                               M/S ENYA

mijn bootje is een Gruno 38E Royal van bouwjaar 2000, is 12m lang en 3,80m breed met een diepgang van 1,10m en een doorvaarthoogte van 4,25/3,60m en een gewicht van 12,5 ton - de motor is een 6 cylinder IVECO van 120 pk met een verbruik van ca. 4 liter/uur.
Een watertank en fueltank van elk 500 liter en een vuilwatertank van 200 liter. De boot heeft een buitenbesturing met boeg- en hekschroef, automatische piloot en gps/plotter.
Herschilderd op de werf in 2011, zowel boven als onder de waterlijn, nieuwe anodes geplaatst. Zijn geboorteplaats is Zoutkamp in Friesland.
Rondvraag / Poll
Hoeveel maal bezoek je mijn blog ?
meerdere keren per dag
eens per dag
enkele keren per week
1 x per week
enige keren in de maand
maandelijks
telkens wanneer ik er aan denk
enkele keren per jaar
Bekijk resultaat

Zoeken in blog

Mijn favorieten
  • SeniorenNet.be
  • varen
  • No Limit IV
  • Gruno yachten
  • watersportvereniging moervaart
  • Promotie Binnenvaart Vlaanderen
  • wallonië
  • Jachthavens in Nederland
  • vlaanderen
  • aankoop allerlei voor bootjes
    Foto
    De motor is een 6 cylinder dieselmotor IVECO type 8065M12.01, met een verbruik van ca. 4 liter per uur, en komt uit de Milanese fabriek (It.) en draagt als matricuulnummer 0587975.
    Rustig draaiend en bedrijfszeker, zo wordt de motor omschreven in de onafhankelijke testen. Met in de nabijheid van mijn ligplaats, Spanjeveer op de Moervaart, is er een Europees hoofdverdeler en onderhoudscentrum van IVECO, gelegen aan de Vliegtuiglaan in Gent. Ook dat is makkelijk.
    Foto
    Wij hebben in onze boot geopteerd voor een dinette i.p.v. een tweede slaapkamer, aangezien wij voor meer dan 95% ons tweetjes varen. Ruim om te eten, en voorzien van talrijke bergplaatsen, waarbij alles binnen handbereik ligt, is het in blanke eik uitgevoerd en met een blauwe stoffering, een lust voor het oog.
    Foto
    Het kombuis betekent ook soms het "hart" van de Bourgondische Vlaming. Wanner er gekookt wordt aan boord, is het nuttig om te beschikken over een degelijk uitgeruste keuken. Met twee ijskasten, een magnetron en een vier-pits gasvuur, dampkap en verluchting via een dakvenster, is ook onze keuken voldoende gewapend om "de hongerigen te spijzen".
    Foto
    Het salon is en blijft de plaats bij uitstek in het schip. Gezien de geringe oppervlakte die een boot biedt, is het de pleisterplaats om televisie te kijken of  radio te luisteren. Lezend, makkelijk achterover leunend in een zetel vliegen de avonden zo voorbij.
    Foto
    Foto
    Foto
    "De natte cel" noemt men het toilet- was- en douchegedeelte in een pleziervaartuig. Je kan aannemen dat ook de mechaniek een aardig stukje vertegenwoordigd is in dit gedeelte van de boot. Pompen, vermalers en verwarmingselementen zijn er in vertegenwoordigd. Met de huidige verstrengde wetgeving is ook de vuilwatertank verbonden aan de lozende installaties.
    Foto
    Ieder mens heeft slaap nodig. Dus is de uitrusting van een slaapkamer bijzonder. Immers een goede matras waarborgt een goede nachtrust. Met de vele bergplaatsen vindt de kledij er ook zijn plaats. Onze slaapkamer biedt nog iets extra wat we bij vorige bootjes niet hadden. Een venster achteraan waar je bij 't opstaan nog een blik kan werpen over het rustige of onrustige water. Mooi toch !
    Foto
    Wanneer hier een lichtje aanslaat of er een geluidje biept, is er "iets". Behalve de snelheid in km/u of in zeemijlen/u, de diepte in meter of in voet, beschikt de stuurstand ook over een elektronisch kompas, aangevuld met gps/plotter en een stuurautomaat, er is er op dit electronisch plateau ook plaats voor een boeg- en hekschroef en een electrische ankerwinch. Bij de "gewone" meters vervolledigen een voltmeter, temperatuurmeter, oliedrukmeter, toerenteller met aangegeven aantal draaiuren van de motor en een stand van de tanks aan boord. Alles is overzichtelijk geplaatst, zodat bij het minste onheil snel kan worden ingegrepen.





    Historiek van mijn vorige bootjes :

    El Verde : spitsgatkottertje 9,30m lang en 3,20m breed en 0,85m diepgang, motor Indenor 50 pk, van Peugeot origine met bouwjaar 1970, gebouwd door Jachtwerf Oost in Akkrum. Bootje werd verkocht (2007) aan onze inmiddels zeer goede vrienden Karel en Leon, Karel is ook geregeld gastschrijver op mijn blog. In 2010 verkochten Karel en Leon de El Verde verder aan een koppel uit Izegem. Zij herdoopten het terug in Griffioen, wat de naam was van het bootje toen we er allebei op verliefd werden in het verre, maar mooie Akkrum.

    Foto

    Enya : Super Lauwersmeerkruiser - 11,40m lang en 3,40m breed met diepgang van 1,00m - gewicht 12 ton - motor : DAF 575 - bouwjaar 1983 op Lauwersmeer - werf in Westergeest. Was een miskoop, maar dat gebeurd overal wel eens. Het bootje werd omgeruild met mijn huidige Gruno Royal 38'.

    Foto

    Enya : Gruno Royal 38 - bouwjaar 2000 - 12m lengte, 3,80 breed en diepgang van 1,10m - gewicht 12 ton - motor IVECO 125 pk - 6 cylinder gebouwd op Gruno werf in Zoutkamp.   Ongelofelijk wendbaar, dankzij boeg- en hekschroef, stille, zuinige motor, weinige uren gedraaid bij aankoop en zowel het interieur als buiten goed in orde. Boot werd in 2011 herschilderd, zowel onderwaterschip als boven de waterlijn, nieuwe anodes geplaatst en de motor volledig nagezien.
    Foto

    Inhoud blog
  • Een Antwerpse wandeling van iets meer dan zevenduizend meter - deel 4
  • Een Antwerpse wandeling van iets meer dan zevenduizend meter - deel 3
  • Een Antwerpse wandeling van iets meer dan zevenduizend meter - deel 2.
  • Een Antwerpse wandeling van iets meer dan zevenduizend meter - deel 1.
  • Schippersbeurs - de foto's
  • Weekendje Antwerpen.
  • Laatste vaartocht - Spanjeveer - Terneuzen - de foto's
  • Laatste vaartocht - Spanjeveer - Terneuzen

    op weg naar een nieuw avontuur met ons bootje, de ENYA
    vanheckeandre@skynet.be

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen. groetjes petra en andré


    Blog als favoriet !

    Foto

    Beste Wout,

    Toen we elkaar zagen op 16.09.10 wist ik niet eens dat zo'n studierichting als I.W. bestond. Ik heb ondertussen al wat gegrasduint op internet en er over gelezen. Lang niet zo'n makkelijke materie, maar ik denk dat jij dat aankan ! Ik hoop zeker dat we van tijd tot tijd de gelegendheid hebben om met elkaar een babbeltje te doen. Dat zou super zijn. Jammer van die verloren tijd, want die halen we nooit meer in ! 
    opa

    Foto

    Hi Pa,

    Ikke nog eens. JIJ staat nu op internet op een blog. Iets wat je nooit gekend hebt, maar je zou het zeker interessant gevonden hebben, al was het maar om je postzegelverzameling aan te dikken. Ons ma zou het maar "brol" gevonden hebben.  De band tussen ons was altijd sterk, omdat we zoveel op elkaar leken. Telkens ik bij u sta, daar op die kille plaats mis ik je nog altijd. 'k Heb al een nieuw plantje gekweekt om het andere te vervangen bij u. 'k Breng het wel eens als we alleen zijn. U en ik !
    Rust zacht.
    Onze kleinen.

    Archief per maand
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006
  • 03-2006
  • 02-2006
  • 01-2006
  • 12-2005
  • 11-2005


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!