mijn bootje op 't water
varende senioren
over bootjes, varen en nog andere dingen !
07-10-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een duurbare vriend.
Sinds jaar en dag is hij er, nooit opvallend, altijd minzaam en steeds goede raad gevend. Zo'n blogvrienden lopen er niet zoveel. Iedere week weer is er een berichtje van hem, met steun en een kwinkslag. Nooit kreeg hij waarschijnlijk een bedankje er voor. Vandaag zet ik hem in de bloemen, niet vanwege zijn verjaardag of een uitzonderlijke prestatie, nee, gewoon omdat ik zijn toeweiding en vastberadendheid apprecieer. Blijf nog heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel lang mijn blog-vriend en toeverlaat, ook zonder wij elkaar zagen, kan zoiets via Seniorennet. En dat is precies het opzet !

                                AMOR FATI 
                                     BEDANKT !

07-10-2010 om 00:00 geschreven door oostvaarder

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
Categorie:Varen met onze boot
>> Reageer (0)
04-10-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Vrienden van weleer !
Ieder twee jaar zien we elkaar weer ! Het peleton ex-verkenners van het 5° Linieregiment, lichting 1964. Diegene die toen 18-19 was, is er nu 64 of 65. Wat gekrompen, grijs of minder (geen) haar, hier en daar valse tanden, maar present en dat was het voornaamste. Kortom, een bende gepensionneerden samen.
Ik was 19, toen ik na een spoedcursus Turnhout naar Soest vertrok. Een groot bakkes, maar met een verdomd klein hartje vertrokken we met de DVT, een trein met houten banken, die bevolkt werd met allemaal gasten, waarvan het merendeel voor de eerste keer lang van huis wegging.
De meeste moeders hadden die morgen geweend, hun kind zo ver weg, om nog maar niet te spreken van alle gevaren die achter iedere hoek wel zouden opduiken. Slechte vrouwen, te veel roken en drinken, vuile praat vertellen en gore moppen moeten aanhoren. Ze zouden die nacht, niet zo best slapen, onze moeders van weleer !
Aangekomen in Soest na een zeer lange treinrit met oneindig veel stops, kwamen we aan in het verderfelijke oord. We werden er ontvangen zoals leeuwen in een circus, gebrul en lawaai werden ons deel. 't Is niet voor niets, dat toen op sommige kazernes te lezen stond : "hier temt men leeuwen". Bij inspecties op de kamer vlogen er dikwijls kledingstukken door de gang, eetgerei werd in wat een gamel heette omgekeerd en liefst in een plas water met modder gestort, en meerdere andere leuke dingen. Wat ons jarenlang was ingeprent door onze ouders mocht niet meer. Op een zachte toon, beleefd zeggen : "ja meneer", moest nu gebruld worden : "jawel,chef" of nog andere rangen en standen. Wanneer we marcheerden moesten we onze buik intrekken en aan ons zuster denken om niet te vergeten dat we ook onze borst moesten vooruit steken. We leerden kappen op de hielen zodat zelfs een rubberen zool fel hoorbaar werd. Om zes uur uit ons bed en om tien uur er weer in, afgewisseld met ochtend-middag en avondeten, telkens met muzikale omlijsting wat men een klaron heette. We leerden er ook de uitdrukkingen "ballen lopen" "politiekamer" of nog erger "cachot". Met het laatste werd je legerdienst zelfs iets langer. Toen ik de eerste keer terug naar huis mocht, waren er 106 dagen verlopen en was men wat men noemde "geenen blue" meer. Mijn muts had een paar keer dienst gedaan om bier uit te drinken en ging er meer en meer uitzien als een "ancien-muts". We kenden ondertussen ook wat "de muur doen" was, en waren snel thuis in de plaatselijke café's, waar steevast dames rondliepen om te serveren met diep uitgesneden decolleté's. We verdienden 12 frank per dag soldij en kochten er sigaretten en andere prullaria mee. Thuisgekomen kregen pa, broer en nonkels allemaal ne Ronson of ne Poppell kado. Goedkope aankopen uit de QM omdat er geen taksen werden geheven. We waren verkenners en dat gold als één van de zwaarste opleidingen binnen het leger. We leerden "fieldcraften"  en ons "camoufleren", synoniemen voor modderkruipen en er uitzien als een bos. Velen leerden er autorijden en stunten soms rond de erekoer tot grote ergernis van de beroeps die naast hen zaten, en dikwijls de schrik van hun leven beleefden. Schoenen kuisen tot je er kon in spiegelen en vercoteren à volonté. Leren strijken om uwen "BD" met die 5 smerige plooien achteraan, goed te krijgen. Er waren dan nog de karweien om uw weinige vrije tijd mee op te vullen. Dat was dan wat mijn vader altijd vertelde : "om ne man van u te maken".
Na elf en een halve maand was onze opleiding voorbij, iedereen sterk vermagerd, iets meer gespierd en kundig in allerlei dingen die we later zouden nodig hebben ???
'k Heb ze nooit meer nodig gehad, maar............ 'k heb er wel echte vrienden aan overgehouden !
René Kabergs, Eric Van Cauwenberghe, Michel Dero, Marc Van Loco, Gust De Gieter, Jefke Van der Ginst, André Depuydt, Robert Van Duffel, Robert Scheir en ikzelf, 10 gasten die het daar, in Gaasbeek leuk en prachtig vonden om elkaar nog eens te zien en herinneringen op te halen hoe het was in 1964. Na Waasmunster (2004), Alde Bizen (2006), Ieper (2008), was nu Gaasbeek en z'n prachtig kasteel de achtergrond van het gebeuren. In 2012 wordt het de provincie Antwerpen. We gaan proberen er daar weer iets moois van te maken. Tot dan vrienden, en blijven ademen !

04-10-2010 om 11:03 geschreven door oostvaarder

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
Categorie:Varen met onze boot
>> Reageer (0)
01-10-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Najaar 2010.
't Is komkommertijd in de bootjeswereld, iedereen is bezig met de winterstallingen, zijn bootje van de laatste zomerrestjes te ontdoen en klaar te maken voor, laten we hopen, een niet al te lange en te strenge winter.
Van mijn blogvrienden Annie en Rogier uit de Westhoek, kreeg ik minder fraai nieuws. Immers aan het einde van het kanaal naar Roeselare liggen er een paar "schandaaltjes" die op bootjes trekken, en de blogvrienden uit Roeselare meldden me dat er zelfs een bootje in brand werd gestoken. Niet verwonderlijk, beste mensen, want alles dat ginder ligt, ligt er al jaren te verkommeren. De overheid zou beter en strenger moeten toezien op zoveel argeloosheid. Jammer, want er is plaats voor een jachthaventje vlakbij die mooie winkelstad.

01-10-2010 om 00:00 geschreven door oostvaarder

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
Categorie:Varen met onze boot
>> Reageer (1)
29-09-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Innovatief zijn, da's de toekomst !
Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag vertrok uit Monaco de "Planet Solar" een boot aangedreven door zonne-energie en gebouwd door de Zwitser Steffen Mueller. Hij meet 40m bij 16m en is uitgerust met 540m² zonnepanelen van de laatste generatie. Zijn gewicht is 60 ton. Na drie dagen en nachten gedraaid te hebben, moet hij bijgeladen worden. De bedoeling is om rond de wereld te gaan met als eerste oversteken, de Atlantische en Indische oceaan. Wij volgen hen op de voet en wensen de opvarenden alle geluk toe. 

29-09-2010 om 13:17 geschreven door oostvaarder

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
Categorie:Varen met onze boot
>> Reageer (0)
27-09-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hop naar de winter.
"'t Is weer voorbij, die mooie zomer", zong ooit iemand en het werd meteen een hit. Of ie mooi was laat ik in het midden, mooi in de zin van het weer, nee, dat was hij zeker niet. En toch... er gebeurden weer schitterende dingen. Ik kwam weer op plaatsen, waarvan ik achteraf zei, hier wil ik wel eens terugkomen. Ik leerde terug fijne mensen kennen, Alain, onze Luxemburgse Lokeraar of was het onze Lokerse Luxemburger, whatever. Onze Beverwijkse vaar-vrienden Ton en Jan en hun echtgenotes, Monique van Jachthaven 't Lamgat op den Dintel,Fons van den Oya, alle mensen die aan ons dachten op onze verjaardag, de mensen uit Antwerpen, die mijn ex-bootje "NAPO VIII" kochten, allemaal stuk voor stuk aanwinsten in mijn "goeie-mensenverzameling".
Het goede zien en het slechte vergeten blijkt een opperbeste gave te zijn. En vooral ook onze watersportvereniging is een aanwinst. 'k Ben er ondertussen secretaris van geworden. Het soms vele werk en de kritiek van sommigen zijn klein bier vergeleken met de dankbaarheid die ik mag ervaren van de meesten. Houden zo, mensen, we maken er iets moois van ! En dan was er tenslotte ook die memorabele donderdag, toen ik mijn kleinzoon Wout terugzag, weliswaar eventjes, maar 'k was er zo blij om. Die momenten, lieve mensen, die pakken ze me nooit meer af. 
Nu, met oktober in de nabijheid, komt de winter aangehold. 
Onze Enya bleef steken op 26 vaardagen, onze Iveco-motor draaide 95 uur en 45 minuten, we vaarden 879,88 kilometer en passeerden 20 sluizen. Maar..., wintertijd = onderhoudstijd. Er staan voor ons bootje enorme onderhoudsbeurten te wachten. De Enya wordt volledig geschilderd , zowel onderschip als bovenschip. Gelukkig kan ik tegen 2011 rekenen op kollega's gepensionneerden, die me een handje zullen toesteken. Alle anodes op het onderschip worden vervangen en het roer en de schroef worden voorzien van vet gevolgd door een volledige onderhoudsbeurt van de motor. Alle oliën en filters worden vervangen.
Het zal dan al eind april zijn, tijd om de Enya datgene te laten doen, waar ze zo goed in is : VAREN !  

27-09-2010 om 10:24 geschreven door oostvaarder

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
Categorie:Varen met onze boot
>> Reageer (0)
20-09-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Heen en weer.
Vermits men een redelijk zonnig en droog week end voorspelde, kon het niet anders of we gingen varen. Vermits er vrienden op bezoek waren op  Spanjeveer uit Sas van Gent, brachten wij een tegenbezoekje aan 't Sas. In het immer gezellige clubhuis : "de Savanna" een ex-duwschip, dat zo een prachtige bestemming kreeg en van de sloop gered werd, werden we ontvangen door Jan, die ons honderduit vertelde over z'n 3 maand durende reis in Frankrijk. Met intens bezoek aan de Champagnestreek en terugkomen via de Moezel. Zondagmiddag waren we al terug op Spanjeveer en hoorden van een ander lid van 't Sas met hetzelfde verhaal. Ook zij waren iets meer dan drie maanden weggeweest naar Frankrijk met retour via de Moezel. Hij bleek niet aan z'n proefstuk, want ook z'n reis verleden jaar naar Polen werd in geuren en kleuren verteld. Op het terras kwam een ander lid ons vertellen over zijn reis, zeilend naar het noorden van Noorwegen, de Lofoten en terug, enkel hij met z'n dochter.
Beschaamd trok ik me terug en nam me voor nooit meer te schrijven over mijn reisjes, wie durft er immers nog voor de dag komen met heen en weer naar 't Sas of Terneuzen. Zelfs een veertiendaagse reis valt in het niets wanneer men zo'n verhalen hoort. En toch dromen we samen al van volgend jaar, met Petra en onze "Enya" voor een maand naar Nederland tussen 21.7 en 21.8. Duimen maar, voor de weergoden vooral.

20-09-2010 om 00:00 geschreven door oostvaarder

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
Categorie:Varen met onze boot
>> Reageer (1)
17-09-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wout.
Na iets meer dan vier jaar heb ik hem teruggezien, mijn kleinzoon Wout. Fel veranderd, gegroeid in lengte en breedte, haartooi anders en eigentijds gekleed. Onze jaarlijkse wijninkoop bij Colruyt was er de aanleiding voor. Argeloos met een kar kwam ik achter de rekken gereden, en daar stonden ze dan. Ons Sophie en de Wout ! Op zo'n moment ben je zo van je melk, dat al brabbelend : "hallo de Wout, hoe is't" het enige was dat er uitkwam. "Goed, goed," antwoordde hij en leek evenveel zijn melk kwijt als z'n opa.
De verrassing was nog groter toen hij enkele minuten later naar mij toekwam en een hand gaf, waarop een beleefde "dag opa" er uit kwam.
We hebben zeker meer dan tien minuten over alles en nog wa gebabbeld en de tijd was weer te kort en o zo vlug voorbij. Maar het deed ons deugd, wees daar maar zeker van !
Petra vond het een heel moedige en goede stap, en thuis heb ik stilletjes een traantje gelaten. Waarom blijven mensen mekaar pijn doen ?
Een mail en wat foto's zouden welkom zijn, want op de laatste foto's die ik heb zat je nog in het derde studiejaar. Nu eerste middelbaar VTI, waar je I.W volgt ??? Je opa kent dat niet, maar pluist het wel uit.
Waar ik vooral trots op ben, was de praat die uit onze Wout kwam. Verstandig kereltje ! Zou hij dat toch een beetje van zijnen opa hebben of is het maar een gedacht en bluf van dien opa ????????
De jaren die voor ons liggen kunnen nog mooi worden Wout. Alles wat achter ons ligt is gebeurd en onomkeerbaar. Wat telt, is de toekomst, en die ligt open voor ons. Doen we't ?

17-09-2010 om 08:23 geschreven door oostvaarder

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
Categorie:Varen met onze boot
>> Reageer (0)
14-09-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Remember Terneuzen.
Het zonnige week-end van 4 en 5 september laatstleden hebben we met weemoed teruggedacht toen de weg naar Terneuzen nog via een grens liep, en daar alle plichtplegingen bij de douane nodig waren om een controle uit te oefenen of er vanuit België niks illegaals naar Nederland werd gebracht en omgekeerd. Op die kleine strip, tussen Zelzate en Sas van Gent werkten er op nauwelijks 500 meter afstand meer dan 250 mensen. Douanen en Accijnzen, grenskantoren die inklaringen en uitklaringen deden, BTW, benzinestations en.......banken.
Nu, enkele jaren later is alles er verdwenen. Alles kan en mag nu, binnen die reuzegemeenschap die E.E.G. heet. Is het een zegen of een zweepslag ? Eerder het laatste, denk ik. Want worden we de laatste jaren niet overstelpt met banditisme zonder voorgaande ? Heimwee is altijd een flauwe leidraad geweest, maar toch....
Een beetje meer controle, zou weer moeten kunnen vind ik.
Hieronder een herinnering met dat betonnen gebouw langs de waterkant, waar zeker meer dan 80 douaniers "werkten" ! Nu ja, de boog kon niet altijd gespannen staan, toch.
Ook een foto van mijn "scheepsmaatje", die meer en meer het stuur eens overneemt van onze Enya. Dat doet deugd, haar daar te zien, één en al concentratie achter dat stuurrad. Proficiat, maatje, doe zo verder !







14-09-2010 om 11:35 geschreven door oostvaarder

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
Categorie:Varen met onze boot
>> Reageer (0)
08-09-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.In Terneuzen is er altijd wel iets te doen !
Men gaf 4 en 5 september 2010 mooi, zonnig weer. We konden er best van genieten, want zonnige dagen in 2010 waren er nauwelijks geweest. Het best konden we naar Terneuzen gaan. Heen en weer max. 5 uurtjes varen en best een leuke Zeeuwse stad.
Rond tienen vertrokken we, niet zo maar een vertrek, want Petra ging onze Enya zelf starten en tussen de twee boten voor- en achter er uit manouvreren.
Met boeg- en hekschroef werken en wanneer de hekschroef voldoende gewerkt heeft, stilaan achteruit tot je er helemaal tussenuit bent. Daarna een tikje boegschroef en klaar ben je. Ikzelf deed dienst als matroos en had voordien de touwen losgegooid. Met bonkend hart en klamme handjes, zei ze nadien. Maar 't ging goed ! Volgende keer, iets meer.
Zonnig met weinig wind, voeren we de Moervaart af. De schroef gaf nauwelijks rimpeltjes op het water. Mendonk voorbij en tijd om op kanaal 11 op te roepen of er geen op- of afgaand verkeer was.
Wijd opengespert lag het grote kanaal voor ons te blinken. Altijd een imponerend zicht wanneer je op zo'n grote waterplas komt. Het was er rustig ! Na een uurtje voeren we 't Sas van Gent voorbij, het bleek nog te slapen. In Sluiskil werd er gewerkt en hoe verder we kwamen hoe drukker er gewerkt werd. In Terneuzen meerden we aan bij Aricom. Ik belde Louis, en die ging direkt komen. Ondertussen was de middag voorbij, en zochten we de stad in te gaan. We lagen op een voorbehouden plaats, want 's anderendaags kwam de OYA er liggen, maar aangezien Fons nog bij ons lag, pikte ik zijn plaatsje voor één nacht in.
In Terneuzen waren diverse "Shanty koren" op verschillende plaatsen aan 't zingen. Deze koren hebben zich gespecialiseerd in het zingen van "zeemansliederen". Nederlandse, maar ook Ierse en Franse liedjes. Ook een koor uit Blankenberge was er, en zelfs ééntje uit het verre Vlieland, één van de Waddeneilanden. Overal terrasjes en gezang, het was een leuke boel. Al wandelend kwamen we aan de haven, waar een kunstmarkt was. We hadden snel ons goesting gezien, een vrouw stelde tentoon met aquarellen met zeezichten. Er waren een paar hele mooie tussen. Verder was er nog een beeldhouwer die in brons mooie figuren tentoonstelde. Kortom, hadden we met de wagen geweest,ben ik er zeker van, we hadden iets meegenomen. Ondertussen hadden we op de pier een tafeltje besteld voor 's avonds.
De "Patrone" kent ons reeds, omdat ze weet dat we met de boot komen. Zelfs is ze met de restauratie bezig, samen met haar man, aan een kotter, waarmee ze een weekje verlof gingen nemen.
Het eten was zeer lekker en de avond was zo voorbij. 
Zondagmorgen, een gesprekje met de buurman, een vriend van Fons van de OYA, met een bootje "Nordlicht" genaamd. Ze vaarden acht jaar, maar vooral binnenland en Frankrijk. Ik moedigde hem aan om zeker Nederland ook eens te proberen. Het land met het grootste nautische verleden, en met waterlopen die iedereen kunnen bekoren. Het liep naar elven en we maakten aanstalten om te vertrekken. Nog altijd met het zonnetje er bij, practisch geen wind.Terug op 't kanaal, dat nu veel drukker oogde dan daags voordien. De "Taz" had nergens plaats gevonden, niet moeilijk met zo'n knoert van een binnenschip. 12,54m breed, de duwer 110,45m lang en de bak er voor nog eens 79,75m samen goed voor meer dan 5.000 ton laadvermogen. Bij Verbrugge was de "Harefield" cellulose aan 't lossen en ook bij Sidmar, wat verder, stonden de kranen niet stil. Zou het niet zo zijn, dat er dikwijls afspraken zijn om te werken met zondag (200% betaald), weet je ! Maar goed.
We kwamen Fons van de OYA tegen op weg naar ons plekje. Na de hoorn te laten gaan, zwaaiden we alle vier elkaar goeiedag. Toffe mensen, we hopen hen nog te zien.
We voeren ook voorbij de grensovergang van Zelzate/Sas van Gent, eens werkte hier meer dan 250 mensen. Nu Europa één is, nog 20. Vermenevuldig dat met alle grensovergangen en je krijgt er een pak werklozen bij. De baggerwerken om een nieuwe kaaimuur voor Gent-Haven te bouwen schieten goed op. Rond halféén kwam de koeltoren in 't zicht, die net vooraan in de Moervaart staat, een teken voor Petra om alle touwen en fenders klaar te leggen.
Het politiebootje kwam ons tegemoet op de Moervaart, ze hadden gecontroleerd op snelvaart.
Kwart over één legden we feilloos aan op ons plaatsje. Alles in de wagen geplaatst, want straks wachtte de thuisrit weer.
Dan maar een pintje drinken op het prachtige week-end en met de vrienden over alles en nog wat verteld, tot het tijd werd om terug naar Lokeren te rijden, want morgen was werkendag voor Petra !  
 

08-09-2010 om 09:50 geschreven door oostvaarder

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
Categorie:Varen met onze boot
>> Reageer (0)
06-09-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Corvette
De Corvette is een wagen die gebouwd wordt in de Verenigde Staten, en een onderdeel vormt van Chevrolet, die op zijn beurt een divisie is van GM, in Antwerpen welbekend.
De wagen is toe aan de 6de generatie (C1 tot C6) en werd voor het eerst voorgesteld op de "GM Motorama" in 1953. De eerste modellen werden gebouwd in Flint, Michigan. Later wegens het toenemende verkoop-succes en het gebrek aan ruimte, werd de " Corvette-Plant" definitief overgebracht naar Bowling Green, Missouri.
Dat zo'n verbroederingsdag niet altijd even strak en serieus verloopt getuigen onderstaande beelden. Zo bleek b.v. het opzetten van de diverse tenten, een technisch hoogstandje voor sommigen. Dat door sommige vrouwen de technische vaardigheden van sommige mannen in twijfel werd getrokken, hoeft geen betoog en dat er achteraf sterke verhalen aan sommige tafels verteld werden, over hoe snel je zo'n tentje wel kan opzetten, werd onthaald op algemeen hoongelach.
Immers, staan de beste stuurlui niet altijd aan de wal ???

06-09-2010 om 10:31 geschreven door oostvaarder

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
Categorie:Varen met onze boot
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Corvette-day IV.




06-09-2010 om 10:17 geschreven door oostvaarder

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
Categorie:Varen met onze boot
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Corvette-day III.






06-09-2010 om 10:16 geschreven door oostvaarder

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
Categorie:Varen met onze boot
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Corvette-day II.








06-09-2010 om 10:12 geschreven door oostvaarder

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
Categorie:Varen met onze boot
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Corvette-day I.








06-09-2010 om 10:10 geschreven door oostvaarder

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
Categorie:Varen met onze boot
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.22 augustus Corvette dag op Spanjeveer.
Dat onze leden ook geïnteresseerd zijn in andere dingen dan boten, werd nog maar eens bewezen. De Corvette club had die dag een toer gepland, die zou eindigen op ons terrein. Met twintig waren ze die dag, 20 brommende karren met vele honderden pk's onder de kap, die ons anders zo rustige haventje kwamen opgereden. Een kippevel-moment, want het motorgeluid van één corvette komt ongeveer overeen met het starten van onze ganse club op 't zelfde moment. Met 50 van onze leden en een dertigtal leden van de Corvette-club beleefden we een prachtige dag. Niet enkel de zon was op de afspraak, ook de verbroedering was een feit. We gingen die glanzende karren keuren, die op ons grasveld stonden te blinken, en zij waren op hun beurt geïnteresseerd hoe zo'n bootje er langs de binnenkant uitziet. Ook de motoren droegen hun interesse mee. Nadien werd er tussen pot en pint, met een flink gesmaakte BBQ de avond volgepraat.
De laatste Corvette verliet onze haven, rond half drie. De meesten hadden een reserve-chauffeur mee, BOB genaamd, die die blinkende "Corvettes" veilig huiswaarts reden na een geslaagde avond.  

06-09-2010 om 09:28 geschreven door oostvaarder

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
Categorie:Varen met onze boot
>> Reageer (0)
03-09-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ons verlof in detail - nabeschouwingen.

Er rest ons nu nog slechts weinige momenten dat we zullen kunnen varen. Immers, er staan in september een paar dingen op ons programma waar we niet onderuit kunnen.
Gedurende ons verlof draaide onze Iveco-motor 53 uur en 34 minuten, we legden er 475,64 km mee af en passeerden 14 sluizen.
Dit jaar hadden we aan motoruren 90 uur,10 minuten. Gedurende het jaar legden we op 22 vaardagen tot nu toe 801,82 km met een passage van 20 sluizen. Het gemiddelde bedraagt 8,89 km/u, wachttijden in de sluis inbegrepen. Het was ooit anders, maar door allerlei omstandigheden werd het een jaar waar we betrekkelijk weinig vaarden. Ook de weersomstandigheden zaten tegen. We waren dikwijls aan boord in de plensende regen, en dan ga je niet uitvaren. Maar goed, voor ons bootje was het ons eerste volledige jaar dat we er mochten mee varen en dat was een meevaller van formaat. Hij deed het voortreffelijk, onze Enya !
In het voorjaar 2011 staan er serieuze werkzaamheden op het programma, de boot wordt volledig herschilderd, als hij droog staat wordt ook het onderschip volledig in de antifouling gezet, de anodes allemaal vervangen en het roer en roerkoning van vet voorzien. Ook boeg-en hekschroef worden nagekeken. Nadien volgt er een uitgebreid motornazicht, alle olie wordt ververst en alle filters vervangen. De werkzaamheden aan het onderschip gebeuren samen met 2 vrienden, die dan ook "gepensionneerden" zullen zijn, de rest van het schip wordt professionneel gedaan. Eén grondlaag en drie laklagen later, het loopt dan al tegen eind april, begin mei zou onze "Enya" opnieuw in topvorm moeten zijn om het nieuwe vaarseizoen aan te vatten.
We hopen op een spetterend 2011, met veel zon en niet teveel wind.
 

03-09-2010 om 08:10 geschreven door oostvaarder

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
Categorie:Varen met onze boot
>> Reageer (0)
02-09-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zaterdag 14 augustus 2010 - Jgh Portus Ganda - Jgh Spanjeveer - 14,47 km met 0 sluizen.
't Is precies of 't weer treurt samen met ons over het einde van ons verlof. Overtrokken lucht, en een kille wind. Rond de twintig graden. Zo maken we ons los in de Gentse haven nadat we afscheid genomen hebben van onze vrienden Mieke en François, die de rol van havenmeester grandioos doen. Altijd vriendelijk en bereid te helpen waar het kan, alles wat men van een havenmeester kan verlangen. We varen langzaam de havenkom uit, richting van de vroegere sluis aan de Dampoort. Onder de bruggen door gaan we bakboord uit en komen in het dok aan de vroegere "beestestallen". Er worden nu mooie lofts van gemaakt, die waarschijnlijk voor veel geld van de hand gedaan worden. Immers, wonen met zicht op 't water is "in".
Talrijk zijn de huizen ook die in volle renovering zitten. Aan het einde van het handelsdok, gaan we bakboord uit, onder de brug. Ik roep de brugwachter op, die antwoord onmiddelijk : "ah, 'k zie kik ue niede !". Weinige seconden later kom ik vanachter het hoekje en ga stuurboord. Direct floeppen de lichten op groen/rood en begint de brug te draaien.
Groen, snel ben ik door de brug, zodat de man ze terug kan sluiten. Ik passeer nog een brug waar 't verkeer stil staat, ik vaar er onder, we komen uit net voor schroothandelaar Van Heyghen, ook voor de uitgang van de Ringvaart. Ik roep op, of er niets uit de Ringvaart komt en steek dan snel over langs de kant van "Van Heyghen". Nog een halfuurtje en ik zit op de Moervaart. Net als ik voorbij de schroothopen vaar, komen er zeker 20 snelle boten achter ons. Ik verwittig Petra, en die antwoordt dat alles reeds plat ligt in onze boot. Met gerust gemoed varen we verder, de snelboten die 60/70km/u varen steken ons voorbij met 6 tot 7 boten gelijk. Golven van bijna 1 m komen onze richting. Ik zie een binnenschip met geopende deur van de woning en vrees het ergste. Een klots water van 100ltr slaat over boord binnen bij het binnenschip. Telkens er een golf van snelle boten voorbijkomt, deinen we heen en weer op de golven. Na drie reeksen van zes/zeven boten wordt het rustig. Oef !
Rustig verder varend en bekomen van de emotie gaan we de dokken voorbij en gaan verder stuurboord uit en komen op de Moervaart. De Kennedy-bruggen onder, voorbij onze burenclubs VVW Mendonk en Zeevissers Mendonk. Nog één bochtje en we krijgen de appelblauwzeegroene brug van Spanjeveer te zien. Er onderdoor, ons terrasje zit vol, en enkelen komen al ter hulp om me aan te leggen. Met zoveel hulp voelen we ons echt thuis. Na de electriciteit terug aangesloten te hebben is het tijd voor een drankje. We gaan pas morgen naar huis, dus...
Na iedereen begroet te hebben, trek ik in het clublokaal aan de bel, dus tournée générale, mij gedacht... Ook Petra trekt nog eens aan de bel. Onze verplichtingen voor onze verjaardag (31.7) zijn weeral volbracht. De verhalen die nadien worden verteld, kennen jullie reeds. 't Is te zeggen, wanneer jullie reeds mijn vorige artikels lazen...

02-09-2010 om 12:52 geschreven door oostvaarder

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
Categorie:Varen met onze boot
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vrijdag 13 augustus 2010 - rusten in Gent.
Vrijdag de dertiende, opgelet vandaag, geen gekke dingen doen. Het leven is al gek genoeg ! We wandelen door de stad en merken net als vorige keren dat het Gent menens is met de heropbouw en renovatie van de stad. Talrijke openbare panden staan in de steigers en ook particulieren zijn hun dikwijls mooie oude woningen aan het vernieuwen. Gent herleeft weer. Bij een Turkse groenten- en fruitwinkel op de hoek slaan we groenten en fruit in. De man schijnt zijn klanten practisch allemaal bij naam te kennen. Een kloosterzuster komt boodschappen doen en van ver scandeert hij haar naam en neemt haar in de armen. Het arme zusterken is volledig van haar melk bij zoveel "naastenliefde". De man ratelt de volledige inhoud van de overvolle winkel af in een mum van tijd en neemt alle binnenkomende en uitgaande mensen er bij met naam en toenaam. Waren ze allemaal maar zo ! Met een volle tas gaan we verder. Het uitnodigende terrasje op de vrijdagmarkt lonkt en dra zitten we richting markt te kijken naar de massale toeloop van mensen. Een marktdag blijft een publiekstrekker, zoveel is duidelijk. In 't midden staat hij, "de wijze man van Gent" en zag dat het goed was. Ik meende te zien dat hij zijn duim omhoog stak en niet z'n hand in de richting van het huis van zijn moordenaar Gerard. Petra lacht, waarschijnlijk de zon in mijn ogen, vertel ik haar schalks. En toch...
Na de koffie slenteren we bootwaarts. Het meeste is voor de koelkasten en wordt door Petra vakkundig weggestouwd. Het krantje gaat richting zetel, gevolgd door z'n baasje. We drinken een aperitief, 't is tenslotte bijna middag. Dat smaakt !
Een halfuurtje later maken we ons klaar om te eten en gaan links over de brug, dan rechts langs het water tot de Kasteellaan. Aan hotel Dali gaan we binnen en zetten ons aan de aangewezen tafel. Een leuke mix van senioren en studenten zit hier altijd, omdat je op een meer dan behoorlijke prijs lekker kan eten. Petra neemt de dagschotel, voor mij een steak béarnaise met frietjes. Een witte droge wijn en een biertje volgen. We eten er op een rustige manier en nemen nog een toetje toe.
'k Ben blij dat ik buiten ben, frisse lucht. Maar onderweg moeten we schuilen voor een formidabele regenbui. Twintig minuutjes later is de bui voorbij en kunnen naar de boot. We wandelen verder en eens aan boord, kuis ik eerst mijn bootje na de bui. Hij blinkt onze Enya, klaar voor dat ultieme korte reisje naar Spanjeveer, het einde van een prachtige reis en dito verlof.

02-09-2010 om 09:27 geschreven door oostvaarder

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
Categorie:Varen met onze boot
>> Reageer (0)
31-08-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Donderdag de twaalfde van 't Sas naar Gent - de foto's.






31-08-2010 om 09:24 geschreven door oostvaarder

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
Categorie:Varen met onze boot
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Donderdag 12 augustus - Jgh Sas van Gent - Jgh Portus Ganda - 21,27 km - geen sluizen.
In tegenstelling tot andere dagen blijft het rond tienen overtrokken met een licht windje er bij. Eens we buitenkomen op 't kanaal is het druk. Zeeschepen, grote binnenschepen met daartussen een onnozel jachtje dat zijn weg zoekt. Petra stuurt de Enya feilloos langs het kantje richting Zelzate. Via marifoon volgen we het doen en laten van de grote jongens nauwlettend op. Met een snelheid van 12,5 km/u passeren we Zelzate en merken dat de Gentse Haven steeds verder uitbreidt.Wanneer we de ingang van de Moervaart en de koeltoren passeren, is de Fa. Sarens bezig iets verder een locatie neer te poten met een splinternieuwe kaai, nieuwe hangaars en gloednieuwe brugkranen. Het vervoer van "ondeelbare stukken" zoals het genoemd wordt neemt gestaag toe. We zagen in het verleden de Fa. Sarens reeds bezig met de schroefbladen van windmolens te monteren met hun torenhoge kranen en dat wordt hier niet anders. Daar waar men in Vlaanderen nog vergadert over het plaatsen van windmolens, heeft Nederland reeds lang zijn keuze gemaakt. Friesland staat er vol van. Langs het IJsselmeer op mijn weg tussen Almere, Urk en de Lemmer staan er langs die ene kant meer dan 3/400 stuks. Wanneer ik dan lees, dat bewoners die op 5 km wonen zich negatief uitgesproken hebben over de plaatsing van 2 windmolens aan de E17, word ik nie goe !!!
Sarens heeft nu ook eigen vervoermaterieel, met moderne duwbakken worden grote stukken vervoerd over het water en waar het moet overgenomen op eigen vrachtwagens met meer dan 120 wielen door eigen kranen. Alles in één hand. Da's pas organisatie. Door te lang te treuzelen is dit voor de binnenvaart een gemiste kans. Te lang werd Sarens voor schut gezet door verscheidene bevrachterskantoren of schippers. Die tijd is nu voorbij, want de fa. Sarens doet alles zelf. En wat je zelf doet, doe je meestal beter !
Voorbij de werf varen we richting spoorbrug die we bijtijds bellen voor een passage. We zijn een halfuur op voorhand aan de brug, waarop de tijden aangegeven staan van opening. Tien minuten voor de opening bellen we de man nog eens. Hij antwoord : "nog vijf minuutjes en ze gaat open, menier ! Eens het stalen gevaarte in beweging, starten we de motor. Op groen gaan we verder onder de volgende brug, waar we niet moeten neerleggen. De twee volgende bruggen leggen we de radarbeugel neer en glijden er feilloos onderdoor.
We hadden gisteren François gebeld en verwittigd van onze komst. De man staat reeds klaar en wijst ons een steiger aan. Om halfdrie ligt ons bootje vast. We boeken voor twee dagen en zullen zaterdag vertrekken, richting thuishaven. Gedaan verlof, 't was weer te kort en zo snel voorbij.
Maar ook de waarheid heeft zijn rechten. 't Was prachtig, we hebben nieuwe rivieren en kanalen bevaren, leerden prachtige mensen kennen en hun bootjes, en kwam in Vlissingen mijn ex-bootje tegen, ex-NAPO VIII, nu Goldfinger. DAT is het positieve !

31-08-2010 om 00:00 geschreven door oostvaarder

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
Categorie:Varen met onze boot
>> Reageer (0)


Foto
Over mijzelf
Ik ben André Van Hecke, en gebruik soms ook wel de schuilnaam Oostvaarder.
Ik ben een man en woon in Lokeren (België) en mijn beroep is ex-bevrachter van binnenschepen, nu met pensioen.
Ik ben geboren op 31/07/1945 en ben nu dus 79 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: vooreerst mijn bootje Enya, en alles wat ook maar te maken heeft met H2O..
Sinds 25/11/2008 met pensioen, een soms onbekende zee van tijd die op me afkomt - met vrouwtje Petra wat wandelen, en skieën ieder jaar in Seefeld, Oostenrijks stadje waar we getrouwd zijn - in de zomer spenderen we onze vrije tijd sowieso aan ons bootje
Gastenboek

Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 
Foto
                                                               M/S ENYA

mijn bootje is een Gruno 38E Royal van bouwjaar 2000, is 12m lang en 3,80m breed met een diepgang van 1,10m en een doorvaarthoogte van 4,25/3,60m en een gewicht van 12,5 ton - de motor is een 6 cylinder IVECO van 120 pk met een verbruik van ca. 4 liter/uur.
Een watertank en fueltank van elk 500 liter en een vuilwatertank van 200 liter. De boot heeft een buitenbesturing met boeg- en hekschroef, automatische piloot en gps/plotter.
Herschilderd op de werf in 2011, zowel boven als onder de waterlijn, nieuwe anodes geplaatst. Zijn geboorteplaats is Zoutkamp in Friesland.
Rondvraag / Poll
Hoeveel maal bezoek je mijn blog ?
meerdere keren per dag
eens per dag
enkele keren per week
1 x per week
enige keren in de maand
maandelijks
telkens wanneer ik er aan denk
enkele keren per jaar
Bekijk resultaat

Zoeken in blog

Mijn favorieten
  • SeniorenNet.be
  • varen
  • No Limit IV
  • Gruno yachten
  • watersportvereniging moervaart
  • Promotie Binnenvaart Vlaanderen
  • wallonië
  • Jachthavens in Nederland
  • vlaanderen
  • aankoop allerlei voor bootjes
    Foto
    De motor is een 6 cylinder dieselmotor IVECO type 8065M12.01, met een verbruik van ca. 4 liter per uur, en komt uit de Milanese fabriek (It.) en draagt als matricuulnummer 0587975.
    Rustig draaiend en bedrijfszeker, zo wordt de motor omschreven in de onafhankelijke testen. Met in de nabijheid van mijn ligplaats, Spanjeveer op de Moervaart, is er een Europees hoofdverdeler en onderhoudscentrum van IVECO, gelegen aan de Vliegtuiglaan in Gent. Ook dat is makkelijk.
    Foto
    Wij hebben in onze boot geopteerd voor een dinette i.p.v. een tweede slaapkamer, aangezien wij voor meer dan 95% ons tweetjes varen. Ruim om te eten, en voorzien van talrijke bergplaatsen, waarbij alles binnen handbereik ligt, is het in blanke eik uitgevoerd en met een blauwe stoffering, een lust voor het oog.
    Foto
    Het kombuis betekent ook soms het "hart" van de Bourgondische Vlaming. Wanner er gekookt wordt aan boord, is het nuttig om te beschikken over een degelijk uitgeruste keuken. Met twee ijskasten, een magnetron en een vier-pits gasvuur, dampkap en verluchting via een dakvenster, is ook onze keuken voldoende gewapend om "de hongerigen te spijzen".
    Foto
    Het salon is en blijft de plaats bij uitstek in het schip. Gezien de geringe oppervlakte die een boot biedt, is het de pleisterplaats om televisie te kijken of  radio te luisteren. Lezend, makkelijk achterover leunend in een zetel vliegen de avonden zo voorbij.
    Foto
    Foto
    Foto
    "De natte cel" noemt men het toilet- was- en douchegedeelte in een pleziervaartuig. Je kan aannemen dat ook de mechaniek een aardig stukje vertegenwoordigd is in dit gedeelte van de boot. Pompen, vermalers en verwarmingselementen zijn er in vertegenwoordigd. Met de huidige verstrengde wetgeving is ook de vuilwatertank verbonden aan de lozende installaties.
    Foto
    Ieder mens heeft slaap nodig. Dus is de uitrusting van een slaapkamer bijzonder. Immers een goede matras waarborgt een goede nachtrust. Met de vele bergplaatsen vindt de kledij er ook zijn plaats. Onze slaapkamer biedt nog iets extra wat we bij vorige bootjes niet hadden. Een venster achteraan waar je bij 't opstaan nog een blik kan werpen over het rustige of onrustige water. Mooi toch !
    Foto
    Wanneer hier een lichtje aanslaat of er een geluidje biept, is er "iets". Behalve de snelheid in km/u of in zeemijlen/u, de diepte in meter of in voet, beschikt de stuurstand ook over een elektronisch kompas, aangevuld met gps/plotter en een stuurautomaat, er is er op dit electronisch plateau ook plaats voor een boeg- en hekschroef en een electrische ankerwinch. Bij de "gewone" meters vervolledigen een voltmeter, temperatuurmeter, oliedrukmeter, toerenteller met aangegeven aantal draaiuren van de motor en een stand van de tanks aan boord. Alles is overzichtelijk geplaatst, zodat bij het minste onheil snel kan worden ingegrepen.





    Historiek van mijn vorige bootjes :

    El Verde : spitsgatkottertje 9,30m lang en 3,20m breed en 0,85m diepgang, motor Indenor 50 pk, van Peugeot origine met bouwjaar 1970, gebouwd door Jachtwerf Oost in Akkrum. Bootje werd verkocht (2007) aan onze inmiddels zeer goede vrienden Karel en Leon, Karel is ook geregeld gastschrijver op mijn blog. In 2010 verkochten Karel en Leon de El Verde verder aan een koppel uit Izegem. Zij herdoopten het terug in Griffioen, wat de naam was van het bootje toen we er allebei op verliefd werden in het verre, maar mooie Akkrum.

    Foto

    Enya : Super Lauwersmeerkruiser - 11,40m lang en 3,40m breed met diepgang van 1,00m - gewicht 12 ton - motor : DAF 575 - bouwjaar 1983 op Lauwersmeer - werf in Westergeest. Was een miskoop, maar dat gebeurd overal wel eens. Het bootje werd omgeruild met mijn huidige Gruno Royal 38'.

    Foto

    Enya : Gruno Royal 38 - bouwjaar 2000 - 12m lengte, 3,80 breed en diepgang van 1,10m - gewicht 12 ton - motor IVECO 125 pk - 6 cylinder gebouwd op Gruno werf in Zoutkamp.   Ongelofelijk wendbaar, dankzij boeg- en hekschroef, stille, zuinige motor, weinige uren gedraaid bij aankoop en zowel het interieur als buiten goed in orde. Boot werd in 2011 herschilderd, zowel onderwaterschip als boven de waterlijn, nieuwe anodes geplaatst en de motor volledig nagezien.
    Foto

    Inhoud blog
  • Een Antwerpse wandeling van iets meer dan zevenduizend meter - deel 4
  • Een Antwerpse wandeling van iets meer dan zevenduizend meter - deel 3
  • Een Antwerpse wandeling van iets meer dan zevenduizend meter - deel 2.
  • Een Antwerpse wandeling van iets meer dan zevenduizend meter - deel 1.
  • Schippersbeurs - de foto's
  • Weekendje Antwerpen.
  • Laatste vaartocht - Spanjeveer - Terneuzen - de foto's
  • Laatste vaartocht - Spanjeveer - Terneuzen

    op weg naar een nieuw avontuur met ons bootje, de ENYA
    vanheckeandre@skynet.be

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen. groetjes petra en andré


    Blog als favoriet !

    Foto

    Beste Wout,

    Toen we elkaar zagen op 16.09.10 wist ik niet eens dat zo'n studierichting als I.W. bestond. Ik heb ondertussen al wat gegrasduint op internet en er over gelezen. Lang niet zo'n makkelijke materie, maar ik denk dat jij dat aankan ! Ik hoop zeker dat we van tijd tot tijd de gelegendheid hebben om met elkaar een babbeltje te doen. Dat zou super zijn. Jammer van die verloren tijd, want die halen we nooit meer in ! 
    opa

    Foto

    Hi Pa,

    Ikke nog eens. JIJ staat nu op internet op een blog. Iets wat je nooit gekend hebt, maar je zou het zeker interessant gevonden hebben, al was het maar om je postzegelverzameling aan te dikken. Ons ma zou het maar "brol" gevonden hebben.  De band tussen ons was altijd sterk, omdat we zoveel op elkaar leken. Telkens ik bij u sta, daar op die kille plaats mis ik je nog altijd. 'k Heb al een nieuw plantje gekweekt om het andere te vervangen bij u. 'k Breng het wel eens als we alleen zijn. U en ik !
    Rust zacht.
    Onze kleinen.

    Archief per maand
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006
  • 03-2006
  • 02-2006
  • 01-2006
  • 12-2005
  • 11-2005


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!