Al geruime tijd is er bij omwonenden een groeiende irritatie over het toenemende sluipverkeer over de gemeentelijke weg Langedijk in Retie. Hij wordt door vele, vooral Noord-Limburgse, chauffeurs gebruikt van en naar de E34.
Buurtbewoner, de heer Van Bylen, heeft zondag op eigen initiatief de weg gedurende enkele uren afgesloten om nog maar eens de aandacht van de overheid op het nijpende probleem te vestigen.
Hij heeft daarbij de volgende goed gedocumenteerde mededeling verspreid:
'Langedijk wordt heden gebruikt als sluipweg voor doorgaand verkeer van motorvoertuigen, ook vrachtwagens, waardoor een uiterst gevaarlijke situatie is ontstaan. Langedijk is nochtans verboden voor verkeer van goederen tenzij plaatselijk, en er geldt een snelheidsbeperking van 50 km per uur.
In haar mobiliteitsplan van september 2000 meldt de gemeente Retie als pijnpunt: 'Langedijk-Huisjes worden geconfronteerd met zwaar sluipverkeer.' Omdat dit probleem bleef bestaan heb ik in 2003, in 2004, in 2010 en in 2013, het groeiend sluipverkeer, de veel te hoge snelheid, de aanwezigheid van vrachtwagens, het zwerfvuil en de schade aan het milieu aangeklaagd bij het gemeentebestuur. De gemeente neemt echter geen duurzame maatregelen, zo erkent ze zelf in haar beleidsplan 2011.
Het toelaten van motorverkeer is nochtans strijdig met het Gemeentelijk Ruimtelijk Structuurplan, feitelijk de basisrichtlijn voor de gemeente. Langedijk-Huisjes is overwegend gelegen in natuurgebied env erder in waardevol agrarisch gebied, het ligt voor eend erde in habitatgebied en grenst aan het vogelrichtlijngebied De Gracht.
In het Gemeentelijk Ruimtelijk Structuurplan wordt voor het hele Oostelijk Netegebied het behoud van rust naar voren geschoven. Verder lezen we: 'De ruimtelijke draagkracht van het gebied mag niet worden overschreden en de voorziene verweving van functies (fietsroutenet, toeristisch recreatief aandachtspunt: Berkenstrand, E34-put, bovenlokale fietsroute, wandel- en fietsknooppuntennetwerk, habitatrichtlijngebied en vogelrichtlijngebied), noch de aanwezige of te realiseren bestemming mogen in het gedrang worden gebracht of verstoord. Het is overduidelijk dat in de bestemmingszone waarin Langedijk-Huisjes gelegen is, functies en activiteiten plaatsvinden dewelke niet verenigbaar zijn met de voorschriften van deze bestemmingszone en dat het motorverkeer in al zijn facetten als zonevreemd moet worden beschouwd.'
In september 2013 heb ik op Langedijk 1902 motorvoertuigen genoteerd van 6 tot 20 uur waarvan 13 zware vrachtwagens. 73 % van de voertuigen had een snelheid hoger dan 50 km per uur en 7,7 % had een snelheid hoger dan 70 km per uur.
In plaats van te verminderen is het sluipverkeer in de voorbije 10 jaar met 47,2% toegenomen, terwijl het aantal wagens met een snelheid hoger dan 50 km per uur is gestegen van 336 voertuigen tot 1388 per dag.'
20-01-2014 om 00:00
geschreven door Gust A.
|