Onder grote belangstelling bracht Herman Van Rompuy, President emeritus of the European Council, vrijdag 8 mei een bezoek aan het ecoduct Kempengrens in Mol/Postel. Deze natuurbrug verbindt de Vlaamse en Nederlandse natuur aan beide zijden van de autosnelweg E34/A67. Vlaanderen en Nederland financierden elk de helft. Dag op dag 70 jaar na het einde van de Tweede Wereldoorlog bewijst een grensoverschrijdend project dat samenwerking meerwaarde creëert.
Ecoduct Kempengrens: grensoverschrijdend samenwerkingsproject
Verkeersveiligheid en geleiding van de dieren
verkeersgeleidingIn de buurt van het ecoduct werd aan beide zijden van de autostrade, zowel in Nederland als in Vlaanderen een ecoraster in de berm aangebracht. In totaal zo’n 33 km. Het ecoraster dient om de dieren van de autosnelweg te houden en om ze naar het ecoduct te leiden. Het raster speelt dus een rol in de verkeersveiligheid en de geleiding. Het ecoraster is zo’n 2m hoog en bestaat onderaan uit een fijnmazig deel met daarboven een grofmazig deel. Zowel kleine als grote dieren worden op die manier tegengehouden.
Ecologische inrichting en monitoring van het ecoduct
inrichtingDe ecologische inrichting van het ecoduct gebeurde minutieus op basis van een uitgebreide observatie van de diersoorten in de omgeving voor de aanleg van het ecoduct. Door gebruik te maken van wateropvang- en buffersystemen in de bodem, is bovenop het ecoduct een natte en een droge zone gemaakt. Op die manier vinden heel verschillende diersoorten op het ecoduct een geschikte leefomgeving. Ook de directe omgeving van het ecoduct werd ecologisch ingericht. Zoals bij elk ecoduct in Vlaanderen zal ook hier na 1 jaar, na 3 jaar en na 7 jaar een monitoring plaats vinden waarbij het gebruik van het ecoduct door dieren in kaart gebracht wordt.
Eerste speciaal gebouwde vleermuiskelder in Vlaanderen
vleermuizenkelderOok vleermuizen vliegen niet zo maar een autosnelweg over. Het geluid, de verlichting en de open ruimte schrikt hen af. Daarom gebruiken ze ook graag de onverlichte ecoducten. Om deze dieren aan te trekken in de omgeving van het ecoduct Kempengrens, is er een vleermuiskelder gebouwd. Dit was een primeur voor Vlaanderen en enkele dagen na de afronding van de werken hing de eerste grootoorvleermuis er al in.
Geluidswand en zichtscherm
geluidswandDe geluidswand en het zichtscherm boven op het ecoduct bestaat uit gestapelde lavastenen. De gebruikte lavasteen is licht van gewicht om de belasting van de brug te beperken. Het scherm biedt toch voldoende afscherming tegen de bewegende koplampen van de passerende voertuigen en creëert een geborgen sfeer op het ecoduct. Bovendien is die steen donker van kleur zodat de zonnewarmte wordt opgevangen en zo een warmer microklimaat wordt gecreëerd voor de gladde slang.
Landschappelijke inpassing en draagvlakverbreding
Een ecoduct is een deel van een groen netwerk om dieren door de omgeving te laten bewegen. Daarom is het nuttig om met alle open ruimte-gebruikers in de buurt te kijken hoe iedereen daaraan een steentje kan bijdragen. Bovendien is het belangrijk dat alle betrokkenen vragen, bedenkingen of suggesties voor aanpassingen kunnen doorgeven. Het Regionaal Landschap Kleine en Grote Nete organiseert daarom geregeld overleg met de lokale besturen, de verschillende sectorverenigingen en grondgebruikers (landbouw, jacht, natuur).
Na zijn toespraak ontving Herman Van Rompuy een speciaal exemplaar van de nieuwe educatieve Suske en Wiske De Beestige Brug, die het belang van natuurverbindingen in de kijker wil plaatsen. De titel van de strip verwijst naar een ecoduct. Info www.beestigebrug.be en www.wegenennatuur.be.
12-02-2016 om 09:00
geschreven door Gust A.
|