De gemiddelde pauze ligt ronde de 200 milliseconden in gesprekken. Er is echter meer dan de aarzelingen bij de beurtrol. En wij kunnen dat doortrekken naar alle menselijke communicatie. Wij hebben een natuurlijke neiging om verduidelijking te vragen. Voor onze leerplannen is het dus belangrijk om de dialogen van dagdagelijkse eenvoudige gesprekken vast te leggen. Die kunnen dan gebruikt worden voor meerdere talen. Sommige methodes pasten dat reeds toe. Comenius ging al in die richting in zijn tijd. In de “Janua linguarum reserata” bracht hij 800 zinnen samen om Latijn te leren.
Onderzoek en analyse van gesprekken, de conversatieanalyse, leverde in de jaren 70 eindelijk een aantal inzichten op, die toepasbaar zijn in het vreemde talenonderwijs. In “Ongeschreven regels” EOS 6/2014 staat dat ze ontdekten dat taal een structuur herbergt die grammatica overstijgt en die dieper gaat dan de woorden die we gebruiken en de volgorde waarin we naamwoorden met werkwoorden combineren. Die gespreksinfrastructuur is in alle culturen gelijk. Met gezond boerenverstand wisten we dat al eerder. Bovendien zag twintig jaar eerder de SGAV – methodiek het levenslicht en die was een toepassing van zulke inzichten in het onderwijs aan anderstaligen. De rol van de taal in de alledaagse gesprekken is de meest fundamentele. In 2009 bestudeerden Tanya Stivers, Enfield e.a. aan het Max Planckinstituut via video – opnames van alledaagse gesprekken communicatie. Ze selecteerde 350 vraag en antwoord sequenties. Met dezelfde werkwijze ontstond de audiovisueel – structureel – globale methode van St.-Cloud – Zagreb, waarover we het reeds uitvoerig hadden.
- onze Moedertaal het gesproken Nederlands eindelijk eenduidig vastgelegd wordt - de avsg methode opnieuw ontluikt - de A.A.AC.ZC componenten doorbreken - ons didactisch profiel een revival kent - er een eigen methode gesproken Nederlands aan anderstaligen opduikt - er een Europese talenschool komt waar alle Europese talen aangeleerd worden - wij gezond mogen blijven en dat ten volle kunnen beleven
De Vlaamse taalbarometer bezorgde ons interessante informatie over de toestand van het Nederlands in Vlaanderen. Vanuit de kwaliteitsverbetering van het volwassenenonderwijs aan anderstaligen, nemen wij dit instrument op de korrel. Positief was alleszins het feit dat er meer Nederlands gesproken wordt in de gezinnen. Laat ons daar dan ook op inzetten. Ik moet echter opnieuw al mijn standpunten herhalen : Zelfredzaamheid houdt in dat de anderstaligen eerst Nederlands kunnen spreken en begrijpen. Dus leer ze zo snel en efficiënt mogelijk spreken! MAAR welk Nederlands. Laat ons voor eens en voor altijd het standaard Nederlands vastleggen. Dat is de eerste stap, die een enorme kwaliteitsverbetering van het volwassenenonderwijs, zal inluiden!
In “Psyche en Brein” nr.5 2014 staat een interessant artikel : “Knoop een taal in je oren” dat onze bevindingen bevestigt en waarvan de orincipes ontsproten In Zagreb en via Parijs en het Centre de phonétique appliquée uit Mons, door ons toegepast werd van 1967 tot 2008. Talen leren aan anderstaligen vereist dat je eerst goed leert luisteren en spreken. In het artikel staat het zo geformuleerd : als we eerst een paar uur onze oren oefenen voor we er ons aan wagen woorden te memoriseren en zinnen te bouwen, kan een taal leren makkelijker worden dan we het ooit durfden dromen. Ze blijven echter vast hangen aan het gebruikelijke taalonderwijs van de universiteiten. Zweer dat eerst af en het wordt nog mooier, zoals ij bewezen! In een van de onderzoeken heeft men de feed-back voordelen ontdekt. Voeg er de interactieve mogelijkheden van ons a.a.ac.zc. –systeem aan toe en we zijn weer verder.
Enkele websites die aangeduid werden verdienen nader onderzoek :
De 10de campagne voor het Nederlands werd op gang geschoten door Tom Dehaene onder de slogan “Nederlands leren, simple comme bonjour”. Er wordt weer financiële steun gegeven aan het Huis van het Nederlands voor hulp aan lokale besturen. 30 gemeenten nemen deel en het leidt opnieuw tot wildgroei met O.C.M.W. – initiatieven (taalcoach, onthaalblad en tolkenblad).
Ze willen in de provincie opnieuw 14000 cursisten aantrekken. Deze campagne gaat in samenwerking met het Huis van het Nederlands en V.Z.W. De Rand. Als campagnematerieel worden deze keer markers gebruikt. Men zou beter het geld stoppen in coördinatie van alle initiatieven waar een wildgroei heerst, waar een kat haar jongen niet meer in vindt. Bovendien herhaal ik mijn oproep tot :
Vastleggen van standaard gesproken Nederlands
Audiovisuele methode Nederlands aan anderstaligen
Didactiek talen aan anderstaligen
Cross mediale mogelijkheid om snel Nederlands te leren spreken en in te oefenen
Oprichting van een school in Brussel voor enkel Europese talen op het 0-niveau
Toekenning van een kwaliteitslabel voor initiatieven
De minister van onderwijs wil het niveau van het onderwijs Frans, Duits en Engels opkrikken. Vanuit onze praktijk menen wij dat er eens drastisch verandering en vooral kwaliteitsverbetering moet komen.
In het lager onderwijs zou het aanleren van de Franse taal, moeten beperkt blijven tot spreken. Via scenarios’s dagelijks taalgebruik, oefent men het spreken in via de principes van de avsg-methodiek (Zagreb-St.-Cloud-Mons-Meise ) of met de update in het didactisch profiel van het AVC Jos chabert Meise en Jette. Het inoefenen kan met de software van Divace Solo (nu Sanako). http://www.everyoneweb.com/cmftaclhttp://www.YouFreeWeb.com/cmfalcl
In het secundair onderwijs onderwijs kan het Frans verder verdiept worden met lezen en schrijven. Hierbij wordt de theorie aangepakt. De derde taal zou Engels moeten zijn. Met Duits komen de meeste studenten nauwelijks in aanraking. Ten bate van het Belgicisme onze derde taal opdringen lijkt ons weinig efficiënt. De meeste federale instellingen en initiatieven hanteren ook meestal geen Duits! Hierbij wordt dezelfde weg gekozen als voor het Frans. Minstens gedurende 1 jaar beperkt men zich tot het spreken via dialogen.
En voor onze Moedertaal blijft het nodig het standaard gesproken Nederlands eens en voor altijd vast te leggen (AN-initiatieven van de jaren 60). Als er dan eindelijk een avsg – methode komt of een methode die beantwoord aan ons didactisch profiel is het aanmodderen voorbij!
Er zou een gedenkboek moeten komen over Jos Chabert.
Wij hebben reeds :
zijn stamboom
de homilie van kardinaal Daneels bij zijn uitvaart
zijn c.v. als nationaal politicus van Herman Ricour
zijn c.v. als lokaal mandataris in Meise van Jef De Cuyper
Wie schrijft er een tekst voor ? We denken aan iemand van alle partijen die hem van nabij gekend heeft : Vic Anciaux, Hugo Weckx, Robert De Langhe, Etienne Schouppe, Vic Laureys …
Ter ere van onze stichter en omdat de gemeente Meise niet reageert op ons voorstel, dragen wij dit blog op aan deze eminente figuur. Zonder hem had Meise er helemaal anders voor gestaan!
Een greep uit zijn realisaties in onze keizerlijke gemeente Meise : 1. Aankoop van een Talenpracticum en oprichting A.V.C. Meise 2. Principe grondafstand bij grote verkavelingen (Kleine Wouwer, Kraaienbroeklaan en de Nekker) 3. Willy Van den Berghecentrum met school, zwembad en sporthal 4. Providentia Wijk 5. Home Van Gijsel 6. Verkeerslichten aan Napoleon (voor A12) 7. Pleidooi Cultureel Centrum in het kasteel van Boechout 8. Cultuurraad Meise 9. Parochiale bibliotheek naar de gemeente 10. Muziekschool i.s.m. Wemmel en vestiging AVC in Strombeek
De jonge politicus Jos Chabert nam als schepen van onderwijs en jeugd in 1967 de beslissing die leidde tot het Audiovisueel Centrum in Meise. Ik had de eer het idee te mogen realiseren. Tijdens mijn ambtsperiode die liep van 1967 tot 1996 als directeur en daarop volgend van 1996 tot 5.8.2008 als voorzitter van de Bestuurscommissie kon ik waken over het didactisch profiel met het aanleren van andere talen via de audiovisuele methode en het inoefenen op een interactieve manier in het talenpracticum.
Vorige vrijdag werden twee oude getrouwen uitgewuifd : Carla Luppens (Spaans) en Karel Aerts (Engels en Nederlands). Deze laatste was de eerste die ik aanwierf in een voltijdse betrekking en zo brak ik met de idee van “avondschool”. Dit is dus een mijlpaal. De schepen van onderwijs ontbrak op het appel. Was hij wel uitgenodigd ? Ik was via een kunstgreep toch op het laatste nippertje uitgenodigd en nam mijn dochter Veerle (gemeenteraadslid) mee. Zij was de enige aanwezige die de Inrichtende Macht kon vertegenwoordigen.
Ik kreeg zelfs geen ontvangstmelding van mijn vraag i.v.m. de naamsverandering van het AVC?! We wachten af! In E.O.S. verscheen in het nummer 6 van juni 2014 een artikel “Hebben we dan toch geen taalinstinct ? Op grond van recente onderzoek wordt zijn theorie over de universeel ingebouwde grammatica onderuit gehaald. Wij wisten dat al langer . Taal moet in de eerste plaats gesproken worden en als die vaardigheid verworven is, kan men ze theoretisch bestuderen en verfijnen.
Dit blog droeg ik graag op aan de 50.000 oud-studenten van het Audiovisueel Centrum voor volwassenenonderwijs in Meise en Jette, maar ook in het bijzonder aan …Jos Chabert, die in 1967 het idee had een talenpracticum aan te kopen om mensen sneller andere talen te leren, zodat ze mekaar zouden begrijpen.
Daarom stelde ik wat volgt voor : Geachte Heer Burgemeester, Mevrouw en Heren Schepenen, Dames en Heren Raadsleden, Mevrouw de gemeentesecretaris, Wijlen Jos Chabert gaf ooit zijn wens te kennen aan mij, opdat na zijn overlijden zijn naam zou verbonden blijven aan zijn eerste realisatie als schepen van Meise (samen met Jules Van Campenhout, Fred Van Campenhout en R.F. Van den Boeynants). Daarom vraag ik jullie, bewust over de partijgrenzen heen, om de naam van het C.V.O. te wijzigen in “C.V.O. Jos Chabert Meise en Jette”. Ik zal de pers van mijn vraag op de hoogte brengen. Jef De Cuyper Directeur A.V.C. Meise en Jette van 1967 - 1996 Voorzitter Bestuurscommissie van 1996 – 5.8.2008
Ik ben het volledig eens met Roger Planckaert uit Roeselare die in een recatie in Kerk en Leven uithaalt naar het taalgebruik op de VRT. Het geschreven Nederlands is vastgelegd in het groen boekje. Daar wordt te veel tegen gezondigd op alle zenders en het is hoog tijd dat hiertegen wordt opgetreden. Het is een slecht voorbeeld voor onze kinderen. De fouten worden erin gedramd! Maar het gesproken Nederlands is nooit bepaald. Inn 1967 kon ik geen degelijke cursus gesproken Nederlands kopen voor ons talenpracticum. Gelukkig was er de ABN-actie. Die uitspraak had men toen moeten uitroepen tot het standaard gesproken Nederlands.
Jos Chabert was gedurende 40 jaar parlementslid en 25 jaar minister. Hij werd ook minister van staat in 2009. Hij overleed op 9 april 2014. Hij werd 81 jaar. Hij werd na verschillende café-meetings met wijlen burgemeester Jules Van Campenhout in Meise, waarbij hij vanachter de toog op een bierbak de aanwezigen toesprak, verkozen met 294 voorkeurstemmen en werd in 1965 schepen van Financiën, Onderwijs en Cultuur in Meise. Hij liep al snel met een vrij vernieuwend idee rond, om mensen zich beter te laten verstaan door het leren van de andere talen. Hij opteerde voor een talenpracticum. Op de trappen van de St.-Martinuskerk in Meise, na de hoogmis, sprak hij mij, als jong onderwijzer en voorzitter van de Jeugdraad aan. Ik had met het Oudercomité een studiedag bijgewoond over het talenpracticum als nieuw didactisch instrument en zo werd ik de medeoprichter van het Audiovisueel Centrum. Wij startten na een bevraging bij de Meisenaars met 6 talen : Nederlands, Frans, Engels, Duits, Italiaans en Spaans. Zeer snel stonden wij aan de spits. Onze meerwaarde bestond uit 4 : 1. het A.A.AC.ZC.-talenpracticum voor het inoefenen, 2. de Audiovisuele Structureel globale methode voor het aanleren, 3. het gekende logo 4. de naam Audiovisueel Centrum voor volwassenenonderwijs.
Wij betuigen onze innige deelneming bij zijn zoon Marc en zijn echtgenote Cecile Boon.
Games moeten een zinvol en goed didactisch onderbouwd deel van de schoolervaring worden. Er wordt hieromtrent druk onderzoek verricht o.a. door MIT Education Arcade met hun game Celebrity Calamity. Historia is een op games gebaseerd geschiedenisprogramma, met Civilisation. MIT Media Lab Scratch ontwikkelde een nieuwe programmeertaal die zelfs kleuters helpt games te maken. Microsoft ontwikkelde Codu Unity, Flash en Java worden gebruikt in Middelbaar en Hoger onderwijs. Sinds Gamestars in 2010 gelanceerd werd werken Nederlandse scholen hiermee. De Belgische blijven achterwege.
SimCityEdu past commerciële games toe in educatieve versie. Pearson en de Educational Testing Service ontwikkelden SAT, de test die in de VS gebruikt wordt als toelating om hoger onderwijs te volgen. Valve ontwikkelde een educatieve versie van Portal “Teach with Portals”
Games die commerciële en didactische grenzen overschrijden ontwikkelen snel. Minecraft is het beste voorbeeld. CITC startte Upper One Games op o.a. In Never Alone krijgt de speller de rol van een Inupia meisje dat een strijd moet leven om te overleven.
Het onderwijs loopt achteruit op de ontwikkelingen van de nieuwe technologieën. Dit was zo in de jaren 60. Het AVC Meise brak met die traditie door het gebruiken van de laatste ontwikkelingen. In EOS 2/2014 verscheen een artikel waarvan ik de voornaamste elementen weergeef : Nu zie je niet anders dan gamen. Die trein mag het modern onderwijs niet missen. Want met een oordeelkundig didactisch ontwikkelen van deze games, vergroot de reikwijdte van de student. Het zijn vooral avontuur, strategie , simulatie en puzzels die gebruikt worden. De student leert exploreren, evalueren, keuzes maken, beslissingen nemen en problemen oplossen. In de wereld van de toekomst zullen afgestudeerden vooral technologisch onderlegd en taalvaardig moeten zijn. Ze zullen complexe systemen moeten begrijpen, kritisch moeten kunnen denken, beredeneerde oplossingen moeten kunnen voorstellen (soms snel en in conflictsituaties) en ondanks vele uitdagingen toch moeten blijven doorzetten. De leerlingen stappen de school binnen met een natuurlijke nieuwsgierigheid naar de manier waarin de wereld functioneert, maar al te vaak wordt dat in het onderwijs gefnuikt! Zelfs gewelddadige actiegames na verloop van tijd de plasticiteit van het brein van de speler en zijn leercapaciteiten kunnen vergroten, dat ze op visuele waarnemingen en op perceptie gebaseerde beslissingen verbeteren, dat ze ervoor zorgen dat de speler minder snel wordt afgeleid en dat ze het vermogen objecten mentaal te ‘roteren’ versterken. (Daphne Bavelier, psychologe Univ. Genève) Het belangrijkste is dat ze de gamers daadkracht verlenen, die zowel in de virtuele wereld als in de echte wereld het verschil kunnen maken. In de VS proberen scholen nu de Common core Standards en de Next Generation Science Standards te implementeren.
Ik had een gesprek met een starter Italiaans in een
CVO.
Vanuit onze didactiek wou ik de huidige stand van
zaken eens evalueren.Zij krijgen 3
lesuren per week d.w.z. 1 lesbeurt.
De avsg-methode vereist minimum 9 lesuren per week om een vreemde taal snel en
efficiënt aan te leren.Men kan dit
traject inkorten tot 6 lesuren per week als me inoefent met eenA.A.AC.ZC-talenpracticum.
De resultaten van de korte werkwijze zijn voorspelbaar : traag en inefficiënt,
veel afhakers en bovendien vervalt men in lessen theorie zonder enig fundament!
Dit oordeel is vernietigend!Ik ben mij
daarvan bewust.Maar als men de
resultaten voorop stelt in het didactisch proces, kan men niet anders!
De student moet vanaf het 0-niveau voldoende
gesproken taal geïntegreerd hebben om efficiënt verder te kunnen. En dan zal het leertraject veel korter zijn in
zijn globaliteit. Vier maanden is niet
overdreven!Dan beheerst men de basis om
verder te gaan.Met die geïntegreerde
spreek- en luistervaardigheid werkt men met een solide basis.
Het aanleren en inoefenen gebeurt op basis van
bestudeerde en eenvoudige dialogen. Die worden
op een aangename wijze ingedrild, tot iedereen 95 % resultaat boekt. Dat is de enige basis tot vooruitgang bij het
verder bouwen!
18. En hoe was het ? 19. Gentse wateraooi 20. Waar naartoe dit jaar ? 21. 22. 23. 24. Knikkeren in het park 25. Het museum 26. Een nieuwe wasautomaat 27. Een fitte wasautomaat