Inhoud blog
  • 135 Fusies
  • 133 Moedertaal in de klas
  • Igbo
  • 467 Publicaties
  • 466 Resultaten
    Zoeken in blog

    Foto
    Startpagina !
    AVC Jos Chabert cl
    Talen aan anderstaligen
    avsg,a.a.ac.zc.,kwaliteitsembleem
    21-10-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.404 Liber amicorum

    404 Liber amicorum

    Er zou een gedenkboek moeten komen over Jos Chabert.

    Wij hebben reeds :

    1. zijn stamboom
    2. de homilie van kardinaal Daneels bij zijn uitvaart
    3. zijn c.v. als nationaal politicus van Herman Ricour
    4. zijn c.v. als lokaal mandataris in Meise van Jef De Cuyper
    5. Wie schrijft er een tekst voor ? We denken aan iemand van alle partijen die hem van nabij gekend heeft : Vic Anciaux, Hugo Weckx, Robert De Langhe, Etienne Schouppe, Vic Laureys …

    21-10-2014 om 09:07 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    08-07-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.403 AVC Jos Chabert cl

    403 AVC Jos Chabert cl

    Ter ere van onze stichter en omdat de gemeente Meise niet reageert op ons voorstel, dragen wij dit blog op aan deze eminente figuur. Zonder hem had Meise er helemaal anders voor gestaan!

    Een greep uit zijn realisaties in onze keizerlijke gemeente Meise :
    1. Aankoop van een Talenpracticum en oprichting A.V.C. Meise
    2. Principe grondafstand bij grote verkavelingen (Kleine Wouwer, Kraaienbroeklaan en de Nekker)
    3. Willy Van den Berghecentrum met school, zwembad en sporthal
    4. Providentia Wijk
    5. Home Van Gijsel
    6. Verkeerslichten aan Napoleon (voor A12)
    7. Pleidooi Cultureel Centrum in het kasteel van Boechout
    8. Cultuurraad Meise
    9. Parochiale bibliotheek naar de gemeente
    10. Muziekschool i.s.m. Wemmel en vestiging AVC in Strombeek

    08-07-2014 om 09:05 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    01-07-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.402 Oorsprong

    402 Oorsprong

    De jonge politicus Jos Chabert nam als schepen van onderwijs en jeugd in 1967 de beslissing die leidde tot het Audiovisueel Centrum in Meise. Ik had de eer het idee te mogen realiseren.
    Tijdens mijn ambtsperiode die liep van 1967 tot 1996 als directeur en daarop volgend van 1996 tot 5.8.2008 als voorzitter van de Bestuurscommissie kon ik waken over het didactisch profiel met het aanleren van andere talen via de audiovisuele methode en het inoefenen op een interactieve manier in het talenpracticum.

    Vorige vrijdag werden twee oude getrouwen uitgewuifd : Carla Luppens (Spaans) en Karel Aerts (Engels en Nederlands). Deze laatste was de eerste die ik aanwierf in een voltijdse betrekking en zo brak ik met de idee van “avondschool”. Dit is dus een mijlpaal.
    De schepen van onderwijs ontbrak op het appel. Was hij wel uitgenodigd ? Ik was via een kunstgreep toch op het laatste nippertje uitgenodigd en nam mijn dochter Veerle (gemeenteraadslid) mee. Zij was de enige aanwezige die de Inrichtende Macht kon vertegenwoordigen.

    01-07-2014 om 09:15 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    10-06-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.401 Chomsky

    401 Chomsky

    Ik kreeg zelfs geen ontvangstmelding van mijn vraag i.v.m. de naamsverandering van het AVC?! We wachten af!
    In E.O.S. verscheen in het nummer 6 van juni 2014 een artikel “Hebben we dan toch geen taalinstinct ? Op grond van recente onderzoek wordt zijn theorie over de universeel ingebouwde grammatica onderuit gehaald.
    Wij wisten dat al langer . Taal moet in de eerste plaats gesproken worden en als die vaardigheid verworven is, kan men ze theoretisch bestuderen en verfijnen.

    10-06-2014 om 09:04 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    06-05-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.400 Jos Chabert

    400 Jos Chabert

    Dit blog droeg ik graag op aan de 50.000 oud-studenten van het Audiovisueel Centrum voor volwassenenonderwijs in Meise en Jette, maar ook in het bijzonder aan …Jos Chabert, die in 1967 het idee had een talenpracticum aan te kopen om mensen sneller andere talen te leren, zodat ze mekaar zouden begrijpen.

    Daarom stelde ik wat volgt voor :
    Geachte Heer Burgemeester,
    Mevrouw en Heren Schepenen,
    Dames en Heren Raadsleden,
    Mevrouw de gemeentesecretaris,
    Wijlen Jos Chabert gaf ooit zijn wens te kennen aan mij, opdat na zijn
    overlijden zijn naam zou verbonden blijven aan zijn eerste realisatie als
    schepen van Meise (samen met Jules Van Campenhout, Fred Van Campenhout en
    R.F. Van den Boeynants).
    Daarom vraag ik jullie, bewust over de partijgrenzen heen, om de naam van
    het C.V.O. te wijzigen in “C.V.O. Jos Chabert Meise en Jette”.
    Ik zal de pers van mijn vraag op de hoogte brengen.
    Jef De Cuyper
    Directeur A.V.C. Meise en Jette van 1967 - 1996
    Voorzitter Bestuurscommissie van 1996 – 5.8.2008

    zie : Erfgoed Meise         http://www.bloggen.be/erfgoedmeise
    ga via zoeken naar : 425 Jos Chabert

    06-05-2014 om 09:19 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    29-04-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.399 Duolingo

    399 Duolingo

    Er verschijnen om de haverklap nieuwe toepassingen voor talenonderwijs aan anderstaligen. Zo maakte ik kennis met https://www.duolingo.com/mobile

    Ik vraag mij af of de A.A.AC.ZC.-didactiek erachter of erbij zit.

    29-04-2014 om 09:49 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    22-04-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.398 TV - taal

    398 TV-taal

    Ik ben het volledig eens met Roger Planckaert uit Roeselare die in een recatie in Kerk en Leven uithaalt naar het taalgebruik op de VRT. Het geschreven Nederlands is vastgelegd in het groen boekje. Daar wordt te veel tegen gezondigd op alle zenders en het is hoog tijd dat hiertegen wordt opgetreden. Het is een slecht voorbeeld voor onze kinderen. De fouten worden erin gedramd! Maar het gesproken Nederlands is nooit bepaald. Inn 1967 kon ik geen degelijke cursus gesproken Nederlands kopen voor ons talenpracticum. Gelukkig was er de ABN-actie. Die uitspraak had men toen moeten uitroepen tot het standaard gesproken Nederlands.

    22-04-2014 om 15:17 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    15-04-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.397 Chabert

    397 Chabert

    Jos Chabert was gedurende 40 jaar parlementslid en 25 jaar minister. Hij werd ook minister van staat in 2009. Hij overleed op 9 april 2014.  Hij werd 81 jaar.
    Hij werd na verschillende café-meetings met wijlen burgemeester Jules Van Campenhout in Meise, waarbij hij vanachter de toog op een bierbak de aanwezigen toesprak, verkozen met 294 voorkeurstemmen en werd in 1965 schepen van Financiën, Onderwijs en Cultuur in Meise.
    Hij liep al snel met een vrij vernieuwend idee rond, om mensen zich beter te laten verstaan door het leren van de andere talen. Hij opteerde voor een talenpracticum.  Op de trappen van de St.-Martinuskerk in Meise, na de hoogmis, sprak hij mij, als jong onderwijzer en voorzitter van de Jeugdraad aan. Ik had met het Oudercomité een studiedag bijgewoond over het talenpracticum als nieuw didactisch instrument en zo werd ik de medeoprichter van het Audiovisueel Centrum.
    Wij startten na een bevraging bij de Meisenaars met 6 talen : Nederlands, Frans, Engels, Duits, Italiaans en Spaans. Zeer snel stonden wij aan de spits. Onze meerwaarde bestond uit 4 :
    1. het A.A.AC.ZC.-talenpracticum voor het inoefenen,
    2. de Audiovisuele Structureel globale methode voor het aanleren,
    3. het gekende logo
    4. de naam  Audiovisueel Centrum voor volwassenenonderwijs.

    Wij betuigen onze innige deelneming bij zijn zoon Marc en zijn echtgenote Cecile Boon.

    15-04-2014 om 00:00 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    18-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.396 Gamen 2

    396 Gamen 2

    Games moeten een zinvol en goed didactisch onderbouwd deel van de schoolervaring worden.
    Er wordt hieromtrent druk onderzoek verricht o.a. door MIT Education Arcade met hun game Celebrity Calamity.
    Historia is een op games gebaseerd geschiedenisprogramma, met Civilisation.
    MIT Media Lab Scratch ontwikkelde een nieuwe programmeertaal die zelfs kleuters helpt games te maken.
    Microsoft ontwikkelde Codu
    Unity, Flash en Java worden gebruikt in Middelbaar en Hoger onderwijs.
    Sinds Gamestars in 2010 gelanceerd werd werken Nederlandse scholen hiermee. De Belgische blijven achterwege.

    SimCityEdu past commerciële games toe in educatieve versie.
    Pearson en de Educational Testing Service ontwikkelden SAT, de test die in de VS gebruikt wordt als toelating om hoger onderwijs te volgen.
    Valve ontwikkelde een educatieve versie van Portal “Teach with Portals”

    Games die commerciële en didactische grenzen overschrijden ontwikkelen snel.
    Minecraft is het beste voorbeeld.
    CITC startte Upper One Games op o.a. In Never Alone krijgt de speller de rol van een Inupia meisje dat een strijd moet leven om te overleven.

    18-02-2014 om 08:05 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    05-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.395 Gamen

    395 Gamen

    Het onderwijs loopt achteruit op de ontwikkelingen van de nieuwe technologieën. Dit was zo in de jaren 60. Het AVC Meise brak met die traditie door het gebruiken van de laatste ontwikkelingen. In EOS 2/2014 verscheen een artikel waarvan ik de voornaamste elementen weergeef :
    Nu zie je niet anders dan gamen. Die trein mag het modern onderwijs niet missen. Want met een oordeelkundig didactisch ontwikkelen van deze games, vergroot de reikwijdte van de student.
    Het zijn vooral avontuur, strategie , simulatie en puzzels die gebruikt worden. De student leert exploreren, evalueren, keuzes maken, beslissingen nemen en problemen oplossen.
    In de wereld van de toekomst zullen afgestudeerden vooral technologisch onderlegd en taalvaardig moeten zijn. Ze zullen complexe systemen moeten begrijpen, kritisch moeten kunnen denken, beredeneerde oplossingen moeten kunnen voorstellen (soms snel en in conflictsituaties) en ondanks vele uitdagingen toch moeten blijven doorzetten.
    De leerlingen stappen de school binnen met een natuurlijke nieuwsgierigheid naar de manier waarin de wereld functioneert, maar al te vaak wordt dat in het onderwijs gefnuikt!
    Zelfs gewelddadige actiegames na verloop van tijd de plasticiteit van het brein van de speler en zijn leercapaciteiten kunnen vergroten, dat ze op visuele waarnemingen en op perceptie gebaseerde beslissingen verbeteren, dat ze ervoor zorgen dat de speler minder snel wordt afgeleid en dat ze het vermogen objecten mentaal te ‘roteren’ versterken. (Daphne Bavelier, psychologe Univ. Genève) Het belangrijkste is dat ze de gamers daadkracht verlenen, die zowel in de virtuele wereld als in de echte wereld het verschil kunnen maken.
    In de VS proberen scholen nu de Common core Standards en de Next Generation Science Standards te implementeren.

    05-02-2014 om 09:49 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    12-11-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.394 Start

    394 Start

    Ik had een gesprek met een starter Italiaans in een CVO.

    Vanuit onze didactiek wou ik de huidige stand van zaken eens evalueren.  Zij krijgen 3 lesuren per week d.w.z. 1 lesbeurt.
    De avsg-methode vereist minimum 9 lesuren per week om een vreemde taal snel en efficiënt aan te leren.  Men kan dit traject inkorten tot 6 lesuren per week als me inoefent met een   A.A.AC.ZC-talenpracticum.
    De resultaten van de korte werkwijze zijn voorspelbaar : traag en inefficiënt, veel afhakers en bovendien vervalt men in lessen theorie zonder enig fundament!
    Dit oordeel is vernietigend!  Ik ben mij daarvan bewust.  Maar als men de resultaten voorop stelt in het didactisch proces, kan men niet anders!

    De student moet vanaf het 0-niveau voldoende gesproken taal geïntegreerd hebben om efficiënt verder te kunnen.  En dan zal het leertraject veel korter zijn in zijn globaliteit.  Vier maanden is niet overdreven!  Dan beheerst men de basis om verder te gaan.  Met die geïntegreerde spreek- en luistervaardigheid werkt men met een solide basis.

    Het aanleren en inoefenen gebeurt op basis van bestudeerde en eenvoudige dialogen.  Die worden op een aangename wijze ingedrild, tot iedereen 95 % resultaat boekt.  Dat is de enige basis tot vooruitgang bij het verder bouwen!

    12-11-2013 om 09:04 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    22-10-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.393 Spreek met ons mee I

    393 spreek met ons mee I
    1.     
    Opstaan

    2.      Op de markt

    3.      In de lift

    4.      Op restaurant

    5.      In het station

    6.      Goeie reis

    7.      In het hotel

    8.      Televisiekwiz

    9.      In de bar

    10.  Onder buren

    11.  In het postkantoor

    12.  Waar is mijn auto ?

    13.  Te huur

    14.  Koopjes

    15.  Eindelijk weg

    16.  Morgen is het feest

    17.  Achter het stuur

    18.  En hoe was het ?
    19. Gentse wateraooi
    20. Waar naartoe dit jaar ?
    21.
    22.
    23.
    24. Knikkeren in het park
    25. Het museum
    26. Een nieuwe wasautomaat
    27. Een fitte wasautomaat

     

    22-10-2013 om 00:00 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    15-10-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.392 Spreek met ons mee

    Er is nood aan degelijke cursussen Nederlands, liefst met de standaard gesproken taal, die echter n ooit vastgelegd werd.
    In de jaren tachtig werd er door de RTBF een cursus uitgezonden, die nog steeds degelijk is en dienst kan doen.  Hij bestaat uit 28 video-opnamen van ongeveer elk 12 minuten.  De opbouw is eigentijds : conversatie tussen meestal twee personen.  Er volgen enkele nazegoefeningen en een lied.  Moest de A.A.AC.ZC.-didactiek, dank zij de huidige mogelijkheden hieraan toegevoegd worden, dan zou dat een excellente cursus zijn.  Inoefenen vraagt discipline, die de meesten niet opbrengen!
    Wij brengen de tapescript, zodat wie aan de slag wil, hieruit kan putten.

    15-10-2013 om 09:31 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    20-08-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.390 Psyche en brein

    390 Psyche en Brein

    In het tijdschrift Psyche en Brein worden regelmatig artikelen gepubliceerd over de stand van de wetenschap op dit terrein.  Zo beweren de auteurs in het laatste nummer … dat talenkennis een goede training is voor de hersenen.
    De geestelijke flexibiliteit wordt reeds bij kinderen die tweetalig opgevoed worden bevordert.   Op de
    http://www.fmks.eu vinden we hierover meer.
    Volwassen tweetaligen lossen problemen beter op dat ééntaligen.
    Zelfs het risico op dementie op latere leeftijd verkleint als men twee of meer talen beheerst.  Allen naar de C.V.O.’s zou ik aanraden!
    Een evaluatie via confrontatie met ons didactisch profiel levert :
    + immersion
    + native speaker
    + av – features
    - theorie
    - geen sprake van dialogen, men heeft het steeds over leren via woorden

    20-08-2013 om 09:00 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    16-07-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.389 forum

    389 Forum

    Ons forum in het Engels was een tijdje gesloten.  We activeerden het opnieuw :

    http://www.YouFreeWeb.com/cmfalcl

    De leerplannen ontbreken nog, want ze moeten nog vertaald worden in het Engels.  De Nederlandstalige versie is uitgebreider :

    http://www.everyoneweb.com/cmftacl

    En op dit blog vinden jullie de uitgebreide ervaring in het AVCcl Meise (1967-5.8.2008)

    16-07-2013 om 09:02 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    28-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.388 Federaal taalinstituut

    388 Federaal taalinstituut

    We kregen van de Plantentuin Meise dit adres voor taaloefeningen :

    http://www.patatifed.be

    Er blijft echter nood aan een interactieve website volgens de avsg-principes en de A.A.AC.ZC.-principes voor het oefenen van gesproken Nederlands (en andere talen).

    28-06-2013 om 09:56 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    18-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.386 NED 0-niveau

    387 Nederlands op het 0–niveau

    Deze 25 dialogen voor de les Nederlands voor beginners op het 0-niveau zou moeten gepaard gaan aan beeldmaterieel.  Met powerpoint is dat mogelijk : klank en beeld simultaan = audiovisueel.  De teksten worden nooit getoond tijdens de les!
    Voor het afwerken van deze dialogen zou het nuttig zijn ze af te toetsen aan de 800 woorden van de “Basiswoordenlijst gesproken Nederlands aan anderstaligen”.  Via een discussie op basis van deze gegevens kan dan woordenschat geschrapt of toegevoegd worden.  De cursus is alleszins geëvolueerd, zoals blijkt uit het woord coal (kolen).  Om dat eigentijds te maken werd het reeds vervangen door “kolen voor de barbecue”.
    Men mag zeker niet te ver gaan in het aandragen van meer woordenschat en zeker zo weinig mogelijk buiten de 800!  “Weinig, maar grondig” is hier op zijn plaats : “less is more”!

    18-06-2013 om 09:06 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    11-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.386 AVSG ENG v. I25

    386 AVSG ENG vert. I 25

    Bij de kapper

    1  J Ik denk dat ik naar de kapper ga, G
    2 G Voel je je goed genoeg om reeds buiten te gaan ?
    3  J O, ja.  Ik wil mijn haar laten knippen
    4  G Ga je te voet of met de bus ?
    5  J Ik denk dat ik niet met de bus ga.  Ik ga te voet
    6     Het is niet te ver
    7  G Ga niet verder dan de kapper
    8   J Koop ik wat fruit, op de terugweg ?
    9  G In orde.  Wat ga je kopen ?
    10J Enkele sinaasappels en wat appelen
    11G en misschien wat kaas
    12J Neen, schat.  Koop geen kaas
    13  Ik kocht er reeds eergisteren
    14J In orde
    15  Ik zal geen kaas meebrengen
    16H Knippen, mijnheer ?
    17J Ja, a.u.b.
    18H Hoe wenst u het, mijnheer ?
         J O, kort onderaan en opzij
    19 H Nog iets anders, mijnheer ?
    20     Wil je een shampoo ?
          J Neen, dank u

    Grammaticale structuren

    1  H Ik ben bevreesd, dat je wat zult moeten wachten, mijnheer S
    2      Ga zitten, a.u.b.
        J Dank u
    3  B Dag J.  Hoe gaat het vandaag
    4   J  Ik voel me goed, dank u
    5      Ik ben gisteren gaan werken
    6  B Hebt u de manager gezien ?
    7  J Ja, ik zag hem gisteren
    8  B Sprak hij u over de vergadering van het comité ?
            Ja, hij sprak mij daarover
    9       Hij vroeg me of hij me nog kon zien voor de vergadering
    10 B  Wanneer gaat de vergadering door ?
    11 J Ze zal niet doorgaan voor volgende week
    12 B Hebt u met hem over mij gesproken ?
    13 J Ja.  Ik sprak met hem over jou vorige maand
    14 B En wat zei hij ?
    15 J Hij zei niets definitiefs

    Grammatica in beeld

    1 J Ik denk niet dat ik met de bus ga
    2 G Koop geen kaas
    3 C Ik zal geen sinaasappels kopen vandaag.  Zij zal geen sinaasappels kopen vandaag.
    4     De vergadering zal niet daargaan op zondag
    5 J Ze zal niet wachten.  Het is te laat.
    6 C Ze zullen niet wachten.  Het is te laat.

    11-06-2013 om 09:01 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    04-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.385 AVSG ENG v. I24

    AVSG ENG vert. I 24

    In het kantoor

    1 J Goede morgen, G..  Ik ben eindelijk terug
    2 S Goede morgen, mijnheer S.  Voelt u zich beter ?
    3 J Ja, dank u
    4    Hebben we veel werk te doen ?
    5 S O, ja, u vindt veel brieven op uw bureau
    6     De manager wil u deze morgen zien
    7    O, daar komt hij
    8 M Goede morgen, mijnheer S.  Het is fijn u terug te zien
    9     Weet u dat er straks een vergadering is van het comité ?
    10J Neen, wanneer is het ?
    11M Het is op de 13de maart
    12 J Dan moet ik mijn verslag ervoor afwerken
    13M Kan ik je straks spreken ?
    14J Zeker
    15Welke afspraken heb ik vandaag, G ?
    16S Ik heb ze gisteren alle op uw agenda gezet, mijnheer S
       

    Grammaticale structuren

    1 C Mijnheer S zal maandag naar zijn kantoor gaan
    2 K Wilt u maandag naar uw kantoor gaan ?
    3 J Ja, liefste.  Ik ga als ik mij beter voel
    4 K Wees voorzichtig of anders word je weer ziek
    5 J Ik moet naar het kantoor gaan
    6    Er is een bijeenkomst van het comité
    7 K Wanneer schrijf je je verslag ?
    8 J Er is daarvoor niet veel tijd meer
    9    Misschien woensdagmorgen
    10    Ik schreef reeds de helft vorige week
    11 J  En je zult een pak brieven vinden op uw bureau
    12 J O, ja.  Wanneer zal ik de tijd vinden om ze alle te beantwoorden
    13    O, dat is niet erg.  Ze kunnen wachten tot volgende week
    14    Ik schrijf eerst mijn verslag
    15J En wanneer zul je de manager zien ?
    16   Misschien morgen
    17K En wanneer gaan we naar het theater ?
    18J O, schat.  Ik word weer ziek als ik dat allemaal doe, deze week

    Grammatica in beeld

    1 J Wanner zal ik tijd kunnen vrij maken om al mijn brieven te beantwoorden ?
    2 K Ga je naar het kantoor vandaag ?
    3 C Zal hij vanavond naar het theater gaan ?  Zal zij naar het theater gaan vanavond ?
    4    Zal de trein aankomen om zes uur of is hij te laat ?
    5 J Gaan wij naar het theater vanavond ?
    6 C Schrijven zij het verslag volgende week ?

    04-06-2013 om 00:00 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    28-05-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.384 AVSG ENG v. I23

    384 AVSG ENG vert. I 23

    In het postkantoor

    1 S Ik wil een aangetekende zending versturen, a.u.b.
    2 B Twee Euro
    3     Heb je de naam en het adres van de afzender erop geschreven ?
    4 S Excuseer, neen
    5     Maar ik doe het nu
    6 B Hier is uw brief
    7     Hoeveel kost het om een postkaart naar Noorwegen te sturen, a.u.b.?
    8     Een Euro voor een kaart en 0.50 Euro voor een brief
    9 S  Dan wil ik een postzegel van 0.63 Euro en een van 0.67 Euro, a.u.b.
    10    O, en ook 10 prior postzegels
    11B Dat is 17.5 Euro a.u.b.
    12S Heb je het pakje verstuurd deze morgen ?
    13S Ja
    14   Er was veel volk
    15   en ik was vergeten de naam en het adres van de afzender erop te schrijven
    16J O, S, dat is iets voor jou
    17G Hoeveel postzegels heb je voor mij gekocht ?
    18S 10 postzegels van 1 Euro, a.u.b.
    19G  En heb je de brieven de postkaarten verstuurd ?
    20S Ja, ik heb ze alle gepost
    21   En hier zijn de postzegels

    Grammaticale structuren

    1 S Hallo p, hallo M.  Hoe maakt u het ?
    2 M Goed, dank u
    3      En jij ?
    4 S Ik voel me goed, dank u
    5 P  Je bent gisteren niet naar het station geweest om M te ontmoeten
    6 S Neen
    7     Wanneer ben je aangekomen, M ?
    8 M Om ongeveer tien uur
    9      Ik ben niet om half tien aangekomen omdat …
    10     de trein te laat was
    11S Heb je M ontmoet op het perron ?
    12P Neen,
    13    ik was twintig minuten te laat
    14M Je was 32 minuten te laat
    15C P ontmoette M gisteren niet op het perron

    Grammatica in beeld

    1 S Ik heb de postzegels deze morgen niet gekocht
    2 J Je hebt het pakje deze morgen niet verstuurd
    3 C Hij ontmoette M niet op het perron gisteren.  Zij kwam niet om half tien.
    4 S Ik kwam niet tot om half tien
    5 J Wij postten de brief niet deze morgen
    6 C Zij gingen gisteren niet naar het station

    28-05-2013 om 00:00 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 26/06-02/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 11/11-17/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 14/01-20/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 24/12-30/12 2012
  • 17/12-23/12 2012
  • 03/12-09/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 27/08-02/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 25/06-01/07 2012
  • 18/06-24/06 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 28/05-03/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 08/08-14/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2010
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 03/08-09/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 31/12-06/01 2008
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 25/08-31/08 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 26/05-01/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 31/03-06/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 24/12-30/12 2007
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 09/04-15/04 2007
  • 02/04-08/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 19/03-25/03 2007
  • 12/03-18/03 2007
  • 05/03-11/03 2007
  • 26/02-04/03 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 12/02-18/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 29/01-04/02 2007
  • 22/01-28/01 2007
  • 15/01-21/01 2007
  • 08/01-14/01 2007
  • 01/01-07/01 2007
  • 25/12-31/12 2006
  • 18/12-24/12 2006
  • 11/12-17/12 2006
  • 04/12-10/12 2006
  • 20/11-26/11 2006
  • 13/11-19/11 2006
  • 30/10-05/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 16/10-22/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 11/09-17/09 2006
  • 04/09-10/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 03/07-09/07 2006
  • 26/06-02/07 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 03/04-09/04 2006
  • 27/03-02/04 2006
  • 20/03-26/03 2006
  • 13/03-19/03 2006
  • 06/03-12/03 2006
  • 27/02-05/03 2006
  • 20/02-26/02 2006
  • 06/02-12/02 2006
  • 30/01-05/02 2006
  • 23/01-29/01 2006
  • 16/01-22/01 2006
  • 02/01-08/01 2006
  • 26/12-01/01 2006
  • 12/12-18/12 2005
  • 05/12-11/12 2005
  • 28/11-04/12 2005
  • 21/11-27/11 2005
  • 14/11-20/11 2005
  • 31/10-06/11 2005
  • 24/10-30/10 2005
  • 17/10-23/10 2005
  • 03/10-09/10 2005
  • 26/09-02/10 2005
  • 12/09-18/09 2005
  • 05/09-11/09 2005
  • 22/08-28/08 2005
  • 15/08-21/08 2005
  • 08/08-14/08 2005
  • 25/07-31/07 2005
  • 11/07-17/07 2005
  • 04/07-10/07 2005
  • 27/06-03/07 2005
  • 20/06-26/06 2005
  • 13/06-19/06 2005
  • 06/06-12/06 2005
  • 30/05-05/06 2005
  • 23/05-29/05 2005
  • 16/05-22/05 2005
  • 09/05-15/05 2005
  • 02/05-08/05 2005

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!