Inhoud blog
  • 135 Fusies
  • 133 Moedertaal in de klas
  • Igbo
  • 467 Publicaties
  • 466 Resultaten
    Zoeken in blog

    Foto
    Startpagina !
    AVC Jos Chabert cl
    Talen aan anderstaligen
    avsg,a.a.ac.zc.,kwaliteitsembleem
    21-07-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.208 Talenpracticum Sony

    208 Talenpracticum Sony

    Op 1.9.1990 evalueerde ik het toen nieuwe systeem voor talenpracticum van Sony. Sony bracht toen 7 systemen uit, waarvan het toen nieuwste niet voldeed aan de eisen van het A.A.AC.ZC.-systeem. Voor andere toepassingen was het alleszins innoverend. Wij vinden de principes nog steeds op hun audio-apparatuur. De huidige stand van zaken is mij onbekend, omdat ik de laatste ontwikkelingen niet meer op de voet volgde.
    Aangezien de talenpractica en zeker de interactieve verbale leerprocessen in het A.A.AC.ZC- talenpracticum in onbruik geraakten, kom ik hier zeker op terug als ik de huidige stand van zaken onder ogen krijg.
    Het belangrijkste blijven : het leereffect en de mogelijkheden die de student hanteert om een vreemde taal aan te leren. Al wat hij of zij individueel zonder hulp van de leerkracht kan doen, gebeurt best niet in de klas.
    Een mini-systeem voor individueel gebruik, inclusief de A.A.AC.ZC. mogelijkheden blijft de tevolgen didactische weg!

    21-07-2009 om 09:40 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    14-07-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.207 Nederlands 0 - niveau

    207 Nederlands 0 – niveau

    Inwoners van Meise werden vorig schooljaar door het Huis van het Nederlands doorgestuurd naar het migrantenonderwijs in Vilvoorde, omdat het beginnersniveau niet overdag zou gegeven worden in het plaatselijke CVO.
    Ik vernam dat dit niveau wel degelijk overdag ingericht wordt. Bezoek aan de website maakte mij niet wijzer.
    De website kan kwalitatief verbeterd worden door de recente rubrieken te linken aan de effectieve lijst (zie nieuw lessenrooster). De rubrieken zouden ook beter alfabetisch gerangschikt worden. Deze kwaliteitsverbetering vergemakkelijkt het zoeken. Correcte en volledige onderschriften bij de foto’s zijn ook aangewezen!
    De gekende problemen met het beginniveau vragen meer aandacht. Zeker nu ze niet meer opgevangen worden door de avsg methode, is meer aandacht vanwege de leerkrachten aangewezen. De studenten vinden vaak geen echt 0-niveau in niet gespecialiseerde scholen en het niveau wordt kunstmatig opgetild door de “faux-débutants” of “hardleerse herbeginners”, die zich opdringen in de klas. De opgevers verdienen meer aandacht. Een goede indicator voor de kwaliteit van het onderwijs is het procent opgevers : hoe lager, hoe beter de kwaliteit!

    14-07-2009 om 09:19 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    07-07-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.206 Van Dale

    206 Van Dale

    De gekende woordenboekengigant bracht onlangs een interessante reeks boekjes uit onder de titel “Jouw 1000 belangrijkste woorden” voor vakantie en reizen.
    Zij bestaan in het Duits, Engels, Frans, Duits, Spaans en Italiaans. Je kunt je afvragen waarom ze die niet maken in de 23 talen Europese van de Europese Unie ?
    Een tweede vraag die ik mij stel is, in welke mate deze lijst overeenkomt met EU T cl , de basiswoordenschat met de meest frequente woorden van gesproken talen. Om die vergelijking mogelijk te maken zou een versie op CD-rom handig zijn. Bovendien ontbreekt een geluidsversie, die zeer handig zou zijn om te gebruiken in het A.A.AC.ZC.-systeem.
    Bij elk woord van de alfabetische lijst van de 1000 woorden staat altijd een zinnetje dat in dagdagelijkse conversaties gebruikt wordt, met de vertaling in het Nederlands ernaast.
    Een flexibele overstap van de ene naar de andere taal zou een meerwaarde zijn, zoals deze bestaat in EU T cl.
    Naast de taalgidsen met basiswoorden is er ook een boekje beschikbaar rond “Liefde & verlangen”, “Vakantie & reizen” en “Eten & drinken”.

    07-07-2009 om 09:31 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    30-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.205 ML 39 P Brevet Ley

    205 ML 39 P Brevet Ley

    Ing. Ley, de uitvinder van de vertragingslus, zat niet stil na de ontwikkeling van het talenpracticum in de jaren 60. Door veelvuldige contacten in de scholen volgde hij van nabij de technische en didactische problemen die opdoken in de concrete situatie. Hij zocht een oplossing voor het tijdrovend voorbereidend werk bij het multipliceren.

    Door het toevoegen van een derde spoel, waarop de magnetische leeskop meedraaide, hoefde men de spreektijd per seconde niet meer in te stellen. De rotatie van de leeskop regelde dit automatisch. Dat was uiteraard de analoge technologie. In het huidige systeem lost dit probleem zich vanzelf op. Men kan de stimulus onbeperkt herhalen.

    Eens te meer zorgde Ing. Ley voor een eenvoudige en goedkope oplossing. De ontwikkeling van de talenpractica nam na het stilvallen met het niet meer produceren van bandrecorders en de vervanging ervan door cassetterecorders, een snelle vlucht. Daardoor werd geen enkele firma bereid gevonden het systeem te ontwikkelen, niettegenstaande er 10 internationale patenten op erkend werden.

    Toen deden wij reeds een oproep, om de didactische mogelijkheden van de interactieve mogelijkheden van het A.A.AC.ZC-systeem niet kwijt te spelen.

    30-06-2009 om 09:16 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    23-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.204 Talenpracticum Opelem

    204 Talenpracticum Opelem

    In onze studie van het A.A.AC.ZC. – talenpracticum beschreven we ook andere systemen, die niet meer vermeld staan in onze studie, die gepubliceerd werd op onze websites http://www.everyoneweb.com/cmftacl in het Nederlands en op http://www.YouFreeWeb.com/cmfalcl in het Engels. De updates die ondertussen reeds zouden gemaakt zijn, worden hier niet behandeld.

    Het systeem beantwoordde niet aan de eisen die door ons gesteld werden. Bij de herhaling van het doorsturen van een zin van het programma (2de kopie) werd het antwoord van de student op 2 maal slechts 1 maal opgenomen. Het visueel seintje op de studentenplaats zou beter vervangen worden door een auditief seintje bij het einde van de gemultipliceerde oefeneenheid. De beslissing om te vergelijken ligt bij de student, maar zou beter bij de leerkracht liggen. De manipulaties die de student moet uitvoeren zijn te ingewikkeld en zouden beter toegevoegd worden aan de didactische beslissingen, te nemen door de leerkracht. Hoe in dit systeem alles individueel en gedifferentieerd kan verlopen is ons een raadsel. Door een nauwe samenwerking tussen techniekers en didactici kan het systeem misschien verbeterd worden, indien dit nog niet gebeurde.

    Op http://www.cndp.fr kunt u info vinden over de nieuwe multimediasystemen D400 en D500.

    23-06-2009 om 00:00 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    16-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.203 Didactisch materieel

    203 Didactisch materieel

    In een audiovisueel centrum hecht men fundamenteel belang aan audiovisuele, multimediale en zelfs cross-mediale hulpmiddelen Maar de didactiek op zich is veel meer dan dat.
    Men maakt een onderscheid tussen input en output d.w.z. opname – apparatuur en weergave -apparatuur.
    Verder onderscheidt men klank, beeld en het samengaan van de twee : audiovisueel. Recent, met de nieuwe technologieën spreekt men ook van cross-mediaal. Het wordt als het ware een straatje zonder einde.
    Bij klank spreekt men van platendraaier, vbandrecorder, cassetteredorder, radio, CD-speler, i-pod …
    Bij beeld heb je overhead projector, videorecorder, diaprojector, filmprojector, P.C., DVD …
    Bij de combinatie spreekt men van T.V., CDi, CD-rom, DVD, beamer …
    Het zou kunnen nuttig zijn een volledig lijstje aan te maken.

    16-06-2009 om 09:25 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    09-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.202 T2

    202 NT2

    Op de kalender van de Dalaï Lama vond ik dit : “Onderwijs ontwikkelt over het algemeen de hersenen en verwaarloost het hart. Daarom verlangen de mensen naar een leer die een goed hart ontwikkelt en versterkt.”
    Ons onderzoek bij anderstaligen, naar de hoeveelste taal ze volgden, betrof 49 moedertalen bij 361 anderstaligen.
    345 volgden hun gekozen taal als tweede taal,
    270 als 3de taal,
    162 als 4de taal,
    73 als 5de taal,
    19 als 6de taal,
    4 als 7de taal en zelfs …
    1 als 8ste taal.

    Het poëzie-evenement in de Plantentuin op 31 mei was een groot succes. De 17 mooiste liefdesgedichten in 6 talen prijkten rond de Oranjerievijver in een romantisch kader. Mary O’Donnel las de Engelse, Lieve Van Schel de Nederlandse (met ook een gedicht van haar moeder en haarzelf) en Rik Degraef de Franse. Voor Duits, Spaans en Italiaans bood zich niemand aan. Chris Aerts, Anne Hoorelbeke en de voorlezers verbeterden de gedichten. Raymond Van Herrewege toonde ons de weg naar de Ierse Mary, die een toemaatje gaf in het Gaelic.

    09-06-2009 om 11:50 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    02-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.201 Ta cl

    201 Talen cl

    In het AVC werden voor de onderwezen talen enkele items opgevraagd, voor de samenstelling van eigentijdse leerplannen voor beginners (0 – niveau), die beantwoordden aan het didactisch profiel. Wat hiervan nu nog gebruikt wordt is ons onbekend. De inspanningen die geleverd werden en de kwaliteit ervan, zijn echter van die aard dat ze de basis blijven voor kwaliteitsvol talenonderwijs aan anderstaligen.

    Deze elementen waren :
    1. karakters versus fonemen : klankverschillen tussen geschreven taal en gesproken taal
    2. basiswoordenlijst gesproken taal 800 woorden
    3. structuren
    4. tabel van wat wij noemden ‘grammaticale woorden’.

    02-06-2009 om 09:42 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    26-05-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.200 Flexibel

    200 Flexibiliteit

    Cursussen voor volwassenenonderwijs zouden veel flexibeler moeten worden, op alle gebied.
    Als men kwaliteitsvol, eigentijds en functioneel volwassenenonderwijs wil aanbieden, kan een en ander op organisatorisch vlak veranderen.
    De meestal starre tijdsindeling is hier een middel. Om de mogelijkheden optimaal te benutten breekt men met de starre roosters. Werken in meerdere shiften is aangewezen. De uren tijdens een dag maximaal benutten houdt in dat er meer beurten komen. Nu zijn er dat meestal drie :’s morgens, ’s namiddags en ’s avonds, met daartussen heel wat dode momenten. Vier is aangewezen. Misschien zijn er 5 mogelijk. Dit is echter afhankelijk van de duur van de lessen.
    Op weekbasis kan men 6 dagen nemen. De woensdagnamiddag wordt meestal om bizarre en voorbijgestreefde redenen vrij gehouden. De reden die ik destijds hoorde was, dat de inspectie niet beschikbaar is op die vrije namiddag. Dat is toch geen reden, want die is reeds lang vervangen door de doorlichtingsteams.
    De vrije dagen kunnen gegroepeerd worden. Onze hele maatschappij zou efficiënter kunnen qua tijdsindeling als de vrije dagen, die het weekritme verstoren gegroepeerd worden bij de vakantie. Concreet zou O.H.Hemelvaart gevierd worden op zondag, i.p.v. de week – werkdagen ermee te onderbreken. Voor het onderwijs houdt dat echter in dat die vrije dagen opgeslorpt zouden worden in de vakantie. Maar als de vakanties dan toch al te lang zijn, kan dat verlies van enkele dagen toch geen ramp betekenen. De traditionele vakanties zouden zelfs niet ingekort hoeven te worden, als iedereen niet meer op dezelfde periode vakantie neemt.
    Op jaarbasis kan men doorgaan tijdens de vakanties, wanneer de werknemers elders toch werken. Dat hoeft niet noodzakelijk de werkdruk van de leerkrachten op te drijven. Shiftwerking houdt in dat er meerdere ploegen zijn. Hoever men gaat kan in een CAO opgenomen worden.

    26-05-2009 om 09:19 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    19-05-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.199 NT2

    199 NT2

    Uit een onderzoek in het AVC in de jaren 90 bleek dat NT2 op zich niet mogelijk is. Onze taal, het Nederlands, zou beter zonder code vermeld worden.

    Op 24 studenten Duits bleek dat voor 4 de 2de taal, voor 16 de 4de taal, voor 3 de 5de taal en voor 1 de 6de taal.
    Op 95 studenten Engels bleek dat voor 11 de 2de taal, voor 64 de 3de taal, voor 15 de 4de taal, voor 1 de 5de taal.
    Op 70 studenten Frans bleek dat voor 36 de 2de taal, voor 16 de 3de taal, voor 12 de 4de taal voor 4 de 5de taal, voor 1 de 6de taal en voor 1 zelfs de 7de taal.
    Op 15 studenten Grieks bleek dat voor 4 de 4de taal, voor 3 de 5de taal, voor 5 de 6de taal, voor 2 de 7de taal en voor 1 de 8ste taal.
    Op 30 studenten Italiaans bleek dat voor 8 de 4de taal, voor 15 de 5de taal, voor 7 de 6de taal.
    Op 72 studenten Nederlands bleek dat voor 18 de 2de taal, voor 17 de 3de taal, voor 27 de 4de taal, voor 9 de 5de taal en voor 1 de 6de taal.
    Op 20 studenten Portugees bleek dat voor 1 student de 3de taal, voor 2 de 4de taal, voor 11 de 5de taal, voor 4 de 6de taal, voor 1 de 7de taal en voor 1 zelfs de 8ste taal.
    Op 74 studenten Spaans bleek dat voor 1 de 2de taal, voor 6 de 3de taal, voor 29 de 4de taal, voor 32 de 5de taal, voor 5 de 6de taal en voor 1 de 7de taal.
    De moedertaal buiten de aangeleerde talen was 22 Pools, 1 Slovaaks, 5 Armeens, 4 Vietnamees, 4 Arabisch, 1 Zuid-Afrikaans, 2 Bengali, 1 Swahili, 3 Hongaars, 2 Serbo-Croatisch, 1 Chinees, 1 Perzisch en 1 Fillipijns.

    19-05-2009 om 09:28 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    12-05-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.198 Oef. website

    198 Oef. Website

    Bij evaluatie van oefeningen die we vonden op een website, volgende hints tot kwaliteitsverbetering :

    1. Nederlands niveau 1 : bij de woordenschat wordt et logo, dat hiervoor zeker niet dient, gesleept naar de betekenis. Het slepen is overbodig en kan vervangen worden door een pijltje. Geen woorden, maar zinnen (scenario’s volgens het avsg principe. Geschreven tekst nooit laten zien terwijl ze luisteren. Deze oefeningen vindt men talrijk in gesproken woordenboeken op CD-rom. De woorden zouden moeten getest worden in vergelijking met NEcl1 (basiswoordenlijst van 800 woorden van gesproken Nederlands aan anderstaligen).

    2. Het onderscheid verbaal (spreken en luisteren) en schriftelijk (schrijven en lezen) kan aangehouden worden in de oefeningen, maar kan ook uitgebreid worden met de volledige lijst van oefeningen voorzien in “Interactieve verbale leerprocessen in het A.A.AC.ZC.-talenpracticum”

    3. Rekening houden bij de indeling van de oefeningen met de didactische aspecten (wat doet de student ?) en de inhoudelijke.

    4. Oefeningen moeten zo natuurlijk mogelijk blijven en aansluiten bij de reële situaties bij conversaties.

    5. Wat éénduidig kan voorgesteld worden gebeurt alleen zo : kleuren met kleuren, getallen, letters, alfabet en uur (niet omschrijven).

    6. Een doordachte en volledige lijst van oefeningen onderscheiden die benoemd worden volgens een samenhangend verband.

    7. Opgepast met foute items vb. bij vraagwoorden : Waar…Wat… Wie... is  onze geboortestad ?

    12-05-2009 om 08:57 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    05-05-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.197 Paspoort naar 31 talen

    197 Paspoort naar 31 talen TCL Domus Berlitz 250 zinnen, 2300 woorden
    Ik schafte mij via Knack dit veelbelovend programma aan. Maar bij de overschakeling naar Windows 2000 liep het mis. Het programma werd niet bij gewerkt voor hogere versies.

    Toch een evaluatie :

    1. Keuze van de Moedertaal uit Engels, Frans, Duits, Spaans, Italiaans, Portugees en Nederlands.

    2. Doeltalen 31.

    3. Hoofdschema : Het hoofdschema biedt : uitspraak, woordenboek (woorden + vertaling), grammatica, reisinfo. Vertalingen geïntegreerd in de oefeningen is tegen ons didactisch profiel!

    4. Leren per thema. De themalijst lijkt mij te uitvoerig : woord, zinnen, kies uit, geheugentraining, associaties.
    Woord : afbeelding, woord, vertaling, klank
    250 zinnen, schematisch gerangschikt
    Kies uit : beeld, geschreven doeltaal – moedertaal – vertaling met keuze tussen horen, zien, horen en zien.
    Geheugentraining : beeld, geschreven doeltaal – moedertaal.
    Associaties : verwante woorden en wat er niet bij hoort in papierversnipperaar slepen, score.
    uitspraak : alfabet, klinker- en medklinkercombinaties, cijfers, hoe laat is het ?
    Dit is tegen het globale in sgav en er rijst een vraag i.v.m. fonemen.
    Grammatica : lezen.
    Reisinfo : tekst lezen en beeld kijken.

    05-05-2009 om 09:05 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    28-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.196 Normen kwalitietslabel

    196 Normen kwaliteitslabel

    Om het AVCcl – label te verdienen moeten de aanbieders beantwoorden aan volgende kwaliteitsnormen :
    1. Herstel van de interne kwaliteitsnormen :
    - de lesuren worden toegekend aan de afdelingen en verder aan de leerkrachten die ze verdienen
    - lesuren staat gelijk aan les geven (woekeren met de tijd)
    - het leertraject wordt afgewerkt en niet kunstmatig verlengd, door afgestudeerden blijvers en men zorgt voor onderhoudscursussen na het traject dat op de korst mogelijke tijd een maximaal resultaat geeft
    2. Het cl – kwaliteitsteam evalueert oefeningen op de avsg – principes of de principes van het didactisch kwaliteitsprofiel
    3. Maximaal benutten van de apparatuur door een flexibel rooster, waaruit een maximaal aantal shiften geput wordt, zeker voor informatica en het talenpracticum
    4. De meerwaarden worden bewaakt en verder ontwikkeld : A.A.AC.ZC. – principes van het talen – en computerpracticum, avsg en didactisch profiel, leerplannen en evaluatiesysteem (evacl).
    5. Kwaliteitsrevolutie permanent doortrekken.
    6. Contract tussen leerkracht en de student bij de aanvang.
    7. Permanente bijscholing : Collegium Linguarum met regelmatige evaluatie van de leerkrachten en bijhouden van de staat van bijscholing

    28-04-2009 om 09:08 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    21-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.195 Auralog nu

    195 Auralog nu

    Op http://www.auralog.com vonden wij de huidige stand van zaken. Er blijkt weinig geëvolueerd te zijn.
    De traditionele opdeling in de vier taalfacetten blijft in de didactische toepassingen in 37 verschillende types oefeningen aanwezig. Vergelijking met de door ons omschreven oefeningen in de “Interactieve Verbale Leerprocessen in het A.A.AC.ZC.-talenpracticum” zou nuttig kunnen zijn.

    Exercises for assimilating what has been learned. These exercises help students assimilate grammatical and lexical structures, as well as phonetics.
    · Repetition: Word Pronunciation, Sentence Pronunciation…
    · Substitution or Transformation: Sentence Practice, Grammar Practice…
    Exercises for putting the rules into practice. The aim of these exercises is to make students focus on specific functional components within a language.
    · Reflection on the organization of sentence components: Word Order…
    · The use of vocabulary and grammar in fill-in-the-blanks exercises, which require students to analyze a sentence in its entirety in order to place the correct word: The Right Word, Fill-in-the-Blanks…
    · Vocabulary practice, which consists of associating a word with its antonym, synonym or a related image: Picture/Word Association, Word Association…
    · Reflection on vocabulary or grammar using texts or lexical groups, in which students must identify words belonging to a specific lexical or grammatical group: Words and Functions, Words and Topics…
    Exercises for mastering the language. These exercises are designed to put what has been learned into practice through written expression.
    · Guided expression, focusing on rewriting a text in different contexts: Text Transformation…
    · Semi-guided expression: writing a short essay based on an image or video, or a summary of a given text: Written Expression…

    ‘Tell me more’ werkt met hedendaagse oplossingen om talen te leren, maar het actief-comparatieve en zelfcorrectieve luik ontbreekt. Perfecte uitspraak proberen ze te bereiken via hun “Advanced Voice Recognition and Speech Analysis Tools.
    De geprogrammeerde talen zijn : Engels, Spaans, Frans, Duits, Italiaans, Nederlands, Chinees, Japans en Arabisch.

    21-04-2009 om 09:17 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    14-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.194 Auralog

    194 Auralog

    Het C.L. gaf een advies over de nieuwere toepassingen in het talenonderwijs aan anderstaligen. Dit systeem startte als Tell me more en een van de toepassingen was Aura-lang. Het was bedoeld als zelfstudie in een talencentrum met individuele begeleiding van een docent. Uitstekend voor de Open Leercentra van tegenwoordig.
    De bestaande cursussen werden met steun van Europa uitgewerkt volgens de doelstellingen van de Raad van Europa van Wilkins en Richterich.
    bij de analyse formuleerde ik de volgende bedenkingen :
    Spraakherkenning werd gebruikt en ze wierpen zich op als enige dat actueel uitspraak traint, evalueert en interactieve conversatie met een andere student heeft. Zij kenden duidelijk niet onze jarenlange inspanningen in het A.A.AC.ZC-talenpracticum. Vergelijking met het model en zelfcorrectie ontbraken in hun practicum.
    Het 0-niveau werd andermaal verwaarloosd. De grondigheid van het gedetailleerd inoefenen volgens de SGAV-principes ontbraken eveneens.
    De koppeling met de geschreven taal op een scherm tijdens het spreken verhindert vlot verbaal taalgebruik (principe . dat lezen sneller gaat dan luisteren).
    Het was een stap in de goede richting. Benieuwd hoe het verder evolueerde.

    14-04-2009 om 09:32 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    07-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.193 Ordening

    193 Ordening

    Er is opnieuw een opgang bezig van initiatieven in het volwassenenonderwijs. Het overzicht lijkt verdwenen. Eerdere initiatieven (VLOR Uniformisering van benamingen) is afgeblazen. In een tijd van economische crisis is besparen op zijn plaats. Of zoals Tom Peeters zegt : kwaliteit opdrijven door doelgericht te besparen.
    De uitvoering van het decreet zou sneller kunnen. Als men consequent uitvoert wat de bedoeling is, zijn we reeds een stap verder : regionaliseren, efficiëntie beogen, overlappingen vermijden. Maar wat zien we ? De inrichters nemen stiekem initiatieven voor zelfbehoud. Een visie, als ze er al zou zijn, wordt opzij geschoven.
    Het is hoog tijd voor ordening in de wildgroei! Hierin zou de uniformisering van benamingen een stap zijn in de goede richting. De kwaliteit van het dienstbetoon zou echter moeten geoptimaliseerd worden, door beter in te spelen op de behoeften. In de taalleergangen ontbreekt nog steeds het sluitstuk : onderhoudscursussen. Noem die vooral niet conversatie, want dat doet afbreuk aan de didactische beginselen. Spreken moet grondig aangeleerd en ingeoefend worden vanaf het 0 – niveau!
    Bij informatica noem ik dat bijspijkercursussen. Maar hier zou een soort loketonderwijs moeten bijkomen, waarbij de studenten individueel geholpen worden. Het seniorennet beantwoordt deze behoefte reeds in individuele on-line hulp, via een vragensysteem.
    Over de niveaus had ik het reeds in aflevering 191.
    De consortia spelen in deze problematiek een grote rol. Zij mogen niet ontaarden in bureaucratische praatbarakken!

    07-04-2009 om 11:14 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    31-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.192 Ishihuwa

    192 Ishihuwa

    De zes regels van dr. Ishihuwa :
    1. Kwaliteit op de eerste plaats
    2. Kwaliteitszorg die gericht is op de consument (student)
    3. Ieder proces is consument van het vorige
    4. Doe alleen uitspraken gebaseerd op feiten en cijfers (statistische technieken)
    5. Respecteer uw medewerk(st)ers (probleem - oplossend vermogen exploiteren)
    6. Voer een beleid in functie van de kwaliteit

    10 stappen in de kwaliteitsactie :
    1. Verbintenis van de leiding
    2. Opleiding
    3. Kwaliteitsraad
    4. Eisen en meten
    5. In alle plannen accent op kwaliteit
    6. Kwaliteitsverbeteringsprojecten
    7. Totale betrokkenheid van iedereen
    8. Communicatie
    9. Erkenning
    10. Regelmatige controle en bijsturing van kwaliteitsbewustzijn

    Bijna goed leidt tot falen, zeer goed leidt tot slagen.

    Kwaliteitsgeboden :
    Kwaliteit is voldoen aan de eisen van de klant (= student)
    Het systeem : preventie
    Norm : nul fouten

    31-03-2009 om 09:26 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    24-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.191 Niveaus Talen aan anderstaligen
    Ik heb een C.L. - advies over de gehanteerde niveaus voor Talen aan Anderstaligen opgevist.  Enkel Richterich, in een advies aan de Raad van Europa spreekt van een vertrekpunt, dat ik situeerde bij ons begrip : 0 - niveau.
    Allerhande niveaus worden naargelang de bron gebruikt.  Zij zijn echter terug te brengen in een cijferreeks van 0 tot 7.  Hieraan kunnen wij een aantal uren koppelen, die nodig zijn om het volgende niveau te bereiken.  De efficiëntie waarin dit gebeurt, hangt af van de leerkracht en de methode die hij of zij hanteert.  Als daarenboven de modernste leermiddelen op de correcte wijze ingeschakeld worden, kan de leertijd gereduceerd worden.
    Men kan er ook een aantal woorden aan koppelen, die op de verschillende niveaus zouden moeten verworven, of beter : geïntegreerd zijn.  Wij hanteren de indeling van prof. Beheydt.
    Op didactisch vlak kunnen de doelstellingen ook aanzien worden als niveaus.  Hier biedt prof. De Block ins een veilige haven, waarin alle varianten opgenomen zijn.
    Het zal opgenomen worden in http://www.everyoneweb.com/cmFTAcl, waar ik op een gestructureerde wijze de meerwaarde van het avCVO weergeef.

    24-03-2009 om 11:22 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    17-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.190 Uniciteit AVC cl 3

    190 Uniciteit AVC cl 3

    40 ste week = 25 - 29 juni 1990
    - dat wij een grote school zijn met twee vestigingsplaatsen die probeert kleinschalig te werken door een eigen sfeer te scheppen met een toffe, goede verstandhouding en dat een jong en flexibel team met de glimlach en energiek hieraan ALLES doet
    41 ste tot 47ste week = bij toevallige contacten (waar dan ook) en in het begin van het schooljaar
    - dat er niet veel scholen zijn waar zo een rijk gevarieerd palet van didactisch materieel ter beschikking staat in alle klassen voor alle leerkrachten en dat de leerkrachten er (ook in eigen school) via bijscholing leren didactisch verantwoord mee omspringen
    - dat ons team werkt aan voortdurende kwaliteitsverbetering (sedert 23 jaar reeds) en dat er voor doorstroming gezorgd wordt (qua methode en aanpak) via kwaliteitskringen die streven naar groei en vooruitgang
    - dat leerkrachten zelf, als student, ons didactisch profiel uitproberen en dan nog enthousiaster zijn.
    - dat je bij ons voor weinig geld enorm veel krijgt
    - dat bij ons iedereen zijn spreekangst kan kwijt geraken omdat voorrang gegeven wordt aan het spreken (het communicatieve) en dat alles op het gebruiken (functionele) gericht is
    dat wij beschikken over native speakers in nationale klederdracht ( kunnen wij alleen meedelen als wij ze hebben)

    17-03-2009 om 09:14 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    10-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.189 Uniciteit AVCcl 2

    189 Uniciteit AVC cl 2

    38steweek = 11 tot 15 juni 1990
    MEEDELEN OVER ONZE UNICITEIT
    -aan elkaar :  dat onze directeur zo gelukkig is dat hij zo'n creatieve leerkrachten heeft, zodat we 6 weken tekort komen dit schooljaar om alle ideeën over onze uniciteit druppelsgewijze mee te delen, MAAR het is gedacht, gezegd en geschreven : JUST DO IT !
    - aan de studenten : dat een test (examen) dient om het leerproces te evalueren (zegt meer over mij als leerkracht dan over de student) en dat het een relatieve waarde heeft..., dat wij gespreid evalueren en vanaf het eerste contact trachten van iedereen in het voor haar (hem) geschikte niveau te krijgen via een bondige maar efficiënte test..., dat daarna de nieuwe studenten geconfronteerd worden met de overgangsgroep ( die moet aanwezig zijn!!) om te kunnen voortbouwen op de bouwstenen van onze school : jullie, de groep overgangsstudenten, de oude getrouwen.
    39ste week = 18 juni - 22 juni 1990
    - dat wij werken vanuit de slogan " delight the customer" en of je dat ook zo aanvoelt (studenten komen individueel) en wij geïnteresseerd zijn hoe (evaluatiegesprek voorbije schooljaar i.p.v. nog eens dat stroeve examen)

    10-03-2009 om 09:13 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 26/06-02/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 11/11-17/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 14/01-20/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 24/12-30/12 2012
  • 17/12-23/12 2012
  • 03/12-09/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 27/08-02/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 25/06-01/07 2012
  • 18/06-24/06 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 28/05-03/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 08/08-14/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2010
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 03/08-09/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 31/12-06/01 2008
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 25/08-31/08 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 26/05-01/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 31/03-06/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 24/12-30/12 2007
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 09/04-15/04 2007
  • 02/04-08/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 19/03-25/03 2007
  • 12/03-18/03 2007
  • 05/03-11/03 2007
  • 26/02-04/03 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 12/02-18/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 29/01-04/02 2007
  • 22/01-28/01 2007
  • 15/01-21/01 2007
  • 08/01-14/01 2007
  • 01/01-07/01 2007
  • 25/12-31/12 2006
  • 18/12-24/12 2006
  • 11/12-17/12 2006
  • 04/12-10/12 2006
  • 20/11-26/11 2006
  • 13/11-19/11 2006
  • 30/10-05/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 16/10-22/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 11/09-17/09 2006
  • 04/09-10/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 03/07-09/07 2006
  • 26/06-02/07 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 03/04-09/04 2006
  • 27/03-02/04 2006
  • 20/03-26/03 2006
  • 13/03-19/03 2006
  • 06/03-12/03 2006
  • 27/02-05/03 2006
  • 20/02-26/02 2006
  • 06/02-12/02 2006
  • 30/01-05/02 2006
  • 23/01-29/01 2006
  • 16/01-22/01 2006
  • 02/01-08/01 2006
  • 26/12-01/01 2006
  • 12/12-18/12 2005
  • 05/12-11/12 2005
  • 28/11-04/12 2005
  • 21/11-27/11 2005
  • 14/11-20/11 2005
  • 31/10-06/11 2005
  • 24/10-30/10 2005
  • 17/10-23/10 2005
  • 03/10-09/10 2005
  • 26/09-02/10 2005
  • 12/09-18/09 2005
  • 05/09-11/09 2005
  • 22/08-28/08 2005
  • 15/08-21/08 2005
  • 08/08-14/08 2005
  • 25/07-31/07 2005
  • 11/07-17/07 2005
  • 04/07-10/07 2005
  • 27/06-03/07 2005
  • 20/06-26/06 2005
  • 13/06-19/06 2005
  • 06/06-12/06 2005
  • 30/05-05/06 2005
  • 23/05-29/05 2005
  • 16/05-22/05 2005
  • 09/05-15/05 2005
  • 02/05-08/05 2005

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!