Talen aan anderstaligen avsg,a.a.ac.zc.,kwaliteitsembleem
31-03-2009
192 Ishihuwa
192 Ishihuwa
De zes regels van dr. Ishihuwa : 1. Kwaliteit op de eerste plaats 2. Kwaliteitszorg die gericht is op de consument (student) 3. Ieder proces is consument van het vorige 4. Doe alleen uitspraken gebaseerd op feiten en cijfers (statistische technieken) 5. Respecteer uw medewerk(st)ers (probleem - oplossend vermogen exploiteren) 6. Voer een beleid in functie van de kwaliteit
10 stappen in de kwaliteitsactie : 1. Verbintenis van de leiding 2. Opleiding 3. Kwaliteitsraad 4. Eisen en meten 5. In alle plannen accent op kwaliteit 6. Kwaliteitsverbeteringsprojecten 7. Totale betrokkenheid van iedereen 8. Communicatie 9. Erkenning 10. Regelmatige controle en bijsturing van kwaliteitsbewustzijn
Bijna goed leidt tot falen, zeer goed leidt tot slagen.
Kwaliteitsgeboden : Kwaliteit is voldoen aan de eisen van de klant (= student) Het systeem : preventie Norm : nul fouten
Ik heb een C.L. - advies over de gehanteerde niveaus voor Talen aan Anderstaligen opgevist. Enkel Richterich, in een advies aan de Raad van Europa spreekt van een vertrekpunt, dat ik situeerde bij ons begrip : 0 - niveau. Allerhande niveaus worden naargelang de bron gebruikt. Zij zijn echter terug te brengen in een cijferreeks van 0 tot 7. Hieraan kunnen wij een aantal uren koppelen, die nodig zijn om het volgende niveau te bereiken. De efficiëntie waarin dit gebeurt, hangt af van de leerkracht en de methode die hij of zij hanteert. Als daarenboven de modernste leermiddelen op de correcte wijze ingeschakeld worden, kan de leertijd gereduceerd worden. Men kan er ook een aantal woorden aan koppelen, die op de verschillende niveaus zouden moeten verworven, of beter : geïntegreerd zijn. Wij hanteren de indeling van prof. Beheydt. Op didactisch vlak kunnen de doelstellingen ook aanzien worden als niveaus. Hier biedt prof. De Block ins een veilige haven, waarin alle varianten opgenomen zijn. Het zal opgenomen worden in http://www.everyoneweb.com/cmFTAcl, waar ik op een gestructureerde wijze de meerwaarde van het avCVO weergeef.
40 ste week = 25 - 29 juni 1990 - dat wij een grote school zijn met twee vestigingsplaatsen die probeert kleinschalig te werken door een eigen sfeer te scheppen met een toffe, goede verstandhouding en dat een jong en flexibel team met de glimlach en energiek hieraan ALLES doet 41 ste tot 47ste week = bij toevallige contacten (waar dan ook) en in het begin van het schooljaar - dat er niet veel scholen zijn waar zo een rijk gevarieerd palet van didactisch materieel ter beschikking staat in alle klassen voor alle leerkrachten en dat de leerkrachten er (ook in eigen school) via bijscholing leren didactisch verantwoord mee omspringen - dat ons team werkt aan voortdurende kwaliteitsverbetering (sedert 23 jaar reeds) en dat er voor doorstroming gezorgd wordt (qua methode en aanpak) via kwaliteitskringen die streven naar groei en vooruitgang - dat leerkrachten zelf, als student, ons didactisch profiel uitproberen en dan nog enthousiaster zijn. - dat je bij ons voor weinig geld enorm veel krijgt - dat bij ons iedereen zijn spreekangst kan kwijt geraken omdat voorrang gegeven wordt aan het spreken (het communicatieve) en dat alles op het gebruiken (functionele) gericht is dat wij beschikken over native speakers in nationale klederdracht ( kunnen wij alleen meedelen als wij ze hebben)
38steweek = 11 tot 15 juni 1990 MEEDELEN OVER ONZE UNICITEIT -aan elkaar : dat onze directeur zo gelukkig is dat hij zo'n creatieve leerkrachten heeft, zodat we 6 weken tekort komen dit schooljaar om alle ideeën over onze uniciteit druppelsgewijze mee te delen, MAAR het is gedacht, gezegd en geschreven : JUST DO IT ! - aan de studenten : dat een test (examen) dient om het leerproces te evalueren (zegt meer over mij als leerkracht dan over de student) en dat het een relatieve waarde heeft..., dat wij gespreid evalueren en vanaf het eerste contact trachten van iedereen in het voor haar (hem) geschikte niveau te krijgen via een bondige maar efficiënte test..., dat daarna de nieuwe studenten geconfronteerd worden met de overgangsgroep ( die moet aanwezig zijn!!) om te kunnen voortbouwen op de bouwstenen van onze school : jullie, de groep overgangsstudenten, de oude getrouwen. 39ste week = 18 juni - 22 juni 1990 - dat wij werken vanuit de slogan " delight the customer" en of je dat ook zo aanvoelt (studenten komen individueel) en wij geïnteresseerd zijn hoe (evaluatiegesprek voorbije schooljaar i.p.v. nog eens dat stroeve examen)
Iedereen deed in zijn (haar) klas onopvallend opvallen en doordringen dat : 34ste week = 14 tot 16 mei 1990 dat " audiovisueel centrum " essentieel NIET duidt op materieel (dia, band, film,video + apparatuur - nochtans ook belangrijk) maar WEL op wetenschappelijk gefundeerde en uitgeprobeerde principes. Wij leveren professioneel werk van hoge kwaliteit. Wij werken constant aan kwaliteitsverbetering. 35ste week = 21 tot 23 mei 1990 dat in ons talenpracticum het zelfcorrectief werken een unieke werkwijze is (dit gebeurt enkel en ALLEEN in onze school). Wij hebben daar gedurende 11 jaar op een professionele wijze en met hoge kwaliteit aan gewerkt (zie publicatie). Wij werken alle dagen verder aan nog betere kwaliteit. Spijtig genoeg hebben wij niet alles zelf in de hand (techniek) --- hier wordt in positieve zin over gesproken : wij doen er ALLES wat we zelf kunnen voor om dit aspect onder controle te houden. 36ste week = 28 mei tot 2 juni 1990 dat wij proberen jullie zoveel mogelijk te helpen volgens de slogans : "DELIGHT THE CUSTOMER" door jullie zelfvertrouwen zoveel mogelijk te versterken via oefenen in een aangename sfeer (waar de stem van de native speaker (life en opgenomen) zoveel mogelijk benut wordt. 37ste week = 5 tot 8 juni 1990 dat het voor onze school belangrijk kan zijn indien een restaurantbezoek gepland wordt in Meise of Jette (ter plaatse), zodat de handelaars effectief voelen dat zij gebaat zijn met de aanwezigheid van zoveel mensen (lijst van deze zaken als bijlage)
Wij moeten ervoor zorgen dat onze doelen haalbaar en uitdagend zijn. Prestatiebeoordelingen worden gelinkt aan de beschrijving van doelstellingen en functiebeschrijvingen. Vermijd bureaucratisch te handelen, maar zorg voor een begeleiding als participerende partij. De baas weet alles! Er wordt nooit gehandeld op basis van naamloze standpunten. Informatie wordt op een actieve wijze ingezameld, bij iedereen. Er wordt voortdurend geluisterd op de werkvloer door er aanwezig te zijn en men laat de werknemers kleine suggesties doen (ook schriftelijk) om de kwaliteit te verbeteren. De mensen die met die informatie omgaan moeten grondig opgeleid worden in de manieren om informatie te ontwikkelen, vast te leggen en te analyseren en ernaar te handelen.
Wees flexibel en snel. Zorg voor kwaliteit met een hoge toegevoegde waarde. Bevorder internationalisme. Hiertoe moeten in het onderwijs meer prikkels gegeven worden die aanzetten tot het leren van vreemde talen. De vorige impulsen werden ondertussen mogelijk, maar de stevige basis (aanleren met sgav en doordacht herhalen en inoefenen in het A.A.AC.ZC.-talenpracticum verdwenen helaas!). Proefprojecten vormen de benadering op basis van gegevens.
Eigenschappen van de manager : 1. Energie en passie 2. Idealisme 3. Pragmatisme 4. Sluwheid 5. Niet te bevredigen ongeduld 6. Een onrealistisch gebrek aan bereidheid om oponthoud te accepteren 7. Een haat liefde verhouding met zijn ondergeschikten Daarom verminderden we de hiërarchische lagen : vroeger nu 1. Studenten 1. Studenten 2. Leerkrachten 2. Leerkrachten 3. Studiemeesters 3. Organisatorisch administratief team 4. Onderdirectie met secretariaat en adjuncten 5. Directeur 4. Directeur - manager De gemeenschappelijke noemers zijn superieure kwaliteit, flexibiliteit en algehele participatie.
Verander alles behalve de structuur van het basissysteem. Vereenvoudigen ! Kwaliteitsverbetering houdt nooit op. Blijf niet toekijken, maar wees iets. Briljante uitvoering is belangrijker dan briljante strategie op zich. Het sine qua non hiervan luidt : 1. iedereen kent de koers (systeem, uniciteit, de 4 meerwaardes van het AVC) 2. die koers wordt consequent aangehouden 3. de te volgen weg is spannend genoeg om ermee door te gaan Reputatiemarketing. Behandel de student als groeiend kapitaal. Contacten met studenten opdrijven, peilen naar tevredenheid vooral in de buitenring (het immateriële). Luisteren : 1. mensen op hun eigen terrein ontmoeten 2. intensief en naïef luisteren 3. zorgen voor snelle feed back en actie Klein beginnen. Smaller is better : Japans Mastery Minitiature (D. Young Lee Korea) Duizend mijl terugbrengen tot een voet (Tessen Soki) Al het kleine is mooi, onverschillig wat het ook is (Shei Shonogan) Iedereen minsten 40 u. per jaar in de schoolbanken (voortdurende bijscholing) en daarom wordt het budget hiervoor opgedreven.
De dwaasheid kent drie persistente houdingen : ongevoeligheid voor de groeiende onvrede bij de achterban, zichzelf verheffen tot de belangrijkste doelstelling en de illusie van een onkwetsbare positie Wie doet me wat ?. Barbara Tuchman in The march of folly. Thomas J. Peeters schreef drie boeken over zijn management : 1. In search of excellence. Excellente ondernemingen. 2. Thriving on chaos. Revolutionair management. 3. A passion for excellence. De dynamiek van het ondernemen. Hij ontwikkelde zo zijn Kwaliteitsrevolutie, die ik aanpaste aan het volwassenenonderwijs (thesis management in het onderwijs V.U.B.) en toepaste ten gronde. Differentiëren door service, kwaliteit en diversiteit is de winnende lange termijnstrategie. Een kwaliteitsrevolutie ontketenen. Kwaliteit steeds differentiëren in termen van de student (alle studenten). Staat kwaliteit dagelijks bovenaan mijn prioriteitenlijstje ? Er wordt niets opnieuw gedaan, we doen het van de eerste keer goed. De attitude van toewijdingen en emotionele betrokkenheid moet vertaald worden in het dagelijkse handelen. Er is een systeem zonder gepassioneerdheid (instructies, didactisch profiel en studie). Kwaliteit wordt gemeten. Deze meting moet zichtbaar gebeuren en moet gebeuren door mensen die het uitvoeren. Kwaliteit wordt beloond. Iedereen wordt getraind in kwaliteitstechnieken. Klein is erg mooi.
1. De politieke wil van scholen om hoge onderwijsopbrengsten te realiseren. Of anders gezegd : optimale leerresultaten als doelstelling nemen. Of nog beter : beter dan alle anderen of uniek trachten te zijn. 2. Maximalisering van de daadwerkelijke leertijd of de lesuren maximaal benutten. 3. Gestructureerd onderwijs : organisatorisch - administratief en didactisch - pedagogisch. Er is meer kans op slagen als meer onderwijs tot meer resultaten leidt en dat men de beste onderwijstechnologie dient te gebruiken. Hier spreekt men van het Multi-niveau model voor schooleffectiviteit met drie besturingsniveaus : de klas, de school en de context van de school.
De aanraaktafel voor klaslokalen met ingebouwde computer, geluid en projectiesysteem. Dat deed me onwillekeurig terug denken aan de reputatie die wij uitbouwden met het AVC in Meise. Naast ons uniek talenpracticum werden alle klassen uitgerust met bandrecorder, diaprojector, klankinstallatie en scherm. Wij hadden de recentste leermiddelen in huis, die aansloten bij ons doordacht didactisch profiel. Zelfs overhead-projectoren waren ter beschikking van de leerkachten in de jaren 60! Op http://www.smartboard.be is dit te vinden.
In de sector van de Informatica wordt cloud computing beschreven. Google en IBM sloegen de handen in mekaar en pakken uit met hun Google Apps Team Edition. Yahoo, H.P. en Intel stelden een soortgelijk initatief voor. Amazon ontwikkelde Elasting Computing Cloud of EC2. Microsoft pakt uit met Azure, een alternatief voor Windows 7. En de EU kon ook niet achterwege blijven en lanceert Resources and Services Virtualisation without Barriers vanuit het IBM Research Lab in Haifa, Israël.
Een actieplan vernieuwing, lees maar kwaliteitsverbetering, houdt in dat men snel ageert na een vergadering binnen de 72 uur. De slogan van de kwaliteitsrevolutie heet niet voor niets Just do it!.
Het is handig tijdens vergaderingen een blanco formulier actieplan voor vernieuwing bij de hand te hebben. Daarop noteert men de ideeën die opborrelen i.v.m. het onderwerp en die onmiddellijk toepasbaar zijn in onze praktijk. De items die erop voorkomen zijn : studenten, collegas, voorbereiding, les, klas, school en verwerking.
Er hoort ook een formulier Ideeën voor de volgende drie maanden bij.
Tijdens een kwaliteitskring op 2 mei 1990 werd deze formule concreet gehanteerd. De voorbereiding van de vergadering bestond uit 4 punten : 1. Bezinnen over : De dwaasheid kent drie persistente houdingen : ongevoeligheid voor de groeiende onvrede bij de achterban, zichzelf verheffen tot de belangrijkste doelstelling en de illusie van een onkwetsbare positie : Wie doet me wat ? Zie Barbara Tuchman in The march of folly.
2. Lectuur : de vier boeken over kwaliteitsverbetering. 3.De tabellen van het Excellence van Tom Peters. 4. Instructies L/90/1
Een van de meest treffende en volledige ervaringen in onze school van het emotionele aspect van een revolutie inzake kwaliteit speelde zich af rond het fenomeen : " leerkracht observator ". Dit is een geschiedenis van 11 jaar kwaliteitsverbetering proberen op gang te brengen via deze begeleiding. De analyse was grondig. De besprekingen waren frekwent. Leerkrachten observatoren en programmatoren samen met hun begeleider op de frontlijn. De verwachting was een ommekeer in de mentaliteit van de leerkrachten bereiken. Alle systemen werden gekelderd met alibi's. Steeds werd gezocht naar redenen om iets niet te doen : defect, te weinig tijd, te veel 'service' voor de studenten, te veel te vertellen over familie en vrienden, nog te veel te doen wat moest gedaan zijn, inpalming van het kommandopaneel door de programmator, zin van dergelijk kleinschalig onderzoek, dat is controle, ik moet nog gaan fotocopiëren, ik heb wat te regelen met de studiemeesters, ik moet mijn persoonlijke belangen gaan verdedigen bij de directie, ik moet de belangen van de personeelsafvaardiging uitgebreid gaan bespreken met de afgevaardigden, ik heb nog privé gesprekken te voeren met studenten uit mijn vorige leerjaren, ik zit liever mee in te spreken naast mijn collega, ik moet mijn nota 's nog leren (paraferen en dateren is er te veel aan)... En de lichtpunten : Kan er geen hoofdtelefoon gemaakt worden met een lang snoer (SBR installatie) zodat ik toch kan observeren terwijl mijn collega inspreekt ? Ik heb een student geholpen die zat te sukkelen, ik heb een collega geholpen die zat te sukkelen, ik wilde een nieuw schema uitproberen SRSR/ Ik heb mijn interimaris opvolger in contact gesteld met mijn leerkracht observator omdat ik dat belangrijk vindt. Ik heb gezien dat er geen leerkracht observator zat bij een beginneling en ik ben spontaan ingesprongen om hem te helpen. Heel deze analyse haalt niets uit. Op dertig seconden zijn deze alibi's van de tafel geveegd. " U gaat mij toch niet vertellen dat wij werk leveren dat niet voldoet ? Verander het systeem ! Vervang ze en zoek uit wat de oorzaak is verdorie ! Een analyse van dit probleem is gewoonweg overbodig. Waar het om ging was de integriteit. Wij moeten zorgen voor goed werk, dat is alles. Love the job ! What gets measured gets done !
Herwerking van een tekst van de Tom Peters-groep naar een concrete situatie in mijn school : de leerkracht talenpracticum (een systematisch onderzoek met onmiddellijke evaluatie en feed-back).
In Psyche &Brein verscheen een samenbundeling van de laatste stand op het gebied van onderzoek in dit domein, specifiek over taalverwerving doorheen de evolutie.
De titel is In den beginne was de babbel van Jan Donges.(2008/6/108)
De taal is niet ontstaan als instrument voor het uitwisselen van kennis, maar door het onderhouden van sociale contacten op een efficiënte wijze.
De verdienste van antropologe Dean Falk (Florida State University) was baanbrekend, door de sociale functie van de taal bovenaan te plaatsen in het onderzoek. Maar dat wisten de practici met gezond verstaan al langer. Zij poogde echter het ontstaan van de taal te verklaren. De homo habilis moeder was in het voordeel omdat ze haar kinderen ook van op afstand kon gerust stellen. Het babytaaltje dat de moeders gebruikten was absoluut geen aan de kinderen aangepaste minimale code, maar een basis voor taalverwerving.
Hersenenonderzoek van veel vroeger wees al in die richting. De spiegelneuronen bij apen in het F5 gebied stemt overeen met het Broca centrum bij de mens dat voor de spraakproductie van belang is.
De linguïsten stonden op hun achterpoten en bleven zweren bij de heilige grammatica. Zij negeerden ook het feit dat ze ingebakken zit in het audiovisuele en dat men een onderscheid moet maken tussen de theoretische benadering die van belang is in de Moedertaal, maar veel minder in talenonderwijs aan anderstaligen, zeker op het 0 niveau..
De vloeiende overgang van de communicatie van onze dierlijke voorouders naar de mens kan spijtig genoeg moeilijk bewezen worden. De continuïteitshypothese stelt dat onze taalverwerving zich stapsgewijze heeft ontwikkeld uit primitieve vormen van communicatie.
Grappig, maar daarom niet minder interessant is de stelling van vocal grooming of verbaal vlooien.
177 De tien geboden van succesvol mensen te begeleiden
Hierin vergelijken wij het traditioneel onderwijs met ons didactisch profiel.
Via theoretische taalmodellen werd op een cognitieve wijze snel kennis bijgebracht. Wij bevelen daarentegen aan, didactisch te handelen, volgens een vastomlijnd leergedrag.
Men liep in nde tred van de traditie : dagonderwijs, de universiteit. Het is beter dat men een specifieke school creëert en uitbouwt.
Schooleconomie werd gerealiseerd door het leereffect te laten spelen. Het is beter nieuwe leereffecten te creëren door constante vernieuwing.
Het aantrekkelijk maken van wat men deed leverde kwantiteit. Kwaliteit primeert echter altijd.
Leerkrachten waren bureaucraten die verwachtten dat hen gezegd werd wat ze moesten doen en men moest het hun dus zeggen! Leerkrachten waarden bijbrengen en een beleidsvisie is beter. Ze moeten participanten worden en zullen zich dan gedragen als eigenaars, omdat ze eigenaars zijn.
Het was de taak van de school te zorgen voor het welzijn van de Inrichtende Macht. Maar nu is het de taak van de school een begrip te worden, een erfenis na te laten, net een ietsje anders zijn vooral beter!
Verbeter fouten werd gezegd. Voorkom de fouten is succesvoller.
Het leek de taak van de school om te zorgen voor het welzijn van de inrichtende overheid. Het is echter haar taak om een begrip te worden, een erfenis na te laten en net anders te zijn.
Een succesvolle leerkracht handelde cool, rationeel en professioneel. Hij moet echter geobsedeerd zijn door het onderwijs en heeft terecht even veel vertrouwen in haar eigen intuïtie, als in feiten en analyses.
Succesvolle klassen werden geleid door weinig consistente leerkrachten met onvoldoende aandacht voor organisatie en rechtlijnigheid. Ze moet echter geleid worden doorleerkrachten met wel omschreven prioriteiten, duidelijke waarden, strikte doelstellingen en een vaste greep op de onderwijscultuur.
2. Men volgt een strikt systeem, er is een ideologie.
3. Kwaliteit wordt gemeten (observatie in klas en practicum).
4. Kwaliteit wordt beloond.
5. Iedereen traint in technieken van kwaliteitsmanagement.
6. Vorming van multidisciplinaire teams.
7. Small is very beautiful.
8. Er is een constante stimulans.
9. Er is een parallele organisatiestructuur, uitsluitend gewijd aan verbetering: C.L.
10. Iedereen speelt een rol : niet alleen de directie, maar ook de administratie, leerkrachten en studenten moeten deel uitmaken van het kwaliteitsproces.
11. Meer kwaliteit betekent minder kosten.
12. De zoektocht naar meer kwaliteit eindigt nooit !
Men werkt systemen uit in een wereld op zijn kop. Als men de ongebreidelde wildgroei van initiatieven aanschouwt is dit zeker hoog tijd. Er is nood aan een klaar organigram, zodat we de boen opnieuw zien in het bos. De belangrijkste richtlijn hierbij is meten wat belangrijk is. Statistische analyse, het meten van onze resultaten en het afwegen van onze efficiëntie horen hierin thuis. Controle en machtiging worden herzien : herzie de belangrijkste controlemiddelen en decentraliseer informatie, macht en beleidsplanning.
Via systemen schept men vertrouwen. Werk conservatieve doelstellingen uit en zorg voor totale integriteit.
Bij EOS zijn een aantal thematische blogs gestart, waaronder een dat ons zeker interesseert :
Verandering is in. Het was de slogan van Obama, waarmee hij de presidentsverkiezingen won.
Maar kwaliteitsrevolutie houdt leren houden van verandering in. Hiertoe moet men leren omgaan met paradoxale gegevens. Om effectief leiding te geven hanteert men drie beleidsmiddelen : 1. Men ontwikkelt een bezielende visie 2. Men geeft leiding door het voorbeeld te geven 3. Men is zichtbaar op de frontlijn
We zien vaak in organisaties dat de directie samen troept, vergadert en beslissingen neemt, zonder aanwezigheid op de werkvloer. Een bezielende en gedreven manager is overal te zien.
In het leiding geven hoort men ook macht te delegeren. Hiermee hebben velen het moeilijk. Dat moet men dan ook leren. Men luistert meer en is heel aandachtig. Men respecteert de mensen uit de frontlijn. Delegeer en streef naar horizontaal management door bureaucratie uit te roeien.
Leiding geven is voorliefde tonen voor verandering. Beoordeel dan ook iedereen volgens zijn of haar voorliefde voor verandering. Creëer bovendien een gevoel van hoogdringendheid.
Drie belemmeringen moeten weggenomen worden om dat te realiseren. De organisatie moet sterk vereenvoudigd worden en de structuren beperkt. De functie van het middenkader wordt herzien. Schaf bureaucratie en vernederende werkomstandigheden af. hieruit ontstond de opdeling in administratief - organisatorisch team o.l.v. de adnunct en het didactisch - pedagogisch team o.l.v. de directeur.