Inhoud blog
  • 135 Fusies
  • 133 Moedertaal in de klas
  • Igbo
  • 467 Publicaties
  • 466 Resultaten
    Zoeken in blog

    Foto
    Startpagina !
    AVC Jos Chabert cl
    Talen aan anderstaligen
    avsg,a.a.ac.zc.,kwaliteitsembleem
    06-09-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.441 STEM

    441 STEM
    Leren programmeren is even belangrijk als leren lezen, schrijven en rekenen ?
    STEM staat voor Science, Technologie, Engineering, Mathematics.
    Computationeel denken , de vaardigheid om een probleem op een abstracte wijze op te lossen, zou op zeer jonge leeftijd kunnen bijgebracht worden. Het gebeurt reeds in Amerika en elders volgden reeds experimenten.
    Kleuters kunnen via Scratch, een grafische programmeertaal, blokjes met eenvoudige opdrachten verslepen en in de juiste volgorde zetten. Zo kunnen ze animatiefiguurtjes op het scherm laten bewegen.
    Computerwetenschapper Samaey van de K.U. Leuven experimenteert reeds in Tielt. Coder Dojo werd door Martine Tempels, voorzitter van het STEM-platform naar België gebracht.
    Maar een structureel kader ontbreekt voor de invoering van computerwetenschappen op school.

    06-09-2016 om 08:24 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    30-08-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.440 Roets

    440 Roets

    2.8 Geen boek heeft de Nederlandse taal zo beïnvloed als de Statenbijbel uit 1637, wellicht ook omdat er vertalers uit alle Nederlandse gewesten werden gerecruteerd, waaronder de Vlamingen Baudartius en Walaeus.
    3.8. Loteling A. De Vos schreef omstreeks 1860 dat er militaire geneesheren waren die “evenmin de taal van de Vlaming verstaan als ’t gegrol van een ziek varken”. De Vos werd later militair arts.

    30-08-2016 om 09:11 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    21-06-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.439 Spelling

    439 Spelling
    Reeds op 20 juni 1844 werd het Koninklijk Besluit genomen waarbij de spelling van het Nederlands in ons land gelijkgesteld werd aan de officiële spelling van Nederland.
    De uitspraak werd nog steeds niet vestgelegd in standaard Nederlands !?

    21-06-2016 om 08:43 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    14-06-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.438 Comenius VII

    438 Comenius VII

    81 LXXXI. De huiselijke gemeenschap.
    82 LXXXII. Veranderingen in het huishouden.
    83 LXXXIII. Het stadsbestuur, daar waar een stad in ogenschouw genomen wordt;
    84 LXXXIV. De burgerlijke gemeenschap.
    85 LXXXV. De kooplieden.
    86 LXXXVI. De artsen met deapothekers en de chirurgen (barbiers).
    87 LXXXVII. De reschters met de gerechtelijke voortgang en de schuldvordering.
    88 LXXXVIII. De soorten der ontspanningen.
    89 LXXXIX. De tafelmanieren.
    90 LXC. De begrafenis gebruiken.
    91 LXCI. Het koninkrijk, nadere beschouwing van het gebied.
    92 LXCII. Het besturen van het rijk.
    93 LXCIII. De verwarringen van de koninkrijken en de oorlogen.
    94 XCIV. De godsdienst 916
    95 XCV. Het heidendom 924
    96 XCVI. Het Jodendom 939
    97 XCVII. Het Christendom 950
    98 XCVIII. Het Mohammedanisme 972
    99 XCIX. De voorzienigheid van god en het einde der dingen 977
    100 C. Het besluit 996 tot en met 1000

    14-06-2016 om 09:19 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    07-06-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.437 Comenius VI

    437 Comenius VI

    61 LXI. Ethica.
    62 LXII. Over de omzichtigheid.
    63 LXIII. De vlijt.
    64 LXIV. De matigheid.
    65 LXV. De dapperheid.
    66 LXVI. Het fatsoen.
    67 LXVII. De rechtvaardigheid.
    68 LXVIII. De goedgunstigheid.
    69 LXIX. De godvruchtigheid
    70 LXX. De standvastigheid enz.
    71 LXXI. De kunst van een redevoering en eerstens de woordkunst en de letterkunst.
    72 LXXII. De welsprekendheid en de redekunst.
    73 LXXIII. De dichtkunst en de muziek.
    74 LXXIV. De geneeskunde.
    75 LXXV. De rechtsgeleerdheid.
    76 LXXVI. De godgeleerdheid.
    77 LXXVII. De geleerde omgang.
    78 LXXVIII. De huishouding waar u het huis kunt inspecteren.
    79 LXXIX. De huwelijkse gemeenschap.
    80 LXXX. De ouderlijke gemeenschap.

    07-06-2016 om 09:23 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    31-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.436 Comenius V

    436 Comenius V

    41 XLI. De wetenschap aangaande het metalen huisraad
    42 XLII. De wetenschappen aangaande het linnen, het houten en het ledergereedschap
    43 XLIII. De vaardigheden van het reizen, eerstens van het reizen te voet.
    44 XLIV. Het paardrijden en het voermanschap.
    45 XLV. Het zwemmen en de scheepvaart.
    46 XLVI. Trekwerktuigen.
    47 XLVII. De vermaakscheppende middelen.
    48 XLVIII. De middelen voor de menselijke beschaving.
    49 XLIX. De letteren en de boeken met de vaardigheden die daartoe dienen, de drukkerij e.a. enz.
    50 L. De scholen.
    51 LI. De filosofie.
    52 LII. De Wiskunde en eerst de Rekenkunde.
    53 LIII. Het landmeten.
    54 LIV. Leer van het evenwicht.
    55 LV. De sterrenkunde.
    56 LVI. De Aardrijkskunde.
    57 LVII. De tijdrekenkunde met de geschiedschrijving.
    58 LVIII. De redekunst.
    59 LIX. Geheugenkunst.
    60 LX. De kunst van het voorspellen.

    31-05-2016 om 08:37 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    24-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.434 Comenius IV

    434 Comenius IV

    21 XXI. De uitwendige leden van het menselijk lichaam.
    22 XXII. De benen delen van het lichaam.
    23 XXIII. De vleesachtige delen van het lichaam en de ingewanden.
    24 XXIV. De vochten van het lichaam met de geesten.
    25 XXV. De natuurlijke werking.
    26 XXVI. De levensfuncties.
    27 XXVII. De dierlijke functies bij het gevoel, de beweging en de rust.
    28 XXVIII. De geest met de hartstochten en het geweten.
    29 XXIX. De onnatuurlijke voorvallen: zoals de ziekten, ten eerste de uitwendige
    30 XXX. De inwendige ziekten.
    31 XXXI. De gebreken van de natuurlijke dingen met de misgeboorten en wat daar bij behoort.
    32 XXXII. De wetenschappen van het platte land en allereerst de tuinbouw.
    33 XXXIII. Over de landbouw.
    34 XXXIV. De veehouderij
    35 XXXV. De mogelijkheden van de graanproductie.
    36 XXXVI. De vleessoorten als voedsel
    37 XXXVII. De kunst van het bereiden der dranken.
    38 XXXVII. De soorten kleding.
    39 XXXIX. De bouwkunst.
    40 XL. De soorten gebruiksvoorwerpen en ten eerste van de lemen en glazen voorwerpen.

    24-05-2016 om 08:36 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    17-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.433 Comenius III

    433 Comenius III

    De 100 hoofdstukken van de Janua linguarum reserata zijn :
    1 I. Inleiding 1
    2 II. De eerste gedaante van de wereld : de elementen 16
    3 III. De sterrenhemel en de sterren 21
    4 IV. Het vuur met de vurige hemellichamen 30
    5 V. De lucht met de winden 38
    6 VI. Het water met de waterdampen 44
    7 VII. De aarde met de mineralen 55
    8 VIII. De bergmineralen 59
    9 IX. De metalen 63
    10 X. De gewone en de kostbare stenen 71
    11 XI. Het struikgewas en de paddenstoelen in het bijzonder 79
    12 XII. Kruiden en de kruidachtigen ; de vruchten 84
    13 XIII.Heester en vruchten van de heester 100
    14 XIV. Bomen en boomvruchten.
    15 XV. Dieren in het algemeen en in het bijzonder, de ruigsten, gedurig bewegenden, de kruipenden, de slangachtigen.
    16 XVI De vogels en de andere gevleugelden.
    17 XVII De Vissen en de andere waterdieren.
    18 XVIII. De viervoetige dieren, ten eerste de tamme dieren, het vee en de lastdieren.
    19 XIX. De wilde viervoetige dieren en de amfibieën.
    20 XX. De mens

    17-05-2016 om 00:00 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    10-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.432 Dubben

    432 Dubben

    Ik ergerde mij aan het dubben in het Nederlands van de H.Mis op O.H.Hemelvaart vanuit Mendrisio in het Italiaans. Het gedempt Nederlands overheerste het Italiaans. Zou de VRT niet beter de mogelijkheid voorzien, om dat dubben uit te schakelen. Dan kan dat gevolgd worden door de kijkers in de originele taal.
    Ondertiteling zou ook moeten uitgeschakeld kunnen worden. Want onwillekeurig gaat men lezen, omdat dat 8 maal sneller gebeurt dan luisteren.
    Kwaliteitsverbetering eindigt nooit en gebeurt via kleine dingen!

    10-05-2016 om 00:00 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    26-04-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.431 Comenius

    431 Comenius

    In zijn "Janua Linguarum Reserata" of  "De poort der talen ontsloten" schrijft deze pedagoog uit de XVIIde eeuw 800 zinnen om Latijn te leren.
    Al jaren tracht ik dit te pakken te krijgen.  Ik heb het eindelijk kunnen inzien.
    Ik wou deze vertaling vergelijken met mijn basiwoordenschat gesproken Nederlands cl I.  Daarna wou ik ze omzetten in dialogen.  Een efficiëntie methode omNederlands te leren spreken vanaf het 0 - niveau was het doel.

    Maar het v alt tegen!  Er zijn geen 800 zinnen, maar 949 paragrafen.  Toch zal ik mijn werk voltooien.  Want opgeven staat niet in mijn "vocabularium".

    26-04-2016 om 08:27 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    08-03-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.430 Maria Theresia

    430 Maria Theresia
    In 1755 gaf Aartshertogin Maria Theresia opdracht om alle edicten ook in het Nederlands uit te vaardigen.
    Zij liet in 1777 de Vlaamse provincies boeken in onze taal drukken.

    08-03-2016 om 10:54 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    01-03-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.42 C.T.F.

    429 C.T.F.
    Er zou een centrum moeten komen voor toegepaste fonetiek. In Mons bestond dat vanaf de jaren 60. Dit centrum lag aan de basis van de ontwikkeling bij ons van de Audiovisuele Structureel globale methode voor talen aan anderstaligen.
    Zij was gebaseerd op fonetiek. Een andere taal leer je vanaf het 0 – niveau met klank en beeld. Als je enkel dat doet is dat de efficiëntste en snelste weg!
    1. Klank en beeld
    2. Fonemen
    3. PPT
    4. Methodes
    5. Dialogen
    6. Aanleren
    7. Inoefenen

    01-03-2016 om 08:33 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    23-02-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.428 EU - referentiekader

    428

    Referentiekader EU niveaus talen aan anderstaligen?
    http://www.erk.nl/docent/materialen/

    23-02-2016 om 11:21 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    26-01-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.427 Taaloverlevingskit

    427 Taaloverlevingskit in drie delen :
    1. Baby’s 2010
    2. Peuters 2011
    3. Kleuters
    De gedeputeerde voor Vlaams karakter nam dit initiatief . Je vindt ze in de bibliotheken.
    Hints voor kwaliteitsverbetering :
    Er zou rekening moeten gehouden worden met de basiswoordenlijst Necl I
    Het visuele aspect via tekeningen en foto’s kan beter
    Vertalingen in alle Europese talen of meer ?
    Doelgroep ? Begeleiders of migranten
    Niveau ? baby’s – peuters - kleuters op het 0-niveau
    Standaard Nederlands en geluidsmaterieel ?
    Een verdienstelijke poging! 

    26-01-2016 om 09:01 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    22-12-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.426 Snel Nederlands leren X

    426 Snel Nederlands leren X
    We zouden de basisdialogen om een andere taal te leren spreken moeten filmen. In de originele A.V.S.G. – methode gebruikte men dia’s. die konden ondertussen met powerpoint bijgewerkt worden. In het AVC gebeurde dit enkel voor Italiaans. De andere verdwenen geruisloos. Met de huidige technieken moet het mogelijk zijn met bewegende beelden en klnak te werken.
    Comenius stelde in zijn “Jana linguarum reserata” reeds 800 zinnen samen om Latijn te leren. Grondige studie van dit werk kan aantonen in hoeverre alle nodige taalelementen erin voorkomen.
    De basisdialogen moeten wel grondig bestudeerd en geprogrammeerd worden. Daarna kunnen ze gesplitst worden, om ze zin per zin aan te leren en later in te oefenen met een APP.

    22-12-2015 om 00:00 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    15-12-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.425 APP

    425 APP
    Met de huidige multimediale hulpmiddelen moet het mogelijk zijn deze woorden aan te leren op een snelle en efficiënte manier. We stellen wat volgt voor.
    De prenten worden een voor een gegeven. Onmiddellijk hoort men de uitspraak. Ideaal zou zijn dat het woord volgens de model van het A.A.AC.ZC.- talenpracticum worden herhaald en ingeoefend : S - - S - - S - - S/
    Op het scherm staat ook een teken om de schrijfwijze op te roepen.

    15-12-2015 om 09:20 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    08-12-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.424 Snel Nederlands leren VIII

    424 Snel Nederlands leren VIII

    In VIF werd "Dictionnaire en images uitgegeven.  In de boekhandels vinden wij ook woordenboeken met afbeeldingen per woord.  Maar deze zijn meestal niet goed gekozen.  Wij opteren voor deze uit Nederlands cl I 800 meest freksente nwoorden in gesproken Nederlands.
    De woorden die je kunt afbeelden via een beeldend woordenboek helpen :
    aardappel, aarde, acht, agent, apotheek, appartement, arm, arts, auto, avond, baby, bad, bakker,bakkerij,bal,balpen, bank,bed,been, bier, blad,blauw, bloed,bloem, blond,blouse, boek, boer, boerderij,boom, boot, bord,borstel, bos,boter,bril,broek, brood,bruin, buik,bureau, bus,café, chauffeur, cheque, chocolade,dak, das, dertien, dertig, deur,dokter, doos, douche, drie,duizend,één, ei,elf,emmer,fabriek, fiets, film,flat,fles,foto,frank, fruit,gang, garage,gat, geel, geld, gezicht, gezin,glas,gras, grens,grijs, groen, groep,haar,half,hand, hart,hemd, hoed,hoek, holte,hond, honderd, hoofd,horloge,hotel,huis,ijs, jongen, juffrouw, jurk,kaart,kaas, kam,kamer, kantoor, kast, kat, kelder,kerk,keuken, kind, kip,klas, kleed, knie, koffer, koffie, kop, kous, krant, kwart, kwartier, lamp, lepel, lichaam, licht,lijn, links,machine,man, markt, medicijn,meisje, melk, mes, meter, meubel, mevrouw, mist, moeder, mond, mouw, muur, nacht, negen, neus, nul, oma, ontbijt, oog, oor, oosten, ouders, pan, papier, paspoort, pen, plaat, plant, plein, plus, politie, post, pot, potlood, prent, raam, radio, rand, rechts, regen, rekening, restaurant, rok, rood, rug, schilderij, schoen, school, schouder, sigaret, slager, sleutel, stad, station, steen, stoel, stof, straat, suiker, tafel, tas, taxi, tekening, telefoon, televisie, tent, terrein, thee, tien, toilet, trap, trein, tuin, twaalf, twee, twintig,veertien, veertig, venster, verdieping, verpleger, vier, vijf, vijftig, vinger, vis, vlag, vlees, vliegtuig, voet, vogel, vork,vraagteken, vrouw, vuil, water, weg, wekker, wijn, winkel,wit,zaal, zak, zee, zeep, zes, zestig, zeven, zin, zon, zout, zwart,

    08-12-2015 om 08:58 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    01-12-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.423 Snel Nederlands leren VII

    423 Snel Nederlands leren VII
    NE cl 1, de basiswoordenlijst van de Nederlandse taal, waarin de woorden gerangschikt zijn volgens frekwentie van gebruik, is een nuttig instrument.
    Want het heeft geen zin, woorden te leren gebruiken in conversatie, die men zelden of nooit gebruikt.
    Als we deze lijst (800 lemma’s) herschikken, kunnen we er de woorden uithalen die visueel voorgesteld kunnen worden. Bijvoorbeeld de kleuren, getallen, voorwerpen … kunnen visueel voorgesteld worden en de klank kan onmiddellijk gekoppeld worden aan de betekenis. In dialogen ligt dat moeilijk. Het vergt een hele studie om elke zin betekenisvol te visualiseren.

    01-12-2015 om 00:00 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    24-11-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.422 Snel Nederlands leren VI

    422 Snel Nederlands leren VI
    Weinig, maar goed!
    Just do it! Het resultaat is ons hoofddoel.
    Wie maakt een leertraject dat op de snelste, efficiëntste en kwaliteitsvolste manier talen leert aan anderstaligen. Nederlands aan anderstaligen is dringendst!

    24-11-2015 om 09:07 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    09-11-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.421 Snel Nederlands leren V

    421 Snel Nederlands leren V
    En de theorie ? Dat is overbodig op het 0 – niveau. Het heeft geen zin theorie te geven, als ze de taal niet spreken. De ondersteuning van het geleerde via theorie heeft bovendien een negatieve invoed op het resultaat.
    In de didactiek (onze stiel) leerden we wat inductie is. Dat is hier van toepassing. Als ze correct kunnen spreken in eenvoudige dialogen d.w.z. als de mechanismen voldoende in geoefend zin, kan men met theorie beginnen.

    09-11-2015 om 10:26 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 26/06-02/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 11/11-17/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 14/01-20/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 24/12-30/12 2012
  • 17/12-23/12 2012
  • 03/12-09/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 27/08-02/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 25/06-01/07 2012
  • 18/06-24/06 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 28/05-03/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 08/08-14/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2010
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 03/08-09/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 31/12-06/01 2008
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 25/08-31/08 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 26/05-01/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 31/03-06/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 24/12-30/12 2007
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 09/04-15/04 2007
  • 02/04-08/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 19/03-25/03 2007
  • 12/03-18/03 2007
  • 05/03-11/03 2007
  • 26/02-04/03 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 12/02-18/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 29/01-04/02 2007
  • 22/01-28/01 2007
  • 15/01-21/01 2007
  • 08/01-14/01 2007
  • 01/01-07/01 2007
  • 25/12-31/12 2006
  • 18/12-24/12 2006
  • 11/12-17/12 2006
  • 04/12-10/12 2006
  • 20/11-26/11 2006
  • 13/11-19/11 2006
  • 30/10-05/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 16/10-22/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 11/09-17/09 2006
  • 04/09-10/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 03/07-09/07 2006
  • 26/06-02/07 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 03/04-09/04 2006
  • 27/03-02/04 2006
  • 20/03-26/03 2006
  • 13/03-19/03 2006
  • 06/03-12/03 2006
  • 27/02-05/03 2006
  • 20/02-26/02 2006
  • 06/02-12/02 2006
  • 30/01-05/02 2006
  • 23/01-29/01 2006
  • 16/01-22/01 2006
  • 02/01-08/01 2006
  • 26/12-01/01 2006
  • 12/12-18/12 2005
  • 05/12-11/12 2005
  • 28/11-04/12 2005
  • 21/11-27/11 2005
  • 14/11-20/11 2005
  • 31/10-06/11 2005
  • 24/10-30/10 2005
  • 17/10-23/10 2005
  • 03/10-09/10 2005
  • 26/09-02/10 2005
  • 12/09-18/09 2005
  • 05/09-11/09 2005
  • 22/08-28/08 2005
  • 15/08-21/08 2005
  • 08/08-14/08 2005
  • 25/07-31/07 2005
  • 11/07-17/07 2005
  • 04/07-10/07 2005
  • 27/06-03/07 2005
  • 20/06-26/06 2005
  • 13/06-19/06 2005
  • 06/06-12/06 2005
  • 30/05-05/06 2005
  • 23/05-29/05 2005
  • 16/05-22/05 2005
  • 09/05-15/05 2005
  • 02/05-08/05 2005

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!