Inhoud blog
  • 135 Fusies
  • 133 Moedertaal in de klas
  • Igbo
  • 467 Publicaties
  • 466 Resultaten
    Zoeken in blog

    Foto
    Startpagina !
    AVC Jos Chabert cl
    Talen aan anderstaligen
    avsg,a.a.ac.zc.,kwaliteitsembleem
    03-11-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.420 Snel Nederlands leren spreken IV

    420 Snel Nederlands leren spreken IV
    Het zou een interessante oefening zijn, om dialogen samen te stellen die nadat ze ingeoefend zijn, garanderen dat het beste resultaat er is : correct spreken.
    Leerkrachten Nederlands aan anderstaligen zouden zo’n methode moeten ontwikkelen.
    Hoeveel dialogen moet je grondig inoefenen om student(inn)en tot zelfstandig en perfect spreken te brengen.
    Dat is de uitdaging. Just do it! But dot it in excellency!

    03-11-2015 om 00:00 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    27-10-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.419 Snel Nederlands leren III

    419 Snel Nederlands leren III
    De derde stap houdt in dat we de dialogen inoefenen. Dat moet grondig gebeuren! Ze worden gememoriseerd. Het resultaat is dat men deze kleine toneeltjes kan spelen.
    Voor het inoefenen was er een handig hulpmiddel : het A.A.AC.ZC. – talenpracticum. Dat zou nu bij Sanako als APP ontwikkeld zijn. Zie aflevering 415 in dit blog. Als ik het uitgeprobeerd heb geef ik hierover meer.

    27-10-2015 om 00:00 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    20-10-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.418 Snel Nederlands leren II

     418 Snel Nederlands leren spreken II

    De tweedestap is de keuze van een methode. Wij opteren voor de principes van de AVSG Methodiek. Dit is een garantie tot succes. Maar deze methode wordt niet meer uitgegeven. We moeten dus zelf aan de slag en maken onze eigen methode.
    Audio Visueel Structureel Globaal houdt in dat we werken met dialogen die we laten verstaan via beeldmaterieel.
    Maak dus een eenvoudig scenaria dat bestaat uit een 25tal zinnen. Gebruik enkel wat de studenten nodig hebben : zo eenvoudig mogelijk.
    Illustreren is moeilijker, alhoewel we met de digitale mogelijkheden met de P.C. al een stuk kunnen opschieten! In de oorspronkelijke methode gebruikte men dia’s die gekoppeld werden aan een gesproken zin. Powerpoint is daarvoor een handige tool. Wie kan tekenen of een tekenaar ter beschikking heeft kan daar gebruik van maken.
    Ik heb in deze reeks vertalingen gepubliceerd van oorrspronkelijk methodes. Zie hiervoor nrs. 277 tot 298. Van 277 tot 284 heb ik het over de onderwerpen. Daarna vinden jullie bruikbare dialogen.

    20-10-2015 om 00:00 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    13-10-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.417 Snel Nederlands leren ? I

    417 Snel Nederlands leren ? I

    De eerste stap is het vastleggen van het standaard Nederlands d.w.z. de correcte uitspraak waarin we de lessen zullen geven. In het Nederlands taalgebied is dat nooit vastgelegd. Het is echter essentieel op het 0 – niveau, dat wat de studenten te horen krijgen éénvormig is.Want de eerste klanken die ze horen zijn als muziek. Als je dan verschillende geluiden laat horen voor éénzelfde zin creëer je verwarring.
    Het gesproken Nederlands van de VRT - nieuwsredactie zou de standaard moeten worden.  Dat is het ABN van de jaren zestig, van o.a. "Hier spreekt men Nederlands".

    13-10-2015 om 00:00 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    25-08-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.416 Jeugdraad Meise 50

    6.9.2015 Stichting
    12.9.1965 Ontmoeting Jr - Gem.
    24.9.1965 Erkenning gemeente

    Jeugdraad Meise

    50

    25-08-2015 om 00:00 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    09-06-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.415 App

    415 App

    Op www.sanakao.be kun je een app downloaden in hun aanbod van talenpractica.
    Of ze ook de A.A.AC.ZC. mogelijkheden bevatten gaan we uitzoeken, want dat zou een grote stap voorwaarts zijn in de kwaliteitsrevolutie van het talenonderwijs aan anderstaligen!

    Op 6.9.2015 wordt Jeugdraad Meise 50
    In 1965 was ik de 2de voorzitter en recruteerde Jos Chabert mij voor zijn talenpracticum, wat uitgroeide tot
    onze taalschool :
    Audiovisueel Centrum
    Jos Chabert Meise en Jette
    Collegium Linguarum

    09-06-2015 om 08:50 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    02-06-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.414 Joos Florquin

    414 Joos Florquin

    In de jaren zestig was Nederlands nog belangrijk voor de VRT!
    Hier spreekt men Nederlands had de ambitie om op een speelse wijze de kwaliteit van het gesproken Nederlands van de Vlamingen te verbeteren. Hij deed dit met Annie Van Avermaet en Fons Vraeters. ABN – kernen rezen overal uit de grond!
    De Walen reageerden via La Libre Belgique op hun gekende arrogante wijze met de uitspraak : “C’est une équipe dont le chien est le plus intelligent”. Yves Leterme had gelijk toen hij verklaarde dat ze geen Nederlands willen leren of er te dom voor zijn. Dat geldt slechts voor een deel van hen. Er zijn veel Walen die het anders zien!
    Marc Galle vervulde dezelfde rol op de radio met zijn taalwenken in “Voor wie haar soms geweld aan doet. Toen in 1974 na 1000 succesrijke afleveringen het programma op TV afgevoerd werd, zette Joos Florquin zijn in spanningen verder via “Ten huize van .”. Hier bracht hij ruim 250 vertegenwoordigers van de intelligentsia voor de buis.
    Het is hoog tijd dat men hier opnieuw iets voor doet! Want de anderstaligen weten n iet meer welk gesproken Nederlands nu juist is!

    02-06-2015 om 00:00 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    07-04-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.413 Google

    413 Google

    Met google vertalen gaat het laten uitspreken van wat je vertaalt ook, als je het betreffende icoontje aanklikt.

    Op 6.9.2015 wordt Jeugdraad Meise 50
    In 1965 was ik de 2de voorzitter en recruteerde Jos Chabert mij voor zijn talenpracticum, wat uitgroeide tot
    onze taalschool.

    07-04-2015 om 09:04 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    03-03-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.412 Sraaktechnologie

    412 Spraaktechnologie

    Ik ontving van een vriend volgend website-adres

      http://www.oddcast.com/home/demos/tts/frameset.php?frame1=talk

    Op het eerste gezicht leek Engels naar Engels prima. Maar voor Nederlands is het wat anders!?

     

    03-03-2015 om 00:00 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    13-01-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.411 Gesprekken

    411 Gesprekken

    De gemiddelde pauze ligt ronde de 200 milliseconden in gesprekken. Er is echter meer dan de aarzelingen bij de beurtrol. En wij kunnen dat doortrekken naar alle menselijke communicatie.
    Wij hebben een natuurlijke neiging om verduidelijking te vragen.
    Voor onze leerplannen is het dus belangrijk om de dialogen van dagdagelijkse eenvoudige gesprekken vast te leggen. Die kunnen dan gebruikt worden voor meerdere talen. Sommige methodes pasten dat reeds toe.
    Comenius ging al in die richting in zijn tijd. In de “Janua linguarum reserata” bracht hij 800 zinnen samen om Latijn te leren.

    13-01-2015 om 09:13 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    06-01-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.410 communiceren

    410 Communiceren

    Onderzoek en analyse van gesprekken, de conversatieanalyse, leverde in de jaren 70 eindelijk een aantal inzichten op, die toepasbaar zijn in het vreemde talenonderwijs.
    In “Ongeschreven regels” EOS 6/2014 staat dat ze ontdekten dat taal een structuur herbergt die grammatica overstijgt en die dieper gaat dan de woorden die we gebruiken en de volgorde waarin we naamwoorden met werkwoorden combineren. Die gespreksinfrastructuur is in alle culturen gelijk.
    Met gezond boerenverstand wisten we dat al eerder.
    Bovendien zag twintig jaar eerder de SGAV – methodiek het levenslicht en die was een toepassing van zulke inzichten in het onderwijs aan anderstaligen.
    De rol van de taal in de alledaagse gesprekken is de meest fundamentele.
    In 2009 bestudeerden Tanya Stivers, Enfield e.a. aan het Max Planckinstituut via video – opnames van alledaagse gesprekken communicatie. Ze selecteerde 350 vraag en antwoord sequenties.
    Met dezelfde werkwijze ontstond de audiovisueel – structureel – globale methode van St.-Cloud – Zagreb, waarover we het reeds uitvoerig hadden.

    06-01-2015 om 09:37 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    23-12-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.409 Wens

    409 Wens

    Wij wensen dat in 20015 :

    - onze Moedertaal het gesproken Nederlands eindelijk eenduidig vastgelegd wordt
    - de avsg methode opnieuw ontluikt
    - de A.A.AC.ZC componenten doorbreken
    - ons didactisch profiel een revival kent
    - er een eigen methode gesproken Nederlands aan anderstaligen opduikt
    - er een Europese talenschool komt waar alle Europese talen aangeleerd worden
    - wij gezond mogen blijven en dat ten volle kunnen beleven

    23-12-2014 om 08:51 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    16-12-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.408 Taalbarometer 1

    408 Taalbarometer 1

    De Vlaamse taalbarometer bezorgde ons interessante informatie over de toestand van het Nederlands in Vlaanderen.
    Vanuit de kwaliteitsverbetering van het volwassenenonderwijs aan anderstaligen, nemen wij dit instrument op de korrel.
    Positief was alleszins het feit dat er meer Nederlands gesproken wordt in de gezinnen. Laat ons daar dan ook op inzetten. Ik moet echter opnieuw al mijn standpunten herhalen :
    Zelfredzaamheid houdt in dat de anderstaligen eerst Nederlands kunnen spreken en begrijpen. Dus leer ze zo snel en efficiënt mogelijk spreken!
    MAAR welk Nederlands. Laat ons voor eens en voor altijd het standaard Nederlands vastleggen. Dat is de eerste stap, die een enorme kwaliteitsverbetering van het volwassenenonderwijs, zal inluiden!

    16-12-2014 om 09:16 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    11-11-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.407 Psyche en brein

    407 Psyche en brein

    In “Psyche en Brein” nr.5 2014 staat een interessant artikel : “Knoop een taal in je oren” dat onze bevindingen bevestigt en waarvan de orincipes ontsproten In Zagreb en via Parijs en het Centre de phonétique appliquée uit Mons, door ons toegepast werd van 1967 tot 2008.
    Talen leren aan anderstaligen vereist dat je eerst goed leert luisteren en spreken. In het artikel staat het zo geformuleerd : als we eerst een paar uur onze oren oefenen voor we er ons aan wagen woorden te memoriseren en zinnen te bouwen, kan een taal leren makkelijker worden dan we het ooit durfden dromen. Ze blijven echter vast hangen aan het gebruikelijke taalonderwijs van de universiteiten. Zweer dat eerst af en het wordt nog mooier, zoals ij bewezen!
    In een van de onderzoeken heeft men de feed-back voordelen ontdekt. Voeg er de interactieve mogelijkheden van ons a.a.ac.zc. –systeem aan toe en we zijn weer verder.

    Enkele websites die aangeduid werden verdienen nader onderzoek :

    http://Rhinospike.com
    http://Forvo.com
    http://ankisrs.net
    http://Fluent-Forever.com/chapter3

    11-11-2014 om 08:44 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    04-11-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.406 Campagne 2014 NED

    406 Campagne 2014 Nederlands

    De 10de campagne voor het Nederlands werd op gang geschoten door Tom Dehaene onder de slogan “Nederlands leren, simple comme bonjour”.  Er wordt weer financiële steun gegeven aan het Huis van het Nederlands voor hulp aan lokale besturen. 30 gemeenten nemen deel en het leidt opnieuw tot wildgroei met O.C.M.W. – initiatieven (taalcoach, onthaalblad en tolkenblad).

    Ze willen in de provincie opnieuw 14000 cursisten aantrekken. Deze campagne gaat in samenwerking met het Huis van het Nederlands en V.Z.W. De Rand. Als campagnematerieel worden deze keer markers gebruikt.
    Men zou beter het geld stoppen in coördinatie van alle initiatieven waar een wildgroei heerst, waar een kat haar jongen niet meer in vindt.
    Bovendien herhaal ik mijn oproep tot :

    1. Vastleggen van standaard gesproken Nederlands
    2. Audiovisuele methode Nederlands aan anderstaligen
    3. Didactiek talen aan anderstaligen
    4. Cross mediale mogelijkheid om snel Nederlands te leren spreken en in te oefenen
    5. Oprichting van een school in Brussel voor enkel Europese talen op het 0-niveau
    6. Toekenning van een kwaliteitslabel voor initiatieven
    7. Degelijke coördinatie

    04-11-2014 om 08:59 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    28-10-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.405 Advies

    405 Advies

    De minister van onderwijs wil het niveau van het onderwijs Frans, Duits en Engels opkrikken.
    Vanuit onze praktijk menen wij dat er eens drastisch verandering en vooral kwaliteitsverbetering moet komen.

    In het lager onderwijs zou het aanleren van de Franse taal, moeten beperkt blijven tot spreken. Via scenarios’s dagelijks taalgebruik, oefent men het spreken in via de principes van de avsg-methodiek (Zagreb-St.-Cloud-Mons-Meise ) of met de update in het didactisch profiel van het AVC Jos chabert Meise en Jette. Het inoefenen kan met de software van Divace Solo (nu Sanako).
    http://www.everyoneweb.com/cmftacl         http://www.YouFreeWeb.com/cmfalcl

    In het secundair onderwijs onderwijs kan het Frans verder verdiept worden met lezen en schrijven. Hierbij wordt de theorie aangepakt.
    De derde taal zou Engels moeten zijn. Met Duits komen de meeste studenten nauwelijks in aanraking. Ten bate van het Belgicisme onze derde taal opdringen lijkt ons weinig efficiënt. De meeste federale instellingen en initiatieven hanteren ook meestal geen Duits!
    Hierbij wordt dezelfde weg gekozen als voor het Frans. Minstens gedurende 1 jaar beperkt men zich tot het spreken via dialogen.

    En voor onze Moedertaal blijft het nodig het standaard gesproken Nederlands eens en voor altijd vast te leggen (AN-initiatieven van de jaren 60). Als er dan eindelijk een avsg – methode komt of een methode die beantwoord aan ons didactisch profiel is het aanmodderen voorbij!

    28-10-2014 om 09:05 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    21-10-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.404 Liber amicorum

    404 Liber amicorum

    Er zou een gedenkboek moeten komen over Jos Chabert.

    Wij hebben reeds :

    1. zijn stamboom
    2. de homilie van kardinaal Daneels bij zijn uitvaart
    3. zijn c.v. als nationaal politicus van Herman Ricour
    4. zijn c.v. als lokaal mandataris in Meise van Jef De Cuyper
    5. Wie schrijft er een tekst voor ? We denken aan iemand van alle partijen die hem van nabij gekend heeft : Vic Anciaux, Hugo Weckx, Robert De Langhe, Etienne Schouppe, Vic Laureys …

    21-10-2014 om 09:07 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    08-07-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.403 AVC Jos Chabert cl

    403 AVC Jos Chabert cl

    Ter ere van onze stichter en omdat de gemeente Meise niet reageert op ons voorstel, dragen wij dit blog op aan deze eminente figuur. Zonder hem had Meise er helemaal anders voor gestaan!

    Een greep uit zijn realisaties in onze keizerlijke gemeente Meise :
    1. Aankoop van een Talenpracticum en oprichting A.V.C. Meise
    2. Principe grondafstand bij grote verkavelingen (Kleine Wouwer, Kraaienbroeklaan en de Nekker)
    3. Willy Van den Berghecentrum met school, zwembad en sporthal
    4. Providentia Wijk
    5. Home Van Gijsel
    6. Verkeerslichten aan Napoleon (voor A12)
    7. Pleidooi Cultureel Centrum in het kasteel van Boechout
    8. Cultuurraad Meise
    9. Parochiale bibliotheek naar de gemeente
    10. Muziekschool i.s.m. Wemmel en vestiging AVC in Strombeek

    08-07-2014 om 09:05 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    01-07-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.402 Oorsprong

    402 Oorsprong

    De jonge politicus Jos Chabert nam als schepen van onderwijs en jeugd in 1967 de beslissing die leidde tot het Audiovisueel Centrum in Meise. Ik had de eer het idee te mogen realiseren.
    Tijdens mijn ambtsperiode die liep van 1967 tot 1996 als directeur en daarop volgend van 1996 tot 5.8.2008 als voorzitter van de Bestuurscommissie kon ik waken over het didactisch profiel met het aanleren van andere talen via de audiovisuele methode en het inoefenen op een interactieve manier in het talenpracticum.

    Vorige vrijdag werden twee oude getrouwen uitgewuifd : Carla Luppens (Spaans) en Karel Aerts (Engels en Nederlands). Deze laatste was de eerste die ik aanwierf in een voltijdse betrekking en zo brak ik met de idee van “avondschool”. Dit is dus een mijlpaal.
    De schepen van onderwijs ontbrak op het appel. Was hij wel uitgenodigd ? Ik was via een kunstgreep toch op het laatste nippertje uitgenodigd en nam mijn dochter Veerle (gemeenteraadslid) mee. Zij was de enige aanwezige die de Inrichtende Macht kon vertegenwoordigen.

    01-07-2014 om 09:15 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    10-06-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.401 Chomsky

    401 Chomsky

    Ik kreeg zelfs geen ontvangstmelding van mijn vraag i.v.m. de naamsverandering van het AVC?! We wachten af!
    In E.O.S. verscheen in het nummer 6 van juni 2014 een artikel “Hebben we dan toch geen taalinstinct ? Op grond van recente onderzoek wordt zijn theorie over de universeel ingebouwde grammatica onderuit gehaald.
    Wij wisten dat al langer . Taal moet in de eerste plaats gesproken worden en als die vaardigheid verworven is, kan men ze theoretisch bestuderen en verfijnen.

    10-06-2014 om 09:04 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 26/06-02/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 11/11-17/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 14/01-20/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 24/12-30/12 2012
  • 17/12-23/12 2012
  • 03/12-09/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 27/08-02/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 25/06-01/07 2012
  • 18/06-24/06 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 28/05-03/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 08/08-14/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2010
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 03/08-09/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 31/12-06/01 2008
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 25/08-31/08 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 26/05-01/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 31/03-06/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 24/12-30/12 2007
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 09/04-15/04 2007
  • 02/04-08/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 19/03-25/03 2007
  • 12/03-18/03 2007
  • 05/03-11/03 2007
  • 26/02-04/03 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 12/02-18/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 29/01-04/02 2007
  • 22/01-28/01 2007
  • 15/01-21/01 2007
  • 08/01-14/01 2007
  • 01/01-07/01 2007
  • 25/12-31/12 2006
  • 18/12-24/12 2006
  • 11/12-17/12 2006
  • 04/12-10/12 2006
  • 20/11-26/11 2006
  • 13/11-19/11 2006
  • 30/10-05/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 16/10-22/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 11/09-17/09 2006
  • 04/09-10/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 03/07-09/07 2006
  • 26/06-02/07 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 03/04-09/04 2006
  • 27/03-02/04 2006
  • 20/03-26/03 2006
  • 13/03-19/03 2006
  • 06/03-12/03 2006
  • 27/02-05/03 2006
  • 20/02-26/02 2006
  • 06/02-12/02 2006
  • 30/01-05/02 2006
  • 23/01-29/01 2006
  • 16/01-22/01 2006
  • 02/01-08/01 2006
  • 26/12-01/01 2006
  • 12/12-18/12 2005
  • 05/12-11/12 2005
  • 28/11-04/12 2005
  • 21/11-27/11 2005
  • 14/11-20/11 2005
  • 31/10-06/11 2005
  • 24/10-30/10 2005
  • 17/10-23/10 2005
  • 03/10-09/10 2005
  • 26/09-02/10 2005
  • 12/09-18/09 2005
  • 05/09-11/09 2005
  • 22/08-28/08 2005
  • 15/08-21/08 2005
  • 08/08-14/08 2005
  • 25/07-31/07 2005
  • 11/07-17/07 2005
  • 04/07-10/07 2005
  • 27/06-03/07 2005
  • 20/06-26/06 2005
  • 13/06-19/06 2005
  • 06/06-12/06 2005
  • 30/05-05/06 2005
  • 23/05-29/05 2005
  • 16/05-22/05 2005
  • 09/05-15/05 2005
  • 02/05-08/05 2005

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!