De dinsdagmarkt in Lanaken en een reis naar het Pelgrimoord Santiago De Compostelle.
Twee totaal verschillende plaatsen en toch waren ze op de laatste dinsdagmarkt onderwerp van gesprek.
Bij het verlaten van de markt kwam ik een ouder echtpaar tegen, onderweg naar hun auto. Ze hadden een plaatsje kunnen bemachtigen tegenover de ingang van de Schoolstraat dus hoefden ze niet ver te lopen. Aan de hand van de man in een doorzichtige plasticzak, zag ik twee doosjes aardbeien liggen en nog enkele ingepakte dingetjes. Ik groet de mensen en vraag of ze gevonden hadden wat ze wilden. We komen eigenlijk voor de gezelligheid, zegt de mannelijke helft van het echtpaar, hier kan je nog op je gemak rondwandelen, wat niet altijd mogelijk is op de overdrukke markt in Maastricht. ik heb een lekkere haring gegeten op de markt en een paar meegenomen voor thuis, we wonen in Maastricht
Omdat duidelijk te merken was dat Maastricht niet hun geboortestad was vroeg ik hen waar ze wel vandaan kwamen. En laat dat nu toevallig de gemeente Barneveld zijn waar ik vier jaar heb gewoond in een Maisonnette aan de Oldenbarnevelderweg, tijdens mijn legerdienst. Het gesprek ging dan ook verder over Barneveld en hoe dat vroeger was en nu is. Je zult je daar niet meer terug kennen, zo veel is daar gebouwd, zei de man.
In Barneveld is het overgrote deel van de bevolking protestant en gereformeerd. De katholieken zijn daar ver in de minderheid maar de kerk zat daar wel vol.
In Barneveld is de markt op donderdag en daar is de refoïsering onderwerp van de dag.
Er zijn in Barneveld zoveel kerkgenootschappen dat je bij de opsomming daarvan het noorden verliest. Toen ik er woonde (1969-1973), kon je de koppen tellen op zondag, de stilte was enorm. Geen ziel op straat ze zaten in de kerken waar ze de donderpreken van de dominee aanhoorden en de zondag gevierd werd onder totale rust.
Op dit moment is in Barneveld een zoveelste keer de geloofsbeleving actueel met de refoïsering, moeilijk woord voor een beweging die streeft naar een nieuwe reformatiesering binnen de protestantse/gereformeerde kerk. Het lijkt of elke groep een eigen kerk heeft en dat zijn er wat. Terwijl in vele plaatsen de leegloop zorgbarende gevolgen gaat aannemen worden in Barneveld twee nieuwe kerken gebouwd. Waarom kunnen de gereformeerden en protestanten en de nieuwe reformanten en de zwarte Kousenkerk en de Baptisten en de enz. enz., niet samen onder een kerkgenootschap leven?
Het is allemaal begonnen in de roerige tijden rond de beeldenstorm, nu 440 jaar geleden, die het begin inluidde van de 80 jarige oorlog met de hagenpreken en de geloofstwisten en het is klaarblijkelijk nog niet aan zijn einde toe. Reformatie en Contra reformatie tot op de dag van vandaag.
Terug naar de man met de aardbeien:
JanWillemarts, zo heet de man met de twee doosjes aardbeien en de haringen, heeft op de revers van zijn jas een speldje dat mij opviel. Het is een schelp met daarin een kruis. Mooi speldje zei ik. Nu volgde de uitleg van Jan, hoe hij aan dat speldje was geraakt is en wat het voorstelde. Hij had het speldje gekocht tijdens een pelgrimtocht (met de bus) naar Santiago de Compostella (Jan is dus katholiek). Het speldje koste 2 ½ euro en het geld dient om de pelgrims te helpen aan eten en onderdak tijdens hun voettocht naar het pelgrimoord. De schelp is een Jakobsschelp (Santiago betekent St. Jakobus) Als je wil, mag je het speldje hebben, zegt Jan. En dat heb ik natuurlijk niet afgeslagen, het prijkt nu op de riem van mijn fototoestel, tussen de pins van de vele carnavalverenigingen die Groot Lanaken rijk is. Per slot van rekening is vastelaovend ook een Christelijk gebeuren in de vastenperiode voor Katholieken.
Bedankt Jan, die geboren is in Barneveld en nu woont in Maastricht, en die naar Santiago de Compostella op bedevaart ging waar hij het speldje kocht, om het uiteindelijk aan mij te schenken tijdens de dinsdagmarkt in Lanaken.
|