heel veel Catalunya of Catalonië (en wat minder Spanje of España)
Catalunya en Barcelona zien en sterven, steeds weer een beetje meer
01-06-2013
NOG STEEDS FRANQUISTISCH EN DUS ONDEMOCRATISCH SPANJE [politiek en geschiedenis]
NOG STEEDS FRANQUISTISCH EN DUS ONDEMOCRATISCH SPANJE
Er wordt al sinds de dood van Franco en de eedaflegging van Juan Carlos in 1975 beweert dat Spanje eindelijk weer democratisch is. Alles is minder waar. In 2007 werd de "Ley de la Memoria Histórica" goedgekeurd. Daardoor wordt elke verwijzing naar Franco en het franquisme in het openbare leven, met uitzondering van kerkelijke gebouwen verbouwen. Klopt dit? Het volstaat om bijvoorbeeld naar Salamanca te reizen om van het tegendeel overtuigd te raken. Salamanca. Volgens tal van reisgidsjes die de doorslagen van elkaar zijn, heeft de stad het mooiste Plaza Mayor van Spanje. Vergeet het. Langs de gevels worden in medaillons niet-onbekende Spanjaarden afgebeeld. Een ervan, in een van de hoeken van het plein, toont een borstbeeld van dictator en massamoordenaar Franco. Hieruit blijkt dat Salamanca lak heeft aan de "Ley de la Memoria Histórica". Hieruit blijkt dat de Spaanse staat bij monde van haar minister van Binenlandse Zaken lak heeft aan de "Ley de la Memoria Histórica". Verwonderlijk is dat niet. De Partido Popular, erfgenaam van Franco en zijn verderfelijke ideeën, is er aan de macht. Blijkbaar kan het dat in Europa een fascistische partij een land bestuurt. Ik zie het zo al voor mij: Duitsland met aan het hoofd een neo-nazistsiche partij en een schreeuwende en armstrekkende neo-Hitler. Nee toch!? Gelukkig wordt die kop -slechts mensen hebben een hoofd- geregeld met rode verf overklad.
10-05-2013
BARçA EN DE SENYERA [sport en politiek]
BARçA EN DE SENYERA
Vanaf de competitie 2013-2014 zal Barça of FC Barcelona eindelijk en voor het eerst sinds haar ontstaan in 1899 met de senyera (4 vertikale rode strepen op een gele achtergrond) of Catalaanse vlag op haar truien spelen, alleszins in uitwedstrijden. Zo zal het bijdragen tot de verspreiding van de gedachte dat Catalunya niet Spanje is. Wedden dat de nationalistische regering van Madrid, in handen van de extreem-rechtse Partido Popular, zal fulmineren en het zal hebben over een blijk van separatisme om zo de aandacht van de echte problemen, haar onmacht om Spanje te besturen en mensen te helpen, af te leiden. Verkeerd echter, Catalunya wil geen separatisme, maar wel independentisme en in afachting daarvan een gelijke én dus democratische behandeling. Visca Catalunya!
25-01-2013
ONNAUWKEURIGHEDEN OF ONJUISTHEDEN OVER CATALUNYA EN SPANJE (13) [taalgebruik]
ONNAUWKEURIGHEDEN OF ONJUISTHEDEN OVER CATALUNYA EN SPANJE (13) [taalgebruik]
Op 3 februari 2013 viel Saartje Van Driessche, of hoe het mens ook moge heten, in een "Toerisme Vlaanderen"-aflevering van de VRT over onder meer València op door een gebrek aan respect voor een andere taal, lees cultuur. Ze had het over: -valencia waar het balencia, València dus, moet zijn; -fayas waar het faljas, falllas dus, moet zijn. Blijkbaar weet ze niet dat haar fayas dat in het enkelvoud als faya geschreven wordt, niets anders is dan -en ik citeer uit het verklarend woordenboek van Moliner- Cierta tela gruesa de seda que forma canutillo. Hoezo? Je vindt het vreemd dat ik niet vertaal?! Ik niet, laat Saartje maar opzoeken voor zover ze tenminste uit haar fouten wil leren, wat ik om de waarheid te zeggen ten zeerste betwijfel, en blijk wil geven van gemeende belangstelling voor andere culturen.
20-01-2013
"ANEKDOTES LEGENDES EN ANDERE GESCHIEDENISSEN OVER HET BARCELONA BINNEN DE VROEGERE MIDDELEEUWSE OMWALLING" (een boek over Barcelona) [boek]
ANEKDOTES LEGENDES EN ANDERE GESCHIEDENISSEN VAN HET BARCELONA BINNEN DE VROEGERE MIDDELEEUWSE OMWALLING
Zopas is mijn eerste boek over Barcelona verschenen. Titel: "Anekdotes legendes en andere geschiedenissen van het Barcelona binnnen de vroegere Middeleeuwse omwalling". Ondertitel: "of Barcelona zien en sterven, steeds weer een beetje meer". 36 bijdragen van 2 tot 10 bladzijden A5. Meer informatie: www.shopmybook.com en zoeken naar "Rik Wouters". De is mijn eerste boek over BCN. Een volgende boek zal volgende 'originele' vervolgtitel dragen: "Meer anekdotes legendes en andere geschiedenissen over het Barcelona binnen de vroegere Middeleeuwse omwalling". Een voorsmaakje:
GUIFRÉ EL PILOS OF DE GRAAF MET DE BEHAARDE VOETZOLEN
Van Guifré I, de stichter van het huis van de graven van Barcelona, is geen toendertijdse afbeelding bekend. Men gaat ervan uit dat hij meer dan waarschijnlijk niet waarheidsgetrouw afgebeeld staat op één van de zijkanten van de poort van Sant Iu of de heilige Ivo van de kathedraal, aan de kant van het Museu Frederic Marès. Sommigen beweren dat de beeldhouwwerken spolia of een hergebruikte fragmenten van de Romaanse kathedraal uit 1058 zijn. Anderen houden het bij laat-veertiende eeuwse kunstuitingen.
Feit is dat er gewapende mannen die tegen vreemde en dierachtige wezens vechten, afgebeeld zijn. De vreemde gedrochten zouden in beide gevallen dracs of draken zijn. Ik houd het in Guifrés geval op een samengesteld krachtig en bovennatuurlijk dier met het lijf van een leeuw, vleugels zoals ze reeds door Assyriërs bij monumentale stierenbeelden weergegeven werden, en kop en voorpoten van een arend. Gevleugelde sfinxen? Angstaanjagende griffioenen? De ene krijger draagt een maliënkolder. Hij vecht met schild waarop een kruis staat, en zwaard. Hij kan niemand anders zijn dan Sant Jordi of de heilige Joris, patroonheilige van Catalunya. Zijn verhaal en dat van een draak en een prinses is in 1250 neergeschreven door Iacopo, aartsbisschop van Genua op het Italiaanse schiereiland. Jordis belang kan zelfs nu nog niet geloochend worden. Hoewel minder dan 10 procent van de Spanjaarden kerkganger is en dat aantal in Catalunya nog lager ligt, heten vele Catalanen Jordi. Johan Cruyff, ooit voetballer bij Barça of F.C. Barcelona, dé Barcelonese ploeg die mes que un club of meer, veel meer dan een voetbalploeg is, heeft het belang van de naam ingezien door zijn te Barcelona geboren zoon die voornaam te geven. Spijtig genoeg denkt de zoon dat hij, en ik schrijf op fonetische wijze, jordi met de j- van Jan, in plaats van zjordi heet. Doordat Sant Jordi pas laat de officiële patroonheilige van Catalunya geworden is, kan misschien wel aangenomen worden dat het beeldhouwwerk uit de periode van de bouw van de kathedraal stamt. Jordi werd op 17 april 1454 door de Generalitat tot patroon van Catalunya uitgeroepen. De andere krijger is halfnaakt afgebeeld. Hij is op een broek die tot op zijn knieën reikt, na, naakt. Borst en benen staan vol gekruld haar. Ik durf te wedden dat de broek overbodig is: daaronder zal hij ook wel zo overbehaard zijn dat zijn mannelijkheid erdoor verborgen is. Hij vecht als een wildeman zoals er ook aan de buitenzijde van de kooromgang van de Sint-Martinuskerk van mijn geboortedorp afgebeeld zijn. Hij houdt een elementair wapen, een knuppel die prehistorisch of herakliaans aandoet, vast.
Het is niet moeilijk om te raden wie hij is. Guifré el Pilós of el Pelós. Heeft de toenaam met harigheid te maken? Wie zal het zeggen. Zou pelós of pilós begroeid met haren kunnen betekenen?! In het geval van pelós hebben we met overwoekerd te maken. Kan het verwijzen naar een gebied dat begroeid is met bossen zoals de voorloper van Catalunya in de negende eeuw was, en de streek die zich nu fier nació of natie noemt, nog steeds is? Kan overwoekerd bij uitbreiding of afleiding dan ook betekenen dat Guifrés lichaam overdadig met haar begroeid was? In het geval van pilós, afgeleid van het Latijnse pilosus of pilum, gaat het om een speer. Herinnert het aan de speer van de Romeinse soldaat die in de Middeleeuwen ook nog door de adel gebruikt werd? Doordat Guifré in de negende eeuw leefde en door het archaïsche karakter van het beeldhouwwerk kan aangenomen worden dat het ouder dan de veertiende eeuw is. Maakte het deel uit van de elfde-eeuwse Romaanse kathedraal? Was het pre-Romaans?
De legende over Guifré heeft het duidelijk over iemand die met haar begroeid is. Er wordt beweerd dat ook Guifrés voeten, zelfs zijn voetzolen behaard waren. Leefde de Yeti toen op het Iberische schiereiland?! Die Guifré zou iets met draken gehad hebben. Verwonderlijk is dat niet. In de Middeleeuwen had er overal wel iemand met draken te maken. Zelfs in Vlaamse stripverhalen komen ze voor: in de Schat der Nibelungen van Suske en Wiske heeft Lambik er zelfs eentje bevochten. Het verhaal van Guifré en zijn draak situeert zich ergens in de negende eeuw. De Moren die Barcelona een kleine eeuw bezet hielden, zagen in dat ze de inwoners van de streek rond de stad niet definitief konden verslaan en wilden zich terugtrekken. Ze besloten om de tactiek van de verbrande aarde op een bijzondere, zeg maar originele manier toe te passen. Ze brachten een draak die ze in Noord-Afrika gevangen hadden per boot naar de monding van de Llobregat, net ten zuiden van Barcelona. Ze vervoerden hem naar het binnenland waar ze hem lieten lopen. De draak ging waar nu Sant Llorenç del Munt is, in een grot, de Cova del Drac of het drakenhol, wonen. Hij leefde er een vreedzaam bestaan tot zijn eten, voornamelijk geiten en schapen, opraakte. Hij besloot dan maar om van menu te veranderen en begon de herders van die schapen en boeren op te eten: verandering van smaak deed toen al eten. De heren reageerden niet: wie geeft er nu om het leven van één of meer onderdanen?! Toen de streek door de enorme honger van de draak die wel aan boelemie leek te lijden, echter ontvolkt dreigde te raken zodat de adel zelf voor zijn kost zou moeten opdraaien en dus werken, werd er ingegrepen. Ridders werden erop afgestuurd. Geen enkele keerde terug. Ook Espes die naam had gemaakt door in Afrika aan de lopende band bijna draken te doden, overleefde het niet. Zelfs een groep ervaren ruiters had geen succes. De draak spuwde vuur zodat de paarden in paniek in een afgrond sprongen. Nu nog heet de plaats Salt dels Cavalls of sprong der paarden. Uiteindelijk kon men de draak met zijn eigen wapens op de vlucht jagen. Men stak het bos waarin hij zich schuilhield, in brand zodat hij naar de Serra de Montserrat waar van een zwarte maagd nog lang geen sprake was, vluchtte. Zou het niet mooi, lees origineel klinken: een madonnabeeld, zwart geworden door een vuurspuwende Moorse draak?! Lang bleef de drac niet op het door monniken ingezaagde gebergte. Hij ging terug naar zijn vertrouwde hol te Sant Llorenç. Uiteindelijk besloot Guifré om zijn kans te wagen. Hoewel de draak hem zijn knuppel ontnam, kon Guifré hem met lans en zwaard zwaar verwonden. De draak probeerde nog om vliegend te ontkomen, maar stortte dood neer. Zijn lijk werd gevild. Zijn huid werd met stro opgevuld en op belangrijke dagen in stoeten rondgedragen. Was de draak wel een draak? Hoewel de legende het erover heeft, weet iedereen dat draken niet bestaan. Het kan niet anders dan dat de draak symbool stond voor de Moren en net zoals de duivel voor de bijgelovige christenen symbool voor het kwaad was. Zuiver en christelijk racisme dus. Er wordt wel eens beweerd dat de afgebeelde figuur niet Guifré, maar zijn vader Sunifred zou geweest zijn. Over die Sunifred kan men in de Gesta Domitum Barcinonensium, en manuscript over de heldendaden van de Barcelonese graven, een interessant verhaal lezen. Guifrés vader werd door de Franse koning van wie hij leenman was, om redenen die hier niets ter zake doen, naar Parijs geroepen. Onderweg werd hij door Franse ridders die door Catalanen nooit mochten te vertrouwen zijn, vermoord. Guifré die met zijn vader meegereisd was, werd door de koning onder de voogdij van de graaf van Vlaanderen geplaatst. Er zijn in Barcelona wel meer links met Vlaanderen waarmee ik niet Oost- of West-Vlaanderen bedoel. Aan het moerassige hof van de graaf van Vlaanderen groeide Guifré samen met de dochter van de graaf op. Ze werden verliefd. Guifré keerde uiteindelijk terug naar Barcelona. Hij werd door zijn moeder herkend, niet aan de obligate moedervlek, maar aan het haar op zijn voetzolen. Verbeelding is er met de eeuwen niet op vooruit gegaan. Guifré werd graaf van Barcelona en trouwde met de dochter van de Vlaamse graaf om lang en gelukkig te leven en vele kinderen onder wie hij zijn bezittingen zou verdelen, te maken.
Legendes, niets dan legendes. Wat weten we met bijna-zekerheid over Guifré?
Er wordt verondersteld dat hij rond 840 geboren is: ik begin inderdaad met een veronderstelling. Hij bracht een aantal streken van de Marca Hispanica of Spaanse Mark onder zijn gezag. Marken waren gebieden gelegen aan de onveilige uiteinden van het enorme Karolingische rijk. Guifré werd graaf van Cerdanya en Urgell in 870, Barcelona en Girona in 878 en Osona en Conflent in 886 en legde zo de basis van wat de Catalaanse Principat of oer-Catalunya worden zou. Hij zorgde voor herbevolking van Osona of de streek rond Vic dat als gevolg van de Moorse invallen ontvolkt geraakt was. Hij speelde als één van eersten een rol in de Reconquista of herovering van het Iberische schiereiland op die Moren die net als de kruistochten niets minder dan een soort christelijke jihad of heilige oorlog en helemaal niet alleen maar een Castiliaanse oorlog was. Dat kostte hem het leven. Op 11 november 897 sneuvelde hij die door ibn Hayyan Anqadid, een Arabische geschiedschrijver, ibn al-Mundir genoemd werd, in de Slag van Valldora in Solsonés, de streek rond Solsona, een veldslag tussen zijn troepen en die van Llop ibn Muhamed, de Moorse heerser van Lleida. Hij werd begraven in het Monestir de Santa María de Ripoll te Ripoll, tussen Girona en Seu dUrgell. Dat klooster was door hem gesticht en werd in 888 ingewijd. De kerk ervan zoals ze nu bestaat, stemt min of meer overeen met die van Oliba, een van de belangrijkste geestelijken uit de Catalaanse geschiedenis en afstammeling van Guifré. Olivas kerk werd in 1032 ingewijd. Ze werd verscheidene keren beschadigd en door de troepen van Napoleon zelfs bijna met de grond gelijk gemaakt om op het einde van de negentiende eeuw door Elies Rogent i Amat grondig, te grondig, dus in de zin van de Fransman Viollet-le-Duc, gerestaureerd, zeg maar aangepast te worden. Voor die Viollet-le-Duc die tal van volgelingen met zijn vreemde ideeën besmet heeft en zo veel meer slecht dan goed gedaan heeft, was niet van belang hoe iets er ooit uitgezien heeft, maar wel hoe hij en niemand anders dacht of, meer zelfs, wilde dat het geweest moet zijn. De kerk van Santa María de Ripoll is vooral vanwege het twaalfde-eeuwse Romaanse portaal een bezoek waard. Er worden vooral scenes uit het Oude Testament op afgebeeld: de heer als Pantocrator, de 24 ouderlingen van de Apocalyps, 22 heiligen, Kaïn en Abel, Aäron en Moses, David, Salomon, Daniël, Jozua, Jonas, Nebukadnezar, Habakuk, de Ark des Verbonds, veroordeelden, Jeruzalem en Joden. Verder vallen engelen, ooievaars, slangen, vegetale motieven, symbolen van de dierenriem en de maanden van het jaar en scenes uit het Nieuwe Testament of het leven van Petrus en Paulus, de symbolen van de 4 evangelisten en het Lam Gods op. Na vele bezoeken blijf ik nog steeds verwonderd en bewonderend kijken naar de afbeeldingen van de maanden van het jaar. Ik som ze op en probeer dat te doen in parafrases van omschrijvingen die ik hier en daar gelezen heb: januari of een houthakker met takkenbos, februari of man en vrouw die kaas maken, maart of een boer die tussen bomen de grond omspit en een vogel, april of een boer die het groeien van het graan van in de schaduw van een bloeiende boom gadeslaat, en een lam, mei of een man en 2 meisjes die de eerste vruchten plukken, juni of het oogsten van het graan, juli of een boer die met de hulp van zijn vrouw een korenschoof maakt, augustus of 2 mannen die de kuip voor het wiijnmaken klaarmaken, september of een man en een vrouw die druiven plukken, oktober of een herder die het vee slacht terwijl zwijnen eikels eten, november of het slachten van een varken en december of een echtpaar samen vóór de open haard waarin hespen te drogen hangen. Guifré wou van Ripoll een grafelijk mausoleum maken. Hij was de eerste van zijn geslacht, die er begraven werd. Na hem volgden, en ik beperk me tot de graven van Barcelona, Sunyer I, Ramon Berenguer III en Ramon Berenguer IV die respectievelijk in 953, 1131 en 1162 stierven. Tijdens zijn leven slaagde Guifré erin om wat bekend geworden is als Catalunya Vella of oud Catalunya, gelegen in het noorden en noordoosten voor het huidige Catalunya, te verenigen. Hiermee legde hij de basis voor Catalunya als Middellandse Zeerijk. Spijtig genoeg verdeelde hij zijn bezittingen onder verscheidene leden van zijn familie, voornamelijk zonen: Barcelona, Girona en Osona gingen naar Guifré II Borrell I, begraven in het klooster van Sant Pau del Camp te Barcelona, hét Romaanse restant van de stad, en later Sunyer I die zich in 950 in het klooster van Sant Pere de Rodes terugtrok, Besalú ging naar zijn broer Radulf I en later naar Miró II el Jove, Cerdanya naar Miró II el Jove en Urgell naar Sunifred II. Hun afstammelingen zouden kunnen beginnen met de uitbouw van het echte Catalunya. Ik moet herhalen en uitbreiden: spijtig genoeg zou Guifré de eerste, maar niet de laatste graaf van Barcelona zijn die zijn bezit bij zijn dood niet alleen maar aan zijn oudste zoon alleen overliet, maar het onder verscheidene van zijn zonen verdeelde. Daardoor bracht hij zijn eigen levenswerk een schade die pas generaties na zijn dood zou hersteld worden, toe. Toch heeft hij er voor zijn familie voor gezorgd dat ze zijn bezittingen konden erven en rijkelijk leven. Tot en met Guifré gingen de graafschappen van de Spaanse Mark niet van vader op zoon over: graven werden immers door de koning van Frankrijk van wie er geen enkele ooit een voet in Barcelona gezet heeft, aangeduid en benoemd en eventueel zelfs afgezet. Vanaf Guifrés opvolgers veranderde dit: de erfgenamen waren dus familieleden van Guifré die als leenman trouw zwoeren aan de koning van Frankrijk en voor de rest grotendeels hun eigen zin deden, gewoon maar omdat ze in geval van nood nooit steun van die koning gekregen hebben. Vanaf de dood van Karel de Kale, kleinzoon van Karel de Grote, in 877 verzwakte de Karolingische dynastie zozeer dat Catalunya de facto onafhankelijk was. Deze onafhankelijkheid werd definitief in 987 toen de Karolingers door de Capetingers aan de kant gezet werden: Catalunya weigerde om de usurpatoren te erkennen. Catalunya als onafhankelijke staat was geboren.
04-01-2013
BAUDOUIN (OF IS HET BALDUIDO), FABIOLA EN FRANCO [geschiedenis en monarchie]
BAUDOUIN (OF IS HET BALDUINO), FABIOLA EN FRANCO
Albert met II als volgnummer die zich koning der Belgen durft te noemen, heeft in zijn kersttoespraak zonder namen te noemen, gefulmineerd tegen de Vlaamse meerderheid van wat België genoemd wordt. Zijn verwijzing naar de dertiger jaren van vorige eeuw én extreem-rechts was er meer dan over. Blijkbaar heeft Albert nooit lessen geschiedenis gehad, of het zou van frankofonen of andere belgicisten moeten geweest zijn, of was hij geen goed student. Hij lijkt, blijkt niets te weten over volgende zaken: -zijn vader Léopold met III als volgnummer is op 19 november 1940 te Berchtesgaden met de Duitse fascistenleider Hitler gaan praten; -zijn tante Marie-José heeft in 1937 een relatie van de Italiaanse fascistenleider Mussolini gehad; -het geslacht van Sachsen-Coburg und Gotha mag nog steeds koninkje van wat België genoemd wordt, spelen omdat die 'fascistische' en 'populistische' Vlamingen uit Vlaanderen tijdens de koningskwestie na WO II voor dat Duitse geslacht gestemd hebben, terwijl frankofoon Bruxelles en Wallonië het afgeschaft wilden zien; -dé fascist van wat België genoemd wordt, was frankofoon én REX-leider Degrelle (zie verder); -de meeste vonnissen tegen oorlogsmisdaden in wat België genoemd wordt, werden uitgesproken tegen frankofonen.
Jazeker, ik heb je vraag gehoord. Dit heeft toch niets met Catalanya of Spanje te maken. Blijkbaar ken je al evenveel van geschiedenis als Albert met II als volgnummer. Links tussen de Sachen-Cuburg und Gothas en fascistisch Spanje zijn legio: -Baudouin door belgicistische Vlamingen Boudewijn genoemd, was getrouwd met Fabiola de Mora y Aragón van wie de familie banden had met de Spaanse fascistenleider en massamoordenaar Franco; -Baudouin en Fabiola bezochten tijdens hun reizen naar het Spaanse Motril Franco en hadden gemoedelijke gesprekken met hem; Baudouin is nooit bij Franco tussengekomen om de door wat België genoemd wordt, gevraagde uitlevering van Degrelle, de frankofone fascistenleider van REX, te verkrijgen. Heeft hij dat niet gedaan omdat hij geen politieke daad wilde en/of mocht tellen?! Wat doe je dan met de abortuskwestie, een gesprek met Vlamingenhater Happart langs een autosnelweg, ...
Spijtig genoeg besteedt het onderwijs vin Vlaanderen geen aandacht aan de vele, te vele links tussen het koningshuis van wat België genoemd wordt, en fascistisch Spanje.
02-01-2013
JUAN CARLOS EN POLITIEK GEHEUGENVERLIES [actualiteit en monarchie]
Juan Carlos heeft begin 2013 weer eens op een vreemde manier van zich laten horen. Hij zou Spanje op het einde van de dictatuur van Franco naar de democratie gevoerd hebben. Feit is dat hij in zijn jeugd door Franco en het fascisme is opgevoed. Feit is dat hij de zieke Franco die hem als zijn opvolger aangeduid heeft, meer dan eens als staatshoofd vervangen heeft. Feit is dat hij op 22 november 1975, 2 dagen na Franco's dood, koning geworden is door te zweren op de bijbel en de wetten van de Moviemiento of het fascisme. Feit is dat hij het fascisme nooit, zelfs niet na de militaire opstand van kolonel Tejero in 1981, veroordeeld en afgezworen heeft. Hij haalt uit naar de Catalaanse separatisten die niets anders dan independisten zijn. Weet Juan Carlos niet dat Catalonië meer dan eens en nog steeds door Castillië bezet is? In 1412 na de dood van de laatste echte heerser van Catalonië door een bastaard van het Castiliaanse Trastàmara-geslacht door een uitspraak van de wereldvreemde paus (een pleonasme) Benedictus XIII of Papa Luna, in 1710 door de Bourbon-Castiliaanse Felipe V, kleinzoon van Lous XIV, in 1939 door de fascistischte bende van Franco en sinds het zogenaamde 'nieuwe' Spanje van na 1975 door de Partido Popular, erfgenaam van het fascisme. Ach, monarchies zijn niets anders dan pseudo-democraties. Visca Catalunya lliure of leve een vrij (en dus democratisch) Catalonië dat zich blootstelt aan meer dan woordelijke aanvallen van Spanje. Kan wat België genoemd wordt, binnen de EU niet ijveren voor een cordon sanitaire tegen het ondemocratische en neo-fascistische Spanje?!
23-10-2012
BARCELONA EN CARLOS RUIZ ZAFÓN [literatuur]
BARCELONA EN CARLOS RUIZ ZAFÓN
"De gevangene van de hemel" van Carlos Ruiz Zafón, een vertaling van "El prisionero del cielo", is verschenen. Zoals zeer vaak bij Zafón speelt het Barcelona van tijdens en na de Guerra Civil de echte hoofdrol. Eerder verschenen reeds "Het spel van de engel", vertaling van "El juego del ángel", en "De schaduw van wind", vertaling van "La sombra del viento", die samen met bovenstaand boek een vierluik moeten vormen. De boeken kunnen in een willekeurige volgorde gelezen worden zonder aan betekeniskracht te verliezen. "De gevangene van de hemel" is het meest-toegankelijke van de reeds verschenen boeken. "Gaudí in Manhattan", vertaling van Gaudí en Manhattan", is het andere boek van Zafón dat in het Nederlands verscheen. Alle boeken zijn verschenen bij Signatuur uit Utrecht.
21-10-2012
"ÉÉN" VAN DE VRT EN TENDENTIEUZE BERICHTGEVING [actualiteit]
"ÉÉN" VAN DE VRT EN TENDENTIEUZE BERICHTGEVING
In het late nieuws van "één" van zondag 21 oktober 2012 bezondigt de VRT zich aan tendentieuze berichtgeving. De journaliste met dienst verklaarde dat separatistische partijen de regionale verkiezingen in Baskenland hadden gewonnen. Tot 2 keer toe zondigde de journaliste tegen de objectiviteit: -Baskenland. Zo wordt de regio in het noordwesten van wat Spanje genoemd wordt, genoemd door Vlamingen en Belgen. Het verwijst naar het Castiliaanse País Vasco. De inwoners zelf hebben het, voor zover het niet gaat om allochtone inwijkelingen uit wat Spanje genoemd wordt, over Euskal Herria; -separatistische partijen. De partijen die de journaliste met dienst bedoelde, hebben niets met separatisme, maar alles met independisme of onafhankelijkheid te maken. Een regio die decennia, zelfs eeuwenlang door wat Spanje genoemd wordt, gekleineerd werd, kan nooit nationalistisch of separatistisch zijn. Waarom kiest de VRT ervoor om het nationalisme in Spanje voor te trekken, ja zelfs te promoten. Inderdaad, nationalisme, Castiliaans nationalisme, Spaans nationalisme, lees maar fasquistisch Spaanse nationalisme want ingegeven door Rajoy en zijn fascistische en franquistische Spaans nationalisme van de Partido Popular. Is de VRT misschien ook de spreekbuis van het Belgicistisch nationalisme?!
30-09-2012
JUAN CARLOS VERGIST ZICH STEEDS WEER VAN VROUW [actualiteit]
JUAN CARLOS VERGIST ZICH STEEDS WEER VAN VROUW
Juan Carlos heeft een vreemde gewoonte: hij vergist zich blijkbaar steeds weer van vrouw. Klopt dat wel? Vergist hij zich steeds weer van vrouw?! Of heeft hij een soort van 'erfelijke ziekte'?! Het laatste zou zeer goed kunnen. Ik denk aan voorouders die tal van maîtresses en buitenechtelijke kinderen hadden: Jaume el Conqueridor van Catalunya, de Habsburger Carlos of Karel V of de Bourbon Felipe V. Dit lijstje is niet beperkend en zou zeer goed kunnen uitgebreid worden. Of is er een complot tegen Juan Carlos? Beschouw dit maar als een retorische vraag met nee als antwoord. Lees meer in "Vlaamse wil erkend worden als Spaanse koningsdochter" alsof blauw bloed beter dan rood is, verschenen in "Het Nieuwsblad" van donderdag 4 oktober 2012, pagina 18.
29-09-2012
MALLORCA WORDT STORT [actualiteit]
"Mallorca wordt stort van Europa", titelt "Het Nieuwsblad". De ondertitel deelt mee: "Vakantie-eiland wil jaarlijks 100.000 ton Europees afval invoeren". De titels getuigen van tendentieuze journalistiek. Mallorca wil immers niet hét stort van Europa worden en vuil tot bergen maken, maar wel afval verbranden. Lees meer in "Het Nieuwsblad" van vrijdag 28 september 2012.
10-08-2012
ONNAUWKEURIGHEDEN OF ONJUISTHEDEN OVER CATALUNYA EN SPANJE (12) [taalgebruik, algemene kennis en sport]
ONNAUWKEURIGHEDEN OF ONJUISTHEDEN OVER CATALUNYA EN SPANJE (12)
Ik hebb de gewoonte om bij het horen of lezen van informatie over Catalunya en Spanje erg aandachtig te zijn. Daarbij stoot ik geregeld op onnauwkeurigheden en zelfs onjuistheden. Sinds 18 augustus 2012 is het Vuelta in Spanje. Michel Wuyts is de erg-subjectieve verslaggever van diens bij de VRT. Hij moet gevonden hebben dat Vlaanderen dat zou en moest weten. Gisteren was hij weer op zijn best. Een greepje uit de kemels: -Vuelta spreekt hij uit als voe-elta waar het bwelta met korte klinkers moet zijn; -Monserrat spreekt hij op zijn Frans uit als monsera waar het het Catalaanse Montserrat met rollende -rr- moet zijn; -Montserrat zou een monesterio zijn waar het monestir is; -Movistar wordt op zijn Engels uitgesproken waar het Mobistar met korte klinker en star van het Nederlandse adjectief moet zijn; -Joaquim Ródriguez wordt Joakim met de j- van Jan Rodriegez waar het op zijn Catalaans zjoakim Ródigeth met korte klinkers, klemtoom op de eerste lettergreep en de -th van het Engelse thing moet zijn. Hierin wordt hij 'perfect' ingevolgd oor mevrouw 'Leb' Vandenhaute; -Montjuïc. Monzjwig in plaats van montzwic; -architect Gaudí: Gaudi met de g- van het Nederlandse gaan in plaats van Gaudí met de g- van het Franse garçon en klemtoon van de korte -i. De laatste dagen had hij onder meer over puig dat hij als pwi op zijn Frans in plaats van als putsch uitsprak. Wuyts schiet kemels. Een ezel stoot zich geen 2 keer aan dezelfde keer; een kameel meer dan 2 keer.
Spijtig genoeg won Gilbert de rit in Barcelona. Dat wielrennertje heeft evenveel respect voor Nederlands en Nederlandse cultuur als Wuyts voor Catalaans, Castiliaans en Iberische cultuur.
17-07-2012
ONNAUWKEURIGHEDEN OF ONJUISTHEDEN OVER CATALUNYA EN SPANJE (11) [taalgebruik en sport]
ONNAUWKEURIGHEDEN OF ONJUISTHEDEN OVER CATALUNYA EN SPANJE (11)
Ik heb de gewoonte om bij het horen of lezen van informatie over Catalunya en Spanje erg aandachtig te zijn. Daarbij stoot ik geregeld op onnauwkeurigheden en zelfs onjuistheden. Op 14 augustus 2012 werd in het noordwesten van Spanje een internationale wielerwedstrijd gereden. Op 16 augustus 2012 brengt Het Nieuwsblad verslag uit van de "Clasica San Sebastian" waar het in het Castiliaans "Clásica San Sebastián" moet zijn. Zelfs dit laatste klopt niet. San Sebastián bestaat niet. Het moet Donostia in Euskal Herria dat ten onrechte Baskenland genoemd wordt, zijn. Een duidelijk gebrek aan respect voor de inwoners van Euskal Herria die Eusakara dat ten onrechte Baskisch genoemd wordt. Op 14 augustus 2012 zond de VRT de wedstrijd live uit. De journalist met dienst hinkte op 2 benen. Hij had het over de "Clásica San Sebastián" en over Donostia. Niet helemaal correct, maar stukken minder slecht dan 'meester-journalist' Wuyts die gelukkig en hoera dus niet van dienst was. Kan de VRT die nationalist niet verbieden om nog 1 woord op de VRT te zeggen?!
12-07-2012
'SPAANSE' KONINGEN OP DE PORTUGESE TROON [geschiedenis en stamboom]
'SPAANSE' KONINGEN OP DE PORTUGESE TROON
In 1580 was er in Portugal een opvolgingsprobleem omdat de koninklijke familie uitstierf. Filips kwam op voor zijn rechten die hij langs Isabel, zijn moeder én een Portugese prinses, had. Isabel was dochter van Manuel I die van 1495 tot 1521 koning van Portugal was en getrouwd geweest is met 2 tantes en een zuster van keizer Karel V. Hij werd opgevolgd door zijn zoon João III die regeerde van 151 tot 1557. João II werd opgevolgd door zijn kleinzoon Sebastião I die regeerde van 1557 tot 1578. Tijdens een zoveelste 'kruistocht' tegen de Moren sneuvelde hij te Ksar-el-Kebir, het Alcazarquibir van de Spanjaarden, in het noorden van het huidige Marokko. Omdat zijn lichaam nooit gevonden werd, bleef de hoop bestaan dat Sebastião nog leefde, misschien wel in gevangenschap, en elk moment kon terugkeren. Dit leidde tot wat Sebastianismo of Sebastianisme, vaag vergelijkbaar met het Engels-Keltische 'geloof' in een terugkeer van koning Arthur, genoemd wordt. Sebastião werd opgevolgd door Henrique, zijn grootoom, die tijdens zijn jeugd al in zijn plaats geregeerd had. Henrique I was de laatste koning van het huis van Avis.
Niets zonder moeite, een invasie en de inzet van de hertog van Alva, kwam Felipe II van Spanje hij op de Portugese troon. -Filipe I, gekend als Filipe II de Espanha of Felipe II van 'Spanje' (1580-1598), neef van Henrique I (1578-1580); -Filipe II, gekend als Felipe III van 'Spanje' (1598-1621), zoon; -Filipe III, bekend gekend als Felipe IV van 'Spanje' (1621-1640) zoon.
Portugal dat nooit van de 'Spaanse' overheersing had moeten weten, kwam in opstand. Die opstand, begonnen op 1 december 1640, zette de Spanjaarden aan de deur. João, hertog van Bragança, werd als João IV van 1640 tot 1656 koning van Portugal. Hij was de eerste koning van Portugal van het huis van Bragança.
10-07-2012
POBLE VELL 2 [gedicht]
POBLE VELL 2
een weg vol uitgesleten karrensporen. of zonder? oude olijfbomen zijn gebleven. een achtergelaten stoel wil verroest de eigenaar die nooit weggegaan is, niet
voorgoed vergeten. of is het achtergebleven en voorgoed niet vergeten? met reden heeft iemand anders de rust van een deur open laten staan. een lege kelder trekt verschrikt
grote ogen. een krantenprop kringelt in wind die kil is. een weg loopt dood. of nergens naar? bloemen kleuren, zelfs rode kollebloemen
uit vreemde velden. geen papavers die door poseurs als lanoye misbruikt worden.
-o-o-o-
Uit de dichtbundel in voorbereiding "Iemand zegt het alfabet op" dat "Catalunya-gedichten" bevat en een dichtbundel is. Bovenstaand gedicht komt uit "Stenen spreken meer dan woorden", de tweede bundel, met "gedichten over Corbera d'Ebre[,] zomer en herfst 1938 [en] franquisme dat fascisme is" als ondertitel.
09-07-2012
ARABISCHE WOORDEN IN HET CASTILIAANS [taalinvloeden]
ARABISCHE WOORDEN IN HET CASTILIAANS
Hoewel men het niet beseft, zijn tal van woorden in het Castiliaans van Arabische oorsprong. Verklarende uitleg, voor zover opgenomen, komt uit vermeld boek of heb ik elders gelezen. De Arabische woorden zijn in het Latijnse schrift en zonder diakritische tekens, eigen aan het Arabisch, geschreven.
1. Eten en drinken: -aceite, olie < al zeit; albondiga, gehaktbal < al banadiq; -arroz, rijst < al ruz; -azafran, saffran < al zafra; -atun, tonijn < al tuna; -berengena, aubergine < al badhinjan; -cazuela, pan < qas'a met het Castiliaanse -ela als verkleinvorm; -churro, gefrituurd eeg < khurra, frituren; -escabeche, bereiding met vis, vlees, wild, ... < al sikbaj van sik, azijn en baj, bereiden; -gazpacho, koude groentensoep < jaz, pletten, en khubbaza, broodbereiding; -soocarat (Catalaans) 'aangebrande' rest van paella, dat aan eregast aangeboden wordt < suqarat, gekarameliseerd.
2. Allerlei: -acequia < al saguia, irrigatiesysteem; -alcalde, burgemeester < al qadi, afgevaardigde van de centrale autoriteit; -alcazaba < al qasbah, burcht of versterkte stad; -alguacil, oorspronkelijk iemand die controleerde of men naar de mis ging, nu bode < al wazir; -lailo, geroepen tijdens flamencozang < laila, nacht; -lele, geroepen tijdens flamencozang < leilei, neen, neen; -olé, uitgeroepen als teken van bewondering < Wallah, bij god; -rambla < ramlah, zandbedding of strand; -vega < beka'a, vruchtbare vallei; -zambra, nachtelijk feest < zamar; -zarabanda, oosterse dans < sarband.
08-07-2012
ARABISCHE PLAATSNAMEN IN HET CASTILIAANS [taalinvloeden]
ARABISCHE PLAATSNAMEN IN HET CASTILIAANS
Hoewel men het niet beseft, zijn tal van woorden in het Castiliaans van Arabische oorsprong. Ik heb ze in lijsten opgedeeld. Verklarende uitleg, voor zover opgenomen, komt uit vermeld boek of heb ik elders gelezen. De Arabische woorden zijn in het Latijnse schrift en zonder diakritische tekens, eigen aan het Arabisch, geschreven.
1. Plaatsnamen in het algemeen: -Albaicín, wijk in Granada: -< Al Bayasin, valkenier; -< Al Bayasa, inwoner uit Baeza die zich na de reconquista van Baeza te Granada gevestigd heeft; -Alcaicería, plein te Granada < Al Qaisariya, overdekte markt voor luxegoederen; -Alcalá < Al Qalaat, -Alcaudete < Al Qabdaq; -Alcolea < Al Quliya, kasteeltje; -Alcudia < Al Kudia al Hamra, rode heuvel; -Algondales < Al Qutuniya, katoenplantage; -Alhaurin < Al Haurain, 2 valleien; -Almagro < Al Maghru, rode ijzerhoudende aarde; -Almería < Al Mariya; -Almunecar < Hizn al Munkib, kasteel van de glorieuzen; -Alozaina < Al Huzaina, fortje; -Alpujarras < Al Busharat, weidegrond; -Andalucía < Al-Andalus; -Andujar < Al Andukhar; -Antequera < Medina Antiquaria; -Ávila < Al Ubila; -Baza < Basta; -Benajarafe < Bani al Sharif, stad van de stam van een afstammeling van de profeet; -Benalgodon < Beni Ghalban; -Benalua de Gaudix < Bani Alawi, stad van de stam van Alawi; -Benalua de las Silla < Bani Alawi, stad van de stam van Alawi; -Benameji < Banu Maghila, stad van de Berberse stam van Maghila; -Benidorm < Bani Duram, stad van de stam van Duram; -Berchules < Bir al Qutar, welriekende waterput; -Berja < Barshat; -Bibarramba, plein te Granada < Bab al Ramlah, poort van de zandbedding; -Bubion < Al Buqara, ravijn; -Cadiar < Medina al Qadi, zetel van een rechter; -Calatayud < Qalat al Ayyud al Lahmi; -Calle Zacatín, straat te Granada < Suq al Saqqatin, soek van de kledingverkopers; -Canaveral < Qana Bir Ali, bevloeid door de bron van Ali; -Ceuta < Sabta; Córdoba < Qurtuba; -Cuesta de Chapiz, straat te Granada < jibs, gips en/of jabis, stucadoor; -Cueva Andachacena, vallei aan voet van het Alhambra te Granada < Khandaq al Sinhaji; -Galera < Qalar, vruchtbare grond; -Gibralfaro, vesting te Málaga < Jebel al ... (Arabisch voor Aaron), berg van Aaron; -Granada < Gharnata, afgeleid van het Berberse Karnati; -Guadelajara < Wadi al Hajara; -Guadix < Wadi Ash; -Hinojares < Al Unsar, grote bron; -Iznajar < Hizn Ashar, vesting van Ashar; -Iznaluz < Hizn al Lauz, vesting met amandelbomen; -Jabalcuz, berg in de omgeving van Jaen < Jebal al Quz, berg van Quz; -Jaen < Al Yayan; -Láchar < Al Hajar al Hamra, rode steen; -La Algaba < Al Ghaba, bebost laagland; -La Mancha < Al Manja, vlakte; -Lanjaron < Al Anyurun; -Laujar < Al Hujar, grote stenen; -Lecrin < Al Iqlim Qash, district van het suikerriet; -Loja < Lusha, arduinrots; -Lucena < Al Yuyssama; -Málaga < Malaqah; -Medina Sidonia < Medina Faysana; -Motril < Murtetu, mirtebomen; -Nerja < Narikha, grote fontein; -Orgiva la Nueva < Hizn Raqilba, kasteel dat de weg controleert; -Padul < Al Badul; -Pechina < Wadi Bajana; -Pegalajar < Baqa al Hajar, steenvallei; -Plaza del Zocover, markt te Toledo < Suq al Dawab, veemarkt; -Purchil < Burj al Hilal, burcht van de maansikkel; -Ronda < Izna Rand Unda; -Sevilla < Al Ishbiliya; -Trevelez < Biled, dorp, en het Castiliaanse tres, drie; -Triana, wijk te Sevilla < Taryana; -Valladolid < Balad al Walid; -Valor < Ballur, rotskristal; -Velez de Benaudalla < Belad Ben Abdallah; -Zahara de la Sierra < Zahra, de schitterende stad; -Zafra < Sakhra Abi Hasan, hoogte van Abu Hassan die het kasteel bouwde; -Zufre < Sukhra, rotstop; -Zujar < Sujayra, stenen versterking.
2. Riviernamen: -Guadalavin < Wadi al Laban; -Guadalmedina < Wadi al Medina; -Guadalquivir < Wadi al Kebir of lange rivier; -Guadiana < Wadi al Ana; -Guadiaro < Wadi Aruh.
07-07-2012
OLYMPISCHE SPELEN: CATALAAN DRAAGT SPAANSE VLAG [actualiteit, politiek en sport]
OLYMPISCHE SPELEN: CATALAAN DRAAGT SPAANSE VLAG
Bij de opening van de Olympische Spelen 2012 van Londen op vrijdag 26 augustus droeg geen Spanjaard, maar een Catalaan de Spaanse vlag. Drager van dienst was basketbalspeler Pau Gasol, Catalaan én oud-speler van FC Barcelona Bàsquet. Zou de Spaanse regering eindelijk beseft hebben wat Catalunya meer dan ze wil denken en laat geloven, te bieden heeft?! Of is het het gewoon maar plat opportunisme van de extreem-rechtste Partido Popular?
03-07-2012
ONNAUWKEURIGHEDEN OF ONJUISTHEDEN OVER CATALUNYA EN SPANJE (10) [taalgebruik]
ONNAUWKEURIGHEDEN OF ONJUISTHEDEN OVER CATALUNYA EN SPANJE (10)
De nieuwsdienst van de VRT heeft de laatste dagen aandacht besteed aan de bosbranden in wat ze het noordoosten van Spanje noemt. Met het noordoosten van Spanje bedoelt ze uiteraard Catalunya. Vreemd. Als ze het over het noorden van wat België genoemd wordt, heeft, heeft ze het over Vlaanderen of het Vlaams gewest. Catalunya is net als Vlaanderen een gewest of een Comunitat autónoma in het Catalaans of Comunidad Autónoma in het Castiliaans of autonoom gewest. Waarom heeft de VRT het dan niet over Catalunya of het Catalaanse gewest?! Problemen met de onafhankelijkheidsdrang van Catalunya dat sinds Carlos I of Carlos V of keizer Karel bezet is door Castiliaanssprekenden en zelfs door fascisten en neofascisten ?! Is het niet zo dat de VRT-nieuwsdienst en -journalisten politiek-neutraal zouden moeten zijn?! Erger, nog erger wordt het wanneer plaatsnamen moeten uitgesproken worden. Het lijkt erop alsof Miciel Wuyts, de subjectieve wielerverslaggever die 'dé' grootste dopinggebruiker onder de wielrenners de hemel inpraat en constant Catalaans en Castilaans verkracht, met touwtjes de lippen van zijn collegq's bedient. Één voorbeeld, een enkele voorbeeldje maar. De getroffen streek in het noordoosten van Catalunya is de streek van Girona, Gerona in het Castiliaans, een provincie met de gelijknamige stad als hoofdstad. De naam wordt door de VRT uitgesproken als chiroonaa, een mengeling van het Catalaanse zjirona met korte klinkers en het Castiliaanse Cherona, eveneens met korte klinkers. Vreemd. Het moet immers, en ik moet herhalen, zjirona, uiteraard met korte klinkers, zijn. Kent niemand bij de VRT een instelling met Catalaanse wortels in Vlaanderen of zelfs maar iemand in Vlaanderen die Catalaans spreekt?! Of verbieden besparingen die leiden, of moet het lijden zijn, tot het uitzenden van herhalingen van herhalingen, om de telefoon of zelfs maar de toetsen van een PC te gebruiken?! Over de juiste uitspraak van Figueras dat net als Girona verkracht worden, en andere plaatsnamen wil ik het hier niet eens hebben. Arme VRT(-nieuwsdienst)!!!
02-07-2012
EBRE 1 [gedicht]
EBRE 1
water vloeit vragend voorbij. geen worsteling. geen gevecht naast een verlaten vlakte die verbergt. geen woord hoger dan het andere dat niet Catalaans klinkt. geen wind. stilte slechts. sierlijkheid. statigheid. een draaikolk aan de buitenkant van een bocht. een kasteel dat gekarteld overleeft. de loodrechte leegte
van een vreemde sprong. zonder speelsheid. een herkenbare kreet die elke dag zal blijven kwellen. zelfdoding? een terras tussen tranen die traag toch nog voor altijd blijven zullen. verweesde stenen die steeds al gedreigd hebben om te verpletteren. herhaaldelijk vallen vóór het (her)opstaan. aan water dat
vruchtbaar blijft, een overbodige mirador. een tafel met twee stoelen. één voor mij (zwarte wijn uit een gebarsten karaf. of is
het rood? bloed rood? bloed? laveloos leven of doder nog aanwezig blijven. wijn. vi negre:
geen azijn die wonden nooit helen kunnen). de andere voor de voorbeeldige vechter die verdwenen nooit vergeten worden zal.
-o-o-o-
Uit de dichtbundel in voorbereiding "Iemand zegt het alfabet op" dat "Catalunya-gedichten" bevat en een dichtbundel is. Bovenstaand gedicht komt uit "Stenen spreken meer dan woorden", de tweede bundel, met "gedichten over Corbera d'Ebre[,] zomer en herfst 1938 [en] franquisme dat fascisme is" als ondertitel.
01-07-2012
JUAN CARLOS, OLIFANTENMOORDENAAR EN VEEL MEER [actualiteit]
JUAN CARLOS, OLIFANTENMOORDENAAR EN VEEL MEER
Een tijdje geleden haalde Juan Carlos de pers toen hij in het geniep in Afrika olifanten ging vermoorden en zijn maÎtresse (zou het er maar eentje hebben?!) bespringen.
Voor de luxe'safari' die maar liefst 46.000 euro gekost heeft, heeft hij die erevoorzitter is van het Spaanse WWF of World Wildlife Fund, zich verontschuldigd. Waarom? Omdat hij spijt had? Nee! Of toch ja, hij had immers wel spijt. Waarover? Over het feit dat het door de pers gelekt was. Zijn 'oprechtheid' heeft niet mogen baten. Sinds vorig weekend is hij niet langer erevoorzitter van het Spaanse WWF.
Op verontschuldigingen voor zijn overspel blijft het wachten. Juan Carlos mag van geluk spreken dat hij niet geleefd heeft in de tijd van zijn illustere of is het 'beruchte' voorvader Carlos I of Carlos. Keizer Karel heeft immers voor sex buiten het huwelijk een wel drastische straf opgelegd: de doodstraf. Niet voor zichzelf natuurlijk. Hij zou immers meer dan één enkele keer ter dood veroordeeld zijn. Ik heb veet van 5 bastaarden, maar het moeten er meer geweest zijn. Zou Karel Juan Carlos die indien hij in de zesteinde eeuw zou geleefd hebben en lid van de Orde van het Gulden Vlies zou geweest zijn en dus voor zijn gelijken zou moeten verschenen zijn, wel ter dood veroordeeld hebben? Hadden edelen en familieleden van de keizer niet steeds een stapje, "een grote stap voor de mensheid" voor?! Hoe kan het overigens dat de kerk een van haar gepriviligeerde gelovigen die als koning van Spanje overigens op de bijbel gezworen heeft, Juan Carlos nooit terechtgewezen?
Ik ben Rik Wouters.
Ik ben een man en woon in Halle (Vlaanderen (dat spijtig genoeg een deel is van wat België genoemd wordt)) en mijn beroep is niet van belang.
Ik ben geboren op 02/04/1956 en ben nu dus 68 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: literatuur, geschiedenis en kunst.
Gegevens die op mijn adreskaartje staan: "Ik ben geen dichter om te dichten of voor te dragen, maar om te (over)leven", "anarchist", "artiest, dichter, prozaschrijver en literair criticus", "beeldend kunstenaar" en
"catalanist en flamingant".