We leven in een knabbelmaatschappij. Vandaar het succes van individuele verpakkingen. Dit geeft aanleiding tot taai ongerief bij kleine verpakkingen. Wat ik ook hinderlijk vind zijn de kleefetiketten op fruit. Als ik tussendoor een appel wil eten uit het vuistje eerst spoelen dan zie ik geregeld etiketjes op de schil. Ze zijn moeilijk er af te krijgen en eenmaal er af plakken ze aan je vinger. Deze etiketten zijn taai ongerief en niet milieuvriendelijk. Waarom doen de fabrikanten dit? Want dit is toch vrij arbeidsintensief. Ik denk dat dit een zekere standing geeft aan het fruit en vooral om de merknaam te beklemtonen. De verpakkingsindustrie en de fabrikanten veroorzaken heel wat taai ongerief bij de consument. Vrijwilligers kunnen de resultaten van hun groepsgesprekken overmaken aan de organisatie (bijvoorbeeld WZC) of aan de consumentenverenigingen.
Ander taai ongerief
Warenhuizen: plastic zakken openen; Weegschaal voor prijsetiket: waar is de toets voor perziken? Waar staan de promoties? Waar staat de vervaldatum van producten?
Hotels: Automaat warme dranken: waar plaats ik mijn kopje? In de regel is slechts één plaats de beste. Lift vragen: pijltje naar omhoog om omlaag. Het is het pijltje van de gewenste richting.
Parkeren: in welke rij sta ik geparkeerd? (rij en gang noteren; visuele herkenningspunten).
Sterke plastic verpakking: Bij nieuw, klein computermateriaal is er vaak een sterke plastic verpakking. Deze is niet open te maken door een of ander lipje of inkeping. Je hebt een flinke schaar nodig. Pittig detail: bij de aankoop van scharen zitten die meestal in een gelijkaardige verpakking.
Juist vouwen van wegenkaarten en wandelkaarten en GPS: Ik kan de oorspronkelijke vouwen van wegenkaarten moeilijk terugvinden. Met GPS-systemen is het makkelijker: je hoeft niet te vouwen. Wel de bestemmingen te typen. Ook al 'ongerief' gehad als je zoekt op deelgemeenten? Soms kan je ze ingeven, soms gaat dit niet. Naar mijn ervaring is het altijd raadzaam een goede wegenkaart mee te hebben voor alternatieve routes of voor een algemene oriëntering. Tenzij je GPS-systeem dat ook ter beschikking stelt.
Pancartes bij natuurwandelingen: Nogal eens staan die pancartes een eindje van het wandelpad. Je moet door struiken of aanplantingen lopen. Als je er dan voor staat, merk je dat de teksten soms te klein, te specialistisch of weinig zeggend zijn.
Aanpak: Waarom de pancartes niet vooraf uittesten bij de gemiddelde, geïnteresseerde wandelaar om zo informatie te verwerven over formaat, plaatsing, nuttigheidswaarde? Die gegevens kunnen dan opgevraagd worden door alle instanties die ze plaatsen. Dit zou een verplichting moeten zijn voor van 'gesubsidieerde' routes.
Tot voor enkele jaren was er terughoudendheid om het te hebben over intimiteit, liefde en seksualiteit bij ouderen. Zorgverleners en familieleden stonden er huiverig over. Voor de volwassen kinderen was het ondenkbaar dat hun moeder (weduwe) of vader (weduwnaar) een vriend of vriendin zou hebben, niet thuis maar zeker ook niet in een
WZC.
Als we het hier hebben seksualiteit is dit niet op de eerste over genitale of lichamelijke seksualiteit. Ook dat kan zijn plaats hebben. Belangrijker is de nood aan warmte, tederheid en intimiteit bij ouderen en de accommodatie en de instelling die daarmee samenhangt.
Accommodatie: een gezellige tweepersoonszetel, (love chair; loveseat) mooi en breed, decoratief en een tikkeltje romantisch. Als die zetel staat in een knusse kamer, waar er af en toe geknuffeld kan worden en de zorgverleners en de bezoekers op hun manier kunnen warmte geven aan de ouderen.
Instelling bij de zorgverleners en bezoekers: bespreekbaar stellen hoe tederheid en intimiteit best kan. Welke afspraken, wat zijn de mogelijkheden, hoe evalueren?
Alleszins rekening houden met ongewenst gedrag. Grensoverschrijdend , ongewenst of ontremd gedrag op het vlak van seksualiteit uit zich in voorstellen om te mogen kussen, strelen, vrijen en in expliciet seksueel gekleurde opmerkingen en vooral in betasten van billen, borsten. Dit gebeurt meer naar vrouwelijke dan naar mannelijke vrijwilligers.
Bij het beoordelen of een gedrag ongewenst is, speelt de perceptie van de zorgverleners en vrijwilligers een belangrijke rol. Negeren kan al afdoend zijn en kordaat afwijzen. Men kan niet alles zomaar accepteren. Het is goed dat een collega of de dienstverantwoordelijke op de hoogte wordt gebracht van het ongewenst gedrag.
Personen met een dementie kunnen ontremd gedrag vertonen. Corrigeren van seksueel getint gedrag veronderstelt dat de persoon met dementie op een bewuste wijze kan bijsturen. Jammer genoeg kan dit niet omdat men controle verliest over zijn eigen handelen. Een vriendelijke maar kordate houding is hier het meest aangewezen: René, ik heb het niet graag dat je dit doet."
Wat ook een rol speelt zijn je eigen gevoelens. Hoe kijk jij naar seksualiteit en intimiteit? Praat over je gevoelens. Kijk bij jezelf welke gevoelens dit gedrag bij je teweegbrengt. Omschrijf goed je specifieke gevoel of probeer dat bij dit specifieke gedrag. Probeer je ook in te leven hoe de persoon met dementie zich zou voelen. Heeft hij misschien behoefte aan warmte, tederheid, houvast, ?
Wanneer seksuele impulsen te onpas worden geuit, kan medicatie een oplossing bieden. Soms is medicatie ook gunstig voor de persoon met dementie, ter bescherming van zichzelf. (info: Jurn Verschraegen, E-dementie, 2004)
Cees Nooteboom is een Nederlands schrijver van romans, poëzie en reisverslagen en kreeg in 2009 de driejaarlijkse Prijs der Nederlandse Letteren. In een tv- interview (18.03.2010) over zijn pas overleden vriend Hans Van Mierlo had hij het over hun gemeenschappelijke religieuze, katholieke herkomst en hoe dit geëvolueerd is.
Nooteboom had zijn humaniora gedaan bij de Paters Augustijnen waar hij de beste herinneringen aan overhield: streng, degelijk, cultureel gericht. Bij de vraag of er dan ook sprake was van 'misbruik' van paters zie hij dat hij dit nooit had opgemerkt. Uit die collegetijd stamt nog zijn actieve kennis van Gregoriaanse gezangen (hij zong de eerste regels van het wondermooie Salve Regina) die hij later met zijn goede vriend Van Mierlo humaniora bij de Jezuïeten soms zong op de vrolijke momenten.
Cees vertelde hoe hij, na de katholieke uitvaartplechtigheid van zijn moeder, met Hans de bedenking maakte: 'Dat was mooi en ontroerend, dat had moeder zeker gewenst; maar we zullen dit zelf niet om vragen, dat is voor ons voorbij."
Toen Cees in Venetië hoorde dat Hans overleden was, ging hij naar de kathedraal om een kaarsje te branden. Dat gaf hem grote voldoening, want zo kon hij met hart en geest denken aan zijn overleden vriend. En als hij in Nederland was zou hij dit opnieuw doen.
Dit simpele ritueel was voor hem zo belangrijk, want dit was een zijn religieuze wortels en dat hij wil blijven koesteren. "Je draagt deze herkomst je hele leven mee, het is dom van dit te willen wegvegen."
Toerisme, erfgoed en Brussel en Wallonië
Om toeristische uitstappen voor te bereiden vullen verhalen (getuigenissen), brochures, toeristische diensten en internet elkaar goed aan.
Goede portaalsites zijn:
Toerisme Vlaanderen www.vlaanderen-vakantieland.be en www.toerismevlaanderen.nl
Office de Promotion du Tourisme de Wallonie en de Bruxelles (OPT) www.opt.be
Belgische Verkeersbureau Wallonië & Brussel www.belgie-toerisme.be
UNESCO Werelderfgoed Brussel en Wallonië
http://www.opt.be/contenus/unesco_werelderfgoed/nl/143.html
"Erfgoed is de nalatenschap van het verleden waarvan we vandaag genieten en wat we aan toekomstige generaties doorgeven. Onze culturele en natuurlijke erfgoeden zijn twee onvervangbare bronnen van leven en inspiratie. Plaatsen die even uitzonderlijk en divers zijn als de uitgestrektheid van het Serengeti nationaal park in het oosten van Afrika, de Egyptische piramiden, het Great Barrier Reef in Australië en de barokke kathedralen van Latijns-Amerika vormen het erfgoed van onze aarde. De werelderfgoedsites behoren toe aan alle volkeren ter wereld, ongeacht het grondgebied waarop ze zich bevinden.
Brussel
* GROTE MARKT (BRUXELLES)
* HORTAMUSEUM (SAINT-GILLES)
* HOTEL SOLVAY (IXELLES)
* HUIS VAN TASSEL (IXELLES)
* VOORMALIGE WONING VAN VAN EETVELDE (BRUXELLES)
Wallonië
* BELFORT (THUIN)
* HET BELFORT (MONS)
* HET BELFORT (TOURNAI)
* HET BELFORT (CHARLEROI)
* HET BELFORT (BINCHE)
* HYDRAULISCHE LIFTEN "CANAL DU CENTRE" (HOUDENG-GOEGNIES)
* NEOLITHISCHE VUURSTEENMIJNEN VAN SPIENNES (SPIENNES)
* O.L.V.-KATHEDRAAL VAN DOORNIK (TOURNAI) Namen
* HET BELFORT (GEMBLOUX)
* HET BELFORT (NAMUR)
UNESCO-Evenementen Brussel en Wallonië (selectie)
Brussel: 09/08/2009 : PLANTEN VAN DE MEIBOOM
Henegouwen
* 29/08/200930/08/2009 : VESPERS "GOUYASSE" EN PROCESSIE VAN DE REUZEN (VOLKSFEEST) - DUCASSE VAN AAT (ATH)
* 21/02/201023/02/2010 : CARNAVAL VAN DE GILLES VAN BINCHE (BINCHE)
* 13/06/2010 : DOUDOU, PROCESSIE VAN DE CAR D'OR EN HET GEVECHT VAN DE LUMECON - PROCESSIE VAN DE HEILIGE WAUDRU (MONS)
RAVeL = Réseau Autonome de Voies Lentes, een Waals
programma 'autonome paden' langzaam verkeer voor fietsers, wandelaars,
skaters, ruiters, ... Vroeger waren dit jaagpaden (langs waterlopen),
voormalige spoorlijnen. Het netwerk breidt voortdurend uit; vijf lange routes:
typ ze in op Google of ga naar de website van Ravel: http://ravel.wallonie.be/opencms/opencms/fr/
* RAVeL 1:
Houplines - Doornik - Bergen - Charleroi - Namen - Luik - Lanaken (330 km)
* RAVeL 2:
Hoegaarden - Namen - Dinant - Mariembourg (100 km)
Elke wandeltoerist kent de Grote Routepaden met
wit rood; in de topogidsen worden
de afstanden en bezienswaardigheden onderweg beschreven. In de regel zijn de
aanduidingen in orde, af en toe moet je werkelijk zoeken waar het pad ligt. Als
je niet vlug het symbool vindt: keer op je stappen terug en kijk extra rond.
Op
internet kan je vaak ook commentaren lezen van wandelaars. Typ GR en nummer:
bijv. GR 576. Je kirjgt dan tientallen
verwijzingen van wandelaars naar de - TOUR DU CONDROZ LIEGEOIS (HUY).
Hierbij enkele GR -voorbeelden.
Brussel
* GR 126 - SENTIER BRUXELLES -
MEMBRE-SUR-SEMOIS (BRUXELLES)
* GR 579 - SENTIER BRUXELLES-LIEGE
(BRUXELLES)
* SGR CATHEDRALE-FLAGEY (BRUXELLES)
* SGR RANDONNEE N°1 GR 12 (LAEKEN)
* SGR RANDONNEE N°2 GR 12 (BRUXELLES)
* SGR RANDONNEE N°4 GR 126 (BRUXELLES)
* SGR RANDONNEE N°5 GR 126 + 579
(BRUXELLES)
* SGR RANDONNEE N°6 GR 126, GR 512, GR 579
(BRUXELLES)
* SGR RANDONNEE N°7 GR 126, GR 512
(BRUXELLES)
* SGR RANDONNEE N°8 GR 12 + GR 512 (BRUXELLES)
* SGR RANDONNEE N°9 GR 126, 12 (BRUXELLES)
Wallonië
Henegouwen : * GR 129 - SENTIER ESCAUT-MEUSE
(ELLEZELLES)
Luik :
* GR AE-N SENTIER ARDENNE - EIFEL (TRONÇON
NORD) (EUPEN)
* GR 14 - SENTIER DE L'ARDENNE (MALMEDY)
* GR 5 - MER DU NORD - MEDITERRANEE (VISE)
* GR 56 - SENTIERS DES CANTONS DE L'EST
(SANKT VITH)
* GR 563 - TOUR DU PAYS DE HERVE (DALHEM)
* GR 57 - VALLEE DE L'OURTHE ET SENTIER DU
NORD (BARCHON)
* GR 571/572/578 - CIRCUIT DES VALLEES DE
LEGENDES (COMBLAIN-AU-PONT)
100.000 inwoners; hoofdstad van het departement Vienne en van de regio
Poitou-Charentes.
Trek zeker anderhalf uur om te wandelen in het oude centrum en om enkele
interessante kerken te bezichtigen. Opvallend is de ligging: op een heuvel
tussen de samenvloeiing van de rivieren de Clain en de Boivre. Was vroeger een
rijke stad en was vooral het verzamelpunt werd voor noordwest - Europa op de
pelgrimsroute naar Santiago.
De kerk Notre-Dame la Grande is door de harmonieuze verhoudingen en het
volmaakte lijnenspel een prachtig voorbeeld van de romaanse bouwkunst. Boven het
hoofdportaal en de arcaden aan weerszijden ervan zijn bas-reliëfs, die onder
andere de geboorte van Christus, het kindje Jezus in bad, en Jozef in gebed
verzonken weergeven. De booglijsten laten bijzonder mooi beeldhouwwerk zien, met
planten en fabeldieren. Het schip heeft een tongewelf en twee zijbeuken. Het
beeld achter het hoofdaltaar dateert uit de 16e eeuw, en stelt Notre Dame des
Clefs voor: Onze Lieve Vrouw van de sleutels, ter herinnering aan het feit
dat in 1202 nog juist voorkomen kon worden dat een verrader de sleutels van de
stad aan de Engelsen overhandigde.
De kerk St. Hilaire le Grand werd al in de 11e eeuw gebouwd voor de vele
pelgrims op weg naar Santiago de Compostella.
Interessante weetjes:
In de veertiende eeuw bestuurde Jean de Berry deze stad. Hij liet een belfort
bouwen met een klok, die het vijfde openbare uurwerk was van Frankrijk. Voor de
cultuurminnaar is Jean de Berry in de eerste plaats bekend van het getijdenboek
Très Riches Heures du Duc de Berry verlucht door de gebroeders Van
Limburg. Op Google vind je prachtige afbeeldingen.
In de meeste geschiedenisboeken is de associatie Poitiers met Karel Martel in
732 in die omgeving de Saracenen zou verslagen hebben. Dit zou de
stop geweest zijn voor hun opmars naar Noord-Europa tot staan bracht. Men gist
naar de preciese plaats van deze belangrijke veldslag: vele historici situeren
dit tussen Tours en Poitiers. In de Engelse boeken heeft men het meestal over
slag bij Tours (http://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Tours
Bepaalde historici wijzen er op dat de nederlaag ook toe te schrijven was aan de
demotivatie bij de Saracenen: ze geraakten vermoeid, het weer was bijzonder
slecht en ze verlangden naar zonniger streken.
Collegiale kerk van la Romieu kathedraal Saint - Pierre werelderfgoed Unesco
La Romieu is een kleine gemeente (540 inwoners) in het Franse departement Gers (regio Midi-Pyrénées) arrondissement Condom. De kathedraal Saint - Pierre is van de XIV de eeuw en is werelderfgoed Unesco sinds 1998. Arnaud d'Aux werd in 1312 tot kardinaal benoemd en liet La Romieu voor zijn geboortestreek bouwen. Zo ontstond aan de pelgrimsroute naar Compostella in 1318 een klooster met een kerk met twee torens en een binnenplaats gebouwd in gotische stijl. De sacristie wordt geflankeerd door twee torens: een achthoekige volledig gesloten toren en een vierkante toren met klokken. De sacristie heeft unieke fresco's met zwarte engelen (door de verkleuring). De betegelde vloer is origineel. Het complex is in zeer goede staat. Beklim de toren via een smalle stenen wenteltrap en je hebt een schitterende uitzicht van op de dakconstructie. Af en toe kan je wat pauzeren om de verschillende vertrekken te zien. www.la-romieu.com (afbeeldingen, openingsuren, geschiedenis...) De kathedraal Saint - Pierre zie je van ver liggen. Dit was een goed herkenningspunt voor de talrijke pelgrims van Compostela op de Via Podiensis. Ze kwamen van Lectoure en waren meestal op weg naar Condom. Deze monumentale kerk was eerst afhankelijk van het parlement van Bordeaux en later van het bisdom Condom. Een tijd lang was lag de kathedraal en de gemeente op grondgebied dat in bezit was van de Engelsen. Sinds 1901 is deze kerk en het bijhorend klooster historisch monument verklaard, omwille van de uitzonderlijke gotische - meridionale architectuur. Wij waren verrast hoe zulke grote kerk in zo'n kleine gemeente lag. De belastingen in de wijde omgeving die de landvoogden hieven konden de bouw betalen; de dorpelingen zelf hadden zeker daarvoor niet de middelen.
We dienden met de auto een ommetje te maken van anderhalf uur; we hebben het ons niet beklaagd. Conques blijft in ons geheugen als een topmoment bij onze verkenning van kerken en routes naar Compostela in Frankrijk. Geen wonder dat het vroeger (in de Middeleeuwen vooral) en nu symbool voor de pelgrims naar Compostela. In 1998 kwam Conques op de lijst van Werelderfgoed. De diensten voor Toerisme Conseil Régional Midi-Pyrénées erkende zijn belang in 2008 door Conques uit ter roepen tot een van de Grands Sites van de Midi-Pyrénées. Voor verdere info en afbeeldingen: http://fr.wikipedia.org/wiki/Conques Conques is een klein dorp (departement Aveyron; arrodisement Rodez; Midi-Pyrénées) in Frankrijk en is een van mooiste plaatsjes van Frankrijk met een schitterende abdijkerk van Sainte Foy en typische straatjes en pleintjes. Goede accommodatie voor eten en drinken. Voor logies kan je ook terecht bij de paters. Vooraf reserveren is nodig en wat verplichte bezinning moet/kan je erbij nemen. Het dorp is verkeersvrij: je parkeert op grote parkeerplaatsen net voor de dorpskern. De weg ernaar toe is kronkelend en lang. Conques was en is bekend als etappeplaats op de route naar Compostella - Via Podiensis. De pelgrims werden vooral aangetrokken door de relieken van de heilige Foy, een jonge martelares uit de 4e eeuw. De abdijkerk van Sainte Foy dateert uit de 12e eeuw en is gebouwd in de Romaanse stijl. Ze bevat een beroemd gebeeldhouwd timpaan: het Laatste Oordeel. In de 19e eeuw redde de schrijver en inspecteur van de monumentendienst Prosper Mérimée (weeral hij...) de kerk van de ondergang, door aan te dringen op restauratie. Veel kerkschatten zijn behouden gebleven, onder meer doordat de bewoners van Conques de waardevolle stukken verborgen hielden in hun huizen gedurende de Franse Revolutie. De verzameling geeft een goed beeld van Franse edelsmeedkunst van de 9e tot de 16e eeuw en bevat enkele opmerkelijke voorwerpen, waaronder het beroemde beeld van de heilige Foy uit de 10e eeuw. Mooi gepresenteerd: het lijkt op het eerste gezicht op een beeldje uit de Romeinse periode; de edelstenen werden er telkens aan toegevoegd als er geld voorhanden was. Hoe men op een sluwe en slinkse manier de schedel van deze jonge martelares bemachtigde van het nabijgelegen Agen is een verhaal apart en illustreert de nood voor een klooster en zeker voor een pleisterplaats voor pelgrims te beschikken over 'sterke' relieken. Te bezoeken in de aangrenzende schatkamer; op de middag gesloten: controleer de openingsuren op http://fr.wikipedia.org/wiki/Conques waar je tevens prachtige afbeeldingen vindt.
Condom departement Gers, regio Midi-Pyrénées, op Via Podiensis (étape jacquaire = pelgrims voor Compostella); de pelgrims kwamen van La Romieu en trokken verder naar Larressingle. Was belangrijk vanaf 14de eeuw, o.a. door oprichting van een hospitaal Saint- Jacques (Les hospices), voor 'femmes de mauvaise vie' maar ook voor pelgrims, gebrekkigen en armen. De overnachtingen voor de pelgrims gebeurden met verschillende personen in een bed, wat de gewoonte is en interessant voor warmte en plaatsbesparing. We hadden vooral belangstelling voor de kathedraalSaint-Pierre de Condom die in zijn huidige situatie dateert van rond 1400. Deze bijzonder kerk kende periodes van bloei en verval en is een voorbeeld van zuiderse gotiek. Sommige elementen laten ons flamboyante gothiek zien. De buitenkant is merkwaardig o.a. het portaal met 'levendige' personages en engelen. Het klooster ernaast had veel te lijden door plunderingen en verval. Daar Condom het einde betekende van onze voettocht, hadden de organisatoren een deel van dit klooster (stedelijk eigendom; grote overdekte binnenplaats als ontmoeting- en feestruimte) ingericht voor de afscheidsviering. We zaten op stoeltjes van de gemeente, we hielden een bezinning en we dronken wijn. Origineel en bijzonder geslaagd.
Cahors is de hoofdstad van het departement Lot en ligt in een meander van de rivier de Lot en is bijna volledig omgeven door water (Opm. de meeste departementen kregen de naam van de rivier). Toeristische trekpleister en bekend voor de AOC Cahors wijn. Cahors was een welvarende stad in de Middeleeuwen. In 1360 tijdens de Honderdjarige Oorlog, werd het aan de Engelsen overgedragen. Dan begon het verval, pas in de 19e eeuw kwam er een heropflakkering en in de laatste decennia. De bevolking vluchtte en de vrijwel verlaten stad heeft zich nooit helemaal hersteld. Cahorsin: betekent woekeraar; sommige handelaren van Cahorswerden rijk in de 13e en 14e eeuw door het verstrekken van leningen. Te merken aan de rijke huizen in Cahors (muren in baksteen, arcades en de gebeeldhouwde delen in natuursteen). De Romaanse Cathédrale St.-Etienne Is een van de meest oorspronkelijke koepelkerken van het ZW. Staatin het hart van de oude stad aan de place Aristide-Briand. Het Romaanse schip is uitgebreid met gotische kapellen. De twee grote koepels, die met 14de eeuwse fresco's zijn versierd, doen het interieur ruim lijken. De laatgotische kruisgang heeft mooi snijwerk. Het mooiste van de kathedraal is het 16de eeuwse timpaan boven de noordelijke deur, waarop de Hemelvaart van Christus, gedragen door engelen, wordt afgebeeld. Dit monumentaal bouwwerk is opgebouwd uit diverse onderdelen uit verschillende tijdperken van de 11e tot de 17e eeuw. Het schip is afkomstig van het oude deel in Romaanse stijl, dat in 1120 gebouwd is. De apsis waaraan in de 12e eeuw begonnen is maar die tussen 1285 en 1293 herbouwd is, is gebouwd in de gotische stijl. In het begin van de 14e eeuw is de oostelijk kant van de kerk vernieuwd na het slopen van de aanpalende huizen. In de 15e en 16e eeuw is aan de binnenkant van de kerk verbouwd, met name in de kapellen. In die tijd wordt ook het klooster gebouwd, dat een uitbundig voorbeeld is van de gotiek. La Chantrerie, een van de mooiste monumenten in de oude stad, nu een expositieruimte.
De beroemde 14de eeuwse Pont Valentré, met zeven gotische bogen en drie verstrekte torens is een voorbeeld van middeleeuwse militaire bouwkunst. De torens moesten de toegang tot de stad verdedigen. Het bouwen van de brug heeft 70 jaar geduurd, daar is ook de mythe van de duivel ontstaan. De bouwmeester van de brug zou zijn ziel aan de duivel verkocht hebben, maar met een list probeerde hij ervan af te komen. Als represaille brak de duivel elke nacht af wat er de dag ervoor aan de centrale toren toegevoegd was. Bij de restauratie in de 19e eeuw is daarom een duivel in de toren toegevoegd. Je gebruikt daarvoor best een verrekijker. Een van de belangrijkste toeristische trekpleisters. Er is een mooie wandeling gemaakt langs de stadstuintjes. Je komt zo op de Boulevard Gambetta, de hoofdstraat van Cahors die met platanen omzoomd en is genoemd naar de beroemde 19de eeuwse radicale politicus Léon Gambetta, uit de stad afkomstig. De winkels hier en de nabijgelegen overdekte markt bieden allerlei lokale lekkernijen, waaronder de rijke, volle wijn van Cahors, vin noir genoemd. Ten oosten van de Boulevard Gambetta ligt de oude wijk, met huizen die aan een glorieus verleden herinneren. Stegen Bruggen die de stegen kruisen werpen schaduwen op de straten. In het licht zijn de renaissanceramen, het stenen snijwerk en de fijn afgewerkte draagstenen van de indrukwekkende herenhuizen te zien. Eén van de fraaiste is Hótel Roaldès, quai Champollion, met een zuidgevel van hout en verweerde rode baksteen, en een loggia en toren in Italiaanse stijl. Grote bouwwerken: Hôtel de Ville (1837-1847), het theater, het paleis van justitie en de bibliotheek. Het deel van de stad tussen de Boulevard Gambetta (de winkelstraat midden door de stad) en de Lot is het bekijken waard.
Vlak aan de Beligsche grens: Bavay en Pont sur Sambre
Pont-sur-Sambre ligt
zoals Bavay vlak aan de Belgische grens, beide plaatsen zijn de moeite waard om
te verkennen. Pont-sur-Sambre had vroeger industrie, en is nu vooral bekend
voor het toerisme: wandelen, watersport, wellness. Pont-sur-Sambre is historisch
interessant omwille van zijn ligging op de Romeinse heirweg Bavay Aulnoy Ameries.
In het centrum staat La Tour du Guet : een uitkijktoren van 18 m. hoog; 17de eeuws,
een historisch monument. Verderop La Maison du
Patrimoine en het Parc naturel
Régional de lAvesnois. Op enkele kilometers la fôret de Mormal: wandelroutes zijn er volop.
Kerk Notre-Dame de Quartes was een pelgrimsoord tegen de
'vierdaagse koorts' (la fièvre de quarte;
een soort malaria - koorts); deze kerk had al een vermelding in 1125; de oudste bewaarde delen zijn 15de eeuws.
Bavais - Bavay
(Bagacum).
Dit belangrijk historisch centrum is een aanrader in de
eerste plaats voor zijn museum en archeologische site met een Gallo-romeins forum
van 25 000 m2, het grootste van Noord Europa. Bavay was in de Gallo-Romeinse tijd de
hoofdplaats van de Civitas Nerviorum in Belgica Secunda. In Noord-Gallië was Bavay een belangrijk knooppunt
van heirbanen: la cité des 7 voies romaines. De belangrijkste heirbaan vormde de
verbinding met Keulen. Bavay was tot de 3e eeuw een belangrijk bestuurlijk en
handelscentrum. De opgravingen met onder andere het forum en het museum geven
een beeld van wat Bavais moet geweest zijn. Het Forum was wel niet in verhouding
tot het eerder geringe inwonersaantal.
Vlak voor het forum is er een zeer mooie
tentoonstellingsruimte met een permanente audiovisuele ruimte voor 3D animatie,
met op elke zetel een bijhorend brilletje, audiofoon (verschillende talen, ook
Nederlands) en een navigatieknuppel voor de interactie. Hoewel het verhaal
aan de magere kant is en gekunsteld aandoet, geeft
het geheel een goed beeld van het vroegere forum. Het didactisch lokaal bij de ingang is bedoeld
om o.a. mozaïeken te maken en volgens de opzichters komen zowel leerlingen van
de lagere school als de universiteit naar hier. De tentoonstelling ging over de
forums in het algemeen. Zeer mooi voorgesteld met duidelijke uitleg, tekeningen
en objecten. Spijtig dat deze tentoonstelling tijdelijk is.
De outdoor personen onder ons kennen vast en
zeker de Masai- schoenen of de MBT-schoen. Dit zijn speciale
loop- wandelschoenen gemaakt volgens de "Masai
Barefoot Technolgy since 1400 BC." Een beschrijving ervan vind je o.a. bij http://www.vancampschoenen.nl/Mbtpagina.htm
Uit hun website: De MBT-schoen bootst de natuurlijke, oneffen bodem na en
daardoor neemt het lichaam een rechte houding aan. De rug wordt minder belast
en de spieren permanent getraind.
Bij de Masai- mensen in Kenia hebben we niemand zien lopen op zulke
schoenen. Wat wel populair op de plaatselijke markten is zijn zelfgemaakte
sandalen gemaakt uit rubberbanden met riempjes die zelf gemaakt hebben.
Masai (Kenia) Vuur maken: wrijven, tondeldoos, lucifer en aansteker
Een van de vaardigheden die jonge krijgers
onder de knie moeten hebben is vuur kunnen aanmaken door een speciaal stokje vlug
rond te draaien in een gaatje op een
plankje waarin fijne gedroogde etensrestjes zijn van drek. Als er rook is,
voegt men dit mengsel op een grotere prop en blaast men voorzichtig tot er een
vlammetje komt. Daarna werkt men verder af met twijgjes of stukjes houtskool.
Bij onze vraag of zij denken dat wij dit ook zo doen, antwoorden ze dat we
werken met aanstekers.
Hun manier van vuur maken zien we nog bij onze (jonge) kampeerders die dicht
bij de natuur willen leven of een survivaltocht doen.
Deze werkwijze is enigszins te vergelijken met de tondeldoos die tot in de 19e eeuw ook in onze streken in
gebruik was. In een tondeldoos zitten vuursteentjes die vonken maken op een
ontvlambare tule. Later kwam dan de lucifer:
een klein houtje met een ontvlambare kop.. De moderne veiligheidslucifer - van
Zweedse origine 1844 - deed bij ons zijn intrede vrij vlug nadien. De meest
bekende waren die van het Zweedse merk Union Match. De lucifers zaten bij ons in
doosjes, in de VS zitten ze in pakjes. De aanstekers kwamen in gebruik na de Tweede
Oorlog. Een aansteker is een busje vloeibare brandstof (bijv. butaangas) dat
met behulp van het rollen van een vuursteentje ontbrand kan worden. In de auto
zijn er sigarettenaansteker die gemonteerd zijn. Deze aansteker heeft een
gloeispiraal die door de accu van de auto elektrisch verhit wordt.
2010 Speciale dagen in België schoolvakanties in het Vlaamse Gewest
De officiëlefeestdagen (vrije dagen) zijn:
Nieuwjaarsdag (1 januari), Pasen, Dag van de Arbeid (1 mei), Hemelvaartsdag,
Pinksteren, Nationale feestdag (21 juli), O.L.V. Hemelvaart (15 augustus),
Allerheiligen (1 november), Wapenstilstand (11 november) en Eerste Kerstdag (25
december). Daarnaast zijn er een aantal speciale
dagen die in de media aandacht krijgen.
vrijdag 1 januari 2010 Nieuwjaarsdag
woensdag 6 januari 2010
Driekoningen
maandag 11 januari 2010 Verloren maandag;
maandag na Driekoningen (6 jan).
donderdag 28 januari 2010 Gedichtendag
dinsdag 2februari 2010 Lichtmis, pannenkoeken
zondag 14 februari 2010 Valentijnsdag
vrijdag 19 maart Vaderdag in Antwerpen + zondag 13 juni 2010
zondag 4 en maandag 5 april 2010 Pasen en
paasmaandag
zaterdag 1 mei 2010 Dag van de arbeid
zaterdag 8 mei 2010 Feest van het Brussels
Hoofdstedelijk Gewest Feest van de Iris. Verjaardag van de geallieerde
overwinning in 1945 en einde van de genocide.
zondag 9 mei 2010 Dag van Europa
zondag 9 mei 2010 Moederdag (+ Antwerpen
zondag 15 augustus)
donderdag 13 mei 2010 Hemelvaartsdag
zondag 23 en maandag 24 mei 2010 Pinksteren
zondag 13 juni 2010 Vaderdag; tweede zondag
van juni + Antwerpen
zondag 11 juli 2010 Feest van de Vlaamse
Gemeenschap Feestdag van de Vlaamse Gemeenschap en het Vlaams Gewest.
Guldensporenslag 11 juli 1302 bij Kortrijk.
woensdag 21 juli 2010 Nationale Feestdag;
21 juli 1831 Leopold I, de eerste Koning der Belgen, legde de eed af op de
Belgische grondwet.
woensdag 11 augustus t/m donderdag 9
september 2010 Ramadan
zondag 15 augustus 2010 Maria
Tenhemelopneming
donderdag 9 september 2010 Id-al-Fitr
(Suikerfeest)
zondag 12 september 2010 Open Monumentendag
Vlaanderen; tweede zondag van september.
zondag 19 september 2010 Feest van het
Waalse Gewest Fête de Wallonie (Feest van Wallonië). Derde zondag van
september.
zaterdag 25 september 2010 Dag van de
klant; 4e zaterdag in september
maandag 27 september 2010 Feest van de
Franse Gemeenschap
zaterdag 2 oktober & zondag 3 oktober
2010 Open Bedrijvendag; eerste zondag van oktober.
zondag 31 oktober 2010 Halloween
maandag 1 november 2010 Allerheiligen
dinsdag 2 november 2010 Allerzielen
donderdag 11 november 2010 Wapenstilstand;
gedenken slachtoffers van de Eerste Wereldoorlog (1914 - 1918) en Tweede
Wereldoorlog (1940 1945).
maandag 15 november 2010 Koningsfeest 15
november (vroeger 'Dag van de Dynastie'); naamfeest van Leopold en Albert.
maandag 15 november 2010 Feest van de
Duitstalige Gemeenschap
2010 Speciale dagen in België - schoolvakanties in het Vlaamse Gewest
2010 Speciale dagen in België schoolvakanties in het Vlaamse Gewest
De officiëlefeestdagen (vrije dagen) zijn:
Nieuwjaarsdag (1 januari), Pasen, Dag van de Arbeid (1 mei), Hemelvaartsdag,
Pinksteren, Nationale feestdag (21 juli), O.L.V. Hemelvaart (15 augustus),
Allerheiligen (1 november), Wapenstilstand (11 november) en Eerste Kerstdag (25
december). Daarnaast zijn er een aantal speciale
dagen die in de media aandacht krijgen.
vrijdag 1 januari 2010 Nieuwjaarsdag
woensdag 6 januari 2010 Driekoningen
maandag 11 januari 2010 Verloren maandag;
maandag na Driekoningen (6 jan).
donderdag 28 januari 2010 Gedichtendag
dinsdag 2 februari 2010 Lichtmis pannenkoeken
zondag 14 februari 2010 Valentijnsdag
vrijdag 19 maart Vaderdag in Antwerpen + zondag 13 juni 2010
zondag 4 en maandag 5 april 2010 Pasen en
paasmaandag
zaterdag 1 mei 2010 Dag van de arbeid
zaterdag 8 mei 2010 Feest van het Brussels
Hoofdstedelijk Gewest Feest van de Iris. Verjaardag van de geallieerde
overwinning in 1945 en einde van de genocide.
zondag 9 mei 2010 Dag van Europa
zondag 9 mei 2010 Moederdag (+ Antwerpen zondag
15 augustus)
donderdag 13 mei 2010 Hemelvaartsdag
zondag 23 en maandag 24 mei 2010 Pinksteren
zondag 13 juni 2010 Vaderdag; tweede zondag
van juni + Antwerpen
zondag 11 juli 2010 Feest van de Vlaamse
Gemeenschap Feestdag van de Vlaamse Gemeenschap en het Vlaams Gewest. Guldensporenslag
11 juli 1302 bij Kortrijk.
woensdag 21 juli 2010 Nationale Feestdag; 21
juli 1831 Leopold I, de eerste Koning der Belgen, legde de eed af op de
Belgische grondwet.
woensdag 11 augustus t/m donderdag 9
september 2010 Ramadan
zondag 15 augustus 2010 Maria
Tenhemelopneming
donderdag 9 september 2010 Id-al-Fitr
(Suikerfeest)
zondag 12 september 2010 Open Monumentendag
Vlaanderen; tweede zondag van september.
zondag 19 september 2010 Feest van het
Waalse Gewest Fête de Wallonie (Feest van Wallonië). Derde zondag van
september.
zaterdag 25 september 2010 Dag van de klant;
4e zaterdag in september
maandag 27 september 2010 Feest van de
Franse Gemeenschap
zaterdag 2 oktober & zondag 3 oktober 2010
Open Bedrijvendag; eerste zondag van oktober.
zondag 31 oktober 2010 Halloween
maandag 1 november 2010 Allerheiligen
dinsdag 2 november 2010 Allerzielen
donderdag 11 november 2010 Wapenstilstand; gedenken
slachtoffers van de Eerste Wereldoorlog (1914 - 1918) en Tweede Wereldoorlog
(1940 1945).
maandag 15 november 2010 Koningsfeest 15
november (vroeger 'Dag van de Dynastie'); naamfeest van Leopold en Albert.
maandag 15 november 2010 Feest van de
Duitstalige Gemeenschap
Waha: oudste Romaanse kerk in België met
moderne glasramen van Folon
De Romaanse kerk Saint-Etienne (Stefanus) in
Waha, vlak onder Marche-en-Famenne, is geklasseerd als "Patrimoine majeur
de Wallonie". Het is de oudste Romaanse kerk in België en de enigste die
haar herdenkingssteen van de consecratie van de kerk op 20 juni 1050 door
Théoduin (bisschop van Luik van 1048 tot 1075) heeft bewaard.
Mooi gelegen in de driehoek en omringd door een oud kerkhof met een lindeboom
van meerdere honderden jaren oud. Ze bewaart eveneens de herdenkingssteen van
de ondertekening van het "Eeuwige Edikt" met de wapenschilden van
Filip II en de blazoenen van Luxemburg en van de stad Marche.
Te zien : doopvonten uit de XVIde eeuw, een gotische theoteek (XVIde eeuw), een
fragment van een muurschildering (XIIIde et XIVde eeuw), de martelaar van sint
Erasme (XVIIde eeuw), de martelaar van sint Etienne (schilderij), grafstenen
(XVde en XVIIIde eeuw), meerdere kunstwerken van de Maître de Waha waarvan
één van de merkwaardigste het kruisbeeld is (XVI de eeuw).
In augustus 2004 werd de kerk vernieuwd met kerkramen van Jean-Michel Folon:
oud en nieuw in een heerlijke combinatie. Deze kerkramen herdenken de martelaar
Sint - Etienne, beschermheilige van de parochie. Stefan (Stefaan, Stephand,
Steven...). Stefanus was de eerste christelijke
martelaar. Hij werd gestenigd omdat hij de hogepriester en de ouderen had
beschuldigd van de moord op de Messias. De naamdag van de heilige Stefanus valt
in de Rooms-katholieke Kerk op 26 december.(Bronnen : Maison du Tourisme du Pays de Marche
et Nassogne; brochure en eigen bezoek) Bezoek alle dagen van 9u tot 17u. Brochure
met mooie afbeeldingen: 1
Jean-Michel Folon (1934 - 2005) was een Belgisch kunstenaar. Vestigde
zich na zijn studies in Frankrijk waar hij zich verder toelegde op tekenen.
Zijn tekeningen hadden meer succes als cover bij magazines in New York dan als
aparte kunst. In 1964 kreeg Folon eindelijk zijn eerste tentoonstelling in
Parijs en toen begon zijn opgang. Hij illustreerde boeken van Franz Kafka en
Ray Bradbury. Eind jaren 60 verzorgde hij een fresco voor het Franse paviljoen
op de Triënnale van Milaan. Hij exposeerde in de Galerie de France en stelde
hij zijn werk voor het eerst tentoon in New York. Begin jaren '70 kwam zijn
carrière op topsnelheid met tentoonstellingen in New York, Tokio, Osaka, Wenen,
Milaan. Folon werkte in de jaren 80 aan de meest uiteenlopende projecten:
affiches, illustraties, muurschilderijen, theaterdecors, tekenfilms kortfilms.
Hij ontwierp het embleem van de 200e verjaardag van de Franse Revolutie en
illustreerde voor Amnesty International Belgium de Universele Verklaring van de
Rechten van de Mens. Exposities: Metropolitan Museum New York (1990): etsen,
aquarellen en enkele houten voorwerpen. Zijn aquarellen en etsen in de jaren
negentig werden tentoongesteld over de hele wereld. Hij begon meer en meer te
beeldhouwen: eerst in hout, klei en gips, later in brons en in marmer. In 1997
plaatste hij aan de kust van Knokke een beeld dat met het getij elke zes uur
onder het water verdwijnt. Daarnaast realiseerde hij glasramen (zoals in Waha)
en grote muurschilderingen. In 2000 creëerde Folon de Stichting Folon in het
Solvay Domein in Terhulpen. www.fondationfolon.be
Hij schonk de stichting een 500-tal werken die hij had bewaard om ze op één
plek te verenigen.
Hij maakte glasramen voor enkele kerken zoals bijv. in de oudste Romaanse kerk
van België: Waha. Hij was ook ambassadeur van UNICEF.
Voor afbeeldingen: Google - Afbeeldingen: Follon of Follon Knokke.
Spirituele plekken en toeristische trekpleisters - relitoerisme
Spirituele plekken en toeristische
trekpleisters reli toerisme
De laatste jaren verzamel ik documentatie over
spirituele plekken die tevens toeristische trekpleisters zijn. Als het kan
bezoek ik ze omdat het directe contact in de regel een meerwaarde heeft (zie
vorige blog Afbeeldingen realiteit reconstructies). Combinaties van geloof/spiritualiteit
met reizen/toerisme is niet nieuw, denken we maar aan de pelgrims en bedevaarders.
Wat wel nieuw is dat deze combinaties nu systematisch worden aangeboden in de
toeristische industrie. In het Nederlands dook daarvoor een woord op: reli
toerisme, momenteel enkel gebruikt in Nederland (surf op
internet).
Als we ons vooral richten op de kristelijke spiritualiteit in West-Europa zijn
kerken, kloosters, abdijen, bedevaartroutes daarvan representanten.
We werken de
Mont-Saint-Michel uit als type voorbeeld. Dit klooster op de rotsen in Normandië
behoort
tot de top vijf van Frankrijk van de toeristische trekpleisters, volgens
sommige bronnen zelfs de tweede na de Eiffeltoren.Het is een
adembenemende plek. Je moet je een schiereiland voorstellen met op de rots een
monumentale abdij met ernaast bijgebouwen en huizen.De abdij, bijgenaamd
la merveille, telt drie verdiepingen. Het is een aaneenschakeling van
zalen, kapellen en trappen. Het merkwaardige is dat de abdij gebouwd is in en
met de rotsen. Het geheel laat een harmonieuze indruk na. Naast de tuin: de
refter, de scriptoria en de salle des hôtes. In beide zalen is er verwarming
door open haarden. Voor de scriptoria was dit omdat de vingers van de
schrijvers voldoende soepel dienden te blijven bij koud weer. De Mont Saint Michel behoort sinds 1984 tot de beschermende monumenten met
steun en toezicht van de Unesco. Het wonder van het Westen - Ze
is een van de voornaamste getuigen van degewijde geschiedenis van het middeleeuwse
Westen.
Bij de huidige werken en restauraties hebben
de ambities om het massatoerisme beter te richten naar het klooster, naar de
spirituele plek. Daarom moet tegen 2015 de site groter worden: van 2.5 naar 4
vierkante kilometer. De naar schatting 5 tot miljoen toeristen kunnen beter geleid
worden door de parkeerplaatsen verder te bouwen, pendelbussen te voorzien en
een nieuwe, monumentale wandelbrug. Niet iedereen vindt dat een goed idee.
Sommigen vinden dat het spirituele karakter beter verhoogd wordt door
bedevaartroutes te voorzien, zoals bij Santiago. Anderen vinden dat de klemtoon
niet te veel mag liggen op de berg als spiritueel oord, omdat de
Mont-Saint-Michel geen heilige berg is, het christelijke geloof kent geen natuurcultus.
Meer toeristen aantrekken is niet prioritair wel andere toeristen o.a. zij die
het religieuze belangrijk vinden als een mogelijkheid tot zingeving; dat is
tevens het doel van het reli toerisme (reli - toerisme, relitoerisme).
Sinds 1998 is Ökumenischen Heiligenlexikon te raadplegen op internet http://www.heiligenlexikon.de/ Volgens
specialisten een van de beste digitale naslagwerken wat betreft informatie
(wetenschappelijk onderbouwd) over heiligen. Hoewel de kerkelijkheid in de
Lage Landen laag ligt, zijn de publicaties over spiritualiteit, heiligen,
bedevaarten, volksdevotie aanzienlijk.
De West-Europese cultuur is verweven met het kristendom; vele monumenten,
tradities en rituelen hebben er banden mee.
Om de achtergronden beter te begrijpen (heiligen en relieken, processies,
volksdevotie ) is dit een prima naslagwerk.
Je voelt je soms zalig terwijl je in dit naslagwerk grasduint.