Waha: oudste Romaanse kerk in België met
moderne glasramen van Folon
De Romaanse kerk Saint-Etienne (Stefanus) in
Waha, vlak onder Marche-en-Famenne, is geklasseerd als "Patrimoine majeur
de Wallonie". Het is de oudste Romaanse kerk in België en de enigste die
haar herdenkingssteen van de consecratie van de kerk op 20 juni 1050 door
Théoduin (bisschop van Luik van 1048 tot 1075) heeft bewaard.
Mooi gelegen in de driehoek en omringd door een oud kerkhof met een lindeboom
van meerdere honderden jaren oud. Ze bewaart eveneens de herdenkingssteen van
de ondertekening van het "Eeuwige Edikt" met de wapenschilden van
Filip II en de blazoenen van Luxemburg en van de stad Marche.
Te zien : doopvonten uit de XVIde eeuw, een gotische theoteek (XVIde eeuw), een
fragment van een muurschildering (XIIIde et XIVde eeuw), de martelaar van sint
Erasme (XVIIde eeuw), de martelaar van sint Etienne (schilderij), grafstenen
(XVde en XVIIIde eeuw), meerdere kunstwerken van de Maître de Waha waarvan
één van de merkwaardigste het kruisbeeld is (XVI de eeuw).
In augustus 2004 werd de kerk vernieuwd met kerkramen van Jean-Michel Folon:
oud en nieuw in een heerlijke combinatie. Deze kerkramen herdenken de martelaar
Sint - Etienne, beschermheilige van de parochie. Stefan (Stefaan, Stephand,
Steven...). Stefanus was de eerste christelijke
martelaar. Hij werd gestenigd omdat hij de hogepriester en de ouderen had
beschuldigd van de moord op de Messias. De naamdag van de heilige Stefanus valt
in de Rooms-katholieke Kerk op 26 december.(Bronnen : Maison du Tourisme du Pays de Marche
et Nassogne; brochure en eigen bezoek) Bezoek alle dagen van 9u tot 17u. Brochure
met mooie afbeeldingen: 1
Jean-Michel Folon (1934 - 2005) was een Belgisch kunstenaar. Vestigde
zich na zijn studies in Frankrijk waar hij zich verder toelegde op tekenen.
Zijn tekeningen hadden meer succes als cover bij magazines in New York dan als
aparte kunst. In 1964 kreeg Folon eindelijk zijn eerste tentoonstelling in
Parijs en toen begon zijn opgang. Hij illustreerde boeken van Franz Kafka en
Ray Bradbury. Eind jaren 60 verzorgde hij een fresco voor het Franse paviljoen
op de Triënnale van Milaan. Hij exposeerde in de Galerie de France en stelde
hij zijn werk voor het eerst tentoon in New York. Begin jaren '70 kwam zijn
carrière op topsnelheid met tentoonstellingen in New York, Tokio, Osaka, Wenen,
Milaan. Folon werkte in de jaren 80 aan de meest uiteenlopende projecten:
affiches, illustraties, muurschilderijen, theaterdecors, tekenfilms kortfilms.
Hij ontwierp het embleem van de 200e verjaardag van de Franse Revolutie en
illustreerde voor Amnesty International Belgium de Universele Verklaring van de
Rechten van de Mens. Exposities: Metropolitan Museum New York (1990): etsen,
aquarellen en enkele houten voorwerpen. Zijn aquarellen en etsen in de jaren
negentig werden tentoongesteld over de hele wereld. Hij begon meer en meer te
beeldhouwen: eerst in hout, klei en gips, later in brons en in marmer. In 1997
plaatste hij aan de kust van Knokke een beeld dat met het getij elke zes uur
onder het water verdwijnt. Daarnaast realiseerde hij glasramen (zoals in Waha)
en grote muurschilderingen. In 2000 creëerde Folon de Stichting Folon in het
Solvay Domein in Terhulpen. www.fondationfolon.be
Hij schonk de stichting een 500-tal werken die hij had bewaard om ze op één
plek te verenigen.
Hij maakte glasramen voor enkele kerken zoals bijv. in de oudste Romaanse kerk
van België: Waha. Hij was ook ambassadeur van UNICEF.
Voor afbeeldingen: Google - Afbeeldingen: Follon of Follon Knokke.