Op woensdag 25 juni 2008 gaat de 61ste editie van Halle-Ingooigem door. Voor Jozef Goemaere uit Beveren-Leie zal het dit jaar de 26ste maal zijn dat hij deze wedstrijd als bereden politie in goede banen weet te leidden.
Jozef is afkomstig uit Deerlijk maar woont sinds een drietal jaar in de Leenakkerstraat te Beveren-Leie. Jozef oefent het beroep van wegenpolitie uit en zijn werkterrein lokaliseert zich op de A19 en E17, wat heen en weer een tocht van 220 km is. Als bereden politie zal hij dit jaar voor de 26ste maal de wielerwedstrijd Halle-Ingooigem begeleiden. In 1981 reed hij voor de eerste maal mee. Door omstandigheden moest hij een paar maal forfait geven (arm in het gips), maar was wel op het evenement aanwezig.
Ik hou van die koers zegt Jozef, dat zijn nog wedstrijden waar een ziel inzit. In al die jaren heb ik er ook heel wat mensen leren kennen en ik ga er ieder jaar graag mijn job doen. Niet elke wielerorganisatie kan beroep doen op de bereden politie vertelt hij, daar zijn natuurlijk voorwaarden aan verbonden. De aanvraag moet ingediend worden in Brugge en van daaruit krijgen wij dan onze opdracht". Samen met 4 collegas en een overste zal Jozef ook op de 61ste editie van Halle-Ingooigem aanwezig zijn. Jozef heeft alvast zilver op zak, proficiat Jozef! Meer weten over deze wedstrijd klik hier.
Op de foto: het 'Vivarista-team: Detlev Battiau, Peter Deprez en Bart Deprez Zoals we reeds eerder meldden, neemt Belgisch kampioen Barista Detlev Battiau, deel aan het wereldkampioenschap Barista in Kopenhagen. Hij kreeg daarbij alle steun in het bedrijf van de familie Deprez. Zijn leermeester was Peter Deprez, tweevoudig Belgisch kampioen Barista. Het 'Vivarista-team' wist alvast na maanden oefenen de Belgische titel op zak te steken.
Huidig Belgisch kampioen kreeg daarbij alle steun in het bedrijf van de familie Deprez, met als leermeester Peter. Het 'Vivarista-team' wist alvast na maanden oefenen de Belgische titel op zak te steken. Van 19 tot 22 juni staat het wereldkampioenschap op het programma. Om het kampioenschap te volgenklik hier Met dank aan Peter voor het doorsturen van de link.
De eerste groep Beverse OKRA-leden trok op 29 mei en de tweede op 5 juni naar het bedrijf Lutosa te Sint-Eloois-Vijve. Ze werden er van harte welkom geheten door Hendrik Lamerant en Peter Kindt.
Via de daarop volgende videomontage kregen ze meer inzicht in het reilen en zeilen van het bedrijf. Getooid in een hygiënisch pak ging het de werkvloer op. Samen met de Bintjes legden de Beverse bezoekers (59 in totaal) de weg van het productieproces af, gaande van aardappel tot friet. Tot slot kwam daar natuurlijk een proevertje bij. En wat dacht u, de Schatjes van patatjes werden gesmaakt en dat wist Jozef Deconinck maar al te goed te vertalen in zijn slotwoordje.
PARLANDO 12: O.L.V. van Lourdes Ziekenhuis Waregem
Dienst logopedie en afasiologie: partner in het herstelproces Verschillende stappen in het behandelingsproces van onderzoek en diagnose tot behandeling:
ONDERZOEK EN DIAGNOSE Bij een opname wegens een CVA(1) of een hersentrauma voeren wij een logopedisch onderzoek uit op vraag van de behandelend arts. Zo kunnen we nagaan in hoeverre er sprake is van een taal-/spraakstoornis of van een myofunctioneel (slik)probleem. Er wordt tevens getoetst naar de communicatiemogelijkheden op het moment van de opname.
Verder kan er ook een logopedisch onderzoek aangevraagd worden bij patiënten met: - een stemstoornis, - een vorm van dementie of - een oncologisch probleem ter hoogte van het mond- en halsgebied.
Op basis van dit onderzoek stellen we een diagnose (meestal een vorm van afasie, dysartrie of dysfagie als gevolg van een CVA of een hersentrauma). De onderzoeksgegevens worden steeds besproken met de behandelend arts en andere disciplines (fysiotherapie, ergotherapie, verpleegkundigen, ) waarbij eventuele tips i.f.v. een optimale communicatie worden doorgegeven. Een dergelijk interdisciplinair contact is niet weg te denken in het kader van een echte gecoördineerde multidisciplinaire aanpak in functie van de patiënt. Gezien we vaak merken dat ook de directe omgeving van de patiënt met veel vragen zit over de specifieke logopedische problemen en de meest performante aanpak ervan, informeren we ook de familie over de onderzoeksresultaten tijdens een gesprek op de kamer. Op verzoek van de familie kan er ook een overlegmoment gepland worden.
Wat betekent... afasie: verzamelnaam voor alle door hersenletsel veroorzaakte stoornissen die een vermindering of verlies van het vermogen zich om uit te drukken (spraak, schrift of tekens) tot gevolg hebben dysartrie: uitspraakstoornis ten gevolge van een neurologische aandoening dysfagie: slikstoornis CVA
CVA is de afkorting van de medische term cerebrovasculair accident. Een cerebrovasculair accident kan een hersenbloeding of herseninfarct (trombose, embolie) inhouden. CVA vormt de derde doodsoorzaak, na kanker en hartziekten en is ook de belangrijkste oorzaak van invaliditeit op oudere leeftijd. Een synoniem voor een CVA is een beroerte. Van de stoornissen die na een CVA optreden, springen die op het gebied van de motoriek het meest in het oog. Daarnaast kan ook een afasie optreden met verschillende nevenstoornissen zoals een dysartrie, geheugenstoornissen, emotionele labiliteit,
BEHANDELING Naargelang de aanwezige stoornis en de capaciteiten van de patiënt stellen we een aangepast therapieplan op.
Bij afasie of dysartrie streven we er steeds naar om opnieuw zo optimaal mogelijk de verbale taal te hanteren. Een van de primaire behoeften van elke mens, namelijk zijn gevoelens en ideeën kunnen uiten, willen we terug zo optimaal mogelijk laten verlopen. Indien dit niet lukt, wordt ter ondersteuning non-verbale taal ingeschakeld. Wanneer enkel de non-verbale taal intact is, kunnen andere hulpmiddelen aangewend worden. We maken dan gebruik van een communicatiebord met pictogrammen of geschreven taal aangepast aan de mogelijkheden van de patiënt, een taalzakboek, een spraakcomputer, Bij dysfagie wordt aan voedselbegeleiding gedaan. Hierbij vindt de logopedische therapie plaats op de kamer van de patiënt en staan we de patiënt zowel verbaal als manueel bij tijdens het slikproces. Bij een stemstoornis wordt stemtherapie opgestart. Het correcte ademhalingstype, het resoneren en het nasaleren wordt aangeleerd, alsook wordt de stemhygiëne uitvoerig besproken. Na een oncologische ingreep ter hoogte van het mond- en halsgebied kan ook een stem- of spraakstoornis aanwezig zijn. Afhankelijk van de problematiek starten we een behandeling om opnieuw een zo goed mogelijke verbale communicatie te creëren.
FREQUENTIE EN DUUR VAN DE THERAPIE Bij de meeste patiënten gaat de therapie dagelijks door. Bij gehospitaliseerde patiënten duurt de therapie, afhankelijk van de vermoeidheid, tussen de 15 à 30 minuten terwijl bij ambulante therapieën de duur varieert van een half uur tot een uur. VOORSTELLING LOGOPEDISCH TEAM OPLEIDING Logopedische behandelingen zijn enorm geëvolueerd sinds de jaren 80. Ons logopedisch team bestaat uit gediplomeerde logopedisten (Hilde Vanden Driessche en Caroline Lammertijn) met een grote praktijkervaring.
Niettegenstaande neurologen, neurolinguïsten, psycholinguïsten, al lange tijd onderzoek doen naar de indeling, de werking en de plasticiteit van onze hersenen, doet men tot op vandaag nog steeds nieuwe ontdekkingen. Door dit toenemend inzicht zijn ook de logopedische behandelingen in sterke mate geëvolueerd. Om deze evolutie te kunnen bijhouden schoolt ons team zich continu bij. Iemand van ons team (Hilde Vanden Driessche) heeft zich reeds bijkomend geschoold in dit specifieke vakgebied via de 3-jarige postgraduaatopleiding neurologische spraak- en taalstoornissen en is dan ook gediplomeerd afasiologe of afasietherapeute. Het spreekt voor zich dat deze specialisatie ervoor zorgt dat ons team kan putten uit een ruimere kennis en dan ook met een grotere bekwaamheid patiënten met een niet-aangeboren hersenletsel kan behandelen. BEREIKBAARHEID Het logopedisch team is elke voormiddag aanwezig in het ziekenhuis om de gehospitaliseerde patiënten met taal-, spraak- en slikproblemen bij te staan tijdens hun revalidatieproces. Daarbij komen zij in contact met patiënten die op verschillende verpleegafdelingen verblijven (Sp-dienst, Geriatrie, Neurologie, Functie voor Intensieve Zorg, ).
Daarnaast staat onze dienst ook in voor de ambulante therapie in het logopedielokaal. Zo kan een patiënt ook na ontslag uit het ziekenhuis verder therapie komen volgen, al dan niet samen met fysio- en ergotherapie.
Wist je dat ons brein 2% van ons totaal lichaamsgewicht bedraagt. de hersenen van een man gemiddeld groter zijn dan die van een vrouw. Het aantal hersencellen heeft echter niets te maken met hoe slim iemand is. onze hersenhelften er hetzelfde uitzien maar zeker en vast geen spiegelbeeld zijn van elkaar. Beide helften hebben voor een groot deel dezelfde functies maar een aantal functies (zoals bv. taal) kunnen echter alleen maar door één van de helften goed uitgevoerd worden. 90% van de mensen rechtshandig zijn, de rest linkshandig. Als beide ouders linkshandig zijn, is de kans dat u linkshandig bent driemaal hoger dan wanneer uw ouders alle twee rechtshandig zijn. Er bestaan ook mensen die zowel links- als rechtshandig zijn. Hiervoor wordt de term ambidexters gebruikt. naast een bepaalde voorkeur voor de linker- of rechterhand, de mensen meestal ook dezelfde voorkeur hebben voor het oor, oog en been.
jaargang 2008 nummer 12 - juni 2008 Tekst Hilde Vanden Driessche, logopediste-afasiologe Caroline Lammertijn, logopediste Verantwoordelijke uitgever Richard Neirynck - algemeen directeur O.L.V. van Lourdes Ziekenhuis Waregem vzw Vijfseweg 150, 8790 Waregem T 056/62 31 11- F 056/62 30 20 info@ziekenhuiswaregem.be www.ziekenhuiswaregem.be
De Gezinsbond van Beveren-Leie start terug met hun fietstochten. Deze starten en eindigen telkens aan de Kernelle en worden steeds op een rustig tempo gereden. De fietstochten gaan door op: donderdag 19 juni om 19.30u voor een tocht van 15 km, vrijdag 11 juli gaat de tocht van start om 19.30u voor 25 km, donderdag 24 juli om 19.00u en telt de rit 35 km en op dinsdag 19 augustus om 19.30u valt er 25 km af te haspelen. De bijdrage is 1 per persoon voor de verzekering met een maximum van 2 per gezin.
DAVIDSFONDS Beveren-Leie organiseert 2de Ronde van Beveren
Op de foto de bestuursleden: Willy Del'haye ,Koen Lavens, Steven Craenhals en Hans Boury Ontbreken: Paul Bamelis, Brigitte Verhenne, Lieven Monserez en Germain De Vlaminck Naar aanleiding van 11 juli pakt het Davidsfonds van Beveren-Leie op zondag 6 juli uit met een originele 2de Ronde van Beveren.
Deze ronde vertrekt aan de Vrije Basisschool, Koning Albertstraat, Beveren-Leie. Vanaf 15.00 uur is er vrije start met inschrijving en afhaling van een badge. De toegang voor leden bedraagt 3, niet-leden 5, in deze prijs is een consummatie inbegrepen. Na inschrijving gaat het naar de oude industriële site "Interlin" die een paar 100 m verderop ligt. Kunstparcours Via een afgebakend parcours zullen de deelnemers doorheen de site geleid worden en deze in haar huidige facetten kunnen bekijken. Tijdens deze tocht staan tal van activiteiten op het programma en op verschillende locaties zullen haltes ingebouwd worden. Zo zullen Claudine Denoulet en Nathalie Pontegnies er hun werk tentoonstellen. Marleen Deman zal sierkunst brengen. Ilse Van Ommeslaeghe brengt poëzie om 15.30, 16.30 en 17.30 uur. Muzikanten van de Academie zullen verschillende optredens verzorgen. Urban Exploring zal er foto's van verlaten industriële sites tentoonstellen. Verder zal er een demonstratie Graffiti spuiten gegeven worden en zullen er moderne dansen opgevoerd worden. Tot slot behoort een blik op de toekomst van de site er eveneens bij, met plan van de firma Huysentruyt Afsluiter Voor de afsluiter gaat het terug naar de startplaats voor het avondprogramma dat begint om 18.30u. Bij goed weer zal dit doorgaan in de tuin van de Vrije Basisschool en opgeluisterd worden door het Jazz Combo "Cava Brava". De bar in de Vrije Basisschool zal gedurende de ganse namiddag geopend zijn.
In de linker marge kunt u voortaan een permanente link vinden naar de site van het Davidsfonds Beveren-Leie.
Fleurige zoektocht naar aanleiding van 50 jaar Bebloemingsactie
In 1958 richtten wijlen Oscar Verhellen, Leon Verplaetse en Marcel De Kesel het gemeentelijk actiecomité voor verfraaiing van Waregem op. Het doel was het opfleuren van gevels, het aanplanten van bloemen, het onderhoud en de aanleg van voortuinen met een prijs te belonen. Hiervoor werd een prijskamp georganiseerd en werd er voor 20.000 frank prijzen in natura uitgegeven.
Een halve eeuw later bestaat deze bebloemingsactie nog steeds en elk jaar zijn er +/- 300 gezinnen die deelnemen aan deze actie. Zij zorgen dat hun voortuin of gevels, kapellen, hoeven, handelszaken en bedrijven opgefleurd worden met oa. pelargoniums, begonias, surfinias en alzo bijdragen tot een aangename omgeving in een mooi Waregem. Voor hun inzet worden ze beloond met een mooie plant die afhankelijk is van hun behaalde score.
In 2008 is de bebloemingsactie een feestelijke editie. Zo ontvingen de deelnemers van vorig jaar een gratis zak potgrond om nog een fleuriger resultaat te krijgen. Inschrijven voor de bebloemingsactie van dit jaar kan nog tot 20 juni.
Daarnaast organiseren we dit jaar een fleurige zoektocht. Uit de archieven werden 10 documenten gezocht. Van elk document wordt een vraag gesteld. De documenten hangen uit bij 10 verdienstelijke deelnemers van vorige bebloemingsacties. De bedoeling is dat de deelnemers aan de zoektocht de mooie voortuinen, gevels, kunnen bewonderen en er ideeën uit putten.
Fleurige zoektocht Ter gelegenheid van 50 jaar bebloemingsactie wordt een zoektocht georganiseerd. Ontdek vanaf20 juni de antwoorden op de vragen bij 10 verdienste1ijke deelnemers van de voorbije bebloemingsacties. Ga langs bij volgende mooie bebloemde voortuinen en gevels vanaf 20 juni : · Grote Heerweg 115, Beveren-Leie · Wagenaarsstraat 107, Beveren-Leie · Waregemstraat 69, Desselgem · Ballingstraat 48, Desselgem · Schoendalestraat 181, Sint- Eloois- Vijve · R. Van Meerhaeghestraat 31, Waregem · Boeverstraat 33, Waregem · Hippodroomstraat 99, Ware gem · Drogenboomstraat 85, Waregem · Het Veen 30, Waregem Er wordt een prijzenpot verdeeld van 500 euro onder 20 laureaten.
De vragen en de adressen kan men terugvinden op het internet of op de folder die ter beschikking ligt bij de Volkstuinen en op het stadhuis. Om het folder te downloadenklik hier.klik hier. Deelnemen kan de hele zomer lang. De formulieren moeten binnen zijn op 1 september. Meer info : Milieudienst Tel.: 056 62 12 80 E-mail: milieuzorg@waregem.be
Op vrijdag 27 en zaterdag 28 juni organiseert de openbare bibliotheek van Waregem weer een interessante verkoop van afgeschreven boeken, tijdschriften en videos. Om de collectie actueel en uiterlijk verzorgd te houden, maar vooral ook wegens plaatsgebrek moet de bib regelmatig wieden in het boeken- en tijdschriftenbestand.
Daarenboven moeten de videos wijken voor de snelgroeiende dvd-collectie, zodat in het verkoopaanbod ook nog heel wat bruikbare vhs-banden zitten. De afgeschreven materialen zijn minimaal geprijsd, je kan echte koopjes doen.
Het aanbod is zeer divers wat betreft titels en genres. Er is voor iedereen wel iets te vinden. Waar: in de raadszaal van het Waregemse stadhuis Wanneer: vrijdag 27 juni van 14.00 tot 20.00 uur op zaterdag 28 juni van 10.00 tot 12.00 en van 14.00 tot 16.00 uur. Prijs: boeken en videos 0,50 euro per stuk tijdschriften aan 0,10 euro per stuk. Op zaterdagnamiddag 2 halen = 1 betalen:dus 2 boeken of videos voor 0,50 euro ; en tijdschriftnummers en jeugdboeken gratis. Alles moet weg !
Op woensdag 25 juni is het zover. De allereerste Buitenspeeldag wordt gelanceerd in Vlaanderen. Stad Waregem neemt ook deel en wil er voor zorgen dat de Waregemse kinderen een spetterende en leuke namiddag kunnen beleven.
Alles gaat door van 14.00u tot 17.00u aan de vijvers van het stadion en het jeugdcentrum.
De stedelijke jeugd- en sportdienst hebben volgende activiteiten voorzien: -petanque -watertrappers -hindernissenbaan -speleobox -reuzenspelen -gekke fietsen -voetbal in de minipitch -inline skaten -
Kom zeker af en breng alle kinderen uit Waregem mee. Er zijn leuke gadgets te verkrijgen! Meer info: mail schepen Jo Neirynck klik hier of via GSM: 0497 33 83 70
Meer weten over de allereerste Buitenspeeldag:klik hier.
Eerste treffen tussen PC De Tubezuigers en PC De Kernelle
De petanquers van Ter Weerst hebben in een eerste confrontatie met hun tegenstrevers van De Kernelle het laken naar zich toe gehaald. Met een eindstand van 8 4 kon de thuisploeg uiterst tevreden zijn. Het tornooi werd ondanks het miezerige weer toch een groot succes.
De partijen waren spannend en in alle sportiviteit werd gestreden voor de overwinning. Op het veld werd met verbetenheid gespeeld maar naast het veld werd gemoedelijk verbroederd. Alle deelnemers kregen bovendien 2 drankbonnetjes en 2 broodjes. De Kernelle vroeg al onmiddellijk een revanche die er waarschijnlijk in oktober al komt. Samenstelling van de ploegen: De Tubezuigers: T1: Robert Iacopucci Vic Dejonghe Erik Beysen T2: Marc Vandenbussche J-Pierre Samain Bruno Verleyen T3: Carlos Holvoet Vicky De Cabooter Antoon Vantieghem T4: Bruno Noppe Freddy Vandeplassche Bernard Vandamme De Kernelle: K1: Frans Depraetere Jan Tytgat Urbain Vlieghe K2: Jozef Huysentruyt Jonius Vansteenkiste Leon Debaere K3: André Declerck Hilaire Christiaens Johny Bostoen K4: Eric Vuylsteke Agnes Dutoit Carlos Verkaemer Uitslagen: Ronde 1 T3 - K1 13 - 7 / T2 - K2 13 12 / T1 - K 4 13 12 / T4 - K3 9 13 Ronde 2 T4 - K1 8 13 / T2 - K3 13 - 4 / T3 - K4 13 11 / T1 - K2 13 - 0 Ronde 3 T4 - K4 11 13 / T1 - K3 13 10 / T2 - K1 8 13 / T3 - K2 13 10
Schakel eerst de achtergrondmuziek uit Op 31 maart startte de Vrije Atletiek Club Beveren-Leie met de derde sessie van 'Start to Run'. De 4 begeleidsters, Els Rigole, Fabienne Cloet, Katrien Deconinck en Sandra Cauwels wisten ook deze keer 47 deelnemers klaar te stomen die het waagden om op 6 juni de ultieme test af te leggen om hun 5 km vol te lopen. Het regenweer kon het humeur van de deelnemers niet beïnvloeden en bij de eindstreep waren er alleen meer blije gezichten te zien. Bij aankomst was iedereen drijfnat, maar... allen slaagden in hun opzet. Velen onder hen wisten achteraf te vertellen dat ze nooit hadden durven dromen om na 10 weken in staat te zijn om 5 km te lopen, en toch. Alle deelnemers waren vol lof over de begeleidsters en met een bloemetje uitte de groep hun dank.
En ook al gaat het in 'Start to Run' niet om de beste tijd, toch staat deze vermeld op het diploma die de geslaagden naderhand krijgen. Zo liep Johan Aelbrecht uit Desselgem de beste tijd, hij liep de 5 km vol in 2308''. Johan wist achteraf te vertellen dat hij vroeger (12 jaar geleden) voetbalde, maar sindsdien niet meer aan sport deed. Zijn vrouw had met succes deelgenomen aan de vorige reeks van 'Start to Run' en van het een komt het ander. De familie heeft de microbe duidelijk te pakken want nu heeft zowel moeder, vader en ook hun zoon het 'Start to Run' diploma op zak, en samen met de andere deelnemers zijn ze van plan om de opgebouwde conditie te onderhouden. De geslaagde derde reeks werd afgesloten met het uitreiken van de diploma's, voorafgegaan met een gezellige babbel, belegde broodjes en daarbij mocht het nodige vocht niet ontbreken!
Opbrengst 'Wortelkaarting' overhandigd aan Somival
WERKGROEP CHANTAL COUSSEMENT SCHENKT RECORDOPBRENGST WORTELKAARTING AAN SOMIVAL : 5.220,90 EURO Op zaterdag 7 juni 2008 mocht Somival in Taverne t Neerhof te Beveren-Leie een cheque in ontvangst nemen die het resultaat vertegenwoordigt van de vijfde wortelkaarting georganiseerd ten voordele van en met medewerking van Somival door de werkgroep van Chantal Coussement.
Op deze vijfde editie, die doorging op zaterdag 15 maart 2008 in de turnzaal van de Stedelijke Basisschool, waren er meer dan 1.000 sympathisanten met 600 kaarters en er werden 1200 kg wortelen bedeeld. Het resultaat liegt er niet om : een cheque van 5.220,90 euro (opbrengst van de kaarting voor de 5° maal in stijgende lijn, komende van 3.255 naar 5.220,90 ) werd door Chantal aan de voorzitter van Somival, Lucien Debels, overhandigd in Taverne t Neerhof te Beveren-Leie in het bijzijn van vele somivalleden, burgemeester en ere-voorzitter Somival Kurt Vanryckeghem en talrijke leden van de werkgroep.
Zaterdag 15 maart 2008 is een dag die in éénieders geheugen zal blijven nazinderen gezien op die dag Lucien Coussement, één van de bezielers van de werkgroep, overleden is.
De voorzitter van Somival dankte de volledige werkgroep niet alleen voor het financiële resultaat maar ook voor de heel fijne samenwerking in een formule waarbij de Somival leden maximaal worden betrokken. Het geld zal zeker goed kunnen gebruikt worden en zal vooral aangewend worden voor de aankoop van materieel (opslagkast) voor het zwemmateriaal, voor de werking waarvan de zwaarste kost de verplaatsingen zijn wanneer somival bussen moeten inzetten met een lift. Voor topatleten wordt ook een financiele tussenkomst voorzien wanneer zij deelnemen aan een internationale wedstrijd waarvoor geen subsidies voorzien zijn vanuit de federatie. Voor de infocampagne om mensen met handicap te informeren omtrent de mogelijkheden hebben we een nieuwe folder in druk. Somival en de werkgroep Chantal Coussement kijken alvast uit naar de zesde editie van de wortelkaarting.
En hoe kon het anders, het gedicht dat traditiegetrouw door Christof Arno wordt voorgedragen en geschreven door Claerke, was een ode aan Lucien.
We zijn reeds aan een houten jubileum geraakt, onze wortelkaarting werd door iedereen gesmaakt. Voor de 5de keer op een rij, een groot succes en veel sponsering erbij.
We gaan niet met cijfertjes over gegeven kilos en verkochte kaarten beginnen smijten, als ik er met enkele honderden ernaast zou zitten, kan je mij dit nu zeker niet verwijten. Het voelde weeral beter dan de vorige keer, het succes groeit uit, steeds meer en meer.
Op de samenwerking van onze Somivallers en de werkgroep van Chantal is nog geen sleet, deze formule werkt uitstekend, als je dat maar weet. Ik wil dus zeker niet nalaten om iedereen te danken, van verkoper van kaarten tot uitdrinker van dranken.
Helaas liep het wat anders dan andere jaren, je kan wel geloven dat er veel mensen geschrokken waren. Lucien Coussement, één van de begeesterde initiatiefnemers van ons evenement, heeft ons allen verlaten, wie weet of dit went ?
Het was de famillie hun uitdrukkelijke wens, hoe eert men anders zo een groot mens ? Om de kaarting toch door te laten gaan en ondanks tegenslag Somival niet in de kou te laten staan.
We zouden er begrip voor hebben gehad, een overlijden doet met een mens toch wat. Het liep wat anders dan verwacht, ik wil als dank enkel zeggen Lucien, rust zacht
Claerke de schrijver van het gedicht is bestuurslid van Somival en de partner van een NAH (niet aangeboren hersenletsel) patiënte. Hij opende een site 'Hoe leg ik mensen uit?' om te proberen een stuk van zijn verdriet te kunnen wegschrijven .
De site begint als volgt: Hallo, Welkom op mijn site !!! In deze inleiding wil ik vertellen waarom ik deze site heb gemaakt. Als 35 jarige man staat je er soms niet bij stil hoe je leven en dat van anderen kan veranderen door een plotse gebeurtenis waar niemand schuld aan heeft. Spijtig genoeg is het mij overkomen; mijn vrouw die toen 32 jaar was, heeft op zekere dag een hersenbloeding gekregen. Men hoort zo vaak zulke dingen vertellen maar als je niet in de situatie zit vergeet je nogal snel deze dingen. Voor iemand echter die er blijft mee zitten, nadat alle eerste aandacht is verdwenen, gaat het leven ook verder maar op een heel andere manier. Voor partners of bloedverwanten blijft dit een kruis om dragen, Je kunt het vergelijken met een plots overlijden van iemand die je lief hebt. Je moet het leren aanvaarden, ook al wil je niet. Het blijft een gevecht van hoop, teleurstellingen, depressie, enz Om deze site te bezoeken klik hier.
Wat er al een tijdje zat aan te komen, is nu ook werkelijkheid geworden. Harelbeke heeft de eindoverwinning gehaald in 'De slimste gemeente van Regio Kortrijk'. In een zinderend en volgelopen OC Ansold in Anzegem net niet de Kwaremont met al die werken daar speelde Harelbeke opnieuw verbluffend goed! Ondersteund door de talrijk opgekomen supporters en hun burgemeester behaalden ze opnieuw de hoogste score. Het verkeersbord met als opschrift 'De slimste gemeenten van Regio Kortrijk' verhuist dus voor minstens één jaartje naar Harelbeke.
In het eindklassement gaan ze Waregem en Deerlijk vooraf. Spiere-Helkijn was de 'ongelukkige' die de rode lantaarn mee naar huis mocht nemen. Alle teams konden overigens naar huis met een prijs, geschonken door alle gemeenten van de regio. De avond werd nog extra gekruid door special guest Françoise Vanhecke die enkele nummers op haar eigen onovertroffen manier ten berde bracht, smurfen uit Zwevegem, toeters en bellen van de supporters, en ook 'rekenwonder' Gili toonde zich van zijn meest magische kant. Het eindklassement!!!!: 1: Harelbeke - 226,25 / 2: Waregem - 212,5 / 3: Deerlijk - 207,25 / 4: Kortrijk - 203,5 / 5: Wevelgem - 188,75 / 6: Anzegem - 187,25 / 7: Lendelede - 178,75 / 8: Kuurne - 178,25 / 9: Menen - 177,25 / 10: Zwevegem - 176,75 / 11: Avelgem - 170,5 / 12. Wervik - 161,25/ 13: Spiere-Helkijn - 160,75
'Gebrand op koffie. Van boon tot Barista' door Bart en Peter Deprez
Op 20 juni 1987 ging Koffiebranderij Deprez van start. Meester-koffiebrander Fernand Deprez, zijn vrouw Catherine Pattyn en hun zonen Bart en Peter staan intussen garant voor ruim twintig jaar ervaring waarbij passie en vakkennis leiden tot een hoogwaardig ambachtelijk product. Eveneens in 1987 opende het Kortrijks Koffiehuis zijn deuren, de voorloper van de espressobar annex koffiehuis die sindsdien de wereld veroverde. Daar brengt de familie Deprez de kunst van het koffiezetten tot leven. Met Viva Sara proberen ze niet alleen koffie van topkwaliteit te produceren, maar ook hun kennis met de koffieliefhebbers te delen. De drie nationale Baristatitels die het 'Baristateam' Viva Sara intussen al heeft binnengehaald getuigen van kennis en passie.
Die passie hebben Bart en Peter in een boek laten optekenen: "Gebrand op koffie. Van boon tot Barista' De eerste exemplaren van het boek werden door uitgever Griet Verhoeyen (Davidsfonds Uitgeverij) overhandigd op woensdag 4 juni. In hun boek vertellen Bart en Peter Deprez alles over de verschillende soorten koffie en koffiebonen van over de ganse wereld en het kweken, mengen, branden en malen ervan. Ze wijden je in, in de kunst van het koffiezetten en verklappen je een aantal goudbuine koffieregels om je kopje troost te doen slagen zoals: Wat zijn de voornaamste manieren om koffie te zetten? En welke is de beste? Wanneer werd het eerste kopje koffie gedronken? Het verschil tussen een espresso, americano of cappucino? Houdt koffie je echt wakker? Waar vind je het recept voor een frisse ijskoffie of een geslaagde Irish coffee? Van plantage tot keukenkast: hoe wordt koffie gemaakt? Kan je koffie echt combineren met citroen of vlees?
Het boek werd opgetekend door auteur-jounalist Stefaan Van Laere. De foto's zijn van de hand van Marc Wauters, het telt 144 p. en kost 27,50-
Bezoek aan het museum Daarna volgde een bezoek aan het koffiemuseum. Een museum dat begom met een koffiemolen. "Op een goeie dag zagen Peter en ik een oude koffiemolen te koop staan", zegt Bart. "Die koffiemolen zou prachtig staan in de etalage vonden we", gaat Bart verder. "En pa vond dat goed maar, we moesten de molen wel van ons spaarcenten betalen en stukje bij stukje is dit museum gegroeid", sluit Bart. Het duurste kopje koffie ter wereld proeven Kopi Luwak, is de duurste en meest zeldzame koffiesoort ter wereld. Hij wordt gebrand van de bonen die de luwaks niet verteerd hebben en samen met hun uitwerpselen weer in de vrije natuur deponeren. Eén kopje kost 18 euro, ofwel 750 euro per kgr. En raar maar waar, het smaakte. Belgisch kampioenen Barista Peter Deprez en Detlev Battiau aan het werk Nadat Peter Deprez tweemaal Begisch kampioen Barista werd en onze driekleur verdedigde op het wereldkampioenschap, mocht hij niet meer deelnemen. Detlev Battiau uit Izegem leerde de kneepjes van het vak om Peter op te volgen in het bedrijf Viva Sara. Na maanden oefenen werd hij op 21 november 2008 Belgisch kampioen Barista. De Nous-café, een koffiecocktail waarbij Detlev espresso, chocolade en nougat als ingrediënten gebruikte smaakte heerlijk. Het wereldkampioenschap Barista gaat dit jaar door in Kopenhagen van 19 tot 22 juni. We duimen voor het 'Vivarista-team' dat de jury de Nous-café de beste van de wereld vindt!!! Meer weten over Viva Sara:klik hier.
Goedkeuren afsprakennota RUP 7.1 Koning Albertstraat
Gelet op de beslissing van het schepencollege dd. 14/02/2008 tot het opmaken van een RUP 7.1 Koning Albertstraat te Beveren-Leie tot gedeeltelijke herziening van het BPA St-Jansstraat;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 04/12/2007 waarbij beslist werd om beroep te doen op de intercommunale Leiedal als ontwerper voor de opmaak van de BPAs/RUPs; dat in de buitengewone vergadering van de intercommunale Leiedal dd. 11/12/2007 de nieuwe statuten werden goedgekeurd en dat kennis werd genomen van de exclusiviteiten die door de deelnemende gemeenten werden toegekend aan de intercommunale;
Gelet op de afsprakennota 2008-14 dd. 25/04/2008 met een ramingsbedrag van 12.637,04 euro;
Gelet op het visum (nr. 2008/104 dd. 13/05/2008) van de financieel beheerder, dat een definitief gunstig visum geeft, gezien het voorliggend dossier is voorzien binnen het inversteringsprogramma en binnen de budgettaire kredieten artikel 930/733-60, aanwending 2008/2438.
Overwegende dat de omschrijving van de opdracht als volgt wordt bepaald: * De ruimtelijke ordening van een nieuw woonproject op de fabriekssite van het voormalige bedrijf Interlin, gelegen tussen Koning Albertstraat en de Kleine Heerweg; * Het mogelijk maken van het aanleggen van een toegangsweg naar het nieuwe woonproject vanaf de Schoolstraat, wat gezien de bestemming volgens het huidig BPA niet mogelijk is.
Ramingsbedrag: 12.637,04 euro voor de opmaak van het RUP 7.1 Koning Albertstraat te Beveren-Leie
Goedkeuren afsprakennota RUP 8.1 Roestraat Gelet op de beslissing van het schepencollege dd. 14/02/2008 tot het opmaken van een RUP 8.1 Roestraat te Beveren-Leie tot gedeeltelijke herziening van het BPA St-Jansstraat;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 04/12/2007 waarbij beslist werd om een beroep te doen op de intercommunale Leiedal als ontwerper voor de opmaak van de BPAs/RUPs; dat in de buitengewone vergadering van Leiedal dd. 11/12/2007 de nieuwe statuten werden goedgekeurd en dat kennis werd genomen van de exclusiviteiten die door de deelnemende gemeenten werden toegekend aan de intercommunale;
Gelet op de afsprakennota 2008-15 dd. 25/04/2008 met een ramingsbedrag van 11.435,48 euro;
Gelet op het visum (nr. 2008/104 dd. 13/05/2008) van de financieel beheerder, dat een definitief gunstig visum geeft, gezien het voorliggend dossier is voorzien binnen het inversteringsprogramma en binnen de budgettaire kredieten artikel 930/733-60, aanwending 2008/2438.
Overwegende dat de omschrijving van de opdracht als volgt wordt bepaald: *De ruimtelijke ordening van een nieuw woonproject op de hoek van de Roestraat en de Schoolstraat;
Ramingsbedrag: 11.435,48 euro voor de opmaak van het RUP 8.1 Roestraat te Beveren-Leie.
Goedkeuren afsprakennota RUP 9.1 Kerkdreef Gelet op de beslissing van het schepencollege dd. 14/02/2008 tot het opmaken van een RUP 9.1 Kerkdreef te Beveren-Leie tot gedeeltelijke herziening van het BPA Nieuw Centrum;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 04/12/2007 waarbij beslist werd om beroep te doen op de intercommunale Leiedal als ontwerper voor de opmaak van de BPAs/RUPs; dat in de buitengewone vergadering van Leiedal dd. 11/12/2007 de nieuwe statuten werden goedgekeurd en dat kennis werd genomen van de exclusiviteiten die door de deelnemende gemeenten werden toegekend aan de intercommunale;
Gelet op de afsprakennota 2008-16 dd. 25/04/2008 met een ramingsbedrag van 13.834,79 euro;
Gelet op het visum (nr. 2008/104 dd. 13/05/2008) van de financieel beheerder, dat een definitief gunstig visum geeft, gezien het voorliggend dossier is voorzien binnen het inversteringsprogramma en binnen de budgettaire kredieten artikel 930/733-60, aanwending 2008/2438. Overwegende dat de omschrijving van de opdracht als volgt wordt bepaald: * Ontwikkeling bejaardenwoningen langs de Kerkdreef en dieper in het binnengebied; * Mogelijkheden en inrichting gebied voor gemeenschapsvoorzieningen.
Ramingsbedrag van 13834,79 euro voor de opmaak van het RUP 9.1 Kerkdreef te Beveren-Leie
Nieuwe stookinstallatiegebouw voor gebouwen verenigingen Schoolstraat 4 Beveren-Leie
Uit de gemeenteraad De stookinstallatie in het gebouw voor verenigingen Schoolstraat 4 te Beveren-Leie is in zeer slechte staat en verslindt te veel brandstof. Reeds meerdere malen werd de huidige installatie wegens barstvorming e.d. voorlopig opgelapt.
Een volgend stookseizoen met deze stookinstallatie is zeker niet meer aan te raden. De installatie wordt reeds jaren met zeer slechte verbranding in werking gehouden en kan niet meer hersteld worden, de ketel is immers 53 jaar oud. Als eerste stap ging het College in zitting van 24.01.08 reeds akkoord om via Eandis een aardgasaansluiting te laten uitvoeren, voor de totaalprijs van 2.074,06 euro incl. BTW. De eigenlijke vervanging van de stookinstallatie betreft het volgende: - Verwijderen bestaande stookinstallatie en mazouttank - Leveren en plaatsen nieuwe modulerende condenserende gasketel in nieuwe stookplaats (moduleert van 20 KW tot 200 KW). - Elk lokaal voorzien van een ruimtevoeler via centrale unit in de stookplaats - Elk lokaal voorzien van uurprogramma, te regelen vanaf de stookplaats - In elk lokaal kan buiten de geprogrammeerde uren de dagtemperatuur gevraagd worden via een drukknop voor een vooraf ingestelde tijd (is na te zien en bij te sturen via bedieningspaneel) - In de centrale unit is het mogelijk om alle verwarmingsuren per zone na te zien gedurende een volledig jaar - Alle instellingen en aanpassingen zijn enkel via bediening vanaf de centrale stookplaats mogelijk. Met deze voorzieningen zal een zeer grote besparing gerealiseerd worden gezien de voorziene moderne stookketel een zeer goede verbranding verzekert en alles gestuurd en gecontroleerd wordt vanaf één centraal punt met diverse kringen. De verwarming zal slechts volgens reële behoefte per lokaal, op momenten wanneer de vraag zich voordoet, gebeuren.
Momenteel wordt alles doorlopend verwarmd wegens gebrek aan regelsystemen met onnodig energieverbruik als gevolg. Raming: 72.000,00 euro incl. BTW Beschikbare kredieten: 72.000,00 euro incl. BTW
Op zaterdag 5 juli organiseert het Rode Kruis Waregem een Barbecue en Retroparty in de Expo te Waregem.
De barbecue start om 19.00 u., kaarten 15 euro ze geven tevens toegang tot de party.
Voor de party ben je welkom vanaf 22.00 u en betaal je 5 euro in voorverkoop en 7 euro aan de deur.
Voor dit alles kun je inschrijven door overschrijving op volgende rekening: 833-5350040-69 voor de barbecue: vermelding "BBQ + Naam + aantal personen" de kaarten zullen klaarliggen aan de ingang.
Voor meer inlichtingen kan u steeds terecht via GSM: 0475/36.12.39