De Fietsersbond voerde onlangs met behulp van een door de KU Leuven ontwikkelde meetfiets een onderzoek naar het fietscomfort op Vlaamse fietspaden. Meer dan 1400 kilometer werd er afgelegd in 31 steden en gemeenten.
Over het algemeen blijkt het comfort van de Vlaamse fietspaden te laag, echter 4 steden en gemeenten springen er in de globale resultaten toch postief bovenuit: Waregem werd hierin puik tweede na Koksijde. Overijse en Ninove vervolledigen de top 4.
Niet onterecht, want onze stad voert dan ook een bewust beleid in het voordeel van de zwakke weggebruikers: ongeveer 800.000 euro per jaar wordt voorzien voor voetpaden, fietspaden en herasfaltering van wegen. Ondermeer in dit kader wordt trouwens ook het mobiliteitsplan van Waregem herzien. Daarin zal vooral aandacht worden geschonken aan de trage wegen. Het scheiden van het zwaar vervoer en de fietsers is een van de prioriteiten.
Een eerste afgewerkt voorbeeld hiervan is de Wijwaterputwegel in Desselgem. Dit is de eerste trage weg die aangepakt is ten voordele van de vele wandelende en fietsende inwoners, en niet in het minst voor onze schoolgaande jeugd.
Een andere lopend project van kwalitatieve heraanleg is de Keukeldam / Churchilllaan. Daarnaast komen er nieuwe fietspaden in de Roterijstraat (een investering van ongeveer 320.000 euro), een straat die tevens een invalsweg is voor schoolgaande fietsers. Daar stopt het echter nog niet.
Het stadsbestuur werkt nauw samen met het AWV (Agentschap Wegen en Verkeer) om ook de fietspaden op de gewestwegen de komende jaren aan te pakken. Ondermeer de Gentseweg, de Vijfseweg, de Kruishoutemseweg en de Westerlaan/Noorderlaan komen hiervoor in aanmerking.