Valerie Vervaecke mag zich voortaan bachelor in het kleuteronderwijs noemen
Valerie Vervaecke mag zich voortaan bachelor in het kleuteronderwijs noemen Toen ik de cursus zag, dacht ik, oei "
Achter v.l.n.r.: Arno, die zijn kunstwerk toont waaraan hij bezig is, Valerie Vervaecke, en Mieke, die een groepje kleuters uit de Vrije Basisschool De Ranke Vichte rondleiden tijdens hun bezoek aan de kunstwerkplaats De Zandberg te Harelbeke. Voorgrond: de kleuters Charlotte, Quenten, Neijlla, Jesse, Kyara, Milan, Lars, Manon, Renzo, Lara en Indra
Het is nooit te laat om je leven een andere wending te geven. Dat bewijst Valerie Vervaecke uit de Poekelaan in Beveren-Leie. Zij werkte en werkt nog (*)steeds in de zorgsector maar kan nu solliciteren voor kleuteronderwijzeres nadat ze via afstandsonderwijs in minder dan drie jaar een nieuw diploma behaalde.
Aanvankelijk was ik van plan om iets bij te studeren op het moment dat onze tweeling, Baptiste en Emile, een maand of zes oud waren, opent de 31-jarige Valerie Vervaecke. Maar dan vernam ik dat je aan het Katho in Tielt via Open Hoger Onderwijs een lerarenopleiding kan volgen. De keuze was dan ook snel gemaakt. O.H.O. is de ideale oplossing voor mensen die het hoger onderwijs willen combineren met een job en het gezinsleven. De opleiding die ik volgde neemt normaal gezien vier jaar in beslag maar ik deed het in minder dan drie jaar. Dat betekent dat ik elke avond, zeven dagen op zeven, en op elk moment dat mijn eigen kindjes in bed lagen, met mijn neus in de boeken zat.
Bij afstandsonderwijs krijgen de lesnemers alle informatie digitaal doorgestuurd. Contact met lectoren gebeurt ook via mail waardoor eigenlijk enkel voor de stageperiodes en examens uithuizigheid vereist is. Ik liep stage in Vrije Basisschool De Ranke in Vichte, Vrije basisschool Beveren Leie en Vrije basisschool Desselgem, verduidelijkt Valerie.
Net zoals in het gewone onderwijs, maakt ook een eindwerk, deel uit van het leerplan. Dat is in mijn geval gebaseerd op diversiteit in het kleuteronderwijs. Al langer zijn er plannen om meer kinderen met een beperking onder te brengen in het gewone onderwijs. Daar stel ik me dan onmiddellijk vragen bij. Hoe zullen de kleuters omgaan met een kind met beperking in de klas? Welke gevoelens komen boven? Moeten de kleuters hier niet op voorbereid worden? Hebben de kindjes met beperking extra ondersteuning nodig tijdens de gewone lesuren? Enz
Ik probeerde deze situaties in realiteit te brengen door een uitwisselingsproject te realiseren tussen de kindjes van De Ranke en kunstwerkplaats De Zandberg in Harelbeke, waar kunstenaars met een beperking hun talenten kunnen ontplooien. Dat deed ik met de bedoeling een verbondenheid te creëren tussen de twee groepen. Het was voor allen een leerrijke ervaring. Ook ik kon op die manier de reacties van de kleuters onderzoeken.
Omdat de minimumtermijn van de opleiding is vastgelegd op drie jaar en ze enkel nog haar eindwerk moet presenteren, zit er voor Valerie niets anders op dan wachten op haar diploma. Valerie Vervaecke raadt iedereen, die een andere weg wil inslaan, afstandsonderwijs aan.
Vooraf wist ik helemaal niet waar ik aan begon en toen ik mijn cursus voor het eerst zag, dacht ik, oei . Maar dit is gewoon een heel mooi initiatief voor wie verandering wil. Bovendien begin je hier pas aan, als je het echt wil en mits de nodige motivatie en steun uit je naaste omgeving, is dit perfect te doen. Ik werkte 19 uur per week en voor mijn stages nam ik educatief verlof. Het is trouwens ook mogelijk om je opleiding te verlengen. Ik deed het uiteindelijk in 2,5 jaar maar wie denkt dat hij/zij er zes of zeven jaar voor nodig heeft kan er ook aan beginnen want ook dat is geen probleem. (*ondertussen niet meer) Met dank aan Benny Wouters voor de tekst