DE GAVE VAN HET ONDERSCHEIDEN VAN GEESTEN; eerste verhandeling.
Het 'onderscheiden van geesten' is een zeer belangreijke gave, die ook in de wereld-van-alle-dag in hoog aanzien staat. Een goede zakenman is hij die bij een contact met een nieuwe relatie zeer spoedig aanvoelt of hij hier met een oplichter of met een betrouwbare toekomstige zakenpartner te maken heeft. Elk meisje mocht willen, dat zij bij het zien van 'weer een nieuwe jongen' direct weet, wat voor vlees zij in de kuip heeft. Laatst vertelde er een zo'n jonge blom mij dat een persoon met haar zat te flirten en obscene opmerkingen tegen haar maakte, terwijl zijn eigen verloofde erbij zat. Zij had toen 'direct geweten dat deze knul niet pluis was'. Maar ik gun aan iedere jongedame, dat zij ook minder heftige tekens weet te duiden.
Maar goed; dat is 'de natuurlijke wereld'. Velen die dit lezen , zullen verzuchten: "Ik wilde wel heel veel meer van die gave van 'onderscheiden van geesten' dan ik nu heb. Maar ja....als je er geen aanleg voor hebt dan vlieg je er steeds weer opnieuw in".
Dan heb ik goed nieuws voor jullie. Door de doop ín en de vervulling mét de Heilige geest worden deze bekwaamheden in je versterkt. En voor zover je een hopeloos argeloosje bent, dan worden deze gave bij je wakker gekust, want God de Heilige Geest wil dat iedere gelovige all roud wordt en in niets te kort komt.
Jullie zijn bekeerd. Velen van jullie zijn wedergeboren door het aandachtig en met liefde lezen van Gods woord. Met jullie 'innerlijke mens', (geest en ziel), met je 'geestelijk lichaam' zogezegd, ben je binnengekomen in het Koninkrijk van God. En wie staat daar te wachten, ' als het ware' 'in zijn handen wrijvend van blijde gezindheid om je verder te leiden': God de Heilige geest. Wel; je ervaart , bijvoorbeeld door handoplegging, doop én vervulling en direct gaat de Heilige geest liefdevol, opbouwend en je kwaliteit verbeterend met je aan het werk. Om je in Gods koninkrijk goed te kunnen bewegen, heb je heel duidelijk de gave 'van het onderscheiden van geesten' nodig. Een heleboel verleidende , vijandige geesten zien met 'boze ogen' toe, hoe daar weer een mensenkind beter bewerktuigd wordt om hen te onderkennen. Zij willen jouw weg 'naar nóg meer licht' blokkeren en je afvoeren van dat pad, dat alsmaar verder omhoog leidt. De Heilige Geest voorziet je van geestelijke ogen om te zíen; van geestelijke oren om te horen; van geestelijke tastzin om te bemerken of er goede engelen in je nabijheid zijn of boosaardige geesten.
Dan heb je op een gegeven ogenblik meer dan Adam had. In de natuurlijke wereld was het met zijn onderscheiden van geesten prima gesteld. Toen hij een wat sloom beest zag, dat zomaar een beetje in een boom hing, wist hij het gelijk al: "Die noem ik luiaard"; (grapje hoor, grapje) En ook verder wist hij alle dieren namen te geven, (Genesis 2 v 19). Maar toen de duivel in de gedaante van een slang tot hem kwam, ging het hopeloos mis.
Ach; lieverds; ik had al meer willen zeggen. Maar ik heb mijzelf vier bijbelstudies toegemeten voor dit onderwerp. Dat meerdere komt de volgende keer wel.
Matth 12 v 31: "Daarom zeg ik -Jezus- u: 'Elke zonde en elke Godslastering kan de mensen worden vergeven, maar wie de Geest lastert kan niet worden vergeven' ".
Hebr 10 v 26 -29 (gedeeltelijk): "Wanneer we willens en wetens blijven zondigen nadat we de waarheid hebben leren kennen, is er geen enkel offer voor de zonden meer mogelijk, en kunnen we niet anders dan huiverend wachten op het oordeel en op het vuur dat de tegenstanders gretig zal verslinden. Voor wie de wet van Mozes naast zich neerlegt is er geen pardon....zo iemand moet sterven. Hoeveel zwaarder zal dan de straf niet zijn , denkt u, voor wie.....de Geest van de genade veracht".
De stippeltjes geven tekstgedeelten aan die zeer belangrijk zijn, maar die ik nu even niet noem, omdat ik bij mijn onderwerp wil blijven.
Het gaat nu om de Heilige geest, een Persoon, die wij kunnen beledigen en van wie wij kwaad kunnen spreken.
Tot jullie geruststelling dít: het gaat hier over 'de zonde met opgeheven hand', zoals in het Oude testament 'de opzettelijke zonde' werd genoemd. Die zonde is eigenlijk puur duivels: - weten dat alles omtrent God en Jezus en de Heilige Geest wáar is - en dan -uit pure haat- de Heilige geest van God beledigen of verdacht maken.
De Farizeeí«n waren daar gevaarlijk dicht bij, toen ze van het werk van Jezus, die vol was van de Heilige geest, zeiden dat het duivelswerk was. Het is niet waarschijnlijk dat zij toen al willens en wetens het werk van de Heilige geest in Jezus verwierpen, maar er valt hier toch niet mee te spotten.
Ik hoorde laatst een verhaal van brooddronken Franse studenten, die in optocht door de straten van Parijs trokken, roepende: "Saint Esprit....descendez dans nous". (Heilige Geest..daal op ons neer). Och...dat is al een tijd geleden en ik zeg het even om aan te geven dat er toch door de geschiedenis heen al heel brutale en gevaarlijke dingen zijn geroepen.
En ik wil ook van de meest extreme uitingen van 'Gothic' nog aannemen, dat het niet willens en wetens was. Hoewel....wanneer je sommige uitingen soms hoort: - Gothic spuugt in het gezicht van God - o...wij houden van duisternis , dood en doem - angst is onze ultieme ervaring die wij najagen - wij willen zwarte kleren, bleekwitte gezichten, wij ontwijken het zonlicht en wij willen eruitzien als 'undeads, (ondoden) - enz enz, dan acht ik het toch verantwoord om alle meelopers, - die het zo leuk vinden om zich tegen van alles af te zetten - ...of om echt super-rebels te zijn - ...of om ergens bij te horen met een eigen kledingstijl en eigen muziek - ...of om eens lekker te experimenteren - of om speciale feesten mee te maken en bijzondere sieraden te dragen en interessante magische rituelen bij te wonen (bron :Visie), aan te raden: "Blijf hier van weg".
Kijk....alleen van de duivel weten wij zeker, dat hij 'de onberouwelijke zonde' heeft gedaan, toen hij volgens Ezechií«l 28 aan God zijn 'NEE' toeschreeuwde en uit de hemel werd gebannen, toen 'het kwaad vat op hem kreeg' , (v 15).
Maar er kunnen mensen zijn, die 'alles' weten en dan toch zeggen: "Nee...ik wil niet". Zulke mensen leggen een smaad op de Heilige Geest, die bij machte is, voor iedere zonde te bewaren. Deze Geest had hen willen onderwijzen aangaande goed en kwaad, maar deze ongelukkigen schuiven deze genade en gave opzettelijk terzijde en plukken daar de wrange vruchten van.
Nu weet ik wel, lieverds, dat jullie allemaal ernstig aan je loopbaan met God bouwt en dat zulke gedachten niet bij je opkomen. Maar wanneer je mensen tegenkomt, die zeggen: "O...ik heb de zonde tegen de Heilige Geest gedaan", dan kun je ze geruststellen door te zeggen: "Wanneer je daar nog bang voor bent, dan heb je hem niet gedaan, die zonde".
In Handelingen 7 v 51 lezen wij: "Halstarrige ongelovigen; u wilt niet luisteren en verzet u steeds weer tegen de Heilige Geest, zoals uw voorouders ook al deden".
Stefanus spreekt hier heel erg direct de ongelovige Joden aan, voor wier rechtbank hij staat. Wij zijn geneigd om mensen, die macht over ons hebben, niet al te spits aan te spreken, bang voor ons hachje. Maar hier staat een dienstknecht van God, een man met een gezicht, stralende als dat van een engel, (Handelingen 6 v 5). En hij wéet niet van zachte woorden. Nu het erop aankomt, nu het einde van de rechtzitting nadert, spreekt hij , door de Heilige Geest geleid, woorden, die de bedoeling hebben om mensen aan hun zonden te ontdekken, maar die tot resultaat hebben, dat hij nu gestenigd gaat worden.
Ongetwijfeld kan bij ons de vraag opkomen: "Nou zeg...Stefaan...had dat nu niet op een iets lagere versnelling gekund".
Maar Stefanus werd hier zonder meer door de Heilige geest geleid. Zij gezicht blonk immers als dat van een engel, hoorden wij zo net. En zijn rede móest hierin culmineren.
Zo , lieve luisteraars en lezers, kan het ook met jullie gaan.
Het kán zijn, dat jullie, voor koningen en stadhouders geleid, woorden zult hebben te spreken, die vanuit menselijk oogpunt , nu niet direct verstandig zijn.
Maar wanneer je door Gods Heilige Geest geleid wordt, zul je weten, dat je niet zelf je woorden overdenkt, maar dat de Heilige Geest ze geeft. En als het hem behaagt om jullie een streng woord op de tong te leggen, dan zij het zo.
Veel meer echter zal het voorkomen, dat de woorden van de Heilige geest harten op een positieve manier treffen. Dat positieve effect kan later blijken.
Neem Saulus. Hij was bij de terechtstelling, die volgde, een man van belang. Hij zag Stefanus' levenseinde. Hij lette op het eind van diens weg door dit ondermaanse. En, hoewel het bijbels niet te onderbouwen is, kan er toen een begin van onrust in zijn hart gekomen zijn, dat uiteindelijk bij Damascus hem ontvankelijk maakte voor wat zijn grote opdracht werd.
Wees altijd gehoorzaam aan de Heilige Geest. Maar wees niet bang. Hij, die 'de Lieflijke' is, zal jullie zeer vaak lieflijke woorden geven, die harten positief treffen, zonder dat het levensgevaar voor jullie betekent.
Jullie, mijn vriendinnen en vrienden, zijn -als het goed is- actief medewerkend lid in een gemeente. Want het is niet mogelijk om 'in je eentje' Christen te zijn, behoudens in zeer uitzonderlijke omstandigheden, wanneer het niet anders kan.
Jullie kunnen ook, wanneer je enigszins gerijpt ben, ook al een woord van wijsheid spreken door de heilige Geest. God is de bron van wijsheid en de Heilige Geest is de bemiddelaar.
Zeg nu niet; "Gunst...ik ben nog maar 19....hoe zou ik dan woorden van wijsheid kunnen spreken".
Een voorbeeld: als het goed is, hebben jullie al enige kennis van de schrift, zodat jullie op zo'n nare vraag als:
"Ach wat...Christus is gekruisigd....en wat zóu dat. Alle grote geesten komen door geweld aan hun eind. De Baghwan bijvoorbeeld is vergiftigd",
door jullie beginnende bijbelkennis kunnen wijzen op dat heel eigene van Jezus' sterven: - op zijn tijd - volgens zíjn plan - tot heil van de hele wereld - geen lot, maar een DAAD
Zouden jullie, met toch al enige schriftkennis, dan ook geen woord van wijsheid kunnen spreken. Ik zie jullie al binnenkomen bij een hooglopende ruzie, waarbij je- ook al zo opmerkelijk- te hulp bent geroepen. Je hebt gebeden en je eerste opmerking: "Waar is de brand?", is al zó rustgevend, zo kalm uitgesproken, zo vol liefde en vriendelijkheid, dat de golven al beginnen minder hoog te gaan. Dat zal zeker al binnen het bereik van jullie mogelijkheden liggen.
En wat een perpectief voor over enige jaren. Dan zullen velen van jullie jonge kinderen hebben. Jullie hebben allemaal de tonelen wel eens gezien; zo'n driftig klein herrieschoppertje van drie en een vader, die dat gillende , zijn speelgoed kapotgooiende kind door elkaar schudt, roepende: "Ophouden...ophouden".
Maar jullie, met je ontluikencxde gave van wijsheid, brengt dat kind tot bedaren met rustige woorden en je bindt de geweldgeesten en verdrijft die om zo je kind te heiligen.
Wat is het heerlijk, dat jullie zo, met de hulp van de Heilige geest, de gave van wijsheid gaat ontwikkelen.
En zal ik jullie nogeens wat zeggen. Het beoefenen van de hemelse gave van wijsheid komt ook ten goede aan de natuurlijke wijsheid, die jullie allemaal wel in enige mate hebben.
Terwijl jullie vriendinnen- ik richt me nu even tot de dames- totaal over hun toeren naar hun steeds slordiger interieur kijken, hebben jullie in je agenda precies staan: "Vandaag dit...morgen dat ", om maar een voorbeeld te noemen.
En ook -dit meer voor de heren-: als monteur in een garage valt natuurlijke wijsheid, aangevuurd door geestelijke wijsheid , al snel in het oog.
En wat de geestelijke gave van wijsheid betreft: eens word je mogelijk geroepen tot oudste of herder in een gemeente. Dan is je taak , de geestelijke groei te bevorderen en een klimaat te doen ontstaan, waarin de leden in harmonie met elkaar leven. Wat zal het goed zijn om een woord van wijsheid te kunnen spreken bij deze en andere situaties... en dat in innerlijke rust en vrede. Want denk erom: opgejaagd zijn en gespannen zijn belemmeren het spreken van een woord van wijsheid. Met een waterval van woorden kan je dat nooit maskeren. De gave van wijsheid echter leidt tot wijze woorden en wijze beslissingen.
Daag Ger
Nog even; overal verborgen vind je toch -ook hier-'Van den Brink-ideeí«n'. G
Wat is dat toch iets goeds: om wijsheid van God te hebben, om die gave bij jezelf te zien ontbloeien.
Jacobus schrijft het zo mooi in 1 v 5: "Komt een van u wijsheid tekort? Vraag God erom en hij, die aan iedereen geeft, zonder voorbehoud en zonder verwijt, zal u wijsheid geven".
En Jacobus gaf ook practijk: In Handelingen 15 wordt verhaald van een vergadering, die bekend is geworden als het 'apostelconvent'. De kerk groeide en groeide en na het aanvangsenthousiasme dienden zich allerlei vragen aan: "Hoe nu verder?" En de meest dringende vraag was deze: "Moet het geloof in Jezus een soort veredeld Joods geloof worden, doordat de heidenen de wet van Mozes moeten gaan houden naast de wet van de vrijheid, die Christus ons gegeven heeft". Dat was zó belangrijk. De toekomst moest worden uitgezet. En toen iedereen het zijne had gezegd, stond Jacobus op en hij zei; vers 16: "In de profeten staat geschreven over God: ' Dan keer ik terug op mijn schreden. Ik zal het vervallen huis van David herbouwen, uit het puin zal ik het weer opbouwen. Ik zal dit huis doen herrijzen, zodat de mensen die overgebleven zijn de Heer zullen zoeken, evenals alle heidenen over wie mijn naam is uitgeroepen'.
Wel mensen; de zaak is toch dúidelijk! In Christus is het vervallen huis van David zó opgebouwd, dat er niets meer nodig is. Er is een gemeente uit ons volk, (de Joden), een volheid uit Israel. We kennen onze taak: eropuit om onze volksgenoten en alle heidenen bekend te maken met Gods reddingsplan, zonderdat er enige voorwaarde wordt gesteld dan alleen : geloof".
En dan kondigt Jacobus in wijs beleid nog enkele overgangsregelingen aan en dat ís het dan. De koers is uitgezet en ligt vast voor alle eeuwen.
Kijk; dat is nu de 'gave van wijsheid'. En wanneer jullie daarna streven, komt er dadelijk in jullie jeugdkerk een 'brandende kwestie' aan de orde: "Zullen we de preek nog méer inkorten en nog méer aanbiddingsliederen gaan zingen".
En wanneer ieder zijn zegje heeft gedaan, is er die afwachtende stilte; ieder wacht op 'het verlossende woord'.
En wat is het dan heerlijk, wanneer jij opstaat met een begin van de gave van wijsheid en zegt: "Hosea 4 v 6 houdt ons voor: 'Mijn volk komt om doordat het met mij niet vertrouwd is' En Hebreeí«n 13 v 9 zegt: 'We doen er goed aan ons te laten sterken, niet door spijzen, maar door genade'.
En ik weet geen beter middel dan Gods volk op te voeden in de genade, (dat alles genade van God is), dan een goede, degelijke, schriftgetrouwe preek. En ik weet ook geen beter middel om Gods volk 'vertrouwd met hem te maken' dan een preek, die vertelt, wat hij voor ons deed, doet en zal doen.
Daarom....laten wij van Gods woord eten als van goed, gul brood. Dan wordt daarna ons aanbiddingslied nog grootser en erender. Dan wordt die aanbidding ook meer doordrongen van Gods genade, is het minder een spijze, die wij aan hem aanbieden".
O...wat zou het goed zijn, wanneer jullie zo wijsheid gingen verkondigen.
De Heilige Geest roept mensen en stelt ze aan voor speciale taken; dat zijn geen eigenschappen, die bij 'zomaar een idee' horen.
Handelingen 13 v 2: "Op en dag toen Barnabas, Saulus en vele andere profeten en leraars in de gemeente Antiochií« aan het vasten waren en een gebedsdienst hielden voor de Heer, zei de Heilige Geest tegen hen: 'Stel mij Barnabas en Paulus ter beschikking voor de taak die ik hun heb toebedeeld".
En ik neem gelijk Handelingen 20 v 28 maar mee: Tijdens een 'afscheidsrede' zegt Paulus hier tot de oudsten van diverse gemeenten: "Zorg voor uzelf en voor de hele kudde waarover de Heilige Geest u als herder heeft aangesteld...".
Jullie weten, dat ik een iets andere insteek heb dan Coos. Híj beijvert zich om in het licht te stellen dat de Heilige Geest een PERSOON is. Ik heb echter de bedoeling om aan de heerlijke teksten die hij als bewijs aanhaalt, gedachten te ontlenen, die jullie in jullie opgroei kunnen sterken.
Wij kijken dus eerst of er in Handelingen 13 v 2 iets zit, dat jullie kan dienen. Er zijn profeten in Antiochií« en er zijn leraars daar. Klaarblijkelijk zijn ze op een kruispunt van wegen aangekomen. De weg naar de Joden raakt versperd. Die willen er niet van horen. Maar om de weg naar de heidenen te gaan....ja; dat eist toch wel een diepere leiding. Daarom heeft het kader een gebedsdienst en een vasten en ze verwachten de leiding van de Heilige geest. En die komt ook! Eindelijk, na vele jaren , komt de Heilige geest terug op wat hij in 9 v 15 al beloofde aan Paulus: "Jij wordt apostel voor de heidenen". En Barnabas was al in de zending bezig. En nu is daar 'het startschot'.
En in de andere genoemde tekst lezen wij dat de Heilige Geest niet alleen mensen aanwijst, die er op uitgaan om de grenzen te verruimen en steeds wijder uit te leggen....nee; mensen worden ook aangewezen om de oogst aan zielen te voeden en te leiden en te coachen enz enz.
Wat zit hierin nu voor jullie voor lering: - je weet soms zelf al zéker dat de Heer voor jou een taak heeft. Maar het kan járen duren voordat een profetie in de gemeente zoiets bevestigt. Leer daaruit deze les: De Heilige Geest heeft zijn eigen agenda. In het geval van Paulus en Barnabas wist de Geest, die alle dingen weet: "Ja....nu is het de tijd voor 'de grote sprong'". Vertrouw hem. Als je roeping jaren uitblijft, blijf dan bezig voor de Heer, blijf in training, totdat voor jou het moment aanbreekt.
Ik persoonlijk heb mij vele jaren 'warm gelopen'. Mijn leven met de Heer, eigenlijk begonnen in 1959, was best wel interessant, met veel ervaringen, rijk en vol, maar in mijn idee kwam voor mij de grote sprong, toen Willem de Vink, een broer van Coos, tegen me zei in 2001: "Ik heb net HQ geopend. Kom eens kijken". En vier vruchtbare jaren zijn nu al gevolgd. Reeds in 1961 kreeg ik een profetie van Durk Sprik, bij sommige van jullie ouders nog wel vaag bekend: "Doe je werk in stilte. Je zult ingezet worden voor mijn koninkrijk op een heel bijzondere manier". En 40 jaar later was het zover. Overigens bad ik al gericht sedert 1999 voor 'iets dat er zat aan te komen'.
Jullie zijn net als ik 'schapen van de kudde'.
(Iemand zei laatst tegen mij: "Ger...je spreekt altijd van die krijgshaftige taal: van soldaten en legers en commando's...kan dat nu niet een onsje minder zijn ...ten behoeve van zulke termen als: 'schapen van de kudde...oogappels van de Heer'...dat soort dingen. Mijn jeugclub heette veertig jaar geleden' Militia Christi'. Tikje opgewonden, te veel oorlogstaal).
Wel; alle wegen liggen voor jullie open: - mischien zendt de Geest jullie uit naar verre streken. - misschien mag je een gemeentew koesteren - mogelijk mag je als leraar werkzaam zijn - het kan ook zijn, dat je via de technische of de huishoudelijke dienst als levensroeping de gemeente gaat dienen.
Maar in ieder geval: wanneer je volhoudt, volhardt, ook al zijn er teleurstellingen....het leven met de Heer blijft een groots avontuur.
De Heilige Geest doet voorbede; een 'idee' doet geen voorbede, dat doet alleen een PERSOON.
Romeinen 8 v 26: "De Geest helpt ons in onze zwakheid; wij weten immers niet wat wij in ons gebed tegen God moeten zeggen, maar de Geest pleit voor ons met woordloze zuchten".
Wat is dat een wonderbare idee, dat God zelf met ons 'meezucht', voor ons pleit, voorbede voor ons doet.. Soms hebben ouders dat wel eens, dat zij voor hun kinderen bidden. Maar op den gegeven ogenblik weten zij het niet meer zo goed. Gaan zij God niet in de weg lopen met hun gebedcen. Leggen zij soms met hun goedbedoelde gebeden niet een blokkade voor God neer, waardoor hij zijn eigen plannen met onze kinderen 'gehinderd' ziet door onze gebeden.
En zulke mensen willen wel eens zuchten en zeggen: "Ach Heer....u weet het". En ook jongeren zal het overkomen, dat je eigenlijk geen woorden meer weet te vinden.
Maar dan is daat de Heilige Geest die met ons meezucht.
Wij verlangen zelf soms zó naar het onsterfelijke opstandingslichaam dat wij eens zullen hebben door Gods GENADE, die ons op onze hele levensweg begeleidt, in bekering en wedergeboorte de eerste en overal en altijd de eerste.
Maar de Heilige Geest die in ons woont zucht mee. Hij verlangt ook naar ons 'toekomstig lichaam'. Dat tegenwoordige lichaam van ons met zijn zwakheid en verleidbaarheid, aangevallen en onder druk gezet door duivelse machten is een heel broos vat om in te werken. Telkens kan er iets gebeuren, waardoor - in het ergste geval- de Heilige Geest van ons zou moeten wijken.
Maar.....in die zwakheid van ons openbaart zich Gods kracht, 2 Corinthe 12 v 9.
Gods Geest neemt déel aan onze zwakheid. Hij tilt ons óp uit onze zwakheid. En wanneer wij met ons bidden bezig zijn in de hemelse gewesten, een moeilijk gebied, waar wij ons slecht kunnen orií«nteren, dan is daar die supersterke macht, die Gods plan met ons volkomen kent en die het zelfde belang heeft als wij: de verlossing van onze totale mens.
Lieve vriendinnen en vrienden; zo'n sterke, meelevende partner hebben jullie en ik in de Heilige Geest. Voelen jullie je zwak; je hebt een sterke vriend, die IN je woont. Hij strijdt met je mee, hij pleit voor ons bij God de Vader.
Er is ergens een uitspraak; ik hdrhaal die niet nauwkeurig: "Iemand die met je lacht en met je grient.... Dat is je vriend".
Maar jullie zijn nog rijker. God de Heilige Geest leeft zó met je mee, dat hij je in alle zwakheden wil helpen. Ja zelfs gaat hij zo ver, dat hij met je meezucht, dat hij voor je pleit, voorbede doet bij God de Vader.
DE GAVE VAN WIJSHEID; tweede van vier verhandelingen
Men zegt wel eens: "Zo heer....zo knecht".
Op een bepaalde, veel hogere manier, geldt dit ook voor de verhouding tussen ons en 'God de Heilige Geest'. Het is dan wel geen heer-knecht verhouding, maar meer een verhouding leeraar-leerling. En stel je toch eens voor, wat een kostelijke leraar wij in de Heilige Geest ontvangen hebben.
De Heilige Geest is natuurlijk 'de onzienlijke wereld himself'. Wanneer wij gedoopt zijn met de Heilige Geest gaan wij ook steeds dieper , naar het voorbeeld van onze hemelse leraar , de onzienlijke wereld in.
Paulus wijst daar al op, wanneer hij zegt in 1 Corinthe 2 v 7: ""Waar wij over spreken is Gods verborgen en geheime wijsheid, een wijsheid waarover God vóor alle tijden besloten heeft dat wij door haar zouden delen in zijn luister".
Dat is de wijsheid, die begint te komen met onze vervulling met de Heilige Geest. En om te delen in Gods luister, is het nodig om die wijsheid, die gave van wijsheid, die deelvrucht van Gods Geest, te bezitten in steeds toenemende mate.
De Heilige Geest (1 Cor. 2 v 10) doorgrond alles , ook de diepten van God en hij wil zijn beminden in die diepten doen delen voor zover zij het dragen kunnen. En dat draagvermogen wordt, 'gaande het gaan met God', steeds groter.
Dan leert een mens ook spreken (v 13) : "niet op een manier die ons door menselijke wijsheid is geleerd, maar zoals de Geest het ons leert".
Diepe vragen, zoals : "Waar komt het kwaad vandaan", zijn in wezen geestelijke vragen. En Gods beminden, die gedoopt zijn met de Geest, leren: "het geestelijke met het geestelijke te verklaren" (13).
Wat is alles toch heerlijk nieuw geworden met Jezus' grote geschenk: de Heilige Geest, die hij zond.
In het Oude verbond zijn er wel voorbeelden van áardse wijsheid. - Bezaleí«l werd vervuld met wijsheid van God (Exodus 31 v 2 en 3) - Ook Salomo wist een 'Salomonsoordeel' te vellen door gebruik te maken van zijn psychologisch inzicht, (1 Kon 13 v 16-28). Maar ten diepste was het 'goede wijsheid van de aarde'.
Maar de 'goede wijsheid van de hemel' kwam met Onze Heer Jezus Christus. Toendertijd werd de wijsheid van Salomo als het hoogst bereikbare gezien. Maar Jezus kon van zichzelf zeggen: "U ziet hier iemand die wijzer is dan Salomo", (Matth 12 v 42). Eigenlijk heel logisch: hij was degene , die de hemelse wijsheid, de vervulling met de Heilige Geest in de wereld indroeg.
En aan ons wil Jezus goede beloften doen; (Lucas 21 v 15): "Ik zal jullie - met name in stressy situaties- woorden van wijsheid schenken die door geen van jullie tegenstanders kunnen worden weerstaan of weersproken". Nu is het wel zo, dat vele oprechte gelovigen zulke wijze woorden hebben gesproken voor gerechtshoven enz, zonder dat die gelovigen van de Heiliger Geest nu werkelijk zoveel wisten. Maar in deze tijden, die naar de climacx haasten, is het goed om volledig bewapend te zijn. Want Openbaring 11 v 5 spreekt : "Als iemand mijn getuigen kwaad wil doen, komt er (geestelijk) vuur uit hun mond , dat hun vijanden (geestelijk) verteert; op die manier zal iedereen die hun kwaad wil doen, (geestelijk) moeten sterven".
(Nu verwacht ik wel een vraag: "Waarom spreek je van 'getuigen' en niet van TWEE getuigen". Maar voor zulke vragen is serie 15 ruim genoeg).
Nu zullen jullie tegen mij zeggen: "Ger...je kent ons toch als eenvoudige, jonge mensen. Zijn die woorden niet te zwaar voor ons".
Dat is misschien wel zo. Maar God geeft gaande het proces van de heiligmaking aan zijn beminden steeds bredere 'gewestelijke schouders'. Streef ook naar déze gave,( 1 Cor 14 v 1). Vraag God om zijn Heilige Geest en hij zal je die zeker schenken, (Lucas 11 v 15)
De gave van WIJSHEID; eerste van vier verhandelingen:
Zoals zovele malen volg ik hier weer- populariserend-de lessen, die br.v.d.Brink gaf in zijn boeken. Wat hij daar zegt in zijn statige bewoordingen, probeer ik iets 'smakelijker' weer te geven in de taal en de begrippenwereld van mijn auditorium. Ik zal wel niet erg daarin slagen, want ik ben nu al ouder dan mijn 'leraar' ooit is geworden. nu ja; proberen maar: 1Corinthe 12 v 8a zegt: "Aan de een wordt door de Geest het verkondigen van wijsheid geschonken....".
Merkwaardig, dat de gave van wijsheid hier als eerste genoemd wordt. De bijbel houdt heel geen rekening met de volgorde, die mensen erin gebracht hebben en volgens welke is ook te werk ga. Hier wordt als eerste van de Geestesgaven 'wijsheid' genoemd. Op een andere plaats zijn er weer andere rangschikkingen. Dat is goed voor ons om bescheidenheid te leren ten aanzien van onze menselijke ordeningen.
De gaven van de Geest passen zich aan bij de menselijke geest. God gaf die geest aan de mens, toen hij zíjn levensadem in Adams neusgaten blies.
Krijgt een mens begaafdheden van Gods Geest, dan zullen die nauw aansluiten bij de menselijke begaafdheden, die een mens krachtens zijn door het genenpatroon en omgevingsfactoren bepaalde persoonlijkheidsstructuur heeft. Maar de menselijke geest is tot veel meer in staat dan wij vermoeden. Er sluimeren zulke bekwaamheden bij ons allen, dat wij met Heer Bommel moeten zeggen na een tijdje 'cursuslopen' bij Gods Geest: "Ik wist niet dat ik het ín mij had".
Gods Geest is maar voortudurend bezig om Gods kinderen tot ontplooiing te brengen en op een hoger plan te krijgen. Onze Goddelijke leraar is altijd van een oneindig veel hoger niveau dan wij, de leerlingen. maar wie zou niet zijn best doen om zich zoveel mogelijk te bekwamen?
De Heilige geest staat steeds gereed om ons op de meest voortreffelijke manier te 'bewerktuigen'. 2 Petrus 1 v 3 zegt: Zijn goddelijke macht heeft ons alles geschonken wat nodig is voor een vroom leven..." En 2 Timotheí¼s 3 v 16 en 17 voegt hierbij: Elke schrifttekst is door God geí¯nspireerd en kan gebruikt worden: - om onderricht te geven - om dwalingen en fouten te weerleggen - om op te voeden tot een deugdzaam leven, zodat een dienaar vcan God voor zijn taak berekend is en voor elk goed doel volledig is toegerust".
Wijsheid kan als volgt worden gedefinieerd: Het vermogen van de geest om de verworven kennis practisch toe te passen, zodat een positief en harmonisch resultaat wordt bewerkt.
De volheid van de wijsheid woont in God en wij zijn dus bij het volstrekt meest juiste adres, wanneer wij God de Heilige Geest om de gave van wijsheid vragen. Spreuken 3 v 19 zegt: "De HEER heeft de aarde met wijsheid gegrondvest, de hemel met inzicht gevestigd". En bij die eeuwige wijsheid mogen wij aansluiting vinden door de doop met de Heilige Geest. Nu ...op dit ogenblik is God al weer doende om met diezelfde wijsheid alle door de zonde beschadigde dingen te herscheppen, wat ten volle zal beginnen te gaan blijken in het duizendjarig rijk. Bij die nu nog steeds bezig zijnde wijsheid mogen wij ons aansluiten.
Gods wijsheid sluit zich aan bij onze menselijke wijsheid . Maar die beweegt zich op het vlak van de zichtbare dingen, van het zintuigelijk waarneembare. Die menselijke wijsheid kan door boze machten beí¯nvloed worden en dan kan gebeuren, wat in Romeinen 1 v 22 staat ten aanzien van aardse wijsgerigheid in vele gevallen: "Terwijl ze beweren wijs te zijn , zijn ze dwaas". En Jacobus 3 v 15 en 16 spreken uit: "Dát soort wijsheid komt niet van boven; ze is aards, ongeestelijk demonisch. Waar jaloezie en egoí¯sme heersen, vieren wanorde en allerlei kwaad hoogtij". Maar Gods wijsheid adelt ook onze menselijke wijsheid.
Dus vrienden en vriendinnen, nog eens kort samengevat, nóg meer in 'gewone mensentaal', (niet 'jongerentaal', dat lukt me toch niet).
- terwijl jullie toch al bekeerd zijn, 'diep' bekeerd, wedergeboren, vervuld met Gods Heilige Geest, worden jullie toch nog besprongen door de geperverteerde menselijke wijsheid, die ook somtijds weet binnen te brengen in de diverse forums op FORUM, gelijk jullie allemaal weten.
- maar door bij de les te blijven in de 'school van God de Heilige Geest' krijgen jullie steeds meer deel aan de 'gave van wijsheid', die deel uitmaakt van de goddelijke, volkomen smetvrije wijsheid van God.
- jullie zullen de schatten, die in jullie verborgen lagen en die door God worden gewekt, door gaan geven met wijsheid van God. Jullie zullen als deel van die goddelijke wijsheid dat doorgeven kunnen doen in liefde gedoseerd, vol blijdschap, vrede en vriendelijkheid. Geduld met moeilijk lerenden zal deel van dat wijze doorgeven zijn. Mllheid zal jullie sieren in gesprekken met brutale leerlingen. Zelfbeheersing zal onderdeel zijn van die wijsheid bij sárrende leerlingen Goedheid en geloof in de goede uitkomst zal er deel van uitmaken in alle gevallen.
Waarom die laatste trits. Omdat de Heilige geest niet alleen les geeft in de gaven, maar ook in de vrucht.
Zoals die zielige Harry Potter achttien leslokalen langsgaat met zulke titels als 'toverdranken' of 'waarzeggen', zo gaan jullie, begenadigden, langs de achttien- en meer- leslokalen van God de Heilige Geest'.
'SPREKEN' ALS EEN BEWIJS VOOR DE PERSOONLIJKHEID VAN DE HEILIGE GEEST.
Openbaring 2 v 7: "Wie oren heeft, moet horen wat de Geest tot de gemeenten zegt. Wie overwint zal ik laten eten van de levensboom, die in Gods paradijs staat".
Jullie kennen nu allemaal de aanpak van 'Coos'. Hij zocht deze teksten op om te tonen, dat de Heilige Geest een Persoon is.
Maar wij gebruiken die teksten ook nog verder om er samen een bijbelstudie over te hebben.
Hier komt dan die bijbelstudie:
Wie vervuld is met de Heilige Geest, krijgt ook geleidelijk aan 'geestelijke oren' om de stem van de Geest te kunnen verstaan. Een klein voorbeeld, waarvan je misschien zult zeggen: "Nou zeg....toch wel érg ver gezocht". ........ Vanmiddag was mijn dochter hier met haar zoon, mijn kleinzoon dus. Zij zat druk en interessant te vertellen, maar op een gegeven ogenblik kreeg ik heel sterk deze idee: "Het jochie heeft gevoetbald vanmiddag en barst van de nieuwtjes dienaangaande". Ik gaf hem het woord en hij vertelde er met z'n tien jaartjes zó onderhoudend van. ............. Nu zul je zeggen: "Is dat nu alles". Maar de vervulling met de Heilige Geest heeft mij geleidelijk aan ook een scherper oor gegeven voor zulke 'kleine dingen'. Je zou kunnen zeggen: "Maar man; je bent al vanaf 1960 'gedoopt met de Geest'. Ben je nu na 45 jaar zó ver als bovenomschreven?!". Ach; ik kan het allemaal niet zo precies uitleggen. Maar de Heilige Geest wil je ook een aangenamer mens maken in de omgang. Laat het nu verder maar. Het is geen oorverdovend geweldige opmerking. Maar 'maak me nu maar niet verder in'.
Verder maar weer: De Heilige Geest spreekt tot de gemeenten, bijvoorbeeld door de profeten. Heb je profetische uitingen in het midden van de gemeente, ondersteun dan die profeten met je gebeden, ook terwijl ze bezig zijn. De Heilige Geest wil aan de gemeente duidelijk maken, welke leemten er zijn en welke dingen om te prijzen zijn, zodat je een kompas hebt voor een goede ontwikkeling van de gemeente.
Overwinnen: de bijbel kent geen kanongebulder, maar kent alleen : overwinning over de boze machten. De bedoeling van God is dat elke gelovige vrij wordt van alle kwade machten door die te overwinnen in de kracht van Jezus. En door die persoonlijke overwinningen overwint ook de gemeente.
Eten van de boom des levens: aan het begin van de mensengeschiedenis was er de boom des levens in het paradijs. Wie daarvan at, kreeg eeuwig , natuurlijk leven. Aan het eind van de mensengeschiedenis is er de boom des levens in 'het paradijs van God'. Wie van die boom, hier Jezus Christus, eet, over dien zegt Johannes 6 v 51 het volgende: "Ik- Jezus- ben het levende brood dat uit de hemel is neergedaald; wanneer iemand dit brood eet, zal hij eeuwig leven".
(Ook in Openbaring 22 v 2 is sprake van een levensboom. Hier is het beeld verbreed tot 'Jezus Christus en zijn verheerlijkte gemeente').
Dus , dappere jonge gelovigen: jullie zijn op de goede weg. Door jullie schuchtere begin met 'de vervulling met Gods geest': - wordt jullie 'geestelijk' gehoor scherper - worden jullie meer opmerkzaam op de profetieí«n, die in de gemeente worden uitgesproken, worden jullie mogelijk zelf binnenkort daarvoor 'ingezet' - slagen jullie er in om de kleine en grote kwalijkheden uit jullie leven weg te doen en een steeds waardevoller deel van de gemeente te worden - is jullie toekomst: tot in eeuwigheid eten (drinken) van het verrukkelijkste wat er maar is: de klare, nooit opdrogende bron van levend water, onze Heer Jezus Christus.
'DROEFHEID KUNNEN HEBBEN' ALS EEN BEWIJS VOOR DE 'PERSOONLIJKHEID' VAN DE HEILIGE GEEST.
Efeze 4 v 30 "Maak Gods Heilige Geest niet bedroefd, want hij is het stempel, waarmee u gemerkt bent voor de dag der verlossing".
Hiervóor heeft de apostel allerlei dingen opgesomd, waardoor wij Gods Geest kunnen bedroeven: 25: het liegen níet 'afleggen' 26: boosheid laten 'rijpen' tot zondigen 27: de duivel kans geven om binnen te dringen in ons innerlijk 28: stelen, ook de tijd van de baas stelen. 29: vuile taal spreken En ook ná dit vers wordt er nog wat genoemd: 31: wrok en drift de vrije loop geven en schreeuwen en vloeken en in het algemeen alle kwaadaardigheid.
Dat ís dus nogal wat en deze opstelling in geenszins limitatief.
En door al die ontsierende dingen dringen wij de Heilige Geest op ons erf achteruit. Hij kan zijn wezen en zijn kracht niet meer in ons openbaren. Dit bezorgt deze goede Geest droefheid of pijn, want geesten zijn altijd actief.
En omdat de Heilige Geest geen 'geweldenaar' is zoals de boze geesten, maar een 'gentleman'trekt hij zich bedroefd-bescheiden terug, wanneer hij zijn gaven en kracht niet meer ontplooien kan.
De Heilige geest is een 'persoonlijke macht'. Vele mensen zeggen: "Ach ....de Heilige Geest is 'een wijze van zeggen'....weer eens een andere 'voorstelling van zaken'. Maar 'vage begrippen' kun je niet bedroeven.
Maar....al trekt de heilige Geest zich terug, stil en bescheiden, wat een schade ga je lijden!
God heeft door de Heilige Geest zijn zegel op je gedrukt. Je heb het bewijs, dat je God toebehoort. Het is zijn eigendomsbewijs van jou. Maar het is ook 'een onderpand van jouw erfenis'.
En wat ís die erfenis? "De verlossing van het volk, dat hij zich verworven heeft", want Efeze 1 v 14 zegt: "De Heilige geest is ons beloofd als voorschot op onze erfenis, opdat allen die hij zich heeft verworven verlost zullen worden tot eer van Gods grootheid".
En waaruit worden wij verlost?: Uit de macht en de overheersing van de boze om te komen tot de volle, geestelijke ontplooiing. Eens wordt dan het tijdperk bereikt, waarin die verlossing naar geest, ziel en lichaam helemaal in de zonen van God is gerealiseerd.
Dus vriendinnen en vrienden; hiervoor heb ik enkele zaken opgesomd, waardoor Gods Heilige Geest steeds minder vruchtbaar op uw erve werkzaam kan zijn. Doe de onbeschaafdheden, de onoprechtheden, de 'openingen naar de duivel toe', de dagdieverijen, de dubieuze grappen, de wrokkigheid, de driftbuien, de algemene boosaardigheid, de luide, lelijke taal nog verder van jullie afglijden als een mottige jas dan jullie al gedaan hébben.
DE GAVE VAN KENNIS, vierde en laatste verhandeling.
Romeinen 15 v 14: "Broeders en zusters; ikzelf ben ervan overtuigd, dat u inderdaad niets dan het goede wilt en dat het u niet aan KENNIS ontbreekt, zodat u ook in staat bent om elkaar terecht te wijzen".
Wat hierin allereerst opvalt, is de toon van optimistische vriendelijkheid , die Paulus zo vaak heeft. Hij ziet altijd mogelijkheden, waar een ander alleen maar onmogelijkheden ziet Als een ander zou zeggen, bij wijze van spreken: "Dit glas is driekwart leeg", zou híj kunnen opmerken: "Nee, het is al voor éen kwart gevuld".
Dat maken van vriendelijke, opbeurende opmerkingen aan het adres van de broeders ( en zusters ditmaal) heeft Paulus van de Heer Jezus. Ook daarin is hij steeds meer aan het gelijken op zijn grote voorbeeld, ook óns grote voorbeeld, Jezus Christus onze Heer.
Want die sprak bij het laatste avondmaal zulke woorden als: (Mijn discipelen) hebben uw woord bewaard" en "Ik ben in hen verheerlijkt", Johannes 17 v 6 en 10). Eerste les: laten ook wij onze medegelovigen bemoedigen en vriendelijk-opbeurend toespreken bij voorkomende gelegenheden.
Na : 'U wilt niets dan het goede', komt dus : "Dat het u niet aan kennis ontbreekt", met als gevolg daarvan: "zodat u ook in staat bent om elkaar terecht te wijzen".
En nu gaat het mij om dat woord 'kennis".
Vergelijk dat eens met 1 Corinthe 13 v 9, waar Paulus schrijft dat ons kennen ONvolkomen is.
Maar Paulus ziet altijd déze idee in het verschiet, die hij verwoord heeft in Efeze 4 v 13: "....totdat wij allen samen door ons geloof en door onze kennis van de Zoon van God een eenheid vormen, de eenheid van de volmaakte mens, van de tot volle wasdom gekomen volheid van Christus".
In deze jonge gemeente van Christus in Rome ziet hij al een weg naar de 'volle kennis', die in de bedding van ons geloof de gelovigen omsmeedt tot een eenheid, de volmaakte mens, zoals die er eens zijn zal, tot volle wasdom gekomen.
Wat ik jullie vertelde over de gave van kennis zal bij jullie wellicht het idee hebben doen ontstaan: "Maar dit haal ik nooit". Dat hoeft ook niet. Laat Jezus ook in dit opzicht in jullie harten werken. Sta hem niet tegen. Werk met hem mee. Zet alle kamers van je hartenhuis maar open voor hem. Hij zal het doen.
Tenslotte nog een toegift: Er staat: "...zodat u ook in staat bent om elkaar terecht te wijzen...".
De steeds groeiende gave van kennis, gebed in een steeds groeiende liefde zal ons dus in staat stellen om anderen 'terecht te wijzen', de goede weg te wijzen, wanneer ze daarnaar vragen en ook om ze op die goede weg te wijzen, wanneer ze een zijweg aan het inslaan zijn. Dat is vaak nodig. maar wanneer de gave van kennis gebruikt wordt in het kader van een warme, geestelijke liefde en een 'steeds het beste hopen', zoals in de aanvang omschreven, dan zal ook deze gave, waarvan wij nu afscheid nemen, de gemeente ten zeerste kunnen dienen.
2 Petrus 3 v 18 zegt: "Groei in de genade en in de kennis van onze Heer en redder Jezus Christus. Hem komt de eer toe , nu en in eeuwigheid . Amen".
Toen ik vanmorgen in de sam zat, kreeg ik het even een beetje onbehaaglijk. De spreker las uit Hebr 12 v 2: "Laten we de blik daarbij gericht houden op Jezus, de grondlegger en voltooier van ons geloof...".
En opeens dacht ik : "En in VhG zit ik maar voortdurend de nadruk te leggen op 'God de Heilige Geest'. Wend ik de blik van mijn vrienden en vriendinnen op deze manier niet af van hém, op wie hun blik voortudurend gericht moet zijn?!" (Zo zie je maar weer, hoe sam-bezoek je ideeí«n voortdurend fris houdt, doordat je dikwijls gedachten ontvangt, die de spreker helemaal niet bevroedde, maar die nochtans positief zijn).
En terwijl deze gedachte nog door mijn hoofd speelde, kwam vanmiddag opeens bovengenoemde tekst, waarin onze dierbare Heer toch weer volkomen centraal staat.
Immers: Hij is het middelpunt; in zijn genade zullen wij groeien. En ....wat omvat die genade: - allereerst : de schuldvergeving op grond van het verzoenend bloed van Christus. Daardoor worden wij tot rechtvaardigen. (Vanuit de diepste diepten komen wij aan de oppervlakte) - en dan: 'God de Heilige Geest', die aan ons als een genadegave is geschonken op grondslag van Jezus' overwinning. Door die Heilige Geest hebben God de Vader en God de Zoon woning in onze harten gemaakt. Dan hebben wij de vaste grond gevonden, waarin wij kunnen wortelen en opgroeien tot volle wasdom. (Dan stijgen wij -naar het tweede gevolg van Jezus' wonderbare overwinning- ván de begane grond, waar de schuldvergeving ons bracht naar de hoogste hoogten)
En dan- Jezus alle centrale eer gevende- kom ik toch weer tot de Geestesgave, die wij nu behandelen: de gave van kennis.
De kennis van onze Heer en Heiland is grond voor de ontplooiing van het geestelijk leven. Die gave van kennis leert ons dezelfde gedachten te gaan koesteren als onze Heer.
Jezus zelf heeft de volmaakte kennis. Jullie weten allemaal, hoe schrikkelijk Petrus zijn Heer verloochende. Maar hij kon op zeker moment toch zeggen: "Ja Here, gij weet, dat ik u liefheb".(Joh 21 v 15) De Heer wist door zijn volmaakte gave van kennis, dat de grondtoon van Petrus wezen, heel diep dáar lag, waar het krachtige "Ja" weerklonk. Petrus wist immers, dat de Heer woorden van eeuwig leven doorgaf , Joh 6 v 68. En die gave van kennis, die onze Heer voor de volle 100 % had, mag ook steeds meer het eigendom worden van zijn beminden.
Jezus liefhebben betekent zijn woorden horen en zijn gedachten overnemen door de steeds toenemende kennis van 'Gods sfeer', in welk kennen natuurlijk de liefde altijd de 'grondtoon' moet zijn. Het is goed om de woorden , die de waarheid bevatten, in zich op te nemen en daarin te blijven om er groeikracht uit te putten. Wij, gelovigen, dienen niet alleen de woorden van Jezus over te nemen. maar die ook te bewaren, dat wil zeggen: ernaar te handelen. Zo groeit de gave van kennis, deel van de gave van de Heilige Geest, zichzelf alsmaar versterkende, steeds meer. Zo worden wij ervoor bewaard om bedrogen en weggevoerd te worden door allerlei valse leringen.
Zo , lieve vrienden en vriendinnen, gelóofsvriendinnen en -vrienden, groeit de kennis van onze Heer en Heiland, de redder, die voor onze zonden gestorven is, de genezer, die ons geneest naar geest, ziel en lichaam, de Heer, die wij willen volgen, waarheen hij ook gaat.
De gave van kennis is een machtig hulpmiddel om onze Heer Jezus te kennen met zijn naam: gezalfde, zélf gedoopt met de Heilige Geest en met kracht en...dopende met de Heilige Geest en met kracht. De gezalfde, die ons als zijn leger wil binnenvoeren in de hemelse gewesten.
De doop in de helige Geest, de gave van kennis onder de vele gaven....dat alles geeft uiteindelijk in de meest volle zin van het woord aan Jezus alle eer. Het geloof, daardoor groeiende, spreekt de zekerheid uit, dat Onze Heer Jezus de glorie zal behouden tot in de nooit en te nimmer eindigende eeuwigheid. AMEN!!!
Lieve jonge, dappere, veelbelovende medegelovigen, gaan jullie genieten ván en ingroeien ín de 'doop in de Heilige Geest' en in de wonderbare 'gave van kennis'!?
DE HEILIGE GEEST HEEFT DE KENMERKEN VAN EEN PERSOONLIJKHEID....HANDELT ALS EEN PERSOON, tweede deel:
Mijn lieve broer, Coos Vink, die mij de 'ruggegraat' aanleverde van deze bijbelstudie over de Heilige Geest, had als bedoeling aan te tonen, dat de Heilige Geest maar niet een onpersoonlijke kracht is, maar een persoonlijkheid.
Bij het gebruik van de door hem 'aangeleverde teksten' kan ik alsnog wat uitweiden.
Voor het feit, dat 'God de Heilige Geest' een persoon is, voert Coos als grond onder meer aan:
De Heilige Geest is goed; hij geeft onderwijs.
Maar voor míjn bijbelstudie gebruik ik de door hem genoemde teksten niet zozeer als bewijs, maar voor andere, mij invallende gedachten:
Coos haalt aan: Nehemia 9 v 20...ja zeg...daar kóm je anders niet zo gauw: De Levieten loven en prijzen daar in de aanwezigheid van het hele volk de Heer God en zeggen in het kader van die vele lofprijzingen: "U gaf aan uw volk uw goede geest, en zo verkregen zij inzicht".
Coos had ook nog kunnen noemen Psalm 143 v 10: "Laat o God, uw goede Geest mij leiden".
Nu ja; tekst genoeg voor wat Coos wilde bewijzen.
Maar hierbij nog míjn extraatjes:
God de Heilige Geest is goed. Hij geeft ons inzicht. Dat deed hij al in de woestijn, toen God ook het manna gaf en water en duurzaamheid voor de kleding en kracht voor de voeten, die niet zwollen door al dat geloop.
En God de Heilige Geest is niet veranderd. Hij wil jullie hier en nu nóg uit zijn peilloze goedheid inzicht geven in allerlei vragen. Hij geeft nóg levensbrood en levenswater.
En wat er dan verder gezegd wordt in Nehemia 9 v 21 over: kleding die niet verslijt en lichamen, die niet 'onklaar' raken: God, de Drieí«nige God, waarin al de heerlijkheden van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest tezamenkomen in een onuitzegbare eenheid, God wil dat alles geven in situaties, die daarom vragen.
Even een voorbeeld , hoe God in noodsituaties helpen kan: Toen de Amerikanen in 1945 een concentratiekamp bevrijdden, troffen zij daar een man aan, die in heel goede conditie was en die door zijn medegevangenen 'op handen werd gedragen'. Men vroeg hem, hoe lang hij al in kampen zoals dit gezeten had. Dat bleken vijf harde, lange jaren geweest te zijn. Maar de man legde uit, dat hij geleerd had, geen enkele plaats te geven aan enig gevoel van haat en alle ruimte te geven aan liefde. En dat had hem door die jaren heengeholpen met steeds groeiend inzicht, liefdevolle zorg voor zijn kampgenoten, begripvolle liefde voor de bewakers. En....overdrachtelijk gezien 'waren zijn voeten niet gezwollen', was hij in goede conditie gebleven.
Het verhaal vertelt er niet bij, waar hij die zeldzame geestkracht vandaan had. Dat paste niet binnen het kader van de tegenwoordige gezindheid, die alle 'religieuze drijfveren' wil verdonkeremanen. Ik twijfel er evenwel niet aan, dat de Heilige Geest alleen zulk een kracht geeft.
Die gelukkig en sterk makende kracht is er ook voor jullie.
De Heilige Geest heeft de kenmerken van een persoonlijkheid, handelt als een persoon:
Zo heeft de Heilige Geest : - een wil, - bedoelingen, - liefde, - goedheid, onderricht kunnen geven - droefheid - spreekvermogen - vermogen tot voorbede doen - mensen selecteren voor taken.
Aan de hand van sommige bijbelteksten laten wij ons nu leiden tot verdere inzichten: 1 Corinthe 12 v 11: "Alle gaven worden geschonken door een en dezelfde Geest, die ze aan iedereen afzonderlijk toedeelt naar zíjn WIL"
Romeinen 8 v 27: "De Geest pleit voor allen die hem toebehoren". Wat een heerlijk idee. Jullie wisten al, dat Jezus voor ons pleit. Maar nu zien jullie ook, dat de Heilige Geest meepleit voor jullie. Wat een interesse is er voor julle allen bij de Drieí«nige God.
Romeinen 15 v 3O: "Met een beroep op de liefde van de Geest vraag ik u dringend om samen met mij vurig tot God te bidden".
Paulus heeft een zaak, die hem dringend aan het hart gaat. Hij roept het gebed van de medegelovigen in om hem te ondersteunen. Maar hij doet een beroep op de 'liefde van de Heilige Geest'. Het is dus niet alleen God de Vader, die je mint en het is niet alleen onze dierbare Heer Jezus Christus, die je liefheeft , maar ook de Heilige Geest is er met zijn liefde voor jou.
En de andere teksten, die bij deze bijbelstudie horen , laat ik in een volgende studie de revue passeren.
DE GAVE VAN KENNIS IN HET NIEUWE TESTAMENT, VERHANDELING 2
2 Petrus 1 v 5
"Span daarom ( om deel te krijgen aan de goddelijke natuur) al uw krachten in om uw geloof te verrijken met deugdzaamheid, uw deugdzaamheid met KENNIS, uw KENNIS met zelfbeheersing, uw zelfbeheersing met volharding, uw volharding met vroomheid, uw vroomheid met liefde voor uw broeders en zusters, uw liefde voor uw broeders en zusters met uw liefde voor allen".
In eerste aanleg lijkt het of 'kennis' hier zo'n beetje verdrínkt in alle goede dingen, die opgesomd worden. Maar bij nader inzien is ook uit deze tekst een les te leren.
Wat is het grote doel: deel krijgen aan de goddelijke natuur. Wie zou dat niet graag willen. God heeft ons de adem ingeblazen, deel gegeven aan zijn natuur. De duivel heeft door zijn misleidend gepraat deze band tussen God en ons aller voorouders, Adam en Eva ruw doorgehakt. Om die band te herbevestigen, behoren wij alle krachten in te spannen.
Niet onze 'zielse' krachten, zoals het in dat versje benoemd wordt: "Jezus ....niet mijn eigen kracht, Niet het werk door mij volbracht, Niet de offers, die ik breng, Niet de tranen, die ik pleng, Schoon ik ganse nachten ween.... kunnen helpen....GIJ ALLEEN!"
Nu ja....dat behoort tot het abc. Wanneer je door al je gevecht heen om met samengeklemde kaken een beter mens te worden en door al je aards gedachte ideeí«n heen: "Dit zal God wel leuk vinden, dacht ik toch wel...zo'n beetje ...misschien...kán toch" en door al je geldelijke offers heen en door al je tranen heen gemerkt hebt, 'dat het zó niet werkt', dan wil God je zijn kracht geven en die van God gegeven kracht gebruiken we dan ook om met het inspannen van al die van God gegeven krachten ons geloof, dat wij als eerste kostelijkheid op God hebben leren richten, te verrijken met deugdzaamheid.
Nu lijkt dan een beetje 'braaf' woord, maar wat is het goed om door Gods kracht een mens te worden die ' deugt'. Wat is het heerlijk om te merken, dat God je losmaakt uit de banden van allerlei zonden en wat is het een ontdekking, dat je daaraan door Gods genade kunt meewerken, door jezelf -bijvoorbeeld- de handen op te leggen en diep-bewogen te zeggen: "Ik WIL zo niet meer denken" en dan- bijvoorbeeld- te merken, dat je opeens, bij een oprechte, innerlijke inspanning eindelijk Job kunt volgen wanneer die zegt in 31 v 1: "Ik heb een verbond met mijn ogen gesloten: nooit zal ik naar jonge vrouwen kijken".
Maar wat is het dan heerlijk, dat door de doop in de Heilige Geest ook de gave van kennis in beginsel ons deel is geworden. Maar altijd weer: "Span al uw krachten in". Je kunt niet zeggen: "Zo...nu heb ik al mijn krachten ingespannen om deugd te verwerven. Nu is-t-ie wel goed zo". Nee, dat 'inspannen ' is bij elk van de 'woorden' weer nodig. Bij de 'gave van kennis' is het voortreffelijk om steeds meer dít te leren zien: - de kracht van God, die heil brengt en tot heerlijkheid voert. - de heilige engelen, die ons mede beschermen - de onzienlijke vijanden ,die de Christen willen beschadigen en terugtrekken in het verderf - de enge poort, die zo tegengesteld is aan de brede weg, die tot verderf leidt. Die enge poort is het begin van een smalle weg, die ten leven leidt, (Matth 7 v 13 en 14)
De gave van kennis zal je als het ware moeten bejágen, ermee bezig, zijn, die gave oefenen om 'de echte zelfbeheersing' te krijgen. Niet de zelfbeheersing van de wereld, zo van "Ik heb me nog nét kunnen inhouden", want dan is er al een innerlijke verontreiniging ontstaan, maar de zelfbeheersing, die al op wacht staat bij de ingang van allerlei prikkels in ons brein, zodat ze ook ons innerlijk niet kunnen beschadigen.
En in heel dat schitterende bouwsel.... het is goed, dat u de andere samenstellende woorden nog eens overdenkt, ...speelt de kennis, de gave van kennis een onmisbare rol.
Lieve lezers en lezeressen: je komt niet in het bezit van de goddelijke natuur door maar zo'n beetje door te doen, heel extensief, een beetje christelijkachtig. Nee: alle nieuw door God bij het geloof gegeven goddelijke krachten benutten om steeds maar verder te reiken. Wat heb je volharding nodig. Maar de 'stepstone' is: kennis. Wat heb je vroomheid, godsvrucht nodig, de vrucht van de Geest, maar de route loopt via volharding. Wat heb je het nodig om 'schik in je gemeente te hebben' in deze zin, dat je ze lief hebt, dat je zo bij de sam je blikken over die schare laat weiden met telkens een gebed in je hart. Maar de weg loopt via de 'godsvrucht, de 'vroomheid'.
En zo groeit de liefde tot 'allen' geleidelijk, de liefde die zo kenmerkend is voor God, die zijn liefde eeuwig en eeuwig naar alle kanten uitstraalt. De warmte en zegen van de zon , die uitstraalt in het hele heelal en waarvan een miljoenste gedeelte voldoende is om al het leven op aarde op gang te houden....die warmte en koestering houdt ooit op, vertellen ons de astronomen en dat zal dan wel waar zijn.
Maar Gods liefde eindigt NOOIT.
En daarheen brengt ons de gave van kennis onderweg.
DE GAVE VAN KENNIS; TEKSTEN UIT HET NIEUWE TESTAMENT. ( verhandeling 1).
Voor mijn slotjubelzang op de 'gave van kennis' moest ik een keus maken uit het overrijke scala van het Nieuwe Testament.
Ik heb uiteindelijk gekozen voor: 1 Corinthe 12 v 8b, 2 Petrus 1 v 5 en 6, 2 Petrus 3 v 18 en Romeinen 15 v 14.
"Aan de een wordt door de geest het verkondigen van wijsheid geschonken, aan de ander door dezelfde Geest het overdragen van kennis"(1 corinthe 12 v 8 b)
Er is velerlei kennis in de wereld op het gebied van theologie, filosofie, sociologie, psychologie, politocologie enz. Daar boeken misleidende geesten grote successen. Velen worden daar meegesleept door wijsbegeerte en door ijdel bedrog in overeenstemming met de overlevering der mensen, met de wereldgeesten en niet met Christus, (Coloss 2 v 8).
Maar ver daarboven staat de 'gave van kennis', die ons bekend maakt met de verborgenheden van het koninkrijk der hemelen. Die kennis schenkt ons God de Heilige Geest. Die kennis kan alleen verworven worden door geloof in onze Heer Jezus Christus.
(Want; dit even terzijde: we zijn nu al geruime tijd heel intensief bezig met de Heilige Geest. Het gevaar dreigt dan, dat wij 'God de Vader'en God de Zoon' zouden vergeten. Dat mag natuurlijk nooit. Ons geloof kan en moet zo ruim zijn, dat wij al die aspecten van de Goddelijke Drieí«enheid voortdurend alle eren en verheerlijken).
In de niet bij God behorende wereld zijn helse krachten werkzaam, die werken met nep-kennis en die uiteindelijk alleen tot doel hebben om nensen op het verkeerde pad te brengen en hen 'blindelings voort te slepen' om de stomme afgoden en daarachter de duivel te dienen, (1 Cor 12 v 2).
De Heer Jezus verweet de leidslieden van zijn tijd: "Zelf zijn jullie niet binnengegaan, doordat jullie 'de sleutel van de kennis' hebt weggenomen. En- terwijl jullie zelf niet konden binnengaan (door die kwijte sleutels) hebben jullie andere mensen, die trachtten binnen te gaan, tegengehouden.(Lucas 11 v 52).
Er was uitsluitend een kennis van uiterlijkheden, (kwastjes aan het kleed en belletjes aan het statiegewaad van de hogepriester), maar de echte kennis, hoe het er in de onzienlijke wereld naar toe gaat....die kennis was helemaal en helemaal weg....en die is tegenwoordig nog veel weg.
Die echte kennis van de hemelse gewesten houdt in, dat wij God weer leren zien als enkel goed, enkel licht, barmhartig, goedertieren en trouw aan zijn oorspronkelijke plan, dat onze redding en verheffing beoogt..
En wij leren door de kennis ook weer , hoe het gesteld is met heilige engelen, die de mensen dienen, en ook hoe het 'werkt' met de boosaardige geesten.
Iemand, die de gave van kennis bij uitstek gebruikte, was Paulus. Hij zegt daarover zelf in Efeze 3 v 3, 4 en 5: "Mij is in een openbaring het mysterie onthuld waarover ik hiervoor in het kort heb geschreven. Aan de hand daarvan kunt u zich, wanneer u dat leest, een beeld vormen van mijn inzicht in het mysterie van Christus"
De apostel Paulus kende door de gave van kennis zelfs de gedachten van satan en diens manier van handelen, (2 Cor 2 v 11).
Jezus sprak zijn gelijkenissen uit als 'woorden van kennis'. Door zijn woord leidt hij ons nu nog steeds binnen in het koninkrijk der hemelen met zijn heerlijkheid maar ook met zijn strijd.
Lieve luisterenden, sommigen van jullie hebben al veel aardse kennis verzameld. Maar heb de durf, al die aardse, boeiende weetjes, die o zo vaak op dwaalsporen leiden, om Christus' wil 'vuilnis' te achten en te streven naar de gave van kennis.
De Heilige geest heeft de kenmerken van een persoonlijkheid en handelt als een persoon.
Hij heeft kennis, immers 1 Corinthe 2 v 10 en 11 zeggen:
"God heeft ons dit geopenbaard door de Geest, want de Geest doorgrondt alles, ook de diepten van God. Wie is in staat de mens te kennen, behalve de géest van de mens. Zo is alleen de Geest van God in staat om God te kennen".
Wat is het toch heerlijk om bij de hierboven genoemde 'ons' te behoren. Wie zijn die 'ons'? De rijkdom van genade geldt allen, die het volle evangelie hebben aanvaard, die weten, dat er naast de zichtbare werkelijkheid ook een (Goddelijke), onzichtbare werkelijkheid is, een werkelijkheid van hogere orde. Wanneer mensen in die hogere werkelijkheid 'ingroeien', dan wenkt aan het eind het glorieus perspectief van de 'geestelijke', de 'volmaakte' mens, die eíndelijk dan toch níet meer vleselijk , onmondig is, ( vergelijk 1 Corinthe 3 v 1).
Deze mens kan door de gaarne aanvaarde genade van God zeggen: ""Zo is dan wie in Christus is een nieuwe schepping, het oude is voorbijgegaan; zie, het nieuwe is gekomen, (2Corinthe 5 v 17).
De Geest van God woont in zo iemand, de Geest dus- moet je je toch vóorstellen- van de Schepper van hemel en aarde.
En.....de Geest van God heeft de perfecte kennis: hij kent de diepste gedachten van God, zijn eeuwig voornemen met mens en schepping. En naar de mate van onze draagkracht wil die Geest ons die gedachten ook openbaren. Hij wil dat niet allen nú, hij wil daarmee bezig blijven in de eindeloze eeuwigheid, waarin wij steeds maar 'doorleren'.
Die Heilige Geest is een persoon met de perfecte kennis. Wie kan ons beter helpen bij het ontdekken van de waarheden en rijkdommen van het koninkrijk der hemelen.
Een voorbeeld: Er is een zegswijze: "Een ieder kent zich zelf het best".
Wie kent de persoonlijkheid van een ander? Maar de mens zélf kent zijn eigen persoonlijkheid, ook al is die kennis beperkt door de invloed van de zonde.
Maar zoals wij onszelf kennen, zo kent de Heilige Geest tot in de diepste diepten de persoon van God de Vader.
Geen onbepaalde kracht dus, maar een Persoon is het, die ons geleidt op de weg naar God terug, een persoon met de diepste kennis, die denkbaar is.
Wat is het waard om de doop in de Heilige Geest te ervaren, die deze machtige bondgenoot aan ons schenkt.
De Heilige geest is niet 'iets onzijdigs'. Het woord 'Pneuma', (Geest) is in het Grieks onzijdig. Maar de Heilige Geest wordt niet aangeduid als iets onzijdigs..maar als een 'HIJ'.
Lees maar: (Johannes 16 v 13): "De Geest van de waarheid zal jullie, wanneer hij komt, de weg wijzen naar de volle waarheid".
Ik luister dikwijls naar de preken door de radio. Vandaag ook weer. Maar het ging allemaal over Onze Heer Jezus Christus. En dit heerlijke wat hij gezegd heeft, dat er een Plaatsvervanger komt, die ons bij de hand wil nemen en toeleiden naar God de Vader en de volle waarheid....daar wordt nu eens nooit mee gewerkt. Een zeer groot aantal heerlijke bijbelteksten blijft buiten beschouwing, wanneer de prediking uitsluitend Christocentrisch is. Er zijn mensen, die zeggen: "Ik weet niet, wat ik toch mis....Altijd Christocentrisch; heel goed allemaal. Niets op aan te merken. Maar altijd die teneur: hij doet het allemaal...hij heeft het allemaal gedaan....er blijft zo geen duidelijk aanwijsbaar arbeidsveld voor ons mensen over. Het is net of er nog iets ontbreekt. Of we niet helemaal 'de volle waarheid' horen.
Maar jullie ....jullie horen die volle waarheid wél. Een perpectief, dat onze Heer Jezus zélf ontvouwde, wordt voor jullie ontsloten. Jullie kunnen nu helemáal niet meer zeggen: "Altijd hetzelfde". Want er komen nu zoveel teksten in het zoeklicht, die nóg weer een heerlijker licht werpen op onze Heer Jezus Christus.
Maar goed; er is meer om te tonen, dat de Heilige Geest geen 'het' is maar een 'hij'.
Johannes 14 v 15 en 16 zegt: "Als je mij liefhebt, houd je dan aan mijn geboden. DAN zal ik de Vader vragen, jullie een andere Pleitbezorger te geven: de Geest van de waarheid. De wereld kan hem niet ontvangen, want ze ziet hem niet en kent hem niet. Jullie kennen hem wél, want hij woont in jullie en zal in jullie blijven".
De term Pleitbezorger, Raadgever , Trooster duidt op een persoon, die helpt of troost geeft of voor ons het pleit, de verdedigingsrede, voert. Een persoon kan dat...een 'zaak' niet.
Maar hoewel het voor ons nu wel vast begint te staan, dat de Heilige Geest een Persoon is, wil ik er nog iets aan toevoegen, dat mij nu pas opvalt; vers 15 voegt er nog zo dringend aan toe: "Uit jullie houden van mijn geboden blijkt jullie liefde". En welke geboden heeft Jezus alzo gegeven. Te over; je kunt dat in alle evangelieí«n lezen. Doe dat maar. Ik wil wel, dat er iets voor jullie zelfwerkzaamheid overblijft. Maar Jezus spreekt niet over de vele oud-testamentische geboden. Met zijn komst was alles nieuw geworden, kregen die oud-testamentische verordeningen ook een nieuw licht over zich heen, dat ze in hun grondbetekenis ook voor deze tijd bruikbaar maakte.
En wat me nu zo opvalt; het komen van die Pleitbezorger is afhankelijk van onze liefde tot God, blijkend uit onze bereidheid om de geboden van Jezus te houden. Wanneer je dus bij jezelf opstandig vraagt: "Nou....waar blijft de doop met de Heilige Geest nu", kijk dan nog eens na: jullie uit het houden van Jezus' geboden blijkende liefde.
Maar jullie....laat je raadgeven....laat je troosten....geef je pleit over aan God de Heilige Geest...of eigenlijk aan God...want de drie personen van de Heilige Drieí«enheid vormen een heerlijke eenheid, voor ons niet te doorzien, maar wel te loven en te prijzen en te aanbidden.
Gave nr 3; KENNIS, vierde verhandeling, gesteund door teksten uit het Oude testament.
Jesaja 53 v 11: 2004: "Na het lijden dat hij moest doorstaan, zag hij (Jezus) het licht en werd met kennis verzadigd. Mijn rechtvaardige dienaar verschaft velen recht; hij neemt hun wandaden op zich".
1951: "Om zijn moeite vol lijden zal hij(Jezus) het zien tot verzadiging toe; door zijn kennis zal mijn knecht, de rechtvaardige, velen rechtvaardig maken en hun ongerechtigheden neemt hij op zich".
Wij zien hier Jezus in sommige van zijn vele facetten; - het lijden, dat hij had te doorstaan, lichamelijk, maar vooral in zijn ziel en vooral, vooral in zijn geest, is niet in woorden uit te drukken en ook niet 'in te leven', omdat het alle menselijke begrippen oneindig overstijgt, in ieder geval voor het ziele- en het geestelijke deel. Dit was nu echt 'moeitevol lijden, dat hij moest doorstaan'. - maar dan ook 'het licht zien tot je er helemaal mee verzadigd bent; zoals je eerder met de gitzwartheid van de zonden van alle mensen van alle tijden werd verzadigd, zo word je nu verzadigd met het oneindige licht. En met kennis verzadigd, tijdens zijn leven op aarde en nu in zijn positie aan de rechthand van God, wat een heerlijkheid. Als 'de Rechtvaardige' bij uitstek, is Jezus de Leraar bij uitnemendheid, die zijn grote KENNIS op anderen overdraagt. En die anderen , rechtvaardig geworden door de kennis, die ook Jezus vervult, vrijgekomen van al hun wandaden, gebruiken nu die van God verkregen KENNIS om weer meerderen gelukkig te maken.
Dat is jullie voorland, ten dele hoor, ten dele...jullie hebben al door, dat je in beginsel mag zingen: "Weggedaan, weggedaan, weggedaan, heel mijn zondelast heeft Jezus weggedaan".
Maar de grote vrucht van zijn lijden is deze, dat hij ons de Heilige Geest geschonken heeft, die van Hem en de Vader uitgaat.
Jezus ziet op dit moment altijd en altijd maar door , tot eindeloze verzadiging toe, Gods licht. Maar jullie zullen door de vervulling met de Heilige Geest ook de gave van kennis in steeds grotere mate ervaren en met die gave van kennis anderen dienen...ja zelfs bespeuren, dat die in jullie geplante gave van kennis door jullie- o genade van God- weer overgeplant wordt in de innerlijken van anderen. En ook jullie zien steeds meer LICHT.
Tot zover mijn beschouwing van 'de gave van kennis' aan de hand van oud-testamentische teksten.