09/07/14 Ook vandaag kunnen we ons ontbijt nemen op het terras onder een blauwe hemel. Na het heerlijk ontbijt worden de motors gestart een gaat het richting Provence. Over mooie wegen met vloeiende bochten rijden we de Provence binnen. Het blijft tocht een mooi stukje Frankrijk. Ben hier nu al verschillende keren geweest maar het blijft me verrassen. Je ruikt, voelt en proeft de Provence tijdens het rijden. De streek straalt rust uit en het wegdek is perfect. Wederom is het genieten met de grote G. Na anderhalf uur rijden stoppen we in een klein dorpje op een groot terras, het is 11u30 en buiten ons is het terras onbezet. Na een kwartiertje is het terras vol aan het lopen, het zijn de plaatselijke bewoners die hier komen eten, een praatje maken en iets drinken. De sfeer is ontspannen en gemoedelijk. Ongewild blijven we te lang op deze sfeervolle plek zitten. Maar we moeten verder, er staat een bezoek aan Avignon en Pont Du Garde op het programma. Vandaag wordt er rond 14 uur gegeten bij de grote M. Op een zeer moderne manier wordt er een Big Mac menu besteld. . Na een koffie en een dikke sigaar is het weer starten geblazen. Voor de tijd van het jaar is het aan de frisse kant. We halen met moeite 22 graden.
De tijd vliegt voorbij en het is al redelijk laat als we in Avignon aankomen. Zonder problemen rijden we meteen naar het mooie oude stadsgedeelte. (een aanrader om te bezoeken) De motors worden op loopafstand geparkeerd van het Paleis van de Pausen en de oude brug van Avignon. Al snel staan we dan ook voor het grote machtige paleis, op het gezellige plein voor het paleis zijn diverse straatartiesten hun kunsten aan het vertonen. Even twijfelen wat we gaan doen, een ticket kopen en het paleis en de brug gaan bezoeken goed wetende dat we dan in tijdnood komen of en paar foto’s nemen en doorrijden. We beslissen om het paleis te bezoeken, we zijn hier nu en het zou zonde zijn om zomaar door te rijden. Het is zeer de moeite geweest maar een beetje jammer dat we het niet wat rustiger konden doen. We hebben echt geen tijd om ons in de sfeer te laten onderdompelen en zeker niet om op verkenning te gaan in de straatjes van het toch wel grote en mooi intact gebleven oude stadsgedeelte. Na het bezoek aan het paleis nog even een selfie gemaakt op Pont du Avignon een prachtige brug die over de Rhône is gebouwd ergens in het jaar 1.700.
Als de weerlicht terug naar de motors en volle gas naar Pont du Garde nog zo’n monument dat je gezien moet hebben als je in deze streek bent. Tot onze verrassing komen we in een file te staan op weg naar Pont du Garde. Het is precies of elke Fransman daar vandaag wilt zijn. Met wat wringen en duwen rijden we door de file en komen uiteindelijk op de parking van Pont du Garde. Honderden auto’s komen de immens grote parking opgereden. Terwijl we onze helmen op aan het ruimen zijn komen we aan de praat met een koppel motorrijders. Aan onze nummerplaten hadden ze gezien dat we uit België komen. Hoe komen jullie aan een uitnodiging voor Pont du Garde vragen ze. Uitnodiging, welke uitnodiging, waarom uitnodiging? Voor een optreden van Noach, de ex tennis speler die nu zanger is geworden. Er worden voor het optreden 14.000 toeschouwers verwacht. Zonder uitnodiging kom je er niet in. Beteuterd steken we dan maar en dikke sigaar aan. Het is ondertussen 19 uur en hier staan we dan. Nog 30 km naar Nîmes waar we pal in het centrum moeten zijn.
Ontgoocheld vertrekken we voor de laatste 30 km. Als we het centrum van Nîmes binnen rijden kunnen we juist vandaag onze overnachtingsgelegenheid niet vinden. Na wat gezoek en gevraag zijn we uiteindelijk rond 20u45 redelijk moe op onze bestemming aangekomen. Morgen gaan we tijdens het ontbijt bekijken wat we met Pont du Gar gaan doen en met de bezienswaardigheden van Nîmes. We zullen keuzes moeten maken.
Door de slechte verbinding op het internet is het onmogelijk om de fantastische foto's op de blog te zetten.
Na verschillende pogingen toch een kleine selectie van de foto's op de blog kunnen zetten
Tot 23u45 zitten klooien met een bar slechte internetverbinding hier in Frankrijk. Het is onmogelijk om met dergelijke verbinding de blog bij te werken.
We zitten na weer een culturele dag in Carcasson.
Hopelijk is er morgen een betere verbinding en tijd om de blog bij te werken.
Het dagelijks ontbijt is vandaag aangepast. Aangezien ze hier in het hotel €8,5 vragen voor een ontbijt met als toespijs enkel gelei gaan we vanaf vandaag zelf toespijs en een stokbrood kopen. We kiezen een terras en bestellen een koffie en smikkelen onze aangekochte eetwaren met veel plezier op. Na het ontbijt rijden we een kilometer of 15 langs de kust naar La Tour Fondue om daar de veerboot te nemen naar het eiland Porquerolles. Op het eiland wonen een driehonderd tal inwoners.
Als we daar aangekomen zijn worden de motorkleren omgeruild voor de zomerse uitrusting. Gepakt en gezakt pillen, spuiten, insuline, drinken, sigaren gaan we aan boord van de veerboot. Aangezien we van plan zijn om op het eiland te gaan fietsen heeft er iemand die blijkbaar toch wel een appeltje met mij te schillen heeft voor een stevige afkoelende wind gezorgd. We klagen echter niet want ook vandaag halen we vlot 27 graden. Als we op het eiland arriveren, kan ik niet zeggen dat we gelijk zotten een fiets zijn gaan huren. We kunnen tegenwoordig nogal al moeilijk voorbij een terras geraken. Komen nu toch ook weer een groot zonnig terras tegen met zicht op de mooie haven en waar de pastis uitnodigend staat te wachten. Zonder iets tegen elkaar te zeggen nemen we dan ook gelijktijdig plaats op dit heerlijk terras en zitten we luttele seconden later met een grote sigaar en een klein glaasje pastis te genieten. Hoe harder het gaat waaien hoe langer we blijven zitten en hoe meer we elkaar moeten oppeppen om een fiets te gaan huren.
Op een bepaald moment nemen we dan toch de beslissing om een fiets te gaan halen. We hadden zelfs de keus tussen een gewone fiets en een elektrische fiets. Het verschil in de huurprijs is € 7. Voor de Kees was het direct beslist. Harde wind, een rotsachtig eiland waarvan de top redelijk hoog ligt is volgens mij ideaal om voor den elentriek te kiezen. Sportieve Theo gaat met de gewone fiets op pad.
En of het eiland heuvelachtig was, geen stukje waar er niet moest geklommen worden. Hellingspercentages tot 12 % en eindeloos lang. Fluitend en met één hand aan het stuur neem ik de hindernissen. Ik heb zelfs op bepaalde momenten medelijden met Theo die zwetend en zwoegend de steilste stukken moet nemen. Proficiat hier voor. Als we op het hoogste punt zijn gekomen dalen we langs een verschrikkelijk moeilijk smal padje als volleerde mountainbikers, hoewel we regelmatig naast de fiets moeten lopen omdat fietsen onmogelijk was.
We waren in ieder geval niet mans genoeg om het hele eiland te verkennen echt te zwaar voor ongeoefende fietsers. Na de afdaling hebbe we dan toch maar weer voor een terrasje gekozen. Na het edele vocht tot ons te hebben genomen en als dessert een heerlijk ijsje is het tijd om de fietsen in te leveren en terug de veerboot op te gaan. Het is dan weeral 16 uur. Voor dat we op de parking komen waar de motors staan kopen we elk nog een halve kilo heerlijke kersen.
Rond 17u 30 zijn we terug aan het hotel, Theo gaat nog rap een wasje doen en Kees gaat zijn motor kuisen die onder gescheten is door de meeuwen. Op Theo zijn motor die amper een meter verder staat is geen strontje te bespeuren. Nog een paar foto’s nemen van het haventje dat voor ons hotel ligt en waar de marktkramers aankomen voor de wekelijkse avondmarkt. Na het avondeten een wandeling over het strand en de markt, verslag schrijven en inpakken. We moeten hier morgen vertrekken(richting Provence) met een beetje spijt want het is hier werkelijk prachtig. Stil, geen overrompeling van toeristen, goede zwemmogelijkheden, volop wandelpaden en bergen. Ideaal voor een vakantie van een paar weken. Noteer het maar, het dorpje heet Carqueiranne en ligt een tachtig km voor Marseille. Een echte aanrader. Een goed gelegen en betaalbaar hotel hier is Hotel Le Richiardi.
Na een belachelijk ontbijt maken we ons op het dooie gemakje klaar om de gebroeders Lumiere te eren. De Fransen doen het niet dus gaan we via de blog proberen een beetje aandacht voor deze mannen los te weken. Deze broers hebben namelijk de allereerste film met bewegende beelden gemaakt in het jaar 1895. Een film over het binnenrijden van de stoomtrein in het station opgenomen van het dorpje La Ciotat. Ook zijn deze heren de uitvinders van de kleuren fotografie. Toch geen onbelangrijke gebeurtenissen zou ik denken. Wij dus vol verwachting naar La Ciotat.
Gelijk echte toeristen, een stukje bergen, een stukje langs de kust en we rijden ook nog door de grote stad Toulon. Ik wist trouwens niet dat daar zo een grote haven is. Zelfs cruise schepen leggen hier aan. O ja, we hebben weer 27 graden
In La Ciotat stoppen we eerst op een zonnig terras met zicht op de prachtige zee, we hebben tenslotte al 45 km gereden. Het was er zo aangenaam vertoeven dat we eer een paar uurtjes zijn blijven zitten. De plicht roept echter, dus geven we Garmien opdracht om de weg naar het station te beschrijven. Plichtsgetrouw wordt die op een paar minuten tijd op het schermweergegeven door mijn nooit tegenpruttelende Garmientje. We rijden op de parking, de gewone parking want de motorparking aan het station is wel voor hele kleine motortjes. Als ik daar de Tri zou parkeren moet ik een kraan laten komen om er terug af te geraken.
Aan het stationsgebouw is weinig veranderd sinds de film daar is opgenomen. De spanten van de kleinen overkapping zijn nog de originele. Het bedroevende van heel de situatie hier is dat er wel geteld één armetierige foto van de gebroeders hangt. En ja, op de boulevard staat een standbeeld van de gebroeders. Voor de rest niets, geen museumpje geen woordje uitleg gewoonweg niets. Met de filmcamera in aanslag wachten we op een aankomende trein, om deze te filmen om zo te laten zien hoe de uitvinding van deze heren is geëvolueerd. We blijven wachten beginnen te zweten met onze motorkleren aan en houden het na een kwartiertje voor bekeken. We zijn amper twee minuten van het perron of er denderen op een tijdspanne van vijf minuten twee treinen voorbij. Er is hierboven toch iemand serieus met mijn pietje aan het spelen denk ik dan maar.
De andere wapenfeiten van deze dag zijn eigenlijk niet zo spannend we rijden namelijk over mooie wegen van het ene terrasje naar het andere. Da dag is weer voorbij gevlogen nog een foto van een echte motorparking en van het hotel waar we verblijven en dat was het dan weer al.
Morgen bezoeken we een eiland en zijn we van plan om een sportieve inspanning te gaan leveren.
06/07/14 We hebben alle tijd vandaag. Een ritje van 120 km in prachtig weer daar hoeven we ons geen zorgen om te maken. Een voor Franse normen uitgebreid ontbijt genuttigd op een zonnig terras, veel beter kun je een dag niet beginnen. We nemen er dan ook alle tijd voor zodat we rond tien uur vertrekken. Een kilometer of vijfentwintig zitten er kennissen van Theo op een domein in de bergen. Via een mooie weg rijden we eerst daarlangs om een koffie te drinken alweer op een zonnig terras. Nu zijn we toch echt den toerist aan het uithangen. Ook daar vliegt de tijd voorbij, rond de middag starten we weer.
We rijden naar onze oorspronkelijke route langs de mooie kust met inhammen en strandjes die druk bezet zijn. Afwisselend rijden we langs de kust en door de bergen waar honderden kurkeiken staan. Regelmatig rijden we voorbij mooie wijngaarden die in de bergen aangeplant zijn. De maag begint te knorren een belangrijk signaal, dus stoppen voor de lunch. Je kunt het al raden, natuurlijk op een zonnig terras met zicht op de mooie kustlijn wordt er een overheerlijk belegd broodje naar binnen gespeeld. De lunch wordt afgesloten met de zoveelste koffie van vandaag. Ook hier nemen we weer alle tijd en wordt er danig op los gebabbeld.
Als we in de buurt van St. Tropez komen wordt het te druk op de kustweg, het is 32 graden dus net iets te warm om in het drukke verkeer van stoplicht naar stoplicht te rijden. We kiezen dan ook resoluut voor de koelte van de bergen om de resterende afstand af te leggen. Wat een verschil, rustige wegen, vloeiende bochten en mooie vergezichten. Hiervoor hebben ze een motor uitgevonden, dit is genieten op een motor.
We rijden dalend over een prachtige weg door een groot bos en onverwachts zien we de zee recht voor ons. Het hotel waar we verblijven, ligt pal aan een mooi haventje. We hebben een fantastische parking die enkel voor motors bestemd is. Werkelijk alles klopt vandaag. Rond 16 u zijn we op de kamer, tijd genoeg om een wasje te doen. De voorraad onderbroeken, sokken en T-shirts zijn danig aan het slinken en met het warme weer van de laatste dagen is het toch wel fijn dat je terug een voorraad propere kleren hebt.
Na de was en de douche is het de hoogste tijd voor onze eerste pastis in Frankrijk. Op een zonnig terras met een verkoelend zeewindje smaakt dat overheerlijk. Het is er zo heerlijk zitten dat we onverwachts gezelschap krijgen. Omdat we de zon eindelijk hebben kan ik er amper over zwijgen, ook de heerlijke avondmaaltijd wordt genomen op een zonnig terras met een prachtig zicht op het haventje.
05/07/14 Niks voetbal op grote schermen, het zal de Fransen een worst wezen wat de Belgen op het WK doen. Via de moderne kanalen weten we toch snel dat de Belgen hebben verloren. Hier staan we nu met onze Belgische pruiken.In ieder geval kunnen we weer normaal gaan doen in het Belgenlandje.
We wandelen over de boulevard naar de tweede haven van Cannes en passeren een druk bezet strandje. Het is ondertussen 19 u en nog zeer aangenaam van temperatuur. Ik ben terug fit zodat we niet op een kilometertje meer of minder moeten kijken. We slenteren met een heerlijk ijsje over de drukbezette boulevard en hebben niet het gevoel het voetbalgebeuren te missen. Onderweg bezoeken we een mooie expositie. Na een eenvoudige maaltijd is het tijd om terug naar het hotel te wandelen.
Aangezien België heeft verloren haal ik mijn oranje pet maar boven water. Vol verwachting zit ik met mijn oranje klak op en een bak Heineken naast mij stipt om 22 u voor de tv. Dikke pech de match wordt hier niet uitgezonden op de Nationale zenders. Zo relatief is het grote voetbal gebeuren dus.
Goed, gedaan met zeuren over de voetbal. Vanavond weer inpakken. Morgen een ritje van 120 km langs de kust om 3 nachten in Carqueiranne te verblijven.
Het is jammer voor de Fransen maar goed voor ons, heerlijk geslapen. Geen nachtelijk lawaai, geen toeterende auto’s. Zonder dat je de uitslag wist van de match kon je aan de gezichten van de horden Fransen zien dat ze hadden verloren. De vlaggen, toeters, bellen en pruiken waren er nog wel maar zonder ambiance. Op tijd in bed gekropen na toch wel een vermoeiende dag.
Goed geslapen, prachtig weer en een ontbijt in het zonnetje op een gezellig terras. Kan een dag beter beginnen? Theo heeft de taak van het toeristisch gedeelte in de plaatsen waar we langer dan 1 nacht verblijven ter harte genomen en is goed gedocumenteerd voor de dag gekomen. Hij heeft een programma met een waslijst van bezienswaardigheden. Natuurlijk eerst een bezoek aan de haven waar de jachten ter waarde van miljoenen liggen. Ik heb mijn gedacht over hoe de eigenaars van wat hier ligt aan het geld zijn gekomen maar ga dit zeker niet op het blog zetten. Ik vind het wel verschrikkelijk degoutant om te zien wat hier allemaal ligt.
Na de rondleiding door de haven met de nodige op en aanmerkingen wat hier ligt komen we op de boulevard waar het PALAIS DES FESTIVALS ET CONGRES staat. Eerlijk gezegd valt het gebouw wat tegen, waarschijnlijk doordat er aan gewerkt wordt zodat door de stellingen en panelen een verkeerd beeld van het gebouw wordt gegeven. Voor de trappen waar de beroemde rode loper wordt uitgerold tijdens het festival staan de handafdrukken van de beroemheden in het voetpad gedrukt.
Nadat we dit allemaal goed hebben bekeken gaat de rondleiding verder naar het oude stadsgedeelte van Cannes. Dit ligt op een heuvel die te bereiken is over een tamelijk steil voetpad. Theo huppelt gelijk een jong veulen naar boven. Kees wordt nog maar eens met de neus op de feiten gedrukt en moet weer ondervinden dat hij toch niet zo gezond is als dat hij zich voor doet. De details van wat er gebeurde zijn niet zo belangrijk maar het heeft toch wel invloed gehad op het verdere verloop van deze dag. Sorry hiervoor Theo. Het is voor mij jammer dat de geest nog wel wilt maar het lichaam niet altijd meer kan volgen.
Nadat we een lange rustpauze hebben genomen gaan we op het gemakje terug naar beneden en vlijen we ons op één van de honderden terrasjes om een lichte maaltijd te nemen. Het is prachtig om te zien wat hier allemaal voorbij komt. Ik krijg een oude man in de gaten die zeer gebrekkig is en niet alleen kan (durft) over te steken naar het terras waar we zitten. Hij doet regelmatig teken naar een ober om hem te komen helpen maar die merkt het niet op. Ik maak er Theo attent op, hij ziet het even aan en gaat de man helpen bij het oversteken. Mooi toch he.
We flaneren nog wat door de mooie smalle straatjes met ontzettend veel winkeltjes richting hotel waar we een paar uurtjes platte rust nemen.
Vanavond gaan we waarschijnlijk eten op een terras met en groot scherm om te zien hoe de Belgen Argentinië in de pan hakken. Kan ik mijn tweede doos sigaren winnen door de weddingschap met Theo voor de tweede keer te winnen.
04/07/14 We vrezen dat de weersvoorspelling van gisteren juist is. Er hangt een zware bewolking boven de Alpen maar het is nog droog en windstil. Om negen uur vertrekken we voor onze laatste Alpenrit. Als afsluiter van de Alpen gaan we over de Col du La Bonette. Ik mag wel zeggen een reus van een col met een hoogte van 2.715 M. Volgens Garmien 2.850 m.
Rond half elf rijden we door Briancon en is het nog altijd droog en met een temperatuur van 18 graden is het weer genieten, als de temperatuur oploopt tot 22 graden kunnen we ons geluk niet op. Maar toch, de bewolking blijft zeer hardnekkig we hebben dan ook nog geen streepje zon gezien. Geen half uur later wordt het voelbaar kouder en zet onze lieve heer nog maar eens de kraan wagenwijd open. Zonder eerst wat motregen krijgen we meteen de volle laag van de 22 graden houden we er nog 12 over. Razendsnel mijn zomerjas gewisseld en weer in de regen gaan ploeteren. Met momenten moeten we werkelijk door een gordijn van regen rijden.
In de gietende regen beginnen we aan de beklimming van de Bonette volgens de informatieborden de hoogst berijdbare col van Europa. Bij mooi weer zou het een prachtige beklimming zijn geweest. Nu is het meer de hel waarin we terecht komen. Half weg de beklimming staat de verwarming van onze jassen op de hoogste stand ook de handvatverwarming staat vollendamp aan. En of het nodig is, we rijden in juli met een buitentemperatuur van zes graden. Het is echt niet meer te geloven wat er op deze reis gebeurd.
Heel de beklimming blijft de regen met bakken uit de dichte donkere wolken vallen. Als we op tweeduizend meter komen rijden we tot overmaat van ramp los de bewolking in. De snelheid daalt tot amper dertig km per uur. Als Theo 50 m achter mij blijft ziet hij niks meer van verlichting op de Tri. Werkelijk onvoorstelbaar. Als we eindelijk de top hebben bereikt proberen we de moed er in te houden door een selfie te maken. We kunnen er zelfs even mee lachen al is het huilen met de pet op. Door de regen en harde koude wind krijgen we amper onze sigaren aangestoken. Maar we zijn niet alleen die met miserie zitten. Talloze fietsers komen verkleumd voorbij, motorrijders die doornat heel voorzichtig door de bochten rijden het is voor iedereen op deze berg ellende. Na een tiental minuten dalen hebben we gelukkig geen last meer van de dichte mist. Het is spectaculair hoe de mistflarden langs de bergtoppen scheren en van kleur veranderen. Veel kunnen we er echter niet van opnemen omdat we al onze concentratie nodig hebben om in de nog altijd gietende regen de afdaling tot een goed einde te brengen.
Rond half twee zijn we half weg de afdaling en stoppen we bij een pizzeria om even te bekomen en wat te eten. Stiekem hopen we ook wel dat het na het eten misschien wel gaat stoppen met regenen. Tevergeefs, de regen blijft met bakken uit de hemel vallen. Verder ploeteren dan maar. Ik kan er nog lang over blijven zeveren maar dan wordt het toch wel heel saai. Het komt er op neer dat we tot 16 u in de regen hebben gereden. We zitten dan nog een veertig km voor Cannes. Het is droog de temperatuur begint snel op te lopen we beginnen zelfs op te drogen. Niet voor lang echter binnen de kortste keer staan we terug nat maar dan van het zweet in een eindeloze file het is dan 28 graden. Kletsnat zijn we eindelijk rond half zes in het hotel. Leuk he, motorrijden.
Ook hier is de voetbalgekte losgeslagen, talloze terrassen met grote schermen, veel volk met vlaggen wimpels en toeters het heeft echter niet mogen baten Frankrijk heeft verloren. Plezant he, voetballen.
03/07/14 Na een goede nachtrust de gordijnen open gooien en een strakke heldere blauwe hemel zien daar wordt de Kees gelukkig van. De miserie van gisteren is nu dan ook compleet vergeten. Het ontbijt is weer op z’n Frans. Vers stokbrood (lekker en drie verschillende soorten gelei met veel suiker. Niet het ideale ontbijt voor een diabeet. Aangezien we hier € 4,5 betalen voor het ontbijt vraagt Theo (leraar Frans) of er iets anders is als beleg omdat ik als diabeet liever geen gelei heb. Dit is geen enkel probleem binnen een tik en een wip staan er drie heerlijke verschillende soorten ka op tafel. De Kees is nog maar enkele uren wakker en voor de tweede keer een gelukkig man.
Aangezien we wel degelijk den toerist uit hangen is het vertrek weer rond negen uur. We hebben dan al 18 graden, perfect weer om in de Alpen te tuffen. We rijden dan ook heel de dag door een prachtig decor van besneeuwde bergtoppen en krijgen allerlei verschillende bochten te verwerken. Eigenlijk is het best vermoeiend om heel de dag over de Alpenreuzen te rijden.
Door het mooie weer blijven we eigenlijk iets te lang op de verschillende terrasjes zitten. We komen dan ook onherroepelijk in tijdsnood wat resulteert in weinig foto’s van de streek omdat we het stoppen onderweg moeten gaan beperken om op en redelijk uur in het hotel aan te komen. Het zijn vandaag maar 255 km maar we presteren het om pas om 17u30 in op de plaats van onze bestemming aan te komen. Het hoogste punt dat we vandaag bereikt hebben is op de Col d’Izoard, volgens Garmien 2.750 m hoog volgens Google 2.350 m. Wij houden het natuurlijk op 2.750 m we zullen nooit Garmien in twijfel trekken.
De laatste col van de dag is col Mont-Genis 2.083 m hoog. We zitten nu vlak bij de Italiaanse grens. Uit het niets begint er steekt er opeens een koude wind op, donkere wolken verschijnen over de bergtoppen. Alstublieft toch weer geen regen zeker. De temperatuur zakt van 22 graden naar een graad of 15. Mijn zomer jas gaat terug in de koffer en na de foto’s die er gemaakt zijn is het starten en wegwezen. Nog 39 km en we houden het gelukkig droog.
In het hotel worden we ontvangen door een sympathieke oude baas die ons te woord staat in het Spaans. Theo babbelt vlot in het Spaans mee het inchecken verloopt dan ook zonder problemen. Uitpakken, douchen, blog bijwerken een heerlijke maaltijd tot ons nemen en de avond is voorbij voor we er erg in hebben.
We zitten op een hoogte van 1.354 m in het dorpje Cesana Torinese. Het hotel is in 2006 gebouwd naar aanleiding van de Olympische Winterspelen die hier plaats vonden. Morgen het laatste deel van de Alpenroute we rijden nog een stuk door het Parc Du Mercantou om zo in Cannes aan te komen waar we twee nachten verblijven. Althans we hopen dat we de geplande route (255 km) kunnen rijden want de weersvoorspelling is uitermate slecht voor morgen.
Theo belde me een maand of vier geleden, zeg Kees jong wat denk je er van dat we eens een normale reis gaan doen dit jaar. In juli naar het zuiden van Frankrijk, goed weer, goed eten gewoon een beetje ontspanning met andere woorden den toerist uit gaan hangen. Awel Theo, dat is een goed idee ik zal een route uitstippelen via de Alpen naar het zuiden van Frankrijk.
Op 01/07/14 zijn we dus vertrokken. Onze koffers van de motors zitten barstens vol met zomerkleren. Begrijpelijk denkt elk normaal mens. Juli, zuiden van Frankrijk is warmte en zon overhoop. Als ik op 01/07/14 s ’morgens vertrek is het echter maar een graadje of acht. Net iets te fris dus toch maar een trui aangedaan. Godallemachtig, wat was ik vandaag lij met die trui. Deze morgen om zes uur opgestaan en er hangt een zwaar wolkendek boven de Vogezen. Het zal toch niet waar denk ik. Alstublieft weer geen regen op deze reis he. Om acht uur maken we gebruik van een matig ontbijt dat ons wordt gepresenteerd. Ondertussen is het opgeklaard en komt zelfs de zon tevoorschijn. Aangezien we weer veel tegen elkaar te vertellen hebben is het over half negen als we vertrekken. Hier en daar een wolkje en 19 graden perfect motorweer. We kunnen nog niet direct vertrekken want Theo moet nog 1000 snoepjes die het en der in zijn koffer liggen terug in een zakje doen. Terwijl hij daar mee bezig is ligt onze mascotte Yagu(heeft de reis naar het Midden-Oosten meegemaakt) oneerbiedig op straat te wachten
We rijden door een prachtige streek en het is volop genieten. Het genieten was echter van korte duur, rond half elf verdwijnt de zon en rijden we onder een dik pak lage donkere bewolking, Het onvermijdelijke gebeurt dan ook. Geen beetje motregen, geen ordinaire fatsoenlijke regenbui, neen, de regen valt werkelijk met bakken tegelijk uit de hemel. Je houdt het echt niet voor mogelijk, en dit niet gedurende een uurtje, geen twee uurtjes maar echt niet te geloven de volgende acht uren blijft het onnoemelijk hard regenen. De temperatuur komt heel de rit niet meer boven de twaalf graden. We halen nog even achttien graden omdat we door een eindeloze lange tunnel rijden.
Na een uur zetten we Garmien aan het werk om de snelste route te zoeken het is niet te doen op de binnenwegen zelfs met momenten gevaarlijk. De voorgenomen route wordt dan ook flink ingekort. Theo had een tip gekregen dat er op onze route een restaurant ligt waar een goede maaltijd en een heerlijk koffie aan een betaalbare prijs te verkrijgen is. Druipnat komen we daar rond een uur of één aan smachtend naar warmte en een koffie. Ook dat lukte niet het was de wekelijkse rustdag. En niet alleen daar volgens mij is hier op woensdagen elk restaurant gesloten. Een fles water en de noodvoorraad koeken hebben soelaas gebracht.
Eindelijk zijn we om half zeven op onze bestemming. Tien uren onderweg geweest om 355 km af te leggen. Volgens Booking.com een hotel met een restaurant waar ze regionale gerechten serveren. In werkelijkheid een chambre d’hotes waar ze allen een ontbijt voorzien. Hier staan we dan, op de col du Colombier nat tot op onze onderbroek in een kamer zonder verwarming en geen avondeten. Voor de honderdste denk ik vandaag; Kees jongen, BLIJF TOCH THUIS. Zie me hier nu staan, bibberend van de kou een godganse dag regen, geen kloten van de streek gezien en dan ook nog geen internetverbinding.
Na de heerlijk warme douche kan ik mijn ogen niet geloven als ik buiten kijk. Een strakke blauwe lucht met een zon die achter de bergen aan het verdwijnen is. Er is gelukkig op loopafstand een gezellig en goed restaurant. Na een heerlijke maaltijd en een goede fles wijn is de miserie van vandaag weer snel vergeten, zeker als we te horen krijgen dat het morgen een prachtige dag gaat worden met veel zonneschijn. Ik mag het hopen we zitten namelijk morgen heel de dag in de Alpen en slapen in Cesana Torinese en dorp in de provincie Turijn (Italië).
Door een technisch probleem zijn er geen foto's van het vertrek op 01/07/14
Hoe is het mogelijk, al zoveel gereisd en toch nog voor elke reis die ik ga doen slaap ik de nacht voor het vertrek verschrikkelijk slecht. Zo ook deze nacht weer. Om vijf uur deze morgen loop ik al rond te scharelen. Benieuwd naar het weer gooi ik de gordijnen open en zie ik een prachtige heldere lucht. Dat beloofd voor vandaag. Om half zeven ben ik niet meer te houden en wordt de Tri gestart voor weer een nieuw avontuur(tje).
Het is niet te geloven hoe graag ik dit doe, ik snuif de vroege ochtendgeuren op en laat de Tri zijn lied zingen. Het is weer genieten geblazen voor de Kees.
Het weerzien met Theo (wat al een tijd geleden is) is hartelijk en er wordt eerst nog wat bijgepraat voordat we vertrekken. Rond de klok van negen zijn we weg voor een volle dag autosnelweg. Het is nog tamelijk fris maar de zon is toch l goed van de partij. Om elf uur gaat de trui in de koffer en hebben we een heerlijke temperatuur van een graad of 22. De temperatuur loopt vandaag op tot 26 graden, je zou voor minder gelukkig worden.
Om de saaiheid van de autosnelweg wat te breken wordt er regelmatig gestopt en een koffie gedronken. De laatste 160 km zetten we er in één ruk op zodat we rond 15u30 in onze mooi gelegen chambre d’hotes aankomen. We zitten in Remiremont, de poort van de Vogezen.
Aangezien er hier geen avondeten geserveerd wordt gaan we met de motor naar het restaurant (5 km) dat ons aangeraden wordt door de gastvrouw. Het was er gezellig en we hebben er heerlijk gegeten. Om kwart voor tien zijn we terug op de kamer. We twijfelen of we nog naar de match op het WK tussen België en de VS gaan kijken maar besluiten dit niet te doen. Het is een lange dag geweest en morgen staat er een tamelijke zware rit door de Vogezen naar de Alpen op het programma (453 km). De overnachting is voorzien in Le Grand Bornand.
Helaas nog geen foto's vanwege problemen met het installeren van mijn nieuw toestel
Om 23u30 is de installatie eindelijk voltooid. Ben benieuwd hoe Belgie het heeft gedaan tegen VS
Blijkbaar is het nog niet in orde met de foto's. Aangezien het middernacht is stop ik er mee. Wordt vervolgd
Ondertussen weet ik dat de Belgen het goed gedaan hebben op het WK. Eindelijk ook een fatsoenlijk internet zodat ik de blog kan bijwerken.
We zijn weer weg. De Tri heeft nieuwe remblokken gekregen en staat vol ongeduld te trappelen om deze te gaan testen in de Alpen. Inderdaad, we vertrekken naar het zuiden van Frankrijk via La Route des Grandes Alpes. Den theo gaat deze keer weer mee. De trouwe blogfans zullen hem kennen van de reis naar het Midden-Oosten in 2010 en de blitzreis naar de Baltische Staten in 2013. Deze keer wordt het een luxe reis, we zijn dan ook van plan om danig de toerist uit te gaan hangen. Al hoewel als je met de Kees mee rijdt moet je toch wel oppassen met aan luxe reizen te denken. De reis naar de Balkanlanden die ik onlangs samen met Armin heb gedaan kon weer tellen. Dagen aan een stuk stromende regen. Overstromingen in Servië en Polen honderd jaar geleden dat er daar nog zo veel regen was gevallen.
Het zal me dan ook niet verbazen dat we nu sneeuw in de Alpen,overstromingen in de Ardeche en de zwaarste Mistral sinds eeuwen aan de Middellandse zee krijgen. Zal dan ook zeker starten in waterdichte kledij en neem voor alle zekerheid ook mijn onmisbare elektrisch verwarmde Gerbing jas mee. In mijn zijkoffers steek ik heel voorzichtig mijn zomerkledij(met de hoop deze zeker nodig te hebben) zelfs mijn nieuw aangekocht koelvest gaat mee. Goede moed is alles.
Wat we tegen gaan komen, hoe de weersomstandigheden zullen zijn of we inderdaad de toerist kunnen uithangen het is allemaal weer te volgen in de dagelijkse verslagen die met de nodige foto's op de blog zullen verschijnen.
Natuurlijk zijn de suggesties, commentaren en opmerkingen van de lezers weer welkom.
Gelukkig fantastisch goed geslapen altijd meegenomen als je een dag autosnelweg voor de boeg hebt. Naar Duitse gewoonte wordt er om half acht een uitstekend ontbijt geserveerd. Kwart over acht nemen we afscheid van de vriendelijke hoteluitbater. Het is zwaar bewolkt maar we houden het buiten een par druppels droog. We hebben nog twintig mooie kilometers maar dan nis het onherroepelijk de autosnelweg op. Het is aan de frisse kant met dertien graden, de verwarming van mijn jas komt dan ook weer goed van pas. Het is al lang mijn gewoonte om bij lange autosnelweg ritten elk uur een korte pauze in te lassen. Benen even strekken, helm afzetten en wat ontspannen. Het is in Duitsland vandaag ook een feestdag dus we hebben weinig last van vrachtverkeer. Dat wil ook zeggen dat we aan een hoge snelheid kunnen rijden. We zetten de cruise-control op 140 km per uur volgens de gps. De kilometerteller van de Trophy geeft 150 km per uur aan.
De rit verloopt vrij vlot geen regen, geen vrachtverkeer en geen files maakt dat we rond de klok van drie uur thuis zijn.
Wat ik zeker over hou van deze reis is op een andere manier kijken naar de Bulgaren, Roemenen en Polen die hier uit pure noodzaak voor 5 € per uur komen werken. Het is de verdomde plicht van Europa om de sociale lasten en lonen dringend te hervormen zodat deze mensen niet verplicht zijn om elke maand ongelooflijke afstanden af te leggen om hier een boterham te kunnen verdienen.
Het is me deze reis ook opgevallen hoe vrij je kunt reizen door de Balkanlanden. De natuur is er prachtig en neem het van mij aan het is zeer de moeite om eens op verlof te gaan aan deze kant van Europa. Ik denk ook te mogen zeggen dat Armin ook heel anders tegenover deze landen staat dan voor de reis. Ik hoop dat hij ondanks de valpartij toch genoten heeft van deze voor hem toch wel speciale reis. Maar naar mijn gevoel denk ik wel dat dit in orde is.
Het motor pak is in bad geweest, de Trophy staat half afgebroken te wachten op een ferme schoonmaakbeurt. De teerspatten zijn al van de uitlaat verwijderd en mijn bureau is een grote puinhoop na het uitpakken van de bagage.
Bij deze wil ik dan ook de talrijke lezers van de blog bedanken voor de reacties en mails die ze gestuurd hebben. Ze waren hartverwarmend tijdens koude natte avonden.
Op 01/07/14 is er weer blognieuws. Ik vertrek dan met mijn Limburgse compagnon de route Den Theo via de Alpen naar het zuiden van Frankrijk. Natuurlijk zullen dan ook weer de dagelijkse belevenissen te volgen zijn op deze fantastische blog. Men zegge het voort.
De plannen voor volgend jaar beginnen ook vorm te krijgen. Het zal zeker gen spelletje kaarten of biljarten zijn.
Met de beste groeten, Kees
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen) Categorie:2014 08 Rond de Zwarte Zee
Verschrikkelijk slecht geslapen. Om kwart over vier klaar wakker. Ik kijk door het raam de regen klettert op de daken. Om kwart voor acht zitten we aan het ontbijt, het is er aan te zien dat ik slecht heb geslapen. Ik pak een grote kom voor mijn thee, als ik er water in doe denk ik amai, die is rap vol. Ik sta gelijk een onnozele water op kom te gieten die ik onderste boven vast heb.
Het regent onophoudelijk en we zien het niet zitten om met de benenwagen de motors te gaan halen. Om bij het hotel te komen om onze bagage op te halen moeten we over twee zeiknatte houten bruggetjes, dan over blinkende kinderkopjes die in de smalle straatjes liggen. Die straatjes gaan dan met momenten ferm omhoog en omlaag met de nodige bochten we zien dit niet zitten om daar aan te beginnen in de gietende regen. We vragen of de wagen van het hotel ons kan brengen, gisteren hadden we die ook gasten zien halen. Opeens verstaan ze geen Engels meer, er is geen auto, de manager is er niet enz.enz. Om een lang verhaal kort te houden, een taxi(terwijl we er op staan te wachten nemen we een foto van het hotel) heeft ons en de bagage voor 7€ naar de parking gebracht waar onze motors hebben overnacht. In de gietende regen wordt de bagage overgeladen. Om kwart voor negen zijn we dan zo ver dat we kunnen vertrekken. Er staat ons nog en mooie 200 km te wachten maar door dit weer hebben we er niets aan. Het is voorzichtig rijden en van vergezichten is niets te zien.
Nadat we honderd kilometer van de vierhonderdtwintig die we moeten doen stoppen we bij een bushalte om een snellere route op de gps te zetten. We zijn het beu om in dit hondenweer op de binnenwegen te blijven rijden. We geven Garmien opdracht om zo snel mogelijk de autosnelweg op te zoeken. Onder de paraplu die in de bushalte staat wordt de gps van de motor gehaald? De regen komt nu werkelijk met bakken naar beneden. Ik heb een foto waarop te zien is dat het water over de weg naar beneden komt gestroomd het is gekkenwerk om op dit soort wegen te blijven rijden. Na de berekening komt er op het scherm dat we nog 298 km voor de boeg hebben. De temperatuur schommelt heel de morgen tussen 9 en 11 graden. Volgens mij is dit toch wel iets te koud op 28 mei. Op een gegeven moment zitten we op een hoogte van 700 m en rijden pardoes in de laaghangende bewolking. Het zicht is beperkt tot een meter of tien. Ik begin te zingen; en van je hala hola houd er de moed maar in.
Mensenlief waar ben ik mee bezig. 61 jaar, de gezondheid van een zieke koe, en ik lig dan hier op 28 mei in de mist en gietende regen bij een temperatuur van 9 graden rond te dalken. Het ergste van alles is dan nog dat ik nu weer al plannen voor volgend jaar. Of zou ik misschien toch maar in een kaartclubje gaan, of biljarten. Jeu de boule zou dat niet iets voor mij zijn?
Om kwart voor negen dus gestart om kwart voor vijf in het hotel aangekomen. Heel de dag gietende maar dan ook echt gietende regen behalve het laatste half uur. Het is niet te geloven maar als ik uit de douche kom schijnt de zon. Volgens onze gastheer is er hier heel de dag geen druppel gevallen. Afijn, we zitten in Kirnberg in Gasthof Linde in een mooie kamer en we kunnen de verwarming opzetten een luxe die we een maand hebben moeten missen.
Morgen 630 km autosnelweg naar België en dan kan ik ook deze reis die wederom een unieke ervaring was bijschrijven bij al mijn andere reizen. Morgen dus het laatste verslag van deze reis
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen) Categorie:2014 08 Rond de Zwarte Zee
Om stipt zeven uur zitten we na een goede nachtrust aan het ontbijt. Zware bewolking maar het is droog. De weersvoorspelling geeft onweersbuien over het hele land. Regenkleding niet te ver weggestoken. Vol goede moed beginnen we aan en mooie rit door Zuid Bohemen. Als we vertrekken valt er en miezerige motregen en is er van vergezichten niet veel te zien wegens de laaghangende bewolking. We rijden weer over de kleinste verharde baantjes die op de kaart te vinden zijn. Aangezien er in deze streek veel aan landbouw wordt gedaan licht er af en toe redelijk wat slijk op de weg. De gashandel wordt dan ook met zachte hand gebruikt. Veiligheid voor alles is nog steeds het motto. Het weer blijft grillig met een temperatuur van 14 graden. Als de zon er af en toe doorkomt, zitten we met 21 graden het is dan ook moeilijk om de juiste keuze van kleren te bepalen. De regenkleding blijft inde koffers zitten we zijn genoeg beschermd voor het beetje motregen dat er valt. Omdat er in deze weersomstandigheden geen al te beste foto’s gemaakt kunnen worden poseren we zelf nog maar eens trots met onze Trophy’s. Trophy’s die het moet nog eens gezegd worden formidabel rijden.
Om elf uur komt de zon er goed door en wordt het aangenaam rijden over een droog wegdek. We hebben wat geluk met de buien die in de verte passeren maar waar we geen last van hebben. Nog 30 km en we zijn in Tabor, een mooi stadje waar ik een foto stop heb ingelast. Het heeft echter niet mogen zijn. Bij het binnen rijden van Tabor breekt er een onweer los onder begeleiding van kletterende regen. We zetten de Trophy's aan de kant om te schuilen. Het kleuterklasje dat voorbij komt kan het allemaal niet deren ze stappen in kleurige regenkleren lustig verder. Na een minuutje of tien is het wat minder aan het regenen maar de goesting om nog een wandeling in Tabor te gaan doen is ver zoek. Van alle buien die we hebben kunnen ontwijken is er toch wel één bui die ons bij ons pietje heeft zeker en dan juist in dit stadje. Door een wirwar van kleine straatjes met blinkende kinderkopjes rijden we voorzichtig de stad uit. Niet te geloven maar tien minuutjes later schijnt de zon, we hebben na dit intermezzo geen druppel regen meer gehad.
Cesky Krumlov komt in zicht. Volgens de reisgids zonder enige twijfel de mooiste stad van de regio Zuid-Bohemen. Na Praag is het de grootste toeristische attractie van heel Tsjechië. De historische binnenstad met en prachtig centrum staat sinds 1992 trots op de werelderfgoedlijst van Unesco. Voor het verhaal van verval en herstel verwijs ik graag naar Google. We hebben het geweten dat het een historische binnenstad heeft. Kees had niet beter gevonden dan juist in het historisch centrum en hotel te boeken. Er is geen doorkomen aan, Garmien stuurt ons allerlei kanten op waar we absoluut niet door kunnen. Teneinde raad parkeren we de Trophy’s op één van de vele parkings rond het centrum, nemen de benenwagen en gaan op zoek naar het hotel. Na een paar keer de weg te vragen vinden we het. Er is een mogelijkheid om tot aan het hotel te komen, we krijgen een soort bewijs dat we in de binnenstad moeten zijn en een kaart waarop staat aangegeven hoe we moeten rijden. Met de benenwagen terug naar de parking en starten maar. Garmien lat zien dat we juist dezelfde weg aan het rijden zijn die was aangegeven, alleen bij een straat waar een bord staat alleen toegankelijk voor voetgangers daar moeten we in. Had ik dit verkeersbord genegeerd bij het binnenrijden van de stad waren we twee uur vroeger in het hotel geweest. Voordat we bij het hotel komen zijn we een soort bezienswaardigheid voor de honderden toeristen die hier wandelen door de verkeersvrije straatjes. We zullen bij tientallen Japanners in het fotoalbum terecht komen. Bij het hotel aangekomen bagage afgezet en terug de motor op om die buiten het centrum te gaan parkeren. Niet te doen, om half twee stonden we op de eerste parking, om kwart voor vijf konden we eindelijk onder de douche. We spreken af dat we om zes uur de binnenstad gaan verkennen.
Morgen via binnenwegen naar Duitsland dan de autosnelweg op naar Kimberg voor onze laatste overnachting van deze reis. Het weerbericht voor morgen is bar slecht!!
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen) Categorie:2014 08 Rond de Zwarte Zee
Gisteren natuurlijk laat gaan slapen. Heb op de laptop het debat kunnen volgen over de verkiezingsuitslag. Omdat dit een reis blog is onthoud ik me van commentaar op het resultaat van de verkiezingen. Al moet ik zeggen dat ik daar wel moeite mee heb.
Na een zeer goede nachtrust zitten we om acht uur aan een degelijk ontbijt. We moeten niets inpakken vandaag dus we hebben alle tijd. Na het ontbijt de politieke commentaren gelezen, kleren gesorteerd, mails beantwoord, foto’s bewerkt. Onze Trophy’s staan ook heerlijk te genieten van een dagje rust.
Rond de middag gaan we bij een plaatselijke bakker een belegd broodje eten met een goede koffie. Na het eten gaan we het centrum verkennen, natuurlijk wordt de Marian Pilar, een van de meest opmerkelijke monumenten in zijn soort in de Tsjechische Republiek gelegen in het centrale plein in de buurt van het barokke stadhuis gefotografeerd.(amai een hele uitleg voor één foto) Het dominante kenmerk van de stad is de St; -Jacobskerk. Internationaal bekende componist Bohuslav Martinu werd geboren en groeide op in een kleine kamer in de toren. Van uit het centrum lopen we rond het stadje langs de indrukwekkende muur die rond het historisch centrum loopt. Sommige stukken zijn nog 1.220 m lang en volledig intact lang. Aan verschillende van de 21 torens zijn renovatiewerken bezig.
Na een avondwandeling sluit ik de dag af met een heerlijke maaltijd(een mooie carpaccio, 0,5 l bier, drie stukken vlees met friet 15,5 €) in de kelders van een historisch pand. Morgen rijden we via Tabor naar Cesky Krumlov voor een laatste overnachting in de Tsjechische Republiek.
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen) Categorie:2014 08 Rond de Zwarte Zee