Op 28 augustus viert de Rooms-katholieke kerk Sint-Augustinus, bisschop, kerkleraar, filosoof, en regelvader van o.a. de norbertijnenorde.
Augustinus werd geboren op 13 november 354 en stierf op 28 augustus 430. Zijn invloed als theoloog en denker binnen het christendom, in het bijzonder het kloosterwezen, en binnen de geschiedenis van het westerse denken, kan moeilijk onderschat worden.
Augustinus was een bijzonder productief schrijver. Zijn bekendste werk is 'Confessiones' of 'Belijdenissen'. Daaruit komt het beroemdste citaat van Sint-Augustinus: 'Gij hebt ons gemaakt voor u en onrustig is ons hart totdat het rust vindt in u'.
Uiteraard viert ook de norbertijnengemeenschap van Postel de Heilige Augustinus. Op woensdag 28augustus is er om 11.30 uur in de abdijkerk een pontificale hoogmis, waar iedereen welkom is.
21-08-2013 om 10:29
geschreven door Gust A.
20-08-2013
Werkloosheid in Retie
In juli 2013 was 6.44 procent van de beroepsbevolking werkzoekend in Retie (337 niet-werkende werkzoekenden).
Dat zijn er 14.63 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar, toen waren er 294 werklozen.
Vooral jongeren vinden moeilijk werk: 19.06 procent van de werkzoekenden jonger dan 25 jaar heeft nog geen job (92 jongeren).
20-08-2013 om 11:51
geschreven door Gust A.
19-08-2013
Bouw Ecoduct Kempengrens van start
Vandaag starten de werken aan het ecoduct Kempengrens in het grensgebied Postel-Reusel-Bladel. De bedoeling is de versnippering van de leefgebieden voor de fauna tegen te gaan.
Het ecoduct wordt gefinancierd door de Vlaamse en Nederlandse overheid.
Langs de E34 zullen tussen het oprittencomplex Retie-Arendonk en het bedrijventerrein in Hapert ook hekkens geplaatst worden om het wild naar het ecoduct te loodsen.
19-08-2013 om 09:16
geschreven door Gust A.
twitter@pontifex
Paus Franciscus:
'We kunnen niet gerust slapen terwijl baby's van honger sterven en bejaarden geen medische hulp krijgen.'
19-08-2013 om 08:48
geschreven door Gust A.
18-08-2013
'Ontzeg mensen de herinnering van een plaatselijke gemeenschap niet'
'Ontzeg mensen de herinnering van een plaatselijke gemeenschap niet'
De waarde van afscheidsrituelen binnen de eigen gemeenschap
Er is in westerse landen een toenemende trend om begrafenisrituelen, ook religieuze, of begrafenissen tout court, af te handelen los van de (geloofs)gemeenschap waarin de overledene geleefd heeft. Of via begrafenisverzekeringen zelfs los van de nabestaanden.
Dat leidt onvermijdelijk tot minder betrokkenheid, de erg beperkte aanwezigheid van vooral dan nog naaste familieleden bij begrafenisrituelen en tot een intenser isolement en een grotere anonimiteit en vervreemding.
Een tendens die in de lijn ligt van het voorgaande, begint zich af te tekenen o.a. in Duitsland: mensen anoniem begraven.
De aartsbisschop van Berlijn heeft zich daartegen gekant. 'Daardoor wordt aan mensen de herinnering van een gemeenschap ontzegd. Aan de manier waarop een cultuur met zijn doden omgaat, kunnen wij aflezen wat haar verhouding is met de levenden. Volgens de christelijke overtuiging heeft de mens echter een waarde die de dood overstijgt.'
Willen we de afscheidsrituelen als rituelen behouden en de waarde ervan erkennen, dan is een afscheid binnen de parochiegemeenschap van de overledene aangewezen.
18-08-2013 om 16:54
geschreven door Gust A.
17-08-2013
Pater Daniël Maes over Syrië
Mar Yakub VI/52
Vrijdag 9 vrijdag 16 augustus
Vorige week eindigde de ramadan, de vastenmaand voor de moslims, met het zogenaamde Aid al-Fitr.Dit werd in heel het land in eenheid, vreugde en hoop gevierd.Er bestaanverschillende verenigingen en bewegingen zoals Syrië is mijn eer,Syrië maakt ons een. Vrijwilligers van deze en andere groeperingen hebben, gewonde soldaten opgezocht en geëerd, kinderen en families van vermoorde burgers geschenken gegeven e.d. Wij wilden vorige week de moslimfamilies die hier opgevangen worden gaan feliciteren, maar uiteindelijk is het pas zondagnamiddag gebeurd. Met vier man en twee flinke schalen vers gemaakte kaas als geschenk trekken we er naar toe. Door de mannen worden we hartelijk onthaald met twee omhelzingen en een kus op de schouder, zoals gebruikelijk. Sommige vrouwen en meisjes geven heel vriendelijk een hand, anderen buigen en groeten meteen brede glimlach. Samen vormen ze drie gelukkige gezinnen, die als één grote familie samen leven. De matrassen op de beddenbakken tevens opslagruimte - dienen als zetels, waarbij nog kussens om op te leunen. De ouders komen er ongedwongen bij zitten, terwijl de kinderen heen en weer blijven lopen, totdat ze uiteindelijk ook ergens bij hun ouders neerstrijken. Direct worden glimlachend concrete vragen gesteld: wat is het beste, trouwen of alleen blijven? Gaat de oorlog nog lang duren? Welke zijn de grote steden in België? Tussenin wordt hartelijk gelachen. Ondertussen worden glaasjes gloeiend hetethee met veel suiker geserveerd en daarna nog kleine tasjes Arabische koffie, ook met veel suiker. Mijn drie gezellen spreken vlot Arabisch en spelentolk voor mij. Ik moet me nog beperken totenkele uitdrukkingen en kan slechts hier en daar enkele woorden verstaan. Er wordt honderduit over het geloof in God gesproken. Uiteindelijk vragen ze of ik hen iets wil vertellen over Christus. Of je het nu gelooft of niet, ze hebben een heelbijzondere eerbied voor de priester en de woorden die hij spreekt. Ik vertel over Gods grote liefde voor allen, die in Jezus mens geworden is en ons aardse leven heeft gedeeld in alles, behalve in de zonde.Jezus Christuskwam niet om schuldigen te straffen, zoals alle samenlevingen trachten te doen,maar heeft de schuld zelf op zich genomen door te sterven op het kruis. Dat is het nieuwe datHij bracht. Overal zijn er mensen die God en de evenmens oprecht lief hebben en naar zijn voorbeeld willen leven en zo meewerken aan het Rijk Gods op aarde. Ze reageren door te zeggen dat ze daar graag naar luisteren. Het zijn flinke gezinnen met ook mooie, lieve vrouwen in hun lange kleurrijke gewaden. Ze zijn nog vrij en hebben een natuurlijke schoonheid, die niet getekend isdoor de westerse obsessie van een uitdagend en ophitsend exhibitionisme. Dat is de schoonheid en grootheid van het Syrische volk, zoals wij het gekend hebben voordat duistere machten het land in een hel begonnen om te vormen.
We vieren feestelijk het hoogfeest van de Tenhemelopneming van Maria (15 augustus). De oorsprong van dit feest ligt in de wijding van een Mariaheiligdom tussen Jeruzalem en Bethlehem, dat vereerd werd als de plaats waar Maria zou gerust hebben op weg naar Bethlehem. Het werd in het begin van de VI e eeuw in Antiochië gevierd en uitgebreid over gans het byzantijnse rijk. Midden VII e eeuw werd het in Rome ingevoerd. De oude patristische traditie, gedeeltelijk in apocriefen bewaard, spreekt van de dormitio, het inslapen van Maria. Deze rijke traditie heeft onder meer haar uitdrukking gevonden in de iconen. We hebben getracht na de plechtige vespers van woensdagavond deze overlevering als levende icoon uit te beelden. Een zuster had alles netjes voorbereid en voor ieder de nodige teksten voorzien met een voldoende hoeveelheid kleding. Maria verneemt dat haar Zoon en Heer haar weldra bij zich roept. De apostelen komen van over heel de wereld naar haar toe. Noodgedwongen zijn er enkele vrouwelijke apostelen bij, maar verder toch geen andere abnormaliteiten meer. Johannes viert de eucharistie (met lekker vers brood). Petrus geeft een toespraak. De apostelen zijn bedroefd en tegelijk bidden en loven ze God. Ze vragen nog aan Maria dat ze haar beeltenis achterlaat. Uiteindelijk sterft Maria. Dit wordt op de iconen uitgebeeld met een klein kind als beeld van haar zieldie opstijgt en door Jezus opgenomen wordt. Deze rol wordt meesterlijk vertolkt door de baby Fadia, helemaal als een engeltje verpakt. De apostelen leggen Maria in het graf en elk spreekt nog een gebed of getuigenis uit. Een van de apostelen komt helaas drie dagente laat toe en weent bitter. Petrus beveelt het graf te openen opdat ook hij Maria nog kan zien, maar het graf is ledig en er zijn twee engelen. De kinderen waren door versierde kartonnen vleugelen voor en achter zo ingepakt dat ze zich wil stil moesten houden. Deze apostel krijgt dan de icoon met de afbeelding van Maria. Met lofzangen eindigt dit prachtige mysteriespel. Bij het avondmaal (met de rest van het lekkere brood) wordt nog aangenaam nagepraat en worden verbeteringen voorgesteld voor een volgende keer.
De feestdag zelf wordt met een plechtige eucharistie gevierd, waarbij we de bijzondere tussenkomst van Maria in Syrië afsmeken. Hierna een feestmaal met eenvoudige middelen maar wel twee gebakjes. Het gelegenheidskoortje (dat iedere dag na de mis twee liedjes zingt!) viert zijn eenjarig bestaan, voert een heel repertorium open de leden, inclusief Fadia,krijgen allen een geschenkje. In de late namiddag houden we nog een uur aanbidding met het uitgestelde Allerheiligste Sacrament.
Syrië is al een ware verrijzenis aan het beleven, te midden van de blijvende onveiligheid en de tragischegevolgen van de oorlog. De wereld ontwaakt uit eenroes en erkent steeds meer de waarheid. Vele landen betuigen hun steun aan het Syrische volk. Andere landen, die Syrië mee wilden ontwrichten, krijgen af te rekenen met interne protesten. De overheersing van de moslimbroeders en andere fanatieke groepen wordt niet vanzelfsprekendmeer geduld, wat een hoogtepunt bereikt in Egypte.Kemal Kilicdaroglu, leider van de Turks Republikeinse Volkspartij beschuldigt eerste minister R.T. Erdogan van moorden en aanslagen in Syrië, terwijl een Turks comité voor mensenrechten de regering eveneens beschuldigt van alle mogelijke financiële en militaire hulp aan gewapende groepen, inclusief al Nousra. Als klap op de vuurpijl wordt dit nog eens ondubbelzinnig bevestigt door de voormalige Turkse minister van buitenlandse zaken, Sukru Sina Gurel. Op het terrein zijn er steeds meer rebellen die inzien dat ze zich vergist hebben. Ze wilden het volk beschermen. Dan kwam een vloedgolf van buitenlandse fanatieke strijders, die niet met hen wilden spreken, niet met hen wilden eten of samen zijn.Zij gaven hen enkel bevelen om zonder genade te moorden en te verwoesten. De onschuldige strijders zijn overgestapt en blijven overstappen naar de regering en het leger, dat hen genade schenkt, opnieuw inschakelt in het leger of in charitatief opbouwwerk. Volk en leger vechten steeds meer in eenheid tegen de terreur en de heropbouw van de samenleving is volop bezig. Mgr. Atallah Hanna, Grieks-orthodox aartsbisschop van Sebasta zegt dat Syrië het land is van de vriendschap en het in vrede samen leven van alle godsdiensten. Syrië zal overwinnen. Op 5 augustus gaf de Syrische president nogmaals een hoopvolle toespraak waarin hij moedig en eerlijk de huidige problemen aanpakt. Zij die het volk blijven uitmoorden en het land verwoesten zullen worden uitgeschakeld en zij die aan een vredevolle samenleving mee willen opbouwen zullen daartoe de kans krijgen.
De ouders van Fawad, getuigen van verzoening. De christelijke wijken van Homs waren de eersten waarvan de media fier aankondigden dat ze door rebellen waren bevrijd. Er werd gemoord, geplunderd en verwoest. 130.000 christenen werden verdreven. Ook moslims leden zwaar onder de gruwel van de bevrijding. In een samenkomst van de musalaha, de verzoeningsbeweging, vertelt nu een soennitischevader hoe zijn enige zoon Fawad student was aan de universiteit van Homs. Op een dag keerde hij niet terug, hij was gekidnapt. Alle zoeken bleef zonderresultaat. Na een tijd kregende ouders een telefoon: Wilt ge uwzoon terug zien? Hij beloofde alles te geven of te doen om hun zoon terug te krijgen. s Anderendaags werd er op de deur geklopt. De ouders kregen een foto van hun zoon en een plastiekzak, waarna een auto in grote vaart wegreed. In de zak zat het in stukken gehaktelichaam van hun zoon. En de vader spreekt verder met grote overtuiging: Wij vergeven hen die onze zoon hebben vermoord. Laten we vergeving schenken omwille van Fawad en omwille van God. Dat is de prijs die wij moeten betalen voor de vrede.
Jongeren samen in Aleppo. Terwijl drie miljoen jongeren op het strand van Copacabanain Brazilië samen met paus Franciscus het slotfeest vieren van de Wereldjongerendagen, komenop dezelfde zondag 28 juli 2013jongeren uit alle christelijke gemeenschappen, met vier bisschoppen en een aantalpriesters samen in de wijk al Sabeel van Aleppo, onder impuls van paters Salesianen. In dezelfde geest als de jongeren in Rio zijn ze vanuit het christelijk geloof samen in gebed, gesprek en ontspanning. Ze willen met skype verbinding krijgen met de jongeren van de WJD in Rio, maar het lukt niet. Aleppo, een van de mooiste steden van het Midden Oosten, is inmiddels verwoest, terwijl de bevolking voor een groot deel werd verdreven of uitgemoord. In het hart van deze stad van martelaren komen nu 850 jonge christenen samen om te bidden, te zingen en eucharistie te vieren. Onbevreesd getuigen ze van hungeloof en hun hoop op de toekomst. De dag eindigt met een toewijding van de jongeren van Syrië aan het Onbevlekt Hart van Maria. De Armeense katholieke bisschopBoutros Marayali vertelt hoezeer hij getroffen is door de houding van deze jonge christenen. Ze leven vanuit een innerlijke vrede en kracht,door de oorlog en het lijden gelouterd. Ze willen zich onverdeeld inzetten voor God en de medemens. Ondanks het dreigende gevaar en de blijvende onveiligheid hebben ze voor deze samenkomst geen enkele bescherming of verdediging voorzien. Alles verliep in de grootste vrede.
17-08-2013 om 08:33
geschreven door Gust A.
Gezinsweekend in de abdij van Postel
Van vrijdag 13 septembertot en met zondag 15 september organiseert de abdij van Postel een gezinsweekend.
Op zaterdag 14 september is er de gezinsdag rond het thema "Het licht van het geloof".E.P. Benny Berrens o.praem, Norbertijn van de abdij van Postel, gastenpater, opleidingsverantwoordelijke en professor theologie, zal deze dag begeleiden. Het zal een dag worden gevuld met gebed en ontmoeting, geloofsverdieping en gesprek. De deelnemers vieren samen met de abdijgemeenschap de H. Mis en nemen deel aan het avondgebed van de abdijgemeenschap. Er is biechtgelegenheid voor oud en jong. Er is catechese en opvang voor de kinderen. Iedereen mag deelnemen, men hoeft niet in gezinsverband te komen.
Voor wie op zoek is naar meer; wie dieper wil kennismaken met andere jonge gezinnen; wie met andere jonge gezinnen wil bidden; wie even in stilte met Maria bij Jezus wil vertoeven tijdens de Aanbidding; wie gezellig wil napraten... is er de mogelijkheid om het ganse weekend te komen: van vrijdag 13 september (vanaf 19u) tot zondag 15 september.
Op zondag 15 september wordt aangesloten bij het Feest van de Gezinnen te Scherpenheuvel met o.a. mgr. Lemmens en mgr. Léonard. www.vierhetleven.be
Inschrijving en inlichtingen via: pater Benny abdij van Postel Abdijlaan 16 2400 Mol (0032) 0496 50 15 23 gastenkwartier@abdijpostel.be
17-08-2013 om 08:29
geschreven door Gust A.
16-08-2013
Grote Rommelmarkt en Oude Ambachten in Postel
Op zondag 18 augustus heeft van 10 tot 17 uur rond de abdij van Postel, de 3de Grote Rommel- en Ambachtenmarkt plaats.
16-08-2013 om 08:41
geschreven door Gust A.
14-08-2013
Hoogfeest Tenhemelopneming Maria
Op donderdag 15 augustus is er in de abdijkerk van Postel om 10 uur een Pontificale Hoogmis ter gelegenheid van het feest van de Tenhemelopneming van de Heilige Maria. Het is eveneens het patroonsfeest van de Norbertijnenorde en van ons bisdom.
(Schilderij: De Hemelvaart van Maria, Pieter Paul Rubens)
14-08-2013 om 11:20
geschreven door Gust A.
09-08-2013
'Het is onzin om door leken geleide woorddiensten op zondag in de parochies te verbieden'
De Duitse topconsultant Thomas von Mitsche-Collande, die volgens Vaticaandeskundigen door paus Franciscus werd aangezocht om hem te adviseren bij de hervorming van de curie, heeft een uitgesproken mening over de plaatselijke kerkgemeenschap.
'Het is onzinnig', aldus von Mitsche-Collande, 'om door leken geleide woorddiensten op zondag in de parochies te verbieden. Ze toelaten, zou de plaatselijke gemeenschap kunnen versterken en op termijn vruchten kunnen voortbrengen. De detailhandel denkt na over meer plaatselijke inplantingen terwijl de Kerk de hare vernietigt. Het kerkelijke management zou zich allereerst de vraag moeten stellen hoe het plaatselijke kerkelijke leven kan worden ondersteund. Daarop moet het beleid worden gericht.'
09-08-2013 om 16:27
geschreven door Gust A.
07-08-2013
Tweede bedevaart van Postel naar Lourdes
Op 29 juni ging de parochie Postel met 29 mensen voor de tweede maal op bedevaart naar Lourdes. Het waren heel gezegende dagen en er werd gebeden voor alle intenties die de pelgrims waren toevertrouwd.
Veel dank gaat vanwege de parochie Postel naar Ad van de Wijdeven en zijn vrouw Magda voor de puike organisatie.
07-08-2013 om 10:47
geschreven door Gust A.
01-08-2013
Rekwisiet? Schol!
Het dorpsbier 'Rekwisiet': een taalkundige benadering
De wakkere jongens die een Reties dorpsbier op de markt willen brengen, hebben hun brouwkind al een naam gegeven: Rekwisiet.
Daarmee verovert ook Retie een plaats in de biervaart der gemeenten. Want een gemeente zonder 'eigen' bier, is tegenwoordig al zo uitzonderlijk als een café zonder bier.
Of het brouwsel de bierliefhebber zal bekoren, valt natuurlijk nog af te wachten. Maar de ervaring van de brouwmeester laat het beste verhopen. Die ervaring, opgedaan bij brouwerij De Koninck, kan hem evenwel ook parten spelen. Kan hij een bier 'creëren' dat voldoende eigenheid heeft ten aanzien van het kroonjuweel van De Koninck, het Bolleke, waarin je, volgens de kenners, 'eerst mout proeft, dan kruiden, gemberachtig fruitig, en dan de delicate Tsjechische Saaz-Saazhop in de afdronk'? Wait and taste. Met Retie-kermis is het, naar verluidt, zo ver.
Wat is er van de naam 'Rekwisiet'?
De oorsprong van het woord is in het Latijn te vinden. Het komt namelijk van 'requisitum', het verleden deelwoord van het werkwoord 'requirere'. Dat betekent 'zoeken naar, opzoeken, vragen om, vereisen. Nederlands rekwireren betekent vorderen. Frans requérir.
De algemene betekenis van 'Rekwisiet' in onze taal is benodigdheid . Voor toneel en film is het de benaming voor allerlei voorwerpen die bij een toneelvoorstelling nodig zijn, zonder tot de decoratie of de garderobe te behoren, toneel(film )attributen.
Als naam voor het Reties bier vind ik hem wel klankrijk (e, i), en het eerste deel van Retie zit erin.
Inhoudelijk kan je hem als biernaam , het best benaderen vanuit de basisbetekenis benodigdheid voor de echte alcoholliefhebbers, je hebt het bier echt nodig. En de specifieke betekenis is ook wel interessant: enkele Rekwisieten in je kraag kunnen wellicht soms een benodigdheid', een 'noodzakelijke voorwaarde' zijn om je komedierolletje naar behoren voor het voetlicht van de boze buitenwereld te kunnen brengen.
Wedden dat in een van de volgende toneelvoorstellingen van 'De Brug', een bak Rekwisiet een belangrijk rekwisiet zal zijn? Schol!
01-08-2013 om 08:11
geschreven door Gust A.
30-07-2013
Slotoproep van paus Franciscus op de Wereldjongerendagen
Paus Franciscus riep de meer dan drie miljoen jonge christenen, die op het strand van Copacabana in Rio de Janeiro, de slotviering bijwoonden, op tot engagement.
'Ga en maak van alle naties leerlingen, wees niet bevreesd en stel je ten dienste!"
30-07-2013 om 07:46
geschreven door Gust A.
23-07-2013
De 'scoutse' manier om pater Jaak te feliciteren
De scoutse manier om pater Jaak te feliciteren
Toen pater Jaak op 14 juli zijn gouden priesterjubileum vierde, waren de scouts op kamp.
Maar zij vergaten die feestdag niet. Ze hebben op 'geheel scoutse wijze', pater Jaak, hun Moeze (scoutswoord voor 'aalmoezenier', in de bloemetjes gezet.
Pater Jaak heeft altijd veel steun verleend aan het jeugdwerk in het algemeen. Bij de oprichting van de scoutsgroep van Retie, speelde hij een cruciale rol. En hij heeft sinds de start ook al heel wat kampdagen meebeleefd.
23-07-2013 om 00:00
geschreven door Gust A.
20-07-2013
Goudgele Werbeekse en Hodonkse Akkeren
Uitgestrekte graanakkers vind je opnieuw op de Werbeekse en Hodonkse Akkeren.
Eeuwenlang werden deze akkercomplexen, die ooit in gemeenschappelijk bezit waren, gebruikt voor de teelt van graangewassen, in het bijzonder rogge, maar ook haver, gerst en tarwe.
Vanaf de jaren 60 werd mais zo goed als de monocultuur van de Akkeren. Nauwelijks 30 jaar later deden de boomkwekerijen er hun intrede.
De boomkwekerijen houden goed stand. Mais is op de terugweg. Heel wat hectaren met de huidige varianten van rogge, tarwe, gerst en haver, kleuren nu vooral de Gerst- of Werbeekse akkeren, goudgeel.
Zo is het uitzicht van de Akkeren gevarieerder dan ooit. Verschillende soorten struikjes en boompjes, stroken grasland, percelen mais maar vooral ook een zee van wuivende halmen met de geur van rijpe zomers lang geleden.
Een suggestie voor een paradijselijke landschapswandeling? Vertrek aan de beschermde kapel van Werbeek. Na tweehonderd meter links het Hemelrijk in (what's in a name?). Rechts zie je al vlug de graanvelden. Richting knooppunt 125. Je loopt nu in de Hondsestraat op de grens van de Akkeren en de Beemden in de vallei van de Zwarte Nete. Van 125 naar 124. Daar staat het mooi opgeknapte staakkapelletje. En dan verder via de Hodonksepad, langs het 18de eeuwse kapelletje naar de Hodonk en knooppunt 127 aan de prachtige Grote Gracht. Wandel op de oever van dit afwateringskanaaltje naar 93 en via de Abergstraat en langs de Werbeekse of Desselse Nete naar 16. Daar ben je aanbeland bij de dubbele opstal van Werbeek. Nog even richting 125 aanhouden, de betonweg Werbeek-Hodonk kruisen, de asfaltweg volgen tot aan het t-kruispunt en dan naar links, buiten het netwerk, tot aan de kapel van Werbeek, ongeveer 400 meter verder.
20-07-2013 om 22:46
geschreven door Gust A.
18-07-2013
Fauna-akkers in Retie
Door het Regionaal Landschap Kleine en Grote Nete werd dit jaar 43 ha fauna-akker ingezaaid. Het is een interessant alternatief voor dieren die er een schuilplaats in vinden of er nectar halen: vlinders, hommels, solitaire bijen, akkervogels, enz.
Van die 43 ha bevinden zich meer dan 2 ha in Retie. Het kerkbestuur van Sint-Martinus stelde 2 ha in het Broek ter beschikking van de Retiese biebond. Later deed ook het gemeentebestuur zijn duit in het zakje met enkele aren in de buurt van de windmolen. De Biebond ging in samenwerking met het Regionale Landschap enthousiast aan de slag. En het resultaat mag gezien worden: een kleurrijk stukje platteland en een paradijs voor de fauna. De Biebond denkt ook reeds aan het opstarten van een educatief luik in verband met bijen en hun belang, voor scholen en verenigingen.
Een fauna-akker groeit in verschillende fasen waardoor de overheersende kleur steeds wisselt en gedurende de hele zomer nectarplanten aanwezig zijn. In het najaar sterven alle planten af en er blijft een akker achter die de hele winter voedsel geeft aan o.a. akkervogels. Omdat het dood plantenmateriaal op de akker blijft tot het voorjaar, biedt het in de wintermaanden ook beschutting tegen roofdieren, wind en koude.
De fauna-akker werd ingezaaid met verschillende populaire nectarplanten zoals Gele Mosterden knol- en zaaddragende planten als Zonnebloem en Bladrammenas. Erwerd eveneens aandacht besteed aan oude vergeten gewassen als Boekweit en Vlas.
18-07-2013 om 09:21
geschreven door Gust A.
17-07-2013
Postelse Pracht
De boekenwereld van de abdij van Postel
Op zaterdag 22 juni werd de verneiuwde toonzaal van de abdijbibliotheek in Postel geopend.
Abt Frederic Testaert verwelkomde de gasten en lichtte de betekenis toe van het nieuwe initiatief. Prof. dr. Lieve Watteeuw (KU Leuven), die de nieuwe tentoonstelling inrichtte in samenwerking met de bibliothecaris en de prior van de abdij, gaf uitleg bij de belangrijkste tentoongestelde werken. Mevr. Mia Daems, voorzitster van de Molse gidsenkring, bedankte alle instanties voor deze mooie realisatie en gaf te kennen namens alle Molse gidsen, dat ze met veel enthousiasme groepen in de nieuwe toonzaal willen rondleiden.
De bibliotheek van de norbertijnenabdij in Postel, bevat een schat aan bijzondere boeken: handschriften, incunabelen en uitzonderlijke drukken. Het is abt Colibrant die in het begin van de 17de eeuw de kern van de huidige verzameling samenstelt. In de loop van de 19de en 20ste eeuw wordt de collectie uitgebreid.
Het vernieuwde bezoekerscentrum in de abdijbibliotheek toont de mooste exemplaren uit de verzameling.
Rijkverluchte manuscripten, wiegendrukken uit de vijftiende eeuw, atlassen en prachtige religieuze en wetenschappelijke werken uit de 16de tot de 18de eeuw, brengen de geschiedenis van de boekillustratie tot leven.
Monumenten uit de boekgeschiedenis krijgen een prominente plaats. De sublieme Atlas Major van Johannes Blaeu, de indrukwekkende Polyglotbijbel, het meesterwerk van de Antwerpse uitgever Christoffel Plantin, de invloedrijke Palazzo di Genova, van Pieter Paul Rubens en de geheimzinnige Onderaardse Wereld van Athanasius Kircher die de uitbarsting van de Etna in beeld brengt, worden aangevuld met kleuurijke boekbanden, gravures, houtsneden en originele koperplaten. Het zijn stille getuigen van de rijkdom van de abdijbibliotheek.
De tentoonstelling is met groepen te bezoeken na reservatie. Info en reservatie van groepsrondleiding (altijd met gids, heel het jaar door); Dienst Toerisme Mol, Markt 1a, 2400 Mol, 014 33 07 85, toerisme@gemeentemol.be
(uit Kerk&Leven van 17 juli)
17-07-2013 om 14:21
geschreven door Gust A.
15-07-2013
Gouden priesterjubileum Pater Jaak, pastoor van Retie
Pater Jaak Van Heeswijk, norbertijn van Postel, 50 jaar priester, pastoor van Sint-Martinus en van Sint-Job
Beste lezer,
Toen pater Jaak een aantal weken geleden op een vergadering vertelde dat hij op een sobere manier zijn gouden priesterjubileum zou vieren, werd er voorzichtig gesuggereerd of er tijdens of na de eucharistieviering, geen feestwoordje vanwege de parochie bijhoorde. Hij blokte dat voorstelletje resoluut af en zei: Het gaat niet om mij, maar om God en Christus.
Het tekent pater Jaak. Oog voor de kern, de essentie. Op zijn uitnodiging stond het ook: een invitatie om samen met hem God te danken. En bescheidenheid, nederigheid. Ik maak nu graag misbruik van die deugden om het erop te wagen: een artikel op het net na het feestgedruis, dat in alle rust gelezen kan worden en dat ook pater Jaak met de hem kenmerkende bescheidenheid wel zal willen doornemen.
Een geschreven woordje. Want het woord is belangrijk. In het begin was het Woord. In de eucharistieviering hoorden we het Woord van God. In deze tekst weerklinkt een wat wereldlijker geluid. Het was overigens een sfeerrijke én sobere jubileummis. Een goed gevulde kerk, de Gregorianen en Samen op Weg, onder leiding van Herman Verwaest met aan het orgel Felix Van Hees, op hun best, en honderden mensen die de kerkruimte vulden met hun samenzang. En pater Jaak, die in zijn homilie God en de mensen dankte voor al de kansen, voor al de engagementen die hij gedurende een halve eeuw als priester kreeg en op zich mocht nemen.
Geschreven woorden om een aantal kwaliteiten en verdiensten van pater Jaak in het licht te stellen. De positieve kenmerken. Bezit hij dan geen gebreken? Natuurlijk. Zoals iedereen. Maar alleszins, en nu moet ik op mijn woorden tellen, hij heeft m.i. veel MINDER minder goede kenmerken dan ik en mijn naasten, in mijzelf voortdurend ontdekken.
De goeie dus. Pater Jaak heeft zijn fundamentele priesterlijke taken altijd met grote verantwoordelijkheid en gedrevenheid en volharding op zich genomen: de eucharistie, de sacramenten. Wat een van die sacramenten betreft, gaat de kennismaking met pater Jaak voor heel wat Retiese parochianen terug tot de beginjaren van zijn priesterschap. Hij functioneerde namelijk een tijd als de zgn. vreemde biechtvader in de linkerzijbeuk van onze parochiekerk. Die 'vreemde' biechtvader' had om een of andere reden altijd het meeste werk. Sinds pater Jaak in 1991 pastoor van onze parochie werd, heeft hij met volharding, ondanks het afkalvende aantal pratikerenden, de talloze eucharistievieringen, doopvieringen, eerste communie- en vormselvieringen, uitvaartplechtigheden en huwelijksmissen mee voorbereid en is hij er in voorgegaan.
Volharding ook in zijn bekommernis om de kinderen en de jongeren. Dat was zo in de jaren dat hij les gaf en daarnaast ook actief was in het jeugdbewegingswerk. En dat is zo altijd geweest tijdens zijn pastoorschap. Parochie en kerkbestuur hebben altijd volop het jeugdwerk gesteund. Al tientallen jaren worden kerkgronden ter beschikking gesteld van de Chiromeisjes en jongens. En pater Jaaks rol in de oprichting van de scoutsafdeling in Retie is cruciaal geweest. Maar ook de begeleiding en morele steun van pater Jaak ten aanzien van het jeugdwerk, zijn vaak van zeer groot belang geweest.
Sportieve volharding ook. Pater Jaak en zijn fiets zijn bijna onafscheidelijk. Vroeger dag na dag vanuit Postel naar o.a. Turnhout, en nu al meer dan 22 jaar, normaliter vier keer per dag het traject Postel-Retie. Je moet het toch maar (kunnen)doen! Nu ligt er een 'fietsostrade' tussen Retie en Postel. Maar wat heeft het hem gekost aan inspanning en lekke banden en valpartijen, in de periode dat er van behoorlijke fietspaden van en naar Postel helemaal geen sprake was.
Wat me ook opgevallen is: zijn religieuze belezenheid. Als pater Jaak eens wat vrije tijd heeft, is hij op de pastorie een of ander religieus boek aan het lezen. En recent werk. Paus Franciscus was nog maar enkele dagen paus of pater Jaak had zich een pas verschenen interviewboek met Franciscus toen hij nog kardinaal was, aangeschaft.
Maar Jaak heeft nog een ander talent: hij houdt van bouwwerken en van stevige handenarbeid. Zijn tuintje in Postel en zijn tuintje achter de pastorie in Retie: hij koestert ze als paradijsjes. Hij heeft de grote restauratie van de Sint-Martinuskerkin 1994, op de voet gevolgd. En dat geldt ook voor de pastorie en het parochiecentrum. Met veel kennis van zaken overigens.
Het zou zonde zijn, een echte zonde wellicht, bij deze gelegenheid met geen enkel woord te reppen over de toekomst van de parochies, van onze parochie. We hopen dat pater Jaak nog geruime tijd actief kan blijven. We kunnen ons verheugen in de vele medewerkers in onze Sint-Martinusparochie. Maar hier op deze aardbol heeft niemand van ons het eeuwig leven.
Vele sociologen, psychologen, filosofen en politici wijzen geregeld op de gevarenvoor persoon en gemeenschap, van een te sterk individualisme en op de middelen om dat tegen te gaan: het versterken van het gemeenschapsleven in buurten en verenigingen. Het is evenwel opvallend dat zeer vaak de kerkgemeenschappen niet vernoemd worden, hoewel de Kerk nog altijd over een uitgebreid netwerk en over dichte accommodatie beschikt. Bovendien richt de Kerk zich tot alle leeftijds- en sociale groepen van de bevolking. Kortom, de Kerk, de parochie, biedt nog altijd enorme mogelijkheden op het socio-culturele vlak.
Maar een parochie is natuurlijk meer dan een socio-culturele club. Het moet een geloofsgemeenschap zijn, waarvan de leden proberen te beleven wat de essentie van hun christelijke geloof is en daar desnoods vrij en vrank voor uitkomen.
Wij allemaal, ieder op zijn of haar manier en met zijn of haar mogelijkheden, moeten verantwoordelijkheid nemen. Dan kunnen we bergen verzetten. Bergen beklimmen. Zonder doping.
Priester Jaak Van Heeswijk geeft al vijftig jaar het beste van zichzelf. Hij volhardt daarin, ook al moest hij, net als iedereen, constateren dat het religieuze leven en de godsdienstige praktijk, gaandeweg de voorbije decennia, meer en meer in de verdrukking kwamen. Die moed, dat diepe geloof en vertrouwen, kunnen ook ons inspireren tot inzet in het parochieleven. Veel tekenen wijzen erop, dat heel wat mensen, ook jongeren, het steriele en uitzichtloze van een extreem individualisme inzien. Het warme en diepe gemeenschapsgevoel in een religieuze viering met mensen uit alle leeftijdsgroepen, sociale klassen, en ja ook in een landelijke gemeente, uit verschillende rassen, kan, daarvan ben ik vast overtuigd, het best tot uiting komen en bloeien, in een parochie.
Pater Jaak, van harte gefeliciteerd met uw jubileum en dank u wel voor uw inzet en al uw werk!
15-07-2013 om 15:02
geschreven door Gust A.
12-07-2013
De zintuigenpaal
Europa subsidieert nieuwe zintuigenpaal
Jan Cuypers, de promotor van de zgn. zintuigenpaal, bezorgde nog tekst en foto's over de inhuldiging van de zintuigenpaal enkele weken geleden. Het project van de gemeente Retie werd gesubsidieerd door de leaderregio Regio Midden-Kempen.
Aan de watermolen in Retie werd een unieke paal ingehuldigd: een zintuigenpaal. De kleurrijke zuil werd betaald met Europees geld.
De nieuwe paal is een halve meter dik en 2,5 meter hoog. Hij ziet eruit als een bloem, met een grote stamper en drie meeldraden. De romp is bekleed met tien kindertekeningen die verzameld werden via een scholenwedstrijd.
De gekleurde paal doet dienst als startplaats van een educatieve wandeling doorheen de Witte Netevallei, waarbij je onderweg met al je zintuigen leert genieten van de natuur. Via tal van leuke spelletjes en opdrachten kun je de dingen van de natuur letterlijk zien, horen, voelen, ruiken en proeven. De paal maakt deel uit van een uniek zintuigenproject, dat tot stand kwam met subsidies van de provincie, de Vlaamse overheid en zowaar ook van de Europese Unie.
Tijdens het schooljaar zullen alle scholen in Retie om beurt langs gaan in de Witte Netevallei, vlakbij het Prinsenpark, waar de leerlingen eerst een rugzak met waarnemingsmaterialen ophalen en daarna het bos intrekken om er te wandelen, te spelen en hun zintuigen te prikkelen. Er zijn aparte routes uitgestippeld voor de kleuters en voor de leerlingen van de verschillende graden van de lagere school.
12-07-2013 om 21:40
geschreven door Gust A.
07-07-2013
Grote deelname en drie jubilarissen bedevaart Eersel-Werbeek
Grote deelname en drie jubilarissen bedevaart Werbeek
Dejaarlijkse bedevaartEersel Werbeekkan terugkijken op een grote deelname. Elk jaar sluiten er meer pelgrims aan bij deze mooie traditie. Ook waren er dit keer meer pelgrims die te voet de tocht aflegden van Eersel naar Retie.
Patrick Geuens, de nieuwe burgemeester van Retie, bood wederom een gastvrije ontvangst aan op het raadhuis en harmonie de Goede Hoop en het Gilde zorgden voor de serenade en de vendelgroet voor de pelgrims en het bestuur van Retie.
HetEersels Herenkoor Gaudeamusluisterde de H. Mis en de bidstonde op met de aloude gezangen ende Marialiederen en debruidjes uit Eersel gaven acte de présence. Pater Jaak en zijn koster waren in de parochiekerk van Retie weer de voortreffelijkegastheren.
Diaken Johan van Olmen ging voor de eerste keer voor in de H. Mis en de bidstonde en gaf aan dat hij de datum van de laatste zaterdag van juni voor de komende jaren in zijn agenda zou vastleggen.
In de kapel van Werbeek werden drie jubilarissen gehuldigd voor hun vijftigste deelname aan de jaarlijkse bedevaart. Dit jaar werd de medaille uitgereikt aanToos de Haas-Bierens, van de Lage Heide, Frist v.d. Broek, van Schadewijk en Trees Maas-Groenen van Stokkelen . De laatste kreeg de medaille thuis opgespeld.
Het VVV van Retie zorgde voor de bankjes bij de kapel en wist de pelgrims na afloop weer warm te onthalen door te trakteren op de traditionele schuimpjes en Ambrosiuswijn.
Met een tevreden en voldaan gevoel keerde iedereen weer huiswaarts richting Eersel, nagenietend van een mooie dagvan ontmoeten, devotie, traditie en gezelligheid.