Christenen zouden een gezond zelfbewustzijn moeten hebben
Christenen zouden een gezond zelfbewustzijn moeten hebben
We voelen ons vaak ongemakkelijk als we over ons geloof praten . We willen niet raar gevonden worden en zijn bang voor wat de ander denkt.
Als er één iemand was met een gezond zelfbewustzijn, was dat Jezus. “Hij was gewoon een mens als wij, maar wist precies wie Hij was, vanuit de omgang met zijn Vader. Hij kon zeggen: ik ben het Licht van de wereld, de goede Herder, de ware Wijnstok, de Weg, de Waarheid en het Leven. Dat is nogal wat. Wij zijn aan die woorden gewend, maar je zou kunnen denken: wat denkt Hij wel niet?”
Jezus ging gewoon met mensen om, maar was zich tegelijk bewust van wie Hij was. “Dat bleek uit Zijn woorden en daden. Vanuit dat gezonde zelfbewustzijn ging Hij zijn gang en kon Hij mensen van dienst zijn.” Veel mensen voelen zich ongemakkelijk, als ze praten over het geloof. “Gezond zelfbewustzijn begint met wie je bent in Christus. Hij helpt ons het gezonde zelfbewustzijn te ontwikkelen.” Het zout van de aarde, het licht van de wereld, kinderen van de vader. Paulus, Petrus en Johannes gaan erop in in hun brieven.
(CIP)
14-02-2022 om 14:29
geschreven door Gust A.
12-02-2022
Aantal besmettingen 12 februari
Update 12 februari
-Retie: 295, 2547
- Dessel: 322, 3334
- Mol: 1295, 3498
- Kasterlee: 607, 3186
- Arendonk: 466, 3528
- Oud-Turnhout: 435, 3063
- Geel: 1422, 3487
- Turnhout: 1658, 3614
Het eerste cijfer geeft het absolute aantal besmettingen over de laatste 14 dagen weer.
Het tweede cijfer duidt het aantal besmettingen omgerekend naar 100.000 inwoners aan.
12-02-2022 om 08:54
geschreven door Gust A.
11-02-2022
Pater Daniël Maes in het Syrische klooster Mar Yakub
Goede Vrienden,
Op 4 november 2015 overleed Réné Girard op 91 jarige leeftijd in Stanford waar hij professor was geweest. Hij is een van de moderne denkers en schrijvers wiens gedachtegoed ik al decennia lang heb gevolgd en gewaardeerd. Hij was gehuwd en vader van drie kinderen. Hij werd tijdens zijn leven in zijn eigen land, Frankrijk, niet hoog aangeslagen, afgezien van zijn opname in de Académie Française (2005). In het buitenland hebben echter zes universiteiten hem een doctoraat honoris causa aangeboden, nl. Amsterdam, Innsbruck, Antwerpen, Padua, Montréal en St Mary’s University and Seminary Baltimore. Na zijn dood begon men hem in Frankrijk plots te prijzen als een van de meest originele denkers van de laatste eeuw en Mgr. Robert Barron, hulpbisschop van Los Angeles noemt hem zelfs een kerkvader.
Geboren in Avignon (25 december 1923!) uit een klassiek Frans christelijk gezin (moeder katholiek en royalist, vader antiklerikaal en republikein), heeft hij van zijn 12 tot 38 jaar de Kerk verlaten om daarna een overtuigd katholiek te worden. Van het klassiek onderwijs in scholen en universiteit heeft hij, naar eigen bewering, niet veel opgestoken. Wat hij leerde, kwam van zijn ouders en van hemzelf. Hij is een echte autodidact. Als kind leerde hij hoofdzakelijk zelf lezen en schrijven. Zoals zijn vader, die conservator was van het “Musée Calvet” en “palais des Papes” in Avignon, heeft hij uiteindelijk dan maar “l’Ecole des chartes” gevolgd en er het diploma van archivaris-paleograaf behaald. Hij wou weg uit Frankrijk en zag de kans om in Amerika assistent Franse taal te worden aan de universiteit van Indiana (1947). Om ooit enige plaats te krijgen moest hij echter een doctoraat maken. Daarvoor wilde hij onderzoeken hoe de Amerikanen dachten over Frankrijk en de Fransen tijdens WO II. Hij schreef naar de Franse ambassade in de VS om daarover documentatie te vragen. Lange tijd vernam hij niets tot op een moment dat er zulk een massa informatie werd afgeleverd dat het grootste werk voor een doctoraat al gemaakt was. Je moet maar geluk hebben! Hij werd professor literatuur en antropologie in verschillende Amerikaanse universiteiten (Buffalo, John Hopkins, Stanford). Eigenlijk interesseerde hij zich hoofdzakelijk aan de wereldliteratuur. Hij las de grote werken (Cervantes, Proust, Dostoïevski, Shakespeare...). Daarmee trachtte hij “een geschiedenis van het verlangen” op te maken. Uiteindelijk zal hij ontdekken dat de Bijbel en vooral de passieverhalen van de evangelisten, louter letterkundig, een ongeëvenaarde “openbaring” van de werkelijkheid bieden. Van de literatuur is hij in de antropologie terecht gekomen en heeft bovendien een originele visie ontwikkeld met grote gevolgen voor sociologie, economie, psychologie, etnologie en zelfs theologie en Bijbelverklaring. Vanuit al deze gebieden werd, vooral in Frankrijk, heftig tegen hem geprotesteerd. Algemeen aanvaarde opvattingen haalt Girard van hun voetstuk zonder dat iemand tot heden in staat is hem deskundig te weerleggen. Terwijl Griekse mythen nog steeds niet in vraag mogen gesteld worden, toont hij aan dat ze blind zijn voor de onschuld van hun slachtoffers en zich plaatsen aan de kant van de moordenaars. De Griekse democratie was in feite een aristocratie zegt hij, gebouwd op slaven. Noch Plato, noch Aristoteles hebben de slaven als slachtoffers erkend. En het Romeinse Rijk was een sacrale monarchie, gebouwd op de collectieve moord van Cesar. Het onderbewuste van S. Freud als een soort “zwarte doos”, gooit hij in de vuilbak en noemt Freud zelf een merkwaardig mengsel van verblinding en intuïtie, die nooit de betekenis van de “zondebok” in de maatschappij heeft begrepen. Heftig kant hij zich tegen de verheerlijking van de zogenaamde “gemobiliseerde massa” van J.P. Sartre en meteen ontmaskert hij “de vrijheid van het atheïstisch individualisme” als een illusie.
Nicolaas Copernicus (+ 1543) bezorgde de mensheid een kosmologische ontnuchtering. Men aanvaardt nu dat onze aarde rond de zon draait en niet omgekeerd, dat ze niet het centrum van het heelal is. Charles Darwin zorgde voor een biologische ontnuchtering door aan te tonen dat de dieren fysisch verrassend vele gelijkenissen hebben met het menselijk lichaam. Met Sigmund Freud kregen we een psychologische ontnuchtering: achter onze woorden en daden gaan soms meer seksuele frustraties schuil gaan dan we graag aannemen. Laat me toch eerst hierbij enkele kanttekeningen plaatsen. Al is onze aarde als een verloren stipje in het immense heelal, ze is wel degelijk het geestelijk centrum, waar Jezus Christus verlossing heeft gebracht voor de mens en de schepping. Al hebben de dieren fysisch veel gemeen met ons, door ons bewustzijn zijn we wel degelijk absoluut uniek en oneindig waardiger dan de dieren. En de diepste hunkering in ieder mens gaat niet uit naar seksualiteit of macht - hoe belangrijk die ook zijn - maar naar het absolute geluk in God, wiens beeld wij in ons dragen. Dat is voor velen ook hun diepste onbewuste. Freud is met zijn verwrongen godsbeeld halverwege blijven hangen bij de seksuele frustraties. En nu zorgt R. Girard voor een ontnuchtering van ons hart, nl. de onechtheid van onze verlangens. Wij denken dat wij naar iets verlangen en weten niet dat we in feite het verlangen overnemen van een ander. We verlangen gewoon wat die ander verlangt en leven in “een romantische leugen”. Dit brengt na-ijver mee, wat zelf een spiraal van geweld veroorzaakt, het model wordt rivaal. Hieruit volgt een strijd van “allen tegen allen”, die zich omvormt tot “allen tegen één” en pas eindigt nadat een schuldige als ‘zondebok’ is aangeduid en uitgeschakeld. Na een pauze begint dit “nabootsend verlangen” met de spiraal van jaloezie en geweld opnieuw. De grote bekommernis blijft: hoe ervoor zorgen dat een samenleving niet aan geweld ten onder gaat? Het menselijk antwoord was steeds: de schuldige(n) straffen. Ziedaar, in een notendop, de geschiedenis van iedere menselijke beschaving, vanaf de broedermoord van Kaïn op Abel (Genesis 4), wat we verder zullen uitwerken.
Ruim drie decennia geleden vroeg ik aan een vriend, een Leuvense professor, een van onze gezaghebbende Vlaamse filosofen, wat hij van René Girard dacht. “Ik kan zijn redeneringen niet bijtreden”, antwoordde hij en voegde er aan toe: “Als René Girard gelijk heeft, hebben wij allemaal ongelijk”. Ondertussen blijkt R. Girard wel degelijk gelijk te hebben. Toch willen we ook nu niet overdrijven. Wetenschappers hebben waardevolle vaststellingen gedaan maar R. Girard heeft er een samenhangende verklaring voor gegeven. Het is de moeite om zijn inzichten op de verschillende terreinen te toetsen en verder uit te werken. Wij doen het voor het christelijk geloof en de Bijbel. P. Daniel
11-02-2022 om 18:42
geschreven door Gust A.
Uitvaartplechtigheid broeder Guy
De abdijgemeenschap van Postel, familieleden en vele vrienden en kennissen van broeder Guy hebben afscheid genomen van hem in een zinrijke en mooie uitvaarteucharistie in de abdijkerk van Postel.
Lees het gedachtenisprentje via onderstaande links.
Het eerste cijfer geeft het absolute aantal besmettingen over de laatste 14 dagen weer.
Het tweede cijfer duidt het aantal besmettingen omgerekend naar 100.000 inwoners aan.
11-02-2022 om 08:09
geschreven door Gust A.
'Zeven Neten' een aanrader
Het driemaandelijks tijdschrift van de Retiese heemkundige kring 'Zeven Neten' gaat zijn 29ste jaargang in.
Iedereen die het tijdschrift kent, is er vol lof over: mooi vormgegeven en een boeiende inhoud.
Een abonnement kost 15 euro. Als erelid betaal je 25 euro.
Gelieve het lidgeld te storten voor eind februari 2022 op het nummer IBAN BE29 7370 4475 7964 van Retiese Heemkundige Kring 'Zeven Neten' vzw.
11-02-2022 om 08:01
geschreven door Gust A.
10-02-2022
Aantal besmettingen 10 februari
Update 10 februari
-Retie: 352, 3039
- Dessel: 425, 4400
- Mol: 1631, 4406
- Kasterlee: 712, 3737
- Arendonk: 583, 4414
- Oud-Turnhout: 521, 3669
- Geel: 1741, 4269
- Turnhout: 1956, 4264
Het eerste cijfer geeft het absolute aantal besmettingen over de laatste 14 dagen weer.
Het tweede cijfer duidt het aantal besmettingen omgerekend naar 100.000 inwoners aan.
10-02-2022 om 14:44
geschreven door Gust A.
09-02-2022
65 jaar geleden overleed dr. Aloïs Mathé
Op 25 februari zal het 65 jaar geleden zijn dat dr. Aloïs Mathé (Retie, 23 december 1874) in Deurne overleed.
Aloïs Mathé was een bekende persoonlijkheid in Retie. Hij was huisarts maar ook musicoloog en schrijver. Hij schreef o.a. 'De lieve heimat', met rake portretten van Retiese dorpsfiguren.
Hij werd begraven op de begraafplaats Schoonselhof in Antwerpen.
09-02-2022 om 12:11
geschreven door Gust A.
Aantal besmettingen 9 februari
Update 9 februari
-Retie: 371, 3203
- Dessel: 436, 4517
- Mol: 1665, 4497
- Kasterlee: 723, 3795
- Arendonk: 599, 4535
- Oud-Turnhout: 540, 3803
- Geel: 1857, 4554
- Turnhout: 2054, 4477
Het eerste cijfer geeft het absolute aantal besmettingen over de laatste 14 dagen weer.
Het tweede cijfer duidt het aantal besmettingen omgerekend naar 100.000 inwoners aan.
09-02-2022 om 09:42
geschreven door Gust A.
08-02-2022
Retie: laagste relatief besmettingscijfer
Update 8 februari
-Retie: 404, 3488
- Dessel: 458, 4742
- Mol: 1733, 4681
- Kasterlee: 757, 3973
- Arendonk: 624, 4725
- Oud-Turnhout: 576, 4782
- Geel: 1950, 4782
- Turnhout: 2147, 4680
Het eerste cijfer geeft het absolute aantal besmettingen over de laatste 14 dagen weer.
Het tweede cijfer duidt het aantal besmettingen omgerekend naar 100.000 inwoners aan.
08-02-2022 om 16:48
geschreven door Gust A.
06-02-2022
Lichtmis in de Sint-Martinuskerk van Retie
Geniet van de foto's die Maria Van den Put maakte over de lichtmisviering in de Sint-Martinuskerk.
God zal hen die in Jezus zijn ontslapen, levend met Hem meevoeren. Zo zullen wij voor altijd samen zijn met de Heer (1 Tes 4,14.17b).
In de vrede van de verrezen Heer en gesterkt door het ziekensacrament ontsliep onze medebroeder GUY VAN LEEMPUT norbertijn van Postel
Op 17 november 1955 werd hij geboren te Lint. Ingekleed in de abdij van Postel op 28 augustus 1974, verbond hij zich op 28 augustus 1976 door professie aan dit klooster. Nadat hij gedurende drie jaar de priesteropleiding gevolgd had, besloot hij om broeder te worden. Hij werd medewerker in de technische dienst van de abdij en op het economaat. Op 18 november 1993 werd hij cellier. Vanaf 19 oktober 2000 was hij tevens succentor en daarna, sinds 14 augustus 2008, cantor.
Om zijn taken beter te kunnen vervullen, behaalde hij verschillende diploma’s: beiaardier (1986), informaticus (1990) en herborist (2003). Hij startte de kruidenteelt op en het kruidenlabo. Hij was lid van de raad van de prelaat, sinds 20 oktober 1994, en lid van de financiële commissie van de abdij, sinds 7 juli 2008.
Op 20 januari 2022 werd hij opgenomen in het Heilig Hartziekenhuis te Mol. Daar overleed hij op 3 februari 2022.
De plechtige uitvaartliturgie wordt gevierd in de abdijkerk te Postel op vrijdag 11 februari 2022 te 11 uur. Op de vooravond, donderdag 10 februari te 18 uur, wordt de overledene overgebracht naar de abdijkerk waar voor hem het avondgebed gezongen wordt.
Verdere Missen ter nagedachtenis van de overledene worden gevierd in de abdijkerk op dinsdag 15 februari, op vrijdag 18 februari en op donderdag 4 maart, telkens te 11.30 uur. Tijdens de liturgische diensten dragen de kerkgangers een mondmasker.
De prelaat en de abdijgemeenschap van Postel Norbertijnenabdij van Postel Abdijlaan 16 B-2400 Mol
De familie Van Leemput
06-02-2022 om 12:19
geschreven door Gust A.
05-02-2022
Verdere daling
Update 5 februari
-Retie: 529, 4567
- Dessel: 562, 5818
- Mol: 2070, 5591
- Kasterlee: 835, 4383
- Arendonk: 748, 5664
- Oud-Turnhout: 693, 4880
- Geel: 2301, 5642
- Turnhout: 2588, 5642
Het eerste cijfer geeft het absolute aantal besmettingen over de laatste 14 dagen weer.
Het tweede cijfer duidt het aantal besmettingen omgerekend naar 100.000 inwoners aan.
05-02-2022 om 10:20
geschreven door Gust A.
04-02-2022
Daling zet zich door
Update 4 februari
-Retie: 564, 4870
- Dessel: 598, 6191
- Mol: 2179, 5886
- Kasterlee: 871, 4572
- Arendonk: 791, 5989
- Oud-Turnhout: 715, 5035
- Geel: 2412, 5915
- Turnhout: 2668, 5816
Het eerste cijfer geeft het absolute aantal besmettingen over de laatste 14 dagen weer.
Het tweede cijfer duidt het aantal besmettingen omgerekend naar 100.000 inwoners aan.
04-02-2022 om 10:16
geschreven door Gust A.
Jongerenviering
Op zaterdag 5 februari is er in de Sint-Martinuskerk van Retie om 16.30 u. een JONGERENWOORDDIENST voor jong en minder jong.
Van harte welkom!
04-02-2022 om 10:07
geschreven door Gust A.
03-02-2022
Vrij algemene lichte daling
Update 3 februari
-Retie: 599, 5172
- Dessel: 616, 6377
- Mol: 2298, 6207
- Kasterlee: 899, 4719
- Arendonk: 817, 6186
- Oud-Turnhout: 735, 5176
- Geel: 2489, 6103
- Turnhout: 2669, 5818
Het eerste cijfer geeft het absolute aantal besmettingen over de laatste 14 dagen weer.
Het tweede cijfer duidt het aantal besmettingen omgerekend naar 100.000 inwoners aan.
03-02-2022 om 12:47
geschreven door Gust A.
02-02-2022
2 februari: Lichtmis en Dag van het Godgewijde leven
UNIE van de RELIGIEUZEN van VLAANDEREN
Blijft altijd zijn aanschijn zoeken (Ps 105,4)
Broeders en zusters,
Omwille van de coronapandemie zullen er dit jaar, in onze bisdommen, geen bijeenkomsten plaatsvinden n.a.v. de Dag van het Godgewijde Leven. Al tien maanden leiden wij allen een teruggetrokken leven, een beetje zoals de heilige Jozef, die paus Franciscus ons voor dit jaar ten voorbeeld heeft gesteld . In zijn brief over de heilige Jozef noemt de paus hem “de man die onopgemerkt blijft (…), een vader in de schaduw” . Voor sommigen van ons verandert dit leven in het verborgene weinig of niets, voor anderen daarentegen is dit zeer ongewoon, denk aan de oversten en andere bestuursleden. Niet dat zij graag op de voorgrond treden, maar krachtens hun taak moeten ze nu eenmaal het voortouw nemen. Hoe dan ook, hopelijk zal men het coronavirus spoedig onder controle krijgen en overwinnen. Ondertussen moeten wij geduldig zijn. In dat verband verwijst paus Franciscus in zijn brief onder anderen naar de “religieuzen” . Wij blijven ook bidden voor de slachtoffers van dit dodelijk virus en hun familieleden. En wij vergeten de zorgverleners niet, die dag in dag uit op de bres staan voor de zieken en de bejaarden.
Sinds het uitbreken van de pandemie is het werk in en voor onze gemeenschappen niet verminderd, maar toch er is tijd vrij gekomen. Zo zijn er minder vergaderingen en er zijn geen vormingsdagen. Hoe kunnen wij deze extra vrije tijd invullen? Het antwoord op deze vraag ligt besloten in ons Godgewijde leven zelf. “Mijn ogen hebben thans uw heil aanschouwd” De Dag van het Godgewijde Leven valt samen met het feest van Jezus’ opdracht in de tempel. In het relaas van de opdracht ontmoeten we Simeon. Hij neemt het kind Jezus in zijn armen en looft God: “Mijn ogen hebben thans uw heil aanschouwd”.
In een apostolische brief, getiteld Patris corde (met het hart van een vader), waarvan de officiële Nederlandse vertaling binnenkort bij Licap Halewijn zal verschijnen, heeft de paus op 8 december 2020 een Jaar van de heilige Jozef afgekondigd. Aanleiding voor dit bijzonder jaar, dat loopt tot 8 december 2021, is de 150ste verjaardag van het uitroepen van de heilige Jozef tot patroon van de universele Kerk. Zij “hebben begrepen dat niemand het in zijn eentje redt… Hoeveel mensen proberen dagelijks geduldig te zijn en hoop door te geven door geen paniek te zaaien, maar medeverantwoordelijkheid aan te moedigen”. In Jezus herkent Simeon de Heiland, de Verlosser van de wereld. Hij ervaart de grootheid van God en tegelijk zijn nabijheid. Later zullen de leerlingen dit ook ervaren, vooral na de verrijzenis van Jezus, wanneer Hij hen zal verschijnen. Toen zij Jezus vergezelden tijdens zijn openbaar leven was dit lang niet altijd het geval. Herinner u de vraag van Filippus: “Heer, toon ons de Vader”, en het antwoord van Jezus: “Ik ben al zo lang bij u en gij kent Mij nog niet, Filippus? Wie Mij ziet, ziet de Vader” . In Jezus, zijn Zoon, is God ons nabijgekomen, maar deze nabijheid is niet altijd voelbaar. Stellen wij ons niet af en toe de vraag: “Waar is God? Waar is Jezus?” Voor zijn hemelvaart heeft Jezus echter gezegd: “Ik ga heen en gij zult Mij zoeken” . Het is niet omdat God ons in Jezus nabijgekomen is, dat we Hem niet meer moeten zoeken. Integendeel, ieder van ons is en blijft een Godzoeker, zoals de psalmist die bidt: “Uw aanschijn, Heer, tracht ik te zien. Wil uw gelaat niet verbergen voor mij” . In de psalmen wordt meermaals verwezen naar het aanschijn van de Heer of naar zijn gelaat, waarmee gezinspeeld wordt op zijn nabijheid, die voor ons een bron van vreugde is. Bidden wij Hem niet regelmatig: “Toon ons uw aanschijn en maak ons gelukkig” ?
Een pelgrimstocht van de geest, op zoek naar het gelaat van God
In zijn laatste homilie op het feest van Jezus’ opdracht, in 2013, omschreef de vorige paus, Benedictus XVI, het Godgewijde leven als “een pelgrimstocht van de geest, op zoek naar een Gelaat, dat zich soms openbaart en soms verbergt”. Wij, Godgewijden, zijn als pelgrims, die op zoek zijn naar het gelaat van de Heer. De psalmist zegt precies hetzelfde: “Blijft altijd zijn aanschijn zoeken”. In een commentaar op dit vers, in het bijzonder op het woord ‘altijd’, stelt de heilige Augustinus dat het zoeken van God niet alleen geldt voor dit leven, maar ook voor het leven hiernamaals! De kerkvader verbindt dit zoeken van God met het liefhebben van God én het vinden van God. Zoals de bruid in het Hooglied blijft zoeken naar haar bruidegom, ook al heeft zij hem gevonden, zo zoeken wij God. “Hoe groter onze liefde voor God is,” zegt de heilige Augustinus, “hoe meer wij Hem zoeken, die we al gevonden hebben”! In die zin houdt het zoeken van God, het liefhebben van God ons Godgewijd leven jong en dynamisch, ook al zijn we oud en minder mobiel. God is liefde, God is schoonheid. De ontdekking van deze waarheid zal nooit ofte nimmer eindigen. Gegrepen door het mysterie van God, kunnen wij niet anders dan zijn aanschijn zoeken en blijven zoeken, zelfs wanneer we Hem gevonden hebben! God zoeken én vinden, daarin bestaat de ware vreugde, het ware geluk!
Waar kan God gevonden worden?
We weten uit ervaring waar we God kunnen vinden: in de eucharistie en het gebed, in geestelijke lezing, maar ook bij onze broeders of zusters in de gemeenschap en bij de mensen die aan onze zorg zijn toevertrouwd. In onze broeders en zusters, in onze medemensen, vooral in de kleinen en de armen, kunnen wij het gelaat van de Heer herkennen. Hoe kunnen wij de tijd invullen, die vrij gekomen is sinds het uitbreken van de coronapandemie? Wij kunnen doen wat wij altijd gedaan hebben én wat wij altijd zullen blijven doen, zelfs in het hiernamaals: Gods aanschijn zoeken en vinden. God is zo groot en toch zo nabij, dit was de ervaring van Simeon in de tempel en trouwens ook van de heilige Jozef. Moge dit ook onze ervaring zijn als Godgewijden!
Mede namens het bestuur van de URV, abt Frederic Testaert o.praem., voorzitter van de URV