ZEVENDE PAASZONDAG Jo 17,20-26 Vers 24b: ' ...Opdat zij mijn heerlijkheid mogen aanschouwen, die Gij Mij gegeven hebt...' In feite staat er: Opdat zij mijn schittering mogen aanschouwen...want als God licht is dan is zijn Zoon de schittering want Hij heeft alles van de Vader gekregen. Dit is poësie-taal, taal van liefde, uitwisseling van een intense beleving van éénheid.
Als in een koppel een man tot zijn vrouw zegt: bedankt dat gij mij ons kind geschonken hebt ( of omgekeerd) is dat dan niet even schitterend ? Hoe lang is het geleden dat je die intense dankbaarheid aan elkaar gegeven hebt.
ZESDE PAASZONDAG Joh 14,23-29: De Heilige Geest zal u bijstaan Vers 27a : MIJN VREDE GEEF IK U. Als Jezus over vrede spreekt, heeft Hij het over SJALOOM , een courant woord uit zijn moedertaal. Dat woord zegt letterlijk: HEELHEID, VOLHEID. In de vertaling is het vrede geworden.Kan best ! Mag er in die' vrede' nog iets meeklinken van de oorspronkelijke betekenis? Het is de gewone begroeting waarmee joden ook vandaag nog elkaar goeie dag zeggen in de dageljjkse omgang. Het Wees-Gegroet-Maria begint trouwens zo : Sjaloom, Myriam. Hugo Dierick, Rosier 26 Antwerpen.
VIJFDE PAASZONDAG Joh13,31-35: Een nieuw gebod Vers 34a': Een nieuw gebod geef Ik u : gij moet elkaar liefhebben ; zoals Ik u heb liefgehad.' Het nieuwe van dat gebod is eigenaardig genoeg dat het geen gebod kan zijn zoals we dat meestal verstaan: een moeten, een verplichting maar integendeel: het is de énige aanbeveling die Jezus ons deed: Ik heb mezelf gegeven. Kunt ge iets beters geven ? Heeft evenveel te maken met vertrouwen in mezelf als met vertrouwen in de ander, niet ? Hugo Dierick, Rosier 26 2000 Antwerpen
VIERDE PAASZONDAG Joh 10,27-30: De echte herder Vers 30: 'IK EN DE VADER,WIJ ZIJN EEN!'' Over die éénheid zijn bibliotheken vol geschreven. Prachtige literatuur want het gaat over Jezus'godzijn. Zijn we daar iets mee? Als het alleen maar woorden blijven, kunnen wij daarover alleen maar denken en discusieren en daar nooit echt uit geraken. Het enige dat ons iets kan doen is proberen te doen wat Hij ons vraagt: Hem volgen en op elk kruispunt de kant uitgaan die Hij gaat en dan zullen we onderweg ervaren of Hij al dan niet een gewone mens is. Risceren wij dat ? Hugo Dierick, Rosier 26, Antwerpen.
TWEEDE PAASZONDAG Joh20,19-31:Verschijning aan de apostelen. VERS 29 ' TOEN ZEI HIJ TOT HEM: OMDAT GIJ GEZIEN HEBT, GELOOFT GE ?ZALIG DIE NIET ZIEN EN GELOOFD HEBBEN' De klemtoon bij geloven ligt nooit op zien maar op horen. Geloven is immers vertrouwen geven. De schaduw van geloven is altijd het twijfelen. Wie ziet, kan niet meer twijfelen noch geloven want hij ziet het en daarmee is alles gezegd. Heb ik contact met mijn twijfelen als ik geloof ? Kan ik mijn twijfelen onder woorden brengent?Probeer eens. Houdt mijn geloven daarbij stand ? Hugo Dierick, Rosier 26,Antwerpen
DERDE PAASZONDAG Joh 21,1-19. Vers:17a: 'Voor de derde maal vroeg Hij : Simon, zoon van Johannes, hebt ge me lief ? Nu werd Petrus bedroefd, omdat Hij hem voor de derde maal vroeg: Hebt gij me lief.' Hebt gij dat ooit al meegemaakt in uw relatie van verloofde, gehuwde, samenwonende ? Uw partner die u in uw ogen kijkt en vraagt:' Ziet ge me nog graag ? ' Of hebt ge dat al zelf gevraagd aan uw geliefde? Dat moet ge eens doen ! Wedden dat ge dat nog eeen tweede keer en zelfs een derde keer zult vrgen en dat ge telkens iets anders zult meemaken. Hugo Dierick, Rosier 26 Antwerpen.
PASEN Lc 24, 1-12 : Hij is verrezen. Vers: 12c 'Petrus ging terug naar huis, verbaasd over wat er gebeurd was.' Eerst vond Petrus het verslag van de vrouwen maar niks. Dan liep hij naar het graf en zag precies wat de vrouwen hadden verteld en gaat verbaasd naar huis. Wat een mengeling van twijfelen en geloven. Er bestaat geen geloven zonder twijfelen. Er bestaat wel twijfelen zonder geloven. Waar horen wij thuis en waar voelen wij ons goed bij? Hugo Dierick, Rosier 26 Antwerpen.
PALMZONDAG Lc 22,14-23, 56: Laatste Avondmaal Vers 19b: 'DIT IS MIJN LICHAAM, DAT VOOR U GEGEVEN WORT; DOET DIT TOT GEDACHTENIS AANMIJ.' Over de consecratiewoorden zijn ooit bibliotheken vol geschreven en werden er oververhitte discussies gehouden onder christenen. Nu na zoveel eeuwen het stof van al die verschillende interpretaies en vertalingen is gaan liggen is de tijd rijp om wat beter naar mekaar te luisteren. Van welk woord heeft Jezus zich in zijn taal bedient dat wij vertaald hebben met lichaam? Het zou best het woord ' goef' kunnen geweest zijn : persoon. Dit ben ik! Komt Hij zo meer aanwezig bij u ? Hugo Dierick, Rosier 26 Antwerpen
VIJFDE ZONDAG IN DE VEERTIGDAGENTIJD Joh 8,1-11: De overspelige vrouw Vers 11b: ' TOEN ZEI JEZUS TOT HAAR : OOK IK VEROORDEEL U NIET; GA HEEN EN ZONDIG NIET MEER.' Schriftgeleerden, Farizeeërs en de vrouw samen in de tempel. Hoe gaan ze om met hun tekorten, fouten, zonden ? Het is zonneklaar dat ze allemaal zondaars zijn en de Schriftgeleerden en Farizeeërs wilden Jezus ook betrappen op een fout, een zonde. Dat is niet gelukt. Beseffen wij dat wij allemaal vergeven zondaars zijn en dat dit besef ons leven compleet anders maakt ?
VIERDE ZONDAG IN DE VEERTIGDAGENTIJD Lc 15,1-3,11-32 Vers 31 : ' Toen antwoordde de Vader: Jongen jij bent altijd bij mij en alles wat van mij is, is ook ook van u.' De oudste zoon is een brave trouwe dienaar geweest van zijn vader maar hij is er niet gelukt om echt zoon te zijn. Hij is nooit echt in contact geweest met wie zijn vader wel was iemand die namelijk alles deelde met hem. Hij kan dus niet dankbaar zijn want hj beseft niet dat hij alles gekregen heeft van zijn vader? Als dat geen zonde is ? Hugo Dierick, Rosier 26 A.
TWEEDE ZONDAG IN DE VEERTIGDAGENTIJD Lc 9,28b-36 Vers 29b:' Zijn gelaat veranderde van aanblik en zijn kleren werden verblindend wit. Wij zouden zeggen : schitterend ! Want wat verrast ons het meest en bewaren wij onvergetelijk lang in ons geheugen als de schittering van een aanblik, de helderheid van schitterende ogen, de klaarheid van één woord, de uitstraling van een gelaat, de verblinding van het pure graag zien. All what I want is to remember me as having loving you. Hugo Dierick, Rosier 26 A.
DERDE ZONDAG IN DE VEERTIGDAGENTIJD Lc 13,1-9 Vers 8b: 'Laat mij eerst de grond omspitten en er mest op brengen.' Wij kunnen zo hard werken als we willen en ontzettend veel realiseren . Eén domein ontsnapt ons volledig :Wij kunnen geen groeikracht maken. De zorg wel, het werk ook maar de groeikrach is ons niet geveven. Terwijl de boer slaapt gebeurt het. Wij zijn geen baas over het leven: Wij zijn God niet. Wanneer stoppen wij onze zorg dan ? De vraag die onze samenleving dagelijks bezighoudt. Hugo Dierick, Rosier 26 A
EERTSE ZONDAG VAN DE VEERTIGDAGENTIJD Lc 4, 1-13: Jezus door de Geest naar de woestijn gevoerd Vers 2a: ' en door de duivel op de proef werd gesteld' Daar in de woestijn verengt, versmalt de duivel Jezus belangstelling tot die drie zo bekende menselijke domeinen: - zijn kunnen : van stenen brood maken (macht) - zijn hebben : alles is van u als je door je knieën gaat (bezit) - opgevangen worden : je zult verwend worden en genieten ( genot) Geest is in Jezus'taal Roeach: Adem en Ruimte. Die Geest maakt dat Jezus als't ware immuun wordt voor al wat eng is, bekrompen De Heilige Geest haalt Jezus uit de beproeving van macht, bezit en genot die niets met liefhebben te maken hebben. De Geest brengt Jezus bij zijn Vader en bij Hem vindt Hij alles wat Hij echt nodig heeft. Hugo Dierick,Rosier 26 A.
VIJFDE ZONDAG DOOR HET JAAR Lc 5,1-11 Vers 11: 'Ze brachten de boten aan land en lieten alles achter om Hem te volgen.' Hoe verklaar jij dat die vissers plots alles achterlaten om Jezus te volgen? Is het niet zo als je de parel van je leven gevonden hebt , dan heb je de rest niet meer nodig. Als je in je éne hand alles krijgt wat je nodig hebt, dan kan die andere hand moeiteloos al de rest toch loslaten, niet ? Maar zolang je die schat niet gevonden hebt, blijf je zoeken en twijfelen. Is dat niet de kracht van het vertrouwen? Hugo Dierick, Rosier 26,2000 A
VIERDE ZONDAG DOOR HET JAAR I Kor 12,31-13,13 Vers:13: 'Nu echter blijven geloven, hopen en liefhebben de grote drie; maar de liefde is de grootste. ' aldus Paulus. Peguy echter heeft een andere prioriteit. Hij laat God het volgende zeggen: 'Dat mensen geloven verwondert me niet, want mensen hebben altijd in iets geloofd. Dat ze liefhebben, verwondert me evenmin want mensen hebben een natuurlijke belangstelling voor graag zien en ze leven ervan. Maar dat mensen hopen, dat verrast me me in hoge mate want alleen zo is er toekomst mogelijk. Wat is mijn prioriteit , niet in gedachte maar in mijn manier van leven ?
TWEEDE ZONDAG DOOR HET JAAR Joh 2,1-12: De bruiloft van Cana. Vers: 4: 'Jezus zei met zijn bekende uitspraak tot Maria' Vrouw is dat soms uw zaak?' letterlijk : 'Wat is er voor u en wat is er voor Mij ? Nu is het nog niet voor Mij.' In feite een heel vriendelijke en delicate manier van Jezus om iets uit te klaren tussen Hem en zijn moeder, want In feite zegt Hij:'Nu is het nog niet voor Mij ! En toch verandert Jezus zijn plan. Hugo Dierick, Rosier 26 Antwerpen
DOOPSEL VAN CHRISTUS Lc.3, 15-16.21-22 Vers 17 b:' Dit is mijn Zoon, mijn veelgeliefde, in wie Ik mijn welbehagen heb.' Elk weekend na Kerstmis gaan we met sprongen vooruit in de openbaring van wie Jezus is. Vandaag wordt die sterke band belicht tussen Abba en Ben, Vader en Zoon . Letterlijk gaat het hier over een énige relatie : Abba (Vader) : Hij die liefheeft vanuit verlangen. Ben(Zoon): Opgetild op het niveau (van die verlangende Liefde). Vandaar : veelgeliefde , welbehagen. En De Geest (Roeach) is er natuurlijk bij want die zorgt ervoor dat die intimiteit Vader-Zoon niets verstikkends heeft maar Ruimte & Adem (Roeach) krijgt. Hugo Dierick, Rosier 26.Antwerpen
OPENBARING DES HEREN Mt 2,1-12 Vers 2: Wijzen uit het Oosten. Als Jezus is wat zijn naam betekent: God redt, dan zal Hij ook van betekenis worden voor alle mensen: Niet alleen voor het Westen maar ook voor het Oosten, voor Noord en Zuid, voor arm en rijk. Als Hij de waarheid is, de weg en het leven dan heeft Hij inderdaad betekenis voor iedereen. Waarheid groeit altijd van onderuit en wordt niet opgelegd. Waarheid openbaart zich geleidelijk vanuit het leven. Het zijn inderdaad geen koningen maar wijzen die aan openbaring doen. Hugo Dierick, Rosier 26, Antwerpen.
DERDE ZONDAG DOOR HET JAAR Lc 1,1-4; 4,14-21 Vers 21: 'Het Schriftwoord dat gij zojuist gehoord hebt, is thans in vervulling gegaan.' Het vervullen van de Schrift, een vaste uitdrukking in de Schrift, zouden we beter vertalen met invullen. Jezus vult het Schriftwoord inderdaad in met zijn leven en zijn woorden en dat is eveneens de opdracht van zijn volgelingen. Welk woord, welke opdracht willen wij invullen ? Aan armen de Blijde boodschap brengen, gevangenen bevrijding brengen, blinden de ogen openen .... Hugo Dierick, Rosier 26, Antwerpen.
Heilige Familie Lc 2,41-52 Vers 49b : 'Wist ge dan niet dat ik in het huis van mijn Vader moest zijn !' Vers 50a : 'Maria en Jozef begrepen niet wat Hij daarmee bedoelde.' Het eigene van Jezus blijft moeilijk te verstaan voor ieder van ons . Ook Jozef en Maria begrepen niet wat Hij bedoelde. Zijn ongeloofelijke verwantschap en verbondenheid met wie Hij zijn Vader noemde , bleef Jezus'mysterie. Nochtans vader-zoon relatie kennen wij toch ook allemaaal. Maar bij Jezus is er veel meer dan die natuurlijk band ouder-kind. Tussen Jezus en zijn Abba gaat het over gelijkwaardigheid, verbondenheid , immens vertrouwen. Dat maakt dat Jezus tot het uiterste is gegaan waardoor Hij voor ons de meest betrouwbare getuigen is geworden van God. Hugo Dierick, Rosier 26 A.