Onze voorfaçade ziet er vanaf gisteren voor een tijdje weer anders uit.
Ja, ze hanger er, de nieuwe werken. Het heeft bijzonder lang geduurd. Normaal gezien verander ik per seizoen. De vorige hebben er ditmaal een vol jaar gehangen. Ik kwam er maar niet toe om de huidige twee af te werken. De tsunami gedachte is zelfs geen nieuw werk en dateert van toen de tsunami in Azië zo verwoestend heeft toegeslagen. Het werk was beschadigd zodat ik het heb moeten vernieuwen. Werk die veel en lang buiten hangen slijten vlugger af en kunnen onverwacht, meestal bij het vertikkelen, beschadigd worden. De droom van het samenzijn is geschilderd op een oude schilderij die niet meer tot zijn recht kwam, sedert ik de tweede helft ervan heb weggeschonken aan Addi, voor het jarenlang gebruik van haar tuin voor de jaarlijkse tetoonstelling 'beelden in de tuin'. Ik heb alles machinaal gewreven en heb er de huidige bovenop geschilderd. De oude schilderij heb ik dus gebruikt als grondlaag (fundament) voor de nieuwe.
Gisteren ochtend zag het er nog zo uit. Links hangt 'het koppel' en rechts 'Tsunami'.
Ik ben dus heel duidelijk in een blauwe periode. De kleuren zijn veel lichter dan de vorige. De vorige waren heel duidelijk een voelbare realiteit. De werken 'koppel' en 'Tsunami' zijn tastbare zaken en zijn zwaarder en donkerder in verf en kleur gezet. Daarentegen 'een droom' en 'een gedachte', zijn ontastbare, abstrakte dingen van de geest en vallen dus veel lichter en subtieler uit in kleur. Ik heb aan het herwerken van de ene en vooral aan het heel vlugge afwerken van de andere bijzonder veel plezier beleefd. het deed mij zeer veel deugd om na enkele maanden terug te kunnen schilderen.
Opnieuw wilde ik het voornemen maken om het deze keer niet te laten schieten. Toch heb ik het niet gedaan omdat ik blijkbaar af en toe, eens een rustperiode nodig heb. Het verlangen om (de) nieuwe werken te maken was er reeds in het voorjaar. Dan is het echter te druk in de tuin. Dan moest ik de vijver beveiligen voor onze Kasper en eind Augustus kwam Jolientje lief en zeer rustig in de familie met een nasleep van bezoeken en bezoekjes. En je weet, als de dochter in Leuven woont, dan ben je, vanuit Stalhille, telkens een volle dag zoet hé.
Het schilderverlangen is eindelijk ontploft in mij en als een bezetene heb ik de werken gedurende enkele regendagen, als het ware in tranche afgewerkt. Alles gebeurde intuïtief en het geeft een zalig gevoel. Het voelt dan aan als het eten van een zeer sappige heerlijk rijpe vrucht, rechtstreeks uit de hand van de muze. Dat is nu eens echt schilderen en dat is ook het artiesten gevoel. Vroeger voelde ik mij nooit zo echt artiest alhoewel men mij zo aansprak. Stilaan kwam dat gevoel er toch. Nu komt het het telkens terug als ik weer een periode schilder. Zo'n tijdspanne kan lang duren en ook vlug voorbij zijn. Dat is de grillige vastberadenheid van de muze. juist daarom kan voor mij de muze, alleen maar vrouwelijke zijn. De muze is enerzijds een gevoel maar kan ook een persoon zijn. Het hoeft daarom nog geen beeldschone vrouw zijn maar vooral een 'karakterwijfje'. Dit is een apparte wereld waar enkel artiesten binnen mogen, omdat enkel zij die wereld kunnen betreden en bespelen. Ik heb heel lang een persoonsmuze gehad waarmee ik heel regelmatig, ongeveer één keer per maand, een kort gesprek voerde. Van zodra ze in het echtelijk bootje stapte, hield de betovering op.
De schilderijen op zichzelf zijn twee licht verschillende genres. Het ene 'de Tsunamigedachte' is totaal abstract, terwijl het andere een abstract schilderij is dat figuratieve elementen bevat. Daardoor is het geen abstract schilderij meer en ook niet echt een figuratief in de volle betekenis van het woord.
|