Terwijl ik tijd heb , geholpen door het weer, bereid ik me nu grondig voor op het hernemen van de cursus. De schikking die bij het openen van Photoshop Elements , PSE in blauw veld op de sneltoets verschijnt, bestudeer ik zodat ik min of meer weet waar ik alle onder elementen op venster onderdelen moet zoeken en aanklikken bv. - Waar bevinden zich de linialen en het raster? M.a.w. waar moet ik klikken op de menubalk om die onderelementen te openen.xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Na een beetje zoeken vond ik die onder weergave op de menubalk. Als je die aanklikt krijg je een nieuw venster met een zeker aantal mogelijkheden. En de menubalk bevat een hele reeds items met allemaal een nieuw venster.
De items in de menubalk (in rood onderlijnd), die je in PSE het meest gebruikt, zijn: bestand, bewerken, selecteren en weergave. De andere krijgen ook hun beurt maar in veel mindere mate. de menubalk zal verschillen van programma tot programma.
Dan is er nog de optiebalk. In het begin vind je alles een grote verwarrende doolhof maar er veel mee bezig zijn is de oplossing.
Je moet ook al de symbolen van de verticale gereedschapsbalk herkennen en weten wanneer je ze best gebruikt en ook daar leg ik me nu op toe.
Wie aan PSE begint moet de interface van de PC beheersen. Hoe beter er je mee omkan hoe gemakkelijker het wordt.
Het is een zeer grote en belangrijke brok.
Dit obstakel wil ik nu overwinnen. Ik wil niet tegen komen wat ik in de cursus tot nu toe voorhad. Telkens als de leraar zei klik dit of dat aan en doe daar volgende bewerking viel ik een beetje uit de lucht. Ik moest zoeken en vond het maar ondertussen gaat de les door en steek je teveel aandacht in zaken die je in feite reeds moet weten. Zo verlies je heel wat details van de les zelf. Dan moet je thuis de cursus hernemen en soms vaststellen dat ze het daar anders uitleggen. Roer dan maar eens in deze soep. De oplossing was een mail naar de leraar en hij begon elke volgende les met
ik kreeg enkele vragen of zijn er nog bijkomende vragen. Dat ik strop liep lag zeker niet aan de leraar maar aan mijn onvoorbereid zijn.
Ik ken nu de knelpunten en ik ga er tegenaan. Elke dag minstens een uur en gisteren was dat meer dan drie uren. Ik kom heel traag vooruit. Het hele verlof wil ik dat volhouden. Dit is nu voor mij een prioriteit.
Ik ben alvast één tip niet vergeten...Als je vastloopt, ga je naar de escapetoets. Raar maar waar...ik heb die heel weinig nodig gehad en de reden was dat ik gewoon niet rap genoeg ging om de bocht uit te gaan. Het ging allemaal langzaam maar zeker. Ik kwam er maar veel te traag. Het missen van twee belangrijke lessen deed mij de das om.
|