Er zijn geen 'zeven' Geesten...er is ook nog niet eens een afzonderlijke 'Geest van Jezus', (daar kom ik later nog op)....nee: er is maar éen Geest.
Zo leren toch ook: Efeze 2 v 18: "Dankzij Christus hebben wij alleen door éen Geest toegang tot de vader" 1 Korinte 12 v 11: "Al deze gaven worden geschonken door een en dezelfde Geest, die ze aan iedereen afzonderlijk toebedeelt zoals hij wil". 1 Korinte 12 v 13: "Wij zijn allen gedoopt in éen Geest en zijn daardoor tot éen lichaam geworden, wij zijn allen van éen Geest doordrenkt, of we nu uit het Joodse volk of uit een ander volk afkomstig zijn, of we nu slaven of vrije mensen zijn".
Het was de bedoeling van Coos om duidelijk te maken, dat de Heilige geest een volkomen unieke persoonlijkheid is. Maar nu wij dit ons -dankzij Coos- weer eens duidelijk voor ogen hebben gesteld, gaan wij deze teksten nog eens na of daar wat extra nectar uit te peuren is. (V.d. Br. is er weer bij)
Efeze 2 v 18: Wat hebben Geestvervulde gelovigen toch ongelooflijk veel gemeen. - allemaal gedoopt met de heilige Geest, verzegeld met die Geest, allemaal met dat Goddelijk keur- en waarmerk. - allemaal gezalfd tot priesters; allemaal werkzaam in het hemels heiligdom - allemaal sterk in die ene Geest, zo helemaal éen is die Geest, ondanks alle verscheidenheid van gaven, bedieningen en werkingen. - allemaal zich bewegende in de hemelse gewesten en gerechtigd door de Geest om tot God te roepen "Abba...Vader". (Galaten 4 v 6). - allemaal, (zodra het meer 'perfect' wordt), gevolgd door tekenen, zoals Jezus dat zei in Marcus 16 v 17 en 18: "In de naam van Jezus: - demonen uitdrijven - spreken in 'onbekende talen', (klanktaal) - slangen oppakken, (overdrachtelijk voor boze geesten wegdoen) - ongedeerd blijven door dodelijk gif, (overdrachtelijk te zien als het gif van de satan) - zieken gezond maken door handoplegging. Wat geweldig toch allemaal. En uit 1 Korinte 12 v 11 leren wij, dat die ene Geest alle afzonderlijke gelovigen met liefdevol, volkomen kennend oog beschouwt en aan iedere 'leerling' precies de gaven schenk, die bij zijn geestelijke leeftijd. zijn natuur, zijn geaardheid en zijn interesse passen.
En elke leerling, die zich naar 'alle gaven' uitstrekt, zal bemerken, dat ze ook alle bij hem tot bloei komen, omdat de Heilige geest in staat is een ieder tot alle goed werk volkomen toe te rusten. En dan spreekt 1 Korinte 12 v 13 zo voor zichzelf, dat ik daarop alleen 'Amen' kan zeggen.
Sommige mensen vragen zich wel eens af; "Welk soort geloof heb nu eigenlijk: een historisch geloof of een zaligmakend geloof of een wondergeloof. Ik denk, dat deze mensen dit lezend zouden uitroepen: "En nu is er ook nog een gáve van geloof".
Geloof in algemene zin is geen gave. Geloven is een eigenschap van de menselijke geest. Maar dat geloof, dat zich op alle mogelijke dingen kan richten, kan zich toch wel het allerbeste op God richten, ( 1 Thessaloncenzen 1 v 8). Dat is uiteindelijk de enige richting, die beklijft.
En dan ontspringt onder de leiding van 'God de Heilige geest' uit dat goed gerichte geloof ook de 'gave van geloof'.
Nu moet je bij die gave van geloof niet allereerst denken aan allerlei geweldige Christenen, die in het verleden grote werken zijn gestart en 'letterlijk uit het niet' grote, zegenrijke organisaties hebben gebouwd. Ik ben er blij mee, maar er is een groter perspectief.
Want eigenlijk komt de Heer Jezus, bij die 'organisatiebouwers en zo' vergeleken , er maar schameltjes af. Hij heeft helemaal geen aardse gebouwen verworven en aardse goederen. Wat hij echter wél verwierf, was de hoogste plaats in het koninkrijk van God.
En hém willen wij volgen, ook in de gave van geloof. Hebr 12 v 2 zegt het zo duidelijk: "Laten we daarbij....... ( bij het afwerpen van de zondelast , waarin wij steeds weer verstrikt raken en het vastberaden lopen van de wedstrijd die voor ons ligt) .....de blik gericht houden op Jezus, de grondlegger en voleinder van ons geloof".
Die vaste blik op Jezus zal ons ook dienen te leiden bij het oefenen in de 'gave van geloof'.
Want Christus openbaarde tijdens zijn leven op aarde steeds de verborgenheden van het koninkrijk van de hemel. Door zijn Heilige Geest is hij daarmee nog steeds bezig. Wij behoren deze heerlijkheden door te geven.
Streef naar inzicht in deze geheimenissen, die zoet zijn voor het innerlijk. Laat uw gave van geloof, die er op gebrand is, net te handelen als Jezus, de andere Geestesgaven ondersteunen.
De totaliteit van het koninkrijk van de hemel en de volle waarheid ontging de geloofshelden van Hebr 11 en ontgaat ook nú nog vele oprecht gelovigen. Maar let op Hebr 12 v 1, waar staat: "Nu wij door zo'n menigte geloofsgetuigen omringd zijn....moeten wij vastbedsraden de wedloop lopen". Stel je dat nu eens zó voor. De tribunes zijn boordevol fans, die met grote betrokkenheid de verrichtingen volgen van het laatste winnende team, de echte Olympische ploeg, die elke berg zal kunnen bestijgen in Gods kracht. En dat team zijn door genade van God wij...in deze tijd....,wij die door goed onderricht inzicht gekregen hebben in de onzienlijke sfeer van God. Sta je mannetje in dat team. Je hebt verwachtingen gewekt. Je hebt de best mogelijke coach. Nu moeten de absoluut winnende tijden worden neergezet. Je kunt het....doe het.
De mens bestaat uit drie componenten: - de geest, zijn meest innerlijke - zijn ziel, impulsen ontvangende uit de geest en uit de 'Umwelt' en naar beide zijden toe reagerend. - zijn lichaam, dat de door de ziel aangebrachte impulsen in handelingen vertaalt.
Evenals de ziel diverse functies heeft, zoals verstand, gevoel en wil, zo heeft de geést diverse functies, waarvan er éen is: het geloof.
In de natuurlijke wereld hecht het geloof van de peuter zich aan het woord van zijn moeder en hij tracht de woorden, die zij hem vcorzegt, na te zeggen. Zo leert hij spreken. En zo grijpt in de natuurlijke wereld de mens door het geloof van alles, wat tot die natuurlijke wereld behoort en waarvan hijzelf geen weet heeft .
Maar die uitgestoken hand van onze geest, dat geloof, zal ook in de onzienlijke wereld van God dingen willen grijpen.
Die onzienlijke wereld heeft God ons duidelijk willen maken in zijn woord, de bijbel. En 'God de Heilige geest' wil ons de 'sleutel van de kennis' geven om de woorden van God in de bijbel geestelijk te verstaan.
En nu zien wij in de hele geschiedenis, dat mensen ook dingen en plannen en toekomstperspectieven konden geven, die op Gods onzienlijke rijk betrekking hadden. Wij zien, dat dit profeteren en plannen ontvouwen er in het Oude testament al was, hoewel Gods Geest toen nog geen inwoning had gemaakt bij mensen, zoals hij dat bij Geestvervulde mensen van nu wil doen, ( 1 Korinte 6 v 17).
En toch slaagden deze mensen erin om de heerlijkste dingen te zeggen over Gods plannen met de mensen, zoals bijvoorbeeld Jesaja in hoofdstuk 53 enz.
Zélf hadden zij niet het rechte inzicht in wát zij eigenlijk zeiden, ( 1 Petrus 1 v 10- 12), maar wat genieten wij van die, onverbrekelijk met ons eigen geloofsleven verbonden geraakte woorden.
De hand van hun geest,hun geloof, kon nog niet zover reiken als de onze kan reiken, nu onze Heer Jezus Christus door zijn overwinning op Golgotha de Heilige Geest in volle kracht over ons heeft gebracht.
Wees blij, jongens en meisjes, dat je in deze tijd leeft, een tijd, waarin, door de bijstand van 'God de Heilige Geest' verder gereikt kan worden dan vóor de komst van Jezus.
DE HEILIGE GEEST IS: ALMACHTIG, ONNASPEURBAAR IN GROOTHEID, SOUVEREIN....DUS IS HIJ.....G O D !
Wij lezen Lukas 1 v 35: "De engel antwoordde (Maria): 'De Heilige Geest zal over je komen en de kracht van de Allerhoogste zal je als een schaduw bedekken. Daarom zal het kind dat geboren wordt, heilig worden genoemd en: Zoon van God ".
Wat een samenwerking toch hí¨....en dat allemaal om God de grote schaar rond zijn troon te geven, waar de duivel zich zo wanhopig, voortdurend en uiteindelijk tevergeefs tegen verzet.
De Heilige Geest, die wij zo graag in ons toelaten, die wonderbare 'kracht van de Allerhoogste', die uitgaat van de Vader en de Zoon....die Geest gaat het heilige kind verwekken door als een schaduw Maria te bedekken. En dan ís daar dat kind, nog negen maanden in opbouw. Maar welke kostelijke dingen worden er van dat kind als kenmerken gegeven: - heilig, omdat het van God komt - Dat kind , eenmaal kind en man geworden, zal zich helemaal aan God toewijden - vrij van zonde zal hij zijn - geheel vervuld en beheerst door de Heilige geest - darvoor zal hij bekend staan en erkend worden - hij zal zich ook als zodanig betonen en met recht Gods Zoon genoemd worden.
En...jullie en ik mogen onder de beademing van deze heerlijke Drieí«enheid staan: - de Vader zendt - De Heilige Geest bewerkt de conceptie - De Zoon gaat het grootste werk op aarde verrichten, dat ooit verricht is of zal worden.
Jullie hebben de Zoon aanvaard, zoals hij zich geopenbaard heeft als onze Heer Jezus Christus. Aanvaard ook de Heilige Geest als blijvende Vriend in jullie hart. Hij heeft ons het grootste geschenk gebracht. En heb de Vader lief, die de motor is achter al dit gebeuren.
Nu Jesaja 40 v 13: "Wie heeft de Geest van de Heer gemeten? Heeft iemand hem ooit raad gegeven".
Die almacht, die grootheid, die wijsheid! De Geest, die jullie in je hart wil nodigen, heeft dit alles. Eindelijk een Raadsman, die zelf geen raad nodig heeft omdat hij de raadgever ís. Een fijn weten, dat hij die ons leidt, in alles rechtmatig is en wijs. Al kunnen wij dit alles niet doorgronden; wij kunnen wél aanbiddend bewonderen.
En wat zegt 1 Corinthe 12 v 11?: "Alle Geestesgaven worden geschonken door een en dezelfde Geest, die ze aan iedereen afzonderlijk toebedeelt zoals híj wil".
De Heilige Geest is een souvereine leraar, die de leerlingen in zijn klas liefdevol beziet met als ijkpunten: - hun 'geestelijke' leeftijd - hun 'geestelijke' ontwikkeling - maar ook hun geaardheid en hun interessevelden. En dan is daar die nuttige leerstof van hem. Hij brengt die in elk kind van God tot de hoogst mogelijke ontwikkeling, al naar gelang door de geestelijke groei de mogelijkheden verruimen. En al die zich ontwikkelende gaven en bekwaamheden dienen de gemeente. En van ieder kind van God wordt verwacht, dat hij 'gedoopt zijnde met de Heilige Geest' en zelfs ook in de aanloopperiode daarnaar toe, zich beijvert de hem aangeboden leestof zo goed mogelijk te verwerken en zijn proefwerk zo goed mogelijk te maken, of het nu theorie- of practijkproefwerken zijn.
Wel lieve luisteraars. Niet denken: "Ik heb helemaal niets, wat de Heilige Geest bij mij kan gebruiken". Gods geest bewerkt alles in allen. Wanneer hij je een opgave brengt, waarvan je zegt: "Maar dat strookt niet met mijn interesses en bekwaamheden": geen tegenwerpingen. Wanneer hij de mogelijkheden in je ziet, aanvaard je opdracht, jaag er echter niet zélf geforceerd naar.
Ik heb zelf in mijn huidige gemeente niet naar 'kinderwerk' onder negenjarigen gestreefd. Goed...ik kan boeiend vertellen, maar mijn intersses lagen meer bij toespraken tot volwassenen, waartoe te weinig verzoeken bij mij kwamen. Maar toen er een oproep met betrekking tot kinderwerk kwam, heb ik mij toch aangemeld.
(Op kinderclub had ik eens een jongetje, zo'n 'ik meester IK' typje, die beslist in een toneelstukje 'de koning' wilde spelen. We gaven hem die rol dan maar. Maar hij werd er niet gelukkig van. Zit ook niet heel hevig recht op met je armen over elkaar, voorts roepende tegen de Heilige geest: "Ik meester...IK!!!. Soms geeft hij je dan wel eens een opdracht, die werkelijk niet of nog niet bij je past. Maar...Hij doet het in wijsheid).
"Wandel maar stillekens achter Hem aan Achter de heiland...hij wijst u de wegen.
Zijn die niet altoos zo lieflijk gelegen als gij zoudt wensen : wil ze toch gaan. Achter hem aan Achter hem aan".
Wij zingen dit versje meestal, denkende aan de Heer Jezus. Maar het past ook op de leiding door de Heilige geest.
DE HEILIGE GEEST IS EEUWIG, ALOMTEGENWOORDIG EN ALWETEND...DUS IS HIJ : G O D
Hebr 9 v 14 schrijft: "Hoeveel te meer, (vergeleken met al die dieroffers van vroeger)zal dan niet het bloed van Christus , die dankzij de Eeuwige Geest zichzelf heeft kunnen opdragen als offer zonder smet, ons geweten reinigen van daden die tot de dood leiden en het (ons geweten) heiligen voor de dienst aan de levende God".
Merk hier op, dat de Heilige Geest aan Jezus de kracht gaf om zichzelf aan te bieden voor het grote offer van zijn volmaakte en volwassen geestelijk mens. De Heilige geest gaf hem de kracht om- na een eerste afgrondelijk diep terughuiveren- de beker met alle zonden van alle mensen van alle tijden leeg te drinken.
Zou de Heilige Geest, die Jezus over die onbeschrijflijke 'hobbel' heen hielp; een 'hobbel' zo groot als alles, wat je je maar denken kunt aan kolossaalheid....zou die Heilige Geest, de Eeuwige Geest, die Jezus bezielde en die ook- hoe beginnend ook- woont in jouw hart....zou die Heilige Geest dan ook jou niet heentillen over jouw 'hobbels', die maar molshopen zijn, vergeleken met de opgave, die Jezus moest vervullen.
Psalm 139 v 7-10 zegt: ( vert 1951): " Waarheen zou ik gaan voor uw Geest, waarheen vlieden voor uw aangezicht? Steeg ik ten hemel- Gij zijt daar, of maakte ik het dodenrijk tot mijn sponde- gij zijt er; Nam ik vleugelen van de dageraad, ging ik wonen aan het uiterste der zee, ook daar zou uw hand mij geleiden, uw rechterhand mij vastgrijpen"
De Heilige Geest wordt in de bijbel vaak voorgesteld als 'Gods machtige rechterhand'.
En die Heilige Geest zal er altijd zijn. Ver zullen jullie uitzwermen over de hele aarde. Maar nooit zal je: - aan de liefdevolle aandacht ontsnappen van Gods Geest - ...nooit aan zijn op jouw behoud gerichte blikken ontgaan - als je ooit kosmonaut zou worden....de Heilige Geest houdt je in het oog - als je ooit - wat God verhoede- in coma komt te liggen; de Heilige geest houdt zorgzaam zijn blikken op jouw gericht - hoe hoog je gedachten ook klimmen.... vergeet voor alle 'verticaliteit' niet het 'horizontale' 'belangstelling houden voor je medemens' ....de Geest van God wiekt altijd 'alomtegenwoordig' veel hoger - hoe ver je ook zou worden weggevoerd in ballingschap... een mens kan toch niet zijn aardse tóekomst weten, in dat 'middle of nowhere' waakt Gods Heilige geest over je, leidt je, houdt jouw hand vast.
Wat een leidsman ten leven heb jij in de Heilige Geest.
1 Corinthe 2 v 10 en 11 zeggen: "De geest van God doorgrondt alles, ook de diepte van God. De Geest van God is in staat om -als enige- God te kennen".
God kennen, zoals Gods Heilige Geest hem kent....: dat is alwetendheid. Die alwetende Geest kan jij steeds vollediger tot je hulp krijgen.
Zeg nu niet: "Ger...raakt Jezus zo niet op de achtergrond. Ooit heb ik wel eens van mensen gehoord, zo gefocust op Jezus, dat zij tenslotte gingen roepen:'Jezus only'. Maar soms denk ik wel eens, dat jij roept 'The Holy spirit only' ".
Heus luitjes; ik blijf waakzaam. Maar Vader, Zoon en Heilige Geest vormen een wonderbare eenheid. Wat je van de een looft en prijst, dat geldt ook voor de ander. En overigens: te eniger tijd kom ik toe aan behandeling van 'de gemeente'. En dan zal ik weer zó veel over de Heer Jezus spreken.
DE GAVE VAN HET ONDERSCHEIDEN VAN GEESTEN, vierde verhandeling.
In het verleden was de 'gave van het onderscheiden van geesten' uiterst belangrijk. Denk aan wat Paulus overkwam in Filippi. Daar liep een waarzeggende vrouw achter de apostel aan. Haar woorden waren best wel goed, zo op het eerste horen. (Hand 16 v 17). Maar Paulus had haarscherp in de gaten, welk soort geest er door de vrouw sprak. En hij dreef die boze geest uit in de naam van Jezus (v 18).
En van de Heer Jezus zelf, altijd de eerste onder allen, valt zoveel te zeggen over zijn onovertroffen geestelijk onderscheidingsvermogen. Hij wist precies, wat er allemaal in het innerlijk van mensen kon huizen, (Johannes 2 v 25).
Toen hij Nathanael zag, had hij direct het diep doordringende oordeel gereed; (Johannes 1 v 48) "Dat is nu een échte Israeliet, een mens zonder bedrog". En onder vele voorbeelden , die ik zou kunnen noemen over zijn bijzondere scherpzinnigheid, noem ik nu slechts: - over Judas; er was ogenschijnlijk nog niets gebeurd. Toch zei Jezus: "Een van u is een duivel", (Johannes 6 v 70) - over Petrus, die vol goede bedoelingen iets zei: (Matth 16 v 23) (herkennende de duivel, die deze discipel misbruikte): "Ga terug achter mij satan". - tegen Jacobus en Johannes, die hem wilden verdedigen, door heel drastische dingen aan hem ter goedkeuring voor te leggen: "Gij weet niet van hoedanigen geest gij zijt", (Statenvertaling).
Ach; zo zou ik dóor kunnen gaan.
Maar jullie, jonge, veelbelovende Christenen.... jullie lezen zo trouw deze rubriek; ik vind, dat ik dat wel zo mag zeggen .....besef, hoe heerlijk deze gave is, nog even nuttig en nodig als tóen: Wat kun je er veel misslagen mee voorkomen. - Net als Paulus wist, wat er met die slavin aan de hand was, zo zullen jullie ook in gemakkelijker gevallen.... want de Heer oefent je naar de mate van je groei ....wéten, wat zich achter schijnvrome woorden verbergt - En Jezus zal jullie helpen om te weten, dat iemand, die jullie onder jullie vele contacten ontmoeten, deugt of niet deugt. - En wanneer boze, opgewonden gedachten bij jullie opkomen, zoals: "Die stomme lui, die niet willen zien en horen , hoe heerlijk mijn Heiland is", dan zul je bij jezelf onderkennen, welke geest van destructie je even beí¯nvloedde - en bij quasi-bemoedigende woorden ga je leren te zien, of 'de gedachten van de mensen' hier sporen met 'de gedachten van God' - en bij allerlei onaangename gebeurtenissen zul je kunnen onderscheiden tussen mensen, die gebruikt worden en machten die mensen gebruiken. Je zult de genade krijgen om , Jezus navolgende, in sommige gevallen zelfs te durven bidden: "Heer...vergeef het hun, want zij weten niet, wat zij doen".
(In 1945 bevrijdden de Amerikanen eens een concentratiekamp en troffen daar tussen de vele ontredderden iemand aan, die al vanaf 1940 gevangen zat en die er opmerkelijk goed uitzag, zonder dat hij met de kampleiding had geheuld of iets dergelijks incorrects had gedaan. Men vroeg hem, hoe dat kwam. Hij antwoordde: "Vanaf de eerste dag heb ik innerlijk steeds vergeven").
Zo zou ik jullie en mijzelf willen zien. En zo kunnen jullie en ik wórden.
DE GAVE VAN HET ONDERSCHEIDEN VAN GEESTEN, derde verhandeling.
De gang van de gelovigen door de eeuwen heen vertoont wel iets van een hordenloop. De een na de andere horde moet worden genomen. Ik heb eens een commentaar gehoord van iemand die lange tijd bewaard gebleven preken uit de 18 de eeuw had bestudeerd. Hij riep uit: "O....wat een machtige God hebben wij toch, die zijn 'kerk' door al de verschrikkingen van die dorre preken heen lévend heeft laten blijven.
Ikzelf had ooit een contact met een oprecht meelevend iemand, die nochtans een destijds bekend 'Nico Haak' armbandje droeg. Dat kon je kopen voor -toen nog- F 88 en je bleef er net zo gezond bij als Nico Haak, een destijds bekend artist. Toen Nico stierf, was het uit met deze rage.
En de verhalen over magnetiseurs, die ik uit de mond van degelijke kerkmensen hoorde...over genezingen, die bij mediums en zo zouden zijn verricht.
En terwijl ze oprecht-vroom in de kerk zongen: "De Heil'ge Geest, die haar de toekomst spelt, Doet aan Gods kerk zijn heilgeheimen weten", (Liedboek 304 v 3), trokken zij onnadenkend naar waarzeggers en naar astrologische rubrieken . Zo kwamen zij in contact met demonen vanwege deze afgoderij.
Ik zeg dit en het nu volgende niet uit hoogmoed of uit 'eigenlijk persoonlijk niet betrokkenheid', maar met een schreiend hart. Die vrouw met dat armbandje bijvoorbeeld; zo'n geweldig mens...
Maar ik heb ook meegemaakt dat mensen, Pinkstermensen (!), Israel met alle macht verdedigden, toen er die inval in Libanon was en toen bij de Israelische bezetting van Beiroet kampen van Palestijnse vluchtelingen werden aangevallen met vele doden. Zo verslingerd waren ze aan een volk-van-deze-wereld, dat Christus niet wil erkennen. Ze dachten dat de Israel-leer bijbels gefundeerd was en dat denken ze nog. Maar in feite bedenken ze de dingen die van deze aarde zijn en niet de dingen die van boven zijn.
Deze dwaalgeesten belemmeren op-het-verkeerde-been-gezette mensen bij hun willen betreden van de hoge weg, die leidt naar de onzienlijke wereld van God, zijn sfeer. Ziedaar enige horden van nú.
En nog gisteren besprak ik met iemand de erfzondeleer. Hij herademde: "Altijd geweten dat er met erfzonde, erfsmet en erfschuld iets helemaal fout zat", zei hij. De boze geesten verschuilen zich achter deze verzinsels en sissen: "Jullie zijn het....niet wij...jullie deugen niet....wij zijn maar randverschijnselen: jullie....júllie...jullie kunnen niet, hebben niet, willen niet...en deugen niet. Onze naam is haas. Wij zijn nergens...onthoud dat...onthoud dat".
Maar 'de gave van het onderscheiden van geesten' heeft Gods gemeente, heeft de gelovigen over alle barrií¨res heen geholpen, zelfs al toen deze gave nog niet zo benoemd werd. Immers, die laatste gesprekpartner zei: "Altijd al geweten....". Uit elke strijd kwam Gods volk sterker te voorschijn. De laatste, vreselijkste horden komen eraan. De antichrist zal het , geí¯nstrueerd door het beest, en uiteindelijk door de satan, gelukken om er zeer velen te verleiden, gelijk door de vroegere horden er velen zijn verleid.
Maar Gods volk, steeds sterker door strijd, overwint.
En ik wil mijn bescheiden rol als instructeur spelen om de soldaten van Christus die uiteindelijk de beslissende veldslag gaan winnen, zo goed mogelijk toe te rusten.
Streef ook naar déze gave, vriendinnen en vrienden.
Bewijs- als jullie dat nog nodig hebben- dat 'God de heilige Geest' volkomen God is, vinden wij in twee bijbeltksten, waarin hij 'tempel' en 'inwoning' wordt genoemd. Wij weten immers, dat wij op een glorieuze weg zijn gekomen, toen wij Jezus tot ons heil aanvaardden. De weg, die eens eindigt in ons samen met God en met Jezus verenigd zijn in de eeuwige tempel.
En 'God de Heilige Geest' wordt 'tempel' genoemd in de volgende bijbelplaatsen;
1 Korintií«rs 6 v 19: "Of weet u niet dat uw lichaam een tempel is van de Heilige Geest, die in u woont en die u ontvangen hebt van God, en weet u niet dat u niet van uzelf bent".
1Kor.3 v 16: "Weet u niet dat u een tempel van God bent en dat de Geest van God in uw midden woont".
Wanneer je gedoopt bent met de Heilige geest , dan is jouw geest als het ware 'gehuwd' met de Heilige geest. Dan is dat korpus van jou echt een tempel van God, met als hoofdbewoner de Heilige Geest.
Maar evenals je in een aards huwelijk geen verhouding mag hebben met andere vrouwen, ( als je een man bent) of met andere mannen ( als je een vrouw bent), zomin mag je flirten met de duivel , wanneer je getrouwd bent met de Heilige geest. (Natuurlijk mag je nóoit samenspannen met de satan, maar dit terzijde).
En dat 'flirten' kan op alle mogelijke manieren gebeuren. - wanneer er wrevel, een 'lagere' vorm van haat in jouw hart is jegens iemand, die je heeft benadeeld, dan is er iets van echtbreuk tussen jou en de Geest. - en ga het rijtje van de 'geestesvrucht' maar na: als er een welbewust toegelaten geest van kniezerigheid of zwartgalligheid in je huist, dan voelt de heilige Geest zich ook niet bij jou op zijn gemak.
Jacobus 4 v 5 leert ons: "Hij die ons het leven gaf , maakt er vurig aanspraak op". En het is ondenkbaar dat God de Heilige Geest dat leven met ons zou willen delen met als medeminnaar bijvoorbeeld: voortdurende onvrede of 'bijtende onvriendelijkheid'.
Ieder van ons is een heilige en afgezonderde plaats. Hij is een levende steen in een grotere vorm van 'de tempel'.
De gemeente, waar zo velen van ons lid van zijn in een aards, voor iedereen van ons verschillend samenlevingsverband, is een tempel. Wanneer u in de gemeente om u heen kijkt, is het daar vol van andere 'levende stenen', samen met u de grote tempel van de gemeente vormend. De allerhoogste, de volmaakte, de heilige, de alleen wijze God, de Schepper van hemel en aarde woont in de gemeente, want als het goed is, zijn de leden van de gemeente hoofd-voor-hoofd gedoopt in de Heilige Geest. Volgens een eigen woord van de Heiland, Johannes 14 v 17, : "woont de Geest in ons".
De geest , die in Jezus Christus leven brengt, (Romeinen 8 v 2)is de levensgeest van de gemeente ,van het lichaam des Heren. Door deze Heilige Geest wordt het lichaam in stand gehouden en groeit het.
Dus lieve vrienden en vriendinnen: volg de vrucht van de Geest maar in uw levenshouding. Wees goed, in de zin, die God daaraan toekent, wees trouw , ook aan uw gemeenteleden, die soms zo zwak zijn of zo onaantrekkelijk. Wees zachtmoedig ten aanzien van geloofsgenoten, die zo vreselijk kunnen 'rebbelen'.
Mildheid en geduld zij jullie sieraad. En zelfbeheersing is de krans op jullie hoofd.
Nog even het volgende : - God is drie personen - elke persoon is volledig God - er is éen God.
Nooit- althans niet aan deze zijde van het graf- zullen wij mensen in staat zijn om ook maar benáderend dit mysterie te doorgronden. Maar de mensen die pogen om de Drieí«enheid te bestrijden, richten hun pijlen vooral op de Godheid van Jezus. Bij alle onbedoeldheid en -ook wel- oprechte gezindheid van deze bestrijders is het duidelijk dat de duivel, die deze ideeí«n animeert, maar éen doel heeft: Jezus zo klein mogelijk te maken.
Wanneer men zich nu in zo'n debat mengt en dan spreekt over 'God de Heilige Geest' blijkt, dat de bestrijders zich geen enkel idee dienaangaande gevormd hebben. Hun strijd spitste zich toe op eén figuur (Jezus) en op die alleen. En opeens staan zij met de mond vol tanden en roepen : "Maar daar ging het toch helemaal niet over". En eigenlijk hoor je ze denken: "De Heilige Geest is toch maar een bijfiguur".
Maar dat ís niet zo: Wat voor God in de totaliteit geldt, dat geldt ook voor 'God de Heilige Geest'.
In Matth 28 v 19 staat: "Ga dus op weg en maakt alle volken tot mijn leerlingen door hen te dopen in de naam van de Vader en de Zoon en de Heilige Geest".
Op zichzelf zou deze tekst genoeg zijn om de volkomen gelijkstelling van 'de Vader', 'de Zoon' en 'de heilige Geest" te 'bewijzen' om dit beetje 'kille' woord maar eens te gebruiken.
(Want: 'liefde' is zo'n sterk woord, dat Gods kinderen niet eens zoveel 'bewijzen' nodig hebben. Ik kwam eens in mijn prille geloofsdagen bij een vergevorderde broer in de Heer met heel veel vragen, ook om 'bewijzen'. Maar hij keek mij bij het beantwoorden van de eerste vraag al aan met zo'n warme, liefdevolle , wijze blik, dat ik al gauw zei: "Alles is weggesmolten").
Maar ik heb een ander doel dan Coos zich indertijd stelde. Ik peur al de heerlijke teksten, die hij noemde nog eens na op vele gedachten, die er in voorkomen: - Ga dus op weg... Laatst sprak ik nog iemand, die zei: "Ik wacht maar, tot de Heer mij 'in ruimte zet' ". Wat is het eerlijk van dat wacht-trauma verlost te zijn en op weg te dúrven gaan omdat immers de Heer Jezus nu alle macht heeft in hemel en op aarde, (18)
- Maak alle volken....wat een heerlijke doorbreking van alle beperkingen, die tot dan toe golden. Alle volken op het rond van de aarde; al die 7 miljard mensen nú; ze zijn allemaal 'lid van de doelgroep'. Zelf werk ik nu onder jongeren in Nederland en onder ouderen in Vlaanderen....en wie weet wat de Heer voor mij nog heeft weggelegd, wanneer ik nog tijd van leven heb. Maar JULLIE!!!: zo heerlijk jong en zo'n groot rayon. Maak gebruik van je jeugd.
- maak hen tot mijn leerlingen...over Afrika hoorde ik vandaag zeggen: "De Christelijke godsdienst is daar vele kilometers breed en lang, maar slechts een decimeter diep. Van de 800 miljoen Afrikanen zijn er nu 400 miljoen Christen, terwijl in het begin van de 20 ste eeuw (bij een -uiteraard- kleiner totaal) maar tien miljoen Christen waren. Als de Heer je naar Afrika roept, tracht dan van die decimeter diepte om te beginnen een 'meterdiepte' te maken. Er is daar zoveel te doen , ook onder enthousiaste 'Halleluja-roepers', alleen al ten aanzien van de opvattingen rondom aids. Er zijn daar zoveel misverstanden en die kwaadaardigheden zullen ook wel onder de 80% zich Christen noemende Zuid-Afrikanen voorkomen. "Kies een jong meisje...een kind en je wordt door het 'vrijen' genezen van 'de magere ziekte' , (zoals 'aids' daar 'verhullend' heet).
Leer die opppervlakkigen zo veel, dat ze 'leerlingen ' kunnen worden. Doop ze in de naam van de machtige en onnaspeurbare Drieí«enheid, wanneer de ondergrond niet meer een decimeter, maar althans 'een meter' is. En wijs hun de weg naar de 'kilometerdiepte'.
De gave van 'het onderscheiden van geesten', tweede verhandeling.
Wij kiezen weer tot uitgangspunt 1 Corinthe 12 v 10 c, waar onder de Geestesgaven genoemd wordt: ' de gave van het onderscheiden van geesten'.
Aardig is het, dat de onderscheiding, die ooit door een goedwillend mens gemaakt is en die ik trouw in deze bijbelstudie volg, hier helemaal niet gebruikt wordt. De bijbel, dit door God geí¯nspireerde boek, trekt zich niets aan van onze menselijk gepoog om alles netjes in groepen en groepjes te verdelen en zegt het hier weer eens heel anders. Niet of onze indeling niet 'handig' zou zijn voor de gedachtebepaling, maar om aan te geven dat Gods woorden veel te vrolijk en tintenlend van leven zijn dan dat wij die in onze bedenksels zouden kunnen laten verstijven, inpersen in onze harnassen.
Goed dan; wat doet een Christen, die zegt: "Ik heb al die gaven niet nodig", zich toch te kort.
Hij staat helemaal weerloos tegenover de machten van de duisternis, die hem van alle kanten belagen met allerlei afleidingen. De gedachten van satan, aan Paulus terdege bekend, ( 2 Corinthe 2 v 11), zijn onbekend aan hen. Het is zelfs zo, dat deze in gevaar zijnde gelovigen beweren: "Zeg; dat van de duivel en zo is een verouderde wijze van zeggen, in de dagen van Christus nog in zwang, maar nu behorende tot de 'overwonnen denkbeelden' ". En o wee, wanneer die kast vol met 'relikwieí«n van vroeger' dan opeens openspringt. Dan steekt men als een struisvogel de kop in het zand ten aanzien van wat werkelijk reí«el en dreigend is.
Maar deze mensen uit Korinthe wisten heel precies waar het om ging. Zij wisten dat zij deze gave ten zeerste nodig hadden. Als gewezen heidenen hadden zij volop 'genoten' van de afgoderij en wisten dat het einde daarvan was: gemeenschap met de demonen, (10 v 20). Zij hadden zich laten bevrijden, laten afwassen, zij waren geheiligd, bevrijd van de onreine machten, (6 v 11). Paulus vond hier oren bij 'ervaringsdeskundigen'. Wanneer hij tegen hen zei: "Weten jullie niet, dat wij over engelen zullen oordelen", vond hij bij hen begrip. Zíj wisten, dat voor het oordeel over engelen bij uitstek deze kostelijke gave is vereist. In het verleden hadden zij naar orakels geluisterd, zonder te onderscheiden, dat deze stamelende kreten hen naar de afgoden toetrokken, (12 v 2). Dit wilden zij zich niet opnieuw laten overkomen.
In de tegenwoordige tijd is het in onze westelijke wereld zo, dat allerlei directe afgoderij steeds meer bekend raakt. De tegenstellingen tussen 'hier' en 'daar', onze wereld en de wereld van wicca, gothic en wat dies meer zij , vervaagt. In 'Vraag het Ger' kom ik om de haverklap 'pentagramgedoe' en dergelijke tegen. Op 'Vraag het Ger' beantwoord ik juist dezer dagen een argeloze vraag dienaangaande.
Maar weet je, dat emotionaliteit ook een gevaarlijke zaak kan zijn. Mensen kunnen zo religieus overgevoelig en geí«xalteerd zijn, dat zij het eigenlijk wel mooi vinden.... "Er gebéurt althans iets", .....wannneer mensen bij de doop in de Heilige Geest beginnen te kronkelen op de grond. Mensen, die de 'gave van het onderscheiden van geesten' hebben zeggen dan rustig: "De duistere machten stellen zich te weer. Wij zullen deze persoon daarvan bevrijden in de wonderbare naam van Jezus". En wanneer anderen dan roepen: "Hier gebeurt misschien juist iets heel fijns", zeggen deze 'mensen van het doorzicht': "God wil alleen het goede, het harmonische en het volkomene" en gaan rustig door met het herstellen van zo'n gebonden gelovige.
Wanneerr Jezus zegt: "Drijf boze geesten uit", dan dient men eerst wel in het bestaan daarvan te geloven en ook in de macht om 'maar niet als een vuistvechter zomaar wat in de lucht te slaan', (9 v 26), maar door de 'gave van het onderscheiden van geesten' exacte slagen uit te delen en zo de demon knock out te slaan.
Jullie, toekomstige frontsoldaten in het leger van onze Heer Jezus, dienen goed en degelijk getraind te worden. Jullie behoren niet naar het front gestuurd te worden met een ondeugdelijke uitrusting. Het is mij een voorrecht om aan jullie, kostelijken, terwijl je naar het front onderweg bent, deze oefening nog mede te geven.
DE GAVE VAN HET ONDERSCHEIDEN VAN GEESTEN; eerste verhandeling.
Het 'onderscheiden van geesten' is een zeer belangreijke gave, die ook in de wereld-van-alle-dag in hoog aanzien staat. Een goede zakenman is hij die bij een contact met een nieuwe relatie zeer spoedig aanvoelt of hij hier met een oplichter of met een betrouwbare toekomstige zakenpartner te maken heeft. Elk meisje mocht willen, dat zij bij het zien van 'weer een nieuwe jongen' direct weet, wat voor vlees zij in de kuip heeft. Laatst vertelde er een zo'n jonge blom mij dat een persoon met haar zat te flirten en obscene opmerkingen tegen haar maakte, terwijl zijn eigen verloofde erbij zat. Zij had toen 'direct geweten dat deze knul niet pluis was'. Maar ik gun aan iedere jongedame, dat zij ook minder heftige tekens weet te duiden.
Maar goed; dat is 'de natuurlijke wereld'. Velen die dit lezen , zullen verzuchten: "Ik wilde wel heel veel meer van die gave van 'onderscheiden van geesten' dan ik nu heb. Maar ja....als je er geen aanleg voor hebt dan vlieg je er steeds weer opnieuw in".
Dan heb ik goed nieuws voor jullie. Door de doop ín en de vervulling mét de Heilige geest worden deze bekwaamheden in je versterkt. En voor zover je een hopeloos argeloosje bent, dan worden deze gave bij je wakker gekust, want God de Heilige Geest wil dat iedere gelovige all roud wordt en in niets te kort komt.
Jullie zijn bekeerd. Velen van jullie zijn wedergeboren door het aandachtig en met liefde lezen van Gods woord. Met jullie 'innerlijke mens', (geest en ziel), met je 'geestelijk lichaam' zogezegd, ben je binnengekomen in het Koninkrijk van God. En wie staat daar te wachten, ' als het ware' 'in zijn handen wrijvend van blijde gezindheid om je verder te leiden': God de Heilige geest. Wel; je ervaart , bijvoorbeeld door handoplegging, doop én vervulling en direct gaat de Heilige geest liefdevol, opbouwend en je kwaliteit verbeterend met je aan het werk. Om je in Gods koninkrijk goed te kunnen bewegen, heb je heel duidelijk de gave 'van het onderscheiden van geesten' nodig. Een heleboel verleidende , vijandige geesten zien met 'boze ogen' toe, hoe daar weer een mensenkind beter bewerktuigd wordt om hen te onderkennen. Zij willen jouw weg 'naar nóg meer licht' blokkeren en je afvoeren van dat pad, dat alsmaar verder omhoog leidt. De Heilige Geest voorziet je van geestelijke ogen om te zíen; van geestelijke oren om te horen; van geestelijke tastzin om te bemerken of er goede engelen in je nabijheid zijn of boosaardige geesten.
Dan heb je op een gegeven ogenblik meer dan Adam had. In de natuurlijke wereld was het met zijn onderscheiden van geesten prima gesteld. Toen hij een wat sloom beest zag, dat zomaar een beetje in een boom hing, wist hij het gelijk al: "Die noem ik luiaard"; (grapje hoor, grapje) En ook verder wist hij alle dieren namen te geven, (Genesis 2 v 19). Maar toen de duivel in de gedaante van een slang tot hem kwam, ging het hopeloos mis.
Ach; lieverds; ik had al meer willen zeggen. Maar ik heb mijzelf vier bijbelstudies toegemeten voor dit onderwerp. Dat meerdere komt de volgende keer wel.
Matth 12 v 31: "Daarom zeg ik -Jezus- u: 'Elke zonde en elke Godslastering kan de mensen worden vergeven, maar wie de Geest lastert kan niet worden vergeven' ".
Hebr 10 v 26 -29 (gedeeltelijk): "Wanneer we willens en wetens blijven zondigen nadat we de waarheid hebben leren kennen, is er geen enkel offer voor de zonden meer mogelijk, en kunnen we niet anders dan huiverend wachten op het oordeel en op het vuur dat de tegenstanders gretig zal verslinden. Voor wie de wet van Mozes naast zich neerlegt is er geen pardon....zo iemand moet sterven. Hoeveel zwaarder zal dan de straf niet zijn , denkt u, voor wie.....de Geest van de genade veracht".
De stippeltjes geven tekstgedeelten aan die zeer belangrijk zijn, maar die ik nu even niet noem, omdat ik bij mijn onderwerp wil blijven.
Het gaat nu om de Heilige geest, een Persoon, die wij kunnen beledigen en van wie wij kwaad kunnen spreken.
Tot jullie geruststelling dít: het gaat hier over 'de zonde met opgeheven hand', zoals in het Oude testament 'de opzettelijke zonde' werd genoemd. Die zonde is eigenlijk puur duivels: - weten dat alles omtrent God en Jezus en de Heilige Geest wáar is - en dan -uit pure haat- de Heilige geest van God beledigen of verdacht maken.
De Farizeeí«n waren daar gevaarlijk dicht bij, toen ze van het werk van Jezus, die vol was van de Heilige geest, zeiden dat het duivelswerk was. Het is niet waarschijnlijk dat zij toen al willens en wetens het werk van de Heilige geest in Jezus verwierpen, maar er valt hier toch niet mee te spotten.
Ik hoorde laatst een verhaal van brooddronken Franse studenten, die in optocht door de straten van Parijs trokken, roepende: "Saint Esprit....descendez dans nous". (Heilige Geest..daal op ons neer). Och...dat is al een tijd geleden en ik zeg het even om aan te geven dat er toch door de geschiedenis heen al heel brutale en gevaarlijke dingen zijn geroepen.
En ik wil ook van de meest extreme uitingen van 'Gothic' nog aannemen, dat het niet willens en wetens was. Hoewel....wanneer je sommige uitingen soms hoort: - Gothic spuugt in het gezicht van God - o...wij houden van duisternis , dood en doem - angst is onze ultieme ervaring die wij najagen - wij willen zwarte kleren, bleekwitte gezichten, wij ontwijken het zonlicht en wij willen eruitzien als 'undeads, (ondoden) - enz enz, dan acht ik het toch verantwoord om alle meelopers, - die het zo leuk vinden om zich tegen van alles af te zetten - ...of om echt super-rebels te zijn - ...of om ergens bij te horen met een eigen kledingstijl en eigen muziek - ...of om eens lekker te experimenteren - of om speciale feesten mee te maken en bijzondere sieraden te dragen en interessante magische rituelen bij te wonen (bron :Visie), aan te raden: "Blijf hier van weg".
Kijk....alleen van de duivel weten wij zeker, dat hij 'de onberouwelijke zonde' heeft gedaan, toen hij volgens Ezechií«l 28 aan God zijn 'NEE' toeschreeuwde en uit de hemel werd gebannen, toen 'het kwaad vat op hem kreeg' , (v 15).
Maar er kunnen mensen zijn, die 'alles' weten en dan toch zeggen: "Nee...ik wil niet". Zulke mensen leggen een smaad op de Heilige Geest, die bij machte is, voor iedere zonde te bewaren. Deze Geest had hen willen onderwijzen aangaande goed en kwaad, maar deze ongelukkigen schuiven deze genade en gave opzettelijk terzijde en plukken daar de wrange vruchten van.
Nu weet ik wel, lieverds, dat jullie allemaal ernstig aan je loopbaan met God bouwt en dat zulke gedachten niet bij je opkomen. Maar wanneer je mensen tegenkomt, die zeggen: "O...ik heb de zonde tegen de Heilige Geest gedaan", dan kun je ze geruststellen door te zeggen: "Wanneer je daar nog bang voor bent, dan heb je hem niet gedaan, die zonde".
In Handelingen 7 v 51 lezen wij: "Halstarrige ongelovigen; u wilt niet luisteren en verzet u steeds weer tegen de Heilige Geest, zoals uw voorouders ook al deden".
Stefanus spreekt hier heel erg direct de ongelovige Joden aan, voor wier rechtbank hij staat. Wij zijn geneigd om mensen, die macht over ons hebben, niet al te spits aan te spreken, bang voor ons hachje. Maar hier staat een dienstknecht van God, een man met een gezicht, stralende als dat van een engel, (Handelingen 6 v 5). En hij wéet niet van zachte woorden. Nu het erop aankomt, nu het einde van de rechtzitting nadert, spreekt hij , door de Heilige Geest geleid, woorden, die de bedoeling hebben om mensen aan hun zonden te ontdekken, maar die tot resultaat hebben, dat hij nu gestenigd gaat worden.
Ongetwijfeld kan bij ons de vraag opkomen: "Nou zeg...Stefaan...had dat nu niet op een iets lagere versnelling gekund".
Maar Stefanus werd hier zonder meer door de Heilige geest geleid. Zij gezicht blonk immers als dat van een engel, hoorden wij zo net. En zijn rede móest hierin culmineren.
Zo , lieve luisteraars en lezers, kan het ook met jullie gaan.
Het kán zijn, dat jullie, voor koningen en stadhouders geleid, woorden zult hebben te spreken, die vanuit menselijk oogpunt , nu niet direct verstandig zijn.
Maar wanneer je door Gods Heilige Geest geleid wordt, zul je weten, dat je niet zelf je woorden overdenkt, maar dat de Heilige Geest ze geeft. En als het hem behaagt om jullie een streng woord op de tong te leggen, dan zij het zo.
Veel meer echter zal het voorkomen, dat de woorden van de Heilige geest harten op een positieve manier treffen. Dat positieve effect kan later blijken.
Neem Saulus. Hij was bij de terechtstelling, die volgde, een man van belang. Hij zag Stefanus' levenseinde. Hij lette op het eind van diens weg door dit ondermaanse. En, hoewel het bijbels niet te onderbouwen is, kan er toen een begin van onrust in zijn hart gekomen zijn, dat uiteindelijk bij Damascus hem ontvankelijk maakte voor wat zijn grote opdracht werd.
Wees altijd gehoorzaam aan de Heilige Geest. Maar wees niet bang. Hij, die 'de Lieflijke' is, zal jullie zeer vaak lieflijke woorden geven, die harten positief treffen, zonder dat het levensgevaar voor jullie betekent.
Jullie, mijn vriendinnen en vrienden, zijn -als het goed is- actief medewerkend lid in een gemeente. Want het is niet mogelijk om 'in je eentje' Christen te zijn, behoudens in zeer uitzonderlijke omstandigheden, wanneer het niet anders kan.
Jullie kunnen ook, wanneer je enigszins gerijpt ben, ook al een woord van wijsheid spreken door de heilige Geest. God is de bron van wijsheid en de Heilige Geest is de bemiddelaar.
Zeg nu niet; "Gunst...ik ben nog maar 19....hoe zou ik dan woorden van wijsheid kunnen spreken".
Een voorbeeld: als het goed is, hebben jullie al enige kennis van de schrift, zodat jullie op zo'n nare vraag als:
"Ach wat...Christus is gekruisigd....en wat zóu dat. Alle grote geesten komen door geweld aan hun eind. De Baghwan bijvoorbeeld is vergiftigd",
door jullie beginnende bijbelkennis kunnen wijzen op dat heel eigene van Jezus' sterven: - op zijn tijd - volgens zíjn plan - tot heil van de hele wereld - geen lot, maar een DAAD
Zouden jullie, met toch al enige schriftkennis, dan ook geen woord van wijsheid kunnen spreken. Ik zie jullie al binnenkomen bij een hooglopende ruzie, waarbij je- ook al zo opmerkelijk- te hulp bent geroepen. Je hebt gebeden en je eerste opmerking: "Waar is de brand?", is al zó rustgevend, zo kalm uitgesproken, zo vol liefde en vriendelijkheid, dat de golven al beginnen minder hoog te gaan. Dat zal zeker al binnen het bereik van jullie mogelijkheden liggen.
En wat een perpectief voor over enige jaren. Dan zullen velen van jullie jonge kinderen hebben. Jullie hebben allemaal de tonelen wel eens gezien; zo'n driftig klein herrieschoppertje van drie en een vader, die dat gillende , zijn speelgoed kapotgooiende kind door elkaar schudt, roepende: "Ophouden...ophouden".
Maar jullie, met je ontluikencxde gave van wijsheid, brengt dat kind tot bedaren met rustige woorden en je bindt de geweldgeesten en verdrijft die om zo je kind te heiligen.
Wat is het heerlijk, dat jullie zo, met de hulp van de Heilige geest, de gave van wijsheid gaat ontwikkelen.
En zal ik jullie nogeens wat zeggen. Het beoefenen van de hemelse gave van wijsheid komt ook ten goede aan de natuurlijke wijsheid, die jullie allemaal wel in enige mate hebben.
Terwijl jullie vriendinnen- ik richt me nu even tot de dames- totaal over hun toeren naar hun steeds slordiger interieur kijken, hebben jullie in je agenda precies staan: "Vandaag dit...morgen dat ", om maar een voorbeeld te noemen.
En ook -dit meer voor de heren-: als monteur in een garage valt natuurlijke wijsheid, aangevuurd door geestelijke wijsheid , al snel in het oog.
En wat de geestelijke gave van wijsheid betreft: eens word je mogelijk geroepen tot oudste of herder in een gemeente. Dan is je taak , de geestelijke groei te bevorderen en een klimaat te doen ontstaan, waarin de leden in harmonie met elkaar leven. Wat zal het goed zijn om een woord van wijsheid te kunnen spreken bij deze en andere situaties... en dat in innerlijke rust en vrede. Want denk erom: opgejaagd zijn en gespannen zijn belemmeren het spreken van een woord van wijsheid. Met een waterval van woorden kan je dat nooit maskeren. De gave van wijsheid echter leidt tot wijze woorden en wijze beslissingen.
Daag Ger
Nog even; overal verborgen vind je toch -ook hier-'Van den Brink-ideeí«n'. G
Wat is dat toch iets goeds: om wijsheid van God te hebben, om die gave bij jezelf te zien ontbloeien.
Jacobus schrijft het zo mooi in 1 v 5: "Komt een van u wijsheid tekort? Vraag God erom en hij, die aan iedereen geeft, zonder voorbehoud en zonder verwijt, zal u wijsheid geven".
En Jacobus gaf ook practijk: In Handelingen 15 wordt verhaald van een vergadering, die bekend is geworden als het 'apostelconvent'. De kerk groeide en groeide en na het aanvangsenthousiasme dienden zich allerlei vragen aan: "Hoe nu verder?" En de meest dringende vraag was deze: "Moet het geloof in Jezus een soort veredeld Joods geloof worden, doordat de heidenen de wet van Mozes moeten gaan houden naast de wet van de vrijheid, die Christus ons gegeven heeft". Dat was zó belangrijk. De toekomst moest worden uitgezet. En toen iedereen het zijne had gezegd, stond Jacobus op en hij zei; vers 16: "In de profeten staat geschreven over God: ' Dan keer ik terug op mijn schreden. Ik zal het vervallen huis van David herbouwen, uit het puin zal ik het weer opbouwen. Ik zal dit huis doen herrijzen, zodat de mensen die overgebleven zijn de Heer zullen zoeken, evenals alle heidenen over wie mijn naam is uitgeroepen'.
Wel mensen; de zaak is toch dúidelijk! In Christus is het vervallen huis van David zó opgebouwd, dat er niets meer nodig is. Er is een gemeente uit ons volk, (de Joden), een volheid uit Israel. We kennen onze taak: eropuit om onze volksgenoten en alle heidenen bekend te maken met Gods reddingsplan, zonderdat er enige voorwaarde wordt gesteld dan alleen : geloof".
En dan kondigt Jacobus in wijs beleid nog enkele overgangsregelingen aan en dat ís het dan. De koers is uitgezet en ligt vast voor alle eeuwen.
Kijk; dat is nu de 'gave van wijsheid'. En wanneer jullie daarna streven, komt er dadelijk in jullie jeugdkerk een 'brandende kwestie' aan de orde: "Zullen we de preek nog méer inkorten en nog méer aanbiddingsliederen gaan zingen".
En wanneer ieder zijn zegje heeft gedaan, is er die afwachtende stilte; ieder wacht op 'het verlossende woord'.
En wat is het dan heerlijk, wanneer jij opstaat met een begin van de gave van wijsheid en zegt: "Hosea 4 v 6 houdt ons voor: 'Mijn volk komt om doordat het met mij niet vertrouwd is' En Hebreeí«n 13 v 9 zegt: 'We doen er goed aan ons te laten sterken, niet door spijzen, maar door genade'.
En ik weet geen beter middel dan Gods volk op te voeden in de genade, (dat alles genade van God is), dan een goede, degelijke, schriftgetrouwe preek. En ik weet ook geen beter middel om Gods volk 'vertrouwd met hem te maken' dan een preek, die vertelt, wat hij voor ons deed, doet en zal doen.
Daarom....laten wij van Gods woord eten als van goed, gul brood. Dan wordt daarna ons aanbiddingslied nog grootser en erender. Dan wordt die aanbidding ook meer doordrongen van Gods genade, is het minder een spijze, die wij aan hem aanbieden".
O...wat zou het goed zijn, wanneer jullie zo wijsheid gingen verkondigen.
De Heilige Geest roept mensen en stelt ze aan voor speciale taken; dat zijn geen eigenschappen, die bij 'zomaar een idee' horen.
Handelingen 13 v 2: "Op en dag toen Barnabas, Saulus en vele andere profeten en leraars in de gemeente Antiochií« aan het vasten waren en een gebedsdienst hielden voor de Heer, zei de Heilige Geest tegen hen: 'Stel mij Barnabas en Paulus ter beschikking voor de taak die ik hun heb toebedeeld".
En ik neem gelijk Handelingen 20 v 28 maar mee: Tijdens een 'afscheidsrede' zegt Paulus hier tot de oudsten van diverse gemeenten: "Zorg voor uzelf en voor de hele kudde waarover de Heilige Geest u als herder heeft aangesteld...".
Jullie weten, dat ik een iets andere insteek heb dan Coos. Híj beijvert zich om in het licht te stellen dat de Heilige Geest een PERSOON is. Ik heb echter de bedoeling om aan de heerlijke teksten die hij als bewijs aanhaalt, gedachten te ontlenen, die jullie in jullie opgroei kunnen sterken.
Wij kijken dus eerst of er in Handelingen 13 v 2 iets zit, dat jullie kan dienen. Er zijn profeten in Antiochií« en er zijn leraars daar. Klaarblijkelijk zijn ze op een kruispunt van wegen aangekomen. De weg naar de Joden raakt versperd. Die willen er niet van horen. Maar om de weg naar de heidenen te gaan....ja; dat eist toch wel een diepere leiding. Daarom heeft het kader een gebedsdienst en een vasten en ze verwachten de leiding van de Heilige geest. En die komt ook! Eindelijk, na vele jaren , komt de Heilige geest terug op wat hij in 9 v 15 al beloofde aan Paulus: "Jij wordt apostel voor de heidenen". En Barnabas was al in de zending bezig. En nu is daar 'het startschot'.
En in de andere genoemde tekst lezen wij dat de Heilige Geest niet alleen mensen aanwijst, die er op uitgaan om de grenzen te verruimen en steeds wijder uit te leggen....nee; mensen worden ook aangewezen om de oogst aan zielen te voeden en te leiden en te coachen enz enz.
Wat zit hierin nu voor jullie voor lering: - je weet soms zelf al zéker dat de Heer voor jou een taak heeft. Maar het kan járen duren voordat een profetie in de gemeente zoiets bevestigt. Leer daaruit deze les: De Heilige Geest heeft zijn eigen agenda. In het geval van Paulus en Barnabas wist de Geest, die alle dingen weet: "Ja....nu is het de tijd voor 'de grote sprong'". Vertrouw hem. Als je roeping jaren uitblijft, blijf dan bezig voor de Heer, blijf in training, totdat voor jou het moment aanbreekt.
Ik persoonlijk heb mij vele jaren 'warm gelopen'. Mijn leven met de Heer, eigenlijk begonnen in 1959, was best wel interessant, met veel ervaringen, rijk en vol, maar in mijn idee kwam voor mij de grote sprong, toen Willem de Vink, een broer van Coos, tegen me zei in 2001: "Ik heb net HQ geopend. Kom eens kijken". En vier vruchtbare jaren zijn nu al gevolgd. Reeds in 1961 kreeg ik een profetie van Durk Sprik, bij sommige van jullie ouders nog wel vaag bekend: "Doe je werk in stilte. Je zult ingezet worden voor mijn koninkrijk op een heel bijzondere manier". En 40 jaar later was het zover. Overigens bad ik al gericht sedert 1999 voor 'iets dat er zat aan te komen'.
Jullie zijn net als ik 'schapen van de kudde'.
(Iemand zei laatst tegen mij: "Ger...je spreekt altijd van die krijgshaftige taal: van soldaten en legers en commando's...kan dat nu niet een onsje minder zijn ...ten behoeve van zulke termen als: 'schapen van de kudde...oogappels van de Heer'...dat soort dingen. Mijn jeugclub heette veertig jaar geleden' Militia Christi'. Tikje opgewonden, te veel oorlogstaal).
Wel; alle wegen liggen voor jullie open: - mischien zendt de Geest jullie uit naar verre streken. - misschien mag je een gemeentew koesteren - mogelijk mag je als leraar werkzaam zijn - het kan ook zijn, dat je via de technische of de huishoudelijke dienst als levensroeping de gemeente gaat dienen.
Maar in ieder geval: wanneer je volhoudt, volhardt, ook al zijn er teleurstellingen....het leven met de Heer blijft een groots avontuur.
De Heilige Geest doet voorbede; een 'idee' doet geen voorbede, dat doet alleen een PERSOON.
Romeinen 8 v 26: "De Geest helpt ons in onze zwakheid; wij weten immers niet wat wij in ons gebed tegen God moeten zeggen, maar de Geest pleit voor ons met woordloze zuchten".
Wat is dat een wonderbare idee, dat God zelf met ons 'meezucht', voor ons pleit, voorbede voor ons doet.. Soms hebben ouders dat wel eens, dat zij voor hun kinderen bidden. Maar op den gegeven ogenblik weten zij het niet meer zo goed. Gaan zij God niet in de weg lopen met hun gebedcen. Leggen zij soms met hun goedbedoelde gebeden niet een blokkade voor God neer, waardoor hij zijn eigen plannen met onze kinderen 'gehinderd' ziet door onze gebeden.
En zulke mensen willen wel eens zuchten en zeggen: "Ach Heer....u weet het". En ook jongeren zal het overkomen, dat je eigenlijk geen woorden meer weet te vinden.
Maar dan is daat de Heilige Geest die met ons meezucht.
Wij verlangen zelf soms zó naar het onsterfelijke opstandingslichaam dat wij eens zullen hebben door Gods GENADE, die ons op onze hele levensweg begeleidt, in bekering en wedergeboorte de eerste en overal en altijd de eerste.
Maar de Heilige Geest die in ons woont zucht mee. Hij verlangt ook naar ons 'toekomstig lichaam'. Dat tegenwoordige lichaam van ons met zijn zwakheid en verleidbaarheid, aangevallen en onder druk gezet door duivelse machten is een heel broos vat om in te werken. Telkens kan er iets gebeuren, waardoor - in het ergste geval- de Heilige Geest van ons zou moeten wijken.
Maar.....in die zwakheid van ons openbaart zich Gods kracht, 2 Corinthe 12 v 9.
Gods Geest neemt déel aan onze zwakheid. Hij tilt ons óp uit onze zwakheid. En wanneer wij met ons bidden bezig zijn in de hemelse gewesten, een moeilijk gebied, waar wij ons slecht kunnen orií«nteren, dan is daar die supersterke macht, die Gods plan met ons volkomen kent en die het zelfde belang heeft als wij: de verlossing van onze totale mens.
Lieve vriendinnen en vrienden; zo'n sterke, meelevende partner hebben jullie en ik in de Heilige Geest. Voelen jullie je zwak; je hebt een sterke vriend, die IN je woont. Hij strijdt met je mee, hij pleit voor ons bij God de Vader.
Er is ergens een uitspraak; ik hdrhaal die niet nauwkeurig: "Iemand die met je lacht en met je grient.... Dat is je vriend".
Maar jullie zijn nog rijker. God de Heilige Geest leeft zó met je mee, dat hij je in alle zwakheden wil helpen. Ja zelfs gaat hij zo ver, dat hij met je meezucht, dat hij voor je pleit, voorbede doet bij God de Vader.
DE GAVE VAN WIJSHEID; tweede van vier verhandelingen
Men zegt wel eens: "Zo heer....zo knecht".
Op een bepaalde, veel hogere manier, geldt dit ook voor de verhouding tussen ons en 'God de Heilige Geest'. Het is dan wel geen heer-knecht verhouding, maar meer een verhouding leeraar-leerling. En stel je toch eens voor, wat een kostelijke leraar wij in de Heilige Geest ontvangen hebben.
De Heilige Geest is natuurlijk 'de onzienlijke wereld himself'. Wanneer wij gedoopt zijn met de Heilige Geest gaan wij ook steeds dieper , naar het voorbeeld van onze hemelse leraar , de onzienlijke wereld in.
Paulus wijst daar al op, wanneer hij zegt in 1 Corinthe 2 v 7: ""Waar wij over spreken is Gods verborgen en geheime wijsheid, een wijsheid waarover God vóor alle tijden besloten heeft dat wij door haar zouden delen in zijn luister".
Dat is de wijsheid, die begint te komen met onze vervulling met de Heilige Geest. En om te delen in Gods luister, is het nodig om die wijsheid, die gave van wijsheid, die deelvrucht van Gods Geest, te bezitten in steeds toenemende mate.
De Heilige Geest (1 Cor. 2 v 10) doorgrond alles , ook de diepten van God en hij wil zijn beminden in die diepten doen delen voor zover zij het dragen kunnen. En dat draagvermogen wordt, 'gaande het gaan met God', steeds groter.
Dan leert een mens ook spreken (v 13) : "niet op een manier die ons door menselijke wijsheid is geleerd, maar zoals de Geest het ons leert".
Diepe vragen, zoals : "Waar komt het kwaad vandaan", zijn in wezen geestelijke vragen. En Gods beminden, die gedoopt zijn met de Geest, leren: "het geestelijke met het geestelijke te verklaren" (13).
Wat is alles toch heerlijk nieuw geworden met Jezus' grote geschenk: de Heilige Geest, die hij zond.
In het Oude verbond zijn er wel voorbeelden van áardse wijsheid. - Bezaleí«l werd vervuld met wijsheid van God (Exodus 31 v 2 en 3) - Ook Salomo wist een 'Salomonsoordeel' te vellen door gebruik te maken van zijn psychologisch inzicht, (1 Kon 13 v 16-28). Maar ten diepste was het 'goede wijsheid van de aarde'.
Maar de 'goede wijsheid van de hemel' kwam met Onze Heer Jezus Christus. Toendertijd werd de wijsheid van Salomo als het hoogst bereikbare gezien. Maar Jezus kon van zichzelf zeggen: "U ziet hier iemand die wijzer is dan Salomo", (Matth 12 v 42). Eigenlijk heel logisch: hij was degene , die de hemelse wijsheid, de vervulling met de Heilige Geest in de wereld indroeg.
En aan ons wil Jezus goede beloften doen; (Lucas 21 v 15): "Ik zal jullie - met name in stressy situaties- woorden van wijsheid schenken die door geen van jullie tegenstanders kunnen worden weerstaan of weersproken". Nu is het wel zo, dat vele oprechte gelovigen zulke wijze woorden hebben gesproken voor gerechtshoven enz, zonder dat die gelovigen van de Heiliger Geest nu werkelijk zoveel wisten. Maar in deze tijden, die naar de climacx haasten, is het goed om volledig bewapend te zijn. Want Openbaring 11 v 5 spreekt : "Als iemand mijn getuigen kwaad wil doen, komt er (geestelijk) vuur uit hun mond , dat hun vijanden (geestelijk) verteert; op die manier zal iedereen die hun kwaad wil doen, (geestelijk) moeten sterven".
(Nu verwacht ik wel een vraag: "Waarom spreek je van 'getuigen' en niet van TWEE getuigen". Maar voor zulke vragen is serie 15 ruim genoeg).
Nu zullen jullie tegen mij zeggen: "Ger...je kent ons toch als eenvoudige, jonge mensen. Zijn die woorden niet te zwaar voor ons".
Dat is misschien wel zo. Maar God geeft gaande het proces van de heiligmaking aan zijn beminden steeds bredere 'gewestelijke schouders'. Streef ook naar déze gave,( 1 Cor 14 v 1). Vraag God om zijn Heilige Geest en hij zal je die zeker schenken, (Lucas 11 v 15)
De gave van WIJSHEID; eerste van vier verhandelingen:
Zoals zovele malen volg ik hier weer- populariserend-de lessen, die br.v.d.Brink gaf in zijn boeken. Wat hij daar zegt in zijn statige bewoordingen, probeer ik iets 'smakelijker' weer te geven in de taal en de begrippenwereld van mijn auditorium. Ik zal wel niet erg daarin slagen, want ik ben nu al ouder dan mijn 'leraar' ooit is geworden. nu ja; proberen maar: 1Corinthe 12 v 8a zegt: "Aan de een wordt door de Geest het verkondigen van wijsheid geschonken....".
Merkwaardig, dat de gave van wijsheid hier als eerste genoemd wordt. De bijbel houdt heel geen rekening met de volgorde, die mensen erin gebracht hebben en volgens welke is ook te werk ga. Hier wordt als eerste van de Geestesgaven 'wijsheid' genoemd. Op een andere plaats zijn er weer andere rangschikkingen. Dat is goed voor ons om bescheidenheid te leren ten aanzien van onze menselijke ordeningen.
De gaven van de Geest passen zich aan bij de menselijke geest. God gaf die geest aan de mens, toen hij zíjn levensadem in Adams neusgaten blies.
Krijgt een mens begaafdheden van Gods Geest, dan zullen die nauw aansluiten bij de menselijke begaafdheden, die een mens krachtens zijn door het genenpatroon en omgevingsfactoren bepaalde persoonlijkheidsstructuur heeft. Maar de menselijke geest is tot veel meer in staat dan wij vermoeden. Er sluimeren zulke bekwaamheden bij ons allen, dat wij met Heer Bommel moeten zeggen na een tijdje 'cursuslopen' bij Gods Geest: "Ik wist niet dat ik het ín mij had".
Gods Geest is maar voortudurend bezig om Gods kinderen tot ontplooiing te brengen en op een hoger plan te krijgen. Onze Goddelijke leraar is altijd van een oneindig veel hoger niveau dan wij, de leerlingen. maar wie zou niet zijn best doen om zich zoveel mogelijk te bekwamen?
De Heilige geest staat steeds gereed om ons op de meest voortreffelijke manier te 'bewerktuigen'. 2 Petrus 1 v 3 zegt: Zijn goddelijke macht heeft ons alles geschonken wat nodig is voor een vroom leven..." En 2 Timotheí¼s 3 v 16 en 17 voegt hierbij: Elke schrifttekst is door God geí¯nspireerd en kan gebruikt worden: - om onderricht te geven - om dwalingen en fouten te weerleggen - om op te voeden tot een deugdzaam leven, zodat een dienaar vcan God voor zijn taak berekend is en voor elk goed doel volledig is toegerust".
Wijsheid kan als volgt worden gedefinieerd: Het vermogen van de geest om de verworven kennis practisch toe te passen, zodat een positief en harmonisch resultaat wordt bewerkt.
De volheid van de wijsheid woont in God en wij zijn dus bij het volstrekt meest juiste adres, wanneer wij God de Heilige Geest om de gave van wijsheid vragen. Spreuken 3 v 19 zegt: "De HEER heeft de aarde met wijsheid gegrondvest, de hemel met inzicht gevestigd". En bij die eeuwige wijsheid mogen wij aansluiting vinden door de doop met de Heilige Geest. Nu ...op dit ogenblik is God al weer doende om met diezelfde wijsheid alle door de zonde beschadigde dingen te herscheppen, wat ten volle zal beginnen te gaan blijken in het duizendjarig rijk. Bij die nu nog steeds bezig zijnde wijsheid mogen wij ons aansluiten.
Gods wijsheid sluit zich aan bij onze menselijke wijsheid . Maar die beweegt zich op het vlak van de zichtbare dingen, van het zintuigelijk waarneembare. Die menselijke wijsheid kan door boze machten beí¯nvloed worden en dan kan gebeuren, wat in Romeinen 1 v 22 staat ten aanzien van aardse wijsgerigheid in vele gevallen: "Terwijl ze beweren wijs te zijn , zijn ze dwaas". En Jacobus 3 v 15 en 16 spreken uit: "Dát soort wijsheid komt niet van boven; ze is aards, ongeestelijk demonisch. Waar jaloezie en egoí¯sme heersen, vieren wanorde en allerlei kwaad hoogtij". Maar Gods wijsheid adelt ook onze menselijke wijsheid.
Dus vrienden en vriendinnen, nog eens kort samengevat, nóg meer in 'gewone mensentaal', (niet 'jongerentaal', dat lukt me toch niet).
- terwijl jullie toch al bekeerd zijn, 'diep' bekeerd, wedergeboren, vervuld met Gods Heilige Geest, worden jullie toch nog besprongen door de geperverteerde menselijke wijsheid, die ook somtijds weet binnen te brengen in de diverse forums op FORUM, gelijk jullie allemaal weten.
- maar door bij de les te blijven in de 'school van God de Heilige Geest' krijgen jullie steeds meer deel aan de 'gave van wijsheid', die deel uitmaakt van de goddelijke, volkomen smetvrije wijsheid van God.
- jullie zullen de schatten, die in jullie verborgen lagen en die door God worden gewekt, door gaan geven met wijsheid van God. Jullie zullen als deel van die goddelijke wijsheid dat doorgeven kunnen doen in liefde gedoseerd, vol blijdschap, vrede en vriendelijkheid. Geduld met moeilijk lerenden zal deel van dat wijze doorgeven zijn. Mllheid zal jullie sieren in gesprekken met brutale leerlingen. Zelfbeheersing zal onderdeel zijn van die wijsheid bij sárrende leerlingen Goedheid en geloof in de goede uitkomst zal er deel van uitmaken in alle gevallen.
Waarom die laatste trits. Omdat de Heilige geest niet alleen les geeft in de gaven, maar ook in de vrucht.
Zoals die zielige Harry Potter achttien leslokalen langsgaat met zulke titels als 'toverdranken' of 'waarzeggen', zo gaan jullie, begenadigden, langs de achttien- en meer- leslokalen van God de Heilige Geest'.
'SPREKEN' ALS EEN BEWIJS VOOR DE PERSOONLIJKHEID VAN DE HEILIGE GEEST.
Openbaring 2 v 7: "Wie oren heeft, moet horen wat de Geest tot de gemeenten zegt. Wie overwint zal ik laten eten van de levensboom, die in Gods paradijs staat".
Jullie kennen nu allemaal de aanpak van 'Coos'. Hij zocht deze teksten op om te tonen, dat de Heilige Geest een Persoon is.
Maar wij gebruiken die teksten ook nog verder om er samen een bijbelstudie over te hebben.
Hier komt dan die bijbelstudie:
Wie vervuld is met de Heilige Geest, krijgt ook geleidelijk aan 'geestelijke oren' om de stem van de Geest te kunnen verstaan. Een klein voorbeeld, waarvan je misschien zult zeggen: "Nou zeg....toch wel érg ver gezocht". ........ Vanmiddag was mijn dochter hier met haar zoon, mijn kleinzoon dus. Zij zat druk en interessant te vertellen, maar op een gegeven ogenblik kreeg ik heel sterk deze idee: "Het jochie heeft gevoetbald vanmiddag en barst van de nieuwtjes dienaangaande". Ik gaf hem het woord en hij vertelde er met z'n tien jaartjes zó onderhoudend van. ............. Nu zul je zeggen: "Is dat nu alles". Maar de vervulling met de Heilige Geest heeft mij geleidelijk aan ook een scherper oor gegeven voor zulke 'kleine dingen'. Je zou kunnen zeggen: "Maar man; je bent al vanaf 1960 'gedoopt met de Geest'. Ben je nu na 45 jaar zó ver als bovenomschreven?!". Ach; ik kan het allemaal niet zo precies uitleggen. Maar de Heilige Geest wil je ook een aangenamer mens maken in de omgang. Laat het nu verder maar. Het is geen oorverdovend geweldige opmerking. Maar 'maak me nu maar niet verder in'.
Verder maar weer: De Heilige Geest spreekt tot de gemeenten, bijvoorbeeld door de profeten. Heb je profetische uitingen in het midden van de gemeente, ondersteun dan die profeten met je gebeden, ook terwijl ze bezig zijn. De Heilige Geest wil aan de gemeente duidelijk maken, welke leemten er zijn en welke dingen om te prijzen zijn, zodat je een kompas hebt voor een goede ontwikkeling van de gemeente.
Overwinnen: de bijbel kent geen kanongebulder, maar kent alleen : overwinning over de boze machten. De bedoeling van God is dat elke gelovige vrij wordt van alle kwade machten door die te overwinnen in de kracht van Jezus. En door die persoonlijke overwinningen overwint ook de gemeente.
Eten van de boom des levens: aan het begin van de mensengeschiedenis was er de boom des levens in het paradijs. Wie daarvan at, kreeg eeuwig , natuurlijk leven. Aan het eind van de mensengeschiedenis is er de boom des levens in 'het paradijs van God'. Wie van die boom, hier Jezus Christus, eet, over dien zegt Johannes 6 v 51 het volgende: "Ik- Jezus- ben het levende brood dat uit de hemel is neergedaald; wanneer iemand dit brood eet, zal hij eeuwig leven".
(Ook in Openbaring 22 v 2 is sprake van een levensboom. Hier is het beeld verbreed tot 'Jezus Christus en zijn verheerlijkte gemeente').
Dus , dappere jonge gelovigen: jullie zijn op de goede weg. Door jullie schuchtere begin met 'de vervulling met Gods geest': - wordt jullie 'geestelijk' gehoor scherper - worden jullie meer opmerkzaam op de profetieí«n, die in de gemeente worden uitgesproken, worden jullie mogelijk zelf binnenkort daarvoor 'ingezet' - slagen jullie er in om de kleine en grote kwalijkheden uit jullie leven weg te doen en een steeds waardevoller deel van de gemeente te worden - is jullie toekomst: tot in eeuwigheid eten (drinken) van het verrukkelijkste wat er maar is: de klare, nooit opdrogende bron van levend water, onze Heer Jezus Christus.