Bijbelstudie
Inhoud blog
  • Bijbelstie 232
  • Bijbelstudie 231
  • Bijbelstudie 230
  • Bijbelstudie 229
  • Bijbelstudie 228
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    07-06-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bijbelstudie 128
    BIJBELSTUDIE 128;

    De gave van het doen van krachten (wonderwerken); tweede gedachte.

    We zagen in de vorige 'gedachte', dat een 'kracht' een 'wonder' bewerkt. En dat 'wonder' wordt als een 'teken' gezien, als er een grote , geestelijke kracht geopenbaard wordt.
    Dan vragen de mensen bij zoiets spectaculairs:
    "Wat is er toch aan de hand" .

    Toen mensaen voor het eerst in 'allerlei tongen' hoorden spreken, vroegen ze dat al(Hand 2 v 12).

    Toen in Samaria voor het eerst aldaar de sfeer van het koninkrijk openbaar werd, "doordat van velen, die onreine geesten hadden, deze onder luid geroep (het teken) uitgingen en vele verlamden en kreulpelen werden genezen en er grote blijdschap kwam in die stad", (Hand 8 v 6 en 7), was er ook verwondering om deze tekenen. Na verwondering blijdschap, wat een heerlijke 'volgorde van God'.

    In Hebr 2 v 4 zien wij, dat tekenen, wonderen en krachten in éen tekst tezamen staan.
    "God gaf getuigenis aan het evangelie door tekenen en wonderen en vele krachten en door de Heilige Geest toe te delen naar zijn wil".

    De 'gave van het toedelen van genezingen' staat hier vlakbij. De krachtgaven zullen ook niet in te 'waterdichte' hokjes dienen te worden gescheiden. Menselijke labeleringen zijn trouwens altijd te klein en te benepen voor het grote werk van God aan onze harten.

    Ik vertel net in 'mijn leven', (de Belgische afleveringen, voor jullie pas later beschikbaar), dat mijn vrouw in 1959, de middag , voordat zij 'geshockt' zou worden, nog éven ging zwemmen. Toen ze daar was, gebeurde er 'iets', waardoor ze genezen terugkeerde. De arts zei:
    "Ruim de boel maar op. Haar ogen staan anders. Er is iets gebeurd".

    Ik denk, dat we hier mogen spreken van een rechtstreeks door de Heer, die ons roepen had gehoord, bewerkt wonder.

    Maar het was voor ons een teken, dat wij in een bepaalde richting moesten doorzoeken. En, dat teken volgende, kwamen wij in september in een samenkomst van 'een voorloper van het Volle Evangelie'.

    En....kort daarop zat mijn vrouw in een grote kerk aan een kerkorgel met pedalen de gemeentezang van een 'Volle Evangelie gemeente in wording' te begeleiden, terwijl ze drie maanden daarvoor nog overspannen in een rusthuis zat. De handen waren haar niet opgelegd. maar de nieuwe sfeer had haar genezing gegeven.

    Zo dicht ligt alles bij elkaar.

    Maar hoe dan ook: in die blijde sfeer worden jullie en ik gaandeweg ingeleid.
    Wij lopen steeds verder die wonderbare tuin van zegeningen binnen:
    - "geestelijke zegeningen in de hemelsferen", Efeze 1 v 3, sferen, waarin wij binnengeleid worden door de Heer Jezus.
    - met mogelijkheden om steeds meer heilig en onberispelijk te zijn voor Gods aangezicht; Gods plan met ons door Gods genade waarmakende, ( v 4).

    Lees zelf maar verder. Dan vind je nog zoveel heerlijks, alleen al in Efezií«rs.

    Daag
    Ger

    07-06-2008, 19:14 Geschreven door Gerritse
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    31-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bijbelstudie 127
    DE GEESTESGAVE 'WERKING VAN KRACHTEN'; eerste overdenking.

    Het is wat moeilijk om deze gave onder woorden te brengen. Het gaat hier over iets anders dan over 'de gave van genezingen', waarover wij in twaalf bijbelstudies hebben gesproken.

    Maar....wat is het verschil?!
    Overeenkomst is er wél; het gaat hier om werkingen, daden, handelingen , die het resultaat zijn van krachtopenbaringen van de heilige Geest.

    Om dat verschil nader te formuleren, gaan we even naar Marcus 16, waar in ver 18 staat:
    "Zij- de gelovigen- zullen zieken weer gezond maken door hun de handen op te leggen".

    Zo heb ik vele malen de handen op mijn vrouw gelegd tegen haar hartklachten. En dezer dagen zei ik tegen haar:
    "Wat merkwaardig hè...je krijgt die kwade pijnen héel niet meer".

    God had gewerkt langs de lijnen van geleidelijkheid en langs natuurlijke, maar voor ons niet te bevatten weg, was genezing tot stand gekomen.

    Voor we verdergaan, hierbij twee opmerkingen:
    - men kan niet tegen ons zeggen;
    "Mensen...ga toch naar een dokter".
    Dat hebben we genoeg gedaan. maar als 83-jarigen kun je wel naar de dokter blí­jven rennen. Láat ons nu maar.
    - denk nu niet, dat het bij ons 'botertje tot de boom is'. De duivel kwam nu weer met een verergering van haar cara. En terwijl ik dit schrijf, valt het mij op, dat ik hiertegen nog niet voldoende geestelijk ben opgetreden. Ik ga daar een begin mee maken.

    Zo - na deze onderbreking- rap terug naar de hoofdlijn.

    De gave van genezing is meer 'het volgen van een natuurproces'. Het is niet zo spectaculair, hoewel zeker memorabel.
    Maar nu kan het ook gebeuren, dast een snee in de huid zo snel geneest, dat er binnen een kort ogenblik niets te zien is. Dan is er geen natuurlijk genezingsproces aan de gang, maar kunnen wij spreken van 'een wonder'. Daarom staat er in vele vertalingen inplaats van 'gave van krachten: 'gave van het doen van wonderwerken'.

    Bij de gave van genezing vragen de mensen na verloop van jaren:
    " Die voortdurende rugpijnen van jou zijn dan zeker gesleten".
    Maar bij een teken, teweeggebracht door de gave van het doen van krachten, vraagt de mens:
    "Wat is er toch aan de hand".

    Hoewel dit bij die gelegenheid niet gevraagd werd, ben ik toch van mening, dat Handelingen 14 v 19 en 20 over een wonder spreken. Oordeel zélf:
    "Na verloop van tijd kwamen er echter Joden uit Antiochií« en Ikonium die de mensen ompraatten. Zij stenigden Paulus en sleepten hem vervolgens de stad uit, in de veronderstelling dat hij dood was.
    Maar toen de 'leerlingen' om hem heen waren gaan staan, kwam hij overeind en ging de stad weer in. De volgende dag vertrok Paulus..."
    Zo'n snel herstel; na al dat gestenig en gesleep is er dat opstaan na het krachtig gebed van de mede-Christenen en de volgende dag al weer doorreizen. Dit is een 'teken' en niet 'een genezing langs de natuurlijk, mogelijk wat versnelde weg'.

    Ach mensen, er is zoveel hierover te zeggen. Volgende week maar weer verder.

    Daag
    Ger

    31-05-2008, 18:56 Geschreven door Gerritse
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    24-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bijbelstudie126
    BIJBELSTUDIE 126.

    De gemeente is in de zichtbare wereld gemanifesteerd in steden, Hand 8 v 1, in regio's, Hand 9 v 31, ja zelfs in huisgemeenten, Rom 16 v 5.

    Daar gebeuren de dingen voor de ogen en oren van iedereen, die maar een inblik wil. De principes en kenmerken blijken dáar.

    Hier leer je ook broederschap en zusterschap kennen.
    Hí­er geldt het beginsel:
    "Aanvaard elkaar, zoals Christus ons aanvaard heeft" , Rom. 15 v 7.
    Zwakken en sterken in de gemeente behoren elkaar te aanvaarden.

    Maar wie zí­jn die 'zwakken' en wie zí­jn die 'sterken'.
    Dat was tóen heel verrassend en het is nú heel verrassend.

    Tóen dachten de Christenen-uit-de-Joden, die nog merendeels aan allerlei wetten uit het Jodendom vasthielden, dat zij 'de sterken' waren.

    En de Christenen uit de heidenen, die van alle Joodse ceremonieí«n niets afwisten, hadden een collectief minderwaardigheidscomplex:
    "Zij weten zo veel en wij weten zo weinig",
    wat zich dan wel weer eens uitte in een wrevel:
    "Maar zí­j hebben met al hun weetjes, met al hun poespas dan toch maar Christus gekruisigd".
    Hierdoor ontstonden in de uitbottende , wereldwijde gemeente gevaarlijke spanningen van elkaar 'niet-aanvaarden'.

    Maar Paulus maakte duidelijk:
    'Sterk' ben je, wanneer je ontdekt hebt, dat je ter wille van de barmhartigheid van God, zijn ontferming, (v 9) niets te maken hebt met die muur, die de 'wetende' Joden scheidt van de 'onwetende' heidenen. Die muur van vijandschap, zo hinderlijk gestalte gegeven door de muur, die in de tempel scheiding bracht tussen 'het voorhof van de heidenen' en 'de ruimten, alleen voor Joden', (Ef 2 v 14), is afgebroken.

    En Paulus maakte ook duidelijk, dat de Heer Jezus ten aanzien van de Joden alles had gedaan om de wet, die uiteindelijk berustte op beloften door God aan Abraham gedaan, te vervullen. En zo had de Heer Jezus een uitgangspositie geschapen, waardoor zijn grote begeren, een gemeente uit alle naties en talen, in vervulling zou kunnen gaan.

    Tóen waren het geschillen van tóen, als bovengeschetst, die scheiding brachten. Tóen waren er redenen, in dí­e tijd gelegen, waarom gemeenteleden elkaar niet aanvaardden. Nu zijn er weer andere geschilpunten. Nu zijn er weer mensen, die dénken , dat ze sterk zijn . En ze denken dat om andere redenen dan toen. Nu zijn er weer zwakken met een minderwaardigheidscomplex , om andere redenen dan tóen.

    Maar ook nú is er sprake van 'sterken' en 'zwakken'. Want Romeinen 15 v 1 zegt;
    "Wij, de sterken, moeten de zwakken in hun kwetsbaarheid helpen".

    En wie mogen zich eigenlijk nu -door de genade van God- 'sterken' noemen.
    En wie zijn tegenwoordig de 'zwakken'.

    Eigenlijk nog altijd dezelfden als ten tijde van Paulus.

    'Zwakken' zijn zij , die net als de Christen-Joden van tóen, proberen iets aan hun zaligheid toe te voegen door het onderhouden van allerlei 'eigen werk', waarin dat ook bestaat. (En soms denken zij, dat ze sterk zijn).

    'Zwak' ben í­k bijvoorbeeld, wanneer ik denk:
    "Fijn hoor, al die dingen van Jezus. Maar ik moet er wél elke week een bijbelstudie uit persen".
    Gelukkig denk ik dat niet. Zóu ik het gaan denken, dan zouden mijn bijbelstudies al gauw glans verliezen, glans, die zij in het idee van sommige lezers nu echt wel hebben.

    Maar 'sterk' ben je, wanneer je denkt:
    "Glorie voor Jezus. Glorie voor de Heilige Geest, die door Gods genade met zijn gaven en vrucht, mij bij de hand neemt op weg naar het eeuwig koninkrijk. Ik laat mij door die Geest enten op de edele olijf.(Rom 11 v 24). Samen met der Heer Jezus kan ik onverdeeld en ongescheiden van alle gelovigen een lofzang ter ere van de heilige naam van God aanheffen", (Psalm 18 v 50)".

    En dan aanvaarden wij van harte al degenen, die nog met allerlei ballast rondzeulen en rekenen wij op hun 'ons aanvaarden', waanneer zí­j bemerken, dat wij, met al onze vrijheden, nog weer met allerlei ballast rondlopen.

    Laatst ontmoette ik op mijn Amerikaanse plekje een broer, die zich erg opwond, zeggende;
    "Jullie, Volle Evangelie Christenen, beschouwen jezelf als super-Christenen, omdat júllie in tongen spreken...en wí­j niet".

    Ik heb hem gerust kunnen stellen en gezegd, dat 'ballast-V.E.-Christenen' zulke dingen zeiden, maar dat ik hem alle gaven van de Geest van harte gunde.

    En gelijk scherpte ik mij weer aan hem, zoals de ene mens de ander scherpt, (Spreuken 27 v 17). Ik ging na of mijn sterkte-door-genade soms 'gewaande' sterkte was.

    En tegen jullie zeg ik nog eens;
    "Aanvaard elkaar daarom ter eer van God, zoals Christus u aanvaard heeft".

    Probeer maar een door-genade-sterke te worden. En kom je zwakken tegen, aanvaard ze en help ze verder, gelijk je ook hopen mag, dat anderen jou weer door jouw zwakke momenten heen slepen.

    Daag
    Ger

    24-05-2008, 18:33 Geschreven door Gerritse
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    17-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bijbelstudie 125
    BIJBELSTUDIE 125.

    DE GEMEENTE IN HAAR ZICHTBAARHEID NAAR BUITEN TOE: een practijkvoorbeeld.

    Handelingen 8 v 1:
    "Nog diezelfde dag (van Stefanus' terechtstelling) brak er een hevige vervolging los tegen de gemeente in Jeruzalem, zodat allen verspreid werden over Judea en Samaria, met uitzondering van de apostelen".

    Tot nu toe hoorden wij vele theoretische dingen over de gemeente. Maar nu opeens is er sprake van een gemeente in een bepaalde plaats. En wij vergelijken deze gemeente in Jeruzalem onwillekeurig met onze gemeente, waar wij regelmatig ter kerke gaan.
    Zulke dingen konden dus tóen gebeuren. Dat de vijand opeens zomaar een gemeente 'uit elkaar blies'

    Deze eerste vraag komt bij ons op:
    "Mag een gemeente door de vlucht trachten aan de vervolging te ontkomen".
    Maar Matth 10 v 23 geeft hierop een duidelijk antwoord:
    "Wanneer ze jullie vervolgen in de ene stad, vlucht dan naar de andere".

    Dan rijst echter direct een tweede vraag:
    "Maar waarom bleven de apóstelen dan in Jeruzalem".

    Een antwoord zou kunnen zijn , dat de Joden nu duidelijk blijk hadden gegeven, de messias en zijn nieuwe leer niet te willen. De wereldkerk begon te ontstaan, doordat Joden, uitstekend onderlegd in het Oude Testament ,(krachtens hun afkomst), en bekend met de nieuwe heerlijke waarheden van de Heer Jezus, de heidenwereld geestelijk begonnen te bevruchten.

    Voor de apostelen bleef als taak een ontmoetings- en bezinningscentrum te worden voor de hele wereld, die hen van nu aan kon vinden op een vast adres, de stad, waar alles begonnen was.

    De Heer zorgt ook in tijden van vervolging voor zijn volk, zodat het slot op alle fronten 'alleen maar winst' is.

    En nu even iets moeilijks:
    Tot onze verontrusting zien wij heden ten dage veel Christenen vertrekken uit -bijvoorbeeld- Egypte.
    Ik betreur dat. De vervolging is niet zwaarder dan deze 14 eeuwen is geweest. Maar de mogelijkheden zijn tegenwoordig zodanig, dat je wég kunt naar het buitenland met het gemakkelijker leven daar.
    En de uit Jeruzalem wegvluchtenden evangeliseerden overal. Dat is niet het eerste oogmerk van hen, die nu uit Moslimlanden zoals Egypte, (met een gematigde druk), wegtrekken.

    Nu ja; ik wil niet oordelen, maar mijn wens is, dat er in de Moslimlanden door de goedheid van de Heer 'egelstellingen' overblijven, wellicht met bekeerlingen uit de Moslims gevuld. Het eeuwenoud getuigenis van de Christenen dáar zou toch eigenlijk moeten blijven voortbestaan.

    Hierbij geef ik wel toe, dat het geloof uit de gemeenten, in de 'Openbaring-brieven' genoemd, is verdwenen en dat mondiaal de gemeente van de Heer bloeit als nooit tevoren.

    In ieder geval, vrienden en vriendinnen, in welke gemeente je ook kerkt: laat je daar pas verdrijven, wanneer de altijd aanwezige vijand, de duivel, de leer zó heeft aangetast, dat alleen krachteloosheid is overgebleven. Maar ga dan ook- al vluchtend- op pad met de vaste wil om zoveel mogelijk mensen te laten kennismaken met Gods genade, die verschenen is, heilbrengend voor alle mensen.

    Daag
    Ger

    17-05-2008, 17:28 Geschreven door Gerritse
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    10-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bijbelstudie 124
    De gave van genezingen, 12-de gedachte.

    Wanneer het jullie zelf overkomt, een ziekte van lichaam, ziel of geest, lieve lezenden, is het goed om iemand te zoeken, die jullie in de naam van Jezus de handen wil opleggen.

    Waar kan dat vertrouwder dan in de eigen gemeente ?!
    Wat weet je van allerlei andere mensen, waarheen zieken uitzwermen voor handoplegging.
    - zijn die personen werkelijk Christen
    - zijn ze gedoopt met de Heilige Geest. Het is immers een wonderlijke zaak, wanneer je zou pretenderen, een gave van de Geest te hebben, zonder de Geest zélf te hebben.
    Stel je toch voor; iemand, die zegt, de gave van gezondmaking van God te hebben ontvangen, maar van hem of haar is niet bekend, dat hij ooit in de gemeente een profetie, zoals door God bedoeld, heeft uitgesproken. Of hij heeft zich nooit begeven in de gaven van kennis, wijsheid en onderscheiden van geesten. Enz enz.
    - is de levenswandel correct. onbesproken, zuiver op sexueel gebied, nuchter, bezadigd, beschaafd, gastvrij, enz (1 Tim 3 v 2)

    Bij velen in Corinthe, waarin de gaven behoorden te werken, was verdeeldheid, twist, tweedracht, ergerlijke zonde, respectloosheid jegens elkander. Dat is geen goed klimaat.

    Blijf zoveel mogelijk in de eigen gemeente, wanneer daar een brede grondslag is voor positieve en eensgezinde opstelling in het ijveren naar deze zegenrijke gave.

    Dat neemt niet weg, dat in déze tijd vele Nederlandse Christenen van heinde en ver naar een bepaalde prediker gaan, van wie al jaren een goed gerucht uitgaat op het gebied van Geestvervuldheid en onberispelijke levenswandel.
    Er dient een zekere vrijheid te blijven binnen het raam van de overzichtelijkheid, dus daarover zul je van mij niet horen, want de voormelde risico's zijn er hier niet. En die vrijheid dient er ook te zijn, waarin in latere jaren deze prediker 'vergeten' mocht zijn en er anderen zó gezegenden zijn. Bovendien dient er rekening te worden gehouden met die Christenen, die deze gave van gezondmaking van hun lijden willen ervaren, en die echt geen gemeente kennen, waar een en ander wordt gepraktizeerd.

    Maar niet alsmaar heen en weer crossen over het rond der aarde, zoals wij dat in de actualiteit op t.v. konden gadeslaan, toen een heterogene groep personen de aarde doorkruiste om genezing te vinden bij een heterogene groep genezers, die hén niet kenden en die zí­j al evenmin kenden.
    Mocht dit verschijnsel zich in komende jaren nog eens voordoen, dan lijkt het mij beter, dat je verre daarvan blijft.
    Maar ach; er zijn zoveel géestelijk groeiende gemeenten tegenwoordig. Geef die geestelijke groeiers eens een kans, door daar te blijven met genezing zoeken voor je gezondheidsproblemen.

    Daag
    Ger

    10-05-2008, 16:56 Geschreven door Gerritse
    Reageren (1)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    03-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bijbelstudie 123
    De gave van genezingen, elfde gedachte.

    Wat moeten wij nu zeggen over genezingen, zoals die tot stand komen door paranormale genezers, buiten Jezus om.
    Allereerst dí­t: het is een heel gevaarlijke zaak om genezingen te volbrengen buiten Jezus om. Zelfs al zóu de naam van Jezus genoemd worden, maar in bijna 100 % wordt ten hoogste geschermd met teksten als :
    "Ik doe dit in de kracht van God", (Hand 8 v 10).
    alsof God anders gekend wil worden dan met erkenning van de naam van zijn Goddelijke Zoon.

    Maar zelfs al wordt geschermd met de naam Jezus, zoals de zonen van Scaeva deden, Handelingen 19 v 14:
    "Ik bezweer jullie bij de naam van Jezus, die door Paulus wordt verkondigd",
    dan loopt dat heel slecht af.
    Tjonge, wat kwamen die mensen van een koude kermis thuis!, (v 15 en 16).

    Wat gebeurt er in feite: sterke, boze geesten verdringen de zwakkere ziektegeesten, met de voor ons mensen niet hoorbare woorden:
    "Even moven jullie! De strijd tegen 'de vervaarlijke vijand' eist, dat jullie voorlopig het veld ruimen".

    En legioenen mensen worden afgehouden van de Heiland, doordat zij zich vergapen aan hun nek, die opeens weer soepel is.....overigens : voor hoeláng.

    De Farizeeí«n in Jezus' dagen kenden de mogelijkheid van het uitdrijven van boze geesten buiten de heerlijke weg van Jezus om, ook wel. Zij zeiden:
    "Ach die Jezus. Hij doet dat alleen maar, omdat het in de tactiek van de duivel past, wiens dienaar hij dan misschien wel is". ( Matth 12 v 23).

    Maar Jezus antwoordde op die vreselijke aantijging met correcte woorden:
    "Ik drijf door de geest van Gód demonen uit. Het koninkrijk van God is bij jullie gekomen". ( v 28)

    Jezus bracht het Koninkrijk van God over de totale mens in vrede, gerechtigheid en blijdschap, zonder dat het door hem gezonde gemaakte lichaam naar geest en ziel beschadigd werd.
    De demonen, die alleen maar brokken kunnen maken (en wí­llen maken), brengen hooguit een tijdelijke lichamelijke genezing teweeg, maar beschadigen, in hun ruwheid, ziel en geest en later toch ook weer het lichaam.

    Lieve vrienden en vriendinnen: houd je verre van magnetiseurs en dergelijke. Zoek je genezing bij Jezus. Zoek ook niet ten koste van alles die genezing, laat het geen idee fixe voor je worden: ik wil dit gebrek kwijt. Mijn ervaring is, dat gelovigen, die trouw hun eigen samenkomst bezochten, die- als hun hart hun dat ingaf- in de eigen 'healing line' naar voren gingen, op de duur blijvende baat hadden bij hun rustig vertrouwen, immers de schrift zegt;(Jesaja 30 v 15):
    "In rust en inkeer ligt jullie redding"
    ("in stilheid en vertrouwen zal jullie sterkte zijn", NBG)

    En ongetwijfeld weten jullie ook, zoals ik, dat mensen die massameetings van media bezochten, dat achteraf moesten bekopen met nóg diepere depressies.

    En als je gevraagd wordt om actief te zijn in dit opzicht, bij je kroost, dat aan je is toevertrouwd, leg dan aan die lieverds de handen op in de naam van Jezus.

    Daag
    Ger

    03-05-2008, 16:44 Geschreven door Gerritse
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    26-04-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bijbelstudie 122
    NIET ALLEEN EEN PERSOONLIJKE RELATIE...MAAR: SAMEN MET ALLE HEILIGEN, (Ef 3 v 18).

    Mensen willen nog wel eens zeer de nadruk leggen op deze kreet;
    "Het is onontbeerlijk om 'een persoonlijke relatie met God te hebben' ".

    Nu is het heerlijk om zo zachtjes voor je heen te zingen:
    "Ik ben dicht bij mijn Heiland...
    en hij is dicht bij mij.
    Zo zijn wij altijd samen...
    en dat maakt mij zo blij.
    Er kan geen dag passeren...
    er gaat geen uur voorbij,
    dat hij en ik niet samen zijn....
    Mijn dierb're Heer met mij...".

    Maar het is goed, om "het een te doen en het andere niet na te laten", Matth 23 v 23.

    God roept mensen op tot een leven in samenhang met elkander.
    "Dan....(als Christus woont in uw hart), (doordat u een persoonlijke relatie hebt met hem en met God), zult u MET ALLE HEILIGEN (samen) de lengte en breedte , de hoogte en de diepte kunnen begrijpen....ja, de liefde van Christus kennen die alle kennis te boven gaat , opdat u zult volstromen met Gods volkomenheid".

    Een voorbeeld: ik ken in een gemeente een oude zuster, een weduwe van omstreeks 80 jaar, die in de gemeente een onopvallende plaats innam en eigenlijk geen duidelijke taak had. 'Anderen' kwamen op het kostelijke idee om op marktdag een 'instuif' annex permanente rommelmarkt te beginnen voor 'de gaande en koemende man'. Men verzocht haar om een van de gastvrouwen te zijn. Zij doet het voortreffelijk als zodanig, bloeit helemaal op.

    Ik twijfel er niet aan, dat zij een persoonlijke relatie met de Heer Jezus had. Die is echter door de 'kettingwerking' van het gezegende idee van 'anderen' en de uitnodiging aan haar:
    "Wij hebben een plaats, waar jij je nuttig kunt maken voor de Heer",
    opengebloeid tot iets van veel meer allure.
    Samen met 'op haar pad gekomen' andere heiligen kan zij nu - voor zover ik dit als buitenstaander kan beoordelen- veel meer ontdekken van de 'meerdimensionale liefde van Christus.

    In allerlei dergelijke gevallen heb ik bespeurd dat gelovigen veel sterker werden, veel meer geconditioneerd om vol te stromen met Gods volkomenheid.

    Daarom roep ik jullie, jonge individualisten op om Christenzijn nóg ruimer te zien dán jullie het al doen. Voeg je bij een gemeente als je dat al niet gedaan hebt. Dóe daar iets. Zoek een taak.

    Zo ken ik ergens een hooggeplaatst iemand, die zich in de gemeente niet bepaald profileert als 'een opvallende broeder'. Maar hij heeft voor het moment zijn taak gevonden in het onderwijs in de kinderdienst aan....vijfjarigen.

    En ik ken jongeren, die zeer bemoedigd zijn, wanneer zij, omdat 'anderen' iets veelbelovends in hen zien, mogen dienen bij het avondmaal met brood en wijn uitdelen. Je zí­et ze groeien.

    En laatst zag ik een jong zusje van mij 'met de hemel in haar ogen'....
    haar persoonlijke relatie met God en Jezus kon je er als het ware 'uitscheppen'
    ...die er met de snelheid van de liefde bij was, toen een dwars tienertje 'kwaad en verdrietig' de dienst verliet.
    Even later kwamen zij samen weer binnen, de een getroost en bedaard, de andere nóg blijder.
    (Latere toevoeging: enkele jaren later zag ik dat 'dwarse tienertje' nu weer anderen troosten).

    Jullie hebben toch al een 'relatie met Christus'. Verstevig die nu eens door een gemeente te zoeken , je daar nuttig te maken en zó de liefde van Christus, met wie je toch al 'een persoonlijke relatie hebt', nog dieper te leren kennen, zodat de volkomenheid van God, met wie je toch ook al 'een relatie hebt', dat toebereide hart nog ruimer kan binnenstromen.

    Daag
    Ger
    Toon op deze manier de nieuwe orde van Gods koninkrijk in grotere schittering.

    26-04-2008, 17:31 Geschreven door Gerritse
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    19-04-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bijbelstudie 121

    ONZICHTBAAR EN ZICHTBAAR.

    2 Timotheüs 2 v 19:
    "Het fundament dat God gelegd heeft, ligt onwrikbaar vast en draagt het opschrift:
    'DE HEER WEET WIE HEM TOEBEHOREN'
    en:
    LAAT IEDER DIE DE NAAM VAN DE HEER NOEMT, ONRECHT UIT DE WEG GAAN' ".

    Doelbewust heb ik in het 'hoofd' het woord 'Onzichtbaar' het eerst genoemd. Het gaat er niet allereerst over hoe wij de kerk zien, maar hoe God die ziet. De geestelijke realiteit, zoals God die ziet, is onzichtbaar en onpeilbaar voor mensen.

    Hij ziet de meest innerlijke motieven, zoals dat ons niet gegeven is. Wij zien wat van buiten is. Dat neemt niet weg, dat wij door de gaven van kennis, wijsheid en onderscheiden van geesten dieper gaan peilen...nooit zo diep als God, maar wij hebben als door de Geest geleide mensen sneller in de gaten, wat er diep bij de gemeenteleden leeft. Maar het blijft toch: God beoordeelt het hart. Hij doet dat op een voor ons niet te bevatten rechtvaardige manier.

    Wanneer wij dat woord horen:
    "De Here kent de zijnen",
    worden onze gedachten teruggeleid naar heel lang geleden, Numeri 16 v 5, de geschiedenis van Korach, Datan en Abiram. Die mensen behoorden tot de 'uiterlijke' kerk, maar niet tot 'de van God gekenden'. Toen ze rebelleerden tegen Mozes, sprak Mozes al:
    "Morgen zal de HEER bekend maken wie hem toebehoort , wie heilig is en in zijn nabijheid mag verkeren." (De Heer kent de zijnen).

    En zo ligt nu ook de verhouding van de 'onzichtbare gemeente' tot de 'zichtbare gemeente'.

    De zichtbare gemeente....dat is wat wij om ons heen zien, wanneer wij zo eens de samenkomst, die wij bezoeken rondkijken ( en daarbij niet vergeten, ook in het eigen hart te kijken).

    Die drang tot zichtbaarheid, van 'elkaar opzoeken' en 'bij elkaar willen komen', zit er vanaf het eerste begin al in. In de dagen van Adams kleinzoon, Enos, begon men de naam van de HEER al aan te roepen, (Genesis 4 v 28).
    Wij, gelovigen, willen elkaar ontmoeten op allerlei wijzen. Maar in die hechte gemeenschap kunnen er nochtans mensen zijn, die het misschien best 'goed bedoelen', maar die toch brokken maken, doordat zij diep in hun innerlijk eigenlijk 'rebellen' zijn.
    of 'nóg rebellen' zijn. (Want iemand kan natuurlijk na een misslag het een volgende keer beter doen).

    Neem nu Korach, Datan en Abiram. Ze hoorden zo helemaal bij 'het volk van de Heer', naar het uiterlijk althans. 250 mannen van naam, ( 16 v 1 en 2 ) lieten zich door hen misaleiden, toen de opstandelingen, zichzelf misleidende, tegen Mozes en Aäron zeiden:
    "U matigt zich te veel aan. Alle leden van de gemeenschap zijn heilig, en de HEER is in hun midden. Waarom voelt u zich dan boven de gemeenschap van de HEER verheven".

    De fout van de opstandelingen was, dat zij een democratie van de gemeente wilden maken. En....
    hoe redelijk de democratie ook werkt in de gewone mensenmaatschappij....de gemeente is géen democratie. In de gemeente dient het gezag te worden uitgeoefend door 'gekenden door de Heer'.

    Korach, Datan en Abiram , 'niet gekenden door de Heer', kwamen heel lelijk te pas. (Numeri 16 v 31, 32 en 35).

    Het is voor jullie, die allen een samenkomst bezoeken, eerste plicht om aan de voorgangers gehoorzaam te zijn, niet op slaafse wijze, maar positief met hen meedenkend. Laat je niet meeslepen, wanneer vooraanstaanden beginnen te 'stoken'. Ga dat onrecht uit de weg.

    Nochtans kán het voorkomen, dat jullie op enig moment tot het oordeel moeten komen, dat een zichtbare gemeente, waartoe jullie ooit eens in jullie leven gaan behoren, niet meer de kentekenen van 'de ware gemeente' vertoont, bijvoorbeeld doordat de Godheid én mensheid van Onze Heer Jezus Christus in de prediking vervaagt.
    In zo'n geval kán gelden, wat Openbaring 18 v 4 zegt:
    "Ga weg uit die 'stad', mijn volk, zodat je geen deel hebt aan haar zonden en ontkomt aan de plagen, die haar zullen treffen".

    Wanneer je ooit na rijp beraad tot het besluit komt, dat je echt nodig uit een 'zichtbare vormgeving van de gemeente' wegmoet, omdat de'onzichtbare gemeente' er niet meer voldoende in is te herkennen...dan is het nóg zaak om dat 'stijlvol' te doen.

    Ik zeg dat zo uitdrukkelijk, omdat ik lang geleden, in 1960, met meer kabaal dan nodig was, met een wat kort-affe brief, een kerk verliet, wat tot opschudding leidde. Ik vind dit nog steeds vervelend en vraag jullie om het wat liever aan te pakken dan ik destijds deed.

    Het zal immers veelal zo gaan dat je na rijp beraad echt het oordeel krijgt, dat je ergens 'niet verder meer groeit'. Dan is het wel een goede gemeente van oprecht gelovigen, maar bijvoorbeeld wordt de Geest met zijn gaven en vrucht onvoldoende voor het voetlicht gebracht. En nadat je daarop bij herhaling liefdevol gewezen hebt, verandert er niets. Dan is een beleefd briefje, zonder 'stekels', best te bedenken. De practijk is overigens, dat je bij dergelijke acties geleidelijk aan al 'buiten komt te staan'.

    Daag
    Ger
     

    19-04-2008, 16:53 Geschreven door Gerritse
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    12-04-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bijbelstudie 120
    BIJBELSTUDIE 120.

    De gave van genezingen , tiende gedachte.

    Hiervoor zagen wij, dat een zieke volgens Jacobus 5 de oudsten van de gemeente zal roepen . De tekst werd daar uitvoerig besproken.

    Nog eén bijzonderheid echter: het gaat hier niet over paranormale mensen, maar over de oudsten van de gemeente, volkomen 'gewone' mensen, net zoals iederen, met werkkringen als ICT-er of ondernemer of wat dan ook.
    De kracht van God kan door alle Geestvervulde mensen heem werken. De Heilige geest verleent zijn kracht aan al degenen die ijveren naar de geestelijke gaven en deze willen of zelfs móeten praktiseren.
    Want wanneer een jonge moeder een kind heeft, dat midden in de nacht echt hoge koorts krijgt, dan móet je op dat moment wel iets doen.
    Zeker; het is in theorie mogelijk, altijd en overal in ons gezegende land, om de nachtdokter te bellen en die zal ook bést wel komen. Maar het is zo'n schitterende ervaring om je jonge handen op zo'n koortsig bolletje te leggen en te zeggen:
    "Mama vraagt nu aan de Heer Jezus om jou beter te maken".
    En als dan zo'n liefje 'op haar slaapkantje gaat liggen' en rustig inslaapt: een sterkende geloofservaring.

    En dan kun je de volgende dag bij het brengen en halen van de kinderen naar school heel wél dit verhaal vertellen aan de andere jonge moeders en dan zeggen:
    "Lucie, Margriet...( of hoe ze maar mogen heten)....waarom zijn jullie nu zo verbaasd en waarom staren jullie mij aan alsof je water ziet branden...Heb ik dit gedaan uit eigen kracht of vroomheid. Is het daaraan te danken dat de koorts week?
    Het komt door de naam van Jezus en door het geloof in zijn naam dat dit allemaal gebeurd is", (naar Handelingen 3 v 12 en 16).

    Natuurlijk zal je het voor Yolanda en Yvonne en al die andere moeders nog wat verder moeten populariseren dan ik al gedaan heb, maar dat is jullie, vluggerds, wel toevertrouwd.

    Nu is het natuurlijk wél zo, dat ieder lid in de gemeente naar deze gaven moet ijveren en dat bij sommigen deze gaven sterk zijn ontwikkeld. In de volgende bijbelstudie kom ik hierop nog terug.

    O ja; nog even dí­t: hoewel sterk verhuld, komen toch in al deze bijbelstudies gedachten van 'Van den Brink' naar voren. Ik acht het een eer om deze reeds vrij lang overleden denker nog eens te noemen.

    Daag
    Ger

    12-04-2008, 17:53 Geschreven door Gerritse
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    05-04-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bijbelstudie 119
    DE GAVE VAN GENEZINGEN, NEGENDE GEDACHTE.

    Wat is het goed om 'de gave van genezingen' toe te mogen delen. Wat is het goed om door de genade van God oog te hebben gekregen voor de doop í­n en de vervulling mét Gods Geest.

    Op een ander forum....
    ik begeef mij tegenwoordig op vele forums
    .....was ik onlangs in gesprek met iemand, die mij verweet:
    "Jullie, Pinksterchristenen, maken van iedereen die niet in tongen spreekt en toch de Heer Jezus liefheeft, een 'Christen tweede soort'".

    Ik vond dit zo'n pijnlijke gedachtewisseling, dat ik de Heer vroeg:
    "Heer....wilt u hier een lieflijke wending aan geven".
    En dat deed hij, die altijd zo heerlijk positief is.

    Wat is de waarheid: wij, Pinksterchristenen verheffen ons boven niemand. Wij zijn alleen maar dankbaar voor de genade, die God geeft, om klanktaal te kunnen spreken. Want velen van ons hebben ervaren, dat 'klanktaal' , bij alle andere dingen die men ervan kan zeggen, ook een oefenschool is voor de andere 'krachtgaven', als men de negen gaven, genoemd in 1 Corinthe 12, zo wenst te noemen.

    En inderdaad kan er ook kracht van ons afstralen, wanneer wij -bijvoorbeeld- de gave van genezingen gebruiken.
    Maar die gave is -evenmin als de andere krachtgaven- aan ons gegeven om ons boven anderen te verheffen, maar om de naaste te dienen, om met deze gave bezig te zijn om ook anderen gezondheid toe te delen. Ik zeg "ook", want natuurlijk mag men ook zichzelf in de naam van Jezus genezing toedienen.

    Het hoeft allemaal niet zo spectaculair en zo voor de 'algemeenheid' bestemd te zijn.

    Een voorbeeld: jullie weten allemaal, dat de gezondheidstoestand van mijn vrouw, bijna 83, verre van optimaal is. Of eigenlijk; haar gezondheid is het niet zozeer: ze is nooit verkouden, heeft nooit griep, dat soort dingen.

    Maar -om een voorbeeld te noemen-: het hart.
    Midden in de nacht is het er weer: die hartpijn. Dan leg ik mijn handen op haar en zeg, met heel mijn hart er achter;
    "O lieve Heer Jezus....ik leg mijn handen op mijn vrouw. maar die handen betekenen in zichzelf niets. Het is uw genezende kracht, die er doorheen gaat".

    En even later hoor ik haar regelmatige slaapademhaling beginnen.

    Nu kan je zeggen:
    "Man....laat toch de dokter komen".
    Maar de dokter weet hiervan, (van die hartklachten). En een kind van God weet over het algemeen wel, wanneer hij naar de dokter dient te gaan en wanneer naar de Heer.

    Na dir delicate voorbeeld uit mijn zeer privé-leefwereld even iets algemeens:
    Men zal bij het bedienen van een zieke zich terdege moeten vergewissen, of er soms zondenmacht of een occulte geest in de lijder werkzaam zijn.

    Lees Jacobus maar eens. ( 5 v 14-16).

    Vraag of er zonden beleden moeten worden, tenminste als de heilige Geest dit in je hart legt. Wanneer er eventueel iets gebiecht is, dan legt men de handen op voor het verdrijven van de ziektemachten. Kan de patient niet eens meer naar de gemeente komen, omdat het erg náar met hem gesteld is, dan komt de gemeente bij hem onder de symboliek van zalfolie, de kracht van de heilige Geest, die in de gemeente woont en werkt.

    Denk nu niet:
    "O...wanneer moet ik nu een dokter roepen en wanneer moet ik rechtstreeks naar de Heer gaan".
    Ach; dat wijst Gód wel aan de gelovige.
    Ik kan mij een moeder voorstellen, die haar zoon, na een ongeluk met zijn stepje, echt lelijk verwond thuiskrijgt. Zeker zal zij haar kind de handen opleggen , maar in gevallewn, die Gods Geest haar duidelijk maakt, toch zeker direct naar 'Eerste Hulp' gaan.

    Wanneer je echt met de Heer leeft, dan worden die keuzen tussen 'God en 'de dokter' allemaal zo veel gemakkelijker.

    Ga maar eens oefenen, door bij een beetje hoofdpijn of verkoudheid of....weet ik veel...niet direct naar een pilletje of een poedertje te grijpen, maar in het geloof Gods hand te grijpen en desnoods je eigen handen op je eigen hoofd te leggen ter genezing.

    Daag
    Ger

    05-04-2008, 14:58 Geschreven door Gerritse
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    29-03-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bijbelstudie 118
    HET HOOFD VAN DE GEMEENTE:

    Even vooraf; Weten jullie lui, dat het echt een opluchting voor mij is om met 'de Gemeente' te mogen beginnen. Ik heb zoveel studies over de Heilige geest achter de rug. En dan bekroop mij wel eens het idee:
    "Ik spreek nu veel minder over 'Onze Heer Jezus Christus', terwijl ik dat toch altijd van jongsaf gedaan heb.Is dat wel goed ?"

    Maar hoe dan ook ; bij 'de gemeente' kan ik wat dit betreft 'mijn hart ophalen'.

    Hoor maar: Efeze 1 v 22 zegt :
    "God heeft álles aan Jezus' voeten gelegd en hem als hoofd over álles aangesteld voor de gemeente
    (23) die zijn lichaam is , de volheid van hem die alles in allen vervult"

    Efeze 5 v 23: Christus is het hoofd van zijn kerk, (zijn gemeente), het lichaam dat hij gered heeft".

    Dat is toch iets geweldigs: zó'n hoofd van de gemeente te hebben, iemand, die zo hoog verheven is als onze Heer Jezus Christus.

    Kijk; wanneer je aanhanger bent van een winnend team , dan straalt op jou als 'supporter' iets van de glorie af van de 'winnaar'. Stel dat Nederland onlangs wereldkampioen was geworden...wat zou er dan gebeurd zijn, wanneer u vacantie vierde in -stel-Turkije. In gebrekkig Engels zou iemand van het hotelpersoneel hebben kunnen zeggen:
    "Holland good...world champion".

    Maar als lid van de gemeente heeft u een universeel hoofd, waarvan gezegd wordt:
    Openbaring 22 v 1:
    "De levensrivier ontspringt aan de troon van God en van Het Lam".

    Dus het hoofd van de gemeente zit tevens op de hoogste plaats van het heelal en van de onzienlijke wereld.
    Onze Heer en Heiland is:
    - het absolute hoofd van de trouw gebleven engelenscharen
    - de absolute overwinnaar over de duistere rebelse geesten, die bestemd zijn tot een voetbank onder zijn voeten, diep, diep in de afgrond, (Hebr 1 v 13).

    Maar nu komt er even een 'stilmakende' gedachte. Immers Hebr 10 v 13 zegt:
    "Die mateloos ver verheven 'hoofdman' van de zijnen wacht op het moment dat zijn vijanden voor hem tot een bank voor zijn voeten zijn gemaakt".

    En op wie wacht Onze Heer; op ons, de afzonderlijke gemeenteleden, hecht verenigd met elkander door de band van de liefde.

    Hij heeft aan zijn gemeente de Heilige Geest gegeven , de Geest, die hen tot alle goed werk volkomen kan toerusten, (2 Tim 3 v 17).

    Zo is ons hoofd: onbeschrijflijk koninklijk en waardig. En door de milde gaven van de Heilige Geest heeft hij aan ons, zijn gemeente, alle macht gegeven om de grote vijand, de duivel, overwinnend te bestrijden.

    Daag
    Ger
    -

    29-03-2008, 18:41 Geschreven door Gerritse
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    22-03-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bijbelstudie 117
    DE 'UNIVERSELE' GEMEENTE.

    Zo zijn wij dan nu toe aan een bespreking van 'de gemeente', een groot onderwerp, waarvan het eind nog niet in zicht is. Maar ja; je weet wat mijn zwager altijd zei, wanneer mensen haast wilden maken:
    "We hoeven toch zeker niet te gaan hooien",
    een term, ontleend aan het boerenleven. Bij dreigende regen rept iedereen zich na een haastige maaltijd naar het veld om het gemaaide gras veilig te stellen.

    We zien wel, wanneer we weer een ander onderwerp gaan behandelen.

    O ja; ik neem als raamwerk een lezing , die Coos de Vink eens voor onze gemeente hield. Ik heb zo ook gehandeld bij mijn bespreking van 'God de Heilige Geest'. En zo wil ik maar doorgaan.

    Laten we eerst eens zien wat de gemeente nu eigenlijk í­s.

    Iemand heeft ooit eens gezegd:
    "De kerk is de gemeenschap van alle ware gelovigen van alle tijden".

    Laten wij deze ene uitspraak uit vele eens toetsen aan de schrift:
    Efeze 5 v 25 zegt:
    "Christus heeft 'de kerk', de gemeente liefgehad en zich voor haar prijsgegeven
    (26):
    - om haar te heiligen
    - haar te reinigen met water en woorden
    (27):
    -...en om haar in al haar luister bij zich te nemen
    - zodat ze zonder vlek of rimpel of iets dergelijks zal zijn
    - heilig en zuiver.

    Dat totale volk van God met deze heerlijke eindbestemming wordt gevormd door alle 'jazeggers', allen, die in hun hart aanvaardend tegenover de Heer God staan.

    Wij weten allemaal, dat van alle mensen, die ooit geleefd hebben of thans nog leven zeker 95 % nooit van de Heer God, laat staan van de Heer Jezus, laat staan, laat staan van 'God de Heilige Geest' gehoord hebben.
    Maar wij weten ook, dat Romeinen 2 v 14 met een brede armzwaai de deur opent voor al die mensen in alle eeuwen en alle landstreken van de wereld, die :
    - de wetten van God niet in schrift hebbende
    - nochtans die wetten van nature naleven
    - en daardoor bewijzen dat Gods gedachten omtrent de goede manier van leven in hun harten geschreven staan
    - en die een redelijk goede samenwerking hebben tussen hun menselijke geest en hun ziel, het geweten

    Het is een grootse gedachte om tot die wereldwijde en de eeuwne omspannende gemeente van de Heer te behoren. Hij heeft zijn formidabele offer op Golgotha maar niet gebracht voor weinigen, maar voor zeer velen, een schare, die niemand tellen kan.

    Er is een wolk van getuigen, zegt Hebr 12 v 1.
    "Nu wij door zo'n wolk van geloofsgetuigen omringd zijn, moeten wij , volk van God van deze tijd,
    - de last van de zonde, waarin wij steeds weer verstrikt raken van ons AFWERPEN
    - en vastberaden de wedstrijd lopen die voor ons ligt.

    Universeel, voor het oog onzichtbaar, behoren wij tot die velen, waaronder volgens Hebr 11 de grote namen: Abel, Henoch, Noach, Abraham, Sara, Izaäk, Jakob, enz enz.

    De ongelovige mensheid om ons heen smaadt de Christenen wel eens als een kleine, achtergebleven, 'in een vissenkom kop-aan-staart rondzwemmende' geïsoleerde groep 'vasthouders aan het onherroepelijke verleden'.
    Maar wij weten, dat wij door genade behoren tot een grote groep van verloste schepselen, gelukkigen, met deze gemeenschappelijk toekomst:
    - geheilig en gereinig geworden
    - besproeid met het water van de Heilige Geest en verkwikt door de woorden vazn de bijbel
    - zonder vlek of rimpel heilig en zuiver staande voor God.

    Laat je niet door de grote mond van de
    "Ha ha...dat gelooft nog in een wetenschappelijk onmogelijke zondvloed" roepers verschrikken...
    'einschüchtern', zoals dat zo kenmerkend heet in het Duits, (laten ineenkrimpen tot een-en-al bangigheid),
    maar heb 'attitude', houding.
    Weet wat je bent in Christus: deel van een groot, overwinnend geheel.

    Ja; met die aan het begin genoemde definitie kan ik instemmen.

    Daag
    Ger

    22-03-2008, 14:14 Geschreven door Gerritse
    Reageren (3)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    15-03-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bijbelstrudie 116
    De gave van genezingen; achtste gedachte.

    Handoplegging ter genezing is een aangelegenheid, die gebruik van alle negen in 1 Corinthe 12 genoemde gaven nodig maakt.
    Stel; er komt iemand bij u met buikpijn, echt ernstige buikpijn.

    Ik acht het zeer wel mogelijk, dat u de lijder naar de reguliere geneeskunde verwijst. De gaven van kennis en wijsheid zullen u bij die beslissing zeker helpen. (Gebed onder handoplegging blijft overigens altijd een goede zaak, al mag bij de lijder geen ongegronde verwachting worden gewekt). Maar er is onder de vele gaven zeker nog éen, die ik u kan aanbevelen. Dat is de gave van 'het onderscheiden van geesten'.

    Persoonlijk had ik in 1946 het idee, dat er 'een steen op mijn maag lag'. Ik kon helemaal niet meer eten. Handoplegging vragen was toen nog helemaal 'not done'. Maar wat was het geval? Ik had in dat jaar een diepe ergernis jegens de heer Soekarno, die ons ons mooie Nederlands Oost Indií« wilde afpakken. Ik liet mij ook ophitsen door de kranten, die heel negatief over hem schreven.

    Stel, dat er in die jaren zoiets bestaan had als 'handoplegging ter verkrijging van Goddelijke genezing' en mijn 'helper' had 'de gave van het onderscheiden van geesten' gehad, dan zou hij zeker gezegd hebben;
    "Doe eerst die haat eens weg uit je hart. Dan gaat die 'knoop in je maag' ook wel weg".

    Goed; dit was een voorbeeld uit de oude doos.....
    overigens ging die wrevel over de heer Soekarno gauw weg, doordat mijn geloof mij tóen al vertelde dat ik moest ophouden met die 'dwaasheid van de wereld'.
    ....maar ook nu nog kan het voorkomen, dat mensen bij u komen om bepaalde , nare tics kwijt te raken, zoals 'alsmaar hun gezicht met hun handen betasten'.
    In dergelijke gevallen is het goed om bewust aan de Heilige Geest te vragen om zijn goddelijke begaafdheden toe te voegen aan onze menselijke talenten.

    Mensen kunnen bij u komen met :
    - vergiftigingsverschijnselen, wonden door geweld hun toegebracht
    - ze kunnen bulten hebben door steken van insecten
    - ze kunnen een virusziekte hebben opgelopen
    - ...en ga zo maar door.

    In zulke gevallen weten wij dat 'het rijk van de duisternis' er achter zit. God haat het geweld en hij heeft ook het milieu goed geschapen. Zelfs de natuur van de wilde dieren maakte hij niet gewelddadig of wreed. Je zult er van staan te kijken in het duizendjarig rijk, hoe bij het 'weer herstellen van alle dingen' ook dit in orde komt; lees Jesaja 65 maar eens.

    Wanneer wij als Christenen in contact komen met mensen, die ons zo ontstane wonden enz tonen of beschrijven en vragen of wij voor hen een boodschap hebben, wat dán ?: wij verwijzen dan zeker naar de reguliere geneeskunde, maar een gebed onder handoplegging zal zeker zegenrijk werken.

    Over dat 'zegenrijk werken in alle omstandigheden' nog;
    de Duitse bijbelvertaling omschrijft dat met wat meer terughouding dan de Nederlandse:
    Markus 16 v 18:
    NBV:
    "Zij zullen zieken weer gezond maken door hun de handen op te leggen"
    Duits , 'tekst 1964':
    "Auf Kranke werden sie die Hände legen, so wird's besser mit ihnen werden".
    Lezers en lezeressen; leg elkaar gerust de handen op ter genzing, maar doe het niet overijld ( 1 Tim 5 v 22) of routinematig. Denk er bij na.

    Daag
    Ger

    15-03-2008, 18:41 Geschreven door Gerritse
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    08-03-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bijbelstudie 115
    De gave van genezingen; zevende gedachte

    Het is een belangrijk aandachtpunt, dat God die de mens schiep, gezond naar lichaam, ziel en geest, toch aan de 'geest van het leven' het vermogen gaf om ook ziekte te herstellen, ziekte, die pas bij de zondenval zijn intrede deed. Maar die mogelijkheid had God in zijn grote liefde al van eeuwigheid in de mens ingebouwd.

    De 'menselijke geest' kan bij ziekte alleen hersteld worden door 'een kracht van buitenaf'. In psalm 107 v 20 staat het zo mooi:
    "Hij zond zijn woord...: hij genas hen".
    Maar wanneer die 'menselijke geest' dan weer 'op weg is naar gezondheid', begint dat allerinnerlijkste innerlijk van de mens zijn genezende impulsen uit te zenden naar ziel en lichaam, voor zover die beschadigd zijn.
    Mooi zien wij dat gesymboliseerd in 1 Koningen 8 v 11.

    Bij de inwijding van 'Salomo's tempel' vulde een wolk vanuit het binnenste heiligdom het verdere heiligdoom zodanig, dat de priesters daar niet konden blijven. Zij moesten naar buiten, naar de voorhof.
    Als de Geest van God zich verenigt met onze menselijke geest, het diepste van onze persoonlijkheid, dan dringt die kracht ook binnen in ons meer 'uiterlijke heiligdom', de ziel en wolkt zelfs uit over ons lichaam, de voorhof.

    Onze 'levensgeest', ons ziel en lichaam sturend beginsel, krijgt door deze conditieverbetering van onze 'menselijke geest' ook kracht om de tekorten, de ziekten in ons lichaam en in onze ziel meer effectief te bestrijden.
    Iedereen weet dat medicijnen, vitaminen, operatieve handelingen tegenwoordig sprongsgewijs verbeteren.

    Maar niets helpt zo goed als een beter werkende levensgeest. De menselijke geest, ondersteund door de heilige Geest, die in ons wil wónen, krijgt er nu een onmetelijk en onuitputtelijk krachtenveld bij om onze conditie in lichaam en ziel te verbeteren.

    Een met de Heilige Geest vervulde gelovige gaat dan ook niet lijdelijk zitten afwachten, zeggende:
    "De Heer zal het wel op zijn tijd doen".
    Een Geestvervuld gelovige, trouwens elk gelovige, zal actief met de genezing van zijn lichaam en zijn ziel bezig moeten zijn en de zonden en ziekten, waardoor deze verzwakt zijn, actief dienen te bestrijden.

    Wat betekent dit betoog nu voor jullie ?

    - Ben je in een staat van voortdurende wrevel, vreugdeloosheid, mopperigheid, onvrede en snauwerigheid, dan zijn dit ziekten van je ziel.
    Geloof, dat je 'inner person', je menselijke geest bezig is gezond te worden door het heilzame geloof in Jezus Christus, die gezegd heeft:
    "Zie...ik maak alle dingen nieuw".
    Geloof, dat die 'menselijke geest' ondersteund door de Heilige Geest van God bezig is je ziel en ook je lichaam te doorwaaien, zoals Hooglied dat zo mooi zegt; 4 v 16:
    "Ontwaak noordenwind, en kóm zuidenwind,
    doorwaai mijn hof , opdat zijn balsemgeuren stromen".
    En al heeft 'het verliefde meisje' destijds andere ideën voor ogen gehad, toch mag ik tegen jullie zeggen:
    "Laat Gods Geest door je leven waaien. Soms lijkt die wind wel eens kil, soms ook zoel, maar die hof van jullie....jullie ziel en lichaam, hersteld door een fris doorwaaide levensgeest, gevoed door een zuiverder wordende 'menselijke geest'.....die hof kan gereinigd worden van depressies enz enz. En je lichaam, niet meer gekweld door zwaarmoedigheden enz enz zal er de heerlijke invloed van ondervinden.

    Keer ik mij nu tegen Prozac en al dat andere. Welnee, maar ik wijs alleen een weg, die tot een blijdere en meer permanente oplossing voert.

    Daag
    Ger

    08-03-2008, 16:26 Geschreven door Gerritse
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    01-03-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bijbelstudie 114
    BIJBELSTUDIE 114

    Mensen; nu even een nieuw plan de campagne.
    Ik heb hier voor me liggen van de hand van Coos de Vink: de gemeente.
    Ik wil die studie als leidsraad nemen van allerlei overwegingen, net zoals ik dat met een vorige lezing van Coos heb gedaan.

    Ik wil telkens 2 verhandelingen geven over; de gemeente en daarna twee topics over...ja waarover.

    Na beraad vond ik deze redenatie:
    Na 'Geestesgaven' wordt er meestal aandacht besteed aan de 'negendelige Geestesvrucht'.
    Maar er zijn nog veel meer Geestesgaven, dan de negen gaven, die wij nu bijna alle besproken hebben op een deel van 'genezingen' na en de laatste gave, die van 'krachten'.

    Maar de vrucht van de Geest is zo belangrijk, die behandel ik nu eerst en daarna 'de verdere gaven', die genoemd worden.

    Dan wordt het schema voor de onderbrekingen van 'de gemeente' dus:
    - Liefde
    - blijdschap
    - vrede
    - vriendelijkheid
    - lankmoedigheid of geduld
    - goedheid
    - trouw of geloof
    - zachtmoedigheid of mildheid
    - zelfbeheersing

    En daarna volgen dan :
    Uit Romeinen 12 v 6 -8
    - dienstbetoon
    - onderwijs
    - vermaning
    - stoffelijke gaven meedelen
    - leidinggeven

    en uit Efeze 4 v 11-12:
    - apostel
    - profeet
    - evangelist
    - herder
    - leraar,

    terwijl ik verder nog verspreid tegenkom:
    - bemoediging
    - gastvrijheid
    - helpen
    - voorbede,
    alle benoemd als 'gaven',

    waarvan de schrift verder zegt,
    - dat wij gaven hebben, onderscheiden naar de genade die ons gegeven is, Romeinen 12 v 6
    - dat wij de ons geschonken gaven niet moeten veronachtzamen, 1 Tim 4 v 14

    Dus: volgens dit stramien aan de slag.

    Daag
    Ger
     

    01-03-2008, 15:27 Geschreven door Gerritse
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    24-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bijbelstudie 113
    Lui....wij gaan afscheid nemen van onze gezamenlijke overdenkingen over 'God de Heilige Geest;, die zo'n groot deel van BIJBELSTUDIE tot dusver in beslag hebben genomen.

    Hier komt de laatste:
    Onze Heer Jezus Christus heeft met het ons als geschenk achterlaten van de Heilige Geest ons binnengeleid in een nieuw tijdperk.

    We konden gaan leven vanuit een nieuw verbond; Romeinen 8 v 8 -11:
    "Wie zich door zijn eigen wil laat leiden, kan God niet behagen.
    9: Maar...ú leeft niet zo ! U laat u leiden door de Geest, want de Geest van God woont in u. Iemand die zich niet laat leiden door de Geest van Christus behoort Christus ook niet toe.
    10: Als Christus echter in u leeft, bent u door de zonde weliswaar sterfelijk, maar de Geest schenkt u leven, omdat u door God als rechtvaardigen bent aangenomen.
    11: Want....als de Geest van hem die Jezus uit de dood heeft opgewekt in u wóont, zal hij die Christus heeft opgewekt ook u die sterfelijk bent, levend maken door zijn Geest, die in u leeft".

    Straks meer over déze tekst. maar nog even het begin van de triomftocht van God de Heilige Geest.

    - Het heerlijke begint bij : Joden, Handelingen 2
    - In Hand 8 wordt verteld hoe het verder gaat bij Samaritanen, heel dicht bij de Joden,
    - Maar in Handelingen 10 is het al bij de Jodengenoten
    - En in Handelingen 19 gaan de heidenen erin delen.
    En dat gaat steeds maar door tot op de huidige dag.

    Maar nu als allerlaatste slot nog enige opmerkingen over Romeinen 8 v 8 - 11:

    Wanneer mensen niet het minste begrip hebben van de onzienlijke wereld, dan leven zij in oud-testamentische tijden. Weliswaar hebben zij daaraan tot hun heil de heerlijke kennis toegevoegd dat Jezus hun zonden heeft gedragen. Echter, wie niet verder komt, heeft alle kans om terug te glijden in alle gevaren van het zuiver op de aarde gerichte denken. En in dat denken staat Satan hen handenwrijvend op te wachten aan het begin van de duistere paden uit de tijd, toen ze Jezus ní­et kenden.
    Een kennis van mij evaarde de kloof tussen het zielse denken en het geestelijke denken eens, toen hij in een orthodoxe gemeenschap iets probeerde uit te leggen over 'klanktaal', wat toen nog werd genoemd: 'in nieuwe tongen spreken'.
    Iemand uit het gehoor zei:
    "Ik heb wel eens gehoord van de dorpen Oude Tonge en Nieuwe Tonge, maar dit is klaarblijkelijk iets anders".

    Wanneer men zuiver 'ziels' denkt , horzontaal, net als de Joden vroeger en -eigenlijk- alle verdere mensen nú, dan kan God daar geen genoegen in scheppen. Dan behoor je hem niet toe.

    Maar Paulus neemt in onze tekst van óns aan, dat wij de grote ontdekking gedaan hebben: ons laten leiden door de Heilige Geest, die zich supergemakkelijk door ons wil laten raasdplegen, want hij wóont in ons.
    Je behoort zo niet alleen bij God , maar ook bij Christus. Er is maar éen ding dat nog herinnert en wat ook blí­jft in deze en zelfs nog in de volgende bedéling.....
    die van het duizendjarig rijk
    ...dat is : de onverbiddelijkheid van het sterven. Immers: de laatste vijand, die teniet gedaan wordt, is de dood.
    Maar de dood heeft zijn prikkel verloren. De kracht van de dood, door de zondeval van Adam en Eva in de wereld gekomen, is voor Gods Geestvervulden weggenomen. Dwars door onze aardse dood heen, is voor de geestelijk levende mensen leven bereid, omdat God hen als rechtvaardigen beschouwt, aangezien zij Christus' offer voor de zonde voor zichzelf hebben aanvaard.
    Christus is opgewekt. Hij hoorde het signaal van God. En de Heilige Geest gaf hem de kracht om dat signaal te beantwoorden met zijn opstanding.
    Ook wij horen die roep om te leven. En ook wij hebben leven door de kracht van de Heilige Geest.

    Laat nu niemand denken:
    "O...ik ken de Heilige Geest eigenlijk niet. Ik heb wel van hem gehoord, ik ben er ook verlangend naar. maar ik heb hem niet in mijn innerlijk. Gelden al deze heerlijke dingen nu niet voor mij ?".

    Ik zou zulke mensen willen geruststellen: God gaat eens , na het duizendjarig rijk alle mensen opwekken. En u, die Christus tot uw heil vasthoudt, hoewel u door gebrek aan het juiste inzicht geen gebruik hebt gemaakt van de heerlijke kracht, die hij in de vervulling met de Heilige Geest geeft.....u zult zich eens mateloos verheugen.
    Maar : maak wél gebruik van die Goddelijke kracht en 'eens' verandeert in 'nú'.

    Nog een paar laatste vermanigen:
    - Laat ieder die de naam van de Heer noemt, onrecht uit de weg gaan"(2 Tim 2 v 19).
    (De Heilige Geest opent je ogen wijd voor alle onrecht, zodat je uit de weg kúnt gaan)
    - Niemand kan twee heren dienen; hij zal de eerste haten en de tweede liefhebben ; of hij zal juist toegewijd zijn aan de ene en de andere verachten", (Matth 6 v 24).
    (Aardsgericht denken is de vijand van hemelsgericht denken. Je kunt denken in geestelijke perpectieven én je kunt denken in aardsgericht perspectief, eendimensionaal. Maar je kunt het niet allebei.)

    Daag
    Ger

    24-02-2008, 18:06 Geschreven door Gerritse
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    16-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bijbelstudie 112
    Onze Heer Jezus Christus in zijn unieke positie

    Onze Heer is lichamelijk verwekt door de Heilige Geest; niemand kan dit verder zeggen. (Lucas 1 v 35):
    "De engel antwoordde:
    'De Heilige geest zal over je komen en de kracht van de Allerhoogste zal je als een schaduw bedekken. Daarom zal het kind dat geboren wordt, heilig worden genoemd en Zoon van God' ".

    Even uniek als zijn geboorte was zijn vervulling met de Heilige Geest.

    "Toen Jezus was gedoopt en hij aan het bidden was, werd de hemel geopend en daalde Heilige geest in de gedaante van een duif op hem neer, en er klonk een stem uit de hemel:
    'Jij bent mijn geliefde Zoon, in jou vind ik vreugde' ".

    Even uniek als Jezus' geboorte en zijn doop in de Geest is zijn 'dragen, (uitdelen) van die Geest; Lukas 3 v 16,Joh 20 v 22:

    (Johannes de Doper zegt):
    "Ik doop jullie met water, maar er komt iemand die meer vermag dan ik;ik ben zelfs niet goed genoeg om de riem van zijn sandalen los te maken. Hij zal jullie dopen met de heilige Geest en met vuur"

    "Na deze woorden blies Jezus over hen heen en zei:
    'Ontvang de Heilige Geest' "

    Maar...lezers en lezeressen: al is de positie van Jezus bij zijn aardse verwekking dan ook uniek....wij , gelovigen worden door de onverdiende gunst van God , zijn genade, geestelijk door de heilige Geest verwekt bij de wedergeboorte, al is ook onze trouwe lezing van de Schrift in liefdevolle gehoorzame aandacht de eerste oorzaak. En ons einddoel is:
    - Gods heiligen te zijn
    - en 'zonen van God' genoemd te worden.
    Acht dat niet te hoog gegrepen, wanneer het voorkomt-en het zal voorkomen- dat je een fout maakt, die je heel duidelijk 'op achterstand zet'.
    Ga er direct mee naar Jezus. Belijd die nare uitglijder en vraag of hij de schade herstellen wil. En beloof aan Jezus dat je daar van harte aan mee wil werken. En dan weer moedig voorwaarts en dank aan God, wanneer je de blijdschap hebt teruggevonden.

    En al klonk dan bij onze 'doop in de geest'....
    wat ging dat dan ook bescheiden in zijn werk
    ...geen 'stem uit de hemel en daalde er geen duif neer, toch is het goed om dit vast te houden: er gebeurde toen iets dat je echt apart ging stellen; zij, die God ook in deze heerlijke dingen willen volgen in gehoorzame liefde, worden zijn 'geliefde zonen', in wie God insgelijks zijn vreugde vindt.
    Houd daarom deze heerlijk verworvenheid vast bij alle stormen en verleidingen, die er zeker gaan komen.

    En ook al zijn jullie gewone mensen, die helemaal niet zo hoog zijn, dat je zelfs te voornaam bent dan dat iemand maar je jas zou willen 'afnemen'...tóch mogen jullie ook weer anderen tot de doop in de Geest leiden . En jullie mogen aan die anderen ook vertellen van het vuur, waarmee Jezus hen gaat dopen, het vuur van de verzoekingen, die tevens beproevingen zijn. En ook in dat eerlijk waarschuwen mogen jullie medewerkers aan het heil zijn.

    En zoals Jezus aan zijn discipelen ambtelijke hoedanigheden mededeelde door ze te 'beblazen' met de Heilige geest, zo mag jullie handoplegging voor 'kracht tot een ambt' ook zijn.

    Zoals de leden van de raad van geestvervulde oudsten, (1 Tim 4 v 14), daar om Timotheí¼s heen stonden om hem kracht toe te bidden voor zijn ambtsvervulling. zo mogen jullie misschien ook wel staan om een jonge voorganger, die uit zou kunnen groeien tot een Timotheí¼s.

    Deze heerlijke mogelijkheden zijn er voor jullie. Moedig voorwaarts, jongens en meisjes, broers en zussen.

    Daag
    Ger

    16-02-2008, 14:11 Geschreven door Gerritse
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    10-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bijbelstudie 111
    De gave van genezingen; vijfde verhandeling.

    Let even op dat woord 'genezingEN. Dat is dus meervoud. Tot nu toe heb ik vooral gesproken over 'genezing van geest en ziel'.
    Maar wij hebben ook nog zoiets als
    een 'lichaam'. Daarop focussen zich vele gedachten over 'Goddelijke genezing'. En ik kom er nu pas aan toe.
    Maar ook bij de genezing van het lichaam dient rekening gehouden te worden met kwaadaardige ziektemachten, die als 'specialisme' hebben:
    'de levensgeest van de mens beletten zijn functie van opbouw en instandhouding van het lichaam goed te verrichten'.

    Over dat begrip 'levensgeest' het volgende: er zijn duizenden processen tegelijk in het lichaam werkzaam.
    Het is ondenkbaar, dat deze niet vanuit een centraal punt gecoórdineerd en gecontroleerd en op elkaar afgestemd worden. De wetenschap heeft ook verschillende punten in de hersenen aangewezen die toezicht houden. Ik noem deze controle enz activiteiten: 'de levensgeest', dit in navolging van J.E.v.d.Brink, aan wie ik vele gedachten ontleen. Maar dat hoef ik niet voortdurend te zeggen.

    Wat de ménselijke geest betreft, dat is dus iets anders dan 'het controle-orgaan': de lévensgeest:
    - de menselijke geest die de hele persoonlijkheid van de mens stuwt is van een hogere orde dan de 'levensgeest' die toezicht houdt op alle onbewuste en bewuste lichaamsverrichtingen; van hartslag tot 'dingen kunnen vastpakken'.

    En nu kan er van die volkomen centrale 'menselijke geest' een kwade impuls uitgaan op de 'levensgeest' met een alles 'overrulende' opdracht: vorm gezwellen en afwijkingen.
    Natuurlijk kan dit alleen maar , wanneer de 'menselijke geest' weer onder invloed staat van de al eerder genoemde ziektemachten.

    Nu even een voorbeeld: Jezus bestrafte bij de schoonmoeder van Petrus de koorts. Jezus bestraft die koorts, omdat in die ziekte van Petrus' schoonmoeder een werking was van een boze geest, (Lucas 4 v 39) duidelijk 'zichtbaar' voor het geestelijk oog.
    Dat was dus Jezus' dagelijke bezigheid ook:
    "Ik drijf boze geesten uit en volbreng genezingen", (Lucas 13 v 32).

    Ziekten naar lichaam, ziel en geest zijn een volkomen verweven totaliteit. Immers sprak Petrus:
    "Jezus is rondgegaan , weldoende en genezende allen, die door de duivel overwonnen waren, want God was met hem", (Hand 10 v 38).

    Wat kan ik nu hierover tegen jullie zeggen:
    Zie ziekte niet te eenvoudig en niet te moeilijk. Klaagt je vriendin over 'maagpijn', ga dan niet direct een gebed zeggen of ' de handen opleggen'.
    Nu ja; als het zo geleid wordt, dan blijf ik er verder buiten.

    Maar wat is er leuker dan dat je, haar even liefkozende, toch niet direct in allerlei activiteiten losbarstende, eenvoudig zegt;
    "Lieve kind...heb je dat wel meer".

    En dan kan er van alles uitkomen:
    - ze kan een wrevel hebben tegen anderen, en het weer dénken daaraan kan haar die maagpijn bezorgen.

    (Even een ervaring uit eigen leven: in de tijd, dat Indonesií« bezig was zich van Nederland los te maken, had ik een ontzettende haat tegen Soekarno, (hun leider). Die haat maakte, dat mijn maag zo zwaar was als lood en alle lust tot eten me verging ....ja...ik heb rare dingen gedaan).

    - Je vriendin kan ook gestresst zijn door proefwerken op school. Was die wrevel een kwestie van 'de menselijke geest'...die schoolstress kan een kwestie zijn van de menselijke ziel, (de school is te zwaar voor haar, bijvoorbeeld).

    En zo kunnen er duizend dingen achter die maagpijn zitten. En een eenvoudig gesprek, in biddend contact met de Heer, kán zo'n achtergrond openbaren. Maar ze kan ook iets gegeten hebben, dat haar niet goed bekomt.

    Maar hoe dan ook: als ze klaagt:
    "Ik voel me zo kneuvelig",
    dan staat een heel scala aan hemelse middelen ter beschikking om haar welzijn te bevorderen.

    Nu kun je zeggen:
    "Ger....wat gaat dit allemaal l a n g z a a m ".
    Ach; we komen wel ergens.

    Daag
    Ger

    10-02-2008, 14:12 Geschreven door Gerritse
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    02-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bijbelstudie 109
    René Pache geeft aan, dat het werk van de Heilige Geest váor het kruis en vóor Pinksteren beperkt was.

    Maar toch geeft het Oude Testament heerlijke vergezichten op een nieuwe, grote toekomst:

    Numeri 11 v 29:
    Mozes zei:
    ' Legde de HEER zijn geest maar op heel het volk! Profeteerde iedereen maar!"

    Aanleiding Eldad en Medad profeteerden onder de leiding van Gods Heilige Geest. Dat was ongebruikelijk. Daarom zei Jozua:
    "Zeg, dat ze daarmee ophouden, heer (Mozes)".

    Maar Mozes dacht daar niet aan, blijkens zijn woorden.

    Tevens is deze tekst een bewijs, dat de heilige Geest in het Oude Verbond soms mensen tijdelijk vulde met zijn glorie en zijn woorden. Pas in het Nieuwe Testament brak deze heerlijke kracht ten volle door.

    Jesaja snakte ook naar de nieuwe tijd en naar 'de dienaar van God', die door God gesteund zou worden, die Gods uitverkorene zou zijn, met Gods Geest vervuld, 42 v 1.

    En in een andere profetie zag hij opnieuw onze Heer Jezus Christus profetisch; 61 v 1:
    "De Geest van God , de HEER, rust op mij,
    want de HEER heeft mij gezalfd".

    En Ezechií«l zag ook veel van de heerlijke toekomst; 36 v 27:
    "Ik zal jullie mijn geest geven en zorgen dat jullie volgens mijn wetten leven en mijn regels in acht nemen".

    En Joí«l profeteerde in 2 v 28-32, in de NBV 3 v 1-5:
    "Daarna zal zich dit voltrekken:
    Ik zal mijn geest uitgieten over al wat leeft.
    Jullie zonen en dochters zullen profeteren,
    oude mensen zullen dromen dromen,
    en jongeren zullen visioenen zien"; enz enz.

    En tenslotte wéer Jesaja, 32 v 15-18:
    "Zo verlaten en hopeloos zal het blijven totdat van boven een geest over ons wordt uitgegoten.
    Dan zal de woestijn een boomgaard worden,
    een boomgaard die is als een woud
    enz...enz

    Vrienden en vriendinnen van mij; jullie zijn het volk, waarover de oude profeten spraken, waarnaar zij uitzagen:
    - Aan jullie de blijde taak om Mozes' hunkering:
    'profeteerde iedereen maar'
    te vervullen
    - aan jullie de opdracht, de blijde opdracht om als Jezus te zijn; vol van Gods Geest, die je in staat zal stellen om alle volken met de goede tijding van God te laten kennismaken
    -voor jullie de vervulling van wat Jesaja in de geest zag: hulp voor verslagenen; vrijlating voor gevangenen; breken van ketens van het duistere rijk; jullie kunnen het door Gods genade en in de kracht van zijn Geest
    - jullie kunnen tot voordeel van allen van het zuivere water van God genieten, gereinigd worden, een nieuw hart en een nieuwe geest krijgen, jullie versteende hart kwijtraken
    - voor jullie dromen en visioen en profetieí«n
    - julliew kunnen 'verlaten vestingen' tot nieuw leven wekken, doodse stilte veranderen in gejuich; verwildering omzetten in lusthoven.

    Hoe dat mogelijk is; jullie generatie van de toekomst: door de vervulling met Gods Geest.
    Strek je er naar uit !!

    Daag
    Ger

    02-02-2008, 14:22 Geschreven door Gerritse
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    26-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bijbelstudie 108
    De gave van genezing; vierde verhandeling

    Lucas 6 v 18 en 19; hier lezen we:
    "Menigten van mensen waren gekomen om naar hem te luisteren en zich van hun ziekten te laten genezen; ook die gekweld werden door onreine geesten werden genezen, en de hele menigte probeerde hem aan te raken , want er ging een kracht van hem uit die allen genas".

    In Lucas 4 v 18 staat in de Statenvertaling iets liefs, dat in latere vertalingen is uitgevallen:
    "De Heer heeft mij gezalfd...om te genezen die gebroken zijn van hart".

    In Psalm 51 v 19 en 12 lees ik:
    "God veracht een gebroken geest , een gebroken en verbrijzeld hart niet...integendeel God (en Jezus) willen een zuiver hart en een vernieuwde geest in de menselijke persoonlijkheid brengen".

    Dit alles samenvattende zien wij, dat de mensen in menigte naar Jezus toekwamen om genezen te worden van hun ziekten.
    Zo ligt er voor de wedergeboren, Geestvervulde kinderen...zonen van God een plicht om kracht van zich uit te laten gaan om die zieken te genezen.
    Is dat al een verwachtingsperpectief, dat ons doet huiveren van een gevoel van nog te kort schieten...nader blijkt, dat wij ook een antwoord dienen te hebben, wanneer zielszieken en geesteszieken tot ons naderen en ons trachten aan te raken.

    Als de Heilige Geest een 'andere trooster' genoemd wordt door de Heer Jezus, dan is hijzelf een trooster en hij verwacht van ons dat wij troosters zullen zijn. Verwacht wordt van ons bij onze verdere opgroei , dat wij in een heerlijke, geestelijke ontspannenheid geestelijk verminkten herstellen en zielszieken en wetteloos gemaakten genezen, ja de hele innerlijke mens van hen die tot ons komen, vernieuwen in de kracht en de glorie van onze Heer.

    Zijn er 'gebroken harten', van ons wordt in het verder 'opgroeien in de genade' verwacht dat wij die herstellen.

    Schrikt u hiervan. Och; het is ook een wenkend toekomstperpectief. maar, voortgaande met de Heer, kunt u , in diepe afhankelijkheid van hem en hem op de voet volgende, in hem gelovende , u aan hem vastklampende, ver komen...dit alles tot zijn eer.

    Ik dacht dat jullie zo weer stof hadden tot een weekje overdenking.

    Daag
    Ger

    26-01-2008, 16:26 Geschreven door Gerritse
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Archief per week
  • 27/09-03/10 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2010
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 03/08-09/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 30/06-06/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 26/05-01/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 31/03-06/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 24/12-30/12 2007
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 09/04-15/04 2007
  • 02/04-08/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 19/03-25/03 2007
  • 12/03-18/03 2007
  • 05/03-11/03 2007
  • 26/02-04/03 2007
  • 12/02-18/02 2007
  • 29/01-04/02 2007
  • 22/01-28/01 2007
  • 15/01-21/01 2007
  • 08/01-14/01 2007
  • 01/01-07/01 2007
  • 25/12-31/12 2006
  • 18/12-24/12 2006
  • 11/12-17/12 2006
  • 04/12-10/12 2006
  • 27/11-03/12 2006
  • 20/11-26/11 2006
  • 13/11-19/11 2006
  • 06/11-12/11 2006
  • 30/10-05/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 16/10-22/10 2006
  • 09/10-15/10 2006
  • 02/10-08/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 11/09-17/09 2006
  • 04/09-10/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 14/08-20/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 03/07-09/07 2006
  • 26/06-02/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 10/04-16/04 2006
  • 03/04-09/04 2006
  • 27/03-02/04 2006
  • 20/03-26/03 2006
  • 13/03-19/03 2006
  • 06/03-12/03 2006
  • 27/02-05/03 2006
  • 20/02-26/02 2006
  • 06/02-12/02 2006
  • 30/01-05/02 2006
  • 23/01-29/01 2006
  • 16/01-22/01 2006
  • 09/01-15/01 2006
  • 02/01-08/01 2006
  • 26/12-01/01 2006
  • 19/12-25/12 2005
  • 12/12-18/12 2005
  • 05/12-11/12 2005

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!