NIET ALLEEN EEN PERSOONLIJKE RELATIE...MAAR: SAMEN MET ALLE HEILIGEN, (Ef 3 v 18).
Mensen willen nog wel eens zeer de nadruk leggen op deze kreet; "Het is onontbeerlijk om 'een persoonlijke relatie met God te hebben' ".
Nu is het heerlijk om zo zachtjes voor je heen te zingen: "Ik ben dicht bij mijn Heiland... en hij is dicht bij mij. Zo zijn wij altijd samen... en dat maakt mij zo blij. Er kan geen dag passeren... er gaat geen uur voorbij, dat hij en ik niet samen zijn.... Mijn dierb're Heer met mij...".
Maar het is goed, om "het een te doen en het andere niet na te laten", Matth 23 v 23.
God roept mensen op tot een leven in samenhang met elkander. "Dan....(als Christus woont in uw hart), (doordat u een persoonlijke relatie hebt met hem en met God), zult u MET ALLE HEILIGEN (samen) de lengte en breedte , de hoogte en de diepte kunnen begrijpen....ja, de liefde van Christus kennen die alle kennis te boven gaat , opdat u zult volstromen met Gods volkomenheid".
Een voorbeeld: ik ken in een gemeente een oude zuster, een weduwe van omstreeks 80 jaar, die in de gemeente een onopvallende plaats innam en eigenlijk geen duidelijke taak had. 'Anderen' kwamen op het kostelijke idee om op marktdag een 'instuif' annex permanente rommelmarkt te beginnen voor 'de gaande en koemende man'. Men verzocht haar om een van de gastvrouwen te zijn. Zij doet het voortreffelijk als zodanig, bloeit helemaal op.
Ik twijfel er niet aan, dat zij een persoonlijke relatie met de Heer Jezus had. Die is echter door de 'kettingwerking' van het gezegende idee van 'anderen' en de uitnodiging aan haar: "Wij hebben een plaats, waar jij je nuttig kunt maken voor de Heer", opengebloeid tot iets van veel meer allure. Samen met 'op haar pad gekomen' andere heiligen kan zij nu - voor zover ik dit als buitenstaander kan beoordelen- veel meer ontdekken van de 'meerdimensionale liefde van Christus.
In allerlei dergelijke gevallen heb ik bespeurd dat gelovigen veel sterker werden, veel meer geconditioneerd om vol te stromen met Gods volkomenheid.
Daarom roep ik jullie, jonge individualisten op om Christenzijn nóg ruimer te zien dán jullie het al doen. Voeg je bij een gemeente als je dat al niet gedaan hebt. Dóe daar iets. Zoek een taak.
Zo ken ik ergens een hooggeplaatst iemand, die zich in de gemeente niet bepaald profileert als 'een opvallende broeder'. Maar hij heeft voor het moment zijn taak gevonden in het onderwijs in de kinderdienst aan....vijfjarigen.
En ik ken jongeren, die zeer bemoedigd zijn, wanneer zij, omdat 'anderen' iets veelbelovends in hen zien, mogen dienen bij het avondmaal met brood en wijn uitdelen. Je zíet ze groeien.
En laatst zag ik een jong zusje van mij 'met de hemel in haar ogen'.... haar persoonlijke relatie met God en Jezus kon je er als het ware 'uitscheppen' ...die er met de snelheid van de liefde bij was, toen een dwars tienertje 'kwaad en verdrietig' de dienst verliet. Even later kwamen zij samen weer binnen, de een getroost en bedaard, de andere nóg blijder. (Latere toevoeging: enkele jaren later zag ik dat 'dwarse tienertje' nu weer anderen troosten).
Jullie hebben toch al een 'relatie met Christus'. Verstevig die nu eens door een gemeente te zoeken , je daar nuttig te maken en zó de liefde van Christus, met wie je toch al 'een persoonlijke relatie hebt', nog dieper te leren kennen, zodat de volkomenheid van God, met wie je toch ook al 'een relatie hebt', dat toebereide hart nog ruimer kan binnenstromen.
Daag Ger Toon op deze manier de nieuwe orde van Gods koninkrijk in grotere schittering.
2 Timotheüs 2 v 19: "Het fundament dat God gelegd heeft, ligt onwrikbaar vast en draagt het opschrift: 'DE HEER WEET WIE HEM TOEBEHOREN' en: LAAT IEDER DIE DE NAAM VAN DE HEER NOEMT, ONRECHT UIT DE WEG GAAN' ".
Doelbewust heb ik in het 'hoofd' het woord 'Onzichtbaar' het eerst genoemd. Het gaat er niet allereerst over hoe wij de kerk zien, maar hoe God die ziet. De geestelijke realiteit, zoals God die ziet, is onzichtbaar en onpeilbaar voor mensen.
Hij ziet de meest innerlijke motieven, zoals dat ons niet gegeven is. Wij zien wat van buiten is. Dat neemt niet weg, dat wij door de gaven van kennis, wijsheid en onderscheiden van geesten dieper gaan peilen...nooit zo diep als God, maar wij hebben als door de Geest geleide mensen sneller in de gaten, wat er diep bij de gemeenteleden leeft. Maar het blijft toch: God beoordeelt het hart. Hij doet dat op een voor ons niet te bevatten rechtvaardige manier.
Wanneer wij dat woord horen: "De Here kent de zijnen", worden onze gedachten teruggeleid naar heel lang geleden, Numeri 16 v 5, de geschiedenis van Korach, Datan en Abiram. Die mensen behoorden tot de 'uiterlijke' kerk, maar niet tot 'de van God gekenden'. Toen ze rebelleerden tegen Mozes, sprak Mozes al: "Morgen zal de HEER bekend maken wie hem toebehoort , wie heilig is en in zijn nabijheid mag verkeren." (De Heer kent de zijnen).
En zo ligt nu ook de verhouding van de 'onzichtbare gemeente' tot de 'zichtbare gemeente'.
De zichtbare gemeente....dat is wat wij om ons heen zien, wanneer wij zo eens de samenkomst, die wij bezoeken rondkijken ( en daarbij niet vergeten, ook in het eigen hart te kijken).
Die drang tot zichtbaarheid, van 'elkaar opzoeken' en 'bij elkaar willen komen', zit er vanaf het eerste begin al in. In de dagen van Adams kleinzoon, Enos, begon men de naam van de HEER al aan te roepen, (Genesis 4 v 28). Wij, gelovigen, willen elkaar ontmoeten op allerlei wijzen. Maar in die hechte gemeenschap kunnen er nochtans mensen zijn, die het misschien best 'goed bedoelen', maar die toch brokken maken, doordat zij diep in hun innerlijk eigenlijk 'rebellen' zijn. of 'nóg rebellen' zijn. (Want iemand kan natuurlijk na een misslag het een volgende keer beter doen).
Neem nu Korach, Datan en Abiram. Ze hoorden zo helemaal bij 'het volk van de Heer', naar het uiterlijk althans. 250 mannen van naam, ( 16 v 1 en 2 ) lieten zich door hen misaleiden, toen de opstandelingen, zichzelf misleidende, tegen Mozes en Aäron zeiden: "U matigt zich te veel aan. Alle leden van de gemeenschap zijn heilig, en de HEER is in hun midden. Waarom voelt u zich dan boven de gemeenschap van de HEER verheven".
De fout van de opstandelingen was, dat zij een democratie van de gemeente wilden maken. En.... hoe redelijk de democratie ook werkt in de gewone mensenmaatschappij....de gemeente is géen democratie. In de gemeente dient het gezag te worden uitgeoefend door 'gekenden door de Heer'.
Korach, Datan en Abiram , 'niet gekenden door de Heer', kwamen heel lelijk te pas. (Numeri 16 v 31, 32 en 35).
Het is voor jullie, die allen een samenkomst bezoeken, eerste plicht om aan de voorgangers gehoorzaam te zijn, niet op slaafse wijze, maar positief met hen meedenkend. Laat je niet meeslepen, wanneer vooraanstaanden beginnen te 'stoken'. Ga dat onrecht uit de weg.
Nochtans kán het voorkomen, dat jullie op enig moment tot het oordeel moeten komen, dat een zichtbare gemeente, waartoe jullie ooit eens in jullie leven gaan behoren, niet meer de kentekenen van 'de ware gemeente' vertoont, bijvoorbeeld doordat de Godheid én mensheid van Onze Heer Jezus Christus in de prediking vervaagt. In zo'n geval kán gelden, wat Openbaring 18 v 4 zegt: "Ga weg uit die 'stad', mijn volk, zodat je geen deel hebt aan haar zonden en ontkomt aan de plagen, die haar zullen treffen".
Wanneer je ooit na rijp beraad tot het besluit komt, dat je echt nodig uit een 'zichtbare vormgeving van de gemeente' wegmoet, omdat de'onzichtbare gemeente' er niet meer voldoende in is te herkennen...dan is het nóg zaak om dat 'stijlvol' te doen.
Ik zeg dat zo uitdrukkelijk, omdat ik lang geleden, in 1960, met meer kabaal dan nodig was, met een wat kort-affe brief, een kerk verliet, wat tot opschudding leidde. Ik vind dit nog steeds vervelend en vraag jullie om het wat liever aan te pakken dan ik destijds deed.
Het zal immers veelal zo gaan dat je na rijp beraad echt het oordeel krijgt, dat je ergens 'niet verder meer groeit'. Dan is het wel een goede gemeente van oprecht gelovigen, maar bijvoorbeeld wordt de Geest met zijn gaven en vrucht onvoldoende voor het voetlicht gebracht. En nadat je daarop bij herhaling liefdevol gewezen hebt, verandert er niets. Dan is een beleefd briefje, zonder 'stekels', best te bedenken. De practijk is overigens, dat je bij dergelijke acties geleidelijk aan al 'buiten komt te staan'.
Hiervoor zagen wij, dat een zieke volgens Jacobus 5 de oudsten van de gemeente zal roepen . De tekst werd daar uitvoerig besproken.
Nog eén bijzonderheid echter: het gaat hier niet over paranormale mensen, maar over de oudsten van de gemeente, volkomen 'gewone' mensen, net zoals iederen, met werkkringen als ICT-er of ondernemer of wat dan ook. De kracht van God kan door alle Geestvervulde mensen heem werken. De Heilige geest verleent zijn kracht aan al degenen die ijveren naar de geestelijke gaven en deze willen of zelfs móeten praktiseren. Want wanneer een jonge moeder een kind heeft, dat midden in de nacht echt hoge koorts krijgt, dan móet je op dat moment wel iets doen. Zeker; het is in theorie mogelijk, altijd en overal in ons gezegende land, om de nachtdokter te bellen en die zal ook bést wel komen. Maar het is zo'n schitterende ervaring om je jonge handen op zo'n koortsig bolletje te leggen en te zeggen: "Mama vraagt nu aan de Heer Jezus om jou beter te maken". En als dan zo'n liefje 'op haar slaapkantje gaat liggen' en rustig inslaapt: een sterkende geloofservaring.
En dan kun je de volgende dag bij het brengen en halen van de kinderen naar school heel wél dit verhaal vertellen aan de andere jonge moeders en dan zeggen: "Lucie, Margriet...( of hoe ze maar mogen heten)....waarom zijn jullie nu zo verbaasd en waarom staren jullie mij aan alsof je water ziet branden...Heb ik dit gedaan uit eigen kracht of vroomheid. Is het daaraan te danken dat de koorts week? Het komt door de naam van Jezus en door het geloof in zijn naam dat dit allemaal gebeurd is", (naar Handelingen 3 v 12 en 16).
Natuurlijk zal je het voor Yolanda en Yvonne en al die andere moeders nog wat verder moeten populariseren dan ik al gedaan heb, maar dat is jullie, vluggerds, wel toevertrouwd.
Nu is het natuurlijk wél zo, dat ieder lid in de gemeente naar deze gaven moet ijveren en dat bij sommigen deze gaven sterk zijn ontwikkeld. In de volgende bijbelstudie kom ik hierop nog terug.
O ja; nog even dít: hoewel sterk verhuld, komen toch in al deze bijbelstudies gedachten van 'Van den Brink' naar voren. Ik acht het een eer om deze reeds vrij lang overleden denker nog eens te noemen.
Wat is het goed om 'de gave van genezingen' toe te mogen delen. Wat is het goed om door de genade van God oog te hebben gekregen voor de doop ín en de vervulling mét Gods Geest.
Op een ander forum.... ik begeef mij tegenwoordig op vele forums .....was ik onlangs in gesprek met iemand, die mij verweet: "Jullie, Pinksterchristenen, maken van iedereen die niet in tongen spreekt en toch de Heer Jezus liefheeft, een 'Christen tweede soort'".
Ik vond dit zo'n pijnlijke gedachtewisseling, dat ik de Heer vroeg: "Heer....wilt u hier een lieflijke wending aan geven". En dat deed hij, die altijd zo heerlijk positief is.
Wat is de waarheid: wij, Pinksterchristenen verheffen ons boven niemand. Wij zijn alleen maar dankbaar voor de genade, die God geeft, om klanktaal te kunnen spreken. Want velen van ons hebben ervaren, dat 'klanktaal' , bij alle andere dingen die men ervan kan zeggen, ook een oefenschool is voor de andere 'krachtgaven', als men de negen gaven, genoemd in 1 Corinthe 12, zo wenst te noemen.
En inderdaad kan er ook kracht van ons afstralen, wanneer wij -bijvoorbeeld- de gave van genezingen gebruiken. Maar die gave is -evenmin als de andere krachtgaven- aan ons gegeven om ons boven anderen te verheffen, maar om de naaste te dienen, om met deze gave bezig te zijn om ook anderen gezondheid toe te delen. Ik zeg "ook", want natuurlijk mag men ook zichzelf in de naam van Jezus genezing toedienen.
Het hoeft allemaal niet zo spectaculair en zo voor de 'algemeenheid' bestemd te zijn.
Een voorbeeld: jullie weten allemaal, dat de gezondheidstoestand van mijn vrouw, bijna 83, verre van optimaal is. Of eigenlijk; haar gezondheid is het niet zozeer: ze is nooit verkouden, heeft nooit griep, dat soort dingen.
Maar -om een voorbeeld te noemen-: het hart. Midden in de nacht is het er weer: die hartpijn. Dan leg ik mijn handen op haar en zeg, met heel mijn hart er achter; "O lieve Heer Jezus....ik leg mijn handen op mijn vrouw. maar die handen betekenen in zichzelf niets. Het is uw genezende kracht, die er doorheen gaat".
En even later hoor ik haar regelmatige slaapademhaling beginnen.
Nu kan je zeggen: "Man....laat toch de dokter komen". Maar de dokter weet hiervan, (van die hartklachten). En een kind van God weet over het algemeen wel, wanneer hij naar de dokter dient te gaan en wanneer naar de Heer.
Na dir delicate voorbeeld uit mijn zeer privé-leefwereld even iets algemeens: Men zal bij het bedienen van een zieke zich terdege moeten vergewissen, of er soms zondenmacht of een occulte geest in de lijder werkzaam zijn.
Lees Jacobus maar eens. ( 5 v 14-16).
Vraag of er zonden beleden moeten worden, tenminste als de heilige Geest dit in je hart legt. Wanneer er eventueel iets gebiecht is, dan legt men de handen op voor het verdrijven van de ziektemachten. Kan de patient niet eens meer naar de gemeente komen, omdat het erg náar met hem gesteld is, dan komt de gemeente bij hem onder de symboliek van zalfolie, de kracht van de heilige Geest, die in de gemeente woont en werkt.
Denk nu niet: "O...wanneer moet ik nu een dokter roepen en wanneer moet ik rechtstreeks naar de Heer gaan". Ach; dat wijst Gód wel aan de gelovige. Ik kan mij een moeder voorstellen, die haar zoon, na een ongeluk met zijn stepje, echt lelijk verwond thuiskrijgt. Zeker zal zij haar kind de handen opleggen , maar in gevallewn, die Gods Geest haar duidelijk maakt, toch zeker direct naar 'Eerste Hulp' gaan.
Wanneer je echt met de Heer leeft, dan worden die keuzen tussen 'God en 'de dokter' allemaal zo veel gemakkelijker.
Ga maar eens oefenen, door bij een beetje hoofdpijn of verkoudheid of....weet ik veel...niet direct naar een pilletje of een poedertje te grijpen, maar in het geloof Gods hand te grijpen en desnoods je eigen handen op je eigen hoofd te leggen ter genezing.
Even vooraf; Weten jullie lui, dat het echt een opluchting voor mij is om met 'de Gemeente' te mogen beginnen. Ik heb zoveel studies over de Heilige geest achter de rug. En dan bekroop mij wel eens het idee: "Ik spreek nu veel minder over 'Onze Heer Jezus Christus', terwijl ik dat toch altijd van jongsaf gedaan heb.Is dat wel goed ?"
Maar hoe dan ook ; bij 'de gemeente' kan ik wat dit betreft 'mijn hart ophalen'.
Hoor maar: Efeze 1 v 22 zegt : "God heeft álles aan Jezus' voeten gelegd en hem als hoofd over álles aangesteld voor de gemeente (23) die zijn lichaam is , de volheid van hem die alles in allen vervult"
Efeze 5 v 23: Christus is het hoofd van zijn kerk, (zijn gemeente), het lichaam dat hij gered heeft".
Dat is toch iets geweldigs: zó'n hoofd van de gemeente te hebben, iemand, die zo hoog verheven is als onze Heer Jezus Christus.
Kijk; wanneer je aanhanger bent van een winnend team , dan straalt op jou als 'supporter' iets van de glorie af van de 'winnaar'. Stel dat Nederland onlangs wereldkampioen was geworden...wat zou er dan gebeurd zijn, wanneer u vacantie vierde in -stel-Turkije. In gebrekkig Engels zou iemand van het hotelpersoneel hebben kunnen zeggen: "Holland good...world champion".
Maar als lid van de gemeente heeft u een universeel hoofd, waarvan gezegd wordt: Openbaring 22 v 1: "De levensrivier ontspringt aan de troon van God en van Het Lam".
Dus het hoofd van de gemeente zit tevens op de hoogste plaats van het heelal en van de onzienlijke wereld. Onze Heer en Heiland is: - het absolute hoofd van de trouw gebleven engelenscharen - de absolute overwinnaar over de duistere rebelse geesten, die bestemd zijn tot een voetbank onder zijn voeten, diep, diep in de afgrond, (Hebr 1 v 13).
Maar nu komt er even een 'stilmakende' gedachte. Immers Hebr 10 v 13 zegt: "Die mateloos ver verheven 'hoofdman' van de zijnen wacht op het moment dat zijn vijanden voor hem tot een bank voor zijn voeten zijn gemaakt".
En op wie wacht Onze Heer; op ons, de afzonderlijke gemeenteleden, hecht verenigd met elkander door de band van de liefde.
Hij heeft aan zijn gemeente de Heilige Geest gegeven , de Geest, die hen tot alle goed werk volkomen kan toerusten, (2 Tim 3 v 17).
Zo is ons hoofd: onbeschrijflijk koninklijk en waardig. En door de milde gaven van de Heilige Geest heeft hij aan ons, zijn gemeente, alle macht gegeven om de grote vijand, de duivel, overwinnend te bestrijden.
Zo zijn wij dan nu toe aan een bespreking van 'de gemeente', een groot onderwerp, waarvan het eind nog niet in zicht is. Maar ja; je weet wat mijn zwager altijd zei, wanneer mensen haast wilden maken: "We hoeven toch zeker niet te gaan hooien", een term, ontleend aan het boerenleven. Bij dreigende regen rept iedereen zich na een haastige maaltijd naar het veld om het gemaaide gras veilig te stellen.
We zien wel, wanneer we weer een ander onderwerp gaan behandelen.
O ja; ik neem als raamwerk een lezing , die Coos de Vink eens voor onze gemeente hield. Ik heb zo ook gehandeld bij mijn bespreking van 'God de Heilige Geest'. En zo wil ik maar doorgaan.
Laten we eerst eens zien wat de gemeente nu eigenlijk ís.
Iemand heeft ooit eens gezegd: "De kerk is de gemeenschap van alle ware gelovigen van alle tijden".
Laten wij deze ene uitspraak uit vele eens toetsen aan de schrift: Efeze 5 v 25 zegt: "Christus heeft 'de kerk', de gemeente liefgehad en zich voor haar prijsgegeven (26): - om haar te heiligen - haar te reinigen met water en woorden (27): -...en om haar in al haar luister bij zich te nemen - zodat ze zonder vlek of rimpel of iets dergelijks zal zijn - heilig en zuiver.
Dat totale volk van God met deze heerlijke eindbestemming wordt gevormd door alle 'jazeggers', allen, die in hun hart aanvaardend tegenover de Heer God staan.
Wij weten allemaal, dat van alle mensen, die ooit geleefd hebben of thans nog leven zeker 95 % nooit van de Heer God, laat staan van de Heer Jezus, laat staan, laat staan van 'God de Heilige Geest' gehoord hebben. Maar wij weten ook, dat Romeinen 2 v 14 met een brede armzwaai de deur opent voor al die mensen in alle eeuwen en alle landstreken van de wereld, die : - de wetten van God niet in schrift hebbende - nochtans die wetten van nature naleven - en daardoor bewijzen dat Gods gedachten omtrent de goede manier van leven in hun harten geschreven staan - en die een redelijk goede samenwerking hebben tussen hun menselijke geest en hun ziel, het geweten
Het is een grootse gedachte om tot die wereldwijde en de eeuwne omspannende gemeente van de Heer te behoren. Hij heeft zijn formidabele offer op Golgotha maar niet gebracht voor weinigen, maar voor zeer velen, een schare, die niemand tellen kan.
Er is een wolk van getuigen, zegt Hebr 12 v 1. "Nu wij door zo'n wolk van geloofsgetuigen omringd zijn, moeten wij , volk van God van deze tijd, - de last van de zonde, waarin wij steeds weer verstrikt raken van ons AFWERPEN - en vastberaden de wedstrijd lopen die voor ons ligt.
Universeel, voor het oog onzichtbaar, behoren wij tot die velen, waaronder volgens Hebr 11 de grote namen: Abel, Henoch, Noach, Abraham, Sara, Izaäk, Jakob, enz enz.
De ongelovige mensheid om ons heen smaadt de Christenen wel eens als een kleine, achtergebleven, 'in een vissenkom kop-aan-staart rondzwemmende' geïsoleerde groep 'vasthouders aan het onherroepelijke verleden'. Maar wij weten, dat wij door genade behoren tot een grote groep van verloste schepselen, gelukkigen, met deze gemeenschappelijk toekomst: - geheilig en gereinig geworden - besproeid met het water van de Heilige Geest en verkwikt door de woorden vazn de bijbel - zonder vlek of rimpel heilig en zuiver staande voor God.
Laat je niet door de grote mond van de "Ha ha...dat gelooft nog in een wetenschappelijk onmogelijke zondvloed" roepers verschrikken... 'einschüchtern', zoals dat zo kenmerkend heet in het Duits, (laten ineenkrimpen tot een-en-al bangigheid), maar heb 'attitude', houding. Weet wat je bent in Christus: deel van een groot, overwinnend geheel.
Ja; met die aan het begin genoemde definitie kan ik instemmen.
Handoplegging ter genezing is een aangelegenheid, die gebruik van alle negen in 1 Corinthe 12 genoemde gaven nodig maakt. Stel; er komt iemand bij u met buikpijn, echt ernstige buikpijn.
Ik acht het zeer wel mogelijk, dat u de lijder naar de reguliere geneeskunde verwijst. De gaven van kennis en wijsheid zullen u bij die beslissing zeker helpen. (Gebed onder handoplegging blijft overigens altijd een goede zaak, al mag bij de lijder geen ongegronde verwachting worden gewekt). Maar er is onder de vele gaven zeker nog éen, die ik u kan aanbevelen. Dat is de gave van 'het onderscheiden van geesten'.
Persoonlijk had ik in 1946 het idee, dat er 'een steen op mijn maag lag'. Ik kon helemaal niet meer eten. Handoplegging vragen was toen nog helemaal 'not done'. Maar wat was het geval? Ik had in dat jaar een diepe ergernis jegens de heer Soekarno, die ons ons mooie Nederlands Oost Indií« wilde afpakken. Ik liet mij ook ophitsen door de kranten, die heel negatief over hem schreven.
Stel, dat er in die jaren zoiets bestaan had als 'handoplegging ter verkrijging van Goddelijke genezing' en mijn 'helper' had 'de gave van het onderscheiden van geesten' gehad, dan zou hij zeker gezegd hebben; "Doe eerst die haat eens weg uit je hart. Dan gaat die 'knoop in je maag' ook wel weg".
Goed; dit was een voorbeeld uit de oude doos..... overigens ging die wrevel over de heer Soekarno gauw weg, doordat mijn geloof mij tóen al vertelde dat ik moest ophouden met die 'dwaasheid van de wereld'. ....maar ook nu nog kan het voorkomen, dat mensen bij u komen om bepaalde , nare tics kwijt te raken, zoals 'alsmaar hun gezicht met hun handen betasten'. In dergelijke gevallen is het goed om bewust aan de Heilige Geest te vragen om zijn goddelijke begaafdheden toe te voegen aan onze menselijke talenten.
Mensen kunnen bij u komen met : - vergiftigingsverschijnselen, wonden door geweld hun toegebracht - ze kunnen bulten hebben door steken van insecten - ze kunnen een virusziekte hebben opgelopen - ...en ga zo maar door.
In zulke gevallen weten wij dat 'het rijk van de duisternis' er achter zit. God haat het geweld en hij heeft ook het milieu goed geschapen. Zelfs de natuur van de wilde dieren maakte hij niet gewelddadig of wreed. Je zult er van staan te kijken in het duizendjarig rijk, hoe bij het 'weer herstellen van alle dingen' ook dit in orde komt; lees Jesaja 65 maar eens.
Wanneer wij als Christenen in contact komen met mensen, die ons zo ontstane wonden enz tonen of beschrijven en vragen of wij voor hen een boodschap hebben, wat dán ?: wij verwijzen dan zeker naar de reguliere geneeskunde, maar een gebed onder handoplegging zal zeker zegenrijk werken.
Over dat 'zegenrijk werken in alle omstandigheden' nog; de Duitse bijbelvertaling omschrijft dat met wat meer terughouding dan de Nederlandse: Markus 16 v 18: NBV: "Zij zullen zieken weer gezond maken door hun de handen op te leggen" Duits , 'tekst 1964': "Auf Kranke werden sie die Hände legen, so wird's besser mit ihnen werden". Lezers en lezeressen; leg elkaar gerust de handen op ter genzing, maar doe het niet overijld ( 1 Tim 5 v 22) of routinematig. Denk er bij na.
Het is een belangrijk aandachtpunt, dat God die de mens schiep, gezond naar lichaam, ziel en geest, toch aan de 'geest van het leven' het vermogen gaf om ook ziekte te herstellen, ziekte, die pas bij de zondenval zijn intrede deed. Maar die mogelijkheid had God in zijn grote liefde al van eeuwigheid in de mens ingebouwd.
De 'menselijke geest' kan bij ziekte alleen hersteld worden door 'een kracht van buitenaf'. In psalm 107 v 20 staat het zo mooi: "Hij zond zijn woord...: hij genas hen". Maar wanneer die 'menselijke geest' dan weer 'op weg is naar gezondheid', begint dat allerinnerlijkste innerlijk van de mens zijn genezende impulsen uit te zenden naar ziel en lichaam, voor zover die beschadigd zijn. Mooi zien wij dat gesymboliseerd in 1 Koningen 8 v 11.
Bij de inwijding van 'Salomo's tempel' vulde een wolk vanuit het binnenste heiligdom het verdere heiligdoom zodanig, dat de priesters daar niet konden blijven. Zij moesten naar buiten, naar de voorhof. Als de Geest van God zich verenigt met onze menselijke geest, het diepste van onze persoonlijkheid, dan dringt die kracht ook binnen in ons meer 'uiterlijke heiligdom', de ziel en wolkt zelfs uit over ons lichaam, de voorhof.
Onze 'levensgeest', ons ziel en lichaam sturend beginsel, krijgt door deze conditieverbetering van onze 'menselijke geest' ook kracht om de tekorten, de ziekten in ons lichaam en in onze ziel meer effectief te bestrijden. Iedereen weet dat medicijnen, vitaminen, operatieve handelingen tegenwoordig sprongsgewijs verbeteren.
Maar niets helpt zo goed als een beter werkende levensgeest. De menselijke geest, ondersteund door de heilige Geest, die in ons wil wónen, krijgt er nu een onmetelijk en onuitputtelijk krachtenveld bij om onze conditie in lichaam en ziel te verbeteren.
Een met de Heilige Geest vervulde gelovige gaat dan ook niet lijdelijk zitten afwachten, zeggende: "De Heer zal het wel op zijn tijd doen". Een Geestvervuld gelovige, trouwens elk gelovige, zal actief met de genezing van zijn lichaam en zijn ziel bezig moeten zijn en de zonden en ziekten, waardoor deze verzwakt zijn, actief dienen te bestrijden.
Wat betekent dit betoog nu voor jullie ?
- Ben je in een staat van voortdurende wrevel, vreugdeloosheid, mopperigheid, onvrede en snauwerigheid, dan zijn dit ziekten van je ziel. Geloof, dat je 'inner person', je menselijke geest bezig is gezond te worden door het heilzame geloof in Jezus Christus, die gezegd heeft: "Zie...ik maak alle dingen nieuw". Geloof, dat die 'menselijke geest' ondersteund door de Heilige Geest van God bezig is je ziel en ook je lichaam te doorwaaien, zoals Hooglied dat zo mooi zegt; 4 v 16: "Ontwaak noordenwind, en kóm zuidenwind, doorwaai mijn hof , opdat zijn balsemgeuren stromen". En al heeft 'het verliefde meisje' destijds andere ideën voor ogen gehad, toch mag ik tegen jullie zeggen: "Laat Gods Geest door je leven waaien. Soms lijkt die wind wel eens kil, soms ook zoel, maar die hof van jullie....jullie ziel en lichaam, hersteld door een fris doorwaaide levensgeest, gevoed door een zuiverder wordende 'menselijke geest'.....die hof kan gereinigd worden van depressies enz enz. En je lichaam, niet meer gekweld door zwaarmoedigheden enz enz zal er de heerlijke invloed van ondervinden.
Keer ik mij nu tegen Prozac en al dat andere. Welnee, maar ik wijs alleen een weg, die tot een blijdere en meer permanente oplossing voert.
Mensen; nu even een nieuw plan de campagne. Ik heb hier voor me liggen van de hand van Coos de Vink: de gemeente. Ik wil die studie als leidsraad nemen van allerlei overwegingen, net zoals ik dat met een vorige lezing van Coos heb gedaan.
Ik wil telkens 2 verhandelingen geven over; de gemeente en daarna twee topics over...ja waarover.
Na beraad vond ik deze redenatie: Na 'Geestesgaven' wordt er meestal aandacht besteed aan de 'negendelige Geestesvrucht'. Maar er zijn nog veel meer Geestesgaven, dan de negen gaven, die wij nu bijna alle besproken hebben op een deel van 'genezingen' na en de laatste gave, die van 'krachten'.
Maar de vrucht van de Geest is zo belangrijk, die behandel ik nu eerst en daarna 'de verdere gaven', die genoemd worden.
Dan wordt het schema voor de onderbrekingen van 'de gemeente' dus: - Liefde - blijdschap - vrede - vriendelijkheid - lankmoedigheid of geduld - goedheid - trouw of geloof - zachtmoedigheid of mildheid - zelfbeheersing
En daarna volgen dan : Uit Romeinen 12 v 6 -8 - dienstbetoon - onderwijs - vermaning - stoffelijke gaven meedelen - leidinggeven
en uit Efeze 4 v 11-12: - apostel - profeet - evangelist - herder - leraar,
terwijl ik verder nog verspreid tegenkom: - bemoediging - gastvrijheid - helpen - voorbede, alle benoemd als 'gaven',
waarvan de schrift verder zegt, - dat wij gaven hebben, onderscheiden naar de genade die ons gegeven is, Romeinen 12 v 6 - dat wij de ons geschonken gaven niet moeten veronachtzamen, 1 Tim 4 v 14
Lui....wij gaan afscheid nemen van onze gezamenlijke overdenkingen over 'God de Heilige Geest;, die zo'n groot deel van BIJBELSTUDIE tot dusver in beslag hebben genomen.
Hier komt de laatste: Onze Heer Jezus Christus heeft met het ons als geschenk achterlaten van de Heilige Geest ons binnengeleid in een nieuw tijdperk.
We konden gaan leven vanuit een nieuw verbond; Romeinen 8 v 8 -11: "Wie zich door zijn eigen wil laat leiden, kan God niet behagen. 9: Maar...ú leeft niet zo ! U laat u leiden door de Geest, want de Geest van God woont in u. Iemand die zich niet laat leiden door de Geest van Christus behoort Christus ook niet toe. 10: Als Christus echter in u leeft, bent u door de zonde weliswaar sterfelijk, maar de Geest schenkt u leven, omdat u door God als rechtvaardigen bent aangenomen. 11: Want....als de Geest van hem die Jezus uit de dood heeft opgewekt in u wóont, zal hij die Christus heeft opgewekt ook u die sterfelijk bent, levend maken door zijn Geest, die in u leeft".
Straks meer over déze tekst. maar nog even het begin van de triomftocht van God de Heilige Geest.
- Het heerlijke begint bij : Joden, Handelingen 2 - In Hand 8 wordt verteld hoe het verder gaat bij Samaritanen, heel dicht bij de Joden, - Maar in Handelingen 10 is het al bij de Jodengenoten - En in Handelingen 19 gaan de heidenen erin delen. En dat gaat steeds maar door tot op de huidige dag.
Maar nu als allerlaatste slot nog enige opmerkingen over Romeinen 8 v 8 - 11:
Wanneer mensen niet het minste begrip hebben van de onzienlijke wereld, dan leven zij in oud-testamentische tijden. Weliswaar hebben zij daaraan tot hun heil de heerlijke kennis toegevoegd dat Jezus hun zonden heeft gedragen. Echter, wie niet verder komt, heeft alle kans om terug te glijden in alle gevaren van het zuiver op de aarde gerichte denken. En in dat denken staat Satan hen handenwrijvend op te wachten aan het begin van de duistere paden uit de tijd, toen ze Jezus níet kenden. Een kennis van mij evaarde de kloof tussen het zielse denken en het geestelijke denken eens, toen hij in een orthodoxe gemeenschap iets probeerde uit te leggen over 'klanktaal', wat toen nog werd genoemd: 'in nieuwe tongen spreken'. Iemand uit het gehoor zei: "Ik heb wel eens gehoord van de dorpen Oude Tonge en Nieuwe Tonge, maar dit is klaarblijkelijk iets anders".
Wanneer men zuiver 'ziels' denkt , horzontaal, net als de Joden vroeger en -eigenlijk- alle verdere mensen nú, dan kan God daar geen genoegen in scheppen. Dan behoor je hem niet toe.
Maar Paulus neemt in onze tekst van óns aan, dat wij de grote ontdekking gedaan hebben: ons laten leiden door de Heilige Geest, die zich supergemakkelijk door ons wil laten raasdplegen, want hij wóont in ons. Je behoort zo niet alleen bij God , maar ook bij Christus. Er is maar éen ding dat nog herinnert en wat ook blíjft in deze en zelfs nog in de volgende bedéling..... die van het duizendjarig rijk ...dat is : de onverbiddelijkheid van het sterven. Immers: de laatste vijand, die teniet gedaan wordt, is de dood. Maar de dood heeft zijn prikkel verloren. De kracht van de dood, door de zondeval van Adam en Eva in de wereld gekomen, is voor Gods Geestvervulden weggenomen. Dwars door onze aardse dood heen, is voor de geestelijk levende mensen leven bereid, omdat God hen als rechtvaardigen beschouwt, aangezien zij Christus' offer voor de zonde voor zichzelf hebben aanvaard. Christus is opgewekt. Hij hoorde het signaal van God. En de Heilige Geest gaf hem de kracht om dat signaal te beantwoorden met zijn opstanding. Ook wij horen die roep om te leven. En ook wij hebben leven door de kracht van de Heilige Geest.
Laat nu niemand denken: "O...ik ken de Heilige Geest eigenlijk niet. Ik heb wel van hem gehoord, ik ben er ook verlangend naar. maar ik heb hem niet in mijn innerlijk. Gelden al deze heerlijke dingen nu niet voor mij ?".
Ik zou zulke mensen willen geruststellen: God gaat eens , na het duizendjarig rijk alle mensen opwekken. En u, die Christus tot uw heil vasthoudt, hoewel u door gebrek aan het juiste inzicht geen gebruik hebt gemaakt van de heerlijke kracht, die hij in de vervulling met de Heilige Geest geeft.....u zult zich eens mateloos verheugen. Maar : maak wél gebruik van die Goddelijke kracht en 'eens' verandeert in 'nú'.
Nog een paar laatste vermanigen: - Laat ieder die de naam van de Heer noemt, onrecht uit de weg gaan"(2 Tim 2 v 19). (De Heilige Geest opent je ogen wijd voor alle onrecht, zodat je uit de weg kúnt gaan) - Niemand kan twee heren dienen; hij zal de eerste haten en de tweede liefhebben ; of hij zal juist toegewijd zijn aan de ene en de andere verachten", (Matth 6 v 24). (Aardsgericht denken is de vijand van hemelsgericht denken. Je kunt denken in geestelijke perpectieven én je kunt denken in aardsgericht perspectief, eendimensionaal. Maar je kunt het niet allebei.)
Onze Heer is lichamelijk verwekt door de Heilige Geest; niemand kan dit verder zeggen. (Lucas 1 v 35): "De engel antwoordde: 'De Heilige geest zal over je komen en de kracht van de Allerhoogste zal je als een schaduw bedekken. Daarom zal het kind dat geboren wordt, heilig worden genoemd en Zoon van God' ".
Even uniek als zijn geboorte was zijn vervulling met de Heilige Geest.
"Toen Jezus was gedoopt en hij aan het bidden was, werd de hemel geopend en daalde Heilige geest in de gedaante van een duif op hem neer, en er klonk een stem uit de hemel: 'Jij bent mijn geliefde Zoon, in jou vind ik vreugde' ".
Even uniek als Jezus' geboorte en zijn doop in de Geest is zijn 'dragen, (uitdelen) van die Geest; Lukas 3 v 16,Joh 20 v 22:
(Johannes de Doper zegt): "Ik doop jullie met water, maar er komt iemand die meer vermag dan ik;ik ben zelfs niet goed genoeg om de riem van zijn sandalen los te maken. Hij zal jullie dopen met de heilige Geest en met vuur"
"Na deze woorden blies Jezus over hen heen en zei: 'Ontvang de Heilige Geest' "
Maar...lezers en lezeressen: al is de positie van Jezus bij zijn aardse verwekking dan ook uniek....wij , gelovigen worden door de onverdiende gunst van God , zijn genade, geestelijk door de heilige Geest verwekt bij de wedergeboorte, al is ook onze trouwe lezing van de Schrift in liefdevolle gehoorzame aandacht de eerste oorzaak. En ons einddoel is: - Gods heiligen te zijn - en 'zonen van God' genoemd te worden. Acht dat niet te hoog gegrepen, wanneer het voorkomt-en het zal voorkomen- dat je een fout maakt, die je heel duidelijk 'op achterstand zet'. Ga er direct mee naar Jezus. Belijd die nare uitglijder en vraag of hij de schade herstellen wil. En beloof aan Jezus dat je daar van harte aan mee wil werken. En dan weer moedig voorwaarts en dank aan God, wanneer je de blijdschap hebt teruggevonden.
En al klonk dan bij onze 'doop in de geest'.... wat ging dat dan ook bescheiden in zijn werk ...geen 'stem uit de hemel en daalde er geen duif neer, toch is het goed om dit vast te houden: er gebeurde toen iets dat je echt apart ging stellen; zij, die God ook in deze heerlijke dingen willen volgen in gehoorzame liefde, worden zijn 'geliefde zonen', in wie God insgelijks zijn vreugde vindt. Houd daarom deze heerlijk verworvenheid vast bij alle stormen en verleidingen, die er zeker gaan komen.
En ook al zijn jullie gewone mensen, die helemaal niet zo hoog zijn, dat je zelfs te voornaam bent dan dat iemand maar je jas zou willen 'afnemen'...tóch mogen jullie ook weer anderen tot de doop in de Geest leiden . En jullie mogen aan die anderen ook vertellen van het vuur, waarmee Jezus hen gaat dopen, het vuur van de verzoekingen, die tevens beproevingen zijn. En ook in dat eerlijk waarschuwen mogen jullie medewerkers aan het heil zijn.
En zoals Jezus aan zijn discipelen ambtelijke hoedanigheden mededeelde door ze te 'beblazen' met de Heilige geest, zo mag jullie handoplegging voor 'kracht tot een ambt' ook zijn.
Zoals de leden van de raad van geestvervulde oudsten, (1 Tim 4 v 14), daar om Timotheí¼s heen stonden om hem kracht toe te bidden voor zijn ambtsvervulling. zo mogen jullie misschien ook wel staan om een jonge voorganger, die uit zou kunnen groeien tot een Timotheí¼s.
Deze heerlijke mogelijkheden zijn er voor jullie. Moedig voorwaarts, jongens en meisjes, broers en zussen.
Let even op dat woord 'genezingEN. Dat is dus meervoud. Tot nu toe heb ik vooral gesproken over 'genezing van geest en ziel'. Maar wij hebben ook nog zoiets als een 'lichaam'. Daarop focussen zich vele gedachten over 'Goddelijke genezing'. En ik kom er nu pas aan toe. Maar ook bij de genezing van het lichaam dient rekening gehouden te worden met kwaadaardige ziektemachten, die als 'specialisme' hebben: 'de levensgeest van de mens beletten zijn functie van opbouw en instandhouding van het lichaam goed te verrichten'.
Over dat begrip 'levensgeest' het volgende: er zijn duizenden processen tegelijk in het lichaam werkzaam. Het is ondenkbaar, dat deze niet vanuit een centraal punt gecoórdineerd en gecontroleerd en op elkaar afgestemd worden. De wetenschap heeft ook verschillende punten in de hersenen aangewezen die toezicht houden. Ik noem deze controle enz activiteiten: 'de levensgeest', dit in navolging van J.E.v.d.Brink, aan wie ik vele gedachten ontleen. Maar dat hoef ik niet voortdurend te zeggen.
Wat de ménselijke geest betreft, dat is dus iets anders dan 'het controle-orgaan': de lévensgeest: - de menselijke geest die de hele persoonlijkheid van de mens stuwt is van een hogere orde dan de 'levensgeest' die toezicht houdt op alle onbewuste en bewuste lichaamsverrichtingen; van hartslag tot 'dingen kunnen vastpakken'.
En nu kan er van die volkomen centrale 'menselijke geest' een kwade impuls uitgaan op de 'levensgeest' met een alles 'overrulende' opdracht: vorm gezwellen en afwijkingen. Natuurlijk kan dit alleen maar , wanneer de 'menselijke geest' weer onder invloed staat van de al eerder genoemde ziektemachten.
Nu even een voorbeeld: Jezus bestrafte bij de schoonmoeder van Petrus de koorts. Jezus bestraft die koorts, omdat in die ziekte van Petrus' schoonmoeder een werking was van een boze geest, (Lucas 4 v 39) duidelijk 'zichtbaar' voor het geestelijk oog. Dat was dus Jezus' dagelijke bezigheid ook: "Ik drijf boze geesten uit en volbreng genezingen", (Lucas 13 v 32).
Ziekten naar lichaam, ziel en geest zijn een volkomen verweven totaliteit. Immers sprak Petrus: "Jezus is rondgegaan , weldoende en genezende allen, die door de duivel overwonnen waren, want God was met hem", (Hand 10 v 38).
Wat kan ik nu hierover tegen jullie zeggen: Zie ziekte niet te eenvoudig en niet te moeilijk. Klaagt je vriendin over 'maagpijn', ga dan niet direct een gebed zeggen of ' de handen opleggen'. Nu ja; als het zo geleid wordt, dan blijf ik er verder buiten.
Maar wat is er leuker dan dat je, haar even liefkozende, toch niet direct in allerlei activiteiten losbarstende, eenvoudig zegt; "Lieve kind...heb je dat wel meer".
En dan kan er van alles uitkomen: - ze kan een wrevel hebben tegen anderen, en het weer dénken daaraan kan haar die maagpijn bezorgen.
(Even een ervaring uit eigen leven: in de tijd, dat Indonesií« bezig was zich van Nederland los te maken, had ik een ontzettende haat tegen Soekarno, (hun leider). Die haat maakte, dat mijn maag zo zwaar was als lood en alle lust tot eten me verging ....ja...ik heb rare dingen gedaan).
- Je vriendin kan ook gestresst zijn door proefwerken op school. Was die wrevel een kwestie van 'de menselijke geest'...die schoolstress kan een kwestie zijn van de menselijke ziel, (de school is te zwaar voor haar, bijvoorbeeld).
En zo kunnen er duizend dingen achter die maagpijn zitten. En een eenvoudig gesprek, in biddend contact met de Heer, kán zo'n achtergrond openbaren. Maar ze kan ook iets gegeten hebben, dat haar niet goed bekomt.
Maar hoe dan ook: als ze klaagt: "Ik voel me zo kneuvelig", dan staat een heel scala aan hemelse middelen ter beschikking om haar welzijn te bevorderen.
Nu kun je zeggen: "Ger....wat gaat dit allemaal l a n g z a a m ". Ach; we komen wel ergens.
René Pache geeft aan, dat het werk van de Heilige Geest váor het kruis en vóor Pinksteren beperkt was.
Maar toch geeft het Oude Testament heerlijke vergezichten op een nieuwe, grote toekomst:
Numeri 11 v 29: Mozes zei: ' Legde de HEER zijn geest maar op heel het volk! Profeteerde iedereen maar!"
Aanleiding Eldad en Medad profeteerden onder de leiding van Gods Heilige Geest. Dat was ongebruikelijk. Daarom zei Jozua: "Zeg, dat ze daarmee ophouden, heer (Mozes)".
Maar Mozes dacht daar niet aan, blijkens zijn woorden.
Tevens is deze tekst een bewijs, dat de heilige Geest in het Oude Verbond soms mensen tijdelijk vulde met zijn glorie en zijn woorden. Pas in het Nieuwe Testament brak deze heerlijke kracht ten volle door.
Jesaja snakte ook naar de nieuwe tijd en naar 'de dienaar van God', die door God gesteund zou worden, die Gods uitverkorene zou zijn, met Gods Geest vervuld, 42 v 1.
En in een andere profetie zag hij opnieuw onze Heer Jezus Christus profetisch; 61 v 1: "De Geest van God , de HEER, rust op mij, want de HEER heeft mij gezalfd".
En Ezechií«l zag ook veel van de heerlijke toekomst; 36 v 27: "Ik zal jullie mijn geest geven en zorgen dat jullie volgens mijn wetten leven en mijn regels in acht nemen".
En Joí«l profeteerde in 2 v 28-32, in de NBV 3 v 1-5: "Daarna zal zich dit voltrekken: Ik zal mijn geest uitgieten over al wat leeft. Jullie zonen en dochters zullen profeteren, oude mensen zullen dromen dromen, en jongeren zullen visioenen zien"; enz enz.
En tenslotte wéer Jesaja, 32 v 15-18: "Zo verlaten en hopeloos zal het blijven totdat van boven een geest over ons wordt uitgegoten. Dan zal de woestijn een boomgaard worden, een boomgaard die is als een woud enz...enz
Vrienden en vriendinnen van mij; jullie zijn het volk, waarover de oude profeten spraken, waarnaar zij uitzagen: - Aan jullie de blijde taak om Mozes' hunkering: 'profeteerde iedereen maar' te vervullen - aan jullie de opdracht, de blijde opdracht om als Jezus te zijn; vol van Gods Geest, die je in staat zal stellen om alle volken met de goede tijding van God te laten kennismaken -voor jullie de vervulling van wat Jesaja in de geest zag: hulp voor verslagenen; vrijlating voor gevangenen; breken van ketens van het duistere rijk; jullie kunnen het door Gods genade en in de kracht van zijn Geest - jullie kunnen tot voordeel van allen van het zuivere water van God genieten, gereinigd worden, een nieuw hart en een nieuwe geest krijgen, jullie versteende hart kwijtraken - voor jullie dromen en visioen en profetieí«n - julliew kunnen 'verlaten vestingen' tot nieuw leven wekken, doodse stilte veranderen in gejuich; verwildering omzetten in lusthoven.
Hoe dat mogelijk is; jullie generatie van de toekomst: door de vervulling met Gods Geest. Strek je er naar uit !!
Lucas 6 v 18 en 19; hier lezen we: "Menigten van mensen waren gekomen om naar hem te luisteren en zich van hun ziekten te laten genezen; ook die gekweld werden door onreine geesten werden genezen, en de hele menigte probeerde hem aan te raken , want er ging een kracht van hem uit die allen genas".
In Lucas 4 v 18 staat in de Statenvertaling iets liefs, dat in latere vertalingen is uitgevallen: "De Heer heeft mij gezalfd...om te genezen die gebroken zijn van hart".
In Psalm 51 v 19 en 12 lees ik: "God veracht een gebroken geest , een gebroken en verbrijzeld hart niet...integendeel God (en Jezus) willen een zuiver hart en een vernieuwde geest in de menselijke persoonlijkheid brengen".
Dit alles samenvattende zien wij, dat de mensen in menigte naar Jezus toekwamen om genezen te worden van hun ziekten. Zo ligt er voor de wedergeboren, Geestvervulde kinderen...zonen van God een plicht om kracht van zich uit te laten gaan om die zieken te genezen. Is dat al een verwachtingsperpectief, dat ons doet huiveren van een gevoel van nog te kort schieten...nader blijkt, dat wij ook een antwoord dienen te hebben, wanneer zielszieken en geesteszieken tot ons naderen en ons trachten aan te raken.
Als de Heilige Geest een 'andere trooster' genoemd wordt door de Heer Jezus, dan is hijzelf een trooster en hij verwacht van ons dat wij troosters zullen zijn. Verwacht wordt van ons bij onze verdere opgroei , dat wij in een heerlijke, geestelijke ontspannenheid geestelijk verminkten herstellen en zielszieken en wetteloos gemaakten genezen, ja de hele innerlijke mens van hen die tot ons komen, vernieuwen in de kracht en de glorie van onze Heer.
Zijn er 'gebroken harten', van ons wordt in het verder 'opgroeien in de genade' verwacht dat wij die herstellen.
Schrikt u hiervan. Och; het is ook een wenkend toekomstperpectief. maar, voortgaande met de Heer, kunt u , in diepe afhankelijkheid van hem en hem op de voet volgende, in hem gelovende , u aan hem vastklampende, ver komen...dit alles tot zijn eer.
Ik dacht dat jullie zo weer stof hadden tot een weekje overdenking.
Geest en ziel eerst; daarna pas het lichaam; dat is eigenlijk de volgorde bij 'de gave van genezing'.
We hebben in de eerste twee studies gezien, hoe de geest van de mensen verziekt kan worden.
Maar nu is het de tijd om eens aan de ziel te denken en de interactie van de ziel op de geest.
Stel: een man ziet een vrouw, die er aanlokkelijk uitziet..... vergeef mij, dat ik zo'n voor-de-hand-liggende situatie schets, maar zo is nu eenmaal de practijk in vele gevallen .....dan zegt Jacobus 1 v 14: "Iedereen komt in de verleiding door zijn eigen begeerte, die hem lokt en meesleept. Is de begeerte bevrucht , dan baart zij zonde; en is de zonde volgroeid , dan brengt ze de dood voort".
Stel nu, dat aan de begeerte niet ' totaal' wordt toegegeven, doordat het niet tot daden komt, dan is de 'door de duivel belaagde' er nóg niet. Was het 'niet-toegeven aan de kwade drang' uitsluitend terug te leiden tot 'natuurlijke' oorzaken, zoals 'herinneringen aan een goed huwelijksleven van de ouders enz', dan nóg kan er de krijsende begeerte zijn in het innerlijk: "Ik stommerd...nou had ik de kans...en ik greep die niet". In http://blog.seniorennet.be/mijnleven/ schets ik een dergelijk geval. En dan geldt in volle zwaarte het woord van de Heiland; (Matth 5 v 28): "En ík zeg zelfs: iedereen die naar een vrouw kijkt en haar begeert , heeft in zijn hart al overspel met haar gepleegd".
Als men zich niet distantieert van een dergelijk in het hart nasudderend begeren, dan wórdt de ziel al beschadigd en heeft de duivel mogelijkheden om via de ziel de geest aan te tasten.
Dit zeg ik nu niet om u te brengen tot de uitroep; "Nou...als de zaak zo ligt...dan heb ik al tienduizend maal de hel verdiend".
Nee; zo moeilijk wil ik het niet stellen. Ik kan mij voorstellen, dat er bij een man met een gezonde geest... (de dames onder mijn lezenden moeten dit maar op een voor hen passende wijze transponeren) .....van die door Gods Geest gezond gemaakte menselijke geest impulsen uitgaan, die de beschadigde ziel herstellen. De begeerte is wel bevrucht, er is in de ziel zonde gebaard. Maar de menselijke geest weet toe te passen, wat 1 Johannes 2 v 1 schrijft: "Mocht een van u toch zondigen, dan hebben wij een pleitbezorger bij de Vader: Jezus Christus, de rechtvaardige". En wanneerr wij direct aan hem de dingen belijden, (geen getreuzel bij zulke belangrijke dingen), die wij fout doen, dan kan hij direct tegen God zeggen: "Vader...ook daarvoor heb ik geleden en overwonnen". En de in beginsel ziekgemaakte ziel wordt genezen; de duivelse penetratie wordt afgegrendeld.
Nu vraagt iemand: "Ger....schiet nu toch óp !!. ik heb last van fobieí«n en jij zit allemaal maar aan de periferie te liefhebberen".
Kalm nou ..ongeduldige...we hoeven toch niet te gaan hooien..! (een term uit het agrarisch milieu, wanneer er iemand zit te haasten).
Lees nu maar mee, dan bent u straks, wanneer wij dan eindelijk aan plein- en ruimtevrees enz toekomen , misschien al zover, dat u zegt; "Gunst ja...dat had ik ook nog".
De Heilige Geest heeft altijd al mensen uitgezocht voor specifieke taken, ook al voor Jezus' overwinning.
Denk eens aan Exodus 31 v 1-3: De HEER zei tegen Mozes: "Ik heb mijn keus laten vallen op Besaleí«l...uit de stam Juda. Ik heb hem uitzonderlijke talenten geschonken, wijsheid, vakmanschap en inzicht op allerlei gebied, (NBG:'ik heb hem vervuld met Gods Geest').
Dus ook jullie: leef met de Heer, vestig zijn aandacht op je door jouw bereidwilligheid om met hem mee te werken; dan valt wellicht zijn keus ook op jóu. Dan verlevendigt de Heer door zijn Heilige Geest talenten bij jou, waarvan je gewoonweg niet vermoedde, dat je die 'in je had'. En dan kun je steeds beter zijn in de dienst van God.
En let op Rechters, (Richteren)6 v 34: "Toen kwam de Geest van de HEER over Gideon. Hij blies op de ramshoorn om (zijn stamgenoten) onder de wapenen te roepen".
En jullie weten allemaal, wat er voor geweldige dingen gebeurden daarna.
Nu, met alle mogelijkheden van nú, komt ook voor jullie de tijd om 'op de ramshoorn te blazen' en Gods volk op te roepen tot een grote krachtsinspanning, waarbij jijzelf bezielende leiding geeft. Zoals Gideon zul je, 'bekaf' en verraden door wie je na staan, toch met een kleine groep getrouwen grote overwinningen behalen.(Rechters 8 v 4- 16).
En wat denk je van 1 Samuel 16 v 13: "Samuel nam de hoorn met olie en zalfde David temidden van zijn broers. Van toen af aan was David doordrongen van de Geest van de Heer".
David, de verachte in zijn familie, dat 'onéchie', zoon uit een dubieuze verhouding geboren, in het veld gebleven, terwijl zijn wél geachte broers met vader Isaí¯ feest hadden, nu de geí«erde profeet Samuel te gast was....en dan zó verhoogd.
Maar -ongeweten door de omgeving - had hij al zoveel met de Heer meegemaakt. De Heer had hem wel gezien, toen hij die leeuw en die beer doodde,( 1 Samuel 17 v 36) toen hij met stille stem in het wijde veld zong van 'de Heer, die zíjn herder was'. En de Heer had hem uitverkoren.
Zó wil de Heer jou ook uit de anonimiteit halen op zijn tijd, als jouw wegen hem bijzonder welgevallig zijn. Let wel: op Gods tijd, niet op de jouwe.
Sta ook eens stil bij Rechters 16 v 20: "Zodra Simson in Delila's schoot in slaap was gevallen liet ze een van de Filistijnen binnenkomen, en in diens bijzijn schoor ze Simsons zeven haarvlechten af....Daardoor week zijn kracht ( door de Heilige Geest tijdelijk gegeven) en zo maakte zij hem weerloos".
Vrienden en vriendinnen van mij. Overdrachtelijk kan iedere verleider of verleidsater je in slaap sussen en je kracht van je laten wijken.
En dan dat opspringen: "Ik zal..ik kan..ik wil...en je kan niets en je wil niets en je hebt niets omdat je niet deugt zonder 'de haartooi van de Heilige geest'. Waak voor het 'ik ben d'r helemaal...laat nou de kat maar komme'- idee.
Ook vóor Jezus' overwinning deed Gods Geest grote daden. Al die heerlijke zaken van het Nieuwe Testament kwamen toen niet zó uit de verf.
Maar jullie, die weten: - van wedergeboorte - van het gedoopt zijn tot éen lichaam van grote geestelijke kracht - van een gereinigd hart door de blijvende werking van 'God de Heilige Geest' jullie leven in een geweldig gezegende tijd en van jullie wordt daarom veel verwacht.
De Heilige Geest was ook in het Oude Verbond, het Oude testament al werkzaam.
In Handelingen 2 wordt verteld van de komst van God de Heilige Geest. maar....De Heilige Geest is God, dus eeuwig. Dan moeten wij daarvan ook iets bespeuren in de oude bedeling. Dóen we dat ook? En trekken we daar nog gevolgtrekkingen uit, die ons nu nog bouwen.
Maar ....als, zoals later zal blijken, de heilige Geest er altijd al wás en er overal in de Bijbel, ook vóor Jezus, al van hem bleek; wat gebeurde er dan eigenlijk op Pinksteren.
'Pinksteren', (de 'Eerste Pinksterdag') was niet meer dan een keerpunt. De Heilige geest begon zich toen , aangepast aan de nieuwe bedeling, heerlijk te ontplooien. In 'wielertermen' gezegd: de heilige Geest 'zette een tandje bij'.
Maar ook daarvóor zonder dat 'tandje'...hoor maar:
God de Heilige Geest was er al bij de schepping: (Genesis 1 v 2):
"De Geest van God zweefde over het water".
Dus ...toen God de zichtbare wereld tot aanzijn riep en daarna al die vreselijke dingen waren gebeurd, dat satan als eerste verwoestende daad , na zijn beslissende "Nee", de cosmos van God , met betrekking tot de aarde, tot een chaos had gemaakt, toen was er al die troost: Gods Heilige Geest was erbij en zweefde herstellend boven Satans woestheid, doodsheid en duisternis.
En ook nu nog is het zo: kom je iemand tegen, bij wie het een chaos is in zijn innerlijk, dan kun je in de kracht van Gods Geest een helper zijn voor God om misvormdheid te veranderen in volkomen herstel, woestheid in: een gaarde, ( een heerlijke tuin); REPLACE INTO `posts_text` VALUES (Jesaja 32 v 15); doodsheid in: 'krioelen van blij, geestelijk leven, (Ezechií«l 47 v 9) en duisternis in: blij stromend licht, dat door een 'poort' naar buiten golft.
Even wil ik hierbij op iets merkwaardigs wijzen. Ik heb met heel veel anderen, waaronder velen, die helemaal 'in de blijdschap van de Heer waren' in samenkomsten gezeten, waar aan ons werd verkondigd, dat wij, wanneer wij nog wandelden in 'diepe schaduwen des doods', bij de Heer Jezus Christus heil en heul konden vinden. En dan zag je al die 'gestaalde kaders', (overigens een communistische term), tikje gepuzzleerd kijken, zo van: "Moeten wij dáar nu mee".
Daarom zeg ik het tegen jullie iets meer positief; ervan uitgaande, dat jullie al veel van de blijdschap van de Heer kent, roep ik jullie toe: "En nu er op uit in de kracht en de blijdschap en de vrolijkheid en de vriendelijkheid van de heilige Geest.
En daar wilde ik het nu even bij laten.
Misschien zeg je: "Ger.....zo weinig tekstjes!!?....beetje lui Ger?"
Ach nee, dat zit zo: net heeft Maatje op 17/5 tegen me gezegd, dat ik niet altijd achter de pc moet bij dit heerlijke weer, maar dat ik ook eens moet genieten van de zon. En dat ga ik dan maar doen. Beklaag je dus maar bij Maatje.
De vorige maal vertelde ik jullie, dat een mens kan bevrijd worden in zijn innerlijk van - bijvoorbeeld- een geest van jaloezie. Nauwkewuriger gezegd; een gezindheid om gauw jaloers te zijn, op welke gezindheid, op welke zwakke plek dus, een kwade geest inspeelt.
Maar genezing van de' innerlijke mens' komt toch niet alleen tot stand, doordat onze ogen geopend worden voor wat er allemaal mís is. Onze ogen dienen ook geopend te worden voor de pure waarheid van God. ................. Even onderbreken lui: iemand vraagt: "Leuk hoor..leuk, leuk! Maar ik ben hardhorend en ik wil van mijn hardhorendheid af. Wanneer begin je nu eens aan datgene, wat werkelijk belangrijk voor MIJ is?!". Mijn antwoord: wácht nu eens een poosje. Ik wil op deze 'gave van genezing' nu eens heel echt degelijk ingaan. Ik zie op dit moment geen gelegenheid voor 'de eigenlijke practijk', zoals jij dat noemt. In zekere zin bén ik al aan die practijk bezig. Probeer vol te houden, ook al zou ik niet vier, niet acht, maar zestien studies nodig hebben. .................. Zo....verder maar weer.
Hoe worden je ogen nu geopend voor de waarheid? Begin nu eerst eens te zien, dat je eigenlijk lid bent van de 'FC Knudde'. Leer in te zien, dat je alleen maar geholpen kunt worden door de sublieme coach, die van elke 'FC Knudde' een gaaf elftal kan maken. Tracht vol te houden om door alle mislukkingen heen, je enthousiasme voor Onze Heer Jezus Christus niet te verliezen. Laat je innerlijk omspóelen en doordríngen door 'God de Heilige Geest', die alleen alle heerlijk dingen uit Jezus neemt en ze aan jou duidelijk maakt. (Johannes 16 v 13 en 15): "De Geest van de waarheid zal jullie, wanneer hij komt, de weg wijzen naar de volle waarheid. Hij zal niet namens zichzelf spreken, maar hij zal zeggen wat hij hoort. .... Door jullie bekend te maken wat hij van mij (Jezus) heeft, zal hij mij eren. Alles wat van de Vader is , dat is van míj-daarom heb ik gezegd, dat hij alles wat hij jullie bekend zal maken, van mij heeft"
(Even terzijde: ik ben al zo lang bezig over de Heilige Geest. Je zou haast denken, dat er niets anders is. Je zou haast de Heer Jezus vergeten. Maar nu hoor je toch weer, dat alle goede dingen, die de Heilige geest jullie influistert, van de Heer Jezus komen).
En 'God de Heilige Geest', waarom je kunt bidden, dat hij in je innerlijk komt wonen, die Heilige geest maakt je innerlijk gezond. En die innerlijke gezondheid.....daar moet alles mee beginnen.
Het was zó, dat je wél hoorde in de natuurlijke wereld, maar niet hoorde in de geestelijke wereld. Het was zó, dat je wél zág in de natuurlijke wereld, maar niet in de geestelijke wereld. Die dingen gaan nu veranderen. Je gaat steeds meer de goede dingen van God onderscheiden van de slechte dingen van de duivel. Zo wordt je gaande geestelijk genezen en word je bekwaam om in de waarheid te wandelen, (Matth 13 v 14 en 15).
Je wordt genezen van de geestelijke verblinding, waarmee de 'god van deze eeuw' de mens heeft geslagen, zodat hij het schijnsel niet kan ontwaren van het evangelie van de heerlijkheid van Christus ( 2 Cor 4 v 4).
En nu kom ik aan het slot van deze overweging toch eindelijk eens bij een bekend ziektebeeld uit.
Boze geesten kunnen een mens zo verleugenen, dat die steeds meer bezoedeld worden door de gedachten dat hij niets kan en niets heeft. Wij noemen dat deftig: "Hij of zij heeft een laag zelfbeeld".
Maar dan zijn wij al weer op het gebied van de ziel, het naar buiten gerichte deel van de persoonlijkheid, dat aan de ene kant aanleunt tegen 'de menselijke geest' en aan de andere kant tegen 'het lichaam'.
En hier wilde ik het weer even bij laten. Want nú ga ik weer sneller door de stof heen dan ik eerder verwachtte. En de 16 afleveringen, waarover ik zoí«ven snoefde, worden zo niet gehaald, (wat overigens ook niet hoeft hoor).
Gave van genezing....wij hebben er al zoveel over gesproken in Pinksterkringen. Ik weet nog, hoe mensen tegen me zeiden in 1960, toen ik er net mee aan het beginnen was om 'Pinksterchristen' te worden: "Ach; jullie kennen alleen die tekst uit Marcus: 'Op zieken zullen zij de handen leggen en zij zullen genezen worden' ".
En daarna ging het in de eerste tien jaar van mijn deelhebben aan die nieuwe gedachten voornamelijk over 'genezen worden' en zulke teksten als Matth 8 v 14 en 15; "Toen Jezus het huis van Petrus was binnengegaan , zag hij diens schoonmoeder met koorts in bed liggen. Hij raakte haar hand aan en de koorts verdween. Ze stond op en begon voor hem te zorgen".
En er waren in die tijd vermoeiende kreten zoals: "Ben je niet genezen. O; dan heb je niet geloofd" en "Ben jij naar de dokter geweest. Dan heb je Jezus verloochend".
Na de hype uit die eerste decennia, kwamen er andere 'hot items'. De 'genezing door God' raakte zelfs wat op de achtergrond. Maar nu is het toch echt goed om er eens wat dieper op in te gaan. Voor de meeste 'gaven' heb ik vier verhandelingen nodig. maar dat konden er voor deze 'gave' wel eens veel meer zijn. We zullen zien.
Allereerst dít: bij gaven van genezing wordt veelal eerst gedacht aan 'genezing van het lichaam'. Maar behalve 'het lichaam' met zijn organen, spieren en skelet zijn er ook nog - de ziel met alle psychische storingen die daar kunnen huizen. - de geest met alle onderdrukkingen, die ons eigenlijke diepste wezen alzo heeft te ondergaan.
De machten van de duisternis; dienaangaande leerden wij al, dat zij de feitelijke tegenstanders zijn, waartegen wij hebben te strijden. Zij zijn het die geest, ziel en lichaam onder druk zetten. De boze machten trachten onze geest, ziel en lichaam te gebruiken voor hun kwalijke doeleinden. Maar omdat zij zo ruw en gevoelloos te werk gaan bij hun aanvallen om ons op enig onderdeel in hun macht te krijgen, brengen zij kwetsuren toe.
Onze geest is de drager van de wetten van God , die tevens de wetten van de waarheid zijn. En dan komen de leugengeesten: - zij buigen alle uitingen van de geest om. - het geloof, een van de rijkdommen van de menselijke geest, wordt op een dwaalspoor gebracht - de sleutel van de ware kennis, waarnaar ieder mens zo naarstig op zoek is, wordt 'weggemaakt'. - de wijsheid wordt tot dwaasheid gemaakt. - het verstand wordt verduisterd - de geestkracht wordt gedoofd of in een verkeerde richting gestuwd.
Zoals het lichaam ziek wordt, wanneer het dingen moet doen, waarvoor het niet is gebouwd, zo is het ook met de geest gesteld. Wanneer de geest gedwongen wordt om heel andere dingen te doen, dan die, waarnaar zij van nature hunkert, wordt de geest ziek.
Mensen, die last hebben van allerlei lichamelijke euvels, zoals constante verkoudheid, migraine, gewrichtpijnen, doen er in ieder geval goed aan, eerst hun 'inner person' door de Heer te laten genezen. Het KAN zijn, dat lichamelijke euvels te maken hebben met dieper liggende oorzaken.
Laten wij daarom terugkeren naar de genezing van de menselijke geest. Gods bedoeling met de mens is altijd diens algehele gezondmaking naar lichaam, ziel en geest, zoals ook bijvoorbeeld aangeduid in in 1 Thessalonicenzen 5 v 23: "Moge de God van de vrede zelf uw leven in alle opzichten heiligen en mogen heel uw geest, ziel en lichaam zuiver bewaard zijn bij de komst van onze Heer Jezus Christus".
Om werkelijk een goed begin in ons diepste innerlijk te maken, moet eerst de leugenmacht, die de 'inner person' knot en lamlegt, uitgeworpen worden. Denk daarbij nu niet uitsluitend aan speciale diensten in de gemeente, waarbij aan de demonen de wacht wordt aangezet. Denk ook eens aan zo'n eenvoudige bijbeltekst als: Psalm 107 v 20: Hij zond zijn woord en genas hen, ontrukte hen aan het graf".
Wanneer een beginnend gelovige met eerbied, ontzag en een 'positieve instelling' de bijbel gaat lezen , die be-mediteren, (er over nadenken) enz enz, dan zijn er soms al leugenmachten, die zich in die atmosfeer niet thuisvoelen en vertrekken of althans gehinderd worden in hun krachtontplooiing. Er komt in het diepste innerlijk een eerste genezing tot stand.
En in de herstellende geest komt eindelijk een oorspronkelijk inzicht bovendrijven: "Maar ik ben toch ook niet geroepen tot jaloezie. Die kwade trek, waaraan ik mij overgeef, is zonde, hoort niet bij mijn wezen".
Zo kunt uzelf al heel wat aan uw innerlijke genezing doen. Natuurlijk sluit een en ander niet uit, dat hulp van andere Christenen, die de kwade geesten met het machtswoord van Jezus kunen verdrijven, soms nodig zal zijn.
Voor deze keer genoeg bij deze eerste verkenning op een zeer groot gebied.
DE POSITIE VAN 'DE HEILIGE GEEST' IN DE DRIEí«ENHEID.
Ik citeer nu even Coos de Vink. Ik doe het echter niet helemaal letterlijk, om het voor jullie wat 'luchtiger' te maken.
Er is geen verschil tussen: - God de Vader - God de Zoon - God de Heilige Geest
Maar....gelijkheiud kan heel wel gepaard gaan met een zekere rangorde.
Allereerst: er is in de Drieí«enheid geen verschil in Goddelijkheid, in wezen of in karakterkenmerken. Elke Persoon is volledig God. Ze staan echter in een bepaalde relatie met elkaar en met de schepping. Zij hebben allen voor eeuwig de rol die bij hen past.
Hun activiteiten zijn volmaakt geordend voor eeuwig. De prioriteit ligt bij de Vader, daarna de Zoon, daarna de Heilige Geest. - De Zoon gehoorzaamt de Vader - De Heilige Geest gehoorzaamt de Vader en de Zoon, als beiden of een van beiden hem zenden.
Kijken wij nu eens naar onze verlossing: - God de Vader heeft het plan voor onze verlossing - Hij zendt de Zoon in de wereld - De Zoon brengt de verlossing tot stand door zijn kruis - Na de hemelvaart van de Zoon wordt de Heilige Geest gezonden door de Vader en door de Zoon om de verlossing toe te passen in de levens van mensen tot op vandaag. Het is speciaal het werk van de Heilige Geest om ons nieuw geestelijk leven te geven , om ons te heiligen, dat wil zeggen: een voortdurende reiniging van zonden en toewijding aan God en om ons toe te rusten voor dienst aan God.
Kort gezegd: De Heilige Geest brengt de actieve en krachtige aanwezigheid van GOD in ons alledaagse leven, ("Gods empowering presence", zoals het met zoo'n mooie , Engelstalige uitdrukking heet).
En nu toch nog enkele teksten: Johannes 14 v 26: "Later zal de pleitbezorger, de Heilige geest , die de Vadere jullie namens mij zal zenden, jullie alles duidelijk maken en alles in herinnering brengen wat ik tegen jullie gezegd heb"
Johannes 16 v 7: "Werkelijk....het is góed voor jullie, dat ik gá, want als ik niet ga zal de pleitbezorger niet bij jullie komen, maar als ik weg ben, zal ik hem jullie zenden".
Johannes 6 v 6: "Wat geboren is uit een mens is menselijk, en wat geboren is uit de Geest is geestelijk . Wees niet verbaasd dat ik zei dat jullie allemaal opnieuw geboren moeten worden".
Romeinen 8 v 13: "Als u uw zondige wil doodt door de Geest, zult u leven"
Romeinen 15 v 16: "Wordt...een God welgevallig offer , geheiligd door de heilige Geest"
Handelingen 1 v 8: "Wanneer de Heilige geest over jullie komt, zullen jullie kracht ontvangen en van mij (Jezus) getuigen in Jeruzalem,, in heel Judea en Samaria , tot aan de uiteinden der aarde".
Jezus is onze pleitbzorger bij God. Maar de pleitbezorger van God bij de mensen is de Heilige geest. Hij maakt ons steeds meer duidelijk, hoe voortreffelijk de Vader is in zijn ons-welgezinde-almacht, hij trekt ons naar God de Vader en God de Zoon toe met koorden van liefde, doordat hij ons telkens nieuwe woorden in herinnering brengt , die Jezus gesproken heeft en die God in zijn liefdebrief aan ons ook geschreven heeft in Oude en Nieuwe testament.
Wat is het goed, dat Jezus zijn werk van verlossing en bevrijding helemaal en helemaal voltooide, door ons de heilige Geest te geven, die ons de vleugels van een adelaar wil aandoen. Wat kunnen wij nu blij zijn, dat Jezus op de troon van het heelal zit. Hij kon ons door zijn vertrek daarheen de Heilige geest zenden, die ons eens in zijn troon, die ook de troon is van de Vader, zal brengen, als wij maar volhouden.
Wat heerlijk om God de Heilige Geest in je leven te aanvaarden en te mogen bidden: "O...maakt van mij een geestelijk mens, Geest van God....en mijn menselijkheid zal daardoor ook nog extra stralen".
En wat heerlijk om die zondige natuur van je te zien sterven, door wat de Geest van God in jou doet, wat je zélf niet kan uit eigen kracht, maar wel in zíjn kracht....dan zie je het licht van Gods zon, zoals het ook scheen op die wonderschone 'eerste dag van de week',helemaal nieuw, helemaal jong... boven het lege graf, ((Marcus 16 v 2).
Genoeg ammunitie weer voor vandaag.
Ten strijde, jullie soldaten van de Heer, leger, met al je vaandels en banieren, geworteld in de eeuwigheid.