De volgende 10 historische opnames uit 1969 in een notendop:
Bach en Beethoven waren toen "in" dankzij de popmuziek; de Nederpop leverde een classic af; Paul Anka vertaalde een Frans lied in het Engels en een crooner maakte er een wereldhit van; Lincoln, King en Kennedy geraakten postuum in de hitparades; twee Canadese singer/songwriters maakten hun debuut en één Engelse singer/songwriter speelde toen nog enkel piano als studiomuzikant; twee fans van Kuifje uit Australië scoorden in het Verenigd Koninkrijk en er reed toen een trein naar "Nieverans"!
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-
'Train To Nowhere' – Savoy Brown
"Tuut zei de trein en het station vertrok!" was een favoriete uitspraak van Lambik.
Alle gekheid op een stokje: Savoy Brown is een Britse bluesrockband, opgericht in 1965 in Battersea, in het zuidwesten van Londen. Als onderdeel van de bluesrockbeweging uit de late jaren '60, boekte Savoy Brown vooral succes in de Verenigde Staten, waar ze hun elpees promootten met non stop toeren.
En toch hoorde ik deze single toen een paar maal op de radio voorbijkomen maar vraag mij niet op welke zender. In die dagen luisterde ik vaak naar Omroep Brabant (BRT), de RTBf, Radio Luxemburg, Radio Veronica, Hilversum 3, en Radio 1 (BBC).
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-
'Only Ladies Play Croquet' – Tin Tin
Tin Tin was een Australische poprockband uit de jaren '60 en '70.
De volledige bezetting van de groep zag er zo uit: Steve Kipner (zang, keyboard, percussie); Steve Groves (zang, gitaar, percussie); John Vallins (zang, bas, gitaar); Geoff Bridgford (drums).
In 1969 reisden Groves en Kipner naar het Verenigd Koninkrijk en vormden daar de popgroep Tin Tin (naar de stripverhalen over Kuifje, in het Engels "The Adventures of Tin Tin"). Blijkbaar waren beiden fan van Hergé of van Kuifje.
Maurice Gibb van de Bee Gees stelde het duo voor aan Robert Stigwood, waarna ze een albumcontract tekenden bij Polydor. Vanaf dan voegde zich Geoff Bridgford (drums) bij de band en Kipner bespeelde de basgitaar, klavecimbel, mellotron, percussie, piano, elektrische piano, tamboerijn en verzorgde tevens de zang. Gibb produceerde in 1970 hun gelijknamige debuutelpee en bespeelde meerdere instrumenten (basgitaar, drums, klavecimbel, mellotron en orgel) bij de helft van de nummers, die een uitgesproken gelijkenis bezaten met de solide eenstemmigheid van de Bee Gees. De single 'Only Ladies Play Croquet' werd uitgebracht in mei 1969, maar haalde de hitlijsten niet.
En toch is het liedje in mijn geheugen blijven steken.
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-
'Both Sides, Now' – Joni Mitchell
De Canadese singer/songwriter Joni Mitchell werd al in 1967 ontdekt en gecoverd door de Amerikaanse folkzangeres Judy Collins. Zij nam ook al zeer vroeg composities van Bob Dylan en Leonard Cohen onder handen.
De wereld moest tot 1969 wachten eer de auteursversie van 'Both Sides, Now' (let op de komma!) werd uitgebracht.
Pure poëzie op muziek:
♫♫♫ Rows and flows of angel hair And ice cream castles in the air And feather canyons everywhere Looked at clouds that way ♫♫♫
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-
'Bird On The Wire' + 'The Partisan' – Leonard Cohen
De Canadese singer/songwriter Leonard Cohen werd ook eerst bekend door covers die andere muzikanten van zijn composities hadden gemaakt. Zo had Judy Collins als eerste succes met 'Suzanne' in 1967.
Joe Cocker daarentegen zou 'Bird On The Wire' pas coveren in 1971.
'The Partisan' is een andere track uit de elpee 'Songs From A Room' die intertijd werd grijsgedraaid op de RTBf. Waarschijnlijk om dat Leonard Cohen drie strofes in het Frans zingt.
♫♫♫ Les Allemands étaient chez moi Ils me dirent, "résigne toi" Mais je n'ai pas peur, j'ai repris mon âme J'ai changé cent fois de nom J'ai perdu femme et enfants Mais j'ai tant d'amis, j'ai la France entière Un vieil homme dans un grenier Pour la nuit nous a caché Les Allemands l'ont pris, il est mort sans surprise ♫♫♫
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-
'He Ain’t Heavy … He’s My Brother' – The Hollies
De titel van het liedje deed bij mij indertijd een belletje rinkelen. Die spreuk (of leuze) had ik voor het eerst gehoord in een Amerikaanse film die ik vermoedelijk begin jaren zestig heb gezien.
'Boys Town' is een Amerikaanse dramafilm uit 1938 onder regie van Norman Taurog. Spencer Tracy speelde de rol van Pastoor Flanagan en Mickey Rooney die van Whitey Marsh.
Graham Nash had The Hollies eind 1968 al verlaten toen de bandleden hun oog lieten vallen op deze ballad geschreven door Bobby Scott en Bob Russell. Oorspronkelijk opgenomen door Kelly Gordon maar pas een wereldwijde hit dankzij de doorleefde versie van The Hollies. De mondharmonica werd bespeeld door Beverley Knight (en niet Allan Clarke die in onderstaande videoclip slechts doet alsof) en voor de piano deed de groep een beroep op een toen nog onbekend sessiemuzikant genaamd Reginald Dwight. Het is pas een jaar later dat hij naam zou maken als Elton John! Allan Clarke was de leadzanger.
Neil Diamond had in 1970 ook een hit met zijn versie. De lijst van de covers is eindeloos.
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-
'Abraham, Martin And John' – Marvin Gaye
Dick Holler schreef het nummer in 1968 en Dion DiMucci (voorheen bij Dion & The Belmonts) nam het oorspronkelijk op.
Het is pas toen Marvin Gaye zijn versie opnam en zijn platenmaatschappij het op single uitbracht dat het lied in onze contreien bekend werd.
De rampzalige gebeurtenissen uit 1968 gaven aanleiding tot het schrijven van dit droevig nummer: de moorden op Lincoln, Luther King jr., en Kennedy. Oorspronkelijk enkel over John Kennedy maar zijn broer Robert mag er ook bij gerekend worden want Bobby komt wèl voor in de tekst maar niet in de titel.
♫♫♫ Anybody here seen my old friend Abraham? Can you tell me where he's gone? He freed lotta people but it seems the good they die young You know I just looked around and he's gone Anybody here seen my old friend John? Can you tell me where he's gone? He freed lotta people but it seems the good they die young I just looked around and he's gone Anybody here seen my old friend Martin? Can you tell me where he's gone? He freed lotta people but it seems the good they die young I just looked around and he's gone Didn't you love the things that they stood for? Didn't they try to find some good for you and me? And we'll be free some day soon, it's gonna be one day Anybody here seen my old friend Bobby? Can you tell me where he's gone? I thought I saw him walkin' up over the hill With Abraham, Martin, and John. ♫♫♫
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-
'My Way' – Frank Sinatra
Dit lied werd in de loop der jaren door verschillende artiesten gezongen. De Franse zanger Claude François bracht het in 1967 uit als 'Comme d'habitude', maar het was vooral de bewerking van Paul Anka uit 1968, gezongen door Frank Sinatra, die uitgroeide tot een internationale evergreen.
De Franse componist Jacques Revaux schreef het lied, aanvankelijk onder de titel 'For Me', en bood het aan verschillende zangers aan, maar niemand leek geïnteresseerd.
Na enig aandringen wilde Claude François het nummer in 1967 wel op plaat zetten, mits het voorzien werd van een nieuwe tekst. Gilles Thibaut schreef vervolgens samen met François, onder de titel 'Comme d'habitude', een tekst waarin het leven wordt beschreven van een vermoeide pendelaar met een relatie waaruit de vonk al lang verdwenen is. De inspiratie hiervoor putte François uit zijn net beëindigde relatie met de zangeres France Gall. Ook de Canadees Paul Anka maakte tijdens een bezoek aan Parijs kennis met 'Comme d'habitude'. Hij schreef eveneens een Engelse tekst op de melodie van Revaux: 'My Way', over iemand die aan het einde van zijn levensweg is aangekomen en niet ontevreden vaststelt dat hij misschien niet altijd het juiste heeft gedaan, maar in ieder geval uniek is geweest.
Paul Anka kreeg van François toestemming het nummer uit te brengen. Anka slaagde er vervolgens in de Amerikaanse crooner Frank Sinatra over te halen het lied op te nemen. Met veel succes: in maart 1969 stond de plaat op 27 in de Amerikaanse Billboard Hot 100. In de UK Singles Chart behaalde 'My Way' in 1969 de 5de plaats en keerde vervolgens met tussenpozen, 142 weeknoteringen in totaal, tot in 1973 terug in de lijst. Vanaf 1969 groeide het nummer uit tot een vast bestanddeel van het repertoire van elke nachtclubzanger en de coverversies zijn dan ook legio.
Naar verluidt had Sinatra een hekel aan het nummer.
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-
'Down Man' – Brainbox
Volgens mij een absolute classic uit de Nederpop!
Brainbox is een Nederlandse rockgroep, oorspronkelijk afkomstig uit Amsterdam. Gitarist Jan Akkerman en drummer Pierre van der Linden, beiden later lid van de band Focus, maakten deel uit van de oorspronkelijke bezetting, naast zanger Kaz Lux en basgitarist André Reijnen.
Akkerman en van der Linden zag ik in Vorst Nationaal op 24 maart 1971 toen Focus het voorprogramma was van Ten Years After.
Het nummer 'Down Man' verscheen niet officieel op een studioalbum, maar werd in 1969 uitgebracht als de debuutsingle van de band met 'Woman's Gone' op de b-kant.
Het nummer is door regisseur Anton Corbijn gebruikt in zijn film 'A Most Wanted Man'. De hoofdpersoon van het nummer zit alleen in een kamer (te horen in de openingsregel "A man, a room, a man alone in a room"). De man is eenzaam en heeft niets om voor te leven.
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-
'Bourée' – Jethro Tull
En toen waren klassieke componisten weer hip! Johann Sebastian Bach bijvoorbeeld met zijn 'Suite in E mineur voor fluit' waarop deze 'Bourée' is gebaseerd.
Te horen op de uitstekende elpee 'Stand Up', uitgebracht in 1969.
Jethro Tull, vernoemd naar de Britse agrarische vernieuwer (1674-1741), bestond toen uit Ian Anderson (dwarsfluit, zang, akoestische gitaar), Martin Barre (gitaar), Glenn Cornick (bas), en Clive Bunker (drums).
John Lennon noemde Jethro Tull de meest vernieuwende band van 1968.
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-
'The Fifth' – Ekseption
De vijfde symfonie van Ludwig van Beethoven werd door onze Noorderburen van Ekseption onder handen genomen en de puristen gingen op hun achterste poten staan!
Ekseption was een Nederlandse symfonische rockband die vooral actief was in de jaren 60 en 70 van de 20ste eeuw. Ekseption had verscheidene hits en won in 1970 een Edison. De groep werd vooral bekend vanwege zijn op klassieke werken geënte, vroeg-progressieve rock met jazz-improvisaties.
In 1969 werd Ekseption door de Engelse band The Nice geïnspireerd om klassieke stukken te bewerken en daarmee de muzikale koers te verleggen naar een mix van rock en klassieke muziek. Rick van der Linden had een conservatoriumopleiding klassieke muziek genoten. Met zijn arrangementen van klassieke werken van onder meer Bach, Albinoni, Beethoven, Mozart, Tsjaikovski en Chatsjatoerjan was hij voor een groot deel verantwoordelijk voor het geheel nieuwe, eigen en energieke geluid van de band.
Rockers uit de jaren '50 hadden de klassieke meesters de rug toegekeerd (Roll over Beethoven and tell Tchaikovsky the news) maar eind jaren '60 werden ze opnieuw in ere hersteld!
Geweldige versie van de vijfde symfonie van Beethoven die klassieke muziek en popmuziek perfect vermengt!
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-
Bach en Beethoven weer "in" en Savoy Brown reed met de trein naar "Nieverans"!