Het bekende zwarte platenlabel Tamla Motown had ook enkele blanke acts zoals o.m. de Canadese singer/songwriter R. Dean Taylor , de Britse zangeres Kiki Dee maar ook de Amerikaanse groep Rare Earth, een tongbreker voor menig deejay eind jaren zestig/begin jaren zeventig. Claude Delacroix van de RTBf sprak hem steevast uit als "rare iert" (sic)!
Ook Rare Earth was in den beginne gespecialiseerd in het herwerken van bekende hits uit de Motown-stal, meer bepaald van The Temptations. Hun bekendste hit 'Get Ready' werd geschreven door Smokey Robinson in 1966. In 1968 bracht Rare Earth al een korte versie uit die weinig of niets deed, tot een meer dan 21 minuten durende elpeeversie uit 1969 langzaam maar zeker wereldbekend werd en tot begin jaren 1970 veelvuldig werd gedraaid in de discotheken. Het was de ideale plaspauze voor een deejay. Die versie werd opgesmukt met pseudo live publiek en elke muzikant kreeg enkele minuten tijd om een solo met zijn instrument te brengen, tot zelfs de drummer toe. Het begin met de saxofoon is legendarisch en duurt zo'n twee minuten (een heerlijke slow trouwens) om vervolgens uit te barsten in een opzwepende dansplaat.
Deze versie werd een classic in de jeugdhuizen van weleer en bestreek een hele plaatkant.
In de Spaanstalige wereld is ze bekend geworden als "Preparate"!
Een legendarisch componistenduo uit het overbekend muzieklabel STAX Records was zonder twijfel Isaac Hayes en David Porter. De meeste soulhits uit de jaren zestig kregen het label Hayes/Porter opgeplakt. Ze schreven hits voor o.m. Johnnie Taylor, Sam and Dave, Carla Thomas, Rufus Thomas, James and Bobby Purify, en The Emotions.
Elke liefhebber van soulmuziek kent deze krakers: 'You Don't Know Like I Know'; 'Hold On, I'm Comin''; 'B-A-B-Y'; 'You Got Me Hummin''; 'When Something Is Wrong with My Baby'; 'Soul Man'; 'I Thank You'; en 'Soul Sister, Brown Sugar'. In 1971 bracht David Porter solo een elpee uit onder de titel '...Into A Real Thing'. Er stonden slechts zes nummers op en het eerste op de a-kant was een cover van 'Hang On Sloopy' van maar liefst 11 minuten en 11 seconden. Het overbekend lied werd geschreven in 1964 door Wes Farrell en Bert Berns als Bert Russell. Oorspronkelijk heette de song 'My Girl Sloopy' en werd hij uitgebracht door The Vibrations. The Yardbirds (met de nieuwe gitarist Jeff Beck die Eric Clapton had vervangen), The Ramsey Lewis Trio, Quincy Jones en tal van anderen brachten hun eigen versie uit. De bekendste is die van The McCoys uit 1965.
De meest memorabele versie is die van David Porter die omwille van de lengte in twee stukken werd geknipt voor de single: Part 1 en Part 2. Ze geraakte zelfs heel even in de BRT Top 30 en in onze toenmalige jeugdclub De Reinaert was het een echte hit. De versie van Porter begint als een slow om dan na iets meer dan 7 minuten los te barsten in een echte dansplaat.
'You Need Love' is een song met tekst en muziek van de Amerikaanse bluesmuzikant Willie Dixon. Het instrumentale gedeelte werd eerst opgenomen door slide gitarist Earl Hooker en de overige muzikanten. Vervolgens zong Chicago bluesartiest Muddy Waters erover heen en platenmaatschappij Chess Records bracht de song uit als single in 1962. Vrij onbekend in onze contreien maar een favoriet van Steve Marriott en zijn Small Faces die het telkens tijdens hun live optredens speelden als 'You Need Loving'. Zo werd hun versie ook op elpee uitgebracht in 1966.
Jimmy Page en Robert Plant waren fan van de Small Faces en woonden hun vele optredens bij. Daar hebben zij kennis gemaakt met het nummer en Led Zeppelin bracht het in 1969 uit als 'Whole Lotta Love'. Marriott zei hierover later dat Plant het nummer zong zoals hij dat indertijd had gedaan.
Wat de vier leden van Led Zeppelin niet hebben gedaan was Willie Dixon crediteren. In de plaats daarvan stond er op de credits: "John Bonham/John Paul Jones/Jimmy Page/Robert Plant. In 1985 hoorde de dochter van Willie Dixon de versie van de Britten en spande zij een proces in wegens het ontduiken van auteursrechten.
De zaak werd echter in der minne behandeld en de naam van Willie Dixon werd toegevoegd. Vreemd genoeg werden de Small Faces nooit lastig gevallen en de reden is dat hun versie niet bekend was in de Verenigde Staten. Toch hebben Steve Marriott en co later ook de naam van Willie Dixon toegevoegd als co-auteur.
Hieronder de versie van Led Zeppelin, die van de Small Faces en tenslotte het origineel van Muddy Waters.
Wie draagt jullie voorkeur weg? Luister aandachtig en oordeel zelf maar!
3 augustus 1596 - De Duitse astronoom David Fabricius neemt lichtvariaties waar in de ster Mira.
4 augustus 1782 - Constanze trouwt met Wolfgang Amadeus Mozart.
4 augustus 1693 - Uitvinding van de champagne door Dom Perignon.
5 augustus 1966 - The Beatles brengen hun elpee 'Revolver' uit in het Verenigd Koninkrijk. De fraaie hoes werd ontworpen door hun beste vriend uit hun Hamburg-periode: Klaus Voormann.
5 augustus 1967 - Het Pink Floyd album 'The Piper at the Gates of Dawn' komt op vinyl uit in het Verenigd Koninkrijk.
6 augustus 1965: The Beatles brengen de elpee 'Help!' uit.
6 augustus 1962 - Jamaica wordt onafhankelijk van het Verenigd Koninkrijk.
7 augustus 1942 - Geboorte van B.J. Thomas, Amerikaans zanger.
'Helter Skelter' is een song van The Beatles uit hun gelijknamige elpee 'The Beatles' (ook bekend als "The White Album" uit 1968). Het lied werd enkel geschreven door Paul McCartney ondanks het "Lennon/McCartney"-label. Macca wou van zijn braaf imago af en hij werd naar eigen zeggen geïnspireerd door het lezen van een interview met Pete Townshend van The Who waarin hij hun volgende single 'I Can See For Miles' (september 1967), beschouwde als de luidste, meest rauwe, vuile song die The Who ooit had opgenomen. McCartney zei een jaar later 'Helter Skelter' geschreven te hebben met zijn rauwste stemgeluid en de luidste drums van Ringo Starr.
In het Engels betekent "helter skelter" een kermisattractie, een roetsjbaan of achtbaan maar figuurlijk ook complete chaos of wanorde, in het Nederlands omschreven als "holderdebolder" of "hoteldebotel".
In de zomer van 1968 vonden de opnames plaats. Terwijl de zangpartijen van Paul werden opgenomen, rende George Harrison door de studio met op zijn hoofd een vastgebonden brandende asbak, een parodie op de Crazy World of Arthur Brown die toen met 'Fire' hoog in de hitlijsten stond!
De derde take van het nummer duurde zelfs 27 minuten en 11 seconden! Op het einde van de 18de take gooide Ringo zijn trommelstokken door de studio terwijl hij "I got blisters on my fingers!" riep. Die kreet is zelfs te horen op de uiteindelijke ingekorte opname. Roadie Mal Evans bespeelt de trompet.
De song wordt beschouwd als een belangrijke invloed op de langzaamaan opkomende hardrock of heavy metal in de muziekgeschiedenis.
Zet het geluid op maximum en laat je meeslepen van boven naar onder en omgekeerd in deze knotsgekke trip!
"I got blisters on my fingers!"
Mick Jagger schreef in 1968 'Sympathy For The Devil' als een aanklacht tegen al wat het kwade vertegenwoordigt in de mensheid. Volgens de overeenkomst werd de song gecrediteerd als Jagger/Richards.
De tekst begint heel ver terug in de tijd toen Jezus Christus door de gevallen engel tevergeefs in verleiding werd gebracht tijdens zijn verblijf in de woestijn maar er jaren later wel in slaagde Pontius Pilatus zijn handen in onschuld te doen wassen waardoor het lot van Christus uiteindelijk zou bezegeld worden.
Iets minder ver in de geschiedenis werden de Russische Tsaar en zijn familie uitgemoord. Ook dochter Anastasia die tevergeefs zou geschreeuwd hebben al deed jarenlang het gerucht de ronde dat zij de enige overlevende was geweest. De blitzkrieg tijdens WOII en de concentratiekampen worden onder de loep gehouden net zoals de kruistochten en de kolonisatie van de wereld waardoor eeuwenlang mensen werden uitgemoord in naam van God.
Vers in het collectief geheugen gegrift staat de moord op John Kennedy eind 1963 maar toen zijn broer Robert in 1968 ook werd vermoord moest Jagger ijlings naar de studio om "Who killed the Kennedys?" (in het meervoud) in te zingen. Ondertussen krijgt de luisteraar een vaag beeld van wie verantwoordelijk zou kunnen zijn voor zoveel onheil. In de middeleeuwen, zo zingt Mick Jagger verder, werden troubadours in de val gelokt nog voor ze Bombay (huidig Mumbai) konden bereiken.
Nog een finale sneer naar politieagenten die ook criminelen kunnen zijn net zoals zondaars ook heilig kunnen zijn en dan pas valt eindelijk de naam Lucifer.
Het lied is ondertussen al veranderd in een litanie van "Woo, who"'s waardoor ook het ritme gewijzigd wordt in een samba. Michael Cooper, Marianne Faithfull, en Anita Pallenberg waren de backing vocals van dienst. Bill Wyman schudde met de shekere, een populair percussie instrument uit Nigeria, Benin, en Togo.
Het woord "devil" komt niet in de tekst voor alhoewel Jagger vanuit diens standpunt zingt en al de wandaden die de mensheid ondergaan heeft in zijn schoenen schuift.
Jarenlang werden The Rolling Stones (vooral in de VS) onterecht beschouwd als duivelsaanbidders en gevaarlijk voor de toenmalige jeugd.
Hoe dan ook is dit een mijlpaal in de muziekgeschiedenis.
Eind jaren zestig/begin jaren zeventig was het gebruikelijk geworden bekende hits te herwerken zoals o.a. volgende artiesten deden: Vanilla Fudge, Joe Cocker, Isaac Hayes, The Jimi Hendrix Experience, en Eric Burdon & War. Zo was er in 1969 de Amerikaanse groep Chicago Transit Authority die al heel snel zijn groepsnaam moest inkorten op bevel van de rechter. Er bestond namelijk al een gelijknamige autobusmaatschappij. Het werd dus vanaf de tweede elpee gewoonweg Chicago!
Peter Cetera, Robert Lamm, Terry Kath en de rest van de band visten een oud nummer op van de Spencer Davis Group. Steve Winwood en platenproducer Jimmy Miller schreven het begin 1967.
Vreemd genoeg werd de cover van Chicago slechts in 1970 uitgebracht als single die in de Verenigde Staten pas scoorde in 1971. 'Questions 67 and 68' was toen de a-kant maar de deejays speelden beide kanten op de radio. Hieronder is de elpeeversie van nagenoeg 8 minuten te beluisteren en ik voeg er ook de originele versie van de Spencer Davis Group bij. Niet te verwarren met het gelijknamig nummer van The Yardbirds!